Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Donner: "Arbeid maakt blij"

werken.jpgNet aangekomen met de leasebak, cappuchinootje extra suiker erbij, het laatste nieuws over Zimbabwe gedeeld met de jongens van boekhouding en dat lekkere wijf van sales in d'r reet geknepen? Geniet dan misschien van uw laatste hoogopgeleide werkdag. Want als de baas vanmiddag 'een vervelende mededeling' heeft en het yuppenkantoor na een vaag kredietcrisisverhaal sluit, staat u heel snel met een bezem het park te vegen tussen de andere kansenmensen van de stad. De tijd van een beetje werkloos chillen in de WW en rustig monsterboardend wachten tot de volgende topwerkgever toehapt is finito. Vanaf vandaag is de hoogopgeleide werknemer namelijk een opgejaagd dier. Minister Donner heeft de zweep klaargelegd voor dat werkschuwe tuig. Die luie WW'ers kosten alleen maar geld, en dan zeker die over het paard getilde klootzakjes die hun neus voor van alles en nog wat ophalen. Wie de kutbaantjes weigert, krijgt minder poen. Bollenpellen zullen ze! Loempias vouwen. Champignons steken, perkjes schoffelen met taakstraffers, bij Ziggo in het callcentrum klanten afzeiken of achter de kassa bij de Aldi. Your country needs U. Werken kreng!

Reaguursels

Inloggen

Simpel, goede zaak!

Maar dan ook niet vergeten de woekerbelastingen omlaag voor mensen die wel de ballen hebben om door te leren.

Verloren_onschuld | 03-07-08 | 12:15

Arbeid maakt blij? Dan werkt Donner zelf vast niet:(

Ante Cypera | 02-07-08 | 18:07

Arbeit macht frei!

henkdekanarie | 02-07-08 | 12:54

Donner moet eens een poosje in de mijnbouw gaan werken. Wat zal hij blij zijn (als de dag er op zit).

grote haas | 02-07-08 | 10:49

Ja daaaaag, ik ga straks als volwaardige politicoloog echt geen appels plukken! Het is prima dat ze mensen aan het werk willen zetten, maar iedereen op zijn eigen niveau. Ik neem trouwens aan dat de optie om tijdens je k*twerk te blijven solliciteren naar de wat hogere functies op blijft?

Jenesepa | 02-07-08 | 10:44

Arbeid maakt blij? Elke maand doet mijn loonstrook mij tot tranen roeren.

lichtpunt | 02-07-08 | 03:24

Werken is door Donner niet uitgevonden ....

Marley | 02-07-08 | 00:40

Aan de ene kant onzin, maar aan de andere kant denk ik, er zijn zoveel mensen die willens en wetens aan een opleiding beginnen waar gewoon geen werk in is (van sommige opleidingen is dat meer dan bekend) en vervolgens klagen en weigeren onder hun niveau te werken... dan denk ik ja goh! Dat wist je toch al toen je begon met die opleiding! Die doen het er volgens mij ook om. Zo van oh lekker studeren, dan waarschijnlijk nooit hoeven oh, kuch, kunnen, sorry, werken, goedzoooo. Ik wilde ook liever iets met mijn idealen doen, en ga dat ook doen, maar heb er wel een secretaresse diploma bij gescoord zodat ik in de tussentijd ook wat kan en heb. Gewoon een kwestie van willen, denk ik hoor.
-
Wat verstand betreft is het use it or lose it. Als je dagenlang geen fuck uit vreet, dan wordt je ook minder waard. Afhankelijk van wat je met je tijd ging doen dan.

Ohja | 01-07-08 | 21:29

En terecht, laat die extreem sneue Inholland-Commerciele Economie afgestuurde kneusjes die klaarkomen bij de gedachten aan een Opel Corsa ook maar eens werken. Vanmiddag ook weer een stereotype daarvan een flinke muilpeer gegeven omdat ie dacht dat ie een arrogante bek kon opzetten, ha, dat heeft ie geweten de n00b !

Kwekkert | 01-07-08 | 20:26

Grappig, dat Donner nu een beroep moet doen op diegenen die altijd al wilden en konden werken om de gaten te vullen waar het tokkievolk zich te goed voor voelt.

Emigreren dan maar?

Donner zuigt (met stijve Bubba gevulde) proefballon

houwezo | 01-07-08 | 19:25

kunnen ze eerst de arbeidslozen terug naar land van herkomst sturen aub?

Patrick Zweedsey | 01-07-08 | 19:14

dacht dat handje ophouden hier een gewoonte was geworden mede dankzij politici

Bassie B | 01-07-08 | 19:01

Geldt dat ook voor wachtgeldende politici?

viezeric | 01-07-08 | 15:30

Pierre Moustache | 01-07-08 | 14:27
dat vermoeden bestond reeds, maar nu dus ook bewezen

hetluis | 01-07-08 | 15:08

hetluis | 01-07-08 | 14:02
RSI komt vooral voor bij mensen die zich mateloos vervelen en/of ergeren op hun werk. En stress leidt tot verkramping. Dat is geen nieuws.

Pierre Moustache | 01-07-08 | 14:27

Beftequel | 01-07-08 | 13:12

Klopt precies wat je schrijft!

lant35 | 01-07-08 | 14:17

nu op nieuws: RSI bestaat niet, wetenschappelijk aangetoond: aan het werk, lutsers

hetluis | 01-07-08 | 14:02

Prima. De arbeidsmarkt is prima op het moment, als je een WO opleiding hebt en je kunt in een jaar niet aan het werk komen, dan ben je of een enorme knuppel, of had je maar gewoon even moeten nadenken voordat je ging studeren en de letters ir. voor je naam laten zetten ipv drs.

Jesse4487 | 01-07-08 | 13:43

Raoul? het zal wel, welkom!

chris010 | 01-07-08 | 13:17

Even een blik in de realiteit:
1) Het wordt de werkgever steeds makkelijker gemaakt om werknemers te ontslaan.
2) De aanstellingseisen zijn absurd opgesteld. Het liefst willen ze een 20-jarige met WO-diploma en 7 jaar relevante werkervaring.
3) Als er in je eigen branche om welke reden dan ook geen vacature is, dan krijg je bij UWV/CWI te horen dat je beter een omscholingscursus kan doen. als je dat doet en vervolgens in die andere branche gaat solliciteren, dan kom je niet aan de bak omdat je geen 'relevante werkervaring' hebt.
4) "Er is werk zat" wordt er geroepen. Ja, in de Randstad. In de rest van 0031 is het echt een stuk lastiger omdat al die grote bedrijven gezellig bij elkaar wilen zitten tussen alle volgelopen snelwegen.
5) "We kunnen maar geen geschikt personeel vinden." roepen de bedrijven. Heren, zie punt 3 en 4

Beftequel | 01-07-08 | 13:12

@ Subtiel | 01-07-08 | 13:01
Ik kan me anders nog levendig de journaal reportage van een paar jaar geleden herinneren toen de Nederlandse prostitutie net gelegaliseerd was en er opeens dit soort "jobs" op de borden van het arbeidsbureau verschenen....

Tinus Oudestraat | 01-07-08 | 13:07

Tinus, praat niet zo dom.

Subtiel | 01-07-08 | 13:01

een jaar lijkt me ruim voldoende om een geschikte baan te zoeken. als dat je niet lukt ben je een knuppel en is het niet meer dan terecht dat je een baan 'onder je niveau' aanneemt.

Demonische Eend | 01-07-08 | 12:59

Dus als er in de UWV/CWI bakken een vacature voor een legale job als prostituee staat word je verplicht om dat te gaan doen? Hmmm, gooien we meteen even het gelijkheidsbeginsel erin dat alle banen voor zowel mannen als vrouwen beschikbaar moeten zijn. Deze nieuwe regeling krijgt op die manier een hele nieuwe dimensie. Het is in ieder geval een beroepsgroep waar weinig aan WW gelden op bijgelegd hoeft te worden, dus ik voorzie de opening van het eerste staatsbordeel over een jaar (verklaart meteen waarom Job zoveel pandjes op de Wallen aan het kopen is).

Tinus Oudestraat | 01-07-08 | 12:54

De WW is een regeling tussen sociale partners, werkgevers en werknemers. Waar heeft de staat zich eigenlijk mee te bemoeien? Het riekt naar puur fascisme als je het mij vraagt. Totale staatscontrole op arbeid. Het wordt in alle redelijkheid voorgesteld, maar het heeft wel iets heel engs allemaal.

koerbagh ® | 01-07-08 | 12:52

Top-idee!! Nu ook nog het ontslagrecht versoepelen zodat je al die klaplopers eruit kan tiefen wanneer het je als baas belieft. Dan komt het toch nog 's goed, dan wordt er tenminste 's een keer gewerkt.

Multiflauwekulti | 01-07-08 | 12:34

Nieuw in Nederland: de schoffelwet.
U wordt hartelijk bedankt. Geldt deze regeling ook voor het kabinet zelf wanneer ze over een paar jaar stoppen?

Discus | 01-07-08 | 12:33

Ja want dat staat goed op je CV en zo ben je veel sneller terug in je eigen branche/markt! Want van Financial Controller terugstappen naar Blik-invetter is doodnormaal en daar zet niemand natuurlijkvraagtekens bij.
Meer 'passend' maken kan toch ook anders lijkt me.

Rafey | 01-07-08 | 12:27

voor 120 euro per uur bollenpellen (inclusief compensatie excl btw) lijkt me wel wat... waar kan ik tekenen???

yepyep | 01-07-08 | 12:20

Bij Ziggo klanten afzeiken klinkt helemaal zo erg nog niet...

Bozepanda | 01-07-08 | 12:11

Oké, het werkt als volgt. Trut of homo van CWI checkt op op kansloos- en kansrijkheid. Weten ze binnen drie minuten: uiterlijk, opleiding, ervaring. Val je in de eerste groep: tsjakka, WW. Bij de tweede groep doen ze er alles aan om geen uitkering te hoeven verstrekken. Dat was al zo.

Murdockyoufool | 01-07-08 | 12:09

Zo'n tussenbaan kan zeer zalvend werken voor je sollicitatievaardigheden..

seven | 01-07-08 | 12:00

@ captainobvious | 01-07-08 | 11:48
Als ik alles wat ik aan WW-premie heb betaald op een spaarrekening had gezet had ik er makkelijk een paar jaar van kunnen leven zonder sollicitatiegedoe en andere betutteling. Straks dus nog maar een jaartje WW en je moet er dan nog voor werken ook. Gewoon afschaffen die zooi en iedereen die meer premie heeft betaald dan aan uitkering gekregen z'n geld teruggeven!

John Toroflex | 01-07-08 | 12:00

Best, maar alleen als ik het schoffelteam mag managen voor een dik salaris, een auto van de zaak (geen vuilniswagen) een secretaresse en een marketingbudget.
Dan is Nederland in een mum van tijd het best geschoffelde land ter wereld.
Met vriendelijke groet,
De Staatstuiniers B.V. i.o.

flowert | 01-07-08 | 12:00

captainobvious | 01-07-08 | 11:48
helemaal mee eens, maar wij moeten wel betalen voor dit druilorenparadijs.

Pierre Moustache | 01-07-08 | 11:54

Je moet helemaal geen gebruik maken van WW of welke beperkende maatregel dan ook,zorg gewoon voor jezelf,en blijf zoveel mogelijk buiten het zicht van onze dictoriale overheid.

Dat gaat echt nog prima in 0031,mits je een beetje na kan denken en de regels kent en begrijpt.

captainobvious | 01-07-08 | 11:48

Stel je bent drs of ir en komt in de WW. Dan hoefde je tot vandaag het eerste halfjaar alleen op WO-functies te solliciteren en het tweede halfjaar op HBO-en WO-functies. Na een jaar moet je dan alles vanaf MBO accepteren. Defacto dus hetzelfde want er zijn geen banen beneden MBO-niveau.
Trouwens, de McD ziet je al aankomen als academicus van 50... Zulke werkgevers willen alleen dociele typetjes die je van alles wijs kunt maken. Academici of HBO'ers zijn voor die werkgevers veel te lastig.
En ik heb nog niemand gehoord over verdringing van laagopgeleiden door hoogopgeleiden... Weer een nieuwe groep kanslozen gecreeerd voor de bijstand. Donnert en al die rechtse roeptoeters die de slavernij willen herinvoeren voor werklozen, ga eens deaud!

John Toroflex | 01-07-08 | 11:45

Goede zaak, Piet Hein.

Ari Gold | 01-07-08 | 11:44

lant35 | 01-07-08 | 11:42
Gewoon een echte Nederlander.

Pierre Moustache | 01-07-08 | 11:44

Siebrandt | 01-07-08 | 11:02
Als jij nu eens ontslagen wordt, en een 'kansloze flikker' bent, volgens mij zit je dan het hardst te schreeuwen, dat je geen baan beneden je nivo wilt. Altijd zo met dat soort figuren, een ander willen veroordelen en kleineren en als ze het zelf overkomt staan ze op de achterste benen te schreeuwen.

lant35 | 01-07-08 | 11:42

Prima regel toch? Oh ja, niet vergeten de WW premie omlaag te doen, he!

snokkertje | 01-07-08 | 11:37

Na 1 jaar ja. Als je dan nog geen werk hebt gevonden?? Goeie regel!!

Rambo666 | 01-07-08 | 11:32

@elevator 10:32
F5 is refresh knop in windows.
Geen stijl slang voor reaguren op deze site en op desbetreffende knop drukken om de nieuwste reaguursels te zien.
Dit bij voorkeur in de baas z'n tijd.

de veteraan | 01-07-08 | 11:31

Zelfstandigen konden altijd al de tering genieten als het winkeltje instortte. Maar wel continu meteen al de helft van het inkomen inleveren om alle ergernis om je heen van te financieren. Tegen de tijd dat alle accijns en bullshitbelasting betaald is had je minstens 3 van de 5 dagen in bed kunnen blijven liggen.

Pierre Moustache | 01-07-08 | 11:24

NLCircle zegt: Eensch !!! Wil je geld in je handje, dan ga je er maar gewoon voor werken. Ook met een unifersiteire scdutie. En al helemaal dat volk dat slechts drs. voor de naam mag zetten, want daar zit niet veel zinnigs bij. Of je bent briljant en je wordt gewoon ir. (en niks dat gelul van die HBO-ers dat 'ing' eigenlijk hetzelfde is als 'ir' maar met iets meer praktijk) of je bent juist niet briljant maar kan goed dingen uit je hoofd leren en dan wordt je mr. De rest: doorstuderen of schoffelen (en dat is nog een bonus sinds we de mijnen hebben gesloten).

NLCircle | 01-07-08 | 11:21

@ behangdelul
Hmm maar als ik het goed begrijp zit je anders op de bank jou 2450 euro te trekken zonder dat je iets doet? Het uitgangspunt dat werken inderdaad loont en werkweigering wordt gekort vind ik goed. Ik denk dat je ondanks 350 euro meer toch liever je baantje met verandwoordelijkheid hebt en die alsnog zal proberen te krijgen?

Porrello | 01-07-08 | 11:18

Het is nu ook al zo dat je werk beneden je niveau moet aannemen (per half jaar ww "zakt" je opleiding). Dus een wo-er die al anderhalf jaar ww krijgt moet nu ook al solliciteren op lager werk. Alleen wordt er op dit moment niet gecompenseerd voor je laatst verdiende loon. Dus de vraag is of dit daadwerkelijk geld gaat opleveren of dat dit juist heel veel geld gaat kosten. Ik vermoed het laatste. Zo is het maximum bruto dagloon wat een werkloze academicus kan ontvangen op dit moment 177,03 euro. (x 5 per week, eerste twee maanden 75%, rest van de maanden, maximaal 38, 70%). Overigens, voor degenen die die niet weten; je krijgt geen ww als je in de laatste 36 maanden geen 26 hebt gewerkt, voor die mensen is er de bijstand.

knutsel | 01-07-08 | 11:17

goed geschreven voor een n00b. Welcum raoul!

superjan | 01-07-08 | 11:17

Helemaal mee eens. Een paar dagen in de kolenmijn. Dan piepen ze wel anders, die HBO/WO softies.

1sokkie | 01-07-08 | 11:17

Iedereen hier schijnt te vergeten dat wij ons jarenlang hebben blauwbetaald aan andermans lamlendigheidsparadijs. En dat we kunnen doodvallen als wij in aanmerking willen komen voor een beetje van het geld waarvan het regime ons jarenlang heeft beroofd. Zogenaamd om eventueel ooit onze eigen werkloosheid op te vangen. En nu mogen we tussen de tokkies tokkiedingetjes doen als het even tegenzit ? Omdat het regime al het geld heeft opgemaakt aan het knuffelen van ongewenste elementen ?

Pierre Moustache | 01-07-08 | 11:14

En terecht, werken moeten ze.

nul72 | 01-07-08 | 11:13

@Bibberbalk...
Slimme zet als Academicus.... een knap staaltje denkwerk. Pfffffffff hadden we maar meer doeners dan denkers in dit land..... zou een hoop schelen. Je geeft een goed voorbeeld Bibberbalk! Dank voor de visuele ondersteuning aan dit topic. Je bent een echte DIE HARD !

Subtiel | 01-07-08 | 11:12

Ik snap de gedachtengang niet. WW is een tijdelijk oplossing, voor mensen die werkeloos worden en op zoek zijn naar een nieuwe baan. Dus OF de WW-er vindt een nieuwe baan op niveau en het probleem is opgelost, OF de WW-er vindt geen baan en belandt in de bijstand. Het ligt dus veel meer voor de hand om nu eindelijk eens bijstandstrekkers aan het werk te schoppen. En dan niet gaan zeuren dat je een langdurig werkeloze niet kan motiveren, geen inkomen en op straat staan is een prima motivatie om van je reedt te komen.....

Fimbulvetr | 01-07-08 | 11:10

Nou lekker dan, sta je daar straks naast Fleisch de hondendrollen op te scheppen op het lokale uitlaatveldje, maar een topics 's avonds om te vullen........

Sikkeneur | 01-07-08 | 11:10

StijlvolRechts | 01-07-08 | 11:08

Ja, dat is wel de bedoeling.

Maaier | 01-07-08 | 11:10

Prima. Gaat dan de WW heffing ook van mij salaris strookje af? Ik bedoel als ik betaal voor iets waar ik niet in mag wil ik het ook niet betalen.

StijlvolRechts | 01-07-08 | 11:08

Arbeid maakt naast blij ook vrij!

KotzenjammerKid | 01-07-08 | 11:07

Stukjes van Raoul lopen net niet helemaal lekker, viel me al eerder op. Geen fouten oid, maar gewoon niet compleet soepel. Werk daar aan, ik klik niet voor niks op al jullie ads.

Polonium 210 | 01-07-08 | 11:07

@PorellO; NEE

en voor alle mensen die dit als een geode maatregel zien:

Behangdelul | 01-07-08 | 10:51

Behangdelul | 01-07-08 | 11:06

En terecht,
Thuiszitten en geld vangen, prima maar dan wel wat er voor doen en het boeit me echt niet hoevel tig opleidingen je hebt gedaan. Ik betaal je ww en dus zorg jij maar dat m'n straat schoon is. Klaar.
Heb sowieso nooit gesnapt dat dit zomaar kan, beetje niks doen en handjes ophouden. Voor niks gaat de zon op voor de rest moet je dokken.

Litheran | 01-07-08 | 11:06

HO HO HO

Is dit niet de eerste kabinetsmaatregel waarbij arbeid inderdaad loont?

Porrello | 01-07-08 | 11:05

Ik krijg trek in Donner kebab.

Van Druten | 01-07-08 | 11:04

Goed idee Donner. Ik wilde het eigenlijk al een tijdje, maar nu krijg ik toch werkelijk de kans om stadswacht te worden.

steven paul | 01-07-08 | 11:04

Als je een na een jaar geen baan hebt ben je gewoon een kansloze flikker, dus moet je niet zeuren als je moet gaan schoffelen.

Siebrandt | 01-07-08 | 11:02

@ cjg | 01-07-08 | 10:38
Ik weet het!!!
Badmeester! De hele dag aan het zwembad of bij de reddingsbrigade.
Lekker op een bootje dobberen.
Ik ga meteen voor mijn ontslag zorgen.
*is baas op zijn bek aan het slaan*

cjg | 01-07-08 | 11:01

Goede actie, laat "hoogopgeleiden" maar lekker hard werken, in plaats van de belastinggeld een beetje aan nutteloze dingen spenderen.

Marux | 01-07-08 | 11:00

Prof. Yakko | 01-07-08 | 10:56
Als je thuis zit, loop je die achterstand toch net zo goed op? Als je echt gemotiveerd bent, zijn er de avonduren om te solliciteren en je vakgebied bij te houden.
Je 2de punt ben ik het mee eens, daar zou wel rekening mee moeten worden gehouden.

madakantognie?! | 01-07-08 | 10:59

In beginsel moet iedereen die KAN werken, gewoon werken voor zijn geld i.p.v. zijn handje ophouden. 1ste keer dat ik het met Donnert eens ben...

Tommygunner | 01-07-08 | 10:59

Maar als ik voor 2 ton per jaar bollen ga pellen, dan kan dat toch helemaal niet uit?

hekkesluiter | 01-07-08 | 10:59

Ik weiger als academicus (kom wel aan een baan) om iets aan te nemen van het UWV. Dat bepaal ik in dit land allemaal nog zelf wel. Kom op slappe watjes, niet alles voor zoete koek slikken wat Balkie u voorschuift. Kunnen mensen niet meer voor zichzelf nadenken dan?

Bibberbalk | 01-07-08 | 10:58

Maar je loopt op deze manier natuurlijk wel een achterstand op op je vakgebied. Je bent namelijk ineens voltijd bezig met ander werk dan je eigen.
En wat nou als je bijvoorbeeld tekenaar bent en je moet ineens grof werk met je handen gaan doen, of je verliest een paar vingers in een houtzagerij oid? Dan kan je je eigenlijke beroep nooit meer uitoefenen.

Prof. Yakko | 01-07-08 | 10:56

alleen die compensatieregeling is fout en komt er noooooit door

apekop | 01-07-08 | 10:55

Dit idee speelt al jáaaaaren... De VVD had de vorige kabinetsperiode al plannen liggen, maar kreeg het er niet door.. dat kon je volgens de pvda en het cda niet maken. Nu: omdat deze partijen het geld over de balk smijten aan allerlei nonsens en links gedachtegoed mbt milieu, omroepen en woonwijken houden ze natuurlijk niks over en moeten ze wel om ergens geld mee te besparen.
Ik zeg: Eindelijk maar toch! Niet willen werken is ook géén uitkering, of een verlaagde in ieder geval! Stelletje aartsluie ww-trekkers.
In een aantal gemeenten wordt er al mee geëxperimenteerd. Resultaat: Bijna geen ww-aanvragen meer! Waarom: deze mensen willen uberhaubt niet werken, ze willen alleen maar geld en altijd maar de staat afzeiken. (Wat dat betreft zijn antilianen nog beter; die willen alleen geld.) Deze groep mensen doet niks en wil niks (behalve geld dan) en is voornamelijk aangesloten bij de sp, maar ook bij de pvda. Let maar op, dat de sp fel tegen zal zijn. Prima timing trouwens, linke jantje is net weg.

apekop | 01-07-08 | 10:53

De compensatieregeling houdt in dat WW’ers 70 procent van hun uitkering mogen houden, en dat het inkomen dat ze verdienen bij de nieuwe werkgever daarbij opgeteld wordt. Een woordvoerder van Sociale Zaken rekent voor: „Krijg je een WW-uitkering van 2000 euro, dan houd je daar dus 1400 van over. Verdien je in een ’mindere’ baan nog 1000 euro, dan wordt dat in totaal 2400 euro. Zo loont het dus om te werken, terwijl je anders met een nieuwe baan erop achteruit was gegaan"

Even checken of ik het goed begrijp:
ik verdien bv 3500 euro in de maand, hoop stress en verantwoordelijkheid en overuren etc. En ik kom op straat te staan. dan ga ik lekker bij de MC patatjes bakken en chillen en blowen met mijn hommies aldaar, lekker spugen op de burgers, u kent het wel. stel, daar verdien ik 1400 in de maand.
Mijn WW is 2450 eu + 1400 eu = 3850 eu. Dus 350 eu meer in de maand?
Ik ga dus lekker chillen voor dik meer geld? Ja ja, deze regering stimuleert je echt om het maximale uit jezelf te halen!

Behangdelul | 01-07-08 | 10:51

madakantognie?! | 01-07-08 | 10:41
Maar als iemand met een hbo of universitaire opleiding wel z'n uiterste best doet en dan nog niets vind, bijvoorbeeld dat er sprake is van vriendjespolitiek bij veel organisaties of geen netwerk heeft. Dan moet deze persoon dan maar als straf, als een soort criminele tokkie/tbs- figuur aan de slag in het plantsoen? Het lijkt het voormalige DDR ijzeren gordijn wel.

lant35 | 01-07-08 | 10:51

Ook lekker voor de laagopgeleiden; Zij werken voor pakweg 1000 euri en dan komt er zo'n omlaaggevallen kostuum bij die hetzelfde werk gaat doen en zijn of haar ww mag behouden naast het bollen-pel-loon.

drastic | 01-07-08 | 10:50

"Your county needs U" En u moet geen talen spreken die u niet machtig bent!

prestodegekste | 01-07-08 | 10:50

Beste Maaier,
Als je politiek bedrijft mag je niet emontioneel reageren en beslisen op basis van enkele uitzonderingen. Je moet de grote kern sturen. Ik ken er genoeg die niet WILLEN werken. Maar als je hun de uitkering afneemt dan moeten ze wel. Dat zeggen ze zelf. En ja, er zijn er altijd die lijden door zo'n beslissingen. Je kan niet iedereen tevreden stellen.
Wat ze ook snel moeten regelen is een versoepeling van het ontslagrecht. Er zijn teveel "werkenden" die hun geld krijgen ipv verdienen. Ik denk dat er best werkelozen zijn die hun prima kunnen vervangen. Immers is loon nog altijd een afkorting van beloning. En een beloning krijg je na een goede prestatie.
Als ze nu bij de overheid nog eens regelen dat je iemand zonder bijkomende kosten op straat kan zetten bij onvoldoende prestatie of dat je mag belonen naar prestatie dan zal het snel een positieve invloed hebben op de economie in dit land. En dat er dan mensen zullen zijn met een riant salaris, dan verdienen ze dat ook. En als je dan nog steeds uitkeringstrekker bent dan verdien je dat ook.
Zo, einde preek.

Subtiel | 01-07-08 | 10:47

Ik werk inmiddels 20 jaar, elke maand gaat 52% en onderanderen 3,5% WW premie van mijn salaris af. Volgens mij heb ik een aardig spaar potje opgebouwd bij de staat

predman | 01-07-08 | 10:47

@Nobel Preiz: Dûh!
@Wat doe je voor werk dan, toetsenborden testen?

handsomedevil | 01-07-08 | 10:46

Zeer terecht. Een opleiding is geen garantie voor geld, werk is dat wel. Je brood verdienen met ongeschoold werk is duizendmaal eervoller dan geld vangen voor het met een nutteloos diploma thuis op de bank zitten.

C. W. Moss | 01-07-08 | 10:45

safire | 01-07-08 | 10:43

OMdat de overheid ook af en toe iets moet doen met rechtszekerheid. Je kan niet zomaar eerder verworven rechten overboord kieperen. Natuurlijk past de regering dat vrij willekeurig toe, maar dat is de reden.

Maaier | 01-07-08 | 10:45

Dikke shit!
Dus als ik hier mijn baan kwijt raak:

"Een academicus die bollenpeller wordt, zal er in inkomen overigens niet op achteruit gaan. Via een compensatieregeling zorgt de overheid ervoor dat werk op alle niveaus altijd meer oplevert dan WW, die gerelateerd wordt aan het laatstverdiende loon."

Dan ga ik lekker een krantenwijkje nemen of kaartjesverkoper bij een zwembad ofzo. Lekker niks doen voor een dik salaris!
Waarom nog je HBO of WO diploma halen? Oh ja, om hoog te kunnen starten, maar daarna kun je lekker VMBO-niveau werk gaan doen!

Goud idee regering, nu weet ik waar alle accijnzen voor bedoeld zijn!

Behangdelul | 01-07-08 | 10:45

Waarom hoeven de meeste ambtenaren die nog steeds stukken meer krijgen dan "gewone" WW-ers (omdat "boven- en buitenwettelijke" uitkeringen compensatie geven voor de vroegere wachtgeldregelingen) niet te solliciteren? Waarom geldt de nieuwe interpretatie van het begrip "passende arbeid" niet ook voor degenen die voor 1 juli zijn ontslagen?

safire | 01-07-08 | 10:43

Dus dat snapt Donner dan weer wel. Ik ben het met hem eens, maar omdat hij een CDA'er is ben ik het toch weer niet met hem eens.

Fleauxe | 01-07-08 | 10:42

Goed initiatief. Als iemand met een HBO of universitaire opleiding echt graag een baan wil vinden binnen zijn/haar vakgebied, zal de motivatie om daar naar te zoeken alleen maar groter zijn wanneer die persoon werk moet doen wat niet bevalt.

madakantognie?! | 01-07-08 | 10:41

Als je als academicus langer dan een jaar thuis zit (zoals in het artikel in Trouw als voorwaarde wordt gesteld) dan doe je toch echt iets verkeerd en lijkt me het ook beter dat je gaat bollenpellen...

Randall Flagg | 01-07-08 | 10:40

@mezelf 10.38 Waarbij ik aanvul dat ik natuurlijk eerst het Trouwartikel had moeten lezen om te weten dat het over WW-ers gaat, wat een totaal andere doelgroep is natuurlijk. Prima plan, een jaar is redelijk.

Maaier | 01-07-08 | 10:40

spellen is ook een vak....

funzz | 01-07-08 | 10:39

In het artikel staat, 'Een academicus die bollenpeller wordt, zal er in inkomen overigens niet op achteruit gaan. Via een compensatieregeling zorgt de overheid ervoor dat werk op alle niveaus altijd meer oplevert'
Dit betekend dus dat ik voor € 80.000 per jaar op een hark kan leunen in het park.
In mijn italiaanse maatpak op de trekker bij de boer om de hoek.
Geen stress meer, wel zelfde salaris.

cjg | 01-07-08 | 10:38

Als je weigert word je gekort op de uitkering. Nou ze korten maar wat ze willen, je kunt het toch, met er wat bijklussen, dit zo weer financieel opvangen.
Laat hem maar de toiletten gaan schoonmaken daar in het 2e kamer gebouw in plaats van wat dossiers recht te zetten en mensen zitten op te jagen, want veel meer doen ze eigenlijk niet.

lant35 | 01-07-08 | 10:38

Subtiel | 01-07-08 | 10:33

Klinkt makkelijker dan het is. Nog meer bureaucratie om de kortingen op uitkeringen te regelen, begeleiding voor mensen die al jaren niets doen kost extra geld. Bovendien, wat er nu in d ebijstand zit is echt het allerlaagste, de kansrijke mensen zijn allang uitgestroomd. Dat betekent dat je te maken hebt met de écht werkschuwe allochtonen, de alcoholistische stoepbierdrink-tokkie en andere halve geestelijk gehandicapten. Die kunnen niets en willen niets. En dan kun je wel zeggen: geen knaken meer, maar als er dan weer kinderen in het spel zijn, doe je dat ook niet 1-2-3.

Maaier | 01-07-08 | 10:38

Teen | 01-07-08 | 10:22

Haha, correct, ik werk hier ook met een stelletje randdebielen.

Captain Orange | 01-07-08 | 10:37

Had je maar een studie moeten volgen waar wel vraag naar is, in plaats van Vrijetijdskunde of Culturele Vorming

Ivoren Toren | 01-07-08 | 10:37

@Teen | 01-07-08 | 10:22
hoezo, je was toch een pijpsletje van 13? Wat voor werk anders dan door 60-jarigen in je reedt geneukt worden zou je nog beter kunnen dan?

chewhakbar | 01-07-08 | 10:36

Marv007 | 01-07-08 | 10:09
Hebben wij jou al eerder gezien Marv007 ?
Raoul is er al een tijdje, heaur.

Bigi Bana Boy | 01-07-08 | 10:36

Heel goed van Donnert en het is niet eens een rechts standpunt imho.
Che Guevara heeft ooit gezegd : "Wie niet werkt zal niet eten" en zo is het.

Bigi Bana Boy | 01-07-08 | 10:35

Dat zal een groot succes worden. Wat denkt u zelf dat er gebeurt als je een vwo verstand laat garnalenpellen?
Misschien is het goed om te beseffen dat ww is voor mensen die dus al wel gewerkt hebben. Misschien is het een idee om de types die nog nooit iets uitgevoerd hebben eens aan de gang te zetten.
Trouwens: als zelfstandige kan je zowiezo de tering genieten. Geen werk, geen vreten. Maar natuurlijk wel dik belasting betalen zolang het goed gaat.

Pierre Moustache | 01-07-08 | 10:34

Dat zou niet goed zijn voor GS, heel wat minder reaguursels per dag.

Maaier | 01-07-08 | 10:33

Hij kan van mij deaud Donnerren.

monaco | 01-07-08 | 10:33

Een paar jaar geleden eens een gesprek gehad met een hongaarse meneer die putdeksels aan het boenen was. Ik vroeg hem waarom hij dat deed... zijn antwoord was duidelijk. Hij had geen vaste baan en moest om een uitkering te krijgen werken voor de regering. Vind ik nog steeds een strak plan. Moesten we hier ook maar eens invoeren. Werkeloos? Niks te doen? Een baan geweigerd? Niet solliciteren? Geen bewijs ervan? Ga maar putdeksels poetsen of kauwgom van de grond afpeuteren.

Subtiel | 01-07-08 | 10:33

@de veteraan | 01-07-08 | 10:27
F5en ? Geld verdienen ofzo ?

elevator | 01-07-08 | 10:32

@handsomedevil
Delegeren is ook werken. Geld uitgeven van anderen (politicus) schijnt hier ook onder te vallen.

I (8)You fokker | 01-07-08 | 10:32

Zorgen ze wel voor genoeg parkeerplaatsen bij de bollenvelden voor al die leaseauto's?

uninvited guest | 01-07-08 | 10:32

Dan roepe men zich de Vloek des Godes af het Werk der Maatschappij door Schepsels te laten vervullen zonder Zweet des Aanschijns.

Ingelheit | 01-07-08 | 10:31

Wat doet mijn profielschets hierboven?

Tux t. penguin | 01-07-08 | 10:30

Geld dit ook voor ambtenaren die met een wachtgeld regeling thuis zitten ?

elevator | 01-07-08 | 10:30

Wat een phantastische kop... Arbeid maakt blij. Tendetieus, wel gefundeerd en voor sommigen nodeloos kwetsend. Briljant!

Fruitreep_appel | 01-07-08 | 10:29

@handsomedevil
Sukkel, ik zit lekker te F5en als manager. De rest wekt hard.
Het leven kan mooi zijn.

de veteraan | 01-07-08 | 10:27

@ Inert
Helaas: "De regeling gaat meteen in en geldt alleen voor werknemers die vanaf vandaag werkloos raken." Anders zou de PvdA ook nooit akkoord zijn gegaan met dit voorstel. De vraag is hoe ze die fantastische compensaties gaan betalen...

Peter Ervers | 01-07-08 | 10:27

DenLangel*l | 01-07-08 | 10:10
En dan? Je neemt dan ook geen uitkering aan? Heel erg nare moraal heb je

Oerkoendoe | 01-07-08 | 10:24

@handsomedevil | 01-07-08 | 10:22
.
U wel? Lutser...

Dr Nobel Preiz | 01-07-08 | 10:24

Dus zitten we met heel nederland voortaan ondergepiste champignons en spermaloempia's te eten. Wachttijden van 3 uur bij de Aldi en wordt je voortaan uitgescholden en bedreigd door iemand met een Hark in zijn klauwen ipv ongewapend tuig. Leuk! proberen! Om te beginnen met alle bodes en binnenhofpersoneel in Den Haag, kijken of ze dan nog nodig zijn...

Dr Nobel Preiz | 01-07-08 | 10:22

@Reaguurders: nee, jullie werken hard. Ga zelf wat doen, in plaats van je tijd te verspillen aan zo'n domme site als deze.

handsomedevil | 01-07-08 | 10:22

Kunnen we dan gelijk die HEAO-miepjes met '3 jaar werkervaring en nu al 3 jaar burn out omdat 50u werken per week helemaal niet is zoals ze zeiden op de HAVO' meenemen? Dank u.

Biff Eagleburger | 01-07-08 | 10:22

Ik heb al jaren een baan beneden mijn niveau.

-edit: Ik ken het-

Teen | 01-07-08 | 10:22

HOERAAAAAAAAaaaaaaaaaaaaaaaaa ! Eindelijk iets goeds van dit kabinet. Krijgen de welwillenden ook nog iets terug meneer Donner???? Of verdwijnt alles in de broekzak van de roverheid....

Subtiel | 01-07-08 | 10:22

Goh, er is nog niet eens een 'Arbeit macht frei" comment geweest.

Modderkip | 01-07-08 | 10:21

@CoJoNes | 01-07-08 | 10:17
Jawel, maar een half jaar is uiteindelijk wel een redelijk termijn. En er staat nergens dat je niet kan door solliciteren. Alhoewel het wel redelijk moet blijven qua reisafstand e.d. Vind niet dat je mensen zomaar 4 uur reistijd of meer op kan leggen...

Hellsmurfje | 01-07-08 | 10:21

@kolonel 10:12

Ben alleen bang dat er niet zoiets bestaat als een baan beneden het niveau van de bijstandskoning..

de veteraan | 01-07-08 | 10:20

Overigens, moet er wel opgelet worden dat je hernia patienten niet in 1 keer gaat inzetten als stratenmaker.

Hellsmurfje | 01-07-08 | 10:19

Uitstekend dat Donner de zweep klaar heeft voor wie niet wil werken. Maar dan ook voor allen en iedereen graag.

Inert | 01-07-08 | 10:18

Daar wordt het dure pak wel vies van!

The prosecutor | 01-07-08 | 10:18

Volgens het gelinkt artikel (lees het ook eens), krijg je minstens een half jaar of jaar om iets nieuws te zoeken. Dat moet toch wel genoeg zijn, denk ik zo. :P

Wel lachen: eerst word je als directeur ontslagen, en vervolgens door je oude werknemers aangenomen als koffiejuffrouw, hahaha.

BigBabou | 01-07-08 | 10:17

Met onze kenniseconomie gaat het zo goed, dat quantumfysici straks dode blaadjes in het park wegblazen om een orkaan in de US te veroorzaken waardoor we daar weer wat dijkjes mogen aanleggen die worden afgerekend in dollars die geen flikker waard zijn.
Ziet dan niemand de brille van dit plan?

CoJoNes | 01-07-08 | 10:17

Het is niet eens zo heel onredelijk aangezien je er t.o.v. de ww niet op achteruit gaat.

Hellsmurfje | 01-07-08 | 10:16

Terechte regeling, maar dan ook de WW-premies omlaag.

prohibitandis | 01-07-08 | 10:16

Dus Doner gaat de achterban van zijn coalitiepartner aanpakken?

ExtremeExtremist | 01-07-08 | 10:14

Zet anders eerst eens effe die tweede/derde generatie 'gastarbeiders' en tokkies aan het werk in plaats van hoogopgeleide mensen met kudtwerk op te zadelen.

Tuvai | 01-07-08 | 10:14

*wenst MAXIMO en bijstandskoning veel sterkte en succes de komende tijd*

WHAHAHAHAHAHAHA!

*plop*

kolonel klootoog | 01-07-08 | 10:12

Schoorsteenveger | 01-07-08 | 10:10
lol :-D

Psycho-Labrat | 01-07-08 | 10:12

G-unite | 01-07-08 | 10:10
Ik begrijp dat het hier om extra inkomsten gaat. Er wordt niet gekort op de WW-uitkering. Een win-win heet dat geloof ik.

Schoorsteenveger | 01-07-08 | 10:12

Arbeit macht .... uhh spass.
Donner heeft een keertje gelijk. Nu die lamzakken daarbij het UWV aan het werkzetten.
Opheffen die kantoren.

I (8)You fokker | 01-07-08 | 10:12

terecht, luie flikkers met pretenties zijn eikels

behoorlijk | 01-07-08 | 10:11

Eindelijk! Dat jaar mag ook wel gehalveerd worden hoor...

ieie | 01-07-08 | 10:11

En Raoel is het eerste slachtoffertje van deze Wet?

Meneer | 01-07-08 | 10:11

@ Niet voor Jan | 01-07-08 | 10:09
Helemaal waar. Of je bent te oud, want vakantievierende 16-jarigen zijn goedkoper.. Gelukkig hoef ik me hier het komende half jaar geen zorgen om te maken.

Robin Hood | 01-07-08 | 10:11

uitzonderingen worden uiteraard gecreeerd voor gepigmenteerde medemensen en kansenjongeren. Sowieso zijn bijstandtrekkers, wajongers en wao'ers al bij voorbaat afgeschreven, dus een beetje kansenjongere zorgt wel dat hij daarin terecht komt ipv de ww. Ww is voor stumperts die ooit de intentie hebben weer aan de slag te gaan, dat soort kapitalistisch tuig moet je ongenadig aanpakken!

Klaboesterbeer | 01-07-08 | 10:11

drs. vuilnisman....

hmm klinkt toch anders.

Flowers | 01-07-08 | 10:10

Wat nou extra geld geven bovenop het loon? NIKS!

Als je geen werk vind, mag je jezelf melden bij het bejaardentehuis voor klusjes oid. We zijn veel te soft!

ConfuZor | 01-07-08 | 10:10

Psycho-Labrat | 01-07-08 | 10:07
Freudiaanse verspreking. Raoul was gisteren nog naar een paren-avond.

Schoorsteenveger | 01-07-08 | 10:10

maar voor de rest.... dikke lul, ik ga met mn HBO (hopelijk over paar jaar master) geen bollenpellen of putjes scheppen!
laat die man asteblieft snel weer gaan rappen met kansenjongeren uit een van de vogelaarswijken!

DenLangel*l | 01-07-08 | 10:10

Prima. Maar dan OOK voor de ex-Tweede kamerleden etc met wachtgeld.

G-unite | 01-07-08 | 10:10

Zo zijn er toch wel zonnige kanten aan de gristenmoraal.

Lobo | 01-07-08 | 10:10

Dus we zien Wouter Bos binnenkort toiletten poetsen op Amsterdam CS?

Patrick Bateman | 01-07-08 | 10:09

Je moet ook gewoon een hoop centjes verdienen zonder je kop te gebruiken, dan heb je d'r geen last van...

vaagig | 01-07-08 | 10:09

heb ik jou hier eerder gezien, Raoul?

Marv007 | 01-07-08 | 10:09

Bollocks; ze willen je helemaal niet hebben. De laatste keer dat ik werkeloos was (een maandje of drie), heb ik alles geprobeerd, maar wat blijkt: zelfs bij de tuinderijen geven ze om continuiteit. Ze zeiden; we kunnen je wel aannemen, maar dan ben je over twee maanden weer weg.

Niet voor Jan | 01-07-08 | 10:09

over het paarD

DenLangel*l | 01-07-08 | 10:07

doe us heel snel nakijken op vergeten letters?
over het paar getild?
your county needs you?
lol :-)

Psycho-Labrat | 01-07-08 | 10:07

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken