Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Moderne Tijden. Het Nieuwe Rijden

ga toch fietsenTja overheid. Het lijkt een goed idee om eurotonnen te stoppen in prachtprojecten om asososjaal rijden tegen te gaan. Maar zolang de kinderen van Nederland met een plamuurmes van het asfalt worden geschraapt wordt het toch eens tijd wat harder in te grijpen. Vorige week drie meisjes in Zuidbroek dood door een knaap met een zwaar voetje, een volle blaas en een leeg hoofd. Zojuist overleed nog een 7 jarig ventje dat aangereden was in Wassenaar. Dit weekend was de score één dode baby, één zwaar gewond jongetje, en één zwaargewonde moeder. Met dank aan twee jeugdige automobilisten in de Flevopolder. De pliesie communiceert heel elegant dat de heren 'roekeloos' aan het rijden waren. Ofwel, wij zijn die boomklevertjes zo langzamerhand een beetje zat!

Reaguursels

Inloggen

@ViperL,
en die fatsoenlijke snelwegen, daar hebben we in Nederland geen plek voor. Daarvoor ga je maar naar Duitsland, waar je kilometers kunt rijden zonder een op- of afrit met invoegers tegen te komen. Ook met 120 ben je daar zo: leve de open grenzen!
In Amerika is trouwens nog veel meer plek, maar daar houdt iedereen zich keurig aan de regels, gek hè?

Meadowmeal | 13-06-06 | 10:18

Ik vind!

Binnen bebouwde kom max 10 km boven snelheid.
Op snelweg moet 150 kunnen mits nuchter.

En al dat gelul van op je 23ste (of welke ander genoemde leeftijd dan ook) pas je rijbewijs halen .. dr zijn genoeg mensen boven de 23 die niet sporen en zo benadeel je veel mensen van onder de 23 die wel normaal doen.

Zo.. das er uit

Ronnie_Rotonde | 13-06-06 | 00:34

Net nog een stukkie 170 gereden op de a58 samen met een polo. Ze halen het dus wel :D
Voor de moraalridders: er zijn geen kleine kinderen doodgereden bij deze actie en bij de bebouwde kom gaat het gas er natuurlijk af.

ViperNL | 12-06-06 | 21:26

Hardrijdende piznigten en bumperklevende randmongeaulen moeten gewoon deaudt!!!
Eentje heb ik hier in de 30 kilometer-zone al letterlijk via z'n open raampje naar buiten getrokken en verschrikkelijk doorgelaten toen hij even stopte om het No Fear-petje van een langssjokkend maatje wilde bewonderen, en ik hoop er voor het einde van mijn tijd nog heel wat op hun zielige lazer te geven.
Wacht maar tot je zelf kids hebt.. stelletje klere tokkie-pubers! *grom*

Stifflers' Mom | 12-06-06 | 20:25

Ik zie dat de staatspropaganda goed zijn werk heeft gedaan. 150 ies hard! Ies gefaarliek! Tuurlijk moet je niet 100 in de bebouwde kom rijden, maar 80 op snelwegen? Ik bedoel, wtf? En tuurlijk moet je niet 150 rijden met je polo/alto/fiets/etc, maar met elke fatsoenlijke auto is daar niks gevaarlijks aan op de wegen waar dat kan. Fatsoenlijke snelwegen dus.

ViperNL | 12-06-06 | 19:49

Drie mannen overleden zaterdagavond doordat ze met hun auto in de vangrail op de A32 bij Havelte in Drenthe terechtkwamen: een man achter het stuur.

Een automobilist reed zaterdag in Creil (Flevoland) een kinderwagen aan, de baby die daarin lag, overleed aan haar verwondingen: een man achter het stuur.

Vrijdag kwamen een man en vrouw om bij Gilze, op een afrit van de A58. Zij zaten in een auto die door een vrachtwagen in de flank werd gereden: een man achter het stuur.

Bij Utrecht liet een 41-jarige vrachtwagenchauffeur uit Soest vrijdag het leven. Hij raakte van de weg: een man achter het stuur.

Vrijdag kwam ook een 29-jarige motorrijder uit Oud-Beijerland om, toen hij in Rotterdam ten val kwam: een man achter het stuur.

Een 42-jarige vrouw uit Hoorn is zaterdag overleden doordat de auto waarin zijn zat in Middelie (Noord-Holland) van de weg raakte en in de sloot terechtkwam: hier zat ook een man achter het stuur.

Naar degene die zaterdagavond in Wijk aan Zee een 29-jarige man uit Velsen doodreed, is de politie nog op zoek: een man achter het stuur (mogelijk een fin).

Bij Raalte in Overijssel botsten zaterdagmiddag twee auto’s frontaal. Een 22-jarige bestuurder kwam daardoor om: een man achter het stuur.

Nou heb ik niks tegen mannen hoor... ;-)

File Sofia | 12-06-06 | 19:31

Prachtig, wat zijn alle reagluurders ineens hartverwarmend voor oplossingen. Maar als onze Peys iets gaat doen, dan willen we allemaal weer Wouter omdat die het anders aanpakt. Mooi volk, die reagluurders.

Duitse helm | 12-06-06 | 17:03

De jongen uit Wassenaar was 17 jaar en niet 7 jaar...
Zat bij een man in de auto die eveneens overleden is en zijn bijrijder.
De jongen van 17 is het derde dodelijke slachtoffer van 4 inzittenden...

Broeder | 12-06-06 | 16:43

Zeur toch allemaal niet zo!
wat maakt het nou uit dat er doden vallen in het verkeer het is wel erg hoor het zullen je kinderen wezen maar iedereen kiest er vrij voor om in de auto te gaan zitten. of om kleine kinderen langs een drukke weg te laten lopen hou de kqt koters dan gewoon binnen of in de tuin.
en naar een systeem waar je zelf niets mag doen is helemaal niks autorijden is gewoon te mooi daarvoor. de aso`s die 120 rijden en de middelvinger opsteken omdat je ze inhaalt die moeten van de weg af! dat wekt agressie op!!

freddtt | 12-06-06 | 16:35

@Meadowmeal 12-06-06 @ 15:53
En uiteindelijk moeten we naar een systeem waarin je eigelijk niet eens zelf meer rijdt en dat alles automatisch gaat, geen inbreng van menselijk handelen want dan is alles pas goed en zal de wereld zonder ongelukken zijn..?????? Jezus gristus, ben jij een autohatert ofzeau...?

de melkboer | 12-06-06 | 16:05

Uiteindelijk moeten we naar variabele snelheidsbegrenzing toe waarbij de auto van de weg "te horen krijgt" hoe hard ie mag (variant op het systeem van gigigi).
En dan kunnen we gelijk inbouwen dat de auto pas rijdt een geldige rijbewijs-card (of weet ik veel) in een apparaatje wordt geschoven. Wordt je betrapt op niet stoppen voor een zebra etc.: rijbewijs weg, ook als het het rijbewijs van je medepassagier, dat je even geleend had omdat je je eigen al kwijt bent.

Meadowmeal | 12-06-06 | 15:53

In Amerika hebben ze de minimale leeftijd om alcohol te drinken op 21 jaar staan omdat ze niet achten dat je op een eerder stadium er verantwoordelijk mee om kan gaan.

Als steeds meer blijkt dat kinders de verantwoordelijkheid niet aankunnen in het verkeer hier, moeten we misschien de leeftijd opschroeven naar 21 jaar.

Mister.Bagger | 12-06-06 | 15:36

RedFrits: ik ken het, ik doe 125km enkele reis, en ben elk moment van de dag zwaar rielekst. De paar minuten extra per dag... who cares?

Wat me nog wel leuk lijkt: alle bumperklevers ontdoen van bumpers, airbags en gordels. Misschien dat ze dan iets voorzichtiger doen... en anders is het heel snel voor de laatste keer... ;-)

The Hedge | 12-06-06 | 15:27


Verder hoop ik stiekem dat iedereen die niet goed kan rijden zichzelf daadwerkelijk een boom probeert te koppen. Niet te hard natuurlijk, dat is niet wenselijk voor zowel de boom als de bestuurder. Net hard genoeg, opdat de bestuurder dan voorzien wordt van wat zelfkennis. Zo hoop ik ook dat iedere brommert bestuurdert zonder helmpje even gaat afvalthappen, om vervolgens iets te breken zodat ze iets leren...

Jammer dat sommige mensen zo hardleers zijn. Wat nou iedereen is gelijk?

JoehneR | 12-06-06 | 15:12

@The Hedge
Totaly agree.
Ik rij elke dag 100km heen en 100km terug.. Als ik 150 rij ben ik gemiddeld (over die 100km) 4 minuten eerder thuis. Er zijn dagen in de zomer dat dit met maar liefst 6 minuten versneld wordt, dan ben ik 10 minuten eerder thuis!
Nu ben ik de laatste maanden eens gewoon lekker 120 gaan rijden. Wat blijkt:
a) Ik rij ongeveer 80 km MEER met een tankje vol diesel
b) Ik ben minder gestressed
c) Ik hoef minder te remmen
d) .... het maakt allemaal geen ene donder uit.

Wat ik ook steeds vaker zie, is die drollen die meteen bij filevorming de auto naar links gooien. Ik tuf ze heerlijk, hangend acter een vrachtwagen rechts voorbij, hoef nauwelijks te remmen, en na 10-15 minuten jagen ze me weer met 160 voorbij. Inmiddels zijn we wel 30km verder..

RedFrits | 12-06-06 | 15:12

@gigigi
Vrij donker, af en toe een onweersbui met natte sneeuw en windstoten.

Montgomery Burns | 12-06-06 | 15:04


Misschien he, heel misschien, als het openbaar vervoer nou eens verbeterd wordt. Hiermee bedoel ik dan ook ECHT beter. Zo goed, dat iedereen zich prettig, veilig en vertrouwd voelt in bus, boot, metro of trein. Natuurlijk moeten dan ook de prijzen omlaag, subsidie omhoog, arrogantie van bijvoorbeeld NS omlaag, etc. Maar er is 1 probleem; volgens mij zit ik te dagdromen.

Twaalf juni 2006 schreef rond de klok van 11:21u ene Maerlant iets wat dichter bij de waarheid komt...

JoehneR | 12-06-06 | 15:02

1: ik ben geen pliesie, maar de kosten van een boete wegen niet op van de bate van die paar tellen. Ben geweaun wat rielekster.
2: ben ook geen verzekeringsagent oid...
3: denk iets duurder en IT, dat er mensen zijn die te hard moeten rijden om genoeg uren te kunnen maken om hun sneue huisje een beetje af te kunnen betalen heb ik geen probleem mee hoor. Overigens vertraag ik het overige verkeer niet zo erg hoor, sta alleen wat minder vaak op de rem. En uiteraard rijd ik niet 115 maar geweaun 120 door dit netjes op de sat af te stemmen.

Maar van mij mag je racen hoor... geen probleem mee... je wint twee minuten, maar dan heb je ook nix.


The Hedge | 12-06-06 | 14:58

Tis vrij donker daarbinnen......

gigigi | 12-06-06 | 14:52

@Montgomery Burns 12-06-06 @ 14:16
In het begin is het effe wennen, maar na een tijdje wordt het wel aangenaam

Traag | 12-06-06 | 14:19

@Traag
Dank voor je antwoorden, waarvan enkele zelfs hout snijden.
Zeg, iets anders: heb je geen last van die kop van gigigi in je reet ?

Montgomery Burns | 12-06-06 | 14:16

@Gleufkleuter 12-06-06 @ 12:04
het ging er bij mij om, dat een heleboel nu zitten te roepen dat die leeftijdsgrens omhoog moet. Maar 99% van die mensen (incluis ikke) hadden op hun 19e het rijbewijs. En waren ze toen allemaal netjes? Ook destijds parkeerden 19-jarigen hun automobiel tegen een boom of een kleuter. Nu allemaal ach en wee klagen, maar er is niets veranderd met tig jaar geleden. Ook ik was niet de braafste en ik wist precies wat ik dee. (??) Ik was tenslotte de beste autorijder van NL. Toch?
Heeft allemaal niets met mentaliteit te maken, maar met zelfoverschatting en voertuigbeheersing. Het enige wat volgens mij echt helpt: verplichte rijvaardigheidstraining bij ANWB ofzo en dat om de 5 jaar herhalen op eigen kosten of anders papiertje inleveren. En meer controles op alcohol en rijbewijs dan natuurlijk, want zonder rijbewijs rijden is wel erg makkelijk, net als alcoholrijden.

djeezus | 12-06-06 | 14:09

@Montgomery Burns
sta je dan met je bek vol tanden.
1-0 voor onze Traag.

gigigi | 12-06-06 | 14:00

Montgomery Burns 12-06-06 @ 13:45
Leuk, een ouderwets potje Q&A
Q Waarom heb jij een hekel aan mensen die zich aan de snelheidslimiet houden?
A Ze houden het verkeer (mij) op. Bovendien is het sneu om in een dikke bak 115 op de rechterbaan te rijden.
Q Ben jij zo'n mongool dat denkt dat ie een betere vent is als je sneller rijdt dan toegestaan?
A Nee, Ik denk wel dat ik beter ben dann de meesten, maar dat heeft nix te maken met mijn rijgedrag.
Q Vindt je het cool om te snel te rijden?
A Nee, practisch
Q Rijden al je vriendjes ook te snel?
A Vrienden?
Q Denk je dat je eerder thuis bent als je te snel rijdt?
A Tuurlijk, ik haal sommige stoplichten wel
Q Denk je dat je een stoere kerel bent als je geflitst wordt?
A Nee, ik heb nog nooit een boete mogen ontvangen omdat ik geflits ben :)
Q Met andere woorden, wat is eigenlijk jouw bestaansrecht ? Oetlul.
A Ik wel van jou, Montgomery Burns

Traag | 12-06-06 | 13:56

Yammie 12-06-06 @ 13:39

Merk ik ook vaak. Die bestuurders zijn dan ook weer te beklagen: geklemd tussen de verkeersreglementen en de zweep van de baas. Dit lijkt me een deelproblematiek die wél kan worden opgelost zonder daarom het totale plaatje te bekijken. Met andere woorden: het gebrek aan maatschappelijke discussie of visie mag niet als excuus dienen om hier niet eens over na te denken.

van Maerlant | 12-06-06 | 13:55

Onze overschijt kennende willen ze uiteraard een plan ontwikkelen waar geld aan verdient wordt. Dat zuigende uitgavepatroon moet ook bekostigd worden natuurlijk. Benieuwd wat voor creatief plan hieruit volgt.

Dikke tieten | 12-06-06 | 13:53

@joepgroep,

Werkt niet gozer....
Gaan al die werkeloze weer janken dat alleen de arme weer worden aangepakt en de rijke niet!!!
Misschien is de hypotheekrente met 1 % omhoog na te snel rijden de oplossing?
Mafkees.

gigigi | 12-06-06 | 13:52

LulleauKerstens: leg jij mij dan eens uit waarom dat wel boeit? Waarom is het zo belangrijk dat het nageslacht voort blijft leven? Wat denk jij dan precies dat het hogere doel is dat voor de mensheid bestemd is en dat geen vingerbreedte in de weg gelegd mag worden door de mensen die NU leven. Erg veel humor heb je ook niet, want als je in zou zien dat het echt nergens op slaat om "voor het milieu" te zijn, dan zou je begrijpen dat mijn opmerking dat ik "tegen het milieu" ben cynisch bedoeld was. Ken jij het milieu dan? Kan iemand mij vertellen waar het milieu woont? Waanzin man, die fossiele brandstoffen worden toch wel opgestookt en daarna komt er gewoon wat anders. Probeer me niet aan te praten dat ik me schuldig moet voelen bij iedere liter die ik verstook. IK heb trouwens geen kinderen en ben ook niet van plan ze te verwekken... over zogenaamd asociale bezigheden gesproken.

DeRuk | 12-06-06 | 13:50

Ik zeg, bij meteen de eerste overtreding, geen boetes meer uitschrijven, maar meteen korten op de uitkering. Dit elke keer volhouden met zeg 10% van de basisuitkering, per overtreding.
Dit principe kan overigens ook bij andere dan verkeersovertredingen worden toegepast.
Met als resultaat, minder overtredingen en minder profiteurs.

joepgroep | 12-06-06 | 13:47

@Traag
Waarom heb jij een hekel aan mensen die zich aan de snelheidslimiet houden ? Ben jij zo'n mongool dat denkt dat ie een betere vent is als je sneller rijdt dan toegestaan ? Vindt je het cool om te snel te rijden ? Rijden al je vriendjes ook te snel ? Denk je dat je eerder thuis bent als je te snel rijdt ? Denk je dat je een stoere kerel bent als je geflitst wordt ? Met andere woorden, wat is eigenlijk jouw bestaansrecht ? Oetlul.

Montgomery Burns | 12-06-06 | 13:45

Ze kunnen wel honderdduizend regels maken en controleren en boete's uitdelen .Maar ongelukken zullen altijd blijven gebeuren.
Ik zie vaak bedrijfswagens,busjes en vrachtwagens als mongeaulen rijden.Alles moet snel,want er moet winst gemaakt worden.

Yammie | 12-06-06 | 13:39

The Hedge 12-06-06 @ 13:26
Daar heb ik nou zo'n hekel aan, van die figuren die zich aan de snelheidslimiet houden.

Apotheker 12-06-06 @ 13:29
Ik denk verzekeringsagent of boekhouder

Traag | 12-06-06 | 13:35

@DenkZelfstandig 12-06-06

16 jaar geld niet in alle staten.(Gelukkig) Ik was regelmatig voor zaken in de USA en kan je vertellen dat er daar veel meer ongevallen zijn dan hier. De ochtendspits rond Atlanta is een regelrechte ramp en 9 van de 10 keer zijn zware ongevallen hier debet aan. Doorgaans zijn Nederlanders asociale kudtchauffeurs die de regeltjes graag naar hun eigen hand zetten (daar bedoel ik ook geen richting aangeven, tegen verkeer inrijden enz.) maar ze rijden nog wel beter dan de gemiddelde Amerikaan.

Idee voor een nieuwe website voor de overheid: www.tegenwatvooreikenboomrijdjij.nl

Achtertuyn | 12-06-06 | 13:33

@ The Hedge: U is pliesie zeker?

Apotheker | 12-06-06 | 13:29

Leeftijd opschroeven zal inderdaad helpen, enig verantwoordelijkheidsbesef (3x woordwaarde-alert) is bij autorijden toch wel gewenst. En het liefst ook een minimum aan pubertrekjes.
Aso's blijf je houden, maar ik denk dat er wel het een en ander valt te doen:
in de strafmaat: elke standaard overtreding zonder gevolgen gaat voor gelden: 1x een waarschuwing (met goeje boete), volgende keer: rijbewijs kwijt, auto inleveren als vergoeding voor de geriskeerde maatschappelijke schade.
Op elke overtreding komt dan een verjaringstermijn die afhankelijk is van het gevaar dat het gedrag met zich meebrengt. Klein beetje te hard zal dan neerkomen op een week ofzo.
Elk rijbewijs inleveren is altijd "voor het leven".
Boetes mogen best een stukje enger.

In amerika hebben ze trouwens ook dat voor elke overtreding je verzekering ook omhoog gaat. ook erg handig. Verder zou elke boete de volgende dag of hoogstens de dag daarna op de mat moeten liggen.

En voor degene die wist te vertellen dat ze in amerika bij wegwerkzaamheden de boetes verdubbelen... grappig... hier ook! Maar hier werkt het niet... omdat er daar toch te zelden wordt gecontroleerd.

als de pliesie meer zou letten op gevaarlijke situaties en minder op snelheid... snelheid alleen is het probleem niet, het gaat om snelheid en niet kunnen rijden. Zelf houd ik me overigens doorgaans wel aan de snelheid.

The Hedge | 12-06-06 | 13:26

Wat is dat nu weer voor een bull shit,
Iedereen heeft moeten leren rijden dus ook mensen van 18 jaar.
Ze moeten eerst de snelheid in nederland verhogen zodat de mensen die 120 rijden op de linkerbaan opzouten. waardoor zulke niet oplettende mensen eens beter gaan rijden want door zulke gasten krijg je ongelukken!!!
niet in de spiegel kijken als er een auto aankomt maar gewoon direct naar links want iedereen mag toch maar 120..... eikels zijn het zulke personen moeten het rijbewijs gewoon inleveren. ik weet 100% zeker dat er daarna minder ongelukken gebeuren!!!
@ apotheker je hebt gelijk kleine kinderen hoor thuis en niet op straat!

freddtt | 12-06-06 | 13:22

De vrijheid van voortbeweging is absoluut. Automobilisten worden al genoeg betutteld door die linkse regentenkliek met hun regeltjeszucht. Ouders moeten hun kinderen maar leren dat een auto harder is dan zij. Lukt dat niet? Pech gehad. Natuurlijke selectie. Collateral damage.

veest van pim | 12-06-06 | 13:21

Tom Tom en Volvo hebben al een kant-en-klaar systeem om elke auto aan te sluiten op een computer.
De plaats waar de auto rijdt wordt uiteraard via GPS bepaald. Aan de bepaalde weg zit een maximum snelheid. Chip in de auto die doorgeeft als je op de betreffende plaats ook maar 1 km/per uur te hard rijdt.
Moeder computer geeft dit door aan justitie of politie en boete volgende dag binnen op naam. iemand anders in je auto gereden? mag de eigenaar aantonen wie!

helaas is dit systeem niet toegestaan in Europa, zoals iedereen wel weet ivm wet op privacy.

Systeem kost de overheid 10 % van wat het nu uitgeeft aan flitspalen, trajectcontrole, onderhoud enz....

gigigi | 12-06-06 | 13:21

Och gut, een paar dooie kleuters. Nou nou, poeh poeh. Dat spul hoort ook helemaal niet los te lopen op straat. Wat een gemekker...

Apotheker | 12-06-06 | 13:16

Ik ben ook zo'n gevaar op de weg, immers recent kreeg ik een bekeuring omdat ik, na compensatie, 3 km te hard had gereden op een lege zesbaans 100 km/h rijksweg.

Zolang men in NL mensen van 70 jaar en ouder keurt als het rijbewijs verlengt moet worden, de verkeerslessen op school afschaft omdat wij het minste aantal verkeersslachtoffers per 1 milj. inwoners ter wereld hebben, zolang als verkeersdoden gerekend worden tot de collectieve schuld, zolang is NL een sinistere bananen republiek die bestuurd wordt door overijverige bende van idiote ambtenaren die iedere vorm van slachtofferschap willen en mogen bestrijden met weer een domme regel.

Deelnemen aan het leven (en dus ook aan het verkeer) brengt risico's met zich mee maar zolang je wettelijk vooral anderen de schuld mag geven van je eigen onvoorzichtigheid of domheid, zolang zullen wij ook een land zijn waar finnen ons terecht uitschelden voor vieze lafbekken die dus zeer terecht in de zeik genomen mogen worden als wij weer eens een ander de schuld hebben gegeven van onze lafheid.

Afschuiven en beboeten dat is de wens van veel reageerders evenals verkeerszondaars hardhandig noemen en waarden bijbrengen. Hoe rijmt dat?

Hans Anders | 12-06-06 | 13:10

HALLOW!
Willen we nog wel even rekening houden met ONGELUKKEN en met ASO's?
21 jaar , GTI (badge) en een petje op bij een ongeluk is ASO.
26 jaar, HDI en een aanrijding is een ONGELUK.
Voor dat alle geitenwollen sokken iedereen die maar auto rijdt aan wil pakken: alle jonge bestuurders moeten tegen zichzelf beschermd worden, en hebben gewoon minimaal 60 lessen nodig: 40 voor de rijvaardigheid en 20 voor de omgang / "hard-rijden-is-niet-stoer" mentaliteit.
Overigens: Waarom mag je als beginnend motorrijder geen 125CC en hoger rijden - terwijl je alleen jezelf dood kan rijden - maar wel een 25.000 kg hummer besturen?
Maximaal een Fiestia 1.1 / Skoda 0.6 als je net je rijbewijs heb gehaald.
5 jaar schadevrij, ga je gang.

Weeraanmelden | 12-06-06 | 12:59

Wat mij betreft mogen vrachtwagen chauffeurs tot het grootste tuig worden gerekend.

Dat stelletje herzenloze, dikbuikige, getatoueerde, oorringetjes dragende strontvolk zet te pas en te onpas hun bak voor je auto wanneer b.v. een collega trucker in wil voegen, de solidariteit van het schuim......

laardepul | 12-06-06 | 12:57

Misschien dan toch maar flinke celstraf naast het rijbewijs innemen, als je het in je botte hersens haalt roekeloos te rijden en iemand daarmee te verwonden dan wel dood te rijden. Geen tuintjes wieden, nee echt achter slot en grendel op water en brood. Dat lijkt me afschrikwekkend genoeg. In wezen geldt dit verhaal voor de hele 'civilisatie' hier zo langzamerhand. Alles kan en mag, en het loop toch wel met een sisser af.

Deense Postbode | 12-06-06 | 12:56

Net zoals met het motorrijbewijs; de eerste 2 jaar met een brommobiel, daarna een volwaardige auto..

KaiserSoza | 12-06-06 | 12:56

dat spul moet gewoon niet voor mijn auto gaan lopen

pink indian | 12-06-06 | 12:51

pffff Flevopolder.... dat ze dat stuk Nederland dan ook maar weer gauw onder water laten lopen.

ToosTietloos | 12-06-06 | 12:48

Totalverbot ! Zero tolerance. Achter het stuur gepakt met alcolol en/of druqs op ? Rijbewijs inleveren en nieuw leven, nieuwe kansen. Ik ben aangereden door zo'n dronken kloot mongeaul van 19 die z'n astra GTI even de sporen wilde geven nadat mijnheer een paar breezahs teveel op had. Heb hem vóórdat de politie kwam zelf ook nog even de nodige fysieke vermaningen toebedeeld. Dat maakte meer indruk dan de boete plus het schoffelen. Overigens: niet-hands free bellen in de auto moeten ze ook VEEL duurder maken. Voor € 140 koop je namelijk geen fasoetnlijke carkit. Voor € 1400 euro kun je een heel jaar mobiel bellen. Maakt een stuk meer indruk op mensen.

Feuer Frei | 12-06-06 | 12:40

-weggejorist-

Violator[xL] | 12-06-06 | 12:36

@redfrits, gewoon net doen alsof, aan de rand van de weg/ stoep staan en gewoon een beetje naar voren leunen,til je been een beejte op ofzo... of aan komen rennen en op het laatste moment stoppen... kun je best veilig doen, en die kiddos/tokies schrikken zich het leplazurus.... helpt echt ;)

Behangdelul | 12-06-06 | 12:34

Der Dicke 12-06-06 @ 11:45

Goeie vraag. Met belangengroepen bedoel ik in de eerste plaats de geïnstitutionaliseerde: de federatie voor het vrachtvervoer, de lobby van de auto-industrie, etcetera. Waar jij naar vraagt - het gedrag van de voor zijn werk pendelende weggebruiker - reken ik eerder tot de economische factoren. Het is omwille van economische motieven dat hij de baan opzoekt. Vanzelfsprekend geldt dat ook voor de belangengroepen, maar hun belangen worden gebundeld door een federatie of een vakgroep, anders dan die van de individuele weggebruiker. De kans dat die laatste onevenredig veel de rekening zou moeten betalen bij een herschudden van de kaarten is dan ook allerminst denkbeeldig. En dat is zeker niet waar ik naartoe wil. De brave burger die de file in duikt om z'n dagelijks brood te verdienen wordt door de overheid al meer dan genoeg geviseerd.

van Maerlant | 12-06-06 | 12:32

je kunt het examen en de rijlessen wel ontzettend moeilijk maken (ik vind het overigens al moeilijk genoeg), uiteindelijk leer je het rijden toch pas echt na je examen.
het verhogen van de leeftijd zorgt misschien wel dat die irritante petjesdragers met hun opgevoerde polootjes, swifts en bmw'tjes van de weg blijven, maar zet volgens mij een enorme rem op de economie (enige mobiliteit heb je toch wel nodig, zeker om de jeugdwerkloosheid aan te pakken)
en boetes werken volgens mij niet echt; in heb tenminste niet het idee dat die inmiddels een mentaliteitsverbetering teweeggebracht hebben

Loki | 12-06-06 | 12:28

Redfrits,
Je kan die gasten er natuurlijk ook gewoon op aanspreken.

Traag | 12-06-06 | 12:28

Ze moeten iedereen die consequent zachter dan 10-20 kilometer van de maximumsnelheid durft te rijden voor een vuurpeloton zetten.
Tevens moeten alle vrouwen en Aziaten (niet racistisch, ik gebruik gewoon mijn ogen) een herexamen laten nemen om te kijken of ze wel goed met de stroom meekunnen.

Traag | 12-06-06 | 12:26

@Behangdelul
Heb ik al een paar keer aan gedacht. Probleem is alleen dat ik niet vertrouw op hun rijkunsten en nog graag wil genieten van de functionaliteiten van al mijn ledematen...

RedFrits | 12-06-06 | 12:24

En een algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens 24 uur per dag.

schaamstreek | 12-06-06 | 12:21

Het klinkt mischien lullig, maar kinderen van twee horen niet alleen over te steken...... net zoals meisjes van 5 en 7 niet in Luik om drie uur s'nachts in de kroeg horen te lopen.......

Tomahawk33 | 12-06-06 | 12:19

@redfrits, moet je een keertje net doen of je de weg opstapt als die tokkies komen aanscheuren, kun je lachen...

Behangdelul | 12-06-06 | 12:18

Iedereen verplicht een weekend met een ambulance laten meerijden om de gevolgen van verkeersongevallen te laten zien. Doen ze in de USA ook (maar dan lekker door het mortuarium), schijnt te helpen....

Bij mij in de straat wonen ook 2 van die aso jochies. Continu volgas door de wijk (30km zone). Het is wachten totdat 1 van hen een kind doodrijd en later huilend in de camera van Hart van Nederland zeggen dat het hem zo spijt... BEZINT EER GE BEGINT!!!!!!!!!!1

RedFrits | 12-06-06 | 12:14

Controles verscherpen in de bebouwde kom, 60 en 80 km wegen en daar de strafmaat aanzienlijk verhogen, minder controles op snelwegen en daar de snelheidmax verhogen naar 140 km/pu, proefrijbewijs voor de beginnende rijder, welke na overtreding direkt gevorderd kan worden en tot slot de leeftijd verhogen naar 23jr. om voor een rijbewijs in aanmerking te kunnen komen.

schaamstreek | 12-06-06 | 12:13

@DeRuk: ja, boeit jou het dat over 50 jaar alle fossiele brandstoffen op zijn. De tyfus voor iedereen! Zolang IK maar buitenproportioneel kan leven. Over lutsers gesproken...

LulleauKerstens | 12-06-06 | 12:12

beetje pretentieus van het lijmpje: "wij zijn die boomklevertjes zo langzamerhand een beetje zat!" Wij als in de redactie?

NOYB | 12-06-06 | 12:10

Het innemen van het rijbewijs is natuurlijk helemaal zot, want d'r is geen hond die het controleert: pliesie flitst liever van achter een boom om aan z'n quotum te komen, want dan heb je geen contact met de overtreder (en dus minder kans een hengst voor je plaat te krijgen).
Het optreden van de pliesie heeft al jaren niet meer de bedoeling om maatschappelijke gevaren preventief aan te pakken, slechts het spekken der kleptocraten in Den Haag is de drijfveer. Deaudgereden babies zijn slecht collateral damage...

HoerenSloep | 12-06-06 | 12:09

Ik zie niets in de leeftijd verhogen of het examen verzwaren. Het is al laat, duur, en moeilijk genoeg. Het probleem is ook niet dat jongeren slecht zouden kunnen rijden, maar dat ze volkomen roekeloos de weg over raggen. Dat haal je er met geen enkel examen uit.

Een herhalingsexamen (zoals recent voorgesteld) scoort dan aanzienlijk meer effect. Maar om de zaken niet weer duurder en lastiger te maken zou ik die dan alleen verplicht willen stellen voor eenieder onder de 25 die een verkeersovertreding begaat, hoe licht ook (behalve dan foutparkeren, dus alleen voor dingen die met rijden te maken hebben).

Muxje | 12-06-06 | 12:05

@djeezus
Ik was idd 18 en had net 1 dag mijn rijbewijs toen ik de weg onveilig(niet letterlijk maar ik had mijn momenten...) maakte (het is net of het eeeeuwen geleden is, dat valt best mee) maar ik denk dat je van iemand die wettelijk volwassen is toch wel een bepaalde mate van verantwoordelijkheidsgevoel mag verwachten. Ik denk dat het ook te maken heeft met intelligentie. Het gaat er bij mij echt niet in dat je met 100 km/u door een woonwijk scheurt of het deaudnormaal vind om rechts of over de vluchtstrook in te halen als je ook maar enigszins beschikt over een aantal levende hersencellen.

Gleufkleuter | 12-06-06 | 12:04

@zakje pinda´s
iedereen een vliegtuig!

Juan Zaque | 12-06-06 | 12:04

Ach boeiend... beter 10 dooie kinderen in 't verkeer, dan 1 met een pedo in de weer.

Ishamael back again | 12-06-06 | 12:04

ze moeten auto's gewoon helemaal verbieden

zakje pinda´s | 12-06-06 | 12:02

Mmm, die verkeersslachtoffers zijn niet goed natuurlijk, maar dat "nieuwe rijden" klinkt ook behoorlijk kut als je het mij vraagt. Ook een vreemd uitgangspunt dat iedereen "voor" het milieu zou zijn. Was is er mis mee om "tegen" het milieu te zijn? Fuck het milieu.

DeRuk | 12-06-06 | 12:01

Het verhogen van de minimumleeftijd zoals hierboven gesuggereerd zal zondermeer een positief effect hebben op het aantal ongelukken, echter is dit natuurlijk niet geheel fair tegenover mensen (lees: mijzelf) die niet op hun 16e zijn gestopt met het VMBO en/of in het lokale zigeunerkamp verblijven. Een oplossing als chloorhexidine is natuurlijk erg netjes, maar 1) onhaalbaar binnen 20 jaar, 2) weinig effectief omdat een aantal mongeaulen dan binnen de bebouwde kom alsnog 110 gaat rijden. Tevens heeft het innemen van het rijbewijs voor onbepaalde tijd weinig effect, aangezien algemeen bekend is dat zulk soort mensen vantevoren echt niet na gaat denken over de eventuele gevolgen van het roekeloos rijden. De meeste effectieve oplossing is wellicht nog het invoeren van een IQ test bij het CBR. Maar ja, leg dat maar eens uit...

LulleauKerstens | 12-06-06 | 12:00

Nou ik kom net uit de USA en daar werken bepaalde dingen best mooi.
Als er bv aan de weg wordt gewerkt worden de snelheidsboetes gewoon verdubbeld.... en quess what? ze rijden idd niet te hard...

Boetes van 5km te hard omlaag en die grove overtreden veel en veel harder bestraffen (dan niet de 160km pu om 4 uur snachts) maar gewoon een maand celstraf als je met 50 en harder door een wonerf rost....

Behangdelul | 12-06-06 | 12:00

@ed.. @ 11:16
Ja, onder de 120 kun je niemand deaudrijden.
.
Petjes met het stuur in het midden in hun Tupperware Astra's: allemaal op de fiets (of een rolstoeltje).

HoerenSloep | 12-06-06 | 11:59

Als vader van de overreden baby zou ik het adres van de betreffende persoon achterhalen, hem een bezoekje brengen en op oud-irakeze wijze zijn romp en hoofd scheiden. Een maat van me zou het met z'n mobiel filmen en, voila: happy-decapitating wordt de nieuwste buzz.

Montgomery Burns | 12-06-06 | 11:59

@DenkZelfstandig 12-06-06 @ 11:53
Neem dan gelijk z'n infantiele "zoon" mee uit het programma Wegmisbruiker." Paardel*l met z'n plastic duimpjes!

schaamstreek | 12-06-06 | 11:57

Je moet die jonge rijderts gewoon dreigen met rijbewijs afpakken bij een botsinkje. Dan denken ze vervolgens eerder daar aan dan aan hun hormonen. Probleem opgelost.

Deense Postbode | 12-06-06 | 11:57

Het feit dat jongeren roekelozer rijden is waarschijnlijk omdat juist zij minder vrezen voor hun leven doordat ze minder hebben om voor te leven.

Ik heb zelf in de afgelopen 2 jaar mijn rij- en taxi examens gehaald en ik denk dat er bij het CBR een hoop moet veranderen willen ze toekomstige chauffeurs een goede voorbereiding geven voor de weg. Op dit moment is het volledige streven van de rij-instructeurs om je zo succesvol mogelijk door het examen te helpen, daar betaal je ze goed genoeg voor. Maar wanneer je dan eenmaal je examen gehaald hebt zie je ze nooit meer en moet je het zelf maar doen.

Dat je dan vanzelf een andere rijstijl aan gaat nemen is omdat de Nederlandse overheid absurde en stompzinnige maatregelen gaat nemen om het verkeer "veiliger" te maken, dit heeft eigenlijk alleen maar tot gevolg dat vooral de beginnende chauffeurs fouten maken bij het inschatten van de realistische veiligheid. In tegenstelling tot een meer ervaren chauffeur die wat bekender is met de situaties en daarop ook beter anticipeert.

Ik vind dat het platform “Duurzaam Veilig Verkeer” wat meer hun best moet doen om realistisch veiligere situaties te creëren in plaats van allerlei situaties als onveilig te markeren zodat de echte onveilige situaties niet meer opvallen voor iemand die de ervaring mist om deze als zodanig te herkennen.

tkteun | 12-06-06 | 11:57

Iedereen die de leeftijd op wil schroeven?
en hoe oud waren jullie zelf toen jullie de auto van pa meemochten?
hypocrieten.

djeezus | 12-06-06 | 11:54

Kunnen we Koos Spee zijn Nederlanderschap niet afpakken (net als bij Hirsi M.)? Dan vertrekt hij wellicht ook naar de USA...

DenkZelfstandig | 12-06-06 | 11:53

Ze hebben toch te oplossing, Spee weet het wel: nog meer op snelheid controleren! want dat helpt. NOT!

TheStef | 12-06-06 | 11:52

aanvulling:
behalve in Detroit, want daar wordt ook in de stad nog gewoon 120 km/u gereden

DenkZelfstandig | 12-06-06 | 11:51

@Pliesie Agent 12-06-06 @ 11:49
Maar de grote steden daar zijn nog steeds steden en daar kun je niet met 120 km/u doorheen scheuren zonder ongelukken te maken. Toch rijden ook daar de 16-jarige jochies in hun auto met hun makkelijk, snel en goedkoop gehaalde rijbewijs. Oh, het is daar overigens ook toegestaan dat een willekeurig persoon met rijbewijs je rijles geeft.

DenkZelfstandig | 12-06-06 | 11:50

@DenkZelfstandig - Klopt inderdaad, daar heb je wel heel wat meer ruimte. Zelfs als je zulke onzin wilt uitvreten kan je dat tenminste doen waar er plek voor is.

Pliesie Agent | 12-06-06 | 11:49

@sammy de moraalridde 12-06-06 @ 11:44
Nee, dat is een heel slecht idee.
Het grote gevaar zit hem totaal NIET in 5 of 10 km te hard rijden. Het gevaar zit hem in roekeloze hufters. Bovendien: als je streng gaat worden op elke minieme snelheidsovertreding krijg je dat mensen snel ineens gaan afremmen om maar geen boete te krijgen. Dit werkt juist gevaarlijke situatie in de hand.

DenkZelfstandig | 12-06-06 | 11:47

@sammy de moraalridde 12-06-06 @ 11:44

je doet je naam eer aan idd..... mensen gaan niet voorzichtiger rijden omdat ze bekeurd worden...

Behangdelul | 12-06-06 | 11:45

Een 29-jarige Velsenaar is afgelopen nacht overleden nadat hij door een auto was aangereden in Wijk aan Zee. De automobilist is doorgereden en wordt door de politie gezocht.

magnus | 12-06-06 | 11:45

@van Maerlant 12-06-06 @ 11:21
"belangengroepen", versta jij daaronder ook mensen met een baan ?

Der Dicke | 12-06-06 | 11:45

Als de pliesie nou gewoon eens langs de kant van de weg gaat controleren of iedereen zich aan de snelheid houdt, en de geringste snelheidsovertreding meteen bekeurt, dan gaan mensen vast voorzichtiger rijden. Zero tolerance dus. Is dat niet een goed idee?

sammy de moraalridde | 12-06-06 | 11:44

@gleufkleuter, ja dat bedoel ik, dat is toch lijp?

Tijdens zo'n staatsexamen mag je zelfs als je rookt, halverwege stoppen om een peuk te roken! Ik ken iemand die dat had, en die gast kan echt NIET rijden,bij zijn 7e keer had ie het gehaald met 3 rookstops.... dat is echt te lijp voor woorden!

Behangdelul | 12-06-06 | 11:43

@Achtertuyn 12-06-06 @ 11:40
In USA mag je vanaf 16 jaar zelf auto rijden en het rij-examen is behoorlijk eenvoudig daar. Ik weet ook wel dat de wegen daar doorgaans breder zijn, maar deze lichte toets en lage leeftijd geldt ook in de steden. Het is mij niet bekend dat het daar even erg of erger is dan hier qua ongelukken met jonge, roekeloze chauffeurs.

DenkZelfstandig | 12-06-06 | 11:42

@Behangdelul Zoals het nu is, is het prima. Jij hebt misschien wel de motoriek op orde en kan goed rijden, maar het merendeel van de mensen die 's lands wegen bevolken kunnen gewoonweg niet rijden. Als ik met de huidige maximum snelheden al zie wat voor een strapatsen er uitgehaald worden, dan vrees ik het ergste als de max. snelheid nog eens verhoogd wordt. Veel mensen kunnen dat gewoon niet aan. Je moet altijd uitgaan van de zwakste schakels in het verkeer (vul zelf maar in wie dat zijn).

Als ze nu eens meer gingen controlleren binnen de bebouwde kom en op 80 km wegen, dan zijn we al een stukje verder.

Verder moeten deze campagnes gewoon veel harder en persoonlijker ipv die gekke boeren uut de Achterhoek.

wattan!! | 12-06-06 | 11:41

Wat nog beter is en technisch ook vast wel mogelijk is om straks op het rijbewijs op bankpasformaat een chip met gegevens te doen. Verder iedere auto voorzien van een chiplezer, zodat aan de hand van de chip bepaald kan worden wat iemand maximum snelheid is. Dus voor de schoffies onder de 23 betekent dat 80km/h als grens. En ook aan de hand van het aantal overtredingen, dat op de chip kan worden bijgetekend een grens stellen aan snelheden.
O ja, zonder chip start de auto dus ook niet. Dus je kunt nooit je rijbewijs vergeten ;-)

chloorhexidine | 12-06-06 | 11:41

En vervolgens wordt er geconcludeerd dat er nog steeds veel te veel verkeersdoden vallen en wordt het aantal flitscontroles nog eens uitgebreid... zodat broodnuchtere Nederlanders met maximale no-claimkortingen telkens EUR 30,00 mogen aftikken als ze op de ringweg per ongeluk de 56 km/u aantikken...

@Al die jonge VMBO kudtgastjes die niet kunnen rijden: rij jezelf nou aankomend weekend eens vast voor een dikke boom. Lutsers.

Breinstein | 12-06-06 | 11:41

Ik rij bijna elke rit wel RoekelooS...

RoekelooS | 12-06-06 | 11:40

Gewoon de leeftijdsgrens weer opschroeven tot minstens 23 jaar. Het is ondertussen wel duidelijk dat 18 jaar nog niet betekend dat je ook daadwerkelijk volwassen bent.

Achtertuyn | 12-06-06 | 11:40

mijn auto slaat af als ik langzamer dan 90 km/u binnen de bebouwde kom rij

Juan Zaque | 12-06-06 | 11:39

@behangdelul
Dat staatsexamen is volgens mij na 5 keer zakken. Het ironische, nu ja, noem het gerust verknipte, is dat wanneer iemand zo slecht rijdt dat men voor het reguliere rijexamen niet slaagt in 5 keer de norm naar BENEDEN gaat. "oh je kan maar niet slagen voor je rijbewijs? Weet je wat; als je het nou nog een keer gaat proberen, doen wij onze ogen dicht en het is net of je heel goed kan rijden. Gefeliciteerd, u bent geslaagd"

Gleufkleuter | 12-06-06 | 11:39

Het lijkt mij dat het probleem helemaal niet zit in de zwaarte van het rij-examen. De rij-examens en lessen-structuur zijn al erg zwaar en dat houdt geen enkele jongere die het gehaald heeft tegen onverantwoordelijk te rijden, als ze dat anders toch al zouden doen. Mijns inziens moeten twee dingen tegelijk gebeuren: rijbewijs halen moet eenvoudiger en vooral veel goedkoper (zoals bijvoorbeeld in de USA) en bij levensgevaarlijk rijgedrag moet het voor een X aantal maanden of jaren ingenomen worden, zonder dat je het in die periode met een bak geld gewoon weer kan halen.

DenkZelfstandig | 12-06-06 | 11:38

Al die autoliefhebbers zijn volgens mij dezelfde mensen die eeuwig zaneken over het weer of het broeikaseffect. En maar gif spuiten.

Henk Hunk | 12-06-06 | 11:37

Mensen (lees: 99% mannen) die "sportief" rijden, hebben vaak wat te compenseren denk ik... Trieste mensen...

Il Cileno | 12-06-06 | 11:37

Het dunkt mij dat het allemaal wel wat strenger mag. Ik zie hier al aardig wat "oplossingen" staan waar ik me ook wel in kan vinden:
- minimum leeftijd 18 houden, lutser-zijn is niet leeftijdsgebonden
- slechts 1x mogen afrijden per kalenderjaar
- pk-opschaling, gekoppeld aan aantal jaren dat het rijbewijs in het bezit is. Beginnners dus in de cinquecento's met een top van 110.
- veel strenger optreden bij (zware) overtredingen, zoals terugschalen van het rijbewijs (zie eerder punt, terug die cinquecento in!) of innemen van rijbewijs en/of auto, ga maar opnieuw examen doen zeg maar. Dit is ook duur en dus meteen een leuke "boete".
- Pliesie: ga eens overtreders aanpakken die niet alleen op snelheid overtreden, maar gewoon asociaal rijgedrag vertonen.

Nu is het rijbewijs van het concept: 1x halen, nooit meer naar omkijken. Dat lijkt mij al een hele gevaarlijke ontwikkeling.

Tobus | 12-06-06 | 11:36

Gewoon allemaal met Joost Ravoo mee!

Reez | 12-06-06 | 11:32

@Symphony No. 9 In D 12-06-06 @ 11:27

u begrijpt wat ik bedoel... alle 100 wegen en 120 wegen naar 140 (misschien 120 en 140) en 80 idd 80 houden

Behangdelul | 12-06-06 | 11:28

@behangdelul
5 jaar droogneuqen in een simulator, hmmm, dat zei mn vrouw ook vannacht.

DutchXTC | 12-06-06 | 11:28

score lag wel hoger dit weekend.. havelte ligt nog steeds in nederland..

Woutor | 12-06-06 | 11:27

Zowieso vaag dat iemand die al 6 keer gezakt is voor een rijbewijs, de 7e keer per ongeluk een uurtje wel alles goed doet, ook zijn rijbewijs krijgt.... gewoon 3 zakken is 5 jaar niet mogen afrijden... dan ga je maar ff 5 jaar droogneuqen in een simulator ofzo...

Behangdelul | 12-06-06 | 11:27

Rijbewijs minimumleeftijd naar 21?

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het menselijk brein tot zo'n 23 jaar nog niet volledig uitgegroeid is. Met name het inschatten van oorzaak en gevolg is dan nog niet helemaal ontwikkeld.

Max snelheid buiten bebouwde kom naar 140? Dat wordt leuk op de binnenwegen waar 80 soms al de grens opzoeken is. Hier vallen trouwens de meeste doden.

Symphony No. 9 In D | 12-06-06 | 11:27

Nou en? De UVW en het medisch stelsel zorgen ervoor dat er jaarlijks honderden mensen onnodig in de ziektewet terechtkomen; dat is men ook een beetje zat. Ben benieuwd of daar nog wat aan wordt gedaan.

Xixulon Gralgrathor | 12-06-06 | 11:25

geen wonder dat ie brokken maakte... gas geven en remmen met linkervoet en koppeling met de rechtervoet dan zit je al gauw in de knoop

prrrrrozac | 12-06-06 | 11:24

"De vrouw rende met de kinderwagen haar zoontje achterna om een aanrijding te voorkomen. "
heh? zonder die kinderwagen ren je toch ook sneller?

popo | 12-06-06 | 11:23

Ik wist het wel dat het aan de koppeling zat.. en maar rondTOEREN door Nederland... Weet niet zoveel van auto's maar echt zuinig rij je dan niet...

Kris | 12-06-06 | 11:23

zwaar linkervoetje??? Rechtervoetje zul je bedoelen, nog nooit auto gereden?:P

Jira | 12-06-06 | 11:22

zwaar LINKERvoetje?

murph | 12-06-06 | 11:22

Er is gewoon iets mis met het autorijden op zich.
Bijvoorbeeld: Al die randdebielen die een "sportieve" auto hebben. Dat bestaat dus niet, tenzij je in een formule 1 dan wel rally auto rijdt voor je hobby. Auto rijden is geen sport!
Mijn twee broers van 22 zijn alle2 al eens hun rijbewijs kwijt geweest voor asociaal rijden en nog steeds krijgen ze het terug. Snap ik niet... Het zijn natuurlijk m'n broertjes maar zeg nou zelf; als je 150 rijdt waar je 80 mag ben je toch niet helemaal verantwoordelijk bezig.
Misschien moet de minimum leeftijd voor autorijden omhoog naar 21. Eigenlijk nog te vroeg maar het is een begin.

glyce | 12-06-06 | 11:22

De maatschappelijke prijs die we betalen voor het primaat van onze mobiliteit ligt veel te hoog. Helaas staan belangengroepen en economische factoren een fundamenteel debat in de weg.

van Maerlant | 12-06-06 | 11:21

verkeersboets binnen de bebouwde kom verviervoudigen en buiten de bebouwde kom de max naar 140.....

Behangdelul | 12-06-06 | 11:21

Voortaan ook maar een IQ testje doen bij het CBR voor het roze papiertje.

pepslet | 12-06-06 | 11:20

Dit weekend was de score één dode baby, één zwaar gewond jongetje, en één zwaargewonde moeder.
Wat wil je zeggen Pritt? Met een gemidddelde van ongeveer 3 verkeerdoden per dag, dat er dit weekend ondermaats gescoord is?

Traag | 12-06-06 | 11:20

Racen doen ze maar op zandvoort! Tssss! En dan noemen ze zoiets ook nog 'sportief rijden'... tsss de looooosers!

joho | 12-06-06 | 11:18

Ongeluk kan altijd gebeuren, maar die baby is (vermoedelijk) dood gereden door racende randdebielen. En volgens mij was dit weekend de score veel hoger; lees 11 doden.

Stijlvol stijlloos | 12-06-06 | 11:17

Hij heeft zo hard de koppeling ingetrapt, dat iedereen dood was.

daanjel | 12-06-06 | 11:17

Dat is dan ook precies de reden waarom ik nog geen rijbewijs heb, ik ben op de fiets al veel te gevaarlijk.

Burgemeester Kiesman | 12-06-06 | 11:17

Met een zwaar linkervoetje kom je niet zover :-)

Durkie | 12-06-06 | 11:16

gwoon een begrenzer op iedere auto in nederland... maximum van 120.. want harder mag je toch niet in ons landje???

ed.. | 12-06-06 | 11:16

als ze aan een boomkleven is t prima toch, mist ze niemand in de auto hebben..

Q-einheit | 12-06-06 | 11:16

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken