Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Oorlogsverklaring RookHoreca! Ab Klink zet leger in

efzestien477.jpgKoninklijke Horeca heeft gesproken. Minister Ab Klink kan de vliegende kinkhoest krijgen. Gisteravond vaardigde de belangenvereniging een Bekendmaking uit, die niets aan de verbeelding overlaat. Unaniem is besloten om de handen van het huidige rookbeleid af te trekken. "De minister is slecht ondernemerschap (lees slecht bestuur) te verwijten. Hij heeft een wet in leven geroepen zonder dat hij over mankracht beschikt om deze wet uit te voeren." (Vertaling: Ab = een Prutser.) Kortom; de asbakken gaan terug op de toog en Koninklijke Horeca trekt zich terug in de War Room. Controleurs van VWA gaan aan de schandpaal en overal in het land vormen zich knokploegen. Zojuist hoorden wij op Radio Rookvrij Oranje het volgende codebericht: "Blijf kalm. Neem een Dr. Dushkind."

Reaguursels

Inloggen

-weggejorist-

Connie | 23-11-08 | 07:31

-weggejorist-

Connie | 21-11-08 | 22:58

@Stuffkikker:
Helder verhaal. Niet de rokers zijn intolerant, maar degenen die denken te moeten bepalen hoe anderen zich dienen te gedragen. Zoals ik al zei: Laat ze bij een hallelujasecte gaan, dan hebben ze alleen maar gezond blozende, zingende en dansende mensen om zich heen, die niet naar tabak ruiken.

D. G. Narrator | 21-11-08 | 16:04

flipsyde: Ik heb altijd rekening gehouden met niet-rokers. Uit de wind mijn rook uitblazen, in besloten ruimtes vragen of iemand bezwaar had, etcetera. Waar het om gaat is dat voor een kleinigheid als dit een wet moet worden uitgevaardigd waardoor 5 miljoen mensen in hun vrijheid worden beknot en ondernemers over de kop gaan. Het probleem is, dat als er voor ieder aspect van het menselijk leven een wet wordt gemaakt, dat het leven dan onleefbaar wordt en Nederland een politiestaat. Het leven en de wereld zijn niet zoals je het het liefste wil hebben. Je moet de ruimte delen met anderen en wat er op je pad komt daar moet je mee omgaan zo goed als het kan. Moet, omdat er propjes op straat liggen, alle verpakking verboden worden? Moet, omdat mensen oranje een nare kleur vinden, de kleur verboden worden? Nee. Het leven schikt zich niet naar jouw ideaalbeeld en is niet ingericht om jou in de watten te leggen. Ieder mens is anders en iedereen heeft het recht met zijn leven te doen wat hij/zij het aangenaamst vindt. Als hij/zij daarmee in botsing komt met andermans vrijheden, dan kan daarover in alle respect voor elkaar gepraat worden. Maar als voor ieder aspect van het gedrag een wet komt, wordt het net zo onleefbaar hier als in de voormalige sovjet-unie of Noord Korea. En de mensen die zo hard schreeuwen om een verbod op alles, zijn dezelfde mensen die een dictatoriaal regime het liefst zouden zien (ik wil een vergelijking met de tweede wereldoorlog vermijden). Mits ze natuurlijk aan de goede kant van het regime staan. Vergis je niet. We worden in dit langzaam gekikkerkookt. Wie niet weet wat dat is googlet maar op Kikkerkoken. Degenen die zo hard om verbieden roepen voor dingen die geen misdrijven zijn, kunnen nog wel eens raar staan te kijken als ze op een ochtend wakker worden en een hele nare wereld zien.

Maar nee, iedereen kibbelt over het roken, wat voor niemand een probleem was, tot er een met belastinggeld gefinancierde ophitscampagne kwam. En iedereen buitelt als kippen zonder kop over elkaar heen. En zo heeft de regering weer verdeeldheid onder de mensen gezaaid. Want dat is er al 30 -40 jaar aan de gang. De burgers worden stelselmatig tegen elkaar opgezet. Dat is makkelijk, een bang, schuldig en verdeeld volk. Regeert een stuk makkelijker. Verdeel en heers is het woord. Dat politici daarmee landverraad plegen komt bij niemand op. Net als niemand an landverraad denkt als onze regering ons uitlevert aan de EU of als het Nederlandse burgers uitlevert aan een vreemde mogendheid om daar berecht te worden onder een juridisch stelsel dat door en door corrupt is en meer op een veemarkt lijkt (USA)

Daar gaat het om, dat rookverbod. Want je wilt toch niet zeggen dat Balkenende zo bezorgd is om onze gezondheid? Laat ze dan alcohol verbieden en weet ik al niet wat.

Nee, het is repressie door de bevolking verdeeld te maken.

Een vraag aan Bottehond als hij hier langskomt:
Wat zou het nederlandse volk weer kunnen binden? Heb je daar wel eens over nagedacht? christelijke idealen en soc/com hebben afgedaan, althans de woorden waar ze in verpakt zijn. Misschien zouden de verlichtingsidealen nog eens duidelijk voor het voetlicht moeten komen om tegenwicht te bieden aan de enorme tegenkrachten die op dit moment in het geweer zijn. Groetjes allemaal en ik wens jullie allemaal een dag waarin je je niet aan alles ergert.

D. G. Narrator | 21-11-08 | 15:34

OnnoOneens | 20-11-08 | 13:02 & StuffKikker | 20-11-08 | 13:16

Het verlies aan de keuze is nu weg, kan ik me goed begrijpen. Maar deels uit jullie verhaal begrijp ik wel dat het een keuze is van kroegbazen en niet van de 'roker' zelf. Immers, je mag nog altijd roken in NL en daarnaast wordt je als caféhouder beboet en niet de roker zelf. Net zoals een supermarkt een boete krijgt wanneer een 15 jarige drank koopt. Diezelfde 15 jarige krijgt geen boete dus daarin ligt wel een verschil in keuze (of iig gevolg) tussen de roker en de kroegbaas.

Tevens gaf ik ook aan op het eind van men comment dat kleine cafés tegemoet worden gekomen omdat die geen enkele mogelijkheid hebben om bijv. een rokershok te maken. Dit is idd oneerlijk en moet worden aangepast. Maar ik heb ook meerdere plekken gezien waar er bij een grtoere uitgaansgelegenheid er een aparte ruimte is gemaakt voor de rokers. Zo ken ik er een in Den Bosch waar er in de zaal zelf een ruimte is gemaakt waar er zo'n 15 man in kunnen. Hier heb ik niemand iets slechts over horen zeggen, laat staan horen klagen dat ze in dat hok moeten. Hier accepteren de mensen het opeens dan wel dus waarom het hier niet houden. Ook bij winkelcentra's en bussen en dergelijk hoor ik geen enkele roker klagen dat ze het daar niet mogen, terwijl dit al jaren in gebruik is. Nu is dit een keuze van de betreffende organisatie, maar voor de bezoekende roker is het resultaat hetzelfde.

Begrijp me niet verkeerd, heb niks tegen rokers en heb me ook gewoon aangepast wanneer ik uit ging. Ook al vond ik het niet leuk dat alles stinkt daarna en ik persoonlijk niet goed tegen de rook kan. Mis alleen dat soort respect of acceptatie soms (let op 'soms') bij wel rokers.

flipsyde | 21-11-08 | 10:01

-weggejorist-

Connie | 21-11-08 | 05:33

Connie, waarom ze de bevolking zo moeten treiteren en het tuig zijn gang laten gaan? Misschien omdat de burgers minder weerstand bieden, lafheid dus? het kan ook een soort blindheid zijn of het weigeren echte problemen TE ZIEN. Ja ik denk dat lafheid een grote rol speelt.

Of is het misschien zo, dat het bepaalde machten beter uitkomt als de bevolking aan banden wordt gelegd en bang is? Dan kom ik al snel bij complottheorieën uit.

Ik ben bang dat we over het rookverbod als land niets te zeggen hebben, aangezien dit een internationale trend is en Nederland zoals gewoonlijk te laf is om een eigen beleid te voeren. Het komt ook de oprukkende fatsoensrakkers goed uit. En het leidt de aandacht natuurlijk af van echte vervuiling, van industrie, grootschalige veeteelt en wegvervoer.

Ik hou het op een combinatie van lafheid, gebrek aan visie of inzicht, opportunisme en christelijk geïnspireerd paternalisme, maar wie het weet mag het zeggen.

Trouwens bedankt voor het compliment :)

D. G. Narrator | 21-11-08 | 04:46

-weggejorist-

Connie | 21-11-08 | 00:41

Kunnen ze zich niet richten op de echte problemen ipv achterlijke wetten verzinnen waardoor de kroegen ook nog eens minder gaan verdienen, zometeen mag je helemaal niets meer.

Hot-Target | 21-11-08 | 00:04

Er moet vaker, meer en vooral overal gerookt worden wat mij betreft. Vooral in de horecaf.
Het publiceren van pica's van de rookpolitie met als doel deze mensen te intimideren is echter beneden alle peil. Ook een ontevreden roker moet geen onruststoker willen zijn, niet op deze manier.

Cookie v. eigen deeg | 20-11-08 | 23:20

rokuh is voor heaumeaux

PsychoPedro! | 20-11-08 | 22:24

Daar betalen wij nou belasting,waar is die Klink mee bezig.
Nederland naar de kloten helpen

ome Wopke | 20-11-08 | 22:10

Dit winnen ze nooit,..... denhaag heeft toch de langste adem, boete op boete op boete ===> sluiting veel kleine horeca bedrijven ===> minder afnemers van drank ====> hogere prijzen inkoop ====> hogere prijsdoorberekening (3x woordwaarde) klant ===> uiteindelijk een lege rookvrije zaak ====> einde

Het is niet alleen die peuk, je moet naar het totaal plaatje kijken.

Miraaa | 20-11-08 | 21:56

@StefanV | 20-11-08 | 20:14

Het gaat er niet om dat ik wel of niet wild pis, het gaat er om dat ik jullie niet opzoek als ik de drang heb om te pissen, gun mij dan dezelfde beleefdheid en zoek mij ook niet op maar laat mij lekker in mijn eigen stampispot pissen. Een plek waar jullie toch al nooit kwamen, dus waarom die plek nu ineens opeisen alsof het het grootste gemis is dat jullie ooit gekend hebben. En ik ben heus niet zo egoistisch aangelegd dat ik gelijk maar claim dat ik het recht heb om in iedere pot te pissen, nee hoor, ik heb vrede met een scheiding van potten. Jullie je schone frisse rustige pot, ik mijn iets aangeslagen op het randje pot.

meq | 20-11-08 | 21:37

Ab Klink is een heaumeau!
Van welke partij is die gozert? Op die partij stem ik dus niet!

Elle Salvador | 20-11-08 | 21:13

Pindakaas, knoflook, Hemaparfum, zweetsokken, natgeregende jassen, slechte adem, uitlaatgassen, benzinestations, allemaal verbieden. De stank die ervan afkomt is een verschrikking. Asociaal dat ik daarmee in aanraking moet komen.

Lelijke mensen, mensen die te hard praten, slechtgeklede mensen, ze moeten uit de openbare ruimte worden geweerd.

Lieve nietrokers, hebben julie zelf niet in de gaten hoe intolerant en gefrustreerd je bezig bent? De wereld is niet zo gemaakt dat jij er koning in bent. We moeten de ruimte samen delen op een leefbare manier. Maar voor een kleine ergernis moeten mensen hun bedrijven sluiten en wordt heel Nederland gegijzeld.

D. G. Narrator | 20-11-08 | 20:23

-weggejorist-

StefanV | 20-11-08 | 20:14

@Pannekoek23 | 20-11-08 | 19:00
om met jouw vergelijking mee te gaan. Jij gaat in mijn rook staan, ik kom niet express naast jouw staan om te roken. maw. ik kom niet in jouw zijkstraal staan als jij bezig bent maar zoek gewoon een droge stoeptegel op waar geen kerel op staat te zeiken. Jij blij, ik blij, gewoon omdat we de keuze hebben.

meq | 20-11-08 | 19:48

weg met Ab

Ouwe Treksok | 20-11-08 | 19:08

Ja, vooral die stinkende kleding schijnt een hel te zijn. Dus niet-rokers trekken na het stappen 's ochtends weer dezelfde kleren aan? Voor die mensen heb ik een tip. Eerst een hint: Water? Zeep? en dan de tip: Er bestaan wasmachines! Wat dat zijn? Google dat maar even.

D. G. Narrator | 20-11-08 | 19:07

@meq je kan het leuk brengen, maar deed die crackjunk in mijn portiek in Amsterdam ook altijd...
Punt is dat ik van jouw "genots"middelen gezondheidsklachten, verminderde smaak (bier smaakt dan minder!!!!!!!)en stinkende kleding krijg.
Ik vind het net zoiets als zwaar uit je bek stinken of lopen ruften en public gewoon overlast en daarmee not done.
Anders gezegd: Als ik mijn leuter uit mijn broek haal en tegen jou broek sta aan te zeiken stinkt dat niet veel minder, en irriteert je waarschijnlijk.
Dan kun je zeggen, ga lekker naar een urinoir, maar ja ik pis graag op mijn favoplekjes en wil zelf toch kunnen bepalen waar ik sta te wateren...
Dat jouw zin in het gelijk gekleurd en waarschijnlijk van niet veel betere kwaliteit zijnde biertje er minder door word, en je huidklachten krijgt van mijn superzeik daar heb ik toch niks mee te maken?
En ja volgens de wet mag het ook niet, in het openbaar vervoer, gemeentehuizen etc doe ik het ook niet dus wat is het verschil met het rookverbod?

ergens zijn er soms gewoon regels.
meestal is die in het belang van een zeer grote groep en heeft maar een klein clubje er last van, dit is een regel waarbij een iets grotere groep getroffen word, maar de regel is nog steeds in het belang van het overgrote deel.. live with it!

Verder wat mij betreft geen leger inzetten, gewoon een waterkanon.. zijn die peuken zo gedoofd!

Pannekoek23 | 20-11-08 | 19:00

@ meq | 20-11-08 | 16:50
Wow! verder geen woorden meer nodig.

galaxie500 | 20-11-08 | 18:18

Ab Kink wil opeens handhaven? Dat dit worst-kabinet-ever, bestaand uit fundamentalisten en alcoholisten, mét speciaal voor de haagse volksverlakkers gebouwd rokersrestaurant à 20 miljoen euri, eerst maar eens de openbare veiligheid tot prioriteit maakt en dáár de wet handhaaft.
En wat die "knokploegen" betreft: Niet mijn ding. Dat laat ik over aan de rook-tokkies.

Aktivist | 20-11-08 | 18:15

@ meq, mooi betoog. Evenals dat van mijzelf en andere gelijkgestemden. Wat zo jammer is dat zo'n beetje all niet rokers hier alleen maar kunnen blaten dat we te veel zeiken en niet inhoudelijk in gaan op wat we zeggen. Wat dan zijn ze simpelweg uitgeluld!

StuffKikker | 20-11-08 | 17:11

Niet rokers zijn zielig!!!!!
echt niet te geloven

mozza | 20-11-08 | 16:54

Het woord is hier al eerder gevallen "keuze". Ik als fervent roker heb er totaal geen problemen mee dat ik niet mag roken in de trein, de niet-roker die dezelfde kant op moet als mij heeft geen alternatief, er is geen tweede trein die op hetzelfde tijdstip rijd. Hetzelfde in het gemeentehuis, de niet-roker kan niet zeggen "oh dan ga ik wel naar een ander gemeentehuis" omdat dat er simpelweg niet is. En gelijk hebben ze zelfs ook nog als ze daarop reageren met "Ik hoef niet te verkassen, dat doe je zelf maar". Allemaal geen enkel probleem, stukje tolerantie waar ik als rechtgeaarde nederlander mee overgoten schijn te zijn. De keuze die ze echter wel hebben is de keuze waar ze hun recreatietijd willen verdoen, net als dat ik die keuze heb. En ik kies ervoor om dat in mijn eigen kleine bruine kroegje te doen samen met wat gelijkgestemden. Werkelijk alles is daar in het werk gesteld om de verblijfstijd van personeel en klanten zo aangenaam mogelijk te maken. Vluchtroutes zijn aangelegd (in een cafe van 10 bij 10 meter, jawel), versieringen en/of fotolijsten voldoen keurig aan de laatst geldende brandveiligheidsnorm, muziek is binnen de gestelde decibelgrens, tapapparatuur word volgens de haccp/iso2000 en nog wat normen keurig schoongehouden, afzuiginstallatie staat volle bak aan en het is daar goed toeven. Nog nooit is er 1 wanklank gevallen over het feit dat er mensen zijn die roken en anderen die daar niet tegen kunnen. Tot nu, omdat een machtbeluste minister zonodig zijn stempel op de vaderlandse geschiedenis wil drukken en zijn aanhang die plotseling uit alle hoeken en gaten schreeuwen om het hardst dat het echt zo niet langer kan. Lieve niet-roker, zou je aub nou eindelijk eens willen zeggen wat je nou werkelijk wilt? De accijns op tabakswaar is dusdanig hoog dat dit een prioriteit1 puntje is op de vaderlandse begroting dus een totaalverbod zal door geen enkele kamer komen, je laat mijn kroegbaas ook in de steek want als ik er niet ben kom jij niet opeens in mijn plekje, bij mij thuis ben je zowieso niet uitgenodigd dus zeg het maar, wat wil je in godsnaam bereiken met dit belerende gedoe?

meq | 20-11-08 | 16:50

Zelfstandigen krijgen geen WW....

knutsel | 20-11-08 | 16:46

Hoera weer een nieuwe categorie WW ers er bij goed voor de economie !
Die Ab klink goed.

wocky | 20-11-08 | 16:42

ps. Voordat we roken in je eigen auto gaan verbieden onder het mom van verkeersveiligheid zou het prettig zijn als de fileproblematiek wordt aangepakt. Een uur lang voortkruipen en dan nog een bekeuring krijgen als je uit verveling een sigaret opsteekt zie ik als potentieel gevaarlijke situatie :)

Joffri | 20-11-08 | 16:39

Deze weerstand moet toch een grote tegenvaller zijn, het meerjarenplan leek zo succesvol te verlopen:

1. Verboden te roken in openbare gebouwen (een kroeg is overigens geen openbaar gebouw)
2. Verboden te roken op werkvloer muv horeca
3. verboden te roken in trein
4. verboden te roken op perrons, met uitzondering van een cirkel rond een in de fik staande rookzuil. (rookpluim altijd evenwijdig aan perron, kan geen toeval zijn)

Alles door de nerderlanders geaccepteerd zonder al teveel morren. Maar de grens is nu toch eindelijk bereikt, het is een optelsom van al die maatregelen.

En even voor de niet rokers, je hebt een rookvrije gemeentehuis, werkvloer, bus, trein en vliegtuig én het grootste deel van het perron. Mogen wij dan echt nergens meer roken??

Daarnaast is meeroken lang niet zo slecht als de anti-rookmaffia wil doen geloven en zijn er voldoende mogelijkheden om voor de juiste ventilatie te zorgen. Ook in een restaurant kan dat, maar goed als zelfs het zien van een kringeltje rook de eetlust ontneemt wat mij betreft restaurants ook rookvrij.

Maar die kroeg, die vieze smerige stinkende bruine kroeg, de laatste "vrije zone", mag dat dan gewoon zo blijven??

Of is tolerantie éénrichtingsverkeer....

Joffri | 20-11-08 | 16:28

Het rookverbod: Nog een product van het slechtste kabinet ooit.
Maar.. Veel dank voor de vele illegale cafeetjes die dankzij het rookverbod zijn ontstaan. Nu moeten we nog af van de vliegtax, en de voorstellen om coffeeshops en de wallen aan banden te leggen.

Pr0nfessor | 20-11-08 | 16:04

Rokers mogen zsm de kanker krijgen, onwillige kroegbazen onteigenen en in het Westland te werk stellen!

laardepul | 20-11-08 | 15:47

Aaahhh, de revolutie eindelijk...

da wizard | 20-11-08 | 15:38

WaitingLine | 20-11-08 | 14:45

inderdaad. Castratie wordt voorbehouden aan mensen die naar vrouwen sissen en ze voor hoer uitmaken. Maar dat zal voor de overheid wel net een stapje te ver gaan.

I

D. G. Narrator | 20-11-08 | 15:16

Zo ben ik ooit eens beboet voor het drinken van een biertje op straat op exact 2 meter afstand van een terras waar mensen lam zaten te zijn... Laatst drie weken in Berlijn geweest voor werk en daar hoort een halve liter goudgeel bij je outfit des avonds! Wat over die Dui(s)tsers? Zijn een stuk meer relaxed dan wij, ook met dat "rookverbod" in ongeveer de helft van de kroegen rookt men alweer hoor...

Goeie Tijden | 20-11-08 | 15:15

"Waarom is het toch dat in heel veel andere landen niet roken geen problemen oplevert en in Nederland wel?" TijnZ | 20-11-08 | 12:16

Dat komt omdat men in landen als italië, Spanje en Ierland om er een paar te noemen schijt heeft aan verboden als deze. Kroegen met bordjes "wilt u niets op de grond gooien" liggen bezaaid met afval. In de bus wordt gerookt en met de chauffeur geklept. De overheden doen wel eens een halfslachtige poging om dat soort wetjes te handhaven, maar de mensen zijn daar niet zo mak en kruiperig al Nederlanders. Bovendien hebben de overheid en de politie wel wat anders aan hun hoofd dan mankracht en capaciteit te verspillen door de eigen bevolking te lopen pesten.

Wetten als het rookverbod zijn daar op het moment dat ze uitgevaardigd worden al dode letter, oftewel feestwetjes.

Maar in Nederland is de Overheid Pappa, die alles het beste weet en onze superopvoeder, die als geen ander het beloning en strafsysteem hanteert. Bovendien zijn we een ambtenarenland, dus doen we niets liever dan wetten en regeltjes en verordeningen verzinnen en vindt de nederlander er een pervers genoegen in om zich door dit woud van regels heen te wurmen en er dan trots op te zijn in een vrij land te leven.

Revolutie|? Opstand? Welja. Een kroegbaas zet zijn asbak weer op tafel en er is meteen sprake van revolutie. Mag ik even lachen? We zijn gewoon zo ONTZETTEND braaf, dat een actie als die van de kroegbazen wel het einde van de wereld lijkt.

Met andere woorden: In andere landen maken ze niet zo'n ophef over burgerlijke ongehoorzaamheid omdat iedereen doet waar hij/zij zin in heeft en het met de mensen in zijn omgeving wel regelt hoe of wat. Denk je dat de Guardia Civil in Spanje achter rokers aan gaat zitten? Hahahaha

D. G. Narrator | 20-11-08 | 15:03

D. G. Narrator | 20-11-08 | 13:50
U bedoeld vast amputatie bij wildplassen (i.p.v castratie)?

WaitingLine | 20-11-08 | 14:45

Roken in openbare gelegenheden was al verboden NIMROD. De consternatie gaat ook om de niet-openbare gelenheden zoals horeca. Moeilijk he?

18% van de Nederlandse bevolking rookt en die betalen weer 50 eurocent per pakje meer. Dat is zo`n beetje de hoogste belastingverhoging sinds de Tweede Wereldoorlog en dan hier gaan zitten zeiken waar je jouw duurbetaalde peuk op mag steken. Bah.

Tijd voor een "one issue" rokerspartij mijn zegen, ehm stem, heb je.

keerf | 20-11-08 | 14:41

Eigenlijk te gek voor woorden. Kroegen zijn toch geen 1e levensbehoefte? Hoe kunnen dan niet-rokers eisen dat er niet gerookt wordt in kroegen waar ze ZELF NOOIT KOMEN? DE dictatuur van de frustraten: Ik rook niet, ik vind roken vies, dus mag het nergens.

D. G. Narrator | 20-11-08 | 14:40

widtvoet ® | 20-11-08 | 09:49
Zo is het precies. En bij iedere flutwet die de pennenlikkers in Den Haag uitvaardigen wordt de handhaving onmogelijker. Inderdaad alleen in de gelegaliseerde straatroof van de verkeersboetes scoren ze goed. Oplossingspercentage misdaden? 15% en in een goede week, als ze toevallig iemand bekeuren die 20 kilo coke in zijn kofferbak blijkt te hebben 16%. Maar ja wat wil je: voor iedere scheet die een diender laat zit hij twee uur formulieren en rapporten in te vullen.

Aan de andere kant is het zo: als alles bij de wet verboden is, dan is IEDEREEN wel ergens aan schuldig en dat is natuurlijk ideaal. Iedereen bang voor de pliesie.

en zo is het nu al. Vroeger liep ik gewoon door als ik agenten op straat zag en zei goedendag. Dat laat ik nu wel mooi uit mijn hoofd. God weet of ze zich niet vervelen of gefrustreerd mijn hele doopceel gaan lichten. Als ik nu een agent op straat zie denk ik: o, heb ik mijn paspoort wel bij me? heb ik geen boetes openstaan? en nog zo een paar andere, meer abstracte angsten. Veiliger op straat wordt het er niet door, integendeel: er is een dreiging bijgekomen: de politie zelf.

D. G. Narrator | 20-11-08 | 14:17

@Stufkikker. Ik rook wel. Alleen geen tabak meer.

p reatard | 20-11-08 | 14:13

@ Bijstandskoning | 20-11-08 | 14:05
Heb jij ook een goede reden waarom dit zo goed is dan voor iedereen?

Goeie Tijden | 20-11-08 | 14:07

Moehah, laatste stuiptrekking van verslaafde nicotinejunks. Klink had ook beter kunnen weten: als je een drugsgebruiker zijn troep ontneemt, veranderen ze in beesten. Die gaan niet even beschaafd polderen, nee, die gaan bijten. Tijd voor dr. Klink om ze nu te muilkorven, mijn steun heeft ' ie!!

Bijstandskoning | 20-11-08 | 14:05

Ik heb een nog een advies voor al die mensen die mij mijn rokertje niet gunnen: Waarom gaan jullie niet bij de Youth for Christ of een vergelijkbare club? Dan kun je zingen en dansen en halleluja roepen zonder vermoord te worden door een smeulend staafje bladeren.

D. G. Narrator | 20-11-08 | 13:58

D. G. Narrator AMEN! Dit is nou Out Of The Box denken!

StuffKikker | 20-11-08 | 13:53

er komt dus een opstand. De marechaussee en de mariniers wordt ingezet. de kroegen gesloten, de cafehouders in de bak. De regering wil niet het risico nog eens zoiets, dus plotseling komt er een miljard euro extra vrij voor de politie. Flink handhaven/ Lik op stuk.

Hebben we meteen weer genoeg politie om voetgangers te bekeuren die door rood licht lopen. Maar aangezien er nog meer betutteling aankomt in de vorm van het Grijze Boekje van Guusje en nog meer wetjes om relatief onschuldig gedrag te verbieden, wordt het, ook met 1 miljard extra voor de politie, onmogelijk om al die wetten te handhaven.

Daarom stel ik voor:
een knieschot voor door rood licht rijden
hand afhakken als je hem op de fiets niet uitsteekt.
Zweepslagen voor door rood licht rijden
castratie bij wildplassen
enzovoort

Dat zal de bevolking leren dat er met de overheid niet te spotten valt.

O, en voor rokers een spuitje met pure nicotine. Zijn ze meteen van het roken af en scheelt het weer in de wachtlijsten.

En dan nog even dit: Ik heb in Nederland nog niet eerder een zo intolerant, dictatoriaal, gefrustreerd, egoïstisch, en onredelijk stelletje miesgassers gehoord als de benepen voorstanders van het rookverbod, en dan bedoel ik de gewone mensen. Als het aan die mensen ligt, wordt Nederland een ééndimensionaal land, waar je van verveling en grijze saaiheid sterft voor je oud bent. Een land waar iedereen op elkaar let en het vingertje heft. Een land van rechtschapen, intolerante leeghoofden, die alles voor iedereen menen te moeten bepalen, en jaloers zijn op iedereen die plezier heeft of van het leven geniet.... hé... maar wacht eens even... in Nederland maken die mensen al de dienst uit. Nou ja, dan steek ik nog maar een sjekkie op. Met wiet erin, dat dan weer wel.

Trouwens wel lachen dat wietrokers nu meer rechten hebben dan tabaksrokers.

Hopelijk komt er ook eens een opstand tegen de opiumwet. Maar ik steek mijn hand daar niet voor in het vuur.

D. G. Narrator | 20-11-08 | 13:50

Ik ben sinds bijna een jaar tot volle tevredenheid van het roken af. Ergens was ik daarom wel blij dat er niet meer gerookt wordt in de kroegen. Maar dit verzet van de kleine kroegjes tegen de betutteling bovenaf spreekt me als Nederlander wel aan. Wanneer hebben we voor het laatst zo massaal burgerlijke ongehoorzaamheid tentoongespreid? Helaas is er dit keer wel een verslaving voor nodig. Niettemin +1 voor Het Verzet. Hopelijk hoeven ze niet al te hard weg te rennen voor de controleambtenaren.... kuchekuche.
----------------------
Oh, en domme domme Klink: je had voor dit gedoe al honderden controleurs te weinig om voedingsmiddelen normaal te checken, dus hoe ga je dit nu doen? Gaat deze persoonlijke oorlog nu ten koste van ons aller voedselveiligheid?

KlunsJohannus | 20-11-08 | 13:39

p reatard ik vrees dat je gelijk hebt. Ik vind het alleen diep triest dat jij en waarschijnlijk een hoop andere dit als een spelletje zien waar je kunt winen of verliezen. Er wordt in een democratie de mensen een keuze afgenomen, wat voor heel Nederland een groot verlies is. Nu is het toevallig roken, wat is het straks? Maar dat interesseert je waarschijnlijk niet. Als jij maar glimlachend met je niet rokende vriendjes in een stille rook vrije kroeg kan staan. Er jammer, out of the box denken is er niet bij.

StuffKikker | 20-11-08 | 13:38

De anti-tabakkers gaan dit glansrijk winnen

p reatard | 20-11-08 | 13:33

Overigens gaat door het rookverbod in de horeca het aantal mensen met CARA niet afnemen maar juist toenemen. Zoals dat ook het geval was na de uitvinding van de stofzuiger. Wij maken onze omgeving zo schoon dat het organisme geen weerstand opbouwt tegen vervuiling en dus sneller ziek wordt. Als maatregel voor de volksgezondheid werkt het averechts. Minister Klink is een groter gevaar voor de volksgezondheid dan de roker in een kroeg.

koerbagh ® | 20-11-08 | 13:27

Het niet roken in restaurants vind ik als roker ook goed. Zelf vind ik het ook namelijk smerig tijdens het eten. Ik persoonlijk heb het over kroegen. Tenten waar je komt om te drinken en iet om te eten. Op een bitterbal na ofzo...

StuffKikker | 20-11-08 | 13:25

@weeraanmelden
10 euro inkoop = 24 euro verkoop. Daar gaat nog vanaf: gas, water electriciteit, personeel, vervoerskosten, abonementskosten, wasserij etc. en niet te vergeten de toiletpapier voor een hele hoop zeikerds

poohbeer | 20-11-08 | 13:23

-weggejorist-

gnomidion | 20-11-08 | 13:23

flipsyde , rokers verplichten jou ook niet om in de rook te staan. Dat is altijd je eigen keuze geweest. Niemand heeft je ooit een gun op je hoofd gezet met het verhaal; "Zo nu ga je eens lekker de hele avond in de rook staan."
het hebben van een keuze is rokers afgenomen. Er zullen een hoop kroegbazen zijn die wel willen dat er bij hun gerookt wordt, laat ze dat lekker zelf uitmaken. Er zullen er ook een hoop zijn die het prettig vinden dat het rookvrij is. Prima toch. Dan ga jij naar die rook vrije en ik naar die waar je wel mag roken. Even goeie vrienden lijkt me. Als er dan blijkt dat al jou vrienden roken en jij niet, dan heb je een probleem... Dan is het aan jou om te kiezen om in de rook te staan of je vrienden er van te overtuigen met je mee te gaan naar een niet rook cafe (of ruimte). Feit blijft dat iedereen een keuze heeft op die manier. En daar gaat het om! Een kroegbaas die zelf rookt en/of personeel in dienst heeft die roken zullen er echt niet mee zitten dat er in hun tent gerookt wordt. Sterker nog...

StuffKikker | 20-11-08 | 13:16

Denk dat we er idd samen nog prima uit gaan komen als ik dit allemaal zo lees en Klinkert uiteindelijk de pleur kan krijgen... ;-)

Goeie Tijden | 20-11-08 | 13:04

flipsyde | 20-11-08 | 12:57

Het sigaretje is niet gezellig de mensen die het sigaretje roken zijn gezellig, en die staan nu de halve avond buiten, terwijl roken an sich helemaal niet verboden is.
Dat is het probleem voor veel mensen, dat er een verbod opgelegd wordt door den Haag terwijl een mens vrij is om te roken, hoe slecht het ook is.
Voordat Klink met dit verbod kwam hoorde ik overigens (bijna) niemand over de 'rokerige' kroegen nu lijken alle niet rokers spontaan astma te krijgen in de buurt van cafe's etc.

OnnoOneens | 20-11-08 | 13:02

nogmaals... die cafeetjes zijn niet van de niet-rokers en roken is niet verboden... het feit is dat het belachelijk is dat je niet zelf mag weten of je in je eigen zaak mensen laat roken of niet, helemaal als je zelf achter de tap staat.

Goeie Tijden | 20-11-08 | 13:01

Heerlijk rokers en niet-rokers op de barricade tegen de betutteling van ons land.
Soms ben ik toch nog een beetje trots op NL. Laat Rita het niet horen.
Het argument van Klink dat het in de basis om het personeel gaat is fout en misleidend. Als er een markt is voor rookvrije kroegen waarom bestaan deze dan niet al lang.. Als ik toch alleen aar thuis mag roken dan kunnen de accijnzen ook wel omlaag, al is het maar omdat ik dan alleen mezelf heb en geen 'gevaar' meer ben voor de samenleving.

OnnoOneens | 20-11-08 | 12:58

Kan begrijpen dat er wel wat omzet verlies is bij sommige kleinere cafe's, maar meerdere bronnen geven ook aan dat deze omzet al voor het rookverbod zat te dalen. Wanneer komen ze eens met goede argumenten.
Het enige goede argument dat ik heb gehoord is dat kleine cafe's niet de ruimte hebben voor een apart rookhok. Los dat probleem op, is ook iedereen blij. Kom dan niet aanzetten met allerlei onzin dat een sigaret bij een biertje hoort of dat het niet leuk meer is als je even naar buiten of een apart ruimte in moet om een sigaret te roken. Ik vind het ook niet leuk als ik onder de rook zit, laat staan wat ik allemaal wel niet in heb geademt op zo'n avond. Iedere roker heeft zelf de link gelegd tussen roken en een bietje leggen, hoeft een ander niet voor op te draaien. Dan kan ik net zo goed vinden dat bij een biertje ook hoort dat je iemand slaat, dus dan zou dat ook mogen. Althans dat is dan de redenatie van een aantal rokers :s
Versoepel het voor de echt kleine cafés die geen rookruimte kunnen maken, maar houd het verbod gewoon aan.

flipsyde | 20-11-08 | 12:57

@zapper:
Dit is geen saab of JSF, dit is de goeie ouwe Lockheed martin F16 MLU
De piloot op de foto heeft zich voorbereid om naar theedoekenland te gaan, gezien z'n dessert outfit.
Anyways, on topic: waarom zoveel gedoe, accepteer het gewoon.

Stevie_Ray_Vaughn | 20-11-08 | 12:52

Klink zal me jeuken, hij mag opzouten, gaarne dan wel eerst een wetswijziging voor roken in kleine kroegen voordat er een nog grotere klootzak op zijn stoel gaat zitten...

StuffKikker | 20-11-08 | 12:47

FUCK Klink en al die andere raddraaiers die zich achter: " Wet is wet" verschuilen. Redelijkheid en billijkheid! Dat is wat we willen ipv het negeren naar de reactie van het volk!

StuffKikker | 20-11-08 | 12:42

De prijsverhogingen zijn simpel te verklaren. Pak maar eens een rekening in de gulden tijd en eentje in het euro tijdperk. Elke Horeca ondernemer wil deze met liefde en plezier aan je laten zien. De brouwer heeft niet voor niets een boete van Kroes gekregen. De prijzen zijn overigens nog steeds niet gezakt omdat ze (brouwers) de zaak aan het aanvechten zijn. Daar komt dan ook nog zo'n gristelijke dorpsgek bij die zondags al baalt als ie een odol heeft want er mag ten slotte niet gewerkt worden op de rustdag van onze heere, die gek bepaalt dat jij en ik niet meer mogen roken. Het volgende is overigen een nekschot als je naast de bril piest en bijbelles als je te veel drinkt. Het is allemaal KLINK klare onzin en betutteling.

galaxie500 | 20-11-08 | 12:39

En ik zal die hoofdletters voortaan achterwegen laten, zie net hoe lelijk dat is...

Goeie Tijden | 20-11-08 | 12:39

En "roken doe ja maar thuis" ik zit gvd toch ook niet te zeiken als ik naar de bioscoop ga en er weer de geur van 100 ouwe sokken, 30 pisbakken en 45 kopkaasjes hangt, omdat half NL weigert zich fatsoenlijk te wassen (ook in het OV, "bij vlagen" helaas de enige manier van transport in mijn geval)... Of oude wijven die keihard zitten de zaniken over weet ik het wat en vervolgens verstoord kijken als je op normaal geluidsniveau een gsm gesprek probeert te voeren... waarom haal ik dit er allemaal bij? Klein land, veel mensen hoop ergernis, kortom VERDRAAGZAAMHEID!

Goeie Tijden | 20-11-08 | 12:36

Niet Rokers zijn echt zeurders zeg, niet normaal.
Waar maken jullie je druk om zeg ga dan niet of ergens anders na toe.
er moet gewoon vrije keus zijn.
Eerlijk is eerlijk.
Oprotten met die Klink

mozza | 20-11-08 | 12:35

O.a. @ synchronicity | 20-11-08 | 09:18

Zolang roken mag dwz legaal is om die zooi te kopen en te roken en er idd mega accijns opbrengsten de staatskas instromen heeft iedereen profijt van deze viezige gewoonte, betalen rokers zelf de eventuele hogere ziektekosten (al betwijfel ik of die hoger zijn, aangezien een land vol met op steeds latere leeftijd overlijdende dementen ook nou niet echt bevorderlijk is voor het BNP) en is er, aangezien er geen wet tegen de verkoop en het gebruik in het algemeen is, lijkt mij weinig reden om als anti-rokert zo te gillen... en tja, in mijn ogen heb je helemaal nergens "recht op" behalve op een rookvrije huiskamer en daar heb je lekker zelf de hand in. Er is bovendien niemand die heeft gezeurd toen er niet meer in de trein gerookt mocht worden etc. simpelweg om dat dat iets is waar de NS (haat die gasten maar goed) zelf voor keist. Het gaat er om dat iemand een kroeg in eigendom heeft en vervolgens niet zelf mag bepalen wat daar gebeurt en wie er mag komen. JOUW EIGEN keuze om ergens wel of niet naartoe te gaan niet rokende lutser... Dus begin massaal niet-rokers clubjes en kijk maar hoe gezellig het wordt. O ja, nee, ik rook niet, maar ben wel voor vrijheid!

Goeie Tijden | 20-11-08 | 12:33

repulse | 20-11-08 | 12:19

Okay, daar heb je uiteraard wel een punt. Maar ik blijf wel hartelijk lachen om het compensatieverzoek van de kroegeigenaren die beweren dat ze door het rookverbod 40 procent van hun omzet zijn kwijtgeraakt. Ondernemerschap draait om inventiviteit, zeker in de horeca.

LJBrinkhorst | 20-11-08 | 12:30

@zovoklets | 20-11-08 | 11:20
Als dat zou betekenen dat ze daardoor ontslag zouden krijgen, maar helaas. Kan je als volk geen motie van wantrouwen indienen tegen de hele regering? Of moeten we dan gelijk een coup plegen? Dat wordt 'm namelijk niet.

Framoes | 20-11-08 | 12:25

Het rookverbod is één van de weinige dingen die dit kabinet wel goed heeft gedaan (op de controles na dan).

Het is toch te belachelijk voor woorden dat niet-rokers gedwongen worden om de rook van rokers in te ademen? Roken doe je maar thuis!

Rechtse Populist | 20-11-08 | 12:21

LJBrinkhorst | 20-11-08 | 11:46
Ik zal niet alle prijsstijgingen verdedigen, maar wil wel even aanmerken dat met name de regering en semi overheid de kosten met allemaal 1 a 2% verhoogden, bv stroom, de brouwer verhoogde dus zijn prijs van bier(hogere productie kosten) waardoor de kastelein meer voor het bier moest betalen plus hij moest ook zijn eigen kosten verrekenen( hij kreeg immers ook een hogere energie rekening) Bij ons zijn toen ook de prijzen met ongeveer 10% om hoog gegaan maar hebben daar niets aan over gehouden.
Dat drankje wat je koopt is de laatste stap van een hele lang lijn over de hele lijn werden steeds kleine% op de prijs gedaan en de horeca ondernemer moest die totaal prijs dus ook doorberekenen.

repulse | 20-11-08 | 12:19

@TijnZ | 20-11-08 | 12:16
Tja, ik weet ook niet waarom men hier zo moeilijk doet. In Duitsland, Portugal, Spanje, Belgie en grote delen van de VS daarentegen...

Quadrifoglio | 20-11-08 | 12:19

Leuk, een stukje over het rookbeleid!
*verschil tussen de dagen van de week niet ziet*

1sokkie | 20-11-08 | 12:18

Waarom is het toch dat in heel veel andere landen niet roken geen problemen oplevert en in Nederland wel?

TijnZ | 20-11-08 | 12:16

Yay! Nederland toont EINDELIJK ergens weer een beetje backbone! *Nu in feest stemming is* Dat vraagt om een lekkere Hertog Jan Grand Prestige met een peukje.

Liroy | 20-11-08 | 12:13

CJIB neemt 250 extra incasseurs aan, Klink on the move. (bron leew Courant gister)

Dr. Anderzz | 20-11-08 | 12:08

@repulse | 20-11-08 | 11:54
Interessante parallel inderdaad. En dat terwijl destijds vermoedelijk ook "polls" gehouden hadden kunnen wordenwaaruit zou blijken dat de meerderheid van de bevolking tegen abortus was. Dat zit hem namelijk vooral in de vraagstelling.
Anyway, voor geinteresseerden, hier staat het allemaal goed uitgelegd:
geschiedenis.vpro.nl/programmas/289953...

Quadrifoglio | 20-11-08 | 12:05

Toch fijn om te zien dat Nederlanders op de bres springen wanneer er echt belangrijke zaken als een sigaretje in de kroeg op het spel staan.

paradoxical | 20-11-08 | 12:01

Stiekem een donor-long vol teer implanteren.

Deport | 20-11-08 | 11:54

Quadrifoglio | 20-11-08 | 11:22
In 1976 was er ook een mooi voorbeeld van hoe de regering inbreuk in het leven van mensen hun eigen beslissingrecht maakte. Toen de toenmalige minister van justitie besloot om de abortuskliniek bloemenhove te sluiten.

repulse | 20-11-08 | 11:54

het is uiteraard ook onzin dat de overheid voor kroeg eigenaren beslist of er wel of niet gerookt mag worden binnen zijn eigen horecabedrijf

henkdekanarie | 20-11-08 | 11:53

Uitreauken die Klink

darmflora | 20-11-08 | 11:51

LJBrinkhorst | 20-11-08 | 11:46

U bent in salaris achteruit gegaan?
Of baalt u dat minder bediend kon zuipen en vreten voor uw loontje en weer naar de supermarkt moest om kratjes bier te kopen en stiekum thuis apelazerus te worden en de hele avond tegen uw vrouw aan moest kijken?

zovoklets | 20-11-08 | 11:49

@granaatwerper 11:42

Of die enge kwezel van een De Vries, de nieuwe "mister JSF". Wat zou die man via Rob V. van Lockheed M. bijgeschreven hebben gekregen op zijn Zwitserse bankrekening?

widtvoet ® | 20-11-08 | 11:48

Compensatie voor omzetverlies. Hahahahahaha. De euri hebben ze zes jaar geleden aangegrepen om een fors de prijzen te verhogen, en nu lopen ze te janken omdat ze paar klanten kwijtraken? Hahahahahaha

Maar afgezien daarvan is het rookverbod in eenmanszaken natuurlijk gelul van het zuiverste water, dat dan weer wel. Is welbeschouwd eigenlijk ook niet te handhaven. Een kleine zelstandige zonder personeel bepaalt zelf wat voor zaak hij draait, voor rokers of niet-rokers.

LJBrinkhorst | 20-11-08 | 11:46

En met de alternatieven overigens moet je als nicolover eauk uitkijken. Vorige week nog meegemaakt dat er twee heren uit m'n derde stamkroeg gerot werden omdat ze een snuifje tabak namen...

(Was misschien ook niet zo handig van ze dat ze daarbij een spiegeltje en buisje gebruikten maar toch.)

widtvoet ® | 20-11-08 | 11:45

Ab klink ook maar nomineren voor de volgende valminister? Oh wacht, eerst Kramer, Nadorst en Middelkoop.

granaatwerper | 20-11-08 | 11:42

der Mann | 20-11-08 | 11:34

lol.
Als je geen peuk in je hand of mond hoeft te houden en er meer zuurstof in het café is om je langer fit te houden kun je inderdaad harder zuipen, naar huis gaan en je vrouw en kinderen de typhus rammen, dat dan weer wel.

zovoklets | 20-11-08 | 11:39

Agent327 | 20-11-08 | 10:02
Als PON voor 1 april 50.000 leden en een beleidsplan heeft, gaat de nieuwe omroep volgend jaar mee in de adviesronde van het Commissariaat van de Media. www.nu.nl/news/1848813/11/Leefbaar_Rot...

ethan_joy | 20-11-08 | 11:36

@zovoklets | 20-11-08 | 11:13
anders gaat repulse failliet

der Mann | 20-11-08 | 11:34

42 | 20-11-08 | 11:25

Durf je dat ook bij de belastingdienst? En waarom niet?

zovoklets | 20-11-08 | 11:32

sk!llz | 20-11-08 | 10:48
Roken moet gewoon ook gedoogd worden, je kunt toch niet de ene groep junks anders behandelen dan de andere.
Een wet die een derde van de populatie achter stelt, is natuurlijk ook slecht te rijmen met democratie (meerderheid beslist, rekening houdend met de minderheid). Ben akkoord met uitsluitend te mogen roken in 1 derde van de horeca.

De La Puerco | 20-11-08 | 11:32

Ab Klink is de nieuwe Voogelaar.

ZotteLotte | 20-11-08 | 11:30

@knutsel | 20-11-08 | 11:22
Ab Klink, handelend in opdracht van de farmaceutische industrie.
@DouweDabbert | 20-11-08 | 11:21
Ab Klink handelt in opdracht van de farmaceutische industrie. Aan bontkraagjes valt weinig te verdienen in dat opzicht.

Quadrifoglio | 20-11-08 | 11:26

Moet je die kuthoreca eens horen als ik het niet eens ben met hun absurde prijsstijgingen en maar 50ct voor m'n biertje ga betalen...

42 | 20-11-08 | 11:25

@sk!llz | 20-11-08 | 11:10 Lezen is ook een vak he ... Ik heb al eerder gezegd dat ik het rookverbod niet het zelfde belang wil toewijzen als datgene wat in 40-45 is gebeurd. Maar het begint altijd ergens, hoe klein of onbenullig het ook lijkt... En als burger moet je daar altijd zeer kritisch op blijven, vooral als blijkt dat de wet oneerlijk is. In dat kader moet ik je wel gelijk geven wat je eerder hebt gesteld: als je een rookverbod implementeert, moet die gelden voor iedereen.. dus ook voor de roker die toch in de kroeg rookt... en als je dat niet wilt, moet je de wet afschaffen of omvormen anders krijg je onhoudbare situaties.

AltijdEenMening | 20-11-08 | 11:24

@van dal | 20-11-08 | 11:15
Die gezelige niet-rokers hebben gewoon nog niet door dat dat rookhol van repulse nu een prettige ruimte is geworden. is kwestie van tijd en advertising:
'komt nu allen naar de kroeg van repulse en ervaar Twentse gastvrijheid met verse koffie, goede belgische biertjes en onbeperkt toegang tot GS met krachtige WIFI in gagarandeerd frisse lucht'

der Mann | 20-11-08 | 11:23

Je kunt je afvragen wie het bericht de wereld in heeft geslingerd dat de niet-rokers weer massaal naar de café's zouden gaan wanneer er daar niet meer gerookt mag worden. Al die smerige leugens.

knutsel | 20-11-08 | 11:22

de overheid moet je niet sarren.
antizanic | 20-11-08 | 10:34
30% van de bevolking+support moet je ook niet sarren. Zeker niet wanneer een groot deel van je eigen enforcement-apparaat tot die 30% behoort.

Wat je nu ziet is democratische controle op een weliswaar door democratisch gekozen parlementartiers gesteund, maar ondoordacht genomen besluit. En dat is niet de eerste keer, of ben je het EU-referendum soms vergeten?

Quadrifoglio | 20-11-08 | 11:22

aha, dus als een groep bontkraagjes systematisch de buurt terroriseert is er niks aan de hand, maar als een paar kroegjes beetje opstandig gaan doen moet meteen het leger eropaf?

DouweDabbert | 20-11-08 | 11:21

Framoes | 20-11-08 | 11:17

Prima toch?

zovoklets | 20-11-08 | 11:20

sk!llz | 20-11-08 | 11:14

Roken in een café is eauk een gelijke regel.

Maar wat vindt jij ervan dat de ene kroegbaas een rondje bitterballen 'weggeeft'
en een lekker wief achter de toog zet en een ander niet?

Jij wilt dat anderen concurreren op jouw voorwaarden?

zovoklets | 20-11-08 | 11:18

Als die smerige hypocriete staat der nederlanden nu eens wat geld opzij zou leggen (wat ze met bakken tegelijk verdienen aan drank, gokken, coffeeshops en tabak) dan kunnen ze de horeca tegemoet komen om hun tenten aan te passen zodat de niet-roker EN de roker gewoon een keus hebben.

bidlip | 20-11-08 | 11:17

Het gaat me hier niet eens om het rookverbod, maar meer om de ongelooflijke incompetentie van een groot deel van de ministers. Ab Klink, Jacqueline Cramer, Ella Vogelaar, Andre Rouvoet (een christenfundamentalist op jeugd en gezin?), Tineke Huizinga.
Stuk voor stuk voeren ze een beleid dat er met haast is doorgedrukt en aan alle kanten faalt.

Framoes | 20-11-08 | 11:17

der Mann | 20-11-08 | 11:10 al die gezellige nietrokers.. waar zijn die dan?

*stelt vast dat rokend nederland de economie draaiend heeft gehouden, jarenlang*

van dal | 20-11-08 | 11:15

@zovoklets | 20-11-08 | 11:11

Als iedereen zich aan dezelfde regels te houden heeft.

sk!llz | 20-11-08 | 11:14

der Mann | 20-11-08 | 11:10

Waarom wil je mensen met CARA aan de drank hebben dan?

zovoklets | 20-11-08 | 11:13

sk!llz | 20-11-08 | 11:06

Wat is eerlijke concurrentie?

zovoklets | 20-11-08 | 11:11

@repulse | 20-11-08 | 11:04

Ik geef toe ik heb makkelijk lullen heb als niet roker die blij is dat ie eindelijk in frisse lucht het uitgaanscircuit kan betreden, maar toch, als jouw café aantrekkelijk genoeg is en het rookverbod algemeen gehandhaafd wordt komen de klanten vanzelf terug en ga je zelfs zien dat er steeds meer mensen komen die zich nooit meer lieten zien in kroegen, bijvoorbeeld de 10% Nederlandse bevolking met CARA.

der Mann | 20-11-08 | 11:10

Kan iemand in de tweede kamer de leden van het kabinet een permanente ban geven?

En als we dan klaar zijn staat er misschien iemand op die de echte problemen in dit land aanpakt - zoals het permanent verbieden van lelijke vrouwen ;-)

acac | 20-11-08 | 11:10

@AltijdEenMening | 20-11-08 | 11:03

Je hebt het over mijn historisch besef. In 40-45 zijn 60 miljoen doden gevallen!! Je vindt dat vervolgens een goede vergelijking met het rookverbod. Sorry, hoor, maar dan heb je een behoorlijk verwrongen geest.

sk!llz | 20-11-08 | 11:10

widtvoet ® | 20-11-08 | 11:06

Geweaun, omdat het kan. jeweettog!

zovoklets | 20-11-08 | 11:08

@zovoklets 11:01

Het reaukverbod geldt ook niet voor de accijnzenschoorsteen van Wouter. Dan kan de uitstoot opeens niet gortig genoeg zijn.

widtvoet ® | 20-11-08 | 11:06

@repulse | 20-11-08 | 10:55

Onzin, ook ondernemers hebben zich aan de wet te houden. Je mag ook als ondernemer in je eigen zaak geen mensen mishandelen. Als ondernemer heb je een boel plichten, dat hoort er bij, en dat is maar goed ook. Niet roken in je zaak is daar een van. Ik ben het er overigens wel met je eens dat de rokers die moedwillig roken, terwijl het in een cafe niet mag net zo goed strafbaar horen te zijn. Maar het gaat hier om cafes die zeggen dat het goed is als je rookt. Dan is de cafehouder wat mij betreft verantwoordelijk.

Als jij alleen je la vol kunt houden met asbak moet je misschien inderdaad maar eens een ander beroep gaan zoeken. Mits er geen oneerlijke concurrentie is doordat je in sommige kroegen wel kunt roken en anderen niet.

sk!llz | 20-11-08 | 11:06

der Mann | 20-11-08 | 10:59
Ik ben mede eigenaar van een klein buurtcafeetje, 90% van mijn klanten roken, deze mensen ga ik niet van mij wegjagen.
Dat gegochel met cijfers over hoe het in andere landen is gegaan is uitgebreid bekend. Nadat 50% naar de klote is gegaan hebben de over gebleven cafe's een stijging van 10% in hun omzet ergo er is 40% omzet weg.
Heeft niets met huiliehuilie te maken

repulse | 20-11-08 | 11:04

der Mann | 20-11-08 | 10:59

Dus meer mensen aan de drank?

zovoklets | 20-11-08 | 11:04

Wel jammer, kroegen waren wel lekker zo zonder al die peuken. Maar laatste tijd is dat toch wel al over.

Lusters in het kabinet. Zo moeilijk lijkt het me niet om een rookverbod te handhaven......

Nixo | 20-11-08 | 11:03

@sk!llz | 20-11-08 | 10:38 en sk!llz | 20-11-08 | 10:48: wel grappig: alle voorbeelden die als tegenargument worden aangedragen doe je gemakshalve maar af als "slaat nergens op" of "slaat als een tang op een varken".. tja, je kop in het zand steken is idd ook een mogelijkheid.

40-45 heeft wel degelijk zin om hier aan te halen, als je ook maar iets van historisch besef hebt. Wat als het duitse volk massaal tegen de de Neurenbergse wet in protest was gekomen, hoe klein die wet ook in die tijd ook leek? Hoe had de geschiedenis er dan uit gezien? Kon hitler dan ongestoord doorgaan met het instellen van anti-joodse wetten?

Aan jouw antwoorden/reacties begin ik te begrijpen dat je begint te twijfelen aan je eigen redenatie...

AltijdEenMening | 20-11-08 | 11:03

widtvoet ® | 20-11-08 | 10:59

Crematoria; "Hier wordt gerookt!'

zovoklets | 20-11-08 | 11:01

*"Kick me, I'm a smoker"-briefje op eigen rug plakt*

widtvoet ® | 20-11-08 | 10:59

@repulse | 20-11-08 | 10:55
niet zo huillie huillie doen. Jouw kroeg gaat heus niet failliet als je er niet meer mag roken. Meerderheid nederlandsche volk is gewoon voor het rookverbod en veel mensen geven aan meer naar kroegen en restaurants te gaan nu het er niet meer naar dode ratten ruikt. Is alleen een kwestie van geduld voordat dat effect, dat in de meeste landen is opgetreden na rookverbod, begint te werken.

der Mann | 20-11-08 | 10:59

Agent327 | 20-11-08 | 10:55
BORCULO/ZUTPHEN - Een café is geen openbare gelegenheid. Je bent te gast bij de kroegbaas. Als die je zat is, moet je gaan. Zo niet, dan pleeg je huisvredebreuk. Door in een besloten lokaal te vertoeven. Dat lesje over hoe ons rechtssysteem in elkaar zit, kreeg de 25-jarige Borculoër O dinsdag.

www.tctubantia.nl/regio/achterhoek/342...
Ik mag nog steeds iedereen weigeren, zolang ik daar in maar niet discrimineer.

repulse | 20-11-08 | 10:59

*"Pas op! ReaukerT"-shirt aantrekt*

widtvoet ® | 20-11-08 | 10:58

Agent327 | 20-11-08 | 10:55

Okay, als dat jouw critirium is.

zovoklets | 20-11-08 | 10:56

sk!llz | 20-11-08 | 10:48
Mensenrechten?

zovoklets | 20-11-08 | 10:56

@zovoklets | 20-11-08 | 10:54
ja, want iedereen kan er binnen.

Agent327 | 20-11-08 | 10:55

sk!llz | 20-11-08 | 10:48
Het schend mijn recht als vrije ondernemer in mijn eigen zaak om mijn eigen regels te handhaven. Het criminaliseerd mij als ik een ander handelt, de roker steekt een sigaret op en ik ben de schuldige.
Wat denk je? dat ik en andere ondernemers alleen uit principiele reden het gevaar lopen om onze tenten te laten sluiten van uit overheidswege? Dit zijn gewoon simpel zaken, asbak op tafel betekend genoeg geld in de la om te bestaan. Asbak van tafel betekend de la is leeg en ik mag onderweg naar de sociale dienst.

repulse | 20-11-08 | 10:55

**Nimrod** | 20-11-08 | 10:49

Is een café een openbare gelegenheid?

zovoklets | 20-11-08 | 10:54

Achterhoede gevechten. Zou ik als horeca belangenvereniging mijn tijd en energie niet aan verspillen. Er is toch een ruime kamermeerderheid voor het verbod. Dan trekt de overheid altijd aan het langste eind.

Oud_en_wijs? | 20-11-08 | 10:54

Heel Nederland legt zo'n beetje aan de galemiezen, staatschuld ontzettend hoog, werkloosheid komt eraan, recessie, dubbele paspoorten, finnen, hoge belastingen...

En waar vallen we collectief het meeste over? Dat pleurissigaretje....

breiz | 20-11-08 | 10:53

Roken doe je maar thuis als je dat zo nodig wil.
Maar niet in openbare gelegenheden !!!

**Nimrod** | 20-11-08 | 10:49

@repulse | 20-11-08 | 10:44

Het rookverbod schendt geen mensenrechten, dus je voorbeeld slaat nergens op.

Verder gaat er geen bedrijfstak failliet, allemaal overdreven onzin verhalen. Verder heeft een veranderende wetgeving, zelfs veranderende technologie, altijd invloed op ondernemers. Onder invloed van internet gaan bijvoorbeeld ook de computer zaakjes op de hoek failliet. Erg sneu inderdaad. Maar zo gaat dat nu eenmaal. De creatieve ondernemer weet er wel iets goeds van te maken.

sk!llz | 20-11-08 | 10:48

@Gallisch | 20-11-08 | 10:37
Met een rookvereniging of rokerskerk is idd niet zoveel mis. Maar de afgelopen veertig jaar hebben geleerd dat zonder strikt verbod op roken in openbare ruimtes zoals cafés; restaurants en ook de werkplek de niet roker altijd het bokje is. Oneindig veel pogingen het ‘samen op te lossen’ zijn steeds gestrand op mentaliteit van de roker en zijn jankerige excuus dat ie nou eenmaal verslaafd is en daar niets aan kan doen.

der Mann | 20-11-08 | 10:47

Begin steeds meer te glimmen , dacht dat wij nederlanders het niet in ons hadden en altijd lafjes en bang waren liever wat betaalden en de andere kant op keken. Het lijkt er echt op dat we wel voor onze mening kunnen opkomen , ga zo door en we zijn eerder van dit jaren 50 zooitje verlost . Ziet weer sprankje hoop voor NL.

stonedt | 20-11-08 | 10:46

sk!llz | 20-11-08 | 10:38
Ach ja gewoon aan de wet houden, ook al betekend dat dat binnen een paar maanden de helft van de bedrijfstak failliet is.
Dus als ik er bv een wet doorheen jaag die een bepaalde groep mensen standrechterlijk afknalt op het moment dat zij sissen, mogen zij protesteren maar wet is wet...

repulse | 20-11-08 | 10:44

Ik wil al die goedwillende anti rook lobbyisten, die hopen stokoud te worden niet ontmoedigen, maar kijk eens om je heen wat het lot is van den doorschnee hulpbehoevenden oudere medemensch in NL : je kunt straks massaal onder de valium in zo’n bejaardenschuur verrekken in je volgescheten luier, al dan niet vastgeklonken aan je met pis doordrenkte zetel.
Tenzij je je straks, zoals mijn opoe nu, een appartement kunt veroorloven in château bleu met je privé verpleger, maar daar heb je dus meer poen voor nodig dan waarover de gemiddelde reaguurder kan beschikken.
Meneer Klink met je volgevreten- uitgestreken gristen weekdieren tronie , maak het vooruitzicht om heel oud te worden eerst maar eens aantrekkelijker, zou ik zeggen.

snuff | 20-11-08 | 10:42

@AltijdEenMening | 20-11-08 | 10:31

Als ze het bij protesteren zouden zou ik het helemaal prima vinden. Een nieuwe politiek geluid is altijd welkom. We kunnen zelf stemmen op politieke partijen en als de meerderheid wil stemmen op een partij die tegen het rookverbod is heb je je zin.

Betekent nog altijd dat je de wet niet gewoon kunt negeren wanneer je dat beter uitkomt. Zou een mooie zooi worden als we dat met zijn allen gingen doen.

Maw, protesteren prima, maar je houdt je wel gewoon aan de wet. Dat is bijvoorbeeld ook wat we van de jonge finnetjes verwachten.

Je 40-45, china voorbeelden slaan trouwens als een tang op een varken.

sk!llz | 20-11-08 | 10:38

zovoklets | 20-11-08 | 09:43

Tsja. In essentie klopt het wel. Maar ik denk altijd dat het goede niet in het zichtbare en concrete ligt, maar in de manier waarop je met zaken omgaat.

Dit stukje sluit wel perfect aan bij mijn afgrijzen richting ignorence/onverschilligheid. In die situatie lopen de hazen precies zoals door jouw schrijver geschetst. Inspiratie en eigenrichting is essentieel om goed te kunnen zijn.

* wat een hoogdravend gelul, paerlen voor de ..., gaat wat anders doen *

NoMinister | 20-11-08 | 10:38

der Mann | 20-11-08 | 10:29
Maar waarom mogen er geen openbare gelegenheden bestaan waarin mensen elkaar met rook lastig vallen, als ze daar zelf voor kiezen?

Gallisch | 20-11-08 | 10:37

Dom, de overheid moet je niet sarren. Het is wet en het is beter voor iedereen als het rookverbod strikt wordt gehandhaafd. Het is een illusie dat rokers gezellige mensen zijn. Het zijn bietsend zielepoten die er voor zorgen dat je kleren de volgende dag stinken als een dooie rat. En rokers ruiken het zelf niet en trekken die kleren gewoon aan naar kantoor.

antizanic | 20-11-08 | 10:34

energie wordt duurder, voedselbanken worden steeds beter bezocht,
balkies pappa dood, banen op de tocht.
softdrugs legaliseren of niet, kutmarokanen zijn er niet?
helaas genoeg problemen triest maar waar,
maar niemand zegt balkenellende kutkabinet vertrek maar.

klaphark | 20-11-08 | 10:32

@sk!llz
Maakt niet uit wat voor een regering je hebt, het gaat om je persoonlijke levensstandaard. Op beide regeringen is veel aan te merken. Over een paar jaar woon ik in een onafhankelijk Vlaanderen en wordt het alleen maar beter...

Brakke Obama | 20-11-08 | 10:31

@sk!llz | 20-11-08 | 10:21 Precies, en dat is dus ook exact wat de kroegbazen doen.. protesteren. Dus jij vindt dat alles wat een politieke partij als wet maakt, de bevolking het maar moet slikken? Ik wil niet in herhaling vallen maar ten tijde van crisis, ontevredenheid, financiële problemen komen de idiote leiders aan de macht.. en als iedereen dan braaf naar de nieuwe leiders luistert zonder zich af te vragen of het allemaal wel goed is, dan kunnen we grote problemen ontstaan. '40 - '45 is daar een goed voorbeeld van met het ijzeren gordijn als gevolg, of de studentenprotest op Plein van de Hemelse Vrede...

Nou wil ik niet het rookverbod zoveel waarde toedienen dat het een veroorzaker kan zijn van een burgeroorlog, maar ondersteun wel de protesten alleen al omdat je niet alles maar moet pikken.. en nogmaals: dat hadden ze al veel eerder moeten doen bij al die andere onzinnige wetten en regels.

AltijdEenMening | 20-11-08 | 10:31

van dal | 20-11-08 | 09:42

Ja ja ja. Ik heb het echter over de Nederlandse gewoonte de wetgeving nogmaals te beoordelen bij de uitvoering. Kan het niet? Dan houdt het op. Maar er worden gewoon door ambtenaren en beleidpipo's besluiten genomen die inhouden dat de ene wet wel, de volgende een beetje en weer een andere helemaal niet worden gehandhaafd.

Linkse genuanceerde mensen beginnen sowieso te roepen dat geen wet 100% handhaafbaar is.

Dus:

* ik pleit voor wetten waarin ook al is nagedacht over handhaafbaarheid
* ik pleit voor volledige handhaving

Als er dus wetten zijn waarvan we weten dat ze niet zijn hand te haven, deugt die wet totdat die vervangen wordt. Bestuurders laten beslissen over handhaafbaarheid en prioritering is de nagel aan de doodskist van elke rechtsstaat mijns inziens.

NoMinister | 20-11-08 | 10:29

@Gallisch | 20-11-08 | 10:25
onzin. niemand verbiedt jou te roken zo lang je er maar niemand anders mee lastig valt.

der Mann | 20-11-08 | 10:29

kleine cafes zijn kut.

kn | 20-11-08 | 10:25

Voor de zoveelste keer ga ik los. Als het roken straks helemaal is uitgebannen, en NL keurig clean en steriel is, krijgen we dan nog een heksenjacht met terugwerkende kracht? Kamerleden die moeten aftreden, omdat ze in het verleden gerookt hebben... Niet geïnhaleerd zegt u? Niks mee te maken. Bah. We gaan naar een wereld toe die één groot ziekenhuis is. Iedereen permanent aan de monitor van Big Brother. Opgelegde gezondheid. Afgedwongen leefstijl. Onder het mom van: gezond is gezond, daar kan niemand iets op tegen hebben. En zieke mensen kosten geld. Werknemers die van de verzekering op fitness moeten: ook zoiets. De strijd tegen al wat ongezond is neemt enge vormen aan, en heeft het in zich om uit te groeien tot een gezondheidsfascisme. Vooral omdat het een potentieel eindeloze strijd is. Want leven=ziek worden. De overheid dient burgers kansen te geven om hun geluk na te jagen, en niet dit geluk zelf te definiëren en op te leggen. Tuurlijk, roken is evident slecht, ook voor meerokers. Maar waarom een totaalverbod, en niet horeca-ondernemers en -bezoekers zelf laten bepalen? De neiging van de overheid om alles wat ongezond en onveilig is in de eerste plaats als zodanig te definiëren, en in de tweede plaats als zodanig te bestrijden, lijkt mij vandaag de dag een van de voornaamste mikpunten van voorstanders van een minimale overheid. Voor de goede verstaander: mbt de gezondheid wordt een vorm van positieve vrijheid ingevoerd; terwijl negatieve vrijheid nog altijd het beste recept is om ons te vrijwaren van de bemoeizuchtige klauwen van de staat. Amen.

Gallisch | 20-11-08 | 10:25

@sk!llz | 20-11-08 | 10:23
Hebben ze al een regering in Belgie dan?

Agent327 | 20-11-08 | 10:24

Looserige rokers hebben het nog steeds niet gesnapt met hun pathetische VOC opstand van het vrije volk tegen de betuttelende overheid. Gelul. Vrijheid gaat samen met verantwoordelijkheid. Iedereen heeft recht op maximale vrijheid maar helaas is er een overheid nodig om te zorgen dat de vrijheid van de een niet leidt tot onvrijheid van de ander. Stinkrook is kankerverwekkend en ontneemt mij m’n recht op lucht. Ik heb het recht met mijn klauwhamer in de rondte te slaan maar niet bij iemand anders op z’n kop. Hoe moeilijk kan het zijn dit principe te begrijpen. Dat het zo moeilijk is dit te regelen is eens en te meer het bewijs dat rokers ‘we lossen het samen wel op’ over het algemeen asociale hengsten zijn.

der Mann | 20-11-08 | 10:23

dit is net zoiets als brommertjes op de rijbaan en daarmee en passant de maximum snelheid lekker toch stiekem 30 maken.
Die gristenhonden willen de horeca kapot hebben want ze kunnen het niet uitstaan als een ander wel plezier heeft.

raarrrr | 20-11-08 | 10:23

@Brakke Obama | 20-11-08 | 10:21

Ze zijn in belgie zo slim dat ze een regeringssysteem hebben waarvan een kleuter nog snapt dat dat simpelweg niet werkt.

sk!llz | 20-11-08 | 10:23

Hasta la victoria siempre!

Groenepuntmuts. | 20-11-08 | 10:21

@Seletitic | 20-11-08 | 10:20 Lol, dan wel naast de condoomautomaat ...

AltijdEenMening | 20-11-08 | 10:21

/OT
Herman Chuiphof is ook permanent gestopt met roken
[OT

Agent327 | 20-11-08 | 10:21

@AltijdEenMening | 20-11-08 | 10:19

Je kunt protesteren tegen een wet. Een politieke partij oprichten. Zeggen dat je niet meer zult stemmen op partijen die de rook-wet steunen. Dat is wat anders dan de wet maar gewoon aan je laars lappen. Zo werkt het ook niet in Nederland, of in de rest van de wereld.

sk!llz | 20-11-08 | 10:21

Zoals wel vaker zijn ze in België SLIMmer: in cafés waar niet gegeten kan worden mag je (vooralsnog) gewoon roken. Wil je toch iets eten dan mag je meestal gewoon je frieten (van het frituur even verderop) in het café opeten. Ook zijn ze veel pragmatischer, 's avonds laat wel roken, of alleen aan de bar of een bepaald (niet hermetisch afgesloten) gedeelte. Neem hierbij de veel lagere bierprijzen en de kwaliteit van eten en leven, en je weet waarom ik (onder andere) geëmigreerd ben!

Brakke Obama | 20-11-08 | 10:21

@spanarchist 10:01

Hear! Hear!

widtvoet ® | 20-11-08 | 10:21

OT
www.volkskrant.nl/binnenland/article10...
Is er nu werkelijk niemand die hier tegen protesteert en vindt dar er koppen moeten rollen bij de verantwoordelijken die dit systeem in stand houden?

spanarchist | 20-11-08 | 10:20

jwleth | 20-11-08 | 10:11
Loop je wel eens op straat?http://www.telegraaf.nl/buitenland/2580923/__Vrouw_doodt_kind_met_uitlaatgas__.html?p=29,1

de honden blaffen... | 20-11-08 | 10:20

Wie zit er nou in de horeca, die rijden vast geen audi's. roken of niet roken, who cares, hang gewoon een afzuigkap boven elke tafel en nicotine-pleister-automaten in de wc's.

Seletitic | 20-11-08 | 10:20

@van dal | 20-11-08 | 10:17

Je hebt gedeeltelijk een punt. Ik snap ook niet dat uitlaatgassen niet gewoon kunnen worden afgevangen en afgevoerd en opgeborgen in ondergrondse reservoirs. Verder zijn auto's buiten en mag je ook nog steeds buiten roken. Ook hebben alle parkeergarage's uitgebreide afzuigsystemen.

sk!llz | 20-11-08 | 10:19

@sk!llz | 20-11-08 | 09:57 Wet is wet? Doet me te veel denken aan "Befehl ist Befehl".. what's next op jouw agenda: "Ich habe es nicht gewusst???"

Denk even na, met een dergelijke instelling slik je dus alles wat gebombardeerd wordt tot wet.. Wellicht China iets voor jou?

AltijdEenMening | 20-11-08 | 10:19

Schandelijk die schandpaal voor controleurs. Een goed doel, maar het middel is niets anders dan methode Duyvendak.

Maaier | 20-11-08 | 10:19

Burgerlijke ongehoorzaamheid FTW :)

liggend_streepje | 20-11-08 | 10:18

Agent327 | 20-11-08 | 10:16 als de kroegen nu leeg blijven.. wie in godsnaam had er dan last van rook in een café?

van dal | 20-11-08 | 10:18

@kapotte_stofzuiger 09:54

Wanneer tenten gesloten worden zal er pliesie ingezet worden. Wanneer de boetes niet betaald worden zal er uiteindelijk een deurwaarder onder pliesiebegeleiding de roerende zaken komen inventariseren of nog extremer, wanneer er eventueel vervangende hechtenis voldaan zal moeten worden kan de pliesie eauk weer op komen draven om horekaffers van hun nest te lichten. Eauk kan de pliesie uiteraard "gewoon" ingezet worden om buitengewone opsporingsambtenaren te begeleiden. Bijvoorbeeld die van de ECD wanneer eea. als ekonomisch delikt wordt benaderd.

Maar het zijn Abs eigen woorden dat hij niet zal schromen "pliesie en justiesie" in te zetten bij het handhaven van zijn reaukverbod hoor die ik herhaalde.

widtvoet ® | 20-11-08 | 10:17

Ach ja,...... loopt wel los..... Algemeen belang weegt toch zwaarder. En vergeet niet; rookworst zonder "R" is ook worst....
*gaat een cappucino halen om mee te nemen naar het rookhok op de vierde etage van hoofdkantoor*

SammyJankis | 20-11-08 | 10:17

in een café niet meer mogen roken is één ding.. het tegelijkertijd verbieden van roken in een parkeergarage is helemaal belachelijk. sigarettenrook weegt namelijk niet op tegen co² uitstoot en fijn stof.. de mensen die hier beweren erop vooruit te zijn gegaan sinds het rookverbod (wleth) die zijn natuurlijk ook tegen auto's en hebben er dan ook geen.

van dal | 20-11-08 | 10:17

Ik weet één ding zeker, de discussie tussen roken/niet roken, rokers versus niet rokers zal wel nooit geheel opgelost worden. Partijen staan teveel lijnrecht tegen over elkaar en beiden met de hakken diep in het zand.

Agent327 | 20-11-08 | 10:16

Toegegeven, het praktiseren van de controle op het rookverbod is redelijk omslachtig en oncharmant. Dat betekent echter niet dat het gemak/plezier/verslaving van de één, een ander zomaar zou mogen schaden. Hoe die horeca maffia hier mee omgaat toont vooral hun simplistische niveau. Zo lok je geweld uit tegen individuen die een democraitsch besluit uitvoeren. hooligans!!

spaniard | 20-11-08 | 10:16

@ Agent327 10:02

de verklaring van Willem van Oranje daags na die 1e april was... " ich habe es nicht gewust"

The_Challenger | 20-11-08 | 10:14

jwleth | 20-11-08 | 10:11 als het van jou zo mag blijven betaal je met plezier natuurlijk 20 euro voor een biertje.. anders houdt het op namelijk.

van dal | 20-11-08 | 10:12

Heerlijk om te zien zo wie er hier echt zielig met de pootjes hangend achter het kabinet aankruipen.
Lutsers.

captainobvious | 20-11-08 | 10:12

hoe lang tolereren we nog een overheid die eenderde van de bevolking persona non grata maakt, brave burgers terroriseert met lullige boetes, voorkomt dat we ons kunnen verplaatsen, maar het de ongewenste primitieve hufterige elementen helemaal naar de zin maakt?
Hoe lang blijven we de helft van ons inkomen inleveren ten bate van alles waar we ons groen en geel aan ergeren?

raarrrr | 20-11-08 | 10:12

Laat die loser eens meer doen aan de zorgverzekeraars die de premies voor aanvullend delen opschroeven en de polissen uitkleden, dan die kroegbazen achterna te zitten om de NIET roker in de kroegen te beschermen................ WAAR ZIJN DIE NIET ROKERS DAN?

kroegen zitten halfleeg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

loopse jantje | 20-11-08 | 10:11

rookverbod is geniaal. geen last van mn ogen, geen gore rook lucht de volgende dag na een kroegje.

anti-rook!

jwleth | 20-11-08 | 10:11

Agent327 | 20-11-08 | 10:02 correct, het zij nu wederom de papen www.refdag.nl/media/foto/2008/53887-a.... die samen met de socialisten ons land belegeren, hoogtijd dus voor een stijlloze geuzenbende die het land ontzet uit deze betuttelende dwingelandij , en 1 april ach waarom ook niet

ethan_joy | 20-11-08 | 10:09

Leopard II voor de deur van elk café daar in braboland, met een legermeneer die naar binnen gluurt met z'n nachtkijkert op zoek naar rookwalmpjes en gloeilichtjes.

Tjeesus | 20-11-08 | 10:09

Als fanatieke meeroker loop jij in plaats van 1% maar liefst 1,009 % KANS op longkanker. Dat fanatiek houdt dan wel in dat je elke dag in een overvolle kroeg tussen allemaal rokers moet zitten. En dan nog blijft het een KANS, maar toch ook zeker een KEUZE..
Die hele meerook-gekte is een bang-maak-praktijk waar rokers en ondernemers flink voor MOETEN betalen. En daar is het om te doen, als je het mij vraagt.

Libertarian | 20-11-08 | 10:08

Die kroegbazen gaan nog lachen want na het roken is de alcohol aan de beurt. Maakt ook heel veel slachtoffers. En dan lekker naar de kroeg om een suikervrij cola'tje achterover slaan en een wortel kauwen wegkauwen.

T@ Riest | 20-11-08 | 10:07

Wereldwijde financiele crisis - weimar republiek - 2e wereldoorlog

Volgens mij lopen fase 1 en 2 dit keer gelijk op...

The_Challenger | 20-11-08 | 10:06

@ethan_joy | 20-11-08 | 10:00
Het waren de Spanjolen, onder leiding van de hertog van Alva, die Den Briel belegerden en de Geuzen die het hebben ontzet.

Agent327 | 20-11-08 | 10:02

widtvoet ® | 20-11-08 | 09:49
De politiek bepaalt waar de prioriteiten liggen en die prioriteiten worden volkomen verkeerd gelegd. Het feit dat er boetequota's zijn die gehaald moeten worden is illustratief, men wil niet voorkomen maar innen.
Door deze volkomen verkeerde keuzes is het beroep van agent onaantrekkelijk geworden, men schaamt zich er bijna voor politieagent zijn. Daarbij is de steun voor agenten van hogerhand miniem, ook het tuig moet met respect behandeld worden.
De oplossing is ook in deze simpel, namelijk de politie taken uit laten voeren die de meeste burgers ten goede komt. Helaas vereist dit gezond verstand, iets waar de politiek helaas niet rijkelijk mee bedeeld is.

spanarchist | 20-11-08 | 10:01


Geiteneuker | 20-11-08 | 09:09
-
Zoals de kristalnacht?

lamoor | 20-11-08 | 09:56

En dan voornamelijk de jaren erna.

Geiteneuker | 20-11-08 | 10:00

Niertje | 20-11-08 | 09:44 V.O.C. mentaliteit?
wat Nederland nodig heeft zijn juist de Geuzen die opnieuw den Briel belegeren
en dan bij voor keur niet op 1 april

ethan_joy | 20-11-08 | 10:00

Ach, dit "probleem" lost zich vanzelf op: vanaf 31 december hebben we toch allemaal weer het goede voornemen met roken te stoppen...

Zucht | 20-11-08 | 09:59

lul toch niet, sk!lz. Wet is Wet in een normaal bestuurd land. Niet in Nederland dus. Ga die lammelingen niet steunen in hun lamlendigheid.

Jan Passant | 20-11-08 | 09:59

het zou idd is afgelopen moeten zijn met die antirokers mafia.
idd gewoon eigenaren zelf laten beslissen of ze een rokersvrij cafe willen hebben of niet.

reaguurder met stijl | 20-11-08 | 09:58

Ik rook dus ik ben. Mensen willen betuttelen (als je de macht er voor hebt) is zielig, dom en arrogant.

grote haas | 20-11-08 | 09:58

@Agent327 | 20-11-08 | 09:50

Zou het wel moeten zijn.

sk!llz | 20-11-08 | 09:58

Hehe eindelijk verzet tegen deze kl.. regering nu nog een staatsgreep en we zijn er.

aderkalkballenbroek | 20-11-08 | 09:58

zovoklets | 20-11-08 | 09:55
Quit the shit!

T@ Riest | 20-11-08 | 09:57

Inzetten van het leger lijkt me een prima idee. En de kosten verhalen we natuurlijk rechtstreeks op overtredende cafe houders. Dichttimmeren die ongehoorzame kroegen. Wet is wet.

sk!llz | 20-11-08 | 09:57

Geiteneuker | 20-11-08 | 09:09
-
Zoals de kristalnacht?

lamoor | 20-11-08 | 09:56

Eindelijk, sinds lange tijd, voel ik me een beetje trots... Okay, het onderwerp is misschien niet helemaal de juiste maar EINDELIJK komt het volk in opstand. Had jaren geleden al moeten gebeuren en ik hoop dat dit versterkend werkt om ook alle andere onzinnige zooi wat door Den Haag verzonnen wordt aan te pakken.

Wat ik wel weer minder vindt is de geboden oplossingen door Horeca Nederland.. die wet moet gewoon afgeschaft worden en laat de markt het werk (evt met subsidies voor de rookvrije-kroegen) ... Alles in Nederland wordt geprivatiseerd en de markt moet het dan verder uitzoeken (TNT kunnen we vanaf 1 januari ook schrappen als bedrijf), maar in dit geval: neuh, hier moet Den Haag zich weer mee bemoeien, alsof ze niets anders te doen hebben...

AltijdEenMening | 20-11-08 | 09:56

Nederlanders zijn van afkomst een volk dat vrijheid en ongedwongenheid hoog in het vaandel heeft staan.
Dit is in de eeuwen steeds opnieuw bevochten tegen diverse aanvallen van minderheids stromingen binnen het volk die meer tucht wilde.
Hier zijn we opnieuw aangekomen op een punt in de geschiedenis waar de Nederlander zich laat zien.
Niks te maken met zogenaamde wetten en regels, niet als het om tuchtwetten gaat die voort komen uit een minderheids stroming.
Nergens in Europa wordt het zo op de spits gedreven, Nederlanders ik ben trots op u, onze identiteit bestaat dus nog steeds.

arob/zwart | 20-11-08 | 09:56

Agent327 | 20-11-08 | 09:54

Iemand die zich NoMinister noemt mag van worden verwacht de Engelse taal machtig te zijn, niet dan?
Of sprak ik jou, zoals nu, persoonlijk aan, Agent327

zovoklets | 20-11-08 | 09:55

Dat hele gedoe om het rookverbod is gewoon een afleidingsmanoeuvre om de prijsverhoging op sigaretten stilletjes te laten verlopen.

f@pzwans | 20-11-08 | 09:55

Het is donderdag, volgens Geert Wilders tijd om weer een minister de laan uit te sturen.
De kandidaat heeft zich al gemeld.
Dag Ab KLink, het ga je goed.

aquarius | 20-11-08 | 09:54

@widtvoet
Hoewel de Neerlandse politiekorps verachtelijk is, heeft zij in deze niets met de zaak te maken. Het zijn andere ambtenaren die mogen bekeuren, niet de pliesie.

kapotte_stofzuiger | 20-11-08 | 09:54

Dit kabinet maakt van de wetgeving een soort ratatouille. Een beetje hash mag en voor de smaak, hangjongeren en reljeugd lekker laten doorsudderen. Dan geen gerook toevoegen en vooral veel en lekker flitsen bij geringe snelheid. Een flinke hamerklop ligt afblussen met 2 jaartjes pingpongen en na de maaltijd natuurlijk thee, veel thee.

T@ Riest | 20-11-08 | 09:54

Nog even en we gaan weer aan de bloembollen als hoodfgerecht! En als voor- en nagerecht dan ook maar meteen...

PaterPaddo | 20-11-08 | 09:54

Het lijkt mij zeer duidelijk dat Ab Klink het gezag kwijt is... opzouten!!!!

The_Challenger | 20-11-08 | 09:54

@zovoklets | 20-11-08 | 09:50
Ik wist niet dat we hier op Engelse les waren.

Agent327 | 20-11-08 | 09:54

.. vervelende bemoeizucht zonder handhaving. Je doel willen bereiken door het veroorzaken van onderling gezeik. Stichten van tweespalt. (niet-rokers ophitsen tegen rokers) Dat soort praktijken passen niet in de landspolitiek.
Zo werden enge dorpjes in de middeleeuwen gerund. Zo regelen enge buurvrouwen het in hun buurtje.

Jan Passant | 20-11-08 | 09:54

zuster belinda en het geheime leven van dokter Dushkind

choa9ska | 20-11-08 | 09:53

Agent327 | 20-11-08 | 09:50

Daar heb je een marginaal punt. Verboden middelen is een kwestie van papieren lijstjes aanpassen.

zovoklets | 20-11-08 | 09:52

@zovoklets | 20-11-08 | 09:48
Jij stelt roken op gelijke hoogte met verboden middelen. Bij mijn weten is roken in het algemeen niet bij wet verboden zoals de middelen door jou genoemd.

Agent327 | 20-11-08 | 09:50

Agent327 | 20-11-08 | 09:47

Hoezo? Tegenwoordig krijgen kinderen al sinds hun 6e Engelse les.

zovoklets | 20-11-08 | 09:50

De verrassingsbar, is ook wel leuk. Dan weet je nooit of er die avond gerookt mag worden, en of er drank geschonken wordt: altijd afwachten wat het gaat worden. En of er überhaupt mensen naar binnen mogen. Of alleen boven de 55 jaar. Ik zie veel mogelijkheden voor de horeca (waar ik een groot respect voor heb trouwens, die ondernemers).

Jaap de Paap | 20-11-08 | 09:50

Erg sneu hoor dat je je zo aan een verslaving over moet leveren.

Rest In Privacy | 20-11-08 | 09:49

D'r zijn momenteel zo'n 1500 vakatures bij de pliesie en dit getal loopt op. Aangifte doen van bijvoorbeeld een gewelddadige straatroof (iig. in Rotterdam-Noord) kan niet binnen 'n week vanwege kapaciteitsproblemen. 's Avonds en 's nachts zijn hele wijken het exklusieve territoir van jeugdbendes en ander straattuig waar de pliesie hooguit een keer snel door heen rijdt om toch maar een beetje "zichtbaar" te zijn. Oplossingspercentages van misdrijven zijn nog altijd dramatisch en het enige terrein waarop de Sterke Arm lekker skoort is dat van de verkeershandhaving. Nouja, of je moet een keer je lege flessen per ongeluk in de papierbak gooien. Dan heb je nog een kansje dat je je het leplazarus mag schrikken wanneer twee kloeke dienders opeens vanachter de vuilkontainer vandaan komen springen. En nu gaat Klink die povere kapaciteit die overblijft aanwenden om reaukers op te jagen en asbakkriminelen met een horecafzaak te downhunten? Welk een treurnis, welk en treurnis...

widtvoet ® | 20-11-08 | 09:49

Agent327 | 20-11-08 | 09:45

En cafe's waar cocaine en heroine wordt gesnoven/gespoten? Daarvan hebben zelfs andere café bezoekers geen fysieke last.

zovoklets | 20-11-08 | 09:48

Of een kroeg waar men het gewoon kan uitvechten zonder tussenkomst van anderen. Dan steek je een peuk op, en kijkt wie daar moeite mee heeft. En samen uitknokken. Het nieuwe volksvermaak, zeg maar.

Jaap de Paap | 20-11-08 | 09:48

@zovoklets | 20-11-08 | 09:43
Nederlands te moeilijk voor je?

Agent327 | 20-11-08 | 09:47

Eigenaren en bezoekers gewoon zelf laten kiezen, wel en niet rokers café's, klaar...

Izbut | 20-11-08 | 09:47

Als de ANWB dat nou eens deed. Of de Stichting Martijn (ter illustratie), maar dan is het land te klein.

kapotte_stofzuiger | 20-11-08 | 09:46

@ Multikuli | 20-11-08 | 09:44

Inderdaad; laat kroegen zelf beslissen of ze rookvrij willen zijn of niet. Als het dan zo goed is voor de kroegen, doen ze het vanzelf!

Geiteneuker | 20-11-08 | 09:46

Waarom mag/kan een ondernemer niet zelf kiezen voor een kroeg/café waar wel of niet wordt gerookt? Gewoon rokers café's en niet rokers café 's. Dan eens zien wie er wel of niet kunnen overleven.

Agent327 | 20-11-08 | 09:45

Verzet!! Rookers verenigd U!
*maakt rookgordijn*

modderfokker23 | 20-11-08 | 09:45

Wat het rookverbod inhoudelijk betreft vind ik het erg moeilijk. Ik ben zelf licht astmatisch en kon bijna nergens komen zonder me half dood te hoesten en te stikken. Laat staan een avondje stappen. Nu is dat wel mogelijk, maar daar staat tegenover dat ze in Den Haag beslissen wat iemand wel of niet mag doen en daar kan ik ook niet zo best tegen.. Kunnen ze niet iets half-half verzinnen ofzo??

@ CoJo
Hoe is het met baby CoJo?

Knorretje 2.0 | 20-11-08 | 09:45

Over burgerlijke ongezoorzaamheid:
Als we nu massaal even onze nummerplaat bedekken en massaal flitspalen passeren met 10 kilometer te veel op de teller, dan ontploft dat CJIB in Leeuwarden ook mooi.

Brakke Obama | 20-11-08 | 09:45

"Minister Ab Klink kan de vliegende kinkhoest krijgen."

Grappig. Maar O zo waar. Wij Nederlanders van de V.O.C maken zelf wel uit of we roken of niet. Laat hem zich maar druk maken over gastjes die met een klauwhamer een lieve postbode de schedel inslaan.

Niertje | 20-11-08 | 09:44

Ik vind die digitale schandpaal een geweldig idee, waar bemoeien ze zich mee een kroeg kan er voor kiezen rookvrij te zijn.

Multikuli | 20-11-08 | 09:44

NoMinister | 20-11-08 | 09:39

Mencken is altijd lecker bij dit soort acties.

All government, in its essence, is a conspiracy against the superior man: its one permanent object is to oppress him and cripple him. If it be aristocratic in organization, then it seeks to protect the man who is superior only in law against the man who is superior in fact; if it be democratic, then it seeks to protect the man who is inferior in every way against both. One of its primary functions is to regiment men by force, to make them as much alike as possible and as dependent upon one another as possible, to search out and combat originality among them. All it can see in an original idea is potential change, and hence an invasion of its prerogatives. The most dangerous man to any government is the man who is able to think things out for himself, without regard to the prevailing superstitions and taboos. Almost inevitably he comes to the conclusion that the government he lives under is dishonest, insane and intolerable, and so, if he is romantic, he tries to change it. And even if he is not romantic personally he is very apt to spread discontent among those who are.
Smart Set (December 1919)

zovoklets | 20-11-08 | 09:43

Terecht. Die Klink is gewoon wereldvreemd.

MarquisDelectronique | 20-11-08 | 09:43

Kom op zeg: de niet-rokers zijn niet voor niets geïncarneerd samen met rokers... Je vraagt er verdomme dan toch ook zelf om? Had een ander leven gekozen dan.

Jaap de Paap | 20-11-08 | 09:42

NoMinister | 20-11-08 | 09:39 alle regelgeving valt of staat met de mogelijkheid om te handhaven. is die mogelijkheid er niet of onvoldoende dan heeft de regelgeving geen zin.

van dal | 20-11-08 | 09:42

ik ben geen roker, ik vindt het beter als er niet gerookt wordt zelfs. Daarbij komt dat je sochtends een stuk minder reutelend opstaat. Maar rebellie boven alles!

Weg met het betuttelende kabinet, de triviale vraagstukken en het kleinerende beleid!!!!!!

Merk | 20-11-08 | 09:42

Vaag plan. Zuipketen aanpakken zodat de jeugd in de kroeg bier gaat drinken voor 2,50 per glas, daarna kan het rookbeleid doorgevoerd worden....? ? ? Ik snap 'm niet.

Getson | 20-11-08 | 09:42

@ De Pruis | 20-11-08 | 09:26
Ondermaats vocabulair, mee eens. Hierbij mijn nederige en oprechte excuses.

Mag ik je dan lief verzoeken het niet-rokerscafe te betreden, dan ga ik lekker naar het rokerscafe om de hoek, drukte en jolijt!

Geiteneuker | 20-11-08 | 09:41

CoJoNes | 20-11-08 | 09:35
De top van de khn bestaat grotendeels uit de grotere horeca, die zagen in dit rookverbod een mooie manier om de kleine cafeetjes failliet te krijgen. Ze hoorden hun leden wel klagen dat ze naar de klote zouden gaan en hebben er ook menig borreltje op genomen. Nu dat de regering het verbod niet kan handhaven vegen zij alleen maar hun straatje schoon.

repulse | 20-11-08 | 09:41

NoMinister | 20-11-08 | 09:39

je bent een zeikerd

mooie meneer | 20-11-08 | 09:40

Om zeker te weten dat alle rokers dood zijn stel ik voor het hele Landje te bombarderen met Nuclieare units.
De goeie zalluh onder de kwaaiuh lijden.
--
Scramble bamble!

zovoklets | 20-11-08 | 09:39

Mooi, vingeroefeningetje in burgelijke ongehoorzaamheid,
dit rookgeintje is slechts een eerste aanval van de vrije burger op de staatsfascisten die ons willen dwingen tot slaafse gehoorzaamheid aan Big Brother,
tot in de slaapkamer.

vander F | 20-11-08 | 09:39

Mooi, als het zo doorgaat gaat dit trieste verbod binnenkort ook officieel van de tafel. Prima stukje democratie in werking hier, we willen dat verbod niet. Opzouten met die betutteling, in kroegen moet gerookt worden, als je daar een probleem mee hebt ga je maar lekker gezellig in je eentje in zo'n rookvrije homobar zitten.

Tsaar Guus | 20-11-08 | 09:39

Ik wil geen ouwe zeikerd zijn, maar ben het vast wel inmiddels.

Al vaker heb ik opgemerkt dat NIET de WETGEVENDE macht bepaalt welke wetten van kracht zijn, MAAR DE UITVOERENDE MACHT.

En dat is een schande!

Dus WEL 3 km te hard bekeuren en WEL rookverbod half controleren maar NIET randgroepjongeren (= zwaar crimineel jongerentuig) aanpakken. Ook hasjverkoop wordt 'gedoogd' (staat dat in de wet dan?).

Als er wetten zijn MAAR niet wordt gehandhaafd is het hek van de dam. Als er GEDEELTELIJK wordt gehandhaafd krijg je vanzelfsprekend discussie of dat terecht is! Want wet = wet gaat niet op. Sommigen wetten worden overtreden en dat wordt gedoogd, andere wetten worden half toegepast en weer andere wetten voor 100%. En wie bepaalt dat?

Ik zei het al: ik val in herhaling. Maar we zitten op de schuine helling van de berg en dat meren we steeds meer. De discussie over het rookverbod is daar slechts een illustratie van.

NoMinister | 20-11-08 | 09:39


Ik zag al een hele poos mijn tante niet mijn tante toos ik herhaal die ouwe tabaksdoos is pleite.

bijtieakumaai | 20-11-08 | 09:36

We gaan winnen! Ik heb altijd al gezegd dat ik pas ging in dienst ging als ons eigen land ten onder ging!

randemiel | 20-11-08 | 09:36

Erik-Jan rules big time!

Knorretje 2.0 | 20-11-08 | 09:35

KHN moet niet zo zeiken. Zij hebben ingestemd met een akkoord om het rookverbod over een periode van 4 jaar in te voeren. Ook 4 jaar geleden klaagden de horecaondernemers al, maar KHN vond het belangrijker om de staatsster te likken dan om naar haar leden te luisteren.
KHN is one big fail, die er vooral voor zichzelf zit, zo blijkt nu wel.

CoJoNes | 20-11-08 | 09:35

Trouwens weet iemand of Tara Singh Varma rookt? Ze zou het overigens wel moeten doen

mooie meneer | 20-11-08 | 09:33

open_deur | 20-11-08 | 09:28 troost je er maar mee, niemand wil omgaan met zo'n zeur als jij.

van dal | 20-11-08 | 09:31

Ik vind het een goede ontwikkeling dat het kabinet steeds verder in het hemd wordt gezet en zichzelf steeds belachelijker onmogelijker blijft maken.

Alleen stom dat we allemaal zo afwachten en niks doen om dit facisistische en vooral incapabele kabinet niet aktief omver werpen.
Nu hebben ze (Bos, vogelaar, Koenders, Cramer etc. ) er al miljarden doorheen gejaagd omdat we alles maar toelaten en toelieten.

Maarja, beter dat ze zo falen en langzaam wegkwijnen, dan dat er niks gebeurd.
Er zijn helaas nog wat fouten nodig, alvorens we vervroegde verkiezingen krijgen.
Moet dictator Balkende en Ballin toch wel gaan inzien dat hun koppigheid averechts heeft gewerkt, en dat hun einde nabij is. Zoals al langer bekend.

@ van dal | 20-11-08 | 09:22
Dit kabinet licht naast tekenaars en kunstenaars zelfs 10-jarige kinderen van hun bed die er een andere mening op na houden. Wat denk je wat er met de Gastheer van een café zal gebeuren?... Heeft niets met gastvrijheid te maken, maar pure angst van een ziek kabinet die niets schuwt om hun wil op te leggen aan het inferieure klootjesvolk.

Creaguurder | 20-11-08 | 09:31

@open_deur | 20-11-08 | 09:28
Dat scheelt, hebben wij, rokers, ook geen last van jou.

Agent327 | 20-11-08 | 09:30

Agent327 | 20-11-08 | 09:27 en is dat gastvrij naar hun cliëntêle die al jaren stamgasten waren? ik weet nog niet of ik weer regelmatig naar het café zal gaan. het bevalt mij uitstekend zoals het nu gaat in mijn omgeving, vrienden die je in de kroeg zag komen tegenwoordig bij elkaar over de vloer. en met z'n allen houden we zo een smak geld over ook nog. dat is die mercedes die we niet meer met z'n allen betalen.

van dal | 20-11-08 | 09:29

Ik heb geen last van rokers. Die behoren namelijk tot de laagste sociale onderklasse en daar ga ik nu eenmaal niet mee om.

open_deur | 20-11-08 | 09:28

Gallisch | 20-11-08 | 09:23 precies, de solidariteit bij de rookpalen op de perrons. de shagbuil die rond gaat. het ongevraagd gekregen vuurtje.

van dal | 20-11-08 | 09:27

Lunchcafe de Overtoom is in handen van de Islam.
Ik zeg het maar een keer, de radicale Islam sticht chaos via de rookmafia.

Einde van de Domheid | 20-11-08 | 09:27

@van dal | 20-11-08 | 09:22
*dat ze dat niet gedaan hebben kwam op mij over als: "het maakt me geen flikker uit of jij als roker nog komt of niet". en dat heb ik ervaren als een gebrek aan gastvrijheid.*

Ze gingen er in eerste instantie waarschijnlijk vanuit dat de niet rokers massaal zouden komen. Nu blijkt dat dat niet zo is, beginnen ze te miepen.

Agent327 | 20-11-08 | 09:27

@ Geiteneuker 09.24

Om er gelijk maar een populistisch pars pro toto tergenaan te gooien is wel erg onder de maat. Laten we dit als gentlemen uitpraten in de foyer van het concertgebouw. Overigens, mijn hond gaat nooit mee naar het café.

De Pruis | 20-11-08 | 09:26

Flikker nu eens op met je compensatie!
Wij willen ook gecompenseerd worden voor de verviervoudiging van de prijzen.
Ga gvd een Heineken boycotten, die drijven de prijzen op.
Als je gewoon flesjes Heineken schenkt voor €1 per stuk - wat neerkomt om een bruto omzet van 24 euro per krat, terwijl een krat maar € 10 kost, heb je een mooie winst aan het eind van de dag.
Oow, en voor rokers die roepen; ik wil roken:
Sterf!
Smocking kills motherfuckers that don't even smoke, thats how dangerous sigarets are.
Egoïstische lutsers

Weeraanmelden | 20-11-08 | 09:26

Gelukkig bestaat er een fantastisch reintegratietraject in NL voor de toekomstige ex-horeca medewerkers ad €537.000,- p.p.

expogt hâgenejs | 20-11-08 | 09:26

Sneu hoor, die rookjunks... gaan ze straks ook allemaal door rood licht rijden omdat ze het daar niet mee eens zijn?

Vuurwezel | 20-11-08 | 09:25

@ De Pruis | 20-11-08 | 09:21

Dan blijf je toch lekker weg eikel!
Ga je maar mooi naar je niet-rokerskroeg waar geen hond wil zitten

Geiteneuker | 20-11-08 | 09:24

en voor de nietrokers in dit topic: zout lekker op, kom maar terug bij het volgende topic.

van dal | 20-11-08 | 09:24

synchronicity | 20-11-08 | 09:18 "ïk heb overigens nog nooit een roker "samen iets op zien lossen", maar dat terzijde...)"

En de beroemde solidariteit onder rokers dan? Peuken en vuurtjes worden grif gedeeld als de nood aan de man is. Een warm bad, de rokerskerk.

Gallisch | 20-11-08 | 09:23

@Drs. Voorbips | 20-11-08 | 09:18
En dat natuurlijk ook voor zware drinkers, lever is toch al verpest
Gehandicapten, wordt toch nooit beter.
Suikerpatienten, blijft toch hetzelfde
Ouderen, ach gaan toch gauw dood
Homo's, helpen? Krijgen toch aids, laat maar verekken.
Toch?

Agent327 | 20-11-08 | 09:23

ik ging sinds invoering van rookverbod niet meer naar café's uit protest tegen de slappe houding van de horeca zelf die de belangen van hun klanten niet hebben verdedigd. het was zo simpel geweest voor hen om van te voren al flink de kont tegen de krib te smijten.

dat ze dat niet gedaan hebben kwam op mij over als: "het maakt me geen flikker uit of jij als roker nog komt of niet". en dat heb ik ervaren als een gebrek aan gastvrijheid.


van dal | 20-11-08 | 09:22

als er geen alcohol meer wordt verkocht dan is het echt crisis.

ganzo | 20-11-08 | 09:22

@ synchronicity | 20-11-08 | 09:18
samen oplossen zou zijn een kroeg waarin niet gerookt mag worden en daarnaast een kroeg waar wel gerookt mag worden. Roken verbieden in kroegen is ook geen samen oplossen!

Geiteneuker | 20-11-08 | 09:21

@Gallisch 09.16

Krijg de tering, rotrokers! In rookholen gaat een fatsoenlijk mens niet binnen, zeker niet als er een rookvrij alternatief is!

De Pruis | 20-11-08 | 09:21

stijgt er al witte rook op uit de schoorsteen?

Brakke Obama | 20-11-08 | 09:20

Prima idee.. burgelijke ongehoorzaamheid! Nu de artsen nog die onder geen beding zware rokers willen helpen aan een by pass, of onderzoek doen bij een patien(te) aan de shag longen.

Drs. Voorbips | 20-11-08 | 09:18

Zo zijn rokers nou eenmaal... ze hebben van nature natuurlijk het idee dat de wereld van hen is... (was het iemand trouwens al opgevallen dat rokers van "dat lossen we samen wel op" zijn overgestapt naar "dan ga je maar een niet-rokers-kroeg"? ïk heb overigens nog nooit een roker "samen iets op zien lossen", maar dat terzijde...)

synchronicity | 20-11-08 | 09:18

anarchie!!!!!!! *steekt sigret op*

goeiemoggel! | 20-11-08 | 09:17

Ik hoop dat de rokers in dezen de langste adem hebben.

Gallisch | 20-11-08 | 09:16

@van dal zeker na die accijnsverhoging van ruim één gulden en tien cent voor twintig saffies in oktober.

..zapper | 20-11-08 | 09:16


Het suikerbietenblad is bruin en kan gerookt orden over en sluiten.

bijtieakumaai | 20-11-08 | 09:16

@van dal | 20-11-08 | 09:13
En datzelfde geld voor 1 dag niet tanken. Ook dan heeft Woutertje een héél groot probleem.

Agent327 | 20-11-08 | 09:15

En Terecht.
klinkie gaat eraan.

mozza | 20-11-08 | 09:14

SmileOn | 20-11-08 | 09:11 massaal stoppen met roken is een economisch delict. dat weten ze in den haag nog niet, maar als niemand meer zou roken kostte dat de staat zwaar geld.

van dal | 20-11-08 | 09:13

" Klink van Volksgezondheid heeft gedreigd die horeca, die het rookverbod negeert, desnoods met hulp van politie en justitie dicht te timmeren."
Als dat geld, die inzet en energie nou eens op de echte problemen wordt gericht, ze hoeven de adreslijst alleen maar door de wijkenlijst van hoe heet ze ook al weer te vervangen. Ik ben dit wanbeleid echt spuugzat, niet van mijn belastinggeld.

..zapper | 20-11-08 | 09:13

Klink wilde betuttelen. En NL zegt massaal "Krijg de pleuris, dit lossen we zelf wel op."

Zeddegeizot | 20-11-08 | 09:13

Compensatieregeling. Door de invoering van het rookbeleid loopt de omzet terug en moeten ondernemers geholpen worden om te kunnen blijven bestaan. Hierbij denken we o.a. aan het niet doorvoeren van de accijnsverhoging op bier van 30%. Overheidsgarantie bij leningen nu de banken helemaal afhaken. Compensatie voor bedrijven die als gevolg van het rookbeleid niet meer kunnen overleven.

WAAAAATTT!!!!!??? accijnsverhoging van 30% op bier....???

Nou ja, eigenlijk maakt het weinig uit, want het bestanddeel bier in de bierprijs is toch ontzetten laag....

Geiteneuker | 20-11-08 | 09:12

Ik zeg: dichttimmeren, die morsige kroegen waar toch al niemand kwam.

Jan936359370 | 20-11-08 | 09:12

Laat iedereen gewoon lekker stoppen met roken. Why bother?

SmileOn | 20-11-08 | 09:11

Agent327 | 20-11-08 | 09:06 maar de caféhouder gaat ook niet helemaal vrijuit, men zegt dat de zaak verbouwen economisch niet haalbaar is.. maar een privémercedes is dat wel.. de meeste kroegbazen die ik ken gaat het door de jaren heen echt niet slecht hoor. vooral niet als er een fustje of twee a drie per week contant wordt gehaald bij de groothandel....

van dal | 20-11-08 | 09:11

"roken moet mogen"
Ik rook niet, mijn vrouw wel. We zijn al 6 jaar gelukkig getrouwd.

Brakke Obama | 20-11-08 | 09:10

Ik had gedacht dat Tineke Huizinga de volgende zou zijn die het kabinet, vanwege verregaande prutserij moet verlaten, maar Ab kan het net zo goed worden. Het EPD en de orgaanproblematiek hangen als een molensteen om zijn moralistische nek.

Karel Kruizenruiker | 20-11-08 | 09:10

De peentjes worden schrapt

ik herhaal

De peentjes worden geschrapt

TheStef | 20-11-08 | 09:09

Jahaa, kunnen we allemaal lacherig gaan doen, maar wat nou als we ouderwetse razzia's krijgen?

Geiteneuker | 20-11-08 | 09:09

Lees ik daar goed dat de overheid de accijns op bier met 30% wil verhogen?

..zapper | 20-11-08 | 09:08

*steekt er als niet-roker eentje op*
Uit protest. Gewoon omdat het kan.

mail cheauvinist pic | 20-11-08 | 09:08

heerlijk zo'n relletje

wao-ertje | 20-11-08 | 09:08

Hopeloos..

Kop Koffie | 20-11-08 | 09:08

Had overigens eerder een Prem topic verwacht deze ochtend.

Agent327 | 20-11-08 | 09:07

Gaat niets boven een heerlijk sigaartje zo 's ochtends na het uitgebreide ontbijt.

widtvoet ® | 20-11-08 | 09:07

-weggejorist-

Nee dus! | 20-11-08 | 09:07

@van dal | 20-11-08 | 09:05
Het moest natuurlijk meer opleveren dan kosten, he.

Agent327 | 20-11-08 | 09:06

Gelukkig werkt Klink alweer aan het volgende succesnummer: het EPD.. Anders zou ie de boeken ingaan als een mislukte prutserige moralist..

p0rn0 | 20-11-08 | 09:06

Wat een enorm kutte en saaie advertientie hieronder.

-Seb | 20-11-08 | 09:05

Is dat nou zo'n JSF op die foto, of een Saab? Oh wacht dit gaat niet over de ondergang van de Vries, maar over de ondergang van Klink. Het is ook zo moeilijk uit elkaar te houden al die ministers in dat drijfzand.

..zapper | 20-11-08 | 09:05

Agent327 | 20-11-08 | 09:04 bij de betere sigarenboer. en het bekte wel lekker.

van dal | 20-11-08 | 09:05

we gaan de barrikades op.
eindelijk, roken moet

st0mpie | 20-11-08 | 09:05

van het begin af aan was al duidelijk dat de 'handhaving' in handen was gelegd van de kroegbaas zelf. in eigen huis onbezoldigd wetshandhaver zonder opsporingsbevoegdheid, dat moest wel fout gaan.

van dal | 20-11-08 | 09:05

@van dal | 20-11-08 | 09:02
*elisabeth bas *
Bestaat dat merk nog?

Agent327 | 20-11-08 | 09:04

ABnormaal die stasi praktijken van die klink-kop!.

rompe-stomper | 20-11-08 | 09:04

Mogge Ab.

dickel | 20-11-08 | 09:04

-weggejorist-

Ayaan Sorry | 20-11-08 | 09:04

@G-unite | 20-11-08 | 09:02
Op de werkplek, G-unite?
Tss, stout hoor.

Agent327 | 20-11-08 | 09:03

elisabeth bas en ik zullen dadelijk café jos gaan bezoeken, de nummer 1 dit jaar in missets cafélijst.

van dal | 20-11-08 | 09:02

Kom, laten we eens opsteken.

*Rookt*

G-unite | 20-11-08 | 09:02

Ab=prutser. Geldt dat niet voor het gehele kabinet?

Agent327 | 20-11-08 | 09:01

*kuch*

f@pzwans | 20-11-08 | 09:01

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland