Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GeenStijl AutoRijschool. Cursus Invoegen

toeritjesturen.jpgGevalletje road rage op de A15. Twee bestuurders gingen elkaar te lijf na een dispuutje over correct invoegen op de snelweg. Een vrachtwagenchauffeur op een toerit meende dat invoegen een recht is, in plaats van een plicht. En kwakte zijn bak de weg op onder het motto: 'luxewagens opzouten, ben aan het werk'. Dat werd dus matten toen beide bestuurders even later stil kwamen te staan in een file. Ja, mensen. Invoegen is zo'n beetje de moeilijkste verkeershandeling van Nederland. Iedereen doet het, bijna niemand kan het. Hier in Nederland zijn automobilisten geneigd naar de linkerbaan op te schuiven als er een invoegstrook opdoemt om zo ruimte te schapen voor de invoeger van rechts. Ziet er allemaal heel hoffelijk en automotief correct uit, maar is eigenlijk compleet fout. De invoeger MOET zich aanpassen aan het verkeer, en niet andersom. Toverwoord voor invoegers is: gassen! Maak snelheid, brul naar 110-120 en go with the flow. En daar zit nu vaak het probleem. Vrouwen, bejaarden en sukkels keutelen met 70 de snelweg op, en denken dat hun richtingaanwijzer voldoende is. Rijvaardigheids Advies voor rechterbaanrijders: heb schijt aan de invoeger, negeren, maak geen oogcontact, laat ze hun eigen boontjes doppen. Ook al moeten ze zwaar in de remmen omdat de strook op is. Hun probleem. Rijvaardigheids Advies voor invoegers: geef goedverdoemme eens een keer gas. Met uw Dacia Logan. Tot zover Les 1 van GeenStijl Rijschool. Volgende week: met 160 km/h joints rollen en hoe te sturen met de rechterknie. Class dismissed...

Reaguursels

Inloggen

Verder zou de hele snelweg vol met extra borden moeten komen te hangen
waarop staat wat wel en niet moet, en dan zou in dit geval, het invoegen,
een bord moeten komen dat zegt dat men niet naar links moet uitwijken voor invoegers. Verder moet de snelweg ook behangen worden met borden waarop staat dat je ten alle tijde zoveel mogelijk rechtst dient te houden en je het overige verkeer niet mag hinderen/ophouden/afremmen als je gaat inhalen.
En wat ook eens tijd wordt is dat men er op gaat wijzen dat een knipperlicht uitgooien NIET mag als jezelf al ingehaald wordt, want dat schept verwarring,
en wat al helemaal uit den boze is, is dat velen denken dat als ze hun knipperlicht uitgooien, iedereen dan maar in de ankers moet omdat hij/zij dan meteen het recht heeft om van rijrichting te veranderen. FOUT!
je mag pas richting aangeven zodra er geen verkeer links achter je rijd
en op het punt staat om je in te halen, en dat schijnt geen hond meer
te weten. Daarom zou ik het liefst zien dat iedereen om de 5 jaar een nieuw rijexamen moest afleggen en wie niet slaagd, moet maar een letter R
op z'n rijbewijs en nummerbord krijgen, wat betekend dat zij niet meer mogen inhalen op snelwegen. Dat zou pas schelen met de files, want het zijn diezelfde sufkutten die ook bij bruggen links gaan plakken en dan niet langs een vrachtwagen durven te rijden omdat het op de bruggen allemaal smaller is,
en dan gaan ze er links achter blijven plakken en houden ze het hele overige verkeer op, en zijn zij dus degene die de files veroorzaken.

von sokkenstopfen | 14-06-08 | 10:52

Hertogin v. Pauperen | 13-06-08 | 12:21
Dat naar links uitwijken voor invoegers is helemaal fout, want als degene
die in wil voegen het niet red, dan mag deze over de vluchtstrook verder
rijden om zo alsnog een gaatje te zoeken, dus niet meer doen he?
Er is 1 uitzondering, en dat is dat er wel eens invoegstroken zijn die geen vluchtstrook aan het eind hebben omdat daar de weg over een water gaat
of zo, en dan kun je een vrachtwagen helpen door hem even de ruimte te gunnen zodat hij bij een inschattingsfout niet stil hoeft te staan aan het eind
om dan vervolgens met een gigantisch en levensgevaarlijk snelheidsverschil de weg op te trekken.

von sokkenstopfen | 14-06-08 | 10:37

ik roep het al jaren, waarom nu pas aandacht, als het al te laat is.

css.... | 14-06-08 | 07:57

@Joris de Koekebakker | 13-06-08 | 17:34

Nog beter voor de doorstroming: zoveel mogelijk in- en uitritten afschaffen. Een 'snelweg' in Nederland heeft bij iedere boom een op- of afrit en wordt vrolijk gebruikt om even naar de supermarkt te rijden. Wij hebben geen snelwegen, wij hebben parkeerplaatsen (A1, A6, A8, A13, A44) om gedoseerd de stad in te komen. Het valt niet uit te leggen, wat op- en afritten als Best-West, Bolsward Oost, Heerenveen-Zuid voor bestaansrecht hebben. Het lijkt soms wel, alsof iedere nieuwe Vinex-wijk meteen ook zijn eigen op-/ afrit krijgt en de waanzin houdt maar niet op ('Wognum-Zuid???)

azoturie | 13-06-08 | 21:13

Van met 70 invoegen komen alleen maar ongelukken en files. Ook onnodig linksrijden is flink irritant. Misschien kunnen jullie daar ook nog een lesje aan besteden zodat mensen het afleren.

Pfft | 13-06-08 | 18:44

Wanneer stopt deze idioterie eens van lieden die naar links gaan uitwijken omdat er een invoeger komt. Dit is de laatste 10 jr ontstaan, slaat nergens op. Ik blijf gewoon rechts rijden en voor de rest bekijken ze het maar. Je krijgt me een partij scheve gezichten van rand-debielen die gewend zijn het feit dat iedereen voor ze opzij gaat, niet te geloven.

Canninefaatje | 13-06-08 | 18:33

Het is pas irritant als er een langzaamert voor je zit als je op de invoegstrook komt. het is niet alleen gevaarlijk voor het verkeer op de hoofdbaan, maar ook voor achteropkomend verkeer dat ook moet invoegen achter zo'n drol die geen gas durft te geven.

Boudt | 13-06-08 | 17:55

Knipperlichten gebruiken is blijkbaar ook heel erg 1998.

Als ik in voeg: plank gas, ogen dicht en naar links jenken.

KropjeSla | 13-06-08 | 17:39

Snelheidslimiet op de autosnelweg afschaffen, het rechts-rij gebod serieus nemen, en strengere selektie en herkeuring voor 65+ ers voor de auto. Als de snelheidslimieten flink verruimd / afgeschaft worden op rustige en rechte autosnelwegen, mag wat mij betreft op overige overtreding flink bekeurd en gehandhaafd worden. DAN en alleen dán zal het verkeersbeeld constanter en voorspelbaarder worden, en zal het fileprobleem zich gedeeltelijk vanzelf oplossen. Hulde voor dit goede topic @ Pritt Stift

Joris de Koekebakker | 13-06-08 | 17:34

Jerry Lundegaard | 13-06-08 | 16:20

Nee trein/tram/metro is lekker qua invoegen en uitvoegen.
Zelfde gezeik: eerst uitstappen, dan pas laten instappen..

G-unite | 13-06-08 | 17:26

Hoe simpel kan het zijn. In de jungle die snelweg heet, is maar één ding van belang: geen getuigen achterlaten......

F. von Zeikhoven | 13-06-08 | 17:24

"om zo ruimte te schapen". Dat gebeurde niet bij het invoegen maar al iets eerder bij de oerknal.

hendrik jan langer34 | 13-06-08 | 16:59

Net weer ff op en neer geweest naar Maastricht, wat een stelletje kudtchauffeurs zitten er toch op de weg, zo moeilijk is 't allemaal niet, toch??

Ga anders lekker met de trein of fietsen..

Jerry Lundegaard | 13-06-08 | 16:20

-weggejorist-

Dibbo | 13-06-08 | 16:02

Hebben uitvoegers voorrang op invoegers?

Knuckle Sandwich | 13-06-08 | 15:57

Mensen met een hoed op achter het stuur. *zucht*

ditkannietwaarzijn | 13-06-08 | 15:56

fat basstard | 13-06-08 | 15:38
klopt helemaal, ik begrijp het ook niet helemaal waarom "mensen" dat verkeer zo moeilijk vinden, het is pure logica maar goed.
Uiteraard is het wel zo netjes of sociaal om iemand de ruimte te geven als je daar tenminste geen andere weggebruikers mee hinderd, maar dat laatste schijnt er moeilijke te zijn.
autorijden is 90% kijken, kijken en nog eens kijken en dat wordt nogal eens vergeten.

ley007 | 13-06-08 | 15:41

Vrachtwagens = 's nachts
Auto's = overdag

Opzouten die Truckers, zeker in de spits! Weg uit die Randstad en BLIJF WEG!

DC-Friek | 13-06-08 | 15:38

Het is zo simpel... De snelweg is een voorrangsweg. Dus als je de snelweg op moet rij je een voorrangsweg op en hebbie dus nooit voorrang.

Ja, duidelijk? Mooi, gaan we weer aan het werk.

fat basstard | 13-06-08 | 15:38

Karel Kruizenruiker | 13-06-08 | 14:49
Een erg weldoordachte opmerking....... het kan wellicht ook zijn dat die vrachtwagenchaufeurmeneer moest uitwijken voor zo'n ontzettende kneus die op het laatste nippertje zonodig NET VOOR de vrachtwagen wilde uitvoegen. Gebeurt namelijk ook erg veel en niet alleen bij vrachtauto's..... tis maar een idee hoor.

ley007 | 13-06-08 | 15:36

Ik zit me net bedenken waar we ons druk over maken, binnenkort is de olie zo duur geworden dat we weer allemaal gaan fietsen.

Karel Kruizenruiker | 13-06-08 | 15:02

Ik voeg aldus in:

1 - snelheid vermeerderen
2 - knipperlicht naar links aanzetten
3 - om mijn linkerschouder naar acter kijken of er verkeer naast je rijdt
4 - overwegen om het stuur meer naar links te draaien of niet
5 - conclusie trekken of invoegen mogelijk is of niet
5a - invoegstrook tekort, kans op aanrijding neemt met 76% toe
5b - vluchtstook is versperd door een defecte auto, ongeval vrijwel zeker (99%)
5c - noodstop maken met grote kans dat achteropkomend verkeer te laat remt
5d - links invoegen, ongeacht eventuele aanwezigheid van ander verkeer
5e - terugrijden naar begin van oprit, en opnieuw beginnen met 1
5f - in de berm rijden (naar rechts) en wachten tot er nagenoeg geen verkeer is
6 - ogen dicht en op hoop van zegen invoegen
7 - al dan niet de gekozen weg vervolgen
8 - al dan niet de eindbestemming bereiken
9 - thuis nog eens nagaan of de overlijdensverzekering ook dood ten gevolge van verkeerd invoegen dekt (meestentijds hebben verzekeringnemers dit niet aangegeven bij het afsluiten van hun overlijdensverzekering)

Hyppo Kriet | 13-06-08 | 15:01

Pritt = Master!!

Rik me Leet | 13-06-08 | 14:51

Vrouwen, bejaarden... Treffender kon je het niet brengen Pritt. Dagelijks bij het oprijden van de snelweg maak je mee dat mensen denken dat de invoegsnelheid 80 km/u is. Niemand die ook maar aanstalte maakt om die 120 te bereiken... Nee, met 80 invoegen is niet correct!!

Eagle_Eye | 13-06-08 | 14:51

Er wordt wel eens gezegd door die vrachtwagenboeren, "zonder ons staat alles stil".... Dan heb ik nieuws voor ze, met jullie gaat het ook niet al te snel, want als er een ongeluk is gebeurd en er onstaat weer een mega lange file, dan is er in 90% van alle ongevallen een vrachtwagen bij betrokken.

Karel Kruizenruiker | 13-06-08 | 14:49

Dan ben ik een goed chaffeur ik laat nooit mensen invoegen en ga nooit naar links voor invoegers.

Death Wish | 13-06-08 | 14:47

Ik rijd altijd al 120 op de invoegstrook (3.0L V8 :P) voordat ik invoeg. Als je auto dat niet haalt, dan ga je voortaan maar via de provincialeweg naar je bestemming.

Echt He! | 13-06-08 | 14:37

Ik rij elke dag tussen Meppel en Zwolle (Ja, kudt 020-ers, weer zo'n provinciaaltje) en sta daar elke ochtend en middag vast in de file (die helaas nooit genoemd wordt op de radio) omdat er een tweetal invoegstroken gepasseerd moeten worden.
.
Reden van file is tweeledig: 1) De auto's op de rechterbaan rijden bumper aan bumper en laten geen ruimte voor invoegend verkeer. 2a) Als er ruimte wordt gecreëerd, dan is dat door het 'vriendelijk' wisselen naar de linkerstrokk, waardoor het daarop achterop komend verkeer in de ankers moet. en 2b) het gecreëerde gat direct wordt dichtgereden door die hork op de rechterstrook.
.
Conclusie: blijf zo veel mogelijk in de drukte op de strook rijden, waarop je rijdt en gun de invoegers ruimte om in te voegen. Zij betalen ook wegenbelasting.
.
Knipperlicht is om aan te geven dat je van strook GAAT wisselen en niet om aan te geven dat je al op die strook aangekomen bent.
.
In de Randstad geldt het bovenstaande waarschijnlijk niet omdat daar het recht van de sterkste geldt en de WVW ongdergeschikt is aan het gedrag van het agressieve individu
.
Al met al is het (grotendeels) een kwestie van mentaliteit en sociaal gedrag.

Beftequel | 13-06-08 | 14:28

Ik voorspel een explosieve toename van het aantal gevalletjes van road rage, gezien het asfalttekort en de favoriete sport van linksmensen: automobilistje pesten. En ondertussen mekkert Langzaam Verkeer Nederland lekker door, consequent het aantal hartaanvallen als gevolg van ergernis in het verkeer niet meetellend als verkeersdoden.

Pierre Moustache | 13-06-08 | 14:26

Hé wat is er mis met een Dacia Logan? Ze zijn toch niet zo goedkoop dat het gaspedaal ontbreekt, gewoon planken dan halen ze ook wel de 160.

Zuma | 13-06-08 | 14:08

Superior Bastard | 13-06-08 | 13:20:

Smerige geruchten,meer zijn het niet.
De eisen zijn heel wat zwaarder,zo moeten bijvoorbeeld minimaal 6 danslessen zijn gevolgd,in 3 aansluitende cursusjaren.

captainobvious | 13-06-08 | 13:58

Hoe laat en in welk lokaal is die les van volgende week? Nooit te oud om te leren, ja toch?

Truttebol | 13-06-08 | 13:56

Weer veel sukkelige kantoormannetjes en vertegenwoordigers hier zie ik wel.
Jongens,(meisjes zijn te slim voor zo'n domme baan) nog 1x:

Als je met je lease Opeltje een vrachtwagen ziet invoegen,laat hem gewoon even ervoor,zo'n ding is nog langzamer dan je astra (echt,het bestaat!) en is je zeer dankbaar.

En anders wordt je inderdaad van de weg geramd,lutsers.

Dit gaat trouwens ook op voor reaguurders met petjes en golfjes,en finnen met velgen die meer waard zijn dan de hele renault 19 zelf.

captainobvious | 13-06-08 | 13:56

Invoegen is blijkbaar doodeng voor de meeste Nederlanders, maar het kan ook zijn dat ze uit gierigheid het gaspedaal niet durven in te trappen. Zelfs als er geen file staat en het verkeer met 120 aan komt blazen blijven ze gewoon 80 rijden nadat de toerit al is overgegaan in een rijstrook op de snelweg.
Bonus afgelopen weken was het ontbreken van streekbussen want die zetten namelijk de stoplichten bij aanvang van de toeritten steeds op rood.

darmflora | 13-06-08 | 13:54

@ PisFinger | 13-06-08 | 13:45:

In het leger is degene die dat zegt de pineut; kan verdomme iedereen z'n gasmasker opzetten.

Achter je rug op je etensbak slaan met een mes deed het eauk altijd goed...

* met weemoed aan stoere mannen-tijd terugdenkt *

keauss | 13-06-08 | 13:48

98% van de invoegers verwacht dat je aan de kant gaat en als ze zelf op de rechter baan rijden zorgen ze bij een invoegstrook dat ze hudjemudje op elkaar rijden zodat er niemand tussen kan.

Die 98% veroorzaken ook de meeste files.

Kortom vreselijke mensen zijn het.

Rabarberke | 13-06-08 | 13:47

Laatst een gevalletje: lesauto met vrouw en instructrice (!) met 55 km/u de snelweg op. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Vervolgens net 90 gaan rijden en vrachtwagens die de lesauto opduwde/in wilde halen....

Diegene die les krijgt, valt misschien niet eens wat te verwijten, maar wat de instructrice probeert (over te brengen), is me niet geheel duidelijk.
Mijn instructeur zei altijd 'GAS GAS GAS GAS, afgewisseld met kijken, knipperlichtje en invoegen'. Sinsdien voeg ik altijd met minimaal 150km/u in...

PisFinger | 13-06-08 | 13:45

@F. Scott Fitzgeraldo | 13-06-08 | 12:32
Tijdens het koffietopic gisteravond gingen de geruchten al, nog geprobeerd je wakker te schudden. www.ireland.com/newspaper/breaking/200...

seven | 13-06-08 | 13:41

Hmmmm. Wat is het verschil tussen verkeersplein en reautonde? Behalve het jaar waarin het betreffende woord werd gebruikt?

Altijd alleen maar tegen de klok in rijden, richting aangeven bij het verlaten. En voorrang geven volgens de aangegeven regels óf volgens de algemene regels.

keauss | 13-06-08 | 13:37

Klukkluk | 13-06-08 | 13:27
Lijkt me een wijze vrouw, mevrouw Klukkluk. Kan ze ook goed koken?

nattebever | 13-06-08 | 13:34

@IIVQ | 13-06-08 | 13:24

True, true, maar zeg niet dat er geen lampje gaat branden door de woordcombinatie "richting aangeven bij het verlaten" .

KaiserSoza | 13-06-08 | 13:28

@nattebever | 13-06-08 | 13:17
Mee eens! Nee is nee. Althans, dat zegt mevrouw Klukkluk altijd.

Klukkluk | 13-06-08 | 13:27

@kaiserSoza
niet elk verkeersplein is een rotonde.

IIVQ | 13-06-08 | 13:24

Die les van volgende week heb ik mezelf al aangeleerd, ben een autodidact :-)

Moeilijk woord he, voor een blower.... :-)

Als de les van over twee weken "vodka-redbull mixen met een joint in je mondhoek terwijl je 150 rijdt" wordt, dan zeg ik bij deze de cursus op.

thenummer | 13-06-08 | 13:23

@YOU-trechter: Jaja, nou desnoods vallen er doden maar de volgende keer zal het me lukken.
-
OT: SpitsNieuws heeft wel een enórme hekel aan me. Ik wil een tegeltje plakken in het klabanus-topic, druk op send, wat denk je? Wég topic!

Fleauxe | 13-06-08 | 13:23

Ik probeer het altijd zo uit te kienen dat ik een motorrijder tref op het invoegmoment. Er gaat niets boven die blik vol doodsangst als je ze de linker weghelft opduwt.

Biff Eagleburger | 13-06-08 | 13:22

@doti78

hahah, lol

epo | 13-06-08 | 13:20

Het blijft knap dat je met niet meer dan 3 jaar lagere school en 4 danslessen zo'n truck kunt besturen.

Superior Bastard | 13-06-08 | 13:20

@ KaiserSoza | 13-06-08 | 13:16:

De uitdrukking "verkeersplein" is zeau 1975. Sindsdien noemen wij dat reautonde.

keauss | 13-06-08 | 13:19

Helemaal eensch over het invoegen. Gewoon gas geven en tussenvoegen met een fatsoenlijke snelheid. Ik trek altijd even het gas open wanneer ik in ga voegen en kan altijd zonder problemen ergens tussen komen. En tevens moeten mensen eens leren om zich heen te kijken. Ik zie zo vaak mensen strak naar voren kijken terwijl je gewoon al een paar keer de snelweg moet hebben bekeken voordat je invoegt. Zodat je als invoeger weet wat je kunt verwachten en je daarop je tempo aan kan passen.

RS2300 | 13-06-08 | 13:19

Ik heb heel lang geleden geleerd om aan het begin van de invoegstreauk te kijken of er seau wie seau wel een plekje gaat keaumen om in te voegen. Als die er niet is, moet je stoppen aan het begin van de invoegstreauk en pas gaan-met-die-banaan als je ruimte ziet aankeaumen.

Dan moet je je auteautje wel een beetje kennen natuurlijk: hoe snel trekt die op? En afstand kunnen schatten et cetera. Dingen waar de meeste vrouwen niet zeau heel erg goed in zijn.

keauss | 13-06-08 | 13:18

@Fleauxe | 13-06-08 | 13:16 Okay, ik zal naar je zwaaien als je probeert in te voegen en ik kom voorbij ;-)

YOU-trechter | 13-06-08 | 13:17

@Xenomorph | 13-06-08 | 13:04 R E P S E C T voor pukkeljeugd op scooters, die krijgen het wel voor elkaar om hun vette wijf met bilnaadgewei of knapper nog, met een heel tokkie-gezin op 1 scootertje te rijden!
Wat ook knap is, of dom net hoe je dat ziet, is zoals een motorrijder bij mij in de buurt doet, op de motor boodschappen gaan doen en dan twee volle AH tassen aan je stuur hangen en naar huis rijden.

YOU-trechter | 13-06-08 | 13:17

Klukkluk | 13-06-08 | 13:10
Ik zou het erg toejuichen als de Ieren zouden tegenstemmen en daarmee de EU in een crisis zouden storten.
Krijgen wij misschien ook nog de kans ons bij referendum uit te spreken over die malle grondwet, waarbij nationale bevoegdheden worden overgedragen aan een stelletje kudtambtenaren in Brussel en waar NL in feite al eerder 'nee' tegen zei.

nattebever | 13-06-08 | 13:17

Laten we voortaan wat vriendelijker zijn voor elkaar in het verkeer. Oke?

Fleauxe | 13-06-08 | 13:16

Gaan we het dan nu eindelijk hebben over het richting aangeven bij het verlaten van een verkeersplein, ik schat in dat daar nog heel wat uren psychotherapie tegenaangegooid kunnen worden, namelijk.

KaiserSoza | 13-06-08 | 13:16

@ Klukkluk @ 13:05
YES !!

Tobi | 13-06-08 | 13:14

@granaatwerper | 13-06-08 | 12:21

Fout invoegen is een bijzondere handeling en dient dus voorrang te verlenen aan het verkeer op de hoofdrijbaan.

Bluto Blutarsky | 13-06-08 | 13:12

tijd voor een nieuw spraakmakend topic denk ik .. verder.. gewoon van helemaal rechts.. even kijken naar de banen naast je als je in de aanlopende bocht naar de invoegstrook zit.. beetje gas bij.. en hop zo in een keer geheel naar links.. tap cruisecontrol aan.. autorijden is echt niet zo heel erg moeilijk..

SwaY | 13-06-08 | 13:12

@Lei | 13-06-08 | 12:57
Sterker nog, toen ik de eerste keer zakte voor mijn rij-examen, kwam dat mede doordat ik niet op snelheid invoegde (omdat er maar 7 vrachtwagens achter elkaar aan reden die geen ruimte voor me wilden maken).
Ik zei vervolgens: "Hierdoor zak ik, maar wat moet ik nu doen?"
Antwoord examinator: "Over de vluchtstrook verder, uitkijken voor auto's met pech en zodra je kunt, invoegen. Let natuurlijk wel op je snelheid."
.
Maar ja, dan moet er natuurlijk wel een vluchtstrook zijn die niet in gebruik is als spitsstrook......

ikweetgeennicknaam | 13-06-08 | 13:10

@Dop | 13-06-08 | 12:48

Wel hole-in-one hè?

Biff Eagleburger | 13-06-08 | 13:10

@nattebever | 13-06-08 | 13:07
Goed idee wel, die Ieren eruit. Met hun stomme songfestivalwinnaars en zweefteefmuzak van Enya. Maar de brouwers en stokers mogen blijven, die hangen we apart.

Klukkluk | 13-06-08 | 13:10

"opzij" natuurlijk! waar the fuck is die "ik kan geen NL, snel op google opzoeken en corrigeren" knop!

ConfuZor | 13-06-08 | 13:09

cudweiven op het viva forum: "ik heb geleerd om zo snel mogelijk in te voegen" - dat betekent 'MET EEN ZO HOOG MOGELIJKE SNELHEID' TRÖT!!!

het lijkt wel alsof er als een stier op een rode lap gereageerd wordt op het zien van de eerste vierkante streep aan het begin van de invoegstrook - een spastische neiging om het stuur naar links te gooien.

doti78 | 13-06-08 | 13:08

Sja, ik heb geleerd dat je best nog 'n stukje vluchtstrook mee mag pakken. Maarja, ik heb dan ook gelesd in een auto waar je, hoe hard je ook probeerde, aan 't begin van de invoegstrook echt nog maar 80 kon - en in Grunn staan geen files, daar rijdt wel iedereen 120.

Overigens heb ik tijdens mijn 2e rijexamen met 160 km/h ingevoegd - ben wel geslaagd toen.

IIVQ | 13-06-08 | 13:08

De regel is heel simpel: wie van baan verandert (dus ook bij invoegen en inhalen) moet zich aan de het overige verkeer aanpassen, niet andersom.

Een knipperlichtje aanzetten betekent niet dat je recht hebt om er tussen te gaan.

Naakte Waarheid | 13-06-08 | 13:08

Van die TYPHUS mensen die zodra ze kunnen invoegen hun knipperlicht aan laten staan en dan verwachten dat er iemand opzei gaat. Knipperlicht aanzetten als je een gaatje ziet, zodat mensen weten dat je in dat gaatje schiet. In de tepel knijpen kan ook...

ConfuZor | 13-06-08 | 13:08

Klukkluk | 13-06-08 | 13:05
Goed nieuws! Binnenkort referendum over de vraag of Ierland niet de EU uitgedonderd moet worden, hahaha.

nattebever | 13-06-08 | 13:07

Niet voor Jan | 13-06-08 | 12:55
Daarom hebben we ze afgelopen maandag dan ook in de pan gehakt

Klukkluk | 13-06-08 | 13:07

@ ouwelauwe | 13-06-08 | 13:04:

Moet je maar leren Ctrl-c & Ctrl-v doen.

Trouwens, het is "eens" in plaats van "is". Je bent niet de enige die dat niet wist, dat dan weer wel of niet.

keauss | 13-06-08 | 13:06

Gang is alles! en remmen is angst!

Laurensius | 13-06-08 | 13:06

O ja, en wellicht ten overvloede: mensen die op de linkerbaan blijven plakken, want "o-o-o-o daar rijdt ginds in de verte een fragtautowagen die ik op zékers nog ga inhalen", krijgen van mij direct groot licht in de nek. optyfen naar rechts, je haalt pas in als je erachter zit, opgewarmde lijken!

Spinal Fap | 13-06-08 | 13:06

Tip: Een maandje downtown parijs in de spits, dan leer je het wel....

Joeper de poeper | 13-06-08 | 13:05

@ouwelauwe | 13-06-08 | 13:04 Nee

YOU-trechter | 13-06-08 | 13:05

Wordt het trouwens niet is tijd voor een quote systeem hier op geen stijl??

ouwelauwe | 13-06-08 | 13:04

@YOU-trechter | 13-06-08 | 12:56
Hahahaha, inderdaad ja. Dat soort situaties zijn echt briljant. Weet je wat ook mooi is, om met zo'n 'wedstrijdje' mee te doen, hem dan net een meter voor te laten gaan zodat hij al nat begint te dromen, en vervolgens je gas vol open te zetten om eens het stof uit die open pijp te blazen.. Werkt ook leuk met pukkeljeugd op scooters.

Xenomorph | 13-06-08 | 13:04

@Xenomorph | 13-06-08 | 12:51
LOL hahaha, je hebt helemaal gelijk, ik kom al die lui ook tegen. ik denk dat we dezelfde wegrijden. En ik wens die motorrijders die met 120 tussen een file doorgaan of zichzaggend verkeer inhalen ook een innig contact met een boom. Hoewel zonde van de boom.

YOU-trechter | 13-06-08 | 13:03

And it's no, nay, never,
No nay never no more,

sjaakdeslinksesul | 13-06-08 | 13:02

@Xenomorph | 13-06-08 | 12:51

Yep! Probeer inderdaad zelf ook altijd tot 50 en met hooguit 10km verschil er tussendoor te rijden, uit lijfbehoud, dat dan weer wel, er zitten wel spiegels op maar ze gebruiken ze alleen zo verduveld weinig...

KaiserSoza | 13-06-08 | 13:00

Ik rijd altijd links, 30 km , raam open en hand aan de vangrail, niks mis mee.

ADO-Le-Cent | 13-06-08 | 13:00

Invoeg Les 1
Als ik invoeg zorg je maar dat je aan de kant gaat
Invoegerts Les 1
Alles kleiner dan een Zweedse Tank komt niet de weg op

Tobi | 13-06-08 | 12:59

Er bestaat veel verwarring over het al of niet verplicht zijn tot het gelegenheid geven tot invoegen, vooral omdat dat steeds verandert. Nu eens is het heersende gevoel dat het wisselen van rijstrook gevaarlijk is, en dat daarom de invoeger zich moet aanpassen, dan weer (nu) is het heersende idee dat het invoegen al moeilijk genoeg is. Voor diegene hierboven die denkt dat je zakt bij het examen als je laat invoegen een waarschuwing uit de regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid:

III.2 Gebrek aan inzicht in risico’s in het verkeer

a) onvoldoende anticiperen op het gedrag van andere weggebruikers;

...

g) geen rekening houden met de belangen van andere weggebruikers, zoals het:

1) geen gelegenheid geven tot invoegen bij een rijbaanversmalling, na inhalen, VANAF DE INVOEGSTROOK;

....

Ik bedoel maar...

klaas.heitinga | 13-06-08 | 12:59

lol @ meer dan 60 comments vol opgekropte frustratie.

oplosmiddel | 13-06-08 | 12:59

De tank van Rutgert rijdt ook maximaal 70. Als ik heb op de terugweg tegenkom, geef ik hem ruimte.

applaus voor de paus | 13-06-08 | 12:58

Hoezo afremmen bij einde van invoegstrook. Ik heb 20 jaar geleden bij de rijschool geleerd dat je door mag rijden op de vluchtstrook (die loopt door tot in Amsterdam jongen!!!) als je niet kunt invoegen, maar zorg dat je die 100 a 120 kmh haalt als je invoegt!!!

Lei | 13-06-08 | 12:57

@SwaY 12:51: Ik neem altijd een milkshake en een BigMac mee in de auto. Is ook lachen hoor, en lekkah!

Fleauxe | 13-06-08 | 12:56

@Xenomorph | 13-06-08 | 12:44
idd, met de motor invoegen op volle snelheid lukt me op de 0031-snelwegen haast nooit of het moet midden in de nacht zijn.
Ook leuk is als je voor het stoplicht staat naast zo'n patsertje met pet achterstevoren en extra dikke uitlaat (liefst aan beide kanten) op zijn te kleine pikke te compenseren. Dat kereltje wil in bijna alle gevallen een wedstrijdje optrekken doen... stoplicht gaat op groen, hij knalt weg en ik trek in rustig tempo op. Bij het volgende stoplicht is ie dan niet blij dat je niet mee hebt gedaan met 'de wedstrijd'.

YOU-trechter | 13-06-08 | 12:56

@Baba4oog | 13-06-08 | 12:49

We kregen het logo dan ook bijna niet op de klep van die Logan.

KaiserSoza | 13-06-08 | 12:55

@ Fleauxe | 13-06-08 | 12:53
dat suggereer ik niet.. het staat misschien wat minder.. ;)

SwaY | 13-06-08 | 12:55

Nederlanders hebben het maar goed. Moet je eens in Italie op de niet-tolwegen gaan rijden; daar zijn alle invoegstroken 10 meter lang, hebben een betonnen rand aan weerszijden op ongeveer tien centimeter buiten de streep, en halen en voegen vrachtwagens in, nou ja, omdat ze daar zin in hebben. En dat alles op twee baantjes die net wat breder zijn dan een Fiat Pinda.

Niet voor Jan | 13-06-08 | 12:55

@SwaY: En je denkt dat ik er zo eentje ben die denkt dat vrouwen niet kunnen rijden?
@Iko Dal: Nee ik draag altijd nikkebokkers.

Fleauxe | 13-06-08 | 12:53

Met 160 een joint rollen.... amateurs.
Met 210 een nak nemen das pas rijden!

Dop | 13-06-08 | 12:48

LOL

Xenomorph | 13-06-08 | 12:52

@ YOU-trechter:
Dan bij deze de stelling dat hoe groter de auto hoe vaker ruimte gemaakt wordt in de file voor motoren (open voor discussie).

Ladder bovenop wit busje=tussenruimte nauwer maken in de file of geheel blokkeren in combinatie met middelvinger (resultaat is spiegel aan gort rijden als compliment)

Grijs=plakken op middenbaan maar dan liefst links in rijstrook.

Duwbeugels=harde rot-herrie in auto en daardoor motoren te laat zien in file om tussenruimte te blokkeren, resultaat: nog meer frustraties.

Overigens heb ik zelf als motorrijder wel een hekel aan die motorrijders die in de file nog steeds 120 willen halen over de middenstip...

Xenomorph | 13-06-08 | 12:51

vaak genoeg meegemaakt dat er italianen halverwege op de invoegstrook stilstaan, als nu eens iedereen dat gaat doen.. ik heb meer moeite met uitvoegen want iedereen wil er al meteen op.

ganzo | 13-06-08 | 12:51

@ Fleauxe | 13-06-08 | 12:46
en.. als je dat kansloos vind.. moet je dit dan eens zien!
-
Met 160 een joint rollen.... amateurs.
Met 210 een nak nemen das pas rijden!

Dop | 13-06-08 | 12:48

-
;)

SwaY | 13-06-08 | 12:51

"Hier in Nederland zijn automobilisten geneigd naar de linkerbaan op te schuiven als er een invoegstrook opdoemt om zo ruimte te schapen voor de invoeger van rechts."

Niet alleen invoegen is moeilijk voor schapen, ook vervoegingen...

Hyppo Kriet | 13-06-08 | 12:51

@ KaiserSoza 12:34
ach, u zit in de telecom : www.hessing.com

baba4oog | 13-06-08 | 12:49

@Fleauxe | 13-06-08 | 12:46

Had je een bikini aan? Las net dat dat wel eens de oorzaak geweest zou kunnen zijn.

Iko Nal | 13-06-08 | 12:48

@ Fleauxe | 13-06-08 | 12:46
Ik voel hier een uitdaging.. met als enige minpuntje voor jou dan dat je het van een vrouw moet leren..

SwaY | 13-06-08 | 12:48

Waarom wordt Balkie nou weer keihard voor sukkel uitgemaakt, beetje respect!!

Verder iets van organisatorische aard. Ik vind het inloggen op deze site erg omslachtig. Kun je niet automatisch ingelogd blijven?

themanwiththeplan | 13-06-08 | 12:48

Dacia Logan.. een schande om in te rijden! die laat ik niet eens invoegen!

Katert79 | 13-06-08 | 12:48

Met 160 een joint rollen.... amateurs.
Met 210 een nak nemen das pas rijden!

Dop | 13-06-08 | 12:48

@SwaY: Is niet nodig of kansloos beter gezegd. Volgens mij was m'n examinator dronken toen hij me liet slagen of hij dacht dat als ik zou zakken hij nog een keer met me door de stad zou moeten rijden.

Fleauxe | 13-06-08 | 12:46

Iko Nal | 13-06-08 | 12:37
Eendenbalk loopt zich nu al warm om straks stevige taal te gaan spreken, net zoals hij dat richting Bush altijd heeft gedaan.

Schoorsteenveger | 13-06-08 | 12:45

ik durf ook nog wel de stelling op te werpen dat er een relatie is tussen de prijs van de auto en de plek op de weg. Hoe duurder de auto hoe meer links.
Ook overigens hoe meer duwbeugels hoe meer links.
En hoe grijzer de bestuurder hoe hoger de kans op de middelste baan te blijven bij een verder lege rechterbaan

YOU-trechter | 13-06-08 | 12:45

Wat ook kudt is, al is het een beetje O/T, is dat mijn cruisecontrol maar werkt tot 160 km per uur. Wil je dus gewoon rustig over 's heren wegen cruisen met 200 km/u dan moet je godverdegodver op het gaspedaal trappen!
En dan zijn er nog mensen die zich verbazen over de agressie in het verkeer.

nattebever | 13-06-08 | 12:44

@:YOU-trechter | 13-06-08 | 12:32
Ja inderdaad, sommige mensen hebben een of andere gegronde haat tegen motorrijders omdat wij hun file-genot niet willen delen... En vinden dan blijkbaar dat we altijd wel over de middenstreep kunnen rijden. Voetremmetje werkt altijd goed, trouwens met een motor heb je soms het omgekeerde probleem: kom je met 150 km/h aan op de helft van de invoegstrook, kun je het anker uitgooien omdat alles alles 85 rijdt rond 8:00 uur. Maar misschien is dat een luxe probleem... :)

Xenomorph | 13-06-08 | 12:44

Trouwens volgende week ook geen leasebakken omdat ze hun eigen boetes moeten gaan betalen van hun riante salaris.....

jentje trekhendje | 13-06-08 | 12:43

Kee dan, het is nu na 12-en, ik wil titten!

KaiserSoza | 13-06-08 | 12:43

En hoofddoekjes met tunnelvisie? Die gooien ook vrijwel altijd het stuur naar links. Of bejaarden die voor je neus langs afslaan, omdat ze constant in de bocht kijken en niet zien dat jij aan het wegrijden bent (knipperlicht staat daan al een 10 sec aan en ik trek rustig op) en voorrang hebt (rechtdoorgaand verkeer).

Rickierick | 13-06-08 | 12:41

Gewoon gang maken, zoals het hoort, en als het kan desnoods doorrijden over de vluchtstrook... voorkomt een hoop ellende. Wel goed opletten dat er niet toevallig een pechvogel op de vluchtstrook is geland.

Megalomaantje | 13-06-08 | 12:40

Deze problemen komen door een combinatie van het nieuwe rijden en toeritdosering op de invoegstrook. Als de mensen hun auto weer ouderwets de begrenzer injagen is er niets aan de hand.

loere bats | 13-06-08 | 12:39

@ Fleauxe | 13-06-08 | 12:31
moet ik je een lesje geven..?

SwaY | 13-06-08 | 12:38

@YOU-trechter: Thnx, dat had ik nodig. Ja serieus, als je niet van het type 'mijn auto en ik tegen de rest van de wereld' bent dan kunnen dat soort zaken nog wel eens wat moeite opleveren. Ik ben die lachebek van wie je altijd voorrang krijgt terwijl dat eigenlijk niet hoeft. Autorijden kán zo leuk zijn, maar goed....

Fleauxe | 13-06-08 | 12:38

pfff waar maken jullie je druk om,vanaf volgende week blijven alle vrachtwagenchauffeurs lekker in hun hok omdat ze de diesel niet meer kunnen betalen....
Ook de bejaarden en ander overbodig verkeer zal afwezig zijn omdat het te duur geworden is om hun autootje vol te tanken.
Dus alleen leasebakken volgende week!!!!!

jentje trekhendje | 13-06-08 | 12:35

Altijd invoegen aan het begin van de invoegstrook, het liefst met een gangetje van 50 km/h... wacht even op een zwaar beladen vrachtauto en knal je blik ervoor.... succes verzekerd!!

Megalomaantje | 13-06-08 | 12:35

Ik heb een Hessing schildje achterop de achterklep, dan heb je echt helemaal nergens last van.

KaiserSoza | 13-06-08 | 12:34

@iedereen. laat die arme Fleauxe er voortaan gewoon effe tussen, die arme schat heeft er zo'n moeite mee ;-)

YOU-trechter | 13-06-08 | 12:33

Wat is dit voor een asociale aanbeveling? Als er iets vreemd is aan de Nederlandse automobilist is dat ze nauwelijk ruimte aan elkaar geven op de snelweg.

"Vrouwen, bejaarden en sukkels keutelen met 70 de snelweg op", dit is overigens gewoon toegestaan, itt tot de gemiddelde 140 rijdende leasebak van de kantoorklerk die op GS staat te F5-en en jou geen ruimte wilt geven.

Wat moest die vrachtwagenchauffeur doen? Zijn 40-tonner in die personenwagen rammen? Het is niet vervelend voor die personenauto om even gas te minderen en weer in te halen.

Spees | 13-06-08 | 12:32

@Xenomorph | 13-06-08 | 12:29 Breek me de bek niet open, dat overkomt me elke dag wel als ik op de motert ga. Hele volksstammen die denken, joh die motor is toch maar smal daar pas ik nog best wel naast.
Wat soms wel leuk werkt is ervoor gaan rijden en dan even je voetrem aantikken, plakkers willen dan nog wel eens loslaten.

YOU-trechter | 13-06-08 | 12:32

Allemaal leuk en aardig...

Maar waar blijft het 'GS projects Ireland rejects the Lisbon treaty' topic?!

F. Scott Fitzgeraldo | 13-06-08 | 12:32

@Lawlessness | 13-06-08 | 12:25
Recalcitrante rakker hahaha
Fijn om te weten dat jij die lul bent die een file veroorzaakt.

Buurman & Buurman | 13-06-08 | 12:32

Invoegen is ook gewoon kudt! Heb er altijd moeite mee...*zucht*

Fleauxe | 13-06-08 | 12:31

Moet je eens met een motor proberen, op de rechterbaan blijven hangen als zo'n opgewarmd lijk besluit de weg op te komen rammelen met 63 km/h, en vervolgens denkt 'ow die schuift wel op..'. Dan wordt je opeens geheel onverwacht vrijwillig ge-upgrade naar de linkerbaan (of de middenstreep als daar nog wat ruimte is). Dus ik schuif meestal wel op hoor, of geef een dot gas, leef je wat langer van..

Xenomorph | 13-06-08 | 12:29

Naast vrouwen, bejaarden en sukkels zijn andere vreselijk irritante weggebruikers:
- VW golfjes met compensatie-uitlaat en duwbeugels
- Subaru en bestuurder met alpinopet
- BMW A-klasse, cheap version, dwz waar geen richtingaanwijzer opzit maar in plaats daarvan flits-koplampen
- en natuurlijk miniCooper sportuitvoering

YOU-trechter | 13-06-08 | 12:26

Op de weg is het probleem altijd dat iedereen het beter weet dan de andere.
Iedereen heeft de beste rijlstijl, en we lopen allemaal te klagen over die andere heilige koeien op de weg. Maar wat betreft dat invoegen, het is volgens mij niet zo dat de invoeger zijn eigen boontjes maar moet doppen. Die mensen op de snewelweg moeten dus ook ruimte creeeren voor je als je je richting wijzer uitdoet, anders kom je er natuurlijk nooit tussen.
En dat uitwijken naar de linker baan is ook alleen maar om hun eigen snelheid te behouden, en om dus niet hoeven af te remmen voor zo'n invoeger. Dat gaat niet om het verlenen van voorrang volgens mij . En wat is hier op tegen , lijkt me juist goed.

ouwelauwe | 13-06-08 | 12:26

Ook altijd leuk, maar eigenlijk gevaarlijk natuurlijk: Als zo'n jakkeraar aan je bumper zit te kleven, gewoon links blijven rijden, steeds iets langzamer en dan heeeel snel *even* op je rem drukken. Altijd succes! Ergernis & middelvinger is je deel, maar schaterlachend laat ik 'm daarna er fijn even langs. Geen oogcontact, gewoon weg laten schieten met de schrik.

Lawlessness | 13-06-08 | 12:25

Als je tijdens je rij-examen naar links gaat om iemand te laten invoegen ben je gezakt. Maar ja, de meeste automobilisten hebben een geheugen van een korsakoff-patiënt.

watergeus | 13-06-08 | 12:24

Ik ben nogal zwaar geschept en daarom heb ik met veel genoegen kennisgenomen van uw mededeling omtrent ruimte schapende automobilisten.

Hetze Haatstra | 13-06-08 | 12:24

Iedereen op de weg is irritant... Behalve ik dan...

Leopold | 13-06-08 | 12:24

Ik denk dat jullie hier best een 2 wekelijks onderwerp van kunnen maken. De Nederlandse automobilist kan best wat opvoeding gebruiken. Vooral die mensen die 90 rijden waar je 120 mag omdat het anders teveel benzine kost vind ik hoogst irritant.

Utopiad | 13-06-08 | 12:22

Een lutser die voor je met 60/70 de snelweg op kachelt is inderdaad zeer ergeniswekkend. Ik ga dan zelf wel opzij als er een invoegstrook in het zicht komt, maar ik verwacht het niet van een ander. In ieder geval gelukkig nog nooit hoeven stoppen aan het einde van de strook vanwege zo'n langzame idioot.

Hertogin v. Pauperen | 13-06-08 | 12:21

Rita heeft hier vast al een oplossing voor.

Conan de Rabarber | 13-06-08 | 12:21

Ik neem aan dat dit item er even tussengeplaatst is in de aanloop naar iets waar we ons met z'n allen op kunnen gaan storten?

Schoorsteenveger | 13-06-08 | 12:21

invoegen IS een recht, als je veel zwaarder bent dan je tegenstanders. Als daar dan zo'n snelle jongen in leasebak aan komt jakkeren die meent dat hij niet aan de kant hoeft voor een 50 tons vrachtwagen dan is hij net zo stom als een toerist die niet aan de kant gaat voor een aanstormende olifant.

granaatwerper | 13-06-08 | 12:21

ik heb een touwtje aan mijn stuur hangen.. als ik met 160 een jointje draai achter het stuur.. auto op cruisecontrol en touwtje tussen de tanden .. hoppa.. no problemo..

SwaY | 13-06-08 | 12:20

Ach, is hetzelfde als met die buschauffeurs. Meer als een groot rijbewijs zit er niet in.

Randy Marsh | 13-06-08 | 12:18

Heb ik ook een keer meegemaakt. Reed op een 2 baans snelweg, hoe verzin je het trouwens, en er reed ook een vrachtwagen op de invoegstrook. Kon niet van baan verwisselen, aangezien het vrij druk was en die knakker probeert gewoon met z'n vrachtwagen de snelweg op te hoeken. Wat een debiel zeg :S

reuzenkind | 13-06-08 | 12:17

LOL @ VIVA forum
Lieve kudtjes, doe eens met OV gaan...

Pilsvogel | 13-06-08 | 12:17

Tsk tsk, altijd weer die gehaktstaven vretende Limburgers.

Biff Eagleburger | 13-06-08 | 12:16

U mag Rutgert na het EK voor de aardigheid een keertje naar Breda sturen met camera. Oprit A27 tussen Breda en Dorst, richting Oosterhout/Utrecht. Ok, het is een korte oprit, maar wat mensen dáár presteren grenst aan het waanzinnige. Iedere ochtend is het weer adem inhouden, een kruisje slaan en hopen dat het goed gaat.
Echter, in het weekend is het méér dan een avontuur, dan is het survival. Want: opritje is kort, gaat van 2 naar 1 rijstrookje en je invoegstrook is ongeveer 13,5 meter kort. Dus die zondagsrijers voegen echt met 55 km/u in. Nou ja, invoegen... ze smijten hun Picanta's en Hyundais gewoon de Rijksweg op. Spiegelen meneer? Ik rij al 729 jaar schadevrij! Nee, meneer, die jeugd heeft nergens respect voor...

Spinal Fap | 13-06-08 | 12:15

Zo te lezen is de trucker braaf geweest en heeft hij niks teruggedaan. Een schande voor zijn volk.

Schizo | 13-06-08 | 12:15

Dacia Logan? Mocht ik willen.

controle | 13-06-08 | 12:15

ik kan niet wachten op de volgende lessen. Suggestie: cursus filerijden.

LLox | 13-06-08 | 12:14

Met je knie sturen is toch simpel. Als de beentjes maar lang genoeg zijn.

Randy Marsh | 13-06-08 | 12:14

Ik rij net zolang door totdat ik em er tussen kan proppen. Snap alleen niet waarom die blokjes in het begin overgaan in een streep...

Leopold | 13-06-08 | 12:14

kan niet wachten tot volgende week.

weedo | 13-06-08 | 12:14

Hebben we het net over Marlies gehad, gaan we het hebben over vrachtwagenchauffeurs. Maakt vrij weinig verschil.

Boze Buur | 13-06-08 | 12:14

Schapen voegen die ook in????

Namkeps | 13-06-08 | 12:13

Ik bedoel dus dat ik met mijn linkerknie stuur. Ik zat even achterstevoren. Mag dat ook?

--neus-- | 13-06-08 | 12:13

Ik stuur altijd met mijn rechterknie. Mag dat ook?

--neus-- | 13-06-08 | 12:12

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken