Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Buma Stemra verstuurt dreigspam

effevangen.pngBij ons is 'ie ook op de deurmat gevallen. Een of andere brief van de auteursrechtenclub Buma Stemra, afdeling SENA, of we even wilden dokken. Waarom? Nou gewoon. Omdat we ongetwijfeld wel ergens een radio hadden staan, of wel eens een mp3 via onze laptopspeakers ten gehore brengen. En op zo'n moment bereikt de muziek dus meer dan twee oren, en dat is dus VERBODEN in Nederland. Dan moet je gewoon BETALEN aan de Buma Stemra. Hoeveel? Dat is geheim. Wanneer precies en voor wat voor termijn? Ook geheim. Dat zien we dan wel weer mensen. Gewoon even zeggen dat Buma inderdaad gelijk heeft, dat je je heel schuldig, verkeerd en fout voelt en de rest gaat vanzelf. Oh ja, nog iets. Hebt u een wachtmuziekje op de telefoon? Zodat de mensen even lekker kunnen chillen terwijl een van de salesboys geroepen wordt? Ook VERBODEN, dus die factuur kan meteen bijgevoegd worden. De muziek bereikt dan weliswaar maar één persoon, maar toch mag het niet. Gewoon omdat Buma dat zo besloten heeft. GeenStijl is niet de enige die dit soort dreigbrieven heeft ontvangen. Diverse sites die muziek gebruiken op hun website werden verrast met een schrijven. Ook sites die expliciet rechtenvrije muziek aanbieden. Komt omdat Buma gewoon iedereen een rekening stuurt, wel zo handig en je kan het proberen toch? Helaas voor de spamhoertjes MAG dit helemaal niet, en zijn ze nu dus zelf in overtreding. Ons advies: wacht even met betalen tot deze zaak afgehandeld is, daarna kijken we wel verder. Ooit. Op een zeker moment.

Reaguursels

Inloggen

Heb e'm ook binnen gekregen (tijdje terug al).
In mijn brief stond dat ik buiten deze brief om ook nog eenzelfde brief van BS (BullShit) kon ontvangen, mocht dit nog niet gebeurt zijn....
Dus met een beetje pech word ik straks 2x genaaid.
Eeeehh, niet dat ik betaal natuurlijk, ben maar een simpel ZZP'ertje.
Wat mij betreft kunnen ze de vlek-typhus krijgen!

Joop Slim | 02-11-08 | 20:31

Ik heb ook zo'n brief gehad omdat ik de stream van een radiozender linkte op mijn site. Of ik even 528 euro wilde dokken. Dat radiostation betaaltd netjes alle rechten dus hoef ik daarvoor niet meer te betalen. Een dag later gebeld en de dame die ik aan de lijn kreeg gaf me gelijk en daarmee was de kous af.

Roscoo63 | 02-11-08 | 18:14

ohw, was dat geen reclame? Ik dacht het is vast weer een of andere groepering/bedrijf die weer zo nodig denkt, door 1 miljoen brieven te sturen, naamkaartjes, pennen of dergelijke prullaria te kunnen slijten... In het ronde archief ermee, ik wacht de jurispedentie af!!! Hulde alom geenstijl!!

DrHaaiAskie | 02-11-08 | 12:24

BTW: er is sinds nieuwe Consumentenwetgeving op agressieve akwisitie. 30sep09. aanklagen en vai webforums maximaal aandacht geven. Honden.

Gringo of the South | 01-11-08 | 20:39

Ik krijg die shit al jaren van die moederneukende Nigerianen. Naar waarheid heb ik ingevuld dat ik zelf muziek maak, maar ik heb allen Mozart Baxh Handel Vivaldi en Elvis ingevuld. Allemaal >25 jaar dood. Dood aan die uitvreters. Voor de komende budgetperiode moet er nog de rente over >250 miljoen worden bijbetaald en met deze honden kunnen ze van mij de lege aardgasgaten in Siberie plempen. Geen cent gaat naar de componist, want ze moeten hunzelf eerst bekostigen.

Gringo of the South | 01-11-08 | 19:59

Hoei ze hebben een antwoordnummer, als ze post willen kunnen ze dat krijgen ik heb nog wel wat dakpannen en bakstenen liggen

R.E.A. Guur | 01-11-08 | 16:00

Dick Luyenlomp | 31-10-08 | 22:55
Als je een vraag stelt aan Intrum Justitia en andere bureaus, moet je ze altijd een redelijke termijn geven om te reageren (10 dagen of zo, dat doen zij ook). Anders kunnen ze er na tien jaar nog op terug komen.

jospeh6085 | 01-11-08 | 15:17

Ja, das een raar clubje dat buma... Een fanatstisch kantoor en geen hond die controleert of ze wel rechtmatig factureren. En als je ze belt word je ook altijd zeer goed te woord gestaan... Nee buma is een roversbende...

Doc Damage | 01-11-08 | 13:19

Bij mij is die brief ook in het ronde archief verdwenen

Fapfap | 01-11-08 | 09:57

Dat soort shit moet je inderdaad gewoon negeren.

DeRuk2008 | 01-11-08 | 01:52

Dit soort stichtingen moet je niet serieus nemen. Gewoon retourneren die handel met een briefje dat jje geen ongewenste reclame van hen wenst te ontvangen.

Datniet | 31-10-08 | 23:58

In de States was de site van een band al offline gehaald door de provider nadat de lokale stichting brein daar had geeist dat die eerst beweest dat de online-gezette muziek inderdaad van hunzelf was. Gestoorde wereld. Guilty until proven otherwise.

zak_arme_turf | 31-10-08 | 23:34

WAT een onzin, elke gek die een stichting begint kan wel zijn eigen regels opstellen en iedereen factureren.
Als ze hun eigen regels gaan maken.. en waar staat het in de wet? en die geld som? hoe word tie berekend?
Een stichting, is gewoon een stichting.. meer toch niet?

vmk | 31-10-08 | 23:28

BUMA Antwoordnummer 505 1180 WB Amstelveen

Stuur ze maar wat leuks.

ziekebroeder | 31-10-08 | 23:27

Heb 'm ook gehad en meteen weggemikt (ben freelancer en altijd bij klanten oop locatie). Als ik nou zelf ga zingen, gaan ze mij dan ook betalen?

JeGrootmoeder | 31-10-08 | 23:18

Ik loop altijd met de muziek mee en soms voor de muziek uit maar heb nog nooit een eurocent van die oplichters ontvangen.
Het geld gaat zeker op aan de botox voor jerney k.

Dostranamus | 31-10-08 | 23:06

@joopwil

Controle? Hoe gaat dan? DingDong. Wij zijn van Stichting Brein. Oh komt u binnen. Eeeeh, wat zie ik daar? Is dat een CD spelerT? Dat gaat u geld kosten, meneertje!

Dick Luyenlomp | 31-10-08 | 23:01

Heb em een paar weken geleden ook ontvangen. Netjes terug gestuurd in de antwoord evelop (Antwoord nummer, dus geen postzegel; kost hun geld) met de tekst dat ik geen tijd heb voor dit soort onzin, op het oorspronkelijke formulier. (Ik ben focking ondernemerT, geen ambtenaar). Tot nu toe niks op geghoord.
Hoorde net iemand Intrum Justitia noemen. Dat zijn echt de grootste Nazi's die er zijn. (Sorry voor de belediging aan het adres van de Nazi's) Die schijnen ook nog heel veel geld van mij te krijgen. Iedere keer als ik ze antwoord met de vraag of ze kunnen toelichten waarom ze dan geld van me krijgen, krijg ik niks terug. Een paar maanden later valt er weer een eveloppe op de mat. Niet serieus te nemen en -door het uitblijven van hun toelichting, waar ik om vraag- juridisch niet houdbaar. Laat ze doodvallen die hoeren: brein, Intrum Justitia, Sena etc. Uitzuigers zijn het.

Dick Luyenlomp | 31-10-08 | 22:53

Heb ooit ook eens controle gehad en een rekening. had een klein kantoortje met een cd speler in een overslag loods. REDEN, als er een chauffeur binnen stapt kan die de muziek horen. Heb wel moeten lachen maar niet betaald en nooit meer iets gehoord van die gestoorden.

joopwil | 31-10-08 | 22:51

Geen stijl, simpel maak er werk van en zorg dat deze boevenbende dezelfde kant op gaan als Duyvendaeck

Bluto Blutarsky | 31-10-08 | 22:42

Bij ons bedrijf is het simpel…eerst betaalden we netjes voor muziek en kochten we cd’s.

Nu downloaden we alles, scheelt veeeel geld en daar kunnen we de Buma wel 50 x van betalen.

Zelfs als we radio aan hadden staan moesten we betalen, terwijl dat we door het luisteren naar de radio inspiratie kregen voor het kopen van een nieuwe cd.

Ook voor lege cd's (voor data )betaal je rechten... op naar Duitsland.
Voor printers met scanner en zelfs een fax betaal je rechten omdat je er bbeschermde werken mee kan copieren..... faxen doen we dus niet alles gaat met de postduif...

Quasistatistiek | 31-10-08 | 22:19

wat dacht je van aleen het simpelweg laten zien van songtexten:http://www.sleurink.nl/song/6698/lyrics/pearl-jam/bushleage-songtekst.html

razerhead | 31-10-08 | 22:18

Kreeg ook al een brief werk vanaf huis en of me visite niet toevallig klanten zijn dan moeten ik betalen, vind het zoveelste nsb stichting van nederland.
Zal er geen cent aan betalen...

Bajan | 31-10-08 | 22:17

Godvere Jezus Mutsaerts,
Dat is nu al de tweede keer vandaag, is jullie jurist met verlof, straalbezopen of heeft hij zijn diploma op het net gekocht.Geef nu eens normaal advies, dit gebeurd al jaren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mr.Ruthless | 31-10-08 | 22:15

Gewoon terug spammen die losers: pak een baksteen (netjes) in en stuur deze (te weinig of helemaal niet -gefrankeerd naar de BUMA. Kunnen ze met het leggen van deze eerste steen WEER een nog groter en mooier kantoor bouwen.
En andere instantie zorgt voor de berekening aan de Buma of Brein of ???? van de verzending van bouwstenen voor dit gebouw

EvertsNL | 31-10-08 | 21:15

Beste geenstijl

Hoe zit t dan emt de muziek die jullie in je filmpjes verwerken ? denk daar maar eens over na ;-) niet gelijk bijdehand doen he !

15isgeil | 31-10-08 | 21:06

toen ik voor mezelf werkte in de zzp periode.kreeg ik verleden jaar ook van de sena een rekening.
op internet gekeken wie en wat sena is.pure oplichterij en helemaal telefonisch niet bereikbaar.dus tief ff op met die rekening stel nep nigerianen.
nooit betaald. soms na 2 maand soms na een half jaar weer een aanmaning met verhoging.ligt nu bij interim justitia. laat ze kapot vallen.ik betaal dus helemaal niks.

dta | 31-10-08 | 20:54

Heb hem inderdaad ook ontvangen, nadat ik mij maanden terug bij de KvK voor een webshop runnen heb ingeschreven. Heb vermeld, dat ik alleen SKY ten gehore breng en dat je dat geen muziek kunt noemen. Ze moeten het met mij eens zijn: niks meer van gehoord.

reddingo | 31-10-08 | 20:49

open haard brandt er goed op; blijf maar sturen die klassieke spambrieven. (Scheelt weer uitprinten van je spam.)

Joost Maghetweten | 31-10-08 | 20:42

Buma, die hobbiesten geen geld gunt.

Blue Leader | 31-10-08 | 20:41

Ach, het is wel een geinige redenering die ze gebruiken bij B/S, S en de rest.
Het komt er op neer dat het radiostation rechten afdraagt, daarna de ondernemer die deze panherrie in zijn zaak laat horen ook nog een keer en uiteindelijk staat er een B/S ambtenaar bij de uitgang van je zaak om iedere klant die je pand verlaat een zogenaamde 'hoorheffing'op te leggen, u is niet doof dus dokken :-)

Wantrouwende Burger | 31-10-08 | 20:30

Ze zijn echt slecht,,

Wickedd | 31-10-08 | 20:18

@Don Juan | 31-10-08 | 16:28

En in Den Haag op de langevoorhout, kost gelukkig niets daar.

Bluto Blutarsky | 31-10-08 | 20:18

Ook gehad, tja sukkels ben ZZP'er en werk vanaf thuis. :)

Bluto Blutarsky | 31-10-08 | 20:07

Net als "Melk moet" is de BumaStemra simpelweg gelegaliseerde MAFFIA !!!

Dwarsgebakken | 31-10-08 | 20:03

hoe zit dat met dat gejengel van de moskee ? moeten die ook betalen ?

berrys | 31-10-08 | 19:54

Je bent niet verplicht de formulieren in te vullen. Verklaar je echter e.e.a. en je zet je poot eronder dan kan er een betalingsverplichting uit voortvloeien. U bent dus gewaarschuwd.

De formulieren zijn zo gemaakt dat je altijd een ingang biedt. Zelfs al sta je alleen bij de KVK ingeschreven om heel sporadisch een avondklusje aan te nemen buiten de deur.

Stir Glenfarclas II | 31-10-08 | 19:48

ook gehad zo'n rekening, gek blijft die omgekeerde bewijslast bij de buma. zou t zelfde zijn als dat je iedereen in nederland voor moord veroordeeld en dat je er dan ff achteraan kan gaan om dat recht te zetten

st0mpie | 31-10-08 | 19:45

@Creaguurder | 31-10-08 | 19:34
PvdA- en CDA-Gestapo? Met de zogenaamde liberaal Ed Nijpels aan het roer zeker. Edje bestuurt SENA namelijk. Erebaantje, uiteraard, niettemin is meneer verantwoordelijk.

J.N. de Kabelpen | 31-10-08 | 19:37

Ze hebben ondertussen weer een nieuw logo voor veel geld laten maken en de direkteuren rijden ook allemaal wat knapper (met chauffeur etc.) en hebben reeds ook henzelf wat megabonussen toegeëigend.

Creaguurder | 31-10-08 | 19:37

Komen jullie nu mee? Ik krijg ze al een aantal wat jaren, waarom? ik heb geen idee.

Maar heb hen wel van repliek gedient inzake het verrichten van acquisitiefraude en intimidatie.
Ook de vraag om inzicht en openheid van de vaste cijfers waar het geld naartoe gaat en hoeveel procent (en in waarde) het bij de betreffende artiest terecht komt.
Zij konden NIET overleggen of zelfs aantonen hoe, waar en hoeveel het geld naartoe gaat.

Heb reeds 2 keer al aangifte gedaan voor de aquisitiefraude. Niks meer van gehoord natuurlijk. Maar dat zij fout zijn is duidelijk.
Helaas wel vriendjes van de PVDA en CDA gestapo en geïnaucureerd alszijnde bijna legale schatkistvullers. Dus wordt tijd voor nieuwe verkiezingen.

Creaguurder | 31-10-08 | 19:34

Ik ga ook zo'n stichting oprichten! beetje brieven sturen en zeggen dat er betaald moet worden. Kijken hoeveel idioten daar intrappen... eerste brief naar Brein, Stichting thuiskopie, Buma Stemra en SENA (hoeveel van die gasten zijn er wel niet?)

macabre | 31-10-08 | 19:29

Die spam verstuurden ze vijftien jaar geleden ook al, ze dumpen gewoon de complete KVK database en zijn eigenlijk net als al die andere bedrijven die spookfacturen versturen in de hoop dat iemand er in trapt en betaald.
Nou dat was voor ons sim-pel poppen makers draaien geen muziek en waarneerwe dat wel doen zetten we voortaan wel een koptelefoon op want stel je voor dat er een klant langs komt die het hoord.
Buma Stemra, stelletje achterbakse hufters!

Beëlzebul | 31-10-08 | 19:04

In Sena !

Sagacious X | 31-10-08 | 18:54

Kijk het gaat mis als je claimt dat je een stichting bent die rechten int en aangesteld bent door de wetgever... Maar je dreig brieven onderteken je dan wel als marketing manager? Wat doen ze nu precies iets verkopen of iets reguleren?
Als ze iets moeten marketen dan zullen ze wel iets verkopen. En is zo'n brief gewoon geadresseerde reclame net als bij bv de postcode loterij...
Maarja wel een beetje schandalige reclame natuurlijk.

Cousin Avi | 31-10-08 | 18:26

Elke Nederlander wordt geacht de wet te kennen, ja? Ook al is-ie geheim.
(In Engeland heb je al maatregelen waarbij je niet over je vonnis mag praten.)

zak_arme_turf | 31-10-08 | 18:22

-weggejorist-

brain damage | 31-10-08 | 18:20

ja, die hebben wij ook ontvangen net als kopierheffing gedoe. gooien we al 8 jaar lang structureel in de papiervernietiger nooit iets over gehoord.

vostro | 31-10-08 | 18:11

El-Sevir | 31-10-08 | 17:45

Artiesten willen voornamelijk gezien en/of gehoord worden. Zakenmensen willen gewoon geld.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 31-10-08 | 18:02

vander F | 31-10-08 | 17:52

Ach er worden bij ringtone-aanbieders nu al rechten opgeëist over bijvoorbeeld het geluid van een ambulance-sirene of dat van kerkklokken.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 31-10-08 | 18:00

@pietje P.
ik ga dit weekeinde dus echt een zooi muziek gratis en voor niets online aanbieden,
laat ze maar komen, de enige die wat te zeggen heeft over mijn muziek ben ik zelf.
Punt.

vander F | 31-10-08 | 17:59

Ik ben best bereid te onderhandelen met BUMA, ik wil best auteursrechten betalen maar dan moeten ze A: mij reclame loze radio en tv aanbieden, B: moet ik mijn bijdrage aan de publieke omroepen kunnen terugvorderen bij de belastingsdienst en C: wil ik en fikse korting bedingen zo lang Giel B. op de radio is, alle prijs naar kwaliteit niet waar?

WaarDeWindWaait | 31-10-08 | 17:58

Ook het plaatselike kerkkoor van letterlijk oude van dagen in ons dorpe moeten over de religieuze liedjes die ze krijsen nog Buma rechten betalen.

Gestapo en NSB methodes die ze gebruiken om het verenigingsleven kapot te maken.

Opzouten boevenbende.

elwokkel | 31-10-08 | 17:58

vander F | 31-10-08 | 17:52
Ja, en dan zeggen ze dat ze voor jou belangen opkomen...

Pietje Pukje | 31-10-08 | 17:54

@Don Juan,
en als ik eigen gemaakte muziek verspreid, zeg, ik zet 24 nummers in een share mapje die door iedereen vrij te downloaden is, heeft een rechtenorganisatie daar dan iets over te zeggen?
Ze zijn in staat je eigen gemaakte muziek te confisqueren.

vander F | 31-10-08 | 17:52

Bloedhekel heb ik aan die lui gekregen. Ik ben eens penningmeester geweest van een gemeentelijke muziekschool. Daar kreeg een jongen van 9 in een achterafdorpje les op het plaatselijke kerkorgel. Bach en dergelijke. We moesten van iedere les opgeven wat hij speelde tijdens de les en kregen vervolgens een aanslag die drie maal hoger was dan het lesgeld van die jongen. Het jaar erop werd zijn lesgeld daarom door het bestuur fors verhoogd en toen kon hij geen les meer volgen.

duane | 31-10-08 | 17:51

@El-Sevir. Die artiesten zien vrijwel niets terug van die private belasting die jullie innen. Vrijwel alles verdwijnt in verkeerde zakken.

jospeh6085 | 31-10-08 | 17:49

Zijn artiesten dan ineens geen hardwerkende burgers? Benieuwd wat GS doet als je één van hun dure *kuch* producties rechtenvrij gaat gebruiken. Rutger als wachtmuziek ofsow. Om vervelende klanten mee weg te jagen.

El-Sevir | 31-10-08 | 17:45

Stelletje Hufters en oplichters zijn het. Ze doen het alleen om zichzelf te verrijken. De artiesten krijgen een schijntje. Ze zijn pas ook bij mij geweest. Snel radio uit en opgeborgen. Rondje laten lopen en toen weggesjorist en opgerot! Toen radio weer uit de kast.

Zandmannetje | 31-10-08 | 17:44

Zodra je je inschrijft bij de kvk krijg je van dit soort brieven, van de buma of andere belangenbehartigende kutclubjes waar je nooit om gevraagd hebt.

voldemort | 31-10-08 | 17:35

@Mutsaerts | 31-10-08 | 15:30

Doe is even het factuurtje laten zien dan.........

--neus-- | 31-10-08 | 17:33

En mijn ringtone dan?

Steven Tijpels | 31-10-08 | 17:27

Ik ken dit soort boeven wel.
Je hebt nog zo'n club die alle bedrijven aan gaat slaan voor illegale copieen. Heb je een copieer-apparaat, dan zal je wel de hele dag allerlei illegale copieen maken van bladmuziek, boeken ed. En vervolgens mag je zelf aan gaan tonen dat je dat niet doet.
Omgekeerde bewijsvoering, we leven langzaam maar zeker in een soort van Politiestaat.
Geen haar op mijn hoofd die eraan denk dit soort hufters ooit te gaan betalen.

En nu is het genoeg! | 31-10-08 | 17:25

Don Juan | 31-10-08 | 17:14
Onzin. Ik had eerst een brief, waarop ik geantwoord had dat ik geen personeel had. Een jaar later kwam er een brief met factuur omdat ik volgens hen 5 man personeel had. Daar heb ik idd niet meer op gereageerd. Ze moeten mij niet gaan vertellen hoeveel man personeel ik heb.
Tevens is dit een onbeschofte manier van met elkaar omgaan. In een beschaafde maatschappij sturen organisaties andere organisaties geen facturen met de bedoeling 'je hoeft niet te betalen'. De manier waarop Sena deze bedrijven benaderd is intimiderend.
Een hele andere manier zou zijn een informerende brief naar organisaties te sturen dat men luistergeld verschuldigd is in 'die en die' situatie, bv wanneer men personeel in dienst heeft en het personeel naar de radio luistert, maar zo doen ze het niet. Opvoeding hebben die lui nooit gehad.

Pietje Pukje | 31-10-08 | 17:25

Grappig, ik las net een "herinnering" van ze..
Zometeen even een factuurtje schrijven voor de verloren tijd.

80 | 31-10-08 | 17:24

SENA oplichters.
Stichting Thuiskopie oplichters.

Dit ter indexing voor Google ;)

ZDEV | 31-10-08 | 17:23

Hun post gaat ongezien de prullenbak in.
Evenzo de post van Stichting Thuiskopie. Stelletje afzetters.

ZDEV | 31-10-08 | 17:22

[email protected] site van Arnoud Engelfriet

Update: naast de comments alhier kunt u ook stijlloos reaguren bij Geenstijl dat zo vriendelijk was 2000 extra pageviews te genereren op de vrijdagmiddag.

Cunnilingus | 31-10-08 | 17:21

@Pietje Pukje | 31-10-08 | 16:55

Je hebt geen enkele verplichting om Buma of SENA of wie dan ook te bevestigen dat je geen muziek gebruikt. Je behoort alleen een licentie aan te vragen als je dat wel doet. Als ze je een brief sturen, hoef je dan ook niet te reageren.

Ze willen het natuurlijk wel. Als ze dan ooit constateren dat je wel muziek gebruikt hebben ze een stok om mee te slaan. Als je niet reageert trouwens ook wel, vandaar de voorlichting in de brief. De meest gehoorde smoes als ze constateren dat er ergens muziek gebruikt wordt waar een licentie voor nodig is is "O, dat wist ik niet". Als ze kunnen aantonen dat ze je meerdere brieven hebben verstuurd, dan gaat dat minder makkelijk. Als je goed leest staat er ook nergens in de brief dat je moet reageren.

Don Juan | 31-10-08 | 17:14

Wij hebben hem ook gekregen. Na 3 van die formulieren door de papierversnipperaar te halen heb ik gebeld met SENA zelf en niet dat halftamme callcenter. SENA zegt samen te werken met het ministerie van justitie. Bij justitie vertelden ze mij dat SENA inderdaad volgens de wet de rechten mogen innen. Ze hebben alleen geen pressiemiddel en kunnen niet gedwongen naar binnen. Vervolgens heb ik SENA teruggebeld en ze geconfronteerden wat blijkt? Ze kunnen inderdaad niet gedwongen naar binnen!

viezeman | 31-10-08 | 17:11

Er bestaat ook zo'n maffia-organsatie die denkt dat als je een scanner/fax/printer hebt, je godganselijke dag allerlei topromans zit te kopiëren en daarom ook flink wat geld willen ontvangen. Auteursrechten schijnt dat te heten. De enige oplossing is, inderdaad, dit soort onzinbrieven meteen de vuilnisbak in te sodemieteren. En wat betreft die z.g. muziekrechten: ik fluit op straat af en toe wel eens een deuntje (zeer tot ongenoegen van mijn mede-wandelaars overigens) dus tob ik met de vraag: krijg ik daardoor ook gesodemieter met die muziek-penoze ???

polleke3000 | 31-10-08 | 17:09

Maar goed, weer een schrijnend voorbeeld van geldklopperij met het overheidsstempel oké. We betalen voor de internetaansluiting, het gebruik van de kabel, kijk- en luistergeld, energie (flink belast!) om de apparatuur te laten spelen, de apparatuur zelf, verwijderingsbijdragen, toeslag op geluidsdragers en potentiële geluidsdragers en BTW. En nog is het niet genoeg. Treurig.

J.N. de Kabelpen | 31-10-08 | 17:06

Hierbij openheid van stichting de thuiskopieheffing, de stichting die de heffing op blanco gegevensdragers int.
Conclusie: het laatste jaar houden ze meer dan 90 % !!! voor zichzelf. Dus die heffingen op dvd-r's en cd-r's zullen de artiesten in elk geval niet veel helpen, maar helpt vooral de organisatie die het int.

Jaar 2003 ontvangen € 18.686.093,00 DDoor Adviescommissie toegewezen € 3.100.495,00
Jaar 2004 ontvangen € 25.716.349,00 Door Adviescommissie toegewezen € 2.486.844,00
Jaar 2005 ontvangen € 26.121.361,- Door Adviescommissie toegewezen € 4.365.672,-
Jaar 2006 ontvangen € 19.866.000,- Door Adviescommissie toegewezen € 3.558.225,-
Jaar 2007 ontvangen € 19.865.000,- Door Adviescommissie toegewezen € 2.553.400,-

En in de jaren daarna is het niet beter geworden..

145.222.172.84/assets/File/PDF/Incasso...

seven | 31-10-08 | 17:06

@Maxime
Buma heeft geloof ik iets van 70.000 aangesloten rechthebbenden. Natuurlijk kunnen ze niet elk liedje dat ergens in NL wordt gespeeld registreren en aan de componisten uitkeren. Voor radio en tv is dit wel de bedoeling, maar er gebeurt veel met steekproeven. Om voor een compleet jaar muziekgebruik te bepalen hoeveel geld naar welke van de 70.000 rechthebbenden gaat is ook de reden dat er zoveel mensen werken. Dat gaat nooit voor 100% goed, dat is onmogelijk, dus krijgen ze klachten die ze uitzoeken.

Je hebt het over rechtenvrije muziek, maar wat je beschijft is muziek waarvoor de rechten zijn afgekocht. De producent betaalt dan de auteur van tevoren voor de rechten. Dit is inderdaad een normale constructie in de VS, maar de muziek is dan niet rechtenvrij, de rechten liggen dan bij de producent en moeten dus wel geind en uitgekeerd worden.

Don Juan | 31-10-08 | 17:04

Was ook eens zoiets dat ieder bedrijf copieerkosten moest betalen. Omdat iedereen wel eens een bladzijde copieerd die geschreven was door iemand anders.

Service | 31-10-08 | 17:03

Buma in m'n zak
Movin' on up
Van de Lidl naar de AP
Niggetje geen grap

meertenzor | 31-10-08 | 17:02

Wat hadden jullie dan verwacht?
De hele dag aandelen handelen, audi's rijden, ristretto's lurken, vrouwelijk schoon pursuien en dan en-passant die paar mensen die bekend zijn in de muziek niet betalen??????????????

Einde van de Domheid | 31-10-08 | 17:02

Laat dat zootje toch onderhand eens in de stront zakken met die oplichters praktijken.

jos2487 | 31-10-08 | 17:00

Net als veel broeders hierboven, ook meerdere brieven gehad, in de shredderrrr ermee.

toedeledokie

komt dat schot! | 31-10-08 | 16:59

Yep en ook wij als supportervereniging van Roda JC (Lees mensen die gezellig op de tribune zitten en zelf zingen, springen, vlaggen, confetti gooien enz enz hebben zo'n klote brief binnen gekregen. heb hun verteld dat ze van ons niets hoeven terug te verwachten en dat ik ditsoort NSB praktijken niet waardeer. Ik moest hem toch maar invullen en terugsturen anders konden ze ons niet uit het systeem zetten. Mijn reactie was dat ik niets moet en dat zij de pot op kunnen.

Stelletje Homo's

elwokkel | 31-10-08 | 16:58

Pas als bewezen is dat iemand tegenwoordig met zijn akelige muziek inkomstenverlies aan het lijden is via de Top 40 dan pas is het gerechtvaardigd kosten over te dragen aan die zielige stumpert waar 24/7 zijn muziek gedraaid wordt met de intentie "kom laten we hem eens lekker arm spelen!"

De prijzen van CD"s, DVD"s, boeken en wat niet meer zijn jarenlang kunstmatig hooggehouden, en nu dat de grote platenmaatschappijen aan het huilen zijn en niet langer hun lincoln kunnen inruilen omdat hun asbakje te vol zat hebben ze maar lekker pech en raad ik iedereen ook aan lekker door te downloaden en / of te luisteren. Radiostations worden al vergoed via subsidie's dus luisteren via de FM is al enigzins bekostigd, ook via de Kabel betaal je maandelijks al een bijdrage, en als je echt muziek hebt van een ander waar jij de rechten niet van hebt op je website overweeg dan gewoon iets anders of laat zien dat jij het bonnetje hebt van de zielige free record shop waar de baas ook jarenlang aan het huilen is.

Rot op.

bananenfietsbak | 31-10-08 | 16:57

Don Juan | 31-10-08 | 16:38
als je geen personeel hebt mag jezelf gewoon naar muziek luisteren. Zonder de kvk te controleren hadden ze zelf ingevuld dat mijn bedrijf 5 werknemers zou hebben. Agressief, en triest. Ik hoef hen niets te bewijzen.

Pietje Pukje | 31-10-08 | 16:55

Buma een slechte maand gehad op de beurs of zo?

truly amazed | 31-10-08 | 16:54

ík heb een administratiekantoor, en voor dit kantoortje maak ik gebruik van een heel oude computer voor administratieve doeleinden. en omdat er in die computer geen geluidskaart zit, en er geen andere mensen mee kunnen luisteren naar muziek die niet afgespeeld kan worden, kunnen ze dus ook geen rekening sturen.

er wordt gevraagd of er in je bedrijf een computer, of apparatuur aanwezig is waar geluid mee afgespeeld kan worden.

natuurlijk heb ik in het bedrijf 1 computer, privé zijn er meer computers, maar die tellen niet mee.

goed de vraagstelling lezen en naar aanleiding daarvan beantwoorden, en zorgen dat je een heel oude computer hebt waarmee je geen muziek kunt voortbrengen, mooi zijn die regels toch.

wat ook zo mooi is, is dat wanneer je een printer hebt gekocht en deze hebt opgevoerd als investering, dan is er niks mis, is dit een 3in1 printer,scanner,fax, dan ben je goed slecht bezig, want als je kan scannen copieeren faxen met een printer, dan ben je ook naburige rechten verschuldigd, want je kunt boeken hiermee kopieren.
de sukkels

scepter | 31-10-08 | 16:54

Voor een passend antwoord.

ziekebroeder | 31-10-08 | 16:53

Een weetje:
Een groot deel van deze inkomsten wordt gebruikt om de schuld aan de yanks
af te lossen voor de Marshall-hulp, die Nederland mocht genieten na WOII.

Doorgaans Nooit | 31-10-08 | 16:53

van dal | 31-10-08 | 16:50

2x mag ook hoor

Eurotokkie | 31-10-08 | 16:52

BUMA Antwoordnummer 505 1180 WB Amstelveen

ziekebroeder | 31-10-08 | 16:52

@ginsletje | 31-10-08 | 16:42
En Sena zegt dat alle ondernemers een beroeps of soortgelijk belang bij het spelen van muziek hebben. Niet alleen winkeliers, exploitanten van evenementenhallen, jongerencentra en dergelijke, neen, ook het administratiekantoor, het reclamebureau en de vertegenwoorder in geodriehoeken. Want: muziek gaat verzuim tegen en stimuleert productiviteit. Zijn we toch klaar?

J.N. de Kabelpen | 31-10-08 | 16:51

Eurotokkie | 31-10-08 | 16:48
ken ik nie.. is 'een keer' wel een liedje?

van dal | 31-10-08 | 16:50

van dal | 31-10-08 | 16:48
Salut!
*ook maar een mooie fles ontkurken gaat*

krop slaap | 31-10-08 | 16:50

BUMA spreekt zogenaamd steeds namens honderdduizenden 'rechthebbenden'. Maar hoe weten ze die allemaal te bereiken (laat staan uit te betalen)? Als BUMA tegenwoordig een deuntje op internet hoort, dan weten ze direct dat zij daar geld voor moeten incasseren om dat aan die rechthebbende te kunnen betalen. Bij BUMA hebben ze werkelijk een absoluut gehoor dat kennelijk ook nog gekoppeld is aan een database zodat ze gelijk het adres en banknummer van de componist hebben van dat deuntje. Dit grenst aan oplichting. Erger nog: dit IS (gelegaliseerde) oplichting. Want voor de meeste commercieel gebruikte muziek zijn de rechten gewoon betaald via de producent. En dat hoeft niet altijd via BUMA te zijn gebeurd. Bovendien is heel veel (Amerikaanse) muziek rechtenvrij. Al denkt de BUMA daar kennelijk anders over.

Maxime | 31-10-08 | 16:48

krop slaap | 31-10-08 | 16:46 inderdaad. rode wijn deze keer, maar het is wel een straffe.

van dal | 31-10-08 | 16:48

Die brutale apen hebben een antwoordnummer, misschien wilt u ze wat sturen?

Vereniging Buma Antwoordnummer 398 2130 KB Hoofddorp

ziekebroeder | 31-10-08 | 16:48

@seven
Ik ben het ook niet eens met de heffing op geluidsdragers, maar het heeft niks te maken met illegale kopieën en schuld, strafrecht enz. Het is een vergoeding voor het maken van legale kopieën die je als eigenaar mag maken als backup of zo. Als je dus een illegale kopie maakt op een schijfje waar kopieervergoeding voor betaald is, ben je nog steeds strafbaar. Vreemd, maar waar....

Don Juan | 31-10-08 | 16:48

van dal | 31-10-08 | 16:45

kun je een keer zingen mijn speakers stonden uit.

Eurotokkie | 31-10-08 | 16:48

He, lekkere servert!
Nogmaals:
Tuig van de richel. Ik heb al 22 euro betaald voor de cd (werkelijk kosten voor vervaardiging minder dan 0,40 eurocent).

oranjerood | 31-10-08 | 16:48

en wat te denken van die petjesjongetjes in golfjes en civicjes.. die laten de omgeving toch ook meegenieten van hun muziek? ga daar eens achteraan stichting buma stemra belastingontvangers..

van dal | 31-10-08 | 16:47

*Gaat rustig verder met de gedownloade Red Alert 3, dat is toch buiten het bereik van die lutsers die zichzelf instand houden en aan zelfverrijking doen*

Joris Driepitter | 31-10-08 | 16:47

Tuig van de richel. Ik heb al 22 euro betaald voor de cd (werkelijke kosten voor vervaardiging < € 0,30).

oranjerood | 31-10-08 | 16:46

van dal | 31-10-08 | 16:45
Zo, bij jou is de borrel al een tijdje gaande zeker ;)

krop slaap | 31-10-08 | 16:46

zijn ze dan ook alle hyvesprofieltjes met muziek nagegaan? :P

quackel | 31-10-08 | 16:46

nou ja.. het komt allemaal weer neer op:


Lalalalalalalalaaaaaaaaaaaaaaa.. Geld!

van dal | 31-10-08 | 16:45

ginsletje | 31-10-08 | 16:42
We gaan in cassatie!

krop slaap | 31-10-08 | 16:44

Uitspraak HR 1 juni 1979 , NJ1979, 470 (Wasserij De Zon).

HR komt tot de volgende regel: '' Wanneer iemand uitsluitend ten eigen genoegen muziek ten gehore brengt, zal het feit dat er anderen zijn die deze muziek kunnen horen alleen dan kunnen meebrengen dat het ten gehore brengen van de muziek als openbaarmaking in de zin van de auteurswet 1912 moet worden beschouwd, als hij er een BEROEPS- of een SOORTGELIJK belang bij heeft dat ook andere dan hij zelf naar de muziek kunnen luisteren.''

Alstublieft.

ginsletje | 31-10-08 | 16:42

Pietje Pukje | 31-10-08 | 16:32

Het is water naar de zee dragen wat SENA doet aangezien ze niets hebben
alleen dan dreigspam , het probleem is dan ze niet weten hoe ze met het
medium internet moeten omgaan dit is ook omdat ze dit jaren hebben
onderschat en nu schieten ze met hagel en denken als we van een paar
mensen geld krijgen dat is dat prima.

Eurotokkie | 31-10-08 | 16:42

De financiële verplichting ten aanzien van de huisvesting in Hoofddorp
is aangegaan tot 1 augustus 2011. Jaarlijks bedraagt de huur voor
Buma/Stemra gezamenlijk circa € 1,8 miljoen.
.
Duur pandje van het geld van het muzikantje

CoffeePatch | 31-10-08 | 16:42

Afdeling Marketing?

Piet6110 | 31-10-08 | 16:41

@Tyler Durden,

Het gaat niet om het aantal personen die het kunnen horen. Het is bedrijfsmatig gebruik van muziek, daar hoor je officieel een licentie voor te hebben. Als je een winkel hebt waar nooit meer den één klant binnen is, moet je ook voor een winkelvergunning betalen...

Don Juan | 31-10-08 | 16:41

met een bedankje van arnoud aan GS........ Stijlvol

jonescrusher | 31-10-08 | 16:40

Een oplossing is altijd simpel: Exporteren naar Kandahar die club!

Tabula Rasa | 31-10-08 | 16:40

Clubjes zoals Buma overtreden altijd een belangrijk rechtsbeginsel, onschuldig totdat het tegendeel bewezen is.
Nu wordt iedereen die een gegevensdrager zoals een lege cd of lege dvd koopt direct beboet voor iets wat hij of zij wellicht in het geheel niet doet. Alleen al voor de opslag en backup van je eigen documenten zoals eigen gemaakte films (minidvcam = 13 GB per uur ! ) en eigen gemaakte foto's op een heb je als je het goed doet om de zoveel tijd dvd's of cd's nodig waarop geen illegaal liedje komt te staan maar waarvoor je wel elke keer een heffing moet betalen die als je maandelijks of wekelijks een nieuwe backup maakt nog aardig kan oplopen.

seven | 31-10-08 | 16:40

Hoezo, muziek op het werk ?
Werken zullen ze, Gottverdomme !

cram | 31-10-08 | 16:40

Mijn werkgever moet vele euri's betalen omdat ik veel fluit wat in de oren van 170 collega's klinkt als teringherrie. Rara Jongens daar bij Sena

basset hound | 31-10-08 | 16:40

Stichting Reprorecht dat zijn ook van die oplichters. Dat geld gaat zgn. naar uitgevers... nou was ik zelf jaren uitgever, maar heb nog nooit geld ontvangen!

XverderNix | 31-10-08 | 16:39

Het heeft betrekking op de Amerikaanse versies van Buma/Stemra/Brein, maar het is toch wel erg toepasselijk:

www.youtube.com/watch?v=SnLB8wysMbY

johan9991 | 31-10-08 | 16:39

@Pietje Puk
Je hoeft hier ook niet op te reageren. Het is zelfs beter van niet. Als je invult dat je muziek gebruikt moet je dokken, als je invult dat je het niet gebruikt en ze constateren dat je het wel doet heb je een probleem. Beter in het midden laten en niks van je laten horen.

Don Juan | 31-10-08 | 16:38

@lichtpunt | 31-10-08 | 16:29
Sena schotelt ons, de gehorigen, zelfs artikelen voor waarin muzak wordt aangeprezen als medisch hulpmiddel (bestrijdt verzuim). Daarnaast zou muziek prima geschikt zijn om bij te leren. www.sena.nl/SENA/Info-over-achtergrond...
U ziet, zonder irritante, overbodige, nietszeggende muziek gaan we dood.

J.N. de Kabelpen | 31-10-08 | 16:38

Nederland is de weg kwijt......

KorrepZ | 31-10-08 | 16:37

Ik ben ook lastig gevallen door deze gigantische klootmongolen. Eerst paar keer een brief (naar het verkeerde adres ook nog) vervolgens aanmaningen en uiteindelijk naar het incassobureau. Ik ben godverdomme een ZZP'er en heb geen winkel met muziek. Toen maar besloten om even te bellen met die toko en ze 10 minuten lang keihard de huid vol gescholden. Schelden lucht op, dus het was een goede dag. Daarna nog even een mailtje achteraan gestuurd dat ze in de stront moeten zakken. Ik hoop dat jullie allemaal diep en diep depressief zijn daar bij SENA.

STERF MET DE ONZIN LAAT ME MET RUST!

Mannekino | 31-10-08 | 16:37

Mag Stockton de vrijmibeau verzorgen vandaag?

krop slaap | 31-10-08 | 16:36

Het zal allemaal wel, maar wat een briljante achternaam heeft onze ICT-jurist. Engelfriet, boehaaahahaa....

HahA33 | 31-10-08 | 16:35

@ Musaerts

Meneer de lutser.

Wachtrijmuziekje:
"...... De muziek bereikt dan weliswaar maar één persoon..........."

Stel nou dat je méér dan 1 persoon in de wacht hebt hangen........ Wat dan ?

Tyler-Durden | 31-10-08 | 16:35

Cazi | 31-10-08 | 16:31

Alleen als meer dan 25 mensen het horen want dan is het publiek dus
moet de buurman betalen , hoe bedoel je vage regels.

Eurotokkie | 31-10-08 | 16:34

Cazi | 31-10-08 | 16:31
Ha, dan woon jij vast naast mijn oma van 98, stokdoof en gek van death-metal.

krop slaap | 31-10-08 | 16:32

Eurotokkie | 31-10-08 | 16:26
Natuurlijk wordt er misbruik gemaakt, maar SENA mag nooit de bewijslast omdraaien. Wij hoeven niet te bewijzen dat wij de wet niet overtreden, dan zijn we straks alleen nog maar met dit soort zaken bezig, ipv te ondernemen en geld te verdienen. Morgen moet je bewijzen dat je geen tv kijkt, tijdschriften misbruikt, geen illegale copien op je kopieermachine maakt, enz.

Pietje Pukje | 31-10-08 | 16:32

Mijn buurman heeft de hele dag de radio snoeihard aan.
Moet ik nu ook betalen voor elk nummer dat ik hoor?

Cazi | 31-10-08 | 16:31

Het is allemaal de schuld van Donderse Donnert, die heeft deze stukjes wetgeving verpacht aan die louche klupjes !
Onmiddellijk afschaffen die zooi, of revolutie, men mag nu nog kiezen...

Cinq-Marquis | 31-10-08 | 16:31

@Eurotokkie
Als je alleen artiest bent heb je niks met B/S en fingerprinten te maken. Dan moet je bij SENA zijn en die werken niet met fingerprinten...

Don Juan | 31-10-08 | 16:31

Rammstein | 31-10-08 | 16:28

draaiorgel

Eurotokkie | 31-10-08 | 16:30

Die brief hebben we hier al 2 keer gehad,op iedere bedrijfsnaam 1.
Erg efficient,gelukkig luistert er per bedrijf maar 1 persoon,dat mag dus.

captainobvious | 31-10-08 | 16:29

@J.N. de Kabelpen | 31-10-08 | 16:16
.
Het heeft veel weg van de marketingmanagers die op dezelfde wijze proberen een bakkie troost op te hemelen. Youp noemde het koffieporno,dus zal dit wel de muzikale versie zijn.

lichtpunt | 31-10-08 | 16:29

@Eurotokkie 16:26 Orgel ?

Rammstein | 31-10-08 | 16:28

@koen_c_s
- Het gaat hier om SENA niet om Buma/Stemra
- Buma/Stemra is een van de meeste efficiente auteursrechtenorganisaties ter wereld. Het geld dat ze innen beleggen ze terwijl ze uitzoeken hoe het te verdelen over de auteurs. Als ze het dan uitkeren, binnen een jaar, dan heeft de opbrengsten van de beleggingen de kosten gecompenseerd. Ze keren dus voor elke geinde euro weer een euro uit.
- Brein keert de boetes weer uit aan auteurs, dus ze hoeven niet alles ui te geven. Ze zitten trouwens in hetzelfde gebouw op een kantorenpark in Hoofddorp, niks luxueus aan.

Don Juan | 31-10-08 | 16:28

Ratten!

Koudguipje | 31-10-08 | 16:28

Decno | 31-10-08 | 16:23

de bedoeling is naar de rechthebbende , niet dus

Eurotokkie | 31-10-08 | 16:28

En de radiostations staan toch ook al rechten af?
Dat is in mijn ogen dubbelop!

krop slaap | 31-10-08 | 16:28

Steeds vaker worden belastingbetalers lastiggevallen door de uitvreters van SENA, Stichting Thuiskopie, BREIN, BUMA Stemra, Stichting zus, Stichting zo. Allemaal private belastingstichtingen die op deze manier een centje bij willen verdienen door politici, bestuurders en rechters (succesvol) om te kopen.

jospeh6085 | 31-10-08 | 16:28

Ben zelf muzikant en ja Buma/Stemra weet zelf niet meer wie waar recht op heeft,
tevens gebruiken ze nu fingerprinting wat een beetje de Ziggo van de
herkennings software is zeker als er een voice over op zit dat slaat dat programma
op tilt en weet niet meer hoe en wat dus kun je zelf achter je geld aan.
Natuurlijk wordt er muziek gebruikt en daar betalen mensen geen geld over
maar de regels zijn zo vaag of eerder vaag gemaakt dat niemand het echt
weet ,zoiets als een bankier producten verkoopt maar niet weet hoe deze
werken , ugh ugh

Eurotokkie | 31-10-08 | 16:26

Kr0nkel | 31-10-08 | 16:14

*doet blafband om*

Rammstein | 31-10-08 | 16:26

Ik vind het een vreemde zaak. Als het geld nu direct in de staatskas stroomt is het gewoon een belasting, zoals je ook belasting betaald op een flesje bier. Maar het opgehaalde geld gaat gewoon naar de stichting die het vervolgens weggooien...
Even een quotje van VVD-Kamerlid Charlie Aproot : "Buma/Stemra heeft een kantoorpand waar ze jaarlijks 1,7 miljoen euro huur voor betalen. Dat is toch veel te veel? Op beleggingen hebben zij 47 miljoen euro verloren." Ben benieuwd wat SENA met haar geld doet..

Kim Jong-il | 31-10-08 | 16:25

Toevallig weet ik dat mijn studievereniging al twee jaar een dergelijke brief gekregen heeft van deze lui met verzoek of er even 1000+ euri gestort kon worden, er is toen gebeld met de boodschap: Nee dat doen wij niet, er is geen aanleiding voor en toen werd ons verteld dat het procedure was dat we dan moesten bellen van nee.. what the fuck

Ik wist niet dat andere bedrijven/instellingen hier ook echt last van hadden.

Teddybear | 31-10-08 | 16:25

Ik kreeg ook dreigbrieven en zelfs facturen van over de 100 Euro toegestuurd. Nooit betaald natuurlijk. Zeer ergelijk en zou verboden moeten worden.
Zeer ergelijk dat Ed Nijpels van die criminele club SENA voorzitter is. Edje kadetje heeft voor mij bij deze compleet afgedaan.

Pietje Pukje | 31-10-08 | 16:25

Waar gaan ze dan heen met al dat geld?

Decno | 31-10-08 | 16:23

Wat een mongolen werken er bij Buma. Ze zijn helemaal de weg kwijt.

De Witt | 31-10-08 | 16:23

*Zet uTorrent aan*

Zinderend Zuiden | 31-10-08 | 16:22

@zoalshetis | 31-10-08 | 16:15

Ik wilde reaguren 'en zo is het', maar dat leek mij overbodig.

Het is een achterhaald systeem, net zo triest als platenmaatschappijen die via verouderde businessmodellen nog winst proberen te maken met platenverkoop.

Je zou zeggen dat het toch vooral progressieve mensen zijn in de muziekindustrie?

Schreeuwbuis | 31-10-08 | 16:22

ik heb ook zo'n brief gehad, echter wij luisteren helemaal geen radio. Wel netjes ingevuld, want op higherlevel heb ik gelezen dat mensen die het niet hadden ingevuld een boete kregen van xxxxxxxxx euro's

terrorwally | 31-10-08 | 16:20

Zeker weer een nieuwe manager in dienst bij de Buma. Waait wel weer over. Even de man de tijd gunnen zodat ie weer met beide benen op de grond komt te staan (of wordt onslagen hehe)

Koets | 31-10-08 | 16:19

Ook prachtig is deze tekst van de Sena-site: 'Voor detaillisten is muziek een kritiek onderdeel van de presentatie van hun producten en de “winkelbeleving”.
In omgevingen waarin mensen gespannen zijn, variërend van wachtkamers van artsen, liften e.d., zorgt muziek voor spanningsreductie.'
Sena doet net of muziek een eerste levensbehoefte is waarvan we allemaal zeer onterecht gratis gebruik maken. In het archief zijn ook nog wat ronkende artikelen te lezen over de muziekbeleving. In wachtkamers, winkels, liften en aan de telefoon denk ik slechts: welke smaakloze klojo heeft die MOR-crap uitgezocht en ben ik, na het beluisteren van Synthesizer Greatest Hits, Foreigner en Toto, in staat een medemens in de kuit te bijten. www.sena.nl/SENA/Info-over-achtergrond...

J.N. de Kabelpen | 31-10-08 | 16:16

hele club moet opsodemieteren en inzien dat 'artiesten' genoeg verdienen met optredens, als ze goed zijn. eigenlijk zoals het vroeger ging in het wilde westen. was je niet goed genoeg. dan waren bierflesjes of blauwe bonen je deel. was je goed, dan kwamen mensen betalen voor je act.
.
hele muziekindustrie stinks en zou er eigenlijk niet moeten zijn.

zoalshetis | 31-10-08 | 16:15

M'n nichtje met een triangel op een website? Betalen maar... Het pingeltje "Für Elise" uit 1836 op de telefoon? Betalen maar... Deze muziekgestapo gaat onvermoeid door. Wel eens gekeken hoeveel er werkelijk naar de artiesten en componisten gaat? Dat is schofterig weinig! Je mevrouw Kaagman, ik hoop dat u dit leest: SCHOFTERIG weinig. Niet u maar de muzikanten zouden zo chagrijnig moeten kijken... En anders ik wel na ook zo'n zotte brief. O ja, de brief die ik lang geleden van de Stichting Nabuurrechten kreeg heb ik verscheurd. Nooit meer iets gehoord... Zo, dat is eruit. Nu eerst even de nieuwste muziek CD's downloaden ;-)

James Lost | 31-10-08 | 16:15

SENA:
Stingente Eikels Na Anaalklysma

Geiteneuker | 31-10-08 | 16:14

*houdt plots verschrikt op een deuntje te fluiten en kijkt schichtig om zich heen*

Kr0nkel | 31-10-08 | 16:14

straatmuzikanten: jullie zijn next!!

Korreltje Zout | 31-10-08 | 16:12

Een botje gebruiken meurt naar personeelstekort. Het internet is groot he?

lichtpunt | 31-10-08 | 16:11

Buma Stemra heeft kennelijk dus veel geleerd van ene Peter Vincent Schuld.

Conan de Rabarber | 31-10-08 | 16:11

Ik daag bij deze de eerste de beste journalist of politicus uit om maar eens een onderzoek te doen naar de GELDSTROMEN bij Stiching Brein en Buma Stemra!!!!.
De bedragen die Buma int blijven voor een ziekelijk groot deel hangen bij de organisatie zelf (de manier waarop ze dit uiteindelijk aan zichzelf toe&#235;igenen laat zich wel raden:, familie, vrienden of zichzelf inhuren als duurbetaalde adviseurs, allerhande reisjes, cursusjes, lease-bakken, aanvullende arbeidsvoorwaarden en jaarlijkse loonsverhogingen, om maar een paar dwarsstraten te noemen.).
.
Bij stichting brein wordt het nog zieker. Ik heb namelijk mogen vernemen dat ze blijkbaar als stichting zijnde geen winst mogen maken, maar wel zelf de boete's innen (die gaan dus niet naar de staatskas).
Dus de boetes moeten binnen het bedrijf uitgegeven worden. (Bovenop jaarlijkse subsidiebom die ze keer op keer weten op te maken).
Het laat de hand van dergegelijke informatie wel raden in wat voor luxe die lui zullen werken, en hoeveel geld ze er persoonlijk aan overhouden (op vergelijkbare wijze als bij Buma).
.
De overheid boeit het verder niet, het zijn hun centen niet en de belanghebbende partijen die om deze stichtingen hebben gelobby'd hebben hun zin.
het is simpelweg een door de staat gelegitimeerde MAFFIA.

koen_c_s | 31-10-08 | 16:10

Ik kreeg ook ooit zo'n brief. Eerlijk als ik was zei ik dat ik een radio had en kreeg een paar weken later een factuur. Of ik 104 euro wilde lappen! Ik had een krijge-ding radio ter grote van een koffiemok en heb ze dat ook verteld in een brief, met daarbij de opmerking dat ik niet van plas was dat bedrag te gaan betalen. Daarna heb ik er nooit meer wat over gehoord.

quadtuning | 31-10-08 | 16:09

De hele wereld staat tegenwoordig klaar om de mensen geld uit de zakken te kloppen. Luisteren naar muziek, extra opcenten bij het kopen van een lege CD voor het geval je er muziek op gaat zetten, geen drank meenemen bij bezoek concert, verplicht datgene drinken wat de organisatie contractueel heeft afgesproken. En wij die opzichtige villa's, auto's en kleren voor de artiesten maar betalen.

LoopseTeef | 31-10-08 | 16:09

"Oh ja, nog iets. Hebt u een wachtmuziekje op de telefoon? ....."
Die klojo's gaan nog veel verder. Ook voor een muziekje in de de lift of op de wc moet je dokken. Je reinste knevelarij.

Hoefnagel | 31-10-08 | 16:07

Momentje, als ik net zo krom redeneer als Buma/Sena/Brein/etc. heb ik dus nog wel wat royalties tegoed van alle medereaguurders die mijn wrochtsels hebben gelezen (die uiteraard in een uiterst artistieke bui zijn geplempt).

*besteld vast Hummer en heeft spijt dattie niet vaker reaguurt*

Kr0nkel | 31-10-08 | 16:07

Ik snap het niet, Als je een radiozender op je werk opzet zijn deze rechten al betaald door de verzender nl. het radiostation voor zover ik weet...

Joeper de poeper | 31-10-08 | 16:05

Het is de fout van de Paus. En ook van alle marokkanen. En van Hirsch Ballin.
Want wij zijn allemaal goed en de rest is hartstikke fout!

relatief | 31-10-08 | 16:04

Ik wil ook zo'n brief!!

Doe dagelijks nog zo mijn best potverdikkie.

Donkey Bong | 31-10-08 | 16:04

Ja, die brief ja; Ingevuld met nee, nee, nee en aangegeven dat de website zelfgeschreven nummers bevat.
Hebben ze een keurig factuurtje gestuurd of ik even wil betalen. De aanmaning heb ik ook nog langs zien komen. Handig dat papier voor de openhaard.

Bonster | 31-10-08 | 16:03

@Dr Denker:

ze hebben het gewoon allemaal fout, pkeren is zowel behendigheid als kans.

kai-zen | 31-10-08 | 16:02

Dus als ik naar 3FM luister (publieke omroep) betaal ik dus eigenlijk twee keer?

Lying Dutchman | 31-10-08 | 16:01

Heej GS zet eens een gezellig muziekje onder dit topic.
Iets van Shag Shag en de vloeitjes lijkt me wel leuk.

tjeemig | 31-10-08 | 16:00

Schreeuwbuis | 31-10-08 | 15:55 whaha. Als ze consequent zijn wel.
-
Ik haat dit soort zielige leuteraars. Kunnen niets. Behalve tegen anderen zeggen dat iets niet mag. Hoe trots moet je dan op jezelf zijn zeg. Dat je je werk te danken hebt aan het feit dat enerzijds er mensen zijn die wel wat konden en anderzijds er mensen zijn die ervan genieten en jij geen van 2en kunt en alleen maar zeikt. Dat moet een behoorlijk triest bestaan zijn lijkt me zo.

Ohja | 31-10-08 | 16:00

Dont download this song! :)
www.youtube.com/watch?v=Yz-grdpKVqg

Die brief had ik een paar jaar geleden ook, heb hem gewoon bij de rest van de spamweggegooid.... later een extra dreig spam, ook weggegooid. Niets meer gehoord trouwens (nu 5 jaar geleden ofzo)

kai-zen | 31-10-08 | 15:58

Haha die heb ik ook gehad, en weg gegooit. Betalen omdat je de radio aan hebt staan? Ik moet al luisteren naar reclame op de radio is het niet genoeg

Koos K | 31-10-08 | 15:57

@ irri-t-eerder | 31-10-08 | 15:55
Pokeren is een behendigheidsspel, is geen gokken.

Dr Denker | 31-10-08 | 15:57

Zolang Geenstijl advertentorials lijft plaatsen van Pokersites (terwijl ze zelf beweren dit nooit te doen "op onze portalen dus geen banners voor leenproducten, online gokken of camgirls") vindt ik dat Geenstijl niks te zeiken heeft.

irri-t-eerder | 31-10-08 | 15:55

Als u vergeet door te trekken en uw collega's zien uw drol in het toilet liggen, zou u dan via de Buma, Stemra of Sena uw recht moeten halen?

Schreeuwbuis | 31-10-08 | 15:55

Hoe zit dat dan wat betreft die ventjes in de bus/metro, die mij ongevraagd mee laten luisteren met hun mp3-spelertjes? Krijgen die soms ook een brief? Of zit er undercover agent van Buma Stemra in de metro die daar op let?

Alfred E. Neuman | 31-10-08 | 15:55

Let op: ALS je toch zo dom bent om te betalen, ga je automatisch een overeenkomst aan. Maak je een jaar later bezwaar, dan schijnt het dat je juridisch al in een strop bent gelopen.

Mister Crabs | 31-10-08 | 15:55

En stuur ook ff een dikke factuur aan al die Kouwes imitators op GS

Ad Rectum | 31-10-08 | 15:54

Hé NSBuma, onze straatmuzikant is heeft geen mailbox...

Ad Rectum | 31-10-08 | 15:52

fuckje | 31-10-08 | 15:48
Gek wordt je van die herhalingen.

krop slaap | 31-10-08 | 15:51

Dit is inderdaad een bekende bogusclub. Wat is het volgende, het gebruik van tijdschriften in de wachtkamer belasten vanwege het auteursrecht op de artikelen? Mongolen. Artiesten maken muziek om te worden gehoord!

J.N. de Kabelpen | 31-10-08 | 15:51

LOL @ Grisha Eisenov | 31-10-08 | 15:47
U wel, denk ik als ik uw reactie lees.

Alfred E. Neuman | 31-10-08 | 15:51

fuckje | 31-10-08 | 15:48
en dan ook nog tijd over hebben om te reaguren, hulde!

Bier-Sexueel | 31-10-08 | 15:50

@Grisha Eisenov | 31-10-08 | 15:47
Wij runnen een multimedia Gehirn Institut...

VanFrikschoten | 31-10-08 | 15:50

Jongens, ff opletten. SENA en B/S zijn afzonderlijke organisaties. Die brief die jullie hebben gekregen is van SENA, die de rechten van artiesten beheert. Buma/Stemra beheert de rechten van auteurs van muziek. Ze doen dus iets soortgelijks, maar zijn wel onafhankelijk van elkaar.

Don Juan | 31-10-08 | 15:49

Wat vindt zijn grote Noedelheid er eigenlijk van?

krop slaap | 31-10-08 | 15:49

Wij als media bureau hebben ook zo'n brief gehad. Maken potdorie onze muziek zelf, en zitten met zn 2tjes op kantoor, allebei vaak nog met een eigen headphone en/of eigen ipod. Heb ook niet betaald, wil de zaak best aangaan met ze.

Overigens elk jaar hetzelfde met fotokopieen. Elk bedrijf maakt wel eens een kopietje, moet je ook opgeven hoeveel en er dan voor betalen, ook als het een brief is die je net zelf hebt getikt.... getikt... getikt

harrie haring | 31-10-08 | 15:49

om te huylen zo triest

kWazt | 31-10-08 | 15:49

Bij mij op de deurmat nog niet gezien hoor... Ze zijn me zeker vergeten. Of kunnen ze geen smoes bedenken om mij een rekening te sturen?

Meautie | 31-10-08 | 15:49

@ krop slaap | 15:46
Ja, vooral met het electronisch patienten dossier. En elk uur dat debiele sterspotje.

fuckje | 31-10-08 | 15:48

@VanFrikschoten | 31-10-08 | 15:43
U werkt voor TNT?

Grisha Eisenov | 31-10-08 | 15:47

fuckje | 31-10-08 | 15:45
Je hebt t er maar druk mee.

krop slaap | 31-10-08 | 15:46

" Dahaag, ik ben uw postbode ".

fuckje | 31-10-08 | 15:45

Ja hoor, wat een belachelijke bullcrap. Als je geld wil, dan ga je gvd maar een vak leren mafidioten ipv 1 of ander achterlijk trucje verzinnen waarmee je als talentloze mongool alsnog een ander uit kunt buiten.

Ohja | 31-10-08 | 15:45

@chr!!S, terecht?? Radio luisteren op school moet gratis zijn. School is toch niet een commercieel bedrijf? Die hoeven helemaal niet te betalen. De platenindustrie wordt door deze malafide stichtingen naar de klote geholpen, daar hebben we tegenwoordig de meest goedkope muziek op de radio en tv. Van die jaren tachtig rommel dat niet veel kost.

Keaning_Radboud | 31-10-08 | 15:45

het was/is toch zo dat van dat buma geld artiesten worden gesubsidieerd waar verder niemand (of hoogstens een paar mensen) naar luistert? Zoiets meen ik mij te herinneren, hetzelfde is dacht ik de reden waarom boeken zo belachelijk duur zijn in nederland (vergeleken met bv de UK), gaat subsidiegeld naar schrijvers zonder publiek etc.

nsl | 31-10-08 | 15:45

Het vreemde is dat dergelijke instanties dus met steun van de overheid opereren, hoezo krom? Politiek Den Haag moest zich, voor de zoveelste keer, diep en diep gaan schamen.

MrFancyPants | 31-10-08 | 15:44

@ chr!!s | 31-10-08 | 15:41
Er komt echter maar een zéér klein deel bij de artiest terecht. En dan is het nog de vraag bij welke artiesten het geld terecht komt.
Artiesten verdienen meer aan gigs dan aan cd-/dvd-verkopen, cd's en dvd's zijn meer promotie-artikelen dan cashcows.

Dr Denker | 31-10-08 | 15:44

Krijgen jullie die brief nu pas? Die hebben wij 2 jaar geleden al weggegooid...

VanFrikschoten | 31-10-08 | 15:43

Vanuit welk ministerie komt dit AMVB-tje? 1 keer raden !!!!!

faz | 31-10-08 | 15:42

Klopt. Dr Denker heeft ook zo'n brief ontvangen. Gewoon genegeerd en een maand later weer zo'n brief. Daarna nooit meer wat gehoord.
Ik maakte mij er ook al enorm kwaad om dat ze gewoon naar iedere ondernemer een brief sturen, zonder ook maar even de KvK te checken of er überhaupt personeel in dienst is. Want een zzp'er mag gewoon muziek draaien voor zichzelf, no problemo. Hoop dat die ratten keihard aangepakt worden.

Dr Denker | 31-10-08 | 15:42

Ah, die kwam ook bij mijn opgeheven bedrijf in de bus. Heb al een tweede dreigbrief gehad. Doet u radio? Ja, Last.fm en nu optyfen!

Wickie de Fustviking | 31-10-08 | 15:41

Dikke lul. Heb al betaald voor de muziek op mijn laptop, en alles wat er te gehore wordt gebracht bij mij op kantoor, is betaald door de onderneming. En de onderneming gaat niet dubbel betalen. Kzie niet in hoe ze dit kunnen bekrachtigen.

mental K | 31-10-08 | 15:41

Het is echt al jarenlang bekend dat dit moet hoor. Mijn vorige school had de radio in de kantine aan staan. Daarvoor bracht Buma € 3.000,- per maand in rekening. Het zijn erg hoge kosten. Ook wel terecht. De artiest heeft een dienst geleverd door te gaan zingen en jij maak daar gebruik van.

chr!!s | 31-10-08 | 15:41

papierverspilling

Syk | 31-10-08 | 15:39

Hoe zit dat met internetradio dan?
www.nederland.fm/

Euroknaller | 31-10-08 | 15:39

Laat je niet naaien, het is belachelijk dat je ergens voor moet betalen wat al betaald is. De radiostations betalen ook voor de uitzendrechten, dat lijkt me voldoende. Geldklopperij is het, niets meer, niets minder.

Bier-Sexueel | 31-10-08 | 15:39

2 weken geleden viel deze brief al op mijn deurmat. Heb m maar ingevuld en teruggestuurd... beheer alleen maar een website waar toch geen muziek te vinden is.

Dit was inderdaad de herinneringsbrief, daarvoor al een of ander info-blaadje gekregen.

Laat de BUMA ff lekker afsterven door op deze manier geld los te peuteren...

Der Roedie | 31-10-08 | 15:39

BuMa, en dan niet betalen?

Oud_en_wijs? | 31-10-08 | 15:39

Ja ook geld vragen voor het luisteren van rechtenvrije muziek he? Elke soort muziek staat er. Waar gaat dat geld naartoe dan? Oplichterij! Hmm, als het er op aan zou komen; ik luister niet naar muziek maar naar 'georganiseerd geluid'.

Robert Irving III | 31-10-08 | 15:37

ik heb inmiddels ook al de herinneringen gehad... ze blijven spammen die lusters.

saintinel | 31-10-08 | 15:37

krijgen jullie die nu pas? als je een bedrijf(je) opricht krijg je over het algemeen vrij snel zo'n brief is mijn ervaring.

nsl | 31-10-08 | 15:36

Ook gehad: Ingevuld met nee nee nee nul nul nul en gelijk een factuurtje voor een half uurtje werk achteraan gestuurd.

alpha_mannetje | 31-10-08 | 15:36

Die groeperingen die voor de rechten van allerlei industrie opkomen. Brein, Buma Stemra overtreden zo vaak de wet. En maken zoveel gebruik van intimideren, wordt het niet eens tijd ze op een lijst van criminele organisaties te zetten. Of terroristisch.

bravvour | 31-10-08 | 15:36

Betaal al jaren niet meer voor deze onzin. Volgens mij weet de BUMA zelf ook wel dat ze daar volstrekt kansloos aan het werk zijn en is de term raamambtenaar verzonnen door een BUMA medewerker.

Superior Bastard | 31-10-08 | 15:35

Ook ontvangen. GS zou een boycot moeten organiseren, of iets dergelijks. Alleen grote artiesten profiteren van dergelijke instanties en dat zijn nou juist degene die het niet nodig hebben.

Schreeuwbuis | 31-10-08 | 15:35

Wetgeving omtrent dit? Ghahahaha.

perpetuele zucht | 31-10-08 | 15:35

zelf een keer zon nsber in de zaak gehad. muziek stond aan, uitgezet. hij weg, muziek weer aan. tsja

zuurkool | 31-10-08 | 15:35

gieren

Grisha Eisenov | 31-10-08 | 15:34

Ook gehad ja. De muziekgestapo. Mooi niet ingevuld en in het ronde archief.
*start torrentclient op*

Klukkluk | 31-10-08 | 15:32

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken