Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ministerie straalt in

Kijk, zo moet het, Peijs! Knuffel en elfentuin! Het is weer tijd om u open te stellen voor chakra’s, homeopaties genezen met zuiver water en ander blij gereutel. Want terwijl u werkt, gaat de personeelsvereniging van het ministerie van Verkeer en Waterstaat vandaag van start met de ‘spirituele dagen’. Het zwaar overwerkte ambtenarenapparaat van minister Peijs gaat biodynamisch kaartjes leggen, vegetarisch koken en theeblaadjes lezen. Behalve dat een gemiddelde ambtenaar op zijn eigen tenen al kan uittellen dat dergelijk middeleeuws vermaak totale nonsens is, heeft het ministerie nu ook te maken met woedende gggristenfundamentalisten. Een lachwekkende groep biddende ambtenaren genaamd Rijksgebed (dagelijks bidden voor de overheid! U kunt het niet vaak genoeg doen!) vindt dit namelijk zwaar in strijd met Leviticus 19:31. Daar wordt de Heere Heiland dus ontzettend verdrietig van, en daarom zitten wij nu met Balkenende en Zalm opgescheept. Enfin, de boze bidders gaan nu de occulten doodbidden en de occulten gaan de chakra’s van de bidders kapotstralen, op onze kosten natuurlijk... Fijn, weet u ook weer waar u niet wilt werken.

Reaguursels

Inloggen

De flim FILPJE welis gezien.. Jaa van paul de leeuw...
Daar doet jomanda aan straal S€X...
Word je onder gez€€€ken...
Vandaar dat het allemaal zulke ... Z€ikers zijn...

Ester | 10-05-06 | 23:59

Het wordt tijd voor een leuk nieuw reality-programma; iets met een kuil vol leeuwen en gggggristenen. Dood aan álle fundamentalisten!!!

Pinneke | 10-05-06 | 02:32

Ha Lucas, je had het ook in 't snotje. Ik mailde deze vandaag.

Aan: fracties en redacties.

'Pleurotonnen'

Geachte fracties, redacties,

Het moment nadert dat ik met stenen ga gooien. Dat ik dergelijke fantasieën door frustraties en ergernis krijg, schreef ik u al meermalen. Ik werd vandaag (9 mei) door een lezer gewezen op een artikel in het christelijke Nederlands Dagblad. Wat passages hieruit,

<i>-"Occultisme op werk bij ministerie Peijs 'van onze redactie binnenland -DEN HAAG"-

Op het ministerie van Verkeer en Waterstaat beginnen vandaag de 'Spirituele Dagen'. ,"Een grote groep nietsvermoedende Rijksambtenaren wordt de komende dagen bedreigd door georganiseerd occultisme op het werk'', zo vindt Rijksgebed, een groep christelijke ambtenaren die dagelijks bijeenkomt om voorbede te doen voor de overheid. Andere christelijke ambtenaren roepen onder meer via de Evangelische Alliantie christenen op te bidden tegen de week, en in het bijzonder voor minister Karla Peijs. ,,Bid dat minister Peijs van het CDA en haar CDA-ministers samen besluiten dat dergelijke initiatieven niet wenselijk zijn. Ministers die openlijk satanische praktijken voorstaan...''

Tijdens de 'spirituele dagen' staan allerlei workshops op het programma. Er worden onder meer tarotkaarten gelegd, er is een helderziende en astroloog, er is een workshop moderne hekserij, een cursus roet- en kaarsvlam lezen, een cursus voetreflextherapie en een lezing over de symboliek van de Da Vinci Code.

Maarten Verhoef van Rijksgebed vindt het echter zonneklaar dat het om occultisme gaat. ,,Occultisme kan in klein en in groot verband. En in onze ogen is het overduidelijk hoe God denkt over waarzeggers en occulte leraars.''

Verhoef verwijst naar Leviticus 19:31: ,,Gij zult u niet keren tot waarzeggers en tot de duivelskunstenaars; zoekt hen niet, u met hen verontreinigende: Ik ben de HEERE uw God.''

Los daarvan, vult Robert Korsloot aan, ,,staat de nuchtere vraag overeind: waaraan wordt ons belastinggeld besteed?'' Korsloot riep afgelopen zondag kerkelijke gemeenten op om te bidden tegen de 'spirituele week'.

Ruberg vindt het eigenlijk raar dat Rijksgebed ertegen protesteert. ,,De meneer die de protestactie leidt, maakt gebruik van een van dezelfde zalen voor zijn gebedsgroep. Ik zie het verschil niet.'' Rubert is ,,rooms-katholiek geboren'', vertelt ze. ,,Ik ben zelf ook gelovig, ik geloof in God en Christus, maar ik sta ook open voor andere zienswijzen en beelden. Waarom wel een gebedsruimte, en niet een cursus over iets anders?''

Daarnaast leven we volgens hem in een tijd ,,waarin mensen op zoek zijn naar een dieper niveau van hun identiteit''. ,,Dan is het goed het evangelie heel praktisch uit te dragen. Er zijn twaalf, dertien workshops tijdens de Spirituele Dagen. Ik hoop dat die van mij veel mensen trekt.''</i>

Dat pleurotonnen aan belastinggeld worden weggepist aan new-age rommel, was al eerder te vernemen in de media o.a. HP/deTijd. Dat deed geen stof opwaaien. Er werd (weer) geen actie ondernomen.

Het wegpissen van gemeenschapsgeld gaat onverminderd door. De afbraak van wat voor een scheiding van Kerk en Staat moet doorgaan, eveneens. Zo te lezen is het bekeren tot God, Tarot of Astrologie, in de burgers’ tijd en tevens op die burgers’ kosten, de normaalste zaak van de wereld geworden.

De polderkolderweek is begonnen. Als de Kamer hier niet onmiddellijk een einde aan maakt en ministers die dit toestaan en toelaten niet naar huis stuurt, ga ik op vrijdag 12 mei, bij mijn volle verstand, symbolisch één steen gooien door een raam van het gerechtsgebouw aan de Prinsengracht in Amsterdam. Deze burger is de waanzin zat.

Michiel Mans

P.s : ik hoorde Peijs op de radio (BNR) zeggen dat -‘het echt niet meer kan dat automobilisten met alcohol op besturen.’ Het besturen met en op zweverige onzin maakt alcoholgebruik noodzakelijk.

michiel mans | 10-05-06 | 00:20

Werken bij het rijk? Werken ze daar dan? Het is meer een sanatorium voor kneuzen; elke therapie (en daar hebben ambtenaren er veel van nodig) wordt in de tijd van de baas gedaan. Zo van: "Nee, om twee uur kan ik niet vergaderen, dan moet ik naar de fysiotherapeut." Natuurlijk kon dit niet 's ochtens om half acht of 'smiddags om 5 uur. En terugkomen na de therapie heeft niet zo veel zin meer, omdat iedereen om half vier naar huis is, toch?

Laat die uitvreters van ambtenaren godverdoeme gaan werken en hun hobbies, religies, therapieen en ander kaboutergeneuzel in hun eigen tijd doen. Van vrije tijd hebben ze immers voldoende met hun 32-komma-45-of-zo urige werkweek, hun deeltijd, halftijd, aanvul- en opvulbanen, ADV, zwangerschaps- ouderschaps- en huishoudverlof!

Brouhaha | 09-05-06 | 21:04

Wanneer gaan ze theedrinken bij Jomanda?

muisje01 | 09-05-06 | 20:27

Babyboomers... jaren zestig... schoppen tegen het establishment... jaren zeventig en tachtig... studie culturele antropologie... samenwonen trouwen kindjes maken... rijtjeshuis in nieuwegein kopen... mooie vaste baan bij het rijk... stationcar rijden... ellebogenwerk... carrière maken bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat... midlife crisis... denken aan vroeger... zich eigenlijk niks meer herinneren... behalve hasj en hare krishna... ravi shankar... klankschalentherapie... knuffelen met ezels....één worden met bomen en rivieren... spirituele vlagen....
GA EENS AAN HET WERK!!!

brrkah | 09-05-06 | 19:53

@Barbapoeppa 09-05-06 @ 18:58:
Ik heb dan liever dat ze het in Drentse Aa of de Hunze of het Lieverse Diep flikkeren, dan kan ik het er tenminste uitvissen.
M.a.w. hh ambtenaren met budgetoverschot voor flauwekul e.d.: mijn gironummer staat open.

crixus | 09-05-06 | 19:32

Wij christenen moeten ons helemaal niet zo druk maken om dit soort zaken. Nederland is namelijk helemaal geen christelijke natie (meer).
Zolang het maar niet verplicht gesteld wordt om aan die new age toestanden mee te doen is er volgens mij niets aan de hand. Want dat zou ik dus pertinent weigeren. Oke, er wordt weer eens geld over de balk gesmeten. Maar als ze dit geld bewijs van spreke niet in de Maas hadden geflikkert dan hadden ze het wel in de Rijn gegooid.

Barbapoeppa | 09-05-06 | 18:58

@G-unite 09-05-06 @ 18:10:
Maar dat heeft geld opgeleverd voor de club, zo'n kusje dat kost verder niks. (Wel oppassen voor herpes, hè... Als ik fuckje mag geloven is Hoxha nog al een risico-factor wat dat betreft....)

crixus | 09-05-06 | 18:54

G-unite 09-05-06 @ 18:10
Zou ik ook geen moeite mee hebben als ik er rijk van werd.
Waar moet ik me melden? *tuit zijn lippen*

ristretto | 09-05-06 | 18:28

Op de burelen van Geenstijl moeten we in het voorbij lopen een ingelijst aandeel van Uitgeversmaatschappij De Telegraaf BV kussen van Ome Vlees.

Doe ik ook niet moeilijk over.

G-unite | 09-05-06 | 18:10

@schuldige_omstander 09-05-06 @ 17:18
'En als je niet weet waar je naar moet zoeken? Hoe definieer je zoiets als iemand zijn ervaring?'
Daar hebben psychologen heel aardige testjes voor. Ook mooie statistiek om correlaties en oorzakelijke verbanden tussen gevoelens en gebeurtenissen mee aan te pakken.

Oorlof | 09-05-06 | 17:27

[email protected]
Als ik het goed begrijp is wat blikje in zijn broek vindt nauwelijks meetbaar en spiriteel voelbaar?
BEWIJS!

ristretto | 09-05-06 | 17:21

@crixus 09-05-06 @ 17:15 Nee, dat vind ik niet. Ze zuigen al genoeg belastinggeld. Als ze zonodig in therapie willen, doen ze dat maar lekker van hun eigen geld. Of wacht, dat is ook belastinggeld.

schuldige_omstander | 09-05-06 | 17:20

@crux
Willen we wel rijksbidders in de kantine?
Mogen we wel GS-en op het ministerie?

ristretto | 09-05-06 | 17:19

@je therapeut 09-05-06 @ 17:04 Dat hoop ik juist, dat de wetenschap in nauw contact komt met de spiritualiteit.
.
@Oorlof 09-05-06 @ 17:05 En als je niet weet waar je naar moet zoeken? Hoe definieer je zoiets als iemand zijn ervaring?
.
@ristretto 09-05-06 @ 17:08 Okee, herhaling is inderdaad een maatstaf voor de wetenschap. Edoch, en dat klinkt inderdaad weer ongeloofwaardig, helaas laat spiritualiteit zich niet altijd in het meetbaar kader passen. en dan kan het wel eens zo zijn, zoals bijvoorbeeld bij blikjegrolsch, dat er geen fuck wordt gemeten. Dat is heel jammer, maar het kan.

schuldige_omstander | 09-05-06 | 17:18

@schuldige_omstander 09-05-06 @ 17:10:
De vraag is: wil jij je belastingcenten uitgeven voor het zieleheil van die kantoorlutsers? Daar gaat het gvd om!
Niet of het commerciele cowboys of erkende therapeuten, of instralers of whatever! Moeten wij dat met z'n allen betalen voor die lutser op het ministerie?
Laten we het daar eens over hebben!
De rest is allemaal metafysisch gelul.

crixus | 09-05-06 | 17:15

stupor mundi 09-05-06 @ 17:08
Hou op, blikje keek naar beneden, zag er maar een en werd toen even jaloers.
Moet kunnen. Niet zo guichelen hoor!

ristretto | 09-05-06 | 17:12

@blikjegrolsch 09-05-06 @ 16:59 dat van die twee piemels was natuurlijk een geintje, dat snap jij natuurlijk ook wel. Een om mee te pissen, een om mee te neuqen, je weet wel...
.
Wat ik je probeer te vertellen, is dat zekere ervaringen van mensen inderdaad volgens de huidige, door mensen gedefineerde wetenschap, niet te verklaren zijn. Maar de ervaringen van die mensen zijn daarom niet minder echt! Stel nou eens dat de wetenschap over 20, 30 jaar wel ineens een aantal zaken kan verklaren. Dan worden deze ervaringen ineens wel als reeel gezien. Het ligt dus niet aan het onverklaarbare, maar aan het vermogen van de wetenschap wat zij kan verklaren. Maar het kan toch niet zo zijn dat we vanwege het onvermogen van de huidige wetenschap, omdat zij nu nog niet alles kan verklaren, maar al het onverklaarbare als onwaar moeten betitelen?
.
Zijn er labiele kneuzen bij? Jazeker. Zitten er commercieel ingestelde cowboys tussen? Zondermeer. Moeten we daarom maar alles over een kam scheren? Dacht het niet.

schuldige_omstander | 09-05-06 | 17:10

@schuldige
Dat wil overigens niet zeggen dat de medische wetenschap zo goed is.
Daar laten ze meer dan voldoende steken en dooien vallen...

ristretto | 09-05-06 | 17:10

@blgrsch: "Dus als jij ervaart dat je twee piemels hebt is het wel aannemelijk? Rot toch op"
Wat heb jij toch een fraaie manier van communiceren; zo beleefd en met van die goeie argumenten. K'ben er echt ontroerd van dat sommige mensen zo voorkomend en oprecht kunnen zijn.

stupor mundi | 09-05-06 | 17:08

@schuldige
Dat is geen probleem. Is het logisch dat jouw therapeute meer koortslippen geneest? Zo ja, en het is aantoonbaar, dan is het effect toch daar?
Je kunt de definitie bekritiseren. Iets moet herhaalbaar zijn onder dezelfde omstandigheden. Dus een andere schuldige ( of onschuldige ) komt bij jouw therapeut. Zij behandelt, en genezen. Moet toch kunnen... of niet?
Toch is er in onderzoeken nauwelijks effect aan te tonen.
Dus is er wat meer voor nodig dan een waarneming. Of zogenaamde kunde.
Silvia Millecam geloofde er ook in geloof ik..

ristretto | 09-05-06 | 17:08

@schuldige_omstander 09-05-06 @ 17:01
Dan spons je vijf miljard bij elkaar en bouw je dat instrument. Breid je de bestaande theorien uit of kom je met een alternatief dat exactere voorspellingen doet dan oude denkbeelden. Maar niet roepen 'ik voel iets' en denken dat je ervanaf bent. Zo licht is de bewijslast nou eenmaal niet.

Oorlof | 09-05-06 | 17:05

Gaat goed he met die scheiding van staat en geloof enzo.
Stelletje idioten.
Doe dat in je eigen vrije tijd.

The Beasjt is er wee | 09-05-06 | 17:05

@ schuldige omstander

Waarom roep je nou steeds wetenschap? Het is geen wetenschap om spiritualiteit onderuit te halen, bewijzen hebben is niet automatisch wetenschap, wetenschap is niet de vijand van spiritualiteit: Het zou het juist kunnen aantonen!!!!
Waarom geloof jij er dan niet in dat wetenschap spiritualiteit nooit zal aantonen........?

je therapeut | 09-05-06 | 17:04

Voor de evolutie is ook geen hard bewijs aan te leveren. Als er een fossiele vis wordt gevonden met stevige vinnen, dan hoeft dat nog niet te betekenen dat-ie dan een voorloper is van een krokodil ofzo, nee dat VERONDERSTELT men. Net zoals olifanten en mammoeten naast elkaar geleefd hebben, kunnen mensen en mensapen ook naast elkaar geleefd hebben. Het zijn allemaal aannames. Net zoals de oerknal. Er was helemaal geen materie en dan ontploft iets wat niet is tot een mooie kogelronde aarde met daaromheen ook nog eens een dampkring en een planetenstelsel dat ondanks de knal toch niet verder uit elkaar knalt. RARARA. Wie was er bij die oerknal 13 miljard jaar geleden? Het is allemaal duimzuigereij!

stupor mundi | 09-05-06 | 17:03

*kuch*
Wordt het weer een discussie over geloof? Er is veel meer tussen hemel en aarde... blablabla...
Het moet toch goedverdegoedver gaan over het schandalige geld-over-de-balk-smijterij van de overheid? En waarom? Om ambtenaren "beter te laten functioneren???" Sodemieter toch gauw een heel eind op met je tyfus-zooi! Aan het werk, geen gelul! Oooo er is helemaal geen werk, stiekem... De ambtenaren moeten worden beziggehouden? Het is een betaalde CWI speeltuin?

Iedereen mag alles van me geloven, maar wel thuis. En niet op kosten van de belastingbetalert. Opzouten met een ministert die dat niet in de hand houdt.
Ongezien de tyfus!!

*zo, en nu een kopje thee*

crixus | 09-05-06 | 17:03

Heb net een half uur gebiologeerd naar dr feauteau zitten kijken en God wat is die Jomanda toch eigenlijk een geil wijf

Altijdkaas | 09-05-06 | 17:03

@blikjegrolsch
maar waarom stel je je dan ook niet open. Laat je eens instralen door Jomanda, of volg eens een healing van de eerste de beste wichelroede loper, je zal er zienderogen van opknappen...:-))))))))

Karel Kruizenruiker | 09-05-06 | 17:03

@blikjegrolsch 09-05-06 @ 16:50
Sinds wanneer leven we volgens de wetten van de logica? Daarbij worden stukje bij beetje wetenschappelijke fundamenten waarop wij onze kennis baseren steeds verder onderzocht en bijgesteld. Zeker als je gaat kijken op atomair en subatomair niveau. Er worden zelfs meerdere en contrasterende modellen gebruikt om verschijnselen logisch te kunnen verklaren.
Dus onze logica is beperkt, we pakken iets en gaan proberen dat te verklaren. Echter aangezien de mens zijn beperkingen heeft zal de logische verklaring slechts een schematische benadering van de waarheid zijn.

Jammer voor je dat die reiki bijeenkomst niets voor je bracht. Aan de andere kant vraag ik me af of je wel in contact bent gekomen met de juiste mensen, want het beeld van "nep-types die heel gevoelig doen" is verre van hoe de spirtuele mensen zijn die ik ken.

large4e4 | 09-05-06 | 17:01

@ristretto
Ere die Googele toekomt, nee, wacht, ere die... ach je snapt me wel.
.
He, vijf uur geweest! *biertje pakt*

Oorlof | 09-05-06 | 17:01

@Oorlof 09-05-06 @ 16:53 En dat is nou eenmaal de beperking van de door mensen gedefinieerde wetenschap. Het gaat immers om beperkte wetenschap, gecreeerd door beperkte mensen. Wat als je iets moet meten waarvoor je geen instrument hebt?

schuldige_omstander | 09-05-06 | 17:01

@oorlof
*buigt* dank je

ristretto | 09-05-06 | 16:59

Dus als jij ervaart dat je twee piemels hebt is het wel aannemelijk? Rot toch op. Iets wat niet aannemelijk is, is niet aannemelijk. Mensen die iets ervaren zegt al helemaal niks. Psychoselijders en schizofrenen ervaren de hele dag iets, maar ik vind het niet echt aannemelijk dat ze Napoleon zijn omdat ze dat zo voelen. Als je als spirituele zeikerd graag wat wilt overbrengen maak je het maar aannemelijk, en anders moet je niet zeiken.

blikjegrolsch | 09-05-06 | 16:59

@schuldige
Er is een wetenschapstak die hier onderzoek naar doet. Dat heb ik ook gedaan.
Het is verbijsterend hoe weinig effect er werkelijk te meten valt. Overigens geen zwevers, het is het zwaarste statistiekbedrijvende jaar geweest.
Het is even verbijsterend om te zien hoe goedgelovig mensen zijn en hoe eenvoudig te manipuleren. Onze perceptie is niet erg sterk te noemen.

ristretto | 09-05-06 | 16:58

@blikjegrolsch 09-05-06 @ 16:50 Ik heb wel degelijk twee piemels. Namelijk een om mee te pissen en een voor mijn vriendin. Haha.
Aan de ene kant heb je gelijk door te stellen "waarom zou ik het geloven als ik geen bewijs heb". Aan de andere kant kan je ook stellen dat je het best kan geloven omdat er geen tegenbewijs is, dus dat is 1 tegen 1. Maar is er zat bewijs, namelijk de ervaringen van de mensen die wel het een en ander hebben meegemaakt. Alleen zijn ervaringen persoonlijk en kan jij daar niets mee. Ik kan jou niet laten voelen wat ik gevoeld heb.

schuldige_omstander | 09-05-06 | 16:57

Also: what blikjegrolsch 09-05-06 @ 16:50 said.

Oorlof | 09-05-06 | 16:55

Ik denk dat blikje grolsch daar al een briljant antwoord op heeft gegeven.
Spiritualiteit is grappig, maar het heeft geen meerwaarde en het lost naar mijn id niets op. Behalve dan het neppil effect en dat mensen door spiritualiteit opeens wel met zichzelf bezig gaan. Komen ze opeens acher dingen, ja, heel tof, maar e had ook zonder spiritualiteit jezelf wel kunnen ontdekken. Het zorgt gewoon voor teveel lariekoek.

je therapeut | 09-05-06 | 16:55

@ristretto 09-05-06 @ 16:42
Knap zo.
@large4e4 09-05-06 @ 16:42
Geloof: zonder bewijs voor waar aannemen. In de wiskunde kun je stellingen (behoudens Godel) zonder speldruimte bewijzen of ontkrachten. Dat mensen om bewijs roepen is niet vreemd met claims van instralen, 'magnetiseren' of aura's lezen. Extraordinary claims need extraordinary proof. Kun je dat niet geven? Jammer... maar dan gaan we dus voor de veel eenvoudiger verklaring (er is geen magie). Dat is nou eenmaal een bewezen methode om fatsoenlijk bruikbare, geteste modellen voor de werkelijkheid op te stellen. Iedereen mag geloven wat 'ie wil. Roepen dat het waar is, dan mag je hard bewijs leveren.

Oorlof | 09-05-06 | 16:53

kruT
Niet zo overdrijven. Het merendeel is lutser, Er zijn er die echte resultaten laten zien. Als iets effect heeft, prima. Het bewijst eerder dat een hoop zaken tussen onze oren zitten. Dus ik sluit me ook niet af. Ik blijf wel kritisch.

ristretto | 09-05-06 | 16:52

Hoi, hoi, alweer een geweldig idee om van al dat overtollige geld in Nederland af te komen. Hulde voor het ministrie hoor! Neen, regeren kun je wel aan het huidige kabinet overlaten. Driewerf Hoera!

Dophert | 09-05-06 | 16:52

@je therapeut 09-05-06 @ 16:43 Ik gaf het alleen maar aan als voorbeeld, hoe moeilijk het is om zoiets als een ervaring te bewijzen. Stel dat ik een roze olifant met gele stippen heb gezien. Jij hebt hem niet gezien. Maar is het dan niet waar dat ik een roze olifant met gele stippen heb gezien? (Ik weet ook wel dat er geen roze olifanten met gele stippen zijn, althans bij mijn weten, tenzij iemand een creatieve ff heeft gemaakt. Die olifant is dan ook maar een voorbeeld van iets dat je als ongeloofwaardig zou kunnen beschouwen). Maar omdat iemand anders die olifant niet gezien heeft, is het niet waar?

schuldige_omstander | 09-05-06 | 16:50

Het is onmogelijk om lepels te verbuigen met gedachtenkracht. Dat hoef je niet et bewijzen, je hioeft alelen maar Gellers gelul te ontkrachten. Er is ook geen reden om met gedachten lepels te verbuigen. Daar hebben we handen voor. Het zou raar zijn als dat ook met je gedachten kan. Volstrekt onlogisch. Bovendien, als ik dat moet gaan aannemen moet ik jou straks ook geloven als je zegt dat je de zwaartekracht kan overwinnen of dat je 1018 jaar oud bent. Volstrekt onlogisch maar ik kan inderdaad niet bewijzen dat het niet zo is. Daarom is dat ook een prutsargument: "je kunt het tegendeel niet bewijzen". Dat klopt, maar dat geeft je nog niet het recht ongegeneerd stellingen te poneren en die voor waar aan te nemen.
Ik weiger zomaar onzin (Geller, Jomanda) te geloven. De volgende stap is dat mensen beweren dat ze de toekomst kunnen voorspellen, Jezus zijn, kunnen vliegen zonder machine, drie piemels hebben en fantaseer maar door. Hef je de bewijsbare grens op dan is het hek open voor alle bedenksels die je maar kunt verzinnen. Het zou een bizarre samenleving worden: "ja meneer, als u even gedulkd hebt materialiseer ik een paar euro's voor u". "nee echt, eet dit en de tumor verdwijnt."
Dan wil je toch ook eerst bewijzen? Je wilt toch ook eerst je huis zien voor je het koopt? "Nee ik kan het huis niet laten zien maar het is echt heel mooi en groot." "ok verkocht".
Nonsens.
We leven volgens de wetten van de logica, lepels verbuigen, healen op afstand, lichtbollen... Het is onlogisch dus laten we de bewijslast in handen leggen van degene die claimen het onlogische te kunnen, niet omgekeerd.
En ik weiger naar een reiki-meeting te gaan. Dat heb ik al eens gedaan, end at was ronduit tenenkrommend. Letterlijk om te kotsen.
Kinders en sprookjesgelovers. Nep-types die heel gevoelig doen. Alsjeblieft zeg, ik heb de kleuterschool allang gehad. En nee, ik heb niets gevoeld. Geen sikkepit. Maar dat komt uiteraard omdat ik mezelf niet openstelde.

blikjegrolsch | 09-05-06 | 16:50

Bij een goochelaar mag je niet meekijken hoe hij wat doet, want die verbergt dingen. Bij Uri kun je gewoon meekijken, geen verborgen dingen...

kruT | 09-05-06 | 16:49

MMmMPFMMmPpdFT. ja, hehe dat is de eerste die krom is. Nu de rest nog bij het beeldscherm houden en het hele bestek is krom.

ristretto | 09-05-06 | 16:47

@blikjegrolsch 09-05-06 @ 16:17
Als je echt geinteresseerd bent en niet bij voorbaat alles afzeikt, zou je kunnen overwegen een keer naar een paranormaalbeurs te gaan. Er zijn er velen door het hele land. En ja natuurlijk zitten daar ook lutserts bij.

Mij is daar een keer verteld, door iemand die ik daar voor het eerst zag, dat mijn tante (zus van mijn vader, zo specifiek was hij), een longziekte heeft. Ik d8 hij is gek geworden, ze is gewoon gezond. Dus ik vragen, blijkt dat ze bronchitis heeft, maar alleen mijn vader en zijzelf wisten dat, zelfs mijn moeder wist het niet.

Zo kan ik nog wel meer voorbeelden noemen, maar dat is niet hetzelfde als het zelf te ervaren. Ik was een aantal jaren geleden nog sceptischer dan grootste scepticus hier, maar door dingen te ervaren leer je. Sluit je ogen er niet voor.

kruT | 09-05-06 | 16:46

@kruT 09-05-06 @ 16:39
't Zit zo: Uri claimt shit te kunnen met zijn l33t mindpowers. Randi toont aan dat Uri's truuks door elke handige goochelaar na te doen zijn. Occam's Razor erbij: het is dus aannemelijk dat Uri een guichelende goochelaar is, in plaats van een magisch begaafd persoon. Wie het tegendeel beweert moet met keiharde bewijzen komen dat Geller geen goochelaar is maar echt met de kracht van zijn geest voorwerpen buigt e.d.. Doe je ding...

Oorlof | 09-05-06 | 16:45

@schuldige omstander @16:38
Dus houden van is spiritueel? Gevoel is spiritueel? Gevoel = gevoel, en het heeft zo zijn doelen: loop je teveel dan krijg je een blaar, en pijn, een hint van je lichaam om rust te nemen. Hou je van iemand, dan wil je daarmee samen zijn. Ik geloof dat het leven en dus gevoel daar zo zijn redenen mee heeft inderdaad, maar spiritualiteit is iets heel anders dus verwar die 2 niet met elkaar.

je therapeut | 09-05-06 | 16:43

@oorlof
Je gelooft dus, terwijl je geen bewijs hebt. Het is meerdere malen teruggekomen: bewijs het maar, maar ik probeer aan te geven hoe moeilijk bewijzen is.
Dan komen er een paar mensen bij elkaar en die stellen een definitie op, waar de rest in gaat geloven, zonder zich af te vragen waar ze in geloven...

large4e4 | 09-05-06 | 16:42

Oorlof 09-05-06 @ 16:36
we·ten·schap (de ~ (v.), ~pen)
1 het systematisch geordende geheel van het weten en van de regels waarmee verdere kennis verkregen kan worden

Zo goed?

ristretto | 09-05-06 | 16:42

@blikjegrolsch
Ik heb zojuist een bewijs genoemd. Uri Geller. Toon jij eens aan dat hij ontmaskerd is. skepsis.nl bewijst niets. Ze zeggen alleen dat wat Uri Geller kan, een goochelaar ook kan, maar dat op zich bewijst niets. En verder allemaal geleuter dat Geller niet ontmaskert. Dus kom maar op mensen....

kruT | 09-05-06 | 16:39

@controle
Het hangt er vanaf hoeveel geld er gevraagd wordt. Zeker op het moment dat iemand echt iets voor andere mensen kan betekenen, zoals middels magnetiseren, NEI, reiki of andere zaken en daar van leeft vind ik het niet fout. Tenzij je wel erg veel moet terugkomen, dingen moet kopen en het weinig tot geen resultaat heeft.
Mooi en goed voorbeeld heb ik bij mijn therapeute ervaren. Zij had uitgemeten dat ik herpes simplex (die van de koortslip) had. Dat is geen kunst omdat de prevalentie bij mensen boven de 18 >95% is. Wat wel zo is, is dat sinds ze me behandeld heeft ben ik al geruime tijd koortslipvrij, zo lang als ik nu geen last meer heb kan ik me niet herinneren.
Daar wil ik best voor betalen, want de huisarts en specialist kunnen me er niet vanaf helpen. Ja alleen als ik weer last heb, kunnen ze aan symptoom bestrijding doen. En nu is de oorzaak weggenomen. Hoe? Ik zou het niet weten, maar reken maar dat ik er blij mee ben.

large4e4 | 09-05-06 | 16:39

een empirist zou dan de natuur ingaan om cirkels te zoeken. ha!

daskapitalist | 09-05-06 | 16:38

het allerergst vind ik wel van die mensen op de snelweg die zomaar harder gaan rijden als je ze rustig op cruisecontrol wilt inhalen en er dus zonder extra gasgeven net niet voorbij komt. alsof ze goedverdoemme iets missen ofzo.

neuzel | 09-05-06 | 16:38

@large4e4 09-05-06 @ 16:29
Dat heet nou een definitie, gast. Net als 'cirkels zijn rond'. Hoef je niet te bewijzen. Kun je niet bewijzen. Is gewoon zoals het werkt.
@schuldige_omstander 09-05-06 @ 16:27
Is dat nou leuk, boksen met een stroman? Misschien tijd om eens na te zoeken wat wetenschap echt inhoudt.

Oorlof | 09-05-06 | 16:36

@schuldige
Klopt. Het is de mens die de wetenschap bedrijft om controle te krijgen over al die dingen die hij/zij niet begrijpt. En daar is genoeg van voorradig.
Die discussie is dus bijna zinloos.
Wel de vraag te bespreken wat we ervan vinden wat de ambtenaren doen.
a) rijksbidden
b) spiricursus
c) GS-en onder werktijd.
En niet guichelen bij het beantwoorden!

ristretto | 09-05-06 | 16:34

Haha, dan wordt al gauw alles relatief

je therapeut | 09-05-06 | 16:33

@large4e4 09-05-06 @ 16:29
wat is een 'rechte lijn'?

daskapitalist | 09-05-06 | 16:32

Trouwens over wetenschappelijk bewijs gesproken, het is toch algemeen aanvaardt dat een rechte lijn de kortste verbinding is tussen 2 punten? In elk geval word je dat wel geleerd. Echter het is nooit bewezen! Waarom het dan als waarheid wordt aanvaard is omdat het tegendeel nooit bewezen is en omdat we met modellen moeten werken om de werkelijkheid te verklaren.

large4e4 | 09-05-06 | 16:29

@ristretto 09-05-06 @ 16:22 Klopt. Wat nu niet wetenschappelijk verklaard is, is volgens de wetenschap niet waar. Maar op het moment dat de wetenschap het wel kan onderbouwen, is het ineens wel waar. Dus ligt het aan het onvermogen van de wetenschap om zaken aan te tonen, niet aan de zaken zelf.
.
@blikjegrolsch 09-05-06 @ 16:19 Ik nodig je uit om eens mee te gaan naar een reiki avond. Je zal zien dat je daarvan opknapt.

schuldige_omstander | 09-05-06 | 16:27

@large4e
Iedere organisatie die daar geld voor vraagt is bij voorbaat verdacht.

controle | 09-05-06 | 16:27

Quote- Ik hoef van jullie geen gelijk te krijgen, ik wil jullie niet overtuigen, maar accepteer dan ook even dat er (heel veel) mensen zijn die wel spiritueel bezig zijn in legio verschijningsvormen. Dat jullie dat niet kunnen of willen begrijpen en er daarom lacherig over doen zegt helaas meer over jullie dan over die honderden miljoenen anderen.

Wat larie ouwe, kan het heel goed begrijpen, er zijn nog 1000x meer rationele verklaringen voor dan spirituele, ik wil het best begrijpen, en ik doe echt niet moeilijk als er ook maar enig bewijs op 'meer' zou zijn.
Misschien moet jij wel accepteren dat je niet alles kunt begrijpen, dan hoef je ook geen spiritule dingen te geloven als iets niet duidelijk is dus kom niet aan met kunnen of willen begrijpen.

je therapeut | 09-05-06 | 16:26

@blikjegrolsch 09-05-06 @ 16:19
Ik heb niet gezegd dat ik je iets kan bewijzen. Ik ben zelf best sceptisch, maar ik heb zelf ook dingen meegemaakt die ik niet kan verklaren op een wetenschappelijke manier. Ik kan dus niet een demo via de chat geven. Ik heb wel een tip voor je www.soulwork.nl. Kijk daar eens of er iets is waar je misschien iets mee zou kunnen. Ervaar het zelf en oordeel daarna, zou ik zeggen.

Ik ben ook benieuwd of je op enige wijze gelovig bent. Wat hoef je me niet te zeggen als geen atheïst bent.

large4e4 | 09-05-06 | 16:26

@blikjegrolsch klopt. Maar je kan ook stellen dat de huidige methodologie in de wetenschap (o.a. meetinstrumenten) niet in staat is om dat 'zweverige' aan te tonen. Het is maar hoe je het bekijkt.

wattan!! | 09-05-06 | 16:24

over uri geller: kijk maar op www.skepsis.nl

pooface | 09-05-06 | 16:22

@schuldige en krut,
niet zo guichelen! Jullie lijken wel Gristenen. De onwetenden... De heidenen.
Als je niet bij het cluje hoort dan.... Veel wat nu binnen de wetenschap valt was voorheen eng of spiritueeel. Aarde rond, astrologie, astronomie, geneeskunde enz. Dat is het kenmerk van wetenschap. Dan is het aangetoond of verklaard.
Dat er meer is tussen hemel (als die er al is!) en aarde is duidelijk.
Het gaat hier om het feit dat ambtenaren dit doen.
Ach laat ze toch. Al die Rijksdienaren die hier op GS zitten doen dit ook in onze tijd. Dus niet guichelen! En ook uw naaste guichel niet begeren. ( of zoiets)

ristretto | 09-05-06 | 16:22

@Wattan: wetenschappelijk aangetoond betekent in ieder geval dat er iets is wat aan te tonen balt. Dat kun je van alle zweefonzin niet zeggen. Het enige wat daar van aan te tonen valt zijn de anekdotes van particulieren.

blikjegrolsch | 09-05-06 | 16:21

@Large: hoezo is er meer dan? Hoe kom je daar dan bij als het niet eens te bewijzen is? Omdat jij "iets" voelt is er meer? Je kunt het kennelijk niet eens aantonen, laat staan dat je algemeen kunt zeggen dat er "meer" is.
Laat maar eens wat zien, nogmaals.

blikjegrolsch | 09-05-06 | 16:19

@blikjegrolsch als er iets wetenschappelijk is aangetoond wil dat nog niet per definitie zeggen dat het ook waar is. Het is waar naar de wetenschappelijke/maatschappelijke maatstaven, geldend op dat moment. Vergeet aub niet dat de wetenschap (hoezeer sommigen dit ook tegenspreken) vol zit met dogma's. kruT heeft daarom een goed punt.

wattan!! | 09-05-06 | 16:18

@Krut: nou we willen best een kijke nemen in de andere wereld hoor, zoals al eerder gezegd. Maar waar is die andere wereld van jullie precies dan? Doe eens wat concrete voorbeelden en mogelijkheden zodat wij mee kunnen kijken.

blikjegrolsch | 09-05-06 | 16:17

blikjegrolsch 09-05-06 @ 15:53
blikjegrolsch 09-05-06 @ 15:56

Hieruit mag ik dus ook opmaken dat jij geen enkel geloof aanhangt, want dat is ook niet bewijsbaar.
Ik ben het met mensen als schuldige_omstander eens. Er is meer, maar inderdaad hoe bewijs je dat. De enige manier om dit te bewijzen is door het te ervaren. Je moet echter je niet als een mak lammetje naar de slachtbank laten voeren en alles aannemen. Er zijn inderdaad genoeg oplichters, maar die heb je overal en in allerlei hoedanigheden.

large4e4 | 09-05-06 | 16:16

@blikjegrolsch 09-05-06 @ 16:12

Bronvermelding graag?

kruT | 09-05-06 | 16:15

@schuldige_omstander 09-05-06 @ 16:11
Laat de onwetenden maar. Het is hen blijkbaar niet gegund een kijkje te kunnen nemen in de ander wereld. Ze zullen het ooit leren....

kruT | 09-05-06 | 16:14

@ rechtse rukker
Zou wel fijn zijn, neemt mensen een boel verantwoordelijkheid uit handen. Maar ik geloof er niet in.

je therapeut | 09-05-06 | 16:13

Die Uri Geller is ALLANG ontmaskerd dude. Net als homepathie en astrologie. Weet iemand nog hoe die Amerikaanse debunker heet? Die gast met die baard. Hilarische gast. Bied een miljoen als je een lepel kunt laten krullen met je gedachten.
Overigens is ook dat weer zo'n argument: ja het staat buitenb de wetenschap. Oftwel: verzinsels zijn ok ole ole ole.

blikjegrolsch | 09-05-06 | 16:12

@de bier
Dat overtuigt mij niet. Waar is de wetenschappelijke onderbouwing van je standpunt waar jullie het hier altijd over hebben? Of gebeurt dat alleen als het je uitkomt?

kruT | 09-05-06 | 16:12

@blikjegrolsch en de rest: Ik neem jullie niet kwalijk dat jullie niet weten waar jullie het over hebben. Maar vertel me eens, maakt spiritualiteit een persoon nou echt zo anders dan jou of mij? Wordt hij daarmee per definitie een idioot? Zijn dat ineens slechte mensen geworden, die derhalve verdienen om door jullie uitgelachen te worden? En wie zijn jullie dan wel? Zijn jullie zoveel beter dan hen, omdat jullie dergelijke ervaringen niet hebben meegemaakt? Komop, laat iedereen even in zijn waarde, zeg.
.
Ik sta net als jullie met beide benen op de grond, heb een normale baan en woon zoals ieder ander in een huis. En aan commerciele cowboys in spiritualiteit heb ik een broertje dood. Alleen ben ik met dingen in aanraking gekomen die op zijn zachtst gezegd merkwaardig zijn, en die ik met mijn gezond verstand niet kan verklaren.
.
Ik hoef van jullie geen gelijk te krijgen, ik wil jullie niet overtuigen, maar accepteer dan ook even dat er (heel veel) mensen zijn die wel spiritueel bezig zijn in legio verschijningsvormen. Dat jullie dat niet kunnen of willen begrijpen en er daarom lacherig over doen zegt helaas meer over jullie dan over die honderden miljoenen anderen.

schuldige_omstander | 09-05-06 | 16:11

leviticus 19.26
Gij zult geen guichelarij plegen!
Als dit geen guichelarij is weet ik het niet meer! *guichelt*

ristretto | 09-05-06 | 16:09

@je therapeut 09-05-06 @ 16:05
Ik ben er juist van overtuigd dat er wel een veroordelende factor is en een universeel goed en slecht. Als je niet in het huidige leven veroordeelt/beloont wordt dan wel het volgende...

Rechtse_Rukker | 09-05-06 | 16:09

Ik bid wel eens voor het rijk, maar dat heeft dan meer te maken met een aambeeld die uit de lucht valt en Balkenende zijn hoofd.

MiRRoRMaN | 09-05-06 | 16:08

tja, ik ben zelf ook wel van de goed en slecht enzo, maar da's gewoon menselijk, steek ik iemand deaud dan voel ik me daar niet errug prettig bij nee. Maar ik bedoel, er is verder geen veroordelende factor. Het universum,god, allah, welke entiteit dan ook kan het geen hol schelen, het gebeurt gewoon. Wij maken er goed en slecht van als mensen, maar een universeel goed & slecht bestaat nie.

je therapeut | 09-05-06 | 16:05

@blikjegrolsch 09-05-06 @ 16:00
Hoe kun je nou iets wetenschappelijk aantonen wat buiten de wetenschap staat? Ik zie wetenschappers ook bijvoorbeeld Uri Geller niet ontmaskeren. Dat is bewijsje nummero uno.

kruT | 09-05-06 | 16:04

Ik zet zo even een plaat op van Tori Amos of Kate Bush en ga naakt met alleen een cape om en punthoed vol met maantjes en sterretjes op door de woonkamer dansen. Als dat niet spiritueel is!!

de bier | 09-05-06 | 16:01

Voorspellingen van Marcel Sirre, helderziende,
astroloog en numeroloog

Astrologie, is dat niet die tak van pseudowetenschap waarvan onlangs nog WETENSCHAPPELIJK is aangetoond dat het nul wetenschappelijke waarde bezit en dat er geen enkele sprake is van causaliteit tussen sterrenbeelden, geboortedata en karakters

blikjegrolsch | 09-05-06 | 16:00

[email protected] 09-05-06 @ 15:55
"Roet- en kaarsvlam lezen ..."

Dömper | 09-05-06 | 16:00

Het leven draait om de keuze tussen Goed en Slecht. Constant en alleen maar. Wat goed is en wat slecht is krijgen we deels mee in de opvoeding via moraal etc. maar is ook denk ik algemeen aanwezig in een algemeen bewustzijn. Een mens dat heel z'n leven alleen in een ourwoud heeft geleefd zal toch begrijpen dat stelen van een ander bijvoorneeld niet goed is.
Wat ben ik toch weer filosofisch bezig.

Rechtse_Rukker | 09-05-06 | 15:59

Ik zal een spiritueel gevuld flesje opsturen als bewijs!!!!!!

je therapeut | 09-05-06 | 15:59

BEWIJS!!!!! en vooruit ermee. Als je niet meer dan "boehoehoeoehoe er is VEEL MEER, wacht maar..... hihihi.." kunt bazelen en nog nooit iets ander hebt bestraald dan je eigen onderbuik met lauwe mannenpap, dan willen we het hier dus niet horen. Freakshow!

kwakzalver | 09-05-06 | 15:57

Mijn engel piest alleen maar de hele dag over me heen, in spirituele sferen gelukkig dus veel merk ik er nie van

je therapeut | 09-05-06 | 15:56

Dat is ook het probleem met mensen als schuldige_omstander: het enige wat ze kunnen zeggen is: "er is meer" en daar houdt het op. Dat blijven ze continue herhalen: er is meer, er is meer, er is meer. Wat willen ze daar toch mee bereiken?
Wat is er meer dan? Hoezo dan? Laat eens zien dan?
Maar nee hoor, het blijft hetzelfde: "ja, ik kan dat voelen, er is meer. Energie enzo. Alles is energie..."
Wat dan? Concreet?

blikjegrolsch | 09-05-06 | 15:56

Het programma van de Spirituele weken ziet er in ieder geval indrukwekkend uit: www.haagsepv.nl/frameset/body/spiribla...
De workshop "op zoek naar je engel" lijkt me wel wat. En de workshop "Spiritueel koken"!

Flip | 09-05-06 | 15:55

@blikjegrolsch
Robbert van de Broecke was toch overtuigend genoeg? Niet? Oh...

kruT | 09-05-06 | 15:54

@rechtse rukker
Is er werkelijk goed en/ of slecht?
of maken wij dat er van?

je therapeut | 09-05-06 | 15:54

Weet je wat? Ik doe een open uitdaging naar alle zwevers hier: kom met doorslaggevende BEWIJZEN dat er meer is. Dan doen we zaken. Tot die tijd, kappen met dom lullen. Iets verzinnen en dan zeggen dat je het niet kunt bewijzen maar "wel zelf persoonlijk ervaren" koopt niemand wat voor.

blikjegrolsch | 09-05-06 | 15:53

Precies en nu allemaal de bakkes dicht anders straal ik jullie allemaal naar PijnAckert.

kwakzalver | 09-05-06 | 15:53

Bij Jomanda kun je nou eenmaal op de thee, zo'n arrangementje heeft Jezus nog nooit aangeboden....

prestodegekste | 09-05-06 | 15:52

@schuldige omstander

-geloof maar gerust dat er meer, VEEL MEER is op deze aardkloot dan jij en ik begrijpen. Maar gelukkig dringt dat besef ook bij steeds meer mensen door -

tis zo vervelend dat die spirituelen beweren dat zij het wel begrijpen en eigenlijk ook maar wat raak lullen al dan niet bewust

je therapeut | 09-05-06 | 15:51

@schuldige omstander
Ga anders ff je eigen kerk beginnen zweefteef dat je d'r rondloopt.

kwakzalver | 09-05-06 | 15:50

Kijk stelletje rukkers, er is goed en slecht. Het gaat erom in het leven wat voor keuzes je maakt. That's all meer is er niet.

Rechtse_Rukker | 09-05-06 | 15:50

"er meer, VEEL MEER is op deze aardkloot dan jij en ik begrijpen."
MUHAHAHAHAHAHAHAHA!
*braak*
Ja man... We kunnen het niet bewijzen maar "het is nou eenmaal zo". En als we "ons open stellen" begrijpen we het vanzelf.
Pfff... Kneus.
Kom maar terug als je BEWIJZEN en ARGUMENTEN hebt.

blikjegrolsch | 09-05-06 | 15:48

Spiritualiteit the way to go !

Rechtse_Rukker | 09-05-06 | 15:48

Dat chatlog achter het Leviticus linkje is wel van een pik met enorme grootheidswaan

Traag | 09-05-06 | 15:48

@blikjegrolsch 09-05-06 @ 15:11 Nee hoor, ik werk niet bij het ministerie. Ik ben zelfs geen ambtenaar. Maar ik heb genoeg meegemaakt om te weten dat je niet alles wat met spiritualiteit te maken heeft als onzin moet bestempelen. Okee, er zijn zat cowboys in deze branche die zich hier alleen maar vanuit winstbejag mee bezighouden, en of Jomanda daar bij hoort weet ik niet. Ik ben er nooit geweest. Maar geloof maar gerust dat er meer, VEEL MEER is op deze aardkloot dan jij en ik begrijpen. Maar gelukkig dringt dat besef ook bij steeds meer mensen door.

schuldige_omstander | 09-05-06 | 15:44

@LDLL
Kun je nog altijd ambtenaar worden als je klaar bent bij Geenstijl. Je gaat er iig niet harder van werken.

kruT | 09-05-06 | 15:44

Wat een waanzin dat de religieuzen peop gooien naar de spirituelen "onze waarheid is lekker toch veel waarderderder dan die van jullie, want het staat in levitucus" ik vind ga es deaud en kijk dan wat er waar is voordat je met peop gooit

je therapeut | 09-05-06 | 15:35

als de PV (pers. vereniging) dit organiseert zou ik toch heeeeel snel een andere baan gaan zoeken. Een PV moet feesten organiseren en verder smoel houden.

pooface | 09-05-06 | 15:35

@edit 09-05-06 @ 15:28
Ja de anit-christ, ken je die niet?

Dömper | 09-05-06 | 15:33

ik hou het bij 10 Bachbloesems/dag...

boomklever2 | 09-05-06 | 15:30

@bouwfraudeur
Kun je dat niet in 2 zinnen samenvatten?

Igorus | 09-05-06 | 15:28

Ah, Lucas heeft weer een anit *kuch* christen stukje gebreid....
- Edit: anit? -

kw_nl | 09-05-06 | 15:28

=BORRELNOOTJES....

Het betere hand- maar vooral voetenwerk. Een lacherige, zeg maar hilarische sfeer ontstaat er zodra het over dit onderwerp gaat. Spontane haargroei tussen de schouderbladen en schimmelvorming op plekken waar je in gezelschap moeilijk krabben kunt. Vandaag staat centraal de cursus ‘Elementair Tenenlezen’. Gun jezelf even de tijd voor wat proest en spuitwerk; een gans natuurlijke reactie. Spontaan optredende voetschimmel is in dit verband ook in het geheel niet verontrustend.

Chantal Sandmann: “Tenen zijn de spiegels van de ziel. Sinds 2003 ben ik docent (…) Tenenlezen. In maart 2005 heb ik mijn baan opgezegd (dom, dommer, domst!) om mijn hart te volgen en mij volledig aan 'Tenenlezen' te kunnen wijden”.
Lieve Chantal stond op de kaasafdeling van een plaatselijke super; dat verklaart haar plotselinge verandering van rijstrook. Had altijd al een sterke voorliefde voor borrelnootjes in het algemeen en schimmels in het bijzonder. Ontbeert een spiegel terwijl die in elke Blokkendoos ruimhartig voorhanden zijn.

“Tenenlezen is de afgelopen jaren in een stroomversnelling geraakt”. Werkelijk; weinig van opgemerkt. Okay, er is een boekwerkje verschenen: “Tenenlezen – voeten zijn spiegels” door Imre Somogyi, prettig hanteerbaar na de dagelijkse schijtbeurt die nu door de stroomversnelling ontaardt een ‘doorlopend’ gebeuren.

Tenenlezen is kijken naar signalen, vertellen de deskundigen die er voor hebben ‘doorgestudeerd’. Een tenenlezer is in staat door middel van de tenen te kijken naar signalen van het lichaam. Tenen geven inzicht in karakter, persoonlijkheid, gedrag en levenshouding van desbetreffende persoon. Het biedt de mogelijkheid om aan de hand van de vorm en stand van de tenen daarover iets te zeggen. Over wat er aanwezig is, over wat je er mee doet.

Het geeft vooral de tenen’expert’ de tenenkrommende mogelijkheid zijn sokken te vullen over de rug van ronddolende kreupelaars. De mongolen die zich inschepen voor zo’n ‘cursus’ vreten in hun hopeloosheid alles; zelfs kaas! In de grote kaasfondue van woorden menen ze altijd wel iets te horen wat ze verassend toepasselijk op zichzelf vinden.

Tenen vertellen de waarheid. Wat nou waarheid. Wiens waarheid? “Rare, kromme” tenen hebben net zoals “mooie, rechte” tenen een eigen ontwikkeling doorgemaakt. Ja, in een natuurlijk groeiproces waarbij knellend schoeisel pijnlijke gevolgen kan hebben.
Tijdens een cursus is de sfeer luchtig (geruststellend met al die zweters en zwetsers), maar ook serieus en openhartig. Men vindt het leuk, leerzaam en het werkt verdiepend door het inzicht (…) dat mensen ervaren.

Een goede vriend van mij had een doorlopende verblijfsvergunning voor een rolstoel. Hij was de afgelopen jaren prettig vergroeid na zijn opgelopen dwarslaesie. We hebben samen zijn tenen of wat daarvan over is aan een kritische beschouwing onderworpen. Conclusie toen: hij is een verknipte asociale hufter die grossiert in persoonlijkheidsstoornissen. Ik heb natuurlijk direct alle contacten met hem opgeschort en hij heeft voortijdig zijn leven beëindigd. Inderdaad een brakke persoonlijkheid dus met een verderfelijke levenshouding.

Laatste knaller van de kalknagels: “Vergeet nooit: wees mild in de interpretatie. Een goede interpretatie geeft geen waardeoordeel!”
Mijn interpretatie; er staat een psychisch mankement op mijn niet eens zo lange tenen waardoor mijn wel erg korte lontje spontaan ontvlamt.

Bouwfraudeur | 09-05-06 | 15:26

prachtig topic Lucas!
maar wat 'een lezing over de symboliek van de Da Vinci Code' tussen de spirituele aktiviteiten doet is mij een raadsel. Dat is idd aanstootgevend.

boomklever2 | 09-05-06 | 15:24

Een goed werkklimaat is belangrijk hoor. Wat dat betreft kan GeenStijl nog wat leren, tenminste als je der Uli Soller op z'n blog mag geloven. "Mein Besuch bei „Geenstijl“ war wirklich sehr nett. Sie sind sehr freundlich. Aber was für eine traurigre Umgebung. Sogar bei mir sieht es fröhlicher aus. Keine Pflanzen, keine Musik. Nichts. Sehr traurig."
Kortom: jullie zijn saaie kantoorklerken die in een klinische omgeving stukjes zitten te tikken.

die hofstadtgruppe | 09-05-06 | 15:23

spirituele dagen ga is dood

ianz | 09-05-06 | 15:22

ppfffft. middeleeuws mysticisme. het lijkt wel of ze fan zijn van nazi litereratuur daar bij het Rijk.

daskapitalist | 09-05-06 | 15:14

Hier zit D66 (en de zes) achter.

controle | 09-05-06 | 15:12

Open stellen voor chakra's?
Mijn goatse is er klaar voor, kom maar met die chackra!

Traag | 09-05-06 | 15:11

@Omstander: u werkt op het ministerie? Vertel eens, staan de chakras al open?

blikjegrolsch | 09-05-06 | 15:11

@Bouwfraudeur 09-05-06 @ 15:07
Ik ben één keer bij die heks uit Tiel geweest (voor m'n studie destijds). Alsof je in een zaal vol Jostibandleden bent beland. Daar kan Talpa nog een mooi programma van maken.

Dömper | 09-05-06 | 15:11

Muhaha. Gelukkig weten sommigen onder ons nog wel waar ze het over hebben. De geenstijl-redactie hoort daar duidelijk niet bij. Onze regering trouwens ook niet, die doet maar wat om belastinggeld uit te geven, maar dat terzijde.

schuldige_omstander | 09-05-06 | 15:09

Wat kost dat weer? En welke malloot haalt het in zijn niet-goed-functionerende hoofd om zoiets op de werkplek te organiseren.

controle | 09-05-06 | 15:09

Jomanda/Lady in blue…..

Een hondje, liefdevol gedragen met de pootjes vooruit. Ook het piemeltje priemt. Vooruit! Samen op weg met het baasje. Jomanda is het doel. De ontmaagde, zónder onbevlekte ontvangenis, is gehuld in hemelsblauw. De glanzende ogen van de armzaligen weerkaatsen het kleurrijk geheel. Het medium draagt een jurk waar mijn oma nog niet eens haar kist mee in wil. Terwijl mijn oudje écht in engelen gelooft staat een rappe replica ten tonele binnen te lopen.

De entree was n.l. fors. De prijs van de patat + kroketten loog er ook niet om. En een fles ‘ingestraald’ mineraal water uit torenhoog gestapelde pallets leek mij ook wat aan de dure kant.
Terug naar het toneel. Het Medium verschijnt al zingend op de voorgrond. Iedereen kijkt gelukzalig en vol verwachting naar hetgeen zich gaat ontvouwen.
Ikzelf ben vooral gefascineerd door de afmetingen van het reukorgaan van de gesjeesde ballerina. Ze heeft vast een neus voor publiciteit en onzuivere zaakjes. Ze ging eigenlijk voor een carrière vol muziek, zang en dans. List en bedrog blijkt het thans.

Hare Heiligheid voorspelt aan ons wat er tijdens de “healing” zou kunnen plaatsgrijpen.
De foto’s van dierbare zieken/stervenden die velen krampachtig in hun vuistje hebben geklemd kunnen verkleuren dan wel kromtrekken. “Foto’s uit een stoffig archief”, flitst het door mijn hoofd. Ja, vrolijke “voorspelling”. Bezoekers kunnen vreemdsoortig gedrag gaan vertonen. Wanneer ik de patat + mayo vretende schare overzie lijkt mij dat reeds vergaand aan de orde. De vrouw noodt slachtoffers ter tafel. Op het podium vleien de ‘armen van geest’, de uitverkorenen, zich neder. Jomanda mag(!) haar keuze maken op voorspraak m.b.v. toegezonden informatie uit de “andere wereld”.

Weldra voltrekken zich indrukwekkende verschijnselen. Velen gaan rollenbollend, onheilspellende oerkreten slakend over het tapijt. In dezelfde kleurstelling overigens als het habijt van Hare Goddelijkheid Zij drukt ons nadrukkelijk op het hart ieder zijn gang te laten gaan. Ik heb ook geen enkele aandrang! Op de podiumtafels beantwoorden de “goed gelovigen” Jomanda’s vragen. Sommigen melden “vast” te liggen, anderen kunnen geen klank meer voortbrengen. De kermis vol leut en jolijt draait nu overuren.

De zakenvrouw nodigt iedereen met vérgaande behoeftes uit voor de handoplegging. Ze mogen komen van het wicht. Geruststellende gedachte! Daarna zijn de huisdieren aan de beurt. Ach! Mens en dier stellen zich in slagorde op. Ons heksje beroert met beiden handen de hoofden en maakt dan met haar handen een gebaar alsof ze water van haar handen slaat. Ingestraald zeker.
Er mag gedronken worden van het ingestraalde water. Daarbij moet de rechterhand gebruikt worden. Of was het toch de linker? In deze heksenketel raak zelfs ik het spoor volkomen bijster.

Jomanda brengt haar ingestraalde water, kaartjes, en piramides aan de man. De piramides horen thuis onder het bed en zullen persoonlijk leed bestijden. Terminale patiënten zullen er zelfs baat bij vinden.Uitzaaiingen zullen misschien tot het verleden gaan behoren. Kaartjes voor onder het hoofdkussen tegen allerlei pijnen en klachten U vraag, wij draaien. Jíj hebt een probleem, de Wonderbaarbaarlijke de oplossing!!! Fijn. Garantie tot aan de drempel.

Een vriend, naast mij én werkzaam in de psychiatrie stelt de nuchtere diagnose: “Labielen gaan gedrag vertonen zoals jij het ze voorhoudt”. Zoveel wijsheid m.b.v. zo weinig woorden.
Fijne vriend.
Ik overzie nog eenmaal het slagveld. Welke van de aanwezigen zou ik uitnodigen op mijn verjaardagspartijtje? Ondanks mijn tolerantie komt er niemand voor in aanmerking. Ja, toch; één, de vleesgeworden onkreukbare: Jomanda! Valt er in ieder geval wat te schateren.

Bouwfraudeur | 09-05-06 | 15:07

Ik snap het wel hoor, na al dat vage geouwehoer van mevrouwtje Peijs, heb je wel een beetje spiritiualiteit nodig. zolang ze maar wel met 80 of 100 of 80 of 100 of 80 kilometertjes per uur over de vluchtstrook of niet of wel d'r heen rijden

Urby McFluffin | 09-05-06 | 15:06

Occultisme, gristelijk geloof... what's the difference.

Dömper | 09-05-06 | 15:04

die ambtenaren kunnen beter een keer gaan werken (al zullen ze even na moeten zoeken hoe dat moet) in plaats van deze waanzin.

jan-lul-de-behanger | 09-05-06 | 15:04

Kijk zo ken ik onze Judas, euh, Lucas weer. Leg die vieze hypocrisie maar eens goed bloot daar bij die katjesinhetdonkertknijperts!

Conan de Rabarber | 09-05-06 | 15:02

Yes! Dit is pas nieuws. Ik zeg een 10 voor Lucas.

Dömper | 09-05-06 | 15:00

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken