Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Minder verkeersborden = minder ongelukken

advocanen.jpgNederland gaat de Europese norm voor verkeersdoden niet halen. Terwijl Frankrijk, Portugal en Luxemburg in 2015 wel de helft minder verkeersdoden hebben dan in peiljaar 2001. Dat komt gewoon omdat in die landen altijd extreem veel doden vallen en Nederland altijd een bescheiden land was als het gaat om het afsterven van verkeersdeelnemers. Maar goed, in Nederland vielen in 2007 nog altijd 791 doden en dat is veel. De oplossing ligt voor de hand, kijk gewoon even naar het buitenland. Schaf gewoon ALLE verkeersborden af. Echt waar, in het Friese Drachten, waar nog nooit iets goeds vandaan is gekomen, hebben ze ontdekt dat het afschaffen van verkeersborden tot een drastische vermindering van verkeersongelukken leidt. Is internationaal (2, 3) al het nodige over geschreven. Welnu de daders van deze levensreddende operatie verdienen een lintje! Dank voor het halen van Europese doelstellingen. Maar sloop de volgende keer wel verkeersborden langs wegen waar ook echt verkeer komt.

Reaguursels

Inloggen

Tijd voor keuzes.
Wat wil je dan? meer verkeersdoden of minder donorspullekes....
kan nie allemaal ja..

vriendhenk | 25-06-08 | 00:04

Lekker makkelijk bericht weer. In Frankrijk heeft men wel heel makkelijk scoren. Inhaalverbod voor bochten waar je niks kunt zien, die rare 3-baans N-wegen waarbij je over de middelste strook vanaf beide richtingen mág inhalen - afschaffen, en er gaat al 90% vanaf ... Zo verging het in vele Europese landen. Als de landen waar het ook voor 2001 al veilig was, zoals Nederland, gewoon in het verleden wat minder haar best had gedaan, was Nederland nu ook statistisch gezien 300% veiliger.
De werkelijkheid (bron: wikipedia). Frankrijk en Portugal hadden in 2005 2-3 keer zoveel doden als wij. Met 5 doden per 100.000 inwoners waren we op Malta na zelfs het land met de minste doden.
Raar is trouwens ook, dat in de Duitse "provincie" Noordrijn Westfalen, wat zowel qua landoppervlak als qua inwoneraantal (en op veel meer gebieden) welhaast identiek is aan nederland, er MINDER verkeersdoden te betreuren waren als in Nederland. Dit zónder overal en altijd betutteling op de weg zoals in Nederland, maar óók stukken autosnelweg waar je slechts een adviessnelheid hebt van 130 en waar de automobilist naar eigen inzicht zijn gewenste kruissnelheid kan bepalen. Hét bewijs dat vrijheid en verantwoordelijkheid zeer harmonieus kunnen samengaan.

Joris de Koekebakker | 24-06-08 | 19:58

moeten we nu echt alles van de duitser jatten... :S

kom eens zelf met een idee..
zwaai zwaai

janis | 24-06-08 | 09:08

In een Belgische gemeente vlak over de grens met Nederland kreeg de een na de andere automobilist een bekeuring omdat er plots een bord stond dat men de straat niet in mocht rijden waar het voorheen wel toegestaan was.
Aan het eind van de middag laadden de rijkswachters het "verkeersbord" weer in de auto en reden weg.
Echt gebeurd.

wachtmeester de bruy | 24-06-08 | 06:05

Omdat er zoveel staan, kijk ik er al jaren niet meer naar.... overdaad schaadt

css.... | 24-06-08 | 05:22

Weg met die pleuris borden!
Heel NL is volgeplempt met die krengen.
En waarom? Om de staatskas te spekken ja.
Want dan kan oom agent op het hoekje gaan staan en gauw te voorschijn springen wanneer iemand een inrijverbod heeft genegeerd.

Klisjeemannetje | 23-06-08 | 23:56

Nu de rest van NL nog. Wisten jullie dat verkeersborden van koper zijn gemaakt? (Zo, is dat ook weer geregeld).

dr Rechts | 23-06-08 | 20:29

Geen verkeerslichten, nooit meer wachten in Drachten.

dr Rechts | 23-06-08 | 20:29

@Dikke Veter | 23-06-08 | 19:28
Ik schaar het onder de noemert "afgunst".
Je zult daar maar zitten immers, in je vinextussenwoning van 4,5 ton, met "tuin" van 4 x 3 meter, met een middenklasser voor de deur die nooit harder dan 40 rijdt, je de vinexdeuren van minstens SKG 5 sterrensloten moet voorzien en de dagelijkse geur uit een mengelmoes van uitlaatgassen, shoarma en wiet bestaat.
Nee, ook ik kom daar niet vaker dan strikt noodzakelijk en nimmer voor vertier. Maar ik voel wel mee en heb medelijden met de collega-reaguurderts die dit lot ondergaan. Dáár zou Koenders die 5 miljard beter kunnen investeren.

Chiant | 23-06-08 | 20:18

Dat hadden ze me 5 jaar geleden kunnen vragen, die conclusie had ik al een lange tijd terug getrokken.
Het werkt heel simpel, wanneer je geen rechten hebt kijk je wel donders goed uit voor je ze neemt.
Op menig kruispunt zou het zonder stoplichten ook beter gaan, en sneller.

Het nadeel van het systeem is dat de oude wagens eerder op de bestemming zijn dan de nieuwere.
Voorheen was ik met me oude silverado een stuk rapper door Monterrey heen, op cruciale punten even de ogen dicht zeg maar, ze stoppen wel, want wagens van minder dan twee jaar oud.
Nu mogen om mij de oude slopers eerst, wel bijna altijd.

Reverend Ray | 23-06-08 | 20:18

Erwin Kroll komt ook hiero uit Drachten! En dat raar praten valt wel mee, dat is meer van de mensen in kleinere dorpen.
Letwel; Drachten is op 1na grootste nederzetting in Friesland, maar is zo nieuw dat het geen stadsrechten heeft.

Mr Dutch | 23-06-08 | 19:59

Weg met die borden. We vechten het wel met de vuisten uit wie er gelijk krijgt. Wat een kudtonderzoek weer dit.
Maar voor de reacties wel een leuk topic.

Anaalfabeet | 23-06-08 | 19:58

Dikke Veter | 23-06-08 | 19:28
ja, maar daar buiten praten ze toch raar?

Pierre Moustache | 23-06-08 | 19:40

Ik lees hier weer een paar reacties van, waarschijnlijk, zelfvoldane westerlingen die denken dat alles in de randstad gebeurt, met ons artikelschrijvertje voorop. Tja, onwetenheid doet makkelijk praten zal ik maar zeggen. Ach, als je wereld niet groter is dan de de driehoek A'dam-R'dam-Utrecht dan kun je ook niet beter weten, zal ik maar zeggen.

Dikke Veter | 23-06-08 | 19:28

@Chiant
Helaas zijn veel verkeerskundigen nog niet zo slim om dit in te zien en houden ze juist krampachtig vast aan richtlijnen alsof het de bijbel is.....

flipper1001 | 23-06-08 | 19:22

Ik ga morgen nog naar Drachten :P

KewleDraak! | 23-06-08 | 18:41

Ja.. het klopt wel. Er zijn hier verschillende kruisingen en rotondes die zo onoverzichtelijk zijn.. dat er nooit ongelukken gebeuren..

tiitje | 23-06-08 | 18:27

-weggejorist-

Kolonel Mosterd | 23-06-08 | 18:24

Geldt niet alleen voor verkeersborden. In dit overgeregelde land moeten veel meer regels worden afgeschaft en dan wordt het misschien weer een klein beetje leefbaar. Met als bijkomend voordeel dat de regels die dan nog overblijven ook nog eens veel beter en goedkoper, met een veel kleinere overheid, gehandhaafd kunnen worden.
Daar hoef je geen professor voor te zijn.

Chiant | 23-06-08 | 18:16

Doutzen Kroes zat anders wel mooi in Drachten op school, toch zeker IETS goeds uit Drachten.

Eyckelbeck | 23-06-08 | 17:46

flitspaal bij stoplicht:
eerst moet je hard remmen omdat je altijd harder dan 50 rijdt, vervolgens moet je continu naar het stoplicht kijken of ie niet toevallig op rood springt, terwijl je ondertussen steeds even snel op je snelheidsmeter kijkt of je niet per ongeluk 52 km/h rijdt. En ook goed je voorganger in de gaten houden want die gaat vol in de ankers zodra het oranje licht begint te branden. Daarnaast moet je zorgen dat je weet hoe dicht diegene achter je zit omdat jezelf ook vol in de ankers moet en geen zin hebt in schade. Als alles goed gaat kom je er zonder blikschade en snelheidsboeten en/of een boete voor door rood rijden.
geen flitspaal bij stoplicht:
kijk het kruispunt over, alles veilig, doorrijden maar.

baldert | 23-06-08 | 17:24

@ Siebrandt

uhhh........ *kuch*........ dat zijn geen drempels......*kuch* ....... dat zijn spelende kinderen...........

Tyler-Durden | 23-06-08 | 17:17

@Tyler-Durden | 23-06-08 | 17:04: +1
Doe liever iets aan de 1001 drempels in onze buurt.

Siebrandt | 23-06-08 | 17:12

Niet meer of minder borden - dat is de oplossing niet.
Het gaat erom dat de juiste borden op de juiste plaats staan.

bv: "verboden voor vrouwen om in te rijden aan het begin van de A9"

Tyler-Durden | 23-06-08 | 17:04

survival of the "mensen die wel auto kunne rijden"!

Gunner | 23-06-08 | 16:55

Stiekem gejat van Meervrijheid?

Saloukoning | 23-06-08 | 16:44

Hoxha = Jeremy Clarkson??

Victor | 23-06-08 | 16:36

Volgens mij let geen hond meer werkelijk op die wuivende bossen verkeersborden langs de vaderlandse wegen.
Het is wel handig om te kunnen zien waar de weg overgaat in de stoep, maar meer ook niet.
Overigens mogen die witte strepen op het midden van de weg van mij wel blijven.

vander F | 23-06-08 | 16:22

Ja duh!!! Overal checken hoe hard je nu weer mag (net was het 120 --> 100 --> 50 ---> 30 ---> 80 etc, en dat allemaal op dezelfde kudt snelweg). Ook al die kudth snelheidscontroles word je helemaal para van in de auto - let ik minder op het verkeer van hoor. En oom agent op de weg is me ook een bal van ergernis - word ik helemaal mesjokke van.

erp | 23-06-08 | 16:19

@JamesHuntLive: We zouden eigenlijk een Kafka-bureau moeten hebben zoals in Belgie, die had tot doel ieder jaar iets van 200 onzinregeltjes af te schaffen. Zoiets als gehandicapten die aan moesten tonen dat ze nog niet konden lopen om hun scootmobiel te reviseren, wat duurder was in testen dan de hele revisie zelf.

Ben zelf ook van origine een Drachtenaar en die kruizingen zijn helemaal zo ruk nog niet, zeker als je bedenkt dat die bij de Lawei naast het busstation ligt. t is alleen het dorp zelf wat je ziel doodt.

IJsqueen | 23-06-08 | 16:15

Toevallig vorige week i.v.m. werk nog in Drachten geweest. Het is daar beste oké. Eén keer knipperen met je ogen en bent Drachten alweer uit.

Henry | 23-06-08 | 16:10

Allemaal goed en wel, maar sinds die 'Shared Spaces' ben ik op de fiets net zo langzaam als die kut auto's die zich met 10 kmh een weg banen door de voetgangers. Zo kun je het aantal doden wel naar beneden krijgen, gewoon alles op een slakkegang laten rijden.
Geef mij maar een fietspad, ben ik weer gewoon sneller thuis dan die blikrijders.

noorderling | 23-06-08 | 16:06

Waar zouden verkeersborden dan toch altijd voor nodig zijn geweest vraag ik me af? Gezond verstand moet je in dit land met een lampje zoeken, dus als dat maar goed gaat...

Dr.Zeldenrust | 23-06-08 | 16:02

@van dal: As usual...

Fleauxe | 23-06-08 | 16:01

Zo zie je maar dat de betutteling van de overheid doden tot gevolg hebben...

da wizard | 23-06-08 | 16:00

van dal | 23-06-08 | 15:56

Ik wist niet dat jij ook met mn vrouw getrouwd was!

Captain Orange | 23-06-08 | 15:58

Ik denk dat het ook een goed idee is om Flits-palen en dergelijke ongein af te schaffen, want dit is ook een afleiding af: mensen rijden bijna altijd te hard, en letten dus ook veel op flits-palen; wat dus meer af leid dan verkeersborden.

*Vraagt zich af wat hij bereikt met dit reaguursel*

Marux | 23-06-08 | 15:58

Drachten? Lag dat niet in Friesland? Zegt eigenlijk al genoeg.

Pikkestrijder | 23-06-08 | 15:57

... het Friese Drachten, waar nog nooit iets goeds vandaan is gekomen,
Tsssk, ging toch even wiki'en maar twee van onze grootste kunstenaars (dadaisten) van de 20e eeuw (evert en thijs rinsema) bleken hun hele leven in Drachten gewoond te hebben. Eert uw cultuur.
www.spanvis.nl/Rinsema/spanvis15.jpg

sjaakdeslinksesul | 23-06-08 | 15:57

Captain Orange | 23-06-08 | 15:56 nee, ik reaguur from hell..

van dal | 23-06-08 | 15:56

Een nieuwe Mindszenty-case in de maak, nu met Nederland. Tsangvirai in NL-ambassade. teletekst.nos.nl/?125-01

Maaier | 23-06-08 | 15:56

van dal | 23-06-08 | 15:55

Leef je nog?

Captain Orange | 23-06-08 | 15:56

het scheelt natuurlijk ook al die ijzeren paaltjes waar je dan niet meer tegenaan kunt rijden... het zijn niet de borden, het zijn de paaltjes waar ze aan vast zitten.

van dal | 23-06-08 | 15:55

Wat een prachtige anarchistische filosofie... weg met de verkeersregels (nou ja, bijna dan)... mensen komen er onderling wel uit.
Dit zouden we op meer vlakken moeten invoeren.
Weg met de regelzucht (en bijkomstige zure nsb-ertjes die de regeltjes willen opleggen)... leve het gezonde verstand, leve de vrjiheid

fweddy | 23-06-08 | 15:54

@dr. Alban | 23-06-08 | 15:43
toevallig ging het over een regionaal item binnen de regio Apeldoorn, waar De Stentor het regionale nieuws verzorgd?

Peanutbutter | 23-06-08 | 15:52

@Pilsvogel | 23-06-08 | 15:30 : Dank, ik dacht zelf dat je de adem moest inhouden omdat je anders te veel uitstoot, maar jouw optie lijkt me aannemelijker.

Fleauxe | 23-06-08 | 15:52

@ dr. Alban
Inderdaad, de Stentor, VER-schrikkelijke krant.

rocco101 | 23-06-08 | 15:49

Ah, weer links naar de Telegraaf en naar De Stentor. NRC, Trouw en de volkskrant hebben ook sites. Waarom altijd naar deze B-kranten linken naast aandelenbelangen? Of is er verder geen reden?

dr. Alban | 23-06-08 | 15:43

Aantal verkeersdoden per miljoen inwoners (Europese Commissie, 2004):

Verkeersslachtoffers per miljoen:
Griekenland 153
Portugal 125
België 122
Italië 97
Frankrijk 93
Duitsland 71
Verenigd Koninkrijk 56
Nederland 50

Dr. Mabuse | 23-06-08 | 15:43

verkeersborden, steel ze dus nu het nog kan, sleutel 13. Het pronkstuk uit mijn collectie is toch wel de wilkommen in bundesrepubliek deutschland omringd door EU-sterren.

roachie | 23-06-08 | 15:40

Van verkeersborden leven in nederland duizenden fnv leden en pvda bestuurders. duss.....

superjan | 23-06-08 | 15:39

In dit regeltjes-oerwoud raak je vanzelf getraind op het negeren van de overheid. Het is een beetje hetzelfde als knipperende banners naast een internet pagina, het irriteert wel, maar de boodschap komt niet aan. (of averechts)

Pierre Moustache | 23-06-08 | 15:36

Jep, dit is naar aanleiding van Top Gear gister!
Wel een goed idee al zeg ik het zelf.

stijnos | 23-06-08 | 15:35

Die Friezen werden gewoon afgeleid door de verkeersborden omdat ze eerst na moesten denken wat er nu eigenlijk mee bedoeld werd.

sjaakdeslinksesul | 23-06-08 | 15:34

Misschien kan Struikrover Spee nog even uitleggen waarom zijn flitsterreur zo goed werkt. Het komt dus de veiligheid niet ten goede. Ik ga er vanuit dat het averechts werkt.

Krokoklaas | 23-06-08 | 15:32

Pilsvogel | 23-06-08 | 15:29

@ Fleauxe | 23-06-08 | 15:20

Pilsvogel | 23-06-08 | 15:30

LOL- Gokje hoor maar ik denk je auto over 500 meter in de rode cirkel parkeren en dan met je vracht het bos genaamd "milieuzone inlopen

Pilsvogel | 23-06-08 | 15:29

Was gisteren ook bij de nieuwe Top Gear. Is dus gewoon waar.

Tobus | 23-06-08 | 15:28

Het is al lang bekend dat hoe meer verkeersborden er zijn des te meer ellende er van komt. Dit geldt ook voor de auto's, hoe veiliger die zijn des te meer risico's men neemt etc.
.
Eea schreef de onvolprezen Piet Vroon al.
Je zou haast genken dat sommige partijen er helemaal geen belang bij hebben dat dingen verbeteren. Stel je eens voor dat we bijna geen politie meer nodig hebben, bijna geen artsen meer, etc.

AntiSoof | 23-06-08 | 15:27

Was ooit een hilarisch programma op AT5 over al het lelijks en onzinnigs op straat. 'De Woestijn Leeft' heette het.
Nederland is wat dit betreft (en een hoop andere zaken) gewoon zwaar overgeregeld. Kwestie van veel te veel verkeersdeskundigen.

JamesHuntLive | 23-06-08 | 15:26

Ik dacht zelf meer aan de actie; "Wees een heer in het verkeer", maar iets in mij zegt dat dat niet meer aanslaat. Nou dan maar gewoon pepperspray voor de teringhonden die zich als een Tokkie op de weg gedragen. Afvoeren en rijbewijs afpakken met hun verlaagde geblindeerde grafbakken. En dat gaat ook op voor Opel, dat zou eigenlijk ook verboden moeten worden op de weg.

Fleauxe | 23-06-08 | 15:25

Ze kunnen Drachten beter afschaffen

Marco van Basteen | 23-06-08 | 15:23

Naar ik meen wilde de organisatie VVN (Veilig Verkeer Nederland) ooit een actie ondernemen om die grote hoeveelheid (reclame-)borden langs de weg te doen verminderen wegens de onveiligheid...

totdat bij een onderzoek naar de 'veel-adverteerders' langs de nederlandse wegen hun eigen naam ver bovenaan prijkte ... Toen meenden ze 'opeens' dat er veel belangrijkere zaken waren om je druk over te maken, en was het niet zo onveilig dat de berm volgplempt werd met allerhande reclame.

RM-rf | 23-06-08 | 15:23

Ceramboa | 23-06-08 | 15:17
Oprotten, gas op de plank en recht van de sterkste! De auto met de meeste deuken wint.

Pilsvogel | 23-06-08 | 15:21

[email protected] 'het gaat hier vermoedelijk om vandalisme'.

Inferi0r | 23-06-08 | 15:21

Ik stoor me eigenlijk nooit zo aan die borden!

O1 | 23-06-08 | 15:20

Het werkt ook alleen maar in Friesland. In de opgefokte Randstad heeft men niet het respect voor elkaar in het verkeer om een ander voorrang te geven.

Ceramboa | 23-06-08 | 15:17

Die laatste link. Wat professioneel nieuws zeg...
Spitsnieuws is er helemaal niets bij

Smurfcollector | 23-06-08 | 15:16

Het effect in NL is niet zo groot. Er zijn teveel borden (algehele betutteling), waardoor je ze echt niet allemaal kan lezen. Vervolgens heeft elk bord een eigen paal. Goed voor de metaalindustrie, maar totaal onzinnig. en dan hangt er ook nog een shitload aan reclameborden tussendoor. Rij voor de "grap" eens door Hilversum. Dan zie je wat ik bedoel.

WillemWordtWakker | 23-06-08 | 15:15

Door het weghalen van borden stimuleer je mensen om weer zelf te pro-actief te denken. Lijkt me een risicootje in een land met on-alerte sufkutten

Pilsvogel | 23-06-08 | 15:14

Nu de flitspalen en die nsb-ers met de mobiele flitskastjes nog oprotten en we kunnen weer eens gewoon doorrijden.

Ongelofelijke Boer | 23-06-08 | 15:14

Het is dat ik mijn theorie ooit gehaald heb maar soms zie ik borden langs de kant staan waarvan ik denk wtf, gewoon géén idee wat ze betekenen. En ja, dan ga je in de ankers want je wil het wel weten natuurlijk.

Fleauxe | 23-06-08 | 15:14

En dan te bedenken dat er zo'n 8000 doden vallen door verkeerd medisch ingrijpen en complicaties bij operaties. Daar verdampt het aantal verkeersslachtoffers bij. Ik zou dus eerst iets aan die 8000 gaan doen.

Certified prutser | 23-06-08 | 15:14

791 is helemaal niet veel. Zet dat eens af tegen die miljoenen km's die er in dit land gereden worden.
Haal de blinde bejaarden, de 30-uur-niet-meer-geslapen-vrachtwagenchauffeurs en de 19 jarige speedgolfjes nog vanaf en je hebt een heel nette score.

1sokkie | 23-06-08 | 15:13

Maar wat heb je als automobilist dan ook te zoeken in Drachten? Veel verder dan een lokale bietenboer kom je denk niet.

RTLNieuws | 23-06-08 | 15:12

Drachten...... wonen daar nog mensen dan?

Sikkeneur | 23-06-08 | 15:12

Ik let nooit op verkeersborden.

ouwelauwe | 23-06-08 | 15:11

Minder overheidsbemoeienis = minder ergernis.

Vroegah schoten we met knikkers door die borden heen. Een metertje waterleidingpijp, aan één kant omknijpen, strijker aansteken en erin, daarna knikker erin... richten, bang! En dan hopen dat je hand er nog aan zat ;)

ZDEV | 23-06-08 | 15:10

Je ziet door de borden het bos niet meer.

Pierre Moustache | 23-06-08 | 15:09

dat is zeker een goede oplossing, doe ook gelijk max. snelheid afschaffen (zie Duitsland)

vinny-diablo | 23-06-08 | 15:08

Ik negeer ze sowieso al..

VoosMatroos | 23-06-08 | 15:07

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken