Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

IJsland is VAN ONS

vanonsijsland.jpgVanmiddag om 12.00 uur weten we of de ruim 50.000 Nederlanders ooit nog wat terugzien van hun spaarcentjes bij de internetbank Icesave. Want dan loopt het ultimatum af dat Nederland aan IJsland heeft gesteld: Show us the money, stupid fucks. Het probleem is alleen dat niet alleen het moederbedrijf Landsbanki onderuit klapte, maar dat nu compleet IJsland failliet dreigt te gaan. Het volledige land (oppervlakte: 103.000 km2) is na 12.00 uur dus van ons. Wouter Bos, eis een onderpand, omsingel IJsland. Neem Björk gevangen, schiet Sigur Rós dood. Interneer alle IJslanders. Want waar hebben we het nu over? Een miniscuul kudtlandje met ongeveer 300.000 inwoners, Dat is nog minder dan er in Flevoland wonen. Even tanden op elkaar en doorhalen. Lees ook nog even het bravoure-interview van Icesave, dat ze een paar maanden geleden gaven. Trouwens, de IJslanders zelf staan op dit moment trouwens met sporttassen in de rij voor hun A2-rating bankie.Instant Update:AEX nu op een verlies van 8,25 7,80 procent. Beurs-chat de hele dag in dit topic. Update: Tekenend. De website van DNB ligt er uit. Update 12.00 uur Britse spaarders die hun geld bij de IJslandse internetspaarbank Icesave hebben ondergebracht, kunnen erop rekenen dat zij al hun geld terugkrijgen. Dat heeft de Britse minister van Financiën Alistair Darling woensdag gezegd.

Reaguursels

Inloggen

ja ook wij in de shit, we willen uiteraard ook ons geld terug, en vinden dat de nederlandse staat toch toezichthouder is wat je binnenhaalt in nederland, dus als ze vonden dat deze bank niet kon, hadden ze dat niet toe moeten laten en zo is het en niet anders.

bmwf650 | 09-10-08 | 18:38

Op naar de Kuip met z’n allen op als Nederland op 11 oktober IJsland ontvangt. Mooi plek voor een demonstratie. En dan moeten er maar enkele IJslandse voetballers in gijzeling worden genomen door IceSave-spaarders (ná de overwinning natuurlijk, want kwalificatiepotje). Dat doet het wel in de media. Misschien zit Wouter Bos zelfs op de tribune.
Een voorzet: ik pleit voor Grétar Steinsson, die drie seizoenen voor AZ speelde alvorens over te stappen naar ‘t Engelse Bolton Wanderers en Arnar Smárason, die onder contract staat bij sc Heerenveen (:-).

Opa vO | 09-10-08 | 16:02

Ik vind het ook wel lullig, zo'n IJslandse bank lijkt me nou op voorhand niet echt onbetrouwbaar. Wie 2 jaar geleden had gezegd: "ik haal m'n spaargeld weg bij Fortis, die bank zou zo maar om kunnen vallen" zou keihard zijn uitgelachen. Fortis, dat is toch gewoon een degelijke bank, waarom zou die omvallen?

mayor_pickwick | 09-10-08 | 10:24

Nederland - IJsland kan nog een heet avondje worden idd. 90 minuten lang uitfluiten die gasten.

mayor_pickwick | 09-10-08 | 10:19

Je geld helemaal naar IJsland voor een %tje extra rente.

paTTs | 09-10-08 | 08:45

is de armada al onderweg ? Er ligt vast nog wel geld in de musea daar... en de vissersvloot kunnen we ook omsmelten

tser | 09-10-08 | 08:43

@ King_Ali | 08-10-08 | 16:04

Kerel, het is lang geleden dat ik iemand zoveel onzin op zo'n onzinnige manier heb horen zeggen. Mensen zoals jou is voornamelijk de reden dat alles in elkaar stort. Met je domme gelul over dubai dit en weet ik het nog meer, zelfs die handel flikkert ook inelkaar.
Ik heb niet eens zin om details te geven over de corrupte praktijken die zich in het midden-oosten afspelen, want ik denk dat de meesten die uitleg niet nodig hebben.

Ga lekker Zeitgeist kijken, The Secret of gewoon ff kijken op zoekeenleven.nl, daar zul jij je wel thuis voelen, he Ali;)

Ps. ik zag ook dat je een groot voorstander van kamelen bent, Nou beleg erin!, Begin een een animal-seks bedrijf en misschien dat deze tukker, mits er ene goede vergoeding tegen overstaat wel voor je werkt.

Maar dan moet je me wel 70 maagdelijke kinderen onder de 9 aanbieden, ok?

Voorbeeldige burger | 09-10-08 | 02:59

IJsland zou een aanwinst voor ons land zijn. Een land met een vrijdenkend volk wat zich niet door middeleeuwse religieuze ideeën ongelukkig laat maken. Maar gewoon leeft zoals het leven hoort te zijn. www.guardian.co.uk/world/2008/may/18/i...

seven | 09-10-08 | 01:54

@ Spekpannenkoek | 09-10-08 | 00:00
.
Dat denk je maar. Als alle spaarders van de Rabo morgen plots hun geld opnemen, dan kun jij misschien ook wel naar je centjes fluiten. Garantieregeling tot aan de deur door speciale omstandigheden, bla, bla....
Bovendien is de Rabo een grote hypotheekverstrekker. Wat denk dat er gaat gebeuren als straks eventueel de huizenprijzen gaan dalen? Het onderpand voor de lening wordt dan minder waard, kleine lettertjes in hypo-overeenkomsts, etc.
.
Mijn punt is dat iedereen die Icesave probeerde, dat waarschijnlijk niet voor een kwart procent hogere rente deed. Jouw rabobank geeft je een waardeloze rente, maar aan de andere kant van de wereld geven ze spaarders een veel beter rendement. Alleen omdat jij blijkbaar genoegen neemt met een lousy vergoeding en wel safe zit.
.
Daar komt nog bij dat DNB blijkbaar een paar maanden geleden een vergunning heeft verleend aan een bank die al zo goed als falliet was (kon nooit goed gaan) en daarbij ook geen enkele duidelijke waarschuwing heeft gegeven omtrent het feit dat de Ijslandse overheid nooit hun garantieclaim kon waarmaken. Bij beleggen zit tenminste nog een financiele bijsluiter, bij sparen moet je het blijkbaar zelf maar uitzoeken.
.
Icesave heeft er wel voor gezorgd dat een groot aantal banken nu ineens ook vergoeding van 5% of meer kunnen geven, desnoods via en deposito. Je moet eens kijken hoeveel schreeuwers nu gauw overstappen voor die paar 'rotcenten', helemaal als het een bank betreft die niet stuk kan gaan.

de.grote.vergeler | 09-10-08 | 00:35

Het is wat met de hebzucht in deze wereld, dit krijg je er nu van.
Als ik de spaarders bij Icesave moet geloven dan is hun ellende aan iedereen te wijten behalve aan deze spaarders zelf.
Hoewel ik het toch ook best sneu voor ze vindt roep ik toch: eigen schuld dikke bult. Ik heb best wat te sparen (@ de.grote.vergeler | 08-10-08 | 22:49), maar het staat keurig bij de Rabobank. Extreem veel rente krijg ik daar nu niet op, maar ik kan er wel ten alle tijde bij.

Spekpannenkoek | 09-10-08 | 00:00

Eindelijk eens een crisis met 'leverage'.
Krijg je als je met gebakken lucht belegt.

ZSU-23-4 | 08-10-08 | 23:01

We nemen IJsland gewoon onder onze hoede en trekken de Noord Zuid lijn een beetje verder door voor de bereikbaarheid.

ZSU-23-4 | 08-10-08 | 22:58

Iedereen die hier lekker 'eigen schuld dikke bult roept' zal waarschijnlijk zelf geen reedt te sparen hebben. Het zijn vaak de mensen die het hardst 'niet van mijn belastingcenten' roepen die uiteindelijk niet of nauwelijks belasting betalen.
.
Als ik zo naar de reacties van gedupeerden kijk, dan heb ik totaal niet de indruk dat het om allemaal rijke patsers gaat, maar om hele gewone mensen die dachten op een veilige manier hun zuur verdiende centjes een beetje tegen de inflatie en het jatwerk van overheid te beschermen.
.
Gelukkig zullen veel schreeuwers straks zelf in nog veel grotere problemen raken als ze er achter komen dat hun vinexkrot geen ruk meer waard blijkt te zijn en de incassoburo's van Ome Dirk op volle toeren gaan draaien.

de.grote.vergeler | 08-10-08 | 22:49

Wanneer is de ijslandse bank nu exact in de problemen geraakt?

Voor of nadat Bos de collectieve garantieregeling heeft verhoogd tot 100k?
Kan juridisch namelijk nog interessant worden en veel extra geld kosten of besparen.. Een huis wat al in brand staat kan je namelijk ook niet meer verzekeren

seven | 08-10-08 | 22:29

Ik heb voor mijn knaken maar een hoeveelheid runderen,varkens,kippen en geiten gekocht. heb ik tenminste te eten en te drinken als dat kaartenhuis in elkaar stort.

lichtpunt | 08-10-08 | 21:55

@zomaareennaam | 08-10-08 | 20:50
Bedenk wel dat diegenen die wel spaarden over het algemeen wel een baan hebben en zo dus jouw uitkering betalen. Misschien moeten we daar maar 's mee stoppen. Lastig voor je, hoe moet je dan je sjek en schuttersbier betalen?

johan9991 | 08-10-08 | 20:57

tipo | 08-10-08 | 19:56

Mwooahh, het verpatsen van Nieuw Amsterdam voor 30000 goudstukken en Suriname vond ik nou ook niet direct een briljante zet.

Lt_Gruber | 08-10-08 | 20:53

M'n collega vertelde vanmorgen dat hij vorige week zijn spaargeld van de failliete Fortis op de spaarrekening van Icesave had gezet, omdat daar de rente zo hoog van was. Hij wilde er zeker van zijn dat hij zijn spaargeld niet zou kwijtraken. De ironie...

- teruggejorist - | 08-10-08 | 20:52

wat een gezeik over mensen die hun geld kwijt zijn - pure hebberigheid was het - denk na / blijf bij de meest Nederlandse bank die er bestaat - wel solide met zijn geld omgaat: de Raiffeisen - Boerenleenbank dus!

zomaareennaam | 08-10-08 | 20:50

@ Neon | 08-10-08 | 19:11
Waar slaat dat nou weer op?
1. Fortis was ook een buitenlandse bank. Die zijn ook gered.
2. De Nederlandse klanten van Icesave zijn net zo goed belastingbetalers. Waarschijnlijk nog meer dan de gemiddelde Nederlander, aangezien ze in staat waren wat geld opzij te leggen.
3. Pas nadat Icesave 5,25% rente bood, bleken veel Nederlandse banken plotseling ook zoveel rente te kunnen betalen. Wie heeft nu wie belazerd?

Ivoren Toren | 08-10-08 | 20:33

NederIJsland klinkt opzich niet verkeerd voldoen we gelijk aan alle groene en energie zuinige regels.
En de IJslandse dames zijn ook niet verkeerd.
Alles best als ik me geld maar krijg.

boerenvla | 08-10-08 | 20:24

Wellicht handig om te weten wanneer we IJsland binnen vallen: het land heeft geen leger! Ze zijn volledig afhankelijk van andere legers die daar gelegerd zijn. De Amerikaanse luchtmacht is niet zo gek lang geleden al van het eiland vertrokken. We kunnen dus gewoon de reservisten het werk laten doen en de marines bewaren voor Belgie. NL wordt nog groot!

- teruggejorist - | 08-10-08 | 20:16

Misschien kunnen we onze Goudse en Dordtse relschoppers op Ysland zetten. Dan is dat probleem opgelost.

de tandarts | 08-10-08 | 20:06

@johan9991 | 08-10-08 | 19:46
Die Fortis deal (het gaat slechts om het behoud van 50.000 banen) is de slechtste deal ooit, die Nederland sinds het beleggen in tulpenbollen heeft gemaakt.

tipo | 08-10-08 | 19:56

@Neon: 16 miljard? Vergeet je de schuldenlast van Fortis niet? Het kost bij elkaar 66.2 miljard. Gek hoor, daar vinden we het geen probleem dat de belastingbetalerT bijschokt. Maar als de Icesave-klanten hun garantie proberen aan te spreken is hier gelijk tumult...

johan9991 | 08-10-08 | 19:46

@Auke: Niet vergeten dat die 16 miljard al weer danig is geslonken door de (weliswaar virtuele) koersval van Fortis.

Neon | 08-10-08 | 19:28

@Neon | 08-10-08 | 19:11
waarbij het nog extra mooi en toevallig is dat de NL regering juist deze week de grens verhoogd heeft. Goed, WoutertT kan weer een miljardje gaan financieren.

Zou er ook nog een regeling komen voor mensen die ernstig teleurgesteld zijn in de koersverdampingen op de reguliere beurs?

Auke | 08-10-08 | 19:27

Weer het resultaat van Boskabouter's domme opmerkingen???
Nederland kan €100.000,- makkelijk garanderen voor de spaarders terwijl kleinere dat niet kunnen.
Paar dagen later is er in IJsland een run op de banken. WAY TO GO WOUTERTJE!!!! :-D.

G. Patton | 08-10-08 | 19:26

Okee, dus een zooitje Nederlandse graaigraaiers die dachten extra rente te krijgen door hun geld onder te brengen bij een buitenlandse bank waar dus onze binnenlandse economie niets mee opschoot, zorgen er nu voor dat de Nederlandse belastingbetaler nóg meer geld mag schokken omdat "onze regering" wel even garant staat voor alles vanaf 20.000 euro tot 100.000,-

Juist ja. Ik snap het.

Neon | 08-10-08 | 19:11

Volgens mij is IJsland altijd al het land geweest met een gierende inflatie en lekkere wijven. Een gevaarlijke combinatie!!

Paperotti | 08-10-08 | 19:05

@Van Der Swaffelaere | 08-10-08 | 18:27
Heb je je klanten mooi verkeerd ge-informeerd volgens het juridisch dagblad: "Op de spaartegoeden bij Icesave zijn de IJslandse en Nederlandse depositogarantiestelsels van toepassing. Dit betekent dat de dekking (tot 100.000 euro per persoon per bank) voor een deel (20.887 euro) voor rekening van het IJslandse depositogarantiestelsel komt."

tipo | 08-10-08 | 18:35

Kijk had ik dus toch gelijk met mijn advies naar klanten... voor een paar basispuntjes minder blijft je geld in NL en je kan terecht bij de DNB ivm het depositogarantiestelsel.. maar ja sommige mensen moeten dan de hoogste rentes en die kleine lettertjes zijn zo klein he...

Van Der Swaffelaere | 08-10-08 | 18:27

Het komt allemaal door het fiatsysteem, en in het bijzonder de lage rentetarieven die ermee gecreëerd kunnen worden.
Kut elitaire bankiers, die ons hun papieren waardeloze geld opdringen, via corporatisme en corruptie.

koreapassie | 08-10-08 | 18:27

@Koetjeboe
@Johan

Niet doen dus, of gewoon overmaken en achteroverzitten omdat DNB toch wel voor een ton garant staat dit jaar?

ic3y | 08-10-08 | 18:22

De voorwaarden waren goed. Uiteindelijk heb ik voor icesave gekozen omdat het gehele bedrag vrij opneembaar was zodat ik het zo weer terug kon storten. Helaas was ik net te laat. Nu kan ik fluiten naar die 15k waar ik m'n studie van ging betalen. Nu maar aankloppen bij de IB-groep waar ik nog 2 jaar kan lenen. Tja, je gaat er niet vanuit dat die tent zomaar failliet gaat.

bonedog | 08-10-08 | 18:20

@ic3y
Niet te vergelijken. Bij Achmea mag je je geld er wel afhalen maar betaal je dan 1% boete. Bovendien geldt de hoge rente maar voor minder dan een jaar, wat weer aangeeft dat ze op korte termijn duidelijk geld nodig hebben.

koetjeboe | 08-10-08 | 18:12

@ic3y: _Elke_ bank en verzekeraar is nu op zoek naar geld. Het is net stoelendans: elke paar dagen gaat er nu eentje om.

johan9991 | 08-10-08 | 17:59

@Reykjavik
Misschien niet je geld, maar wel je huis, je auto, de studie voor je kinderen. Dat kun je allemaal wél kwijtraken, maar misschien vind jij dat niet zo erg.

koetjeboe | 08-10-08 | 17:58

@ Mr aarsch | 08-10-08 | 10:31
+1

Gelukkig krijg ik mijn geld wel terug, ze garanderen meer dan ik heb ;)

Telefooncal | 08-10-08 | 17:58

Wayan > Is Achmea met 5,27 ook hard op zoek naar geld en dus risicovol? Zie: http://www.centraalbeheer.nl/cbi/cb/product/moduleNieuw.jsp?productId=PRD0410&tekstdeelId=TKD0001

ic3y | 08-10-08 | 17:52

@ koetjeboe. Ja en? Wat is daar egoistisch aan? IJslanders weten ook wel dat hun leningen gewoon doorgaan. Dat vinden ze nl. niet erg. Ze betalen net zo gemakkelijk aan een andere bank. Grote voordeel voor hen is: ze sparen niet, en lopen dus ook geen risico geld kwijt te raken in deze financiële poppenkast. Effe doordenken...

Reykjavik | 08-10-08 | 17:46

@Reykjavik
Lekker egoïstisch. Jij dacht zeker dat je hypotheekschuld ook kwijtgescholden wordt als de bank failliet gaat? Mooi niet dus. Al die leningen worden overgenomen door een andere bank. Je komt er nooit onderuit en riskeert alleen dat je op gegeven moment een deurwaarder aan je broek krijgt.

koetjeboe | 08-10-08 | 17:42

Een IJslandse investeringsmaatschappij heeft vorig jaar toch voor miljarden een gedeelte van Stork gekocht?
Toch nog een onderpand?

Ulle Ruttelflut | 08-10-08 | 17:40

Gutteguttegut, wat is mijn tweede thuisland (of eigenlijk mijn eerste inmiddels want Mokrorepublic 0031 bezoek ik alleen nog wanneer de dubbelzoute drop op is) weer volop in de picture. Run op de IJslandse banken? Geen sprake van. Alles wat IJslanders hebben is betaald met geleend geld, dus het zal hen een worst wezen of de banken wel of niet failliet gaan. Alleen domme vastelanders, die dat niet begrijpen, storten hun centen bij ons op de bank. Waardoor de IJslanders weer meer kunnen lenen. Mwoehahahahaha, ik lach me kapot hier! Straks loopt heel 0031 weer op klompen en in lompen...

Reykjavik | 08-10-08 | 17:40

Vroeger roofden de Vikingen half Europa leeg per schip.
Tegenwoordig doen ze het via internet.

dorus2 | 08-10-08 | 17:38

@[email protected]
Volgens mij is dat ook zo. Als DNB zegt dat in geval IJsland niet aan zn verplichtingen kan voldoen, DNB te hulp zal schieten, dan mag je daar ook op rekenen.

koetjeboe | 08-10-08 | 17:37

@Wayan, we zitten op één lijn. Mensen moeten zich er meer in verdiepen. En ik ben t ook zat dat de belastingbetaler altijd moet opdraaien voor de verkeerde beslissingen die mensen nemen. Maar dit was natuurlijk nooit gebeurd als we IceSave nooit hadden toegelaten. Fortis is een ander geval, was gewoon een heel solvabele bank, maar de liquiditeit werd een probleem vanwege de slechte berichten. Begon natuurlijk met de overname van ABN waar Wouter Bos absoluut een inschattingsfout heeft gemaakt.

koetjeboe | 08-10-08 | 17:24

Als dit zo door gaat is IJsland straks een derde wereldland, en kan ik dus mijn 15000 euro als gift a een goed doel beschouwen, en dat is weer aftrekbaar van de belastingdienst.
Leuker kan ik het niet maken...

RegTaste | 08-10-08 | 17:12

witwas | 08-10-08 | 17:01

Nee de rabo heeft een anders structuur, alles kan maar is zeer onwaarschijnlijk.

Deze rabo topman heeft kritiek geuit op de DNB daar de rabo indien deze internet rente stunter om zou vallen voor 40% van de shit verantwoordelijk is.

Ik begrijp dat je in het mooie verkoop verhaal bent getrapt, maar als je gaat beleggen of met meer dan gemiddeld risico gaat sparen moet je een abbo op het Financieel dagblad nemen en goed lezen (van te voren) hoe e.e.a werkt.
Zelf ben ik blij dat ik dat gedaan hebt en derhalve niet in deze valkuil getrapt hebt (ging er echt geen lichtje bij je branden, om tijdens de kredietrcrisis in zo'n mooi plaatje te geloven? Banken die nu te hoge rentes beloven hebben waarschijnlijk veel geld nodig en snel!)

Wayan | 08-10-08 | 17:10

@wayan
Hoe bedoel je dat ik erin getrapt ben? ik heb er geen spaarrekening. Mensen die zeggen dat ze uit risico-overwegingen hun spaargeld spreiden en het dan bij IceSave neerzetten snap ik al helemaal niet. Zoek dan tenminste een financieel stabiele bank op zoals het Belgische Argenta met tóch een mooie rente. Landsbanki kreeg in februari dit jaar al downgrades van Moody's, Fitch etc... dus je kan je oordeel beter op de feiten baseren dan op je gevoel.

koetjeboe | 08-10-08 | 17:05

johan9991 | 08-10-08 | 16:56

Ten tweede omdat er een garantiestelsel is, ook in IJsland. En het was toch ook niet te verwachten dat IJsland (een _land_ nota bene, geen klein kutbedrijfje) je in de kou laat staan (haha, grappig).

Dus indien problemen dit verhalen op de Ijslandse regering (Gemeenteraad)
Is wel gecompliseerd als je hier woont, hoe ga je dit dan aanpakken, als eens over nagedacht? dit was van te voren bekend.
Een Land?? 300.000 inwoners, pfffffff Amsterdam west is al groter.

Wayan | 08-10-08 | 17:04

@johan9991 17:01
Duidelijk. Succes daarmee.

tipo | 08-10-08 | 17:03

Dan moeten ze dat land wel een stuk hierheen trekken..... om daar helemaal heen te zwemmen is natuurlijk geen doen.

OneandOnly | 08-10-08 | 17:03

@Tipo: even voor de duidelijkheid, ik verwacht _niets_ van jou (of van de nederlandse overheid). Ik verwacht dat alle betrokkenen hun afspraken nakomen. Dus dat IJsland die twee kee 20800 overmaken (zoals afgesproken) en dat DNB de rest overmaakt (zoals afgesproken).

Ik heb me aan mijn afspraken gehouden, dat mogen zij ook doen.

johan9991 | 08-10-08 | 17:01

Maar wie zet er dan ook geld bij de bank neer? Lang leve onroerend goed in het buitenland (Midden-Europa/Ex-Oostblok bijvoorbeeld)!

One Shot | 08-10-08 | 17:01

@Wayan Nee, die Rabo-topman is lekker objectief, die gaat vertellen dat je je geld weg moet halen bij de Rabobank omdat ze te weinig rente vergoeden. Als er om wat voor reden ook een run op de Rabobank ontstaat is die binnen een halve dag ook technisch failliet.

witwas | 08-10-08 | 17:01

witwas | 08-10-08 | 16:53

Niet waar, is in juli j.l voor gewaarschuwd en heeft in alle kranten gestaan.
Maar dat werd meteen weer gebagataliseerd.

Dus niet huilen!

Neem je verlies

Wayan | 08-10-08 | 16:58

@witwas | 08-10-08 | 16:53
Onwaarschijnlijke gebeurtenissen zijn ook risico's. Die neem je mee of niet, maar wel onder eigen verantwoordelijkheid. Hoe vervelend dat ook is als het tegenzit. Als het meezit, dan nodig ik mezelf toch ook niet ongevraagd uit bij Johan9991 om mee te eten? Hij verwacht dat andersom nu wel, nu het eenmaal tegenzit.

tipo | 08-10-08 | 16:58

@Koetjeboe: Nee, dat schrok niet af, en ik zal je vertellen waarom.

Ten eerste omdat Icesave aan gaf te investeren in leningen aan het nederlandse bedrijfsleven. Dat is een vrij laag risico. Dat nu de moedermaatschappij op z'n zijkant valt, en dan ook zo razendsnel, was niet zo heel erg te voorzien.

Ten tweede omdat er een garantiestelsel is, ook in IJsland. En het was toch ook niet te verwachten dat IJsland (een _land_ nota bene, geen klein kutbedrijfje) je in de kou laat staan (haha, grappig).

Ten derde moest ik wel iets regelen, want het nederlandse garantiestelsel ging toen nog maar tot 38k, en je moest dus wel spreiden. Want ook nederlandse banken blijken niet erg veilig (Fortis, remember?).

Kortom, al die "eigen schuld" roepers zijn mijns insziens een beetje voorbarig. Ik (en velen met mij, blijkbaar) hebben getracht zoveel mogelijk veiligheid te zoeken door te gaan spreiden. Dat er dan iets omvalt, tsja, dat kan. Dat een overheid dan z'n afspraken niet nakomt, dat is een laffe streek.

Het ging me niet om de rente, een procent meer of minder dat boeit echt niet. Alleen was het niet acceptabel om alles boven de 38k kwijt te raken omdat er een paar gestropdaste heren onverantwoordelijk zijn geweest.

johan9991 | 08-10-08 | 16:56

koetjeboe | 08-10-08 | 16:42

Nee! fout ingeschat! Na onderhandelingen met de EU wilde de Ijslanders wel de Euro invoeren maar niet de rest wat bij het lidmaatschap behoort, shoppen dus!
De EU wilde Ijsland er best wel bijhebben maar alleen op de kondities die voor iedereen gelden, want de EU belastingbetaler zou er dan een risico bijkrijgen zonder dat Ijsland wilde bijdragen aan de EU. Is een vorm van enorme zelfoverschatting van een landje van ca. 300.000 inwoners. Ze zouden juist blij moeten zijn met een EU lidmaatschap, die natuurlijk ook verplichtingen inhoud.
Deze arrogante houding kost hen nu de kop, en dan wil jij dat de EU belastingbetaler alsnog hiervoor opdraait? Waarom? Doen we dat ook als de bank van b.v. Marokko omvalt, omdat er hier zoveel marokkanen wonen? etc..
Het lijkt erop dat jij ook in deze val getrapt ben. Ikzelf heb er in juli ook overnagedacht maar vond het risico te groot, en het verhaal van de Rabo topman over dit soort banken realistisch. waarom voor 1% meer dit risico nemen?
Ik lach hier echt niet om, omdat die mensen die nu hun spaargeld dreigen te verliezen ook hun kids duperen, en onze economie nog verder gaan frustreren.
Maar ga niet huilen, je hebt een groter risic genomen dan de diegene die hun geld hier in NL lieten staan, en nu krijg je daar de rekening voor (risico).

Wayan | 08-10-08 | 16:55

@johan9991 | 08-10-08 | 16:45
Vervelend voor je, maar waarom zouden andere Nederlanders daar voor op moeten draaien? Ik zou het schandalig vinden als de DNB de Nederlandse belastingbetaler op laat draaien voor mensen, die onder eigen verantwoordelijkheid risico's nemen.

tipo | 08-10-08 | 16:54

@koetjeboe Tja, in principe is het natuurlijk zo dat een hoger rendement altijd gepaard gaat met een hoger risico. Maar het lage rendement op de spaarrekeningen bij de Nederlandse grootbanken wordt vooral veroorzaakt door hun marketinginspanningen, goede arbeidsvoorwaarden en dito huisvesting. Niemand kon 3 maanden geleden voorzien dat dit zou gebeuren.

witwas | 08-10-08 | 16:53

Overnemen dat land... Zie alleen maar voordelen..
- Onze spaarders gered
- Stel mooie vrouwen erbij
- Prima afzetgebied voor onze reljeugd. Bontkragen hebben ze al..
- Gletsjers zijn al weg, dus de natuur daar hoeven we niet te sparen
- We hebben veel ervaring met landen die failliet gaan, dus al het bancaire tuig daar mag even bijleren op de Antillen
- Staan we eindelijk op RISK

MAXXXMAN | 08-10-08 | 16:52

@Johan
Pijnlijk. Maar t was van tevoren wel al bekend dat je -mocht t misgaan- naar IJsland moest afreizen om je spaarcentjes op te halen. Schrok dat je niet af dan? Da's achter gepraat, dat weet ik wel, maar ik wil gewoon weten wat mensen beweegt om zo'n risico te lopen voor een beetje meer rente. De problemen bij banken in IJsland waren al sinds begin 2008 in t nieuws.

koetjeboe | 08-10-08 | 16:49

Tsja, en zo zie ik (en niet alleen ik) nu 21 jaar aan spaargeld verdwijnen. Ik had het ook allemaal kunnen opzuipen, of gewoon als uitkeringstrekker in het holst van de middag m'n nest uit kunnen komen, maar nee, ik wilde er wat van maken, ik zette m'n schouders er onder. Altijd hard en lang gewerkt, netjes m'n belasting betaald, en gespaard voor later. Nu is er geen later. Een leermoment, dat kan ik je wel vertellen.

Zowel ik als mevrouw Johan hebben nu 20k vordering op IJsland, waar waarschijnlijk niets meer van terechtkomt. Hadden we ook een heel leuke auto van kunnen kopen. Of een paar jaar op wereldreis. Nee, naief, je gaat sparen....

Lichtpuntje is dat waarschijnlijk DNB het deel boven de 20k wel gaat vergoeden. Als dat ook niet gaat gebeuren dan is het over en sluiten.

johan9991 | 08-10-08 | 16:45

Ze zijn lid van de monetaire unie. Da's een stapje voor de politieke unie. Maar toch zou je mogen verwachten dat de EU zou helpen. Iedereen is echter teveel bezig met z'n eigen.

koetjeboe | 08-10-08 | 16:42

@RegTaste | 08-10-08 | 16:37
IJsland hoort wel bij de EER, de Europese Economische Ruimte.

tipo | 08-10-08 | 16:40

@koetjeboe
Inderdaad, IJsland zal extra leningen af moeten sluiten en de plaatselijke belastingbetalers draaien op voor de rente. Eigenlijk net zo iets als hier gebeurt met Fortis.

witwas | 08-10-08 | 16:39

koetjeboe | 08-10-08 | 16:33

Sinds wanneer is Ijsland lid van de EU?

Ze wilde wel de Euro invoeren maar niet lid worden, dus wel de voordelen maar niet de nadelen, de Ijslanders dachten te kunnen shoppen waar het hen uitkwam.
Helaas staan ze nu alleen, heel erg verkeerd ingeschat allemaal

Wayan | 08-10-08 | 16:38

@koetjeboe:

Nee , Ijsland hoort ook neit bij de Europeesche Unie... misschien verklaart dat e.e.a?

RegTaste | 08-10-08 | 16:37

@witwas
Als je failliet bent dan valt er weinig meer van je te plukken. Hoewel een land in principe natuurlijk nooit failliet kan.

koetjeboe | 08-10-08 | 16:33

Wel weer heel symbolisch. Niemand in de EU wil IJsland helpen dus helpt Rusland maar. Wat nou Unie?

koetjeboe | 08-10-08 | 16:31

@witwas: En zo is het!

Mokum Kosher | 08-10-08 | 16:31

@koetjeboe | 08-10-08 | 16:26
Lijkt mij dat de staat IJsland niet onder die verplichting uit kan. Als ik voor iemand garant sta en die gaat failliet kan ik ook niet zomaar zeggen dat ik mijn garantie bij nader inzien toch maar intrek. IJsland moet gewoon dokken.

witwas | 08-10-08 | 16:30

www.telegraph.co.uk/finance/financetop...

== Financial Crisis: Iceland gets €4bn Russian loan as banks collapse ==

Iceland said it will borrow €4bn (£3.1bn) from the Russian Treasury, after announcing this morning that it would nationalise its second biggest bank, Landsbanki, and give a £400m loan to its largest lender, Kaupthing.
...
The Russian ambassador to Iceland, Victor Tatarintsev, informed central bank governor David Oddsson early this morning that Russia would provide Iceland with the loan for three to five years at rates 30 to 50 points above Libor.

However, Russia's deputy finance minister Dmitry Pankin said the country has not yet decided whether to make the loan.

Eye in the Sky | 08-10-08 | 16:29

Mja, had ik gedaan. Nou ja, belangrijker is dat ik geleerd heb nooit meer geld naar een buitenlandse bank te brengen ondanks dat alles en iedereen roept dat het veilig is. Ik denk dat iedereen naar zijn eerste 20.800 zoveel kan fluiten. Aangezien de gemiddelde rekeninghouder 13.000 op zijn rekening had staan bij Icesave is de gemiddelde Icesave-spaarder flink de lul.

ic3y | 08-10-08 | 16:28

@timmy590 | 08-10-08 | 16:15
herhalio (check huisregels) -10

witwas | 08-10-08 | 16:26

@witwas
Rabo biedt 3,6% rente, geen 2,8%. Rente kan me weinig schelen, als ik mn kapitaal wil vermeerderen dan heb ik daar goud voor. Een ons goud is al van 570 naar bijna 700 euro gegaan in twee maanden tijd. Wat kan mij die spaarrente dan nog schelen? t Gaat mij erom dat t er veilig staat.
@Mokum Kosher
Dat DNB zn garantiestelsel naleeft en alles vergoed van 20K tot 100K lijkt me logisch. Dat DNB ineens alles onder de 20K gaat vergoeden om dat de nationale bank van IJsland niet meer aan zn verplichtingen kan voldoen lijkt me onterecht. Aan sparen kleeft ook een risico. Dat sparen wordt gezien als risicovrij is zó jaren '90. Wie heeft ooit gezegd dat er geen risico's mogen kleven aan sparen? Er zijn garantiestelsels en die zijn er niet voor niets. Maar alles wat er buiten valt is pech gehad.

koetjeboe | 08-10-08 | 16:26

@ic3y Gewoon ff de link knippen en plakken

witwas | 08-10-08 | 16:23

Waarom komt er HTML te staan als ik gewoon een url tik?

ic3y | 08-10-08 | 16:20

@timmy590 | 08-10-08 | 16:15
LOL! +1

Neppert | 08-10-08 | 16:20

Icesave is kopje onder.. http://www.icesave.nl

ic3y | 08-10-08 | 16:19

@koetjeboe 08-10-08 | 16:08 Ja, zet je geld bij de Rabobank, word je afgescheept met een miezerige 2,8% rente en de rest verdwijnt in de diepe zakken van wielrenners, hockeysters en ene Jochem de Bruin

witwas | 08-10-08 | 16:19

-weggejorist-

timmy590 | 08-10-08 | 16:15

@Flippo: Wat een onzin vergelijk. Luxembourg en Lichtenstein hebben ook weinig inwoners. Nederland is vergeleken met andere landen een kleine markt en toch hebben wij een grote economie. Je snapt er economisch niet veel van als je het aantal inwoners als referentie neemt. @koetjeboe: je kan sparen toch niet vergelijken met aandelen en opties? Ook dat is een achterlijke vergelijking. Waar het omgaat is dat de overheden de garanties hebben afgegeven borg te staan voor een gedeelte van het geld. Die belofte moeten ze nakomen. Overigens, de Icesave mensen hebben ook belastingen betaald. Of ben jij de enige hier die belasting betaald? Ik heb het er wel voor over. Beter geld voor die spaarders dan een of andere dictator in Afrika.

Mokum Kosher | 08-10-08 | 16:14

Eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat ik niet begrijp dat een overheid zo'n enorm instabiele bank rustig toegang geeft tot het Nederlandse spaargeld. Toen n paar weken geleden XL Group failliet ging en Landsbanki daar grootaandeelhouder in was, had er op zn minst gereageerd moeten worden.

koetjeboe | 08-10-08 | 16:10

Ik bied 10 euro voor heel IJsland *** wappert met 10 euro biljet ***

FapMaster | 08-10-08 | 16:09

@REgTaste
DNB gaat daar niet over. Je koos er zelf voor om je 15K naar een IJslandse bank te sturen voor een beetje meer rente en je wist dat daar een risico aan hing. Ik als belastingbetaler heb geen zin om jouw spaargeld terug te betalen. Je bent geen haar beter dan die bankiers van Lehman en Fortis. Tis allemaal snel winst maken tegen veel risico. Ik doe beurshandel. Als ik mn aandelen of opties zie decimeren in waarde, dan klop ik toch ook niet aan bij de overheid? Da's t risico dat ik neem. Daarom staat mn spaargeld ook gewoon lekker veilig bij de Rabo en zit er een deel in gouden munten.

koetjeboe | 08-10-08 | 16:08

-weggejorist-

King_Ali | 08-10-08 | 16:04

Mokum Kosher | 08-10-08 | 14:42
IJsland telt 300.000 inwoners, dat is net zoveel als Rotterdam-Zuid. Welke sukkel belegt nu 1,6 miljard euro in de op-een-na grootste bank van Rotterdam-Zuid? En is dan boos op de deelgemeenteraad Pendrecht dat 'ie z'n geld nu terug krijgt?

Flippo | 08-10-08 | 15:58

Dat geld komt wel terug maar of je ook rente vangt over de betreffende periode....?

Lepo | 08-10-08 | 15:48

@RegTaste | 08-10-08 | 15:36

hoop dat je je geld terug gaat zien. Ik heb er zelf ook een rekening! maar ik was nog net niet zover gekomen om men spaargeld erop te gooien (gelukkig).

Pool | 08-10-08 | 15:40

@makkie
dat zou dan wel denken zeg maar. misschien doet ie hogere wiskunde dingen met perl ofzo:-) vond wel een aardig stukje.

cloudoflogic | 08-10-08 | 15:38

Hoezo over 2 jaar lachen we er om?

Ik heb 15K bij die kutbank en wil dat gewoon terug. Als dat niet lukt, lach ik daar ook over 2 jaar niet om hoor!

Nou schijnt IJsland niet garant te willen staan voor hun 'garantie stelsel', ik neem aan dat de DNB dat de volgende is op de claim-lijst, zij hebben immers de bank toegestaan te handelen in NL...

RegTaste | 08-10-08 | 15:36

@cloudoflogic | 08-10-08 | 15:09
Dat zo'n economisch wonder als Victor Reijkersz in de ICT is gaan werken en gemeenteraadslid is geworden snap ik niet. Iemand met zo'n financieel inzicht dat ie het beter weet dan de hele wereld, moet daar toch iets nuttigs mee kunnen doen?

makkie | 08-10-08 | 15:28

makkie | 08-10-08 | 15:22
Nogmaals: vandaar de "bij wijze van spreken" opmerking.

Broadcaster | 08-10-08 | 15:23
Heel verstandig, diepvriezers zijn gevaarlijk:
www.spitsnieuws.nl/archives/raar/2008/...

Lt_Gruber | 08-10-08 | 15:27

Wees wijs, beleg en spaar niet bij een IJspaleis.
Ik gooi mijn geld ook niet in mijn diepvriezer.

Broadcaster | 08-10-08 | 15:23

@Lt_Gruber | 08-10-08 | 15:11
Pure speculatie. Dat klinkt anders dan dat we er over 2 jaar wel weer om zullen lachen.

makkie | 08-10-08 | 15:22

Waar zijn die geldautomaten van Icesave?

Lepo | 08-10-08 | 15:15

King_Ali | 08-10-08 | 14:58
Uw argumentatie zou een stukje overtuigender zijn als u de link op de juiste wijze had geplaatst, maar dat terzijde. Wat is uw punt? Het enige dat ik stel is dat we tot dusverre alle crisisen te boven zijn gekomen, en er weinig reden is om te veronderstellen dat dat nu niet het geval zal zijn.

makkie | 08-10-08 | 15:03
De link tussen de crisis van de jaren 30 en WO II zijn mijn bekend. Het enige wat we weten dat er toen een link was. We weten ook dat de crisis toen ook hele andere vormen had aangenomen, ondermeer door hyperinflatie in Duitsland. Wat er verder met deze crisis gaat gebeuren weten we niet, is zuiver speculatie.

Lt_Gruber | 08-10-08 | 15:11

King_Ali | 08-10-08 | 14:02
Mijn mening is: of je nu door een banksysteem genaaid wordt of door de 3 incestfamilies die in bepaalde delen van de wereld al 1500 jaar het land regeren, genaaid wordt je toch..

Aktivist | 08-10-08 | 15:10

@Mokum Kosher
daar heb je een punt. het is echter wel zo dat iemand uit mijn omgeving er 20k instak, puur voor de hogere rente tov de dsb (welke de rente verlaagde door te groot suc6) / NL banken... met hem vele vermoed ik. voor mij was het iig een risico. bananen land of niet. en dat mensen dat dus niet zagen, dat snap ik dus niet.
"De schuld ligt niet bij die arme drommels met hun 2K aan spaargeld".
wel mee eens, de oorzaak ligt natuurlijk ergens anders. lees het eerder gelinkte stukje eens (www.leefbaarrotterdam.nl/index.php/web...) van Vic. Hufters zijn het.

cloudoflogic | 08-10-08 | 15:09

Lt_Gruber | 08-10-08 | 14:57
De crisis van 1929 was een van de oorzaken van de 2e wereldoorlog. Met de huidige crisis zie ik ook geen verband. Maar wie weet wat de jaren 20 van deze eeuw brengen, na de crisisjaren 10...

makkie | 08-10-08 | 15:03

-weggejorist-

King_Ali | 08-10-08 | 14:58

makkie | 08-10-08 | 14:42
Daarom zei ik er ook bij "bij wijze van spreken". Ligt u nog wakker van 1929 of de depressie van de jaren 30? Ik niet. En wat WO II met de huidige crisis te maken heeft, ontgaat mij volledig.

Lt_Gruber | 08-10-08 | 14:57

@Lt_Gruber | 08-10-08 | 14:39
Ja, net zoals we nu lachen om de crisis van 1929, de depressie van de jaren dertig en de tweede wereld oorlog.

makkie | 08-10-08 | 14:42

@cloudoflogic: Je hebt daar wel gelijk in, maar wie had kunnen vermoeden dat de IJSlandse staat haar verplichtingen misschien niet kan nakomen. Dat bedoelde ik? Er stond dat de eerste 20K voor rekening van de IJSlandse overheid zouden vallen. We praten hier toch niet over een Afrikaanse bananenstaat? En ik denk dat het voor veel mensen niet om die 0,25% ging. De meesten wilde misschien beginnen met sparen en kozen eenmalig een hogerenterekening. Daar komt gierigheid of vrekkigheid of domheid niet bij kijken. Laten we eerlijk zijn. De schuld ligt niet bij die arme drommels met hun 2K aan spaargeld, maar bij dat terroristische tuig van een witteboordenhufters die spelen met centen van anderen. We spraken over terrorisme, maar volgensa mij heeft dit een veel grotere impact op alles en iedereen dan die ene baardmotherfucker in zijn grot. Laten ze eens de oorlog verklaren aan witteboordencriminelen op hoog niveau. De zakkenvulers..

Mokum Kosher | 08-10-08 | 14:42

tipo | 08-10-08 | 14:27

Ik zat net te kijken naar dat hobbeltje en me over het kuddegedrag te verbazen... Nu ff wachten op de DOW en Azië.

King_Ali | 08-10-08 | 14:28
U zult verbaasd staan hoe de wereld gewoon door blijft draaien, iedereen gewoon boodschappen blijft doen, etc, etc. Dit is niets nieuws, zal ook altijd blijven. De beursen gaan vanzelf weer omhoog, crisis is vanzelf weer over. Het is nu even spannend, maar op termijn... ach, valt allemaal wel weer mee. Over 2 jaar lachen we erom (bij wijze van spreken).

Lt_Gruber | 08-10-08 | 14:39

Beste Icesave spaarder,
Helaas moeten wij meedelen dat Icesave zijn verplichtingen als spaarbank niet langer na kan komen, doordat onze moeder Landsbanki ten gevolge van de kredietcrisis in grote financiële problemen is gekomen. Dit betekent dat transacties die vanaf maandagmiddag zijn gedaan, noodgedwongen niet meer zijn doorgevoerd.

Wij betreuren zeer wat er is gebeurd.

Op de spaartegoeden bij Icesave zijn de IJslandse en Nederlandse depositogarantiestelsels van toepassing. Dit betekent dat de dekking (tot 100.000 euro per persoon per bank) voor een deel (20.887 euro) voor rekening van het IJslandse depositogarantiestelsel komt. De Nederlandsche Bank (DNB) heeft aangekondigd de Nederlandse spaarders bij Icesave indien nodig te helpen met hun beroep op de dekking in IJsland. Onderstaand persbericht bevestigt dit.

Zodra dat mogelijk is zullen wij op deze site nadere informatie verstrekken.

Het Icesave Nederland team

da's pech .. BOS waar is mijn geld

Rampenplan | 08-10-08 | 14:39

Zo maar een ideetje:
De beurzen vergereren de kredietcrisis.
Europa zou een adempauze moeten inlassen door net als in Rusland alle beurzen te sluiten. Dat geeft iedereen de gelegenheid om uit te zoeken welke bedrijven gezond zijn, en welke niet.
.
Alle beursgenoteerde bedrijven worden verplicht een winst-, en omzet-, en dividendprognose te publiceren. Pas 48 uur na die publicatie mag er weer worden gehandeld in aandelen van dat bedrijf.
.
Als de beurzen weer opengaan is dat met een aanpassing: over elke transactie wordt een aanzienlijke (bijvoorbeeld 5%) europese belasting geheven, die wordt gebruikt voor een europees noodfonds. Dat noodfonds moet crediteuren zekerheid geven na een faillissement, geen faillissementen voorkomen.
.
Zo wordt wilde speculatie onderdrukt en wordt er voor gezorgd dat aan- en verkopen alleen voor de langere termijn worden gedaan. Als de situatie stabiliseert kan de nieuwe belasting geleidelijk worden verminderd of afgeschaft.

makkie | 08-10-08 | 14:39

@Mokum Kosher
"Sorry hoor, maar enige weken geleden stond er op de website van DNB dat deze bank gewoon een goede rating had. Er stond helemaal niet "pas op!"
Dat ben ik niet met je eens. Een goede rating betekend nog niet dat je als bank (bijkantoor eigenlijk) onder ons depositogarantiestelsel valt:
"Banken die gevestigd zijn in de Europese Unie, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein en die in Nederland vanuit een bijkantoor werken vallen onder het depositogarantiestelsel in hun land van herkomst" (www.dnb.nl/over-dnb/veelgestelde-vrage...)
De beste stuurlui zijn iig niet zo dom om dat risico te nemen denk ik. Was voor mij de reden om géén centjes te storten. En waar hebben we het eigenlijk over? 0.25% (max) meer tov DSB Bank (zeg) een maand terug. Ik kan daar echt niet bij.

cloudoflogic | 08-10-08 | 14:37

-weggejorist-

King_Ali | 08-10-08 | 14:28

@Lt_Gruber 14:17
Aan de comments op marketwatch te zien, is die ge-co-ordineerde renteverlaging ook geen oplossing voor langer dan een paar uur.
www.marketwatch.com/news/story/fed-maj...
.
koersen3.beurs.nl/koersen/indicesgroot...
Wel grappig dat hobbeltje om 13:00 uur op elk score bord. Zo groot is dus de totale macht van de centrale banken: een paar procent die na enkele uren weer vergeten is.

tipo | 08-10-08 | 14:27

ik stel voor dat de Nederlandse regering IJsland koopt en er een 'data-haven' (en.wikipedia.org/wiki/Data_haven) van maakt. goed klimaat om datacenters te koelen, geothermal en hydroelectric energie te over en geografische ligging is ook helemaal in orde. er moet alleen wat wetten omgevormd worden, bijv. copyright, maar daarna is het smooth sailing!

en natuurlijk ben ik niet de eerst met dit idee: de IJslandse regering ziet er ook wel brood in: www.greentelecomlive.com/2008/04/22/th...

manson909 | 08-10-08 | 14:22

Tipo:

koersen3.beurs.nl/koersen/default.aspx... is vastgelopen, geeft geen updates meer bij mij, maar in de balk bovenaan het scherm lijkt het erop dat de AEX al weer terugvalt.

Lt_Gruber | 08-10-08 | 14:17

deed ING ook maar zo zijn best voor de Nederlandse spaarders bij Landsbanki..

Stranger | 08-10-08 | 14:16

Jon Pal Sigmarsson op die directeur afsturen!

koetjeboe | 08-10-08 | 14:16

@tipo14:15
renteverlaging that is...

tipo | 08-10-08 | 14:15

De best ge-co-ordineerde renteverhoging ooit ter wereld redt enkele aandeelhouders wederom, ten koste van de belastingbetalers:
www.marketwatch.com/news/story/fed-maj...
.
Maar voor hoelang?

tipo | 08-10-08 | 14:15

We verdelen gewoon die lekkere IJslandse vrouwen tussen de 18 en 40 onder elkaar..
Volgens de Easy Women of the World Chart staat IJsland samen met NL en Brazilie in de top drie...

viezehetero | 08-10-08 | 14:13

pwned!

deropofderonder | 08-10-08 | 14:13

Sorry hoor, maar enige weken geleden stond er op de website van DNB dat deze bank gewoon een goede rating had. Er stond helemaal niet "pas op!". Alsof iedereen die er geen geld heeft zitten, wist dat IJSland op de rand van bankroet stond.. Kom op zeg. De beste stuurlui staan aan wal.

Mokum Kosher | 08-10-08 | 14:13

@ Flippo | 08-10-08 | 11:42

wat maakt dat nou uit hoeveel inwoners.. Lichtenstein, Luxemburg enzenz

krem | 08-10-08 | 14:08

hmmm...
"When them stakes is high you damn sure try to do anything to get the piece of the pie
Electrify
Even die for the cash
But at last I be out even though you wantin' more
This issue is closed like an elevator door
But soon re-opened once we get to the next floor where the Stakes is high"

cloudoflogic | 08-10-08 | 14:07

AMX inmiddels in de plus, een aantal mensen heeft goed geboerd vandaag.

Lt_Gruber | 08-10-08 | 14:05

Heb ook nog, bedoel had ook nog geld staan daar, welgeteld 10 hele Euro's.
Naja, vreet wel een paar patatjes minder.

ZSU-23-4 | 08-10-08 | 14:05

-=PyP=- | 08-10-08 | 14:03
Beterschap, het schijnt rond te gaan. Die aandeeltjes Icesave kunnen trouwens worden geruild voor 10 strepsils.

Lt_Gruber | 08-10-08 | 14:05

@King_Ali | 08-10-08 | 14:02
Tja, elk voordeel heeft z'n nadeel zei een bekende voetballer ooit.

-=PyP=- | 08-10-08 | 14:04

@Lt_Gruber | 08-10-08 | 13:58
Tja, ik zit ziek thuis met keelontsteking, blijkbaar niet helemaal bij de pinken :)

-=PyP=- | 08-10-08 | 14:03

-weggejorist-

King_Ali | 08-10-08 | 14:02

Een rente hoger als normaal geven.... tja, het is vragen om moeilijkheden.
Ik begrijp niet waarom de nederlandse bank iets zou moeten doen.
Het risico is door de mensen aangegaan om zelf ietsje rijker te worden.
De Ijslandse economie stond al een hele tijd op springen. Grote buitenlands opkopen, allemaal met geleend geld. Het zat er aan te komen, net als in de USA. Soms lijkt het of ik nog maar de enige ben die de kranten leest...

diek | 08-10-08 | 14:02

But now for something completely different:

rente verlaging lijkt vooralsnog een positief effect te hebben. Zal er iets van rust wederkeren?

Lt_Gruber | 08-10-08 | 14:00

snell | 08-10-08 | 13:15

hypotheken vervallen niet. ook niet als bank failliet gaat.

toshke.is.back | 08-10-08 | 14:00

-=PyP=- | 08-10-08 | 13:57
Gefeliciteerd, alnog het meest hilarische comment van de dag :-)

* overhandigt -=PyP=- 10 aandelen Icesave - van harte kerel! *

Lt_Gruber | 08-10-08 | 13:58

kolonel klootoog | 08-10-08 | 11:07

binnen een jaartje of tien snappen mensen (met een beetje geluk) hoe geniaal ze al jaren bezig is.

toshke.is.back | 08-10-08 | 13:58

-weggejorist-

King_Ali | 08-10-08 | 13:58

@Lt_Gruber | 08-10-08 | 13:54
Hmmmm, cursusje lezen kan ik wel gebruiken :-)

-=PyP=- | 08-10-08 | 13:57

@King_Ali | 08-10-08 | 13:46
quote: "Ze vrezen voor de nazistische stroming achter MC Cain die dat wel zou willen om WW3 te af te roepen, Iran te Nuken en Martial Law te installeren in de VS en de bevolking in concentratie kampen te steken, die ze de afgelopen 10 jaar bouwden. De 1000 000 mensen op de terrorisme lijst als eerste. Deze machtskliek hebben 195 000 prive mercenairies in dienst die goed getraind zijn en op scherp staan."
....
Jezus wat voor websites lees jij? Leer eerst eens een eigen mening vormen.

-=PyP=- | 08-10-08 | 13:56

-=PyP=- | 08-10-08 | 13:46
U is Brits, old chap?

Lt_Gruber | 08-10-08 | 13:54

Martinus_van_Oranje | 08-10-08 | 13:12
Ijsland heeft geen helemaal krijgsmacht, je kan zo van boord stappen en alles wat ze hebben inladen. Al is er op wat schapen, vis en vrouwen na weinig te vinden op dat eilandje.

Orange Yankee | 08-10-08 | 13:54

-weggejorist-

King_Ali | 08-10-08 | 13:46

@-edit: +1 voor meest hilarische comment van de dag!-
Zie update 2.0

-=PyP=- | 08-10-08 | 13:46

Ik stel voor dat het Nederlandse Ministerie voor Ontwikkelingssamenwerking de garantstelling voor Icesave van de IJslandse regering overneemt. Het mes snijdt aan twee kanten:
a. We helpen met ons ontwikkelingsgeld eindelijk eens een beschaafd land dat het echt nodig heeft in plaats van de zoveelste corrupte Afrikaanse dictatuur;
b. We helpen tegelijkertijd onze eigen Nederlandse spaarders uit de brand.

Ivoren Toren | 08-10-08 | 13:37

synchronicity | 08-10-08 | 12:50
Dan valt het maar te hopen dat de nederlandse spaartegoeden snel een opkoper vinden. Anders ga ik voor minimaal 20K de boot in.....

Aktivist | 08-10-08 | 13:36

Ik ben voor 80 mille het haasje.............

Herr Schwanz | 08-10-08 | 13:26

Oh... en nu?

Megazand | 08-10-08 | 13:22

Mooi. Geisers verplaatsen naar de Efteling, alle lekkere blonde dames (dus niet de types Bjork-chromosompjes) invliegen en dan de stop er uit. Weer een stukje zee erbij en een roedel walvissen die weer vrij en blij kunnen rondsproeien. Hatsjeeeee, who's next?

Zorrro | 08-10-08 | 13:19

Ik had nog een paar tonnetjes hypotheek bij icesave, ha ha ha ha ha ha ....... Bye bye.

snell | 08-10-08 | 13:15

Laat Sigur Rós maar lekker z'n gang gaan.

McFearless | 08-10-08 | 13:13

Onze jongens vinden dit vast wel een uitdaging. Minder tegenstand en koeler dan in Afghanistan!

Martinus_van_Oranje | 08-10-08 | 13:12

ben ik blij dat ik niet spaar bieeeeeeeeertje!!!!

straatkat | 08-10-08 | 13:03

"De IJslandse regering, geloof het of niet, heeft mij verteld dat zij niet van plan is haar verplichtingen hier na te komen", aldus de Britse minister van Financiën Alistair Darling woensdag.\

Ik ben erg blij dat ik mijn geld op het nippertje niet naar Icesave gebracht heb.

ic3y | 08-10-08 | 12:55

King_Ali | 08-10-08 | 10:57

Ja fantastisch! Waren we net zo rijk, liberaal en ontwikkeld geweest als de meeste Arabische landen!
*kuch*

rintelman | 08-10-08 | 12:53

@Patrick Zweedsey
dude... ik weet niet wat jij sexy vindt, maar die chicks op die foto's zijn echt allemaal trollen! ik zou ze met een knuppel van me af slaan. die babes mogen ze houden.

Ully | 08-10-08 | 12:52

all your base belong to ING

fweddy | 08-10-08 | 12:51

@Aktivist | 08-10-08 | 11:56
Loopt via de DNB, btw Ijsland schijnt erg moeilijk te doen over hun deel van de garantstelling. De spaartegoeden staan in de etalage:

ING Direct, de internetbank van ING, heeft Britse spaartegoeden ter waarde van bijna 4 miljard euro gekocht van twee geplaagde IJslandse banken. Het gaat om spaartegoeden van 160.000 klanten ter waarde van 2,5 miljard pond sterling (3,2 miljard euro) van de IJslandse bank Kaupthing. Ook koopt ING voor 538 miljoen pond (695 miljoen euro) spaartegoeden van 22.200 klanten van Heritable Bank, de Britse tak van het IJslandse Landsbanki. Landsbanki is het moederbedrijf van de internetspaarbank Icesave.

NL spaarders hebben EUR 1,6-1,7 mrd bij Icesave trouwens lees ik net op de telex...

synchronicity | 08-10-08 | 12:50

Heb er nooit en te nimmer heil in gezien om te beleggen in ice-dingetjes, zeker niet in een tijd dat het klimaat warmer wordt. Iedereen weet dat je geld dan bij temperaturen boven 0 als sneeuw voor de zon verdwijnt!

Frederik Puntdroad | 08-10-08 | 12:49

Ik woon en werk in ijsland en was mijn salaris eerst nog rond de 300 euro waard, nu zit het rond de 1000, en daar betaal je ook nog eens 30% belasting over. Dus Nederland, kom er maar in!

letthemeatcake | 08-10-08 | 12:49

ING heeft de spaartegoeden van de IJslandse banken gekocht:

http://www.nu.nl/news/1779850/30/ING_koopt_spaartegoeden_IJslandse_banken.html

ic3y | 08-10-08 | 12:47

Misschien kunnen we Sigur Ros dwingen om weer goede muziek te maken?

Jeff_Buckley | 08-10-08 | 12:44

* klikt op 'book now' en ziet dat het inmiddels gesmolten iglo-hotel als sneeuw voor de zon verdwenen is *

100%JERZY | 08-10-08 | 12:38

* boekt nu lekker goedkope vakantie in IJsland, als het resort er tenminste echt staat *

100%JERZY | 08-10-08 | 12:36

Volgens mij onderhandeld Ijsland as we speak met de Russen over een lening van 4 Mljrd........ iemand maakt nieuwe vriendjes.

DaDutchOven | 08-10-08 | 12:32

gaat straks maxime verhagen aankondigen dat we ijsland hebben gekocht? hoe zit het met de andere bank in ijsland: www.kaupthing.be/nl-homepage Sheikh Mohammed Bin Khalifa Al-Thani heeft er nogal wat geld staan. Overigens het lijkt erop dat deze bank met robeco samenwerkt was et daarom dat gisteren rabotopman gisteren zeau pissed was.

ganzo | 08-10-08 | 12:31

@Vic: helder stukje. je hebt gelijk, je kon er natuurlijk op wachten zo.

@velen: check de volgende keer eerst ff de site van DNB op vermelding voor dat je den centjes naar een obscuur bankje brengt. daar stond 2 weken geleden nog dat je NIX van de DNB krijgt als icesave smelt.

cloudoflogic | 08-10-08 | 12:30

wat ik niet snap, misschien kan iemand mij dit uitleggen, is waar in een sluitende staatsbegroting ineens zulke grote bedragen naar boven komen drijven ?

wordt er geld bijgedrukt of gaan we ons zodoende diep in de schulden steken ? (staatsschuld)

boerzondertraktor | 08-10-08 | 12:29

de britse minister ff met icesave gebeld :
"will all british citizens, that opened an account with your bank, get back their savings, if so required ?"

antwoord van icesave : "yes, darling".

baba4oog | 08-10-08 | 12:29

** beste redactie, Is Rutger al onderweg naar Reykjavik?

De Stramme Kabouter | 08-10-08 | 12:29

Ze zijn vast worst aan het halen bij de hema..

SwaY | 08-10-08 | 12:22

Ijsland en een stuk zeegebied, kunnen we naar olie zoeken..

mememe | 08-10-08 | 12:17

Kredietcrisis bij GS?

Badeendje | 08-10-08 | 12:16

ze hadden het van te voren kunnen weten, ijs is niet veilig, ijs smelt

klapvee | 08-10-08 | 12:13

@Krokoklaas | 08-10-08 | 12:01
zie Bier-Sexueel | 08-10-08 | 10:34

illuvatar | 08-10-08 | 12:05

Yepperdepep: 12:01: All your icelanders belong to us, all your icesavings belong to Bos...!

Schaatsen aan, komt er toch nog een alternatieve Elfstedentocht.

Prof. Zweistein | 08-10-08 | 12:02

Bier-Sexueel | 08-10-08 | 10:34
I'm in!

basset hound | 08-10-08 | 12:02

Als Nederland nou een deel van IJsland koopt kunnen we daar mooi bepaalde bevolkingsgroepen kwijt die zich niet goed kunnen aanpassen. gewoon ouderwets verbannen dus.

Krokoklaas | 08-10-08 | 12:01

Dus zaterdag Oranje 1 vs Oranje 2?

Clarence S. | 08-10-08 | 12:00

Zet je geld op Albaraka Banking Group ! ))

allochtoontje | 08-10-08 | 12:00

spitsnieuws is zelf ook failliet lijkt het wel, daar kom je ook niet meer op.

Valentino__ | 08-10-08 | 11:59

Awesome! EVE-Online wordt van ons!

Haaimans | 08-10-08 | 11:58

@ kolonel klootoog | 08-10-08 | 11:46
Dan heb je me dus op het laatst nog overboden... Hoeveel heb je uiteindelijk moeten betalen?

SODE | 08-10-08 | 11:58

SODE | 08-10-08 | 11:57
Ies kaputt......

MichieldeMuiter | 08-10-08 | 11:58

Dit gaat helemaal de verkeerde kant op, maak je maar klaar voor een enorm spectakel, ik zeg je... dit gaat een staartje krijgen!

Docter Snuggles | 08-10-08 | 11:57

Is Cojones ziek?

Sjoemelaar | 08-10-08 | 11:57

Is spitsNieuws overleden of doet ie 't alleen bij mij niet?

SODE | 08-10-08 | 11:57

Bjork mag failliet, mum en Sigur Ros niet.

Voor de Ijslandse muziek liefhebbers hier is trouwens Screaming Masterpiece een aanrader. Docu over de muziekscene en hoe zo'n kleine populatie zoveel talenten voort kan brengen.

Nugget | 08-10-08 | 11:56

@ King_Ali | 08-10-08 | 11:48
'T is om te douchen, niet om op te drinken, dat zou vies zijn natuurlijk.

DaveAngel EcoWarrior | 08-10-08 | 11:56

synchronicity | 08-10-08 | 11:48
Sorry, maar als ieder voor zich claimpjes gaat indienen... daar lachen die makreelvissers in Reykjavik alleen maar om.
Doe zoals Gordon Brown: Sue the bastards! www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/arti...
Eens kijken of onze gristensociale fatsoensrakkers evenveel ballen hebben als de engelsen, of dat ze liever rokers in kroegen gaan beboeten

Aktivist | 08-10-08 | 11:56

@synchronicity: europese wetgeving?? Sinds wanneer is IJsland lid van de EU ?

kn | 08-10-08 | 11:55

UPDATE: Tekenend. De website van Geenstijl lag er voor de 2de keer uit.

D3fix | 08-10-08 | 11:54

UPDATE: Tekenend. De website van Sp!tsnieuws ligt er uit.

D3fix | 08-10-08 | 11:54

-weggejorist-

King_Ali | 08-10-08 | 11:48

Net ff DNB gebeld: De DNB zegt dat nog niet duidelijk is of Icesave daadwerkelijk failiet is. Als dat duidelijk is gaat de garantie regeling werken die volgens europese wetgeving er voor moet zorgen dat binnen 3 mnd je geld terug is. Voor het geval Ijsland niet kan voldoen aan de eerste 20K (wat voor de kleine belegger het belangrijkste deel is) is nog geen duidelijkheid. Daar wordt wel over gesproken bij de DNB. Voor belangstellenden volg de berichtgeving op de website van de DNB (www.dnb.nl) Let op! De kans is groot dat je zelf een claim moet indienen, dus niet gaan zitten afwachten, het komt niet vanzelf!

At your service...

synchronicity | 08-10-08 | 11:48

@ UPDATE: Tekenend. De website van DNB ligt er uit.

de website van geenstijl lag er weer eens uit bedoel je

Commentatort | 08-10-08 | 11:47

Voel mij, ijskoud, Hans.

HANS GEERS | 08-10-08 | 11:43

Update: Tekenend de website van GS lag eruit.

kneuterzak | 08-10-08 | 11:43

Ik dacht altijd dat IJsland zo'n rijk land was, net als Denemarken en Noorwegen. Daarom dacht ik ook dat Icesave een hele veilige bank was... niet dus. Ik heb getwijfeld of ik daar een rekening zou openen, gelukkig niet gedaan.

chr!!s | 08-10-08 | 11:42

Welke sukkel zet nu 250.000 euro op een rekening bij een bank in een land met 300.000 inwoners (=klein) waar je alleen via het web bij kan? Zie ook Icesave Deposits Unprotected: business.timesonline.co.uk/tol/busines...

Flippo | 08-10-08 | 11:42

Niet alleen de server van DNB lag er even uit... GS was ook 5 min. niet bereikbaar....

D3fix | 08-10-08 | 11:42

Ik reserveer graag een plekje bij een lekkere warme geijser!

De Pruis | 08-10-08 | 11:41

King_Ali | 08-10-08 | 11:32
Trolletje? Suri-moslim? Fin met incasseringsvermogen lijkt mij sterk....

Fimbulvetr | 08-10-08 | 11:40

@King_Ali: Handig hoe je mijn opmerkingen over "halalbanken" negeert. Jij verkiest het dus om in die fantasie te blijven geloven van halalbankieren, omdat rente geen rente heet. PPfffff..... Trouwens, kamelen zijn retegave beesten. Ik heb liever een kameel in de woestijn dan een Hummer. Die kameel levert mij zelfs na zijn dood nog drinkbaar water..

Mokum Kosher | 08-10-08 | 11:39

@Fuckje
Nee, een Ijslands plaagscriptje denk...

Tommygunner | 08-10-08 | 11:38

Ha daar zijn we weer, wat doen de aandeeltje GS nu nog???

kneuterzak | 08-10-08 | 11:37

elke vrijdagavond is het net 1 grote fightclub daarzo. het relatief kleine aantal gasten doet dan niks anders dan voor de lol zichzelf kapot zuipen en matten en ja er zijn wat leuke wipneusjes, maar ze halen het niet bij de zweedse vrouwen

soundwave070 | 08-10-08 | 11:37

IJslandse servert??

fuckje | 08-10-08 | 11:34

-weggejorist-

King_Ali | 08-10-08 | 11:32

IJsland kent geen eigen krijgsmacht. Het leger van de Verenigde Staten bewaakte tot 1 oktober 2006 op basis van een militair verdrag uit 1951 het land en zijn territoriale wateren vanuit een marinevliegbasis in Keflavik. Na deze datum zullen de Verenigde Staten nog wel garant staan voor de defensie van IJsland, maar zal de marinevliegbasis gesloten worden.
nl.wikipedia.org/wiki/IJsland
---
En de Janks zitten toch in de zandbak zonder geld...

da wizard | 08-10-08 | 11:28

Bigi Bana Boy | 08-10-08 | 10:56

Weet je wat nou het leuke is: de voedselprijzen stijgen, dus dat schapenvlees is over een paar jaar hardstikke veel waard. Gezien het feit dat ijsland GEEN eigen leger heeft en de amerikanen zich in 2006 van het eiland hebben terug getrokken, kunnen we hun schuld echt gewoon in schapen komen ophalen. Volgens mij varen o

Orange Yankee | 08-10-08 | 11:27

Jeetje was is iedereen hard hier. Eigen schuld dikke bult. Alsof iedereen die geld bij Icesave heeft staan miljonair is. Er zijn ook gewoon mensen die misschien 2K hadden en dachten iets te kunnen sparen. Mag toch? Dan ben je toch niet hebberig of gierig? Trouwens, zijn alle Fortis spaarders dan ook stom geweest? Dat zag toch ook niemand aankomen? Of wist heel GS het wel, behalve de rest van de wereld? Tegen de Fortis mensen werd niet gezegd "had je het maar niet moeten doen of je had het kunnen zien aankomen". Paniek regeert de wereld!

Mokum Kosher | 08-10-08 | 11:23

Mag ik aandelen IJsland?! En dan graag vooral vulkanen en geijsers. Ben ik over een paar jaar lekker zo'n soort van Waterstofsjeik! Ik doe nu vast een bod op Harrie van de Moesdijk zijn Bugatti!

hendrikjandetuinman | 08-10-08 | 11:23

@Bigo Bana Boy, mocht u zweden ooit eens aan willen doen dan moet u absoluut ook eens de lekkernij Surströmming proberen, het is even wennen, maar als je het overleeft klaag je nooit meer over spruitjes.

Multikuli | 08-10-08 | 11:22

Bigi Bana Boy | 08-10-08 | 11:20
Helemaal onderaan die link: ....... spaarrekeningen aan te bieden voor Delta Lloyd Bank N.V., handelend onder de naam OHRA.

CoffeePatch | 08-10-08 | 11:22

Ok mensen, nu instappen in Biff's Easy Life Palmbomen kwekerij Investdinges Int. Ltd. op IJsland. Mooie stukjes grond voor weinâgh! 50k min. dat dan weer wel.

Biff Eagleburger | 08-10-08 | 11:21

DaveAngel EcoWarrior | 08-10-08 | 11:17
Gratis lifetime zwavelhoudend douchewater voor jou.
Je stinkt na het douchen nog meer dan ervoor.
Om van het tandenpoetsgebeuren nog maar te zwijgen.

Pa Ling | 08-10-08 | 11:20

King_Ali | 08-10-08 | 10:57
Mag ik jouw Dhimmie zijn? Als kind wilde ik al graag eens naar zo'n pre-historisch leven kamp, zelf vuurmaken en konijnenvillen enzo, het is er nooit van gekomen, maar de kans om eens een lang weekend middeleeuws haram te kunnen geitenneuken dat spreekt mij wel aan, past het rond pasen? Mag ik dan ook met een 9-jarige fatima spelen?

Fimbulvetr | 08-10-08 | 11:20

Het ijs is gebroken.

* Koopt meteen aandelen Manchester United, staan lekker laag *

100%JERZY | 08-10-08 | 11:20

CoffeePatch | 08-10-08 | 11:17
Maar waar laat Kruidvat je geld ? Zelf zullen ze dat niet beheren dus waar gaat het naar toe achter de schermen ? Dat is de vraag.

Bigi Bana Boy | 08-10-08 | 11:20

Rofl @ Lt_Gruber | 08-10-08 | 10:58
Maareuh ik heb wel aandelen in een Ijslandse club, ondergebracht bij Landsbanki. Waarschijnlijk word ik nu met lava of silica afgekocht.

DaveAngel EcoWarrior | 08-10-08 | 11:17

Rare jongens, die IJslanders

techsolo | 08-10-08 | 11:15

-weggejorist-

King_Ali | 08-10-08 | 11:15

Een dor stuk steen waar het altijd koud is, met bijna alleen lekkere wijven en water dat om de zoveel minuten omhoog komt, ik zeg in beslag nemen die hap!!

laazje | 08-10-08 | 11:15

Multikuli | 08-10-08 | 11:04
Maar er is meer lekkers in IJsland. Geloof mij, je hebt niet geleefd voor je een keer Slatur en Blodmor gegeten hebt. En inderdaad, het is net zo gruwelijk als de namen al aan lijken te geven.

Bigi Bana Boy | 08-10-08 | 11:15

laazje | 08-10-08 | 11:10
Ach ja, ze geloven ook in elfen en trollen daar, dus dat ze helemaal fris in hun bol zijn kan dus ook niet gezegd worden.

Pa Ling | 08-10-08 | 11:15

ice[SAVE], lol

terrorwally | 08-10-08 | 11:14

Allemaal failliete lekkere wijven daarzo

Wijnand Duyvendak | 08-10-08 | 11:12

Cool, weer een leuk vakantielandje erbij :D

Suupke | 08-10-08 | 11:12

wat een een gejank van geen stijl. Iedereen heeft met open hebberige ogen zijn geld naar IJsland gebracht voor een half procent meer rente. Een paar maand geleden waren er al genoeg waarschuwingen dat eht lastig was je geld terug te halen bij IJslandse centrale bank. Niet huilen aub

parkietje | 08-10-08 | 11:12

Het_leuke_zuiden | 08-10-08 | 11:02
Daar ligt al het geld van de Icesave-spaarders en de bonussen van Lehmann- en Fortis-topfiguren. Op nummerrekeningen wel te verstaan. Die redden zich wel...

Aktivist | 08-10-08 | 11:12

Hey ja, een nieuw overzeesgebied, daar zitten we op te wachten, de oude in de Carabiën waren ook al zo'n succes. Het enige voordeel is dat we via Ijsland wel aan de CO2 neutraal doelstelling zouden kunnen voldoen en dat levert een hoop minder gezeik van de Groene Khmer op. Nou misschien niet eens zo'n slechte deal, Bos, doe eens een deurwaarder beslag laten leggen....?

Fimbulvetr | 08-10-08 | 11:12

Limburg aan de Duitsers verkopen, Vlaams gedeelte van België aan Brabant toevoegen, (krijgen we mooi goedkopere en grotere huizen op de markt). En het stukje IJsland nationaliseren; kunnen we mooi energie opwekken uit de geothermische bronnen, en is het energie probleem in Nederland opgelost. De wereld is in de uitverkoop, dus graag nu inzetten. Vroeger moest er oorlog gevoerd worden om een stukje land te krijgen, nu wordt er de economische hitman ingezet, en kunnen we gewoon alles opkopen.

The Teflon Don | 08-10-08 | 11:10

Pa Ling | 08-10-08 | 11:07
Tja, ik heb ook nog nooit begrepen waarom IJsland tot de meest depressieve landen in de wereld hoort...

laazje | 08-10-08 | 11:10

@Ivoren Toren | 08-10-08 | 10:36
Verwacht geen medelijden hier.. Dom om niet te onderzoeken hoe het met uw garantie-regeling is gesteld, die hoge rente heeft u wellicht verblind. Terwijl dat u juist alerter had moet maken. Heeft u in het verleden toevallig in Palm Invest geinvesteerd?

mid-rechts | 08-10-08 | 11:09

50.000 = 1 vijfde van de IJslandse bevolking.
1 op de drie inwoners van IJsland is mannelijk.
*zich afvraagt wat hij hier nog doet eigenlijk*

Pa Ling | 08-10-08 | 11:07

@Durmazon | 08-10-08 | 11:05

ja en dan de ijslandse vrouwen hierheen,
of ijsland als geenstijlland?

een vriend van mij wou een maand geleden zijn geld op icesave zetten. Ik heb tegen hem gezegd "niet doen!!!" Gelukkig heeft hij het niet gedaan.

Sorry, je kon dit zien aankomen.

terrorwally | 08-10-08 | 11:07

Bovendien is ons olie, gas, en groene-energie probleem dan ook gelijk opgelost!
Inlijven die Johanssons en Magnusdottirs.

puntkomma?! | 08-10-08 | 11:07

Björk, trut in een bijstandsjurk.

kolonel klootoog | 08-10-08 | 11:07

Achja, zolang ik nogsteeds van het weekend mijn biertjes met euro's kan betalen, geloof ik het allemaal wel. Als iedereen deze beursbewegingen een stuk minder serieus zouden nemen zou de uitwerking al gelijk een heel stuk minder zijn.

laazje | 08-10-08 | 11:07

Die sketch van Van Kooten en De Bie (De Tegenpartij) over de herindeling van Nederland was destijds visionair, maar nu we IJsland er bij hebben moet één en ander toch worden herzien:
we exporteren alle "gastarbeiders" en hun nakomelingen naar IJsland.
Heeft de Nederlandse koopvaardij de komende maanden ook weer wat te doen en krijgt de burgemeester van Gouda toch nog zijn zin.

Durmazon | 08-10-08 | 11:05

Bigi Bana Boy | 08-10-08 | 10:51 dat is best wel bah volgens mij

Multikuli | 08-10-08 | 11:04

King_Ali | 08-10-08 | 10:57
Ach, de islamtische wereld leeft economisch gezien al sinds de 8e eeuw in de volstrekte duisternis. Zulke succesnummers zijn jullie namelijk ook niet, of wel dan ?

Bigi Bana Boy | 08-10-08 | 11:02

@King_Ali: Tuurlijk mannetje. Jij weet het. Islamitisce banken hanteren wel degelijk een vorm van rente. Ze noemen het alleen anders. En volgens goed islamitisch gebruik is het dan halal. Je verkracht een vrouw, noemt het geen verkrachting en vervolgens is het halal. Er zijn genoeg Turkse en Arabische banken die rente hanteren. Neem het nou maar van deze yid aan. Maar je mag natuurlijk ook verder fantaseren.

Mokum Kosher | 08-10-08 | 11:02

Het is aardig stil rond de Zwitserse banken. Misschien doen die hun huiswerk wel?

Het_leuke_zuiden | 08-10-08 | 11:02

Schiet dan Bjork dood en hou Sigur Ros gevangen! Zijn jullie gek geworden ofzo?!

Masterbatsie | 08-10-08 | 10:59

King_Ali | 08-10-08 | 10:57
Als wij aan islamitisch bankieren hadden gedaan, dan stonden de snelwegen vol met kamelen (met uitzondering van morgen).

Lt_Gruber | 08-10-08 | 10:58

zijn er al berichten van handelaren die zich massaal van hun leven beroven?

liger | 08-10-08 | 10:58

ze hebben er wel een vrouwen overschot, dus voor ons Win Win. :-)

MasterG | 08-10-08 | 10:57

Wat een dorp eigenlijk, dat Ijsland. Ik mag blij zijn dat ik mijn spaargeld niet bij Icesave neer heb gezet.

Pfft | 08-10-08 | 10:57

-weggejorist-

King_Ali | 08-10-08 | 10:57

Sigur Ros ook nationaliseren... die kan de leemte van RPEIZK invullen met goede popmuziek.

groenteman | 08-10-08 | 10:56

CoffeePatch | 08-10-08 | 10:53
Welnee, die neemt wouterje ook over. Hij heeft nu de smaak te pakken.

Badeendje | 08-10-08 | 10:56

En als IJsland van ons is is de Noordpool deels van ons. Kan Rusland dat wel geclaimd hebben, maar..

bookie | 08-10-08 | 10:56

IJslanders hebben al die eeuwen weten te overleven zonder hout, kolen en andere grondstoffen en met alleen vis en schapen als voedsel. Dat keiharde zit in hun genen en die overleven het wel net zoals ze dat al die eeuwen daar voor hebben gedaan. Wij verwende klagende zeikerds daarentegen .....

Bigi Bana Boy | 08-10-08 | 10:56

Niks mis met Sigur Ros!

de truuk van geeros | 08-10-08 | 10:52

Sigur Ros mag van mij part overgevlogen worden naar Nederland om hier de economie maar is ff te stimuleren. Ontzettende goeie peop.

Primal | 08-10-08 | 10:52

Ik wil graag meebetalen

Soulglow | 08-10-08 | 10:52

Met mijn 4 accounts in eve-online sponsor ik Ijsland al een tijdje, die redden het wel. Het zou wel leuk zijn als het van ons wordt >:)

ConfuZor | 08-10-08 | 10:52

* biedt EUR 100,00 voor 4 hectare IJsland, met geiser en gletsjer, dat dan weer wel *

Lt_Gruber | 08-10-08 | 10:51

-weggejorist-

jiggernaut | 08-10-08 | 10:50

Hoe klinken ''Hoerr"; ''Ik neuq je moeder" op z'n IJslands? ... bontkraagjes hebben ze al.. duss.. exporteren onze Noord-afrikaanse *kuch* probleemjongeren.

Serieus Hert Bal In | 08-10-08 | 10:50

Kansloos intiatief van de NIB. De rechter zal de claim zonder twijfel afwijzen refererent aan de onderhandelingen die DNB voert met de IJslandse regering.

Bigi Bana Boy | 08-10-08 | 10:49

Ijsland heeft wel meer vrouwen als mannen. Dus die 300k inwoners kunnen we er best bij hebben.

maar_waarom_dan | 08-10-08 | 10:49

Wel alles eerlijk op(ge)geven aan de belasting... zoniet helpt de DNB wel even...

Badeendje | 08-10-08 | 10:49

Als het dan toch van ons is kunnen we er dan niet die Goudse Finnen naar toe sturen?

stelmar56 | 08-10-08 | 10:48

@eriks | 08-10-08 | 10:41
Wil jij PER DIRECT met die vette reedt van je van de server van DNB afgaan, en 'm weer netjes terug in het rack hangen, het is goedverdoemme geen stoel!! geen wonder dat ie plat ligt..

Scheetje Beef | 08-10-08 | 10:47

Ligt dat IJsland een beetje boven zeeniveau? Over jaartje of 30 als Nederland onder loopt en het daar gemiddeld in de winter 18 graden is... Regeren is vooruit kijken.

irri-t-eerder | 08-10-08 | 10:47

Ik hoop toch wel dat de handel in Fortis vandaag wordt hervat. Kunnen we tenminste een fatsoenlijke bodem neerzetten.

witwas | 08-10-08 | 10:47

Dus IJsland is vanaf 12.00 uur van ons.... ik zie opeens een oplossing van ons multiculti probleem.

Karel Kruizenruiker | 08-10-08 | 10:47

-weggejorist-

koekerrroe | 08-10-08 | 10:45

@John,
Nee niet dyslectisch. Wel een beetje fonetisch ingesteld af en toe. thx.

Vic | 08-10-08 | 10:45

Hahahahahahahahaha! Ik lach m'n l*l uit m'n broek. Jortje Kelder zei het eergister in de DWDD ook al: dit is prachtig, een jongensdroom, hoe vervelend ook. Een heuse crach meemaken. Top! En no worries for me, ik sta toch altijd rood en heb maar 280 euri spaarcentjes ... bij DSB, dat dan weer wel ...

Doeners & Durfals | 08-10-08 | 10:44

fotograaf | 08-10-08 | 10:38

Proest daar gaat m'n koffie........... Hahahahaaa

kwark001 | 08-10-08 | 10:44

Als ik ijsland was zou ik maar snel met euro's over de brug komen.

De ijslandsekroon verlies per dag nogal wat ten aanzien van de euro.

Ferdinandt | 08-10-08 | 10:44

Liever andersom: Bjùrk dood en Sigur Rós gevangen.

Uncle Tupelo | 08-10-08 | 10:43

we pwonen ze zaterdag wel...... kuyt 2 x, huntelaar 1 x.

Voetbal... dat is pas écht belangrijk in deze tijden

Pepijn Goudpalm | 08-10-08 | 10:43

Lijkt me toch wel sterk dat de Nederlandse overheid bijspringt voor geld dat Nederlanders bewust in het buitenland hebben ondergebracht. Hoe gaat dat trouwens met geld in het buitenland met een bijzondere afkomst ?

Krokoklaas | 08-10-08 | 10:43

schijnen daar mooie vrouwen te wonen

Multikuli | 08-10-08 | 10:43

@Caveman85 | 08-10-08 | 10:39
Newsflash: je hebt geen keus, je KUNT niet bij je centjes, je rekening is BEVROREN moewaaaahh

illuvatar | 08-10-08 | 10:43

@OoO | 08-10-08 | 10:29
Jaa... laten we ijsland omdopen tot "Nieuw Gouda"

Scheetje Beef | 08-10-08 | 10:42

@eriks Lekker wintersporten in Ijsland (not). Van november t/m maart is het er aardedonker

witwas | 08-10-08 | 10:42

Leuk, een extra waddeneilandje erbij. OpIJsen die handel.
*zoekt naar IJslandse natuurlijke rijkdommen op wikipedia*
*vindt: ijs, ijs, meer ijs en nog meer ijs, beetje milieuvervuilende geisers (uitstoot van CO2, zwavel, NOx), hee, basaltzuilen voor onze dijkjes...*

illuvatar | 08-10-08 | 10:41

dnb site ligt helemaal niet plat! Ik zit er gewoon op!!!!
Ik claim wel een stukje ijsland, handig voor de wintersport! Hoewel ik liever mn geld terug wil....

eriks | 08-10-08 | 10:41

Ik heb ook een aantal K staan bij IceSave, maar ik laat het mooi staan. Als iedereen z'n geld nu weghaalt, dan gaat het juist fout... Dus mensen, relaxed... Doorlopen graag...

Caveman85 | 08-10-08 | 10:39

Eigen schuld, dikke bult. Je neemt een groter risico als je je geld in een buitenlandse bankt steekt, dus nu niet de Nederlandse overheid om hulp gaan vragen

MoederMaria | 08-10-08 | 10:39

Jaaa, en dan heel ijsland veranderen in het grootste leisure centre ter wereld. Gewoon volplempen met casino's. IJsberen, karibous, elanden, kodiakberen, walrussen en poolvossen importeren voor extreem bloederige schiet-maar-raak-safari's en tussendoor even relaxen in de mega-sauna met natural whirlpool. Met beauty-farm gebeuren zodat de vrouwtjes ook happy zijn. Gold-card verplicht, gratis heenreis inbegrepen.

plaspop | 08-10-08 | 10:39

@vic
Ik lees je stukkie ff, ben je dieslecties ofzooo?

Elk bedrijf dat 30x zoveel IOUs uitschrijft als dat het echt geld in bezit heeft verdiend het om faiet te gaan.

John F | 08-10-08 | 10:39

Oke, gisteren lag de website van icesave plat en vervolgens gingen ze failliet. Vandaag de site van DNB plat en vervolgens... Damn daar gaan mijn schulden!

..zapper | 08-10-08 | 10:38

* wacht nog even met instappen tot het moment dat je geld toekrijgt bij de aandelen *

Kreeg eergisteren dit mailtje van de beleggingsadviseur...

Geachte belegger,

Wanneer je in januari 2006 voor € 1.000,-- aandelen hebt gekocht van KPN, heb je vandaag nog € 45,--

Wanneer je in januari 2006 voor € 1.000,-- aandelen hebt gekocht van Versatel, heb je vandaag nog € 36,--

Wanneer je in januari 2006 voor € 1.000,-- aandelen hebt gekocht van UPC heb je vandaag nog € 18,--

Wanneer je in januari 2006 voor € 1.000,-- aandelen hebt gekocht van Ahold, heb je vandaag nog € 100,--

Wanneer je echter verleden jaar voor € 1.000,-- volle kratten bier hebt gekocht en alles verzopen hebt, heb je vandaag nog statiegeld ter waarde van € 390,--

dus : de hele dag in de luie stoel naar de TV kijken, met een flesje bier in je hand levert het meeste op !

Holadijee,........... proost !!!!

Uw beleggingsadviseur !

fotograaf | 08-10-08 | 10:38

'Zweden is de IJslandse bank Kaupthing te hulp geschoten. De Zweedse centrale bank stelt een lening van 5 miljard kroon (702 miljoen dollar) beschikbaar voor de Zweedse tak van Kaupthing.'

broomstick | 08-10-08 | 10:38

Ik wil graag een geiser.

Teen | 08-10-08 | 10:38

Dit is voor het eerst dat ik blij ben dat ik niks heb... Nu heb ik ook niks te verliezen.

Barkruk | 08-10-08 | 10:38

"Bij Icesave garandeert IJsland de eerste 20.887 euro van Nederlandse spaarders. Voor spaargeld tussen de 21 duizend en 40 duizend euro ligt het risico bij banken in Nederland. Springt Icesave op zijn beurt bij als bijvoorbeeld Rabobank zou omvallen?"

broomstick | 08-10-08 | 10:36

Ik heb ook geld bij Icesave. :-(

Ivoren Toren | 08-10-08 | 10:36

Alle bontkragen gratis enkele naar Iceland op de boot, verders zijn de autochtonen daar sowieso heel
flink onder de invloed van Koning Alcohol .... dus zal me een lekker
rotzooitje worden ......... hihihi

grapjasz | 08-10-08 | 10:35

Gelukkig hebben ze nog schapenvlees en vis. Mmmm... IJsland als opvoed kamp.....

Badeendje | 08-10-08 | 10:35

Ik zie een leuk gevangeniseiland voor Goudse bontkraagjes. Anyone with me?

Bier-Sexueel | 08-10-08 | 10:34

-weggejorist-

Vic | 08-10-08 | 10:33

Gewoon andere landen nationaliseren he, Bos de Grote?

agja | 08-10-08 | 10:33

vrouwen en kinderen eerst!!!!!!!

poldergeiz | 08-10-08 | 10:32

Ijsland overnemen getuigt van een VOC mentaliteit met een slecht kompas
Beetje zuidelijke graag dus, waar negert wonen enzeau

Tobi | 08-10-08 | 10:31

Het is maar goed dat ik geen spaargeld heb. De wereld gaat naar de kleaute!

hannes de boender | 08-10-08 | 10:31

dat heb je met IJS en global warming , het ijs smelt....

Mr aarsch | 08-10-08 | 10:31

Volgens mij moet er onder deze chaos ergens een slim slaatje liggen.

..zapper | 08-10-08 | 10:30

Aaaah daar is het lang gekoesterde GeenStijlLand!

landslaaf | 08-10-08 | 10:30

Dit zou zo'n grappig bericht zijn als ik niet zelf voor 60k bij Icesave zou hebben staan...

Is Bjorks dochter al meerderjarig? </kiespijn>

johan9991 | 08-10-08 | 10:30

sigur ros is wel vet goed, ik ga naar het concert in de heinekenbiertent (dat dan weer wel, de meest afschuwlijke en onpersoonlijk concertzaal van nederland)

rog | 08-10-08 | 10:29

In IJsland lopen ze toch altijd met bontkragen?
,
*idee krijgt*

OoO | 08-10-08 | 10:29

Alle personen tussen de 18 en 30, met namen die eindigen op -dottir wil ik hebben.

G-unite | 08-10-08 | 10:29

als het land garant staat voor de bank, dan hebben we straks een claim op Ijsland!

*kiest al stuk steppe met mooie geiser uit*

Petruszsch | 08-10-08 | 10:29

ijsland heeft jaren geld uitgeleend tegen 0% rente. eigen schuld, dikke bult

The_Challenger | 08-10-08 | 10:29

IJsland? In het boek "Naar het middelpunt der Aarde" van Jules Verne begint de reis naar dat middelpunt in IJsland. Zeg dus maar dag naar je centen...

Barend Braakbal | 08-10-08 | 10:29

Ze hadden natuurlijk ook nooit 5,25% mogen bieden!...

WybWyb | 08-10-08 | 10:29

Nederland-IJsland De Kuip 11 oktober a.s

CoffeePatch | 08-10-08 | 10:28

Ik heb geen geld (oh, dat mogen de paarse broeken van GS niet weten, da's foute demografie) -- € 1700 bij de Fortis -- dus waar maak ik me druk om?

broomstick | 08-10-08 | 10:28

Dat wordt weer walvissen vangen om de hongersdood voor te blijven...... Swim Moby Swim...!!!

Calihero | 08-10-08 | 10:28

Misschien wel een leuker land. Lekker warme geysers en zeau ...

Hier ook centjes bij Icesave. Voor zover ik het heb begrepen staan ook de andere Scandinavische landen garant. Maak me dus ook nog geen zorgen.

witwas | 08-10-08 | 10:26

Pwoned???? (in plaatje)

Kom óp Hoxha... dat kan beter

techsolo | 08-10-08 | 10:26

Is het niet poWned in plaats van pWoned?

MoederMaria | 08-10-08 | 10:25

Zo, over 5 minuten stort de gehele wereld economie dus in en gaan we weer over op het ruilen van spiegeltjes en kraaltjes....

Scheetje Beef | 08-10-08 | 10:25

fuck... dit meen je niet... al mn geld weg:O Kan Bos die bank ook niet gewoon overnemen?

WybWyb | 08-10-08 | 10:25

All your ice are belong to Bos !

>poep | 08-10-08 | 10:25

Hmmm, heb ook een rekening bij IceSave, maak me geen zorgen overigens, krijg het geld wel weer terug.
-edit: +1 voor meest hilarische comment van de dag!-

-=PyP=- | 08-10-08 | 10:24

mmm... zal mijn baas in ijsland es bellen, kijken of hij ook in die rij staat...
*tijfel*

ed.. | 08-10-08 | 10:24

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken