Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Wall Street staat op instorten

jump477.jpgWashington is vanaf vandaag even het financiële hart van de wereld. Ministers en centrale bankiers uit de hele wereld zijn bijeen voor internationaal topoverleg van de IMF over de escalatie van de financiële crisis. Namens Nederland schuiven onder meer Nout Wellink en Wouter Bos aan. Laatstgenoemde zal bij het IMF aandringen op de confiscatie van IJsland als dertiende provincie van Nederland. Overigens wordt in de Verenigde Staten de adem ingehouden nu Wouter Bos vandaag voet op Amerikaanse bodem zet. Alles wat onze minister van Financiën namelijk aanraakt, lijkt in een vrije val te geraken. We noemen een Fortis, waar sindsdien de nationalisatie niet meer in kan worden gehandeld en de kapitaalinjectie van 20 miljard, die de AEX op dit moment bijna 8 procent naar beneden trekt. Daarom wordt op dit moment alles in het werk gesteld Wouter weg te houden van Wall Street, waar hij komende dinsdag de openingsbel zou luiden van de NYSE. Nu stroomt al acht dagen het bloed door de straten van Wall Street, dus met een beetje pech is Amerika voor die tijd al failliet. Gewoon even de cijfers: dinsdagavond dook de Dow Jones al door de psychisch belangrijke 10.000 punten grens en op dit moment staat ie op het punt de 8000 puntengrens te beslechten. Niet slecht voor een weekje handel. Aan Wouter Bos en de zijnen om het eens te worden over internationaal gecoördineerde acties om de crisis, die door het IMF wordt bestempeld als "de gevaarlijkste sinds de jaren dertig" te beteugelen. Lukt dat niet, dan wordt het ook niet bellen dinsdag. Ofwel: NU allemaal VOL instappen...

Reaguursels

Inloggen

@ de Bree | 10-10-08 | 16:22
(Ik ben een beetje laat met reaguren...)
Je slaat de spijker op zijn kop. Ik durf nog wel verder te gaan. De USA heeft m.i. behoefte aan een conflict. Wie de geschiedenis een beetje kent ziet de verbanden: Na de enorme beurscrach in 1928 stortte de economie wereldwijd in elkaar. In Europa radicaliseerde het inderdaad (en je ziet het nu al). Uiteindelijk had niemand een nagel om aan de kont te krabben (uitgezonderd een paar industrielen en slimme handelaren). Hitler kwam op, en Nazi-Duitsland was het resultaat.

Momenteel gaan er enorme geldstromen richting China en India. Dit moet worden gecompenseerd: Als we daar alles kopen kan het niet anders zijn dan dat we worden afgerekend. Oftewel: Hier wordt het minderen. Het enige wat we zouden moeten doen is hier in Europa produceren en handelen. Alleen bij export krijgen we netto moneten in het laadje. Jammer dat zo weinig mensen dit zien.

En wat betreft de kennis-economie? Het stikt van de Aziaten op onze universiteiten. (Vooral bij technische studierichtingen). Is dit goed? Natuurlijk niet! We exporteren onze kennis en importeren hiermee onze armoede. Wat een fout beleid.

Dus het enige wat ik kan zeggen: Ouders van kinderen, stamp uw luie luteringe kinderen van de sofa, en laat ze een technische opleiding doen. Ik voorspel dat ze u er eeuwig dankbaar voor zullen zijn! Voorspoed en welvaart zal hun toekomen, en voor ons ook, want het licht zal blijven branden!

Dysphemian | 12-10-08 | 10:48

@Dostranamus 00:22
whoehahahahaha, lachen gieren en brullen
*ligt inmiddels op de grond van het lachen*

necrosis | 12-10-08 | 04:26

assie nixs hep verlies ook nxs

H.Weisneus | 11-10-08 | 13:44

Heb je de berichten gezien dat de National Debt Clock in Manhatten te klein is geworden voor de huidige schuld van de VS? Het bord kon tot $ 9,999,999,999,999.-
Dus gemaximaliseerd tot 9 biljoen Dollar. Deze week is de barrière doorbroken naar meer dan 10 biljoen. Het dollar teken hebben ze moeten opschuiven om er een 1 voor te plempen. Zie hier: nl.youtube.com/watch?v=-DJIVQIRIHs&...
Per hoofd van de VS is de schuld bijna $ 34,000.- en per gezin $ 81,000.- en er wordt met de minuut meer op de pof geleefd. SCHANDALIG!!!!
Hoezo IJsland failliet. Wanneer gaat de VS schulden aflossen? Gaan we de tegoeden bevriezen van Amerikaanse bedrijven in Europa?

puntkomma?! | 11-10-08 | 10:47

De Flippen van de wachtmeester gehalveerd !
Dienstpisteaul doorlaadt...

wachtmeester de bruy | 11-10-08 | 07:24

Ik zou elke reaguurder met wat spaarcenten achter de hand het advies geven om nu in te stappen in de voedingsindustrie (ahold, unilever e,d.). Ik ben alvast voorzichtig begonnen en koop stapsgewijs bij (zolang de daling nog duurt).
Da's nu al echt een koopje (meegedaald in de algehele malaise) en kredietcrisis, economische crisis, dat zal allemaal wel... Mensen stellen dan hun grote uitgaven uit, maar ze blijven desondanks toch wel vreten en zuipen.. Succes verzekerd!!

Biomassa | 11-10-08 | 01:58

Te laat, te laat zei Winnetoe, Uw geld is naar de kloten toe.
.
Oftewel, rien ne va plus, al Uw geld is niet meer van U.

Dostranamus | 11-10-08 | 00:22

Champ.... ik ga sowieso volgende week kopen, de nieuwe auto kan nog wel een jaartje wachten en ik denk van een Opeltje een Audi te kunnen maken.
Prettig weekend.

Joris Driepitter | 10-10-08 | 23:35

Wat nu als we als klein landje nu eens afspreken om vanaf maandag de hele week op onze eigen AEX gaan handelen en aandelen gaan kopen. Wat als wij als ukkiepuklandje nou eens elke dag de AEX positief laten eindigen, als enige beurs van de wereld. Staan we dan op de kaart? (what is going on in Holland....) Zullen we CNN halen? De EuroStoxx 50 sloot woensdag 6,42% lager, de DAX-30 daalde 5,88%, de CAC-40 sloot 6,31% lager, de FTSE-100 verloor 5,18%. De AEX sloot af met 4,8% winst....

ChampUnited | 10-10-08 | 22:20

Wrong topic

spanarchist | 10-10-08 | 22:10

@ BBB
Niet reageren zal je bal niet redden, die tactiek werkt alleen voor JPB ...

spanarchist | 10-10-08 | 22:04

@maw 21:57 Goed hè, vrouwen aan de top.

Rammstein | 10-10-08 | 22:00

metanderewoorden | 10-10-08 | 21:57
"Waarom slaapt u niet rustig, is er wat aan de hand dan?" komt meer in de buurt. Toch heb ik wel vertrouwen in politici die geloven dat de mensen 6000 jaar geleden op dinosaurissen reden, daar straalt competentie en vertrouwen van uit.

spanarchist | 10-10-08 | 22:00

Maria van der Hoeven probeert de mensen gerust te stellen met te zeggen dat ze er geen snars van bergijpt waarom de beurs zo zakt. "Er is toch niets aan de hand, toch?".
Dit is erger dan het "Gaat u maar slapen". Dit is meer in de trend van:
"Als u de slaap niet kunt vatten, komen wij van de regering u wel even onder narcose brengen".

metanderewoorden | 10-10-08 | 21:57

de.grote.vergeler | 10-10-08 | 21:27
Dank, heb het niet gezien maar geloof het meteen. Dus Bos, JPB en Wellink beschikken volgens hem niet over de juiste capaciteiten? Open deur, gras is groen, water is nat etc.

spanarchist | 10-10-08 | 21:44

Als vertegenwoordiger van het Establishment kan Van Wjnbergen niet anders dan zeggen dat de kans op herhaling van Ijslandse toestanden in andere "normale" landen "0%" is. Deze kans in de VS is echter wel degelijk aanwezig. De klok die de staatsschuld aangeeft op times square moet niet voor niets worden vervangen. Wat betreft Europa weet ik het niet. Maar het enge is: niemand weet dat. Ook van wijnbergen weet dat niet, al beweert hij van wel.

metanderewoorden | 10-10-08 | 21:37

@de.grote.vergeler | 10-10-08 | 21:27
En wat als de overheid failliet gaat ? staan alle ambtenaren dan op straat en vervallen belastingen en parkeerbonnen dan? Werken Wouter en Jan Peter dan gewoon door of zullen ze stiekem naar Monaco afreizen voor een luxe feestje.

klojo | 10-10-08 | 21:35

@ metanderewoorden | 10-10-08 | 20:13

Zag zojuist Sweder van Wijnbergen bij Netwerk beweren dat het op IJsland al tijden een financiel casino was. De kans op herhaling van IJslandse toestanden bij andere (normale) landen is volgens hem echter 0%.
.
Hij is overigens niet erg enthousiast over de staatsovername van AA/Fortis. Hij zei in het AD dat Bos, Balkenende en Wellink niet over de juiste capaciteiten beschikken om in te schatten waar ze nu precies mee bezig zijn.
.
Voor mij is daarmee de vraag waarom DNB Icesave een vergunning gaf en men vervolgens in augustus naar IJsland afreisde omdat men bezorgd was over de garanties daarmee wel beantwoord.

de.grote.vergeler | 10-10-08 | 21:27

Tja, amper een maand geleden dacht Geert Wilders nog dat het 100 miljoen zou kosten om een heel land te kopen. Inmiddels is is ijsland duidelijk goedkoper.

datzitzo | 10-10-08 | 21:12

@Kenny013 | 10-10-08 | 20:43
hoezo druk? Had nogal een positieve insteek toch.
over het BTW-tarief voor prostitutie zijn we toch ook heen gekomen.
Laat de recessie maar komen hoor.

klojo | 10-10-08 | 21:08

Iemand die hoax gehoord dat euro, dollar en yen op korte termijn zouden samengaan? (eten gaat)

doedeljantje | 10-10-08 | 21:05

@bakoenin | 10-10-08 | 20:46
Als het hele financiële systeem instort heb je ook geen betaalmiddel meer en een deurwaarder dus niets op te halen.
Dan stappen we gewoon tijdelijk over op ruilhandel.

Kenny013 | 10-10-08 | 20:58

@Sikkeneur | 10-10-08 | 20:19
Geld lenen gaat om vertrouwen. Het vertrouwen is weg door gebrek aan transparantie, overzicht en deugdelijke controle van de overheid op financiele producten. De kredietcrisis is een vertrouwenscrisis, omdat het overzicht kwijt is over de balansen van de banken. Als alle banken hun kloppende balansen begrijelijkerwijs op tafel leggen, als de overheid de vinger achter malversaties in die balansen snel naar boven krijgt, dan is het vertrouwen in de meeste banken zo weer terug en de rest gaat failliet. Maar dat is makkelijker gezegd, dan gedaan.

tipo | 10-10-08 | 20:50

waar is Cojones ?

100%Isis | 10-10-08 | 20:46

Kenny013 | 10-10-08 | 20:43

mooi, vertel dat maar tegen de deurwaarder :-)

bakoenin | 10-10-08 | 20:46

@klojo | 10-10-08 | 20:19
Maak je niet druk het is maar geld en dat is virtueel.
Al stort alles in, je huis staat er morgen nog en er komt gewoon stroom uit het stopcontact.

Kenny013 | 10-10-08 | 20:43

Leuker voor u kunnen we het niet maken, ook niet makkelijker

metanderewoorden | 10-10-08 | 20:23

een voordeel er zijn ook nog leuke berichten te melden, een vat ruwe olie doet nu $80 inplaats van de $150 van een tijdje terug, dat wordt dus voor een paar cent minder tanken per liter binnenkort EN er is een nieuw chocolaatje op de markt genaamd credit crunch

brooddoos | 10-10-08 | 20:21

Weet er iemand wanneer het goede nieuws weer begint ? ik wordt zo moe van al die fiscale nonsens. Laat die beursdebielen die aandelen toch in hun hol 'putten' .
.
vr 10 okt 2008, 14:35 FAIRFIELD (AFN) - Het Amerikaanse industriële conglomeraat General Electric heeft in het derde kwartaal onder druk van de financiële crisis minder winst geboekt. De nettowinst daalde met 22 procent tot 4,31 miljard dollar. AWWW ... maar 4,31 miljard dit jaar
.
vr 10 okt 2008, 12:29 APELDOORN (ANP) - De huizenprijzen zijn in het derde kwartaal van dit jaar met 2,4 procent gestegen. Dat maakte het Kadaster vrijdag bekend. De gemiddelde verkoopprijs steeg van 253.367 euro in het tweede kwartaal van 2008 naar 259.480 euro in het derde kwartaal.

.
do 28 aug 2008, 09:08 Ahold boekte een nettowinst van 177 miljoen euro, iets hoger dan de 169 miljoen euro waar analisten op rekenden. Vorig jaar behaalde Ahold een nettowinst uit voortgezette activiteiten van 170 miljoen euro.
.
do 31 jul 2008, 12:35 Shell. Tegen actuele voorraadkosten en exclusief eenmalige posten kwam het resultaat 24 procent hoger uit op 8,6 miljard dollar (circa 5,5 miljard euro), zo maakte het concern donderdag bekend
.
dat geld is toch nog niet op neem ik aan.
.
Iemand anders nog leuk nieuws van de afgelopen 3 maanden?

klojo | 10-10-08 | 20:19

@ tipo
AZ?

Soup nazi | 10-10-08 | 20:19

tipo | 10-10-08 | 20:05

Tipo, ik denk dat niemand op dit moment nog rationeel begrijpt waarom wereldwijd de paniek onder beleggers zo breed toeslaat, het gebeurd gewoonweg.

Sikkeneur | 10-10-08 | 20:19

de.grote.vergeler | 10-10-08 | 18:22

Ijsland kan de spreekwoordelijke canarie in de kolenmijn zijn.
De overheid kan niet alle uitstaande schulden op zich nemen, want dan is zij zelf bankroet. Althans, zo vrees ik.
Ik hoop dat ik dit verkeerd zie.

metanderewoorden | 10-10-08 | 20:13

"Een paar financiele instellingen overwegen gebruik te maken van het noodfonds van Bos." Zulk nieuws wekt geen vertrouwen.

tipo | 10-10-08 | 20:11

@ Stir Glenfarclas II Nou onder andere uit jouw zak. Is dat wat je wilt horen??

Rooieluit | 10-10-08 | 20:07

_ILT_ | 10-10-08 | 20:00
Deels waar, maar wie laat zich opnaaien? de beursgurus toch of zie ik dat nu verkeerd

brooddoos | 10-10-08 | 20:06

@Sikkeneur | 10-10-08 | 19:57
Ik hoop dat ik ongelijk heb. De Dow Jones stuitert nu op de 8000 punten. De AEX stuiterde vandaag op de cruciale 255 punten. Dat betekent dat er een groot risico op een verdere daling is. Te meer daar nu ook normale bedrijven zoals General Moters en Shell aangetast worden.

tipo | 10-10-08 | 20:05

Typisch dat er jarenlang wordt gesteggeld over miljoenen, maar dat er nu met miljarden wordt gestrooid alsof het niets is. Waar komen die miljarden vandaan?

Stir Glenfarclas II | 10-10-08 | 20:04

@ brooddoos | 10-10-08 | 19:51: Je opmerkingen raken kant noch wal. Misschien jezelf eens ontwikkelen? www.youtube.com/watch?v=v0g0mtZyZB4

Gebruikelijke Fox filter eroverheen en je kan tot de conclusie komen dat politiek AN SICH & overheid AN SICH het probleem is. In die context is er niets te zeggen over een persoon als Wouter B. die zelf ook een intellectueel failliete vorm van economische alchemie aanhangt. Ja bombastische taal: is blijkbaar nodig.

_ILT_ | 10-10-08 | 20:00

Rooieluit | 10-10-08 | 19:55
Juist... u slaat de spijker op zijn koppie.....:)

brooddoos | 10-10-08 | 20:00

tipo | 10-10-08 | 19:47

Ho, ho, ik heb Neelie ook gezien en zo stellig over 'tijdelijk' was zij niet als jij nu stelt en ING wist binnen een week 5 euro te stijgen, dus evenzogoed kan het met 4 weken weer op 32 euro staan.
Resultaten uit het verleden etc... Tipo, tenzij jij in de toekomst kunt kijken.

(Zo ja, graag e-mail adressen wil swoppen)

Sikkeneur | 10-10-08 | 19:57

@Wolfje23 19:42 Klopt en wat ook al niet gesnapt wordt: De NL-Staat verdient er nog aan ook. Want de te betalen rente voor het gebruik van deze 'noodkredieten' is hoger dan datde staat betaald op de kapitaalmarkt.

Rooieluit | 10-10-08 | 19:55

gut gut, een hoop gekanker over Wouter Bos, laat die man toch die probeert alleen maar scherven te ruimen meer kan ie niet doen, wijs dan gewoon met je vinger naar Amerika naar die regelnicht van een Bush die eigenlijk aan de voet van al deze zogenaamde ellende staat..... maar nog belangrijker kijk naar al die beleggers die nu in ene niks durfen dat zijn de echte markt verziekers (lopen met iedereen mee maar pionieren niks zelf) en daardoor ligt het economisch systeem op zijn gat............ investeren en niet lopen bazelen!!! Muntjes moeten rollen.

brooddoos | 10-10-08 | 19:51

@ Sikkeneur | 10-10-08 | 19:31
Hé gelukkig, een echte econoom onder ons midden. Kun je ook uitleggen wie over één a twee die vele miljarden betaalt? Dat is me nog niet duidelijk.

spanarchist | 10-10-08 | 19:50

@ dinog | 10-10-08 | 19:20: Volgens mij volgen de Nederlanders de Amerikaanse media dan gewoon wat beter.

"Ik weet niet veel van economie, maar weet wel dat als er een crisis is je vooral geen paniek moet veroorzaken onder de bevolking."

Dat is ook wat er allerlande gebeurt, doch ik het liever downplayen zou willen noemen. Als er een crisis is, dan moet je het zeker niet gaan downplayen en alle foute maatregelen nemen. Henry Paulson en Ben Bernanke zijn met de bailout niets meer of minder dan economische misdadigers. Niet gek dat je dat niet meekrijgt, dat merk je later wel als je verdiende dollars geen reet meer waard zijn. Dat de Dow instort moet je duiden als de collectieve anticipatie van mensen t.a.v. de toekomst. Voordat de gemiddelde persoon er wat van gaat merken, daar moeten we nog even of wachten.

Als je er wat Amerikaans van wilt horen/zien, check ff: video.google.com/videoplay?docid=15111...

_ILT_ | 10-10-08 | 19:50

wolfje23 | 10-10-08 | 19:42
Indirect natuurlijk wel. Uit wiens zak wordt de rente betaald? Juist, knul!

-Strotgrondel- | 10-10-08 | 19:48

@Sikkeneur | 10-10-08 | 19:31
Stel dat de koers van ING en FORTIS/ABN ongeveer dezelfde trend volgt:
ING oct-2007: 32,00
ING oct-2008: 12,00
En het einde is nog niet in zicht, omdat het koersdoel 180 is geworden.
.
Het ING-aandeel moet 20 maanden lang achtereen gemiddeld 5% stijgen per maand om weer terug te komen op de stand van vorig jaar. Zoiets is nog nooit vertoond volgens mij. Dat Wouter Bos de genationaliseerde banken binnen 1 jaar met winst kan verkopen (na aftrek van de rente wegens beleggen met geleend geld) is dus uitgesloten. De nationalisatie is tijdelijk wegens Neeltje Kroes, dus over een jaar moet het verkocht worden: Geen winst dus.

tipo | 10-10-08 | 19:47

@ wolfje23 | 10-10-08 | 19:42
Wauw, geweldig, dus het kost geen belastinggeld. Twee vraagjes dan: wie leent dat geld aan Bos, en willen die daar geen rentebetalingen voor?

spanarchist | 10-10-08 | 19:47

Elisabeth2 & spanarchist

Zijn die 1 druk-op-de-knop apparaatjes duur die jullie hebben?

Sikkeneur | 10-10-08 | 19:47

En dit gebeurt alleen maar omdat een de eliten der aarde een uil met de naam Moloch aanbidden in Bohemian Grove California USA en daar hun rituelen uitvoeren zoals 'cremation of care' *kuch*, en daarnaast staan er de zogenaamde Guide Stones in Georgia, USA, op deze stenen staat dat de wereldbevolking op 500.000.000 moet komen, en omdat te bereiken zijn er al miljoenen zwarte doodskisten gemaakt en staan overal wijdverspreid door de staat Georgia. Google is still your friend, dan weet je waarom er een tweede beurscrash aan zit te komen. Na de eerste Wallstreet beurskrach in 1929 ging het nogal mis in Duitsland, en dit keer zou het zomaar Amerika gaan worden. Wie had dat zich ooit kunnen voorstellen, nazi Amerika, en Obama gaat er waarschijnlijk voor zorgen, want die krijgt de massa's op zijn hand (vooral Nederlanders staan achter deze nieuwe Hitler die waarschijnlijk Stalin in het kwadraat achterna gaat), net zoals Adolf het in 1933 voor elkaar kreeg. De wereld waarin u leeft werd bekokstoofd voordat u werd geboren.

Beertje Colargol | 10-10-08 | 19:44

de 20000000000 van bos worden geleend op de kapitaalmarkt. is geen belastinggeld. ter info, knullen.

wolfje23 | 10-10-08 | 19:42

spanarchist | 10-10-08 | 19:34
Je haalt daar wel een van de domste vrouwen van NL aan. Maar, inderdaad, excuses genoeg in deze regering. Als dat mens tenminste nog een beetje het aanzien waardig was....

Elisabeth2 | 10-10-08 | 19:41

@ vander F | 10-10-08 | 19:29: Mainstream economie is zeker geen doorwrochte wetenschap, een cliché, maar dan ook zeker waar. mZelf ben je blijkbaar ook niet zo 'doorwrocht' anders zou je een reële crisis niet af doen als emotioneel gedoe; waarbij je trouwens vele boven-ons-gestelden aan je zijde hebt. In wiens belang zou dat zijn denk je, dat te denken?

Misschien kun je uit dit filmpje wat halen qua voorspellende waarde: video.google.nl/videoplay?docid=-46621...

@ Fleischbaum: hou nou een sop met dat newbie logo. Stinkvip.

_ILT_ | 10-10-08 | 19:40

Gelukkig heeft deze regering een breed arsenaal aan excuus en redeneringen bij alle megalomane en risicovolle projecten. "De effecten pas op termijn zichtbaar". Het houdt niet op.
www.nrc.nl/binnenland/article2018327.e...

spanarchist | 10-10-08 | 19:34

tipo | 10-10-08 | 19:15

Korte termijn denken, Tipo, doet het vandaag de dag heel goed op lokwebjes, maar over 1 of 2 jaar herinneren weinigen zich nog hun zwarte pieten tegeltjes als de Staat miljarden binnenhaalt met de verkoop van AA/Fortis.
De credits gaan dan naar de dan zittende minister van Financiën en zijn er breed glimlachende miljonairs bij gekomen.
Rijkman Groenink lacht al maanden de ballen uit zijn broek aan een tropisch strand...

Sikkeneur | 10-10-08 | 19:31

@Pa Cartwright | 10-10-08 | 19:24 ,
alsof deze krach precies te voorspellen was, we nu kunnen bevatten wat er gebeurt en met zekerheid te zeggen is hoe we er over een jaar voorstaan.

Bullocks,
economie is geen doorwrochte wetenschap.

vander F | 10-10-08 | 19:29

@King of controversy | 10-10-08 | 19:24
Het was geen marktconforme prijs die voor de ABN betaald is, want de geldingsdrang van de heer Lippens heeft het bod van het bankentrio hysterisch verhoogd.

tipo | 10-10-08 | 19:27

*eten gaat en ook (bail) out is*

King of controversy | 10-10-08 | 19:27

bakoenin | 10-10-08 | 19:23
scusi spelfouten, vrouw komt thuis, dus OUT

bakoenin | 10-10-08 | 19:24

@ vander F | 10-10-08 | 19:10
Hear Hear.

Pa Cartwright | 10-10-08 | 19:24

@ bakoenin 19:10
Abn amro is niet te duur verkocht. De prijs was goed. Fortis kon het niet betalen. Dat is wat anders. Maar die 24 mjd voor dat deel van ABN Amro was een marktconforme prijs.

King of controversy | 10-10-08 | 19:24

King of controversy | 10-10-08 | 19:13
Geneuzel.
Je baseert je redenatie over waardering voor de ABN AMRO die al far over the top was.
Na uitkleden van dat concern en het verkopen van de internationale tak, is er een heel ander concern over gebleven, wat een heel andere strategie vereist, maar ook een gehaal andere waardering heeft.
Ik ga geen epstistels hier over bedrijfs ecnomie plempen, maar lees je eens in.

bakoenin | 10-10-08 | 19:23

King of controversy | 10-10-08 | 19:13
Nog een keer. Door zwakkere banken met kunstgrepen en overheidsgeld overeind te houden benadeel je de sterkere, meer serieuse banken en breng je die door oneerlijke concurrentie in de problemen. Mismanagement wordt beloond en de betere banken worden gestraft. Waarom zou b.v. de ING nu niet kunnen besluiten om een buitenlandse bank te kopen? Wordt het een succes dan verdienen ze er flink aan, wordt het een mislukking dan redt de overheid de bank toch wel, risico = 0.
Laat Fortis maar ploffen en gebruik het hulpfonds om het ergste leed te verzachten. Vervelend op de korte termijn, zelfreinigend op de lange termijn.
Daarbij moet een minister van Financiën niet gaan speculeren van toekomstig belastinggeld, dat is bijna crimineel.

spanarchist | 10-10-08 | 19:22

Dus als alles in dit tempo instort , hebben we eind volgende week
de finale van domino d-day!

paardenclub69 | 10-10-08 | 19:22

Kortom: Bos had Fortis pas moeten nationaliseren nadat ze failliet waren. Een kadaver is een stuk goedkoper in aankoop en onderhoud, dan een levend lijk in de intensive care.

tipo | 10-10-08 | 19:21

Ik woon tijdelijk in Amerika. Ik heb het idee dat er in NL meer zorgen word gemaakt om deze crisis als hier. Je hoort wel eens wat op tv en i.p.v die zieke leenreclames van gekocht met een lening heb je reclames met adviesburea's die je kunnen helpen met je kredietproblemen. Maar voor de rest hoor je er weinig mensen over. Het is wel een belangrijk agenda punt geworden voor de verkieinzgen.

Ik weet niet veel van economie, maar weet wel dat als er een crisis is je vooral geen paniek moet veroorzaken onder de bevolking.

dinog | 10-10-08 | 19:20

@King of controversy | 10-10-08 | 19:13
Dus, in laten storten en van nul af aan opnieuw beginnen.
Het alleen maar geld, geen echte goederen/diensten, het is maar virtueel.

Kenny013 | 10-10-08 | 19:16

@King of controversy | 10-10-08 | 19:03
Fortis en ABN zeiden dat ze winst maakten, terwijl van hun balansen niks klopte. Wellink zou dat moeten weten. Daarnaast heeft Fortis onnoemelijk veel te veel betaalt voor ABN. Groenink zei het zelf. Daarnaast had Wouter Bos Fortis vandaag 70% korting gehad op Fortis/ABN als hij een beetje geduld had gehad met de nationalisatie. Zo, uit de losse pols weer drie blunders die onze kinderen miljarden gaat kosten.

tipo | 10-10-08 | 19:15

@ bakoenin 19:06
Dat schiet op
Het was nog veel beter geweest als die klote hypotheken nooit verstrekt waren...
Of dat de VOC nooit zou zijn opgericht (immers, VOC -->aandelen. geen voc, geen aandelen). Met andere woordem, verzin eens even iets beters. Nou geef je de volkskrant nog gelijk dat hier pet reaguurders zitten.
@ spanarchist 19:07
Wil ik wel doen, maar dat wordt dan gewoon anderen hier napraten.
Wat je wel kunt zeggen is dat één van de lessen van de jaren 30 was, dat banken niet om moeten vallen, omdat dan de hemel naar beneden stort. Als banken omvallen, kunnen anderen naar hun geld fluiten. Als anderen hun geld niet meer terug krijgen, dan komen ze in de problemen. Naar aanleiding van die problemen, kan er nog 1 omvallen, waardoor de rest nog verder in de problemen komt, etc.

King of controversy | 10-10-08 | 19:13

Allemaal korte termijn denken die beurshandelaren.
Was al zo en blijft nog wel even zo.
Het hele systeem is geklapt omdat men graag snel veul geld wilde verdienen, en dan gaat het ook een keer fout. Eigen schuld dikke bult zeg ik dan.
Neem je risico's door bepaalde beleggingen te doen, wees een vent en ga niet lopen zeuren dat je ineens veul geld kwijt bent geraakt.
En dat korte termijn denken blijft er nog wel even in. De enige manier om dat eruit te krijgen is een keer goed op je bek gaan.

borderliner | 10-10-08 | 19:10

He klote...
Net nu ik toch niet van plan was me voor aandelen te interesseren gebeurt er zoiets... Lekker boeiend, still alive en bespaar wel door voor het naar de kroeg gaan 2 whiskeys weg te werken.

Vage_eddie | 10-10-08 | 19:10

King of controversy | 10-10-08 | 19:06
Fortis heeft ABN Amro veel te duur gekocht, zoals is toegegeven.
Waarde bepaling toen, was een internationaal opererende bank met heel veel connecties over deze aardkloot.
Nu is het slechts een nationaal bankje met een verzekeringspoot van Fortis.
De constructie van de waardeketen is totaal veranderd, dus kan je bedragen vanuit het verleden niet meer toepassen

bakoenin | 10-10-08 | 19:10

We zitten gewoon in een vertrouwenscrisis,
heeft verder geen zak met geld te maken.

Emotioneel gedoe,
wat dan weer een positief gegeven is, emoties zijn van voorbijgaande aard,
relatief snel zelfs.

vander F | 10-10-08 | 19:10

@King of controversy | 10-10-08 | 18:51
1 van die krenten van Bos is een schuld van tientallen miljarden aan Fortis Holding (25% Belgie + 75% Parisbas). Daarnaast zijn er ook oninbare schulden gekocht van enkele miljarden. Daarnaast belegt Bos met geleend geld, want 1 van de oorzaken van de crisis is. Daarnaast is er na de nationalisatie niet gehandeld in de aandelen en heeft de aandeelhoudersvergadering van Fortis de nationalisatie niet goedgekeurd. Volgens mij staat het aandeel Fortis nu nog steeds voor het oude deel van voor de verkoop, maar niemand die dat zeker weet.

tipo | 10-10-08 | 19:08

@ King of controversy | 10-10-08 | 19:03
Leg eens uit wat voor effect dat heeft op de korte termijn én op de lange termijn.
Is het wel eens uitgerekend wat een faillisement van Fortis werkelijk zou kosten of worden dezelfde experts die een jaar geleden de verkoop van de ABN aan Fortis een goed idee vonden en die een half jaar geleden dachten dat NL geen last van de kredietcrisis zouden hebben, nu op hun woord geloofd dat dit f a t a l e gevolgen zou hebben?

spanarchist | 10-10-08 | 19:07

King of controversy | 10-10-08 | 19:03
De Fortis als concern is al failliet.
Wat rest is een integratie met ABN Amro , van de bruikbare onderdelen.
Beter was geweest om de verkoop van ABN Amro te blokkeren.
Zoals zovelen hebben gezegd.
Behalve Bos en Groenink

bakoenin | 10-10-08 | 19:06

@ bakoenin 19:02
ABN Amro is uitgekleed bij de overname.
Fortis kocht een deel van ABN voor 24 mld, en datzelfde deel koopt Bos nu voor 20 mld, en dan krijgt hij Fortis verzekeringen er gratis bij.

King of controversy | 10-10-08 | 19:06

@Groenepuntmuts. | 10-10-08 | 19:01
Amerika leeft al X jaren op de pof bij de rest van de Wereld en de rest van de Wereld wil NU geld zien.
Da's zeer in het kort wat er aan de hand is.

Kenny013 | 10-10-08 | 19:05

Ik zou maar eens uitzoeken waar Bos uithing op 11-09-2001...

vander F | 10-10-08 | 19:04

@ bakoenin 18:54
Een bedrijf dat 1 mld winst maakt per jaar, kun je toch niet echt zieltogend noemen, vind je wel?
Maar goed, jij opteert er dus voor om Fortis falliet te laten gaan?
Enig idee wat dat voor effect heeft?

King of controversy | 10-10-08 | 19:03

@Koud flesje Alfa | 10-10-08 | 18:55
Maar wel extra gratis energie.

Kenny013 | 10-10-08 | 19:03

spanarchist | 10-10-08 | 19:01
Gelukkig ben ik daar te oud voor :-)

bakoenin | 10-10-08 | 19:02

King of controversy | 10-10-08 | 18:51
Die krenten zijn verrot, ABN AMRO is een skelet , uitgekleed, en een schim van de bank die het ooit geweest is.
Dus je waardering is zeer relatief, de positionering van de ABN- Amro in binnen en buitenland is van een heel andere aard dan 2 jaar geleden.

bakoenin | 10-10-08 | 19:02

@ bakoenin | 10-10-08 | 18:54
Bos betaalt dit niet met jullie huidige centjes maar hij speculeert met jullie toekomstige centjes.

spanarchist | 10-10-08 | 19:01

Ik snap het écht niet, wat is er nu aan de hand? iets met amerikaanse huizenprijzen, en dan kunnen wij straks niet eten? *mompelt iets over de vrije martk*

Groenepuntmuts. | 10-10-08 | 19:01

daskapitalist | 10-10-08 | 18:48
had een prijs verwacht die 3 cent hoger lag.

ganzo | 10-10-08 | 18:55

Ik heb gehoord dat Bos zojuist een Nederlandse Kolonie van IJsland heeft gemaakt, is dat is knap kudt, want dan zal de walvisvangst ook wel verboden worden en waar moet ik dan mijn biefstuk vandaan halen?

Koud flesje Alfa | 10-10-08 | 18:55

King of controversy | 10-10-08 | 18:44
En waarom ?, Bos onttrekt zich aan iedere democratische controle en spendeert heel veel geld aan bedrijven die zieltogend zijn.
Weet je wat dom is, politici card blanche geven in tijden van economische nood.
vertel eens wat heeft tot nu toe geholpen met al die ingrepen.
Bos is boter, nog Vis. geen vrije markt, en geen derde weg
Wel proberen branden te blussen met papiergeld
En dat allemaal van mijn centjes, en natuurlijk de jouwe.
Ben heel benieuwd of er een overheid is voor mensen die de aankomende tijd hun huis uit moeten.
denk het niet.

bakoenin | 10-10-08 | 18:54

@ tipo 18:46
bijna.
de krenten + de pap staan niet gemiddeld op 1,20
de pap zonder krenten is nog 1,20 waard.
Een abn deel van de krenten was een half jaar geleden nog goed voor 24 mld. Nu krijgt Bos meer krenten voor slechts 16 mld.

King of controversy | 10-10-08 | 18:51

@ Voltaire | 10-10-08 | 18:42
Looptijd van de calls?

Pa Cartwright | 10-10-08 | 18:50

Voltaire | 10-10-08 | 18:42
Goede keus.

Elisabeth2 | 10-10-08 | 18:48

@King of controversy | 10-10-08 | 18:36
De balans van de krenten in de pap is niet eens bekend. Misschien zitten de krenten wel vol zwavelzuur. De krenten + de pap staan gemiddeld op 1,20. En Bos betaalt 5,40 voor de krenten. Wat is de pap dan waard?

tipo | 10-10-08 | 18:46

@ bakoenin 18:42
Het staat je zelfs vrij om te zeuren over alles wat Bos doet of laat.
Maar in dit geval staat het een beetje dom...

King of controversy | 10-10-08 | 18:44

pffft wat is die bos errug

Meister Jäger | 10-10-08 | 18:43

King of controversy | 10-10-08 | 18:36
ik geloof dat het me volledig vrijstaat om te zeuren over wat Bos met mijn belastingcentjes doet.
1250 euri naar de gallemiezen, daar had ik heel wat voor kunnen consumeren, wat weer goed is voor de economie enzo

bakoenin | 10-10-08 | 18:42

ING lijkt me nu wel de beste koop.
*opties gekocht heeft en er het beste van hoopt*

Voltaire | 10-10-08 | 18:42

daskapitalist | 10-10-08 | 18:26
om 22 uur worden de prijzen vastgesteld van cds's (financial weapons of mass destruction) wat iedereen al weet is dat die dingen niks waard zijn. door het vallen van lehman (toevallig maakten zij de cijfers bekend op 9/11) moet ik nog een selling climax zien

de vix index is net boven de 70 gekomen - totale paniek:

finance.yahoo.com/echarts?s=%5EVIX#cha...

ganzo | 10-10-08 | 18:40

@ Kenny013
Tuurlijk niet. anders was het bedrag wel tig keer zo groot geweest.
De overname van Fortis kostte ongeveer 20 mjd, dus dit geld is voor de volgende bank die mogelijk eventueel zou gaan kunnen omvallen.

King of controversy | 10-10-08 | 18:39

Snapt iemand hoe dat kan: die miljarden waarmee Bos Fortis koopt, leent hij weer bij banken???

applaus voor de paus | 10-10-08 | 18:38

Sinterklaas bestaat! en hij heet BOS!
gniffel! gaat verder met inkopen van blikken voedsel!

Pool | 10-10-08 | 18:37

@ tipo 18:22
Zeg eens mafketel, lees je ook wel eens wat anders dan GeenStijl? Het heeft namelijk zo'n beetje in elke krant gestaan dat Bos slechts een deel van de Fortis NV heeft gekocht. (namelijk de Fortis NL BV en ABN Amro)
Omdat Bos ABN Amro heeft gekocht, is Fortis NV daar niet langer de eigenaar van. Daarom is het aandeel Fortis NV, en dat aandeel wordt op de beurs verhandeld, bijna niks meer waard. Immers, Nederland, België en Luxenburg hebben de krenten uit de pap gepikt, en wat over is gebleven (de rotzooi) die mag de beurs hebben.
@ bakoenin 18:24
Ach zeur niet
20 mld is een fooitje.
Bos krijgt jaarlijks meer dan 220 mld binnen aan belastingen en gasinkomsten. Een beetje bank heeft een omzet van enkele honderden triljoenen.

King of controversy | 10-10-08 | 18:36

Kunnen we niet zo'n fatale beurskrach zoals in de jaren dertig krijgen, dan zijn die beurzen eens dood en kunnen ze het nieuws niet meer beheersen.

Bijstandskoning | 10-10-08 | 18:35

Lt_Gruber | 10-10-08 | 18:31
Heel leuk, echt, soms kom ik hier niet meer bij.
Maar wat denk je, zou het verstandig zijn om de beurs op te gaan, om extra kapitaal aan te trekken , en zodoende ons produkt op een grotere markt te kunnen neerzetten ?

bakoenin | 10-10-08 | 18:35

Straks hebben we met z'n allen géén geld meer. Waar betalen we het dan van?
Wieder zeit für Krieg!!

Koudguipje | 10-10-08 | 18:34

Bovendien, na annexatie van IJsland werkt Bisschop Gijsen weer in Nederland!

applaus voor de paus | 10-10-08 | 18:33

@King of controversy | 10-10-08 | 18:29
Een verandering van de koers is helemaal niet de bedoeling, van die 20 miljd.

Kenny013 | 10-10-08 | 18:32

bakoenin | 10-10-08 | 18:28
Mooi, count me in. Ik heb trouwens nog een hele partij touw en voor de echte liefhebber Bamboe (gewone bomen groeien te langzaam). Ik voorzie gouden tijden.

Lt_Gruber | 10-10-08 | 18:31

@ CoJoNes 18:14
Ja, anders stop je die namen even in een database, die voor iedereen toegankelijk is. Briljant idee!
@ Eurotokkie 18:16
Dat vertrouwen wordt harder onderuit gehaald doordat alle andere beurskoersen ook onderuit gaan, dan door een kleine kapitaalinjectie van 20 mld (wat natuurlijk maar een fooi is)
@ CoJoNes 18:16
Dat had ik ook anderhalf jaar geleden wel uit m'n bek gekregen. Ik wel
@ _ILT_ 18:17
Nee, dat stip ik juist niet aan. Ik zeg juist dat de invloed van andere beursen op de AEX veel groter is dan de invloed van Wouter Bos. Daarmee wil ik niet zeggen dat Bos totaal geen invloed heeft. Maar is Bos in zijn eentje verantwoordelijk voor de koersval van de AEX? Natuurlijk niet.

King of controversy | 10-10-08 | 18:29

Lt_Gruber | 10-10-08 | 18:24
Ja, ik heb nog jute zakken en kolen sintels in de aanbieding.
Verder komt er een overheids initiatief voor home pooling.

bakoenin | 10-10-08 | 18:28

IJsland heeft ongeveer evenveel inwoners als de Antillen, alleen spreken ze er een soort Fries. Enfin, ze schijnen er mooie bontjassen te produceren en Manhattan werd ook ontgonnen vanwege de pelsenhandel.

applaus voor de paus | 10-10-08 | 18:28

Het positieve is: we kunnen tot in de eeuwigheid elke dag 10% zakken.

TripleJoyForever | 10-10-08 | 18:26

@King of controversy | 10-10-08 | 18:13
geen kapitaal, maar geld. geld voor de settlement van credit default swaps. niemand weet nog wie wat moet uitbetalen, vandaar de onzekerheid op de beurs.

daskapitalist | 10-10-08 | 18:26

CoJoNes | 10-10-08 | 18:14
Over 2 jaar pas? *zucht*

Lt_Gruber | 10-10-08 | 18:24

King of controversy | 10-10-08 | 18:19
Verschil, Fortis is genationaliseerd
maar 20 miljard investeren in de hoop dat het weer gaat stijgen.
Tsjee, ik dacht dat die gasten op wall street risico's namen.
Bos speculeerd met centen van de belastingbetaler, en iedere dag weer word zijn ongelijk aangetoond

bakoenin | 10-10-08 | 18:24

@ _ILT_ | 10-10-08 | 18:14
Het zijn twee fundamenteel verschillende zaken kerel. Sterkte verder.

Pa Cartwright | 10-10-08 | 18:24

@mick jagger | 10-10-08 | 18:11
Groot Brittanie is al begonnen door alle IJslandse tegoeden in G.B. te bevriezen.
-*Laat onze vloot maar uitvaren.*-

Kenny013 | 10-10-08 | 18:22

[email protected] of controversy | 10-10-08 | 18:19
Wouter Bos weet zelf niet eens wat hij gekocht heeft en jij wel? Als Fortis/abn solide was, dan was het allang verhandeld geweest en was de koers niet van 5.40 naar een future van 1,20 gedaald. Ben jij Maria Verhoeven ofzo?

tipo | 10-10-08 | 18:22

starshittroepers op dvd is ook belangrijk
maar die blu ray?
is wel duurder
kan dat nog wel?

consumeren!
nu!!

Ton Plofkop | 10-10-08 | 18:22

@ metanderewoorden | 10-10-08 | 18:13

Dus wat ze daar in IJsland deden, was eigenlijk conform de rest van de wereld.

de.grote.vergeler | 10-10-08 | 18:22

ganzo | 10-10-08 | 18:00
Dat gaat nergens heen, dat is virtueel en nu verdampt. Behalve Icesave geld, dat is gereanimeerd tot 100K

Lt_Gruber | 10-10-08 | 18:19

@ bakoenin
volgens mij kiest Bos voor optie 4
Bos koopt invloed, overigens voor een flut prijsje (20 mld is misschien net 10% van de belastinginkomsten per jaar), omdat Bos aandelen koopt. Daarbij is meneer intelligent genoeg om zo te onderhandelen dat Bos goede en gezonde bedrijfstakken in handen krijgt (zie Fortis/ABN Amro), dit integenstelling tot de bv de USA overheid, die juist de rommel wil opkopen.

King of controversy | 10-10-08 | 18:19

@ King of controversy die zegt "Als de beurzen dalen DANKZIJ de kapitaalinjectie, dan zouden ze in andere landen niet of minder hard moeten dalen. Toch?"

Wat ik impliceerde is dat alle hulpplannen (BAILOUTS) informatie geven over de werkelijke stand van zaken, en die is zoals gezegd barslecht.
Wat jij lijkt aan te stippen is dat de financiële wereld bestaat uit zich zelfbedruipende eilandjes die onafhankelijk van elkaar opereren en kunnen overleven.

"Nederland is geen uitzondering. dus die hele kapitaalinjectie heeft er geen zak mee te maken."

Je dus slaat als een tang op een varken, dan wel een pik op een drumstel. Het volgt simpelweg niet.

_ILT_ | 10-10-08 | 18:17

@CoJoNes | 10-10-08 | 18:14
Dat zijn dezelfde mensen die de betuwelijn en de mammoetwet een goed idee vonden.

tipo | 10-10-08 | 18:17

@King of controversy | 10-10-08 | 18:13

Je kijkt niet op 1,5% verschil in daling. Dat had je anderhalf jaar geleden je bek niet uitgekregen. Kun je nagaan.

CoJoNes | 10-10-08 | 18:16

King of controversy | 10-10-08 | 18:13

Heeft met vertouwen te maken maar ja zoals we weten hebben burgers
geen vertouwen meer in de overheid.

Eurotokkie | 10-10-08 | 18:16

@King of controversy | 10-10-08 | 17:57
Nu wil ik niet details treden maar ik kan me zo voorstellen dat deze een groot oppervlakte bestrijkt. Die dildo dan, niet China.

liggend_streepje | 10-10-08 | 18:15

awwas andjing | 10-10-08 | 18:13
1914

ganzo | 10-10-08 | 18:15

@Fleisch
Hou je even eenlijstje bij van al die glijers hier die vinden dat Bos het zo goed doet?
Dat we ze even fijn kunnen schandpalen over twee jaar als de balans opgemaakt wordt.

CoJoNes | 10-10-08 | 18:14

@ Pa Cartwright | 10-10-08 | 18:08 die zegt "@ _ILT_ | 10-10-08 | 18:02
Dan zou de Euro dalen. En dat is iets anders dan een stijgende Dollar."

Mis je nu echt de basislogica om te beredeneren dat als de dollar t.o.v. de euro stijgt dat betekent/gelijkstaat aan dat de euro t.o.v. de dollar daalt? Wat is je volgende doel? Breaking the laws of physics?

_ILT_ | 10-10-08 | 18:14

De. 2007: Total notional outstanding OTC (=over the counter derivatives):

600.000 billion dollars (bron: bank for international settlements).

World GDP: 54.000 billion dollars (bron: Worldbank).

Alleen de OTC handel meer dan 10 keer World GDP!!!
En dat is nog maar een deel van de speculatie.

Dit pyramide spel moet een keer eindigen. En misschien wel nu.

metanderewoorden | 10-10-08 | 18:13

@ _ILT_
Misschien omdat Europa er slechter voorstaat, misschien ook omdat banken hun leningen aan hedgefondsen terug eisen, die hegdefondsen dus geld nodig hebben, of beter gezegd: dollars nodig hebben.

Als de beurzen dalen DANKZIJ de kapitaalinjectie, dan zouden ze in andere landen niet of minder hard moeten dalen. Toch?
AEX -8,48%
Euronext 100 -7,45%
Nikkei 225 -9,62%
Xetra -7,01%

In al deze landen gaan de koersen dus hard onderuit (ik kijk niet op een procentje meer of minder), zonder dat Bos die koersen aanraakt. Nederland is geen uitzondering. dus die hele kapitaalinjectie heeft er geen zak mee te maken.

King of controversy | 10-10-08 | 18:13

heeft beurs uitgeklopt en gaat opnieuw sparen

pastoor Lanckohr | 10-10-08 | 18:13

net als in 1930

awwas andjing | 10-10-08 | 18:13

@ King of controversy | 10-10-08 | 17:57
Waarom nou Patty Brard erbij halen?

JamesHuntLive | 10-10-08 | 18:12

Ijsland heeft veel schone energie.
We moeten die dwergstaat bezetten en ons geld terughalen door energie in te nemen.
" Laten we weer die oude VOC herleven" ( Balkenende).

mick jagger | 10-10-08 | 18:11

Ook opvallend:
In de landen waar banken zijn genationaliseerd en iShave (afblijven Steve, heb ik bedacht) spaarders had zijn de koersen het hardst gekelderd.

CoJoNes | 10-10-08 | 18:11

King of controversy | 10-10-08 | 17:57
Bos is aan het sinterklaas spelen van de belastingcentjes van ons hardwerkende sukkeltjes.
Hij heeft 3 opties,
1 niks doen, en laat de maarkt zichzelf reinigen.
2 Miljarden storten in noodlijdende bankbedrijven , voor een zetel in de raad van bestuur en de belofte dat het ooit wel eens terug komt.
3 Werkelijk passiva tegenover de gestorte miljarden laaten staan, en zo iets van je geleende geld veilig stellen.
Hij kiest voor 2
Dat is hetzelfde als een top hypotheek van 2 millioen verstrekken aan een criminele gehandicapte, falliet verklaarde tokkie dwerg met een bochel.
Ah dat hebben we al jaren gedaan

bakoenin | 10-10-08 | 18:11

@ _ILT_ | 10-10-08 | 18:02
Dan zou de Euro dalen. En dat is iets anders dan een stijgende Dollar.
De dollar stijgt omdat er vraag naar is – niets nieuws. Dollars om af te lossen, om rente mee te betalen, banken overeind te houden, om werkelozen mee te betalen, om oorlog te voeren, et cetera.

Pa Cartwright | 10-10-08 | 18:08

yvonne bakhuizen | 10-10-08 | 17:58
Lijkt me lekker, zo'n husseltje van rijst met een beetje suiker en meel en macaroni. Op zondag wel als extraatje een blikje bonen erdoor?

Elisabeth2 | 10-10-08 | 18:07

bakoenin | 10-10-08 | 18:02
In euro 10,- en dollars 15,- maar u mag ook in ijslandse kronen betalen en dat is dan maar 100.000.000.000. ijsKr.

Ik heb nog kaartjes voor de Miljonair Fair , iemand

Eurotokkie | 10-10-08 | 18:06

bidlip | 10-10-08 | 17:54
Damn, waar is Jeremia als je hem nodig hebt

bakoenin | 10-10-08 | 18:03

@ King of controversy: Even opnemen voor de zak die mij degradeert tot newbie. Bos doet een kapitaalinjectie (oftewel hij leent geld, dan wel pakt het af, dan wel inflateert) en ondanks dat dalen de beurzen. Daarbij dalen de beursen DANKZIJ de kapitaalinjectie omdat het een illustratie is van hoe de zaken er voor staan. Namelijk, barslecht.

Trouwens, als de markten zo gelijk hebben, wat ze altijd hebben, waarom staat die dollar dan zo hoog? Misschien omdat het in Europa er nog veel slechter voorstaat?

_ILT_ | 10-10-08 | 18:02

[email protected] Riest | 10-10-08 | 18:01
ROFL, maar wa kos da ??

bakoenin | 10-10-08 | 18:02

bidlip | 10-10-08 | 17:54
Ik adviseer een energie gevende testikelmassage! U zult een ander mens worden.

Lt_Gruber | 10-10-08 | 17:50
waar gaat al dat geld naar toe wat voorheen in de beurs zat of op internetbanken stond?

ganzo | 10-10-08 | 18:00

Tja, wij zijn de hele dag al aan het shoppen!!! goed voor de economie namelijk..
30 dozen rijst, 40 pakken zelfrijzend bakmeel. 40 kilo suiker, lamg houdbare producten zoals macaronie etc etc... kost je nu wat knaken maar helpt je wel de winter door!!!

dit is serieus!!!!

yvonne bakhuizen | 10-10-08 | 17:58

@ Fleischbaum
Je bent een lieve kerel, maar wat je nu schrijft is toch echt nonsens. Bos bashen is leuk, maar wat jij opschrijft, is precies het tegenovergestelde van de waarheid.
Bos raakt Fortis aan? Nee, Bos raakt een deel van Fortis aan, en het deel waarvan Bos afblijft, juist dat deel keldert als een Belg van de roltrap.
Bos doet een kapitaalinjectie, en daarom kelderen de beurzen? Nee, de beurzen in Japan, China, Korea, Duitsland, Frankrijk, Groot Brittannië en Amerika dalen, en daarom daalt de beurs in Nederland.
Echt waar Fleisch, het is leuk bedacht, puntje voor de creativiteit, maar inhoudelijk... laat ik het zo zeggen: de dildo van Patty Brard heeft nog meer inhoud.

King of controversy | 10-10-08 | 17:57

bidlip | 10-10-08 | 17:54
Lenin gaat het opnieuw proberen Whoeeehaaaa

bakoenin | 10-10-08 | 17:57

Maria van der Hoeven gelooft in Creationism, net als Wouter B., de Amerikaanse elite, de mainstream economische wetenschappen. Ze begeeft zich dus in 'goed' gezelschap.

_ILT_ | 10-10-08 | 17:57

bidlip | 10-10-08 | 17:54
Nee..., niet Internet plat! Alles is goed, maar dat niet.

Elisabeth2 | 10-10-08 | 17:56

@terrorwally | 10-10-08 | 16:56
Dank U, uiterst verhelderend.
Van die eeuwig durende groei was ik al achter maar weet nu ook hoe.

Kenny013 | 10-10-08 | 17:56

@ "@ _ILT_ | 10-10-08 | 16:59
Ghehehe. Stond dat poppetje er nou altijd al?

Pa Cartwright | 10-10-08 | 17:52"

Fleisch wil graag alle gouden en zilveren muntjes voor zichzelf opkopen. Dus maaktie mij newbe en dus ongeloofwaardig. (Denktie.) ;)

_ILT_ | 10-10-08 | 17:55

CoJoNes | 10-10-08 | 17:52
ROFL, die begrijpt helemaal niets.

bakoenin | 10-10-08 | 17:55

Ik heb het idee dat iedereen op een zinkend schip zit maar niemand nog weet dat we gaan verdrinken.
Heeft iemand hier enig idee waar dit allemaal toe kan/gaat leiden?
Geen geld meer in de bank?
Geen voedsel meer in de super?
Internet plat?
Plunderende meutes?
Miljoenen doden?
Leven van knollen?
Chaos?
Kerken weer vol?
Weet jij het?

bidlip | 10-10-08 | 17:54

DJI door de 8200 heen, volgende weerstand/steun m.i. op 8000. Vanaf daar is het einde tot een pre-90's koersen zoek.

_ILT_ | 10-10-08 | 17:53

@ _ILT_ | 10-10-08 | 16:59
Ghehehe. Stond dat poppetje er nou altijd al?

Pa Cartwright | 10-10-08 | 17:52

ganzo | 10-10-08 | 17:46
Goud is niet goedkoop tegenwoordig, ganzo... moet je toch ff cash aftikken

Lt_Gruber | 10-10-08 | 17:50

Vroeger betaalden ze met zilveren en gouden munten. Die zijn namelijk lastig te vermigvuldigen met een druk op de knop. Maar ja... vroeger waren er ook geen computers... dus...

Libertarian | 10-10-08 | 17:49

LOL @ Pica. Wsch iemand die zijn pensioen kwijt is.

Zieke Hond | 10-10-08 | 17:48

Zeg redactie, doe eens een poll openen "200 punten grens?". Of ben ik dan weer te negatief?

liggend_streepje | 10-10-08 | 17:46

lijkt erop alsof iedereen cash nodig heeft.

ganzo | 10-10-08 | 17:46

Lieve mensen, prijst Fleish voor z'n stukje duiding inzake het financiële gebeuren de laatste weken, maar past asjeblief goed op met z'n beleggingsadvies.

JamesHuntLive | 10-10-08 | 17:43

Wat mij een beetje verbaast is de diepe stilte rondom banken als Yapi Kredi. Die liepen ook altijd zo te leuren met hoge rente.

Elisabeth2 | 10-10-08 | 17:41

OTC: over the counter derivatives
Bank for International Settlements
Game over, foalks

metanderewoorden | 10-10-08 | 17:40

Vrije val,Wouter Bos... dus als ik hem een hand geef kom ik in een vrije val,dat ga ik doen,geen raket dus voor nodig.Ik heb altijd al eens gewichtloos willen zijn.

fritzak | 10-10-08 | 17:40

volgns mijgaan aanstaande maandag de markten voor zes maanden dicht.

ganzo | 10-10-08 | 17:39

Slotkoersen financials
Aegon -16,81% 3,52
ING -12,69% 10,42
SNS -6,36% 5,30

AEX -8,48% 258

Au!

CoJoNes | 10-10-08 | 17:39

@Maaier | 10-10-08 | 17:32
Maar ook geen rente op je IslamSave rekening. Ies haram.

liggend_streepje | 10-10-08 | 17:37

We zijn toch niet allemaal spontaan in "Rutger bij de Volvo Ocean Race (2)" gaan reaguren of wel? Ow fuck, het is etenstijd trouwens...
*bloembollen uit de oven haalt*

liggend_streepje | 10-10-08 | 17:35

Mocro's bashen schiet er eauk al bij in deze week.

kneuterzak | 10-10-08 | 17:35

Nog steeds komkommertijd?

DrogePoepSteek | 10-10-08 | 17:33

Je kunt zeggen wat j ewilt, maar onder de sharia hadden we deze crisis nooit gehad.

Maaier | 10-10-08 | 17:32

Moet jij eens opletten is onze Nout 2 weken geleden ook al gelukt, of was het een week?

TomV | 10-10-08 | 17:32

TomV | 10-10-08 | 17:27
tja, wouter bos is in washington dus een bank erbij kopen dit weekend zal waarschijnlijk niet lukken.

ganzo | 10-10-08 | 17:30

Kopen!!!,Kopen!! ik voorspel maandag 30% hoger. hehehe, fuck paar minuten te vroeg gepost

TomV | 10-10-08 | 17:27

'You've gotta be cool on Wall Street
When your index is low
Dow Jones ain't got time for the bums
They wind up on skid row with holes in their pockets
They plead with you, buddy can you spare the dime
But you ain't got the time
Doin' the Wall Street Shuffle..'

Pompiedom *fluit*

plastic zakje | 10-10-08 | 17:27

fuckje | 10-10-08 | 17:20
Hij stuiterbalt een beetje, nu weer op -8.

En ik vind Grimm nog steeds leuker :)

Lt_Gruber | 10-10-08 | 17:23

Ik wil wel vol instappen, maar die Ijslandse kudt-banken laten het geld niet los van mijn rekeningen.

@ Vonkentrekker | 10-10-08 | 17:13 ROFLMAO!!

Mongoose | 10-10-08 | 17:22

@Lt_Gruber | 17:15
- 7, 60 as we speak.

fuckje | 10-10-08 | 17:20

Wouter en Nout hebben de smaakt te pakken; het is wachten op de ingelaste persco. waarin zij bekend maken de VS gekocht te hebben.

darmflora | 10-10-08 | 17:17

@[email protected]=diDt | 10-10-08 | 16:48
Je hebt helemaal gelijk. Ik denk dat een groot verschil heden ten dage is dat we over instant-communicatie beschikken en je dus continue blootgesteld bent aan (negatieve) berichtgeving wat het sentiment (want daar draait het voor een groot gedeelte om) beïnvloedt. Daarnaast is het de vraag of de ruimte oneindig is maar dat terzijde. Je punt van "even rustig ademhalen en genieten van het leven" onderschrijf ik volledig.

liggend_streepje | 10-10-08 | 17:16

En ondertussen, in het land waarvan de buitengewoon bekwame leiders aangaven dat er geen enkel risico was omdat de economie zo sterk was, staat de AEX inmiddels weer op -/-8.

Ik vond de sprookjes van Grimm toch leuker.

Lt_Gruber | 10-10-08 | 17:15

Wouter Bos heeft ons toch mooi per NL inwoner een geiser door de neus geboord.
As ik m voor mijn wielen krijg...
www.lastinterceptor.com/O3.jpg
*warmlopen laat*

blinde kip | 10-10-08 | 17:14

Stond net een beetje een viezige man in de supermarkt bij de kassa's. Vroeg aan iedereen die hij vast wist te klampen of ze Aegon wilden hebben. Helaas voor hem was er niemand die zich dat cadeau kon veroorloven.

CoJoNes | 10-10-08 | 17:14

beleggingstip van een expert.

Wanneer je in januari 2008 voor ?1000,- aandelen hebt gekocht bij Fortis, heb je vandaag nog ?300,-

Wanneer je in januari 2008 voor ?1000,- aandelen hebt gekocht van KPN, heb je vandaag nog ?100,-

Wanneer je in januari 2008 voor ?1000,- aandelen hebt gekocht bij UPC heb je vandaag nog ?50,-

Wanneer je in januari 2008 voor ?1000,- aandelen hebt gekocht bij Ahold, heb je vandaag nog ?100,-

Wanneer je echter verleden jaar voor ? 1000,- volle kratten bier hebt gekocht en dus voor ?1000,- verzopen hebt, heb je vandaag nog statiegeld ter waarde van ?390,-

Dus de hele dag in de luie stoel naar de TV kijken, met een flesje bier in je hand levert het meeste op!

Holadijee,................................. proost !!!!

Vonkentrekker | 10-10-08 | 17:13

synchronicity | 10-10-08 | 17:10 van inflatie op lange termijn zie ik het voordeel wel.. hypotheek aflossingsvrij maken en over 25 jaar of zo je huis even gaan betalen van je betaalrekening. maandsalarisje of zo..

van dal | 10-10-08 | 17:12

beslechten....... mmmm.... slechten lijkt me beter in deze context...

Jayke | 10-10-08 | 17:12

@rvg | 10-10-08 | 16:51
De belastingbetalert merkt hier niks van. Het geld is er namelijk niet en wordt ook niet geleend, want iedereen heeft geld nodig. Het wordt er gewoon bijgemaakt uit het niks (drukken/druk op de knop). Er treedt dus verwatering op van de waarde van het huidige geld ofwel ECHTE inflatie. Bos en de zijnen kunnen dit volhouden totdat alle banken genationaliseerd zijn. Daarom duiken de beurzen naar beneden, want je aandeel in een bank gaat naar 0 euri's. Wat dat uiteindelijk voor consequenties heeft is eigenlijk niet goed te bevatten. Wordt je pensioen waardeloos? Worden olie en andere grondstoffen onbetaalbaar of grote prijsinflatie in het algemeen? Wat doen de huizenprijzen?

synchronicity | 10-10-08 | 17:10

spanarchist | 10-10-08 | 17:04 ik kan het hier niet méér mee eens zijn, schuiven met je geld doe je om erop te verdienen, dus schuiven naar ijsland ook. dat houdt risico's in.. en voor het risico dat het misgaat krijg je zo'n hoge rente.
en nu heeft woutertje bedacht dat wij met z'n allen dat risico wel kunnen afdekken.
ik ben niet gaan schuiven richting ijsland, krijg ik nu geld terug van de belasting? natuurlijk niet.. en god verhoede dat ik ziek wordt want voor ziekenzorg had die lutserT allang geen geld meer.

van dal | 10-10-08 | 17:09

Dinsdag 10.000 punten, vandaag nog maar net 8000, dat is in 2 dagen... hmm dan is het grote USA volgende week failliet als het zo door gaat. Nouja het lijkt mij dat ze dat nu al zijn met hun fantastische staatsschuld.

Nu wachten tot dat het grote Europa er achter aan gaat.

Voorbeeldige burger | 10-10-08 | 17:09

Ik heaurde vanmiddag een hoogleraar economie zeggen: het is net als met zwarte pieten (kaartspelletje) laat de banken de kaarten opengooien om te kijken waar de zwarte piet zit (rotzooi hypotheken) en men moet niet meer kaarten blijven uitdelen.
Simplistisch maar wel treffend gezegd.

kneuterzak | 10-10-08 | 17:09

BUY!!!! voor de zoveelste keer!

D3fix | 10-10-08 | 17:09

laat maar instorten, wordt de benzine tenminste nog goedkoper

geert2698 | 10-10-08 | 17:08

Als het zo doorgaat dan wil ik ABN Amro straks wel overnemen. Ik bied een fles rum.

Lt_Gruber | 10-10-08 | 17:08

"Voor Nederland schuiven de ministers Wouter Bos (Financiën) en Bert Koenders (Ontwikkelingssamenwerking) aan, samen met Nout Wellink, de president van De Nederlandsche Bank (DNB). "
Mijn god, Bert "Sinterklaas" Koenders is erbij. Als er met geld gesmeten moet worden is die wereldverbeteraar er natuurlijk als de kippen bij.

tasmaniandevil | 10-10-08 | 17:07

En dan hebben die Amerikanen nog niets eens mevrouw Bos gezien: Mariëtte Hamer.

Mr. van Scorel | 10-10-08 | 17:07

@ Mongeaul | 10-10-08 | 17:04
Koenders zou de spaargeldgarantie van IJsland over moeten nemen. Da's beter dan het steunen van de zoveelste corrupte Afrikaanse dictator, en we hebben er zelf ook nog wat aan.

Ivoren Toren | 10-10-08 | 17:06

zou wouter bos een afstammeling zijn van peter stuyvesant?

van dal | 10-10-08 | 17:06

Fleisch, wat weer een tendentieus stukje. Je weet toch van mark twain (en die heeft er verstand van) dat alles wat Wouter en Noud hebben gedaan het beste is dat Nederland ooit is overkomen? Die Fortis-deal was grandioos en gaat zeker nog veel profijt opleveren -in elk geval voor Wouter die weer een toekomstig commissariaatje in de pocket heeft, tenminste als Fortis nog bestaat bij zijn [strike]ontslag[/strike] pardon, einde ambtstermijn- en die kapitaalinjectie van niet-bestaand geld over onze ruggen en die van onze (achter-)(klein-)kinderen is gewoon geniaal. Vast.

koerbagh ® | 10-10-08 | 17:05

Weetje wie ook meegaat met Bos en Nout???
Bertje Koenders.
Die zal aandringen dat er ook nog centen beschikbaar moeten zijn voor de hongernegertjes, want die zijn nog zieliger.

Mongeaul | 10-10-08 | 17:04

@ Bigi Bana Boy | 10-10-08 | 16:51
Ja hoor, al vaker hier geplempt. Accepteer je verlies, laat Fortis en ABN-Amro maar ploffen, gebruik de noodhulp om het ergste leed te verzachten. Voor spaarders geldt hetzelfde, men kon weten dat alles boven de 40.000 niet gegarandeerd was, waarom die regel nu opeens veranderen? Waarom moet Jan Modaal meebetalen aan het spaargeld van lutsers die voor een half procentje meer hun spaargeld in IJsland parkeerden? Er bestaat ook nog zo iets als risico en eigen verantwoordelijkheid, het maakt het leven zelfs een beetje spannender. Vervelend op de korte termijn maar zuiverend op de langere termijn.
Nu creëer je gevaarlijke precedenten, je beloont slecht management, straft daarmee impliciet banken die wel serieus werkten en je verzwakt bovendien de overige banken. Bos loopt als een kip zonder kop achter al die andere kortzichtige politici aan die zich drukker maken over de verkiezingen over een paar jaar dan over de lange termijn.

spanarchist | 10-10-08 | 17:04

Iemand nog een espresso apparaat kopen?

van Kloten | 10-10-08 | 17:03

De crisis bereikte Nederland
Wouter Bos bereikte Washington
Het wordt steeds erger ;-)

Zoetwaterpanharing | 10-10-08 | 17:03

Voordeel hierbij is dat de olie goedkoper wordt, nog slechts 80 dollar voor een vaatje, maar of dat allemaal genoeg is om de 40 miljard goed te maken die Bos de afgelopen week heeft uitgegeven en de spaartegoeden van IJsland die hij nog gaat uitgeven.... ik heb zo mijn twijfels.

Karel Kruizenruiker | 10-10-08 | 16:59

Dow zakt even niet meer door de 8200 heen. Wedden dat de Fed met openmarket operations bezig is?

_ILT_ | 10-10-08 | 16:59

Dat geld wat in rook opgaat verdwijnt in de zakken van die vettige varkens achter de "New World Order"
Maar het is wel spannend wat er gebeurt he?

NahUnd? | 10-10-08 | 16:58

In Emmen duurde de paniek maar 3 dagen, maar dat waren dan ook Bavianen.

CoffeePatch | 10-10-08 | 16:57

Alles dat Bos aanraakt. Jullie noemen Fortis, ik noem Nederland.

Flap Drol | 10-10-08 | 16:56

ben nog in the money met futures op de inflatie-index. lachen

ganzo | 10-10-08 | 16:54

@Bigi Bana Boy | 10-10-08 | 16:47
Het is ook opvallend hoeveel Paul von Hindenburg met Maria Verhoeven gemeen heeft:
"Hindenburg leed al langer aan dementie (wellicht de ziekte van Alzheimer) en werd in zijn laatste jaren steeds senieler. Hij wist vaak niet meer waar hij was of wat er gaande was. " nl.wikipedia.org/wiki/Paul_von_Hindenb...

tipo | 10-10-08 | 16:52

spanarchist | 10-10-08 | 16:49
Ik snap wat je bedoelt maar is er een plan B dan ?

Bigi Bana Boy | 10-10-08 | 16:51

geniaal dit volgende week gaat ik eerst is voor 1000 eurie aandelen kopen vervolgens met een winst van 500 % over 3 jaar verkopen (L). maar jongens denk eens na deze crisis is niet eens zo slecht behalve als rusland ook weer wat wil zeggen. de huizen worden goedkoper (vastgoed inslaan :D) benzine gaat weer terug naar de normale prijs heerlijk toen ik met me brommertje ging rijden was het 1.15 dus het kan nog zakken. rente word lager . alleen de belasting word volgend jaar weer duurder door die stomme impuls aankoop van meneer bos ik bedool boom (geldboom)

rvg | 10-10-08 | 16:51

De mensen zijn het vertrouwen in sommige banken kwijt geraakt, en we weten allemaal wel waarom. Nu eens kijken of de mensen de politici nog wel vertrouwen....

Slomo | 10-10-08 | 16:50

Na de oorlog op 26 September 1945 werden alle in omloop zijnde bankbiljetten ongeldig verklaard. Reden was dat bij de in omloop zijnde bankbiljetten veel zwart geld en oorlogwinsten zaten. Minister Lieftink van Financiën wilde het geld daarom zuiveren. Iedereen moest al zijn geld inleveren en kreeg daarvoor een bedrag van 10 gulden in nieuwe muntbiljetten terug ( het tientje van Lieftink )
Krijgen we binnenkort de rug (1000,-) van Bos en kan iedereen weer opnieuw beginnen.

naardeklote | 10-10-08 | 16:50

Bigi Bana Boy | 10-10-08 | 16:43
Dus een minister van Financiën doet het goed als hij met toekomstig geld van anderen speculeert, waarbij al die investeringen op het moment ook nog eens funest uitpakken? Merkwaardig.

spanarchist | 10-10-08 | 16:49

de Bree | 10-10-08 | 16:27
Een schrale troost: ik heb de mijne ook weer terug gekregen.
Gisteren overkwam CS10 (geloof ik dat ie heet) ook hetzelfde....
.
Ik denk dat we teveel uit ons nek løllen..... LOL

Jean Kleaut Balsac | 10-10-08 | 16:49

@ Bigi Bana Boy | 10-10-08 | 16:43
Bos is goed met het geld uitgeven van anderen (u en ik). Zie 26K generaal pardon, ontwikkelingshulp.

Korreltje Zout | 10-10-08 | 16:48

kapotte_stofzuiger | 10-10-08 | 16:29

Treffender kan het onbenul van de regering niet onder woorden worden gebracht.

Lt_Gruber | 10-10-08 | 16:48

Vreemd, maar gedraagt de mens zich nu niet als een lemming... tegen beter weten in zonder enige terughoudendheid stort men zich vanaf de rotsen... Het is domino day in aandelenland. Beursen dicht...??? Wat zouden we er van zeggen wanneer al die zogenaamde deskundigen in de media hun bek eens houden. Internet, de media en noem ze allemaal maar op.... bek houden, stil zitten en dat een week lang. Tis allemaal zo simpel.... what goes up must come down.. en zo is het ook in aandelenland. Na regen komt zonneschijn en dus ook hier, het duurt een tijdje maar het komt allemaal weer goed. Kijk, echt erg is het wanneer je bij de dokter zit en te horen krijg; "tsja, geniet er nog maar van, over een half jaar tot een jaar is het einde oefening, er is niets meer aan te doen meneer mevrouw. U bent ongeneeslijk ziek" Kijk, dan weten we weer wat de werkelijke waarde is van dit leven. Gezondheid, relativeringsvermogen en de wil om van dit aardse bestaan te genieten. We zweven met z'n allen in een oneindige ruimte..... waar maken we ons druk over..... over honderd jaar doet niemand hier de kop nog zeer dus........ carpe diem, en vergeet die aandelen..... laat een scheet, omhels je vrouw en kinderen en laat ze allemaal de rambam krijgen. Morgen weer een nieuwe dag met nieuwe kansen!!!

"Ofwel: NU allemaal VOL instappen..."

Dat dacht ik op een AEX van 410. :(

MrJ | 10-10-08 | 16:47

tipo | 10-10-08 | 16:43
Het is wel apart om het als reactionaire zelfverklaard erfgenaam van Paul von Hindenburg het eensch te zijn met een sociaal democraat op dit gebied, dat moet inderdaad gezegd.

Bigi Bana Boy | 10-10-08 | 16:47

aandelen zijn op dit moment relatief goedkoop zeker als je bedenkt dat er massa-ontslagen worden aangekondigd.

ganzo | 10-10-08 | 16:47

waarom is het ophemelen van Bos ineens populair geworden, ik kan er geen vinger achterkrijgen.

romax | 10-10-08 | 16:46

Volgens de Amerikaanse Professor Dr. David Smick hebben politici geen enkel idee wat er aan de hand is in de financiele wereld. ( !!!)
Men - de banken- hebben aan elkaar voor vele tienduizenden miljarden dollars rotzooi verkocht wat alleen het papier waard is.
Volgend jaar is er alleen al in de USA wegens het omvervallen van hefboomtrucs van banken tot 20 TRILJOEN dollar minder voor credieten beschikbaar!
( 20.000.000.000.000 dollar )...
Dat werkt dus niet meer.
De wereld gaat naar een nieuw financieel stelsel.
Ik weet niet waarom, maar ik denk op 20 oktober aanstaande.
Nieuw wereld-geld, de New Dollar of de New Florin of zoiets als ruilmiddel zal de oplossing blijken te zijn met een herwaardering van alle producten, waarden en vastgoed.
* gaat alvast de nieuwe biljetten ontwerpen met een biertje en een knakworstje erbij met mosterd*.

mick jagger | 10-10-08 | 16:46

Waar komen al die pleuri's vandaan die onze staat momenteel in deze crisis pompt?
Bij de begroting kon er geen stuiver af voor de AOW-erts en om die verkeersinfarcten op te lossen, en nu sterven ze in de poen?
Heb ik iets gemist of zo?
Of zijn ze nu oude spaarvarkentjes aan het stukslaan?
Zo niet, één keer raden wie die Euri's op moet gaan hoesten... juist.

copy2devnull | 10-10-08 | 16:46

Zak er allemaal maar in: heb geen aandelen, geen beleggingshypo, geen spaargeld maar wel schulden! Ha! Laat ze allemaal maar failliet gaan, hoef ik die ook niet meer af te betalen. IBG graag voorop... (jammer, dat dat dan weer de enige instelling is die geen problemen gaat krijgen).

Raven | 10-10-08 | 16:45

Rammstein | 10-10-08 | 16:25
Schadenfreude ? Neuh. Het raakt ons allemaal en zelfs die eenvoudigen van geest die hun geld aan Icesave toevertrouwden gun ik het niet. Echt niet, cross my heart. Ook Bos is mijn man zelfs niet. Ik kan het alleen nooit laten om te treiteren en wat is mooier dan uitgerekend tussen de Geertje-for-president roeperts en PvdA vreterts te gaan klieren door te zeggen dat Bos het toch wel goed doet op dit moment (en dat meen ik dan weer wel). Die kans kan ik niet laten lopen, dat spreekt voor zich.

Bigi Bana Boy | 10-10-08 | 16:43

@Bigi Bana Boy | 10-10-08 | 16:38
Als Geert de president was, dan had hij Vlaanderen, IJsland en al hun banken allang genationaliseerd. Vervolgens had Dion Graus geprobeerd Curacao 'terug te ruilen' voor Wall Street. Die PVV-ers denken dus precies in het traditineel nationalistische straatje als jij en Wouter Bos. Sympatiek, maar geen oplossing in dit geval, zeker niet op de langere termijn.

tipo | 10-10-08 | 16:43

Ik zit er over te denken om maar wat aandelen Aegon te kopen nu er in Fortis niet te handelen is.

Daarnaast is mijn hands-on voorraad euries niet voldoende dus misschien maar even wat goud gaan kopen. En voor als de ruilhandel weer van start gaat: sigaretten en drank zijn ook spotgoedkoop (slof Marlboro 12 USD, fles whiskey 10 USD). Moet alleen nog even richting NL zien te smokkelen maar dat zijn details. Gaat helaas wel ten koste van de geplande atoomkelder en opblaasbare boot...

*contingency plan X1 onder het stof vandaan haalt*

liggend_streepje | 10-10-08 | 16:43

Die verbazing ook van Maria, dat er geen vertrouwen is. Hoezo blind?

Jaap de Paap | 10-10-08 | 16:42

Kan het niet zijn dat de Amerikaanse beursen wat minder noteren, gewoon omdat de VS eigenlijk wat minder waard is dan ze gewaardeerd stonden.
Zomaar een vaag ideetje hoor...

ZSU-23-4 | 10-10-08 | 16:42

Marianne Thieme for president.

Korreltje Zout | 10-10-08 | 16:40

Zelfs Ella Vogelaar had het niet beter gedaan dan Bos.

spanarchist | 10-10-08 | 16:40

Kunnen jullie even een linkje geven als je iets zegt?
Ik kan nergens vinden dat Nout Wellink en Wouter Bos in Amerika zijn voor overleg.
(ik geloof standaard niks dat GeenStijl zegt, totdat ik het op een serieuze nieuwssite bevestigd zie)

koeberg | 10-10-08 | 16:40

@kapotte_stofzuiger | 10-10-08 | 16:33
GLA van diesel doet nu 1,263
*check

blinde kip | 10-10-08 | 16:39

Prof. Zweistein | 10-10-08 | 16:19
Hehe, u is/was Geertje-for-president roepert ?

Bigi Bana Boy | 10-10-08 | 16:38

@ "eerlijk gezegd vin ik dattie het echt heel goed doet op `t moment!
ben niet zo`n grote fan als jij maar toch voor een pvda`r die nooit durften kiezen vind ik dattie het behoorlijk doet

siske | 10-10-08 | 16:35"

Dat zou je wat inzicht kunnen geven in hoe PRANGEND de situatie is. Ze zijn de lijken in de kast aan het stoppen maar de houtworm vreet ongenadig door. Het is speculeren wat deze economische misdadigers allemaal weten, hence de dalingen op de beurs.

_ILT_ | 10-10-08 | 16:38

Bigi Bana Boy | 10-10-08 | 16:13
eerlijk gezegd vin ik dattie het echt heel goed doet op `t moment!
ben niet zo`n grote fan als jij maar toch voor een pvda`r die nooit durften kiezen vind ik dattie het behoorlijk doet

siske | 10-10-08 | 16:35

"Ofwel: NU allemaal VOL instappen..."

In goud en zilver, you mean, nu het nog kan.

_ILT_ | 10-10-08 | 16:34

@kapotte_stofzuiger | 10-10-08 | 16:29

en dat zit in het kabinet? zucht

Pool | 10-10-08 | 16:34

@ kapotte_stofzuiger | 10-10-08 | 16:32

Hmmm, Dan gaat ik toch maar een keer werken voor mijn geld....

MrKramer | 10-10-08 | 16:34

die 700 punten laatst was een triljoen dollar, iemand nog enig idee hoeveel die 2000 punten nu zijn?

Piedino | 10-10-08 | 16:34

Wouter zit zondag al in t vliegtuig naar huis
een beetje nieuws-medium wist dit vanmorgen al

commentaarderer | 10-10-08 | 16:33

@blinde kip 16:28
Vergeet het Mad Max achtig vervoermiddel van brandstof te voorzien.

kapotte_stofzuiger | 10-10-08 | 16:33

de Bree | 10-10-08 | 16:27
Feli's Bree, met je wedergeboorte. Reïncarnatie krijgt een heel nieuw elan zo. Is dat omdat je een weekje weg bent geweest?

Jaap de Paap | 10-10-08 | 16:33

@MrKramer 16:30
Dan komt de curator langs (eventueel met honkbalknuppel).

kapotte_stofzuiger | 10-10-08 | 16:32

Het is allemaal gebakken lucht, en een logies gevolg. Eens is het plafond qua winst bereikt, en is een sterke daling nodig om dit vervolgens weer op te bouwen. Dit zal niet de laatste keer zijn.

Hoop wel dat er eens goed gekeken wordt naar de invloed van de aandeelhouders.
Zoals het groepje wat een idee kreeg en kort daarop werd een gezonde ABN-AMRO verkocht.
Alleen om hun zakken te vullen.

Eduardo5000 | 10-10-08 | 16:31

Ik moet denken aan de slotscene uit die film Trading Places. Effe wachten... nog effe wachten... nog heel effe wachten... NU. Mevrouw Lectuur heeft het geld in de kluizen geteld en de Lectuurtjes gaan een dezer dagen zeer groot inkopen. Aandelen zijn voor paupers, maar buitenkansjes kunnen we niet laten schieten natuurlijk.

Hannibeaul Lectuur | 10-10-08 | 16:31

Laten we ons niet druk maken, iemand zit gewean pacman te spelen op de beurscomputer, verder niks. Vanavond ligt dat jochie weer op tijd in zijn bedje en je zult zien, alle problemen opgelost.

ZSU-23-4 | 10-10-08 | 16:30

Weet iemand misschien wat er gebeurt als je bij een bank in de schuld staat en die bank gaat failliet?

MrKramer | 10-10-08 | 16:30

Ik heb mijn geld in mijn Ikea Bank verstopt, die gaat langer mee dan Fortis.

Broadcaster | 10-10-08 | 16:30

Ik hoop dat we voor 5 miljoen euro New York terug kunnen kopen. Dat is daar veel geld. Of gewoon ruilen tegen de antillen.

neqschotje | 10-10-08 | 16:28

Blikvoer *check
Lang houdbare melk *check
Hond om eventueel ook op te eten *check
Beretta met genoeg munitie *check
Huispak *check
Mad Max outfit met motorzaag *check
Alle films van de Empireonline 500 gedownload en gebrand *check
Deze kip komt de winter wel door. Het was me een genoegen.

blinde kip | 10-10-08 | 16:28

En ik vind het belachelijk dat ik weer een babyface achter m'n nick heb. Wordt de software van GS soms door La Huizinga gemanaged ?

de Bree | 10-10-08 | 16:27

"Ofwel: NU allemaal VOL instappen..."

En; op de persoon spelen is te makkelijk. Bos vindt zn handen terug achter op de rug. Kut tie rips. Ysland? Die vragen erom. Elke minister -cda/ vvd/ sp/ wilders/ gu- zou zich zo terug vinden. Het is als ik al eerder zei: huge shit sandwich and we're all gonna have to take a bite.

perpetuele zucht | 10-10-08 | 16:26

bush spreekt: de us government gaat deze crisis oplossen.

ganzo | 10-10-08 | 16:26

Als ik zo naar die indexen kijk, lijkt het haast wel of ik naar de output van een functiegenerator zit te koekeloeren. Bijna een perfecte sinus...

de.grote.vergeler | 10-10-08 | 16:26

'K ga mijn tuin ploegen voor de aardappels van volgend jaar...

ZSU-23-4 | 10-10-08 | 16:26

@leefbarbaar 16:23 Dat heeft miss Schadenfreude BBB 16:13 nog steeds niet in de gaten.

Rammstein | 10-10-08 | 16:25

Waar kan ik geld lenen om VOL in te stappen?

paardenclub69 | 10-10-08 | 16:25

Ik sta deze maand al behoorlijk in de min. Zou ik straks nog mijn biertjes in de kroeg met de pinpas kunnen afrekenen? Opeens komt die crisis toch een stukje dichterbij.

Pretoria | 10-10-08 | 16:25

De schuld van deze nu wereldwijde ellende ligt dan ook voor 100% in de Angelsaksische wereld, waar hypotheken op uiterst dubieuze gronden massaal werden verstrekt en hedgefundsmanagers in Londen en New York ongegeneerd en ongecontroleerd soms een miljard (!) aan salaris in een jaar tijd kunnen opstrijken. Kom daar maar eens om bij Nederlandse topverdieners... Snel strenge controle invoeren, opdat deze financiële "zwarte gaten", die gecreëerd worden door deze criminelen (die in feite niets ander doen dan zich schaamteloos verrijken door goedlopende bedrijven en dus ook gezonde economieën te vernietigen), zich nooit meer kunnen voordoen.

Sendis | 10-10-08 | 16:24

Wouter had nog wel zo beloofd dat de crisis Nederland niet zal bereiken. Maar dat was natuurlijk een Bosbelofte.
Wouter kan geen euro vinden voor mensen in verpleeghuizen, maar voor bankwezens gaat hij vuistdiep in mijn portomonne.

leefbarbaar | 10-10-08 | 16:23

@Big Bana Boy 16:13 Bite me.

Rammstein | 10-10-08 | 16:23

indrukwekkend hoor, de dow gaat net zo hard uit de rode cijfers als dat ie er na opening indook

dasje | 10-10-08 | 16:23

Alles wat Wouter aanraakt....??

Deed Fortis zelf niet de molensteen die ABN AMRO heet om haar nek???

sieb13 | 10-10-08 | 16:23

Er zijn enkele overeenkomsten met de crisis van de jaren 30, maar nog niet te vergelijken met toen. Echt link wordt het pas als er grote werkloosheid onstaat icm gierende inflatie en als de gewone burger al zijn spaargeld door inflatie ziet verdampen. Dan onstaat er een grote groep die alles kwijt is, niets meer te verliezen heeft en radicaliseert. Meestal gevolgd door een oorlog of revolutie en een grote schoonmaak. Zo'n schoonmaak zou in West Europa dan weer niet misstaan.

de Bree | 10-10-08 | 16:22

msgambler | 10-10-08 | 16:18
nederland wilde deze crisis effe in haar eentje oplossen terwijl er gevraagd wordt naar een gecoordineerde actie van IMF. europa is een beetje deaud.

ganzo | 10-10-08 | 16:22

Dit geeft theedrinken weer een nieuwe dimensie. Ga maar lekker lullen over geld stelletje lutsers, de kracht van het kapitalisme is dat het zichzelf hersteld, hoe zwaar de klappen ook zijn die nu vallen. Wat ze nu ook weer verzinnen, het gaat hoogstwaarschijnlijk geen reedt helpen. De paniekreacties van overheden en centrale banken werken door in de financiële wereld, dat is nu toch wel duidelijk. Rust creëren doe je door rust uit te stralen, dus niet paniekerig miljardeninjecties uitdelen.

Bier-Sexueel | 10-10-08 | 16:22

Toch 'grappig', daadkrachtig optreden had moeten zeggen dat alles in orde is nu vadertje Bos garant staat. In plaats daarvan denken beleggers juist dat er nu wel echt iets aan de hand is, anders zou de staat niet zo groot uitpakken.
.
Dit is hetzelfde als autogebruikers die meer risico gaan nemen in het verkeer, omdat ze denken dat (door veiligheidsmaatregelen) ze in een veiliger auto zijn gaan rijden, maar dan omgekeerd. Daarmee het positieve effect van de maatregelen deels ongedaan makend.
Hier wekken de veiligheidsmaatregelen de indruk dat er echt wel iets heel ernstigs aan de hand is, waardoor handelaren de aandelen nog massaler dumpen, daarmee het positieve effect van de overheidsmaatregelen deels of zelfs geheel ongedaan makend.

ZSU-23-4 | 10-10-08 | 16:22

kapotte_stofzuiger | 10-10-08 | 16:17

Wij halen onze Nespressocups gewoon op de PC hoor.

Prof. Zweistein | 10-10-08 | 16:21

Wall Street = 1 straat

Randy Diecast | 10-10-08 | 16:19

Bigi Bana Boy | 10-10-08 | 16:13

Bel je moeder even, die geeft je wel de broodnodige aandacht.

Prof. Zweistein | 10-10-08 | 16:19

BOS heeft geen ballen verstand van waar ie mee bezig is. Die 20 miljard heeft juist weer voor onzekerheid gezorgd. Bos en de negatieve schreeuwende media maken het alleen maar erger !!
WAAROM gooit men niet een week lang de beurzen dicht om rust te creeeren!?
Rust is wat nodig is !!

msgambler | 10-10-08 | 16:18

@ giulianogwatdinges

't is net een wip wap !!

vossejongk | 10-10-08 | 16:18

@LLox | 10-10-08 | 16:12
en hoogstwaarschijnlijk ook nog de hoge risicorente gaat doorbetalen tot de dag van 'faillissement' van Icesafe (in dit voorbeeld)

Ik ga ook een bank oprichten daar een rente opgooien van 10% en een paar vriendjes van me geld laten storten. Als we over de kop gaan betaalt de belastingbetaler toch wel.

boerzondertraktor | 10-10-08 | 16:18

O NOES! We're all gonna die!

Prof. Yakko | 10-10-08 | 16:17

hmzzdie crisi is bij mij allang..... mn portomonee is alweer een tijdje leeg....... huilie huilie

paddostoel | 10-10-08 | 16:17

@Hodja
Pauper, nespressocups laat je bezorgen, die haal je niet.

kapotte_stofzuiger | 10-10-08 | 16:17

Ehh... alles wat Bos aanraakt gaat in vrije val...?

What else is new. Dat wisten we toch al. Komen los Americanos vandaag ook achter. Maggie gelijk daar blijven.

Prof. Zweistein | 10-10-08 | 16:17

Wat lullen jullie nu, de AEX staat op een min van 5, de Dow op een min van 0,34 en de NASDAQ op een plus van 0,75 (16:17). We gaan de hemel bestormen!

Giulianova | 10-10-08 | 16:16

Nu kan Bos eindelijk bewijzen waarom Nederland in tijden van de VOC de grootste wereldmacht is geworden. Als het zo door gaat zijn we het enige land dat nog enigszins overeind blijft volgens het IMF.

MysteryQuest | 10-10-08 | 16:16

Misschien kunnen we Newyork terugkopen

Meurende Felix | 10-10-08 | 16:15

Ik moet nog steeds gewoon met euro's betalen bij de plaatselijke grootgrutter, dus voor mij bestaat er geen crisis.

laazje | 10-10-08 | 16:15

Dat jaartal 2012 lijkt ineens een stuk dichterbij. Ik ga even overgeven.

Rammstein | 10-10-08 | 16:14

Ik blijf lachen, laat die graaiers maar fijn de tyfus krijgen!

Dr.Zeldenrust | 10-10-08 | 16:14

Bos doet het gezien de omstandigheden uitstekend, al is de enige weg uit deze vrije val wat de Russen vandaag gedaan hebben nm de beurzen wereldwijd een week stil leggen.
Verder Woutertje-for-president !
Hehehe, wat is dat toch leuk om hier te posten. Ook al meen ik er geen reedt van, ik geniet nog het meest van die gelaten stilte van jullie hehehe Zo'n asshole ben ik wel.
Geen woord van verontwaardiging als ik Woutertje-for-president roep.

Bigi Bana Boy | 10-10-08 | 16:13

Wie nu aandelen inkoopt is over een jaar een stukje rijker.

eightpack | 10-10-08 | 16:13

Best leuk om IJsland als 13e provincie erbij te hebben. Daar is veel waterstof energie weg te halen, dus we kunnen duurzame en goedkoop energie op die manier verschaffen.

Kartoffels | 10-10-08 | 16:13

Was dat kartonnen bord bedoeld voor Bos & Wellink?

RTA | 10-10-08 | 16:13

Mooi mooi mooi, alle rechtse ballen in de bijstand!

reperman | 10-10-08 | 16:13

Ik had niet verwacht dat een PvdA-minister de rijkere Nederlanders een belastingvoordeel zou geven, en nog wel een paar miljard ook...

LLox | 10-10-08 | 16:12

dertiende provincie van Nederland = 19de provincie van Marokko

-LoKi- | 10-10-08 | 16:12

Stelt gestresste financiele harries een testikelmassage voor met mijn rechtervoet...

Fimbulvetr | 10-10-08 | 16:11

Ik ben net gewoon nog even lekker wezen shoppen bij de Patta en op de terugweg nog wat extra Nespressocups ingeslagen. Welke crisis?

Hodja | 10-10-08 | 16:11

Maar ondertussen maakt ons kabinet zich ook druk om zaken die er wel toe doen: Bijvoorbeeld het vuige taalgebruik in de kamer. Deksels!

blinde kip | 10-10-08 | 16:10

Hoeveel zou dit grapje de nederlandse belastingbetaler nu weer gaan kosten.
Die ijslandse bank is ook gered met nederlands belastinggeld terwijl een internetbank gewoon risico's met zich meebrengt. Dus niet klagen als je centjes foetsie zijn.

jemoederkijktmee | 10-10-08 | 16:09

Snel naar de speelgoedwinkel rent om een voorraad kraaltjes en spiegeltjes te scoren voor als het geld niet meer bestaat...

Brimstich | 10-10-08 | 16:09

we staan al op een plusje, applausje! keep up investing guys

ganzo | 10-10-08 | 16:08

ik ben bang dat we allemaal de gevolgen gaan merken.. op mij na dan...

arthur2006 | 10-10-08 | 16:08

"Alles wat onze minister van Financiën namelijk aanraakt, lijkt in een vrije val te geraken."

Laat hem dan ff het vliegtuig aanraken waar hij in terugvliegert naar NL, natuurlijk wel als hij erin zit.

vossejongk | 10-10-08 | 16:08

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken