Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zwarte maandag. AEX door de hoeven

roodebeurs.jpgJa de gemiddelde commenter kan het niet schelen 'want ik heb lekker toch een aflossingsvrije hypotheek', maar de AEX is de nieuwe dumpingground geworden voor die dingen die ze wel eens 'aandelen' noemden. Check ook historisch verloop. As we speak zit de AEX op minus 6,8 procent/ 330,51 punten, de dow zakt ook redelijk door. Ga maar vast dat groentetuintje aanleggen en hout sprokkelen, misschien dat je dan de winter nog doorkomt. Bovenstaand plaatje is een treemap van de AEX. Rood=slecht.

Reaguursels

Inloggen

Care...

Jan Doedel Man | 30-09-08 | 20:08

@widtvoet ® 17:35

Half uurtje is uiteindelijk anderhalf uur geworden: 10% geraakt en moven die handel. Dank u.

*tweede wintersportje vast boekt*

widtvoet ® | 30-09-08 | 18:12

7 Goede jaren, 7 slechte jaren... Het klopt precies als je naar het diagram kijkt. Niets aan de hand dus. Volgend voorjaar gewoon weer lekker vakantie boeken en van de zomer weer uitgebreid bbq-en...

Eagle_Eye | 30-09-08 | 08:38

Wellicht helpt 't wanneer de boel wordt verhuist richting de Residentie en voortaan als HEX door het leven mag gaan;
020 heeft nooit een krachtige indruk gemaakt, maar gaat Heute-zu-Tage wel erg eenvoudig onderuit.

Harrydegraaf | 30-09-08 | 06:41

The Dow 800 (!) punten in de min. Vraag me af hoe ver dit nog door kan gaan voordat mainstream dit gaat voelen in Amerika er er buiten.

Bukoswski | 30-09-08 | 03:57

@rz: er is nog wintergroente hoor: boerenkool, spruitjes, veldsla, winterbloemkool, winterwortelen, prei...

Argyronauta | 30-09-08 | 00:12

@nattebever | 29-09-08 | 23:06 ,
vertrouw jij zomaar mensen, zeker bankiers?
Nou dan.
En Pythagoras was een plagiator eerste klas,
zat een 20 jaar in Egypte, stiekum af te spieken.

@adminitor | 29-09-08 | 23:11 ,
correct, dit is meer en filosofische kwestie.
no simple answers given.

vander F | 29-09-08 | 23:35

Een of andere kunstenaar had laatst weer de hoofdprijs voor een gouden kalf. Als je mij, of beter nog, een groep mensen weet te overtuigen van de waarde van deze fiets kom ik hem i.d.d. mischien wel ophalen. Voorwaarde is wel dat je er een dusdanig stuk "transcedentale" waarde bij verkoopt dat ik de fiets minstens voor het dubbele kan doorschuiven. Pakkie shag van pulp fiction deed geloof ik ook 4k (ofzo)...

adminitor | 29-09-08 | 23:14

vander F | 29-09-08 | 22:58
Mischien bestaat het alleen in ons hoofd. Maar omdat meerdere mensen er ongeveer dezelfde waarde aan hechten kunnen we het uitwisselen. Een crisis als deze is mischien een moment waarop we ons afvragen " wat betekent dit idee eigenlijk" en " hoe denken anderen er eigenlijk over". Maar goed, wordt mischien een beetje te filosofisch

adminitor | 29-09-08 | 23:11

adminitor | 29-09-08 | 23:04
Ik kan jou ook een ouwe fiets verkopen voor 20,000 euro. Interesse? Bel zit er nog op.

nattebever | 29-09-08 | 23:07

vander F | 29-09-08 | 22:58
Geld is o.a. ruilmiddel. Je kunt ook schelpen gebruiken. In die zin bestaat het al sinds mensenheugenis.

Je vertrouwt er op dat men het/een ruilmiddel accepteert. Vroeger was geld gekoppeld aan goud, al tijden niet meer. Men handelt dus min of meer op goed vertrouwen. Dat kan, dat heeft zich al bewezen. 't Moet alleen niet te gek worden en 't ruilmiddel moet niet in de plaats komen van het onderliggende goed of de onderliggende productie. Bijdrukken is dus op langere termijn totaal zinloos, want het representeert niets meer.

Nu gaan we verder met de stelling van Pythagoras. Pythagoras was een indiaan die ooit, een paar millennia geleden, verdwaald raakte in de Griekse wateren. Hij dacht 'Kudt, hoe kom ik hier uit?'. Enfin, de rest is historie.

nattebever | 29-09-08 | 23:06

nattebever | 29-09-08 | 22:54
Maar aan de vraagkant is ook een sturende functie uit te voeren, waardoor als het ware geld gecreerd wordt. Zo verkopen ze bij McDonalds een halve appel en twee druiven in een plastic zakje voor een euro. Door " consumenten" te leren deze hoger te waarderen dan een appel van 15ct ofzo van de markt " creert" McDonalds op deze wijze vraag (naar de minste appel voor de meeste prijs). Dus is geld op een bepaalde manier ook een afspiegeling van ideeen, en de waardering hiervoor.

adminitor | 29-09-08 | 23:04

@adminitor | 29-09-08 | 22:55 ,
niet het vertrouwen, je ruilt niet het vertrouwen,
je ruilt activiteiten.

Daarna houdt het zo ongeveer op.
Geld bestaat nog niet zo lang.

vander F | 29-09-08 | 22:58

vander F | 29-09-08 | 22:52
abstractie van vertrouwen dat ik mijn activiteiten kan ruilen tegen andermans activiteiten (ofzo). Zelfs goud is immers niet eetbaar...

adminitor | 29-09-08 | 22:55

vander F | 29-09-08 | 22:43
Elementary my dear Watson. Prijzen komen tot stand via vraag/aanbod. Stijgt de vraag, gaan de prijzen omhoog.
Stagneert het aanbod bij een gelijke of stijgende vraag, idem.

Op beurzen gaat dat allemaal in turbospeed. Huizenmarkt is deels luchtkasteel bij gebrek aan aanbod en doordat aanbod en vraag niet op elkaar zijn afgestemd. Overheid speelt daar belangrijke rol in, een zieke rol. Net als hier, in dit topic. Laat ik verder maar zitten.

nattebever | 29-09-08 | 22:54

@adminitor | 29-09-08 | 22:48 ,
niet helemaal, hangt er van af hoe je 'geld' definieert.

vander F | 29-09-08 | 22:52

vander F | 29-09-08 | 22:43
Ook voor geld geldt, is waard wat de gek ervoor geeft

adminitor | 29-09-08 | 22:48

nattebever | 29-09-08 | 22:37

Wouter Chavez... Nationalisatie van Shell, heeft een enorm hoge mate van "sosjaalistiese synergie" , voor dat je Bos een übersukkel vindt geef je 'm wel " goeie" ideen...

adminitor | 29-09-08 | 22:47

@nattebever | 29-09-08 | 22:37 ,
ik begrijp er eigenlijk geen reedt van,
om eerlijk te zijn.

Ik zit al jaren met verbazing te kijken naar het gegoochel met geld wat er helemaal niet is.
Wat ik zei, een vaag idee van geld, slechts een karikatuur.

Huizen die binnen 2 jaar meer dan een ton aan 'waarde' winnen.
Wat een gelul allemaal.

vander F | 29-09-08 | 22:43

Goh, GS wordt bijna een beurssite zie ik ;)

Rainmaker | 29-09-08 | 22:40

tipo | 29-09-08 | 22:33
Reken dan maar op Bos. Accijnsverhoging 'ter bevordering van het milieu'. Wat deed Bos eigenlijk bij Shell, was hij daar portier of zo?

nattebever | 29-09-08 | 22:39

vander F | 29-09-08 | 22:33
Als al in eerdere posts aangegeven zie ik Bos als een übersukkel die andermans geld over de balk smijt. Nu is hij dat gewoon te doen, maar in dit geval is het wel buitengewoon stuitend.

Wat is zijn next move? Shell opkopen, moehahahaha! (Ja WouterT, 't viel effe tegen om olie te vinden. Kun jij niet een miljard of 200 schokken voor de eerste paar maanden?)

nattebever | 29-09-08 | 22:37

tipo | 29-09-08 | 22:33
Maar het kwartje van bos groter...

adminitor | 29-09-08 | 22:35

De olie wordt goedkoper, dus niemand die deze crisis gaat merken...

tipo | 29-09-08 | 22:33

@nattebever | 29-09-08 | 22:30 ,
vergeet Bos ook niet, onze rots in de branding.

vander F | 29-09-08 | 22:33

vander F | 29-09-08 | 22:16
Heerlijk gevoel dat er in deze turbulente tijden nog mensen zijn op wie je kunt rekenen...
Tnx.

nattebever | 29-09-08 | 22:30

nattebever | 29-09-08 | 21:51
Woensdag komt er toch duidelijkheid over of ze toch nog geld gaan pompen? Anyway, dat goed bedoelen is i.d.d. een extra vertreurende factor, en de hele essentie van z'n partij in een notedop, iets dat goed bedoeld is maar door schaalvergroting en veranderende omstandigheden dramatischer wordt dan het aanvankelijk op te lossen probleem is een concept waarmee z'n partij wel vaker te maken krijgt...
tipo | 29-09-08 | 21:51
Als er een rechter was die dit soort risico isseus begreep was ie waarschijnlijk geen rechter... Wat betreft de gifbeker, zit die zo langzamerhand niet heel erg vol met verzuurde beloften?

adminitor | 29-09-08 | 22:24

@nattebever | 29-09-08 | 22:14 ,
zijn al bij je aanwezig hoor.

vander F | 29-09-08 | 22:16

vander F | 29-09-08 | 22:02
Kun jij de bij jou aanwezige karikaturen op de een of andere manier richting nattebever krijgen? Ben zelfs bereid UPS even langs te sturen, nu ik een lichte voorkeur voor chartaal geld heb.

nattebever | 29-09-08 | 22:14

In China hebben ze Wildoost kapitalisme,
en niet te vergeten het Goelagkapitalisme van de Rus.

Riep iemand om alternatieven?
Die zijn er dus niet.

Dit gaat over geld mensen.
De Idee geld, een immer meer vervagend Idee, een karikatuur.

vander F | 29-09-08 | 22:02

Gelukkig vertrouwde Bos op de Yanks dat ze 700 miljard belastinggeld uit het raam zouden flikkeren.

vander F | 29-09-08 | 21:53

@adminitor | 29-09-08 | 21:45
Ik denk dat Bos door de emotionele Belgen is overgehaald. Hij was zaterdag nog niet van plan overheidssteun aan banken te verlenen. Nu is hij net overgehaald, gooien die Amerikanen opeens het roer om door GEEN overheidssteun te verlenen aan noodlijdende banken. Het idee van Bos was waarschijnlijk: rust cre-eren. Een hele goede zaak, maar helaas niet gelukt. Het enige wat rest is duidelijkheid en de gifbeker leegdrinken. Dat wil zeggen: Geen overheidssteun meer aan banken, waarvan aangetoond kan worden dat ze onvoorzichtig gehandeld hebben. Alleen banken die kunnen aantonen dat zij buiten hun schuld zijn misleid, kunnen in afwachting van hun claim op vuile verhandelaars, een staatsgarantie krijgen als tijdelijke voorziening. De rechter moet dan bepalen of de verhandelaars geplukt kunnen worden.

tipo | 29-09-08 | 21:51

adminitor | 29-09-08 | 21:45
Wat de achtergrond is weet ik niet. Bos zal het hoogstwaarschijnlijk ook nog eens goed bedoelen, wat het nog eens extra verpest.

In de USA is het reddingsplan afgeschoten. Terecht.

nattebever | 29-09-08 | 21:51

nattebever | 29-09-08 | 21:36

Kan me van Bos niet echt voorstellen dat ie zelf naief genoeg is om in de sprookjes / cultuur van z'n organisatie te geloven, maar wat dan wel de achtergrond is... Maar dit schrijvende voel ik mezelf dan weer naief...

adminitor | 29-09-08 | 21:45

adminitor | 29-09-08 | 21:33
Reddingsoperaties in het systeem als het onze zijn in wezen gedoemd, maar passen wel goed in de verheerlijking van de/een slachtoffercultuur die bij Bos is ingebakken.

De zot.

nattebever | 29-09-08 | 21:36

CoJoNes | 29-09-08 | 21:28
Lucht uit de ballon, goede zaak. Wordt nog een Nikkei-variant.

nattebever | 29-09-08 | 21:34

nattebever | 29-09-08 | 21:27
Iedere euro die Bos in "willekeurige" banken stopt vervuilt het systeem verder en introduceert "moreel risico" in de vorm van een extra onzekerheid ( komt sinterklaas ook bij onze / bank bedrijfstak langs). Aan de andere kant weet je niet wat de ware achtergrond van deze acties zijn. (gemakshalve toch maar vertrouwen op integriteit / kwaliteit van Bos). Maar als in het verleden behaalde rendementen van een op ad-hoc op de beurs beleggende NL overheid enige indicatie geeft op de toekomst, zie ik het niet al te vrolijk in...

adminitor | 29-09-08 | 21:33

@Auke | 29-09-08 | 21:06
Dat zijn dus twee zware klappen voor Bos vandaag.

tipo | 29-09-08 | 21:31

tipo | 29-09-08 | 21:23
De concurrentie zal moordend zijn geweest en leningen werden verstrekt zonder fatsoenlijk onderpand. Als dan blijkt dat de keizer geen kleren aanheeft, is het goed dat daar op gewezen wordt.

Wouter Bos vindt kennelijk dat je zoiets niet moet doen, maar moet volhouden dat er heus toch echt wel nog een jasje en een dasje te vinden is. Zelfs al zou dat zo zijn, dan nog heeft hij er in feite geen zak mee te maken en al helemaal niet op kosten van een ander.

nattebever | 29-09-08 | 21:31

Heren, ondertussen in NY
Dow - 6,2%
Nasdaq -8%

CoJoNes | 29-09-08 | 21:28

adminitor | 29-09-08 | 21:23
Zo zou je het kunnen zien. Levert doorgaans weinig tot niets op voor de lange termijn. Daarbij vind ik het volkomen ongepast dat de staat, wij dus als belastingbetalerTs, opdraaien voor het gepruts van een stel incompetente halfapen. Begrijp niet waar Bos het lef vandaan haalt, zelfs al zou hij de aandelen Fortis op termijn met winst van de hand kunnen doen.

nattebever | 29-09-08 | 21:27

@nattebever | 29-09-08 | 21:17
Wouter Bos is van plan om door te gaan met het verstrekken van leningen aan banken, met wederom geleend geld. Hij stelt de collapse enkel uit, maar lost niks op. Iemand moet bloeden en wat mij betreft zijn dat de meest onvoorzichtige banken.

tipo | 29-09-08 | 21:26

@nattebever | 29-09-08 | 21:17
Concurentie is een voorwaarde voor vrije marktwerking. De overheid heeft een taak dat te garanderen. Maar bij de banken was het gebrek aan concurentie niet het probleem, maar het cre-eren van geld op papier, zonder deugdelijke onderpanden of onderbouwingen. En die zijn in bulk verhandeld, zodat het hele bankwezen vervuild is. Daar is winst op gemaakt. Daar moet nu verlies op genomen worden, omdat het een doodlopende weg is om met geleend geld, nog meer geld uit te lenen. Die collapse maken we nu mee.

tipo | 29-09-08 | 21:23

nattebever | 29-09-08 | 21:20
... eigenlijk is het gewoon een vorm van protectionisme

adminitor | 29-09-08 | 21:23

Om voorgaande redenen vind ik het 'redden van banken' door een staat een volkomen fout signaal, behalve ingeval de banken in feite door een staat gedwongen zijn om niet marktconform te handelen. Iets dat in de VS aan de orde schijnt te zijn geweest.

nattebever | 29-09-08 | 21:20

tipo | 29-09-08 | 21:00
In de loop der tijd zijn gigantische bedrijven ontstaan waarvan de leiding bestond uit ratten en ander gespuis. In dat opzicht is er weinig verschil met de gemiddelde staat. Voorbeeld is Enron, ander voorbeeld, enfin, zoek je staat maar uit.

Bedrijven hebben de mogelijkheid om ongebreideld te groeien en kunnen zodoende een monopoliepositie bereiken of een oligopolie vormen en wel worldwide. Dat zijn ongewenste ontwikkelingen en ik zou dan ook pleiten voor gedwongen splitsing. Al was het maar dat de service in die gevallen doorgaans ook totaal kudt wordt. In feite is het natuurlijk de stille wens van elk bedrijf om een monopolie te hebben op wat voor deel van de markt dan ook en alle opkomende concurrentie om zeep te helpen, goedschiks of kwaadschiks. Ik verwacht van 'het bedrijfsleven as such' alleen iets als er voldoende concurrentie is. Is die er niet, dan zijn het te vrezen ratten. Ook weer hier de analogie met de staat.

De optie, kortom, om klein te blijven of overzichtelijk ligt niet in de aard van het beestje, noch van een bedrijf noch van een staat. Daar een evenwicht in vinden, dat lijkt me erg moeilijk, maar niet onmogelijk.

nattebever | 29-09-08 | 21:17

@edit | 29-09-08 | 20:36
Wat betreft deskundigen, zelfs als ze gelijk hebben zorgt de markt er vanzelf voor dat ze ongelijk krijgen, hoewel ik me wel de vraag stel waarom mensen die het zo goed weten nog steeds voor een paar lullige centen provisie moeten werken.

Verder heb ik het idee dat de complete industrie onder invloed van ICT danig veranderd is. Ik bedoel, vroeger moest je voor plaatjes van blote vrouwen naar de boekhandel, daar had je dan een playboy, stonden tien plaatjes in en de dame achter de kassa deed moeilijk. Nu zijn die die tien plaatjes de gratis warmmaker voor de rest van een site, en komen boekhandel, kassadame, papierfabriek en drukkerij helemaal niet meer voor binnen de transactie. (romantiek ook weg... ;-)). Desondanks is onderwijs, financieel stelsel, regering (tel de digibeten...) invulling werkdag en de hele reutemeteut nog steeds grotendeels ingericht op eerder geschetst tijdperk. Ook het idee dat een middenklasse auto de afgelopen 50 jaar eigenlijk hetzelfde verbruik per km heeft ondanks enorme technische ontwikkelingen geeft te denken. Kortom, vertrouwen in experts welke met "beproefde" recepten en oplossingen komen kijk ik wantrouwend aan, heb er groot vertrouwen in dat de creativiteit en innovatiedrang van niet alleen NL érs eigenlijk een enorm deel van de wereld best in staat is om zowel financiele, milleu als welvaartsproblematiek op te lossen. (zonder genocide en oorlog!). Voorwaarde is wel dat we onder ogen durven zien dat zaken moeten veranderen, en dat dat eigenlijk heel positief, leuk en spannend is. Dergelijke experts hoor je echter zelden... Anyway, of de actie van Bos slim of niet slim was weet ik natuurlijk ook niet, maar iemand welke (ex) directeur is van begin 20e eeuwse instituten (shell & Pvda) heeft in mijn ogen niet de meest briljante papieren. Hoewel ik ook begrijp dat hij niet in staat is het achterste van z'n tong te laten zien

adminitor | 29-09-08 | 21:09

oei pijnlijk:
Bos: Nederland blijft banken redden
DEN HAAG - De overheid zal andere Nederlandse banken redden als die door de kredietcrisis in de problemen komen. Dat heeft minister Wouter Bos van Financiën maandagavond gezegd tegen het NOS Journaal en RTL Nieuws.

„Dat zullen we blijven doen als de situatie daar aanleiding toe geeft”, aldus Bos. Zondag droeg Nederland 4 miljard euro bij aan de redding van Fortis. Met steun van België en Luxemburg krijgt de Belgisch-Nederlandse bank een injectie van in totaal meer dan 11 miljard euro.

Ondanks de miljarden leed Fortis maandag flink verlies op de beurs. Het concern sloot de handelsdag uiteindelijk af met een koersdaling van 23,6 procent. Bos noemt de daling van het aandeel Fortis „een zware klap”.

Hij zei te hopen dat het vertrouwen van beleggers woensdag zal terugkeren als er meer details bekend worden van het reddingsplan van de Amerikaanse overheid voor de financiële sector van dat land.

Auke | 29-09-08 | 21:06

@bakoenin | 29-09-08 | 20:43
Iets uit het niets maken, wordt de nieuwe economie.

tipo | 29-09-08 | 21:06

@nattebever | 29-09-08 | 20:53
Winst maken op de lange termijn, zonder een al te hoge voorfinanciering, wordt vaak iets binnen een maatschap of co-operatie. Niet al te groot beginnen, maar wel snel internationaal gaan. En de werkelijke waarde van je diensten direct koppelen aan de papieren waarde. Met die tulpenbollen zijn die VOC-ers ook de mist in gegaan. Niks nieuws onder de zon.

tipo | 29-09-08 | 21:00

Teleurgesteld | 29-09-08 | 20:50
Weet niet of dit het juiste moment is. Denk dat er in het algemeen veel te weinig wordt nagedacht over de rol van de markt en de rol van de staat. Dat is een onderwerp waarover je boeken kunt volschrijven.

Basic zou moeten zijn, vind ik dan, dat de mens autonoom is en dat er een heel goede reden moet zijn om bevoegdheden en rechten over te dragen aan een derde (meestal de staat), met daarbij in het achterhoofd dat een overdracht vrijwel nooit teruggedraaid wordt. Ik ben, om een niet-relevant voorbeeld te noemen, voorstander van min of meer gecontroleerd vrij wapenbezit. Enfin, zo zijn er duizend en één dingen.

nattebever | 29-09-08 | 20:58

@Bukoswski | 29-09-08 | 20:49
Ik weet het, ik ken iemand die daar leefde als een koning, maar op het laatst nog maar net zijn vlucht terug kon betalen. 900 Euro maandloon is daar heel wat, maar je kan na een paar jaar bijna niet meer terug. Daarnaast vind ik Nederland een mooi land.

tipo | 29-09-08 | 20:54

VOC-mentaliteit zou er nu op neerkomen na te denken over de vraag hoe je ondanks alles kunt overleven en zelfs winst kunt maken. Hier zitten wel erg veel zeikerTs te posten, alsof ze hebben zitten wachten op een inconvenient truth. Die is er al, namelijk dat er geen bruikbaar alternatief is voor het systeem dat wij, en met ons de rest van de wereld zo ongeveer, hebben.
Ik zeg, daar kan er nog wel eentje bij. Aanpakken, morgen iets vroeger uit de vedertjes.

nattebever | 29-09-08 | 20:53

@bakoenin | 29-09-08 | 20:43
Die 2 jaar heb ik uit de NY-times, omdat iemand anders het over de koersstijging van volgende week had. Maar het kan ook een halve generatie duren. Het hangt er vanaf hoe snel mensen omschakelen van een exponentiele groei-economie naar een economie van verkleining en verduurzaming van goederen en diensten. Dat zal nog een hele revolutie worden.

tipo | 29-09-08 | 20:51

Teleurgesteld | 29-09-08 | 20:49
goede speech. Dit is een decisive moment, knock out for McCain

Bukoswski | 29-09-08 | 20:50

@nattebever | 29-09-08 | 20:47

Eens. Zouden we niet met z'n allen naar de ontwerptafel moeten?

Teleurgesteld | 29-09-08 | 20:50

@nattebever | 29-09-08 | 20:47
Dat denk ik ook. Kapitalisme en markt is prima, zolang het niet wildwest wordt. Dat is het nu wel en dus zal meer regelgeving en toezicht noodzakelijk zijn. Wat duidelijk is, is dat de markt alleen dat niet voor elkaar krijgt. Want geld is altijd goed. Ook snel geld, blijkt.

-edit | 29-09-08 | 20:50

tipo | 29-09-08 | 20:47
nee, ik het over architectonische projecten. Koolhaas is er druk bezig. Als je rijk wil worden moet je naar China gaan als architect.

Bukoswski | 29-09-08 | 20:49

Obama live op BBC world. Het wordt een makkie voor hem.... president worden dan... de rotzooi opruimen wordt een hell of a job.

Teleurgesteld | 29-09-08 | 20:49

Teleurgesteld | 29-09-08 | 20:44
Er is enig verschil tussen de NL-hypotheekmarkt en die in de VS, al zal de Rabo er heusch wat van merken.

Bij al dat gelul over het falen van de markt is het goed te beseffen dat het 'andere systeem' in feite nooit gewerkt heeft. Dit is gewoon de loop der dingen, herstel volgt vanzelf en in feite is er geen alternatief voor een kapitalistisch systeem. 't Hoeft alleen geen wildwest-kapitalisme te zijn.

nattebever | 29-09-08 | 20:47

@Bukoswski | 29-09-08 | 20:45
Klopt. Chinezen geven hun geld ook nooit aan de bank. Die hebben al eerder met nationalisaties te maken gehad.

tipo | 29-09-08 | 20:47

Obama live on CNN.com - dit gaat hem veel stemmen opleveren

Bukoswski | 29-09-08 | 20:47

tipo | 29-09-08 | 20:44
genoeg werk voor jou in China

Bukoswski | 29-09-08 | 20:45

Rabobank? Was dat niet de grootste hypotheekverstrekker van Nederland?

Moehahahaha...

Teleurgesteld | 29-09-08 | 20:44

@Bukoswski | 29-09-08 | 20:41
Ja, het gaat pijn doen. Ik ben architect, met veel werk uit het vastgoed. Dit gaat mij veel werk kosten. De meeste vastgoedontwikkelaars krijgen al een maand lang vrijwel geen cent los van de banken.

tipo | 29-09-08 | 20:44

tipo | 29-09-08 | 20:32
Een van de verschillen met eerder correcties is, dat er altijd de mogelijkheid was van verplaating bestedingen van consumptieve aard naar kapitaal goederen.
Dus in huizen en goud.
Het mechanisme van Hayek .
Helaas, daar zit hem nu een probleempje, want de bestedingen zaten al in kapitaalgoederen, (weliswaar met geleend geld) en natuurlijk ook in consumptieve goederen.
Nu ontrekken van kapitaal uit de consumptieve markt gaat direct het bedrijfsleven raken, terwijl dat bijlange na niet het gat gaat dichten wat er in de zeepbel van de kapitaal goederen gecreeerd is.
En bezit is nauwelijks te herverdelen, want er is geen bezit.
Alles is geleend, en in 3 voudig over gefinancieerd ten opzichte van de werkelijke waarde.
De grote recessie heeft 10 jaar geduurd, (langer eigenlijk tot 45 volgens de theoretici) dus waar baseer jij het optimisme op dat dit 2 jaar gaat duren ?

bakoenin | 29-09-08 | 20:43

@tipo | 29-09-08 | 20:32
Daar zit wel wat in: die gifbeker leegdrinken. Wat ik hoor is dat de schade gewoonweg niet te overzien zal zijn om dit te laten gebeuren. Daarnaast denk ik dat weinigen er begrip voor zouden kunnen opbrengen als de overheid niet in zou grijpen en al hun centjes die "veilig" op de bank staan in lucht opgaan. Dat heeft behoorlijke gevolgen, natuurlijk. Ik denk eerder dat er binnenkort een veel zwaarder toezicht zal komen. En daarmee gaat men dus niet op dezelfde voet verder. Voor nu even wel, want dat kan even niet anders, kennelijk. En die aandeelhouders: die hebben wat mij betreft al veel te veel te zeggen. Als die in toom waren gehouden was ABN niet verkocht en had Fortis geen probleem vermoedelijk.

-edit | 29-09-08 | 20:43

De buren hebben al een groentetuintje..... als we iets nodig hebben trekken we het wel bij hun uit de tuin.

OneandOnly | 29-09-08 | 20:42

tipo??????

we hebben een gelovige.... zelfreinigend vermogen van de markt......
Moehahahahaha...

Teleurgesteld | 29-09-08 | 20:42

@Kyokushinkai 20:36
Jij vind dat de overheden dat moeten opruimen. Dat maakt het nog geen vaststaand feit. De harde werkelijkheid van een faillisement is de werkelijke opruiming. De goede banken zoals de Rabobank en enkele anderen blijven gewoon doorgroeien hoor.

tipo | 29-09-08 | 20:42

www.nytimes.com/2008/09/30/business/30...
Olie wordt wel weer wat goedkoper. Positief denken, dat is wat ik altijd maar zeg, al is dat aan collectivisten natuurlijk niet besteed, gewend als ze zijn aan de ruif.

nattebever | 29-09-08 | 20:41

tipo | 29-09-08 | 20:38
jij denkt niet dat mainstream dit ook gaat voelen?? Dit gaat overal en iedereen pijn doen.

Bukoswski | 29-09-08 | 20:41

Obama wint nu zo dik. Mc Cain kan zijn eigen mensen niet eens dirigeren...

Bukoswski | 29-09-08 | 20:39

@Kyokushinkai | 29-09-08 | 20:34
Niemand heeft een pistool op het hoofd van die mensen gezet om die hypotheek te nemen. Kom op zeg. Ik had ook een huis van 2 ton met 3 ton hypotheek kunnen hebben. Heb ik niet gedaan, omdat ik dat te risicovol vond. Mijn hypotheekadviseur keek alsof ik een feestje aan het verpesten was. Domheid moet niet beloond worden en die snelle jongens, die komen er heus niet allemaal mee weg. Zo zullen er straks een hoop minder bankmedewerkers zijn, want die banken moet in de kosten gaan snoeien. Mooi toch?

tipo | 29-09-08 | 20:38

@tipo | 29-09-08 | 20:26

Absoluut niet waar. Het systeem is uiterst instabiel. Dat zou geen probleem hoeven zijn, ware het niet dat iedereen begint in te zien dat het inderdaad instabiel is. Er is geen sprake meer van een exponentiele groei van de economie.

Zonder exponentiele groei stagneren de huizenprijzen, of dalen ze.

Zonder exponentiele groei kunnen banken geen leningen uitgeven (lees: geld in economie pompen)

Met als gevolg minder investeringen met als gevolg nog lagere groei, met als gevolg een einde aan ons huidige (kapitalistische) geldsysteem. Als het maar bij een beschaafd einde blijft.... dat is het belangrijkste.

Teleurgesteld | 29-09-08 | 20:38

@Kyokushinkai | 29-09-08 | 20:34
Poep? Hollandse nuchterheid in overdrive... Dit gaat zo een pijn doen op de Europese markten morgen, ben benieuwd wat Japan en China gaan doen.

Bukoswski | 29-09-08 | 20:37

@adminitor | 29-09-08 | 20:31
TSja.... Ook hier moet ik weer afgaan op mensen die zeggen deskundig te zijn. Die lijken de stap van Wouter wel oké te vinden. Zelfs de kamer is er van links tot rechts mee eensch. Dat gezegd hebbende: ik heb het niet zo op met financiële adviezen van deskundigen. Want ook ik heb mij een opmaat-hypotheek laten aanpraten.

-edit | 29-09-08 | 20:36

@tipo | 29-09-08 | 20:32 > de markt kan helemaal niets meer zelf regelen, het zijn de overheden die de rotzooi van de markt moeten opruimen door reddingsplannen en nationalisatie. Onder welke steen leef jij?

Kyokushinkai | 29-09-08 | 20:36

@tipo | 29-09-08 | 20:00 en 20:12 > niets aan de hand, alsjeblieft zeg. De grootste crisis sinds decennia. En het is echt onzin dat degenen die geld hebben gewonnen het nu ook verliezen. De mensen die het geld hebben gewonnen over de ruggen van degenen die ze bijv. de hypotheken hebben verstrekt blijven nu buiten schot, terwijl de gewone mensen met die hypotheken de lul zijn. Niets zelfreinigend vermogen, maar ouderwetse uitbuiting uit hebzucht. Verder zijn de in de VS bezig met overheidsingrijpen en nationaliseren van banken, dus hoe kom je er in godsnaam bij dat het signaal daar is 'banken ruim je eigen rotzooi op'? Sorry hoor, maar je praat echt poep.

Kyokushinkai | 29-09-08 | 20:34

kleine correctie? Amerika heeft geen investment banks meer, Grootse BO ooit failed, Cain en Bush in zijn hemd? Grootste drop sinds decennia op Dow Jones (700 points)? nationalisering NL Bank? Kleine correctie?!? Grappig.

Bukoswski | 29-09-08 | 20:32

@-edit | 29-09-08 | 20:26
Vertrouwen herwin je niet door op dezelfde voet verder te gaan (het loszingen van de papieren waarden van de werkelijke waarden), of door de overheid mooie praatjes te laten verkopen. Aandeelhouders don't buy that shit, zo is vandaag bewezen. Er moet echt iets in de markt veranderen, maar dan moeten er wel een aantal snelle jongens snoeihard op hun bek gaan. De markt gaat dat de komende tijd vanzelf regelen. Dat vele onwetende spaarders daarin meegezogen worden, maakt ze alleen maar allerter (en iets armer de komende tijd).

tipo | 29-09-08 | 20:32

@edit | 29-09-08 | 20:26
Maar wij vertrouwen op Wouter!

adminitor | 29-09-08 | 20:31

Vandaag is ook Geenstijl 5,2% minder waard geworden. En dat is jammer voor al die tijd die wij er met z'n allen ingestoken hebben, want dat is nu blijkbaar allemaal 5,2% minder waard.

datzitzo | 29-09-08 | 20:31

Het wordt tijd dat het bankwezen wordt gesplitst: verzekeringen, beleggingsdiensten -> markt (met zwaar democratisch toezicht), maar leningproducten en spaarproducten -> de staat (normaal democratisch toezicht). Ik ben er ook niet blij mee, maar is voorlopig de enige oplossing.

Teleurgesteld | 29-09-08 | 20:26

@tipo | 29-09-08 | 20:00
Veel verstand heb ik er niet van, maar wat ik wel begrijp is dat een doodnormale correctie een behörlijk understatement is. Wat er volgens de deskundigen aan de hand is, is een vertrouwenscrisis dat grootschalige gevolgen kan hebben (en feitelijk zelfs al heeft) op het hele fundament van het wereldwijde financiële systeem. En da's best wel zorgelijk, denk ik dan.

-edit | 29-09-08 | 20:26

@Teleurgesteld | 29-09-08 | 20:22
Het systeem is nog steeds stabiel, alleen vallen de rotte bladeren van de boom, welke een rijke voedingsbodem voor nieuwe ontwikkelingen zijn. Zoals goedkope en demontabele huizen, hernieuwbare energie en andere duurzame dingen zonder weggooi- of extreme exploitatie-drive. Dat er eerst 2 jaar krimp is, ach, dat gebeurt elke herfst.

tipo | 29-09-08 | 20:26

tipo | 29-09-08 | 20:12
Nou, morgen maar eens het zelfreinigende karakter van de markt aanschouwen dan.

bakoenin | 29-09-08 | 20:26

Mc Cain staat nu ook in zijn hemd...

Bukoswski | 29-09-08 | 20:24

@tipo | 29-09-08 | 20:12

Dom. Het zijn niet zozeer de banken die er een bende van maken. Het is het kapitalistische systeem dat zichzelf aan het opblazen is: de banken maken het mogelijk.

Een systeem dat alleen stabiel is bij exponentiele groei van de economie is gedoemd te mislukken.

Teleurgesteld | 29-09-08 | 20:22

vote to reconsider bail out is accepted, vraag me af wat ze willen veranderen aan de BO...

Bukoswski | 29-09-08 | 20:21

Don Knieschot | 29-09-08 | 20:11
Ook wakker?

Bukoswski | 29-09-08 | 20:14

In de VS geven ze eindelijk een verstandig signaal: Banken ruim je eigen rotzooi op. Hopelijk dat Bos ook dat signaal afgeeft bij de volgende bedelende bank met mismanagment.
.
Ik bedoel: De Rabobank heeft niet voor niets zijn best gedaan om uit de rotzooi te blijven, waardoor het wellicht minder winst heeft gemaakt. Die komen de gedorven inkomsten vanwege goed beleid toch ook niet met terugwerkende kracht opeisen bij Wouter bos? Nou dan.

tipo | 29-09-08 | 20:12

@Stekelige
het is niet prijs in dollars wat belangrijk is maar energie opbrengst per geinvesteerde energie-eenheid en als dat afneemt blijft minder energie over om een economie draaiend te houden of leuke dingen te doen en als EROI onder bepaalde waarde komt stort
de industrie in en als kleinere dan 1 wordt krijg oorlog,hongersnoden en andere ellende.

olie is een mooie brandstof, handig transporteren of op te slaan, geeft veel energie bij verbranding en was gemakkelijk te winnen. dus kon men een flinke economie ermee draaiende houden.

aardgas,steenkool en uranium zijn wat minder ideaal op dat op zich betreft maar daarmee kan iets kleinere economie draaiende houden. Windenergie en Zonne-energie hebben wat opslag probleemtjes maar daar worden aangewerkt.

ing.Autist | 29-09-08 | 20:11

Goh. Lower House rejects $700 bn bailout plan.

Teleurgesteld | 29-09-08 | 20:11

BAILOUT PLAN IS AFGEWEZEN

Don Knieschot | 29-09-08 | 20:11

@Kyokushinkai | 29-09-08 | 19:52
Je begrijpt het echt niet he? Er is nu niks aan de hand, behalve een doodnormale correctie op onvoorzichtig bankieren. Mensen verliezen daardoor geld, maar die hebben dat ook ooit gewonnen. Of niet en dan hebben ze pech. Wat heeft sociaal-democratie daarmee van doen? Dat zij degenen die de ellende veroorzaken gaan redden? Wat is daar het signaal van?

tipo | 29-09-08 | 20:00

keeps on falling: www.livecharts.co.uk - Dit gaat pijn doen morgen op de AEX en Bos mag pronto weg

Bukoswski | 29-09-08 | 19:59

@ widtvoet ® | 29-09-08 | 17:12

Alle banken hebben lucht op hun balans. Dat heet kapitalisme.

Teleurgesteld | 29-09-08 | 19:59

@Kyokushinkai | 29-09-08 | 19:56
Je lult uit je nek. Meervrijheid staat niet eens in mijn bookmarks.

CoJoNes | 29-09-08 | 19:58

reuters: "dow briefly fell more than 700 points; biggest intra-day point drop ever"

daskapitalist | 29-09-08 | 19:56

@CoJoNes | 29-09-08 | 19:55 > Nee hoor, in eerdere debatten metjou kwam je er ook steeds mee, weet het nog goed. En nogmaals, ik ben geen commie, kennelijk bestaat er voor jou alleen zwart-wit denken.

Kyokushinkai | 29-09-08 | 19:56

@Kyokushinkai | 29-09-08 | 19:53
Lutser. Dit is welgeteld de eerste keer dat ik link naar meervrijheid.nl.
Commie!

CoJoNes | 29-09-08 | 19:55

@CoJoNes | 29-09-08 | 19:48> dan moet je eens verder om je heen kijken dan dat vrijemarkt en kleine overheids-fundamentalistische sitetje waar je al jaren mee dweept.

Kyokushinkai | 29-09-08 | 19:53

Dow Jones 1200 punten in de min (!?) fokkerdefuck...

Bukoswski | 29-09-08 | 19:52

@seven | 29-09-08 | 19:39 > idd afzonderlijk is niemand de schuldige. Het is het systeem van ongebreideld kapitalisme zonder enige overheidscontrole dat de crisis heeft veroorzaakt. Waarmee ik niet zeg dat een socialistische heilstaat beter is, maar met wat meer sociaaldemocratie, dus meer overheidscontrole en toezicht hadden de VS er toch echt veel beter voor gestaan. Maar dat vinden ze daar, net zoals hier op GS eng, want dat lijkt een beetje op socialisme, en dat is links, dus bij voorbaat fout.

Kyokushinkai | 29-09-08 | 19:52

@Bukoswski | 29-09-08 | 19:49
CNN op TV

CoJoNes | 29-09-08 | 19:51

@CoJoNes | 29-09-08 | 19:46
welke site gebruik je? Senaat is in rep en roer zo lijkt het...

Bukoswski | 29-09-08 | 19:49

@Kyokushinkai | 29-09-08 | 19:43 :
Welke deskundologen? En met welke argumenten? Zomaar wat roepen kan iedereen.

koerbagh ® | 29-09-08 | 19:49

@Kyokushinkai | 29-09-08 | 19:46
In slochteren riepen een paar mannen ook dat ze geen Aids hadden.

CoJoNes | 29-09-08 | 19:48

@daskapitalist | 29-09-08 | 19:45
hahahaha, we gaan naar de verdoemenis!!! 300 punten in een keer... ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren...

Bukoswski | 29-09-08 | 19:46

@CoJoNes | 29-09-08 | 19:35 > Nee ik ben geen communist, zoals jij wel een vrije-markt en onmachtige overheid-fundamentalist bent.

Kyokushinkai | 29-09-08 | 19:46

Dow -600 punten

CoJoNes | 29-09-08 | 19:46

220 Nay, 195 Yea

CoJoNes | 29-09-08 | 19:45

ik denk dat de dow in 2 minuten 300 punten kwijt raakte net.

daskapitalist | 29-09-08 | 19:45

@Kyokushinkai | 29-09-08 | 19:43 ,
diezelfde deskundigen die dit ook feilloos voorspeld hebben?
*proest*

vander F | 29-09-08 | 19:45

Het is nee - geen bail?!?

Bukoswski | 29-09-08 | 19:44

je ziet de djia ook gewoon meebewegen met de vote, spannend!

daskapitalist | 29-09-08 | 19:43

daskapitalist | 29-09-08 | 19:41
Spannend! Nee ligt nu voor!

Bukoswski | 29-09-08 | 19:43

@CoJoNes | 29-09-08 | 19:35 > blijf jij maar bij je vastgeroeste en eenzijdige informatie van je 'meer vrijheid'-goeroe waar je al jaren mee komt als je weerwoord krijgt, deskundigen uit de hele wereld beweren het tegendeel.

Kyokushinkai | 29-09-08 | 19:43

die vote wordt wel erg close, 5 stemmen verschil nu.

daskapitalist | 29-09-08 | 19:41

Don Knieschot | 29-09-08 | 19:37
wow spannend!!! 157-159!

Bukoswski | 29-09-08 | 19:41

@seven | 29-09-08 | 19:33> het was de staat Bush toch niet die mensen massaal zeepbelhypotheken door de strot duwde? Het waren de snelle jongens in de financiële wereld die maar weer eens een bedragje uit het niets op een hypotheek intikten. En het was de staat Bush die, ondanks de waarschuwingen hen precies conform het rechtse vrije markt denken en een kleine overheid principe geen strobreed in de weg legte. En guess who er verantwoordelijk waren voor de it-hype depressie? Niet de staat Bush, maar wederom de snelle jongens uit de financiële wereld die luchtbelaandelen op de markt brachten. Opnieuw niet gehinderd door enige overheidscontrole (=ies eng want lijkt een beetje op socialisme).

Kyokushinkai | 29-09-08 | 19:40

Don Knieschot | 29-09-08 | 19:37
zijn nu aan het stemmen in de senaat in Amerika over de bail-out. Tis bijna 50/ 50 (tussenstand) en een paar minuten te gaan... ben benieuwd...

Bukoswski | 29-09-08 | 19:40

Check CNN nu, live stemming over de bail out.

CoJoNes | 29-09-08 | 19:40

En wie is die staatsruifvretende Frans Weekers dan? De zoveelste studeerkamer econoom die met Keynes in de hand de vrije markt weet te duiden?

CoJoNes | 29-09-08 | 19:37

Overigens loopt OP DIT MOMENT de stemmingsronde voor de 700 B Bailout, en de die race is zeker niet gelopen, veel Reps maar ook Dems stemmen TEGEN

Don Knieschot | 29-09-08 | 19:37

@Kyokushinkai | 29-09-08 | 19:32
He, Kyo, met voedselbonnen en staatsautootjes kun je de hele belastingheffing voorkomen, wist je dat?
En als je iedereen dezelfde spullen geeft, los je ook het probleem van diefstal en inbraak op.

CoJoNes | 29-09-08 | 19:35

@Kyokushinkai | 29-09-08 | 19:32
achteraf gezien is dat makkelijk te zeggen. Het begon fout te gaan bij Reagan en nam enorme vormen aan bij Bush.

Bukoswski | 29-09-08 | 19:34

-edit | 29-09-08 | 19:31

Deskundige analyses lees je op GS, je weet tog?

Sikkeneur | 29-09-08 | 19:34

Kyokushinkai | 29-09-08 | 19:30
Onzin het was de staat Bush die de banken onder druk zette om iedereen maar in staat te stellen om zich een weg uit een depressie na de it hype te kopen.. nl.youtube.com/watch?v=GkAtUq0OJ68

seven | 29-09-08 | 19:33

@daskapitalist | 29-09-08 | 19:28
er valt niks te profileren, zowel Mc Cain and Obama zijn voor (met reservering). Je hebt wel gelijk, denk ook niet dat je, je uit een recessie kunt spenderen. Je kunt wel de schade beperken en dat proberen ze nu te doen.

Bukoswski | 29-09-08 | 19:32

@dr Rechts | 29-09-08 | 19:12 > Zie hierboven, met wat meer controle op de markt en tijdig overheidsingrijpen had deze hele crisis voorkomen kunnen worden.

Kyokushinkai | 29-09-08 | 19:32

Economie, financiën, banken... Ik heb er niet veel kaas van gegeten. Als ik af moet gaan op de deskundigen die ik heb gehoord op de radio, was het ingrijpen van Bos en zijn Belgische en Luxemburgse collega's noodzakelijk. Het zal wel. Wat wel duidelijk is, is dat marktwerking alleen geen ultieme oplossing is. Het zal wel ergens in het midden liggen.

-edit | 29-09-08 | 19:31

@CoJoNes | 29-09-08 | 19:16 > Je bedoelt diezelfde vrije markt die deze hele crisis heeft veroorzaakt? Zie ook mijn comment hierboven.

Kyokushinkai | 29-09-08 | 19:30

En dan te bedenken dat het juist rechtse paradepaardjes waren als 'vrije marktdenken' en 'een kleine overheid' en 'de financiële wereld lossen hun eigen problemen wel op zonder overheidscontrole' die uiteindelijk de oorzaak blijken te zijn van deze crisis. Niet verwonderlijk dat de crisis nu moet worden opgelost door socialistische maatregelen als nationaliseren van banken en meer overheidscontrole (= dus juist meer ambtenaren) op de financiële wereld, omdat deze anders ten onder gaan aan hun eigen hebzucht naar meer, meer meer en de hele wereld daarbij meetrekken in hun ondergang.

Kyokushinkai | 29-09-08 | 19:29

die bailout is een hoop lucht voor amerikaanse politici die zichzelf moeten profileren net voor de verkiezingen; de bailout zal de crisis niet verlichten, omdat je jezelf nu eenmaal niet uit een recessie kunt spenderen.

daskapitalist | 29-09-08 | 19:28

Voor nerds en andere mensen: Live op CNN.com "U.S. lawmakers debate the crucial bailout plan" edition.cnn.com/

Bukoswski | 29-09-08 | 19:23

Iedereen zei het toch altijd al, Amerika is een weggooi maatschappij. Zelfs de leningen die ze aan Europese banken hebben doorverkocht met extra stickers erop geplakt dat het 100% safe was blijken perfect om weg te gooien..

Bos gooi nog eens wat geld over de Balk(enende)

seven | 29-09-08 | 19:21

CoJoNes | 29-09-08 | 19:16

Had je het zelf nou maar zo slim irl aangepakt, dan was je nu niet meer aan het sparen...

Life sucks, niet Co?

Sikkeneur | 29-09-08 | 19:21

Met andere woorden. De staatsschuld stijgt met 4 mrd, plus rente. We hebben voor 4mrd waardeloze aandelen, die 49% vertegenwoordigen van Fortis Banking Nederland.
Waren er nou echt mensen, die dachten dat die 49% straffeloos terugverkocht kon worden aan de markt?

ABN Amro gaat niet gekocht worden door ING, dat blijkt wel na vandaag dus ABN gaat naar het buitenland. Dan vragen de mensen vaak "Maar CoJo, wat had Wouter dan moeten doen?" en dan had ik geantwoord "Wouter had met z'n poten van Fortis af moeten blijven en ING moeten adviseren tegen een overname van ABN, omdat die veilig in de holding van RBS en Santander zit."
Wouter is een matig econoom, die moet zich echt verre houden van dit soort ingewikkelde vrije markt perikelen.

CoJoNes | 29-09-08 | 19:16

Als aanhanger van de complottheorie denk ik dat Fortis nog wel enige jaren op de been gehouden wordt om al die premietjes van de beleggingshypotheekjes, lijfrentepolissen, levensverzekeringen en wat voor waardeverzekering dan ook te kunnen incasseren. Tegen de tijd dat aan de grootste groep uitgekeerd zal moeten gaan worden, zo ergens tussen 2015 en 2030, zal toch blijken dat in het verleden behaalde resultaten niet garant staan voor resultaten in de toekomst. Kan je als gepensioneerde gelijk op zaal bij de rest van je lotgenoten. Luistert nou naar Donner, die man heeft al haarscherp in de gaten wat er aan de hand is. Dat voorbeeld van onlangs hem door 2 jaar later met pensioen te gaan en daar een iets hogere aow uitkering te mogen vangen, zat zo dom in elkaar dat het wel een verborgen boodschap moet zijn. Bos is heel slim, Donner is nog slimmer en Balkenende is helemaal slim, want die houdt wijs zijn mond dicht

Ulle Ruttelflut | 29-09-08 | 19:15

Fortis = lenis.

dr Rechts | 29-09-08 | 19:13

Heet hangijzer bij Fortis is de besmette beleggingsportefeuille van ruim 41 miljard euro, die deels bestaat uit Amerikaanse hypotheken en autoleningen.
www.z24.nl/analyse/artikel_32053.z24
Fortis gaf maandag indirect aan dat op een deel van deze portefeuille van 800 miljoen euro wordt afgeschreven. Verder zei het bedrijf dat "bijkomende waardeverminderingen" worden verwacht op de gestructureerde kredietportefeuille. Dit is dermate vaag dat potentiële kopers wel drie keer nadenken voor ze hun vingers aan Fortis branden.

seven | 29-09-08 | 19:12

Leve de marktwerking! Gewoon de markt haar werk laten doen - overheid, kom niet tussenbeide.

dr Rechts | 29-09-08 | 19:12

*gaat dan maar schoffelen in het volkstuintje, kwestie van de winter door te komen*

Aktivist | 29-09-08 | 19:06

Sorry voor de dubbelpost. Te traag allemaal.

stekelige | 29-09-08 | 19:06

cbrdrivert | 29-09-08 | 18:58

Resultaten behaald in het verleden, bieden geen garantie voor de toekomst.
Als je mij tracht te overtuigen dat de beursgenoteerde bedrijven ongezond zijn nav een sellhype, adviseer ik je een Gamma krukje te kopen.

Sikkeneur | 29-09-08 | 19:05

-weggejorist-

stekelige | 29-09-08 | 19:04

@Sikkeneur | 29-09-08 | 18:53
Deze crisis duurt minstens 2 jaar lang, zeggen Amerikaanse analisten in de NY-Times. En de bail-out van 700 Miljard dollar is slechts een begin. Dus Wouter Bos zal nog wel een paar keer 4 miljard in moeten leggen in Fortis, naast een aantal andere banken (ABN-AMRO, ING), voordat de door jouw gedroomde winst ge-incasseerd kan worden. Niet dat ik er verstand van heb, maar dit duurt heel lang, als iedereen zich terugtrekt. Zelfs de Chinezen die 5% van Fortis in bezit hebben, zijn not amused.

tipo | 29-09-08 | 19:02

Let maar op, dit wordt weer zo'n moment voor overheden voor een nieuwe regels en wetten, dit keer op het gebied van financiele producten. Dit is een financiele 9-11. Niemand zal tegensputteren. Er komt een een nieuwe wet die veel financiele producten gaat verbieden. Na een paar jaar gaat iedereen die regeldruk voelen in zijn dagelijkse bezigheden (zoals we nu vrezen voor onze privacy na de regeltjes die er sinds 9-11 zijn bijgekomen).

Voorbeeldje? zie: www.nuzakelijk.nl/20080929/algemeen/va...

Straks stelt ie nog Kolchoz voor

masyna70 | 29-09-08 | 19:01

@Sikkeneur | 29-09-08 | 18:53
Jouw rooie oogkleppen zijn zo groot, dat je alleen je eigen neus nog ziet.
Dream on boy, dream on.

stekelige | 29-09-08 | 19:00

@joozd @ ing.Autist
Volgens EIA en IEA is hoeveelheid geproduceerde olie afgelopen 2,5
jaar niet gestegen, de hoeveelheid geeporteerde olie en volgens wikipedia Mega_Projects is voor periode 2009-2011 nog enige compensatie voor afname huidige productievelden maar daarna is structurele afname 4,5% p.j. en dat zal echt niet aan de olieprijs hebben gelegen.

Er is een relatie tussen economie en het verbruiken van olie
en die relatiefactor bedraagt 0,7% groei in olie 1% groei in economie. Maar ja het black-swan verhaal is natuurlijk te pijnlijk om te waar te zijn. Maar lees je gerust in op www.the-oildrum.com

ing.Autist | 29-09-08 | 19:00

captainobvious | 29-09-08 | 18:53
Zou ik ook denken, kopen. De wereld stort niet in.

nattebever | 29-09-08 | 19:00

@ LJBrinkhorst | 29-09-08 | 17:11
Dat heb ik ook ooit eens gedacht ... van kpnqwest. Geloof mij ... als koersen (diep) naar beneden gaan heeft dat een reden. Verder lees ik hier dat er nog wel een paar zijn die vallende messen proberen op te vangen. En, ook uit ervaring, dat kan behoorlijk pijn doen.

cbrdrivert | 29-09-08 | 18:58

@widtvoet ® | 29-09-08 | 18:50
Dat credo ken ik. Al een jaartje of 10.

stekelige | 29-09-08 | 18:58

Tutanchamon | 29-09-08 | 18:46

Aan het eind vd week kan het zomaar 2 à 3 miljard in de plus zijn, weetjewel, weetjeniet, hoor ik je dan zeggen "Well done, Mister Bos".

Tussentijds bezit de Staat 35,7% van 25,5 miljard.

Sikkeneur | 29-09-08 | 18:53

Kopen,kopen,kopen,en als kersje op de slagroom is ook de Dollar weer voorzichtig wat gestegen.
Mij hoor je niet klagen,dit soort schommelingen zijn perfect als je wilt verdienen.

captainobvious | 29-09-08 | 18:53

Ze moesten dat AEX casino maar eens gaan verbieden.......

Oploskoffie | 29-09-08 | 18:53

bij mij wel varkesnvlees te koop voor goud, diamanten brandstof of graan.
Ik hoor het wel.

baspet | 29-09-08 | 18:53

Vertrouwen, vertrouwen, vertrouwen!

Vet rouwen, vet rouwen, vet rouwen!

widtvoet ® | 29-09-08 | 18:50

Ja, al je spaargeld gaan pinnen, dat is slim!
Daar sta je dan, volgende week dinsdag, met je goedgevulde portemonnee in de Appie, en moet je voor een halfje bruin €2780,95 afrekenen.
Gelukkig dan maar dat de Nederlandse bank de eerste 20.000 van je spaargeld verzekert.
Ben ik even blij dat ik rood sta en verder niks heb!

Predateur | 29-09-08 | 18:47

Snel mijn 40.000 van de rekening aftrekken dan maar.

DeRick | 29-09-08 | 18:46

Wouter heeft in 1 dag 1 miljard door het putje gespoeld.
Dat ze bij de PVDA van verspillen houden is algemeen bekend. maar dit is toch wel erg gortig....

Rest In Privacy | 29-09-08 | 18:46

De domste opmerkingen van vandaag zijn van Nout Wellink:
- "Markten hebben richtingsgevoel verloren"
- “Gezond verstand zegt me dat aandelen zouden moeten stijgen als nationale overheden een bank redden”
www.telegraaf.nl/dft/bedrijven/fortis/...

Lewinsky | 29-09-08 | 18:46

CoJoNes | 29-09-08 | 17:01
Misschien komt het nog goed.
Maar DOORDAT BeNeLux bij Fortis financieel ging steunen is dat misschien als een bevestiging van de paniek gezien.
-
Zoals ik gisteren al zei, als de toezichthouder wat meer virtuele rek had gegeven hadde het niets gekost en was er wellicht een beter effect teweeg te brengen geweest.

Einde van de Domheid | 29-09-08 | 18:45

A-E-Aks!

widtvoet ® | 29-09-08 | 18:38

Volgens Wouter Bos en die Potterkloon gaat alles aan Nederland voorbij. En Gezien mijn vertrouwen de de ALWETENDE LEIDER ga ik rustig slapen. En verder heet dat plaatje hierboven geen "treemap" (het heeft niets met een boom van doen) maar een "heatmap" die de" temperatuur" van de verschillende fonden aangeeft. Zie www.em-ha-em-art-productions.nl/kennis...

jan-lul-de-behanger | 29-09-08 | 18:37

De beurs wordt beheerst door angst en hebzucht. Nu dumpt de massa en over een aantal jaren zijn aandelen weer hot.

Met die wijsheid kun je beter tegen de stroom inzwemmen ipv meezwemmen.

Voorwaarts! | 29-09-08 | 18:37

Aan eenieder die met goud bij mij aardappels wil kopen zeg ik alvast;
whoehahahaha, optiefen, eet lekker je goud op!

dagrunge | 29-09-08 | 18:36

*gaat leren kliekjes lekker te vinden*

Wingwoman | 29-09-08 | 18:36

kort samengevat: we hadden de euro buiten de deur moeten houden evenals zoveel ander vuilnis en de american dream links moeten laten liggen. we deden het nog niet zo slecht en zie nu..... we zijn nu de infuus van onderontwikkeld europa! vooral blijven zeiken en vooral niks doen !! euro-loodvrij op €2,50 graag!

caddylex | 29-09-08 | 18:36

kort samengevat: we hadden de euro buiten de deur moeten houden evenals zoveel ander vuilnis en de american dream links moeten laten liggen. we deden het nog niet zo slecht en zie nu..... we zijn nu de infuus van onderontwikkeld europa! vooral blijven zeiken en vooral niks doen !! euro-loodvrij op €2,50 graag!

caddylex | 29-09-08 | 18:35

daskapitalist | 29-09-08 | 18:28
Ik lees net dat volgens analisten dit (i.e. pijn in de echte economie) spoedig zal gaan gebeuren in de VS. Het zijn interessante tijden om te analyseren, minder als je er financieel last van ondervindt (telegraaf bericht van Belg die zelfmoord wilde plegen en in Engeland waar ze dadelijk moeten kiezen tussen of warm eten en een warm huis). Ik zit gelukkig in China en zit droog en warm...

Bukoswski | 29-09-08 | 18:34

@balle eis korakas 18:17

Of een forse deelneming in een ondergronds windmolenpark wellicht iets voor u?

widtvoet ® | 29-09-08 | 18:30

@balle eis korakas 18:17

Wat te denken van die explosief groeiende markt op 't gebied van betaalbare mobiliteit in Rusland trouwens? Je een aandeel in menige spoorwegmaatschappij daar ontzeggen is pure diefstal!

widtvoet ® | 29-09-08 | 18:28

@Bukoswski | 29-09-08 | 18:09
totdat je de kapitaalmarkt begint te raken, dan heb je pas echt stront aan knikker so to speak, want dan begint de echte economie er onder te leiden.

daskapitalist | 29-09-08 | 18:28

@balle eis korakas 18:17

Pssst, onderhands partijtje HCS-juweeltjes overnemen tegen 'n zacht prijsje?

widtvoet ® | 29-09-08 | 18:23

@Bukoswski | 29-09-08 | 17:54
Doet gewoon mee met de rest van de mensen. Relatief gezien (tov de rest van europa) hebben ze zelfs winst!

joozd | 29-09-08 | 18:22

correctie @Lewinsky @17:44 Moet zijn: Fortis is heden met 24% gedaald naar 3,96 euro.

Lewinsky | 29-09-08 | 18:22

@Nominister:

"Eigenlijk is het een socialistische crisis. Bush, niet mijn vijand, wilde aan armen hypotheken verstrekken en ... dat ging helemaal mis."

Correctie: dan is het een liberale crisis... marktwerking enzo en iedereen in de VS aan de huizen... ook al was er een groot risico van niet terugbetalen... ;-)

Drs B | 29-09-08 | 18:22

stekelige | 29-09-08 | 18:15
ze verwachten dit jaar weer 9% economische groei... waar gaat het heen? Oorspronkelijk werd gedacht dat de Chinese economie pas in 2050 te US had ingehaald, maar dit scenario gaat nu veranderen denk ik...
steven paul | 29-09-08 | 18:15
vandaag -0.16% in de min. Shenzhen wel verlies ruim 2,00% (opmerkelijk want is een nationale markt)

Bukoswski | 29-09-08 | 18:20

Also wollt Ihr dann den totalen Kladeradatsch..

Zbygniew Prlwytzkofs | 29-09-08 | 18:20

balle eis korakas | 29-09-08 | 18:17

Ik heb ook zo'n zin. Wat wil iij kopen?

NoMinister | 29-09-08 | 18:20

We moeten weer gewoon gaan doen. Eigenlijk is het een socialistische crisis. Bush, niet mijn vijand, wilde aan armen hypotheken verstrekken en ... dat ging helemaal mis. Je moet de markt de markt laten en veantwoordelijkheid niet verhandelbaar. Dat laatste verzin ik terplekke maar er zit wel iets in.

NoMinister | 29-09-08 | 18:19

Zow, dat ziet er goed uit, denk dat ik mn spaarrekening maar eens ga plunderen en ga koopjesjagen op het damrak!

balle eis korakas | 29-09-08 | 18:17

@nattebever | 29-09-08 | 18:14
Denk niet dat ik je posts goed gelezen heb. Ben een beetje van de draad door de ontwikkelingen van vandaag. Sorry. Zal 't bekijken after dinner. De heu.

stekelige | 29-09-08 | 18:17

Auke | 29-09-08 | 17:58

wat een bizar argument. zeg dan gewoon dat u hem haat en dat u graag vaderlijk wordt toegesproken. niet dat die types iets zinnigs zeggen, maar u voelt zich dan een stuk beter. kleuter.

NoMinister | 29-09-08 | 18:16

@Bukoswski | 29-09-08 | 18:13
Chinezen zijn beroepsgokkers en blijven gewoon zitten, met hun pokerface.
In deze situatie worden zij dan ook de winnaars.

stekelige | 29-09-08 | 18:15

@ Bukoswski 18:13
Laatste koers van 26 september.

steven paul | 29-09-08 | 18:15

stekelige | 29-09-08 | 18:10
Jij wel, als 't goed is. Als je winst kunt maken op de verkoop aan WouterT''s moederT, dan kun je aan iedereen verkopen - da's nogal dronken, tenzij je verdere verliezen verwacht.
Anders 'in dah house' houden. Snap je eigenlijk wel wat ik beweer in m'n vorige posts?

nattebever | 29-09-08 | 18:14

@ tipo | 29-09-08 | 18:09
Het is zo ontzettend jammer dat de aandelen digitaal geworden zijn, daar valt zelfs niets mee te papier-machéën

beroepskleier | 29-09-08 | 18:14

los daarvan:
ik houd me 2 maal daags bezig met kleien. doorgaans met de juiste vohtigheidsgraad (bolus), soms te droog (keutels) en - met name na het weekend - een zeer hoge vochtigheidsgraad: sproeipoep. nooit geweten dat deze bezigheid zo analoog is aan het beurskarakter.
desalniettemin: briljante beeldspraak, nogmaals!

Krassimir | 29-09-08 | 18:14

Baal wel van de rente, binnen nu en 4 maanden verkoop ik mijn flat en koop ik een gezinswoning....
Hopelijk kan ik mijn huidige (aflosvrije) hypotheekje meenemen, scheelt wel even een paar centen.

Danoontje | 29-09-08 | 18:14

Voor wie wil weten waar ie aan toe is en van een goede edoch niet hoopgevende lange termijn analyse houdt,

Beursgoeroe Rienk Kamer:

www.rtl.nl/components/financien/rtlz/i...

U kunt door Willem Middelkoop heenzappen, al zegt hij ook aardige/gevatte dingen :-)

Drs B | 29-09-08 | 18:13

Shanghai is volgens mij een van de weinige financiële markten waar geen verlies is geleden vandaag.

Bukoswski | 29-09-08 | 18:13

@nattebever | 29-09-08 | 18:04
Wouter's moeder kent de koers niet, duh...

stekelige | 29-09-08 | 18:10

@beroepskleier 18:04
Is dit een pleidooi voor verwatering van aandelen?

tipo | 29-09-08 | 18:09

daskapitalist | 29-09-08 | 18:06
Gooien we er toch gewoon nog een paar miljard tegen aan? We kunnen altijd nog ons kabinet verkopen, in Belgie hebben ze er nog een nodig heb ik vernomen.

Bukoswski | 29-09-08 | 18:09

@beroepskleier | 29-09-08 | 18:04
briljante beeldspraak.

Krassimir | 29-09-08 | 18:09

volgens mij maken we meer kans op een gezond nl als we een partij maken van een ieder die hier gereageerd heeft ... komt i.i.g. een zinnige discussie op gang! toch? gaat verder met leven zonder probleem ;-)

caddylex | 29-09-08 | 18:09

@beroepskleier | 29-09-08 | 18:04
Ik klei iedere dag. Het resultaat wil je niet zien.

stekelige | 29-09-08 | 18:08

als we ons maar lang genoeg richten op de korte termijn winst, de aandeelhouders op hun divident en de ceo's op hun oprotpremies want ze zitten toch maar twee jaar, tot en met de verkopers op hun maandelijkse bonus, dan komt het er op neer dat we met z'n allen steeds meer betalen voor dingen die geen hogere intrinsieke waarde krijgen of zelfs een lager intrinsieke waarde. Dat heet ZEEPBEL en die klappen nu eenmaal uiteindelijk. Daarvoor hoef je geen econoom te zijn.

Squartaq | 29-09-08 | 18:08

@widtvoet ® | 29-09-08 | 18:02
Ahh, je oog raakte los en viel erop. Tsja, 't is een cyclus. Het vervelende is dat de intervallen steeds korter worden. Positivisme maakt plaats voor gereserveerdheid. Een verschijnsel waar menigeen aan zal moeten wennen, vrees ik.

stekelige | 29-09-08 | 18:07

Verschillende delen van eenzelfde homp klei kunnen, wanneer niet gelijkmatig en met dezelfde hoeveelheid water natgehouden, wisselen in de krimpfactor.
Deze krimpfactor kan fluctueren tussen de 0 en 20 %.
De klei met 0 % krimp lijkt dus een goede belegging, kan zelfs nog groeien tot plusminus 120 % in de juiste vochtrijke omgeving, maar heeft wel het nadeel dat op het moment van de 0 % krimp de flexibiliteit weg is en er dus niet mee te kleien valt.
Dit is op te lossen door hier water in te laten trekken waardoor de klei uit elkaar valt en wanneer deze de juiste vochtigheidsgraad bereikt heeft weer kneedbaar is geworden. Dit kneden moet goed gebeuren om de zogenaamde klei-plaatjes in het gelid te krijgen.
Een erg omslachtig proces dat voorkomen kan worden door de klei met het reële risico op een verlies van 10 à 20 % van omvang op de koop toe te nemen.
Deze klei is direct kneedbaar tot een massieve of holle vorm. Kleien gebeurt via de plastische manier van werken, het beeld wordt in tegenstelling tot het houwen opgebouwd uit aan elkaar gekleide stukjes klei. Deze stukjes moeten goed op elkaar bevestigd worden zodat deze tijdens het krimpproces niet losraken en er barsten en scheuren in het gemaakte werk komen.
Bij het maken van complexe en/of grote vormen is het noodzakelijk om een frame in het te maken beeld te plaatsen. Dit kan van hout, metaal, kunststof of een ander star materiaal gemaakt worden. Hier openbaart zich al een tegenstelling in de twee te gebruiken materialen, het statische van het frame en het plastische van de klei!
De klei krimpt en het frame blijft van dezelfde grootte. De klei zal dus als het niet op de juiste vochtigheidsgraad gehouden wordt scheuren en kan zelfs van het frame afvallen.
Het is dus van zeer groot belang om de klei op de juiste vochtigheidsgraad te houden.
Hiertoe zal er op geen enkele werktafel van de beroepskleiers de plantenspuit, natte doeken en plastic zakken / folie ontbreken.
Wanneer de krimp van de klei beheerst wordt kan de investering die gedaan is in de klei zeer lucratief zijn. Een homp roodbakkende rivierklei van 10 kilo kost momenteel zo’n €3,50. Deze waarde kan na het kleien, afhankelijk van de kwaliteiten van de kleier met een factor tussen de 1 en 1000 vergroot zijn.

Mijn advies aan jullie allen is dan ook vergeet het groentetuintje in de winter, koop klei en ga kleien. Jullie hebben toch geen geld meer om dingen buitenshuis te gaan doen.

beroepskleier | 29-09-08 | 18:04

stekelige | 29-09-08 | 18:00
Essentie is dat het een aftrekbaar papieren verlies blijft voor de moederTmaatschappij. Bij doorverkoop aan een echte derde realiseer je dat verlies en moet je dus niet doen. In dah house houden dus, maar wel rekening bij WouterT neerleggen.

nattebever | 29-09-08 | 18:04

El Gouda | 29-09-08 | 18:01
KONDRATIEFF? Dat is een ouwetje! Die ken ik nog van de middelbare school :)

Bukoswski | 29-09-08 | 18:04

Volgens analisten is een verdere daling van de beurs tot 220
zeer wel mogelijk.

brugwachter | 29-09-08 | 18:03

@stekelige 17:52

Dat is 't niet. Eens in de acht jaar wisselen hier de doemdenkplanken met die vol van blije positivistenheum. En om de een of andere reden vatten de planken links bovenin altijd meer stof dan die centraal en rechts op ooghoogte. Vandaar.

widtvoet ® | 29-09-08 | 18:02

Gelukkig heb ik hier te weinig verstand van (en heb ik geen aandelen of hypotheek en bezit ik een verwaarloosbare hoeveelheid spaargeld) om me er druk over te kunnen maken. Lalalalalalalalala.

Ari Gold | 29-09-08 | 18:02

het half miljoen wat ik verloren ben aan fortis maak ik gelukkig zo weer goed met die email van de vrouw van mobutu die ik net in mijn mailbox kreeg.

*wel huilen kan om zoveel voorspoed na al dat rood*

decavent | 29-09-08 | 18:01

KONDRATIEFF Winter nadert: tegen het einde van het jaar AEX naar 80.

El Gouda | 29-09-08 | 18:01

@nattebever | 29-09-08 | 17:57
Je kunt ze natuurlijk ook meteen doorverkopen aan Wouter z'n moeder. Weet zij veel.

stekelige | 29-09-08 | 18:00

Dow Jones 2.6 percent down
Britain's FTSE 100 4.16 percent down
Germany's DAX index 3.87 percent down
France's CAC-40 4.90 percent down
Tokyo's Nikkei 225 index 1.3 percent down
Hong Kong's Hang Seng Index 2.1 percent down
Lijkt wel een glijbaan....

Bukoswski | 29-09-08 | 18:00

die blonde heeft alleen een mening over außlanders

pinkindian | 29-09-08 | 18:00

samenvattend kunnen we stellen dat beleggers niet heel erg onder de indruk zijn van de pogingen van wouter bos om het land, pardon de beurs, pardon fortis, pardon abn amro, te redden

Lewinsky | 29-09-08 | 18:00

Ben ik trouwens de enige die de Korps Mariniers reklame op de financiële zender van Nederland onsmakelijk vind?

King of controversy | 29-09-08 | 17:59

beleggers dus :)

decavent | 29-09-08 | 17:59

koerbagh ® | 29-09-08 | 17:55

Mijn vader roept het al jaren:" Indien je ergens geen verstand van hebt, moet je dr afblijven".

DANNY3960 | 29-09-08 | 17:59

AEX-index
-8,75%

rotterdam | 29-09-08 | 17:58

Voor mij heeft meneer Wilders vandaag ook defintief afgedaan. Nou wist ik al wel dat het een pseudo-socialist was die van Trixie als bliksemafleider voor de ontevredenen met de multicul mocht functioneren, maar om zelfs niet de minste moeite te doen om hier een mening over te hebben wat zich nu afspeelt is wel vrij bizar.

Auke | 29-09-08 | 17:58

mooi, het einde van het kapitalistische roofsysteem naderd

pinkindian | 29-09-08 | 17:58

De grote bankiers zijn nu bezig met het beroven van de banken, heeft niets met de burger te maken, maar omdat de overheid nu inspringt om die banken te redden, mogen wij dit straks met extra belasting en inflatie terug gaan betalen. Nederland moet de dollar laten vallen, en de banken laten verrekken, niet nationaliseren. De burger is immers verzekerd en zal tot 30 of 40K terug krijgen, weet even niet meer welke van de 2 het was. Nu word het Nederlandse volk gewoon keihard van achteren genomen door haar overheid en de grote bankiers. Dankjewel Wouter Bos, vuile volksverrader.

TaLoN.NL | 29-09-08 | 17:58

Een koersdaling biedt ook perspectieven. Verkopen aan een niet-gevoegde dochtermaatschappij, maak je op papier een gigaverlies, fiscus betaalt doekoe over dat verlies en je kunt wachten met winstnemen tot je weer eens gaat verkopen.

Zo gaan die dingen ook, al ligt dat bij de Staat natuurlijk anders.

Gehgehgeh.

nattebever | 29-09-08 | 17:57

Zeg Bo$$$, doe nog even een paar miljard naar het Damrak brengen. Die jongens halen anders het eind van de week niet. Daar heb ik best wat extra belastingprocentjes voor over. Ik moet er niet aan denken dat die stropdasjes hun Audi moeten inleveren. Of nog erger, dit jaar maar 2 keer op vakantie!
* SHO belt om 555 in de lucht te gooien *

1sokkie | 29-09-08 | 17:57

het kopen en verkopen van aandelen door mensen zonder richtingsgevoel zou verboden moeten worden, aldus nout wellink die zijn tijd ver vooruit is (of was het achteruit?)

Lewinsky | 29-09-08 | 17:57

Lewinsky | 29-09-08 | 17:52
You read my thoughts!

Bukoswski | 29-09-08 | 17:56

DANNY3960 | 29-09-08 | 17:46

en heel erg terecht!

NoMinister | 29-09-08 | 17:55

relatief | 29-09-08 | 16:43
Euh, nee. Mijn huis wordt straks verkocht, en van dat geld wordt de schuld afgelost :)

Danoontje | 29-09-08 | 17:55

ziet er prima uit! geheel conform de fictieve financiële schijnwereld van vandaag: geld wat er niet is, overwaardes op vastgoed en bedrijven die dat niet waard zijn en winsten opvoeren die geen winsten zijn omdat ze niet de boekwaardes vertegenwoordigen die op realiteit gebaseerd zijn.

dus...........

Krassimir | 29-09-08 | 17:55

El Cacho | 29-09-08 | 17:48

Euh, kijk nog eens goed, die komt niet van mij hoor.

DANNY3960 | 29-09-08 | 17:54

Weet iemand waarom Shell zoveel is gekelderd? Alleen maar vanwege algehele marktziekte?

Bukoswski | 29-09-08 | 17:54

@widtvoet ® | 29-09-08 | 17:50
Je had 'm nog niet uit?

stekelige | 29-09-08 | 17:52

Nou, wouter, goed dat je het vertrouwen hebt weten te herstellen. Anders waren er vandaag misschien nare dingen gebeurd op de beurs.

Lewinsky | 29-09-08 | 17:52

@DANNY3960 | 29-09-08 | 17:46
de enige die heeft loopt fucken is Mortis zelf, ze hebben vreselijk lopen klooien met hun cijfers. Een parlementair onderzoek lijkt me wel op z'n plaats.

Ik denk dat AA nu reddeloos verloren is. Geen bank die daar nu nog in durft te stappen.

Auke | 29-09-08 | 17:52

joozd | 29-09-08 | 17:43
wedden? Ik verwacht een verdere daling. Het feit dat zelfs de Amerikaanse markt niet naar boven getrokken is door die 700USD mld, is een slecht teken. Buffet verwacht ook dat het ergste nog moet komen. Ik ben benieuwd wat de Chinezen banken gaan doen en hoe ver de Chinese Staat bereid is te ze bij te staan. Ook ben ik erg benieuwd wat voor gevolgen dit krijgt voor de wisselkoersen.

Bukoswski | 29-09-08 | 17:50

Een schrale troost voor de mensen met een beleggingshypotheek: bij zowel een stijgende als dalende beurs heb je aan het einde van de rit peop na aftrek van de 70%administratiekosten. peop -peop = peop

penis-aqua-rosA | 29-09-08 | 17:50

*kaft ingebonden versie "Wereldcrisis op komst" afstoft*

widtvoet ® | 29-09-08 | 17:50

@Lewinsky | 29-09-08 | 17:49
Ze zagen waarschijnlijk alleen maar dollartekens.

stekelige | 29-09-08 | 17:49

@stekelige | 29-09-08 | 17:45 Tja. Is rot voor mensen met beleggingshypotheken. Ik heb collega's proberen te waarschuwen, in 1999 en 2000, maar kreeg slechts glazige blikken.

Lewinsky | 29-09-08 | 17:49

DANNY3960 | 29-09-08 | 17:46
Dat is dus 1 van deredenen dat men Shorting heeft verboden

El Cacho | 29-09-08 | 17:48

We hebben geen euro over om het onderwijs te verbeteren of om de veiligheid te verbeteren. Maar als hoge graaimeneren zoveel hebben gegraaid dat het systeem stuk gaat gooien we ze het geld met miljarden tegelijk toe. Ik kots op Bos!

sk!llz | 29-09-08 | 17:47

Auke | 29-09-08 | 17:42
Dank
En ik zat zo lekker op winst dit jaar.....
Daar hoef ik me geen zorgen meer om te maken .....

Hakkepof | 29-09-08 | 17:47

Uit reacties geplukt in " De Standaard". Pas op GS men is op zoek.



WAT IK ERG VIND IS DAT HET AANDEEL VAN FORTIS GEKELDERD IS DOOR GERUCHTEN,ik snap niet det er op de beurs waar men met miljarden speelt diwijls nog geld van een kleine man men zo blufpoker speelt.Men moet erachter komen wie deze geruchten verspreid heeft en deze man een serieuze straf geven wegens het verspeiden van leugens met dramatiche gevolgen.
erik van genechten - 29/09/2008

DANNY3960 | 29-09-08 | 17:46

@Lewinsky | 29-09-08 | 17:42
Ik ken mensen die een beleggingshypotheek afsloten waarbij de AEX groeide van 380 naar over de 600. Toen hadden ze 't over aflossing van de hypotheek binnen 12 jaar..... Die moeten een hoop geld meebrengen, vrees ik.

stekelige | 29-09-08 | 17:45

@ing.Autist | 29-09-08 | 17:44
Juist! En Elvis leeft!

joozd | 29-09-08 | 17:45

stekelige | 29-09-08 | 17:41
Was volgens mij Lenin. Marx was een beetje voorzichtiger. Maar zou zo maar kunnen gebeuren dat het volk zich gaat roeren en met een globaal verwikkelde wereldeconomie kan dat nog wel eens een gevaarlijke situatie worden.

Bukoswski | 29-09-08 | 17:45

Koersen dalen en stijgen. Dat schijnt al jaren zo te zijn. Deze crisis is vrij heftig, maar hee, de horizon van een beleggerT is niet een dag of een week.

In deze hectische markt adviseer ik een ieder het hoofd koel te houden en voor de rest de tyfus te krijgen. Ga dus maar rustig slapen, want enige invloed op dit soort ontwikkelingen heb je niet. Ietsje te veel variabelen, enfin, da's een simpele rekensom.

*Kopen gaat met voorkennis*

nattebever | 29-09-08 | 17:45

Ach het is nog lang niet zo erg als 10 jaar geleden.

D3fix | 29-09-08 | 17:45

King of controversy | 29-09-08 | 17:31
*Waar zijn die Joden om de banken te redden als je ze nodig hebt?*

Hartelijk applaus en een knuffel toe.

www.youtube.com/v/WPcvfGZ4g74

Jan-Joris-Jaap-Joop | 29-09-08 | 17:44

Fortis heden minus 21% naar 4,10 euro.
De voorspelling van @stekelige om 13:16 uur was behoorlijk goed!

Lewinsky | 29-09-08 | 17:44

VANDAAAAAAAAAAAAAAAAAAAG is rood... De kleur van een beter beginnnnn

D3fix | 29-09-08 | 17:44

Ik denk dat geofysieke problemen in de oliesector mede debet
zijn aan deze crisis(post Peak oilexports)(peak oil in 2011-2012). En mogelijk ervoor zorgen dat komende 20 jaar niet eruit kunnen komen tegen die tijd komt Peak Gas en vervolgens Peak Coal
er aan.

ing.Autist | 29-09-08 | 17:44

@Bukoswski | 29-09-08 | 17:42
Eind van de week staat AEX weer op 350

joozd | 29-09-08 | 17:43

* gaat Kim Feenstra bellen om te praten over het leven en zo *

fuckje | 29-09-08 | 17:43

NoMinister | 29-09-08 | 17:41
Nog even wachten met kopen! Gaat nog veel lager! Spotprijs aan het eind van de week!

Bukoswski | 29-09-08 | 17:42

@Hakkepof | 29-09-08 | 17:39
Gefeliciteerd!

Auke | 29-09-08 | 17:42

Zou Maurice de Hond niet weten hoe we een nieuwe economie op moeten bouwen?

Schoorsteenveger | 29-09-08 | 17:42

Slot aex 323,55 min 8,75%

Lewinsky | 29-09-08 | 17:42

@Bukoswski | 29-09-08 | 17:39
Guess: Marx?

stekelige | 29-09-08 | 17:41

@King of controversy | 29-09-08 | 17:38
Als ze ook maar een beetje geld vrij kunnen maken, dan kunnen ze nu een koopje op de kop tikken... Er zit zo weinig geld in de markt dat alles voor ver beneden de eigenlijke waarde weg gaat, als er verkocht moet worden...

joozd | 29-09-08 | 17:41

@nopedope | 29-09-08 | 17:34
klopt ongeveer wel!

Auke | 29-09-08 | 17:41

Dat kan nog een stuk lager... God, wat kost dit een vermogenspositie. Ik twijfel enorm of ik moet kopen of dumpen. Want dit lijkt nog wel effe door te denderen. Hoewel bijvoorbeeld ING toch spotgoedkoop is. Ooit op 12 euro zoveel gestaan en nog steeds spijt dat ik toen niet heb gekocht. Al keren ze 5 jaar geen stuiver uit. Lekker vet worden en double A+ of zelfs triple A is ook goed. Misschien komen die kansen binnenkort alsnog. Wie weet. Het is wel spannend tenminste. We leven!!!

NoMinister | 29-09-08 | 17:41

Nou .... deze belegger heeft vandaag haar vijheid weerkregen
Oftewel zoals Janis Joplin zong:
Freedom is ..... nothing left to lose.

Hakkepof | 29-09-08 | 17:39

tis ook de kleur van iets anders. Quiz, wie zei: Communism is the last stage of capitalism....?

Bukoswski | 29-09-08 | 17:39

worden we nu communisten????

Rest In Privacy | 29-09-08 | 17:39

buitenlandse investeerders pakken een verlies op hun ing holdings, waardoor ze straks goedkoop een stukje abn amro kunnen kopen van fortis. een soort van market cornering dus.

daskapitalist | 29-09-08 | 17:39

@desmodus | 29-09-08 | 17:34
Ik vanochtend om een uurtje of 10 (bij -20%) ingestapt, en een uurtje of anderhalf later (bij -4%) weer uit... Zulke dagen zouden ze er meer van moeten maken ;)

Ik zat net weer te poepen terwijl hij op -20 stond en nu is de beurs dicht... Maar aan de andere kant: morgen mag ik weer werken en heb ik geen tijd om te deetreden.

joozd | 29-09-08 | 17:39

@ CoJoNes 17:34
Ik denk dat ING eerst even wacht op het bailout plan in Amerika, en op RTL 7 staat dat Dexia ook zwaar in de problemen zit. ING heeft wel iets anders aan haar kop dan banken overnemen.

King of controversy | 29-09-08 | 17:38

AEX op verlies en 4 mld armer, way to go!

Bukoswski | 29-09-08 | 17:38

koet ja das kapitulisme bevredigt zich tot das ende

Höhner | 29-09-08 | 17:37

nopedope | 29-09-08 | 17:34

Nope. Die miljarden zijn nog niet betaald hoor.

Richard H. | 29-09-08 | 17:37

@CoJoNes | 29-09-08 | 17:34
Eind van de week is al ons gespaarde pensioen ook door de drain.
Op naar de voedselbank.

stekelige | 29-09-08 | 17:37

@desmodus | 29-09-08 | 17:34
Moet je wel kopen op 1,20 euro.

stekelige | 29-09-08 | 17:35

@Cinq-Marquis 17:29

Vanmiddag rond de klok van vier (bescheiden) ingestapt. Morgen er binnen 'n half uur weer uit. Kan misgaan maar kgok op 'n procent of tien.

widtvoet ® | 29-09-08 | 17:35

Dusss....
ING deelt vanavond of morgen mee, dat ze afzien van de aankoop van ABN en Fortis kun je met een kruimeldiefje van de beursvloer vegen?
Plausibel scenario?

CoJoNes | 29-09-08 | 17:34

Toch nog maar 100 fortis erbij... nu hopen dat ik het laatst lach :)

desmodus | 29-09-08 | 17:34

als wij 4 miljard in Fortis hebben gepompt en het aandeel verlies een kleine 20%
zijn we dan zo'n hmm.....
(4 000 000 000 /100 x 82 = 3280000000)
(4 000 000 000 - 3280000000 = 720 000 000)
reken ik nu goed zijn we op één dag 720 miljoen kwijt?
(ik hoor geert al zeggen stel een voor wat je met dat geld kan doen)
onder voorbehoud van rekenfouten zeg ik:
WAUW

Rest In Privacy | 29-09-08 | 17:34

@NeoApocalypse8 | 29-09-08 | 17:30
Alleen ING al neemt dan al een verdamping van 6,5 miljard voor haar rekening.
Through the drain!

stekelige | 29-09-08 | 17:33

Dit moeten wel de Saudi's zijn die hun geld uit Nederland trekken, om ABN te pesten. Kan niet anders.

tipo | 29-09-08 | 17:32

@Cinq-Marquis | 29-09-08 | 17:29
Dat zullen ze allemaal gedaan hebben in die volle minuut die de beurs nog open was!

joozd | 29-09-08 | 17:31

JP de MP en Woutertje Bos zijn even V2.0 van de miljoenennota aan het schrijven. Komt dus allemaal goed.

steven paul | 29-09-08 | 17:31

@broadcaster
jouw comment is dommer dan de uitspraken van Bos. Iedereen wist dat een crisis ook NL zou raken. Soms kun je beter de waarheid niet vertellen.. om mensen zoals jij het vertrouwen te laten houden.

Ceramboa | 29-09-08 | 17:31

Waar zijn die Joden om de banken te redden als je ze nodig hebt...

King of controversy | 29-09-08 | 17:31

@Rabarberke | 29-09-08 | 17:29
Dat zeg ik steeds als de trekking van de Staatsloterij is geweest.

stekelige | 29-09-08 | 17:31

Nou, dat doen ze dan wel weer goed... een nette -20%

desmodus | 29-09-08 | 17:31

UPDATE:
het is inmiddels als meer dan 8% gedaalt die EAX
met als koploper ING Groep bijna -20%

gaat lekkah!

NeoApocalypse8 | 29-09-08 | 17:30

@Wouter Boos | 29-09-08 | 17:26
How about: Bloody Red Monday?

stekelige | 29-09-08 | 17:30

Zo, door niet te beleggen heb ik weer een smak geld verdiend vandaag.

Rabarberke | 29-09-08 | 17:29

Fortis die daalt is enkel emotie; de regering heeft zich voor een appel en een ei ingekocht (11 mld voor 49% terwijl het bedrijf vorig jaar nog 23mld waard was.) Natuurlijk moet er een deel slechte shit worden afgeschreven, maar heus niet meer dan de helft van alles wat Fortis doet bestaat uit het maken van slechte hypotheken. Zeker nu de regering in de VS een paar stutpalen om de resterende banken gaat zetten zal verreweg het grootste deel van de beleggingen gewoon inbaar blijven.

Dus met mijn aflossingsvrije hypotheek met stukje belegging er naast gaat het helemaal goed komen; ik heb nu 2x zoveel aandelen voor mijn geld als een paar jaar geleden! Winsten en dividenden zijn er niet echt minder om geworden, dus ben ik (de Kleine Beleggert) de lachende derde en de grote winnaar.

joozd | 29-09-08 | 17:29

Tijdelijke dip, echt morgen 2/3 retractie !
Koop koop koop vooral Fortis, binnen 3 mnd je geld verdrievoudigen....

Cinq-Marquis | 29-09-08 | 17:29

Direct na de presentatie van de miljarden nota vertelde Bos voor de camera's
dat toestanden zoals met Amerikaanse banken in Nederland niet verwacht kunnen worden.
Wat ben je toch een enorme sukkel Wouter Bos, schaam je.

Broadcaster | 29-09-08 | 17:27

Nog 5 hete minuten

CoJoNes | 29-09-08 | 17:26

Zwarte Maandag wereldwijd maar tis geen crisis, nope, helemaal niet, nee hoor.
Plopperdeplop dat geld potten we op!

Wouter Boos | 29-09-08 | 17:26

@stekelige | 29-09-08 | 17:24
Astambalieft!

CoJoNes | 29-09-08 | 17:25

Ja, ja, kleine plusjes op de borden!

EdHockery | 29-09-08 | 17:25

@CoJoNes | 29-09-08 | 17:01
In 0031 schatting 13-15 miljard. Wereldwijd: 500-750 miljard?

stekelige | 29-09-08 | 17:24

en dat allemaal zonder naked short selling lol.

daskapitalist | 29-09-08 | 17:23

Hmmm... ING haalt Fortis in qua daling. Beleggers zitten duidelijk niet meer te wachten op ABN AMRO.

LJBrinkhorst | 29-09-08 | 17:22

synchronicity | 29-09-08 | 17:17
Terug naar de normen en waarden en de samenleving van voor de oorlog, heeft Balkenende en Rouwvoet toch maar mooi voor elkaar gekregen...

Komt de PvdA ook niet slecht uit, links doet het nou eenmaal beter als het volk het rot heeft! Die hele instortende economie is gewoon een conservatieve truuk om stemmen te trekken!

Fimbulvetr | 29-09-08 | 17:21

8,5% alweer

peter2789 | 29-09-08 | 17:21

Ik lach me nog steeds rot,de buren hier zijn volgens mij al aan het rekenen wat een jonge Volvo s50 nog oplevert,en wat prostitutie in het laatje brengt.
Ja,het is leuk wonen nu,in een dure wijk,met veel te dure huizen,waar de meeste buren 2 extra banen moeten nemen om het huis te kunnen betalen.

Morgen misschien toch maar eens die Porsche gaan kopen,lachen.

captainobvious | 29-09-08 | 17:21

meer dan 8% eraf...

T@ Riest | 29-09-08 | 17:20

Beurstip: investeren in de voedselbank

dundiejeok | 29-09-08 | 17:20

AEX -8%. Da's best veul.

CoJoNes | 29-09-08 | 17:19

Heeft de AEX niet gewoon uitverkoop om van de ouwe meuk af te komen en de nieuwe collectie te kunnen hangen?

Fimbulvetr | 29-09-08 | 17:19

*aankoop nieuw huis te Schouwen nog maar even uitstelt en glimlacht om vent die in april nog boos werd toen we 60% van de vraagprijs voor zijn stulpje boden*

widtvoet ® | 29-09-08 | 17:18

17:13 that is... ik houd mijn mond al.

VVerner | 29-09-08 | 17:18

wouw, al 7.9% eraf

peter2789 | 29-09-08 | 17:17

Ideaal om eens lekker wat converteerbare obligaties op al deze ondergewaardeerde bedrijven aan te schaffen, wie mij lief heeft volge...

Haagse Hooligan | 29-09-08 | 17:17

Altijd al boswachter willen worden op een hutje op de hei.

Zuma | 29-09-08 | 17:17

aex op minus acht procent (326 punten) vlgs fd

Lewinsky | 29-09-08 | 17:17

En de heren analisten maar weer blaten dat ze óf het allemaal allang aan hebben zien komen óf dat het een heel tijdelijk dipje is óf dater eigenlijk helemaal niets aande hand is omdat het fundament nog steeds prima is.

Zit je mooi in je doorzonwoning of imitatie 30'er jaren Vinex huis tussen de ruines van je aandelenhypotheek, weerstandslijnen en bodems die uit de markt zijn gevallen.

Trouwens, als de AEX met meer dan 20% in een week omlaag pleurt dan mogen we dat volgens de definities een beurskrach noemen, niet dat ik paniek aan het zaaien ben.

Mongoose | 29-09-08 | 17:17

De aandelenkoersen zijn gelukkig geen afspiegeling van de economie. Alleen jammer dat iedereen dat wel denkt. Mensen, rustig aan, niks aan de hand. Met zijn allen in de put-opties gaan, dan worden we toch nog rijk.
Maar toch jammer van die aandelencomponent in mijn hypotheek (vorig jaar gesloten op koers rond 490).

ramses snaptnie | 29-09-08 | 17:17

Als je denkt dat je met een aflossingssvrij hypotheek in je woonhuis.. sorry leenhuis... veilig bent, dan ben je wel erg naief. Je weet wel... baan kwijt, instorting huizenprijzen, verkopen met grote restschuld, terug naar pappa en mamma (waar je een paar jaar geleden gillend gek wegrende), maar nu met vrouw en 2 kids of met andere woorden: leven naar de klote... Droom maar verder met je kansloze fenixwoning die je voor 75% te veel geld hebt gekocht...

synchronicity | 29-09-08 | 17:17

HaagscheMeester | 29-09-08 | 17:07
Hmmmm, een wereldregering, een soort Internationale Socialisten...? Een mengelmoes van volken, terwijl de veel volken elkaar naar het leven staan? Mooie droom, gaat niet werken....

Fimbulvetr | 29-09-08 | 17:17

request for Joris @ VVerner 29-09-08 17:30 prettyplease

VVerner | 29-09-08 | 17:16

Als dit klopt, en dat doet het volgens mij, dan worden het zware jaren:

mises.org/story/3111

Le Chef Grande | 29-09-08 | 17:16

Het is gewoon even wachten tot de gemeenschap er rust in heeft gevonden (fingers crossed)

desmodus | 29-09-08 | 17:16

@LJBrinkhorst 17:11

Zeau gezond als Relus ter Beek drie maanden geleden nog oogde.

widtvoet ® | 29-09-08 | 17:15

Mooi rood is niet lelijk toch??

Lummel | 29-09-08 | 17:14

oopz

VVerner | 29-09-08 | 17:14

@ramram | 29-09-08 | 16:52

anders ping je ff naar het goeie adres.
ping: unknown host www.binck.nl
vverner@vverner-laptop:~$ ping www.binc.nl
PING www.binc.nl (213.144.235.26) 56(84) bytes of data.
64 bytes from eems.routit.net (213.144.235.26): icmp_seq=1 ttl=55 time=14.2 ms

Lutser

VVerner | 29-09-08 | 17:13

aex staat nu op -7,77% volgens fd (327)

Lewinsky | 29-09-08 | 17:13

@ljbrinkhorst

Je bedoelt dat de gebouwen overeind staan en de ICT inrastructuur intact is?

Rabarberke | 29-09-08 | 17:13

@ panadol | 29-09-08 | 17:08
En een MP die ipv voor rust te zorgen volkomen afwezig is zou per direkt af moeten treden.

spanarchist | 29-09-08 | 17:12

jaaa wordt nog een spannende week! meschien toch maar even gaan pinnen straks!

Pool | 29-09-08 | 17:12

Veel aandacht voor de tak van sport die akkountancy heet trouwens de laatste weken... niet dus! Beetje typisch eigenlijk wel. Hoeveel lucht mag je anno 2008 eigenlijk op je balans hebben?

widtvoet ® | 29-09-08 | 17:12

En toch is Fortis technisch gezien gewoon een gezond bedrijf...

LJBrinkhorst | 29-09-08 | 17:11

We gaan de weg van 1929 tot 1939.... We hebben zelfs een kabinet Colijn in deze onzekere dagen. Hoe meer deja-vu wil je het hebben.

granaatwerper | 29-09-08 | 17:10

dus het is maar goed dat niemand geenstijl/telegraaf serieus neemt als het om financieel nieuws gaat.

panadol | 29-09-08 | 17:09

Amelgaam

HaagscheMeester | 29-09-08 | 17:09

@desmodus 17:03

Morgenochtend wanneer Mortis (voorlopig voor de laatste keer) zeg 4,56 raakt zorgen dat je weg bent.

widtvoet ® | 29-09-08 | 17:09

Sinds ik aandelenvrij ben, blijf ik lachen....

Dr.Zeldenrust | 29-09-08 | 17:09

@desmodus

Wacht de nabeurs gossip maar af.

Rabarberke | 29-09-08 | 17:08

*Zet zijn zak waarde vaste goud alvast in de kluis*

Repsect | 29-09-08 | 17:08

CoJoNes | 29-09-08 | 17:01
Hoeveel er verdampt is nog niet bekend en ook niet hoeveel er is opgedroogd.Nu instappen en dan rekenen op een spectaculair herstel...

T@ Riest | 29-09-08 | 17:08

paniek zaaien in tijden van recessie zou strafbaar moeten zijn. Ergens in het artikel over landverraad.

panadol | 29-09-08 | 17:08

@Fimbulvetr | 29-09-08 | 16:58
Eeeh Fimbulwhahgdgfs, NSB'ers zijn de mensen die tegen een wereldregering zijn maar voor een Nationaal Socialistische (lees: anti communistische) staat. Die koppen gaan eraf, dus die van jou waarschijnlijk ook.

Ik ben voor een wereldregering en amalgaam van volkeren, dus mij doen ze niks, hehe.

HaagscheMeester | 29-09-08 | 17:07

wanneer gaan we deaud?

Decak | 29-09-08 | 17:06

En Bassie wordt vader.. Allemamachies!

purplepants | 29-09-08 | 17:06

@ramram | 29-09-08 | 17:02
Dus een beetje drukke server. Vindt je dat gek?
Je had gewoon kunnen volstaan met Binck ligt eruit.
Over pingen hoef jij mij niets uit te leggen.

Agent327 | 29-09-08 | 17:06

Mooi dat mijn bank niet op de beurs voorkomt.. Wel jammer dat mijn beleggingshypotheek hier weer wel afhankelijk van is ;-(

Ach, ik kijk over 30 jaar nog wel een keer ...

AltijdEenMening | 29-09-08 | 17:05

@RechtsTuigje | 29-09-08 | 16:48
Nog niet, maar als die gebleekte idioot het voor het zeggen krijgt, stappen we uit de EU, ik zou maar vast suikerbieten gaan hamsteren.....

laardepul | 29-09-08 | 17:05

AEX -7,87 al. Gaat lekker...

Pieter Bas | 29-09-08 | 17:05

Het zijn die dagen vd maand. Volgende week is ze weer vrolijk

Pilsvogel | 29-09-08 | 17:04

@ramram, heb eigenlijk geen probleem met Binck gehad vandaag

desmodus | 29-09-08 | 17:04

LB. Ik heb toch alleen maar schulden.

BozeMan | 29-09-08 | 17:03

Ach, net ff lading Fortis gekocht... echt veel lager kan het toch niet gaan (fingers crossed)

desmodus | 29-09-08 | 17:03

Mooie historie. Ging het toch behoorlijk goed onder Paars.

bwahaha | 29-09-08 | 17:03

Inderdaad. Het kan me geen ene ruk schelen.
Zolang er schapen in de wei staan heb ik voer en een trui. En als het hier te bont wordt ga ik met mijn knapzak richting zuiden.

kuttekrap | 29-09-08 | 17:03

Onzin! Wouter Bos zei bij de algemene beschouwingen dat wij er niks van merken, toch?!

JamesHuntLive | 29-09-08 | 17:02

@koud flesje alfa,

Je kunt beter de historische koersen van de AEX naast de andere beursen leggen.

Ceramboa | 29-09-08 | 17:02

@ El Gouda | 29-09-08 | 16:55
Het is 4 miljard euro tegen 700 miljard dollar en er zijn bijna 20 keer zoveel Amerikanen, dus we zitten grofweg op 20% en dat voor een bank die (vergeleken met z'n Amerikaanse zusjes) nog helemaal niet zo ziek was.
Dit is Paniekvoetbal van een stel chauvinistische Belgen. Jammer dat wij een minister president hebben die nog geen weerstand kan bieden tegen een toastje met edammerkaas.

alpha_mannetje | 29-09-08 | 17:02

nu al weer 327,64

peter2789 | 29-09-08 | 17:02

Agent327 | 29-09-08 | 16:57
Moet ik dit uitleggen? Ga iemand anders zijn tijd verdoen.

En voor alle anderen: Binck lag eruit op het belangrijkste moment van haar bestaan.

ramram | 29-09-08 | 17:02

Gewoon kop in hut zand, werkt al een hele tijd hier in Nederland er is nix aan de hand

DaFlux | 29-09-08 | 17:01

Als je iets wilt doen wat er echt toe doet, neem dan met je credit card het maximum aan cash op bij een GWK. Kost wel wat, maar dan heb je meteen je limiet op zak. Wel zo makkelijk als je eigen bank straks omvalt.

Rabarberke | 29-09-08 | 17:01

Iemand enig idee hoeveel geld er vandaag verdampt is?

CoJoNes | 29-09-08 | 17:01

Koop goud!

Zeddegeizot | 29-09-08 | 17:00

Gokje. Nú instappen op Mortis. Morgen voor half tien er weer uit.

widtvoet ® | 29-09-08 | 16:59

Het is allemaal kut, ik weet het. Maar ik hoop niet dat deze gebeurtenissen een vrijbrief zijn om het communisme te herintroduceren.

artbrut | 29-09-08 | 16:58

@HaagscheMeester | 29-09-08 | 16:52
Waar heb ik dat toch meer gehoord?

Agent327 | 29-09-08 | 16:58

Gelukkig heb ik aandelen Suez Environnement Company: vandaag +3% !

Guusje Nadorst | 29-09-08 | 16:58

Rood=slecht. Duh.

darmflora | 29-09-08 | 16:58

Ik ga alles uit de muur trekken! Al mijn geld op zak vind ik wel lekker. Vooral als volgende week de rij bij de appie steeds langer wordt omdat het bij de pinners misgaat.

Dat gaat goed tot de maand daarna. Mijn baas kan niet contant uitbetalen dus ik ben ook de lul.

En dit alles is mede mogelijk gemaakt door Amerikanen UIT DE POLITIEK die kanslozen ook een hypoyheek gunden ZICH BEMOEIDEN MET DE VRIJE MARKT.

Kut op socialisten, communisten en ander links gespuisch.

Richard H. | 29-09-08 | 16:58

Als je nnu weet wat je moet doen, nou, dan loop je lekker binnen!

Schoorsteenveger | 29-09-08 | 16:58

HaagscheMeester | 29-09-08 | 16:52
Bruine hemd uit de mottenballen haalt en de rijlaarzen in het vet zet....

Fimbulvetr | 29-09-08 | 16:58

@ramram | 29-09-08 | 16:52
Ja en? Wat moeten we met die info?

Agent327 | 29-09-08 | 16:57

@ haagsche meester: wat ben jij SLIM! Volgens mij moeten we gewoon jou de leiding over het land geven. Dan komt het vast heel snel goed allemaal.

Pandora | 29-09-08 | 16:56

Bij onze oosterburen, Commerbank - 20% Deutsche Bank -8%

Ter info Deutsche Bank heeft een uitgeleend bedrag gelijk aan 4/5 van de Duitse economie op jaarbasis

Schaker | 29-09-08 | 16:55

De Yanks knallen er even 700 Miljard doorheen en hier vallen ze in katzwijm wanneer Wouter voor 4 miljard spotgoedkoop Fortis aandeeltjes naar binnen hengelt.

El Gouda | 29-09-08 | 16:55

Ik stel voor dat er in het historische verloop ook de samenstelling van de regering wordt opgenomen, volgens mij levert dat leuke verbanden op.

Koud flesje Alfa | 29-09-08 | 16:54

Goed dat de minister van Financiën een visionair is en dat de MP deze dagen alom aanwezig is, anders had het er niet best uit gezien.

spanarchist | 29-09-08 | 16:53

ZO GAAT HET VERLOPEN:
-beurskrach
-Sterke leider die alles gaat oplossen --> zondebok --> moslims (niet moeilijk)
-koppen hakken, vooral van NSB'ers
-Oorlog en kampen
-Nog meer koppen rollen
-Vrede
AMEN

HaagscheMeester | 29-09-08 | 16:52

Pinging www.binck.nl [193.67.36.150] with 32 bytes of data:

Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.

Ping statistics for 193.67.36.150:
Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss)

ramram | 29-09-08 | 16:52

Leuk, gewoon wachten tot Fortis alsnog failliet gaat en dan kan ABN de boedel kopen voor een appel en een ei.

Ik ben trouwens benieuwd wat we er in het dagelijks leven van gaan merken...

eightpack | 29-09-08 | 16:52

Vandaag is Rood ... de kleur van flink balen....

Onderduiker | 29-09-08 | 16:52

Tis wel duidelijk dat jullie de opbrengst van GS in aandelen hebben gestopt.

Koud flesje Alfa | 29-09-08 | 16:52

Na dubbeltjefonds Fortis is ING de volgende die geheel kapot wordt geshort.

El Gouda | 29-09-08 | 16:52

Fuck man. En nou?

Pandora | 29-09-08 | 16:52

Zoals een oude beurswijsheid luit: Go away in May, but remember be back in September. The only way is up dusss

Stang65 | 29-09-08 | 16:51

Rood->PVDA->linksmensen->fail

mathijn | 29-09-08 | 16:50

Bos, doe es geld bijdrukken!

Primal | 29-09-08 | 16:50

en toch hebben we 3 lcd tv's 2 laptops 3 wagens een huis in het buitenalnd maar het is wel crisis.

DOORLOPEN.

SjakieV | 29-09-08 | 16:48

Is allemaal de schuld van Geert Wilders.

RechtsTuigje | 29-09-08 | 16:48

Misschien had ik er even bij moeten vermelden dat die aflossingsvrije hypotheek nog net geen 200 euro in de maand is, netto dan.
En nee, geen pauperflatje in West.
Overig geld zit in aandelen inderdaad, maar recentelijk vooral short-posities: RIM(van de Blackberry ja, wie heeft die nog nodig tegenwoordig)
Sotheby's (gaat al maanden hard naar beneden ondanks groot succes veiling Hirst) Amazon (wie koopt er nog boeken en CD's als je geen geld meer hebt voor benzine) en nog wat Real Estate Investments Trusts die hun leegstaand onroerend goed met een zware hefboom hebben gefinancierd en dus zeker door het putje gaan. En last but not least, PUTS op de AEX (vandaag al +60%, dank u vriendelijk)

Andreas B. | 29-09-08 | 16:47

goh geenstijl heeft t ook door

ginsletje | 29-09-08 | 16:47

Rood is inderdaad slecht. AEX is Dumpert 2.0, dat blijkt maar weer.

GingerAle | 29-09-08 | 16:47

Je zal maar spaargeld hebben, dat is straks ook niks meer waard (of weg) :D

ConfuZor | 29-09-08 | 16:46

Boeiend.

Albert K. | 29-09-08 | 16:46

Wouter Bos heeft in een dag 1 miljard belastingcenten weggegooid. Fortis -20%.

dwalmpje | 29-09-08 | 16:46

Ach als ik zie dat we in 1992 op 100 stonden, is er idd he-le-maal niets aan het handje...

Zippy | 29-09-08 | 16:46

Da's niet zo best

Cosa Nostra | 29-09-08 | 16:46

IJsbergsla?

loerelau | 29-09-08 | 16:45

Gauw een kratje Heineken kopen, goed voor de koers van 't aandeel.

Guusje Nadorst | 29-09-08 | 16:45

Een groentetuintje in de winter?
Zal beste groente worden zeg...

rz | 29-09-08 | 16:44

Misschien kan Bos nu het verkopen van aandelen verbieden

Telegraafhoerrr | 29-09-08 | 16:43

Niks aan de hand mensen, alles is onder controle.

Was getekend, vadertje staat.

60CX | 29-09-08 | 16:43

mooi rood is niet lelijk

klompvoet | 29-09-08 | 16:43

Ziet er niet goed uit volgens mij.

snuifert | 29-09-08 | 16:43

Als je een aflossingsvrije hypotheek hebt moet je toch kapitaal opbouwen om over 30 jaar (of minder) wel af te lossen.
Doorgaans doe je dat door geld te investeren, dus de AEX van nu is wel degelijk interessant.
Maar beleggen blijft lange termijn politiek!

relatief | 29-09-08 | 16:43

tog maar weer alles pinnen?

*|vruchtvlees|* | 29-09-08 | 16:43

Deze week het licht nog uit bij Mortis.

widtvoet ® | 29-09-08 | 16:43

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland