Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

'Entertainmentindustrie' na jaren weer dolblij

kijk, illegale versie van EarthDe NVPI, die namens Hollywood en platenmaatschappijen spreekt zegt dat het onlangs uitgesproken downloadverbod "...erg veel betekent en ons heel wat gaat opleveren..." De rechtbank van Den Haag deed deze week een opmerkelijke uitspraak die er op neer komt dat het downloaden uit illegale bron een illegale daad is. Dat betekent voor u het volgende: U mag nu hopen dat u niet bij een zogenaamde nsb-internetprovider zit. Want op het moment dat Stichting Brein, of de NVPI achter uw ip-adres komt vanwege illegale downloads, via torrents bijvoorbeeld, kan dat heel veel geld gaan kosten. De NVPI: "Voor ons betekent dat we nu partijen kunnen aanpakken die het downloaden uit illegale bron faciliteren. Zij zetten mensen immers aan tot een illegale handeling." En via rechtszaken zal de NVPI vast ip-adressen krijgen en met deze ip's naar de rechter stappen zodat internetproviders de 'eigenaren' bekend moet maken. Ofwel, ga maar vast sparen!

Reaguursels

Inloggen

Di rechters gaan het nog druk krijgen dan in Nederland.
En de providers krijgen een omzet daling doordat hun klanten hun abbo verlagen .
Als je wordt verlinkt door je ISP heeft het ook geen nut meer om een 12Mbit stream te hebben namelijk

Jaapioooo | 28-06-08 | 17:53

Dom,dom,dom. Ik koop juist meer dvd's en cd's door het downloaden. Ik ontdek dingen waar ik anders nooit mee in contact had gekomen. Maar ja, het gaat Brein natuurlijk alleen maar om het eigen voortbestaan en niet om de 'benadeelden'.

HeerBommel | 28-06-08 | 15:54

Onderbuik | 27-06-08 | 16:12

Ik denk niet dat meneer Tonino er blij mee is dat hij nu ook al, geheel ten onrechte, wordt gelinkt aan kinderporno.

MarkvanBommel | 28-06-08 | 15:29

doskabouter | 28-06-08 | 14:12
Exact hetzelfde geldt voor torrents. Een torrent is ook alleen maar een 'roadmap to data', net zoals een NZB dat is. Bovendien kun je met iedere fatsoenlijke torrent-client ook torrentbestanden maken. Wat het grote verschil maakt tussen torrent/P2P en usenet is dat usenet leunt op het 'caching'-principe tussen de servers onderling (die nooit allemaal in sync staan). Zelfs met 100 dagen retentie blijkt dit tot op heden juridische veiligheid te bieden.

Fatsoensrakker | 28-06-08 | 15:17

Peter_S | 28-06-08 | 12:51
nu nog even zeggen wat je bedoelt en het zo een stuk makkelijker zijn.., ouwe torrenterT

baaderraf | 28-06-08 | 14:30

Artwido | 27-06-08 | 20:10

Een nzb is geen illegale content. Een nzb kan ook informatie bevatten over legale downloads.

Het is meer een community.

Bovendien kun je in programma's als newsleecher ook nzb bestanden maken en uitgebreid zoeken in nieuwsgroepen.

doskabouter | 28-06-08 | 14:12

berryberry | 27-06-08 | 16:39
Usenet is leuk, maar wat muziek betreft kan usenet bij lange na niet tippen aan wijlen Oink of de defacto 'split up' van Oink: Waffles.fm en What.cd. En als jij claimt van wel weet ik zeker dat jij nog nooit op een 'top' torrentboard gezeten hebt met muziek[i]liefhebbers[/i].

Fatsoensrakker | 28-06-08 | 13:15

@baaderraf | 28-06-08 | 09:16
Je blijft niet echt bij he?
.
O, nog een woord: PeerGuardian

Peter_S | 28-06-08 | 12:51

@klauwkikker | 27-06-08 | 20:39
'Als je het heel erg bont maakt krijg je van je provider een waarschuwing en als je dan nog niet luistert, word je van het internet afgepleurd. '
leuk bedacht..... Maar wie bepaalt die 'bonte' grens dan wel niet?

@ Waxli | 28-06-08 | 10:09
en.wikipedia.org/wiki/Transport_Layer_...

@Jerry Lundegaard | 28-06-08 | 11:24
zware video-advertenties pruimen, die in een website gepropt worden?

satcom | 28-06-08 | 12:30

En wat moet ik dan met m'n 20mb adsl2+ lijntje???

Jerry Lundegaard | 28-06-08 | 11:24

Bij Nieuwsgroepen heb je tegenwoordig SSL
Dan kunnen ze niets traceren wat je doet of download
Dus het gaat geen zin hebben voor betalende nieuwsgroepen downloaders

Hit | 28-06-08 | 11:19

@all
Als we nou eens al die mislukte kopieën (onderzetters met een gat) terugsturen en geld terugvragen.
Kijken wie er dan gaat huilen.

santadomenica | 28-06-08 | 11:19

godver daar gaat de marktwerking, bleven de prijzen binnen het betaalbare omdat elders het goekoper was, zullen nu de prijzen kunstmatig hoog worden gehouden... de tyfus! En de mmuziekanten hadden het al zo moeilijk? Jankbuilen, betekent alleen maar dat we via rare proxys moeten downloaden... wat een gelul!

Zeiker | 28-06-08 | 10:46

Balsaq | 27-06-08 | 17:11

SSL??

Waxli | 28-06-08 | 10:09

zielig_negertje | 28-06-08 | 09:32
Torrents gaan via een website en die zijn makkelijk te traceren en ook vaak locaal gehost.

baaderraf | 28-06-08 | 09:47

-weggejorist-

jurrreeeh | 28-06-08 | 09:38

@jospeh6085 | 28-06-08 | 09:02

Denk maar niet dat die uitvretersbelasting wordt afgeschaft. Neeneenee mensen.

Stir Glenfarclas II | 28-06-08 | 09:34

baaderraf: Ja maar met .torrents komt je data overal vandaan dus dan zou dat nog veel ontraceerbaarder moeten zijn..

zielig_negertje | 28-06-08 | 09:32

Usenet heeft buitenlandse servers, dus daar kan men zowieso niets tegen beginnen.
Dat geldt eigenlijk voor bijna alle binairies/nieuwsgroepen, dus voor degene die een beetje modern zijn en niet meer via die ouderwetse torrents downloaden is er geen vuiltje aan de lucht..

baaderraf | 28-06-08 | 09:16

ohja usenet is natuurlijk vrije nieuwsgaring :)

Rabarberke | 28-06-08 | 09:12

@bovenmens

Waarom valt usenet niet aan te pakken?

Rabarberke | 28-06-08 | 09:10

In de jaren 80 is de consument voor miljarden bestolen doordat uitvreters als BREIN en hun voorloper 2x 38 gulden 'rechten' rekenden, op de LP en op miljarden CD's die consumenten als kopie kopen. Je kan gewoon downloaden want stichting thuiskopie rekent al uitvretersbelasting op blanco dragers. Dus consumenten die eigen werk op een CD of andere drager zetten moeten hiervoor uitvretersbelasting afdragen. Naast ieder jaar maar hogere Staatsbelasting, wordt ook de belastingbetaler nu gedwongen om steeds meer belasting af te dragen aan uitvreters en andere private partijen. En goede artiesten zien echt geen cent van al die belastingen hoor. Die verdwijnt in de zakken van anderen.

jospeh6085 | 28-06-08 | 09:02

Usenet valt niet aan te pakken. Neem een abbo bij Tweak en je zit de komende jaren goed. Torrents worden inderdaad wel link, als deze trend zich doorzet.

Bovenmens | 28-06-08 | 08:55

lol wil de provider wel eens zien die dit aan durft, zet een site op met een oproep voor alle users van die provider om ze MASSAAL aan te klagen en het is einde verhaal....

zielig_negertje | 28-06-08 | 02:19

Gelukkig is mijn pappa advocaat..........

FCDH83 | 28-06-08 | 01:06

Brein: we gaan downloaders niet opjagen

Door Olaf van Miltenburg, vrijdag 27 juni 2008 20:00, views: 14.762

Auteursrechtenwaakhond Brein gaat individuele downloaders niet juridisch aanpakken, ondanks het feit dat een rechter downloaden van auteursrechtelijk materiaal zonder toestemming van de rechthebbende illegaal heeft verklaard.

pro.tweakers.net/nieuws/54230/brein-we...

ADRN | 28-06-08 | 00:33

Ja en BIG komt naar je huis om je op te pakken...

pazziej | 28-06-08 | 00:16

Ik voorzie weer een bloeiende industrie met illegale cassettebandjes.

michello | 28-06-08 | 00:11

Link naar artikel Spits. Brein wil ook nieuwsgroepen aanpakken en ISP 's een melding op jouw scherm laten geven dat je illegaal bezig bent. Als je een paar keer betrapt ben door je ISP dan wordt je verbannen ......
Wat een fucking kutland is dit toch, big brother komt zo ook mijn slaapkamer in. Neuken mag, maar niet te vaak en al helemaal niet op zondag, en oh ja, alleen als er een bevruchting gaat plaatsvinden... kom op waar bijft de revolutie ?
www.spitsnieuws.nl/archives/tech/2008/...

skydiver | 27-06-08 | 23:50

De privacy weegt in NL zwaar, dus zouden de IP nrs niet bekend mogen worden. Of wordt die wet maar gehandhaafd zoals de wind waait?

Megazand | 27-06-08 | 23:42

Zelf verheug ik me enorm op de dag dat Tim Kuik met pensioen gaat, en zich in een kort moment afvraagt wat-ie nou eigenlijk gepresteerd heeft tijdens zijn carriere als entertainment-pion. Goed voor hem dat-ie nu op een bevoorrechte positie flink zijn zakken kan vullen, maar hoe vertel je je kleinkinderen zoiets terwijl zij net de nieuwe Sensation 2024 hebben binnengehengeld via een 1gbit fiber-aansluiting?

Voor al die mensen die roepen dat ze een fantastische muziek-installatie hebben en dat er niets boven het zuivere toontje van een 'echte' cd gaat, hebben geen verstand van muziek. Jullie hebben peop in je oren en ogen en zijn ook de reden dat mevrouw van Breukelen elke week nieuwe botox in d'r gezicht laat ketsen.

RapidShare is voor heaumeaux...

KipNugget | 27-06-08 | 23:35

Lezen is ook een kunst...

klauwkikker | 27-06-08 | 23:32

Vijftien miljoen mensen
Op dat hele kleine stukje aarde
Die schrijf je niet de wetten voor
Die laat je in hun waarde
Vijftien miljoen mensen
Op dat hele kleine stukje aarde
Die moeten niet 't keurslijf in
Die laat je in hun waarde

michello | 27-06-08 | 23:31

En dus..... lekker belangrijk !!!! Typisch gevalletje nou te laat ..... iedereen hep alles al. kep nu al heeeeeel veeeeeeeel gig and counting. Neemt ik straks mijn externe harde mee naar me vrienden kopieer ik daar lekker alles. Een pink in een al lang gebroken dijk.

geteisem69 | 27-06-08 | 22:56

@promo stel niet van die domme vragen...
Ik denk niet dat ze het ene ruk uit maken waar je je shit vandaan download.
Wl kan je natuurlijk een usenet provider pakken die niet in nl zit want volgens mij kan de provider niet zien wat jij download van usenet.
Ik vind trouwens echt te dom dat ze eerst die bewaar plicht erdoor knallen met het excuus dat het alleen voor het aanpakken van ciminelen is en dan ff alle downloaders een oor aan naaien. Kut overheid dat ze echte boeven gaan vangen.

Haas82 | 27-06-08 | 22:55

Ik blijf downloaden. Klaagt men mij aan dreig ik mezelf op te blazen! MUHAHAHA. Ultiem plan niewaar?

Sjaaakie | 27-06-08 | 22:52

Maar hoe zit het dan met nieuwsgroepen? Is dit nu illegaal of niet als je hier een game of film download?

Promo | 27-06-08 | 22:41

Gaat een groot abbonnement internet inruilen voor een klein e-mail accountje dan maar.

huppeltrutje | 27-06-08 | 22:21

Ook leuk dat het overal nieuwsch is. Is gewoon een stunt om weer beetje angst in te zaaien om te downloaden. Sowieso gaan ze in hoger beroep of wat dan ook. En dan wordt z'n besluit teniet gedaan en dat komt natuurlijk niet in het nieuwsch.

peterweethetbeter | 27-06-08 | 22:20

Rapidshare premium accountje (30 euro voor 6 maanden) en alles ligt aan uw voeten. Google de film die je graag wilt zien met 'rapidshare' en je vindt praktisch alles..

pietklomp | 27-06-08 | 22:06

@ Nil desperandum | 27-06-08 | 19:42

Moet het natuurlijk wel te koop zijn.
De nieuwste afleveringen van TV series die hier eens over 3 jaar of helemaal niet worden uitgezonden, liggen ook niet bij FRS c.s. in de schappen.

SinkeLoep | 27-06-08 | 21:28

Is dat niet die club waar dat vreselijke mens in zit Jerney Kaagman

hvm1961 | 27-06-08 | 21:28

als downloaden verboden word schaf ik internet af .

16isgeil | 27-06-08 | 20:52

www.zultrax.com/

P2p via encryptie en meer maatregelen
zorgt wel dat als je Zultrax p2p installeert je ALLEEN het Zepp netwerk gebruikt en NIET Gnuttela

Ronnie | 27-06-08 | 20:47

Net was bij Netwerk, stichting BREIN aan het woord, en wat blijkt;
Ze willen naar een "waarschuwingssysteem" toe, Als je het heel erg bont maakt krijg je van je provider een waarschuwing en als je dan nog niet luistert, word je van het internet afgepleurd. Dus de soep wordt niet zo heet gegeten...

klauwkikker | 27-06-08 | 20:39

GodvoorDommen, wat ben ik blij dat ik weg ben uit Nederland... wat een eng land begint dat te worden...

911=>InsideJob | 27-06-08 | 20:35

@doskabouter; FTD bied wel degelijk de warez aan want bij iedere post kun je op de NZB knop klikken en word het als op een schoteltje voor je geserveerd.

Artwido | 27-06-08 | 20:10

@Nil desperandum | 27-06-08 | 19:42
of via Amazon of iTunes downloaden.

Auke | 27-06-08 | 19:57

@Bigi Bana Boy | 27-06-08 | 17:12
En één telefoontje van MDI aan Fleisch is genoeg om je mening in rook te doen opgaan.

Auke | 27-06-08 | 19:56

Grappige foto, Hoxha.
Is dat een Mursi (en.wikipedia.org/wiki/Mursi ), waar de fam. De Smet was (van sbs6 Groeten uit de Rimboe www.sbs6.nl/web/show/id=85662/langid=4... )? Maar daar doen de vrouwen van die schijven in de onderlip. Op jouw foto zit de schijf boven.
Die Mursi doen overigens niks aan multicuturaliteit. In no time waren ze bezig die Belgen om te toveren tot Mursi. Mursi zijn niet dom.
Tip: stuur uw oude CD's/DVD's als sympathiebetuiging naar:
____
Mursi
p/a SBS 6
Postbus 18179
1001 ZB AMSTERDAM
___
Dan krijgen ze een nuttiger bestemming dan de vuilverbranding.

Dorser | 27-06-08 | 19:44

Al het geneuzel lezende: is het niet makkelijker om gewoon naar de platenboer te gaan en desbetreffend CD/video te kopen?
Of ben ik nu een lullo?
Wat een gedoe allemaal.

Nil desperandum | 27-06-08 | 19:42

De NVPI maakt zich blij met een dooie mus. Het kopieren (lees downloaden) uit een illegale bron is altijd al illegaal geweest als je Artikel 16 eens wat beter doorleest. Er verandert niet zoveel, de bewijslast ligt nog steeds aan hun kant.
.
Je kan er dus op wachten dat die mislukte feldwebels van Brein schikkingsvoorstellen gaan doen bij bedrijven of personen die uiterst capabel zijn op zowel IT-technisch als juridisch gebied, en dan zijn de rapen gaar. Een strafbaar feit constateren en dan geen aangifte doen maar het door middel van een naar afpersing riekende schikking te proberen schikken.
.
Verdacht worden van een winkeldiefstal omdat je nu eenmaal in die winkel was, maar als je 50 euro betaald aan de chef dan praat hij nergens meer over? En als er al sprake was van diefstal, dan wordt er geen aangifte gedaan? En wat is er dan gestolen, kunnen ze dat vertellen?

Ranja Drinker | 27-06-08 | 19:41

@K1250 | 27-06-08 | 19:34
Hoho, copyright-schending betekent dat een artiest niet meer zelf mag bepalen wat hij voor zijn diensten/kunsten wenst te onvangen. Een erg anti-liberale gedachte.
Je vergelijking met fraude en dergelijke loopt helemaal mank.

Zeurders | 27-06-08 | 19:37

behoorlijk | 27-06-08 | 19:26
terecht. het is ook gewoon diefstal.
.
U heeft gelijk maar dat is de essentie niet.
De essentie is dat een artiest gewoon niets ziet van die heffing op CD’s
Niemand kan zien wie wat downloadt en wie er van die heffingen dan betaald zouden moeten worden.
Die heffingen van die CD’s gaan op aan dikke salarissen, auto’s en kantoren.
Brein en Thuiskopie houden alleen maar zichzelf in stand onder het mom, dat het ten koste zou gaan van die artiesten.
Ze stellen zelf dat ze de belangen behartigen van de entertainment INDUSTRIE niet die van de artiesten.
Wie steelt er nou van wie?

ADO-Le-Cent | 27-06-08 | 19:37

@behoorlijk: trek die gedachtengang eens door... Als copyright-schending diefstal word, dan geldt dat dus ook voor fraude, kartelvorming, prijsafspraken, etc. Aan een kant niet eens erg, kunnen we als burgers tenminste ook gewoon geld gaan claimen in plaatst van dat alleen de EU vangt met hun boetes.

K1250 | 27-06-08 | 19:34

terecht. het is ook gewoon diefstal.

behoorlijk | 27-06-08 | 19:26

Illegaal is illegaal.. een helder moment van deze rechter!

Zeurders | 27-06-08 | 19:21

De deur gaat langzaam maar zeker dicht, alleen de overheid doet 'm straks op een kiertje en houdt in de gaten wat er bij jou naar binnen en buiten piept. En als dat niet genoeg is, wordt je ook nog verlinkt door een ieder die dat goed uitkomt via de talloze anonieme kliklijntjes en meldtpunten en natuurlijk niet te vergeten de censuurspeurders, en alle anderde controlemannetjes (belastingambtenaar, AIVD, AID, AMF, BFT, Energieplisie, Mulieuplisie, Douane, parkeersplisie, Arboplisie, Buma, Senna Stemra troep, Waterplisie, Medisch dossier, Opvoedplisie, FIOD ECD, WID MOT plus tig anderen die er wel zijn maar waarvan je het bestaan niet eens weet). Tjeh, wat had ie Orwell een vooruitziende blik.

masyna70 | 27-06-08 | 19:20

oh nee he.. kzit bij een christenhonden isp xD

*films binnenhalend van isohunt*

DyingMuppet | 27-06-08 | 19:20

Dat wil nog niet zeggen dat die providers gedwongen kunnen worden om klantgevens van ip adressen te verstrekken.
.
UPC uit op eigen gewin.
Internet providers kunnen niet gedwongen worden klantgegevens uit te wisselen in Canada en hier zal het wel dezelfde kant uitgaan.
Dat zij toch gegevens verstrekken aan BREIN, een private stichting, is tegen alle regels in van de privacywet en heeft er alleen maar mee te maken dat zij films via hun netwerk tegen betaling willen aanbieden en derhalve worden ze door de entertainment industrie onder druk gezet, anders géén filmpjes, dus ook géén centjes.
www.elsevier.nl/nieuws/cultuur_en_tele...

ADO-Le-Cent | 27-06-08 | 19:17

Ja hallo!!! Ik weet zeker dat die rechter zich ook schuldig maakt aan het "illegaal" downloaden. Zou hij of zij ook maar een keertje door Brein gedagvaard worden.

ChorizoBoy | 27-06-08 | 19:07

Gelukkig, na Belgie en Frankrijk ook in Nederland. Ik was al even bang dat we hier liberaal zouden blijven.
Nog even en de rechter schrijft hier ook een filtertje voor. Gelukkig werken die puik, en zijn ze bijna gratis.

oval_balls | 27-06-08 | 19:03

@seven | 27-06-08 | 16:25
Schrijf dat maar op je buik (zie kwartje van kok) Seven :)

Templar | 27-06-08 | 18:44

Dat wordt dus weer lekker ouderwets downloaden via ftp-servertjes die zich ergens in een schimmige bananenrepubliek bevinden. Ik kan niet wachten.

Templar | 27-06-08 | 18:43

@CoJoNes | 27-06-08 | 16:13 Beetje laat maar ik was weg: Thanx! precies wat de dokter zocht....

vraagstaart | 27-06-08 | 18:42

Ik wil mijn buma-stemra terug van mijn gekochte Cd-rommetjes.
Gij zult niet stelen, de regering dult geen concurentie.

eed | 27-06-08 | 18:42

@Agent327 | 27-06-08 | 16:05

De wens is de vader van de gedachte, mijn waarde....

koyt | 27-06-08 | 18:41

zolang er boetes uitgedeeld kunnen worden verbieden ze ons vanalles

regenfrakske | 27-06-08 | 18:37

Hondenstreken.

911=>InsideJob | 27-06-08 | 18:32

Volgens mij staat er dat downloaden in strijd is met de EU-richtlijn. Maar de richtlijn is toch geen wet? Volgens mij moet van de richtlijn eerst een wet worden gemaakt of moet een bestaande wet worden aangepast. Tot die tijd kan een rechter niets.

Hubbe | 27-06-08 | 18:20

Die wordt nog wel teruggefloten door HB

Peter_S | 27-06-08 | 18:16

Ondanks dat downloaden van een illegale bron, nu illegaal is, mag de stichting thuiskopie het wel meerekenen in de thuiskopie-heffing.

Kortom, je betaald nog steeds een heffing voor downloaden. Alleen krijg je er nu niks mee voor terug. Sterker nog, je betaald ervoor en als je er gebruikt van maakt, kun je er nog een fikse boete voor krijgen ook.

Graaien: Gewoon omdat het kan.

K1250 | 27-06-08 | 18:11

Justiesie?

Juistisnie!

SuS | 27-06-08 | 18:02

Euhh... ik heb jaren geleden een boek geschreven waar ik geen rooie cent voor gekregen heb van thuiskopie.. Staat inmiddels wel volledig op Google Books... Waar ken ik ff vange? Bij Justiesie? Celebrity Deathmatch: Brein tegen Google en Justisie als scheids zeker (Blinde h@m@'s..)... Lijken pottdeurie wel EKater taferelen.. Mooi man!

*gaat eigen boek maar kopieren op papier van uit eigen tuin gekapte boom*

SuS | 27-06-08 | 17:58

Als zulke lage levensvormen als medewerkers van Brein het toch voor elkaar krijgen om je te pakken terwijl je de nieuwste episode van MilfHunters aan het downen ben dan verdien je ook gewoon een boete.

RechtsTuigje | 27-06-08 | 17:57

@satcom | 27-06-08 | 17:47 :

Lieverd, ik gebruik Grabit c.s. al jaren, ik zoek mijn downloads via FTD uit, ik upload zelfs wel eens een filmpje. Ik heb dus geen probleem, ik zie om me heen dat anderen dat wél hebben. En dáár ging het me om.

Reinaert | 27-06-08 | 17:54

Ik heb weinig tijd voor reaguren,te druk met downloaden.

lichtpunt | 27-06-08 | 17:49

@Bigi 17:12
Leuk te zien dat jij ontwaakt. Het vermaledije internet was het enige medium waar nauwelijks sturing aan te geven viel. Aanvankelijk werd getracht met pedo's het internet eng te maken, dit mislukte. De ingrepen van nu zijjn openlijker en onbeschofter. Zal meer steeds verzet en ontwaking oproepen en dat is goed.
Btw luidsprekers bij de cctv-cams in de UK hebben ze al.

Frank Culemborg | 27-06-08 | 17:41

@pleurtop | 17:28
'maar als het een nederlandse provider betreft, dan heeft die gewoon logfiles met jouw IP er in.'

Exact, de vraag is alleen : Waarom pakken ze de usenet providers niet aan, die daadwerkelijk de illegale content op hun servers hebben staan?
Die bieden namelijk content aan tegen betaling..... dus gewoon lekker usenet gebruiken, en als ze aan de deur staan, verwijzen naar jou usenet provider, ik ben erg benieuwd hoe een rechter daarover oordeelt!

satcom | 27-06-08 | 17:38

Ik ga er nu wel van uit dat de kopieheffing op lege media verdwijnt, zou toch te gek voor woorden zijn als je voor iets betaald dat illegaal is. Verder hoop ik dat men gewoon massaal die lui boycot. Bovendien zou men ook die klootzakken moeten verbien om het stelen te noemen, dat is het namelijk niet, het is copyright schending, niks meer en niks minder.

Anarki | 27-06-08 | 17:37

Ach alle Geenstijl reaguurders worden straks toch vanwege staats ondermijnende uitlatingen naar FEMA kampen gestuurd, een Brein aan de deur voor een illegaal filmpje maken wij niet meer mee.

LordBathory | 27-06-08 | 17:37

Bah! Wat een bangmakerij weer van de NVPI (en de gestapo-officieren van BREIN niet te vergeten). In hun schrijven doen ze natuurlijk net alsof dit ging om een rechtzaak tussen platenmaatschappijen en een 'illegale downloader' (een particulier, nog het liefste). Dit ging echter om een bodemprocedure die is aangespannen door blanco media-producenten (waaronder Sony, Philips, TDK en anderen) tegen Stichting De Thuiskopie en SONT. In dat kader - en alleen in dat kader - heeft de rechter het Nederlandse 'gedoogbeleid' op het gebied van illegaal downloaden getoetst aan de Europese regelgeving en gesteld dat 'het maken van een privé-kopie van illegaal materiaal een illegale daad is'. Boeien. Torrent-gebruikers waren natuurlijk al veel langer 'strafbaar' (uploaden mag niet - en dat doe je toch als onderdeel van een zwerm). De rechter heeft volgens mij helemaal niks gezegd over het versoepelen van regels om illegale downloaders of uploaders op te sporen of voor Hosters om klantgegevens vrij te geven als BREIN daarom zou vragen.

De Vrolijke Kaafir© | 27-06-08 | 17:35

@pleurtop | 27-06-08 | 17:28:

Momenteel gebruik ik nog Giganews, met de SSL optie. Dat is niet duur (20 of 25 dollar in de maand, dus ongeveer 3 Euro, nouja... ;). In de toekomst gaan we dan wel weer voor een Russische provider, of een Chinese.

Balsaq | 27-06-08 | 17:35

Hoezo illegaal? Is wel gratis, maar die download pagina's staan VOL met advertenties... Ze zullen daar toch wel geld van krijgen en dit toesturen aan de betreffende artiest? Of moet IK nu gaan kijken of iemand anders zijn plichten wel doet? Dat is toch voor eigen rechter spelen? Of mocht dat nou ook weer niet?

Naja *gaat normaal eens paar CDtjes afhalen*

Braboland | 27-06-08 | 17:33

@Libertariër | 27-06-08 | 17:26:

Dat kun je helemaal zelf bepalen. Jij kunt namelijk zelf instellen hoeveel bandbreedte Tor mag gebruiken. Mijn ervaring is dan als je dat onder de 10-20% van je uploadbandbreedte houdt, je daar _helemaal_ niets van merkt.

Als jou router op je netwerk QoS ondersteunt, kun je zelfs je Tor traffic op de laagste prioriteit zetten, en dan kun je de maximale Tor bandbreedte nog verder opkrikken zonder dat je er last van hebt.

Balsaq | 27-06-08 | 17:33

@ lawk | 27-06-08 | 16:05

Dan moet je wel een buitenlandse usenet provider hebben die geen zaken wil doen met het OM.

Het verkeer van de server naar jou is dan wel versleuteld, maar als het een nederlandse provider betreft, dan heeft die gewoon logfiles met jouw IP er in.
Proxy via taiwan via SSL zou dan uitkomst kunnen bieden, het gaat alleen retetraag.

pleurtop | 27-06-08 | 17:28

Oke thx dat is duidelijk.. En je verbinding? Wordt die veel langzamer?

Libertariër | 27-06-08 | 17:26

Sterf Brein, Sterf!

Boris Poepnagel | 27-06-08 | 17:26

@Libertariër | 27-06-08 | 17:15:

Als jij een default install van Tor doet: _ab_so_luut_ niet. Er wordt dan namelijk alleen een client geïnstalleerd, en andere machines sturen _niets_ via jouw systeem. Kun je probleemloos doen: even Tor en Privoxy installeren, en anoniem surfen maar!

Als je mee wilt helpen aan het netwerk, dan kan dat tot op een bepaald niveau ook zonder gevaar: In Tor wordt een client request (encrypted) via een "tunnel" van 3 andere machine gestuurd, en je kunt ervoor kiezen om jouw server alleen toe te staan op posities in die "tunnel" die niet de laatste zijn. Dat betekent dat er allerlei data _via_ jouw machine loopt *), maar dat het _nooit_ jouw machine is die de uiteindelijke (open) request het open internet op stuurt. Geen problemen met download-pedo's dus.

Alleen als je er voor kiest om jouw machine ook op de laatste positie in de tunnel toe te laten --door een zogeheten "Exit Node" te zijn--, loop je potentieel risico: dan kan het namelijk ook jouw machine zijn die de open request het open net op stuurt, en zou het dus _jouw_ machine (en _jouw_ IP adres) kunnen zijn dat op de kipo-downloadsite in de logs staat (zo dat al wordt gedownload over Tor).

Maar: als jij in de config geweaun Reject: *:* hebt staan, dan ben je _geen_ exit node, en loop je _geen_ gevaar. Ik kan je aanraden om een niet-exit-node server te draaien, want op die manier genereer je de hele tijd verkeer, en valt eventueel verkeer van jezelf niet op (!).

*) Het argument hier is dat jij niet weet --en niet _kunt_ weten, want je hebt de decryptiekeys daarvoor niet-- van wie, naar wie je informatie verstuurt (je kunt zelfs niet zien _of_ jij de eerste in de keten bent), en wat je verstuurt.

Balsaq | 27-06-08 | 17:22

Kom maar op zou ik zeggen... stelletje brein NSB'rs.

braadlap | 27-06-08 | 17:22

@Bigi Bana Boy | 27-06-08 | 17:12 ,
lekker veilig gevoel he,
'The average citizen in the UK is caught on CCTV cameras 300 times a day. '

vander F | 27-06-08 | 17:16

Jaja.. wat een bang makerij. dit gaat echt nergens over.

LayoutHatert | 27-06-08 | 17:16

Zo te zien deelt dat TOR de registraties op sites etc. van alle gebruikers en is er op die manier niet meer te bepalen welke acties van jou of van een ander waren, heb ik dat goed? Zo ja, loop je dan niet het risico dat je de registraties van pedeau's en dergelijke op je pc krijgt?

Libertariër | 27-06-08 | 17:15

@CoJoNes | 27-06-08 | 17:04 :

Tor heeft inmiddels al 2100 nodes, en groeit snel. Je kunt het zelf ook gebruiken. Ook Freenet en I2P worden steeds bruikbaarder.

Overigens, zoals gezegd, voorlopig is Usenet over SSL nog steeds probleemvrij.

@50Caliber | 27-06-08 | 17:10:

Die zit toch geweaun in de ports?

Balsaq | 27-06-08 | 17:13

De dag komt dat de overheid de meeste zaken op het Internet onder controle krijgt.
Als je dat combineert met het feit dat steeds meer zaken via het web gaan weet je welke Orwelliaanse toekomst ons wacht. Denk er maar eens over na wat er nu al allemaal over het web vliegt aan persoonlijke informatie ... bankgegevens, winkelgegevens, bibliotheek data, browse gegevens, pin gegevens enz enz.
Het erge is vooral dat er voor veel zaken straks niet eens meer een alternatief in het echte leven is. Denk bijvoorbeeld maar eens aan hoe ver bepaalde banken zijn met het minimaliseren van hun kantorennetwerk. De dag komt dat er geen alternatief voor het web meer is. En dan te bedenken dat iedereen zo naief zat te kwaken over die geweldige vrije anarchistische ruimte die het Internet bood een paar jaar geleden. Vergeet het mensen, met je kloten volledig in de informatiebankschroef zitten ios de toekomst die jullie wacht. Braaf doen, lezen en kijken naar wat de overheid goed voor je acht.

Bigi Bana Boy | 27-06-08 | 17:12

btw: laatst kreeg ik een een kwaaie baas an de foon.
Brein had briefje gestuurt dat iemand torrents hostte op bedrijfs IP.
Na wat uitzoeken bleek dat IP niet eens van ons bedrijf te zijn.

Het zijn gewoon luie / domme RATTEN!

satcom | 27-06-08 | 17:11

@Waxli | 27-06-08 | 16:03:

Zolang jij SSL gebruikt hoef je je nergens zorgen over te maken.

Balsaq | 27-06-08 | 17:11

Waar betalen we dan die thuiskopie-vergoeding op lege schijven nog voor? Wordt die dan ook afgeschaft?

Brutus Grootbek | 27-06-08 | 17:10

Tobus | 27-06-08 | 17:08
Zit een pukkel op. Gadver. Je webcam staat nog aan.

snokkertje | 27-06-08 | 17:10

Nou moet ik verdomme toch TOR aan de praat krijgen onder FreeBSD...
Kudt.

50Caliber | 27-06-08 | 17:10

Nou succes dan maar met je clamping down on LEGALE nieuwsgroepen.

Allejezus, das de 4e keer dat ik deze week met mijn bleaute reedt gebukt naar mijn monitor sta wegens een bericht op GS.

Tobus | 27-06-08 | 17:08

@CoJoNes | 27-06-08 | 17:04:

Als het voor jou werkt dan werkt het ook voor je eventuele vijand. Zeau democratisch is TOR eauk wel weer.

Reinaert | 27-06-08 | 17:08

@Libertariër | 27-06-08 | 16:59:

Geweaun direct inloggen op Echelon en/of Carnivore. Gaat eauk prima, mot je wel ff een useraccountje aanvragen bij www.nsa.gov bijvoorbeeld.

Reinaert | 27-06-08 | 17:06

@bosuitje | 27-06-08 | 17:03
.
gebruik Opera. Dan gaat alleen Dumpert/Flash (alleen GS!) alleen nog kut. Omdat een een of ander scholiertje de flashplayer in elkaar heeft geknutseld.
.
o ja, maar de rest gaat dan wel erg smooth. je hebt *kuch* wat meer bewegingsvrijheid ;)

lulletjerozewater | 27-06-08 | 17:06

*

Law enforcement officers use Tor

* Online surveillance: Tor allows officials to surf questionable web sites and services without leaving tell-tale tracks. If the system administrator of an illegal gambling site, for example, were to see multiple connections from government or law enforcement IP addresses in usage logs, investigations may be hampered.
@RickF | 27-06-08 | 16:58

* Sting operations: Similarly, anonymity allows law officers to engage in online “undercover ” operations. Regardless of how good an undercover officer's “street cred” may be, if the communications include IP ranges from police addresses, the cover is blown.
* Truly anonymous tip lines: While online anonymous tip lines are popular, without anonymity software, they are far less useful. Sophisticated sources understand that although a name or email address is not attached to information, server logs can identify them very quickly. As a result, tip line web sites that do not encourage anonymity are limiting the sources of their tips.

Inderdaad LOL. TOR wordt gebruikt om mensen te naaien.

CoJoNes | 27-06-08 | 17:04

@ CoJoNes | 27-06-08 | 16:13
Bedankt voor de fijne tip, ik zal het bij m'n buurman op z'n computer installeren, die begrijpt er toch geen hol van en ik vindt het wel zielig als ze nou precies hem eruit pikken.
*voelt zich weer helemaal up met downloaden*

S 2 de I 2 de R | 27-06-08 | 17:04

Dus iedereen is nu verdacht?

Aliensoundsystem | 27-06-08 | 17:03

seven | 27-06-08 | 16:25
Jij snapt het.

Waarom moet ik trouwens telkens weer uitloggen en inloggen om te kunnen posten? Jajaja.. cookiesync enzo. Werkt gewoon niet. GS op FF is dukke ruk.

bosuitje | 27-06-08 | 17:03

Libertariër | 27-06-08 | 16:59 Dan moet je met proxies enzo gaan werken, in het buitenland. Kan wel, alleen kom je veel sites niet meer op. Een ander alternatief (wat niemand vrijwel kent behalve Geeks, Jorissen, rechts-, links- en relifanatici, en ondergetekende dan, bij toeval) is om gewoon niet via het WWW (dat door ICANN beheerd wordt) data uit te wisselen, met zijn 18 ofzo basisservers, maar via alternatieve servers met andere protocolletjes. Oh ja, de Stasi van EHB zal die truuk ook wel kennen.

snokkertje | 27-06-08 | 17:03

Nou dan maar aan het streamen of nieuwsgroepen/opvolger torrent of via een grote upload site

Eratek | 27-06-08 | 17:02

Wat ik me dus altijd afvraag.. Als je nou regelmatig je IP adres veranderd, kunnen ze je dan niet opsporen?

Libertariër | 27-06-08 | 16:59

En wanneer gaat EHB de platenindustrie + vriendjes aanpakken wegens verdacht gelijke prijzen? Kartelvorming, ofzo. NMa, kom er maar in.

Verder: zak er maar in, kudtregering & corrupte rechterlijke macht. Ongezien een flinke verkoudheid voor jullie.

*Zelfjoris al toegepast heeft op reaguursel, GS heeft tenslotte ook geen leuke week achter de rug.*

snokkertje | 27-06-08 | 16:59

@ Reinaert | 27-06-08 | 16:20
Lol, voorop bij die site over TOR staat een grote link: "Wie gebruikt TOR?"
Mooie manier om je eigen product onderuit te halen :p

RickF | 27-06-08 | 16:58

Mag ik dan ook protesteren tegen die commercials die op m'n beeldscherm springen? Zal vast wel copyrighted beeld/geluidsmateriaal bij zitten. Word ik nog eens aangezet tot misdrijf ook!
@Tim Kuik; ga eens een keer 'uit' man, flapdrol.
@torrent-addicts; probeer eens Rapidshare.

OoO | 27-06-08 | 16:57

Analoge blanco video band € 0,33 per uur
Analoge blanco audio band € 0,23 per uur
Digitale blanco minidisc € 0,32 per uur
Blanco Hi MD € 1,10 per 1 GB
Digitale blanco audio cd-r/rw € 0,42 per uur
Digitale datacd-r/rw € 0,14 per schijf
Blanco DVD-r/rw € 0,60 per 4,7 GB
Blanco DVD+r/rw € 0,40 per 4,7 GB

seven | 27-06-08 | 16:56

quackel | 27-06-08 | 16:24
"however: STELEN is STELEN! :d"
Precies wat paltenmmaatschappijen al die decennia van ons gedaan hebben.

Agent327 | 27-06-08 | 16:24
Ben net terug uit de UK. Wat daar gaande is met CCTV camera's is echt niet te geloven.
Het enige wat nog ontbreekt is dat je direkt door een computerstem terecht gewezen wordt als je iets doet wat de boven ons gestelden niet welgevallig is.

Bigi Bana Boy | 27-06-08 | 16:56

en over de kopieerheffing: lekker belangrijk. underground web verdwijnt toch niet. ik krab aan mijn kont van dit soort nieuws. na nabster zou ook alles voorbij zijn. not. doet miju denken aan een collega die ooit op zijn werk met notepad inbrak op de bedrijfsserver. als je denkt dat het niet kan, kan het toch. aye :)

lulletjerozewater | 27-06-08 | 16:56

Als iTunes 320Kbps downloads biedt, ga ik betalen.
E 10,0 voor een albumpje op 128 kbps is pure diefstal.

CoJoNes | 27-06-08 | 16:55

Yes eindelijk, het faciliteren van server voor illegale handelingen is verboden.

Houdt dat nu ook in dat de overheid geen snelwegen meer mag aanleggen???
Want die geven aanleiding tot illegaal hard rijden.
Dus mensen, dat wordt straks allemaal met het openbaar vervoer..... busje komt zo

noya | 27-06-08 | 16:55

@Tisje

Leg dat maar eens uit aan de iets kleinere downloadcowboys dan ;) Die progjes die je ip veranderen/verbergen kennen de meeste wel, maar feilloos is dit zéker niet. Kom maar op met die ideeën en maak ons gelukkig!

DaG | 27-06-08 | 16:54

ik maak me hier totaal niet druk om, ik dl alleen dingen die in nl niet te krijgen zijn. Moeten ze de series etc maar gewoon eerder uitbrengen op dvd of eerder uitzenden, nl loopt altijd zo ver achter.

Duderoo | 27-06-08 | 16:53

Dit lijkt me funest voor de 'kleinere' artiesten/producenten die een geweldig gratis promotieplatform kwijt raken. Zij gaan het afleggen tegen de enorme budgetten van grote maatschappijen.

Ben trouwens benieuwd wie de gelukkige is die de eerste mega boete gaat krijgen :-(

*trekt netwerkkabel voorlopig maar even uit router*

Post die Joost | 27-06-08 | 16:53

@doskabouter | 27-06-08 | 16:48:

Je bent kennelijk ervaringsdeskundige dus ik kan niet anders dan je gelijk geven!

Off-topic: alles goed met Eucalypta trouwens?

Reinaert | 27-06-08 | 16:52

@seven | 27-06-08 | 16:45
Het lijkt wel een milieuheffing!
Ieder goed doel met deze overhead wordt door de staat verboden. De staat zelf (indirect) heeft een positie ingenomen in heffingenland die wel zo ongehoord schofterig is, dat je het als weldenkend mens onmogelijk kunt bevatten.

CoJoNes | 27-06-08 | 16:52

gevalletje rechter kent de wet niet. Uitzuigertjes maken zich blij met een dode mus.

je postbode | 27-06-08 | 16:51

@TormenT | 27-06-08 | 16:45:

Lang niet alles wat ik download is ook daadwerkelijk in de winkel te koop. Dat betekent dus dat ik het - meestal in het buitenland - zou moeten bestellen. Dat is kostbaar, werkt traag en levert de nodige rompslomp op. Bovendien is het niet goed voor het milieu.

Dus om het milieu te sparen download ik de handel gewoon. Eigenlijk ben ik wel rijp voor een lintje.

Reinaert | 27-06-08 | 16:50

En dan zeg ik weer:
'
M'n dikke ballen. Een kopie van een DVD die in de videotheek of winkel ligt is geen illegale bron. Lelijke, vieze, ranzige, grauwige, wazige cam filmpjes dan weer wel. Maar wie download dat überhaupt?
'
Je mag best geld vragen voor iets wat je zelf gemaakt hebt en andere mensen willen het (kopen). Maar vraag dan een normale prijs en ga niet keihard zitten profiteren. Méér dan profiteren, misbruik maken.
'
Ik download zelf weleens films, meestal films die hier niet uit komen of lastig te krijgen zijn. Of omdat ik ook weleens een Full HD film wil checken, ook al heb ik geen HD televisie. Toch heb ik een abonnement op de Pathé bioscoop, Pathé Unlimited Card, waarmee ik zo vaak als ik wil naar de bios kan voor 18 euro per maand. Dat is een goede prijs, zouden ze misschien op internet ook moeten doen.

peterweethetbeter | 27-06-08 | 16:50

Reinaert | 27-06-08 | 16:47

Dat heb je als je in het bejaardentehuis woont.

doskabouter | 27-06-08 | 16:48

ADO-Le-Cent | 27-06-08 | 16:37

Alleen ter opsporing en anders is het huiszoeking wat al helemaal niet mag zonder inmenging van een RC

doskabouter | 27-06-08 | 16:47

@berryberry | 27-06-08 | 16:39:

Usenet is voor de meeste gebruikers te ingewikkeld - al is het door de jaren heen wel wat gebruiksvriendelijker geworden. Pars, rars en nzb's zijn voor vrijwel iedereen die ik ken in elk geval onbekende fenomenen.

Reinaert | 27-06-08 | 16:47

Hierbij openheid van stichting de thuiskopieheffing, de stichting die de heffing op blanco gegevensdragers int.
Conclusie: het laatste jaar houden ze meer dan 90 % !!! voor zichzelf. Dus die heffingen op dvd-r's en cd-r's zullen de artiesten in elk geval niet veel helpen, maar helpt vooral de organisatie die het int.

jaar 2003 ontvangen € 18.686.093,00
Door Adviescommissie toegewezen € 3.100.495,00

jaar 2004 ontvangen € 25.716.349,00
Door Adviescommissie toegewezen € 2.486.844,00

jaar 2005 prognose incasso € 27.680.000,00
Door Adviescommissie toegewezen : Nog onbekend.

seven | 27-06-08 | 16:45

Wat zit iedereen hier te zeiken? Net alsof we niet al lang weten dat het illegaal is. En terecht, het is ook diefstal.

Dan kun je wel net gaan doen of je een soort Robbin Hood bent die van de rijke muzikanten steelt, maar uiteindelijk is deze rijkdom vraaggestuurd. Eigen schuld dikke bult dus.

TormenT | 27-06-08 | 16:45

Er zijn manieren om via een "omweg" anoniem te surfen waardoor je steeds een ander IP-adres hebt. De "grote" donwloadcowboys weten dat al lang...

Tisje | 27-06-08 | 16:43

OT
.
ik wil nog ff melden dat Turkije het EK gaat winnen, zie poll

lulletjerozewater | 27-06-08 | 16:43

Reinaert | 27-06-08 | 16:37

Beseft u wel dat u net de perfecte manier hebt gegeven hoe muziekgroepen gemakkelijk geld kunnen verdienen aan legale 'downloads'. Uitzendinggemist, heel gemakkelijk je kan het altijd en meteen bekijken zonder een centje pijn en er wordt geld gevangen op advertenties. Tsja, het kan zo simpel zijn.

Sangoni | 27-06-08 | 16:41

Uruzgaan | 27-06-08 | 16:06
Je bedoelt KPN?

janjoker | 27-06-08 | 16:40

Is het echt serieus dat er nog zoveel mensen met torrentjes bezig zijn??? Ik geloof haast niet wat ik hier lees.
Ga je toch eens verdiepen in het fenomeen nieuwsgroepen. Neem newsleecher, payservertje voor een paar euri, en gaan met die banaan.
Ja, het kost een paar euro, maar je vind 1000x meer dan op torrentsites. Snelheid is met een beetje verbinding al makkelijk 500 kb/s... Vaak zit ik al boven de 1 mb/s hier... Dat gaat dus nevernooitniet lukken met een torrentje...

berryberry | 27-06-08 | 16:39

@CoJoNes | 27-06-08 | 16:33
Vond verse unit wel grappig.
Hoop dat het goed gaat met Mvr CoJoNes.

Agent327 | 27-06-08 | 16:39

CoJoNes | 27-06-08 | 16:36

Ik eis een heffing op glas, flesjes bier kunnen namelijk afbreken en derhalve mijn gehemelte beschadigen.

Sangoni | 27-06-08 | 16:39

Brein en Thuiskopie zijn geen justitie al denken ze soms van wel en om bewijs te kunnen vinden zullen ze toch huiszoeking moeten doen.
Dat wordt lastig, want om een woonhuis te kunnen betreden hebben ze toch een bevel tot binnentreding van de officier van justitie nodig.
En dan is het nog wel zo dat alleen die downloads strafbaar zijn die ná deze uitspraak zijn binnengehaald.
*pc klok op 2003 zet*

ADO-Le-Cent | 27-06-08 | 16:37

Half Nederland zit ondertussen aan de 20Mbit verbinding, ook een aardige om over na te denken: waarom zouden providers dát toch aanbieden? Om uitzending gemist te kunnen kijken? Om een beetje geyl te cammen met je minderjarige nichtje?

Natuurlijk niet. Want dat heb je als normale gebruiker helemaal niet nodig, tenzij je regelmatig forse downloads door dat lijntje wil trekken. Een dergelijk aanbod schept ook een vraag, in dat opzicht zijn de providers medeschuldig natuurlijk.

Reinaert | 27-06-08 | 16:37

@CoJoNes | 27-06-08 | 16:13

Dank voor de waardevolle aanvulling.

*Fles bier open trekt

De StoorZenDer | 27-06-08 | 16:36

@Sangoni | 27-06-08 | 16:33
Ik eis 0,01 procent van de prijs van elke verkochte auto. Ze kunnen me immers aanrijden en dat kost me als zelfstandige klauwen met geld.

CoJoNes | 27-06-08 | 16:36

HelemaalGek | 27-06-08 | 16:06
Leer lezen pannenkoek. Daar gaat het juist over in deze post. Tot aan deze uitspraak was alleen uploaden verboden, maar deze uitspraak zet n precedent neer. Ofwel, vanaf nu mag downen ook niet meer. *checkt zn spaarpotje en schrikt*

jeroener | 27-06-08 | 16:36

weet je wat het is
zo`n nepartiest wordt rijk door zijn hobby
dat is leuk voor hem of haar maar laat hem of haar dat dan met werken verdienen
ga optreden, open een winkel wees een mediahoer
maar je muziek wil ik gratis
redelijke ruil
ik werk me de klote om de werklozen aan het vreten te houden en zij met hun luilekkerleventje geven muziek, echt wel een redelijke ruil.
ik weet nog dat metallica napster om zeep hielp, deaudmaken die gasten en al die zogenaamde artiesten, wees blij dat je het leven van de hardwerkende nederlander niet hoeft te leiden

pacha | 27-06-08 | 16:35

Overigens, ik eis een heffing op schroevendraaiers aangezien daar zomaar mee ingebroken kan worden.

Sangoni | 27-06-08 | 16:33

@Agent327
Zie je dat? De AIVD bemoeit zich tegenwoordig ook al met het hechtingsproces van jonge vaders.

CoJoNes | 27-06-08 | 16:33

Valt niemand het op dat de rechterlijke macht volledig ingaat tegen de wetgevende/uitvoerende macht. Hier zal het laatste woord nog niet over gezegd zijn.

Sangoni | 27-06-08 | 16:32

@baggerboer | 27-06-08 | 16:30
Ik zou zeggen, als je het echt wilt weten, probeer het eens.

Agent327 | 27-06-08 | 16:32

ja ik betaal gewoon hoor. er staan toch allemaal advertenties op die torrentsites? dus daar kijk ik naar, en misschien heb ik er wel eens per ongeluk op geklikt. kassa voor de torrentsite meneer (die het vast wel overmaakt naar de artiest) en ik doe niets strafbaars.
nouja kom me maar halen, ik merkt het wel.

Robert Irving III | 27-06-08 | 16:31

hoezeau, ik snap het niet. Wat maakt die entertainmentindustrie het uit? Laat ons lekker genieten van alle virussen, ongevraagde porno etc die wij meekrijgen met het downloaden van gigantisch grote bestanden waardoor onze computers tot zover mogelijk nog langzamer worden!

onschuldigheid-zelve | 27-06-08 | 16:31

@van dal | 27-06-08 | 16:23
Dude, de verse unit ligt in het hospitaal. Ben zo weer weg, maak je geen zorgen.
-edit voorletter G ? -

CoJoNes | 27-06-08 | 16:31

Waar kan ik checken of dat ip block werkt?... Een burgermeester van een grote stad dagelijks dreigmail sturen en kijken of de pliesie a/d deur komt of zo?

baggerboer | 27-06-08 | 16:30

Achja, de soep wordt niet zo heet gegeten, als ze wordt opgediend. Al zou ik er geen probleem mee hebben.

Siebrandt | 27-06-08 | 16:29

@Claude Jacque | 27-06-08 | 16:12:

Beter laat dan nooit: XS4ALL is inderdaad "van" KPN maar handelt ondertussen wel naar eigen goeddunken. Nog steeds. En is daarmee niet één van de voor de hand liggende NSB-providers.

Dat doet helaas niets af aan dat hele bewaarplicht-verhaal. Brein en Buma/Stemra zijn dan wel geen bevoegde autoriteiten maar wel clubs die intieme contacten onderhouden met justitie. En via justitie is het eenvoudig om zich toegang te verschaffen [mits, mits, mits, maar uiteindelijk dus toch wel].

Reinaert | 27-06-08 | 16:28

Multikuli | 27-06-08 | 16:26

winkelen is ook leuk maar 29 euro voor een CD ?

Eurotokkie | 27-06-08 | 16:28

Mag ik dan bij deze Appel / Microsoft aanklagen?
Zij bieden standaard op een pc of laptop de mogelijkheden / software en hardware om cd, dvd te rippen en te branden. Ook is het legaal om lege dvd / cd te kopen, snellere writers enz. Ook de webcam verbieden ivm portret recht en google en andere zoekmachienes ivm inbreuk op privacy.

Poita | 27-06-08 | 16:28

Ik heb net nog een belastingformulier gedownload van die website van die verméénde criminele organisatie die zich met gelegaliseerde diefstal bezig zoú houden.
.
"Geachte belastingdinges, naar aanleiding van de almaar hoger wordende contributie zeg ik bij deze mijn lidmaatschap op"
.
Joris; let je even op de klémtonen.

ADO-Le-Cent | 27-06-08 | 16:28

Ik download alleen muziek van dooie artiesten dus ik heb niets te vrezen.

sjaakdeslinksesul | 27-06-08 | 16:28

Agent327 | 27-06-08 | 16:25
en hebben ze in groningen dan geen bezoekregeling voor jonge vaders?

van dal | 27-06-08 | 16:28

Wat ik eigenlijk niet snap he: Als iedereen het er mee eens is dat Brein zuigt en de wereld een stuk mooier was geweest als Tim Kuik was geaborteerd, waarom staan we dit dan toe? Waarom concluderen we niet eens gewoon met z'n alleen dat die IP wetgeving dus voor geen meter klopt... Zoals het nu loopt schrijft Brein de wetgeving in dit land met intimidatie en hufterigheid (zoals blaaskapelletjes terroriseren)

alpha_mannetje | 27-06-08 | 16:27

ach ja , illegale download - Entertainmentindustrie 8-1

Eurotokkie | 27-06-08 | 16:26

Stomme is dat ik nooit download zelfs al mag het, vind het leuker even de winkel in te stappen en de bakken uit te pluizen, beetje voorpret. Als je een beetje een fatsoenlijke installatie hebt waardeer je ook de betere kwaliteit, hoewel het verschil steeds kleiner wordt.

Multikuli | 27-06-08 | 16:26

@van dal | 27-06-08 | 16:23
Ik heb het idee dat mama en zoon Jones nog niet thuis zijn. Gezien het comment van CoJoNes in een vorig topic.

Agent327 | 27-06-08 | 16:25

gewoon uitlachen en niet betalen zo een boete.
Denk je echt dat ze 5 miljoen mensen een boete op kunnen leggen?
D A C H T H E T N I E T !

GeenKwijl! | 27-06-08 | 16:25

Ik download veel maar als ik het mooi vind koop ik het. Overigens weet ik zeker dat als de prijzen van audio en vido cd's (en dan niet de kruitvat aanbiedingen bak) wat lager zou zijn dat iedereen liever een orgineel heeft. Dan zou 50ct alleen niet zo stinkend rijk meer zijn van die paar cd's met praten op muziek. Maar daar zit ik niet mee.

doskabouter | 27-06-08 | 16:25

Schaf dan die thuiskopieheffing www.thuiskopie.nl/ op blanco dvd's en cd's ook eens snel af.. Een heffing die er trouwens al van te voren vanuit ging dat iedereen die zo'n gegevens drager (binnekort de mp3 speler en HDD schijf? )kocht iets illegaals qua films en muziek ging kopiëren. Het is gewoon zoveel mogelijk dubbel proberen te innen wat in stand wordt gehouden door een wirwar van stichtingen die uiteindelijk vooral naar hun eigen belang kijken.

seven | 27-06-08 | 16:25

Zo, vrijdag ... Ik heb net bij Appie Happie gedownload dus het weekend kan beginnen ...

Stijlneuqert | 27-06-08 | 16:24

@Bigi Bana Boy | 27-06-08 | 16:21
*En stap voor stap gaan we richting Orwell's maatschappij*

Gaan we?? We zijn daar al lang voorbij. Camera's overal, BSN, GBA, pinpas gegevens, belastingdienst. Beste bigi, ik wist niet dat je naief was.

Agent327 | 27-06-08 | 16:24

however: STELEN is STELEN! :d

quackel | 27-06-08 | 16:24

ja dahaaaaag!
-
dan hebben ze straks 15 miljoen mensen op dat hele kleine stukje aarde met zo een boete aan hun broek.

quackel | 27-06-08 | 16:23

Boeiend:
http://cristgaming.com/pirate.swf

Switchboy | 27-06-08 | 16:23

zeg Cojones, dat 'vaderschapsverlof' is om je mede te hechten aan je kind, niet om de hele dag te F5en...

van dal | 27-06-08 | 16:23

En stap voor stap gaan we richting Orwell's maatschappij.
Overigens hoeft je provider niet eens een NSB club te zijn als een rechter ze dwingt tot bekend maken van hun gegevens, die ze immers verplicht zijn te bewaren. Dus zelfs goeie ouwe XS4ALL, die zich zullen verzetten tot het einde, zal in zo'n geval gewoon mee moeten werken.

Bigi Bana Boy | 27-06-08 | 16:21

*heeft interwebs via satelliet*

Die hoeren van de entertainmentindustrie zoals Brein en de MPAA kunnen me niks maken.

Yarr, sail the seven ISP's.

Modderkip | 27-06-08 | 16:20

Wat je ook kan doen is naar www.hidemyass.com gaan en een vals ip adres krijgen.
Kunnen ze je alsnog niet vinden omadt je via een andere server online gaat.
Kost €5 voor een jaar en niemand die je vind :D
Dus, lekker blijven downloaden :P
Of www.softpedia.com/get/Network-Tools/IP... altijd handig :D

Poita | 27-06-08 | 16:20

Waarschuwing: Deze reactie valt onder het auteursrecht van de auteur. Toestemming tot duplicatie van deze reactie moet schriftelijk bij de auteur worden aagevraagd. Zonder die vooraf gegeven toestemming is het downloaden van deze reactie strafbaar.

@rechter: val toch dood.

prohibitandis | 27-06-08 | 16:20

Dat er miljoenen downloaders in Nederland zal ze zeker niet stoppen om een paar voorbeelden te stellen, waarschijnlijk zullen ze een paar enorm hoge boetes gaan uitdelen om zo de schrik er in te jagen.

Kets22 | 27-06-08 | 16:19

@Fleauxe | 27-06-08 | 16:17
Kneus
(ben net zo'n kneus want ik zou het ook niet weten)

Agent327 | 27-06-08 | 16:19

Stichting Brein en Buma Stemra zijn wel zo'n beetje de meest misselijke organisaties van NL. Als winkel eigenaar mag je niet eens een cd afspelen in de winkel zonder eerst fijn geld hebben overgemaakt naar deze rovers.

Westheimer | 27-06-08 | 16:03

Heer Westheimer,
Volkomen terecht dat u daarvoor dient te betalen. Moet ik ook voor een blik bruun'e bone'n uit uw toko.

Nil desperandum | 27-06-08 | 16:19

@CoJoNes, je was me net voor.

baggerboer | 27-06-08 | 16:18

Ik geef geen vliegende neuk om 'copyright'

Grof geld verdienen aan de kunst en cultuur van een ander (de artiest) is bijna net zo schofterig als een politicus willen zijn zodat en lekker een heel land te gaan zitten belazeren.
Een artiest moet wel een boterham kunnen verdienen, maar voor zijn label gaan praten door illegaal kopiëren neer te zetten als een misdaad van de grootste schande, terwijl ze hun 3e privejet in de shop hebben staan, slaat nergens op.

Lekker verder downloadend, komen ze mij maar lekker halen...

NeoApocalypse8 | 27-06-08 | 16:18

Als iedereen gewoon massaal blijft downloaden en uploaden gebeurd er NIETS.

Lang leve de vrijheid.

Concerten zijn al duur geworden, maakt niet uit, de bands vinden het ''niet zo erg''
Die spelen er wel op in, zij maken de muziek, en fans heb of hou je toch wel.

Alleen de (ALWEER!!!!) TUSSENHANDELAREN !!!!!!!! klagen omdat zij hun winst zien slinken.
En daar is de overheid natuurlijk bij gebaad omdat zij dus automatisch minder BTW krijgen/ontvangen.

Allemaal smerige geld praktijken, das het enige waar ze aan denken.

Betalen moet je !

appeltaartislekker | 27-06-08 | 16:18

@Maper | 27-06-08 | 16:15:

Waarschijnlijk wordt iedere TOR-gebruiker dan automagisch als crimineel aangemerkt. Da's dus op de lange termijn ook geen oplossing meer. Voorlopig nog wel natuurlijk. Alhoewel je ook met TOR behoorlijk in de problemen kunt komen.

Reinaert | 27-06-08 | 16:18

+r

Fleauxe | 27-06-08 | 16:17

Noem mij een kneus dat ik het vraag, maar hoort LimeWire ook onder de To-achtigen?

Fleauxe | 27-06-08 | 16:17

NVPI is weer blij met een dooie mus...

Het is niet illegaal om te downloaden van een illegale bron. Het is enkel in strijd met de EU richtlijn, en die is niet rechtsgeldig tot deze aan de wet is toegevoegd. Deze rechter moet dus vrolijk wachten op een wetswijziging alvorens hij kopieren van illegale bronnen als illegale activiteit kan bestempelen.

Uitspraak is dus niet conform de wet (die duidelijk is, zo stelt ook de rechter 1 paragraaf eerder), en dus compleet loos alarm.

TagForce | 27-06-08 | 16:16

iedereen aan Tor - dan is het zo afgelopen

Maper | 27-06-08 | 16:15

@doskabouter | 27-06-08 | 16:11 :

Full-HD content downloaden via een 14k4 modempie. Kewl!

Overigens: als ik iets van usenet trek dan is dat meestal inclusief passwords en dergelijke, dat móet dus wel legaal zijn, toch?

Reinaert | 27-06-08 | 16:15

Las toch laatst in het nieuwe Tijdschrift voor Internetrecht het volgende:
(...) De thuiskopie-exceptie (art. 16c lid 1 Auteurswet) staat consumenten toe om voor eigen gebruik een verveelvoudiging (kopie) van een auteursrechtelijk beschermd werk te maken, mits hiervoor een billijke vergoeding wordt afgedragen aan de rechthebbende (art. 16c lid 2 Auteurswet). Omdat individuele verrekening moeilijk is, vindt deze afdracht plaats via een collectief heffingenstelsel. Blanco dragers waarop auteursrechtelijk beschermde werken kunnen worden vastgelegd kennen een speciale belasting die ten goede komt aan de rechthebbenden: de thuiskopieheffing.
Het hierboven beschreven thuiskopiestelsel heeft tot de komst van breedband internet de toets der tijd redelijk doorstaan. Wanneer we vanuit een wetssystematisch perspectief kijken naar de auteurswet, zou je zelfs kunnen stellen dat ook bij de huidige situatie de wet nog prima voldoet. Immers, volgens de Auteurswet is het uploaden (een openbaarmaking) in strijd met het auteursrecht van de maker, terwijl het downloaden van werken (een verveelvoudiging) gedekt wordt door de thuiskopie-exceptie van art. 16c Auteurswet (...)

hetluis | 27-06-08 | 16:14

Er zal echt wel iets aan muziek in m'n pc te vinden zijn, maar ik koop toch liever 'the real thing'.

Rammstein | 27-06-08 | 16:13

@De StoorZenDer | 27-06-08 | 16:10
en voor OSX phoenixlabs.org/pgosx/
Een goeie tip is een tip waar je wat aan hebt!

CoJoNes | 27-06-08 | 16:13

als een officier van justitie (Tonino) pedo porno mag downloaden, mag de argeloze goedwillende burger toch ook dingen, zoals games, progs e.d. downloaden, of zie ik dit verkeerd?

Onderbuik | 27-06-08 | 16:12

@Reinaert,

Aangezien de KPN eigenaar is van xs4all en de KPN zeker te weten tot de NSB-ers behoort zal xs4all ook niet veilig zijn. Dat ze die bewaarplicht hebben is tot daar aan toe maar ze hoeven die gegevens natuurlijk niet aan partijen als Brein en Buma te geven aangezien dat gewoon particulieren zijn.

Claude Jacque | 27-06-08 | 16:12

Geef deze rechter het voordeel van de twijfel, zoals het er uitziet is hij alleen corrupt is, en dus niet noodzakelijk een corrupte pedofiel, maar het is even afwachten natuurlijk.

Multikuli | 27-06-08 | 16:12

@CoJoNes | 27-06-08 | 16:10

LOL nee, kunnen wij ook niet weten :P

Behangdelul | 27-06-08 | 16:11

Waxli | 27-06-08 | 16:03

FTD biedt geen downloads aan maar registreert enkel activiteit van uploaders en spotters. Dat is (tot nu toe) niet strafbaar.

Jongens (en meisjes) ik denk dat het weer tijd wordt voor de 14k4 modem en de ouderwetse BBS. Of misschien een subinternet.

doskabouter | 27-06-08 | 16:11

Krijg ik binnen een paar weken glasvezel waarmee ik supersnel films en hele muziekalbums zou kunnen downloaden........... Hadden ze nu niet even kunnen wachten met die maatregel totdat mijn torrents klaar waren?

Zijkstraaljagert | 27-06-08 | 16:10

downloaden via newsleecher, net zo makkelijk.

"edelachtbare, ik heb geen beveiliging op mijn wifi en inderdaad, er staat regelmatig een vreemde Opel Astra voor mijn huis 's avonds"

ik zie ze trouwens nog niet naar 0062 komen om te claimen. *plop*

vraagstaart | 27-06-08 | 16:10

Ik download van Piratebay, gelukkig is dat een legale bron. Er staat tenminste nergens dat het een illegale bron is, meer kan ik ook niet doen.

CoJoNes | 27-06-08 | 16:10

Jawohl! Het wordt steeds leuker in Nederland.

Klukkluk | 27-06-08 | 16:10

@lawk | 27-06-08 | 16:05, u heeft het over "betalen"??? Ik pak ff mijn woordenboek erbij hoor.

baggerboer | 27-06-08 | 16:09

@Claude Jacque | 27-06-08 | 16:06:

Sinds - alweer - Ernst Hirsch Ballin de bewaarplicht door de kamer gewurmd heeft zijn de facto alle providers NSB-providers geworden. Of EHB-providers, dat klinkt wat moderner in dit geval.

De enige provider die de kont nog wel eensch tegen de krib wil gooien is XS4ALL. Maar ook dan heb je geen garantie dat je safe zit, ook zij hebben de wet maar uit te voeren als de OvJ eenmaal op de stoep staat.

Reinaert | 27-06-08 | 16:09

@borrelnoot, ik heb ook een eweka account en trek ook heel veel binnen. Helaas zit ik bij dat graf kpn met een down snehlheid van een downsyndrome holtor anders had het veel meer geweest...

Behangdelul | 27-06-08 | 16:09

Wat een achterlijke regels krijgt nederland erbij, dit gepaard met het wegduwen van vrijheids van meningsuiting geeft me zin om een enkeltje naar Canada te kopen.
Begin het zat te worden Jan-Peter!

Karelhoudtvanbier | 27-06-08 | 16:09

@Rammstein | 27-06-08 | 16:04
Als je een P2P programma hebt, en je wilt een single, heb je die binnen de 2 minuten of minder zelfs. Als ik dat legaal moet downloaden moet ik geld storten en die shit. Duurt allemaal wat te lang en kost te veel moeite. Nou de keuze is snel gemaakt.

BloedendMaandverband | 27-06-08 | 16:07

Dus, KPN zet mij aan tot hoerenloperij als ik de escortservice bel.

Schoorsteenveger | 27-06-08 | 16:07

@Helemaalgek.. lezen nitwit!

Claude Jacque | 27-06-08 | 16:07

Laat ik het zo zeggen: Volkomen schijt aan!
Net zoals al die andere kudt regeltjes die de burgermans door den strot geduwd krijgt.

Amen | 27-06-08 | 16:07

Nu iedereen zijn snelle (dure) intenret verbinding inruilen voor een langzame (goedkoop) internet verbinding. :-)))))))))))

martijn9537 | 27-06-08 | 16:06

Hoe zit dat met downloaden uit nieuwsgroepen? Dit is niet illegaal toch? Heb een Eweka accountje en @home en trek toch maandelijks 500GB naar binnen.

borrelnoot | 27-06-08 | 16:06

Kan er een lijstje komen met NSB providers?

Claude Jacque | 27-06-08 | 16:06

Die hele paranoiabevordering duurt nu al zo lang, terwijl iedereen gewoon lekker zijn gang gaat. Het is een beetje zo'n aluhoedjes / gsmszijnslechtvoorjeknarretje / antirook dingetje.
Bij iedereen die ik ken staat de kabel roodgloeiend, en nooit iemand last.

Pierre Moustache | 27-06-08 | 16:06

Nou maar hopen dat je geen UPC hebt ;-) gelukkig zit ik bij xs4all.

Uruzgaan | 27-06-08 | 16:06

Er zijn miljoenen downloaders! in nl

Ze hebben het uppen al niet meer tegen gehouden zouden ze het dan met het downloaden wel kunnen?

Daan600 | 27-06-08 | 16:06

Trouwens, je MAG downloaden. Je mag alleen niet uploaden zonder toestemming van de eigenaar of auteur.

HelemaalGek | 27-06-08 | 16:06

@koyt | 27-06-08 | 16:02
Geloof je het zelf?

Agent327 | 27-06-08 | 16:05

ik lach nu al

HelemaalGek | 27-06-08 | 16:05

Downloaden van Usenet, betaal je 10 Euro per maand, gebruik SSL, staat alles op wat je wilt hebben en het is anoniem.

lawk | 27-06-08 | 16:05

Nou dat wordt dus gewoon weer CD's jatten. Moet ik weer de deur uit...

ijsklont | 27-06-08 | 16:04

@BM 16:00 uur Heb jij nou een keer gelijk ? Bij Toutatis ! Of zo iets.

Rammstein | 27-06-08 | 16:04

SHIT!, maar ja kunnen onze nieuwe generaties (kdenk niet meer volbloed nederlands, nou ja wat je volbloed noemt spanjaarden) tenminste nog films kijken en muziek luisteren, en die pokke hollywood ze zakken vullen, bij games afschaffen ok is goed. maar films en muziek is toch een pity.

saiwttvotsod | 27-06-08 | 16:04

eerst zien dan geloven..

Claude Jacque | 27-06-08 | 16:04

Buma wist zeker iets van dit dirty rechtertje.

fleurtje | 27-06-08 | 16:03

het was een inbreker die achter mijn pc zat. Echt waar.

bravvour | 27-06-08 | 16:03

ja, nederland gaat nu echt naar de klote

geflambeerde appel | 27-06-08 | 16:03

Stichting Brein en Buma Stemra zijn wel zo'n beetje de meest misselijke organisaties van NL. Als winkel eigenaar mag je niet eens een cd afspelen in de winkel zonder eerst fijn geld hebben overgemaakt naar deze rovers.

Westheimer | 27-06-08 | 16:03

kan dat ook eigenlijk als je via ftd dingen download?

Waxli | 27-06-08 | 16:03

Dit betekent dus dat de kopieerheffing op lege media verdwijnt?

koyt | 27-06-08 | 16:02

Gelet op eerdere berichtgeving vandaag is al het vertrouwen in de rechterlijke macht geheel weg: een vrinden-dienst voor agenten, GS en nu ook de NVPI.

kapotte_stofzuiger | 27-06-08 | 16:02

Boeie! Als we het massaal doen, dan verdrinken ze in de rechtszaken.

Zou wel jammer zijn als ze de dingen bij de bron aanpakken, dan kan ik niet meer downloaden.....

BloodHound | 27-06-08 | 16:01

Omdat platenmaatschappijen en Hollywood al zo weinig centen hebben ..... maar oké ..... *spaarschaapje aanschaft*

Rammstein | 27-06-08 | 16:01

Den Haag deed deze week deze week een opmerkelijke uitspraak

deze week deze week?

Bouwvakkert | 27-06-08 | 16:00

Het probleem is dat illegaal muziek downloaden tig keer makkelijker is dan legaal.

BloedendMaandverband | 27-06-08 | 16:00

Ja, das zuur!

Jopie Peerhoofd | 27-06-08 | 15:59

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken