Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Vrouwenbesnijden moet mogen

mes.jpgDe wereldgezondheidsorganisatie is tegen besnijdenis waar bij vrouwen de clitoris wordt weggesneden of verminkt. De vereniging plastisch chirurgen en de artsen in ons land zijn tegen deze vorm van mishandeling. Het parlement is tegen. Iedereen is tegen. Behalve de Nederlandse plastisch chirurgen Joris Hage en Refaat B Karim. Die schrijven in het gezaghebbende tijdschrift Medisch Contact dat een verbod helemaal niet kan. Is namelijk gewoon keiharde discriminatie. Duizenden jongetjes, waaronder Joden en Amerikanen laten jaarlijks ook gewoon de voorhuid afsnijden. En daar hoor je niemand over, terwijl dat ook heel traumatiserend is. Dus zegt plastisch chirurg Karim: allemaal gehuichel. Het verbod is volgens hem in strijd met onze Grondwet (vrijheid van godsdienst). Je verbiedt alles, of je staat een vorm van vrouwenbesnijdenis toe, is hun voorzetje naar de advocatuur. Kom op Faizel Ali Enait, sta nog een keertje op voor de goede zaak...

Reaguursels

Inloggen

Het zou voor een vrouw voor een beter sexleven moet en zorgen.....(juist?!?)
Door het weghalen van het kapje over de clitoris zou deze bloot komen te liggen en daardoor extra gevoelig zijn.......

Alleen volslagen idioten voeren dit uit die niet in staat zijn om hun vrouw te plezieren

Echte kerels die kunnen dat wel....... in nederland wonen echte mannen en wij kunnen dat.

Dus het niet nodig en gewoon achterlijk

Danweetjenognix | 22-09-08 | 22:52

Lekker zeg

Willl | 20-09-08 | 20:45

karim en hage vergeten de redenen te vermelden waarom in diverse culturen en religies wordt overgegaan tot het besnijden van jongens en meisjes. Het verwijderen van de voorhuid bij jongetjes is een zeer oud gebruik waarvan de exacte reden in nevelen gehuld is. Sommigen noemen hygiëne in woestijnachtige omstandigheden, anderen het symbolisch 'vervrouwelijken' van mannen tegenover hun (zeer) mannelijke God.

De redenen om meisjes te besnijden is helaas ook eeuwenoud, maar de reden hiervoor is glashelder. Het gaat in alle gevallen om het (preventief) inperken van de vrouwelijke seksualiteit. De seksualiteit van een vrouw is wild en ongericht en moet door mannen met strakke hand gereguleerd worden, o.a. door besnijdenis. Of deze besnijdenis nu fysiek (ernstigste vorm van mutilatie) of symbolisch ('prikje') is, doet eigenlijk niet ter zake. Het gaat altijd om beheersing van de vrouwelijke seksualiteit.

Zo is het besnijden van jongetjes een ander geval dan dat van meisjes. Het is terecht dat de wetgever en de publieke opinie dit onderscheid (intuïtief?) maken. Zie ook www.goedgezelschap.eu/2008/08-09-20-be....

Frank G. Bosman | 20-09-08 | 18:16

Met dat laatste zijn moslims zelf aan het man vrouw discrimineren.

Bij mannen schijnt het alleen als je als baby besneden bent, op latere leeftijd bevorderlijk te zijn voor de seks. Niet allemaal meteen naar de dokter rennen, dat heeft nu geen zin meer. Mijn ziektekostenpremie wil ik laag hebben.

mememe | 20-09-08 | 15:52

Net andersom Adriana, mannen die als kind zijn besneden raken daar als eerste niet ziek van en daarnaast bevorderd zoiets de seks.

Vrouwenbesnijdenis doen die moslims zodat wanneer ze op oorlogspad gaan met hun vredelievende geloof en ze hun vrouwen achter laten die niet gewillig worden. Hebben ze maar besloten dat die niet meer van seks mogen genieten.
Mij is door een moslima verteld dat zoiets niet in de Koran staat, maar dat ze dat zelf bedacht hebben. Vrijheid van geloof gaat al niet op.

Er zit een groot verschil tussen seks bevorderen en vrouwen verminken.

mememe | 20-09-08 | 14:57

Jongensbesnijdenis is absurd. Besneden mannen voelen minder dan niet besneden mannen. Je ontneemt mannen een deel van het genot. Maar daar zijn godsdiensten helaas toch vaak goed in. Het mag niet lekker!

adriana65 | 20-09-08 | 11:49

Kardinaal Meier | 19-09-08 | 22:35
en tuurlijk weet ik van de snoepreisjes naar isreal van de heer W.
hij wordt ook behoorlijk gesponsord door hen meen ik gelezen te hebben.

sijtje boes | 20-09-08 | 10:01

Kardinaal Meier | 19-09-08 | 22:35
nou dan heb ik een nieuwtje... die van u ook niet...
ik heb het ff opgezocht in het yiddische woordenboek en het word dus als volgt geschreven... mishpokhe
www.yiddishdictionaryonline.com/

sijtje boes | 20-09-08 | 09:57

Gelovigen ga es deaud

Syk | 20-09-08 | 09:22

-weggejorist-

wachtmeester de bruy | 20-09-08 | 08:08

@Moozart | 19-09-08 | 10:02

Je hebt met je gore poten van kinderen af te blijven. Zullen we daar *weer* eens mee beginnen in Nederland? 1800 was eindelijk voorbij, maar niet heus.

Het is godverdomme van de ratten besnuffeld dat iemand het uberhaupt in z'n hoofd haalt kinderen met een mes te bewerken. Dat de wetgever dit doodleuk toelaat in het kader van interesseertmenietwat is FUBAR.

Geen besnijdenissen, peniskokers, langspeelplaatlippen, giraffenekken en meer van dat soort fraais.

Mocht u mevrouw zijn, de voorhuid is een erogene zone. Qua gevoeligheid meer te vergelijken met de eikel dan met andere lichaamsdelen. Afblijven. Bloederige amputatieceremonies zijn iets van voor de middeleeuwen. Dit doe je mensen niet aan. Ook niet als ze wilsonbekwaam zijn. Dit is verdomme Nederland.

Stir Glenfarclas II | 20-09-08 | 03:32

goh bijna 2 klanten per jaar minder stel je voor

Meester P | 19-09-08 | 23:41

Een besnijdenis van een jongetje van acht dagen oud is een ander verhaal dan de besnijdenis van een meisje van rond de negen jaar oud. Bij de mannenbesnijdenis kan een medische reden aangevoerd worden omdat achter de voorhuid een prima plek is voor allerlei bacteriën. Een goede hygiene is belangrijk en hier in de westerse wereld is dit prima haalbaar. Echter in sommige derdewereld landen is deze hygiene moeilijker te realiseren en dan is een besnijdenis van jongetjes een redelijke optie.

Nu moet ik wel zeggen dat ik veel meer met het Jodendom heb dan met de islam als ik me subtiel mag uitdrukken.

de tandarts | 19-09-08 | 23:04

... En ik bedoelde inderdaad "mischpoche". Uw spelling deugt niet.

Kardinaal Meier | 19-09-08 | 22:35

Wanneer leren die reli's eens schrijven i.p.v. beitelen? Niks weghalen, gewoon ee mooie tatouage "P0WN3D" d'rop. Staat veel leuker en 't meteen wat minder hypocriet.

premiejager | 19-09-08 | 22:25

sijtje boes | 19-09-08 | 18:32
Euh... Wilders is pro-Jeauds. Echt waar. Zoek maar eensch in het rond op google. Wilders + joden. 109.000 hits.

Kardinaal Meier | 19-09-08 | 22:23

Die meiden zijn best Oké, niet meteen besnijden.

pennestront | 19-09-08 | 20:50

Je kunt dit alles ook van een geheel andere kant bekijken: Snij alle rotzooi om die voorhuid weg.

pennestront | 19-09-08 | 20:50

-weggejorist-

Riverman1973 | 19-09-08 | 20:39

Pas de grondwet aan:
Artikel 1. Moslims en linksmenschen opzouten.
Probleem opgelost.

TonySoprano | 19-09-08 | 20:31

Hulde aan de schrijvers.

SAMNURD | 19-09-08 | 20:08

Hoezo gelijk? Sinds wanneer is een voorhuidje gelijk met een clitoris???
Uitzetten die kinderbeulen!!!

JeGrootmoeder | 19-09-08 | 19:47

Ik heb eens een Rabbijn een baby (jongetje) onder handen zien nemen (besnijden) en aan het gekrijs te horen was het ondanks de verdoving inderdaad nogal traumatisch en anders wel voor mij als toeschouwer.

NoahHafra | 19-09-08 | 19:26

Voorzover ik het nog weet zag dr. Refaat Karim het levenslicht in een vullisbak in Bangladesh. Z'n Hollandse echtgenote is een verschrikkelijk mens met een hele hoop ijlie. Het was onvergetelijk dat die zich -na een eerste klas bevalling in het olvg van het zoveelste kind- door de polikliniekassistentes van haar man met d'r zware koffers naar de taxi liet begeleiden. Dat was echt schandalig maar o,o,o wat hebben we ons daar later kapodt om gelachen. Het is ook iets met die dubbeltjes en kwartjes...

Mout van Amstel | 19-09-08 | 19:13

Oh, dr. Karim, een crime.

Mout van Amstel | 19-09-08 | 18:45

Kardinaal Meier | 19-09-08 | 14:20
joodse misjpoge bedoelde u? heeft hij die dan?
ik houd mij nooit zo bezig met die peroxide kop eerlijk gezegd al moet ik soms om zijn uitspraken lachen.

sijtje boes | 19-09-08 | 18:32

Mokum Kosher | 19-09-08 | 12:12
oi mijn 20 jaar jongere uberknappe en geile sales negert houdt het al haast 6 jaar met mij uit... need i say more?

sijtje boes | 19-09-08 | 18:27

De zich gedragende en positief ingestelde halal-kutjes mogen best blijven en daar moeten enge imam-apen vanaf blijven.
Ach wat kan mij het eigenlijk rotten... onverdoofd castreren van biggetjes is 100X erger.

R.B.Scott | 19-09-08 | 18:25

Hierboven gequote van

echte machokerel | 19-09-08 | 17:06

klitzbitch | 19-09-08 | 18:24

Ik vind trouwens, nu het toch over bloed en snijden gaat, dat OOK de discussie over het halal c.q. kosher slachten eens moet worden aangezwengeld, want ook dieren hebben niet te moeten lijden onder godsdienstwaanzin.
Afschaffen die middeleeuwse woestijngebruiken, te beginnen in nederland, en zo niet, terugemigreren naar je eigen land.

Mee eens. Flikker toch op met je rituele/godsdienstige slachtingen en besnijdenissen.

klitzbitch | 19-09-08 | 18:23

Hij heeft wel gelijk, ik vind dat jongens de pik af snijden ook illegaal moet zijn. Net zo erg.. al dan niet erger.. De eerste de beste mafkees die dat in nederland probeert uitleveren aan siberië.

cognitieve dissonant | 19-09-08 | 18:05

Na hun 18de kan het mijn geen reet schelen, voor hun 18de moet in NL elk kind meisje-jongentje maximaal bescherming krijgen tegen elke vorm van religuese verminking, tatou's, piercing, pakslaag etc.

da salvo | 19-09-08 | 17:59

klapvee | 19-09-08 | 17:10
Die is niet meer te repareren volgens mij.

Schoorsteenveger | 19-09-08 | 17:16

@politiek=liegen
er zit een major error in je harde schijf. doe es laten nakijken

klapvee | 19-09-08 | 17:10

Ik vind trouwens, nu het toch over bloed en snijden gaat, dat OOK de discussie over het halal c.q. kosher slachten eens moet worden aangezwengeld, want ook dieren hebben niet te moeten lijden onder godsdienstwaanzin.
Afschaffen die middeleeuwse woestijngebruiken, te beginnen in nederland, en zo niet, terugemigreren naar je eigen land.

echte machokerel | 19-09-08 | 17:06

Kardinaal Meier | 19-09-08 | 16:26

Ik ben blij dat je er zo over denkt,want ik denk er namelijk ook zo over.
Jongens besnijdenis,daar weet ik niet veel over. Het is voor de hygiëne,volgens de jodendom en de islam. Maar vrouwenbesnijdenis hoort gewoon niet,het is niet te vergelijken.

Zoor | 19-09-08 | 16:34

Zoor | 19-09-08 | 15:50
Ik ben blij te horen dat de geldigheid van de Hadiths wordt betwist. Maar ongeacht wie wat waar dan ook heeft geschreven ben ik van mening dat besnijdenissen, bij jongens of meisjes, verboden en zwaar bestraft dienen te worden, als het kan met terugwerkende kracht.

Kardinaal Meier | 19-09-08 | 16:26

De Hadith die besnijdenis bij mannen voorschrijft, zegt dat besnijdenis een "eer" zou zijn voor vrouwen. De authenticiteit van deze Hadith wordt echter betwist. Vrouwenbesnijdenis wordt doorgaans op culturele gronden uitgevoerd, zoals in de Hoorn van Afrika, en veelal niet op religieuze.
Bron: wikipedia,,http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrouwenbesnijdenis

Zoor | 19-09-08 | 15:50

Zoor | 19-09-08 | 15:44
Leuk. Laten we dan maar vaststellen dat er een enorme kloof gaapt tussen islamtheorie en islampraktijk. Ik zal je de gore foto's besparen.

Kardinaal Meier | 19-09-08 | 15:48

-weggejorist-

poliiek=liegen | 19-09-08 | 15:48

Zoor | 19-09-08 | 15:37
Sunan-i Aboe Dawud. "Besnijdenis is voor de mannen van mijn gemeenschap soennah, en voor de vrouwen een eerbaar gebeuren." Graag gedaan.

Kardinaal Meier | 19-09-08 | 15:43

Kardinaal Meier | 19-09-08 | 15:34

Zoek eens een hadith waar die in staat.. ben benieuwd hoor

Zoor | 19-09-08 | 15:37


Zoor [19-09-08] 15:27
Die koplap staat ook niet in dat boek maar kijk eens buiten zou ik zeggen.

bijtieakumaai | 19-09-08 | 15:35

Zoor | 19-09-08 | 15:27
Mohammed verkocht vrouwen als slavinnen. Lijkt me knap vernederend voor ze. "Zakenman" noemen ze die rotschoft. Maar wat de Koran betreft heb je gelijk: vrouwenbesnijdenis komt er niet in voor. Het staat weer wel in de Hadiths, en da's ook Islam.

Kardinaal Meier | 19-09-08 | 15:34

@ redactie
Pfff... Lutsers. Begrijpend lezen overgeslagen vanaf groep 5?

EFBoom | 19-09-08 | 15:28

acac | 19-09-08 | 12:31

Vrouwenbesnijdenis zou echt moeten worden gestopt!! Jammer dat het nog steeds gebeurt in deze tijd.
Helaas weten vele niet dat het NIET bij de islam hoort!!
Vrouwenbesnijdenis word niet in het islamitische geloof genoemd,alleen mannen besnijdenis. Vrouwenbesnijdenis is iets van het cultuur. Het komt voor bij zowel islamitische als christelijke volkeren.
---
Autochtoon | 19-09-08 | 13:58
Pardon? Om de vrouw te vernederen?? wat weet jij over de islam? Heb jij de koran gelezen? ken je het leven van Mohammed? Nee ik geloof het niet,anders zou je niet zeggen dat de islam vrouwen willen vernederen
Heeft de profeet Mohammed niet gezegd: 'Druk elkaar op het hart om vrouwen goed te behandelen'.
En nog véél meer.
Wat een onwetendheid hier..!

Zoor | 19-09-08 | 15:27

Kardinaal Meier | 19-09-08 | 15:01
Een van de leukste werken over de werking van het taboe:
"Wanton Wenches and Wayward Wives"
Alleen de titel is al fantastisch.
www.antiqbook.co.uk/boox/warrin/005907...

Schoorsteenveger | 19-09-08 | 15:10

@Sikkeneur | 19-09-08 | 15:00
O, maar in die fabel geloofde ik toch al niet. We zijn het uiteindelijk wel eens begrijp ik: uitbannen die vloek.

Kardinaal Meier | 19-09-08 | 15:02

Schoorsteenveger | 19-09-08 | 14:54
Ik geloof dat ik het ergens gelezen heb in "The Dark Side of Christianity" van Helen Ellerbe, maar 't kan ook wel ergens anders zijn geweest: als de christelijke beul een stijve plasser kreeg, kon hij gewoon de schuld geven aan de vrouw die hij onder handen had. Zie je wel! Ze is een heks! Ik ben betoverd! Kijk maar!

Kardinaal Meier | 19-09-08 | 15:01

Kardinaal Meier | 19-09-08 | 14:52

Zoal gezegd, voor wat het waard is, doch op zijn minst de fabel weg te halen dat besnijdenis een Islam aangelegenheid is om op te kunnen prijsschieten.

Blijft onverlet mijn bezwaar tegen besnijdenis bij minderjarigen.

Sikkeneur | 19-09-08 | 15:00

Kardinaal Meier | 19-09-08 | 14:46
De Heksenhamer staat vol met plastische beschrijvingen over vrouwen die in allerlei standjes copuleren met de duivel. Het hele boek ademt een fundamenteel onvermogen om met de vrouw en het vrouwelijke om te gaan, maar het broeit wel. Die heksenvervolgingen en heksenverbrandingen zijn een zeer interessant thema ja, en een sprekend voorbeeld van hoe macht, lust en pijn aan elkaar verwant zijn.

Schoorsteenveger | 19-09-08 | 14:54

Dus besnijden van een jongen betekent zonder verdoving zijn eikel eraf te snijden?

Mr_Robijntje | 19-09-08 | 14:54

@Sikkeneur | 19-09-08 | 14:50
Ja? En?

Kardinaal Meier | 19-09-08 | 14:52

Schoorsteenveger | 19-09-08 | 14:31
Eensch. Ik heb me dan ook wel eens zitten afvragen of die Dominicaner monniken niet gewoon op zoek waren naar surrogaatsex toen ze Hexenhammer schreven. Wat de Marquis betreft: hij verwijst in een van zijn filosofische verhandelingen uitdrukkelijk naar kinderbesnijdenissen bij Mosselmannen. Kijk, zegt hij dan, wat hier "fout" is , is daar "goed", en andersom. Daaruit blijkt dan, volgens de Sade, dat "goed" en "fout" slechts tijdelijke en lokale begrippen zijn. Waar ik het zwaar mee oneensch ben. De voorloper van al het moderne cultuurrelativisme. Gadtver.

Kardinaal Meier | 19-09-08 | 14:46

Sikkeneur | 19-09-08 | 14:40
Uiteraard is De Sade een beetje een paardenmiddel. Maar inderdaad, je zou kunnen stellen dat het lezen van De Sade je de ogen kan openen. Dat je voor eens en voor altijd snapt dat een folteraar lust beleeft aan folteren, en een besnijdenaar lust beleeft aan besnijden.

Schoorsteenveger | 19-09-08 | 14:46

Schoorsteenveger | 19-09-08 | 14:31

Marquis de Sade als taboe doorbreker op het punt van lust en lustbeleving?
Ik heb een boekenplank vol staan met het werk van de Sade en ik geef je op een briefje dat de doorsnee mens zijn opvattingen over lust & lustbeleving liever aan fikkie geven. Over kinderleed en martelingen gesproken dan, hé!

Sikkeneur | 19-09-08 | 14:40

nou politiek correctoos, kom er maar in, de schaamlippen en clitoris van een meisje afsnijden en haar toekomstig sexueel genot toezeggen is een verrijking van de cultuur omdat.......

Fimbulvetr | 19-09-08 | 14:36

Autochtoon | 19-09-08 | 13:58

Over de zieke honden gesproken! Hoe verzin je het!

predman | 19-09-08 | 14:35

Kardinaal Meier | 19-09-08 | 14:18

Lees nu eens gewoon terug wat ik allemaal al geschreven heb.
De argumenten die ik van 1 t/m 3 aanvoer zijn op dit moment de realiteit en die wettelijk (nog steeds) toegestaan zijn.
Hoe ik daarover denk, geef ik in 5 aan.
W.b.t. 4; ik blijf het een onsmakelijke insinuatie vinden en je 'onderbouwing' met 'veel aanwijzingen' (inclusief linkje) doen het alleen maar versterken.

Sikkeneur | 19-09-08 | 14:34

Kardinaal Meier | 19-09-08 | 14:18
Juist. Lectuur van Marquis de Sade zou verplicht gesteld moeten worden. Een van de grootste taboes, ook in onze cultuur, is de plaats van lust en lustbeleving. Daar zijn we bang van, van lust. We proberen het te beperken tot eten en drinken, en reguliere sex, en voor de rest is het taboe, zwaar taboe.
Waar macht en lustbeleving samengaan gaat het meteen zwaar fout. Wie wil snappen waar al die dictaturen en religieuze systemen hun folteraars vandaan halen moet zich verdiepen in de werking van de lustbeleving en de verbanden tussen lust en pijn. Het besnijdenisritueel is een machtsritueel.

Schoorsteenveger | 19-09-08 | 14:31

Geef ze geen mm meer. Vuil tuig!

krokostil | 19-09-08 | 14:30

Gabr | 19-09-08 | 10:04
Bulllll er is geen reden voor te verzinnen . Gewoon niet toestaan om in kinderen te snijden of te prikken.Moet je gewoon niet willen. Als ze dat met der 18 jaar willen ok.

miko | 19-09-08 | 14:22

Op GW hoeven we in dit geval niet te rekenen. Die is veel te bang de belangen van de Jeaudse mischpoche in de weg te zitten.

Kardinaal Meier | 19-09-08 | 14:20

@Sikkeneur | 19-09-08 | 13:20

1. De wet is er om de mens te dienen, niet andersom. Als de wet faalt, dan is het de wet die moet wijken.
2. Of die snijartsen nu financiële, godsdienstige of nog ergere motieven hebben: het resultaat is gelijk. Kinderleed.
3. Dit vind ik wel het ergste argument. Zo zou je ook aanranding kunnen legaliseren in de hoop verkrachting te voorkomen.
4. Ik ben niet de enige die met zulke verdachtmakingen komt. "Er zijn veel aanwijzingen dat het ritueel, door mannen uitgevoerd, leidt tot seksuele opwinding bij toekijkers en uitvoerder. Dat is typerend voor tal van initiatie-riten, die gekoppeld zijn aan seksualiteit…. Het duistere en occulte ‘club-gevoel’… ". www.hetvrijevolk.com/?pagina=6069
5. Je bent uiteindelijk toch wel tegen? Dat is dan wel weer nobel van je.

Kardinaal Meier | 19-09-08 | 14:18

jagua | 19-09-08 | 14:05

Al eerder geschreven; het jeauds kan ook geschrapt worden uit de jeauds/gristelijke cultuur der Lage Landen.

Sikkeneur | 19-09-08 | 14:09

Of om het argument van Rabarberke te gebruiken: De kans op dementie wordt steeds groter naarmate de leeftijd toeneemt. Wellicht een idee om maar een lobotomie toe te passen op je vijftigste? Voor sommigen geen slechte optie, zeker als je vindt dat de natuur zijn werk slecht heeft verricht met die voorhuid.

knutsel | 19-09-08 | 14:09

Juist... niet de argumenten van de artsen verkeerd interpreteren... lekker simpel !
Alle argumenten, zeker die vanuit een religie, om mensen te mogen verminken zijn walgelijke redenaties van een groot aantal gekken, die zich om onduidelijke motieven machtig willen voelen om dat te mogen doen... maakt niet uit of het om jongens of meisjes gaat.
Nederland zou er veel strenger op moeten toezien en al die verminkers moeten straffen!

jagua | 19-09-08 | 14:05

Autochtoon | 19-09-08 | 13:58
Die 'enig ware God' van jou is een grote prutser. Tenminste, als je jouw verhaal serieus neemt. Knutselt eerst een mens in elkaar met een voorhuid, en raadt dan die mens aan om die voorhuid er maar weer af te snijden, want anders wordt het zo'n smeerboel. Wat een eikel, die God van jou, wat een enorme eikel.

Schoorsteenveger | 19-09-08 | 14:02

Er staat niks in de Koran, dat besnijdenis voor mannen verplicht is en al helemaal niet voor vrouwen! Ik daag iedere moslim uit die het tegendeel beweert en mij een passage uit de Koran kan tonen waarin dit staat!

peekaboo | 19-09-08 | 14:02

Al duizend keer gezegd. Mensen die wilsonbekwame kinderen - zowel jongens als meisjes- verminken hebben een probleem. Eén van de meest walgelijke zaken die er op aarde bestaan. Om te kotsen.

knutsel | 19-09-08 | 14:01

Besnijden is (kinder)mishandeling, het tatst een grondwet aan (integriteit van het lichaam) en moet verboden worden in elk beschaaft land.
Of het nu joden zijn, moslims, of noord-afrikaanse stammen.
Oppakken en na een gevangenisstraf de hele familie tot de derde graad deporteren.

Hij/zij die kinderen mishandeld moet op de zwaarste straf kunnen rekenen. Achterlijke idioten !

Cinq-Marquis | 19-09-08 | 14:00

Het besnijden van jongens begon bij Abraham, die zichzelf en zijn zoon Izaak besneed op aanraden via God. Het was, net als de spijswetten een aanraden met een hygienische grondslag. Jongetjes hier in het westen wordt geleerd iedere dag de voorhuid te wassen, ook een hygiene maatregel van dezelfde soort, zij het niet een direct godsdienstige.
Vrouwenbesnijdenis kom je nergens in de bijbel tegen, het heilige woord zegt daar niets over. Waarom doen moslims dat dan wel? Hier het antwoord:
Om de vrouw te vernederen met pijn : tijdens de besnijdenis (meisjes zijn een stuk ouder dan jongetjes als ze besnijdenis ondergaan) en wanneer een besneden vrouw vrijdt met een man is dat heel pijnlijk omdat de schede dichtgenaaid is.
Het heeft niets met godsdienst te maken, wel met het feit dat mannen bang zijn voor vrouwen en ze door vernedering en onderwerping trachten kort en klein te houden.
Moslims vinden toch ook dat vrouwen geen ziel hebben, net als dieren?

Mensen open uw ogen en zie dat de Islam een organisatie is die Satan de duivel vereert. Moslims open uw ogen en keer terug naar de enige ware God, vader van Jezus Christus.

Autochtoon | 19-09-08 | 13:58

Roxie Hart | 19-09-08 | 13:45

Voor het soort comments als boven je, fappen ze mekaar @red. het kantoor uit

Sikkeneur | 19-09-08 | 13:54

Dit artikel is wel dom hoor.. Het gaat hier om besnijdenis bij mannen te verbieden, niet bij vrouwen toe te laten. Kunnen jullie wel even het artikel doorlezen of lukt dat niet meer?
Mannenbesnijdenis moet ook verboden worden.. Het slaat toch nergens op, in een geslachtsdeel van een baby die niets te zeggen heeft lopen snijden.

Beetje jammer van geenstijl dit keer.

Catalyst | 19-09-08 | 13:51

Lekker ongefundeerd, tendentieues en nodeloos kwetsend weer GS. Deze artsen zijn helemaal niet vóór vrouwenbesnijdenis. Goed blijven lezen graag!!!!!
Ze zeggen dat de zogenaamde voordelen die een jongensbesnijdenis met zich meebrengt niet zijn bewezen.

Roxie Hart | 19-09-08 | 13:45

Ophangen deze schoften! Je blijft van die lekkere clitjes af!

Martinus_van_Oranje | 19-09-08 | 13:44

Soms moet je gewoon besluiten het beter te weten...
Verminking is verminking

Bill Cook | 19-09-08 | 13:39

Typisch gevalletje van schoenmaker blijf bij je leest, artsen moeten zich verre van juristerij houden...

lounge01 | 19-09-08 | 13:38

flikker toch op, met dat gelul. als een vrouw besneden is kan ze nooit meer van de seks genieten, zoals dat hoort. bij een vent (een stukje fucking huid) is dat een ander verhaal. stelletje achterlijken!

quackel | 19-09-08 | 13:32

Ik heb het artikel gelezen en deze artsen pleiten helemaal niet voor besnijdenis. In het artikel melden de schrijvers hun eigen standpunt niet. Wel dat van de werkgroep Gezondheidsrecht van het Nederlands Juristen Comité voor de Mensen rechten: "De enige juridisch consequente conclusie [is] dat ook alle vormen van jongensbesnijdenis verboden zouden moeten zijn." Verder worden vier manieren opgesomd om met de problematiek om te gaan. De schrijvers laten niet merken of ze voor één van de vier manieren zijn. Ik zou zelf overigens pleiten voor "een algeheel verbod op besnijdenis bij alle minderjarigen."

Kim Jong-il | 19-09-08 | 13:27

ReligionSucks | 19-09-08 | 12:49

1. Vooralsnog is circumcisie bij jongetjes niet strafbaar gesteld bij wet.
2. Chirurgen zijn zelfstandige ondernemers en maken gebruik van marktwerking, door naast hun werk in een ziekenhuis, hun inkomen te vergroten met het werken in zogenaamde ZBC's (zelfstandige behandelcentra).
3. De visie erachter is dat circumcisie beter door goed opgeleide artsen in schone ok-ruimtes gedaan kan worden, dan in achteraf kamertjes door de lokale voodoo dokter toegepaste rituelen met een roestige schaar.
4. Mijn opmerking richting Kard. Meijer betrof zijn wat onsmakelijk redenering dat deze artsen sadopedofilen zijn (althans die suggestie wilde hij wekken)
5. In mijn vorige posts geef ik al blijk geen voorstander te zijn van besnijdenis bij minderjarigen zonder een medische indicatie.

Sikkeneur | 19-09-08 | 13:20

Flikker nou toch eens op met dat vrijheid van godsdienst gejammer. Deze wet schreeuwt om een batterij voetnoten. Ik zie het het liefst helemaal geschrapt worden. Er zijn heel wat kerken, kathedralen en moskeetjes die omgebouwd kunnen worden tot prachtige appartementencomplexen om de woningnood te ledigen..

ZouteZeeuw | 19-09-08 | 13:16

Koran lezers ..... dat zegt alles, niet zeggende dat alles Koran lezers er achterlijke gedachten en methodes op nahouden.

Koudguipje | 19-09-08 | 13:10

@azijnzeikert

Ik zeg ook niet dat godsdienst alleen op boeken is gebaseerd, maar waar baseer jij dan op dat vrouwenbesnijdenis uit de religie is voortgekomen?

Rabarberke | 19-09-08 | 13:03

wilders je weet wel die ene die altijdt zegt dat de turken al onze joden willen besnijden om illegale kebap te maken

klapvee | 19-09-08 | 12:58

ReligionSucks | 19-09-08 | 12:49
Dat is ook weer zo. Als arts heb je toch zeker geen zin om je Hippocratische gelofte te schenden. (2e post. 1e keer ging iets mis denk ik).

Kardinaal Meier | 19-09-08 | 12:55

lekker d'r ballen eraf snijden bij die klootzakken.

fleurtje | 19-09-08 | 12:50

@Multikuli | 19-09-08 | 10:08

Ja dat heb je dan inderdaad goed gedacht. Heeft het ook niet. Anders zouden alle moslima's in de Islamitische wereld besneden worden en in een groot aantal landen inclusief Marokko en Turkije is het onbekend en is het zelfs ongehoord. Datzelfde geldt voor Algerije,Tunesie,Libanon,Syrie,Irak,SA ETC ETC. In Kenia,Somalie,Sudan en zuidelijk Egypte..(ook toevallig dat die allemaal in dezelfde regio liggen en aan elkaar grenzen) is het wel een bekend fenomeen. En nu mag jij weer gaan zeiken.

Uhh | 19-09-08 | 12:49

Schnei in schnee iesch haram!

Tabernakel | 19-09-08 | 12:49

@Sikkeneur | 19-09-08 | 12:35
Jouw comment vind ik vreemder. Alsof het verplicht is deze besnijdenis uit te voeren voor plast. chirurgen. Ik zou weigeren.

ReligionSucks | 19-09-08 | 12:49

Als bij een mannenbesnijdenis de hele eikel zou worden verwijderd, dan zouden deze idioten gelijk hebben. Maar dat is niet het geval. Deze huichelaars proberen weer eens iets onmenselijks te legitimeren en misbruiken daar maar weer 's ons gelijkheidsbeginsel voor en - hoe kan het ook anders - godsdienst.. Wordt het niet eens tijd dat hiertegen uit de moslim-hoek wordt gereageerd?? Die koran van van jullie wordt te pas en te onpas misbruikt door randdebielen. Vrouwenbesnijdenis mag nooit en te nimmer, waar dan ook ter wereld, worden toegestaan, laat staan gelegitimeerd!! Het is een misdaad tegen de menselijkheid!!

Tam Tam | 19-09-08 | 12:44

Sikkeneur | 19-09-08 | 12:35
Nee. Want het is niet zo. Er zijn in Nederland meerder centra die zich met niets anders bezighouden dan met kinderverminking. Deze bijvoorbeeld.
www.besnijdeniscentrum.nl/

Kardinaal Meier | 19-09-08 | 12:41

Kardinaal Meier | 19-09-08 | 12:30

'Besnijdenisartsen' zijn in het algemeen plastische chirurgen, dezelfde lui die bijv. door brand verminkte mensen weer een beetje 'toonbaar' maken.
Heb je daar ook aan gedacht bij je comment?

Sikkeneur | 19-09-08 | 12:35

Wel consequent doorvoeren aub.

Dus vrouwenbesnijdenis +1
hand afhakken naar diefstal +1
20 zweepslagen bij onbetamelijk gedrag (of wat de sharia in gedachte heeft) +1
snikkel eraf naar aanranding +1

Go Mohammed Go

acac | 19-09-08 | 12:31

't Zou me niks verbazen als die besnijdenisartsen allemaal sadopedofilen blijken te zijn. Bedoel: als je van je zieke hobby legaal je beroep kan maken, da's toch prachtig?

Kardinaal Meier | 19-09-08 | 12:30

@Gerimpelde voorhuid: Zeg je dat ook tegen je vrouw?

Mokum Kosher | 19-09-08 | 12:27

azijnseikerT | 19-09-08 | 11:57

Oké, zo is het mij wat duidelijker.
Met je eens dat bij minderjarige kinderen zonder medische reden niet gemutileerd mag worden, zoals beide opstellers van het artikel betogen itt de 'Kop' van het topic.
Wat meerderjarigen met hun lichaam willen doen, moeten ze zelf weten.

Overigens hiermee het jeauds uit de jeauds/gristelijke cultuur der Lage Landen kunnen schrappen.

Sikkeneur | 19-09-08 | 12:23

Die ""vluchtelingen"" gaan op vakantie in eigen land om de schaamknoppen van hun dochters te laten wegsnijden. LOL, en dan weer naar NL voor de uitkering. yihaaaaaaa

ziekebroeder | 19-09-08 | 12:19

gerimpelde voorhuid | 19-09-08 | 11:52
*LOL*

De woorden "preventief" en "ruimen" komen in deze toevallige volgorde in mij op bij het lezen van dit soort artikelen.

Mongoose | 19-09-08 | 12:14

@sijtje boes: Alle vrouwen? Nee, er is een groep vrouwen die ons mannen dat zalige genot niet onthoudt. Tot welke groep behoor jij? Ik heb een vermoeden dat jij een genotsbrengster bent.

Mokum Kosher | 19-09-08 | 12:12

@klapvee | 19-09-08 | 12:07
en bij jou zit er helemaal niks.

Laura Ingalls | 19-09-08 | 12:08

hiersingnalie kan niet bukken vanwege de ziekte van fantoomklit wat heel erg is wandt dan denk je dat je de klit nog hept maar die zit dan al lang in een glazen potje en dat noemen ze fantoompijn dat je denk dat je iets nog hebt wat je niet meer hebt zoals bijtvoorbeeld veel mensen ook fantoomhersens hebben

klapvee | 19-09-08 | 12:07

We kunnen ons er heel druk over maken wat er in Nederland wel en niet mag; feit is dat de meeste meisjesbesnijdenissen gewoon in het land van herkomst (o.a. Sudan) tijdens de vakantie worden gedaan.
Ik word trouwens letterlijk kotsmisselijk van dit onderwerp.

Laura Ingalls | 19-09-08 | 12:05

@Barbara
Hygiene is het allergrootste kulargument.

CoJoNes | 19-09-08 | 12:05

Aaaaaargh, alsof die vrouwen er in alle vrijheid voor kunnen kiezen. Alsof dit
niet opgedrongen wordt door de omgeving. Fijne lui die deze ''vrije keus" stimuleren. Allemaal onder de zwarte vlag van de anti-discriminatie. Vooral de NL-se arts die zich hier in opperste staat van intellect mee bemoeit heeft waarschijnlijk zelf al een besnijdenis van de hersenen ondergaan.
Toverwoord blijft : Emigreren. Wat een ziek ziek land is dit.

ReligionSucks | 19-09-08 | 11:57

@rabarbeke,
slaap jij lekker door...godsdienst is niet alleen gebaseerd op het oorspronkelijk boek sufkut.

@Sikkeneur,

Geen onderscheid uiteraard tussen jongens en meisjes. Volgens mij ging het artikel om aandacht te vragen voor jongens. Toch van de gekke dat niet medisch noodzakelijke ingrepen toegestaan worden bij minderjarigen.

azijnseikerT | 19-09-08 | 11:57

sijtje boes | 19-09-08 | 11:38
Dat besnijdenis een wapen zou zijn tegen baarmoederhalskanker is allang weer achterhaald; de reden dat die ziekte in die landen minder vaak voorkomt is natuurlijk dat vrouwen daar niet zo oud worden vanwege de treurige leefomstandigheden aldaar. Ze gaan dus wel dood, maar dan aan wat anders. In Amerika worden mannen wel besneden, en daar komt bmh-kanker weer wel vaak voor.

Kardinaal Meier | 19-09-08 | 11:56

Van voorhuiden blijf je af!

gerimpelde voorhuid | 19-09-08 | 11:52

@ mezelf
euh.. dubbele eerste post? Vreemd..

de Spanjaard | 19-09-08 | 11:52

@neo apocalypse 11:44

Alsof de besnedene bij gebrek aan voorhuid en bij behoefte aan ejaculatie het subject niet evengoed op andere wijze kan (laten) stimuleren.

Rabarberke | 19-09-08 | 11:51

In het besnijden van kleine jongetjes zie ik niet echt een probleem, soms, zoals bij mij, was de ingreep medisch noodzakelijk op mijn 6e. Ik heb er in mijn beleving alleen maar voordeel van gehad.
Wanneer het gebeurd vanuit religieuze overtuiging is het een ander verhaal. Het is niet noodzakelijk en de 'eigen keuze' bij de jongetjes is er niet.
Aan de andere kant gebeurt het in Amerika ook bij ongeveer 90% van de kids, vanuit een 'cosmetisch' oogpunt. Net zo dubieus als dat het van religieus oogpunt gebeurt.
Aan de andere kant, je hebt wel de rest van je leven een pornolul, dat dan weer wel.
Over vrouwenbesnijdenis hoeven we het niet te hebben, dat is gewoon ziek.

de Spanjaard | 19-09-08 | 11:51

jan met de korte lul | 19-09-08 | 10:24
en een korte lul hebben en ook nog eens bot zijn ... damn

sijtje boes | 19-09-08 | 11:50

Er gebeuren gruwelijke zaken in Nederland, die aan de kapstok van vrijheid van godsdienst worden gehangen... En critici als Nekschot worden vervolgd. In dit kabinet zitten godsdienstwaanzinnigen die geen haar beter zijn dan geestelijk leiders in moslimlanden. De grondwet geeft gelovigen een voorrechtspositie boven tolerante vrijzinnigen. Dit is ECHT schandalig. Alles wat met religie heeft te maken, hoort toch niet thuis in de grondwet van een modern land?

p0rn0 | 19-09-08 | 11:50

@ NeoApocalypse8 | 19-09-08 | 11:44
Kunt u dat enigszins onderbouwen? Fappen gaat even makkelijk met een snijlul als met een Shar-pei. Kwestie van wat je gewend bent, voor veel mensen die op latere leeftijd voor besnijdenis gekozen hebben, is het inderdaad alles opnieuw leren. Maar wanneer het voor de puberale uitspattingen gebeurt, is het even normaal als jij met jezelf speelt.

de Spanjaard | 19-09-08 | 11:49

ZDEV | 19-09-08 | 11:47

De Pedo Kerk is bij mijn weten geen erkende godsdienst, dus benieuwd naar welke geloofsovertuiging je verwijst.

Sikkeneur | 19-09-08 | 11:49

Ik moet steeds vaker denken aan het woord cultuurbarbaren. Volgens de Dikke Vandale is een cultuurbarbaar iemand die geen oog heeft voor culturele waarden.Ik vind echter dat er ook een andere betekenis aan het woord gegeven dient te worden. Mensen die hun cultuur, middeleeuws of niet, opdringen aan anderen en daardoor misbruik maken van die cultuur in een vrij (en gedoogziek) land.

Rabarberke | 19-09-08 | 11:33
klopt dat is alwaarschijnlijk ooit de reden geweest. ik heb een boekje gelezen van een vrouw die een tijdlang als arts, en vroedvrouw werkzaam is geweest in sudan. zij heeft, toen zij terug was, er een heel stuk aangewijd en met foto's laten zien hoe het zit. ook vertelde zij dat zelfs de menstruatie al problemen op kan leven als men te ver dicht genaaid is.
aan het eind van het stuk schreef zij dat zij er na een tijd zo aan gewend was zo een gladde doos te zien dat zij het bij haar zelf een rommelig geheel vond.

sijtje boes | 19-09-08 | 11:48

De volgende is een idioot die roept dat hij uit geloofsovertuiging aan zijn kinderen mag zitten. Oh wacht, dat gebeurt al :-(

ZDEV | 19-09-08 | 11:47

azijnseikerT | 19-09-08 | 11:40

Goede actie! Van wiens kant bedoel je?
Mutilatie nog toegestaan op basis religie.., bedoel je hier enkel circumcisie bij jongetjes mee of ook bij meisjes?

M.a.w.: ik kan alle kanten op met je tekst.

Sikkeneur | 19-09-08 | 11:46

Willen degenen die denken dat vrouwenbesnijdenis gepropageerd wordt in de Koran of de Bijbel of de Thora even hun hoofd uit hun reet halen en even goed afspoelen?

En ga daarna godverdomme eens wat lezen ipv de hele dag gamen of klussen.

Rabarberke | 19-09-08 | 11:46

@ de Spanjaard [baby] | 19-09-08 | 11:36
Ik zeg niet dat het onmogelijk is zonder voorhuid...

Het is alleen de rede van het ontstaan en motivatie om besnijdenis nog steeds toe te passen.

NeoApocalypse8 | 19-09-08 | 11:44

@azijnzeikert

Dat is niet op basis van godsdienst mafketel. Er staat nergens in de bijbel, koran of thora dat je vrouwen mag besnijden.

Rabarberke | 19-09-08 | 11:43

Mokum Kosher | 19-09-08 | 11:27
oi... het is weer de schuld van ons vrouwen...

sijtje boes | 19-09-08 | 11:41

Goede actie! Te belachelijk voor woorden dat mutulatie nog toegestaan is op basis van godsdienst. in wat voor land leven we? Ja, ik weet het in het reliland van JPB.

azijnseikerT | 19-09-08 | 11:40

@ TheLuggs | 19-09-08 | 11:35
Gaan we weer; soms is besnijdenis bij jongetjes noodzakelijk, als bijvoorbeeld de piemelmans sneller groeit dan de voorhuid, met heftige pijnen als gevolg. Of wanneer er vreemde infecties zich op jonge leeftijd onder de coltrui ophopen.

de Spanjaard | 19-09-08 | 11:39

@cupyers

Tsja, je zal vast uroloog zijn en het beter weten, maar als je een beetje vertrouwd bent met de fysiologie van een man, maw als je behalve je eigen lul ook wel eens een andere hebt gezien, dan weet je dat niet elke lul even ruim in zijn jasje zit. En als dat b.v. net als kleur ogen of lengte of breedte neus een kenmerk is van de soort waartoe de man behoort, dan is ook een vernauwing van de voorhuid een verhoogd risico. En dus wordt er preventief besneden. Hoe vroeger dat gebeurt, des te beter het resultaat is op lange termijn.

Rabarberke | 19-09-08 | 11:38

Mokum Kosher | 19-09-08 | 11:08
er is wel degelijk een onderzoek gedaan. niet ten aangaande soa's of zo maar in de landen waar mannen besneden zijn komt er veel minder baarmoederhals kanker voor.
interessant! dus men is toen eens gaan kijken hoe dat kwam.
en wat bleek.. iets wat iedereen normaal vindt, denk jij, gebeurd echt niet altijd. niet elke jan gaat braaf s'ochtends met zijn piel onder den douche en schrobt die eens lekker schoon tot zijn kopje er van glimt.
er lopen dus nogal wat kaas stengels in het rond die hem er zo weer bij mams inschuiven s'avonds.
de bacterieen die zich daar gezellig ophopen is dus een van de redenen.
overigens vind ik een besneden piemel vaak wel mooier maar een met voorhuidje trekt lekkerder af...

sijtje boes | 19-09-08 | 11:38

wocky | 19-09-08 | 11:34
Helemaal gelijk wocky maar wat is "te bod vieren" ook alweer?

@ Mokum Kosher | 19-09-08 | 11:32
Die ben ik nog niet tegengekomen, bestaan ze nog in 0031?
.
@ NeoApocalypse8 | 19-09-08 | 11:33
Ah, fappen lukt niet met een gemutileerde klabanus? Het klassieke filmgenre 'Hardcore porn' is u onbekend?

de Spanjaard | 19-09-08 | 11:36

Lekker stijlvol betoog, maar de insteek was, dat er ook geen medische reden voor jongens te besnijden is. Het argument van minder kans op infecties is nooit aangetoont.. Dus kun je besnijdenis beter ook voor jongens verbieden.

TheLuggs | 19-09-08 | 11:35

Legaal middel voor pedo`s via geloof hun vunzigheid te bod vieren . En dat mag allemaal van allah? , wat een viespeuken die lui.

wocky | 19-09-08 | 11:34

Jerking off is a sin
&
Circumcision 400 million dollar industry in the US alone

dat zijn de redenen

NeoApocalypse8 | 19-09-08 | 11:33

Vrouwenbesnijdenis zou trouwens oorspronkelijk een middel geweest kunnen zijn om verkrachtingen en overbevolking te voorkomen. Een niet dichtgenaaide vrouw zou tenslotte door iedereen genaaid kunnen worden.

Primitiviteit ten top natuurlijk maar ergens moet er in die zieke geesten een spoor van een gestoorde logica zitten.

Rabarberke | 19-09-08 | 11:33

@de Spanjaard: Vrouwen in het algemeen die niet willen pijpen -10.000!

Mokum Kosher | 19-09-08 | 11:32

Mokum Kosher | 19-09-08 | 11:27
Joodse vrouwen die niet willen pijpen -1.

de Spanjaard | 19-09-08 | 11:30

Cuypers | 19-09-08 | 11:28

Met zulke interpretaties van een artikel, stelt jouw nick mij niet gerust!

Sikkeneur | 19-09-08 | 11:29

@ predman | 19-09-08 | 11:26
Allah is pro-neuken, alleen ná het huwelijk anders is allah pro-stenen.

de Spanjaard | 19-09-08 | 11:29

-weggejorist-

Cuypers | 19-09-08 | 11:28

@sijtje boes: Niet waar. Besnijdenis in een droge ongeving is helemaal niet nodig, mits de vrouwtjes gewoon die piemels lekker schoonhielden. De ellende is begonnen bij die groep Joodese vrouwen die niet meer wilden pijpen elke dag.

Mokum Kosher | 19-09-08 | 11:27

Rabarberke | 19-09-08 | 11:22

CJN en nuance?

Sikkeneur | 19-09-08 | 11:26

Volgens God/Allah is sex vies, daardoor is al dat snijden ontstaan. Dus je moet geloof verbieden, maar dat mag niet volgens de grondwet.

predman | 19-09-08 | 11:26

@ Rabarberke | 19-09-08 | 11:22
Hear Hear!

de Spanjaard | 19-09-08 | 11:26

het besnijden van vrouwen is een heel ander iets. men haalt de binnenste schaamlippen en de clitorus!!! weg en naait dan alles dicht tot een opening ter grootte van een lucifer... nodeloos hier te beschrijven hoe een ontmaagding gaat.
na elk kind wordt die doos weer dicht genaaid en begint het feest weer opnieuw.
dit gebeurd nog steeds in landen zoals sudan en ethiopie maar ook hier zet men vrolijk deze praktijken voort. de tante met het snelle aardappelmesje is nog steeds heel normaal. dit weet ik van een excollega. zij heeft het zelf meegemaakt... vreselijk!!!

sijtje boes | 19-09-08 | 11:24

Niks daarvan; geef ze een vinger en ze hakken de hele hand af.

Gotthard | 19-09-08 | 11:23

@ luckor | 19-09-08 | 11:21
Amputatie van ledematen = een medische handeling zonder medische noodzaak met als gevolg een verminking.
Maar soms gewoon heel erg noodzakelijk om het gezonde deel te redden.

de Spanjaard | 19-09-08 | 11:23

We zouden wat meer moeten snijden... in de politiek.. en ja ook sommige burgers kunnen wel wat besnijdenissen gebruiken.

iCQ | 19-09-08 | 11:22

@cojones

Jezus man heb je je weenie tussen de rittsluiting gekregen vanochtendL? 50% van de wereldbevolking (mannen) heeft een circumcisie ondergaan. Joden en moslims doen dit weliswaar ingegeven vanuit het geloof, maar er is wel degelijk een oorspronkelijke reden om het te doen: volksgezondheid.

In de (sub)tropen zijn er legio ziektes die je kunt oplopen. Water is schaars, hygiene is moeilijk en aangezien zo'n pik nog steeds niet het zelfreinigende vermogen van de schede van een vrouw heeft, is het een verzamelplaats en broeinest van bacterien.

Als je dus niet wilt dat een groot gedeelte van het mannelijke nageslacht op jonge leeftijd een of andere infectie krijgt en daarbij ook nog vrouwen infecteert, dan rest er maar een ding: circumcisie. Nadelen: twee weken ongemak. Voordelen: de rest van je leven een schone leuter en neuken zonder zorgen.

Zouden we van alle mannelijke Nederlanders die niet besneden zijn wekelijks alle kopkaas bij elkaar schrapen en in de diesel bijmengen zo op die bijmengingsverplichting van de overheid uitkomen.

Vandaag de dag is hygiene natuurlijk al stukken beter, maar is circumcisie bij heel veel mensen heel normaal.

Maar vrouwenbesnijdenis daarentegen is heel wat anders. Daar wordt niet een voorhuid verwijderd, maar de clitoris. Dat zou ongeveer hetzelfde zijn als jouw jodokus een kopje kleiner wordt gemaakt. Dat is dus een hele andere categorie besnijdenis, die overigens nergens in de bijbel, de koran of de joodse geschriften wordt vermeld. Het is dus een rituele besnijdenis waarvan men naar de oorspronkelijke redenen alleen maar kan gissen. Deze vorm van mutilatie moet ten zeerste bestreden worden.

Overigens besneed en besnijdt men in het Westen ook at random als het gaat om amandelen en neusamandelen. Enkele jaren geleden was het de mode om bij alle kinderen de amandelen maar te verwijderen zodat er geen problemen met de luchtwegen zouden ontstaan. Knider minder zoetzure ranja met kleurstoffen laten zuipen en niet roken in het bijzijn van kinderen was toen kennelijk nog niet tot de medische wereld doorgedrongen, dus ging men maar snijden.

En last but not least, we hebben nu een geinstitutionaliseerde vorm van mutilatie waarin jonge meisjes via allerlei reklameuitingen worden gehersenspoeld over hoe ze er moeten uitzien en de een na de andere een boob-job, neuscorrectie, flaporenherziening, lipversteviging, buikvetuitzuiging etc. met zich laat doen, nog voor het tutje nog kan balanceren op een scooter.

Dus een beeeeeeeeeeeeeeetje nuance zou zo tegen het nuttigen van een broodje smeerkaas bij de middaglunch wel gepast zijn.

Rabarberke | 19-09-08 | 11:22

@ sijtje boes | 19-09-08 | 11:19
Bléh, zand achter je coltrui..

de Spanjaard | 19-09-08 | 11:21

Terecht, vrouwen zijn er om als persoonlijk bezit uitgewoond te worden en niet om als mens behandeld te worden. (/funda2)

Hertogin v. Pauperen | 19-09-08 | 11:21

besnijden= een medische handeling zonder medische noodzaak met als gevolg een verminking. Wie o wie gaat een proefproces aan, het is gewoon kindermishandeling.

luckor | 19-09-08 | 11:21

Mokum Kosher | 19-09-08 | 11:08
toen er nog geen stromend water was... of in de woestijn, was het heel slim dat die kerels zich besneden. het zal vast een hele hoop problemen aan den piel hebben voor komen.

sijtje boes | 19-09-08 | 11:19

Terecht, seks is om je voort te planten en niet om van te genieten. (/funda)

Superior Bastard | 19-09-08 | 11:17

@ peer79 | 19-09-08 | 11:11
Wie ?

DonQ. | 19-09-08 | 11:17

Stiekem wil iedereen een pornolul..

de Spanjaard | 19-09-08 | 11:16

StonedTrooper | 19-09-08 | 11:03
Er zijn ook een hoop mannen die hun voorhuid laten herstellen.

aardappelninja | 19-09-08 | 11:16

Niet voor Jan | 19-09-08 | 11:04

Lezen is voor velen niet weggelegd en dat weten ze @red.

Sikkeneur | 19-09-08 | 11:14

Besnijdenis is slecht, of het nou een mannetje of een vrouwtje is...

loerelau | 19-09-08 | 11:12

-weggejorist en opgerot-

peer79 | 19-09-08 | 11:11

Integriteit van het menselijke lichaam is het enige dat telt. Als een volwassene zich vrijwillig wil laten besnijden, prima (alhoewel ik vermoed dat 'vrijwillig' in het algemeen onder grote sociale druk tot stand komt).

Besnijdenis van kinderen zonder medische reden = pure kindermishandeling (verminking), ongeacht man of vrouw en dient zwaar bestraft te worden!

Het artikel op smadelijke godslastering moet stande pede worden afgeschaft.
Dat hele volksstammen leven met waanideeën achter sprookjesfiguren aanlopen is hun probleem, maar ga in godsnaam (no pun intended) niet aan het geestelijk gezonde deel der natie opdringen om hier rekening mee te houden!

Arie Pastafari | 19-09-08 | 11:10

Die twee chirurgen vergelijken appels met peren. Het verwijderen van de clitoris betekent dat die vrouwen geen seksueel genot meer kunnen hebben. Terwijl het besnijden bij jongens dit niet aan de orde is maar meer uit hygiënisch oogpunt.
Dus die twee chirurgen zijn wel erg kortzichtig.

Artwido | 19-09-08 | 11:08

@Niet voor Jan | 19-09-08 | 11:04
Ja, ga het nog een beetje uitleggen eauk. Let @Kartoffels ook op?

DonQ. | 19-09-08 | 11:08

@StonedTrooper: Dat is niet helemaal waar. Mannen zijn later meestal blij, omdat ze niets anders kunnen zijn. Hun besnijdenis is een feit en daar moeten ze het mee doen. Echt niet dat een volwassen kerel dan gaat zeggen dat hij er eigenlijk wel van baalt. Daarom zijn ook de mythes der besnijdenis in het leven geroepen. We kennen ze allemaal: 1. De sex is beter. Oh wat hebben alle niet besneden mannen toch een slecht sexleven. 2. Het is beter voor de gezondheid. Hoezo? Je kan toch gewoon elke dag je piemel wassen? 3. Je krijgt minder snel soa's. Waar zijn de wetenschappelijke rapporten die dat echt ondersteunen? Dus als ik het goed begrijp dan worden de meeste soa's verspreid door mannen met voorhuid. Volgens mij worden de meeste soa's verspreid door viespeuken die geen bescherming willen gebruiken. Mythes. Ik zal mythbuster eens mailen om te vragen of zij dit willen uitzoeken. Anyway, de mannelijke trots voorkomt dat hij op 40 jarige leeftijd gaat huilen en zegt "gvd wat kut eigenlijk dat ik besneden ben, bedankt papa en mama."

Mokum Kosher | 19-09-08 | 11:08

@ StonedTrooper | 19-09-08 | 11:03

Kortom besneden mannen zijn luie mannen?

DestinationAnywhere | 19-09-08 | 11:07

@gizmozes | 19-09-08 | 10:43
Wat nou hygienisch... heb je jezelf wat laten wijsmaken? Ik denk dat bij de meeste Nederlandse mannen, de viespeuken daargelaten, je heus geen kopkaas zult aantreffen en zelfs als het zo is, dan kan de piem daar prima tegen...

synchronicity | 19-09-08 | 11:07

In het besnijden van kleine jongetjes zie ik niet echt een probleem, soms, zoals bij mij, was de ingreep medisch noodzakelijk op mijn 6e. Ik heb er in mijn beleving alleen maar voordeel van gehad.
Wanneer het gebeurd vanuit religieuze overtuiging is het een ander verhaal. Het is niet noodzakelijk en de 'eigen keuze' bij de jongetjes is er niet.
Aan de andere kant gebeurt het in Amerika ook bij ongeveer 90% van de kids, vanuit een 'cosmetisch' oogpunt. Net zo dubieus als dat het van religieus oogpunt gebeurt.
Aan de andere kant, je hebt wel de rest van je leven een pornolul, dat dan weer wel.
Over vrouwenbesnijdenis hoeven we het niet te hebben, dat is gewoon ziek.

de Spanjaard | 19-09-08 | 11:07

"Ze zien 1 ding over het hoofd, mannen zijn later blij dat ze besneden zijn en dat heb ik de dames nog niet horen zeggen."
StonedTrooper | 19-09-08 | 11:03

Ik kende een ex-moslim die het verschrikkelijk en misdadig vond dat hij besneden was.

Mark d'Aviano | 19-09-08 | 11:07

Moet allemaal maar kunnen.

Jongens besnijden ? Why not !
Meisjes besnijden ? Tuurlijk !

Ik hoor dat er op Urk al een gezin is dat ieder kind met 3,5 liter aan siliconen in de kont laat zitten, zodat ze in de kerk beter kunnen opletten wat de voorganger te melden heeft. Uit religieuze gronden natuurlijk.........

* raam open doet, koffie naar buiten gooit en geschreeuw buurman opneemt *

Tyler-Durden | 19-09-08 | 11:07

Laatst een (discussie)programma gezien over 'Labia reconstructie', het verfraaien cq verkleinen van de schaamlippen. Blijkt dat in Engeland meisjes van 10 zo'n cosmetische ingreep laten doen.

MadDieu | 19-09-08 | 11:05

J. Trajkovic | 19-09-08 | 10:40
.
Het artikel pleit ook helemaal niet voor vrouwenbesnijdenis - dat is het zware schoolkrant-achtige rel-tikje dat GS ervan heeft gemaakt. Ze pleiten *tegen* jongensbesnijdenis.

Niet voor Jan | 19-09-08 | 11:04

Raoul wilde ook eens wat vuurwerk in de reaguurpanelen.
Gelezen wordt er toch nauwlijks meer, dus een misleidende kop en je krijgt de domste reacties.
Ik wist niet dat die Aboriginal methode type 3 nog gepraktiseerd werd, brrr.

DonQ. | 19-09-08 | 11:04

Ja maar het moet van God ?!?! God wil het zo. Als je niet je piemol of schaamlippen laat snijden hou je niet van God. God heeft je een voorhuid en schaamlippen gegeven zodat je ze weg kan snijden uit liefde en respect voor God.

* Vandaag definitief lid wordt van het Humanistisch Verbond *

Bigi Bana Boy | 19-09-08 | 11:04

Snij bij alle moslims die grote clitoris boven op de schouders af en het probleem is opgelost....

Kill Le Boek | 19-09-08 | 11:03

Ze zien 1 ding over het hoofd, mannen zijn later blij dat ze besneden zijn en dat heb ik de dames nog niet horen zeggen.
besneden mannen hebben minder (en hun partners) last van geslachtsziektes.
Het zaakje is makkelijker schoon te houden

StonedTrooper | 19-09-08 | 11:03

Dit is weer een goed voorbeeld van hun irrationeel mensen; het is in strijd met de Grondwet, is het dan niet in strijd met de mensen rechten van een vrouw? Zij wil duidelijk niet besneden worden, blijf dan met je gore poten van haar af!
Het zijn hier allemaal spionnen.

Kartoffels | 19-09-08 | 11:02

CoJoNes | 19-09-08 | 10:57

Die folders betreffen enkel besnijdenis van jongetjes of ook meisjes?
Ik vraag je dat, omdat meisjes/vrouwenbesnijdenis verboden is in NL.

Sikkeneur | 19-09-08 | 11:01

CoJoNes | 19-09-08 | 10:57
Die oorbelletjes gaat dan wel weer heel erg ver, gezien de reversibele lichamelijke schade. En over de psychische schade bestaat natuurlijk de vraag waar dat aan ligt, aan de oorbelletjes of de ouders die hun kind van 2 maanden lek laten schieten? :)

DestinationAnywhere | 19-09-08 | 11:01

Iemand kruisigen, valt dat ook onder godsdienstvrijheid?
•zich warm draait voor discussie met Enait*

Schoorsteenveger | 19-09-08 | 11:00

@ Schoorsteenveger | 19-09-08 | 10:54

De 'besnijdenis' van jongens en meisjes is medisch gezien inderdaad moeilijk vergelijkbaar, misschien wel gewoon niet te vergelijken. Ethisch gezien zie ik echter minder problemen om te vergelijken, het is een onnodige ingreep in een verder gezond lichaam; AFBLIJVEN DUS!! Dat de consequenties van de ene soort groter zijn dan bij de ander doet er wat mij betreft ook niet toe.

DestinationAnywhere | 19-09-08 | 10:58

Het allerergste:
De folders van het Besnijdeniscentrum liggen gewoon bij de verloskundigenpraktijk en de consultatiebureaus. Kindermutilatie wordt gepromoot door hen die juist die kinderen zouden moeten beschermen.

Ik ben voor een onvoorwaardelijke gevangenisstraf van 3 jaar voor BEIDE ouders en 5 jaar voor de mutilerend arts, als een minderjarige wordt gemutileerd.
Ik wil daar nog verder in gaan: Dat geldt dus ook voor oorbelletjes.

CoJoNes | 19-09-08 | 10:57

zoals Theo Maassen ooit zij: "bij vrouwenbesnijdenis moet je die clitoris bewaren en die vrouw gewoon wegflikkeren!" (althans, iets in die trant)

brain damage | 19-09-08 | 10:56

Wanneer het besnijden van jongens alleen bij Moslims zou voorkomen en niet bij Joden, zou het gehuil niet van de lucht zijn, GS voorop....!
Gewoon van jongens en meisjes afblijven, schandelijke rituelen!

laardepul | 19-09-08 | 10:56

kom mensen lees het artikel eens en blaat niet als een schaap de "redactie" na.

-Andy Pipkin- | 19-09-08 | 10:55

-Andy Pipkin- | 19-09-08 | 10:22
Ja, en nog grappiger dat de baas van GS precies de andere kant uit loopt.
Interessante discussie overigens. Het grote probleem lijkt mij dat hier de vergelijking mank loopt. Ik zie een lijstje van de WHO, met vier categorieën voor jongens en vier categorieën voor meisjes. Categorie 1 is de lichtste vorm, categorie 4 de zwaarste vorm van verminking. Maar als je categorie 1 'jongetjes' vergelijkt met categorie 1 'meisjes' zijn de verschillen groot. Gedeeltelijke of gehele verwijdering van de voorhuid zou gelijk staan aan gedeeltelijke of gehele verwijdering van de clitoris. Geloof niet dat dit een eerlijke vergelijking is. Een clitoris weghalen staat zo ongeveer gelijk aan het volledig verwijderen van de penis. Kijk naar de andere categorieën en eenzelfde beeld komt naar voren: bij meisjes wordt er beduidend harder in gehakt dan bij de jongens.
Zou wel eens willen weten op basis van welke overwegingen die indelingen tot stand zijn gekomen.
Neemt niet weg dat de basisargumenten van de artsen juist zijn. Eén lijn trekken, niet gaan muggenziften, en mutilaties verbieden.

Schoorsteenveger | 19-09-08 | 10:54

Vaginaal orgasme bestaat toch ook, of was dat niet zo? Of hebben hun geen G-spot?

ziekebroeder | 19-09-08 | 10:54

Rationalisme is het fundamentalisme van Europa. U bent allen fundi's die denken dat alles te beredeneren valt. De moslim weet wel beter en de Nederlander bestaat niet.

ziekebroeder | 19-09-08 | 10:52

één broodje mocro graag, met ham.

cockroach | 19-09-08 | 10:52

Besnijden is zo voor mannen die zich zelf niet goed wassen., BBrrrrr...

Mokum Kosher | 19-09-08 | 10:51

Deze discussie stond al eerder in het Medisch Contact. Men vind dat een sneetje wel moet kunnen. Ik heb het toen al met verbazing gelezen. Dat er artsen in NL zijn die vinden dat het moet kunnen. Daarbij komt nog dat er natuurlijk een groot verschil is tussen mannen- en vrouwenbesnijdenis. De vrouw zal in ieder geval nooit meer plezier ervaren wat betreft seks en een orgasme zal ze nooit meemaken. Alleen snijden als het medisch noodzakelijk is, anders verbieden.

Paroxetine | 19-09-08 | 10:51

De Azteken geloofden dat ze alleen door regelmatig bloed en harten van mensen te offeren ervoor konden zorgen dat de zon bleef opkomen en ondergaan. Een mensenoffer was een offer aan de zon en aan moeder aarde tegelijk, als aansporing om de mensen van voedsel te voorzien. De slachtoffers werden met hun gezicht naar boven op de offersteen vastgehouden terwijl een andere priester de borst van de gevangene opensneed en het hart eruit haalde. Het hart werd naar de zon opgeheven en dan in een heilige schaal gelegd. Mensenoffers werden over het algemeen bovenaan de trappen van de tempels voltrokken. De lichamen werden de tempeltrappen afgerold en vormden onderaan een enorme stapel. Volgens sommige ooggetuigen stroomde het bloed van de trede. Bij sommige offerdiensten werden de armen, benen en hoofd er afgehakt en werden de hoofden op schedelrekken gezet.

Vrijheid van godsdienst, dus...

ziekebroeder | 19-09-08 | 10:50

Godgloeiende... Nu is het klaar! Weg met al die randdebielen. Terug naar het stenen tijdperk waar jullie vandaan komen. Jullie zijn hier niet gewenst, en dat is voorzichtig uitgedrukt! Opzouten en rap een beetje!!

_Fly66_ | 19-09-08 | 10:48

alex4allofyou | 19-09-08 | 10:44

Tja, maar waarom is dat nog niet gebeurd door verlichte Joden? Die zouden die handschoen ook op kunnen pakken.

DestinationAnywhere | 19-09-08 | 10:47

een snikkel = een snikkel, een klit = een klit

niet mee prutsen, nergens voor nodig

(laat die fundamentalistische slagers hun lusten maar botvieren op een paar courgettes)

Mijnheer Doetmaar | 19-09-08 | 10:46

Het doden van mensen is verboden. Het doden van dieren is toegestaan. We zijn allemaal levende wezens, dus of het verbod op het doden van mensen moet eraan, of het doden van dieren moet verboden worden.

Zie daar de kwaliteit van redeneren van een arts.

Annonico | 19-09-08 | 10:46

Hard ingrijpen, een ieder die zich schuldig maakt aan dit ritueel moet keihard worden gestraft. Meisjes voor hun leven verminken.
Overigens heb ieder nadeel ook zijn voordeel, want kijk eens wat een mooie mannenstem Rita Verdonk ervan heeft gekregen.

Artois Arnhem | 19-09-08 | 10:46

Let wel dat het hakken in een clitje ernstige schade kan achterlaten, en de de voorhuid van een jochie eraf snijden al eeuwen gebeurd en dat, mits het goed gebeurd, vrij ongevaarlijk is...

OSC4R | 19-09-08 | 10:45

Top die Kop?

Hoe verneuk je de lezer, aldus werd besproken ten burele en een topic was geboren.

Mijn cup of tea is het niet, maar als een meerderjarige kiest voor mutilatie van lichaamsdelen is dat ihkv integriteit van het lichaam en zelfbeschikkingsrecht zoals vastgelegd in onze GW toegestaan. Vrijheid van godsdienst heeft hier i.p. niets mee van doen.

Sikkeneur | 19-09-08 | 10:44

Deze is goed ( www.hetvrijevolk.com/?pagina=6069) :

DF: Maar waarom doet een CDA en een PvdA daar niets tegen..?

FR: Fender…. ik vrees dat je dat antwoord zelf kunt geven… Ik voorspel, dat binnen een aantal jaren de eerste ‘verlichte’ moslimkinderen de Staat der Nederlanden zullen aanklagen dat in strijd met de grondwet (artikel 22 lid 1 van de Grondwet , waarin gesteld wordt dat de overheid de plicht heeft, om zich in te spannen voor de verbetering van de gezondheid van mensen, en dus… een absolute onschendbaarheid van het lichaam van het kind garandeert ), ze genitale verminking heeft toegestaan zonder dat de betrokkene als individu daar toestemming voor kon geven….. De overheid staat dus op bijzonder glad ijs…
Ik zal hun claims met plezier ondersteunen..

alex4allofyou | 19-09-08 | 10:44

de besnijdenis van jongetjes vindt plaats vanuit een hygiënisch oogpunt.
die van vrouwen om de 'verleiding' naar sex te weerstaan.
dat 'ze' dat de wil van god noemen is natuurlijk lachwekkend.
als vrouwen geen plezier aan sex mogen beleven is dat discriminerend,
aangezien zij dat niet mogen omdat ze vrouwen zijn.
ik stel voor dat we bij deze heren hun eikels afsnijden, zodat ze het sexuele
genot van deze vrouwen kunnen beleven in de hoop dat ze het
dan wél begrijpen.

gizmozes | 19-09-08 | 10:43

@ wILL

Amen :)

En even een opmerking met betrekking tot meisjesbesnijdenis (of Vrouwelijke Genitale Verminking om het maar eens duidelijk te maken waar het om gaat, ipv eufemistisch bezig te zijn); hoewel er een grote overlap is met de islam heeft het in principe niks met dat geloof te maken.
En er zijn medische redenen voor jongensbesnijdenis (te nauwe voorhuid), maar geloof zou er zeker geen moeten zijn. Er bestaan ook geen gelovige kinderen, alleen kinderen van gelovige ouders.

DestinationAnywhere | 19-09-08 | 10:42

@ Arrabinekoeterine | 19-09-08 | 10:34
Daarbij komt dat ik die Karim persoonlijk ken. Hij is afkomstig ( dwz zijn vader, overigens ook medicus en oud-professor in de Oncologie aan het VUMC) uit Bangladesh. Zeker geen belijdend moslim, gepromoveerd en beter geintegreerd tref je niet aan. Maar ja , voor de meute is een arabische naam gecombineerd aan een controversieel artikel al genoeg om helemaal los te gaan. En dat is de kurk waar GS steeds meer op lijkt te drijven. Jammer...........

J. Trajkovic | 19-09-08 | 10:40

Ach ja, wat kant schelen. Snijden maar. Dan maar geen orgasme en maar wel chagarijnig. Dat belachelijke snijden aan de penis zonder medische noodzaak, vind ik even zo oerstom (is Allahs schepping dan niet volmaakt?). Maar ja, snijden maar, als je maar van de mijne afblijft. Snijden maar, ook schapen.

ziekebroeder | 19-09-08 | 10:40

Afgezien van de vraag of het nou wel of niet mag etc ..
Lees het stukje van die artsen nou eens. Daar staat een staatje in van de typen vrouwenbesnijdenis die het WHO kent, en een door de auteurs opgestelde vergelijking met mannenbesnijdenis. Auteurs stellen daar het verwijderen van de clitoris gelijk met het verwijderen van de voorhuid!
Wie zo weinig kaas heeft gegeten van de functie van de clitoris zou eigenlijk gewoon als arts geschorst moeten worden.

noorderling | 19-09-08 | 10:38

Besnijdenis is een achterhaald ritueel, als je een vrouw betast tegen haar wil ben je gewoon strafbaar. Als het een minderjarige betreft ben je een pedo, maar bij een kind een deel van het geslachtsorgaan verwijderen is toegestaan omdat het met religie te maken heeft? Hoe krom wil je het hebben? Verminking kan hetzelfde effect hebben als seksueel misbruik, waarom ziet men dat niet in? Als seksueel contact met kinderen bij een religie zou horen accepteren we dat toch ook niet? Religie mag geen vrijbrief zijn om de wet te overtreden, NOOIT!!!!

Bier-Sexueel | 19-09-08 | 10:38

Ok, als we dan voortaan de eikel bij de Joodse en Islamitische jongens eraf snijden dan heeft de beste man HELEMAAL gelijk.

Grappig toch dat mensen die in God geloven de noodzaak zien om te snijden in het lichaam terwijl God het lichaam zo op de wereld zet. Prutsers.

alex4allofyou | 19-09-08 | 10:37

Die lui hebben gewoon gelijk. Stop het verminken uit naam van fictieve opperwezens (pleonasme) en dit geldt voor iedereen.

Willem VanDer Decken | 19-09-08 | 10:37

Vrouwenbesnijdenis gewoon verbieden! Geen discussie mogelijk!
Tis toch nie normaal.

flaptop | 19-09-08 | 10:36

Samenvatting
- Een breed gedragen, algeheel verbod op meisjesbesnijdenis omvat ook de twee minst mutilerende vormen: een prik of sneetje in de voorhuid of het afsnijden van een randje ervan.
- Bij jongens wordt een dergelijke circumcisie door de beroepsgroep én de wetgever wel aanvaardbaar geacht.
- Deze vorm van discriminatie tussen jongens en meisjes strookt niet met de Grondwet, het Verdrag van Lissabon en de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.
- Waarschijnlijk zal er een groot draagvlak zijn om deze inconsistente en huichelachtige wijze van discriminatie te laten voortbestaan.
Deze samenvatting gelezen hebbende, kan ik en velen van u maar tot 1 conclusie komen: Huigelachtigheid van het ergste soort.
Geen medische redenen: geen behandeling. En geloofs-geestelijke problemen: daar moet je voor naar de psychiatert of spring van je eigen woonflat.

wILL | 19-09-08 | 10:34

De samenvatting van GS is tendentieus. Beide artsen brengen juist argumenten tegen mannenbesnijdenis naar voren. Los daarvan is besnijden, omdat het gebeurt zonder instemming van de patient, een onethische medische ingreep.

Arrabinekoeterine | 19-09-08 | 10:34

Bij vrouwen wordt het van onder bijna helemaal weggesneden en dicht genaait, ze kunnen enkel nog plassen. Als ze trouwen wordt de boel weer opengemaakt en mag de man in de open wond douwen. Dag na dag....
Dat zal lekker voelen voor die vrouw, ik vind het misselijk makend. In dit ene geval neem ik het op voor de moslim vrouwen, en dat is uniek hoor.
Dit is puur verminking en mishandeling.
Bij mannen is het ook verminking, maar er valt weinig pijn aan te lijden. (Ik ken wat besneden joden en die vinden het wel hygienisch....)

Danoontje | 19-09-08 | 10:34

Rituele kinderverminking. Hoe is het - *ijselijke vloek* - mogelijk dat dergelijke Midden-Oosterse barbarij nog in Nederland voorkomt! Jongetjes of meisjes, Jood, Moslim of Amerikaan; dat doet er verder niet toe. Je zet geen mes in je kinderen als daar geen medische noodzaak toe is.
www.hetvrijevolk.com/?pagina=6069

Kardinaal Meier | 19-09-08 | 10:33

Ik ga zelf ook een belachelijke godsdienst verzinnen. Kan nog best goed uitkomen soms.

Prof. Cor Rupt | 19-09-08 | 10:33

idee voor nieuw sbs6 tv programma? wie de klit vind mag em houden? en dan mogen alleen besneden vrouwen zich aanmelden..

SwaY | 19-09-08 | 10:32

Het gaat hier om een kwestie van taalvervuiling: hetzelfde woord wordt gebruikt voor verschillende zaken. Categoriaal verbieden van besnijdenis zou betekenen dat er geen vlees meer op tafel komt.

harriedeparrie | 19-09-08 | 10:31

Dat is wel weer een mooie redenering van deze doktoren: gebruik een grondrecht om de rechten van een ander te beperken! In dit geval slepen ze er vrijheid van godsdienst bij om iemands lichamelijke integriteit te schenden.

Deze wanredenering komt steeds weer voor; misdraag je en beroep je op je godsdienstvrijheid.

Deze mensen zien godsdienstvrijheid als een absoluut, onbegrensd recht, wat het uiteraard niet is. Iemand kan heel goed betogen, dat zijn godsdienst hem oplegt mensen te offeren. Uiteraard zal dit maatschappelijk verworpen worden. Ik wil hiermee allerminst stellen dat vrouwenbesnijdenis hetzelfde is als het offeren van mensen. Wat ik er mee wil aangeven, is dat ook het grondrecht van godsdienstvrijheid beperkingen kent. Een verbod op vrouwenbesnijdenis is daarom heel goed verdedigbaar.

Bovendien druist vrouwenbesnijdenis zelf ook in tegen de grondwet, namelijk tegen artikel 11 (lichamelijke integriteit).

Zuurkool met Worst | 19-09-08 | 10:31

Vrijheid van godsdienst betekent dat je de vrijheid hebt om in het privédomein de boel in te richten naar religieuze smaak. Niet dat je jouw denkbeelden op een ander kan opleggen. Zo moeilijk is dat toch niet te snappen?

Reuzelbek | 19-09-08 | 10:30

Een korte lul is ook een soort clitoris.

CoJoNes | 19-09-08 | 10:30

@jan met de korte lul | 19-09-08 | 10:24 : tip: Beter zoeken ....

Joeper de poeper | 19-09-08 | 10:28

jan met de korte lul | 19-09-08 | 10:24
Heeft u al eens gedacht aan psychische begeleiding?

Prof. Cor Rupt | 19-09-08 | 10:28

peterpeer | 19-09-08 | 10:20
Ohh, piece of cake! Ik heb nog een leegstaande schuur hier, (073) laat maar horen als er belangstelling is.

Prof. Cor Rupt | 19-09-08 | 10:27

Het lijkt me dat zulke dingen pas gedaan mogen worden met instemming van het Meerderjarige slachtoffer.

down-under | 19-09-08 | 10:27

Waarom snijden ze zijn gevalletje niet ff eraf?

Twigg | 19-09-08 | 10:26

@ jan met de korte lul | 19-09-08 | 10:24
-
gast..... dat is echt triest...

SwaY | 19-09-08 | 10:26

Nu ik er over nadenk, geloof ik dat ze dat bij mijn vrouw ook gedaan hebben. Ik heb tenminste nog nooit een clitoris gevonden. Niet dat ik echt mijn best heb gedaan om hem te vinden.

jan met de korte lul | 19-09-08 | 10:24

curb kick voor deze heren, en een beetje vlugger als we gewend zijn!

de Spanjaard | 19-09-08 | 10:23

Besnijdenis? Ach moeten hun weten, ik hoef in ieder geval niet in zo'n moslimafamoes te prakken.

Prof. Cor Rupt | 19-09-08 | 10:23

Kunnen we niet een rem zetten op die doorgedraaide/dolgedraaide/tot in het Waanzinnige doorgevoerde Vrijheid van godsdienst?

Ahasveros | 19-09-08 | 10:22

Als er geen medische noodzaak (bijvoorbeeld een te nauw voorhuidje) is, dan mag er niet in kinderen gesneden worden.
Vanaf 18 jaar, zijn ze baas over eigen lijf. Idiote Amoebe's...

Danoontje | 19-09-08 | 10:22

Voorhuid is wat anders dan klitoris. Die gasten snijden toch ook niet de eikel eraf bij jongens?
Dit is appels met peren vergelijken.
Ben tegen iedere vorm van besnijdenis tenzij het een medische oorzaak heeft.
Besnijdenis om geloof is helemaal uit den boze.

Captain Diehard | 19-09-08 | 10:22

KaKeL Kees | 19-09-08 | 10:07

Deze is echt leuk, ik heb erg om moeten lachen.

Overigens vind de foto van bebloede mes ongelukkig gekozen.

predman | 19-09-08 | 10:20

Denk je : he vrouwenbesnijdenis dat zou ik ook wel eens willen doen. volg dan de volgende aanwijzingen voor weken lang plezier in huiselijke kring.

Wat hebben we nodig:

- Een onbesneden vrouw of meisje, (niet te jong 4+)
- Een afgelegen schuur of hut waarin je lekker hard kunt schreeuwen.
- Een pul bier om jezelf moed in te drinken
- Een mes (mag ook een stuk glas, een stanleymes of een schaar zijn)
- Iets om op te bijten.
- Nog een clubje vrouwen die al besneden zijn en die het onbesneden meisje vast kunnen houden.
- Een goed humeur!

Voorbereidingen:
Vertel de vrouw vanaf haar geboorte dat ze om volwassen te worden een bepaald ritueel moet doorstaan. Vertel haar ook dat wanneer ze dat niet doet ze uit de gemeenschap ligt en dat ze in de weilanden moet leven ver van iedereen vandaan.

De dag zelf

Wanneer je het meisje eenmaal in de hut hebt gekregen vast gebonden hebt en op haar buik hebt gelegd kun je kiezen uit de volgende behandelingen:

1. incisie: dit is een duur woord voor een klein sneetje of prikje in de clitoris of in de voorhuid daarvan.

2. clitoridectomie: hierbij moet je de clitoris gedeeltelijk of geheel wegsnijden.
vraag het meisje voor deze ingreep even in koud water te gaan zitten. Het kan namelijk pijn doen.
3. excisie: de clitoris en (een deel van) de kleine schaamlippen worden weggesneden. Ook hier wat verkoeling zoeken vooraf.

4. infibulatie of faraonische besnijdenis: na de excisie worden de grote schaamlippen ruw gemaakt of deels weggesneden waarna de wondranden aan elkaar worden vastgemaakt, met een opening ter grootte van een luciferhoutje als urinegaatje.
mocht je geen Lucifer hebben doe het dan op gevoel.
5. herinfibulatie: nadat een vrouw bevallen is verklein je de vergrote vaginaopening weer door het opnieuw hechten van de resterende delen van de schaamlippen.

voor meer nuttige tips check stopdederdewereld.nl

peterpeer | 19-09-08 | 10:20

@ sjaakdeslinksesul | 19-09-08 | 10:10
-
Goed opgelet deze vroege morgen..
-
Mijn mening.. Ik vind dat ieder mens zelf moet weten of hij/zij een dergelijke ingreep wil laten plaatsvinden. Ook als er een geloof wordt nageleefd. Ik begrijp niet dat als je dan ergens in geloofd en met respect dat naleeft er geen respect vanuit het geloof naar aan wat jij voor een waarde aan je eigen lichaam hecht. In ieder geval ben ik voor het strafbaar maken onder de 18 jaar, vanaf die leeftijd wordt je geacht een aantal beslissingen voor jezelf bewust te kunnen nemen tot die tijd ben je beinvloedbaarder (*ahum*). Als je in NL woont vind ik dat je,je moet aanpassen aan de normen en waarden die wij hier hanteren zoniet.. dan ga je ergens anders wonen en niet protesteren hoe je het ook went of keert.. wij waren hier eerder...

SwaY | 19-09-08 | 10:20

Job Cohen vindt ook dat vrouwenbesnijdenis moet kunnen.

Vogelbeest | 19-09-08 | 10:19

eikel staat in verhouding tot clitoris en voorhuid tot schaamlipcorrectie.... wat een onzin dus wat ze blaten....

Joeper de poeper | 19-09-08 | 10:18

Besnijden is middeleeuws en barbaars. Dat mag wat mij betreft alleen op medische gronden.

Als je 18 bent mag je met je eigen lichaam doen wat je wil. Piercings, besnijden, moet je zelf weten.

Maar familie die jou al op jonge leeftijd mismaakt: strafbaar maken.

ZDEV | 19-09-08 | 10:16

Ik vind dit niet kunnen. Er wordt hier duidelijk een groep even buiten de samenleving geplaatst. Zo gaan we niet met elkaar om. Binnen de kaders van de wet moeten we hier tegen optreden. Verder durf ik er niet over te praten, want te harde taal en het openlijk toegeven dat dit soort praktijken thuishoren bij prehistorische orang oetangs met het downsyndroom en niet in 2008 zou me wel eens stemmen kunnen kosten. Nee. Ik lach het wel weg. Groetjes, JP.

Mr. Krinkle | 19-09-08 | 10:16

Bovendien steklt Refaat, dat er jaarlijks meer mannen overlijden aan de gevolgen van een besnijdenis, dan er overlijden aan peniskanker.

CoJoNes | 19-09-08 | 10:16

Was het niet zo dat besnijdenis historisch gezien te maken had met onderwerping aan de heersende vorst? Medisch is het bij gezonde mensen totaal niet nodig. Vrijheid van godsdienst is bullshit... of laten we het zo zeggen; zolang iemand die wil besnijden niet kan aantonen dat God bestaat en het zo had gewild moet hij die besnijdenis maar gewoon ook maar gewoon uitvoeren waart zijn/haar God ook is: in z'n hoofd. We moeten de wet van vrijheid van Godsdienst maar eens wat nader omschrijven: iedereen mag geloven in wat voor God/Goden hij/zij maar wil, maar geloof zit in het hoofd en alles wat practisch/fysiek van aard is valt dus niet onder geloof of onder vrijheid van geloof, maar onder de gewone wetten....

synchronicity | 19-09-08 | 10:15

sjaakdeslinksesul | 19-09-08 | 10:10

Lees het nog eens nauwgezet door, slinkse maat, en je zal zien dat je interpretatie slechts wordt gesteund door een oppervlakkige lezing van het artikel.

Beau ter Ham | 19-09-08 | 10:15

Besnijdenis bij jongens heeft te maken met het taboe op zelfbevrediging, vooral in het preutse Amerika. Jongens zonder voorhuid komen moeilijker zélf aan hun trekken. Besnijdenis (ook bij jongens) is gewoon verminking!
Ga op zaterdagochtend maar eens kijken bij het Gezondheidscentrum Venserpolder in 020. www.besnijdeniscentrum.nl . In de reportage die op TV is geweest zegt een vader dat hij het laat doen om hygiënische redenen. Is het dan zo moeilijk om aan je zoon uit te leggen dat ie zijn eikel moet schoonspoelen tijdens het douchen? Ja, dan moet hij zijn voorhuidje terugschuiven! Bovendien pissen al die besneden piemels de hele plee onder.
Is het lang geleden,
Dat je bent besneden?
Dat je bent gejast aan je ding-dingadong!

doortrapper | 19-09-08 | 10:15

Ergens heeft ie een punt en zou het alleen uit medisch opzicht gedaan moeten worden (het niet goed kunnen schoonhouden, want velletje gaat niet ver genoeg naar achter...), maar daar vallen vrouwenbesnijdenis en besnijdenis op grond van geloof dus niet onder..

Alcoholic | 19-09-08 | 10:15

En waarom een clitorisje wegsnijden bij de vrouw haar genots grotje...
Je haalt toch ook niet het slagroom van je taartje ?
Dat is juist het lekkerste van alles !!

geenstijlsteengeil | 19-09-08 | 10:14

Helemaal onderaan in het artikel bij de voetnoten:
"Geen belangenverstrengeling vermeld"
Hier moeten we toch wel wat mee kunnen?

Conan de Rabarber | 19-09-08 | 10:13

Onsmakelijk onderwerp. Wat is hetvolgende/ een pruik bij Joodse vrouwen moet ook verboden?

Einde van de Domheid | 19-09-08 | 10:13

Ergens, in één of andere Soera, heb ik gelezen dat een ECHTE moslim aan ballenbesnijdenis moet doen, maar ja, dat is geen populaire Soera.

fuckje | 19-09-08 | 10:12

Ok, prima dat ze vrouwen/meisjes willen besnijden maar dan moeten ze het besnijdenisritueel voor mannen/jongens updaten. I.p.v. dat de voorhuid wordt verwijderd wordt de eikel verwijderd want een clitoris is hetzelfde als een eikel.

-weggejorist-

Violator[xL] | 19-09-08 | 10:12

Het is nergens op gebaseerd om op basis van een geloof delen van het lichaam te verwijderen.
henriette | 19-09-08 | 10:07

De besnijdenis van het mannelijk lid is vereering van het Annunaki phallussymbool!

TaLoN.NL | 19-09-08 | 10:12

LifeCatcher | 19-09-08 | 10:08
Nou als ik een stijve heb dan ben ik ook zo goed als besneden hoor..
It's like a torpedo

geenstijlsteengeil | 19-09-08 | 10:12

Vrijheid van godsdienst leidt tot veel verboden
Het verbieden van godsdienst zal danook een bevrijding zijn

hekkesluiter | 19-09-08 | 10:11

Je bent zo gespitst op het typen van een van de eerste reacties, je leest daarom niet verder dan de Arabische naam van de dokter en je weet dan ook niet dat dr Refaat B. Karim in zijn artikel voorstelt om besnijdenis onder de 18 jaar voor zowel jongens als meisjes strafbaar te stellen.
Niettemin plaats je je reactie, waarin deze dr Karim als gekke moslim te kijk wordt gezet. Hoe voel je je dan? Als een mongool?

sjaakdeslinksesul | 19-09-08 | 10:10

En ik maar denken dat het niks met de islam te maken had maar met loale tradities

Multikuli | 19-09-08 | 10:08

geniale overweging inderdaad: het verminken van een open zenuw vergelijken met het weghalen van, tamelijk gevoelloos, loszittend huid. Dat getuigt van veel intelligentie heren! Waarom krijgen die gladiolen überhaupt nog een platform om hun waanbeelden te presenteren. Daar gaat de gezaghebbendheid van het medische tijdschrift...

Beau ter Ham | 19-09-08 | 10:08

-weggejorist en opgerot-

LifeCatcher | 19-09-08 | 10:08

Wat een onzin om jongensbesnijdenis te vergelijken met vrouwenbesnijdenis. Alhoewel ik beide zonder medische nood eigenlijk niet vind kunnen.

Good.Old.Bert | 19-09-08 | 10:07

-weggejorist-

KaKeL Kees | 19-09-08 | 10:07

Deze discussie loopt al maanden in het Medisch Contact. Een enkeling vindt dat een (aangepaste) vorm van besnijden bij vrouwen moet kunnen. De overgrote meerderheid is fel tegen.
Tja, ook tussen artsen zitten figuren met gekke denkbeelden. Lijkt mij vrij weinig nieuwswaarde hebben :/

MiLKUNi | 19-09-08 | 10:07

Wat is het probleem om jongensbesnijdenis -tenzij er een medische reden voor is- in Nederland te verbieden. Het is nergens op gebaseerd om op basis van een geloof delen van het lichaam te verwijderen.

henriette | 19-09-08 | 10:07

Vrijheid van godsdienst houd volgens deze twee chirurgen dus in dat je je medemens mag verminken, het moet niet gekker worden!

TaLoN.NL | 19-09-08 | 10:06

-weggejorist en opgerot-

Slome_Heaumeau | 19-09-08 | 10:06

Mannenbesnijdenis onder de 18 moet ook verboden worden, tenzij er een medische noodzaak is. Maar dat lulvillen op religieuze gronden moet inderdaad maar eens afgelopen zijn.

Zwartbroek | 19-09-08 | 10:06

waar wonen die platisch chirurgen eigenlijk?

treo | 19-09-08 | 10:05

Jongensbesnijdenis is bij wet ook verboden, tenzij het op medische indicatie gebeurt.
Het tuig dat toch moedwillig wilsonbekwame knderen mutileert mag van mij hangen aan de hoogste boom.

CoJoNes | 19-09-08 | 10:05

snijden=geld

kneuterzak | 19-09-08 | 10:05

Ik heb vernomen dat deze ingreep word gedaan door de marrokaanse overheid om een trackingsysteem in bouwen!

zodat de marokkaanse vrouw nooit zoek raakt!

bvdh026 | 19-09-08 | 10:04

Dat 'vrijheid van godsdienst' moeten ze ook maar eens uit de grondwet halen, geen godsdienst meer voortaan in NL!

Taurus NL | 19-09-08 | 10:04

Voor de besnijdenis van een jongen valt enigszins nog een medische reden voor te verzinnen, voor het besnijden van een vrouw niet. Maar als we dan toch over "gelijke monniken, gelijke kappen" beginnen, laten we dan het ritueel slachten door joden en moslims ook meteen verbieden.

Gabr | 19-09-08 | 10:04

Alles wat in het kader van geloof plaats heeft is gaar... Besnijden dus ook... Gelovigen rot op!

Doc Damage | 19-09-08 | 10:03

-weggejorist-

Moozart | 19-09-08 | 10:02

Uhm spoor je wel dan?
Wat bereik je hier nou mee, dat de links maffia dit ook weer willen toestaan?

S-warrior | 19-09-08 | 10:02

-weggejorist-

Moozart | 19-09-08 | 10:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken