Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Slaven terug naar Ghana

Ghana.jpgHerinnert u zich deze nog? Tot vandaag 145 jaar geleden waren WE vreselijke menschen die scheepsladingen negers uit het oerwoud roofden om ze via Marktplaats als slaaf te verkopen. Vanavond herdenkt onze gristenvoorman JP met diep gebogen hoofd dat we 1 juli 1863 tot inkeer zijn gekomen, ook al omdat het toch nauwelijks geld opleverde. Maar die openbare boetedoening is natuurlijk niet genoeg. Amsterdam wil nu meebetalen aan een reis van dertig man naar Ghana. Om in de slavenforten van weleer te ontdekken dat de zwarten in Europa het stukken beter hebben dan die lotgenoten die daar nu nog onder een palmboom liggen. Niet alleen achtste generatie getraumatiseerde negers, iedereen moet mee, inclusief die arme Turken en Marokkanen die een verre tocht naar ons landje maakten, vindt Kenneth Renfrum de nieuwe Suri-Amsterdamse slavenvoorman die ijvert voor erkenning. Ook Nederlanders zijn meer dan welkom om hun schuldige witgezicht aldaar eens in de poep te laten wrijven. Van Kenneth geen boze woorden en gehuil meer over vergoeding of compensatie, dat vindt hij maar frusti-praat. Maar als de Turken van de gemeente een groot TV-scherm krijgen als de olieworstelaars op het EK tegen Duitsland spelen, moeten de negers en hun stadsvrienden toch ook op betaalde studiereis kunnen? Yo Kenneth, ooit gehoord van een reisbureau? Zo'n bedrijf waar je geld betaalt om je horizon te verbreden en van de geschiedenis te leren? Of een boek misschien...

Reaguursels

Inloggen

Geroofde slaven?!...



Hai,

Tja, j.. 't is wat. Al die uit Afrika geroofde slaven... Paar dingen even aanscherpen: Ik woon al enkele jaren in Afrika, mijn vrouw en familie zijn zwarter dna ik roze-wit ben, maar dat doet eigenlijk niet terzake. Ik wil nu slechts een enkele regel uit uw overigens aardige stukje over slavernij uit- en belichten: ‘Uit Afrika geroofde slaven of woorden van gelijke strekking. Laten we er geen lende-doekjes omwikkelen: slavernij is een misdaad tegen de mensheid. Dat er in de hele historie meer blanke dan zwarte slaven zijn geweest, laten we even buiten beschouwing en doet er ook geen ene moer toe. Het is immers nog steeds geen excuus voor het ‘roven’, ketenen en als haringen in een ton naar de overzijde van de Atlantische Oceaan dumpen van (West) Afrikanen.

Roven?... Waarvan of van wie dan wel? De werkelijkheid is prozaisch: De Nederlanders, die Ghana, -het voormalige Goudkust-, op de Portugezen hadden veroverd, sloten een overeenkomst met de machtige Asanthi stam. Deze allieerde zich weer met de Islamitische Dagombo tribe en onder vereende krachten werden er slaven aangesleept uit wat tegenwoordig Mali is, ook het Oosten van Goudkust ontkwam niet aan deze lucratieve handel. In de praktijk kwam het er op neer dat onze ondernemende voorouders slaven kochten van Asanthi en andere stammen. Kochten... niet roofden. Elke Afrikaanse stam had slaven en in bepaald gebieden in het donkere werelddeel is dat nog immer zo, triest maar waar. Bezoek vooral de slaven forten in Cape Coast (Ghana). Kan ik aanbevelen. Nee, het waren geen paleizen van comfort, maar de accomodatie verschilde toch niet alteveel van de moderne gevangenissen in hedendaags Afrika.

Nederland schafte op 1 juli 1863 de slavernij af. 1 juli? Mijn zolen! Pas na 3 juli, toen bij Gettysburgh het keerpunt kwam in de Amerikaanse burgeroorlog. Pas toen werd in de Nederlanden de slavernij geantedateerd afgeschaft. Gelukkig konden vanuit Brazillië nog steeds slaven naar Suriname worden verhandeld. Glorie voor ons godvruchtige, dappere vaderland! Met waarlijk Nederlandse koopmansgeest werd heel Goudkust later verkocht aan de Engelsen.

Enkele feiltjes die licht vergeten worden:

1. Nederlanders en andere chhhuuuuristen van het ergste soort verdedigden de slavenhandel met het heildoorzwangerde argument: 'Dan kunnen we hen met Jezus bekend maken. Dan zullen die ongelovigen zalig worden.' Fijne filantropie... anders niet. 'Hebt uw slaaf lief, als ware hij uw eigen. ' En ja, als je die wilden met zoiets moois als het evangelie laat kennismaken, dan mogen ze daar best een beetje voor werken. Katoen plukken voor Kristus. Rechtvaardig toch...
2. Wie rondgeleid wordt in Elmira of een ander ooit door onze voorouders beheerst slavenfort, krijgt steevast te horen, dat de soldaten vrouwen uit de kelders sleepten en de daarop volgende groepsverkrachting altijd eindigde met het overlijden en in zee dumpen van het slachtoffer.
Gidsen hebben maar weinig besef van de oer-Hollandse 'Handel is Handel' mentaliteit. Dat er slavinnen tegen hun wil sex hebben gehad, lijdt geen twijfel, maar als een paar eenvoudige soldaten zich daaraan schuldig maakten?... Dat is kostbare lading beschadigen en in zee dumpen. Daar stond al gauw een even zware straf op als het in 't zilte nat flikkeren van zeg maar twee kratten Ouwe Klare..
3. Maar liefst drie miljoen Afrikanen zijn als slaaf naar de Nieuwe Wereld getransporteerd. Velen overleden tijdens de trip. Ja, inderdaad, maar tegen elke gestorven slaaf, stonden vier dooie bemanningsleden. Varen was niet echt gezond.
4. Ja maar, drie miljoen is erg veel. Inderdaad, maar nog niet de helft van de acht miljoen Afrikanen die naar Arabië (met name Saoedie) zijn afgevoerd. Kijk maar eens naar het voetbalteam van dit land: 80% van de spelers zijn Negroïde.
5. Even terugkomen op die burgeroorlog die helemaal geen burgeroorlog was: in de elf Zuidelijke staten die de Confederatie vormden, was slavernij toegestaan. Evenals als in vijf staten die trouw bleven aan de Unie van Ape Lincoln. Zelfs in Washtington DC was (vóór 3 juli 1963) slavernij nog legaal.
6. Tijdens de hele burgeroorlog die -achteraf geredeneerd- zogenaamd bedoeld was om de zwarte medemens te bevrijden, zijn in één enkel weekeinde in New York meer negers afgemaakt dan gedurende de hele oorlog (1861-1865) in het Zuiden.

Tenslotte, is dit een apologie, het gluiperigweg goed praten van de slavernij? Nee, uiteraard niet. Slechts een welgemeende poging wat nuances aan te brengen.

Hassan Himmler


PS. Bij eventuele publicatie eis ik dat sex wordt gespeld met een x. De debielen die ooit de spelling verkracht hebben met de tussen n- Hte is en blijft voormij nog echt Pannekoek, Honderiem etc. Bovendien is sex lekkerder dan seks.

Hassan Himmler | 03-07-08 | 11:59

@black mozes
Ik heb geen hond :(

piet de beuker | 03-07-08 | 10:41

@piet de beuker heb je al je hond liefde geven

black mozes | 02-07-08 | 18:21

Neugerts blijken achteraf gezien een waardeloze uitvinding.. net als maltbier ..

piet de beuker | 02-07-08 | 15:34

@De Pionier | 01-07-08 | 23:31

Lieve linkse Indymedia lezer,

Ik heb niet het idee dat je de discussie helemaal begrijpt, het centrale punt in dit topic is de vraag of "wij" het "nu" relevant vinden om uit schuldgevoel over het slavernijverleden van meer dan 150 jaar geleden mensen op kosten van de gemeenschap naar Afrika op studiereis moeten sturen. De consensus op GS neigt naar: Ja het was fout, maar het is lang geleden. Witten sleepte negers de oceaan over, maar zwarten vingen en verkochten leden van andere stammen en dat gebruik bestond al voor de blanken kwamen en ging door toen de blanken kapten met de slavernij.

Nu ben ik wit en van mij hoeven niet alle oorspronkelijke Afrikanen terug naar Afrika. Afhankelijk van wanneer je de primaten mensachtig gaat noemen zijn mensen zo'n 200.0000 jaar geleden uit Afrika vertrokken en over de wereld gaan zwerven. Als je dus ver genoeg terug in de tijd gaat, stamt iedereen van Afrikanen af en hoe rijk aan grondstoffen en ruimte Afrika ook is, met een wereldbevolking van 6, groeiend naar 9 miljard, wordt dat wat vol. Ik ben voor vrij verkeer van mensen en goederen en als het mensen ergens niet bevalt, dan staat het ze wat mij betreft vrij om elders te gaan wonen.

De wereld economie bestaat uit handel. Overschotten op de ene plek, veel aanbod, dus weinig waarde, worden op een andere plek, tekort aan die producten dus veel waarde verhandeld. Dit principe heet waarde toevoeging. Waarde is niet iets tastbaar, het is, wat de gek er voor geeft zeg maar, en mensen zijn geneigd meer te betalen bij schaarste en minder bij overvloed. Het midden-oosten heeft te veel olie, wij nemen dat met liefde in het westen af. Het verre oosten heeft veel handjes en voetjes, we besteden onze arbeid met liefde uit. Zuid-Amerika heeft te veel bananen, cacao en koffie, wij kopen dat met liefde. In het westen hebben we namelijk een overschot aan geld, het gevolg van een systeem dat kapatilisme heeft en een groot gedeelte van de bevolking het concept marktwerking (veel heeft weinig waarde, weinig heeft veel waarde)begrijpt.

Samengevat, wereldhandel is te complexe materie voor anti-globalisten, slavernij is fout, maar wij hebben geen schuld en wereld verbeteraars zijn naief en zullen altijd door beroepsverongelijkten getild worden.

Fimbulvetr | 02-07-08 | 12:33

Iets met een stoomboot en takkie nogwat.

goodray | 02-07-08 | 02:56

Gelet op het hoge aantal aanwezig onder de plantagehouders en slavenhandelaren in Suriname, ga ik er vanuit dat Job Cohen namens "zijn gemeenschap" tevens de portemonnee trekt en ook welgemeende excuses aanbied.

Dan voel ik me voorlopig niet schuldig voor iets wat ik niet gedaan heb en waar mijn familie niet bij betrokken was.

IndeSaharah | 02-07-08 | 01:07

Oh, is het vandaag excuus-dag? Dan nog sorry voor al die hollanders die we in de voorbije eeuwen de kop hebben afgehakt. Fijn dat het tussen ons toch nog goed gekomen is.

FriescheHengst | 02-07-08 | 00:47


lol.. wat een ideeen en meningen van de GS pulp.

Sommigen wat beter onderbouwd dan de ander. In ieder geval zijn de reaguurders dit keer verdeeld in 3 groepen:
De witten: kunnen geen onpartijdige mening geven, de negerts: kunnen geen onpartijdige meningen geven, en de smarties: denken gelukkig na.

Ik wou dat alle oorspronkelijke Afrikanen terug konden keren naar de continent van Afrika. Het land bezit alle grondstoffen voor de gehele wereld bevolking.

Daarom is het zo een geliefd continent bij Europeanen en krijgt het altijd zoveel aandacht. De wereld economie bestaat dankzij Afrika!

Jammer dat het door gierigheid, domheid (zoals sommige reaguurders hier) en jaloezie verziekt is. En dat de afstammelingen over de gehele wereld zijn verspreid en gewend geraakt zijn aan een ander naam, cultuur en taal.

Het zouden nu vreemden zijn voor elkaar en bijna onmogelijk als een geheel te functioneren. Dus krijg je dezelfde situatie als hier. Klote!

De Pionier | 01-07-08 | 23:31

Nou weet ik waar die 3 cent accijnsverhoging heengaat....

RedFrits | 01-07-08 | 21:46

We kochten ze toch eerlijk van de plaatselijke bevolking.

Vissen deden we zelf, maar in slaven 'handelde' we. We maakten ze niet en vingen ze niet. We kochten ze van zwarte negers en verkochten ze aan blanke boeren. Maar ze waren al slaaf toen wij ze kochten. * kuch *

Maar werkende negers is vast niet policor. Ik denk dat iedere slaaf-getraumatiseerde een enkeltje Afrika kan krijgen o-p- voorwaarde dat men noooooooit meer terugkomt.

Ik zou trouwens niet zo moeilij doen: alleen de besten werden verhandeld en de sterksten overleefden. Wees dus blij als je daar blijkbaar toe behoort. Want in Afrika wil je toch echt niet zijn, toch?! Nou dan. Het lot heeft beschikt en je hebt mazzel. Stop dan met zeiken s.v.p..

NoMinister | 01-07-08 | 20:54

Als ze dan maar goed rondkijken. Hun voorvaderen en moeders zijn gered van de AIDS. Dat komt in Europa en Amerika minder frequent voor dan in Afrika.
Dus niet zeuren, als we alle historische feiten maar blijven oproepen komen we ook niet verder. Ik klaag niet over de Jappen, daar is mijn opa door vermoord, de kampen en de koloniale acties in Indonesië. Is gebeurd, en ik ben reuze blij dat ik niet meer in dat achterlijke moslim land woon. Thanks voor het transport.

Ene we gaan verder dit land opbouwen. Een Nederland in het grootte Europa. Power to the mengvormen!!

Me_nl | 01-07-08 | 20:31

Wtf hebben wij met Zuid Afrika te maken?
Zij zijn net zoals Curacao - Onafhankelijk, wat ze thuis doen is hun probleem, en maak het niet steeds dat van ons.
Wij zijn niet degenen die staan te bedelen om een vergoeding voor wat iedereen is overkomen, althans onze voorvaderen, jij zelf hebt er hooguit van gelezen.
Maar om eerlijk te zijn vond ik Harry Potter ook vrij traumatisch, dus ik kan me inbeelden hoe je je voelt.

Pax | 01-07-08 | 19:41

Een beetje omgekeerde wereld om daar Marokkanen bij te betrekken. Historici vermoeden dat die door de eeuwen heen meer slaven hebben verscheept dan de Europeanen in korte tijd. Het gaat dan niet eens om Arabieren in het algemeen, maar om Marokkanen in het bijzonder. Misschien iets voor een nieuw onderwijsprojectje?
www.brusselsjournal.com/node/2111/prin...

spaghettimonster | 01-07-08 | 19:04

@black moses: daar heb je een punt. Denk ik.

handsomedevil | 01-07-08 | 18:53

ach even me hoofd pijn doen hoor ene trauma jood even erbij halen !863 afgeschaft
tijdje nou zoon geboren in 1840 is 23 jaar waarneer de slavernij tijdperk is voorbij gegaan. en dan in de apartheid tijden.krijgt met 50 jaar nog een zoon in zo rond de 1905 deze trauma jood bestaat dan nog niet en zijn kinderenen krijgt die rond 1930 ach weet je al die kwaadheid bij die antilianen komt door dat ze slecht zijn en nederlanders heel goed en dat de joden graag moslim haten en hun land wil behouden is omdat ze slecht zijn
de GEEN STIJL-poepende Beschrerming vragende media moet zich ervan bewust zijn dat zwarte als mij dom lijkken maar als het erop aan komt te staan voor Mugabe is het een duidelijk zaak Mugabe is god . en geen-stijl asgieren.nl is een klote bijbel

black mozes | 01-07-08 | 18:33

Fout, oud nederlanders roofden geen negerts zij kochten de negerts, en wel de meesten van de toenmalige negerthunter de zwarte niet te spreken Koning van Ganna voor de prijs van 2,5 gulden. En stel dat nu de slavernij weer ingevoerd wordt, dan durf ik te stellen dat er geen enkele negert in Afrika meer verkapmes wordt en geen enkele zal hongersterven, maar netjes aan de goudkust verkocht.

da salvo | 01-07-08 | 18:12

@fimbulvetr| 17.40: of zou-ie 't door de Google vertaalmachine hebben laten hakselen. Misschien is-ie stiekem een Ghanees.

handsomedevil | 01-07-08 | 17:58

@black mozes
Een grapje is leuk, ies kulthoer roepen als het over moezelmannen gaat is geinig, maar ik vind dat je een beetje doordraaft met het dissen van 8e generatie slavernij-slachtoffers. Als emigrant weet ik hoe lastig het is op leeftijd ene taal te leren en ik heb heel veel respect voor 1e generatie immigranten die met hard studeren VMBO niveau Nederlands halen, dus aub kappen met die mensen in de zeik nemen met onsamenhangend geneuzel in gekunsteld taalgebruik....

Fimbulvetr | 01-07-08 | 17:40

en wie haalde die gassies uit het oerwoud???? juist die zelfde negers die op roof en plundertocht waren en ze verkochten aan de blanken....... boter op je hooooooft!

houjebekmaarlul | 01-07-08 | 17:25

Elk land dat op dat moment de mogelijkheid had om slaven te handelen zou dat hebben gedaan! Zulk een monument tast het zelfrespect aan van het Nederlandsche volk aan en dat hebben bladen als de Volkskrant al genoeg gedaan. Weg met die slavenmonumenten! Ga dat maar lekker in je vaderland bouwen, Negerts!

Jopie Peerhoofd | 01-07-08 | 17:05

Black mozes ja afrika is zelf schuldig
het westerlijk media en de vele aanhangers van de geen stijl-poep even .nl
zijn mensen die afrika als een kind hebben gezien en klein lief kleine
meisje die ze misbruikt hebben alle Dutroux
en nu als de Slachtoffer(Mugabe ) jullie verkrachters terverantwoording roepen
jullie zeggen het was je eigen schuld
je liep daar rond terwel ik een sadist bent
je hebt me nodig want ik ben de verkrachter allertijden
ach weet jullie wat de vloek van elke moeder die ooit slachtoffer was van het brut mosbruiken van zijn kind door Dutroux achtige Corupte geenStijl-poepend media is dat jullie generatie op generatie zal achter volgen tot dat jullie de waarheid lief zouden hebben en eens schuld bekennen

black mozes | 01-07-08 | 16:59

Wat een goed idee om ze in plaats van een reisje, een mooi boek te geven :)

cabbit | 01-07-08 | 16:33

@Silky: omdat het bijvoorbeeld niet de enige domme actie van de blanda is geweest. JP Coen: hunner bedoelinghe niet kennende, schoten wij met schroot'. De nuance schuilt in de vraag of we het opnieuw zouden doen, anno nu.

handsomedevil | 01-07-08 | 16:22

@ silky
Het komt door de achtergrond van deze situatie.
Het feit dat we 280 miljard uit onze staatskas schudden omdat een aantal mensen weer eens via een idiote route klauwen vol geld uit onze handen proberen te zeuren en er nog mee wegkomen ook omdat de westerse cultuur ondertussen zo politiek correct is dat het anti-blank is.

Pax | 01-07-08 | 16:01

Volgens mij hebben de Afrikaanse koningen in De Gambia en Ghana veel geld verdiend met het verkopen van hun gekleurde medemens. Althans, dat heb ik altijd geleerd toen ik in De Gambia was. De mensen daar overigens, zaten er niet meer zo mee. Het is een modegril dat de donkere medemensch vecht tegen de verscheurdheid. Ik snap het wel. Zij moeten leven met het feit dat een zwarte pagina in de menselijke geschiedenis uiteindelijk hun leven wel verbeterd heeft. Dat is slikken. Moeten ze nu boos of blij zijn? De Afrikaan die elke dag vecht voor zijn boterham heeft daar geen tijd voor.

Mokum Kosher | 01-07-08 | 15:59

silky | 01-07-08 | 15:25
Ach, aandacht voor het slavernij verleden....
We weten het zo langzamerhand wel een keertje. Vrijwel ieder kind krijgt in dit land (vanaf de basisschool) de nodige PvdA-literatuur waarin onze zeehelden uitgebreid te kakken worden gezet en voor "barbaren" uitgemaakt. Waar in een ander land pleinen en straten vernoemd worden naar de noeste helden, heten hier de nieuwbouwpleinen tegenwoordig "regenboogplein" en scholen "het palet".

Komt cohen trouwens straks weer predikken met zijn keppeltje en doet de NOS daar dan live verslag van?

abc_mentaliteit | 01-07-08 | 15:34

@handsomedevil: sinds wanneer verwar jij nuanceren met verdedigen?

Ok, nuanceren dan. Begrijp nog steeds niet wat er dan genuanceerd moet worden. Ik ben ook niet voor dit soort reisjes, maar aandacht voor de slavernijgeschiedenis lijkt mij prima. Dit is trouwens nuanceren en niet in de verdediging schieten, zoals vele reaguurders hierboven doen zonder aanleiding.

silky | 01-07-08 | 15:25

Het wordt tijd dat we Balkenende net zoals de andere laffe honden die het lef hebben zich onze leiders en vertegenwoordigers te noemen wegtrappen en deze wilden (ja ik zei het, er is niet beschaafd met ze te onderhandelen) wat tanden laten zien.

Zodoende wordt het tijd voor een nieuw beleid,

Ten eerste moet elke betaling die Nederland uit liefdadigheid aan de Antillen heeft gemaakt per direct teruggedraaid worden. Wij zullen ook geen cent meer betalen tot wij reparaties zien van andere landen voor wat ONS volk is aangedaan, o.a. Duitsland (Hitler), Frankrijk (Napoleon), Spanje (de Inquisitie) en Italie (het Romeinse rijk).
Ten tweede worden alle politieke, militaire en diplomatieke banden met Nederland met onmiddelijke ingang opgeheven.
Ten derde wordt ieder snotjoch die ook maar een kiezel naar een makamba had geworpen uitgeleverd voor een internationaal tribunaal in Den Haag.

Bij weigering ben ik 100% voor een invasie om te pakken wat ons toekomt, onze mariniers zijn er toch al gestationeerd.
Die corrupte drugsnesten gaan maar ergens anders bedelen, of misschien eens een keertje serieus hun land onder handen nemen.

Pax | 01-07-08 | 15:18

Kom er maar in met je VOC mentaliteit.

Haas82 | 01-07-08 | 15:16

oh, tis weer slavenherdenkdag. Namens mijn betbetbetbet overgrootvader: sorry hor!

Ik wil ook graag meebetalen aan die enkele reis ghana voor black mozes en andere stakkers. Met een nooit-meer-terug garantie. De passant zal die onmenschelijke fout van genoemd familielid niet herhalen, ik pluk mijn katoenbolletje voortaan zelf.
Scheelt een hoop onnodig leed voor Nederland.

Jan Passant | 01-07-08 | 15:10

@ black mozes
mongool...

regenfrakske | 01-07-08 | 15:03

Die Turken kunnen beter afreizen naar Istanbul om daar de naar schatting meer dan 1.000.000 verhandelde slaven uit Europa door het Ottomaanse Rijk te herdenken.

Angelica | 01-07-08 | 15:01

lol @ Google Ad: Ghana 8 dagen v.a. 624,-

Gaz21 | 01-07-08 | 15:00

black mozes | 01-07-08 | 14:30
Even voor de duidelijkheid: ik ben tegen apartheid.
Toch moeten we ons bij de feiten houden. kijk eens naar wat er met zuid-afrika gebeurd is na de afschaffing van de apartheid: een strak geleid land heeft plaats gemaakt voor een boevenregime wat aids ontkent en in dikke Mercedessen scheurt, terwijl de townships steeds groter worden. Vrijwel geen enkel Afrikaans land is in staat om zichzelf te bedruipen. Slachtoffer-gedrag speelt hier een zeer prominente rol in.

Het feit dat jij hier in taki-taki taal een massamoordenaar als Mugabe een hart onder de riem steekt geeft aan wat voor simpele ziel je bent.

abc_mentaliteit | 01-07-08 | 14:54

@Tobi 01-07-08 14:42
Je vergeet de slechte rum erbij te vermelde

black mozes | 01-07-08 | 14:46

Tobi slavernij is vandaag de dag nog volop
ik verfoei die hele organistatie die denk te gaan vragen om naar ghana te gaan
er zijn meer dan 50 miljoen mensen vandaag de dag in een vorm van slave
als zwarte is het een stukje van mij verlede
maar het is een hede voor vele
en dat die mensen in amsterdam niet stil staan voor elke
die vandaag de dag in slavernij staan
is omdat nederland een achterlijk media heeft
die zeurt en niet goed de nieuws door geeft
de werk omstandigheiden in nederland zijn al ver onder de peil
het uurtje pauze is eigentijd terwel de reis naar het werk ook eigen tijd is
ach weet je ik zal me niet te druk maken Mugabe is nu mij Hype

black mozes | 01-07-08 | 14:42

@ black mozes
Kraaltje, spiegeltje, botje botje, spiegeltje, handje aarde, neushoorn-nagel, kraaltje, takki-takki ?

Tobi | 01-07-08 | 14:41

colletante voor het terug keer van black mozes kunnen het beter geven aan nederlanders in babwe dan is daar geen oorlog voorlopige

black mozes | 01-07-08 | 14:35

abc-mentaliteit
de katoen plukkers in babwe mogen niet meer krom ligen voor de
nederlandse productie
en de andere sectore ook niet meer
dus je zal wel brandnetels pakjes moeten dragen
als je gaat uitsloven in je leas brikje op lpg want bezine is ook niet wat de arabieren
voor gaan krom ligen dat je dat krijgt je naakte dwaas

black mozes | 01-07-08 | 14:30

@ black mozes @ 13:42
Geen interpunctie als verlate wraak voor het slavernijverleden ?

Tobi | 01-07-08 | 14:22

Adalgar | 01-07-08 | 14:11
En ondertussen mogen wij steeds meer kromliggen om al die linkse hobby's te bekostigen? Het is wel een keertje mooi geweest met al dat gehuilebalk!
Slavernijmonument naar de gemeentewerf, allemaal de schouders eronder, en aanpassen of oprotten.

abc_mentaliteit | 01-07-08 | 14:16

@Silky: sinds wanneer verwar jij nuanceren met verdedigen?

handsomedevil | 01-07-08 | 14:14

Ach ja, het zijn ook net kinders he.
En maar blijven zeuren om wat lekkers, of ze lang op mogen blijven, of ze een snoepreisje mogen... maar helpen met de afwas, ho maar, want dat hadden ze 300 jaar geleden al eens gedaan en op de één of andere manier is dat slecht bevallen. Aai over de bol hoor en hier is je zakgeld.

Adalgar | 01-07-08 | 14:11

Over de gesubsidieerde reis kun je nog discussieren, maar waarom niet wat meer aandacht voor de geschiedenis van de slavernij? Het is nog niet zo lang geleden als bijv. de bovengenoemde inquisitie en heeft heel veel nog steeds actuele sporen nagelaten. Wat ik niet begrijp is dat vele (witte?) reaguurders zich direct aangesproken voelen als een begrip als slavernij ter sparake komt, en de behoefte hebben zich te verdedigen. Nogal bekrompen.

silky | 01-07-08 | 14:10

@alpha_mannetje 13:59 Zet mij maar neer voor 10 euro en een grammatica voor kinderen boekje.
@black nozem 13:58 Had met dt ???

Rammstein | 01-07-08 | 14:02

@ black mozes | 01-07-08 | 13:08
Dan ga je toch? Hup, Ik ga wel even met de pet rond, ik durf te wedden dat ik dat kaartje en 500 euro premie bij elkaar krijg als jij dan even ondertekent dat we nooit meer iets van je horen. Ik leg alvast 20 euro in.

alpha_mannetje | 01-07-08 | 13:59

George Jackson in 1977 dood gemaakt door een stel racisten in een gevangenis in amerika
hij werd vooroordeel in 1950 om het stellen van 50 doller en kreeg een tot levenslang
hij weigerde om mee te werken aan de apartheid in de bajes
naar vele jaren in geisoleer cel te hebben gezitten omdat die opstond
en vele ledematen te zijn gebroken
bleef hij volharden (wilde Roberto Mugabe ook helpen) dat de blanke criminelen niet vooraan hoefde te zitten als ze naar de film kijken
ging om die wrede rede mishandeling naar mishandeling de isoleer cel in
tot dat men besloot om een gezamelijke lucht plaats interichten en vijftig blanke en zeven zwarte in die lucht plaats lieten luchten en de zwarte gedood werden en niemand die wist wie dat gedaan hadt
en toen werden een paar gevangenis bewakers van de ring gegooit
en niemand zag wat en men ging toen zoeken naar een dader en men vond in hem die dader om dat hi opstond en tegen regiems waarop men hem de doodstraf gaf
OM Hem in ere te houden zal ik nooit eens gaan
en hulp van jullie geef die maar aan jullie zelf dan is er vrede die daggen

black mozes | 01-07-08 | 13:58

Kan ook alleen in 020...

Doc Damage | 01-07-08 | 13:55

black mozes | 01-07-08 | 13:42

U is bevriend met Kouwes?

Maaier | 01-07-08 | 13:53

@black mozes Ga eens Gauw aan je Huiswerk !!

Rammstein | 01-07-08 | 13:53

black mozes | 01-07-08 | 13:08
"ik ben al helemaal klaar om Mbeki te helpen om alle nederlanders uit zuidelijk afrika te doen verdwijne"
Nu nog geld voor een buskaartje, en dan hup, vertrekken maar. En dan vervolgens mekaar afmaken en vol blijven houden dat dat komt door een slechte koloniale opvoeding en dat je er dus niks aan kunt doen. Doen ze op de Antillen ook, eeuwig de schuld af blijven schuiven.

Schoorsteenveger | 01-07-08 | 13:49

@black mozes | 01-07-08 | 13:35 ,
geef mij Idi Amin maar, Mugabe is een dikke nicht met een raar snorretje.

vander F | 01-07-08 | 13:44

Ooit dacht ik dat de Facisten me echt niet begrijpen zonder onder titeling
tot dat ik een mooie verwensing en een leuke waarschuwing stuurde
en dan smorgens vroeg de diere beschreming vor de deur stond met getroken wapens
Omdat er een hele zielige beest stond te huile in het buro van de diere beschreming
vandaar het boei me niet dat je het niet begrijpt
vertel het gelijk aan de bond van de bedriegde dier soorten
dat je mozes niet begrijpt

black mozes | 01-07-08 | 13:42

@ black mozes | 01-07-08 | 13:35
Doe svp eens je spellings-correctie aan
Op deze manier valt er geen touw aan vast te knopen, met alle repsect
NB er zijn in Afrika toch wel betere rolmodellen te vinden dan Mugabe

Tobi | 01-07-08 | 13:40

Dat ze daar maar mooi blijven.

Excellentie Verdonk | 01-07-08 | 13:37

@Tobi 01=07-08 13:13
Ja als je nou aan de geen stijl-kakende media-shit-isme
te verstaan gaf dat ze niet tegen Mugabe aan moeten zeiken maar
steunen.
omdat de hele muliti-shit-isme-hier niet werk en nergens niet
Mugabe is A god

black mozes | 01-07-08 | 13:35

ik wil een geheel verzorgde reis naar Tunis,
de Barbarijnen hebben ooit een 10.000 Nederlanders in slavernij afgevoerd.

Daarna naar Istanboel vanwege die 3 miljoen Christenslaven.

vander F | 01-07-08 | 13:30

Gewoon ff wolter kroes downloaden... nu verdient ie er toch niks meer aan
www.oranjebern.ch/data.mp3

the_self | 01-07-08 | 13:30

black mozes | 01-07-08 | 13:08
"het Apartheid regiems zijn rond 1989 afgeschaft"

De taalcursus: "Nederlands voor nieuwkomers" is in 2008 afgeschaft...

abc_mentaliteit | 01-07-08 | 13:30

WTF na 145 sorry zeggen, er is niemand meer in leven die er verantwoordelijk voor is.

Hellsmurfje | 01-07-08 | 13:27

-weggejorist-

chris010 | 01-07-08 | 13:21

Heeft meneer de wethoudert het wel over een enkele reis, conform de Verdonk-norm? Of valt dit in de categorie vlindervang-reisjes voor marokkaanse crimineeltjes? Indien ja, dan wil ik graag ook gesubsidieerd naar Ghana op vakantie.
Hotel heb ik al... www.newcocobeachresort.com/

koerbagh ® | 01-07-08 | 13:15

@ black mozes @ 13:08
Nou mannetje, wegwezen dus naar Zuidelijk Afrika
Duty calls !
Doei !

Tobi | 01-07-08 | 13:13

Slaven terug naar Ghana: goed plan, mooi terugsturen die handel.

Pikkestrijder | 01-07-08 | 13:10

Was wel een goede reactie...

De Egyptenaren naar de Pyramides,
de Chinezen naar de Muur,
de Amerikanen naar de Indianen,
de Australiers naar de Aboriginals,
de Chinezen uit Hong Kong naar Walled City,
de Indonesiers naar Papua,
de Hugenoten naar Frankrijk,
de Russen naar Stalingrad,
De Brazilianen diep het oerwoud in,
De Belgen naar Manneke Pis,
De katholieken naar het paradijs,
de moslims naar Mekka,
de Wethouder naar het krankzinnigengesticht.

OnderSok | 01-07-08 | 13:09

Het slavernij is ooit afgeschaft zegt men rond 1863
het Apartheid regiems zijn rond 1989 afgeschaft
dan praten we over afrika en dan
Amerika is de apartheid afgeschaft rond 1970
nederlandse antillen stond rond 1969 in de fik
om de apartheid
Het geen stijl -shiters
doen hun best
om te schreeuwen en te vloeken
maar de werkelijkheid hoe de zwarte
in de wereld naar nederlanders en blanken kijken is
de manier hoe jullie nu janken en zeuren
om niks dan niks
Mugabe is leterlijk en figurelijk slachtoffer geweest van
wrede regiems
in amerika vind je zo een paar zwarte als ze eens wisten dat
geen stijler poepend hufters
aan het zeuren zijn
dan ken nederlandse politicus ook daar gaan uit leggen
dat nederlandse zaken leven niks te maken heeft met die
Geen stijl-shit-isme
vandaag de dag is de roep om terug te gaan naar afrika
groter en groter
ik ben al helemaal klaar om Mbeki te helpen om alle nederlanders uit zuidelijk afrika te
doen verdwijne

black mozes | 01-07-08 | 13:08

Ik vind je verhaal een beetje onsamenhangend Raoul, maar chocolade kan ik er nog wel van maken. Waarom niet even de oorzaak van de geïnstitutionaliseerde slavernij in de Nederlanden aanstippen (iets met het Huis van Oranje) opdat de 'achtergestelde' zwarte medemens zijn of haar animositeit op de juiste personen kunnen richten (het Koningshuis)?

Het erge aan slavernij is natuurlijk dat het eigendomsrechten van mensen schendt/miskent/ontkent. En daar waar activiteiten die tot (potentieel) economisch voordeel kunnen leiden fundamentele mensenrechten schendt is het illegitiem. Slavernij ontkent de grondbeginselen van het kapitalisme (eigendomsrecht en vrijheid van associatie) en daarom door de geschiedenis heen ook vrijwel altijd een activiteit van staten geweest (hence dat de West-Indische Compagnie aan slavernij deed, opgericht door een Oranjehond, en de VOC niet (privaat initiatief). Slavernij is altijd publieke sector omdat in de markt het miskennen van fundamentele mensenrechten geen houdbaar instituut (van samenwerking tot wederzijds voordeel) is. In een situatie waar de staat bepaalt wat legaal en illegaal is echter... zie de geschiedenis.

Oftewel, boze negerts wijzen naar het kwaad van de staat en de zeges van het kapitalisme.

ILT | 01-07-08 | 12:47

@alpha_mannetje | 01-07-08 | 12:34
Ik wilde de Mocro's een keer uit deze discussie houden, maar idd, het wordt hoogtijd dat we excuses gaan eisen van Noord Afrikanen. Je vraagt je trouwens wel af waarom de Antillen zijn boevennest zijn: "De Staten van Holland besloten in 1684 om misdadigers uit de provincie Holland naar de West te zenden in plaats van ze in tuchthuizen op te sluiten."

@Boellie | 01-07-08 | 12:16
Ik hoef mij idd niet schuldig te voelen over slavenhandel 150 jaar geleden, ik had er geen bal mee te maken, ik tref geen blaam. De kosten van de snoepreis vallen in het niet bij het leed veroorzaakt, tja, zo lust ik er ook nog wel een. Ik ben protestants opgevoed, mijn voorouders hebben erg geleden onder de inquisitie, Spanje, mag ik even vangen? Ik denk ook dat mijn voorouders geleden hebben onder Napoleon, Sarko, kom eens over de brug. Ik zal ik even doorgaan....?

Fimbulvetr | 01-07-08 | 12:47

Wij betalen al genoeg compensatie via uitkeringen, subsidies en ontwikkelingshulp aan al die arme Ghanzen en wat allemaal nog meer. En dan menen ze nog op vakantie te mogen van ons geld naar het land waar ze moesten vluchten omdat ze daar niet meer veilig waren?

ExtremeExtremist | 01-07-08 | 12:44

Mijn overoveroverovergrootouders zijn uit de Franse Rivièra gehaald om hier te komen werken, mag ik ook mee:D!

Kaunz | 01-07-08 | 12:37

Boellie | 01-07-08 | 12:32

Nou ja, dat is inderdaad wel de afweging die slavenhandelaars hebben gemaakt.

Maaier | 01-07-08 | 12:34

@Maaier | 01-07-08 | 12:12

Jij zegt feitelijk: De boot vertrekt met 200 stuks handelswaar, ze worden goed behandelt omdat je je handelswaar gezond en wel aan de andere kant van de oceaan wil hebben.
Maar dan... het noodlot slaat toe er sterven er 110 tijdens "luxueuze" reis.En dan zeg jij nu: Niet getreurd want die 90 die het overleefd hebben brachten dan meer op. Hmmzzz ik krijg ideeën....

Boellie | 01-07-08 | 12:32

seven | 01-07-08 | 12:23

Nogal offtopic jou reaguursel, maar ik wil er wel even bijzeggen dat een groot deel van de uitgaven naar "het buitenland"direct of indirect weer terugvloeit. Kun je er nog over discussieren, maar zo zwart wit kun je het niet stellen.

Maaier | 01-07-08 | 12:30

@ Fimbulvetr | 01-07-08 | 11:25
Overigens zijn er ook witte slaven verkocht door de Moren (www.bbc.co.uk/history/british/empire_s...) en zelfs ook door Europeanen aan anderen (nl.wikipedia.org/wiki/Slavernij#Blanke...). Gewoon een kwestie van wie er nou economisch beter in zijn schoenen stond. Geen kwestie van de boze racistische witman tegenover de immer vriendelijke multiculti kleurling.

alpha_mannetje | 01-07-08 | 12:29

In 2007 www.minfin.nl/nl/onderwerpen,begroting... gaven we 11,7 mrd uit aan het buitenland (ontwikkelingssamenwerking, EU, BZ. In 2008 ruim 13 mrd.http://www.minfin.nl/nl/onderwerpen,begroting/inkomsten_x_uitgaven/inkomsten_van_het_rijk_2006.html En dat is nog exclusief de diverse gemeentes en provincies met allemaal eigen projecten en samenwerkingsverbanden en partnersteden al met al geven we meer dan de helft van ons geld al weg aan andere. Is het nog niet genoeg? www.minfin.nl/nl/onderwerpen,begroting...

Opvallend trouwens als je de cijfers naast elkaar zet hoeveel de collectieve uitgaven stijgen sinds 2008... nog even en we moeten allemaal eerst naar een loket om eten te kopen.. zou dat het doel zijn?

seven | 01-07-08 | 12:23

Nix excuses voor de negermensen die door hun soortgenoten aan ons verpatst werden
De Katoenoogst loopt achter op schema en die koffiepauze annex siesta heeft nu wel lang genoeg geduurd

Tobi | 01-07-08 | 12:22

EN GVD, ik schaam me wat mijn voorvaderen in Indonesie e.a. hebben uitgevreten, als boetedoening meld ik mezelf aan om 2 x 2 maanden deze landen te bezoeken en dikke boehoe te doen.....

Captain Orange | 01-07-08 | 12:20

Boellie | 01-07-08 | 12:16

Hou nou toch op joh, als dit zo zou zjn dan zou je 30 Hollanders moeten uitkiezen met achternamen als jol,pronk, de ruyter, coen etc en niet 30 allochtonen... WIJ moeten toch leren van onze fouten....

Captain Orange | 01-07-08 | 12:18

Als telg uit een Zeeuwsch geslacht (zelf nooit op die zuigeilanden gewoond, gelukkig) en genetisch behept met zeebenen, is de kans groot dat mijn voorvaderen enige slaven het ruim in trapten. Om deze schuld in te lossen zal ik op geheel eigen kosten binnen enkele jaren een vakantiereis boeken naar een Afrikaans land.

Murdockyoufool | 01-07-08 | 12:17

Dat Afrikanen vuistdiep in de slaven bussiness zaten staat buiten kijf, maar de teneur hier begint zo zoetjes aan te worden van: "Wij hoeven ons niet schuldig te voelen want zij deden het ook".
En natuurlijk hoeft niemand zich individueel verantwoordelijk te voelen, maar een reis op staatskosten naar Afrika ter lering en informatie voor pakweg 30 man staat niet in verhouding(als dat al in geld uit te drukken is) tot de ellende van de historische misstappen van de voorvaderen.

Boellie | 01-07-08 | 12:16

Ik ben dit PvdA-circus zo ontzettend moe..........

abc_mentaliteit | 01-07-08 | 12:15

Wacht effe. Heeft die dochter van een oorlogsmisdadiger, onze toekomstige koningin, ons niet ingepeperd dat er geen, ik herhaal, geen nederlandse mentaliteit te vinden is? Moeten we niet elke dag horen dat multikul beter is dan monokul?
Waarom is het dan zo dat wij ons nu verantwoordelijk zouden moeten voelen voor wat onze voorvaderen hebben geflikt en braaf meereizen met een aantal medelanders?
Natuurlijk, de Nederlanders hebben toentertijd op een vanuit onze optiek niet al te frisse manier geld gemaakt. Maar dat waren de Nederlanders van toen. En die slaven, dat waren o.a. de Ghanezen van toen.
Wat je kunt herdenken en moet herdenken is, dat mensen dit in het verleden andere mensen hebben aangedaan, en dat we vinden dat dat fout was en niet meer moet gebeuren.
Elke referentie naar ras als het gaat om de schuldvraag is een daad van puur racisme. Hee, MDI, leest u mee? Als een Ghanees vindt dat-ie mij, bleekscheet, mag aanspreken op het nederlandse verleden van slavenhandel, dan is het een racist. Die Ghanees leeft hier, ik bleekscheet leef hier, en noch de Ghanees, noch de bleekscheet kan er iets aan doen dat zijn genetische code is zoals hij is.
Máxima, kan er niets aan doen dat haar genetische code zeer sterke overeenkomsten vertoont met die van haar vader. Iemand die Máxima verantwoordelijk wil stellen voor de daden van haar vader zit fout. Maar een koningshuis dat diezelfde oorlogsmisadadiger als dikke vriend binnenhaalt, dat deugt natuurlijk niet. Dat is onfris, zoals de slavenhandel.
Als JP zich namens de Nederlandse bevolking verontschuldigt voor het Nederlandse verleden, dan is dat een daad van racisme.

Schoorsteenveger | 01-07-08 | 12:12

Tobus | 01-07-08 | 12:09

Nee, niet correct: Slavenhandel was in Europa doodnormaal, bij de oude Grieken en Romeinen, bij Germanen. Later in feodalistische maatschappijen werd de handel minder, maar slavenhouden werd nog steeds gedaan. Er niet zoiets als 'hullie begonnen'', het is lange tijd een inherente eigenschap van de mensheid geweest om naast graan en vis ook mensen te houden en te verhandelen. En dat gebeurde overal.

Maaier | 01-07-08 | 12:12

@Swaffelkip | 01-07-08 | 12:08
er is nog wel een plekje op de tjoeke-tjoeke stoomboot

Fimbulvetr | 01-07-08 | 12:10

Slavenhandel is nog altijd ontstaan ín Afrika, door Afrikanen. Heel gewoon om na een stammenoorlogje de mannen als werkslaven in eigen stam onder te brengen, de vrouwen als neuqslaven en de kids maar gewoon te killen. Jaja, harde tijden waren en zijn het, tot daar die aardige witte mannen waren die van die geyle spiegeltjes en kraaltjes kwamen brengen.

En toen ging het fout, want weg waren de mannen die het land normaliter bewerkten, en weg waren de vrouwen die het leven zo veraangenaamden als men weer eens jeuk aan de klabanus kreeg.

Tot op de dag van vandaag is men vol bewondering van die oude spiegeltjes en kraaltjes, maar wat aan je eigen land doen, ho maar. Stammenoorlogen zijn er nog steeds natuurlijk, maar door de betere wapens van deze tijd levert dat meer doden dan slaven op.

Moraal van dit verhaal: Afrikanen zijn zelf de oorsprong van slavernij, de blanke Europeaan is destijds vanwege zijn kolonieën handig ingesprongen op een al bestaande en levendige handel. Wij sorry zeggen? Jullie eerst!

Tobus | 01-07-08 | 12:09

Waarom dan al die advertenties in de krant als: "slaaf zoekt meester"?

Captain Orange | 01-07-08 | 12:09

ik wil mee, snoepreisje naar ghana. :-)

Swaffelkip | 01-07-08 | 12:08

Boellie | 01-07-08 | 12:03

Als er x slaven niet aankomen, kun je meer geld vragen voor de rest. Verder is het natuurlijk een kosten/bate van die handelaars geweest. Het kostte blijkbaar zoveel minder om ze zo te vervoeren, dat deze manier op de jaarrekening het gunstigst uitkwam. Als ze meer hadden kunnen verdienen door ze met luxueuze cruiseschepen inclusief vermaak en casino te vervoeren, hadden ze dat wel gedaan.

NIet om het allemaal goed te praten, maar juist omdat het handelswaar was, hebben ze de - bedrijfseconomisch - juiste keuzes gemaakt.

Maaier | 01-07-08 | 12:07

@Boellie | 01-07-08 | 11:57
Enjoy: www.bbc.co.uk/history/british/abolitio...

Zeevaart stond in de kinderschoenen, mensen gingen dood door ondervoeding, uitputting en ziekte. Het was niet anders.

Ik praat slavernij niet goed, maar ik mis het historisch perspectief als er weer eens een verongelijkte afstammeling van slavenernij opstaat en Europa de schuld geeft. Slavernij was en is doodnormaal in Afrika. Europa heeft een tijdje actief gehandeld. Niets om trots op te zijn, maarrrrr
1) Het is 150 jaar geleden!
2) Afrikanen waren minstens zo actief als Europeanen, het waren Afrikanen die andere stammen overvielen om slaven te vangen.
3) De gemiddelde afstammeling van slavernij heeft het nu beter in Europa of de US dan in de gemiddelde Afrikaan in Afrika.

Fimbulvetr | 01-07-08 | 12:06

Truttebol | 01-07-08 | 12:03
-
Herkenbaar.

lamoor | 01-07-08 | 12:06

Weg met ons!
Weg met ons!
Weg met ons!

p0rn0 | 01-07-08 | 12:06

Ok, slavernij was fout. Erg fout. Veel ellende en veel doden.
Maar! Wat even vergeten wordt door al die mensen die zo graag nu nog boete willen doen voor wat een ander ooit gedaan heeft, is dit:

Afrikaanse stammen waren zeer gewelddadig en hielden veroverde stammen als slaaf. Er was een grote slavenhandel in Afrika, ruim voordat Europeanen er kwamen. Portugezen, Spanjaarden, Fransen, Engelsen en Nederlanders deden er vervolgens aan mee.

Als je wilde handelen in Afrika, dan kon je vaak alleen in slaven betaald worden. Die slaven wilden maar wat graag met de Nederlanders mee, want die waren een stuk aardiger dan de inheemse stamhoofden. Die hielden van groepsverkrachtingen en gruwelijke moordspelletjes. Dan was katoenplukken een heerlijk vooruitzicht.

Bovendien voel ik me ook een slaaf. Meer dan de helft van mijn inkomen wordt afgepakt door de overheid-met-VOC-mentaliteit die het vervolgens verkwist. Stel dat je weigert te betalen, dan nemen ze je alles af gooien ze je in de kerker.

Tijd om er een keer een streep onder te zetten en de misstanden van tegenwoordig aan te pakken. Te beginnen met de politiek.

ZDEV | 01-07-08 | 12:06

Mijn grootvader zat ook in de slavenhandel. Hij ging vermomd als missionaris naar het oerwoud. Helaas is hij met een speer doorboord en in de rivier geflikkerd.

Teen | 01-07-08 | 12:05

@Bernhard Bang | 01-07-08 | 11:43
Juist.

Truttebol | 01-07-08 | 12:05

@lamoor | 01-07-08 | 11:25
Was dat maar waar... ik zat me altijd rot te vervelen en veel te klieren. Nee, ik heb het meeste pas NA school geleerd, uit eigen interesse. School en ik, dat gaat niet samen.

Truttebol | 01-07-08 | 12:03

@Maaier | 01-07-08 | 12:00,

Vraag en aanbod en zo? Wees eens specifieker wat je precies hiermee bedoeld te zeggen. Ik zie het verband niet zo tussen vraag en aanbod en het het bij bosjes sterven van de handelswaar.

Boellie | 01-07-08 | 12:03

@Bigi Bana Boy | 01-07-08 | 11:41
LOL!!!!

Truttebol | 01-07-08 | 12:02

Boellie | 01-07-08 | 11:57

Da's niet helemaal waar natuurlijk: vraag en aanbod enzo. Bovendien, de sterksten overleefden vaak, waardoor ze meer weer waard waren.

Maaier | 01-07-08 | 12:00

Fimbulvetr | 01-07-08 | 11:42,

De slaven die doodgingen waren een verliespost en de slaven aan boord van die toeristenschepen werden vaak beter behandeld als zeelui.. zeg je.
Nou, ik snap wel dat je als handelaar je verlies wil beperken, maar als je het voor mekaar krijgt om 450.000 stuks handelswaar de overtocht niet te laten overleven, dan doe je iets toch heel fout.

Boellie | 01-07-08 | 11:57

<p>Het moet echt stoppen nu met het creeëren van belastingslurpende maatregelen. Kost ons ook weer een hoop ellende.</p>

Prof. Drs. Klavan | 01-07-08 | 11:53

@ Murdockyoufool | 01-07-08 | 11:49
Zo is't maar net.
Overigens fungeert schuldgevoel ook altijd als een deksel op agressie. O wee als 't eraf schiet... nu zijn het nog de Balkenendetjes en de Van Gennipjes die wat slap zitten te zalven, maar als we de ware aard van die koloniale klootmajoren te zien krijgen dan piepen we nog wel anders!
* helaas aan het werk moet, net nu het leuk begint te worden *
= out

Bernhard Bang | 01-07-08 | 11:52

@Bernhard Bang | 01-07-08 | 11:43
Schuldgevoelens zijn krachtig. Een bevolking die zich schuldig voelt, of zich schaamt, houdt zich koest. Bovendien zijn schuldgevoelens erg prettig voor soepsidieclubs.

Murdockyoufool | 01-07-08 | 11:49

zoalshetis | 01-07-08 | 11:44

- zeiken op de regering is prima, die heeft hier echter niets mee te maken en het slaat dan ook nergens op.

- Arabieren, Persen, Romeinen, Grieken etc. En gewoon alle Europeanen: wij hebben echter vanaf de middeleeuwen het mooie eufemisme 'lijfeigenen' gebruikt.

Maaier | 01-07-08 | 11:47

Boellie | 01-07-08 | 11:38'
Ik heb het over degenen die nu huilie doen over iets van 100, 200 jaar geleden. In dat perspectief kunnen ze beter zeggen: het glas is halfvol in plaats van halfleeg.

Klukkluk | 01-07-08 | 11:47

@Bigi Bana Boy | 01-07-08 | 11:41
Typisch half werk van jouw grootvader. Waarom stoppen bij 1 missionaris? Had hij niet het hele Vaticaan over de kling kunnen jagen....?

Fimbulvetr | 01-07-08 | 11:46

Vind je het gek dat die belasting maar omhoog gaat

uchman | 01-07-08 | 11:46

Slavernij in Mauretanie (2e land onder Marokko) werd pas afgeschaft in 1980 (negentientachtig ja). Zo de pest hadden Afrikanen blijkbaar aan het instituut.

DavidC | 01-07-08 | 11:45

voor de slavenhandel moet jp toch echt bij de arabieren zijn. wat is nederland toch vervallen tot een zielig kutland met deze regering.

zoalshetis | 01-07-08 | 11:44

Gezever van de bovenste plank. Overigens is Ghana een land dat het relatief goed doet.

Murdockyoufool | 01-07-08 | 11:44

@Bigi Bana Boy | 01-07-08 | 11:41

Zeg Bigi, gozert. Je zou kunnen zeggen dat EHB ook een missionaris is nietwaar?

Iko Nal | 01-07-08 | 11:44

Bigi Bana Boy | 01-07-08 | 11:41

Als jij die mooie familietraditie nou eens doorzet en alle missionarissen en andere geloofszeloten aan je takkie-takkie speer rijgt\, krijg jij van mij een retourtje Afrikaans land naar keuze.

Maaier | 01-07-08 | 11:44

Zucht. Gaan we weer. Het waren inheemse en arabische handelaars die slaven aan de europese duivels verkochten. Gek genoeg hoor je daar niemand over bij de PvdA

Uit de wiki: King Gezo of Dahomey said in 1840's: ( Dahomey heet tegenwoordig Benin bij de weg)

The slave trade is the ruling principle of my people. It is the source and the glory of their wealth…the mother lulls the child to sleep with notes of triumph over an enemy reduced to slavery…

bello | 01-07-08 | 11:44

Als er één plaats op de wereld is waar blanke Denen, Zweden, Engelsen, Belgen en Nederlanders het idee van slavenhandel van onze donkergekleurde medemensen hebben geleerd, dan is het wel in Ghana. Meerdere keren ben ik door grinnikende Afrikanen van 'inverse racism' beschuldigd zodra ik vertelde dat wij ons in Europa nogal schamen voor wat onze voorouders de Afrikanen eeuwenlang hebben aangedaan. De slavenhandel bestond in Afrika al toen bij ons Floris de Vijfde nog geboren moest worden, in samenlevingen die op dat moment zowel in cultureel als politiek oogpunt al heel wat verder waren dan wij. Maar hoogleraren nationale geschiedenis uit Afrikaanse landen, vooruit laten we ons eens even beperken tot bijvoorbeeld Ghana, worden aktief geweerd uit onze universiteiten. Voorbeeldje met naam en toenaam? Professor Addo-Fenning, een gerespecteerde kenner van de pre-koloniale geschiedenis van Ghana, kreeg geen poot aan de grond in het Leidse Afrika instituut. Verhalen dat wij heel wat minder invloed hebben gehad op de historische gang van zaken, vallen duidelijk niet in de smaak hier. En wij maar lekker rondrijden in P.C.Hooft tractors daar, 'hulp bieden'. Lachen!

Bernhard Bang | 01-07-08 | 11:43

@Reinaert | 01-07-08 | 11:40 ,

Half Nederland werkt? Half Nederland werkt??
Mens, .... werkte half Nederland maar van maandag tot vrijdag, dan waren er meer weinig-gepigmenteerde mensen die het Pools niet als moederstaal hebben nu asperges aan het steken en bollen aan het pellen.

Boellie | 01-07-08 | 11:43

@Boellie | 01-07-08 | 11:38
Slaven waar handelswaar. Slaven die doodgingen waren een verliespost. Slaven aan boord van een boot werden vaak beter behandeld dan de zeelui. Slaven werden door Afrikanen gevangen en verkocht. Is dat voldoende perspectief?

Fimbulvetr | 01-07-08 | 11:42

In Bigi's familie komt geen slavernij trauma voor maar dat komt omdat mijn oud-vader naar verluid ooit een Nederlandse missionaris met een speer heeft doorboord omdat hij dacht dat het een jager op ontsnapte slaven was. Hij heeft hem daarna in de rivier gedonderd. 1-1 zeg maar. Zeer heilzaam voor het verwerken van een slavernij trauma.

Bigi Bana Boy | 01-07-08 | 11:41

Onzin natuurlijk. Slavernij was achteraf gezien niet zo handig, maar nu een reis daarvoor betalen is onzin. Ik heb ook nog nooit gehoord dat de Italiaanse of Griekse regering reisjes door heel Afrika, Europa en Azië sponsort om hun slavernijverleden te verwerken.

Aandacht is wel belangrijk, het is immers een van de grootste onvrijwillige volksverhuizingen ooit geweest, met een enorme invloed aan beide kanten van de oceaan. Maar wat een reisje zou kunnen oplossen?

Maaier | 01-07-08 | 11:41

@ Meautie | 01-07-08 | 11:32 ; oh ja... 0031... de zon schijnt, dan wil je zaken nog wel eens wat rooskleuriger inzien. Toch blijf ik bij mijn voorstel om deze getraumatiseerde culturele kansenmensen middels zeecontainer te vervoeren. Hoewel Lamoor ook een uitstekend voorstel doet qua vervoer!

ongeveerprecies | 01-07-08 | 11:41

lamoor, lijkt mij een prima idee..

Behangdelul | 01-07-08 | 11:41

Het is allemaal belachelijk... de huidige generatie 'verantwoordelijk stellen' voor de daden van hun verre voorouders? Straks krijgen we nog een claim vanwege de kruistochten, of van Noorwegen omdat 'we' een stuk of wat Noormannen om zeep hebben geholpen in 800 voor Christus...

Hyppo Kriet | 01-07-08 | 11:41

http://nl.youtube.com/watch?v=dXZzL5ZoYK4

azijnseikerT | 01-07-08 | 11:41

Slavernij afgeschaft? Welnee!

Half Nederland werkt zich van maandag tot en met vrijdag het schompes teneinde de uitkeringen van allerhande 'zielige' contraproductieve ex-slaven te kunnen betalen. En dan heb ik het nog niet eensch over de Overzeesche Rijksdelen.

* Er nog even helemaal voor gaat vandaag ...... VOC Houzee! *

Reinaert | 01-07-08 | 11:40

iets met tjoeke-tjoeke stoombood naar takike-takkie oerwoud..?

Fimbulvetr | 01-07-08 | 11:39

@Klukkluk | 01-07-08 | 11:33,

Dit argument is afkomstig van mensen die wel eens wat gelezen hebben over slavenhandel en slavernij, maar werkelijk geen besef hebben hoe het er aan toe ging.
Al die honderd-duizenden slaven die de reis niet overleefd hebben..... Ze hadden jouw argument van hierboven post-huum moeten kunnen lezen..

Boellie | 01-07-08 | 11:38

Raoul is op dreef. Maar wie is Raoul?

Porrello | 01-07-08 | 11:38

Goed plan van Kenneth! Ik denk aan een VOC schip vol verongelijkte allochtonen die geketend het comfort van weleer ervaren. Roeien hoeven ze niet, dat schiet toch niet op.

Jan Doppie | 01-07-08 | 11:37

@van dal | 01-07-08 | 11:29,

Dat die Herfkens dat geld van de belastingbetaler reeds achter de kiezen heeft zitten, dat kan. Terug betalen moet ze. Ze gaat maar eens bellen met Frisia o.i.d.

Boellie | 01-07-08 | 11:34

Ach, al die Kunta Kinte's doen nu wel huilie huilie, maar zonder 'ons' zaten ze nog steeds schoenen te poetsen in het land dat 200 jaar geleden hun thuisland was.

Klukkluk | 01-07-08 | 11:33

PVDA offcourse het kon ook niet andersssss en de steun van groen links natuurlijk...

Wel een enkele reis boeken he !

Dan hebben we er geen probleem mee dat ons belasting geld weer over de balk wordt gegooit.

Berno | 01-07-08 | 11:33

@ ongeveerprecies | 01-07-08 | 11:29

Wat doet jou denken dat deze regering kosten in de hand wil houden?

Meautie | 01-07-08 | 11:32

Aaaaah arme mensjes huilie doen, hier heb je wat knikkers en een spiegeltje.

realiteitswaanzin | 01-07-08 | 11:32

LANDELIJKE SHOARMA BOYCOT OPROEP

mooi geluld man | 01-07-08 | 11:31

Zou is zo, ziezo...

klauwkikker | 01-07-08 | 11:31

Wie is Raoul?
Stel je eens voor man!

keinStil | 01-07-08 | 11:30

van dal | 01-07-08 | 11:28
Hoe heb ik je zou kunnen onderschatten....

klauwkikker | 01-07-08 | 11:30

Behangdelul | 01-07-08 | 11:27
-
Gewoon de bekende VOC mentaliteit. Hup in de kettingen en roeien. Niet zeuren en we zetten gelijk Woutertje Bos maar vooronder de kiel. vastgebonden zoals hier omschreven. piraten.hobbysite.info/straffen.html

lamoor | 01-07-08 | 11:30

Boellie | 01-07-08 | 11:29 dat heeft ze opgemaakt.

van dal | 01-07-08 | 11:29

Waar kan ik me aanmelden?? Die gasten moeten toch begeleid worden...

Grote Boze Wolf | 01-07-08 | 11:29

Als Eveline Herfkens haar door fraude bekomen inkomsten nou eens terugbetaalt dan kan dat reisje daar gemakkelijk mee bekostigd worden.

Boellie | 01-07-08 | 11:29

Past er 30 man in een zeecontainer van 3x6m? Want ik neem aan dat we de kosten voor deze waanzin wel een beetje beperkt willen houden.

ongeveerprecies | 01-07-08 | 11:29

klauwkikker | 01-07-08 | 11:28 jahaa, ik wist dat wel, ik gaf de hint aan cpt oranje om nog even door te zoeken....

van dal | 01-07-08 | 11:28

Hadden Ceasar, Cleopatra etc. ook geen slaven? Wie gaat daar zn excuus voor aanbieden en aan wie?

In die tijd, ervoor en erna was dat gewoon 'normaal'. Als ik het goed heb heeft dezelfde westerse wereld de mensenrechten uitgevonden om deze zelfde slaven te beschermen. Iets waar ze in sommige delen van de wereld tot de dag vandaag nog niet van hebben gehoord.

Porrello | 01-07-08 | 11:28

@ van Dal:
Het was Gerard Reve.

klauwkikker | 01-07-08 | 11:28

Ze gaan toch wel businessclass neem ik aan? Economy is zo denigerend en echt voor slaven...

Behangdelul | 01-07-08 | 11:27

"Veel Surinamers zijn verbolgen dat er veel aandacht en geld naar de Marokkaanse en Turkse gemeenschap gaat."
M.a.w., zij gratis geld, dan wij ook gratis geld. Ik ben ook verbolgen, mag ik dan nu op rijkskosten een reisje naar Australië boeken?

spanarchist | 01-07-08 | 11:26

Alle witten zijn schuldig! Moet je maar niet wit geboren zijn.
Betalen zul je! En daarna oprotten met witmenschen is het devies!

Ben je zwart geboren, kan je eisen en krijgen wat je wilt, want je hebt een kleurtje. En je kleurtje is je 3e paspoort om alles voor elkaar te krijgen en gebruik te maken van wat de linkschmenschen speciaal en exclusief voor gekleurde menschen verzinnen.

Wij betalen wel! Omdat ze een kleurtje hebben. -

Creaguurder | 01-07-08 | 11:26

Wat een krom geschreven stukje, nauwelijks leesbaar. Who the fuck is raoul nou weer?

sjors_dobbeljoe | 01-07-08 | 11:25

Na nina China, nu Ghana Ghana?

Gewoon_Normaal | 01-07-08 | 11:25

Ik wil als atheïst graag op reis naar Bethlehem, ten einde mijn regering beter te begrijpen. Waar kan ik declareren?

hekkesluiter | 01-07-08 | 11:25

Dus die bus met Spanjaarden net bij het Rijksmuseum was ook een delegatie van gesubsidieerden om te kijken hoe het ons is vergaan sinds de 80 jarige oorlog?

Iko Nal | 01-07-08 | 11:25

Uhmm.. ja, de Britten en in mindere mate de Nederlanders waren heel actief in het verschepen naar en verkopen van slaven aan planters op de Amerikaanse continent(en). Maar waarom hoor ik nou nooit boeroeperts over de West Afrikanen die vrolijk Negerts aan het vangen waren om ze aan die blanken te verkopen???? Slavernij was en is doodnormaal in Afrika. Afrikanen deden dat allang voor dat de blanken kwamen. De blanken hebben een paar honderd jaar flink aan verdiend en het afgeschaft toen het niet meer lonend bleek. Schandalig? JA! Maar zwart Afrika is nooit gestopt met slavernij....

en.wikipedia.org/wiki/Slavery_in_moder...

Fimbulvetr | 01-07-08 | 11:25

Truttebol | 01-07-08 | 11:23
-
Je hebt vroeger ooit eens opgelet in de klas!

lamoor | 01-07-08 | 11:25

Boeiend hoor. Waarom moet dat? Ik ben een kluizenaar, heb een hekel aan reizen, en toch weet ik heel veel over de wereld. Goh, hoe zou dat komen?

Truttebol | 01-07-08 | 11:23

Iedereen vergeet voor het gemak maar even dat de slavenhandel daar al sinds het begin der tijden de normaalste zaak van de wereld was.
Zelfs in de bijbel is al sprake van slavenhandel in Afrika.
Dat wij hun grootste afnemer werden wil nog niet zeggen dat wij het hebben uitgevonden. Sterker nog, vaak verkochten stamhoofden hun eigen dorpelingen aan de blanken. Niets uit de jungle geroofd dus..
Neemt niet weg dat we enkele eeuwen geleden fout zaten, maar tot op heden zie ik nog geen stamhoofd of staatshoofd uit Afrika speechen over hoe fout ze wel niet waren in die periode.
Slavernij komt nl nog steeds wijdverbreid voor in Afrika, denk maar aan mineralenmijnen en kindsoldaten...
We moesten maar eens ophouden ons voor de hele wereld te excuseren.

vagehond | 01-07-08 | 11:23

Normaal gesproken moet iemand die iets wil kopen er voor werken. Zal wel in les 2 van de inburgeringscursus behandeld zijn...

Tommygunner | 01-07-08 | 11:23

Octavianus | 01-07-08 | 11:15

Er staan vast nog wel wat rekeningen open....., maar ik ben het met je eens: "done is done".

Of ik moet aan grondleggers van de mensheid kunnen vragen waarom ze zonodig uit die boom moesten komen ......

Sikkeneur | 01-07-08 | 11:22

Ik zou wel eens weten hoeveel van dit soort flauwekul projecten jaarlijks subsidies krijgen of betaald worden door gemeenten... Ik wil een lijstje zodat we er ons druk over kunnen maken.

Leopold | 01-07-08 | 11:22

lol @ comment onder artikel in De Pers

DenLangel*l | 01-07-08 | 11:21

Ach jongens houdt nou een sop met die flauwe grappen over wo2
Mijn opa is in die tijd doodgeschoten.

Welliswaar uit de wachttoren in Dachau maar goed.

El_Guapo | 01-07-08 | 11:21

"‘Het is goed nu ook een reis te faciliteren. Zodat Amsterdammers beter begrijpen hoe het komt dat Frank Rijkaard ooit voor Ajax speelde en waar zijn voorouders vandaan komen.’"

ROfl.... was Rijkaard een ghanees?

Behangdelul | 01-07-08 | 11:21

Van de week een doku op rtv-nh, was een oud negroide vrouwtje in een takietakie land en die vertelde doodleuk dat haar negroide vader ook een aantal slaven in bezit had en niet alleen de nederlanders deden het, we waren alleen degene met het idee.

nul72 | 01-07-08 | 11:21

gaat iets mis...

[ironie]Nederland was ooit een erg vooruitstrevend land [/ironie]

zo beter?

Meautie | 01-07-08 | 11:20

Hier renfurm, nog met 5% korting ook; www.vakantiekaart.nl
kun je gratis anderhalve ghanees meenemen...

Behangdelul | 01-07-08 | 11:20

Enkele reis, neem ik aan?

laudanum | 01-07-08 | 11:19

<ironie>Nederland was ooit een erg vooruitstrevend land</ironie>

Meautie | 01-07-08 | 11:19

Zo langzamerhand is Ghana een stuk welvarender dan het Bananenkoninkrijk Nederland.

fuckje | 01-07-08 | 11:19

Reis betalen okay mits het een enkeltje betreft.

BloodHound | 01-07-08 | 11:19

Flowers | 01-07-08 | 11:17 maar er zijn er nog wel die nog informeren hoe het met hun fiets is, of ie wel goed wordt onderhouden enzo....

van dal | 01-07-08 | 11:18

Weg met ons!!

debilo | 01-07-08 | 11:18

Er zal wel weer niet verteld worden in welk werelddeel slavernij uitgevonden is, lang voordat er een witgezicht voet aan wal zette. Wie kinderen bij andere stammen vandaan roofden na de rest uitgemoord te hebben en verkochten aan eerdergenoemde witgezichten. Want dat ies weer diskriminazie, ongefundeerd etc. Ofzo.

Hertogin v. Pauperen | 01-07-08 | 11:17

maar goed, die slaven werkten onder andere op tabaksplantages.... die zouden nu mooi hun ontslag aangezegd gekregen hebben....

van dal | 01-07-08 | 11:17

Jaaaaaaaaaaaa dáár gaan die belastingcenten heen!
Komt het toch nog goed terecht.

Come on zeg, als ik in Duitsland ben (en daar kom ik vaak en met veel plezier) dan verwacht ik toch ook niet dat eenieder mijn voeten kust en om vergiffenis smeekt omdat mijn opa in WOII in Duitsland heeft moeten werken?

Dit stemt overigens niet overeen met de VOC mentaliteit.

Flowers | 01-07-08 | 11:17

Bestaat er een relatie tussen kleur/afkomst en subsidie vraag ik me dan weer af?
Dat er een relatie is tussen links denkende menschjeszz en subsidie was al langer bekend.
Als ik mijn horizon wil verbreden in Mexico, Peru etc kan ik daar als witmens wiens voorouders de koning van Hispania anaal hebben schoongelikt dan ook nog wat subsidie uitpeuren. Ik wil het antwoord niet eens horen.

Ik betaal zelf wel!

Gatverdarrie

El_Guapo | 01-07-08 | 11:17

Hop, ga me meteen opgeven voor die reis!

Lepo | 01-07-08 | 11:16

Captain Orange | 01-07-08 | 11:13 aanvulling: het was niet wolkers, zoek nog even...

van dal | 01-07-08 | 11:16

hou toch een keer op. gemakzuchtig wordt vergeten dat voor de blanken de slavernij in afrika cultureel al was ingebed. oja, en wie verkocht die slaven aan de blanken? tot slot: in heel europa bestond de term lijfeigenen. wat zouden dat ook alweer zijn en wanneer zouden de blanke afstammelingen genoegdoening vragen aan 'het blauwe bloed'?
done is done.

Octavianus | 01-07-08 | 11:15

mijn opa heeft in het jappenkamp gezetten krijg ik nu een reisje indonesie aangeboden?

straatkat | 01-07-08 | 11:15

Captain Orange | 01-07-08 | 11:13 tjoekie tjoekie boot... ik geloof dat je dát nog net mag zeggen...

van dal | 01-07-08 | 11:15

Ze kunnen toch met de boot, daar had Wolkers volgens mij opmerkingen over.....

Captain Orange | 01-07-08 | 11:13

slaaf = persoonlijke assistent!

ik zou nu best wel een ’personnlijke assistent’ willen hebben!!
geen probleem mee!

paddostoel | 01-07-08 | 11:12

Dertig? Er zijn er veel meer dacht ik.

Marco van Basteen | 01-07-08 | 11:11

Maar... JeePee is toch onze kampioen van de oude VOC waarden die de slavenhandel juist mogelijk maakte ?... Kan onze JeePee dan zó hypocriet zijn of weet hij niet waar hij over praat ?

Prikker | 01-07-08 | 11:11

rooibos plan?

dapperder dodo | 01-07-08 | 11:10

En wij mogen dat natuurlijk weer betalen, dan aub alleen enkele reis voor deze "gasten".

Ongelofelijke Boer | 01-07-08 | 11:10

O.
Zijn we al gestopt met slavenhandel....

Teen | 01-07-08 | 11:10

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken