Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bouwkundeparadijs Delft is niet meer

brandtudelft.jpgDe Bouwkundefaculteit van de Technische Universiteit Delft heeft zichzelf opgeheven. Met dank aan de naamloze baardaap op de vijfde zesde verdieping met zo'n gezellig ouderwets koffiezetapparaat, kost niets en je hebt wel wat: een van de mooiste fikken van het jaar! Check de inzendingen in Dumpert hier, hier, hier en hier. En hier ook nog wat filmbeelden. Wat doen ze zoal op de afdeling Bouwkunde? Nou, professoren denken daar heel diep na over hoe ze gebouwen veiliger kunnen maken. Denk aan het voorkomen van het zogenaamde sick building syndrome, doorrekenen van draagconstructies, en niet in de laatste plaats brandveiligheid. De TU is zo trots op de brand dat ze er leuk frontpage breaking news van hebben gemaakt. Instant Update: Het bouwkundegebouw zit boordevol asbest en het staat op het punt om een 9/11je te doen. Ding staat op instorten. Update: Vuur laait weer op. Is inmiddels overgeslagen op naastgelegen pand.

Reaguursels

Inloggen

lang leve een sprinklerinstallatie!

jeroen.buik | 14-05-08 | 17:46

Trouwens, bouwkunde delft staat internationaal veel beter aangeschreven dan die prutsers in eindhoven.

volautomatische_aard | 14-05-08 | 15:51

Tering, daar ging mn faculteit. Dit is echt een zure dag. Honderden maquettes, tig afstudeerprojecten en ander academisch materiaal waar studenten aan werken zijn allemaal verloren gegaan. En dan komt daar nog de tentoonstelling die vandaag zou beginnen bij, van le corbusier en frank lloyd wright, en spul van rietveld enzo... En dan ook nog alle unieke tijdschriften, boeken en kaarten in de bieb die hoogstwaarschijnlijk verloren zijn gegaan. Dit is een groot verlies, zowel op architectonisch als op (kunst)geschiedkundig niveau.

En @ civiel, je moeder heeft een snor.
Zeg civieler waar ga je hene, zonder vrouw, zonder vrouw... ;)

volautomatische_aard | 14-05-08 | 15:51

Niet voor het een of ander maarreh TU Delft is bekender om haar faculteit Civiele Techniek dan haar faculteit Bouwkunde. Inhuren van specialisten van ABT doen ze pas de laatste drie jaar. Ze denken zo de achterstand met andere TU's in te halen zeker.
Het is algemeen bekend dat de TU Eindhoven qua Bouwkunde veel beter bekend staat, Daar werken tenminste echte prof. ing's.
Maar dat terzijde uiteraard.

klootzakeersteklas | 13-05-08 | 18:06

^^ mwah, het gebouw het zeven uur vuur doorstaan, waarbij de trappenhuizen twee uur onaangetast bleven. Betekent dat het gebouw wel veilig was, immers, geen persoonlijk letsel te betreuren (vgl. Schipholbrand...). Uiteindelijk kan alles natuurlijk een keer kapot, ook een bouwkundefaculteit. Maar, het was brandveilig genoeg!

Bart218 | 13-05-08 | 17:40

"... doorrekenen van draagconstructies..."
.
Dat doen ze daar niet want dat kunnen ze niet. Daarvoor hebben ze nog steeds de buren nodig... (Civiel!)

jemoeder_ | 13-05-08 | 17:20

@Quadrifologlio Dordrecht is ook erg mooi, ik woon er naast (zwijndrecht) maar ik ben vaak zat in de binnenstad van Dordt te vinden:)

Afvalzak | 13-05-08 | 17:19

het zijn geen 3 onderwijkweken maar 4. daarna 3 weken tentamens.

Bobel | 13-05-08 | 17:17

@Quadrifoglio | 13-05-08 | 17:03
Als 't een beetje meezit, blijven de tokkistanen weg en komen er meer toeristen bij Jongepier. Via de geplande watertaxi!
Met het vuurwerk heb ik 't trouwens nu wel gehad. Doen ze ook al sinds 1990. Verzin 'ns iets nieuws.

Murdockyoufool | 13-05-08 | 17:12

Schitterend vuur dit!

Boris Poepnagel | 13-05-08 | 17:12

jupz is al een stuk ingestort net.... maareh mjah brandblussysteem had wel op zijn plaats geweest in dat gebouw?

ex-KpL | 13-05-08 | 17:08

@Murdockyoufool, Nlz
Veel (tijdelijk) Dordtenaren alhier, doet me deugd.
/me woont er al sinds jaar en dag. Ben minder blij met het Scheffersplein tegenwoordig, maar gelukkig heeft het campingvolk de havens niet ontdekt en is tegenwoordig ook Jongepier weer leuk.

Quadrifoglio | 13-05-08 | 17:03

RTL-Z zegt dat zojuist een deel is ingestort.

Nlz® | 13-05-08 | 17:01

@themarshall: de reactor ligt meer dan een kilometer verderop...

Bart218 | 13-05-08 | 16:54

@ Murdockyoufool | 13-05-08 | 16:48

Oh... naja, volgende keer beter. Wie weet maak in donderdag nog even een kleine omzwerving.

Nlz® | 13-05-08 | 16:51

@Nlz® | 13-05-08 | 16:37
Ghegheghe, ja, dat heb je met een visrestaurant. Was u trouwens dichtbij de Wijnstraat en het havengebied.

Murdockyoufool | 13-05-08 | 16:48

Zolang het vuur niet overslaat naar het reactor gebouw vind ik het prima, Mocht dit wel het geval zijn graag even melde. (Haal ik de jodium tabletten uit de kast.)

themarshall | 13-05-08 | 16:43

The roof, the roof, the roof is on fire....

astra2003 | 13-05-08 | 16:43

*breaking news*: op Tweakers zitten nerds vanaf een dak te kijken hoe met veel geluid een flink stuk gebouw is ingestort...

Bart218 | 13-05-08 | 16:43

@ Murdockyoufool | 13-05-08 | 16:34

Kleinigheidje. En ben er niet lang genoeg donderdag, maar goed, wie weet. Overigens wel een keertje bij toeval erg goed gegeten in restaurant Marktzicht. Moet je wel van vis houden : )

Nlz® | 13-05-08 | 16:37

Ahem... leS Toqqies, dus.

Murdockyoufool | 13-05-08 | 16:34

@Nlz® | 13-05-08 | 15:53
Tip: ontbijt, lunch, high tea, diner of gewoon drankje pakken in Villa Augustus aan de Oranjelaan. Prachtig gebouw, verse kruiden en vergeten groenten uit de eigen, naastgelegen moestuin. Hotel in een voormalige watertoren. Geen teleurstelling, gegarandeerd.
Tot zover de VVV-mededelingen.

@artbrut | 13-05-08 | 15:54
Le Toqqies zijn met name in de wijken Wielwijk en Krispijn te vinden. "t Is dus allemaal te overzien zullen we maar zeggen.

Murdockyoufool | 13-05-08 | 16:26

@NLz

Het zijn nog 3 onderwijsweken. Daarna volgt nog een maandje tentamens

Roeler711 | 13-05-08 | 16:26

@ Baldert 16:18

"De TU Delft inventariseert op dit moment hoe de laatste drie weken van
het collegejaar en de start van het nieuwe collegejaar het beste
voortgang kunnen krijgen."

De laatste drie fucking weken? Nu al?!? Dat doen ze rap daar!

Nlz® | 13-05-08 | 16:23

Update:
De brand bij de faculteit Bouwkunde is nog niet onder controle. Naar
verwachting zal het bluswerk nog enkele uren in beslag nemen. Het
terrein rond de faculteit Bouwkunde is afgezet. Het advies om binnen te
blijven en deuren en ramen gesloten te houden, blijft vanwege de
rookontwikkeling onverminderd van kracht.

De brand is ontstaan op de zesde etage in de buurt van een koffiepunt.
Omstreeks half tien is de brandmelding binnengekomen bij de Brandweer.
De bedrijfshulpverlening heeft het gebouw spoedig ontruimd. Er waren op
dat moment ongeveer 200-300 mensen aanwezig.

De brand is moeilijk te bestrijden. Er is daarvoor groot materieel
aanwezig. Ook is de hulp ingeroepen van brandweerkorpsen uit een
aangrenzende regio. Er kan alleen van buitenaf - waar mogelijk - worden
geblust.

Er worden continu metingen verricht door de brandweer. Deze heeft gemeld
dat er geen gevaarlijke concentraties van gevaarlijke stoffen zijn
aangetroffen. De beperkte hoeveelheid asbest die in het gebouw aanwezig
is, is niet in de metingen teruggevonden. Over de exacte oorzaak van de
brand is op dit moment geen uitspraak te doen. Er moet hiervoor nog
brandtechnisch onderzoek worden verricht. Dit kan echter pas
plaatsvinden als de locatie veilig wordt verklaard.

Er is grote opluchting dat er geen persoonlijke slachtoffers zijn
gevallen. Wel is betreurenswaardig dat veel onderzoeks- en
onderwijswerk, evenals historisch materiaal en collecties,
waarschijnlijk verloren is gegaan. Over de exacte schade is nog geen
duidelijk beeld. Ook bij het CvB is veel zorg over de vele zaken die
verloren zijn gegaan voor studenten en medewerkers. Wel is duidelijk dat
alle ICT-bestanden gelukkig zijn veiliggesteld.

De TU Delft inventariseert op dit moment hoe de laatste drie weken van
het collegejaar en de start van het nieuwe collegejaar het beste
voortgang kunnen krijgen. Inmiddels hebben ook andere
onderwijsinstellingen hun hulp aangeboden. Ook wordt een goede oplossing
gezocht voor onderzoekers en andere medewerkers van de faculteit
Bouwkunde.

D.J. van den Berg
Voorzitter CvB

baldert | 13-05-08 | 16:18

@Murdockyoufool | 13-05-08 | 15:48: Dordt is inderdaad mooier dan de meeste mensen denken. Er woont alleen veel paupervolk, dus vandaar de slechte naam. Denk ik.

artbrut | 13-05-08 | 15:54

@ Murdockyoufool | 13-05-08 | 15:48

Moet er donderdag even zijn, ik zal kijken wat ik voor je kan doen ; )

Nlz® | 13-05-08 | 15:53

@Roeler711 15:41

Juist. Wel een systeem dus maar helaas wat minder fatsoenlijk. Onbegrijpelijk voor mij (als leek) hoor dat zo'n heel systeem eruit kan klappen op 't moment dat er één centrale leiding breekt...
*mompelt iets over (minimaal) dubbele lussen*

widtvoet ® | 13-05-08 | 15:51

naastgelegen pand is iets van stylos geloof ik. Lijkt vooralsnog gespaard te blijven, tenzij het gebouw instort en eropvalt.

Roeler711 | 13-05-08 | 15:50

ja, wat is dat 'aangrenzende pand' ? dat misvormde paviljoen ? of de TNO ?

Robert Irving III | 13-05-08 | 15:50

@Nlz® | 13-05-08 | 15:19
Ach ende wee, dan heeft u Dordt gezien maar bent u vergeten te kijken. De prachtige Kuipers- en Wolwevershaven, de Binnen Walevest, de Groothoofdspoort, alwaar Karel V en Philips II de stad betraden. Napoleon dan weer niet, meneer bleef op z'n schip aan het Groothoofd, omdat hij vond dat de Dordtenaar naar hem moest komen. Dikke lul, dat doen we niet. Dus Nappie weer weg..
Ook niet onbelangrijk: de belangrijkste uitvalsbasis van het geuzenverzet, hoofdstad van de Republiek, gebroeders De Witt, museum Simon van Gijn, Villa Agustus, Biesbosch. Natuur en architectuur.
Kijken!

Murdockyoufool | 13-05-08 | 15:48

Douwe Egberts is echt wel een goedkoop sloopbedrijf.

tipo | 13-05-08 | 15:47

dat naastgelegen pand zal wel dat bijzondere woonhuis zijn waar ze al 1 jaar aan bouwen.. CT lijkt me iets te ver..

Kan iemand ff vertellen welk pand het precies is?

Sleurhutje | 13-05-08 | 15:46

r.i.p. bouwkunde, daar gaat onze (historische) architectuurcollectie, al dat werk... de maquettes.. damn

sjors_dobbeljoe | 13-05-08 | 15:45

er is daar een waterleiding gebroken waarna de druk op de waterleiding wegviel --> geen sprinkler systeem meer

Zit trouwens aan het kopgebouw van civiel aan de bouwkundekant, vuur is weer hoog opgelaaid aan de kant die gespaard leek te worden. Brandweer probeert de lagere delen nat te houden, maar er valt veel rotzooi uit het gebouw waardoor ze er af en toe mee moeten kappen.

Roeler711 | 13-05-08 | 15:41

@Nlz® | 13-05-08 | 15:32
Zulk soort armen bestaan al voor in de bouw ,als beton pomp dus dat moet niet het probleem zijn.Als korps heb je gewoon in de regio een tankwagen/of aanhanger staan met schuim ook geen probleem .Ik blijf het belachelijk vinden dat zo'n brand zich zo kan uitbreiden.

kees2 | 13-05-08 | 15:41

Geen (fatsoenlijk) sprinklersysteem daar dus?

Waarom niet? Te duur?

widtvoet ® | 13-05-08 | 15:38

Aan een gebouw vol schuim heb je ook helemaal niets meer. Schuim, ik laat even in het midden welk type, veroorzaakt over het algemeen meer schade aan aan een gebouw dan water. Lastig overlevenden zoeken trouwens in zo'n schuimparty.

GeenKwijl! | 13-05-08 | 15:37

Delfts Grauw

deharp | 13-05-08 | 15:36

Ik werk achter het gebouw van bouwkunde (bij Rijkswaterstaat). Op last van de brandweer *moesten* we het gebouw uit en zijn we naar huis gestuurd...

Bart218 | 13-05-08 | 15:34

@kees2 | 13-05-08 | 15:29: Dat idee heb ik dus ook. De brandweerlieden hebben bijna 2 uur staan kijken hoe ze het moesten oplossen. Vervolgens is er maar een straaltje tegen aan gezet. Alsof dat hielp. Het kan inderdaad een stuk geavanceerder.

artbrut | 13-05-08 | 15:34

@ kees2 | 13-05-08 | 15:29

En wat gaat dat kosten, zo'n arm? En hoe hoog moet hij kunnen komen? 10 etages, 15 etages? En dan nog, waar ga je de hoeveelheid schuim en de pompkracht vandaan halen om een etage 'vol' met schuim te pompen? Tegen de tijd dat je dat allemaal opgebouwd hebt staan er nog drie lagen in de fik.

Nlz® | 13-05-08 | 15:32

@ Sleurhutje | 13-05-08 | 15:26

Helaas zul je bedoelen, wat een lelijk gebouw was dat zeg, blij dat het weg is.

Swordios | 13-05-08 | 15:30

Volgens mij is de brandweer niet meer goed toegerust voor zulk soort branden.Waarom bestaan er geen lange robot armen die bij aankomst in zo'n verdieping penetreren en dit dan binnen enkele seconden volpompen met schuim. Nu gaat men met kwetsbare brandweermannetjes met een straaltje water leuk nostalgisch blussen erg jaren 80tig allemaal.
En dan nu gecontroleerd laten uitfikken ????? gelul gewoon onkunde of heb ik het mis?

kees2 | 13-05-08 | 15:29

Als ik NU van Leiden naar Delft afreis, kan ik die 9/11 dan nog zien?
Iemand?

Korreltje Zout | 13-05-08 | 15:27

Gelukkig hebben we de feauteau's nog

Sleurhutje | 13-05-08 | 15:26

lamoor | 13-05-08 | 14:47
Net zo weinig als jij te doen *wuhahahaha*

Snowdog | 13-05-08 | 15:26

Delft? Delft? Ah ja, die mislukte kopie van Leiden.

Korreltje Zout | 13-05-08 | 15:25

Robert Irving III | 13-05-08 | 15:05
Hoewel je gelijk hebt dat het voorkomen van gewonden en doden de eerste prioriteit is. Moet een brand ook beheersbaar zijn. Vanuit de regelgeving moet een nieuwbouw pand met 1 tank auto spuit te blussen zijn. Dan zou bestaande bouw als je die lijn doortrekt met 2 tank auto spuiten te blussen zijn. En hier zijn toch wel meer tank auto spuiten voor uitgerukt.

Hoewel het mischien best een leuke fik is aangezien er geen gewonden zijn gevallen (BHV werkte dus wel goed) is dit toch zeker niet de bedoeling.

Tux t. penguin | 13-05-08 | 15:21

@ Murdockyoufool | 13-05-08 | 15:17

Waarom, in godesnaam, zou iemand het in zn bolle harses halen om een KOPIE van Dordrecht te maken? Wat een gebeuren zonder uitstraling is dat zeg!

Nlz® | 13-05-08 | 15:19

Faculteit = Fakkeltijd.

boasatlas | 13-05-08 | 15:17

Delft? Delft? Ah ja, die mislukte kopie van Dordrecht.

Murdockyoufool | 13-05-08 | 15:17

@N=1 | 13-05-08 | 14:59
Die pluim is dus vanuit Maassluis ook prima te zien.

Ranja Drinker | 13-05-08 | 15:10

@ plaspop | 13-05-08 | 15:06

Niet zo zeiken joh!

Nlz® | 13-05-08 | 15:10

@ Quadrifoglio | 13-05-08 | 15:05

Nou, permanent... maar ze gaan ze dit jaar weer opzetten inderdaad. Er ligt ook een plan van ik dacht Adriaan Geuze van West-8 om een duidelijke lijn van LED-lampjes in de bestrating op te nemen over de gehele brandlijn.
En die spots zijn ook wat groot om mee te slepen hoor (lees: staande op hun flightcase schat ik ze zo'n 3m hoog) maar het zijn leuke moving head speeltjes. Vorig jaar nog wel een paar leuke pics gemaakt vanaf de Euromast met mn oude vertrouwde analoog(!) spiegelreflexcamera.

Nlz® | 13-05-08 | 15:08

Leuk gebouw. Leuke feesten ook altijd. Alleen jammer dat er altijd zoveel Bouwko's rondliepen.

plaspop | 13-05-08 | 15:06

@ Tux t. penguin | 13-05-08 | 14:53
Er zijn in elk geval geen gewonden gevallen, op die manier bezien was het gebouw dus toch veilig genoeg. En een ongeluk zit altijd in een klein hoekje. Ik denk niet dat je moet zeggen dat er veel mis was met dit gebouw.

Robert Irving III | 13-05-08 | 15:05

@Nlz 14:53
Zijn die dingen permanent dan? Ik dacht dat dat een eenmalige actie was... zag er wel indrukwekkend uit vorig jaar, ook al was het dan kudtweer.

Quadrifoglio | 13-05-08 | 15:05

@Hoxha
"staat op het punt om een 9/11je te doen. Ding staat op instorten"
Gevat doen en dan uitleggen is dus niet leuk en overbodig.

noorderling | 13-05-08 | 15:04

www.traphic.nl/
Camera Kleinpolderplein 3: mooie rookpluim

N=1 | 13-05-08 | 14:59

en ligt ie al om of hoe zit t, ik wil vanaaf naar wat spectaculairs kijken op nieuws!

bouwvakker2 | 13-05-08 | 14:57

@ Tux t. penguin | 13-05-08 | 14:53

Waarom denk je dat ik stedenbouwkunde ben gaan studeren ipv bouwkunde.

Nlz® | 13-05-08 | 14:55

@ Quadrifoglio | 13-05-08 | 14:47

Nee, dat is morgen pas, de herdenking van de brandgrens. Toch eens zien of ik niet zo'n 'spotje' kan losschroeven en op mn balkon kan zetten om de buren af en toe eens in het zonnetje te zetten. ; )

Nlz® | 13-05-08 | 14:53

@Nlz® | 13-05-08 | 14:39
Toen dacht men niet anders over brand, toen bestond brandcompartimentering ook al. (stamt namelijk al uit de middeleeuwen)
Verder hoeft een gebouw, ook volgens de wet, niet aan nieuwbouw niveau eisen te voldoen, maar zoals de studentjes bouwkunde daar ook weten, moet zo'n gebouw wel aan niveau bestaande bouw uit het bouwbesluit voldoen. En dit is zonder idiote uitgaven te realiseren. En daar voldeed dit gebouw zeker niet aan..... Anders was het niet zover gekomen. Als je hier meer over wil weten moet je maar eens op brandpreventieforum krijken.

Tux t. penguin | 13-05-08 | 14:53

Snowdog | 13-05-08 | 14:28
-
Lekker azijnzeiken jongen? Niets beters te doen zeker?

lamoor | 13-05-08 | 14:47

Vandaaag 8 branden door geheel Nederland.

Ik zeg: HET IS EEN COMPLOT!

D3fix | 13-05-08 | 14:47

@Nlz 14:39
En in de buurt van Rotterdam dachten ze toen *zeker* anders over brand
(kon het niet laten)
@Snowdog 14:43
Sorry hoor, maar hoogleraren worden niet aangenomen om zelf hun werkplek in elkaar te klussen. Dat een bouwkundig expert bij het faculteitsbestuur of bij de gemeente iets uit te leggen heeft is evident. Maar "dit soort mensen" zit daar voor het onderwijs.

Quadrifoglio | 13-05-08 | 14:47

Die constructie is dus niet brandveilig, dat hadden de heren bouwkundestudenten kunnen weten. Volgende keer toch maar een gebouw van water maken.

Bijstandskoning | 13-05-08 | 14:47

Die jongens kunnen dus mooi aan het pratijkcollege, kijk, dat is pas het nieuwe leren.

ZelfmoordToerist | 13-05-08 | 14:46

@ Snowdog

Daar is natuurlijk ook wel wat voor te zeggen, maar goed, als ieder gebouw helemaal brandveilig gemaakt moet worden kunnen de in die panden wel verdubbeld worden vrees ik.

En ik hoorde van studenten die daar op school rondhobbelden dat er al langer 'rumours' waren over een nieuw gebouw. Dus wat dat betreft bespaart dit ook weer op sloopkosten, zullen ze alleen wel verdomde rap een ontwerp uit moeten poepen.

Nlz® | 13-05-08 | 14:45

@Snowdog | 13-05-08 | 14:02
Als je zo nieuwsCHierig bent, kun je beter nieuwsGierig tijdens de les zijn.

stekelige | 13-05-08 | 14:43

ik weet het niet..... ik vind wel dat dit soort mensen (hoogleraren enzo) een voorbeeld functie hebben, en dit keer hebben ze in mijn ogen aardig gefaald.

Snowdog | 13-05-08 | 14:43

@ Der Fernseher

Klopt, koffie is the root of all evil! *kopje thee zet*

Nlz® | 13-05-08 | 14:41

Ze hadden nooit koffie moeten uitvinden....

Der Fernseher | 13-05-08 | 14:39

@ Snowdog | 13-05-08 | 14:35

Nu ken ik het bouwjaar van het pand niet, maar ik schat dat het er al een jaar of 40-50 staat. Toen dacht men nog heel anders over brand, en daar komt bij, een bestaand gebouw van die leeftijd aanpassen naar hedendaagse maatstaven is zo gruwelijk duur dat je er net zo goed een nieuw gebouw neer kan plempen. Wat nu dus ook kan/moet.
Dat gebouw kan je dan weer gewoon fertrauen ; )

Nlz® | 13-05-08 | 14:39

konden die nerdjes niet snel ff een oplossing vinden?

Tessels | 13-05-08 | 14:37

@Nlz® | 13-05-08 | 14:32

sorry *me nog steeds schaam* toch te lang in het buitenland gewoond*

Tuurlijk is het een ouder gebouw, maar je mag toch zeker wel verwachten dat een universiteit die mensen de wereld insturen, om juist dat te voorkomen wat daar gebeurt, dat deze universiteit toch wel brandveilig is? dat er een etage uitfikt, ok.. maar naar het schijnt branden nu vanaf de 7e etage tot onder aan toe alles. En dan moet ik er maar vertrauen in hebben dat alles oh zo veilig is? nou.. k wee nie hoor

Snowdog | 13-05-08 | 14:35

@ Snowdog | 13-05-08 | 14:28

In je docent(e) Nederlands had je ook geen vertrouwen zeker?

En kortsluiting in een apparaat kan ook een fabricagefout zijn. Er staan daar deze apparaten www.decs.nl/nl/OutOfHome/OnzeProducten...
En ik heb zo de vrees dat, wanneer zo'n ding eenmaal de fik erin heeft dat je het niet gaat redden met je poederblussertje.
Komt bij dat het al een ouder gebouw is, wat niet aan hedendaagse brand-eisen zal kunnen voldoen.

Nlz® | 13-05-08 | 14:32

Doet me denken aan die flat in spanje ofzo die 2 weken gefikt heeft en nog niet instorte..

a1exs | 13-05-08 | 14:31

Ach had ik nou net daar mijn nachtwacht laten liggen na college

ijsklont | 13-05-08 | 14:31

@Calastir | 13-05-08 | 14:15
Nee joh! Daar zijn die gasten zijn veel te dom ......
Dit is vast het werk van universitair opgeleiden

Hobbykip | 13-05-08 | 14:30

hm.. volgens mij moet ik eens aan mijn nederlands gaan werken.. heb toch echt twee keer het gebouw staat op instorten gebruikt *me even ga schamen*

Snowdog | 13-05-08 | 14:30

in de botanische tuin van de TU delft is alles nog even vredig..
tuincam.bt.tudelft.nl/

maakniesaaknie | 13-05-08 | 14:28

<p>@ stijliseenkeuze |13-05-08|14:24</p>
<p>lees mijn comment van 14:25 eens</p>

Prof. Drs. Klavan | 13-05-08 | 14:28

@Prof. Drs. Klavan | 13-05-08 | 14:25

Sorry dat ik het maar zo direkt zeg, maar u gaat nu toch niet denken dat ik nog vertrauen heb in bouwkunde? bedoel, als het gebouw al op instorten staat, deze brand werd veroorzaakt door een kortsluiting, en dan ook nog eens dat het gebouw op instorten staat, terwijl dit notabene een UNI is... en dan ook nog eens de afdeling bouwkunde... nou.. laat dan maar zitten.

Snowdog | 13-05-08 | 14:28

Jaja... kortsluiting en koffiezetapparaat... Er heeft gewoon een lutser aan zitten kloten met zn styrocut (foamcutter).

Nlz® | 13-05-08 | 14:27

<P>@ GHoeberX|13-05-08|13:45</p>
<p>Klopt helemaal dat steen niet brandt, maar de brand kan stress in het metaal veroorzaken waardoor de constructie onder zijn eigen gewicht bezwijkt.</p>
<p>Ik maak hier uit op dat jij geen bouwkunde hebt gestudeerd, en ook de programma's op discovery over 9/11 (Twin Towers) ook gemist hebt.</P>
<p>Zat zeker naar de campingzender te kijken?</p>

Prof. Drs. Klavan | 13-05-08 | 14:25

Hmm, een stalen gebouw dat instort na een brand? Daar moeten wel explosieven bij horen! ;-)

stijliseenkeuze | 13-05-08 | 14:24

@ Tux t. penguin | 13-05-08 | 14:08
het eerste uur van de brand was het misschien wel in 1 compartiment hoor, deze zijn wel vrij groot idd en lopen over 2 verdiepingen aangezien om de verdieping een grote vide is aan de raamkant.

Robert Irving III | 13-05-08 | 14:22

ROFLOL@Calastir

sjaakdeslinksesul | 13-05-08 | 14:20

D'r staat nogal het een en ander in de brand in NL de afgelopen dagen!
Rot hè!

vangodlos | 13-05-08 | 14:15

Ik zeg het nog een keer: Scheme015.

Calastir | 13-05-08 | 14:15

dr brand veel vandaag

Agent327 | 13-05-08 | 14:15

't stinkt hier wel een uur in de wind anders...

Petit | 13-05-08 | 14:14

OT
@GeenKwijl!: U heeft de column van Dennis van der Ven ter harte genomen?

On-topic
Voor nu is het kut, maar het geeft de TU wel de kans om een prachtig, nieuw, state-of-the-art gebouw neer te zetten

Doe-eens-rustig | 13-05-08 | 14:12

... alles gaat stuk vandaag... het is de 13e....

VanFrikschoten | 13-05-08 | 14:09

Delfts auw.

Der Fernseher | 13-05-08 | 14:09

Kutrookverbod.

sjaakdeslinksesul | 13-05-08 | 14:08

Mischien dat ze nu bij bouwkunde opleidingen iets meer aandacht gaan besteden aan brandpreventie ;) Het niveau van het brandpreventiegedeelte in bouwkunde opleidingen is idioot laag.

Verder is hier erg duidelijk dat de compartimentering zwaar gefaald heeft. Ik schat in dat bij de omvang van dit gebouw, zeker elke verdieping een brandcompartiment had moeten zijn, en als dat goed was uitgevoerd, had er gedurende een uur, 1 verdieping moeten branden, welke in theorie door de brandweer binnen een uur te blussen is. Nu zal het bij een gebouw uit de 70'er jaren mischien een compartiment van 2000m2 zijn met een half uur compartimentsgrenzen, maar dat lijkt hier ook niet gehaald te worden....

Tux t. penguin | 13-05-08 | 14:08

- Is er een moslamiet ingevlogen???

- .. test TNO ook rookmelders?

JCDecaux | 13-05-08 | 14:07

*"zijn er mensen van de brandweer binnen geweest?" "ja" "en hoe was het binnen?" tjonge jonge.. TV West heeft leuke verslaggevers... hoe zou het nou binnen geweest zijn?? WARM *lutserdenk*

Snowdog | 13-05-08 | 14:05

Straks valt dat gebouw nog op je gloed nieuwe fiets. :(

Stolker | 13-05-08 | 14:04

Leuk afstudeerprojectje voor de lichting 2005, wat dat aan gaat handig dat het bouwkunde betreft.

Aiii | 13-05-08 | 14:03

Cynical Dreamer | 13-05-08 | 13:58: Als er iets is dat architecten vervelend vinden, dan is dat het rekening houden met brandveiligheid van gebouwen. Dubbele vluchtwegen, brandcompartimenten, lelijke nooduitgangbordjes etc.

artbrut | 13-05-08 | 14:02

EUREKA!?

HetOrakel | 13-05-08 | 14:02

Alle koffiezetapparaten zijn al een paar jaar geleden verbannen en vervangen voor apparaten van een niet nader te noemen nederlandsche koffiebranderij.

Ehm. Dat was misschien een wat ongelukkige woordkeuze van me...

Ik weet het beter | 13-05-08 | 14:02

ongeloooooooovelijk... en dat in een bouwkundige uni *wuhahahahahaha* nee nee nee... toch even TV West opzetten.. ben niet nieuwschierig, maar wil wel alles weten

Snowdog | 13-05-08 | 14:02

Mooiste blok beton op aarde, Bouwkunde is niet meer. Snik.

GeenKwijl! | 13-05-08 | 14:00

Nu zit Delft VOL met nerds, maar er is er geen éen die een webcam zit te streamen op die fik?? Vast wel.. wie heeft er een live stream? Ik wil er bij zijn als ie instort. Ik heb daar toch 7 jaar lang rondgehobbeld in die betonkolos.

Robert Irving III | 13-05-08 | 13:58

En daar komen dan de mensen vandaan die Nederlandse gebouwen in de toekomst brand (en terrorisme) veilig moeten maken.....

Cynical Dreamer | 13-05-08 | 13:58

Cursus dakdekken is fout gegaan...

Leopold | 13-05-08 | 13:56

Rhun | 13-05-08 | 13:48
.... twee mannen die hebreeuws spraken.
.
Joden hebben alleen met bouwkunde te maken bij de bouwmarkt vanwege die jodenprijsjes van 9,98 euro of daaromtrent.
*mompelt nog iets over brandende braamstruiken*

ADO-Le-Cent | 13-05-08 | 13:56

Onkunde?

VanFrikschoten | 13-05-08 | 13:54

Fikt goed. Dat wordt een verlengde meivakantie.

..zapper | 13-05-08 | 13:54

brand is niet cool. wel een erg lelijk gebouw, dus wat dat betreft mag je hopen dat er iets beters voor in de plaats komt

liger | 13-05-08 | 13:54

LOL @ Dysphemian | 13-05-08 | 13:49

jeroener | 13-05-08 | 13:53

Misschien kunnen ze van de nood een deugd maken, en de faculteit lucht- en ruimtevaart vliegtuigjes laten afschieten? En de vrijkomende warmte omzetten in energie? Is vast duurzaam...

In verband met reces staat er een gebouw op het Plein de komende maanden leeg, best aardig als vervangende ruimte.

En het geheel schept wel mogelijkheden voor afstudeerprojecten. Promoveren in je eigen bouwproject was nog nooit zo leuk!

Ritalover | 13-05-08 | 13:52

Koffie is dan ook slecht voor de gezondheid...

BloedendMaandverband | 13-05-08 | 13:52

Heeft iemand al opgemerkt dat als je een briefje van 10 euro tweemaal dubbelvouwt er een afbeelding verschijnt van een rokende Bouwkundefactulteit?

Rhun | 13-05-08 | 13:51

@Rhun
De Mossad probeerde nog de baardaap en zijn plofkoffiezetapparaat te elimineren.

kapotte_stofzuiger | 13-05-08 | 13:51

De aanstichter liet briefje achter met gedicht:
TU Delft,
Wat een butgebouw,
We kunnen het best af met de helft

Pilsvogel | 13-05-08 | 13:50

Geen wonder met zo'n logo...
www.tudelft.nl/

Dysphemian | 13-05-08 | 13:49

Wel een goede reclame voor de studie bouwkunde, als ze hun eigen gebouwen niet eens normaal kunnen ontwikkelen! -10

LoL @ Sévèke | 13-05-08 | 13:49

Ik zag een half uurtje voor de brand op het terrein van de universiteit een wit busje staan met twee mannen die hebreeuws spraken.

Rhun | 13-05-08 | 13:48

Fuck. Daar gaat m'n universiteit. Echt bizar. En ik lust niet eens koffie. En wat betreft die asbest: dat valt reuze mee. Er zijn metingen gedaan en daar kwam vrijwel niets uit.

Bouwkunde R.I.P.

artbrut | 13-05-08 | 13:48

Een gebouw dat toch al niet aan de voorschriften voldeed, volgens eigen onderzoek, en klauwen met geld zou kosten om het aan te passen, terwijl sommige zaken gewoon slecht blijven i.v.m. brandpartionering en met name het gebrek aan brandkleppen in het ventilatiesysteem e.d.
Nu betaalt de verzekering en met een klein beetje extra hebben ze een frisse en fruitige toko die geheel aan de eisen en wensen van deze tijd voldoet.
Het koffiezetapparaat is hopelijk wel in veiligheid gebracht om in het volgende gebouw zij diensten te kunnen verrichten.
Het ging espres so.

ADO-Le-Cent | 13-05-08 | 13:48

Zijn er al Kamervragen gesteld?

kapotte_stofzuiger | 13-05-08 | 13:47

Mooi gebouw is verloren gegaan. Mijn herinneringen blijven. Prachtige faculteit.

Zieke Hond | 13-05-08 | 13:46

Niet echt bouwkundig dus, met al die asbest. Gelukkig staat er een Oosten wind. Laat die Britten maar lekker asbest happen.

DatDus | 13-05-08 | 13:45

ik ben bang

siep | 13-05-08 | 13:45

Steen brandt niet. Het Empire State Building is ook niet ingestort! Dit is een complot! Als ie neer gaat, is het Controlled Demolition, ik zeg het U!
*zet aluhoedje op*

GHoeberX | 13-05-08 | 13:45

"Ondanks eerdere berichten is er bij de brand geen asbest vrijgekomen, maar er is wel een grote rookontwikkeling." @ 13:38

porno-utopia.com | 13-05-08 | 13:44

live vanaf de TU:

Vanmorgen is om even voor half tien brand gemeld bij de faculteit Bouwkunde. Tijdens de ontruiming die direct daarna is gestart, heeft iedereen het pand snel kunnen verlaten.

Tot op heden (12.15 uur) is de brand nog niet onder controle. Blijft u binnen en houdt u ramen en deuren gesloten tot nader bericht.

Medewerkers en studenten van Bouwkunde en andere evacués worden opgevangen in de Aula. Er hebben zich geen persoonlijke ongevallen voorgedaan. Er is wel veel persoonlijk leed te betreuren door het verloren gaan van het werk van studenten en medewerkers en diverse collecties. Spoedig zal worden bericht wanneer de colleges van de faculteit Bouwkunde zullen worden hervat. Het College van Bestuur van de TU Delft onderzoekt op dit moment de mogelijkheden om medewerkers en studenten van Bouwkunde de komende tijd op alternatieve locaties te huisvesten.

D.J. van den Berg
Voorzitter CvB

English translation follows asap

Dhr. Krans van Donk | 13-05-08 | 13:44

professoren die een vlammend betoog kunnen houden, daar zijn universiteitsgebouwen al jaren niet meer op berekend.

hekkesluiter | 13-05-08 | 13:43

Weddenschapje sluiten hoe laat de grote krak is? ik denk om 18:00... camera's klaar houden mensen!

Robert Irving III | 13-05-08 | 13:42

ach ja...

KarelKopKaas | 13-05-08 | 13:41

Irony is a bitch...

Alcoholic | 13-05-08 | 13:40

Delfts blauw?

KDbdl | 13-05-08 | 13:39

Dat wordt benoemen, en niet meer bouwen.

fuckje | 13-05-08 | 13:39

Vanaf volgende week dus praktijkcollege

N=1 | 13-05-08 | 13:38

*zet aluhoedje op* wat proberen ze daar te verbergen?!?!?!?!?!?!?!

Stuyff | 13-05-08 | 13:37

Al dat brandwerende asbest, en dan toch nog zo'n fik?
Ronald Plasterk, doe er wat aan!

Zeurders | 13-05-08 | 13:37

Delft is toch een kutstad.

Sjaakbefmakaak | 13-05-08 | 13:35

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland