Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

"Missie Uruzgan kost 2 miljoen per dag"

rekenmasjien.jpgErnstig verminkte terugkerende militairen: 2 miljoen euro per stuk. Minimaal duizend gevalletjes PTSS: Tussen de 0,5 en 1,5 miljoen euro per stuk. Een neergestorte F-16: 40 miljoen euro. Twee gecrashte Chinooks: 100 miljoen. Een gesloopte Apache: 40 miljoen euro. Diverse gepantserde voertuigen KIA: 200 miljoen tot nu toe. Ontwikkelingshulp: Circa 140 miljoen. Lopende schadeclaims tegen Defensie: Tussen de 300 en 400 miljoen euro. Loopgravenjournalist Arnold Karskens is met een advocaat Letselschade en een boek achter een rekenmachine gekropen en heeft berekend wat de opbouwmissie van Defensie in Uruzgan de hardwerkende Nederlander nu precies kost. Drie onthouden en twee optellen: Precies exact op de kop af 3 MILJARD EURO. Dat is 2 MILJOEN EURO per dag. Trekt u de knip even? Dat is namelijk zeven maal het budget waarmee de Tweede Kamer in 2006 akkoord ging met de oorspronkelijke tweejarige missie. En dan hebben we nog mazzel dat mensenlevens niet in geld zijn uit te drukken. Enig voordeel: We blijven nog tot 2010. Tot die tijd bent u verzekerd van stoere combatfilmpjes van uw belastinggeld.

Reaguursels

Inloggen

Of het nu 2 miljoen of 8 miljoen per dag is doet er (imho) niet veel toe. Feit is dat 'we' daar zitten en dat 'we' nu de verantwoording hebben om er alles aan te doen om te zorgen dat onze jongens daar optimaal kunnen presteren. Kan je natuurlijk een hele discussie gaan voeren of we daar wel kunnen presteren, wat we dan moeten presteren etc. Feit blijft dat we daar zitten en dat geld kost. Hoeveel? Lekker belangrijk, als het maar genoeg is.

AlphaOmega | 03-08-08 | 05:37

Miss Uruzgan??

Mongeaulie waarsguwt | 02-08-08 | 14:30

Joh, niet zo zeiken. Nu mogen al die militairen tenminte een keertje werken voor hun geld. In plaats van jarenlang betaald sporten.

Meister Jäger | 02-08-08 | 12:48

@vander F | 02-08-08 | 01:17
Helemaal eensch! Deze oorlog is voor 0031 niets meer dan een zeer kostbare contributie om mee te mogen lullen met de grote jongens. Want dat die *kuch* opbouwmissie water naar de zee dragen is, daarover zijn alle deskundigen het wel eens. Nou begrijp ik best dat 0031 zich vanwege haar geografische en demografische omvang zich in moet kopen om enige invloed uit te kunnen oefenen, maar dit lijkt mij buitensporig veel. Een tandje minder mag best

-edit | 02-08-08 | 11:13

-weggejorist-

bima | 02-08-08 | 09:27

off-topic: Las even Miss Uruzgan
on-topic: Wat is dit toch met NL?

Veenswijf | 02-08-08 | 08:00

VN? Geweldige organisatie! Keek gewoon 6 weken toe hoe in takitaki land negerts 1 miljoen andere negerts met bijlen en messen uitroeiden.

Revolución | 02-08-08 | 02:59

@Frank Culemborg | 02-08-08 | 01:58 ,
ja de Frans-Duitse Oorlog is ook al uit de tijd van m'n betovergrootvader,
maar je moet eens weten wat dat nog voor invloed heeft,
absurd gewoon.

Begrijp je het Franse dwarsliggen ook wat beter.
En WO I en II

vander F | 02-08-08 | 02:31

vander F | 02-08-08 | 01:56

Breek me de bek niet open over de VN! de bastards!

Generaal Nguyen Giap | 02-08-08 | 02:00

@Frank Culemborg,
als je dat gas verhaal uit Turkmenistan nu eens weglaat,
wat blijft er dan over Van je aannames aangaande Afghanistan?

vander F | 02-08-08 | 02:00

@vander F 01:25
Nou draaf je door. Vietnam was voor mijn tijd, ik kan je er weinig zinnigs over vertellen.

Frank Culemborg | 02-08-08 | 01:58

Frank Culemborg | 02-08-08 | 01:50

Frank, wijs mij die pijpleiding even aan, ik kan hem niet vinden (ook niet op het journaal)

Generaal Nguyen Giap | 02-08-08 | 01:58

@Generaal Nguyen Giap | 02-08-08 | 01:54 ,
ik wens je succes bij de VN,
zou toch leuk zijn,
helemaal van Giap.

vander F | 02-08-08 | 01:56

Frank Culemborg | 02-08-08 | 01:53

Goh? dat valt je nu pas op? oud Hé?

Generaal Nguyen Giap | 02-08-08 | 01:55

Daarbij verzuipen we zelf in het gas,
zeker nog de komende 20 jaar en dan is de energie productie allang geswitched.

vander F | 02-08-08 | 01:54

vander F | 02-08-08 | 01:46

Ligt er aan vanuit welk perspectief je het bekijkt, vanuit mijn perspectief is de noordpool van mij met alles wat zich daaronder bevind.

Generaal Nguyen Giap | 02-08-08 | 01:54

@ Generaal 00:58
25 jaar... zo zo!

Frank Culemborg | 02-08-08 | 01:53

@Ten_Kings | 02-08-08 | 01:46 ,
enig idee hoeveel Schoonebeek in Nederland oppomt?
Voor je het weet staan er oliegeile bozerikken bij je op de stoep.

Probeer eens wat breder te denken, macht gaat niet alleen over olie en dus geld.
Heeft er eigenlijk weinig mee te maken.

Een aantal landen geeft nu vele honderden miljarden uit uit,
Nederland alleen al 3 miljard per jaar op z'n vlekje ter grootte van nog niet eens Nederland zelf,
laat staan de rest.
Voor een gasleidinkje van nog geen 2 miljard van Turkmenistan naar India?

vander F | 02-08-08 | 01:53

@vander F 00:33
Ik heb 7 jaar op verschillende plekken in ZO-Azie gewerkt en gewoond, en dan nog ga ik achteraf niet met een toeristische outsiders bril vanachter mijn pc de situatie ter plekke intrepreteren om in te schatten wat mogelijk of onmogelijk is. Zelfs niet na 4 jaar verblijf in een land.
Zoek anders die pijpleiding even op, die ligt er gewoon, zijn we daarover klaar.
Wat had je in hemelsnaam in Pakistan te zoeken? Ik vind dat toch wel verdacht.

Frank Culemborg | 02-08-08 | 01:50

Zucht, het niveau daalt... jullie zijn verder trouwens wel geschapen voor elkaar, trouwplannen...?

Ten_Kings | 02-08-08 | 01:48

Ten_Kings | 02-08-08 | 01:43

Ten_Kings!, vraagje?, hoe doe jij dat met die gekuifde smily?

Generaal Nguyen Giap | 02-08-08 | 01:47

@Generaal Nguyen Giap | 02-08-08 | 01:44 ,
laten we eens beginnen met de mondiaal redelijk geaccepteerde 200 mijls zone.

vander F | 02-08-08 | 01:46

Generaal Nguyen Giap | 02-08-08 | 01:35
Drie kubieke meter olie, je begint er zelf over, bedtijd!

Ten_Kings | 02-08-08 | 01:46

@Ten_Kings | 02-08-08 | 01:43 ,
was je vader autohandelaar ofzeau?

vander F | 02-08-08 | 01:45

vander F | 02-08-08 | 01:39

Misschien ook iets voor ons (nederland dus) om te claimen?

Generaal Nguyen Giap | 02-08-08 | 01:44

Maagdelijker krijg je het niet meer tegenwoordig

vander F | 02-08-08 | 01:44

vander F | 02-08-08 | 01:25
Vietnam.... rubber.... Joh... Saai he, geschiedenis?

Ten_Kings | 02-08-08 | 01:43

De lul.

vander F | 02-08-08 | 01:43

En die oorlog in Soedan wil ook maar niet op gang komen Ten_Kings,
Bel Bush, NU,
hij houdt zich niet aan je eencellige complot.

vander F | 02-08-08 | 01:42

vander F | 02-08-08 | 01:36
Nee, Ik ga nog niet naar bed, vermaak me kostelijk, dank u wel!

Generaal Nguyen Giap | 02-08-08 | 01:41

Net 8 dagen gewerkt Generaal,
vander F moet even stoom afblazen.
Ik heb nog niet de gezegende leeftijd bereikt dat een aantal hormonen never nooit meer dwars zitten, maar ik weet nu in iedergeval thuis te blijven.

Maar mocht U zelf besloten hebben tussen de lakens te duiken zal ik U niet langer ophouden.

vander F | 02-08-08 | 01:36

Ten_Kings | 02-08-08 | 01:32

Sorry, de laatste 3? welke laatste drie ?

Generaal Nguyen Giap | 02-08-08 | 01:35

@Generaal
3, nee... lijkt me duidelijk... Maar waar haal je dat cijfer vandaan? Uit de lucht gegrepen zeker?
Er loopt/liep een onderzoek... geen idee of daar al wat over bekend is, maar we mogen best verwachten dat het wel meer is dan 3 zijn, goeie regio om te zoeken, daarom zoeken ze er ook... en in vergelijking met de regio en andere olievelden wereldwijd zijn deze nog 'maagd'... En dan nog wat, wat als het er wel 3 zijn, maar de laatste 3....

Ten_Kings | 02-08-08 | 01:32

Bed time, vander F

Generaal Nguyen Giap | 02-08-08 | 01:29

*gotverrr wat een gekudt om een discussie aan de praat te houden tijdens de bouwvak*

vander F | 02-08-08 | 01:28

Ik bedoel uiteraard Generaal Nguyen Giap | 02-08-08 | 01:21

vander F | 02-08-08 | 01:26

@Frank Culemborg | 02-08-08 | 00:08 ,
vertel mij eens ouwe Vietnamees,
zat Vietnam ook tot berstens vol met olie?
Wat hadden de States daar anders te zoeken?

Even los van het Derde Rijk, de belangrijkste olie leverancier van West Europa.

vander F | 02-08-08 | 01:25

Wat is dat toch met dat olie fetisj,
nieuwe godsdienst?

vander F | 02-08-08 | 01:23

Ten_Kings | 02-08-08 | 01:02

Oei! You got me!.... maar is drie kubieke meter olie genoeg voor een oorlog?

Generaal Nguyen Giap | 02-08-08 | 01:21

Is er nog iemand die begrijpt dat oorlog gewoon politiek is maar dan met andere middelen.

Soedan zit ook stampvol olie, so what, d'r zijn extreem humanitaire redenen om een VN macht daar heen te sturen, en slotern olie, maar het gebeurt niet, dus flikker op met simplistische olie gezever.

Afghanistan is punishment voor Islamisten,
af stout pets kappen met die mensonterende terreurbende.
VN gedekt, Nederland betaald z'n prijs voor het mogen meelullen in de internationale arena.

Meer is het niet.

vander F | 02-08-08 | 01:17

Hahaha, zucht, experts...
@ vander F.... *nare tekst* Alles met "snor" is arabier, klaar!
@ Generaal Nguyen Giap.... Ik geniet er anders nog steeds van :)
Maar, omdat er geen olie uit de grond komt, zit er natuurlijk helemaal niets.. Logisch, maar niet perse waar of dus eigenlijk helemaal niet waar...
Discrimineert olie ook, of houd het alleen rekening met grenzen, en wie heeft deze theorie bedacht, klinkt verder zeer interessant?
Of wie zou er gezocht hebben en niet gevonden dan? De Russen of de Taliban zeker.... Dat is dan weer niet logische...
Nou, ga zitten, haal diep adem en klik... denk dat dit nog al een schok kan zijn... Er zit olie in Afghanistan, wie had dat ooit gedacht.. olie in Afghanistan....
www.time.com/time/magazine/article/0,9...
Meer weten... www.google.com

Ten_Kings | 02-08-08 | 01:02

Frank Culemborg | 02-08-08 | 00:08
"Als jij al niet snapt hoe de olie op jouw dagelijkse bordje terecht komt, dan heeft het weinig zin hierop verder te gaan.
Voor de generaal heb ik nog hoop."

Geloof me, 'De Generaal' werk al 25 jaar in de olie industrie en weet inmiddels wel via welke pijpleiding de olie op het bord verschijnt.
Vermaak jij je nu maar met zapruder!

Generaal Nguyen Giap | 02-08-08 | 00:58

@Frank Culemborg | 02-08-08 | 00:08 ,
ik heb er wel eens rondgewandeld, in Pakistan en India,
mooie landen, rare corrupte bende.

Midden Oosten was ook nog gezellig toen ik eens ging buurten,
op een bomaanslag na heel relaxed,
maar dat was uiteraard in Israël dus waar hebben we het over.

Ik hou van deze wereld, ik heb 'm ietwat bereisd en het is een prachtige chaos,
nog een wonder dat het gaat zoals het gaat,
eigenlijk.

Je topografische en politiek-sociale kennis van midden en zuid Azie komt helaas niet boven een waar te nemen grenswaarde uit dus ik ga even naar de nachtwinkel.

vander F | 02-08-08 | 00:33

@vanderF 23:55
Goed. Volg jij het (msm)nieuws wel? Anders gezegd: begrijp jij het nieuws wel? Wereldhandel en haar belangen is anders dan jouw woonsituatie met je naaste buren en achterburen en die kan niet opschieten met die. Of wat jouw aanhanger niet kan trekken trekt niemand.
Als jij al niet snapt hoe de olie op jouw dagelijkse bordje terecht komt, dan heeft het weinig zin hierop verder te gaan.
Voor de generaal heb ik nog hoop.

Frank Culemborg | 02-08-08 | 00:08

@Frank Culemborg | 01-08-08 | 23:19 ,
ik heb het over Pakistan.

vander F | 01-08-08 | 23:56

@Frank Culemborg | 01-08-08 | 23:08 ,
nee, Afghanistan is wat geisoleerd.

Ga je nu langs me heen lullen of ga je in op m'n aannames?

vander F | 01-08-08 | 23:55

@ Generaal 23:26
Helaas generaal, ja de tv zit ook in het complot.

Frank Culemborg | 01-08-08 | 23:41

Frank Culemborg | 01-08-08 | 23:20
Misschien zit de "tv" ook wel in het complot?.... een mysterieuze pijpleiding door Afghanistan die door iedereen verzwegen wordt?
Ik zal “Zapruder” er nog eens op na kijken, die staan tenminste met beide benen op de grond nietwaar?

Generaal Nguyen Giap | 01-08-08 | 23:26

@ Generaal 23:14
Ikke wel

Frank Culemborg | 01-08-08 | 23:20

@vander F
Ze laten het lekker in de Kaspische Zee achter zeker. En tankers vertrekken nooit uit de straat van Hormuz want het is allemaal te ver, bedoel je dat?

Frank Culemborg | 01-08-08 | 23:19

Frank Culemborg | 01-08-08 | 23:12

Nee, jij wel?

Generaal Nguyen Giap | 01-08-08 | 23:14

vander F | 01-08-08 | 23:07

U heeft topografie gehad? (voor de ouderen onder ons: aardrijkskunde?)

Generaal Nguyen Giap | 01-08-08 | 23:13

@ Generaal 22:56
Loopt ie daar niet? Had je hem niet gezien op tv bedoel je?

Frank Culemborg | 01-08-08 | 23:12

vander F | 01-08-08 | 23:07

Ok, de Zapruder debunked!

Generaal Nguyen Giap | 01-08-08 | 23:09

@vander F 23:00
Je doet voorkomen alsof India geisoleerd is. China is in de wereldhandel ook niet geisoleerd.

Frank Culemborg | 01-08-08 | 23:08

@Frank Culemborg,
pak eens een atlas, je weet wet wel, met kaarten enzeau.
Dan zie je dat die ultrawereldschokkende pijplijn na Afghanistan door Pakistan moet, en dan naar India, die dan met schepen vol gas de wereld gaat rondvaren.
dat is toch ongeveer je verhaal?

Laten India en Pakistan elkaar nou meer haten dan kampjoden en SS'ers.
En Pakistan laat zonder geouwehoer zo'n buis met zuchtend goud aanleggen en onderhouden?

*vergissing, hoogstens peuterdagopvang*

vander F | 01-08-08 | 23:07

zapruder? is dat niet die vent die zijn camera aan had staan toen men JFK een kogel door zijn hoofd joeg?

Generaal Nguyen Giap | 01-08-08 | 23:05

@Generaal 22:51
Nou kijk eens rond op zapruder. Daar vind je heel logische verklaringen voor wat er gebeurt (logischer dan vrouwenrechten of een Osama in een grot).

Frank Culemborg | 01-08-08 | 23:02

dan

vander F | 01-08-08 | 23:00

Frank Culemborg | 01-08-08 | 22:56

Ik zal je een geheimpje vertellen: die pijpleiding loopt daar ook niet en India vervoert geen olie naar wie dan ook!

Generaal Nguyen Giap | 01-08-08 | 23:00

@Frank Culemborg | 01-08-08 | 22:51 ,
doe niet zo raar,
India is intrinsiek anti-westers,
Zo'n gasleidinkje van een paar miljard is goedkoper als alleen al de Nederlandse iniemienie inzet in Afghanistan.
We zitten daar om Islamisten kont te schoppen en te bonden met onze vriendjes,
met mandaat van de VN.

En India is geen vriendje, net zomin als China.

vander F | 01-08-08 | 23:00

@ Generaal
Het was een goede vraag van je, want olie zit er inderdaad niet. Dan krijg je een mooi logisch antwoord.

Frank Culemborg | 01-08-08 | 22:56

Frank Culemborg | 01-08-08 | 22:51

Links? graag! .... vertel eens verder Einstein

Generaal Nguyen Giap | 01-08-08 | 22:53

@ vander F
Ik ben doodserieus. Vanaf India vervoeren tankers verder. Ik kan je wel wat linkjes geven, maar dan moet je eerst je rode pilletje innemen.

Frank Culemborg | 01-08-08 | 22:51

Aanvulling: ik ben er helemaal klaar voor!

Generaal Nguyen Giap | 01-08-08 | 22:45

Frank Culemborg | 01-08-08 | 22:35

Jij het alu-hoedje op en ik de vergiet.

Generaal Nguyen Giap | 01-08-08 | 22:44

@Frank Culemborg | 01-08-08 | 22:35 ,
dus omdat India gas wil zijn wij kudt bezig?

En de CIA doet de opiumhandel tegenwoordig.

Heb je de lagere school (basisschool voor de kijkbuiskindertjes onder ons) eigenlijk wel helemaal doorlopen,
of loop je wat te geinen?

vander F | 01-08-08 | 22:41

Hahaha, heerlijk die uitzendtoelage, in je face.

Tha Guano Ape | 01-08-08 | 22:40

@ Generaal Nguyen
Die zit in de Kaspische zee. Door Afghanistan loopt een strategische (gas)pijpleiding richting afvulstation India. De Russen hebben hier 10 jaar tevergeefs voor gevochten. Tweede reden dat de Amerikanen en NL opkomt voor vrouwenrechten is de opiumteelt die flink had te lijden onder Taliban, maar die nu weer op volle sterkte (en sterker dan voorheen) draait onder de CIA. De opium gaat dan via Kosovo en Suriname/Antillen terug ins Homeland.

Frank Culemborg | 01-08-08 | 22:35

Blitzkrieg | 01-08-08 | 22:07

Ja, laten we het eens hebben over ontwikkelinghulp.
Dat kost volgens mij wel meer dan 2 milj per dag.

Generaal Nguyen Giap | 01-08-08 | 22:28

OneandOnly | 01-08-08 | 21:59

God-zij-dank! ik begon me al ongerust te maken.

Generaal Nguyen Giap | 01-08-08 | 22:25

Weg gegooid geld.
Maar ja , aan de andere kant, 90% van wat ze met je belastingeld doen is zo wie zo nutteloos en verspild.

feuerfrei | 01-08-08 | 22:22

wow boeiend.... dit geld word tenminste nog gebruik voor werkgelegenheid van onze militairen, een stukje internationale prestige en de wederopbouw van Afganistan (hierover valt te twisten natuurlijk). Beter dan de bijna 5 milliard ontwikkelingshulp op jaarbasis! Dat is pas weggegooid geld! Doordat het de corruptie voedt in ontwikkelingslanden maakt het de problemen in die landen alleen maar erger.... verder zou dit geld niet nodig zijn als dezelfde laffe "sociale" dakhazen niet allerlei subsidies en protectionistische maatregels zouden instellen waarmee we de 3e wereld landen weg concurreren.... ontwikkelingshulp is gewoon een middel van links-Nederland om hun geweten weg te kopen,.... maar goed ik zou die 5M verdelen over onderwijs, de zorg, infrastructuur, defensie en algehele belastingverlaging... maar goed, wie ben ik.....

Blitzkrieg | 01-08-08 | 22:07

@Generaal Nguyen Giap | 01-08-08 | 21:39
Nee, maar het is om de papaverteelt in te dammen. Ze geven die mensen een andere manier om genoeg geld te verdienen. Dat hoort bij de opbouwmissie.... die jongens doen alleen maar hun plicht.

OneandOnly | 01-08-08 | 21:59

Die oorlog kost veel tijd en geld... stuur Rutger erheen! Die weet van aanpakken! Rutger is toch juist dé commando van Nederland? Geef m ook weer die oranje tank mee... valt in die zandbak toch niet op..

Hertog van Fapperfap | 01-08-08 | 21:54

Kan iemand me ff vertellen waar in Afghanistan die olie dan zit?
Dat Afghanistan naast Iran ligt betekend niet automatisch dat er ook olie te vinden is.
Iran haalt zijn olie en gas voornamelijk uit de "Perzische Golf" en voor zover ik weet ligt Afghanistan niet aan die plas.
(Sorry Ten_Kings, leuk geprobeerd.)

Generaal Nguyen Giap | 01-08-08 | 21:53

@Ten_Kings | 01-08-08 | 21:16 ,
nee, d'r zit geen olie,
moron.

En er wonen ook geen arabieren,
een paar import opblaas arabieren, meer niet.

vander F | 01-08-08 | 21:46

ip | 01-08-08 | 21:08

Je woont in het verkeerde land joh, hier kost een liter maar 1,60.

Generaal Nguyen Giap | 01-08-08 | 21:41

OneandOnly | 01-08-08 | 21:09

je wil me toch niet vertellen dat ze daar nog meer voor hun diensten vragen dan hier hé!

Generaal Nguyen Giap | 01-08-08 | 21:39

Olie is belangrijk en dat zit daar, dus waarom ook niet, NL moet door draaien, kost nu een beetje levert zo veel meer op, lijkt me een goeie deal!
Nu kunnen wij die domme Arabieren daar tevens ook nog een microkrediet aansmeren, die ze niet snel af kunnen betalen met het sprokkelen naar hout met een ezel en toch met grote waarschijnlijkheid weer uitgeven aan Westerse producten(Als ze niet eerst een kogel koppen) maar naar die extra inkomsten kijkt niemand.... kost een vat olie vandaag?

Ten_Kings | 01-08-08 | 21:16

En dan heeft ie de kosten van de Afghaanse hoeren nog niet meegerekend!

OneandOnly | 01-08-08 | 21:09

Militairen zijn zakkenvullers!
Beetje van ons geld mooi weer spelen.
Wat nou gevaarlijk. Ze bouwen 3 scholen en de Taliban breken er vier af.
Moet ik eens proberen op mijn werk 7 x het budget overschrijden? Kreeg meteen op staande voet ontslag. En dat zooitje in den Haag maar mooi weer spelen , dat de Hollanders van dat goede werk afleveren. Laat me niet lachten. Weet je wat 1 liter brandstof kost, als je alle kosten in rekening neemt. 1 liter brandstof kost 100 dollar.
Ja, je leest goed. En er is niks van gelogen. Snap je nu die 2 miljoen euro per dag wat zo'n oorlog nu kost. Het is om je dood te schamen.

ip | 01-08-08 | 21:08

@Ali Fal Salarm | 01-08-08 | 20:47 ,
waarom niet?
We hadden ook noooit naar Rwanda moeten gaan?
(of Darfur for that matter)
niet dat we daar heengegaan zijn,
maar puur even voor de polemiek.

vander F | 01-08-08 | 20:53

Gelukkig hebben we gezegd wanneer we weer weg gaan. Dat is ECHT het meest bizarre ooit. Hoe kan je NU al zeggen wanneer je weer weg gaat? ECHT amateurs. We hadden er NOOIT heen moeten gaan.

Ali Fal Salarm | 01-08-08 | 20:47

@ganzo | 01-08-08 | 20:24 ,
maakt allemaal geen flikker uit,
het is maar waar politiek Den Haag dan kansen ruikt en valkuilen ziet.

vander F | 01-08-08 | 20:36

als ik de buitenlandse media mag geloven blijven we tot 2011 en beginnen we daarna met een opbouwmissie.

ganzo | 01-08-08 | 20:24

Wie weet welk een lekker wijf er onder die burka zit!

Generaal Nguyen Giap | 01-08-08 | 20:24

Verdomd... Ik las eerst "Miss Uruzgan kost 2 miljoen per dag.", mijn eerste gedachte daarna was; "Verdomd dure luxe hoer...". Maar ik las het verkeerd...

Leopold | 01-08-08 | 20:12

Envoorjehetweet | 01-08-08 | 19:36
Even een aanvulling:

Waar in het sovjet tijdperk de Mujahedin alleen op de loop ging voor de Spetsnaz en sovjet paratroepers (beide waren dun gezaaid in die tijd) moet de "heroïsche" Taliban momenteel de hielen lichten voor iedere NAVO eenheid, hoe klein die ook is.
Deze islamitische "vechtmachines" zijn gewoon geen match voor de wel bewapende/getrainde westerse soldaten.

Generaal Nguyen Giap | 01-08-08 | 19:58

Envoorjehetweet | 01-08-08 | 19:36

Hoezo het werkt niet?
Even voor de goede orde: er is geen taliban leger(tje) die zijn gezicht nog durft te laten zien in Afganistan.

Generaal Nguyen Giap | 01-08-08 | 19:47

En dat alles om onszelf op de borst te kunnen kloppen. We helpen tenslotte mee de wereld veilig te houden. Althans... we doen een poging. Natuurlijk moet de Taliban het land uit gewerkt worden. Maar de huidige methode en de kosten daarvan lijken niet echt te werken.

Envoorjehetweet | 01-08-08 | 19:36

RP | 01-08-08 | 18:00

Je optimisme is prijzenswaardig, maar ik durf er wat om te verwedden dat Elle het geen 11 jaar volhoud op de plaats waar ze nu zit.
Bij de eest volgende verkiezingen is Vogelaar history.

Generaal Nguyen Giap | 01-08-08 | 18:53

.. dat vogelaar (misschien wel grotere) bakken geld in nog veel nuttelozer doelen pompt, daar heeft niemand het over in de politiek. Hooguit iemand die daarna een lijfwacht nodig heeft. Alle dagen van de rest van z'n leven.

Jan Passant | 01-08-08 | 18:05

Wel nuttig, maar niet voor het oorspronkelijke doel.

Jan Passant | 01-08-08 | 18:02

@ Jan Passant:
Dus eigenlijk is de missie niet nutteloos, dat zeg je zelf.

De NL'se militairen doen goed werk daar.
Houd ondertussen maar even in je achterhoofd dat vogelaar 11 jaar krijgt om haar islamitiserende achterstandswijken op te knapen en dat onze militairen 4 jaar krijgen voor een gebied dat toch echt een stukkie groter is, terwijl ze constant het risico lopen om onder vuur te komen.
Hoe krom wil je het hebben?

RP | 01-08-08 | 18:00

.. tuurlijk, tis veel geld. Een nutteloze missie ook.
Maar onze krijgsmacht doet wel veel ervaring op voor de toekomst. De taliban is een goudeerlijke tak van de islam, die openhartig laat zien wat dat geloof nu precies komt doen in den kansenwijk.
Anders wordt de krijgsmacht voor datzelfde geld maar naar afrika gestuurd om de facilitaire diensten te vervangen, totdat de bevolking daar zelf toe in staat is (=nooit). Doelloos geploeter dat beter overgelaten wordt aan de linkse hulpindustrie, die de kracht en een organisatietalent hebben die niet uitgroeit boven een kansenomgeving.

Jan Passant | 01-08-08 | 17:54

Wederopbouw? het is opbouw want er stond nog niks, dus opbouw kost geld en als we er een beetje westerse invloeden in kunnen stoppen en die jurkmannen een beetje in toom kunnen houden.. er zijn ergere dingen waar ik voor betaal.

-Infedelius- | 01-08-08 | 17:52

@ r@zor - InFiDeLz! - | 01-08-08 | 17:24

De werkzame beroepsbevolking van NL bestaat uit zo'n 7 miljoen mensen
dus gemiddeld per hoofd zo'n 0.29 cent per dag, 2 euro per week, 8,70 per maand, 104 euro per jaar.
voor een amerikaanse oorlog waar het grootste deel van de bevolking niet achter staat.

henkdekanarie | 01-08-08 | 17:34

En wij maar dokken..

RudieBoy | 01-08-08 | 17:32

Maar laat ik het dan een lastenverlichting ten aanzien van schoolboeken en kinderopvang noemen in plaats van gratis.

Jacob Creutzfeldt | 01-08-08 | 13:35

Precies! lastenverlichting in plaats van gratis want alle personen in de kinderopvang en het personeel bij drukkerijen worden "gewoon" betaald nietwaar?
Gratis klinkt zo lekker tijdens de verkiezingen moet de PvdA gedacht hebben.
Maar de vraag blijft de zelfde: lastenverlichting (door middel van gratis boeken en kinderopvang) voor wie?
Niet voor mij.
Het hele idee van "gratis" boeken/kinderopvang houdt niets anders in dan het afwentelen van deze kosten op anderen.

(Sorry voor de late reactie, maar ik moet "gewoon" werken weet je)

PietjePuk | 01-08-08 | 17:32

2 miljoen per dag; dat kost mij dus welgeteld 12,5 eurocent/dag.
Als je het zo bekijkt is het best goedkoop eigenlijk.
Daar haal je bij de super misschien 1 kauwgombal voor.
Ergo - niet zo zeuren allemaal. Stelletje gierigaards!

r@zor - InFiDeLz! - | 01-08-08 | 17:24

joh, dus daar is die verpakkingsbelasting en vliegtax goed voor.

henkdekanarie | 01-08-08 | 17:04

@50Caliber
Sharif is mijn naam, Sharifchik noemen ze mij in Rusland

Ja, wederopbouw daar werd mee akkoord gegaan toch? Natuurlijk, als het beter uitgelegd werd zou er meer draagvlak ontstaan. Aan 9/11 maak ik niet te veel woorden vuil, behalve dat het een slecht excuus is. Bovendien, het is Amerika maar.. Bij wie is dat land nu populair?

Sharifchik | 01-08-08 | 16:45

Krijgen wij trouwens nog "wiedergutmachungs" geld van onze buren?

Magilla_Gorilla | 01-08-08 | 16:38

ach je moet er wat voor hebben voor die nachtkijkerfilmpjes op dumpert.
en bovendien moeten die reaguurders hier niet zeiken want als ze gewoon femke halsema hadden gestemd was het geld tenminste aan een fijn wittefietsenplan besteed

lukie | 01-08-08 | 15:55

laat die tairtjes maar snel terug kommen.
met die moslims daar komt het vanzelf goed mee.
ze maken elkaar af, gaat prima zo daar in die landen.
tairtjes er weg en het probleem lost zich zelf op.

achaius | 01-08-08 | 15:02

@Mike Oxlong | 01-08-08 | 13:39
Inderdaad. Doe 't goed of doet 't niet. Dus: we komen jullie helpen en schieten iedere boef dood. Maar niet: we komen jullie helpen, maar als ze gaan schieten rennen we weg.

HJDB | 01-08-08 | 14:05

Wat is nu 2 miljoen per dag als het om de wereldvrede gaat, daarom zijn wij daar toch??? samen met onze Amerikaanse en Engelse bondgenoten werken we hard aan de nieuwe wereldorde, die paar onschuldige talibanwijvies en talibankleuters die de moord steken door de precisie bombardementen van de Yanks, rot ons dat nou toch, het doel heiligt de middelen.

J.P.Kotallah | 01-08-08 | 13:57

De Pers maakt 2 fouten in zijn berekeningen om tot 2 miljoen per dag te komen.
1) Gaan ervan dat de schadeclaims worden toegekend, maar lijkt mij beroepsrisico.
2) Rekenen de kosten van PTSS en de kosten van de gewonden militairen in de toekomst terug op missie. Maar te veel onzekerheden om dit kunnen doen. Immers als de missie wordt verlengt met alleen een kantoorklerk in Kabul voor nog 20 jaar, moet boekhoud kundig deze kosten door deze periode delen.
Bovendien als je ervan uitgaat dat het leger pertinent wordt ingezet in missies, hoort dit gewoon een vaste post de defensie begroting te zijn.

Egbert Betweter | 01-08-08 | 13:44

Het meest belachelijke van de missie in Uruzgan is niet dat het zoveel geld kost maar dat een jurist van het OM ter plekke bepaalt of er geschoten mag worden of niet.

Mike Oxlong | 01-08-08 | 13:39

de papa's en mamma's van de kinderen die naar school gaan betalen ook belasting en daarmee ook de schoolboeken van hun kinderen.
Maar laat ik het dan een lastenverlichting ten aanzien van schoolboeken en kinderopvang noemen in plaats van gratis.

Jacob Creutzfeldt | 01-08-08 | 13:35

Jacob Creutzfeldt | 01-08-08 | 13:15

Gratis schoolboeken en de kinderopvang?
Inderdaad, Wouter Bos financiert het en ik als belasting betaler mag de rekening voldoen.
Voor mij zijn die boeken helemaal niet gratis!

PietjePuk | 01-08-08 | 13:32

@ Artwido | 01-08-08 | 13:05
Je denk toch niet dat 'wij' dan die belastingcenten terugbetaald krijgen? Dat gaat naar kansenprojecten, ontwikkelingssamenwerking, subsidie voor milieu en dierenactivisten, dure onderzoeksbureau's e.d.

darmflora | 01-08-08 | 13:27

Er is nu eenmaal een groep mensen in de samenleving die er enorme lol aan beleeft om anderen gewelddadig te behandelen en het liefst te vermoorden. Die mensen worden beroepsmilitair, zo kan de rest van het land veilig over straat. Die mensen zijn niet geschikt om tot hun 65e de loop van hun geweertje in de schuur te poetsen. Ze zitten nu ver weg in Uruzgan. Zolang dat 'ik ben geschikt voor het legergen' in de embryostatus er niet eruit gefilterd mag worden, zit er niks anders op om die groep af en toe op te schonen met een echt gevecht

henriette | 01-08-08 | 13:27

Daar hadden we aardig wat hummers voor kunnen kopen ja!

Frappant | 01-08-08 | 13:25

@ myzelf

Selectiever

Jacob Creutzfeldt | 01-08-08 | 13:25

Ik mis in de begroting het invliegen van artiesten als Gordon en Joling, de salarissen van de militairen zelf. De afkoelperiodes op verre oorden na de uitzending.

sjim panzee | 01-08-08 | 13:22

En inderdaad, met de ontwikkelingshulp kunnen we ook wat selectiefer omgaan...
Wat mij betreft kan de geldkraan naar de antillen volledig dicht

Jacob Creutzfeldt | 01-08-08 | 13:19

Tja, toch nog een voordeel voor de Nederlandse filmindustrie, denk ik zo! Eindelijk geen Tweede Wereldoorlog films meer met slechte dialogen ("Truus, we moeten dit doen, die Duitse rakkers verpesten het veur ons allemaal!") maar binnenkort krijgen we Uruzgan films. ('Eén soldaat. Een plek genaamd Chora. En driehondervijftig Taliban en wat onschuldige slachtoffers...' En dan het vervolg; 'Eén soldaat met een oorlogstrauma kan maar niet wennen aan het kille Nederland... EN DRAAIT DOOR!') Mwja... Verder is het algemeen bekend dat onze overheid niet helemaal de waarheid heeft verteld over Uruzgan en dat het allemaal wat duurder uitvalt. Kijk, ik ben groots voorstander van het feit dat 'onze jongens' eindelijk eens echte gevechtservaring kunnen opdoen, maar ik had liever wel een eerlijke aanloopprocedure gezien, in plaats van het schijnheilige circus dat we hebben gezien.

Seth | 01-08-08 | 13:18

van dat geld kan je veel leuke dingen doen...

Leipbrand | 01-08-08 | 13:17

PietjePuk,

Volgens mij was het een verkiezingsbelofte van de PVDA om dit jaar gratis schoolboeken te verstrekken en de kinderopvang te financieren....
Maar daar is met 2 mio aan kosten per dag voor Afganistan nu dus geen geld voor

Jacob Creutzfeldt | 01-08-08 | 13:15

Thejermaine | 01-08-08 | 13:03

Wat leer jij daar dan?
Wijs jij mij eens één drukkerij aan die gratis schoolboeken drukt.
Gratis schoolboeken betekend niets meer en minder, dan dat de buurman/buurvrouw jou boeken betaald in plaats van jou papa en mama!

PietjePuk | 01-08-08 | 13:07

2 miljoen euro per dag?... heel snel terughalen die militairen! Wat een belastinggeld verspilling weer!!

Artwido | 01-08-08 | 13:05

Schoolboeken zijn hier in de examenklas op het Vechtdal College in Hardenberg wél gratis sinds dit schooljaar (2008-2009). Dus, waar praat je over Pietje Puk ?

Thejermaine | 01-08-08 | 13:03

Jacob Creutzfeldt | 01-08-08 | 12:52

Gratis schoolboeken en kinderopvang bestaan niet. sufferd!

PietjePuk | 01-08-08 | 12:57

Jacob Creutzfeldt | 01-08-08 | 12:52

Nee, het is de ontwikkelingshulp!
Kost de arbeider 4,5 miljard per jaar (= 12 miljoen per dag)

PietjePuk | 01-08-08 | 12:55

Of de Russen, danwel de Amerikanen WWII beslecht hebben is volgens linksdragend Nederland irrelevant.
De VERKEERDE partij heeft gewonnen!.

PietjePuk | 01-08-08 | 12:53

2 miljoen per dag.... verklaard wel waarom de pvda afziet van de gratis schoolboeken en kinderopvang....

Jacob Creutzfeldt | 01-08-08 | 12:52

dr Rechts | 01-08-08 | 12:37
U heeft zonder eclipsbrilletje naar de zonsverduistering gekeken en daarbij een brainburn opgelopen? "we' hebben WOII niet gewonnen, want 'we' lagen na wat bomen op 010 meteen met de pootjes omhoog op onze rug voor die nare ruitervrinden van Bernhard. Tot en met het einde toe. Daar waar bijvoorbeeld Tito en z'n makkers die Mannschaft eigenhandig Joegoslavië uittreiterde, gebeurde er in 0031 door de Nederlanders niets van betekenis wat op een zelfstandig afwerpen van het Duitsche Juk zou kunnen wijzen. Uw Ami's vonden de Nederlanders na het Ardennenoffensief ook niet interessant meer en lieten 0031 letterlijk links liggen.
Hier dan mijn punt: Als de west-geallieerden het tweede front niet geopend hadden, zouden de Sovjets er misschien een jaartje langer over gedaan hebben om zelf dan maar de Atlantic Wall op te rollen... Dus ....

F. von Zeikhoven | 01-08-08 | 12:52

Wat een verrassing. En het wordt nooit iets in Afghanistan, dat weet ook iedereen met een flintertje historisch besef.

Murdockyoufool | 01-08-08 | 12:52

als de regering niet luisteren wil naar de reaguurders kost ze dat 3 miljard
wie niet luisteren wil moet maar voelen

klapvee | 01-08-08 | 12:47

De discussie gaat denk ik niet om de kern van het probleem. Dat we ervoor gekozen hebben om naar Afganistan af te reizen om te 'helpen' is een feit. Dat dit veel geld zou kosten hebben we allemaal aan zien komen.
De vraagstelling is dan ook niet of we hadden moeten gaan? Ook niet of het te duur is?
Vinden wij (de belastingbetalers) dat onze centen op de juiste wijze worden ingezet? Kunnen wij (de belastingbetalers) op basis van de ons verstrekte informatie een juiste keuze maken? Steunen wij (de belastingbetalers) onze regering bij haar lange termijn visie m.b.t. Irak of Afganistan.

Of moeten we eerlijk bekennen dat we niet zoveel weten?

In het Land der Blinden is Eenoog Koning

Illuminati_1776 | 01-08-08 | 12:45

-weggejorist-

poliiek=liegen | 01-08-08 | 12:45

Soedan komt namelijk om in de olie,
geen idee waarom linksdragend daar op hint.

Tunneltje?

vander F | 01-08-08 | 12:43

Ach, gaat nergens meer om. Als ik de tank van m'n Golfje II Diesel volgooi, ben ik ook 2.000.000.000 Euro lichter.....

F. von Zeikhoven | 01-08-08 | 12:40

PS Afghanistan is geen staat in Amerika.

dr Rechts | 01-08-08 | 12:38

echt wel veel zegt

AndePan | 01-08-08 | 12:37

Dankzij VS hebben we WO2 gewonnen.
Als vijandelijke troepen de VS binnenvallen, gaat Nl met harde hand ingrijpen!

dr Rechts | 01-08-08 | 12:37

De Pers laat de PvdA aan het woord om oppositie te voeren tegen het kabinet en de nazorg Uruzgan. Maar PvdA zit ook in kabinet! Dat truukje halen ze vaker uit, om de PvdA te promoten. Lijkt wel éénpartijstaat, die media.

dr Rechts | 01-08-08 | 12:35

Er zijn een paar kritieke dingen gebeurd in WW2 waarbij de amerikaanse inmenging de doorslag hebben gegeven. En in een geval geheel onvrijwillig zelfs. De aanval op Pearl Harbor betekende oorlog in de pacific en dat gaf de Russen de mogelijkheid om hun Siberische reserve naar Stalingrad te sturen omdat de Japanse dreiging daar weg was. Daarbij kwam dat Hitler het nodig vond om prompt daarna de US de oorlog te verklaren wat het mogelijk maakte om eerst de Nazi's aan te pakken in een europese oorlog waar de US anders maar zijdelings mee te maken zou hebben gehad. De russen, net als de Engelsen werden bevoorraad door de US (lend lease). Verder heb ik er grote moeite mee dat het lijkt in films en fictie dat de US in hun eentje de oorlog hebben gewonnen. Maar zonder hen was het gewoon weg niet gelukt.

Mike Oxlong | 01-08-08 | 12:33

Missie: christelijk woord voor het platbombarderen van burgerdorpen?

dr Rechts | 01-08-08 | 12:33

Om die oorlog te betalen moeten de lonen zo laag mogelijk blijven, en daarom wil Donner ook nog eens een voordeelverpakking goedkope Bulgaren en Roemenen hierheen halen. Anders gaan de lonen omhoog (die van ministers mogen natuurlijk wel omhoog).

dr Rechts | 01-08-08 | 12:31

luckor | 01-08-08 | 12:14
Neenee, dat is zeker geen vloeken in de kerk. Ik zeg het namelijk zelf in denouden | 01-08-08 | 11:58, bij "En andersom ook". Respecpt enzo voor The Russians.

Ik vond de opmerking van /\/\addog | 01-08-08 | 11:20 om te stellen dat het zonder de VS ook wel had gekund, echter wel vloeken in de kerk...

Valt allemaal wel mee dus.

denouden | 01-08-08 | 12:21

kansloos in de woestijn rondbanjeren: onbetaalbaar

waarisdelol | 01-08-08 | 12:19

Kosten gaan voor de baat bij veiligheid en democratie stichten en het geeft ook allemaal niets zolang er maar op transport terug naar het Homeland steevast een containertje puike Uruzgese opium blijft hangen tijdens transit op onze kolonien.

Frank Culemborg | 01-08-08 | 12:18

Nix aan de hand mensen, gewoon doorlopen!

kopjekoffie | 01-08-08 | 12:16

@denouden
Je kan hem ook draaien. Door de volhardendheid van de Russen werd het de Vs/uk/can/pol etc. mogelijk gemaakt bruggenhoofden te slaan in Sicilie en Normandie. Maar dat is zeker vloeken in de kerk?

luckor | 01-08-08 | 12:14

achmed-de-terrorist | 01-08-08 | 11:47
Ehm, vele.

denouden | 01-08-08 | 12:01

@achmed-de-terrorist | 01-08-08 | 11:47 @ deNouden 01-08-08 | 11:27
"Jezus Christus wat ben jij achterlijk zeg. Heb jij ooit wel eens een geschiedenisboek gelezen? "
.
Blijkbaar wel.

Mike Oxlong | 01-08-08 | 11:58

/\/\addog | 01-08-08 | 11:32
Amerikaans geschiedenisboek? Nou nee, dat heb ik nou net niet. Mijn geschiedenisleraar was een ex-provo...
Hitler Duitsland werd vooral verrot gebombardeerd. Vraag dat maar aan je opa, als je het niet op wilt zoeken.
De Amerikanen werden eind '41 bij de oorlog betrokken, en in '44 was er al een landing op de door de Duitsers gebouwde Atlantikwall (D-day). Dat is voor die tijd een ontzettende prestatie. Voordat die landing kon, is er ontzettend veel werk verricht.
- Hulp aan de UK in Afrika, het UK eiland en Rusland over een oceaan met Duitse onderzeeboten. Zoek maar eens op PQ-17, een van de konvooien naar Rusland.
- Bombardementen op oa Duitse oorlogsindustrie in infrastructuur met grotendeels Amerikaans materieel.
- Verovering van Italie / Afrika.
Je kunt wel zeggen dat dat allemaal niks is en dat het allemaal niet nodig was, maar dat is -naast fouten van Hitler zelf- wat de ruggengraat van de Duitsers gebroken heeft. Dat is een van de zaken waarom de Russen en de Engelsen konden blijven volhouden tot D-day. Stalingrad was midden in de oorlog, ergens '43 geloof ik. Duitsland liep zichzelf voorbij en kreeg weinig herbevoorrading uit het moederland. Door beoordelingsfouten en bombardementen. Helaas, het is niet anders. Niettemin hebben de Russen zwaar werk verricht hoor. Maar zeker niet in hun eentje, anders was het dubbeltje echt wel anders gevallen.
En andersom ook, maar het is flauw (--> respectloos) van /\/\addog | 01-08-08 | 11:20 om te stellen dat het zonder de VS ook wel had gekund. No way, namelijk. Dat is slechts wat ik bedoel.

denouden | 01-08-08 | 11:58

dré oudman | 01-08-08 | 11:49

Jij bent het levende bewijs dat demcratie gedateerd is.

Laterzz | 01-08-08 | 11:55

Ach die 2 miljoen flitst Koo$$ met zijn nieuwe kasten zo bij elkaar. Niks aan de hand dus.

Lochos | 01-08-08 | 11:55

Wat maakt het nou uit; gewoon een kwartje op de benzine en het geld is weer binnen.

Renos2 | 01-08-08 | 11:54

Gelukkig zijn er nog niet zoviel filmpjes...

keinStil | 01-08-08 | 11:53

@Sharifchik | 01-08-08 | 10:08 Dan neem ik mijn woorden terug, hoewel ik je nick een beetje vreemd vind.
Desondanks ben ik voor dit soort missies. Maar kom niet aan met de bullshit over wederopbouw. Zeg gewoon dat je wat tuig gaat verjagen, breng het goed en je kan er vast een draagvlak voor krijgen. Helaas zijn het een stel pussies in dit land.
Dus SP schiet je niets mee op. Is iedereen 9/11 vergeten? Het doel was terroristenbolwerken aan te pakken. Dat gebeurt nu.

50Caliber | 01-08-08 | 11:53

Lat die vuige militairen het ZÈLF betalen!

dré oudman | 01-08-08 | 11:49

@ deNouden 01-08-08 | 11:27

Jezus Christus wat ben jij achterlijk zeg. Heb jij ooit wel eens een geschiedenisboek gelezen?

achmed-de-terrorist | 01-08-08 | 11:47

Ach wat? Defensie? Met die extra miljarden waren voedselbanken niet nodig geweest.

jahar | 01-08-08 | 11:46

denouden | 01-08-08 | 11:27

De amerikanen zijn niet eens in Rusland geweest ;) Rusland heeft zichzelf bevrijd. Dit was vooral mogelijk door de grootsheidswaanzin van Hitler. Laat ik het zo zeggen: ''hij had het russische klimaat nogal onderschat''

Laterzz | 01-08-08 | 11:43

@denouden: Duitsland heeft zichzelf vastgelopen in Rusland (net als Napoleon) en is vervolgens door de Russen zelf het land uitgeknikkerd. Daar is geen Yank aan te pas gekomen.

Pikkestrijder | 01-08-08 | 11:42

Tja, bij ome Bush in het gevlij komen kost nu eenmaal geld.

Henry | 01-08-08 | 11:42

Rabarberke | 01-08-08 | 10:47

Een gevoelig punt als je als bewindspersoon maar een houdbaarheidsdatum hebt van een paar jaar en een carrièreplanning erg onzeker is.

Toegegeven, het is een leuke bijkomstigheid voor een ex-bewindspersoon, wanneer deze mag doorschuiven naar een beter gevulde portemonnee en gala diners met de 'groten der aarde', maar handjeklap biedt geen garantie voor in het verleden behaalde resultaten.

Sikkeneur | 01-08-08 | 11:41

denouden | 01-08-08 | 11:27
De russen hebben de duitsers zelf het land uit gejaagd hoor, je moet niet alles geloven wat er in de amerikaanse geschiedenisboekjes staat..

linksdragend | 01-08-08 | 11:34

denouden | 01-08-08 | 11:27

Zo te lezen heb je een Amerikaans geschiedenisboek gelezen. Het punt is dat Hitler-Duitsland van binnen uit verrot raakte, nog vóór de yanken de plas over waren.

Je zou de kernwoorden uit je laffe betoogje eens in google.de moeten gooien, de schellen zullen je van de ogen vallen, waarde n00b.

/\/\addog | 01-08-08 | 11:32

/\/\addog | 01-08-08 | 11:20
Hahahaha, zonder Amerikaanse hulp sprak heel Rusland nu Duits! De Duitsers hebben verloren omdat ze de UK via zee hielpen (waardoor ze in de oorlog betrokken zijn geraakt). Door de Amerikanen zijn de Duitsers uit Afrika geschopt, toen ze op weg waren naar olie. Italie zijn ze uitgeknikkerd, Frankrijk zijn ze uitgeknikkerd. Door de meerfrontenoorlog en de konvooien over de Atlantische oceaan en oorlogstechniek konden ze nog iets uitrichten en het hoofd ternauwernood boven water houden toen dat nodig was. Ondertussen vochten de Amerikanen ook nog een oorlogje in de Pacific uit... Anders stonden de Jappen ook nog ff in Siberie na hun expansie zuidwaarts.

denouden | 01-08-08 | 11:27

vander F | 01-08-08 | 11:24
inderdaad..

linksdragend | 01-08-08 | 11:26

@linksdragend 11.16,
hopelijk ironisch bedoeld?

vander F | 01-08-08 | 11:24

Gewoon doorgaan met die missie, subsidies kosten ook geld en die gaan ook gewoon door.

Geweldloos verzet | 01-08-08 | 11:22

Voor een ieder die denk dat deze missie zinloos is:

Meld je aan, ga mee en oordeel dan nog een keer.
En of wij daar nuttig zijn voor de mensen die het niet kunnen helpen.

Groeten een Uruzgan ganger.

beeeeeeeeeehhhhh | 01-08-08 | 11:20

@ Vosje | 01-08-08 | 10:35

GELUHL!

Ook zonder de yankees waren we natuurlijk uiteindelijk van Hitler verlost. Waren we hooguit een poosje communistisch geweest.
Een gevaar dat, met name door Ome Sam, altijd schromelijk is overdreven.
Alleen het werelddeel Europa is in staat zich stand alone te ontwikkelen tot een welvarend gebied.

Kortom, de joenaaithetsteeds hebben ONS nodig en niet andersom.

/\/\addog | 01-08-08 | 11:20

vander F | 01-08-08 | 11:11
Daar zit ook geen olie he..

linksdragend | 01-08-08 | 11:16

Goh en bij welke lieve mensen komt dit geld toch terecht...

realiteitswaanzin | 01-08-08 | 11:13

Reinaert | 01-08-08 | 11:10
Haha, succes!

denouden | 01-08-08 | 11:12

@linksdragend,
beetje laat, Darfur, de genocide daar is zo goed als voltooid.
Dan hadden we een paar jaar geleden met geweld moeten binnenvallen om daar een eind aan te maken.
Je weet wel, met soldaten, luchtmacht, boem boem doen en bodybags slepen.

Maar dat willen we niet in Nederland, oorlog voeren,
is zo duur he.

vander F | 01-08-08 | 11:11

* Tandarts-timeout. Duim maar voor me, 't wordt zwaar! *

Reinaert | 01-08-08 | 11:10

@linksdragend | 01-08-08 | 10:58:

Scherp gekozen voorbeeld, dat Darfur. Eindelijk eens een conflict waarin de Islam niet als boosdoener is aan te wijzen, toch?

Reinaert | 01-08-08 | 11:08

linksdragend | 01-08-08 | 10:53
Ik weet waar Bin Laden vandaan kwam ja. Of bedoel je dat niet ;)
De Taliban zijn vreemde gasten. Krijgen nogal wat sponsorgeld van bepaalde rijke krachten uit Saudi Arabie etc. verder zijn ze vrij demagogisch bezig. Het is niet zo dat het alleen schapendrijvers zijn die alleen maar in de bergen rondlopen daar. Ze bemoeien zich met de hele wereld, en nemen macht in hele landen. En komen daarnaast dus blijkbaar ook je flat invliegen. Dat was in de VS. Kun je wel zeggen dat wij daar niks mee te maken hebben, maar dat is een kwestie van tijd. Voor hen is het westen het westen, en ja, een aanslag in de VS trekt de meeste aandacht. Dat wil niet zeggen dat het daarom hier niet net zo goed zou kunnen.
Maar de demagogie is het lastigst, vanwege het olievlek-effect. En er zit een bak geld in het M-O, in de vorm van olie. Dus als die boefjes in de loop van hun radicale jaren daar de beschikking over krijgen, ben je er nog niet vanaf voor 2 miljoen per dag. En tegen die tijd zul je er achter zijn gekomen da je echt wel af wilt van rijke radicale Al Qaida figuren, jij ook, reken maar.

De mens blijft mens, en als een ander mens meer macht heeft dan jij, dan kun je het simpelweg schudden. Ik heb liever dat de macht bij democratische landen ligt. Is misschien niet eerlijk van me, het is ook geen perfect systeen en weet ik veel wat. Maar toch tot nu toe fijner dan elk alternatief.

denouden | 01-08-08 | 11:06

@darmflora | 01-08-08 | 10:54:

Op combatgames zit ik niet te wachten heur. Ook zonder geweld kun je echt wel het één en ander bereiken. Alleen met geldsmijterij bereik je niets, dat is allang bewezen.

Goed geld naar kwade doelen pompen is tot kunst verheven in 0031. Tijd dat we dáár eensch iets aan doen. En daar kan niemand het mee oneens zijn denk ik, alleen zal de invulling van een dergelijke doelstelling wel weer de nodige problemen opleveren.

Reinaert | 01-08-08 | 11:05

Kleinigheidje houd je toch ......

oudere jongere | 01-08-08 | 11:00

vander F | 01-08-08 | 10:55
Op mensenrechten gebied denk ik dan aan Darfur bijvoorbeeld. Daar is een genocide aan de gang..

linksdragend | 01-08-08 | 10:58

vinden wij thuis veel...

VriendAppelmoes | 01-08-08 | 10:57

@linksdragend 10.43,
zinvolle missies?!

Omschrijf dan eens een zinvolle missie.

vander F | 01-08-08 | 10:55

@ Reinaert | 01-08-08 | 10:29
Precies. Laat defensie de departementen van Vogelaar en Koenders overnemen, dan kunnen ze ook op missie in de Gaza-distrciten hier te lande. Win win situatie; zijn we eindelijk af van Vogelaar, Koenders, kansenwijken, en het levert nog meer reallive scene's op voor het Journaal en Combatgames.

darmflora | 01-08-08 | 10:54

2.000.000 per dag x 365 dagen = 730.000.000 per jaar.
Bij 16.000.000 Nederlanders (van baby's tot 100 jarigen) bedraagt dit per Nederlander Euro.45 per jaar.
Dat lijkt misschien niet veel, maar voor een gezin (man-vrouw- en 3 kinderen) = dit toch Euro 225 per jaar ofwel 20 euro per maand.
En dan praten we nog niet over de andere landen waar we OOK aan het "helpen" zijn!
Zonde van de mensenlevens die er mee heengaan, en zonde van het geld!
Dankbaar zullen ze ons trouwens absoluut nooit zijn!

Mark Rubel | 01-08-08 | 10:53

denouden | 01-08-08 | 10:49
Weet jij uit welk land verreweg de grootste groep van de 9/11 terrorristen kwam? En waarom dat land niet aangevallen wordt? En dat er na de weken op 9/11 niemand mocht vliegen in Amerika, maar dat er 1 familie was die de VS wel mocht verlaten in die dagen en hoe wat de naam was van die familie?

linksdragend | 01-08-08 | 10:53

Deel de bereikte doelen door het uitgegeven bedrag...
Tot nu toe heb ik behalve een paar waterputten en een paar honderd opgeleide agenten nog weinig resultaat gezien. Moet dat 3 miljard kosten!!???

sgandaalich | 01-08-08 | 10:52

@Rabarberke | 01-08-08 | 10:47:

En - even eerlijk gezegd - dat is best wat waard ook.

Je zou er toch niet aan moeten denken dat een Melkert of een Herfkens de Nederlandsche politiek nog steeds hadden bevuild, toch? Dat kost méér dan een stevige missie heur! Lijkt misschien op het eerste gezicht niet zo, maar is toch echt zo!

* Omziet naar VN-functies voor Koenders, Vogelaar, Verburg, Rouvoet usw usf *

Reinaert | 01-08-08 | 10:50

linksdragend | 01-08-08 | 10:46
Je moet er vroeg bij zijn inderdaad. Maar dat vergeet je wel eens zoalng de zakken chips nog in de supermarkt liggen, je te lang in de rij moet staan bij McDonalds en je favoriete soap op tv is.

denouden | 01-08-08 | 10:49

Dit 'gristelijke, linksche' kabinet steelt van de belasting betaler, en komt er mee weg.
Dit 'gristelijke, linksche' kabinet vernietigd (onder het mom van oorlog) onschuldige mensen, en komt er mee weg.

Karadzic wordt voor het vernietigen (genocide) van een bepaald volk vervolgd en komt er NIET mee weg.
Balkenende en Busch doen precies hetzelfde en komen er WEL gezellig mee weg.

Hoelang pikken we dit nog?

Kacang | 01-08-08 | 10:48

Ja zonder dit soort bestedingen krijgt Nederland geen mensen meer bij de VN, het IMF en de wereldbank.

Rabarberke | 01-08-08 | 10:47

denouden | 01-08-08 | 10:43
je hebt gelijk, ik ben ook heel bang dat de taliban op schiphol zal landen...

linksdragend | 01-08-08 | 10:46

@linksdragend | 01-08-08 | 10:42:

Dat is al jaren zo. Nederland is al een kleine eeuwigheid het schoothondje van de VS. Zelfs de in [s]linkse kringen heilig verklaarde Willem Drees had die trekjes al. En dat is overigens ook geen ramp, het heeft onze economie opgestuwd in de vaart der volkeren.

Reinaert | 01-08-08 | 10:46

Wat een gemiep hierboven,
we zitten daar enkel en alleen om Islamistische konten te schoppen,
en duidelijk te maken dat we ze komen opzoeken mochten ze nog wat plannen hebben met vliegtuigen in wolkenkrabers enzeau.

Kosten vind ik nog wel meevallen, ook al omdat zo'n leger klauwen vol geld kost als ze alleen maar in de kazerne liggen te rukken.

vander F | 01-08-08 | 10:46

denouden | 01-08-08 | 10:43
Met de buurman bedoel ik een westerse buurman die je eventueel zou willen beschermen tegen rotzooi van buitenaf.

denouden | 01-08-08 | 10:45

That it!!!. Ik maak GÉÉN overuren meer.....

dr. pikomoog | 01-08-08 | 10:45

@myself: zouden natuurlijk **tisnogvroeg**

truckdriver01 | 01-08-08 | 10:45

2 miljoen per dag. Hoeveel flitsboetes zou dat zijn?

truckdriver01 | 01-08-08 | 10:44

Zeven maal het budget waar de 2e kamer mee akkoord ging?
Dat kan niet het zal wel 1/7e zijn of DURFT iemand soms te beweren dat ze ons naaien......
*kotsiekotsie

Noiseja | 01-08-08 | 10:44

@ kapotte_stofzuiger | 01-08-08 | 10:26

Exact wat ik me ook bedacht en die lijst kan natuurlijk nog veel langer. En dat allemaal om mee te kunnen lopen met de domme, grote en sterke jongen achterin de klas. Ik zal de allereeste reactie van Balkie op tv nooit vergeten: "We ondersteunen deze oorlog wel op politiek vlak, maar niet materieel".

CrazyBertje | 01-08-08 | 10:44

Claude Jacque | 01-08-08 | 10:40
ja, maar wat heeft dat met die missie te maken? Geen hond wil tegenwoordig in het leger. Gewoon afslanken dat leger tot een kleine groep die op zinvolle missies kan, de rest kan een baan krijgen bij de politie zodat we wat meer blauw op straat hebben.

linksdragend | 01-08-08 | 10:43

linksdragend | 01-08-08 | 10:36
Als jij niks doet en je buurman ook niet, hoef je toch echt alleen maar af te wachten. Helaas pindakaas. Als je buurman wel wat doet en jij niks, heb je slechts mazzel en waarschijnlijk een hele bruine arm.

Waar baseer je je op dat dat niet zo is? De geschiedenis? Hihi!

denouden | 01-08-08 | 10:43

@kapotte_stofzuiger | 01-08-08 | 10:39:

En mede daarom ben ik dus voorstander van de [her]invoering van de [maatschappelijke] dienstplicht. Daarmee bestrijd je pyamadagen in de zorg en als de nood aan de man komt ook Taliban.

Geef daar maar een paar centen aan uit, het levert meer op dan het eindeloze smijten met geld en heeft bovendien nog een pedagogisch kantje. Daar moet zelfs links 0031 het mee eensch zijn. Maar ja, then again, who de neuk is Reinaert....

Reinaert | 01-08-08 | 10:43

En de missie in Kandahar? Wat kost dat? Of bedoelen jullie gewoon: de missie in Afghanistan?

__dictatuur | 01-08-08 | 10:42

Reinaert | 01-08-08 | 10:39
Precies en wie loopt er als een schoothondje achter de amerikanen aan?

linksdragend | 01-08-08 | 10:42

Zonde van onze belastingcenten... Een daisycutter of MOAB was goedkoper geweest! (en veel beter voor de gezondheid van onze jongens en meisjes)

Martinus_van_Oranje | 01-08-08 | 10:41

@Linksdragend, dus? Nu hebben ze geen mensen meer nodig?

Claude Jacque | 01-08-08 | 10:40

Claude Jacque | 01-08-08 | 10:34
hahahahaha.. Die mensen die naar Afganistan gestuurd zijn hebben al een baan.

linksdragend | 01-08-08 | 10:39

@Reinaert
Tsja... of het nou in Takkie Takkie land of Verwegistan wordt uitgegeven, wij worden er niets wijzer van.

kapotte_stofzuiger | 01-08-08 | 10:39

@linksdragend | 01-08-08 | 10:36:

Dat wapentuig is allang verschoten, vraag maar aan de Russen. En het is overigens niet verkocht zoals jij stelt maar door de CIA geleverd. Hartstikke graties en veur nieks.

Alleen maar om de Russen een loer te draaien. In dat opzicht lopen de Amerikanen nu in hun eigen mes, dat klopt wel. Wie een kuil graaft ......

Reinaert | 01-08-08 | 10:39

En er gaat overigens ook nog een kleine 28 miljoen aan belasting euri's naar de grootste bodemloze put van Afrika.... namelijk Somalie en Eritrea.

Te gek voor woorden allemaal.

Specht! | 01-08-08 | 10:38

denouden | 01-08-08 | 10:30
Hoe naief kun je zijn? De "oorlog" komt anders hier op bezoek?
Laat me niet lachen, ik had echt niet verwacht dat iemand die grappen van George B. zou geloven, maar schijnbaar is het toch zo..
Nederlands militairen die omgebracht worden door wapens die de VS 30 jaar geleden verkocht heeft aan de Mujahedin..

linksdragend | 01-08-08 | 10:36

Dat we die onzi9n van die geilneef van een karskens erieus nemen

Kingeef1975 | 01-08-08 | 10:36

@/\/\addog | 01-08-08 | 10:30:

Wären die Amerikaner nicht bereit gewesen uns zu erlösen von Faschismus und Antisemitismus hätten wir heute alle Deutsch schreiben müssen.

Keuzes, keuzes, keuzes.

Reinaert | 01-08-08 | 10:35

Toch blijf ik voor deze missie. Ook al ben ik in principe tegen alles waar de Amerikanen voor zijn.

V. Ano | 01-08-08 | 10:33

Claude Jacque | 01-08-08 | 10:29
werkgelegenheid? voor wie?

linksdragend | 01-08-08 | 10:32

Ahhh, ziet ernaar uit dat het Zwisal gezichtje weer terug is. Is toch een stuk vriendelijker dan dat !

Agent327 | 01-08-08 | 10:32

@Joris
Wat doe je nu, ik zie plots geen Zwitsals meer?!

kapotte_stofzuiger | 01-08-08 | 10:32

Snelle rekensom leert:
3.000.000.000/18.000.000 = 166,66 pppj
pppj/365= € 0,45 Per persoon per dag. En aangezien de helft van nederland maar werkt... kost het misschien wel meer dan een euro per dag.

Dat is toch ongeveer de kosten van je ISP abonnementje...

Gestas | 01-08-08 | 10:31

@ Vosje | 01-08-08 | 10:22

Dus ze komen nu pas de rekening presenteren voor '40-'45 toen ze hun eigen belangen (de Russen uit West Europa weghouden en daarmee veilig aan deze kant van de Atlantische Oceaan) hier een paar jaar hebben behartigd?

Hmm, wel een beetje hoge rente hè?

/\/\addog | 01-08-08 | 10:30

En dan vraag je je af, waar DOEN we het allemaal van... eigenlijk zijn wij best wel rijk.

galbak | 01-08-08 | 10:30

Als een opbouwmissie een vechtmissie wordt dan krjig je dat. Natuurlijk was dat door niemand voorzien. En dat geleuter van Maxime Verhagen dat we daar vechten voor onze veilgheid hier is larie, nee, 1 van de grootste leugens uit zijn waffel. Dit kabinet verdiend pek en veren, niets minder.

de visser | 01-08-08 | 10:30

linksdragend | 01-08-08 | 10:22
De zgn. tegenstanders roepen ook telkens van alles. De ene keer kost het ontzettende vermogens (kost geld), dan is het weer een rooftocht (levert op), dan gaat het "alleen maar om olie" (levert op). Wat is het nou?
Volgens mij kost een oorlog gewoon geld, maar niet zo buitensporig veel als sommigen iedereen willen doen geloven.
En het alternatief... is niks doen. Maar dan komt de oorlog vanzelf hier op bezoek. Vroeger of later, want mensen blijven mensen. Zo is het altijd nog geweest, tot voor luttele tientallen jaren geleden was het hier ook. Of is de mens intussen genetisch veranderd? Nope. Dus zorg maar dat jij heel banaal de sterkste bent. Dan is de kans het grootst dat je je regering mag blijven kiezen en hier lekker mag blijven klagen. Patatje?

denouden | 01-08-08 | 10:30

Karskens hahahaha die gast is dom jongen.

B-100 | 01-08-08 | 10:29

@linksdragend,
Lees de comments hierboven eerst door voordat je reaguurt.
Laten we beginnen met de werkgelegenheid die het biedt.. kunnen al die linksdragende bijstandmensen eindelijk weer aan het werk.

Claude Jacque | 01-08-08 | 10:29

@kapotte_stofzuiger | 01-08-08 | 10:26:

Die drie miljard waren daar echt niet aan besteed door dit regime.

Die waren door de wijd openstaande ramen naar buiten gesodemieterd door Koenders en Vogelaar, zonder dat ook maar één rechtbesnaarde Hollander er iets van terug had gezien.

Reinaert | 01-08-08 | 10:29

@linksdragend | 01-08-08 | 10:27
Zo te zien is iemand het niet met je comments eens. Het is mij niet duidelijk of je bij elk comment op dat ding moet klikken of dat het met je nick meegaat naar elk volgend comment. In het eerste geval is er iemand die duidelijk niet gecharmeerd is van je comments.

Agent327 | 01-08-08 | 10:29

De newbies hebben het NSB-teken nu door hun nick heen ipv de huilbaby. Er wordt blijkbaar weer geprutst door GS.

witwas | 01-08-08 | 10:28

Klaboesterbeer | 01-08-08 | 10:10 "u moet haast een grapje maken toch?"
yes, ik verveelde me. srry. toch is het wel eens lollig om de termen "geld geven aan mensen in de bijstand" en "investeren" naast elkaar te zetten. kan ik iedereen aanraden die eens eerlijk wil lachen. en ik wil maar zeggen: de overheid doet wel dommere dingen.

cioran | 01-08-08 | 10:27

[off-topic]
Bedankt Joris, ik zie Zwitsal logo's in mijn licht exotische OS/browser combinatie.

kapotte_stofzuiger | 01-08-08 | 10:27

Agent327 | 01-08-08 | 10:23
das de hedendaagse "jodenster" voor mensen met een links standpunt..

linksdragend | 01-08-08 | 10:27

Helaas is het artikel van Karskens waardoor enige neutraliteit natuurlijk ver te zoeken is. Typische anti oorlogspropaganda van deze linkse activist. Jammer dat GeenStijl dit zomaar overneemt.

Dr.Bob | 01-08-08 | 10:26

Drie miljard euro, daar hadden we ook:
-het fileprobleem ten dele mee op kunnen lossen
-lastenverlichting meer door kunnen voeren
-onderwijs kunnen verbeteren
-bejaarden elke dag een schone onderbroek geven
-...

kapotte_stofzuiger | 01-08-08 | 10:26

Onze mannen werken tenminste voor dat geld.

Politeia | 01-08-08 | 10:25

@uberbrain Theoretisch is het verhogen van overheidsuitgaven natuurlijk positief voor de economie. Maar waar het gaat om stukgeschoten, in Amerika gekochte, Apaches heeft Nederland daar niet veel aan. Bovendien hebben de belastingverhogingen, nodig om de extra uitgaven te dekken, een heel nadelige invloed op de inflatie en de concurrentiepositie van Nederland.

witwas | 01-08-08 | 10:24

Was er dan werkelijk okk maar iemend naief genoeg om te denken dat het goedkoper kon? Nee toch, iedereen weet dat oorlogen de duurste hobby is van welk land dan ook. Net zo goed als dat iedereen op zijn klompen had kunnen aanvoelen dat er niks op te bouwen valt. Gewoon vechten, niks meer en niks minder. Dus een beetje minder verongelijkt doen allemaal, het betreft hier slechts een vaststelling vasn wat iedereen allang had kunnen weten

doekjevoorhet....... | 01-08-08 | 10:24

Ik zie dat het NSB knopje nu over je nick komt te tsaan als iemand er op klikt (waarschijnlijk)

Agent327 | 01-08-08 | 10:23

@/\/\addog | 01-08-08 | 10:20:

Nee doggie, niet bij Uncle Sam, die is blut. Daarom heeft 'ie ons nodig:

www.sonofthesouth.net/uncle-sam/images...

Geldt dus anno nu met name voor ons [en andere zogenaamde 'bondgenoten'].

Reinaert | 01-08-08 | 10:22

Claude Jacque | 01-08-08 | 10:21
das waar, deze missie levert ons natuurlijk wel heel veel op.. Vraag me alleen af wat..??

linksdragend | 01-08-08 | 10:22

De papaverTs worden in bodybags verscheept naar de VS. Filmen niet toegestaan. Handige donders, die Amerikanen.

nattebever | 01-08-08 | 10:22

@linksdragend , hou toch op joh newbie. Linkse hobbies zijn pas duur en leveren totaal niets op!

Claude Jacque | 01-08-08 | 10:21

We kunnen dat toch gewoon allemaal bij Uncle Sam declareren?

/\/\addog | 01-08-08 | 10:20

de modelburger | 01-08-08 | 09:48
Dat lijkt me niet. Er is een veel te grote poel aan ambtenaren in Nnederland.
Buiten dat is het geld wat er in irak zit ook weer winstagevend voor vele bedrijfstakken.
Is een moeilijkere rekensom maar geloof me dat die oorlog meer oplevert dan dat we er aan kwijt zijn.
Staats geld word omgezet in commerciëel kapitaal. Is heel goed.

überbrain | 01-08-08 | 10:19

De Amerikanen zijn wat handiger met het financieren van hun rooftochten in Afghanistan en Irak. Zij kijken wat de 'straatwaarde' van een Taliban is en is die hoog genoeg, schieten ze er vervolgens vrolijk op los. Handel is handel, wat u zegt meneer.

"De Afghaanse papaverteelt kan dit jaar (2007, nb) een nog hogere opbrengst opleveren dan de recordopbrengst van vorig jaar. Dat stelt het UNODC, het bureau van de Verenigde Naties dat zich toelegt op de bestrijding van drugshandel en criminaliteit, in een maandag verschenen rapport. Vooral in gebieden waar de Taliban relatief veel macht hebben, wordt steeds meer papaver geteeld. De plant wordt gebruikt als grondstof voor onder meer opium en heroïne."
oruzgan.web-log.nl/uruzgan_weblog/2007...

nattebever | 01-08-08 | 10:18

Tja, dat krijg je met die rechtse hobbies he..

linksdragend | 01-08-08 | 10:18

@Darth Vedder | 01-08-08 | 10:14:

De nummer 1 is toch sex? Oorlog en drugs mogen vechten om het zilver.

Reinaert | 01-08-08 | 10:16

Als de SP in de regering komt, ga ik emigreren.

sjaakdeslinksesul | 01-08-08 | 10:15

Wat kosten huurlingen vandaag de dag?

Dirk Tang | 01-08-08 | 10:15

Goh. En niemand had verwacht dat de boeven ook terug gingen schieten? Oorlog is niet voor niets nummer 1 industrie van de wereld. (of is dat drugs?).

IIG nummer 1 of 2... ;-)

Darth Vedder | 01-08-08 | 10:14

Zitten we daar niet omdat De Hoop Scheffer dat prestigieuze baantje moest hebben? Of was dat Irak? Het is hoe dan ook een duur kruiwagentje - bij het tuincentrum hier om de hoek zijn ze veel goedkoper.

Morgan le Fay | 01-08-08 | 10:13

@Harry Kuntz | 01-08-08 | 10:07:

Daar heb je geen leger voor nodig. Als dat de hoofdtaak zou zijn dan hef de boel meteen maar op, territoriale verdediging is erg retro anno nu dus dat hoeft echt niet meer.

Als je de genie een kilometer dijk laat ophogen kost dat méér dan wanneer je een aannemer zou inhuren om tien kilometer dijk aan te leggen. Nogal zinloos dus.

Reinaert | 01-08-08 | 10:10

@cioran | 01-08-08 | 10:05

hoezeer ik ook tegen deze missie ben... uw voorstel lijkt me zomogelijk nog nuttelozer... NOG meer geld geven aan werkweigeraars... u moet haast een grapje maken toch?

Klaboesterbeer | 01-08-08 | 10:10

@Cioran, die arme mensen in de bijstand moeten gewoon gaan werken. Pliesieagenten moeten niet zeiken, buschauffeurs ook niet. En leraren verdienen ook genoeg vergeleken met het aantal vrije dagen dat ze hebben.

Claude Jacque | 01-08-08 | 10:09

@50Caliber
Me zus heeft haar vriend daar zitten. Maar dat buiten beschouwing.
SP is altijd tegen deze "wederopbouwmissie" geweest...

@grabbel
.......
Jij ook een voorspoedig leven gewenst!

Sharifchik | 01-08-08 | 10:08

@cioran | 01-08-08 | 10:05:

Het hemd is nader dan de rok, natuurlijk. Helaas is dat wel een misvatting.

Wat er in Afghanistan gebeurt is wel degelijk van invloed op hetgeen er in 0031 gebeurt. Een heel concreet en héél simpel voorbeeld: hoeveel kapotte zielen lopen er in 0031 rond als gevolg van in Afghanistan geproduceerde opium?

De wereld houdt niet op in je eigen achtertuin hoor, dat is iets te simpel gedacht.

Reinaert | 01-08-08 | 10:08

Wegwezen daar.Hebben geen moer te zoeken in de die zandbak.Wat een arrogantie om te denken dat wat die Russen niet lukte, ons wel zou lukken.Weggegooit geld.

ViciousDick | 01-08-08 | 10:08

Bovendien, voordat je met opbouwen kunt beginnen dien je eerst grondig te slopen. Die laatste stap hebben ze over willen slaan, en nu is het dus een renovatie, en dat valt altijd duurder uit dan gepland.

Koud flesje Alfa | 01-08-08 | 10:07

Dat defensie geld kost OK, maar waarom laten we de heren militairen dan ook niet gewoon in Nederland div. klusjes opknappen.
Genie dijken verzwaren, mariniers voor de beveiliging van Wilders, ik noem maar een zijstraat.

Harry Kuntz | 01-08-08 | 10:07

Sharifchik | 01-08-08 | 09:49
Nu SP?
Weet je wat? We doen gewoon nooit wat en geven heel NL gratis weg aan welke boevenstaat dan ook. Daar worden we met z'n allen blij van! Lutser.

denouden | 01-08-08 | 10:06

geef dat geld liever aan arme mensen in de bijstand, die helemaal buiten de samenleving staan omdat ze niks over houden. ook schoolmeesters, politie-agenten en buschauffeurs zouden ermee geholpen kunnen worden. investeer het geld in deze samenleving, daar wordt de wereld uiteindelijk beter van!

cioran | 01-08-08 | 10:05

@ Sharifchik | 01-08-08 | 09:49
Tuurlijk, zelfs met 40 zetels roepen die gasten dat ze liever niet mee-reageren, maar wel lekker zitten in de oppositie.

Tobus | 01-08-08 | 10:04

@Subtopia267 | 01-08-08 | 09:57:

Ik zeg ook niet dat je alles moet achterhouden, ik zeg dat je niet alles moet publiceren.

Ga voor de lol zelf eens een tijdje met takjes op je helm in het bos liggen en je bent in no time het overzicht kwijt. Daarmee produceer je dus een vertroebeld beeld: je ziet alleen maar wat je kunt zien, heel menselijk maar niet wenselijk.

Assessments worden niet door de soldaat in het bos gemaakt maar door staven.

Reinaert | 01-08-08 | 10:03

Ze moeten kappen met die wederopbouw onzin, de Taliban uitroeien en weer weggaan. Het zijn een stel primitievelingen daar, leeft in een plaggenhut maar eist een ziekenhuis. En de naieve Hollanders komen het wel weer regelen.
Tevens vind ik dat er uit Nederland godvergeten weinig support is voor de militairen in Afghanistan (en elders).
Je hoeft het niet eens te zijn met de missie, die gasten vechten daar wel voor hun land.
-
@Sharifchik | 01-08-08 | 09:49 Ik snap best dat je het niet leuk vind als ze op je familie schieten maar de SP veranderd daar niets aan.

50Caliber | 01-08-08 | 10:03

@ Reinaert | 01-08-08 | 09:19
you said it. Beetje overtrokken berichtgeving dit. Alsof kazernehangen en hier en daar een bedrijfsongevalletje niets kosten.

Tobus | 01-08-08 | 10:02

188 euro per Nederlander, dus familie doorsnee betaald even 752 euro om een paar militairen in een kamp te plaatsen waar ze nauwelijks uitkomen in een ver
weg landje. En na een paar jaar gaan ze weer weg.

Resultaat : paar doden aan onze kant, velen met trauma's en andere problemen, bergen geld foetsie. En aan de "opbrengst" kant duizenden extra fundamentalisten omdat we er een paar honderd omzeep hebben geholpen.

Die 752 euro kan de burger beter zelf uitgeven aan b.v. een lcd tvtje.

GerMonster | 01-08-08 | 10:02

Sharifchik | 01-08-08 | 09:49

"Ik zeg: NU SP!"

Ik zeg: Kamaradski val deaud. NU SvP!

grabbel | 01-08-08 | 10:00

Als je hier over gaat lopen zeiken dan kun je het leger net zo goed afschaffen. Waar je je ook overal druk om kunt maken?

paradoxical | 01-08-08 | 10:00

Niet zo kinderachtig nou, Eimert mag ook heus wel zn pleziertje hebben.

geen stijl-figuur | 01-08-08 | 09:59

@ Reinaert | 01-08-08 | 09:50

Nee, alles achterhouden voor het volk, dat is objectief...

Subtopia267 | 01-08-08 | 09:57

Sharifchik | 01-08-08 | 09:49

"Ik zeg: NU SP!"

Zeg n00b, ben je voor een maoistisch terreur regime? Ga dan lekker in Noord Korea wonen...

stuyterkuycken | 01-08-08 | 09:55

@Bluto Blutarsky | 01-08-08 | 09:52:

Een waarheid als een koe. Maar dat kan ook met de budgetten van Koenders of Vogelaar.

Een kwestie van keuzes maken dus. In de gegeven situatie zou ik het wel weten hoor!

Reinaert | 01-08-08 | 09:55

Joost Maghetweten | 01-08-08 | 09:25

"Prima, en dat laatste miljard? of is dat al in uw eigen broekzak gegleden?"

Ja, maar niet verder vertellen aub.

stuyterkuycken | 01-08-08 | 09:53

Wedden dat we pas na 2010 vertrekken?

Boomschade | 01-08-08 | 09:53

voor die 3 miljard los je in één keer de problemen in de thuiszorg op, of de vergrijzing. Nee lekker in een zandbak spelen dat is zinvoller.

Bluto Blutarsky | 01-08-08 | 09:52

Wat kost het niets presterende ambtenarenapparaat in Nederland per dag? Kijk, daar kunnen wij aardig wat oorlogjes van voeren.

Generaal P. | 01-08-08 | 09:50

@Subtopia267 | 01-08-08 | 09:46:

Militairen in het veld moeten ook niet proberen analyses te maken, daar heb je andere mensen voor. Daarom moeten dit soort persoonlijke observaties dus ook niet gepubliceerd worden, simpelweg omdat ze niet objectief zijn.

Reinaert | 01-08-08 | 09:50

Ik zeg: NU SP!

Sharifchik | 01-08-08 | 09:49

wat de Sovjet-Unie al niet lukte met 1 miljoen soldaten zal vast wel lukken met 2000 goed getrainde Nederlandse militairen. Daar kunnen we ook echt wel wat mee opbouwen!!

General.Lee | 01-08-08 | 09:48

überbrain | 01-08-08 | 09:45
Dat is dan geld dat in ieder geval in Nederland wordt gepompt!

de modelburger | 01-08-08 | 09:48

@CoJoNes: +1

Laat die haatbaarden elkaar lekker de koppen inhakken, zodra wij in 2015 weggaan daar, gaan ze gewoon weer verder waar ze mee bezig waren voor wij kwamen.

Pikkestrijder | 01-08-08 | 09:48

Vorig jaar september werd er door een militair een mail naar de kranten gestuurd (aangezien de berichten allemaal werder gecensureerd door de overheid) met de mededeling dat zij niet bezig zijn met vrede stichten, maar bezig zijn met overleven...

Subtopia267 | 01-08-08 | 09:46

Waarom moet NL altijd in dit soort zooi stappen om gezichtverlies te voorkomen of om geen moeilijke banden met het buitenland te krijgen. Het lijkt wel dat wij bij elk vraag, om grote mensen oorlogje te komen spelen, gelijk bevestigen dat we van de partij zijn.

grabbel | 01-08-08 | 09:46

@CoJoNes | 01-08-08 | 09:43:

Dat zeg je nou wel, maar mijn hond is inmiddels wel zo ver dat 'ie volgende keer op de kandidatenlijst staat veur de Provinciale Statenverkiezingen.

In Limburg, dat dan weer wel, zeau goed articuleert 'ie nou ook weer niet, maar toch!

Reinaert | 01-08-08 | 09:45

Beetje raar stukje.
Reken eens uit wat alle Nederlandse ambtenaren PER DAG kosten.

überbrain | 01-08-08 | 09:45

Oorlog is politiek bedrijven met andere (geweldadige) middelen. Elke vorm van politiek kost geld, kun je boeken vol over schrijven, is niet relevant.

Prof_Bukmaar | 01-08-08 | 09:44

Ik denk dat een paar van die bommetjes sturen die een 'paddenstoel' kunnen maken, stukken goedkoper is, en wellicht praktischer???

ajaan dun uurste | 01-08-08 | 09:44

Democratie brengen in een islamitisch land, da's net zo zinvol als je hond naar logopedie sturen.

CoJoNes | 01-08-08 | 09:43

en ut leuke is... we hebben er allemaal helemaal geen eene kut aan. Al gooi je er 100 miljard tegenaan... het blijven moslims... en het eerste vreedzame en welvarende moslimland moet nog worden uitgevonden.

Klaboesterbeer | 01-08-08 | 09:42

''tja... de missie viel toch ietsje duurder uit dan wat we begroot hadden''
-lees-
''We hebben de cijfertjes in het verleden wat mooier doen voorkomen om de missie doorheen te drukken.''

deafhaalchinees | 01-08-08 | 09:42

@koerbagh ® | 01-08-08 | 09:33:

In de VS staat de dollar gewoon op USD 1,00 heur.

En ook de VS kopen materieel in het buitenland, daarmee wordt het voor hen pas echt duur.

Reinaert | 01-08-08 | 09:38

Kost wat, heb je ook niks...

Wim-Lex | 01-08-08 | 09:37

Ere wie ere toekomt natuurlijk, maar het vooraf calculeren van een missie als in Afghanistan is onbegonnen werk, er is geen hond die dat ook maar bij benadering kan.

Je kunt inschattingen maken, je kunt ook veilige inschattingen maken maar met name die laatste zijn over het algemeen politiek onwelgevallig. En het gaat om de politiek, die bepaalt wat er gebeurt, het is geen zaak van defensie. Defensie voert slechts uit, al is het dan misschien niet de meest rendabele organisatie - maar dat doet niet ter zake.

De politiek heeft een keuze gemaakt en mag dus ook voor de centjes zorgen.

Reinaert | 01-08-08 | 09:36

Bram86 | 01-08-08 | 09:30

precies!

siske | 01-08-08 | 09:36

Wat een ijzervreters hier. Ik ben tegen oorlog, al zou het geld opleveren. Ontwikkelingshulp daarentegen is helaas een noodzakelijk kwaad om te voorkomen dat ons land helemaal overspoeld wordt met economische vluchtelingen.

witwas | 01-08-08 | 09:35

Ach Uncle Sjors heeft het zeau gewollt, en onze, zeauals altijd bijzonder (goed)gelovige, Jee Pee is er met beide voeten in getrapt. (Moet misschien maar weer eens aan z'n voetjes geholpen worden?) En stel nu dat in ruil voor deze belastingcentjes die we nu kwijt raken onze Jee Pee straks na de volgende veerkiezingen (waarbij hij afgeserveerd gaat worden) een topfunctie krijgt bij de VN of de NAVO of iets dergelijks ...... dan zeggen we tog met z'n a-allu dat het de centjes waard is geweest? Ofniettan?

Frederik Puntdroad | 01-08-08 | 09:35

woefdrammertje | 01-08-08 | 09:33

precies!

siske | 01-08-08 | 09:35

@ bazooka Joe

KIA = killed in action

Jacob Creutzfeldt | 01-08-08 | 09:34

De Amerikanen zijn 3 biljoen dollar kwijt blijkbaar. Nu staat de dollar gelukkig niet zo hoog, dus dan valt het nog mee.

koerbagh ® | 01-08-08 | 09:33

uitroeien van haatbaarden ==>> priceless.

woefdrammertje | 01-08-08 | 09:33

rood alarm tuut tuut
imperialisme het maakt meer kapot dan je lief is
rode reus kost een berg en vernaggelt niet zo'n beetje
jz

Junkie Jantje | 01-08-08 | 09:32

En iedere keer als er aanslagen worden gepleegd zoals in new york, madrid of london vervloeken we massaal de "slechte" Maar als er dan iets word ondernomen gaan we lopen zeuren over geld? Nederland is een van de rijkste landen ter wereld. Het is al erg zat dat we misleid zijn door die lijer van een bush en zijn regering. Nu we daar eenmaal zitten zouden we onze landgenoten moeten steunen en sommige beslissingen niet ondermijnen met links gelul over geld...

Bram86 | 01-08-08 | 09:30

De VS geven dagelijks een veelvoud van dat bedrag uit en die krijgen ook niks voor elkaar in Afghanistan. Eenvoudigweg omdat Afghanistan zo enorm groot en dunbevolkt is dat je het nooit kunt 'bevrijden' met minder dan een half miljoen soldaten. En op 'brede publieke steun' hoeven ze ook al lang niet meer te rekenen. De meeste Afghanen zouden Amerikaanse soldaten slopen als ze de kans zouden krijgen. Vanaf moment 0 was de hele 'vredesoperatie' in Afghanistan gedoemd te mislukken.... niets geleerd van de koude oorlog helaas voor iedereen die daar nu tot brinta geschoten worden (van beide kanten), omdat sommige leiders zo nodig 'vrijheid en democratie' moesten brengen...

[-InFiDeLz!-] | 01-08-08 | 09:30

@Flowers | 01-08-08 | 09:22
Ze hebben in Den Haag wat ze in de psychologie noemen het 'Loeki de Leeuw' syndroom.

Hooijstra | 01-08-08 | 09:30

@Handige Harrie | 01-08-08 | 09:20
Grapsig dat is inderdaad exact hetzelfde reaguursel
lag ook een beetje voor de hand misschien om op te merken

Robert Irving III | 01-08-08 | 09:30

Flowers | 01-08-08 | 09:22

Precies, dit soort kostenoverschrijdingen kunnen ook alleen in de politiek.
Het is toch van de zotten dat je je begroting keer op keer moet bijstellen en dan achteraf 7 keer zoveel uitgegeven blijkt te hebben. In het bedrijfsleven zouden er al veel eerder koppen rollen, maar in de politiek houden ze elkaar lekker de hand boven het hoofd.

Milosz | 01-08-08 | 09:29

@JP Balkenbrij | 01-08-08 | 09:23
Raakten ze kwijt toen ze op het pluche gingen zitten

Agent327 | 01-08-08 | 09:28

Reinaert | 01-08-08 | 09:19
Precies Reinaert. Dat is wat normaal gesproken over het hoofd wordt gezien. Net als dat men de rekening krijgt gepresenteerd bij vals brandalarm, terwijl die brandweer toch anders ook betaald moet worden voor het kijken van dvdtjes.

Mahuta | 01-08-08 | 09:28

Dat is ongeveer anderhalf jaar sigarettenaccijns.
Dus waar lullen we over.
Trouwens Bert Koenders heb nog wel geld over.

Subtiele Voorhamer | 01-08-08 | 09:27

Ontwikkelingshulp kost de arbeider 4,5 miljard per jaar (= 12 miljoen per dag), dus waar zeuren we over.

PietjePuk | 01-08-08 | 09:27

Zo'n F16 is ook wel eens in een Hengelose wijk neergeploft. Als je van dat soort apparaten hebt en je beslist om er rondjes mee te vliegen, gebeurt er wel eens wat ja. Dat moet je niet allemaal op conto Afghanistan gooien natuurlijk. Voor wie werken jullie met je motivatiecursus, de Taliban? Prutserts.

denouden | 01-08-08 | 09:26

" Die twee miljard is een schijntje vergeleken met de benzine accijns dus waar hebben we het over?" stuyterkuycken | 01-08-08 | 09:13

Prima, en dat laatste miljard? of is dat al in uw eigen broekzak gegleden?

Joost Maghetweten | 01-08-08 | 09:25

Karskens = Fake Ploeg, maar dan anders.....

Grasmaaier | 01-08-08 | 09:25

tegen wie vechten we daar ook weer?

@kater | 01-08-08 | 09:24

hoop geld om een zandbak schoon te vegen

straatkat | 01-08-08 | 09:23

Elk kamerlid dat stemde voor deze bloederige oorlogsmissie zou harakiri moeten plegen. Waar is hun eergevoel?

JP Balkenbrij | 01-08-08 | 09:23

Nog één keer 3 miljoen besteden om binnen een dag die zinloze missie te beëindigen en dat achterlijke nomadenvolk het lekker zelf uit te laten zoeken.

Superior Bastard | 01-08-08 | 09:23

@applaus voor de paus | 01-08-08 | 09:12
Scherp gereaguurd. Kan wel zien dat je nog nieuw bent, ;-)

Joost Maghetweten | 01-08-08 | 09:22

Missie Uruzgan, Noord-zuidlijn, betuwelijn.... zou "men" bij allen daadwerkelijk in eerste instantie hebben gedacht dat het beoogde budget realistisch was?
Come on, niet alleen den burgers worden in het spreekwoordelijke ootje genomen maar de politiek neemt zichzelf ook in de maling. Budgetoverschrijdingen van 600%.... ik zou het hier op mn werk eens moeten flikken! "Ja sorry... dat kon ik toch ook niet weten..."

Flowers | 01-08-08 | 09:22

@ Robert Irving: Uhh ja, heel toevallig 2x zelfde post achter elkaar ;-)

Handige Harrie | 01-08-08 | 09:20

Terug trekken, en laat ze het zelf maar uitvechten.

Decno | 01-08-08 | 09:20

Geweaun een paar van die gesubsidieerde rappers een tulband omdoen en daar droppen, of de subsidie kan daarna stopgezet of ze hebben eindelijk echt iets om over te rappen

adminitor | 01-08-08 | 09:20

Ik vind 3 miljard ook wel meevallen. Doen ze nog netjes!

Claude Jacque | 01-08-08 | 09:20

2 miljoen gedeeld door 16 miljoen is twaalf eurocent per persoon per dag. Geen geld voor zoveel gave filmpjes!

Handige Harrie | 01-08-08 | 09:20

2 miljoen euro gedeeld door 16 miljoen mensen, is maar 12 cent per dag!
Hallo! kunnen jullie niet eens 12 louzy centjes per dag missen, dat is toch niets.

Robert Irving III | 01-08-08 | 09:19

ik weet wel wat betere bestemmingen

Brinksie | 01-08-08 | 09:19

Heeft iemand al uitgerekend wat datzelfde leger per dag kost als het gewoon in 0031 rondjes rijdt, in zee neerstort of in hoogspanningsmasten hangt?

Want dat geld ben je natuurlijk altijd al kwijt, of je nou buiten speelt of niet. En reken maar dat ook een "werkeloos" leger in 0031 een paar centen kost heur!

Reinaert | 01-08-08 | 09:19

@Hooijstra 09:15;

Een ene heer Kok heeft nog bakken vol liggen.

H.A. Ram | 01-08-08 | 09:19

Ach, we houden er wel een goed gevoel aan over, zoiets van wij hebben daar toch mooi ff geholpen met orde op zaken te stellen, en dat is niet in geld uit te drukken toch ? ( waar is mijn teiltje )

Bazooka Joe | 01-08-08 | 09:18

Goede filmpjes maken kost gewoon een hoop geld...

Thijson | 01-08-08 | 09:17

Gelukkig maar dat we alles zo goed geregeld hebben in Nederland dat we die miljarden Euries zelf toch niet meer nodig hadden.

dagrunge | 01-08-08 | 09:16

219 euro per persoon die werkt.

koreapassie | 01-08-08 | 09:16

@Claude Jacque, of het wat oplevert hangt er van af of je Shell als staatseigendom beschouwt.

Koud flesje Alfa | 01-08-08 | 09:16

@claude 09:14u
wat dacht je van werkgelegenheid? of moet ik zeggen werkverschaffing

ibifa ho | 01-08-08 | 09:16

en de REST!

JoreK | 01-08-08 | 09:15

Hmmm.... daarom gaan de accijnzen niet omlaag van de brandstof....

JoreK | 01-08-08 | 09:15

Bij een werkende populatie van bijna 8 miljoen mensen is dat al snel een kwartje per dag. Gelukkig zijn er geen kwartjes meer...

Hooijstra | 01-08-08 | 09:15

heb ik eigenlijk geen moeite mee... ik vind alleen t bedrag wat er werkelijk aan ontwikkelingshulp uitgegeven wordt in schril contrast staan met de totale kosten...

ibifa ho | 01-08-08 | 09:15

Maar wat levert het op voor onze economie? Het moet ook wat opleveren toch?

Claude Jacque | 01-08-08 | 09:14

Het valt nog mee. Ookal is het super duur, het valt wel mee voor een oorlog. Godverdomme, wat hebben toch een paar oetlullen aan de macht. Oorlog voeren is toch ook dom, dat weet iedereen. Holy fuck man! 2 miljoen per dag= waarschijnlijk iets van 60 cent per dag per persoon die werkt (als 1 op de 5 werken). Dat is 219 euro per jaar, aan zo'n kut oorlog. Stanks!

koreapassie | 01-08-08 | 09:14

Zo zo... De reet van Bush likken voor 3 miljard...
Voelt fijn he Balkie?

Genverbrander | 01-08-08 | 09:14

Pfff, geef mij een procentje van die totale kosten... Ik weet nu in ieder geval waaraan ik met bakken tegelijk meebetaal.

HJDB | 01-08-08 | 09:14

NL zou twee jaar blijven, maar de Hoop Scheffer was vergeten voor vervanging te zorgen. Dus 1,5 miljard belastinggeld om gezichtsverlies voor Japie te voorkomen. Gewoon de bejaarden wat minder vaak wassen en de eigen bijdrage van gehandicapten weer wat verhogen, dan is dat geld zo weer geregeld.

spanarchist | 01-08-08 | 09:13

Een hobby mag nu eenmaal wat kosten.

kneuterzak | 01-08-08 | 09:13

Was een heel hoog hek bouwen niet goedkoper geweest?

ww(verleden tijd)-GO | 01-08-08 | 09:13

Het kost wat maar dan heb je ook iets. Ik betaal liever belasting voor de strijd tegen de radicale islam dan voor Vogelaars kansenwijken. Die twee miljard is een schijntje vergeleken met de benzine accijns dus waar hebben we het over?

stuyterkuycken | 01-08-08 | 09:13

En Bertje Koenders maar fijn doelloos geld in Afrika pompen, gewoon om zijn 0,8 % BNP te halen.. Meebetalen aan Afghanistan ho maar.

BroncO | 01-08-08 | 09:12

Tja, defensie is duur. Geen defensie is nog veel duurder.

Typisch links om geldsmijterij goed te praten door te roepen "maar defensie kost ook veel geld". Geleuter. Defensie is een basisvoorwaarde voor de rest van de rechtstaat.

applaus voor de paus | 01-08-08 | 09:12

Ik weet van niets. Ik ontken alles.

kolonel klootoog | 01-08-08 | 09:12

Gepantserde voertuigen van KIA ?

Bazooka Joe | 01-08-08 | 09:10

Wel leuke filmpjes toch?

@lex | 01-08-08 | 09:09

En wat kost Irak? Is dat in de aanbieding?

Knul de Behanger® | 01-08-08 | 09:09

Principes kosten nu eenmaal geld.

BennieB | 01-08-08 | 09:09

dat opbouwgedoe daar is wel wat duur hé... men kan dat geld ook in die prachtwijken gaan steken ofseau; maar jah dat ggggristengrefeaukabinet met het beruchte rentmeesterschap der aarde ziet het even anders... goetver

basberger | 01-08-08 | 09:08

Het is toch niet te geloven, en als het 'opbouw' werk klaar is, je draait je om hebben die haatbaarden de boel weer gesloopt. Het was niks, het is niks en het gaat nooit wat worden met die paupers.

modderfokker23 | 01-08-08 | 09:08

Deze nieuwe financiele kijk op oorlogsvoering heeft mijn hart in ieder geval veroverd. Erg mooi dat de verborgen kosten ook een keer aan het betalende publiek worden getoond.

Koud flesje Alfa | 01-08-08 | 09:06

Karkens. Hmm.

Bries | 01-08-08 | 09:05

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken