Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Huizenmarkt Amsterdam desintegreert

putjeble.jpgZoals gewoonlijk poept de Nederlandse Vereniging van Makelaars er weer flink op los. Ditmaal in het Algemeen Dagblad: Prijzen huizenmarkt Amsterdam stijgen is de ronkende kop. Welnu, het enige wat stijgt in de Amsterdamse huizemarkt is de stapel werkloze makelaars. Dit jaar zullen landelijk minimaal 1500 makelaars stoppen en Amsterdam zal de dans niet ontspringen. In tegenstelling tot wat de NVM zegt over 020 zien wij heel wat anders. De huizenmarkt in 020 is in rap tempo aan het instorten. Huizen staan veel langer te koop, en EXTREME PRIJSVERLAGINGEN zijn de aan orde van de dag. Zie dit pand aan de Stadionweg, dat na slechts 22 dagen op de markt al 46.000 euro gedaald is. Hoezo grote paniek. Of zie deze prijsverlaging van 16.000 op een nieuwbouwhuis dat nog maar 3 maanden op de markt is... Maar we gaan nog even verder. Kijken we in Jaap naar populaire en dure buurten als Oud-Zuid dan zien we dat prijsverlaging hier in stappen van 50.000 euro verlopen. Pik in het is winter, bent u een 'doorstromer', pak dan 100.000 korting op aardige crib in de Valeriusstraat. De prijsaanpassingen zijn te zien over de gehele markt en ook starters (met een redelijke baan) kunnen hun voordeel behalen. 9.000 euro korting op een appartement van 250k in Oud-Zuid. Je vindt ook zo 10.000 euro voordeel op een appartementje van onder de twee ton. En als kopers weigeren om hun prijs aan te passen... Ach, dan slaan we die toch over? Zoals iedereen weet halen makelaars hun onverkoopbare meuk vaak een weekje 'van de markt', om 'm even later voor een iets ander bedrag weer aan te bieden. Funda registreert dit als 'nieuw aanbod' en de NVM ziet dit niet als 'prijsverlaging' zodat ze de verkoop- en prijsstatistieken lekker vervuild raken. Zie ook het juichpersbericht van de NVM van vanochtend... Het lijkt zo klaar als een klontje dat er opeens heel veel gebakken lucht in die huizenprijzen zit. Snel rijk worden is er niet meer bij. De kopers zijn nu de baas. Dat een pandje in De Pijp uit 1903 een beetje in prijs fluctueert, ach, moet kunnen. Maar als zelfs nieuwbouwhuizen -die tot achter de komma zijn gecalculeerd en doorgerekend- in topwijken binnen enkele maanden al bijna 10 procent in prijs dalen is er echt iets goed mis. Boerenverstand zegt dan dat het NOG veel lager kan. En de makelaars proberen hun omzetjes nog te halen over 2008. Volgens de experts zit nu ongeveer 1 op 3 makelaars in de rode cijfers. Er zijn al kantoren die twee tot drie maanden niets verkopen. Makelaars nemen volgens het FD al genoegen met een courtage van 0,5% terwijl ze het dubbele nodig hebben om te overleven. Goh, waarom hebben wij toch geen medelijden.

Reaguursels

Inloggen

ammer dat de kranten niet wat realistischer schrijven over de huizenmarkt.
Iedereen ziet dat het naar beneden gaat, Alleen NVM ziet ze nog stijgen om de moed er in te houden.....

Goede zaak trouwens, prijzen die dalen volgen de koopkracht nog een beetje

fris4ever | 11-07-08 | 11:41

Wat een slappe teksten. Het niveau van de mensen die reageren op dit arttikel is gedaald tot niveau -10. Lekker meelullen is altijd makkelijker... Amsterdam is en blijft een uniek tropisch eiland in Nederland.

In tegenstelling tot negatieve publicaties in landelijke dagbladen en van andere makelaarsverenigingen zoals LMV en VBO (die dan ook geen gecertificeerde Amsterdamse makelaars in hun ledenbestand hebben) dat de nederlandse onroerend goed markt in zwaar weer verkeert, blijkt op het onroerend goed in het gehele werkgebied van de MVA de zon te schijnen!

TRANSACTIECIJFERS 2E KWARTAAL 2008

GEEN ZWAAR WEER IN DE REGIO GROOT AMSTERDAM:
STIJGING KOOPSOM ZOWEL IN AMSTERDAM, HAARLEMMERMEER, WATERLAND EN ZAANSTREEK; de enige regio met een aanzienlijke stijging transactieprijs t.o.v. de rest van het land is Amsterdam: zowel tov 1e kwartaal 2008 ( 5.3%) en tov jaar eerder (9.7%) Gemiddelde koopsom € 278.000,--; looptijd gedaald naar 34 dagen.

De huizenprijzen in Amsterdam zijn in het 2e kwartaal 2008 gestegen tov van het 1e kwartaal: met 5.3% daarmee de één van de weinige regio’s in Nederland die een stijging te zien geeft; de looptijd tov vergelijkbare periode 2007 daalde: met 7.7% naar gemiddeld 34 dagen dat ene woning te koop staat; het percentage verkochte woningen steeg met 5.1% tov een jaar eerder en daarmee uiteraard het aantal verkochte woningen: 2e kwartaal 2008 werden in Amsterdam 2570 woningen verkocht.

Als het je niet zint ga je toch lekker huren... Wel buiten Amsterdam graag!

Later... en zeker niet eerder,

Jasper

Jasper4977 | 11-07-08 | 09:43

Ja huren is OK... en het allerbeste ... vooral nu.. (hmmm)

magic mike | 11-07-08 | 02:29

Mijn notaris rekent altijd maar € 450,- de overige procenten (ongeveer 8% van het totaal) gaan naar de belasting en die verdeelt het over o.a niksnutten als personen die zich op geenstijl heel stoer Dr R. Clavan ofzo noemen...

magic mike | 11-07-08 | 02:28

hihi. Ik woon een paar huizen verder ( : D

Scarface XXX | 11-07-08 | 02:14

Makelaars en notarissen zijn vieze vuile kwakzalvers. Duizenden euri vangen om samen met klantjes een beetje huisjes te bezichtigen of een krabbel onder een koopakte te zetten. Laaienlichters zijn het. Dat ze allemaal aan de bedelstaf mogen geraken en hun eigen huis niet meer kunnen betalen. En dan... gedwongen executie! Dat laastste zou overigens voor veel problemen een mooie oplossing zijn.

Dr R. Clavan | 11-07-08 | 01:28

@ Horzel. Is dat dan een beroep? Cultuurcriticus? Dat voegt inderdaad heel veel meer toe dan de handel. Twijfelaars en neuroten doen beroepskeuzetests, de rest weet het al. Ook deze makelaar heeft een lekker wijf. En weten jullie wat het leuke is? In een slechte markt kan een makelaar pas laten zien wat hij waard is. Nu kan elke lutser op een verjaardag lopen vertellen dat hij zo'n goede aan- of verkoop heeft gedaan. Ik zie jullie graag over twee jaar filosofen, profeten, kunsthistorici, internetbabbelaars en andere wel nuttige mensen! Oh ja, ik vergeet de altijd aanwezige kroegprater, taxichauffeur en vakbondslui die zo ontzettend veel toe voegen aan onze maatschappij en werkelijk alles beter kunnen en daarom ook zo lekker gewoon blijven.

Jolly Jumper | 11-07-08 | 00:34

en HBOvriend in 020, sterkte met je beleggingshypotheek.
Een chimpansee schijnt beter op de knoppen te drukken dan
alle beleggings-goeroes bij elkaar.

Horzel | 11-07-08 | 00:25

Toen ik 17 jaar geleden een beroepskeuzetest deed, kwam daar uit, cultuurcriticus. En nu 17 jaar later, is dat constant mogelijk dankzij internet c.q. GeenStijl. En mijn intuitie wordt weer bevestigd, makelaars, auto-verkopers, aandelenhandelaren, de handelaren in trouwjurken, het blijft het schuim der aarde, het zijn mannetjes en vrouwtjes die nergens voor nodig zijn.
Hoed u voor valse profeten GS Reaguurders.
ps Ja ja ik ken ook zo'n lekker wijf die het wel makkelijk vindt met een makelaar te verkeren.

Horzel | 10-07-08 | 23:58

Toen ik 17 jaar geleden een beroepskeuzetest deed, kwam daar uit, cultuurcriticus. En nu 17 jaar later, is dat constant mogelijk dankzij internet c.q. GeenStijl. En mijn intuitie wordt weer bevestigd, makelaars, auto-verkopers, aandelenhandelaren, de handelaren in trouwjurken, het blijft het schuim der aarde, het zijn mannetjes en vrouwtjes die nergens voor nodig zijn.
Hoed u voor valse profeten GS Reaguurders.
ps Ja ja ik ken ook zo'n lekker wijf die het wel makkelijk vindt met een makelaar te verkeren.

Horzel | 10-07-08 | 23:58

Ik ben bezig met een koop huisje, maar even wachten op de uitverkoop denk ik.

DatDus | 10-07-08 | 22:46

Aan het eind van het piramidespel zitten is nooit fijn. Maar Balkenende V is er om u te redden.

oplichter | 10-07-08 | 22:42

Als ik vuilnis zo hoor denk ik dat het niet lang meer duurt voordat er een staatsgreep gepleegd wordt..
Maar mag dat wel ?

magic mike | 10-07-08 | 22:15

Huren heeft de toekomst! Huren stijgen slechts iets van 2% per jaar en je kunt volop genieten van allerlei subsidies terwijl koopwoningen per jaar minimaal 10% in waarde gaan dalen, rente gewoon verder zal blijven stijgen en je als eigenaar ook nog eens driedubbel in je nek gegrepen wordt door gemeente en rijksoverheid.
Wel blijven rekenen mensuh!!

Klikspaan | 10-07-08 | 20:43

Vuilnis | 10-07-08 | 16:52
nou ja dat is iets wat ik al jaren roep... lekker makkelijk om vanachter je dure art deco buro, in je mooie door jan de boef ontworpen werkkamer te roepen dat het zo kleurrijk is om in een allochtone wijk te wonen ... en als je dan s'avonds naar je dure villa ergens aan de goudkust, grachtengordel of in zuid gaat merk je der toch niks van...
maar ga dan eens een half jaartje in slotervaart wonen midden tussen die schoften... kijken hoe lang je het dan nog zo romantisch, kasbah, en kleurrijk vind als er weer eens iets van je gejat wordt, je bespuugd uitgescholden wordt of je eigen kind, die uiteraard geen allochtoon is gediscrimeneerd wordt.

sijtje boes | 10-07-08 | 20:03

romax | 10-07-08 | 19:03
die komt er absoluut aan... ik hoorde van de week in mijn taxi twee klanten heel depri al tegen elkaar mompelen dat de bodem van deze put nog lang niet in zicht is. beide hebben een baan bij een heel bekende verzekerings/financing/aandelen bank...

sijtje boes | 10-07-08 | 19:55

de prijzen van de amsterdamse huizen kunnen mij niet diep genoeg zakken....
en laat dan meteen al die merels, else miekes en en pieter-jannen ook lekker afzakken.... en neem gelijk die kut bakfiets van jullie mee

sijtje boes | 10-07-08 | 19:51

Daar gaat de komende paar jaar zeker minimaal 30% vanaf zeker weten

feuerfrei | 10-07-08 | 19:47

Een goede makelaar is een failliete makelaar.

-=PyP=- | 10-07-08 | 19:46

Mij nog een merakel wie er bij Cohen gaat wonen,die lamzak heeft alle Hollanders de stad uitgejaagd met zijn allochtonengeknuffel en parkeerbeleid.PVDA heeft de hoeren opgeruimd ,en zijn het nu zelf geworden.

fleurtje | 10-07-08 | 19:25

het is tijd voor de geldverstrekkers om eens flink te verliezen zij zijn zelf voor een groot gedeelte verantwoordenlijk voor, ik zou zeggen kom maar op met de volgende kredietcrisis

romax | 10-07-08 | 19:03

Ach ja, woning aan Erich Salomonstraat is nieuwbouw maar wordt verkocht door iemand die er een leuke winst op brobeert te maken en er zelf nooit heeft gewoond. En aanpassingen naar beneden kwamen eind jaren negentig al voor. De heren van geensteyl zullen wat aandelen gecasht hebben en willen nu huisjes kopen. Niets is zo makkelijk te beïnvloeden als de economie (dus ook huizenprijzen) dus doen ze een gooi zodat het huisje op het Valeriusplein of Stadionplein voor hen ook bereikbaar wordt. en tot de briesmusketier zeg ik, makelaar is een vank lutser. Ben benieuwd naar wat jij doet voor de kost.

Jolly Jumper | 10-07-08 | 18:32

Daling huizenmarkt gebeurd met opzet. Zo kunnen de mensen die nu sociaal wonen ook een koophuis betalen(krijgen).

Het_leuke_zuiden | 10-07-08 | 18:23

@Vuilnis @17:26

Blijf ageren tegen onrecht. Het is de taak van iedere burger om zijn vertegenwoordigers in het openbaar bestuur kritisch te volgen. Uit liefde voor stad en land. Vele keizers hebben geen kleren aan. CRY WOLF!
Jane wenst u succes.

bloedjelink | 10-07-08 | 17:31

Verloren_onschuld | 10-07-08 | 16:53,
En ik ben niet Leo Verhoef, ik wens hem wel de positie van J Cohen of W. Bos toe, dan weet ik in ieder gaval zeker dat er een capabel persoon met de hand op de knip zit.

Vuilnis | 10-07-08 | 17:28

@Verloren_onschuld | 10-07-08 | 16:53,
Kom maar 1 van mijn woningen huren, ze beginnen op 1600,- p/m.
Als jij een paar jaartjes Islamsterdam west en het wangedrag van J Cohen hebt meegemaakt schreeuw jij nog harder dan wilders nu doet..

Vuilnis | 10-07-08 | 17:26

@Verloren_onschuld @16:53

Het is aan Vuilnis om zichzelf met naam en toenaam op deze site bekend te maken. Niet aan jou. Een schending van de privacy en in strijd met de huisregels van GS. Wat mij betreft maak jij hier stemming!

bloedjelink | 10-07-08 | 17:20

@Fimbulvetr

Dat heet een draad, vriend. Niet halverwege instappen en dan roepen dat je de context niet begrijpt. Maar vooruit; Bloedjelink en ondergetekende kauwden even op het fenomeen historisch begrip. Zoals hier mensen tot in de tweede generatie not amused -to put it mildly- zijn wanneer ze gasgrappen horen, zo reageren sommige negers als door een wesp gestoken bij het horen van schurend ijzer. Angst zit beide groepen inmiddels in de genen ingebakken, en daar heb je dus niet mee te spotten (sprak de bebrilde moralist)

falbers | 10-07-08 | 17:07

@Vuilnis @16:52

Wat er in feite afgefakkeld wordt is het vrije ondernemerschap.
De mens die tegenwoordig zijn best doet om een bijdrage aan de maatschappij te leveren (natuurlijk ook voor het eigen gewin) krijgt geen lintje maar wordt extra belast.
In Nederland en met name in de grote steden is de democratie met recht een tyrannie van de nipte meerderheid geworden. Er worden beslissingen genomen die geen draagkracht bij een zeer grote minderheid hebben.
.
Om terug te komen op de huizenmarkt, ook hier bemoeien de politici zich met een markt die het zonder die bemoeienis heel goed zelf aan kan. De Euro, het rentepercentage, de beinvloeding van banken, het zijn ingrepen in een marktmechanisme.

bloedjelink | 10-07-08 | 16:59

Poep is poep en hoeft niet onderbouwd..........

tja, da's mijn mening

Richard-Topofthebill | 10-07-08 | 16:57

@ Vuilnis, Meneer Leo Verhoef

Je praat veel populistisch, waanzinnig slecht onderbouwde, poep. Kritiek leveren is prima, maar stemmingmakerij hebben we de heer Wilders al voor.

Verloren_onschuld | 10-07-08 | 16:53

@Fimbulvetr @16:49

Met enige fantasie kunnen we de link met de negerhut van Oom Tom leggen.
De manchetes zijn geslepen in de Makelaardij.
Verder kom ik niet.
Veel te lachen is er ook al niet.

bloedjelink | 10-07-08 | 16:52

@bloedjelink,
Wat deze stad echt nodig heeft is een liberaal en ondernemend stadsbestuur. Een zero tollerance beleid tegen straatterroristjes. Keiharde repressie maatregelen als er weer eens 30 auto's affikken. En een verplicht landelijk verspreidings beleid.
En speciaal voor J. Cohen, een boekhouder die ook kan boekhouden en een wethouder die zijn mond houd en zich eens aan de wet houd.


Ze moeten de volgende burgemeesterswoning maar eens in een vogelaarwijk plaatsen, moet je eens zien hoe snel de problemen dan worden aangepakt.

Vuilnis | 10-07-08 | 16:52

@falbers | 10-07-08 | 16:38
Vind u lachgas wel grappig....?
Flauwe grap, maar ik zie het verband tussen machetes, blote negers en gasgrappen niet met dalende huizenprijzen....

Fimbulvetr | 10-07-08 | 16:49

@falbers @16:38

Hou het er maar op dat ik een zekere gevoeligheid heb als ik lees dat iemand een ander aan het gas wenst. Iets met tweede generatie.
Als ik een gestrekt armpje zie mag ik dan die manchete van je lenen? Nee, de arm gaat er niet af maar het wordt wel een opvoedend gesprek.

bloedjelink | 10-07-08 | 16:47

Makelaars worden gestrafd voor hun kartelachtige prijsopdrijvingen en afspraken. De huizenprijzen liggen gewoon veel te hoog op het moment.

Verloren_onschuld | 10-07-08 | 16:46

Moet je eens in Centraal Afrika 's nachts met een machete (of een gelijkend stalen voorwerp) over het asfalt schuren, zie je tot in de verste verte lichtjes aanfloepen en blote negers naar buiten rennen, de waanzin nabij. Historisch besef leert dat wanneer daar de messen aan de straat geslepen worden, armageddon naderbij is.
(spreek helaas uit ervaring hier)

Uit respect voor dit besef lach ik niet om gasgrappen -maar wel om de word play thread die daarop volgde

falbers | 10-07-08 | 16:38

@Vuilnis @16:28

Als ik je comments lees twijfel ik geen seconde aan je zelfredzaamheid.
Ik begrijp je frustratie maar al te goed. Stoperige strijkstokken, zalvende burgemeesterpraat, veel woorden en geen daden. Het is om gek van te worden.
Ik ben niet meer zo vaak in Amsterdam sinds ik uit NL ben vertrokken maar ik zie van jaar tot jaar hoe de verloedering toeslaat. Ooit was het een warme stad met ruimte voor gein en een vrij leven. Daar is niet veel meer van over.

bloedjelink | 10-07-08 | 16:35

Dames , dames toch , dadelijk breekt iemand nog een nagel

Gert Wolders | 10-07-08 | 16:34

@bloedjelink,
Dank voor het uitsteken van je nek, maar ik ben mondig genoeg en heb een iets dikkere olifanten huid dan Hirsh Ballin. Dat moet ook wel wil ik me staande kunnen houden tussen die uber zelfislamiserende stadsdeel geitenwollen sokken met sinterklaasdriften.

Vuilnis | 10-07-08 | 16:28

@falbers @16:23

Het schijnt dat sommigen het ludiek vinden om dergelijke grappen te maken.
Stoer ook. Ik vind het sneu. Pritt zou zeggen: het historisch besef van een pinda.

bloedjelink | 10-07-08 | 16:27

Nee, maar ze benauwen me wel. Om maar niet te zeggen dat ze me de adem ontnemen

falbers | 10-07-08 | 16:23

Gasgrappen lopen nooit met een sisser af.

bloedjelink | 10-07-08 | 16:17

@ zwavelzuur

I stand corrected: ze stinken idd ;-)

falbers | 10-07-08 | 16:17

@Zwavelzuur @16:08

Niet iedereen is gelijk. Daar lig je al.
We zijn wel gelijkWAARDIG.
Een censuskiesrecht zegt niets over de intrinsieke waarde van een mens.
Over de gelijkwaardigheid.
Het gaat om de manier waarop je het geld in de gezamenlijke pot verdeelt.
Als ik 1000 keer meer in die pot stop dan jij dan vind ik het wel fair dat ik ietsjepietsje meer mag zeggen over de verdeling van die pot. Daar staat los van dat een maatschappij voor de sociaal zwakkeren dient op te komen en dat aan die financiering niet mag worden getoond. De discussie over wie sociaal zwak is en wat sociaal zwak betekent moet natuurlijk wel worden gevoerd.

bloedjelink | 10-07-08 | 16:15

@Vuilnis | 10-07-08 | 16:11

Point taken. ;)

Zwavelzuur | 10-07-08 | 16:15

@ falbers | 10-07-08 | 16:10 | "gasgrappen zuigen" |

Ik zou eerder zeggen stinken, maar goed.

Zwavelzuur | 10-07-08 | 16:14

Zwavelzuur | 10-07-08 | 15:48,

Herstel, Kapitalist en REALIST.

Het zal me een worst zijn waar het tuig vandaan komt ik heb slechts te maken met een overdaad aan straatterroristische bontkraagjes uit de PvdA achterban.
Dat ze toevallig een achterlijke godsdienst aanhangen is nog altijd hun probleem maar als job Cohen die voorhoofdskwab afwijking gaat sponsoren van mijn groene enveloppe is er echt iets mis met deze man en stad.

Zou ik die 23 hokken in Islamsterdam Zuidoost hebben gehad, dan had ik eerder last van tropisch rot PvdA fruit in me tuin...

Vuilnis | 10-07-08 | 16:11

gasgrappen zuigen.

falbers | 10-07-08 | 16:10

@ bloedjelink

Klinkt als een afgezwakt plan, maar evengoed; het is een begin.
Wel zou ik aan jouw voorstel willen toevoegen dat die ene stem je ook en zonder meer afgepakt kan worden. Heb je een Walibi-sticker op je auto, een gans voor je raam of een Laaf aan je vensterbank, dan krijg je een enkele, laatste waarschuwing. Denk je dat Kluun een schrijver is, of dat je moet remmen voor dieren, dan ga heb je de rest van je electorale bestaan je bek te houden. Zoiets

falbers | 10-07-08 | 16:09

-weggejorist-

Zwavelzuur | 10-07-08 | 16:08

en constitueert ipv constitttttutueert.
Verdere fouten verbetert u zelf maar.

bloedjelink | 10-07-08 | 16:03

boeie

sjors_dobbeljoe | 10-07-08 | 16:02

@Eagle_Eye

of je zoekt gewoon een baan die wél betaalt

falbers | 10-07-08 | 16:01

@16:00

groot = grond

bloedjelink | 10-07-08 | 16:01

@Eagle_Eye | 10-07-08 | 15:50 | Quote: "Ik stel voor: nog met minstens 30% zakken" |

Ik stel voor: terug naar het niveau waarvan Eignen Huis zegt dat het reeel is. Dus 200% (= niet overdreven (!)) zakken met die handel.

Zwavelzuur | 10-07-08 | 16:01

@Zwavelzuur @15:48

a. Iemand met beleggingen in onroerend goed is niet per definitie een huisjesmelker in de negatieve zin des woords.

b.Ik zou het niet durven om Vuilnis op groot van dat comment een racist te noemen. Hij heeft weinig vrindelijke woorden over voor de islamisering van Nederland en voor de weekhartige houding van het Amsterdamse stadsbestuur. Dat constitutueert volgens mij nog geen kwalificatie als "racist". Je speldt meneer of mevrouw Vuilnis een kwalijk speldje op het rever. Of hij of zij daar blij mee gaat zijn?

c. Jouw schrijverette getuigt van een bedenkelijke kijk op de waarde van een mens. Onder-en bovenmensen. Waar heb ik dat meer gehoord?

@falbers @15:48

Ik voel zelf ook wel iets voor censuskiesrecht maar dan in aangepaste vorm.
Iedereen krijgt als Nederlander 1 stem. Daarnaast zijn er nog maximaal 4 extra stemmen per persoon te krijgen al naar gelang de hoogte van de belastingbijdrage die men betaalt.
De manier waarop Zwavelzuur zijn liedje zingt bevalt me niet. Het mag een prima gast zijn, zijn boodschap komt er erg rottig uit.

bloedjelink | 10-07-08 | 16:00

Viel te verwachten. Waarom zou een huis dat 10 jaar geleden gebouwd is voor 180.000 gulden, nu 265.000 euro moeten kosten? Die luchtkastelen worden nu door de burger doorgeprikt. Ik stel voor: nog met minstens 30% zakken, dan kan ik dat huisje kopen waar ik al jaren op wacht.

Eagle_Eye | 10-07-08 | 15:50

-weggejorist-

Alubbe | 10-07-08 | 15:50

@ bloedjelink

Zwavelzuur zegt het misschien wat cru, maar speel eens met de gedachte. Zelf pleit ik al jaren voor een plutocratie/meritocratie: pas als je gepresteerd hebt en/of financieel top-dog bent, heb je iets te zeggen. In een keer verlost van eencellige unibrows die op splinterpartijtjes stemmen en microbelangen verdedigen, in een keer de stem van het volk gesmoord.
Och, als ik dat nog eens mag meemaken.

falbers | 10-07-08 | 15:48

@bloedjelink | 10-07-08 | 15:40 | Quote: "Vuilnis [...] geeft er geen sociaal darwinistische draai aan." |

a. Ik wel.
b. Als je goed hebt gelezen zie je dat Vuilnis 23 panden heeft, huisjesmelker en racist is. Als dat niet Darwinistisch is weet ik het niet meer.

Zwavelzuur | 10-07-08 | 15:48

@Zwavelzuur @15:22

Je mag dan poen hebben, klasse heb je niet. Geen onder- of bovenklasse of welke klasse dan ook. Gna gna, he,he.
Vuilnis geeft terecht een nuchtere kijk op het wanbeleid in Amsterdam maar geeft er geen sociaal darwinistische draai aan.

bloedjelink | 10-07-08 | 15:40

Als je € 1.400.000,00 durft te vragen voor een flatje (sorry appartement) in Amsterdam dan klopt er iets niet. Als je het er voor betaald is het echt "wat de gek er voor geeft"

Krokoklaas | 10-07-08 | 15:34

@falbers | 10-07-08 | 15:29 | Quote: "Zwavelzuur, u doet uw naam eer aan. Gloedvol betoog, alleen jammer dat je zo'n drol bent dat je aan afbetalen doet. Gewoon keihard gokken op die waardestijging, eens in de drie jaar verkassen en de volle mep incasseren. Voor wat betreft dat vastzetten, heb je dan weer gelijk, dat heb ik 5 jaar geleden al gedaan: 30 jaar voor een lousy 3,7%. Moehahahahaha

*verkneukelt zich om plotselinge armoedeval die dagrentemuppets gaan doormaken*"

Kijk, dat soort adviezen, daar heeft een mens nog eens wat aan. Vooral dat van die 3.7%! Hehehehe.

Zwavelzuur | 10-07-08 | 15:33

@Vuilnis | 10-07-08 | 13:02 |

Vuilins for president!!!! LOL!

Zwavelzuur | 10-07-08 | 15:29

Zwavelzuur, u doet uw naam eer aan. Gloedvol betoog, alleen jammer dat je zo'n drol bent dat je aan afbetalen doet. Gewoon keihard gokken op die waardestijging, eens in de drie jaar verkassen en de volle mep incasseren. Voor wat betreft dat vastzetten, heb je dan weer gelijk, dat heb ik 5 jaar geleden al gedaan: 30 jaar voor een lousy 3,7%. Moehahahahaha

*verkneukelt zich om plotselinge armoedeval die dagrentemuppets gaan doormaken*

falbers | 10-07-08 | 15:29

Eindelijk! Hier zit ik al 8 jaar op te wachten: huizen prijzen die dalen tot een waarde waarvan de Vereniging Eigen Huis zegt dat het reële waarden zijn in plaats onzin bedragen.

Door die lage rente kon iedere randdebiel een huis kopen, hoe duur dan ook. En al die low-life types moeten nu hun huis weer verkopen tegen een lagere prijs dan waar ze het voor gekocht hebben hoop ik. Laat die rente maar lekker stijgen! Wordt mijn spaargeld na al die jaren ruften op een 3.2% rente termijndeposito, of weet ik wat, waar ik al jaren door de Fiscus 4% rendement op verondersteld word te hebben, eindelijk es wat waard. Mooi. Houden zo.

En als mijn overbuurman snikkend, jankend, krijsend en stampvoetend uitgezet wordt naar de sociale huurwoning in de asociale achterbuurt waar 'ie vandaan komt omdat 'ie de hypotheek niet meer betalen kan, koop ik zijn huis. Gna gna.

Ik ga eerst een paar jaar te veel rente betalen en dan de hypotheek vastzetten voor 20 jaar als de rente een keertje gunstig uitvalt. Zo doe je dat. Laat al die arbeidertjes die in een arrebeierswoninkie thuis horen er ook maar weer eens naar toe terug verhuizen. Maar dan wel met het hypotheek verlies dat door macro-economen al jaren voorspeld wordt, maar te lang op zich wachten liet.

Eindelijk woon je straks weer tussen de bovenklasse i.p.v. de onderklasse in een koopwoning. Want of die huizenprijs nu hoog of laag is: randdebielen krijgen een hypotheek van de bank omdat de rente laag is. Afschrijven doen ze niet. Betalen alleen rente. Tja, dat kan iedereen wel. Zelfs een loodgieter. En nu de rente eieieieieieindelijk gaat stijgen: daaaaaaag plebs! Verkopen die woning jongens. Rente is niet meer te betelen voor jullie. Voor mij wel. En die woning verkopen voor het bedrag dat 'ie in 1995 waard was graag. Want ik wil niet te veel betalen voor mijn huis zoals jullie hebben gedaan. Gna gna.

Op deze manier worden straks de Vinex wijken zelfs nog plezierig wonen (want: veel koopwoningen). De maatschappij zal gelukkig weer ouderwets *strikt* verdeeld zijn in uber- en untermenschen. Zoals het hoort. Net als vroegah. Plebs in de (a)soiale woningbouw, de bovenklasse in koopwoningen. Met een grote muur om de wijk heen, liefst met wachttorens. En schieten op alles met trainingsbroeken, witte sokken en gympies heh!

Zwavelzuur | 10-07-08 | 15:22

De huizenprijs komt door Amsterdam: wie wil daar nu nog wonen?

toyotus | 10-07-08 | 15:19

Kocht eind 2006 een riesenhaus (170m2 is voor A'damse begrippen enorm) met 120m2 tuin voor nog geen drie ton. Beetje klussen, Polen opjagen en hebbedingen kopen: 350k en klaar. Vorige maand verkocht buurman zijn hut voor bijna het dubbele, binnen een week én ruim 50k boven de vraagprijs. Andere buurman werd geil, zette ook zijn huis te koop en telt nu volgende week ook zijn geld.

Huizenprijzen in A'dam staan misschien wat onder druk, maar als je een paar jaar gelden gekocht hebt, is er geen nood aan de man. Lachend zie ik een prijsdaling tot 50% tegemoet. Daarna - of als je nét gekocht hebt - wordt het lelijk.

falbers | 10-07-08 | 15:08

.
Die Makelaars mogen van mij gewoon DEAUD !! Klootjesvolk
.
Dit is het meest overschatte beroep ter wereld.
.

Ervarings_deskundige | 10-07-08 | 15:03

a'dam is toch ook een kudtstad, kan er niet parkeren, fietsen (is na 1 dag gejat) geen nog geen euro voor een huis daar. plat met die handel, aufgeroimt steht netjos, daarna rotterdam nog maar een keer!
ook privehuisspeculaten zijn de lul. mooi, hoef ik niet meer janloeeeers te zijn :P

yepyep | 10-07-08 | 15:03

Haha ik ben gebanned op AD.nl, blijkbaar omdat ik verwees naar de berichtgeving in geenstijl.nl die een heel ander beeld schetst dan het persbericht vd NVM, die natuurlijk alle belang heeft bij postieve berichtgeving. Lekker betrouwbaar die dagbladen die zulke persberichten klakkeloos overnemen.

vip33 | 10-07-08 | 14:50

@hodja

"Helaas staat er sociale woningbouw tussen"

Beter ga je dan onder een steen liggen in drente?
of kwam je daar al vandaan? ga terug naar je dorp...

vitaliserende cocos | 10-07-08 | 14:41

De tijdelijke stagnatie in de verkoop van woningen en hypotheken is te wijten aan het feit dat de rente ten opzichte van 2 jaar geleden 2% is gestegen.
Verders heeft de overheid flink wat lasten verzwaringen doorgevoerd.
Tel daarbij op dat banken minder geld mogen verstrekken en je simpelweg minder kunt lenen (ook mede door de hogere rente) en je komt uit op het feit dat het simpelweg een wat slappere tijd is.

Het volgende staat nu te gebeuren.

Er stromen minder mensen door naar duurdere woningen, hierdoor wordt het voor starters nog lastiger om aan een eerste woning te komen. Op deze manier gaat er schaarste ontstaan. Waar schaarste ontstaat gaan de prijzen doorgaans niet naar beneden.

Inflatie komt dit jaar een stuk hoger uit hetgeen er voor gaat zorgen dat de huidige hypotheekschuld feitelijk in waarde daalt.

Al met al zie ik helemaal geen huizencrisis danwel chronische dip voor het moment.
Mensen doen er goed aan om woningen eerst te verkopen dan aan te kopen en indien mogelijk je hypotheek met wellicht een lagere rente dan die van nu mee te verhuizen naar een nieuwe woning.

De makelaars wereld is aardig verziekt door de prijsvechters. Kwaliteit en dumpprijzen gaan niet samen. Er zijn goede kantoren en rommelaars. het vervelende is echter de de goede kantoren lijden onder de rommerlaars en prijsvechters. Omdat er geen winst meer wordt gemaakt in de makelaardij zullen velen moeten stoppen. Dat heeft naar mijn idee niet alleen te maken met het feit dat het wat rustiger is geworden alswel dat de tarieven en marges veels te veel onder druk zijn komen te staan door hobbyisten.
(ik ben geen makelaar overigens, zeg ik er maar direkt bij). Ik gun echter wel iedereen een fatsoenlijk boterham bij het verrichten van fatsoenlijke arbeid.

El_Guapo | 10-07-08 | 14:36

@ zaikert | 10-07-08 | 13:32
Inderdaad Zaikert. Denk dat Hoxha een beetje teveel Amerikaanse nieuwszenders kijkt. Ook van de angst en paniekzaaiers.

Hibernate | 10-07-08 | 14:27

@XXXBuLL666 @14:12

Rechtgeaarde Zeeuw, ga mossellikken!

bloedjelink | 10-07-08 | 14:21

Hier (Westland) gaan starterswoningen toch echt binnen een week voor de vraagprijs weg, dus maak ik me nog geen zorgen

ryk | 10-07-08 | 14:15

-weggejorist-

XXXBuLL666 | 10-07-08 | 14:12

Hier bij mij om de hoek, 020-Oostelijke eilanden (ga nou niet yuppenbuurt roepen, want helaas staat er sociale woningbouw tussen) stond een rijtjeshuis te koop voor 639.000, daar was na twee weken al 40.000 vanaf.

Hodja | 10-07-08 | 13:51

Huizen in het buitenland zijn veel goedkoper, o wacht Amsterdam is buitenland.

HemiV8 | 10-07-08 | 13:45

Ach, wie z'n huis verkoopt op Jaap wordt vanzelf gestraft. En dan denkt men ook snel te kunnen verkopen voor lekker veel. Zo werken dingen niet; als er haast bij is kun je idd snel gaan zakken, maar dat zegt niets over het andere aanbod.

michelr | 10-07-08 | 13:41

Na de AEX paniekzaai-actie nu de geenstijl huizencrisis-hype?

krapte zal er altijd blijven in 020 dusssss....

volgende angst graag!!

zaikert | 10-07-08 | 13:32

Ow heerlijk, als dat zo door gaat ken ik over een jaar een huis kopen in een vinexwijk samen met mn vriend. * ziet het al helemaal zitten *

BigBananas | 10-07-08 | 13:29

Ok. Er is maar 1 reden waarom de NVM concludeert dat de prijzen omhoog gaan. Dit baseren ze namelijk op verkochte huizen uit eigen portfolio. Gaat het niet gewoon slecht met de NVM kantoren? Lopen al hun klanten met goedkopere huizen niet weg naar goedkopere alternatieve makelaars? Is de NVM niet steeds meer een makelaar voor het duurdere segment. Ofwel valt het persbericht niet uit te leggen als: we (de NVM) gaan dood en snel ook.

irri-t-eerder | 10-07-08 | 13:27

@Alubbe @13:18

Jij bent makelaar? Of gewoon een belerend tiepje?
De boeven zijn de politici die de marktwerking heel slinks beinvloeden. Of dat nu rentepercentages of waarde van valuta betreft.

bloedjelink | 10-07-08 | 13:26

Heel Nederland stijgt de leegstand en toch stijgen de prijzen vrolijk verder.
De makelaars gaan gewoon verder met ons besodemieteren.
De enige die er beter van worden zijn het Rijk (de belastingen) en de kredietverstrekkers.

Prikker | 10-07-08 | 13:25

Amsterdam gewoon een bom op gooien stelletje boeren.

HollandsGlory | 10-07-08 | 13:21

Ach, ik verkoop een pansje in de Jordaan en daar gaat geen cent van af. Je weet toch dat een huis aan drie criteria moet voldoen om het goed te verkopen... Locatie, locatie en locatie.

Fruitreep_appel | 10-07-08 | 13:19

-weggejorist-

Alubbe | 10-07-08 | 13:18

Modderkip betaalt altijd contant bij het kopen van een huis.

Modderkip | 10-07-08 | 13:16

Makelaars zijn autoverkopers in een pak met attitude. De gemiddelde makelaar mag blij zijn als die een VMBO-diploma op zak heeft. En dan glad haar achterover, net thuismerk pakje van de Beijenkorf en interessant lopen doen alsof ze in het segment 'hoger opgeleide banen' zitten. N.O.T.! Weg met die omhooggevallen highschool drop outs. Zag net trouwens ditzelfde item op het NOS-journaal. Daar werd deze NVM meuk met blinde volgzaamheid nagekauwd. Niks kritische invalshoek. Voor de waarheid moet je zoals gewoonlijk weer op het internet zijn...

Folkert Meinhof | 10-07-08 | 13:15

Spannend GS... Zal ik ook een artikel schrijven dat er tegenwoordig meer huizen boven de vraagprijs worden verkocht... Kan ook wel 5 voorbeeldjes noemen.

daarhebikeen.! | 10-07-08 | 13:14

Er is maar 1 regel in onroerend goed: lokatie, lokatie, lokatie.
Een pand op een goede lokatie valt altijd voor een leuk bedrag te verkopen.
.
Zelfs in de States, waar er nu toch een desastreuze huizenmarkt is, gaan de huizen op goede lokaties nog redelijk rap en is de waardedaling te behappen.
.
De courtage lag tot voor kort op 6 % maar is inmiddels wel wat gezakt en onderhandelbaar. Als je het handig aanpakt zet je je huis "for sale by owner" en doe je een handje klap met een makelaar die clienten heeft die in jouw huis zijn geinteresseerd.
.
De huizenmarkt in NL is totaal overspannen. Sinds de invoering van de Euro is het hek van de dam. Je moet voor een ordinair rijtjeshuis 300.000 Euri's lappen. 1 Euro voor een 1 gulden. Het is voor mij geen raadsel dat mensen hebben geprobeerd de vraagprijs op die manier op te schroeven, het is mij wel een raadsel dat kopers het hebben geaccepteerd.

bloedjelink | 10-07-08 | 13:13

@Meneer | 10-07-08 | 12:03
Er wonen geen Amsterdammers meer in Amsterdam.
In Amsterdam wonen provincialen die na een paar maandjes Amsterdam ineens op een bakfiets zitten met twee blonde koters in de bak en zich Amsterrrrdammerrrrr noemen (met een aardappel "rrrr").
Provincialen zoals Youp van 't Hek, die constant afgeven op mensen uit de provincie en die mensen vertellen dat ze in Amsterdam niets te zoeken hebben.

ZegMaar | 10-07-08 | 13:11

<p>Ja dat krijg je als je jaren lang ongegeneerd hebt lopen graaien.</p>
<P>JP huilebalkje, zal dit ook nog wel merekn.</p>
<p>Want JP, als is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaald hem wel.</p>

Prof. Drs. Klavan | 10-07-08 | 13:11

hihi, ook zo leuk dat er "bewaren in mijn jaap" als optie staat (in lijstje in rode blokjes naast plaatje).

verpauperaar | 10-07-08 | 13:11

ff serieus... jaap.nl en ik dacht dat die dude van de gouden kooi al verleden tijd was... weer een illusie armer

brain damage | 10-07-08 | 13:10

@vuilnis
Dat lucht op he?
Maar ik ben het met je eens dat ze in Amsterdam hard bezig zijn elk normaal denken (werkend) mens de stad uit te jagen.

Ik zou alleen nog even nadenken over die Joegoslavische oplossing.......

De Geilige Maagd | 10-07-08 | 13:09

in 2001 waren de prijze relatief ook sky high en toen kelderde de prijzen ook na 2 jaar met ±10% en dat was een jaar verder weer geegaliseerd. Ik denk dat het nu ook zo is dat er een dip is van 1a2 jaar. Maargoed ik ben nou eenmaal geen doemdenker.

liberanaal | 10-07-08 | 13:09

mooi, dan verwacht ik dat ik binnen een aantal jaren een woonboerderij
kan kopen met 10 hectare grond voor 140.000 euro zoals dat begin jaren
90 het geval was. Verder schijn je nu al in the us of a lekker goedkoop
een vrijstaand huis met zwembad kunt kopen voor de prijs van een
rijtjeshuis hier, dus ook daar moet je effe een paar jaar wachten zodat je
je ouwe mercedes 190D uit 1985 kop op kop kunt ruilen.

von sokkenstopfen | 10-07-08 | 13:04

Fijne mensen: het gaat niet om de VRAAGprijs, maar op de uiteindelijke TRANSACTIEprijs. De rest is compleet irrelevant.

Londen: 8000 per meter geen uitzondering.
We hebben nog even te gaan.

Pessimisten onder jullie: jullie lullen naar de broekzak. Ge kunt nu zeker niks kopen? Misschien toch harder werken of een baan erbij zoeken.

Dries | 10-07-08 | 13:04

ik moet altijd wel lachen om mensen die maar in de gaten blijven houden wat hun huis waard is en of het wel gestegen is in waarde, en dat terwijl ze niet de intentie hebben om te verkopen, virtuele bedragen... je huis is waard wat je ervoor krijgt op het moment dat je verkoopt. en niet wat de makelaar zegt dat het waard is. het is een zaak tussen jou en de kopende partij, als je een prijs overeenkomt is dat de waarde, en niet anders.

van dal | 10-07-08 | 13:03

Ik bezit 23 vrije (val) sector woningen in Islamsterdam (west), en het ineen klappen van de huizenprijs ligt niet aan de huizen. De kern van het probleem is moslims, mobiliteit, melkkoe, multicul, en sinterklaas gedrag van deze (stads)regering. Neem b.v. parkeren, sommige stadsdelen durven nu nog meer te vragen voor een uurtje parkeren dan U uit gaat geven aan boodschappen in dat zelfde uurtje. Er zijn 10 duizenden zo niet honderdduizenden parkeerplekken weggehaald en dan maar roepen uw wijk heeft een parkeerprobleem. Ze rammen gelijk zo een parkeer vergunningenstelsel door je strot gemiddelde wachttijd is 5 jaar voor een vergunning, maar tegen de tijd dat je hem krijgt rij je al in een klassieker.

Verder zijn de lokale belastingen door het islamitisch sinterklaas gedrag van onze onverkozen PvdA laaienlichter Cohen helemaal door het dak geschoten. Die zelfde Cohen is er ook voor verantwoordelijk dat als je een agent ziet hij er niet voor de veiligheid is maar om je een bon aan te smeren. Aan behoorlijke scholing kom je tegenwoordig ook niet meer voor je kinderen, ze worden wel door een of andere dwaze wethouder even klaargestoomd voor de onderwerping van de islam. Hele wijken worden platgegooid vanwege "getto vorming" en opnieuw opgetrokken (om binnen 10 jaar weer tot getto te zijn vervallen). Dat het stadsbestuur nog steeds niet door heeft dat ze hiermee alleen maar de huren verhogen voor het tuig wat de huren nu al niet kan betalen met als gevolg dat ze nog meer moeten jatten, geeft al aan hoe slecht het is gesteld met de scholen.


Was ik er al? Oooh nee natuurlijk de NZ bodemloze put metrolijn. Dat metro gebeuren houd de stad nu al 6 jaar in een bouwput wurggreep en is nog niet van plan de eerstkomende 7 jaar los te laten. En zoals gebruikelijk zit ook het stadsbestuur er op zijn minst 300% naast als het op de kosten aankomt voor die metrolijn naar die 3 koeien die nog boven het ij wonen. U raad het al de OZB gaat nog verder omhoog, en daarmee de huizenprijzen nog verder omlaag.
Had ik het al gehad? Eeeh nee, sinds water niet meer als nutsbedrijf door het leven gaat is het 495 euro per jaar duurder geworden. (dat is net zoveel als een gemiddelde OBZ aanslag inclusief water in 2002 was.)

De PvdA en speciaal Cohen is aan te wijzen als de grote schuldigen in het volledig afbreken en onbewoonbaar/onbetaalbaar maken van deze stad. De beste man moet zich eens gaan beseffen dat voor mij het inhuren van een yugoslavische oplossing goedkoper is dan het blijven vullen van zijn groene enveloppen.


Was ik er al?
Nee natuurlijk niet, als u zich afvraagt waarom u uw stolpje in islamsterdam niet meer aan de straatstenen kwijt kan en waarom u er nog steeds zich bont ende blauw voor moet betalen dan moet u eens gaan lezen wat Cohen en consorten met uw groene enveloppe uithalen. Daar heeft een register accountant zich al in vastgebeten ze zouden die man eens Jobs job moeten geven, dan krijg ik teminste geld terug!

Alles over de boekhoudfraude in uw eigen gemeente:
www.leoverhoef.nl

Vuilnis | 10-07-08 | 13:02

T Gooi stijgt nog lekker door.

superjan | 10-07-08 | 13:02

@Hoxha
Goed stukkie, goeie boerenverstand-research. Ik wacht nog even met kopen.

De Geilige Maagd | 10-07-08 | 13:00

@ Spanko | 10-07-08 | 12:15 "Ik heb net mijn huis in 0180 voor 5k onder de vraagprijs verkocht"

Hoe moet in godesnaam weten waar dat ligt? Ga es niet in de provincie wonen of zeg gewoon de plaatsnaam!

Tja, Utrecht nog altijd te duur voor een starter, da's t enige wat voor mij telt

*knuffelt zn staatslot voor vanavond nog ff*

rintelman | 10-07-08 | 12:59

@Meneer | 10-07-08 | 12:03
In Amsterdam wonen alleen maar provincialen, Amsterdammers wonen in Purmerend, Badhoeverdorp, Hoofddorp, Lelystad en Almere...

En HELAAS vertrekken er ook veel naar Noord Nederland, we zitten niet wachten op deze groep mensen die zich absoluut niet willen aanpassen cq laten inburgeren, alles denken beter te weten omdat ze uit een grote stad komen.
Waar boeren rond een bepaalde tijd niet meer op het land bezig mogen zijn vanwege het lawaai, grenzen dicht wat mij betreft.

Tante Japke | 10-07-08 | 12:58

Ik zou best in Amsterdam willen wonen, want ik heb namelijk een grafhekel aan Amsterdammers.................. en het schijnt dat er in Amsterdam geen amsterdammers wonen. Perfect !

Richard-Topofthebill | 10-07-08 | 12:56

Mijn amsterdamse makelaar is nu 3 weken op vakantie in Amerika met het hele gezin!!
Het lijkt erop dat het niet voor hem opgaat.

Line9074 | 10-07-08 | 12:55

Amsterdam, wie wil daar nu wonen?

baaderraf | 10-07-08 | 12:54

Een makelaar handelt in opdracht van een (ver)koper. Als de makelaar/taxateur niet meewerkt dan geen brood op de plank.
Dus wat Multiflauwekulti @ 12:43 zei.

dagrunge | 10-07-08 | 12:54

wat ik mij afvraag, de NVM leden die hun omzet zien dalen kunnen deze berichten van hun 'vereniging' toch ook niet meer serieus nemen ?

OvJ | 10-07-08 | 12:52

de NVM lijkt wmb op de maffia

OvJ | 10-07-08 | 12:49

Knuppel in het hoenderhok..., advocaat van de duivel... etc etc.
Er zitten heel veel boeven bij de oudere genratie makelaars, maar alle knuppels die hier roepen dat makelaars alleen verantwoordelijk zijn voor de belachelijke prijsstijgingen zijn wat dichtgetikt.
Er wordt door een makelaar een ADVIES gegeven voor een vraagprijs, als een verkoper met grote graaihanden vervolgens 20k meer wil vragen, is dat zijn schuld. Als er vervolgens lutsers zijn die dus te veel betalen, wie zijn dan de boeven.
En nee, ik ben er geen een!

Fappentap | 10-07-08 | 12:48

Nice!
Kan ik toch dat huisje aan de Henri Polaklaan kopen over vier jaar :D

S. Typhi | 10-07-08 | 12:46

kontzweer | 10-07-08 | 12:43
kontzweer......... gho dat zal pijn wel doen...
goeie naam trouwens

Richard-Topofthebill | 10-07-08 | 12:46

Ik kan mijn huis nu verkopen voor 250K, maar dan moet er zo'n 250K bij voor het huis dat ik op het oog heb. Dus ff wachten tot de prijzen gehalveerd zijn. Dan hoeft er maar nog 125K bij.

CoffeePatch | 10-07-08 | 12:45

nederlandse makelaars zijn losers in een mini
0,5% tot1,5% commissie ha ha
spanje 10 tot 20%
berlijn 3 tot 12%
Bulgarije vanaf 20%

daarvoor kom je als makelaar je bed uit en ik ben in staat om nu een lekkere lange vakantie te nemen tot de krediet crisis genoeg lemmingen de afgrond ingejaagd heeft want nederland kan nog 30% lager en spanje, ierland en het hele oostblok (buiten moscow) kunnen nog meer sukkel marge afboeken.

een goede immobilien investering doe je momenteel in duitsland. Complete apartementen gebouwen voor de prijs van een vinex hut langs een wilekeurige nederlandse autobaan
De prijs is gelijk aan 7 tot 12 keer de jaar huur oftewel 14 tot 8% rendement.
minimum equity required 300k, LTV granted upto 80% for non residents.

veel plezier in nederland nog

ik bin ein berliner8 | 10-07-08 | 12:45

het blijft toch echt een kwestie van vraag/aanbod. De vraag was altijd groter dan het aanbod en dus stijgen de prijzen.. maar er wordt te weinig nieuw gebouwd in ons land en dus blijft (op de langere termijn) de vraag groter dan het aanbod... en dus stijgen de prijzen binnenkort wel weer. en daar (kunnen) die zelfde makelaars behoorlijk in sturen.

dus: hou eens op met dat korte termijn gepaniek. oftewel: niets aan de hand, gewoon doorkopen

kontzweer | 10-07-08 | 12:43

Boel dom volk vandaag op GS. Huizenprijzen worden bepaald door de markt (ja, door u, u en zéker te weten door u) en die heeft de afgelopen jaren gedicteerd dat de prijzen stegen, want ja... u, u en zéker u wilde zo graag in een riante hut wonen en dat ging prima met die lage rente. Alleen... de rente stijgt nog harder dan de benzineprijs op dit moment waardoor de kopers wat terughoudend zijn en er (dus) geen baksteen meer wordt verkocht, waardoor de prijzen dalen. Daardoor: van harte gefeliciflapstaart aan u, u en zéker u, met het behaalde resultaat! Verder met de weersverwachting...

Multiflauwekulti | 10-07-08 | 12:43

Lekker pissen over makelaars HEERLIJK

Richard-Topofthebill | 10-07-08 | 12:42

@dagrunge | 10-07-08 | 12:25
Klopt. Ze wonen er al 30 jaar. En hebben al een ander nestje gekocht, per september. Dus hun tijd begint te dringen. Mijn stal heb ik verkocht per december, dus ik heb nog wel even. :)

Mopperinnetje | 10-07-08 | 12:41

Gaat de inflatie tenminste een beetje tegen. Geen enkel probleem

Rest In Privacy | 10-07-08 | 12:40

Als je nou toch de huizenprijzen is wil bekritiseren en de inderdaad belachelijke courtage (al gauw 4-5k euro) waarom vergeet je als journaliste dan de nog VEEL belachelijker overdrachtsbelasting van 6% ????

10% van een verkoopsom betreft alleen maar kosten en belastingen.

doskabouter | 10-07-08 | 12:38

Pandje op de stadionweg is van Thomas Vermaelen uit betrouwbare bron.
Helemaal zielig, zo'n profvoetballer die zijn duur betaalde investering ziet kelderen.

Ach, weet mr. blessure eigen doelpunt ook eens hoe Ajax zich voelt.

znjebdreb | 10-07-08 | 12:32

Dat nieuwbouwhuis ken ik toevallig. Klopt niet wat GS schrijft. De eigenaren zijn Amerikanen en die hebben besloten om weer te vetrekken naar Amerika dus snel te verkopen. De prijsdaling is tov de vraagprijs niet de aankoopprijs.

mokum2948 | 10-07-08 | 12:32

Amsjterdam wordt minder waard.... BOEIJU

illuvatar | 10-07-08 | 12:30

@Richard-Topofthebill | 10-07-08 | 12:12
Geen flauw idee en het boeit mij ook niet, prijsjes stijgen, prijsjes dalen, mensjes winnen, mensjes verliezen, politici hebben verdomd weinig invloed op economische trends en het collectieve sentiment.

Fimbulvetr | 10-07-08 | 12:30

HAHAHAHA!!! Dat makelaars ut ff wat moeilijk hebben kan helemaal niet zo veel kwaad. Kan de boevenbende wat uitgedund worden.

Klaboesterbeer | 10-07-08 | 12:29

Misschien.... heel misschien.... komen die prijsdalingen ook vanwege het gegeven dat de huizeneigenaren hun huizen aanbieden tegen ronduit bepleurde bedragen.
Die makelaars maken iedereen gek en doen het voorkomen of je je huis zo kwijt bent... en dan voor de hoofdprijs natuurlijk.
Als je alleen al kijkt naar wat de huizen uit de GS linkjes kosten voor de woonoppervlakte die je ervoor terugkrijgt... tssss..... niet normaal...
Maar tja, A'dam is dan ook zoooooo trendy om te wonen :-\

knetterpijp | 10-07-08 | 12:27

Joh, laat ik nou net een pandje in De Pijp uit 1903 hebben. Maar gelukkig is het een benedenhuis. En die prijs blijft toch echt nog steeds stijgen.

desmodus | 10-07-08 | 12:27

@Saloukoning
Tegen 8% rente waarschijnkijk. Dan kan je nog steeds alleen een kartonnen doos betalen.....

Spanko | 10-07-08 | 12:26

@Mopperinnetje | 10-07-08 | 12:18
Check ook ff hoe lang geleden de verkopers de woning hebben gekocht; hoe langer ze er wonen hoe lager ze met de prijs kunnen gaan. Gezinnen die de laatste 5 jaren hebben gekocht en willen doorstromen naar een andere koopwoning hebben de overwaarde hard nodig. Wonen ze er langer dan 5 jaar, dan heb je een goede kans, succes!

dagrunge | 10-07-08 | 12:25

Lekker lekker lekker!
Nog een jaartje laten dalen, dan ga ik eens naar de bank om te praten over mijn eerste hypotheek.

Saloukoning | 10-07-08 | 12:24

Flikker op met die kudt berichten...
Ik mot nog een pandje zien te verpatsen.

Amen | 10-07-08 | 12:24

hebberige huizenbezitters zijn er de laatste tijd ook debet aan geweest natuurlijk... nu een huisje kopen en pver een paar jaar met 'gegarandeerde winst' verkopen klinkt voor velen aantrekkelijk. en dat is het natuurlijk ook... was...

Evince | 10-07-08 | 12:24

-weggejorist-

Richard-Topofthebill | 10-07-08 | 12:23

Ga dan lekker huren... Het lijkt hier wel een onderonsje van de ultra linksen!

Stevendv | 10-07-08 | 12:23

Fruitcake | 10-07-08 | 12:08
-
Bedoel ik, wat nu een zeepbel.
-
Leuk dat men er jaren grof aan verdiend heeft. Nu maar allemaal massaal achterover leunen en maar wachten en wachten. Er komt een moment dat men wel moet buigen en dan als alles weer een beetje naar de klote is geholpen in makelaarswereld en weer iedereen op aarde terug is dan weer kopen. Zo krijgt de starter weer een normale kans en hoeven ouders met onroerendgoedbezit als borg niet meer naar de Roofbank toe, met de kans ook dat kwijt te kunnen raken als kinderen de rekening niet meer kunnen betalen en is alles weer zoals het was.

lamoor | 10-07-08 | 12:22

Broeva Haro! Makelaars A'dam... allemaal farizeeers, overdressed kudtpootjes op scooters

Grasmaaier | 10-07-08 | 12:20

Hoezo stemming makerij....

Huizenmarkt stort alleen in in bepaalde segmenten. Starterswoningen bijvoorbeeld doen het nog steeds erg goed. De dalingen vinden vooral plaats in het segment +/- 300.000 euro en hoger.

Starterswoningen en eengezinswoningen zijn erg gewild. In Amersfoort bijvoorbeeld. 9 blokken van 6 appartementen (starters) vrij gekomen vanuit huur. Binnen 3 weken is 85% al verkocht. Prijzen zijn gewoon marktconform.

Patsie | 10-07-08 | 12:19

Nou in heet oosten des lands gaan de huizenprijzen als een speer omhoog: jaap.nl/huizen/#c=2018&sort=10&...

Da's wel FF een verhoging van 379.8%!!!!! Als je het niet met de staatsloterij lukt, dan maar zo!

j00 | 10-07-08 | 12:19

@ dagrunge | 10-07-08 | 12:07
Ik heb 66% procent geboden, nog niet gekregen. Maar het staat al 5 maanden te koop, dus ik wacht nog wel even.... en anders even gezellig huren.

Mopperinnetje | 10-07-08 | 12:18

Ik persoonlijk ben goed de lul met mn wel gekochte maar nog niet gebouwde nieuwbouwhuis en mn inmiddels onverkoopbare kut appartement in ditto prachtwijk..

drijflijk | 10-07-08 | 12:17

Holleeder c.s. zijn er natuurlijk niet meer om te kopen en verkopen en zo hun geld te witten. + die makelaars vragen al jaren 10ruggen zwart van arme studentjes om boven aan het woningenlijstje te komen staan, totaal geen medelijden mee dus.

jappertje | 10-07-08 | 12:16

In een ander bericht las ik dat het aantal verkochte objecten met iets van 24%(?) is gedaald ten opzichte van 2007...

..zapper [RIP] | 10-07-08 | 12:15

Ik heb net mijn huis in 0180 voor 5k onder de vraagprijs verkocht en een ander gekocht voor 75k onder de vraagprijs.
En de rente maar meteen wat langer vastgezet tegen een redelijk tarief..... Check!!

Spanko | 10-07-08 | 12:15

De makelaar is na pooier wel het meest ranzige beroep wat er bestaat. Zelden grotere leugenaars en bedriegers gezien. Daarbij, in de tijd van Internet een achterhaald en overbodig beroep. Je ziet dat de marketing afdeling van de NVM ALLES probeerd om vooral te laten doen blijken of er niets aan de hand is.

Masturwasbeer | 10-07-08 | 12:14

@Meneer | 10-07-08 | 12:03
In Amsterdam wonen alleen maar provincialen, Amsterdammers wonen in Purmerend, Badhoeverdorp, Hoofddorp, Lelystad en Almere...

Fimbulvetr | 10-07-08 | 12:12

Fimbulvetr;
en Balkenende is geen gristen?

Richard-Topofthebill | 10-07-08 | 12:12

@ phallo 12:04
kunt u uw one-liner substantiëren a.u.b. ?

baba4oog | 10-07-08 | 12:12

Overigens, het aanbod van starterwoningen in Amsterdam blijft extreem krap en starters kunnen hypotheken van meer dan 2 ton krijgen, dus erg veel zorgen maak ik me niet.

Gewinflipt | 10-07-08 | 12:12

Een goede makelaar is een dode makelaar.

dam-dame | 10-07-08 | 12:11

Nee, we zitten NIET in een recessie. De huizen prijzen gaan NIET dalen. De EURO heeft GEEN inflatie gebracht.
Monetaire en economische waarde zijn geen intrisieke grootheden, het zijn collectieve percepties, vandaar dat markten cyclisch werken en negatieve trends altijd ontkend worden in de hoop het sentiment niet te doen kantelen.

Fimbulvetr | 10-07-08 | 12:11

-weggejorist-

Richard-Topofthebill | 10-07-08 | 12:10

Hou je kop geenstijl, door dit zo openlijk te brengen praat je de huizenmarkt omlaag en dat kost mij geld.

Gewinflipt | 10-07-08 | 12:09

Gelukkig is er net een woning in mijn flatje in A'dam voor 25000 euro meer verkocht dan dat ik er voor heb betaald :P

Fruitcake | 10-07-08 | 12:08

Als koper maximaal 50% bieden van wat de verkoper wenst te beuren. Je bent een dief van je eigen portemonee als je meer betaalt.

dagrunge | 10-07-08 | 12:07

Wie hebben de huizenprijzen zo laten exploderen? Juist ja die zelfde makelaars.

Renos2 | 10-07-08 | 12:05

Wie hebben de huizenprijzen zo laten exploderen? Juist ja die zelfde makelaars.

Renos2 | 10-07-08 | 12:05

Subjectieve flauwekul

phallo | 10-07-08 | 12:04

GS begint steeds meer de online versie van AT5 te worden. Alleen maar items over Amsterdam.

Tomatenketchup | 10-07-08 | 12:04

Er is meer dan de huizenmarkt in A'dam ... Gelukkig verkoop ik mijn zooi elders in het land :-)

kanswaardig | 10-07-08 | 12:03

Amsterdam is een geweldige stad om te wonen, het is alleen jammer dat er Amsterdammers wonen.

Meneer | 10-07-08 | 12:03

meeste van die makelaars doen ook verhuur bemiddeling en daar gaan ze kapot aan. Dat komt omdat amsterdam een leuke verordening op de woning verhuur en bemiddeling heeft. een vergunning kost geld en tijd, en de regels zijn
vaak onhaalbaar en om ze uit te voeren kost nog meer geld.
Maar makelaars van het amsterdams makelaars gilde zijn uitgesloten die hoeven niet te beschikken over een vergunning, dus dan blijft er maar een klein hoopje regelteven over.

vostro | 10-07-08 | 12:03

Tja. Wie wil er nog een huis in 020?

50Caliber | 10-07-08 | 12:02

Makelaars, de parasieten van de woningmarkt. Kost wat meer tijd, maar de voldoening bij zelf je huis verkopen/aankopen is stukken groter.

kapotte_stofzuiger | 10-07-08 | 12:02

Mij huis in Slotervaart toch binnen 2 weken verkocht, 1 september zit ik heerlijk in Drenthe

The Nameless | 10-07-08 | 12:02

straks kun je ook de bijbehorende makelaars vespa kopen voor een prikkie!

febo | 10-07-08 | 12:02

Elke boerenlul mag zichzelf makelaar noemen, is geen beschermde titel.
En er zitten een hoop boerenlullen tussen !

de Bree | 10-07-08 | 12:01

Haha, logisch, wie wil er in godsnaam nog ten westen van Amersfoort wonen?!?!

Zippy | 10-07-08 | 12:01

Amsterdam is wel even een andere tak van sport natuurlijk.
Maar goede panden op goede locaties behouden altijd hun waarde wel, de suffe nieuwbouw-woningen zijn de eerste die gaan.
Maar het is mij allemaal om het even, gaat de WOZ ook omlaag? Of werkt dat niet zo. Ik kom net kijken in belastingland

Kaas de Vies | 10-07-08 | 12:01

als ze op de Veluwe maar blijven stijgen ;)

Lebowski Achiever | 10-07-08 | 12:00

you win some, you lose some...

No mercy.

de ruggetuffert | 10-07-08 | 12:00

Wel grappig, als ik in Jaap kijk hier in het oosten des lands, zie je ook aanpassingen van de prijs, alleen dan alleen maar omhoog.

Tux t. penguin | 10-07-08 | 11:59

Die makelaars hebben ons jarenlang genaaid. Geen medelijden dus.

Grasgriezel | 10-07-08 | 11:59

Twee deuren verderop werd het hele pand gekocht begin jaren tachtig voor 87.000 gulden. Tien jaar geleden verkocht voor 650.000 gulden. Vorig jaar verkocht voor 1.3 miljoen. Euro.
En nu verwisselen er hier en daar huizen met 50.000 tot 100.000 prijsverlaging van eigenaar. Kan er niet bepaald van wakker liggen.

Shalome | 10-07-08 | 11:58

Bon, zolang de uitkomst is dat er wat betaalbare woningen op de markt komen en dat er een zooitje makelaars aan de grond komt te zitten is alles eigenlijk dik in orde.

Cookie v. eigen deeg | 10-07-08 | 11:58

hadden ze maar een vak moeten leren.

De Briemusketier | 10-07-08 | 11:56

Eindelijk eens positief nieuws uit onze hoofdstad.

100%JERZY | 10-07-08 | 11:55

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken