Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gezocht: 1.200.000.000.000 dollar

triljoen.jpgVoor wie niet zo goed is met cijfertjes: we hebben het hier over 1,2 biljoen dollar die de Amerikaanse beleggers gisteravond zagen verdampen. Op één handelsdag welteverstaan. Maar omdat in Amerika alles groter is, noemen ze het daar 1,2 triljoen. Om de malaise nog wat groter te maken, zeg maar. Feit is wel dat Wallstreet volledig door haar hoeven ging, dankzij een reddingsplan dat er niet kwam. Een daling van de Dow Jones met 770 punten, was nog nooit vertoond. Mohhamed Atta, eet je hart uit. Niet 11, maar 29 september gaat de boeken in als scherpste daling ooit. We hebben, kortom, gisteren met zijn allen wel even geschiedenis geschreven. Genoeg hierover, vandaag is een geheel nieuwe dag met nieuwe kansen. Tijd om de 300 punten grens van de AEX eens even te testen. Gewoon, omdat het kan! Neem Fortis, waar u dankzij Wouter Bos sinds gisteren plotseling allemaal voor 250 euro inzit. Gisteren goed voor een daling van 23,6 procent, maar met 3,96 euro als slotkoers nog altijd 1,96 euro te hoog gewaardeerd. Stoelriemen vast dus, want het belooft opnieuw een wild ritje te worden vandaag. Sluiten we af met wat wijsheden van de beursvloer: nooit een vallend mes (Fortis) proberen te vangen en voor een ieder met een beleggingshypotheek nog dit: wie geschoren wordt, moet stil blijven zitten. Dan nog maar 30 jaar naast die Tokkie-buurman wonen. Horen wij daar de openingsbel...

Reaguursels

Inloggen

ekimov | 01-10-08 | 09:08
Dat is zonder meer waar. Goeie opmerking.
Daar staat tegenover dat je je af kutn vragen wat voor banen dat dan wel zijn in de Vs en de UK. Je kunt mensen met een McJob ook wel werkende armen noemen natuurlijk. Vraag is wat erger is. Maar goed, je hebt zeker een punt.
Er zal een afweging gemaakt moeten worden wat erger danwel beter is en er zal een oplossing gezocht moeten worden voor de problemen die jij, terecht schetst.

Bigi Bana Boy | 01-10-08 | 10:49

@ Bigi Bana Boy | 30-09-08 | 21:28
Landen die jouw visie nastreven zoals Frankrijk hebben een hogere werkeloosheid en veel meer sluimerende onvrede dan landen met meer vrijheid (angelsaksische model). Protectionisme en staatsgaranties leidt tot stilstand en uiteindelijk achteruitgang.

ekimov | 01-10-08 | 09:08

Het valt wel mee Rutger... ons aandeel zit in de Nederlandse tak. Nederlanders zijn zakenmensen, altijd al geweest, anders had geenstijl er niet met een cameraatje van 6200 euro gestaan.

Gezien ABN voor 49% van ons is... horen wij dit voor een knap prijsje te verkopen.
20 miljard euro of iets dergelijks. Iedergeval 300% meer dan dat wij ervoor betaald hebben.

mememe | 01-10-08 | 02:03

Golaio | 30-09-08 | 18:59
Ik pleit onder geen beding voor een (meng)vorm van socialisme. Er is niets mis met kapitalisme en zoals nattebever stelt met zelfstandige en zelfredzame burgers. Het enige wat ik graag zou zien is dat de staat een stevig vinger in de pap houdt en dat het bedrijfsleven de belangen van het land en het volk dient. In mijn ideaalbeeld is er volop ruimte voor privé initiatief maar zorgt de staat er voor dat excessen zoals we die in de States en in London hebben gezien niet mogelijk meer zijn. Verder vind ik het van groot belang dat er werkgelegenheid voor de gehele beroepsbevolking blijft en dat outsourcing, het hier naar toe halen van goedkope Oost-Europeanen en het verplaatsen van produktiebedrijven naar lage lonen landen daar niet bij horen. Om dat te kunnen tegengaan is een zeker protektionisme noodzakelijk. Tot slot gruwel ik van afhankelijkheid van onbetrouwbare buitenlandse partners en dat zijn er veel in mijn ogen. Geen deals met Gazprom e.d. en zeker geen essentieeële voorzieningen privatiseren en erger nog verkopen aan buitenlandse bedrijven. Last but not least moeten we epr onmiddelijk stoppen met het exporteren van aardgas. Die reserves zullen we een keer hard nodig hebben en bovendien maakt die stroom aan deviezen ons lui.

Bigi Bana Boy | 30-09-08 | 21:28

Mijn Audi was na 3 jaar opeens ook een stuk minder waard, ja het is maar wat den mensen er voor willen geven nog.
Maar mooi niet dat ik naar dat geld ga zoeken ofzo!

lucasrem | 30-09-08 | 20:21

Ben net even politiek24 aan het kijken. En dan ben ik toch blij dat de SP niet op de afdeling financiën zit. Hoeveel ambtenaren zouden we dan nodig hebben om te controleren?
Verder: Bos praat niet echt onzin en mevrouw Halsema heeft een leuk laag truitje aan. Mevrouw Kant zou 'ns langs de H&M moeten voor nieuwe kleertjes, dit ziet er niet uit. Verdonk, tja. Je ziet aan Rutte dat hij liever zelf in het kabinet zou zitten. Kuddo's voor Wilders met zijn 'dikke vette bankiers'.

datzitzo | 30-09-08 | 20:20

Bigi Bana Boy | 30-09-08 | 12:26

feit dat Hitler zijn kampen heeft afgekeken van sociaal extremisten vergeet je even? Of Mao's briljante ideeën, of nee wacht de florissante staat van Cuba en Venezuela.

Allemaal socialistische staten die wachten op de revolutie, oftewel vuige communisten. Ik durf eigenlijk wel te stellen dat het socialistische gedachtegoed tot meer ellende leidt dan het liberale (inclusief libertarisme) idee.

Neemt niet weg dat ik vind dat de staat er moet zijn als het nodig is en dat overheidsingrijpen zowel in Amerika als nu bij Fortis noodzakelijk geweest is. Immers het omvallen van een bank is enorm nadelig voor de bevolking en leidt tot bakken meer ellende dan het geld dat nu is uitgegeven. Daarnaast zul je straks niemand meer horen klagen als de overheden hun aandelen met winst doorverkopen.

Tuurlijk is de overheid ook voor mij het vangnet achter de samenleving, een net dat je opvangt net voordat je de grond raakt zeg maar. Niets meer en niets minder.

Golaio | 30-09-08 | 18:59

lachen als de hypotheek rente weer naar 14% gaat net als in de jaren 80

Vitayalin | 30-09-08 | 17:18

Bigi Bana Boy | 30-09-08 | 14:14
Dank voor je reactie.
Heb de indruk dat je liberalisme en libertarisme op één hoop gooit. De meeste -ismen zijn in zuivere vorm onwerkbaar. Ik neig naar libertarisme, met dien verstande dat ik het ondenkbaar acht dat zoiets kan functioneren zonder krachtige, zij het kleine en gemodificeerde staat. In de geest van John Gray, die ergens opmerkt (over Italië) dat het er (de Italianen) niet zozeer om gaat wie er aan het roer staat, zolang het schip maar klein is (parafrase nb).
't Sterke aan deze uitgangspunten vind ik dat het de zelfredzaamheid en zelfstandigheid van burgerTs stimuleert - daar draait uiteindelijk een economie op. In die zin zie ik de ontwikkeling van een loonslavenbestaan naar een open arbeidsmarkt dan ook als positief. Hoeft niet van de ene op de andere dag, maar 'k denk dat elk economisch model dat niet aansluit bij de werklust, kracht en innovatieve kracht van mensen gedoemd is. Dat hoeft niet eens persé tot ongebreideld egoïsme te leiden, zoals het Japanse model wel laat zien (al zie je daar soms een slaafsheid onder werknemers die hier vrijwel ondenkbaar is en wat naar mijn idee ook anders kan en daar inmiddels ook minder rigide is geworden).

Vanuit dit licht bezien zou ik WouterT dus hebben afgeraden aandelen Fortis te kopen en vind ik de in de VS genomen beslissing om niet aan een dood paard te gaan trekken verstandig, hoe verschillend ook de achtergrond.

Nog een slotopmerking in de vorm van een vraag. Vraag jij je niet bij elke bestaande of in te voeren wettelijke regeling af of die jouw autonomie bevordert of juist verkleint? Lijkt mij althans een redelijke toets. Helaas zijn de tegeltjes niet heel geschikt voor uitgebreidere beschouwingen en nuanceringen, mogelijk komen we elkaar nog eens tegen in ander verband; laten we zeggen, je hebt m'n gmail.

nattebever | 30-09-08 | 17:07

Ach ja, nu ze het niet bij de mensen vandaan hadden kunnen halen hebben ze het zelf op moeten hoesten, NOU EN? :P Gerechtigheid!

Tinus Trekveer | 30-09-08 | 17:05

Vraagje wat voor impact hebben volgende dingen op de economie

1) Daling van EROI(energy return on investment)in de fossiele brandstoffen sector doordat gemakkelijker fossiele brandstof reserven als eerste door de sector gewonnen is dan iets mindere.
en tenslotte iets met tar sand oil met EROI of 11/10

2) Daling met 20% in komende twaalf jaar in olieproductie
(De verwachting is gebaseerd op afname van productie in huidige velden die nu in productie zijn,plus aangekondige velden die productie gaan plus extrapolatie van statitieken voor ter verwachte nieuwe olievondsten en in productie nemen van die vondsten).

ing.Autist | 30-09-08 | 16:11

ekimov | 30-09-08 | 15:17

Hiervoor dien je een levenslange ban te krijgen. Iemand met John leerdam vergelijken is écht heel erg.

Maaier | 30-09-08 | 15:30

@ Bigi Bana Boy | 30-09-08 | 14:14
Je doet me aan John Leerdam denken. Gezellig conservatief klessebessen.

ekimov | 30-09-08 | 15:17

tipo | 30-09-08 | 12:38
Een nieuwe windhandel, á la de Tulpen/hose, Asian Tigers, dot.coms en de hypotheken, goed idee! CO2 certificaten, blauwe stroom, groene stroom? Shipping CVs?

Fimbulvetr | 30-09-08 | 14:31

nattebever | 30-09-08 | 12:45
Ik ben meer van het geleid kapitalisme met een gezonde dosis nationalisme en protectionisme omdat ik niet geloof in een strikte scheiding tussen staat en economie zoals vrije markt adepten dat zo graag willen zien. Begrijp mij niet verkeerd, ik hang bepaald niet het linkse economische model aan maar meer een conservatief nationalistisch model. Vanuit dat standpunt gezien is het liberalisme in essentie een progressieve stroming, en dat vergeten we nogal eens. Niets ten nadele van liberalen, die ik over het algemeen en zeker in Nederland als keurige, zeer goedbedoelende en hardwerkende mensen zie, maar ik vind het een maatschappij ontwrichtende leer.

Bigi Bana Boy | 30-09-08 | 14:14

@ Fleischbaum
... Gisteren goed voor een daling van 23,6 procent!...

Huh? 23,6 Procent, of 23,6 procentpunten?

Hübsch | 30-09-08 | 13:52

Oplossing: Trading stopzetten, weekendje inlassen, kijken waar het fout loopt en dat repareren. Dan heb je daar tenminste nog geld voor.
Verder oppassen dat consumenten niet buigen voor Amerikaans media-offensief.

Occy | 30-09-08 | 13:52

Oplossing: Trading stopzetten, weekendje inlassen, kijken waar het fout loopt en dat repareren. Dan heb je daar tenminste nog geld voor.
Verder oppassen dat consumenten niet buigen voor Amerikaans media-offensief.

Occy | 30-09-08 | 13:52

Oplossing: Trading stopzetten, weekendje inlassen, kijken waar het fout loopt en dat repareren. Dan heb je daar tenminste nog geld voor.
Verder oppassen dat consumenten niet buigen voor Amerikaans media-offensief.

Occy | 30-09-08 | 13:52

beurzen zijn rapportcijfers

niks aan de hand, gewoon doorlopen.
ohja, en Amerika even naar de kloten laten gaan. Dat dan weer wel.

Decak | 30-09-08 | 13:41

-weggejorist-

neerenopgefokt | 30-09-08 | 13:36

-weggejorist-

neerenopgefokt | 30-09-08 | 13:33

AEX weer op 1,3% in de plus.
Geh, 'k ga maar eens aan het werk.

nattebever | 30-09-08 | 13:30

-weggejorist-

neerenopgefokt | 30-09-08 | 13:29

neerenopgefokt | 30-09-08 | 13:20
Denk niet dat men nog enthousiast is over het beleggen met geleend geld. De lucht moest uit de markt. Of die er nu allemaal uit is, weet ik niet. Een groot deel wel, vermoed ik.
Als 13:22 al gezegd, niet beleggen met geleend geld. Bezittingen kunnen variëren in waarde, een schuld blijft meestal wel nominaal. Dat kan anders uitpakken (dat zien we nu), maar voor een particulier is het erg raadzaam om niet met geleend geld te gaan speculeren. Zonder goede (voor-)kennis van zaken is de AEX een casino.

nattebever | 30-09-08 | 13:27

-weggejorist-

neerenopgefokt | 30-09-08 | 13:26

zooishettoch | 30-09-08 | 13:15
Getekend? Ik denk dat het meestal niet meer dan een kruisje was dat ze konden zetten.
Eigenlijk moeten alle mensen met een IQ onder de pak 'm beet 120 partieel handelingsonbekwaam worden verklaard en onder financiële curatele worden geplaatst. If not, wordt er op grote schaal misbruik van gemaakt, gewoon, omdat het kan. Je ziet dat in NL ook met die zogeheten woekerpolissen. De meesten hadden niet eens door dat ze met geleend geld aan het beleggen waren. Iets dommers is nauwelijks voorstelbaar.

nattebever | 30-09-08 | 13:22

-weggejorist-

neerenopgefokt | 30-09-08 | 13:20

-weggejorist-

neerenopgefokt | 30-09-08 | 13:18

Maar eens wachten tot men aan de overkant wakker wordt. Ze zullen wel geschrokken zijn van de verliezen en gaan aankopen. 't Is een opgewekt volk, die Amerikanen.

nattebever | 30-09-08 | 13:17

Nu weer 1,21% in de plus.
Vinger wel aan de pols houden, mensen.

nattebever | 30-09-08 | 13:16

-weggejorist-

neerenopgefokt | 30-09-08 | 13:16

@stekelige
Door de kredietcrisis an sich zijn er geen mensen uit hun woning geschopt. Wel doordat ze bijvoorbeeld hun baan verloren door de algehele economische malaise. Het is erg voor die mensen maar ze hebben zelf getekend voor een lening waarvan ze wisten dat ze m waarschijnlijk niet af konden lossen.

zooishettoch | 30-09-08 | 13:15

-weggejorist-

neerenopgefokt | 30-09-08 | 13:13

-weggejorist-

neerenopgefokt | 30-09-08 | 13:11

-weggejorist-

neerenopgefokt | 30-09-08 | 13:09

-edit @stekelige | 30-09-08 | 12:59--->@zooishettoch | 30-09-08 | 12:52

Je maakt nog een vergissing. De rijken minder rijk, zeg je. En: ik kan er niet mee zitten.
Voor alle duidelijkheid: de rijken aan het begin van de pyramide, hebben een deel van hun vette winst zien verdampen, maar zijn er nog steeds beter van geworden.
Dat jij er niet mee zit dat er inmiddels bijna 1 miljoen gezinnen uit hun huizen zijn geschopt, toont aan dat je geen idee hebt waar je over lult.

stekelige | 30-09-08 | 13:03

@zooishettoch | 30-09-08 | 12:52
Als je de rente wilt verlagen, moet je ook geld hebben. In dit geval zelfs in overvloed. Als het er niet of onvoldoende is, moet je het creeren en net doen alsof 't er wel is. Je zit jezelf dan op een gruwelijke wijze te belazeren. Je zit dan aan het eind van een pyramidespel met alleen nog verliezers. De winnaars zaten aan het begin van het spelletje.

stekelige | 30-09-08 | 12:59

Het valt me heel erg op dat de Islam nog niet de schuld gekregen heeft van een aantal reaguurders, of de Marokanen of buitenlanders in het algemeen.
.
Of zou dit te moeilijke kost zijn voor heb?

beroepskleier | 30-09-08 | 12:57

Wat er dus gebeurd is in Amerika is dat ze jarenlang iedere Tokkie een hypotheek hebben gegeven. Dat kon makkelijk want ook al losten die paupers niet af, dat werd makkelijk goedgemaakt door de stijgende huizenprijzen. Sterker nog, de banken wilden de overwaarde vaak ook nog wel even financieren. Ondertussen werd er in de financiele wereld zwaar gehandeld in die bundels hypotheken. Nu moet dat even afgeschreven worden en klappen dr een paar bedrijven. Maar beleggen is lange termijn werk. Gewoon je verlies niet nemen, komt vanzelf weer goed. Zolang het bedrijf niet failliet gaat dan. Ik denk dat de impact in de 'echte' wereld wel mee zal vallen. Er zijn zelfs voordelen, zoals het verlagen van de rente door centrale banken en minder inflatie. Vooralsnog zijn er wat rijke bedrijven en wat rijke beleggers iets minder rijk. Ik kan dr niet mee zitten.

zooishettoch | 30-09-08 | 12:52

Einde van de Domheid | 30-09-08 | 11:27
Ik blijf erbij. Als Bos en Wellink een jaar geleden hadden ingegrepen toen de hoogmoed bij de Fortis-top insloeg, had deze malaise (nog?) geen grip gekregen op de BeNeLux.
De beide nitwits en kwallerige ijdeltuiten doorzagen niet de consequenties en wuifden arrogant hun verantwoordelijkheid weg.
Aan dit type onbenullen zijn we wel overgeleverd. Wat een drama!

stekelige | 30-09-08 | 12:51

Bigi Bana Boy | 30-09-08 | 12:26
Grappig dat ik dit moet lezen van de reaguurder die mij ooit op Dalrymple attendeerde en dus weten moet waar al te veel overheidsbemoeienis toe kan leiden - een totaal verpamperde samenleving enerzijds en een debiel geloof in marktwerking anderzijds. Die mix werkt dus totaal niet.
Liberalisme in extremis zal ook niet werken en dus is er een soort van middenweg nodig, rekening houdend met het aloude homo homini lupus. Er zijn niet zo gek veel alternatieven - ook jij weet wel dat een verzorgingsstaat in een geglobaliseerde wereld alleen of hoofdzakelijk parasieten zal aantrekken (daar zitten ook veel wolfjes tussen en mogelijk zou ik hetzelfde doen) en dus 'doomed' is.

Wat zie jij, als je wilt reaguren, als de taak van de staat? Hoort daar ook de aankoop van aandelen Fortis bij? Ben benieuwd.

nattebever | 30-09-08 | 12:45

Bigi Bana Boy | 30-09-08 | 12:26
Dat risico zit aan het liberalisme vast inderdaad. Mijn makke met de linkerzijde is het succesbeknottende gedrag, het willen nivileren. Op zich heb ik niets tegen nivileren, als de zwakke op poten gezet worden en de kans pakken om zelf wat van het leven te maken, de meeste sociale wetgeving resulteert echter in plukken van de succesvolle en dat geven aan degene niet meedoen aan de maatschappij: de junks, de werkelozen, de dropouts.
Mijn 'sociaal-liberalisme' zou pleiten voor veel individuele vrijheid met een kleine overheid die waakt voor ontsporing, intervenieert bij misstanden en arbitreert bij geschillen. Een overhied, maar niet actief participeert, niet een samenleving probeert te maken, maar die mensen die willen faciliteert belasting aftrek voor investeringen, opleidingen en zaken ter algemeen nut, die individuen de ruimte geeft eigen succes te definieren, daar de vruchten van te plukken ter motivatie van de passieven, mensen niet willen voldoen aan sociaal aanvaardbaar gedrag in het gareel dwingt (1e straf opvoedend karakter, 2e stevig zitten of zware boete, elke opvolgende straf verdubbeld) en mensen niet laat crepreren, maar ook niet laat profiteren, De verzorgingsstaat is een vangnet, geen hangmat in luilekkerland.

Fimbulvetr | 30-09-08 | 12:42

Tijd voor een update, Fleisch. AEX na een begindipje de hele ochtend al strak in de plus. Niks aan de hand mensen, gewoon doorlopen.

BrigadierBlog | 30-09-08 | 12:39

@Fimbulvetr | 30-09-08 | 12:30
Er moet gewoon iets nieuws komen. Een nieuwe bubble. Die internethype wordt toch niks en de huisje/hypotheekje-bubble is nu ook ten einde...

tipo | 30-09-08 | 12:38

@Bigi Bana Boy 12:26
Dat zeepbellen af en toe moeten knappen is logisch. Met minder overheidsbemoeienis was de zeepbel nooit zo opgeblazen. Liever elk jaar een kleine klap dan een grote klap in 1 keer. De Russische revolutie heeft het klappen van de zeepbel 70 jaar kunnen uitstellen. Maar als het klapt dan klapt het.
Een kleine correctie heeft geen grote invloed op de maatschappij. Sterker nog, het houdt iedereen bewust van de risico's.

steven paul | 30-09-08 | 12:37

tipo | 30-09-08 | 11:56
Het ligt er aan wat je reserves noemt, je hebt gelijk dat overwaarde en beleggingen geen echte reserves zijn, want die waarde kan pas na verkoop vrijkomen en dat spaargeld weggestreept moet worden tegen kredieten en beleningen, dus Jan met de Pet mijn zijn 20k spaargeld en huis van 350k en een beleggingshypotheek van 300k heeft geen echte reserves, maar gaat wel waarschijnlijk de winter door komen, hoewel ik ga vermoeden dat de middenklasse de aanschaf van een nieuwe keuken of een auto een jaartje gaat uitstellen, tot dat de noodzaak daar is, wat minder uit zal gaan, die aanbouw maar niet gaat doen en misschien wat langer in dezelfde kleren gaat lopen, want krediet zal iets duurder worden en mensen willen niet te veel interen op hun appeltje voor de dorst, dat gedrag gaat de economie wel raken.

Fimbulvetr | 30-09-08 | 12:30

Prima tijd om te kopen. Wil je risico's enigszins dempen, koop dan via je BV. Stijgen de koersen, overdragen naar privé. Dalen de koersen, dan verliezen afboeken van winst (allemaal papier, maar WouterT betaalt gelijk mee) en wachten op stijging.

Zelf wacht ik nog een dagje, om 't sentiment te 'voelen'. Leve het KAPITALISME!

nattebever | 30-09-08 | 12:29

@Steven Tijpels
zou je denken? zijn record is verbroken

unban | 30-09-08 | 12:28

Fimbulvetr | 30-09-08 | 11:11
Zekers, en dat is ook mijn grootste bezwaar tegen het liberale denken. Dat het een maatschappij ontwrichtende leer is die tot sociale rampen leidt.

Bigi Bana Boy | 30-09-08 | 12:26

Op de achtergrond lacht een Osama...

Steven Tijpels | 30-09-08 | 12:24

Journailstiek gezien een leuk geschreven stuk van Fleisch :-)

Haagse Hooligan | 30-09-08 | 12:23

Hodja

Verwacht niet dat wat er nu in California gebeurt, gelukkig hebben we hier geen commuter steden uren rijden in de woestijn gebouwd.
Forse prijsdalingen zullen hier nu wel ook komen, lijkt me een goed plan

grskywalker | 30-09-08 | 12:11

Samen met de banken heb ik 1,2 biljoen dollar verloren.

Dostranamus | 30-09-08 | 12:10

Het leger moet naar het Damrak om de super-kapitalisten op te pakken die de wet hebben overtreden. Regels zijn regels!

Flippo | 30-09-08 | 11:59

@Fimbulvetr | 30-09-08 | 11:11
De middenklasse raakt zijn reserves niet kwijt. De middenklasse heeft die reserves nooit gehad, vwb overwaarde en opname van toekomstige winstverwachtingen. De olie wordt goedkoper, dus Joe sixpack komt de winter wel door. Dit is gewoon een reality-check voor vinex-bewoners.

tipo | 30-09-08 | 11:56

BiBroZaLo | 30-09-08 | 11:54

Nog steeds stukken minder per hoofd van de bevolking als in België... Italië... Japan en 60% van de rest van de wereld.

Mediahype en massahysterie.

ekimov | 30-09-08 | 11:55

Bigi Bana Boy | 30-09-08 | 11:07

Ja, het leger moet naar het Damrak gezonden worden! En marokkanen hebben geen spaargeld, dus worden ze opnieuw geknuffeld door dit kabinet.

Maaier | 30-09-08 | 11:48

@Bigi Bana Boy | 30-09-08 | 11:07
Geertje denkt niet aan vrije markt. Geertje denkt nog aan nationaliseren van abn-amro, maar dan een jaar geleden. Heeft ie gelukkig niet kunnen doen.

tipo | 30-09-08 | 11:45

@ Fimbulvetr | 30-09-08 | 11:11
zou cker eens leuk zijn om te zien wat er gebeurt:
Het gegeven dat de hele Banking-Industry eens flink in elkaar flikkert, en mischien de mensen WEL vertrouwen blijven houden in hun dollar!
Mischien dat meteen dan ook eens de exorbitante woeker-winsten (immers gegenereerd door an empty dollar-bubble) van al die executives-offices eens worden uitgedampt.
De Joe SA is immers zowiezo een grote proeftuin voor de diehard-kapitalist...

FredFlinstone | 30-09-08 | 11:40

Zozo, Fortis stond dus op 3,60 ingesteld als startpunt voor de koop.

Koud flesje Alfa | 30-09-08 | 11:38

ekimov | 30-09-08 | 11:10
Tsja, kapitalisten hebben vaak een ´you win some, you loose some´ mentaliteit en maken een afweging tussen laag risico, lage winstkans, hoog risico, hoge winstkans. Winnaars hebben mazzel, of hebben het gewoon goed gedaan. Verliezen hoort er bij als je meespeelt.
Links heeft een iets andere mentaliteit, winnen gaat ten koste van verliezaars, dus de winnaars moeten hun winst dan maar weer delen met het collectief, onder het mom, de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. Op mij komt het over als een spelletje op kinderpartijtje, waar de hoofdprijs een zak snoep is en het kindje aangeleerd wordt dat je die met iedereen hoort te delen.

Fimbulvetr | 30-09-08 | 11:30

@Einde van de Domheid | 30-09-08 | 11:27
Erotische fa.... Daar ging mn ontbijt.

loerelau | 30-09-08 | 11:29

Tja het is natuurlijk een beetje zielig voor fatsoenlijk rechts dat de betovering door het one-issue (Wij zouden volmaakt gelukkig en nog rijker zijn als er geen Mocro's waren.) een beetje verbroken is. Een beetje fatsoenlijk rechts houdt het schip natuurlijk op koers. Maar -en hier is een beetje waarheid- men is een beetje ten opzicht van zichzelf verdeeld.
Zeg niet dat ik het nooit gezegd heb. Als je je zo blind staart op een issue, oogkleppen etc...
Ook over de Rita meltdown weinig. Paar jaar geleden was het her nog Rita hou je rug recht en Rita for President, ja er waren zelfs bewonderaars die erotische fantasieen over haar hadden....

Einde van de Domheid | 30-09-08 | 11:27

Gaat nu dan ook eindelijk de Nederlandse huizenmarkt instorten. Daar zit ik namelijk wel een beetje op te wachten.

Hodja | 30-09-08 | 11:20

Wat een dom stukje,hangt aan elkaar van de onwaarheden.... maar ja,dat zal de meeste bange mensjes een zorg zijn,die snappen toch al niet wat er gebeurt. :-(

captainobvious | 30-09-08 | 11:19

Bigi Bana Boy | 30-09-08 | 11:07
Je moet toegeven, de grootste vrijemarkt adepten, de Republiekeinen, hebben het reddingsplan van hun eigen president afgeschoten en voet bij ideologisch stuk gehouden. Op zich zou geen staatsinterventie best een interessant experiment zijn, ware het niet dat de motor van de economie, de middenklasse, de reserves kwijt gaat raken en minder gaan besteden, dat is funest voor groei en de mensen zonder reservers de hardste klappen gaan krijgen en dat is lullig voor de kwetsbaren.

Fimbulvetr | 30-09-08 | 11:11

Fimbulvetr | 30-09-08 | 11:05
Het mooie is: na regen komt zonneschijn.
In de kapitalistische wereld tenminste, in die van de linksen en Amerikahaters hangt er altijd zo'n benauwende gelijkschakelende grijze sluier overheen.

ekimov | 30-09-08 | 11:10

@ _ILT_ | 30-09-08 | 09:12
je uiteenzetting over dat banken 5 keer het uitgeleende geld aan spaargeld dienen te hebben klopt niet:
Gister hoorde ik bij P & W dat ze voor elke 100 miljard uitgeleend geld, 8 miljard in beheer dienen te hebben. Fortis schijnt zelfs een vermogen gelijk aan het BNP van Hollandia uitgeleend te hebben... Maw als die bank omflikkert gaat Nederland geheid koppie onder. Vandaar dat ze deze bank hebben geintervenieerd.

Als je een lesje financierings-kunde heb gevolgd (een vereiste wil je de beurswaarde van een bedrijf weten) snap je dat bedrijven gewaardeerd worden op hun toekomstig verwachtte winsten en de huidige bedrijfswaarde.
Bij banken ligt het andermaal nog ietwat gecompliceerder, omdat ze zo een lage onderliggende waarde hebben, bestaat de koerwaarde bijna uitsluitend uit de verwachte koerswinsten. Omdat voor de beurskrach in 1929 hier weinig omtrent was geregeld (interventie/wetgeving door de overheid) was het dus logisch dat deze waarde allemaal verdampten en er dus niets overbleef.

Daarbij komt er ook nog eens VERTROUWEN wat mensen dienen te hebben voor banken etc. Als dit ook weg is (zoals voor de krach 1929), bye bye financieel systeem...

Verder hoor je nu veel mensen/experts in de media zalvende woorden spreken uitsluitend en alleen om de mensen gerust te stellen, zodat er niet zulke idiote toestanden zoals in 1929 zullen gebeuren: We leven weliswaar bijna 80 jaar later (mensen zijn over het algemeen wel slimmer en geinformeerder geworden)

*uitbodemen rustig gaan*

FredFlinstone | 30-09-08 | 11:09

en... we zitten weer in de min. Hoe laag zakken we vandaag?

Bukoswski | 30-09-08 | 11:09

Fimbulvetr | 30-09-08 | 11:05
Beide zijn echte zekerheden, was natuurlijk zwaar ironisch bedoelt

Fimbulvetr | 30-09-08 | 11:08

Sikkeneur | 30-09-08 | 11:02
Ik wil je wel van dienst zijn hoor. Geen groter genoegen voor mij op dit moment om zout in de wonden van de aanhangers van de vrije markt / globaliserings kerk te wrijven.
En om het nog maar eens te herhalen, is er al iets van Geeertje-for-president vernomen ? Waar blijven de kamervragen Fleurtje ?

Bigi Bana Boy | 30-09-08 | 11:07

ekimov | 30-09-08 | 10:42
Tsja, het hele systeem hangt op vertrouwen, de risico afdekking hangt aan kansrekening, beide zijn echte zekerheden. God dobbelt nou eenmaal wel in de stochastische wereld (vrij naar Einstein), de kans op meerdere keren verlies is klein, maar mogelijk en als het vertrouwen dan ook nog eens 'down the drain' gaat, dan stort het kaartenhuis inelkaar.

Fimbulvetr | 30-09-08 | 11:05

Nog steeds geen oproep "KoopT Nederrrlands" voor de zandbakbanken onze banken overnemen en het spaarvarkentje bij het afsluiten van een juniorrekening tot het verleden behoort?

Waar zijn de Nationalisten en die jongen van Fatsoenlijk Nederland?

Sikkeneur | 30-09-08 | 11:02

11 september, 29 september, 2 + 9 is ook 11

Ploos | 30-09-08 | 10:59

Smoke 'm if you got 'm folks, because we're going down.

Bigi Bana Boy | 30-09-08 | 10:58

"Of de mayonaise ook pakt, moet later deze week blijken"
Is dat een belgisch gezegde?!

Don Knieschot | 30-09-08 | 10:54

Okay guys, laten we terug gaan naar de laatste plek waar we het gezien hebben :P

patjepejer | 30-09-08 | 10:54

/kermismodus on/
komtie gaatie komtie gaatie,
superrrrrrrrmachine ne ne ne,
nog 1 keertje achteruit uit uit
/kermismodus off/

Pilsvogel | 30-09-08 | 10:54

witwas | 30-09-08 | 10:20
Altijd ff de voorwaarden nalezen bij een bankproduct, meestal zit er een oversluitprovisie in wat voor vorm dan ook standaard in, dus even goed lezen als je de standaard voorwaarden hebt getekend. Je kunt daar trouwens altijd over onderhandelen, ik vermoed dat Account Managers bij banken nu een wat minder makkelijke tijd voor de boeg hebben en over wat maandjes zorgen gaan maken over hun eigen target en dus graag de provisie weggeven als je een nieuwe hypotheek voor een hogere rente afsluit, het loont ook rond te shoppen bij andere banken en die offertes eens bij jouw eigen bank neer te leggen.

Fimbulvetr | 30-09-08 | 10:49

ekimov | 30-09-08 | 10:42

Je redenering klopt, je cijfers zijn zelfs nog te bescheiden; maak van die tot 35x maar gerust tot meer dan 60. *verder zandzakjes vult*

Van Overmachte | 30-09-08 | 10:47

@steven paul | 30-09-08 | 09:07 Het lijkt (gezien de koersontwikkeling en volumes)erop dat de pensioenfondsen hun portefeuilles dit keer wel goed hebben beschermd en nu een deel van de winst op hun puts gebruiken om te profiteren van deze te ver doorgeschoten koersdaling.

witwas | 30-09-08 | 10:43

@JeMoeder!!! | 30-09-08 | 10:30
Papieren eisen? Realiteit en praktijk is dat Amerikaanse banken maximaal 20x het eigen vermogen uitlenen, Europese tot wel 35x. Daarom zie je nu vooral Europese banken in de problemen komen.

ekimov | 30-09-08 | 10:42

Dan verhoogt Woutert de staatsschuld toch geweaun? Jullie weten ook overal een probleem van te maken.

Flap Drol | 30-09-08 | 10:37

Mark my words: over een maand is het alleen nog maar ObamaMcCain wat de klok slaat, is de heisa over beurzen die "bloedrood kleuren" (kan de uitdrukking al niet meer zien zonder te kokhalzen) achter de rug en zijn alle fondsen weer aan het klimmen. Het is NU de tijd om in te stappen: wanneer heeft iemand van jullie voor het laatst bankaandelen aan Aldi-prijzen gehad?

tummes | 30-09-08 | 10:33

@ ekimov
.
Vrees dat jij degene bent die slecht is geïnformeerd. In Europa is er meer toezicht en de eis dat een bank 8% van het ingelegde vermogen in kas dient te hebben. Technisch is een bank daarom bij ons failliet als die norm niet meer wordt gehaald. Wat dus helemaal niet betekent dat de bank daadwerkelijk geen geld meer in kas heeft.
Bij Amerikaanse banken hangt het ervan af wat je als 'bank' wilt benoemen. Veel activiteiten die Europese banken als bank ontwikkelen, naast het innen en beheren van spaargeld, wordt in de VS gedaan door financiële instellingen die in de media ook gewoon 'bank' worden genoemd.
.
Per saldo gaat het erom WAT landen willen redden.

JeMoeder!!! | 30-09-08 | 10:30

Al oorlog voorspeld, iemand?

Van Overmachte | 30-09-08 | 10:28

gister is eauk de derivatenhandel (nl.wikipedia.org/wiki/Derivaten,
wereldwijd toch goed voor: 500.000.000.000.000) on hold gezet...

FredFlinstone | 30-09-08 | 10:26

@Artois.A./30-09-08/9.56
Sorry zal niet meer verkeerd vragen... niks aparte groep oid.
Het is alleen een machtige rotzooi geworden..$$$$

grapjasz | 30-09-08 | 10:23

Vol ingestapt.
360 here we come.
ff 20K verdienen :)

I (8)You fokker | 30-09-08 | 10:22

Waarom tijdens lunchpauze in de tweede kamer geen stoelendans en als de muziek stopt kijken welke minister op welk ministerie zit.
Erger dan Bos op financieen,Middelkoop op defensie,Vogelaar ez,enz,kan het onmogelijk worden.

R.B.Scott | 30-09-08 | 10:21

@filmbulvetr Het lijkt me sterk dat als je wilt oversluiten naar een hogere rente dat je dan een boete moet betalen. Lijkt me dat je door de bank met open armen wordt ontvangen

witwas | 30-09-08 | 10:20

Leuk... beurs ping pongen.

G-unite | 30-09-08 | 10:19

Fimbulvetr | 30-09-08 | 10:17
Het is je antwoord op Above's vraag, maar ik profiteer er van mee. Sounds sensible; bedankt.

Jaap de Paap | 30-09-08 | 10:19

@Hellsmurfje
Niet alleen de aex, maar zelfs ook Fortis.... ruim 9% in de plus

Karel Kruizenruiker | 30-09-08 | 10:18

Above | 30-09-08 | 10:07
Daar is nu geen zinnig woord over te zeggen, op dit moment verlenen de banken elkaar geen krediet meer, geld is dus schaars, daar zou normaal gesproken een hoge rente bij horen, maar dat zijn kort lopende kredieten, niet langlopende zoals een hypotheek. Nu oversluiten gaat je geld kosten (boete + 2% meer rente) zou nu niets doen, maar het komende jaar half jaar de renteontwikkeling in de gaten blijven houden en in een spreadsheatje door blijven rekenen wat je de komende 12 jaar gaat betalen en dat bij elke delta aanpassen en op breakeven oversluiten.

Fimbulvetr | 30-09-08 | 10:17

Paniek om niets de AEX staat alweer in de plus en stijgt langzaam door.

Hellsmurfje | 30-09-08 | 10:16

he wat flauw... de beurs staat weer in de plus :(
Stelletje koopjesjagers :P

flaptop | 30-09-08 | 10:16

@ Above 10:07
Ga ergens betaald advies inwinnen. Wat je met je hypotheek moet doen is afhankelijk van je persoonlijke financien, die je niet op geenstijl wilt plempen.

steven paul | 30-09-08 | 10:14

bel20 net in het groen. geen paniek onder de beleggertjes aldaar.

decavent | 30-09-08 | 10:14

@alleskudt Ik ben geen expert en misschien daardoor wel redelijk positief over de banken en over de Nederlandse economie. Fortis had voor het weekend een eigen vermogen van € 12 per aandeel en een winst over het eerste halfjaar van 1,6 miljard wat neerkwam op € 0,75 per aandeel. Er is dus geen sprake van een zeepbel die uitéénspat, alleen het onvermogen op korte termijn aan de verplichtingen te voldoen als er een run op de bank zou volgen. De werkeloosheid in Europa is zeer laag en ondanks alle problemen groeit de kredietverlening nog. Een diepe recessie ligt dus niet voor de hand, hooguit een dalletje als gevolg van gedaald consumentenvertrouwen.

witwas | 30-09-08 | 10:13

En we gaan weer omhoog! +1,16% it is.. Net als Euronext, de Belgen en de Portugezen trouwens.

Haplo | 30-09-08 | 10:12

groeeen

Toch vermoed ik dat er vandaag goede berichten vanuit de vs gaan komen.

330 as we speak

pseudopsycho | 30-09-08 | 10:12

@ Above | 30-09-08 | 10:07
Ik ben geen expert maar ik sluit 'm ook over naar 20 jaar vast om die reden.
In de crisis van de jaren '80 was de hypotheekrente een stuk hoger.
Vreemd genoeg zeggen de experts dat de rente daalt in tijden van crisis.
Vlucht in obligaties levert een lagere rente op.

ekimov | 30-09-08 | 10:11

-weggejorist-

Artois Arnhem | 30-09-08 | 10:09

Above | 30-09-08 | 10:07

je gaat voor goed en degelijk advies best even langs het plaatselijke fortis-kantoor.

decavent | 30-09-08 | 10:09

Tijd voor een reset, jongens! Opa's Luger is net in het vet gezet en de FlaK 37 heb ik ook al gesmeerd. In het verleden behaalde resultaten bieden dan wel geen garantie voor de toekomst, maar niks is zo goed voor de economie als een paar wereldmachten die even bij elkaar komen voor een ouderwetse knalfuif.

Keep the tanks rolling!

Der Gunther | 30-09-08 | 10:07

Wat veel belangrijker is:
Hoe zit het met de hoogte van de rente voor een hypotheek?
Nu heb ik hem nog voor 4,4% maar in 2010 loopt hij af. Als ik nu al verleng is de rente 6%. Wat is dus verstandig?
Is de rente in 2010 lager dan 6% of juist veel hoger waardoor ik hem nu voor lang moet vastzetten???????????

Graag iemand antwoorden met veel kennis:-)

Above | 30-09-08 | 10:07

Artois Arnhem
Je gaat wederom niet antwoorden op een vraag? Of wilde je het alleen even kwijt? Dan weet ik dat en kan ik in het vervolg je comments negeren.

Jaap de Paap | 30-09-08 | 10:06

Nu inkopen en over 5 tot 7 jaar weer verkopen..
Voor dit advies wil ik graag 1,2biljoen..

dekac | 30-09-08 | 10:04

witwas | 30-09-08 | 09:40
Kan ik ook niets tegenin brengen, maar toch in deze tijden zit hij toch telkens goed. Elke keer als al die analisten, bestuursvoorzitters en MinFin's roepen dat het nu wel gedaan is, roept KdK dat het eind nog lang niet in zicht is. En vooralsnog krijgt hij steeds gelijk. Kortom; op dit moment heb ik meer vertrouwen in de zienswijze van KdK dan in al die anderen.
Vandaag een grote advertentie van JP Schmitmann in de krant. Het gaat o zo goed met AAB, balanspositie is sterk etc etc. Eigenlijk precies hetzelfde riedeltje als wat Fortis verleden week elke dag op een persco kwam vertellen. En we hebben nu wel gezien hoe misleidend die informatie was. Bovendien heb ik JP Schmitmann al jaren bijna bovenaan m'n lijstje van zieke leugenaars staan, dus je begrijpt hoeveel vertrouwen ik in in dit verhaal heb. ING haakt ook niet voor niets af, ze schatten het risico gewoon in als té groot.

alleskudt | 30-09-08 | 10:03

Ik zie opeens groene cijfers op de aex borden.. moet niet gekker worden

Karel Kruizenruiker | 30-09-08 | 10:03

Agent327 | 30-09-08 | 09:02
Dexxia had LegioLease gekocht en nam de erfenis over van misleidende verkoop van een product waar consumenten een lening afsloten om een mandje opties te kopen. Het idee, aandelen stijgen, en dan zou je met calls zou je winst maken, de realiteit, de aandelen daalden en de calls moest uitgeoefend worden waardoor veel mensen ineens onverwacht bij moesten betalen voor dat mandje opties. Legio Lease had dit product als een soort klikfonds verkocht en de prospectus nogal technisch geschreven waardoor leken er gedurende de looptijd pas achter kwamen tijdens een BKR toets dat ze een lening hadden afgesloten.

Fimbulvetr | 30-09-08 | 10:00

JasperdePiPaPasper | 30-09-08 | 09:59
Daar heb je wel gelijk in.

Jaap de Paap | 30-09-08 | 10:00

@ Koud flesje Alfa | 30-09-08 | 09:49
Eens, maar het belang van een zaak heeft toch zelden de prioriteiten van dit weblog bepaald?

JasperdePiPaPasper | 30-09-08 | 09:59

Artois Arnhem | 30-09-08 | 09:56
En wat bedoel je daar precies mee? Ik snap je vragen wel, maar wat is de uiteindelijk bedoeling van je post?

Jaap de Paap | 30-09-08 | 09:59

@JeMoeder!!! | 30-09-08 | 09:44
Slecht geinformeerd ben je. Europese banken lopen veel meer risico dan Amerikaanse, hebben veel minder eigen vermogen in huis.

ekimov | 30-09-08 | 09:58

@-ilt_
Beetje veel gegoogled maar wel goede analyse. Vraag me in deze af hoe Bos dat reddingsplan heeft kunnen uitvoeren zonder consensus in de kamer. Is het mogelijk dat dit een autonome actie is of heeft hij wat omzeild?

meerendonk | 30-09-08 | 09:57

Jaap de Paap | 30-09-08 | 09:51
'Waarom durf je dat bijna niet te vragen? Joden zijn toch financieel en handelsgewijs handig?'
Laten we geen taboes handhaven, stel gewoon je vragen. Bijvoorbeeld:
-Hoeveel niet-Joodse Nederlanders waren in de vorige eeuw bij de NSB?
-Hoeveel niet Joodse Nederlanders verrieden Joodse onderduikers voor fl.7,50?
-Hoeveel niet Joodse Nederlanders waren bij de SS?
Gewoon vragen 'Als je zo voorzichtig doet, lijkt het net of het een aparte groep mensen is... :)'

Artois Arnhem | 30-09-08 | 09:56

Wat een infantiliteit onder de reaguurders op de Telegraaf site. Ze zijn de Marokkaantjes even vergeten, nu moeten de Amerikanen het ontgelden. Blijkbaar verlangen de lezertjes aldaar allemaal naar een stukje staatssocialisme, een rijtjeshuis en een uitkering. Nog minder hersencellen dan een amoebe.
Je maakt die mensen blijkbaar niet blij met plasmaschermen en ipods, ze wensen het einde van het kapitalisme en de Amerikanen. Ze willen weer terug de mijn in!

ekimov | 30-09-08 | 09:54

LifeCatcher | 30-09-08 | 09:42
en nog even ter info: mijn stukken Fortis heb ik in juni (!) van de hand gedaan. Lijkt me dat ik het toch wel goed gezien heb?

tummes | 30-09-08 | 09:52

grapjasz | 30-09-08 | 09:48
Waarom durf je dat bijna niet te vragen? Joden zijn toch financieel en handelsgewijs handig? Althans zo heb ik het begrepen. Als je zo voorzichtig doet, lijkt het net of het een aparte groep mensen is... :)

Jaap de Paap | 30-09-08 | 09:51

De Droit | 30-09-08 | 09:48
Vergeet niet de speech van GWB in 2002. Repubikeinen en vrije markt zin in de perceptie een beetje van hetzelfde laken een pak.

Einde van de Domheid | 30-09-08 | 09:51

@JasperdePiPaPasper Rita komt nog wel aan de beurt, vooralsnog weegt het vullen van een stookoven met 4 miljard euro belastinggelden ietwat zwaarder dan een leugen over het al dan niet lid zijn geweest van de voorloper van GroenLinks dunkt me.

Koud flesje Alfa | 30-09-08 | 09:49

JasperdePiPaPasper | 30-09-08 | 09:47

hier

Jaap de Paap | 30-09-08 | 09:49

Durf het bijna niet te vragen....(heel zachtjes dan..!)EhUh,.. is het nou zo dat
nog altijd vooral jeaudsche mensen de financiele wereld "besturen..'gewoon
puur nieuwsgierig ok..??

grapjasz | 30-09-08 | 09:48

@JeMoeder!!! | 30-09-08 | 09:44

Nou, daar ben ik het dan niet mee eens.
Het is juist een overmaat aan regulering, ingesteld door de "peanut-President" (en dan niet alleen omdat -ie pindaboer was), Jimmy Carter.

Het werd Amerikaanse banken verboden door de overheid om hypotheken te weigeren aan mensen die het niet konden betalen.

In de laatste jaren was dan nog de rentestand historisch laag en "du moment" dat die begint te stijgen, gaat het natuurlijk mis en kunnen mensen de hypotheek niet meer betalen; vooral als ze -hebberig als ze zijn- voor korte renteperiodes zijn gegaan, vaak niet meer dan een tot enkele maanden.

Wie zijn billen brandt....

De Droit | 30-09-08 | 09:48

De aandelen zakken, Rita gaat in de peilingen zakken, Kakkerlakken worden eindelijk klootzakken, topmanagers vullen hun zakken, mijn vrouw wil alleen nog maar pompzakken, dus voor mij rest straks alleen nog maar het doorzakken. Proost!

IkneukgeenMarochoer | 30-09-08 | 09:48

Uw vrachtwagenchauffeur zit met veel belangstelling (en enigszins verontrust) naar het financiele schouwspel te kijken.
-
Ik vraag me in alle oprechtheid af of dit niet gewoon het natuurlijke gevolg van het hele financiele systeem is. Als je kijkt naar de manier waarop de Banken geld maken, www.youtube.com/watch?v=_36o9TZovGY&am...
Dan is het toch niet meer dan logisch dat die hele luchtballon een keer moest knappen. Of zie ik dat verkeerd?

truckdriver01 | 30-09-08 | 09:48

Waar is jullie vlammende veroordeling van IJlende Rita?

JasperdePiPaPasper | 30-09-08 | 09:47

LifeCatcher | 30-09-08 | 09:42
zeker veel geld verloren de afgelopen dagen? Beetje maagzuur in de mond?

Fortis en Dexia zijn in wezen gezonde bedrijven, die solvabel en liquide zijn (en waren btw). De hele hype wordt vooral in stand gehouden door aanhoudende negatieve publiciteit. Toegegeven, de amerikaanse huizenmarkt is in een slechte toestand, maar daarom is een bedrijf als Apple (om er maar eens 1 te noemen) nog niet plots een ongezond bedrijf. Dus daar ga ik ook een beetje van kopen. En van nog een paar! En als we toch bezig zijn: doe ook nog maar wat olie om de keel te smeren.

tummes | 30-09-08 | 09:47

AEX is going up, Fortis is going DOWN.
Vandaag is de dag dat de betuweroute doet verbleken als het om het verdampen van belastinggelden gaat. Eerst was er het kwartje van Kok, nu de vier miljard van Bos. Lang leve de PvdA!

Koud flesje Alfa | 30-09-08 | 09:47

Nieuw wetsvoorstel: iedereen doorwerken tot zijn 95ste! Wie stiekum eerder dood gaat wordt verwerkt tot bio-brandstof! Milieu vriendelijk en komt ten goede aan de economie!

DWATH | 30-09-08 | 09:45

@ CoJoNes

Je politieke antipathie waar het de PvdA betreft is in brede kring bekend. Maar ik ben bang dat vriend en vijand het erover eens is dat deze 'meltdown' vooral te wijten is aan de deregulatie en het GEBREK aan toezicht sinds Reagan. En dan met name in de VS.

JeMoeder!!! | 30-09-08 | 09:44

@_ILT_

Jij kun zo de regering in!

PeerB | 30-09-08 | 09:44

@Steve: Kan jij niet ff die AEX omleggen? Gewoon dat laatste duwtje geven.

Herr Schwanz | 30-09-08 | 09:43

tummes | 30-09-08 | 09:39
Zolang als mensen zo blijven denken, ego over hun drankje en over geld verdienen,
net zolang zal deze mallaise aanhouden.

LifeCatcher | 30-09-08 | 09:42

Tijd om flink in te kopen;)

JosVerbeek | 30-09-08 | 09:40

@alleskudt Kees de Kort maakt zich al zorgen sinds hij kan praten. En dan is het logisch dat hij om de zoveel jaar een keer gelijk krijgt

witwas | 30-09-08 | 09:40

Banken beroven mensen.
Roof Kapitalisme: vroeger beroofde mensen banken, nu beroven banken mensen. Op dit moment worden er wekelijks 100.000 Amerikaanse gezinnen uit hun eigen huis gezet, omdat de bank het onderpand van de hypotheek terugeist.
www.stevenbrown.web-log.nl/

Steve Brown | 30-09-08 | 09:40

ik ga in ieder geval aandelen Fortis en Dexia kopen: nog nooit zo goedkoop geweest! En volgende maand is het allemaal weer paletti. Iedereen die vergelijkingen trekt met de jaren 30 vergeet dat de manier van informatieuitwisseling en databeheer het grote verschil maken met die periode.

Morgen schijnt de zon weer en vandaag is het tijd om ervoor te zorgen dat je dan met een Bacardi-Cola in de zon kunt zitten!

tummes | 30-09-08 | 09:39

Als ik word geschoren door buurman zit ik altijd stil. Dat omhoog schieten vanaf de beursvloer komt daarna wel.

de buuf | 30-09-08 | 09:39

Gisteren viel niet alleen Fortis om. In totaal 5 financiële instellingen in Europa kwamen in handen van de overheid.
Vandaag moeten de écht grote jongens beslissen of ze hun centen nog een kwartaaltje in die 'hedgefunds' laten zitten. Zoals 'TCI', dat ABN/AMRO onderuit haalde en van Rijkman Groenink een nóg rijkere Rijkman maakte, en ons voor 4 miljard in het pak naaide.

JeMoeder!!! | 30-09-08 | 09:38

@_ILT_ | 30-09-08 | 09:28
Nout Wellink zit daar als PvdA-er natuurlijk zwaar onder de plak van het CDA. Mij lijkt het voor de hand liggend dat RABO nu de AAB gaat kopen, ga maar na: Wie heeft er voor gezorgd dat Wouter Bos op de plek zit van minsiter van Financien? Juist, Herman Wijffels.
En waar kennen we Herman Wijffels van? Precies, de Rabobank.

CoJoNes | 30-09-08 | 09:38

BUY BUY BUY

desmodus | 30-09-08 | 09:38

Koop je straks een echte chevrolet voor de prijs van een daewoo :)

Kris | 30-09-08 | 09:38

Heb je dat wel geprobeerd, Zucht?
Zal je tegenvallen!
www.aex.nl/

LifeCatcher | 30-09-08 | 09:36

_ILT_ | 30-09-08 | 09:28 en 9:12
Verfrissend, zoals je dat schrijft. Zelfs ik snap het en ik heb er geen bal verstand van. Het klinkt erg logisch. Thanks voor de duidelijke uiteenzetting. Ik geloof daar wel in.

Jaap de Paap | 30-09-08 | 09:36

Ach ik zeg maar zo: handelaren zitten niet voor jan lul op de beurs, ze kunnen het hebben. Als het goed is hebben ze het belegde geld OVER! Ik moet gewoon weer werken en de huur betalen... En het geld was toch al virtueel, een beetje zoals in De Sims... Susul!

Doc Damage | 30-09-08 | 09:34

@witwas | 30-09-08 | 09:28
Ja da's waar maar toch weet hij ook nog wel wat zinnigs te zeggen over de loop ernaar toe. Althans, ik noem het zinnig in tegenstelling tot al die andere zogenaamde beurscommentatoren. Hij maakte zich 2 jaar geleden al zeer grote zorgen terwijl de rest nog volop de o zo geweldige financiële sector zat aan te prijzen.

alleskudt | 30-09-08 | 09:34

Vind dat het gedaan moet zijn met die beurs berichten hier op GeenStijl: als ik mijn aandelen in de gaten wil houden ga ik wel naar www.aex.nl

Zucht | 30-09-08 | 09:33

Het aandeel dat vandaag het spannendst is, is SNS Reaal. Daar gaat het helemaal niet goed mee, laat staan met hun tussenpersonen.

CoJoNes | 30-09-08 | 09:32

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Akabei | 30-09-08 | 09:32

Wat een Nerd gezwam.......

*wereld van beurs Illuvatar niet belangrijk kan vinden en zichzelf veel te serieus nemen**

illuvatar | 30-09-08 | 09:30

"@kwekkert
De mensen die er verstand van zouden moeten hebben, hebben het geloof ik ook al niet.

koolteer | 30-09-08 | 09:21"

Second that, onderschat niet de directe en idirecte belangen die spelen bij mensen die "er verstand van zouden moeten hebben" omdat hun denkstromingen architect waren van he systeem dat nu in elkaar dondert, en de politieke en ideologische belangen die spelen in het krachtenveld academische wereld (of wat daar voor door moet gaan) en politiek, bedrijfsleven (en dan vooral de corporatistische tak). Nout Wellink die voor mij al jaren door de mand valt, viel gisteren in de flashback verzorgt door NOVA flink door de mand, en nee je hoeft echt geen paragnost te zijn om een en ander te kunnen voorspellen in grote lijnen. De elite ambtenaren en de topeconomen hebben over de gehele linie gefaald. Net als ene nobelprijswinaar in de economie Fischer die in 1929 zei dat het allemaal wel mee zou vallen, waarna meer dan 15 jaar aan recessie volgde. Deze mensen hebben geen clue van economie, vanwege bovengenoemde beperkingen en een religieuze vorm van cognitieve dissonantie jegens de werkelijkheid.

_ILT_ | 30-09-08 | 09:28

@alleskudt Ik hoef Kees de Kort niet te horen om te weten wat hij gaat zeggen. Wat hem betreft ligt de bodem bij een AEX van 0

witwas | 30-09-08 | 09:28

En Rusland gooit gewoon de beurs dicht. Poetin wil niet dat de beurs omlaag gaat.

steven paul | 30-09-08 | 09:28

De 310 is al getest, dus nog even een nieuwsberichtje over laten we zeggen tegenvallende huizenmarktcijfers en dan gaan we nog wat zien.
Fortis zakt echter maar 7 a 8% op dit moment, jongens: dat kan beter!

Als we echt onder de 300 komen, zal er wel een stroomversnelling komen en als dié uitgeraast is wordt het leuk om call-opties te kopen. Hoewel je nu al ziet dat veel Call-opties al duurder worden tegen de stroom in, dus blijkbaar verwachten velen dat de bodem nu bereikt is. Ik zeg: wacht even tot Kees de Kort z'n nuttige zegje op BNR gedaan heeft, dan weet je of die bodem inderdaad bereikt is of dat dit pas het begin is.

alleskudt | 30-09-08 | 09:27

Dexia wordt ook deels genationaliseerd www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_finan...
De Belgische regering voert hun kerntaak, regeren, al niet goed uit. Nu gaan ze ook nog eens bankieren. Arme Vlamingen...

steven paul | 30-09-08 | 09:25

taxus | 30-09-08 | 09:18
de inflatie zal het werk doen. kijk maar naar zimbabwe

ganzo | 30-09-08 | 09:24

lol @ kwekkert

Heb hier toch heel wat dingen gelezen die de toestand van vandaag behoorlijk voorspelden.

En die kwamen niet van jou.

superjan | 30-09-08 | 09:23

@taxus, ik heb hem een jaar of acht geleden uit laten keren, nu aflossingsvrije hypotheek, kan klapje hebben aangezien de waarde van mn keet net niet drie keer over de kop is gegaan.

Koud flesje Alfa | 30-09-08 | 09:22

@kwekkert
De mensen die er verstand van zouden moeten hebben, hebben het geloof ik ook al niet.

koolteer | 30-09-08 | 09:21

De geenstijl banner is weer Stijlloos !! :D

vossejongk | 30-09-08 | 09:21

Nou de 300 punten grens is niet doorbroken voorlopig.......

*putopties weer in de kast zet*

illuvatar | 30-09-08 | 09:21

@Carpe Noctum | 30-09-08 | 09:14
Ja, hahaha, binnen een paar weken al!!

Code | 30-09-08 | 09:20

Haha, aandelen.
De enige goede aandelen zijn die in de wapenmarkt.

Modderkip | 30-09-08 | 09:20

@Taxus. Nee dus, de beleggingen zijn jouw eigendom, de bank beheert ze alleen maar. Dat ze tegen die tijd niet veel meer waard zijn is een ander verhaal.

witwas | 30-09-08 | 09:20

Op een gegeven moment wordt het interessant om wat aandelen in te gaan kopen.

Pepp1 | 30-09-08 | 09:19

Nou, Kwekkert, als jij er verstand van had zat je met je kont op de Malediven of Seychellen en niet achter je beeldschermpje

witwas | 30-09-08 | 09:18

@Kwekkert 9:16
Laat eens wat zinnigs horen dan.

steven paul | 30-09-08 | 09:18

Als banken omvallen, dan ben je met een beleggingshypotheek de lul, want dan ben je plotseling geen klein spaarder maar een kleine belegger. Naar de centen die je er al die jaren hebt ingestopt kan je fluiten. De regering heeft het over de zekerstelling van de gelden van de kleine spaarder, niet de kleine belegger.
Dit wordt diefstal of een ongelooflijke schaal.

taxus | 30-09-08 | 09:18

heerlijk, weer de hele dag reacties lezen van domme n00bjes die denken dat ze verstand hiervan hebben

Kwekkert | 30-09-08 | 09:16

AEX omlaag met 4% in de eerste 15 minuten

LifeCatcher | 30-09-08 | 09:15

hoppa, aex gelijk al op 311 gezet.... wie gaat de bodem leggen? het is te hopen dat de VS straks met wat goed nieuws komen, ik denk dat er hier (noord amerika) veel mensen aan het schrijven zijn momenteel.

ik ga iig slapen, succes en tot 305 :)

pseudopsycho | 30-09-08 | 09:15

Campbell Soup deed het gisteren goed op de Dow Jones.
Iedereen is daar blijkbaar goed wat ingeblikte soep aan het inslaan voor barre tijden die gaan komen.
.
Maareuh, wat zei Wouter Bos ook al weer? "Niets aan de hand, in ons land is de economie sterk en hier zullen geen banken om gaan vallen"
.
Zoals gewoonlijk zat Wouter de Windvaan er weer eens naast.

Carpe Noctum | 30-09-08 | 09:14

Het afstemmen van de 700 mrd. bill in de VS is het beste dat de Amerikaanse economie had kunnen overkomen. Laat de markt zijn werk doen de de rotte appels bankroet laten gaan (wat natuurlijk geen ene reet uitmaakt als het systeem van centrale banken fractional reserve banking en fiatgeld niet wordt opgedoekt, maar goed). Hoorde gisteren op BNR dat er banken dreigen m te vallen omdat ze niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Lol, dat is nu net het hele idee van dit bankensysteem, GEEN ENKELE BANK kan aan zijn lange termijn verplichtingen voldoen omdat ze gemiddeld zo'n 5 keer meer hebben uitgeleend dan het geld dat ze voor spaarder 'beheren'. Ieder ander bedrijf in iedere andere sector zou onhoudbaar zijn met zulke balansen. Maar banken niet. Banken zijn speciaal, zoals ik ook een clueless hoogleraar banken en financiering (ffs) bij NOVA hoorde optekenen. NOVA weet er alsnog de draai aan te geven dat de door het systeem (overheid, politiek, private banken die je monopolie macht GEEFT) het kapitalisme gefaald heeft. Het gebruikelijke riedeltje. Er gaat iets stuk, het is niet publieke sector, meer overheid gewenst! Terwijl het juist precies omgekeerd is, maar niet in het belang van de politici en het stemvee. Een ieder, en vele generaties na ons zullen beter af zijn als het een en ander eens in elkaar flikkert. Laten we de schuldigen dan geheel beschaafd berechten en in het gevang mieteren. Btw: Ene Wouter B.; ik krijg nog 250,- van je, vuile schoft...

Voor de zeurders, zeikers en clueless: RTFM!
"The Rescue Package Will Delay Recovery": mises.org/story/3131
TFM: mises.org/story/3128

_ILT_ | 30-09-08 | 09:12

Waar blijven de berichten over het makkertje van Duijvendak: tante Rita?

Eucalyptas | 30-09-08 | 09:11

Och, die rommel in de VSA is toch weer een mooie afleidingsactie om de rotzooi hier te verdoezelen. Ik hoor bv niemand meer over de hoge olieprijzen( met de daaraan gekoppelde aardgasprijs). 'khoop trouwens dat we hier niet massaal ons huis uit gezet moeten worden, want kraken mag ook al niet meer.

penis de papyrus | 30-09-08 | 09:10

Da's merkwaardig de futures in Amerika stonden net nog -6% en nu 1.5% in de plus

Karel Kruizenruiker | 30-09-08 | 09:10

@ Willianus Wortelus | 30-09-08 | 09:02

Dan maar hebberig...

Multiflauwekulti | 30-09-08 | 09:09

Ik had me voorgenomen pas weer aandelen te kopen als de pensioenfondsen verplicht zijn om te verkopen, omdat ze door hun dekkingsgraden gaan.

steven paul | 30-09-08 | 09:07

Niets aan de hand, geweaun doorlopen mensen...

Count Ochnipov | 30-09-08 | 09:07

Mevrouw Einde van de domheid says: 'Good riddance, they had it coming...'

Einde van de Domheid | 30-09-08 | 09:06

Agent327 | 30-09-08 | 09:02
de solidariteit aan wallonie houdt maar niet op.

ganzo | 30-09-08 | 09:05

-2,0% valt allemaal wel mee. Het is nu dus koopjesjagen. Een fonds als RDS @ 20 eurotjes. Belachelijk laag gewaardeerd.

HankieTankie | 30-09-08 | 09:04

@Jan Salie | 30-09-08 | 09:02
Dan wordt de ellende alleen maar groter.

Agent327 | 30-09-08 | 09:03

Aandelen zijn voor hebberige paupers.

Willianus Wortelus | 30-09-08 | 09:02

Dexxia krijgt ook staatssteun, niet van NL, ruim 6mld euro. Dexxia, was dat niet iets met woekerpolissen?

Agent327 | 30-09-08 | 09:02

Klinkt het negatief, maar als je nu uberhaupt nog aandelen ergens in hebt dan is het nu tijd om het verlies te accepteren en alles te verkopen.

Jan Salie | 30-09-08 | 09:02

Karel Kruizenruiker | 30-09-08 | 08:59

We zullen zien.......

kwark001 | 30-09-08 | 09:01

We wachten het maar weer af vandaag... ING neemt de abn-amro in ieder geval niet over. Da's weer goed voor de koers van het ING-aandeel.
Overigens volg ik de AEX niet meer, dat doet Fleisch prima voor ons! ;-)

vangodlos | 30-09-08 | 08:59

@kwark
312 punten.... volgens de futures

Karel Kruizenruiker | 30-09-08 | 08:59

Over 5 jaar kunnen we er weer om lachen.

Willianus Wortelus | 30-09-08 | 08:58

Humtiedum met ze alle naar de klotee.

Barkruk | 30-09-08 | 08:58

Gelukkig zijn de Amerikaanse beurzen vandaag gesloten, kan daar geen ellende vandaan komen.

Karel Kruizenruiker | 30-09-08 | 08:57

De AEX ligt onderuit! Op www.aex.nl/ that is.

Koud flesje Alfa | 30-09-08 | 08:56

Correctie.....308 punten....... voorspel ik

kwark001 | 30-09-08 | 08:56

ik heb geen geld, dat zit allemaal al in feijenoord.........

paddostoel | 30-09-08 | 08:56

en lucifers...

stoutklein_kutkonijn | 30-09-08 | 08:56

Zoals altijd zal de AEX de Dow wel volgen en dus een scherpe duikeling maken. Je vraagt je af wanneer de AEX de bodem bereikt heeft. Alle aandelen kelderen gezellig mee, ook van bedrijven die in principe geen eens slecht draaien. ING neemt Fortis waarschijnlijk niet over, dus de daling van gister was onterecht. Er komen zat koopmomenten aan, de vraag is alleen: waar is de bodem?

KapiteinClaus | 30-09-08 | 08:55

En toen wist ik het! Ik ga mijn kredieten maximaal opnemen en in een oude sok stoppen, als iedereen dat nou eens zou doen, zijn we eindelijk af van het leidinggevende gedrag van geld!

Koud flesje Alfa | 30-09-08 | 08:55

Kling, kling. De AEX opent met 318 punten............... voorspel ik.

kwark001 | 30-09-08 | 08:55

Minuut of tien nog en dan gaat de "pret" weer beginnen.

Agent327 | 30-09-08 | 08:55

Gaat alvast water, munitie, medicijnen, blikvoer, waxinelichtjes, condooms, batterijen, etc, etc... inslaan!

stoutklein_kutkonijn | 30-09-08 | 08:55

Er zijn dagen dat ik 1,2 biljoen dollar niet in mijn portefeuille heb.

Hellsmurfje | 30-09-08 | 08:54

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland