Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Binnen 24 maanden olietekort

madmax.jpgInstituut Clingendael, dat de grote zaken in de wereld onderzoekt en hierover rapporten schrijft, zeg dat er al in 2010 een groot tekort aan olie zal onstaan. U weet het, van olie maken ze benzine, diesel, lpg, MacBooks, auto's, iPods, verf en snoepgoed. En straks gaan deze zaken heel erg zeldzaam worden. "Als geen actie wordt ondernomen, zal het energiesysteem op zijn grondvesten schudden". Jazeker, de wereld zoals u die nu kent zal instorten. Over twee jaar dragen de overlevenden leren pakken en rijden rond in Australische auto's, op zoek naar het laatste restje benzine, zodat we nog wat langer rond kunnen rijden om benzine te zoeken. En het slechte nieuws is dat Clingendael geen uitweg ziet, de olieprijs blijft de komende tijd -ondanks wat dipjes in de stijging- gewoon stijgen. Ok, een lichtpuntje dan. Onder de grond zit nog genoeg olie: "Vooral problemen boven de grond veroorzaken de krapte", aldus de allesweters. Het rapport staat online. Maar een eigen kerncentrale bouwen kan ook altijd nog.

Reaguursels

Inloggen

Hertog
Schiet je weinig mee op, 95% van de energiebehoefte gaat op aan industrie, luchtvaart, huishoudens en transport. Personenauto' s doen hooguit 5%.

Miretra | 01-08-08 | 17:45

We kunnen toch gewoon alle chinezen verbieden auto te rijden? Of alle Amerikanen? Of al het andere niet-Nederlandse wegverkeer?

Hertog van Fapperfap | 01-08-08 | 00:52

Instituut Clingedaal: een werkgelegenheidsproject voor lelijke, dikke dames van middelbare leeftijd.
Dezellde club die op 9/11 op de NL-tv stond te beweren, dat de aanval op de twin touwers kwajongenswerk was, zonder enige kwaliteit in organisatie en planning.
Ik vraag mij af hoe die dames zo vaak op de tv komen, waarschijnlijk zijn het vrouwen van wat meer betekende mannen. De pulp die uit het instituut komt kun je beter direct richting prullenbak laten stromen.

Satan Loves You Too | 31-07-08 | 12:26

* op naar de noordpool met mn grondboor

Gusto | 31-07-08 | 12:02

Olie zat in venezuela en irak waar productie expres wordt gecontroleerd om toevoer laag te houden. Daarbij is het voor de alu hoedje dragers al lang bekend dat sinds '53 de alternatieve energie bronnen worden verborgen. Olie economie maakt nl een heleboel mensen heel rijk, en dat moet zo blijven. Vuk ze allemaal

peer79 | 31-07-08 | 11:19

Een auto rookt ook. Dus weg met die kanker verwekkers Benzine mag van mij nog veel duurder en vooral voor de niet rokers.

monaco | 31-07-08 | 10:16

Waarom heb ik nog niemand gehoord over de Athabasca tar sands in Canada? Daar ligt naar schatting tweemaal zoveel olie als in Saudi, en met de huidige prijs is dit prima te winnen. Ontginningskosten zijn wat hoger dan conventioneel, maar om nu te stellen dat er binnenkort een tekort is gaat me wat ver.

Ook lopen daar geen rare baardmannen rond (op een paar verdwaalde lumberjacks na...) en wonen er als ik de gemiddelde reactie hier lees als er weer eens een nieuwe taks aankomt binnenkort meer hoogopgeleide Nederlanders dan waar ook...

Caveman48 | 31-07-08 | 06:26

Dat wordt dan uitkijken naar vervoersalternatieven.
Check www.whike.com/
Al zie ik mezelf nog niet zo gauw op zo'n ding naar mijn werk gaan iedere dag.

matatwork | 30-07-08 | 23:26

Mooi! geen files meer. Iedereen weer lekker op de fiets. In de buurt van je werk wonen. weer plaatselijke leveranciers en dorpswinkels. Een keer per week met je hybride of electrische auto naar de supermarkt en naar oma.
En voor de rest van je stroom windmolens, waterkrachtcentrales, zonnepanelen en kerncentrales. Geen mongolen meer in gepimpte golfjes en / of kutscooters. Hangjeugd weer op de fiets.
Ik kijk er nu al naar uit.
Alleen jammer dat ik dan mijn huidige BMW alleen nog voor de oud ijzerprijs verkocht krijg maar een kleinigheidje hou je toch.

killermiller | 30-07-08 | 22:28

Ah snap het al. Geen Stijl was aan het speculeren in de olie en ziet nu dat de olieprijs aan het teruglopen is dat het toch niet zo slim was. Zo'n onzin bericht overnemen helpt natuurlijk om de keors weer op te drijven

LekkerAnoniem | 30-07-08 | 20:46

Wie wil er nu niet terug naar de middeleeuwen, lijkt mij wel gezellig. Een beetje op een paard in het rond rijden. Of solliciteerd op de functie als kapitein van een trekschuit. Ik vind het wel iets. Als je je een beetje wilt voorbereiden op je toekomst zie hier het antwoord. video.google.com/videoplay?docid=49390...

Nico Mudde | 30-07-08 | 19:23

Bedankt voor je mooie comment, maar ben je nou veur of teugen KE?
Miretra | 30-07-08 | 18:09
Ik ben gematigd voor. Dat betekent dat ik wel snap dat er gevaren aan zitten, bv. straling, afval. Echter, we zijn nu totaal afhankelijk van olie, gas en kolen. En daar zitten ook heul veul nadelen aan, bv. prijs, geo-politiek, CO2 problematiek, enz. Spreiding over verschillende energiebronnen lijkt mij daarom verstandiger.

Pietje Pukje | 30-07-08 | 18:52

Pietje Pukje | 30-07-08 | 16:49
Bedankt voor je mooie comment, maar ben je nou veur of teugen KE?

Miretra | 30-07-08 | 18:09

Noord pool,olie zat en geen moslim te bekennen.Zal lekker rustig worden.
De grote zandbak inzaaien en allemaal eigen boer.

fleurtje | 30-07-08 | 17:45

Oh help. dan zal de wereld voor de tweede keer nooit meer worden zoals ie was.

Ante Cypera | 30-07-08 | 17:13

Duidelijk.
Er wordt dus in verkapte woorden gezegd dat een oorlog met Iran aanstaande is.
Pak de Amerikaanse Obama vlaggetjes maar uit de kast, dan doe je tenminste nog wat...

PAAL! | 30-07-08 | 16:50

"Bovendien kan uranium ons slechts enkele decennia van stroom voorzien."
sgandaalich | 30-07-08 | 10:40
"Gelukkig is er onbeperkt uranium....... NOT."
azijnseikerT | 30-07-08 | 11:02

Eerst eens even wat ophelderen. Waar hebben deze heren/dames het hier over? Economische reserves, Geologische reserves, Economische resources, Geologische resources? Als men het heeft over economische reserves, ja dan klopt het, als men het heeft over geologische reserves, ook nog wel, maar als we het gaan hebben over geologische resources klopt hier niets van.

Wat zijn geologische resources? Dat zijn onbewezen reserves, zeg maar nog niet gevonden, maar vanuit de 'logica' geschat. De uranium prijzen zijn wereldwijd zeer laag, en er is de laatste 50 jaar dus bijna niet naar uranium gezocht. Alle uranium wordt in bewezen mijnen sinds jaar en dag gemijnd, zoals bv. Olympic Dam in Australie, en dat onder 'low cost'. Als de uranium prijs gaat stijgen zal er veel meer gezocht worden en omdat er nog relatief weinig naar Uranium gezocht is zal men dan naar verwachting veel meer vinden. Dit gebeurde ook bij olie in de jaren 70 en 80. De prijs op de wereldmarkt zal dan wel stijgen, maar dan kan men weer vele tientallen jaren, en mogelijkerwijs honderden jaren, vooruit. Daarna gaat men dan 'high cost' uranium mijnen (lees: low-grade), en daar is nog veel meer van (schattingen lopen in dat geval in de duizenden tot 10 duizenden jaren).

Daarnaast bevat zeewater kleine hoeveelheden uranium. Bij de huidige stand der technologie en gehalte is het nog niet te doen dit eruit te halen. Echter, deze kunnen wel bij de geologische resources worden gerekend, of zelfs reserves, en dat zou betekenen dat de levenstermijn voor kernenergie in de miljoenen, zoniet miljarden jaren zou kunnen komen te liggen.

Schrik niet meteen wanneer u hierbij denkt dat dan de energieprijs uit het stopcontact meteen dramatisch zou gaan stijgen als de low-cost uranium op raakt, nee dat gebeurt niet, omdat de uranium grondstofprijs maar een fractie is van de zo gegenereerde electriciteitsprijs. Die hoge prijs is namelijk voornamelijk te danken aan de grote 'beveilingingskosten' bij de bouw, tijdens het genereren van de stroom en het afbreken van de centrale).

Dus het ligt niet zo eenvoudig om te kunnen stellen dat we niet genoeg uranium zouden hebben.

En PS, ik heb het hier natuurlijk niet over andere nadelen van kernenergie.

Pietje Pukje | 30-07-08 | 16:49

En het kost je maar 90 dagen detentie.
Wel een beetje jammer dat dit bericht al weer een jaartje oud is!!

Tukker | 30-07-08 | 15:38

Als woutertje dit leest gaat de brandstoftax per direkt weer met dubbeltjes omhoog!!!!

J.P.Kotallah | 30-07-08 | 15:25

@ theo4116 | 30-07-08 | 13:35
Goede nick, Femke.

spanarchist | 30-07-08 | 14:07

LOL @ theo4116 | 30-07-08 | 13:35
U moet solliciteren op het Binnenhof. Of werkt u daar al?

cbrdrivert | 30-07-08 | 13:58

ik heb gelijk een doos olijf olie gekocht grinzzzz

ijzerehand | 30-07-08 | 13:46

theo4116 | 30-07-08 | 13:35 Mag Pierre Moustache bij jou achterop?

Miretra | 30-07-08 | 13:43

De zoveelste Armageddon... leuk, olie hebben we nog niet eerder gehad.

zoutwatercavia | 30-07-08 | 13:38

-weggejorist-

theo4116 | 30-07-08 | 13:35

@Bigi Bana Boy | 30-07-08 | 11:34
Inderdaad, precies wat Theo Roosevelt ook bedoelde. En de EU-landen hebben momenteel bepaald geen big sticks.

Tijl Nachtspiegel | 30-07-08 | 13:19

Zie je wel? Gewoon Apple platbombarderen en we hebben nog voor minstens een jaar extra olie

F. von Zeikhoven | 30-07-08 | 13:12

@Pierre Moustache | 30-07-08 | 12:51
Vertel eerst maar eens wat "loosers" zijn dan, mensen met soepele gewrichten o.i.d?
En zeg eens eerlijk, jij hebt een dikke vette pens he? ;)

Akabei | 30-07-08 | 12:58

Akabei | 30-07-08 | 12:48
fietsen is voor loosers. En Amsterdammers, maar dat is eigenlijk hetzelfde.

Pierre Moustache | 30-07-08 | 12:51

Ik zie het al voor me; ex-Audi-rijders met een dikke pens op een fiets.

Akabei | 30-07-08 | 12:48

Gaat een flinke voorraad olieverf inslaan.

verfsmijter | 30-07-08 | 12:34

kolonel klootoog | 30-07-08 | 10:05
Hebben de Illuminati alle olie opgedronken?

sjaakdeslinksesul | 30-07-08 | 10:19
De Illuminati heeft geen belang bij een olietekort.

Novus Ordo Seclorum

Illuminati_1776 | 30-07-08 | 12:18

Ach....... als straks de poolkappen gesmolten zijn zul je zien hoeveel olie we nog hebben.......

Hobbykip | 30-07-08 | 12:09

Shell kan tot 2060 doorpompen...

Turbonathan | 30-07-08 | 12:05

*Snoepgoed inslaat doet*

Hobbykip | 30-07-08 | 11:59

Ach, een beetje herschikken van de herkomsten van onze energie, dat kan toch geen kwaad? Sowieso was dat al een maatschappelijke wens, en daar komt nu een keiharde economische reden bij. Ja, de kostprijs van de energie wordt wel hoger, maar de prijs die we op dit moment betalen minus tax dekt de kosten wel. Dus, schreeuw het uit dat het anders moet, en slaap vannacht lekker, want alles bij elkaar opgeteld is er absoluut geen energieprobleem.

datzitzo | 30-07-08 | 11:55

zeg Carpe Noctum, wat is nu weer "peek-oil"? Glurende olie?

de visser | 30-07-08 | 11:50

Er liggen bijvoorbeeld voor de kust van Iraan talloze tankers vol olie te wachten. Veel schepen worden momenteel als opslag gebruikt.

cailleach bheur | 30-07-08 | 11:44

Wat stellen ze dan voor? Weer oorlog? Ging die hele fucking oorlog in Irak en Afghanistan niet om olie. En wij maar betalen en betalen. De oorlog in Irak heeft tot nu toe 300 miljard euro gekost. Ik herhaal 300 miljard. En denk niet dat de Amerikanen dit alleen betalen, de oorlog wordt uit de NAVO pot betaalt waar Nederland vele miljarden aan bijdraagt.
We worden keihard genaaid tot de dood aan toe. Let op m'n woorden.

AIRVD | 30-07-08 | 11:37

@prins_heerlijk
Mooie title van nu.nl
wie_lult_er_nou.html
Briljant. Even een screenshotje van gemaakt.

CoJoNes | 30-07-08 | 11:37

Even ter verduidelijking. We zitten in olietransport van Rotterdam naar de rest van Europa.
Oilcarriers hebben normaal ongeveer 30 dagen om van laadplek naar losplaats te varen.
Omdat het zeer lonend is om te prijs op te drijven worden deze schepen minimaal 100 dagen op zee gehouden.
De prijs van de olie stijgt hierdoor per schip met onvoorstelbare bedragen. Tel uit je winst.

Walt Disney | 30-07-08 | 11:35

Tijl Nachtspiegel | 30-07-08 | 11:10
Het zit in geopolitiek natuurlijk ook niet in concrete daden van geweld tussen grootmachten maar om het machtsspel. En daar helpt een sterk en grote marine en luchtmacht uiteraard goed bij. In dat kader is het een teken aan de want dat China en Rusland weer flink willen gaan investeren in de gunboat politics wapens bij uitstek, ie vliegdekschepen en onderzeeërs.

Bigi Bana Boy | 30-07-08 | 11:34

Uhh | 30-07-08 | 11:16
Dat heeft met ras niks te maken, maar des te meer met een nare koeltoer en een verwerpelijk geloof. Het idee dat een of andere Ali Baba zich een grote religieuze muil kan veroorloven van wat ik in mijn auto stop, bevalt me niets.

Pierre Moustache | 30-07-08 | 11:34

De olieprijs wordt vooral bepaald door de vervangingswaarde van de voorraad.

CoJoNes | 30-07-08 | 11:30

@Cojones | 30-07-08 | 11:04
Tja: ik las vorige week dat voor ieder vat werkelijk geproduceerde olie 18 vaten verhandeld worden. Met andere woorden, door handelaren wordt een vat 18 keer doorgeschoven voor het feitelijk gebruikt gaat worden. Ben benieuwd wat de werkelijke prijs van een vat olie zonder die speculatie zou zijn

Tijl Nachtspiegel | 30-07-08 | 11:20

@Carpe Noctum:
Ondanks het feit dat ongeveer alle geologen de biogene oorsprong van fossiele brandstof ondersteunen is de precieze oorsprong van de olievoorraden niet van belang voor de discussie.
.
Als je er niet genoeg van kunt omhoogpompen en er wel van afhankelijk bent, ben je zuur. Feit is dat elk individueel olieveld steeds minder produceert en er een eindig aantal olievelden zijn. (of ze vullen niet snel genoeg aan, volgens uw theorie)
en.wikipedia.org/wiki/Oil_depletion

Lobo | 30-07-08 | 11:19

Genaakt? Bruibaar? Typeles!

Murdockyoufool | 30-07-08 | 11:18

Ze hebben het hier over een 'productie'tekort. Kortom.. meer vraag dan dat er kan worden geproduceerd ipv dat de olie op is.

m1t | 30-07-08 | 11:17

@CoJoNes | 30-07-08 | 11:04
Goed gezien, lijkt me. Die belachelijke koppeling aan de olieprijs moet dan ook ongedaan worden genaakt. Verder wat suck-uppen met Medvedev/Poetin en Morales voor gasleveringen, net zolang totdat er bruibare alternatieven zijn gevonden. Dat behoort nu prioriteit nummer 1 te zijn: energie.

Murdockyoufool | 30-07-08 | 11:17

@Pierre Moustache | 30-07-08 | 10:24

Inderdaad. Gewoon inspelen op good old racism. Zelfs goed voor het milieu!

Uhh | 30-07-08 | 11:16

@ Carpe Noctum | 30-07-08 | 11:09
dat was dan ook niet echt een inhoudelijke reactie van u ;) evengoed.. u beredenering omtrent het olie 'probleem' is zeker de moeite waard.

SwaY | 30-07-08 | 11:16

@ CoJoNes | 30-07-08 | 11:04
iPhone is een goede vergelijking. Apple heeft de produktie bewust laag gehouden om zo kunstmatig schaarste te creëren. Ditzelfde gebeurt met de olieprijs.
Elk probleem dat olie-schaarste zou kunnen veroorzaken (een opgeblazen pijplijn, rellen in één of ander land, koude winter, etc.) wordt opgeblazen om een hogere prijs te verantwoorden. Natuurlijk zou de prijs naar beneden kunnen, maar het kleine groepje dat het voor het zeggen heeft, heeft daar geen belang bij, niet met de woekerwinsten die ze nu maken.

spanarchist | 30-07-08 | 11:14

@Bigi Bana Boy | 30-07-08 | 10:27
Ik denk niet dat China of Rusland iets doen dat onverwacht is. En de VS geven in absolute getallen natuurlijk nog steeds meer geld uit aan hun leger/marine dan die twee bij elkaar. Alleen in Europa gaan de uitgaven voor defensie nog steeds omlaag. En hoewel ik dat ooit een goed idee vond begin ik me nu af te vragen of het slim is. Het is heel goed mogelijk dat de komende decennia degene met de grootste knuppel (Om Theodore Roosevelt te citeren: "walk softly, but carry a big stick") het makkelijkst zijn grondstoffenbehoefte kan vullen.

Tijl Nachtspiegel | 30-07-08 | 11:10

@SwaY | 30-07-08 | 10:57
Dat was niet voor u bedoeld. de visser | 30-07-08 | 09:35 vond dat ik mijn VMBO eerst maar eens even af moest maken, vandaar die reactie van mij.

Maar goed, zie de link die ik plaatste en zoek ook eens op abiotic en oil.
Geef toe dat er nogsteeds veel discussie is, maar om het meteen als flauwekul weg te zetten is net zoiets als iemand die beweert dat de aarde rond is als dom neer te zetten omdat iedereen denkt dat hij plat is.
Het komt olie maatschappijen ook iets te goed uit dat iedereen gelooft dat er beperkt olie is.
Wat er vooral is, is een tekort aan rafinage, met name in de VS. Dat is dus een kwestie van investeren in meer capaciteit en heeft niets met peek-oil te maken.

Carpe Noctum | 30-07-08 | 11:09

Hebben ze niet onlangs enorme olievoorraden gevonden onder de Noordpool?

TheStef | 30-07-08 | 11:06

De OLIE-NON-CRISIS (zoek naar Lindsey Williams)
Er zijn 2 olievelden die klaar liggen om in gebruik genomen te worden, één in India, die hebben ze laatst bekend gemaakt, en één in Noord Rusland, dit gaat binnen 2 jaar gebeuren, daardoor zal een vat ruwe olie slechts $50 gaan kosten!!! Dit om het midden oosten te kunnen hervormen en hen een nieuwe cultuur op te dringen.

TaLoN.NL | 30-07-08 | 11:06

Het gaat om de leverbaarheid van olie. Daar zit het probleem. Waar die shizzle vandaan komt is ook niet boeiend, fossiel of magma. Als er niet genoeg is op een bepaald moment, moeten er keuzes gemaakt t.a.v. de levering.
Kijk naar de iPhone, dat ding kost geen ruk maar is niet leverbaar omdat de vraag groter is dan het aanbod.

De reflex van iedereen is, om de olie te relateren aan hun autootje. Pinda's. Alles dat getransporteerd wordt, wordt duurder. Sperciebonen uit Afrika? Denk het niet meer. Sinaasappelen? Onbetaalbaar. Kasgroente? Onbetaalbaar omdat onze roverheid de gasprijs heeft gekoppeld aan de olieprijs. Dat wordt het grootste probleem. Just my 2 cents.

CoJoNes | 30-07-08 | 11:04

Gelukkig is er onbeperkt uranium....... NOT.

azijnseikerT | 30-07-08 | 11:02

@ @SwaY | 30-07-08 | 10:29
Whatever, weer niet inhoudelijk reageren...

-------------------

Hoe kan ik nou inhoudelijk reageren op iemand, die bij voorbaat het de moeite waard vindt om te vermelden dat hij/zijn een universitaire opleiding heeft.. Als u dan zo een hoog IQ hebt kunt u zich dan niet voorstellen cq zich er een voorstelling maken dat u dat soort reactie uitlokt?

SwaY | 30-07-08 | 10:57

minder olie = minder economische groei = minder olie = minder economische groei = minder olie = minder economische groei = minder olie = minder economische groei = probleem opgelost.

Ben ik nou zo slim of zijn jullie nou zo dom...

Stijlloze bezoeker | 30-07-08 | 10:53

Niks aan de hand mensen, onze auto's kunnen vanaf deze maand op stroom rijden, zie www.ececars.nl en als de olie echt opraakt bouwen we er gewoon wat kerncentrales bij tot de energiebehoefte duurzaam kan worden opgewekt.
Dus waarom zo druk maken? Het komt allemaal goed, de mens praat al zolang ie bestaat over de onheilspellende toekomst, is de aard van het beestje.

Crusher | 30-07-08 | 10:52

Hoe groter de schaarste hoe hoger de prijzen en hoe minder hard de oliemaatschappijen moeten werken om hun targets te halen.

Interessante vulling van de komkommertijd trouwens.

cailleach bheur | 30-07-08 | 10:51

Ik maak me weinig zorgen om de olieprijs, het meeste dat wij betalen is toch accijns. Als je die er voor een groot deel eraf haalt, of op zijn minst eerlijk uitbesteed, kunnen we nog wel even teren op de olie!

koreapassie | 30-07-08 | 10:48

@ Onderduiker | 30-07-08 | 10:34
Shell heeft in 2007 27,5 miljard winst gemaakt. Nog nooit in de geschiedenis heeft een Europees bedrijf in één jaar zo veel geld verdiend. De koninlijke familie is aandeelhouder en er zit een Shell-man in de regering die partijgenoot Cramer heeft aangesteld als milieu-minister. Veel werkzame alternatieven zijn er van deze regering niet te verwachten, daarvoor zijn de belangen veel te groot.

spanarchist | 30-07-08 | 10:46

A Voor barrel olie die gevonden wordt wordt er meer dan een verbruikt
B De locatie van nieuwe velden liggen vergt meer werk om te ontginnen en worden dus later in productie genomen.
C Steeds meer Olievelden halen hun piek productie kampen vervolgens met afname in productie. Die afname kan oplopen
tot 18% t.o.v. vorig jaar.
Verschijnsel C zorgt ervoor dat nieuwe velden in productie
genomen moet worden om de afname ouwe velden compenseren.
Terwijl verschijnselen A en B ervoor zorgen dat compensatie niet lukt. Zowaar men heeft peakoil.

Dus komende jaren economische gebied verwacht ik jaren 70 herbeleving met autoloze zondagen, benzine en diesel op de bon en brandstof criminaliteit.

ing.Autist | 30-07-08 | 10:41

Feit is DE OLIE RAAKT OP!! We halen het uit de aarde, verbruiken het, blazen het als roet en kooloxiden de lucht in, maken er plastics van etc etc. Komt nooit meer terug en wordt alleen maar minder. Met miljoenen Chinezen die ook graag een autootje willen kon het opraken wel eens heel snel gaan. Probleem wordt nu dat het energie kost om energie te winnen. Het kost energie om de Sahara vol te plempen met zonnepanelen of installaties op de oceaan te bouwen die op golf of diepteenenergie werken of voor het make van getijdencentrales. Nu zijn deze kosten nog enigszins dragelijk. Straks als de olie 10 euro de liter kost kunnen we dit als samenleving niet meer betalen. Zelfs het bouwen en ontmantelen en beveiligen van kerncentrales kost enorm veel olie. Om nog maar te zwijgen van het winnen van uranium en de opslag van al die eeuwigdurende rotzooi. Blijken helemaal niet CO2 neutraal deze kankerverwekkende kernsplijtertjes itt sommige lobbyisten beweren. Bovendien kan uranium ons slechts enkele decennia van stroom voorzien. Laten we daarom nu de Shells van deze wereld en iedereen die belang heeft bij een hoge olieprijs verplichten bij te dragen aan ons toekomstig energieprobleem en niet schone schijn laten maken met investeringen van een paar procent van de winst in alternatieve bronnen en megawinsten door duurdere olie. Er moet nu een gedeeltelijk einde aan privatisering energievoorziening komen. De natuurlijke bronnen, zijn namelijk van ons allemaal.

sgandaalich | 30-07-08 | 10:40

Olieprijs stijgt weer, is de bedoeling. Doemdenkers net als de weervoorspellers van RTL en NOS voorspellendat in het jaar 2100 Nederland 0,8 graden warmer is. Maar voor morgen kunnen ze in de regel niet een juiste voorspelling doen.

Dr Lambiek | 30-07-08 | 10:39

@Bigi Bana Boy
Goed verhaal.

Gewinflipt | 30-07-08 | 10:37

Carpe Noctum | 30-07-08 | 10:33

"PS ik heb een baan in de olie en gas industrie, dus ik kan het weten"

Hehehe, jij was zeker tot voor kort verantwoordelijk voor het bijhouden van de bewezen olie en gas reserves van Shell hehehe ?

Bigi Bana Boy | 30-07-08 | 10:36

Ok ok! Benzineprijs naar 3 euro nu meteen! Anders is straks het snoepgoed onbetaalbaar T_T

Sharifchik | 30-07-08 | 10:36

Als ik eenmaal in mijn leren pakje rondloop, zijn managers de eerste waarop ik met mijn pijl en boog ga oefenen.

blinde kip | 30-07-08 | 10:34

trX | 30-07-08 | 10:30
Middelkoop wordt gezien als de Cassandra van de economie, maar wat mij betreft heeft hij gelijk met zijn doom verhalen. Ik heb zelf "als de dollar valt" van hem in de kast staan en viel bijknas van mijn stoel tijdens het lezen daar van.

Bigi Bana Boy | 30-07-08 | 10:34

@spanarchist | 30-07-08 | 10:28
Precies. Maar de milieu lobby heeft hier jarenlang lekker hun zakken van kunnen vullen. Samen met de regeringingen ("kwartje van kok".... whahahahahaha) Natuurlijk had kernenergie allang een alternatief kunnen zijn en kunnen auto's allang op waterstof rijden. Maar de zakken konden lekker gevuld blijven en het gepeupel houden we stil met het woord Milieu. Die snappen toch niets.

Onderduiker | 30-07-08 | 10:34

@SwaY | 30-07-08 | 10:29
Whatever, weer niet inhoudelijk reageren...

"It appears that, unbeknownst to Westerners, there have actually been, for quite some time now, two competing theories concerning the origins of petroleum. One theory claims that oil is an organic 'fossil fuel' deposited in finite quantities near the planet's surface. The other theory claims that oil is continuously generated by natural processes in the Earth's magma. One theory is backed by a massive body of research representing fifty years of intense scientific inquiry. The other theory is an unproven relic of the eighteenth century. One theory anticipates deep oil reserves, refillable oil fields, migratory oil systems, deep sources of generation, and the spontaneous venting of gas and oil. The other theory has a difficult time explaining any such documented phenomena.

So which theory have we in the West, in our infinite wisdom, chosen to embrace? Why, the fundamentally absurd 'Fossil Fuel' theory, of course -- the same theory that the 'Peak Oil' doomsday warnings are based on. "

PS ik heb een baan in de olie en gas industrie, dus ik kan het weten.
Maar droom rustig verder, betaal maar mooi die 1,60 EUR, 2,00 EUR, 3,00 EUR ? per liter brandstof.

Carpe Noctum | 30-07-08 | 10:33

Carpe Noctum, doe eens even een linkje naar een wetenschappelijk artikel waaruit blijkt dat olie abiotisch is dan. En graag ook even uitleggen hoe het komt dat de olie productie in de VS begin jaren 70 2x zo groot was als nu, waarom de Noordzee over zijn piek heen is en niet aangevuld wordt uit het romige nougat centrum van de aarde, waarom de op-een-na grootste olieformatie ter wereld, Cantarell in Mexico, een jaarlijkse produktieafname laat zien die zijn weerga niet kent. Enz enz. Ik ben me namelijk alleen bewust van geologen zoals Colin Campbell and Ken Deffeyes.

de visser | 30-07-08 | 10:31

Long in fugro,sbm offshore,uraniummijnen,electrische motoren fabrikanten, etc,

El Gouda | 30-07-08 | 10:31

Gaan we weer lekker fietsen, worden we niet zo fatsig van ook, en het lost gelijk het file probleem op, dus zo slecht is het allemaal niet.

RechtsTuigje | 30-07-08 | 10:30

Carpe Noctum | 30-07-08 | 09:30
Van mij mag u best gelijk hebben.

@ Carpe Noctum | 30-07-08 | 10:20
Ik als universitair opgeleide... wacht even.. * WHAHAHAHAHAHAAHA*
.
Als je goed opgeleid was had je wel een te goede/drukke baan om hier te reageren.. of nee wacht.. je bent een universitair opgeleide uitkeringstrekker... man als je dat moet vermelden ben je wel triest.. zoek een hobby... of meld je aan bij een relatieburo..

SwaY | 30-07-08 | 10:29

Bestond er maar zo iets als kernenergie. Gelukkig is de verantwoordelijke minister Cramer hard op zoek naar alternatieven, namelijk windmolens. U kunt rustig slapen, deze regering waakt over u.

spanarchist | 30-07-08 | 10:28

Ik kan niet vaak genoeg waarschuwen voor met name China en in iets mindere mate Rusland. Bekend is dat deze landen de komende jaren veel geld willen gaan investeren in hun marine en dan met name in onderzeeboten en vliegdekschepen (Rusland wil er 5 a 6 gaan bouwen), beide wapensystemen waar van een ieder met een beetje kennis van militare zaken weet dat dit offensieve wapens zijn, bedoelt om over vuurkracht ver van je eigen kust te kunnen beschikken. Voor defensieve doeleinden heb je geen vliegdekschepen nodig. Mij is het duidelijk dat het om het veiligstellen van China's belangen in buitenlandse grondstoffen gaat en ik doel op olie en andere grondstoffen uit Afrika. Het is, zoals Clingendael tot mijn grote vreugde nu ook erkend, aannemelijk dat wij vroeg of laat conficten met ze zullen krijgen over de steeds schaarser wordende grondstoffen. China investeert relatief veel meer geld in zijn marine dan het Westen dat doet en dat zou alle alarmbellen moeten doen afgaan hier.

Verder is het zo dat het land bijzonder veel (vieze) zaakjes doet in Afrika, waar ze vrijelijk over enorme voorraden grondstoffen kunnen beschikken in ruil voor smeergeld en steun aan bedenkelijke regime's. Het feit dat ze, alweer samen met die fijne Russen, tegen een resolutie van de veiligheidsraad tegen Zimbabwe, stemden zegt genoeg. China wordt als prima handelspartner gezien door vele foute regime's omdat ze geen moeilijke vragen over mensenrechten en democratie stellen. In dat kader moet je dat veto in de veiligheidsraad ook zien.

Ik zeg dat China en Rusland levensgevaarlijk zijn en dat het totaal naief en stompzinnig is dat wij als Westen zoveel kapitaal in die landen pompen en zoveel werk en technologische kennis naar China over te brengen. Op deze manier helpen wij een moloch in het zadel die de wereld zal willen overheersen. China is een land die zich door ons de les niet zal laten lezen en dat overigens nu al niet doet. Alles wijst daar nu al op en een blik op de recente geschiedenis bewijst het. Ze trekken zich nergens iets van aan. De discussie wordt op dit moment overheerst door kortzichtige en buitengewoon naieve vrije markt gelovigen en nog naievere wereldverbeteraars.

We leggen onze toekomst in de handen van die malloten en zitten te slapen terwijl de economische en militaire macht naar het Oosten verschuift. Vergeet vooral niet dat Fukuyama recentelijk helemaal teruggekomen is van zijn stellingen uit "het einde van de geschiedenis" en het zelf nu ook onderkent.

Bigi Bana Boy | 30-07-08 | 10:27

Ik heb geen vertrouwen in rapporten van mensen die luisteren naar de namen Coby en Jan-Hein.

Nieuwe energiebronnen hebben een heel belangrijk voordeel: je sponsort er geen Ali Baba's mee. Als dit argument eens gebruikt werd i.p.v. dat eeuwige miljeu zouden veel meer mensen het boeiend kunnen vinden.

Pierre Moustache | 30-07-08 | 10:24

@ sjaakdeslinksesul | 30-07-08 | 10:19

Ja, en Beatrix en de Bilderberg-groep. De schoften!

kolonel klootoog | 30-07-08 | 10:21

Dan toch maar op de slaolie!

Baas-P | 30-07-08 | 10:21

@Gewinflipt | 30-07-08 | 10:18
En van de fant kun je dan aardig wat fantlederen kleding maken.

Agent327 | 30-07-08 | 10:20

@de visser | 30-07-08 | 09:35
Enig inhoudelijk reageren is blijkbaar te moeilijk. Ik als universitair opgeleide zal hier maar niet moeilijk over doen.
Tip: ga je eens in de materie inlezen. Er is op dit moment al zo veel olie gebruikt, dat om al die olie te produceren, het wel hèèl erg druk met planten en dinosaurussen geweest moet zijn. Dit is gewoon niet mogelijk.
Ook is er olie gevonden op lagen die dusdanig diep liggen, dat daar nooit dino's gelopen kunnen hebben.
Tja, blijf jij maar lekker geloven in die hoax, is wel zo confortabel.

Carpe Noctum | 30-07-08 | 10:20

Beetje "Frontlines: Fuel of War" achtig ist niet?

lord_reet_veter | 30-07-08 | 10:20

kolonel klootoog | 30-07-08 | 10:05
Hebben de Illuminati alle olie opgedronken?

sjaakdeslinksesul | 30-07-08 | 10:19

Als het echt erg wordt jat ik een oliefant uit Artis en laat de olie er uit lopen, daar kan mij auto wel even op rijden.

Gewinflipt | 30-07-08 | 10:18

@Hercules | 30-07-08 | 10:15
Die is al een week zo dood als een pier.

CoJoNes | 30-07-08 | 10:17

Wel mooi dat autorijden en vliegen dan weer echt iets van de elite wordt.

Gewinflipt | 30-07-08 | 10:15

-weggejorist-

Hercules | 30-07-08 | 10:15

Olie op het vuur, dit bericht

Gewinflipt | 30-07-08 | 10:14

@seapoeple
En badolie, en oliefanten

Gewinflipt | 30-07-08 | 10:13

Was die laag stinkende slijk maar eens op dan zouden ze serieus gaan zoeken naar alternatieven.

Rogue1 | 30-07-08 | 10:07

Kunnen we altijd nog wat van die dwaze wimpies van de Balkan inhuren als turfstekers.

Bovendien is dit oud nieuws, Vlunk wist dit al jaren.

kolonel klootoog | 30-07-08 | 10:05

Is het zoiets als een rapport van de wetenschappelijke raad voor het regeringsbeleid die zegt dat de nieuwe EU grondwet heel anders is dan de oude? Zit hier een politiek motief achter?

Gewinflipt | 30-07-08 | 10:05

Dit geldt toch niet ook voor olijf- en frituurolie mag ik hopen?!

seapeople | 30-07-08 | 10:02

Dit moet een hoax zijn. Wordt Clingendael niet bevolkt door PvdA'ers?

Dr. Mabuse | 30-07-08 | 10:01

@Shalome | 30-07-08 | 09:25

goed boekje heb hem net gelezen!

siske | 30-07-08 | 09:58

Gek he als we oorlogsmisdadigers met 2 helicopters en ik weet ik het hoe veel auto's vervoeren.. veiligheid voor alles?? of is het toch een beetje gezag tonen?

brigante | 30-07-08 | 09:58

moggel,
de dag beginnen met de wereldproblematiek.. * gaapt * eerst maar eens koffie.. en ja.. t wordt nu denk ik wel tijd om een vervangende brandstof te gaan vinden.. ik geloof zelfs dat die er al is .. ( iets met hybride..?!? ik weet het niet.. ben ook maar een vrouw.. met een auto dat dan weer wel..) maar wordt tegengehouden door de boeven die flink geld voor het laatste beetje olie willen vangen..

SwaY | 30-07-08 | 09:54

er is helemaal geen tekort . het word allemaal kunstmatig omhoog gehouden ,en jan lul maar werken en niet ouwehoeren over opslag . zolang erts bedrijven waanzinnige omzetten draaien en metaal prijzen nog nooit zo hoog hebben gestaan is er niets mis met de wereld economie . allemaal gelul om het gepeupel in toom te houden .

r00nus | 30-07-08 | 09:54

Worden weer gouden tijden voor de trekschuit.

Gewinflipt | 30-07-08 | 09:53

Zoekt op marktplaats naar hondenslee met wieltjes, doen die krengen straks ook wat voor hun vreten.

Bazooka Joe | 30-07-08 | 09:51

Van 2010 is het nog best lang naar 12/12/2012... ppfff... Hoe moet ik in de tussentijd op werk komen?

Wim-Lex | 30-07-08 | 09:50

Verder, Iran doet toch niks nuttigs met die olie, ze kunnen niet eens genoeg oppompen voor hun eigen bevolking. Regime change, westerse oliemaatschappij er heen, Iraniers blij, wij blij.

Gewinflipt | 30-07-08 | 09:50

Als die Chavez nou eens werk maakt van zijn dreiging de Antillen te bezetten pakken we voor straf al die olievelden. Moeten we wel eerst een regering met ballen hebben, dat dan wel.

Gewinflipt | 30-07-08 | 09:48

Meer kernenergie, zuinig op onze aardolie en accijnzen omlaag, probleem opgelost. Wat verdiend een baan bij Clingendael?

Gewinflipt | 30-07-08 | 09:47

Gaat oliebollen bakken, nu het nog kan.

CoffeePatch | 30-07-08 | 09:43

Wat doen al die brackets in mijn post? Joris dan maar weg.

de visser | 30-07-08 | 09:43

Als het snoep nou heel duur gaat worden hierdoor,word fruit dan goedkoop ?? Goh wat een vreselijke wereld zou dat zijn.

geschiftefilosoof | 30-07-08 | 09:42

-weggejorist-

de visser | 30-07-08 | 09:42

-weggejorist-

kneuterzak | 30-07-08 | 09:41

@van dal | 30-07-08 | 09:37

Eerst overgieten, dan de fik erin, werkt verassend..

KaiserSoza | 30-07-08 | 09:41


Volgens "Nu"

'Oliekartel kan oliebehoefte dekken'
DEN HAAG - De organisatie van olieproducerende landen (OPEC) kan de wereldwijde behoefte aan olie het komende decennium makkelijk opvangen. Dit stelt Instituut Clingendael in een rapport over de oliemarkt.

?????????

chop46 | 30-07-08 | 09:41

Nou dan ga ik maar alvast paardrijles nemen en de motor verkopen.

Tremor | 30-07-08 | 09:40

Barkruk | 30-07-08 | 09:34 in tijden van brandstoftekorten worden auto's met achtcylindermotoren verrassend goedkoop...

van dal | 30-07-08 | 09:39

spooky | 30-07-08 | 09:36 verassend?

van dal | 30-07-08 | 09:37

Wat ga ik lachen als iedereen weer gaat fietsen en wandelen net als ik. Dat zou wel eens verassend goed kunnen zijn voor de wereld die te opgefocked is nu.

spooky | 30-07-08 | 09:36

@ Carpe Noctum. Ik beveel je aan toch minimaal je VMBO af te maken. Anders, ga eens deaud.

de visser | 30-07-08 | 09:35

Clingendael ? Dat is toch dat instituut waar die paniekzaaier over virussen altijd op tv zit te zeiken over de pest en zo?

Wedden dat Clingendael heel veel sponsorgeld ontvangt van Shell?

Walt Disney | 30-07-08 | 09:35

Karadzic, hoeveel olie heeft die man ons vanacht gekost?

fuckje | 30-07-08 | 09:35

*koopt een muscle car en verft hem mat zwart*
Zo ik ben er klaar voor.

Barkruk | 30-07-08 | 09:34

ed.. | 30-07-08 | 09:23 bellen als je op een paard zit.. is verboden. koos komt er wel uit...

van dal | 30-07-08 | 09:33

@ Aleph
Ook Borges gelezen? :-)

Shalome | 30-07-08 | 09:33

Hamsteren!!!

CaptainPanic | 30-07-08 | 09:32

Erg vermoeiend steeds weer die omhooggevallen Dr. Klavans daar.

Telegraafhoerrr | 30-07-08 | 09:31

Ja sure. Herinnert iemand het rapport van de Club van Rome nog? 2e helft vorige eeuw. Waren ook oh zo prominente wetenschappers. Zeiden dat het voedsel op zou raken en de mensheid ten onder zou gaan. We zouden het jaar 2000 niet halen als de bevolkingsgroei niet zou stoppen as they spoke. Net als secteleden gelooft men werkelijk alles en verandert het gedrag niet als de apocalyptische voorspellingen niet uitkomen. Gaat ook voor de klimaathype gelden, let op mijn woorden. En dus ook voor dit olieverhaal. Maar denk niet dat we dan alle zinloze belastingen terugkrijgen. Neee, er wordt een nieuwe hype verzonnen waarvoor we moeten gaan betalen.

Aleph | 30-07-08 | 09:31

Hehe nounou, Clingendael wordt ook eens wakker. Hier wordt al 10 jaar voor gewaarschuwd. En gelul dat het vooral door bovengrondse oorzaken komt slik ik niet. Reserves zijn er zat, het gaat er om hoe snel je dat kan produceren. Tip: google eens Peak Oil, en ook en vooral Export Land Model.

de visser | 30-07-08 | 09:30

Flauwekul, er is geen olie tekort (hooguit een rafinage tekort).
Olie komt ook niet van fossielen maar gewoon van het magma in de aarde.
Daarom vullen oude olie bronnen zich ook weer. Het is èèn grote hoax van olie maatschappijen en milieu organisaties dat olie een fossiele brandstof is. Dat dacht men in 1850, maar al in 1900 wist men beter.

Carpe Noctum | 30-07-08 | 09:30

Hoxha, je vergeet dat het een belangrijke grondstof is voor medicatie. Niet geheel onbelangrijk me dunkt.

Meneer | 30-07-08 | 09:29

De slecht nieuws berichten, kredietcrisis, slechte beurs, consumenten vertrouwen en nu het olie te kort volgen elkaar schnell op, net nu woutert c.s aan het kramperen zijn.
Het is een komplot.

kneuterzak | 30-07-08 | 09:29

-weggejorist-

Teen | 30-07-08 | 09:28

-weggejorist-

Boze Buur | 30-07-08 | 09:27

Lees 'De Permanente Oliecrisis' van Middelkoop & Koppelaar.

Shalome | 30-07-08 | 09:24

@FrankieSantana | 30-07-08 | 09:21
De OPEC, he gezellig. Da's een kartel van dictators en despoten.
De OPEC investeert niet meer, da's een groot probleem.

CoJoNes | 30-07-08 | 09:23

arme koos... daar gaan z'n quota

ed.. | 30-07-08 | 09:23

HET IS TIJD! bij deze deel ik u allen mede dat ik per vandaag verder ga leven in m'n schuilkelder en kom er naar alle waarschijnlijkheid over 25 jaar uit om op verkenning te gaan..
lieve reaguurders ik groet u en misschien tot over 25 jaar..

funzz | 30-07-08 | 09:23

Dan stop ik ook maar met werken. Vertik het om met de trein te gaan.

Henry | 30-07-08 | 09:22

Oh en dan dit soort berichten: www.trends.be/nl/economie/bedrijven/4-... Dan vraag ik me toch sterk af of we nu meer betalen door alle shit, of puur omdat oliemaatschappijen een vies spel spelen om de prijs kunstmatig hoog te houden..

FrankieSantana | 30-07-08 | 09:21

Mooie presentatie hierover, waarin 2 scenario's worden uiteengezet hoe hiermee om te gaan:
www.shell.com/scenarios/

Welk scenario kiest NL en/of Europa?

Lobo | 30-07-08 | 09:20

Ik kijk reikhalzend uit naar het laatste druppeltje, kan mij niet snel genoeg gaan. Eindelijk verlost van fileleed.

Nil desperandum | 30-07-08 | 09:19

* Extra doosje olijfolie inslaat voor over de komkommers *

Patrick Bateman | 30-07-08 | 09:19

En gisteren nog het artikel: www.trends.be/nl/economie/economie/4-2...

Wie moeten we nu geloven, een instituut in Nederland of de hoogste baas als het gaat om de olie? Al heeft die laatste het over het versterken van de dollar en het verbeteren van de economie.. tja.. 2010 he?

FrankieSantana | 30-07-08 | 09:18

Ik heb gelukkig net twee flessen motorolie gekocht.

Knul de Behanger® | 30-07-08 | 09:18

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken