Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Magneten te koop

Mag ik effe vangen...En? De jaarafrekening al binnen van uw energiebedrijf? Valt tegen nietwaar? Weet dan dat Essent-topman Michiel Boersma er dankzij u wederom warmpjes bij zit. De hoogste baas van het energiebedrijf incasseert dit jaar zo'n 870.000 euro aan salaris, bonus en pensioenstorting. Dat is ruim een 50.000 euri meer dan vorig jaar, toen u nogal over Michiel en zijn riante salariëring heen viel. Boersma besloot toen eieren voor zijn geld te kiezen en de helft van zijn 81.000 euri’s tellende bonus aan zielige nergerts te schenken. Maar aangezien mevrouw Boersma ook wel weer eens in de PC Hooft wil shoppen, besloot Michiel zichzelf dit jaar maar weer eens een half tonnetje extra cadeau te doen. Dit jaar bedraagt zijn bonus 217.000 euri, zo bevestigt de financiële baas bij energiereus, Rinse de Jong, (zelf goed voor slechts 600.000 euri). Een goede magneet is zo gek nog niet...

Reaguursels

Inloggen

ehhhh.... de aandeelhouders zijn de gemeenten en provinciën.... gemeenten zijn sinds dinsdag roodgekleurd, nu nog de revolutie op provinciaal niveau en kan er op de eerst volgende aandeelhoudersvergadering op gepaste wijze deze heer een schop onder zijn volgevreten rotkont gegegeven worden.

Ventiel | 12-03-06 | 11:08

Even voor de cijfers: de energieprijzen zijn in tien jaar tijd v e r d u b b e l d.

Jullie salarissen ook?

Nou, die van Boersma wel.

Slaap lekker verder.

Rabarberke | 11-03-06 | 03:27

@no future

Elke top manager moet zijn werk goed doen. Ik snap niet waarom hij dan nog een bonus krijgt. Krijgt hij ook een malus als ie zijn werk niet goed doet?

De meeste topmanagers die er een teringzooi van maken krijgen nog een bonus mee en gaan ergens anders weer de boel verzieken.

Als jij er een teringzooi van maakt krijg je gewoon de zak.

Bovendien, ik vind het nogal immoreel om van de secundaire levensbehoeftes van de burger een soort melkkoe te maken waar gemeentes en provincies (de aandeelhouders) weer aan verdienen en zo'n boersma daar vet voor beloond wordt.

Als het kut gaat met een bedrijf vliegen er altijd gewone mensen uit. Zelden maakt zo'n patjakker pas op de plaats. Als het dan goed gaat, gaat het vooral goed richting de aandeelhouders en strijkt men hoog in de top bonussen op. De gewone werknemers krijgen een lullige paar procent, 'want zo goed gaat het nou ook weer niet'

Het enige dat dit soort gasten verdienen is volgesmeerd te worden met pek en veren en op spoorbielzen het dorp uitgetrapt te worden.

Of die hut gaat gewoon weer terug naar wat het was, of die energiemarkt wordt echt geliberaliseerd.

Rabarberke | 11-03-06 | 03:25

Goed nieuws! Zou de heer Boersma mij willen coachen? Als hij z'n bonus inlevert scheelt dat nog geen 10 eurocent per aansluiting (per jaar). Waar hebben we het over? Als hij lief is voor z'n vrouw mag hij van mij volgend jaar 25% erbij.

No Future | 10-03-06 | 20:49

@donderman: ik zou er geen problemen mee hebben om dat salaris te verdienen. Het vervelende is dat deze topgraaiers grotendeels zelf bepalen wat ze verdienen. En bij het bepalen van de grens tussen beloning en zelfverrijking kan je beter een 3e onafhankelijke partij inzetten aangezien elk mens van nature zelfzuchtig is (zij die zeggen dat niet te zijn zeggen dat omdat ze die onzelfzuchtigheid denken te kunnen gebruiken om zichzelf op te hemelen=> zijn ze toch zelfzuchtig ).

Maar als ie het echt verdiend heeft; prima. Anders terugbetalen!

Ghandi II | 10-03-06 | 15:03

LOL @ ebaylink:
PAS OP!!!!

- moet uit de buurt van stroommeters gehouden worden (deze kunnen stoppen!!!)

vilmer | 10-03-06 | 14:42

" Boersma besloot toen eieren voor zijn geld te kiezen en de helft van zijn 81.000 euri’s tellende bonus aan zielige nergerts te schenken." Dat is authentieke bullshit Chileen, die 81.000 Euri betaald Michiel Boersma liever aan zielige negerts dan 200.000 aan de belasting.

MiRRoRMaN | 10-03-06 | 14:02

Ik snap niet wat we nu met z'n allen zitten te mopperen eerlijk gezegd.
Het grootste deel van de nota bestaat uit accijnzen, dat moge duidelijk zijn.
Als je het salaris van deze topmannen door twintig deelt kom je weer op een modaal inkomen uit (dat was toch die Plato regel?)
En, zoals de rechtse meerderheid van Geenstijl altijd erg liberaal is in zijn of haar doen en laten, geloof ik niet dat hier veel bezwaar tegen gemaakt kan worden. Ik denk namelijk dat als één van bovenstaande klagers daadwerkelijk een dergelijk inkomen zou hebben, zij daar niet over zullen klagen. Of wel soms?

Donderman | 10-03-06 | 12:56

? 870.000?? ik doe het voor de helft en met die andere helft zou ik zorgen dat de administratie eens op orde kwam!

Karel Kruizenruiker | 10-03-06 | 12:36

wil wel eens weten wat de winst is per huishouden van de verschillende bedrijven

ganzo | 10-03-06 | 12:27

Wat dacht je van dit: volgend jaar gooien ze één maal per kwartaal de prijs omhoog... Niet meer want dat is verboden volgens de Nederlandse wet... Maar toch verhogen ze het ELK JAAR 4x!!!! omdat dit wel mag hè... STELLETJE AFZETTER GVD *$%&*$@*()_&%#%Ê

Droger010 | 10-03-06 | 12:23

ach of er nu een of 100 van die magneetjes gebruikt worden, de energie reuzen zullen er niet minder om malen uiteindelijk betalen we dit toch allemaal zelf weer. Ze gooien het volgende jaar weer de stroom prijs omhoog.

m@rdy | 10-03-06 | 12:13

@Iko Nal 10-03-06 @ 11:44
Wel art.140 en 140a! Dat valt me 100% mee. Zal wel geen hoge straf worden, maar toch.

crixus | 10-03-06 | 11:50

Het is nu wel duidelijk waarom de rechtbank in de Bunker uitspraak wilde doen. Niet dat ze bang zijn voor terroristen maar voor de reactie van de bevolking als de rechtbank wederom toegeeft aan haar struisvogel-reflex.

Iko Nal | 10-03-06 | 11:44

De aandeelhouders van Essent zijn niet de institutionele beleggers, maar provincies (74%) en de gemeenten (26%).

Karel kwakbol | 10-03-06 | 11:40

@Iko Nal 10-03-06 @ 11:35:
Alleen het handgranaatje wordt veroordeeld (ik denk een paar weken -voorarrest, dus vrij) en het pistooltje van die ander is slechts verboden wapenbezit (=uurtje schoffelen).

crixus | 10-03-06 | 11:38

Inderdaad Koyt. Of je krijgt zoets fraais als de NS, wat eigenlijk niets meer is dan een geprivatiseerd overheidsmonopolie; een combinatie van de nadelen van markt en overheid. Het is jammer dat ze zoiets steeds verkopen als meer marktwerking, terwijl het dat niet is. Geen wonder dat privatisering en de vrije markt zo'n slechte naam hebben.

Muxje | 10-03-06 | 11:38

En ondertussen wordt de hele Hofstadgroep weer vrijgesproken...

Iko Nal | 10-03-06 | 11:35

@Zeurders 10-03-06 @ 11:28:
Waren het inderdaad maar stroomnet-werkers. Maar dat soort bestuurderen hebben vaak sinds hun studententijd waar ze nog wel eens vakkenvulden in de supermarkt of ergens aan de bar stonden, geen minuut echt werk gedaan.

crixus | 10-03-06 | 11:34

@muxje: Ik ben het eens met je constatering dat het old-boys netwerk zorgt voro topsalarissen. Erg jammer. En, inderdaad, als iets mij niet aanstaat kan ik overstappen. Het probleem zit volgens mij in de begrippen markt en marktwerking. Iemand van Economische Zaken heb ik ooit eens horen zeggen:'Voor alles is een markt'. Dat klopt. Maar dat een markt bestaat voor een goed, wil niet zeggen dat een goede marktwerking automatisch meegeleverd wordt. Zodra een markt wordt opgezet voor een eerste levensbehoefte, zijn er eigenlijk geen serieuze alternatieven voor de consument. Als er geen serieuze alternatieven zijn, heb je een grote 'Lock-in' en is de prijs bijna niet meer van invloed op de afzet van het product. Daar waar het systeem zou moeten functioneren als een oligopolie, zal het zich door prijsafspraken gaan gedragen als een monopolie (Shy, the economics of networks).

koyt | 10-03-06 | 11:33

@BoX: aan een voetballer kun je vaak wel zien of hij echt goed is in zijn werk en dat salaris dus verdient. Bestuurders zijn vaak meer netwerkers dan dat ze echt goed zijn in hun werk.

Zeurders | 10-03-06 | 11:28

@Ksi-Ziks: parasitaire sector... LOL!

Zeurders | 10-03-06 | 11:26

Nederlands gezeik weer ... een voetballer verdient een veelvoud. Nou dan vind ik het iemand die verantwoordelijk is voor 100'den werknemers toch eerder verdienen.

Het enige wat hier fout zit is de koppeling energie aan olie .. DAT is het probleem.

BoX | 10-03-06 | 11:26

Van de commissie-Tabaksblat horen we de laatste tijd ook niet veel meer...
http://www.commissiecorporategovernance.nl/Nieuws

Zeurders | 10-03-06 | 11:25

Helaas (of gelukkig) heeft de overheid nagelaten eisen te stellen aan de beloning van de z.g. topmensen in de parasitaire sector. Je ziet dan ook vele linkse graaiers in risicoloze functies.

Ksi-Ziks | 10-03-06 | 11:25

Ik neem straks een schijtkoe voor de peop en het gas (methaan) en ik wil een stackje brandstofcellen. Dan komt het helemaal goed.
De peop persen we briketten van voor in de kachel.
Lekkere bezigheid voor op de zaterdag. Hout hakken.
Terug naar de natuur zullen we maar zeggen he?

Donderman | 10-03-06 | 11:22

@koyt: daar heb je nu juist de vrije markt voor! Als de bonus van Essent je niet bevalt, dan kan je nu stroom van een ander kopen. Mooi he? Tja, en dat ze allemaal graaien aan de top, dat ligt niet aan de markt maar aan het old boys-netwerk van topmensen, dat elkaar steeds grotere beloningen toekent (zie ook mijn vorige post). Daar is zelfs deze rechtse rakker het niet mee eens (ook omdat ik, als aandeelhouder, op deze manier bestolen wordt). En dat de hoge salarissen nodig zijn om toptalent aan te trekken is gelul.

Muxje | 10-03-06 | 11:17

Ach bij een omzet van zo'n 6 miljard valt dat salaris wel mee, mits zo'n topman de juiste keuzes maakt.

Maar dat doet Boerma niet. De bedrijfskosten dalen met 152 miljoen o.a. door lagere onderhoudskosten, dus nog meer storingen. Maar daar zullen de aandeelhouders (onze gemeentelijke en provinciale vertegenwoordigers) niet over klagen, die krijgen 54% meer dividend.

Karel kwakbol | 10-03-06 | 11:17

@willemf5: het probleem is dat je aan iemands salaris niet meteen kunt zien of-ie zijn werk ook goed doet. Misschien had-ie gewoon wat 'vrindjes' in de raad van toezicht?

Zeurders | 10-03-06 | 11:16

Aggregator in je tuin zetten op patatolie, ben je ook van die graaiers af.

Deense Postbode | 10-03-06 | 11:15

@JackRandom: Marktwerking? Het probleem met de topsalarissen is niet de marktwerking, maar het feit dat deze salarissen niet worden verboden door de aandeelhouders, meestal institutionele beleggers die gerund worden door lui uit het zelfde old boys-netwerk. Dat deugt inderdaad van geen kanten. Niet omdat het niet eerlijk zou zijn t.o.v. andere salarissen (ik ben trouwens de manier waarop links het woord "eerlijk" misbruikt kotsbeu). Het is niet eerlijk omdat de aandeelhouders, en de eigenaren van de door de institutionele beleggers beheerde portefeuilles, hierdoor genaaid worden. Het is diefstal van degenen die hun kapitaal in het bedrijf hebben zitten.
Maar goed... in dit geval heeft de overheid een meerderheidsbelang! Tijd dus voor Balkje om zijn belofte van vorig jaar waar te maken en deze topbestuurders eens goed in zijn bek te gaan schijten. En nee, ik accepteer ook niet dat de bonus weer deels naar een goed doel doorgesluisd wordt (zoals ook met de EU-subsidies aan Bea gebeurde). Daar zijn ze niet voor.

Muxje | 10-03-06 | 11:13

@willemF5. Ik wil best op het internationale vlak meedoen. Wil ik ook mijn energie uit het buitenland kunnen betrekken...

koyt | 10-03-06 | 11:13

Ach, als je op het internationale vlak wil meedoen zal je ook de beste mensen aan de top van je bedrijf moeten hebben.. En dat kost nou eenmaal geld!!

De socialisten die dit land aan het overnemen zijn begrijpen dit niet met hun korte termijn visie (nooit verder dan 5 jaar vooruit kijken)..

Sorry jongens, maar nederland gaat kapot aan dat links rapalje..

WillemF5 | 10-03-06 | 11:11

Wel leuk dat gezeik allemaal van jullie, maar nu even constructief:

1) Linkje naar magneten? (Neodymium magneten
rond 70x30mm nickel coating... Is dat de goede?)

2) gaarne handleiding voor correcte inflatie-bestendige plaatsing magneet op meter.

Bill Hicks | 10-03-06 | 11:01

@jackrandom @ 10:51. Volledig mee eens. Wat veel mensen volgens mij steekt, is dat je geen (echt) alternatief hebt. Als de Duyvis topman mij niet aanstaat, vreet ik zijn nootjes niet meer. Als de GAMMA topman dingen uithaalt die mij niet aanstaan, haal ik desnoods de bouwartkelen uit het buitenland. Maar met energie kan je geen kant op.

koyt | 10-03-06 | 10:59

@London Calling 10-03-06 @ 10:52:
Nee, maar ik moet er goedverdoeme wel een hele maand keihard voor werken...

crixus | 10-03-06 | 10:57

Het is een inteelt-half-broer van Harry Mens als je die grafkop zo ziet.

Montgomery Burns | 10-03-06 | 10:53

Stelletje jaloerse sloebers. Zoveel is dat salaris toch niet?

London Calling | 10-03-06 | 10:52

Magneten kopen?
Je kan beter zorgen dat je een plekje boven op de apenrots bemachtigd.

Traag | 10-03-06 | 10:52

Volgens mij is de gas- en stroomprijs gekoppeld aan het inkomen van de topmannen en niet aan de olie.

koyt | 10-03-06 | 10:51

@zum kotzen: De tiefus is dat je met je ongenoegen nix kunt, want a) al die topmannen graaien, dus switchen heeft geen zin, en b) je kunt nergens heen, want je hebt stroom nodig. In andere woorden, they got us by the balls. Met dank aan de VVD, de grote voorvechter van liberalisering en marktwerking.

JackRandom | 10-03-06 | 10:51

@crixus 10-03-06 @ 10:47

Ja ik ben er ook bang voor. Bij welk normaal bedrijf kun je flikken wat Essent doet? (gigantische prijsstijgingen, slechte service & klachtenafhandeling)

zum kotzen | 10-03-06 | 10:50

@zum kotzen 10-03-06 @ 10:46:
Allemael vrindjes van het studenten-keurps...

crixus | 10-03-06 | 10:47

Een beller is sneller: 0800-0330 en maak je ongenoegen ff kenbaar.

Ik ga komend jaar weer fijn 10% meer betalen voor HETZELFDE gas en DEZELFDE stroom. Voorschot in 2000 was 80 gulden per maand, inmiddels is het (met hooguit 20% meer gebruik) 100 euri per maand.
En Brinkheurscht zag dat het goed was...

zum kotzen | 10-03-06 | 10:46

In vergelijking met collega-zakkenvullers is hij trouwens heel bescheiden:
http://www.bestuursvoorzitter.nl/beloningonline/

Zeurders | 10-03-06 | 10:39

Vorig jaar was het hezelfde gezeik met Boersma.
http://www.elsevier.nl/nieuws/economie/nieuwsbericht/asp/artnr/40301/index.html
Zou hij nu weer centjes aan een goed doel sturen?

Zeurders | 10-03-06 | 10:36

Allemal leuk en aardig deze commentaren, maarrrrrr...
1) Waar koop ik die magneten?
2) Handleiding gaarne voor correcte inflatie-bestendige plaatsing magneten op meter.

Bij voorbaat dank!

Bill Hicks | 10-03-06 | 10:36

@Utopiad: Wat is er mis met 1,5-2 ton per jaar als topman? Kun je heel goed van leven, en van die 6 ton die dan overblijft kun je 20 man extra personeel aantrekken die dan niet van een uitkering hoeven te leven die jij en ik moeten opbrengen. Een echte win-win situatie dus, iedereen happy. Behalve misschien mevrouw Boersma, die dan geen tennisleraar en tuinman heeft en de wekelijkse sandwich mist loopt...

JackRandom | 10-03-06 | 10:36

Minder salaris zou tegen de stroom inzwemmen zijn geweest.

rechts234 | 10-03-06 | 10:34

Als ze dat geld nou gingen investeren in betere service dan hadden we er nog wat aan. Zat er ook eerst bij maar door de chaos op helpdesk ben ik lekker overgestapt naar een ander. Laat ze maar mooi de tyfus krijgen!

hilvf | 10-03-06 | 10:30

Weer een nieuwe stroming?

style.councillor | 10-03-06 | 10:29

@ Utopiad 10-03-06 @ 10:27
Meestal moet je dan je baan inleveren

St-Eenmans | 10-03-06 | 10:28

Van de andere kant, deze jongen betrekt geen energie van Essent (Verspilling is Killing), dus wat maakt het uit. Kwestie van een maatschappij uitzoeken waar deze misstanden nog niet in het nieuws zijn. Dat is in ieder geval beter voor het gevoel.

koyt | 10-03-06 | 10:27

Wat is daar nou mis mee? Die man geeft leiding aan een groot bedrijf en heeft daarmee veel verantwoordelijkheid dus recht op een beetje fatsoenlijk salaris. Als het bedrijf waar je werkt verlies maakt ga jij toch ook je loon niet inleveren?

Utopiad | 10-03-06 | 10:27

8 ton maar? Ik gun Ho*rsma veel meer... naast 8 ton, ook een kleine vogelgriep, BSE of de vinkentyfus, afgetopt met een prima SOA.

koyt | 10-03-06 | 10:24

"Ik wil gewoon ordinaire stroom thuis, geen commercieel bedrijf met fancy reclames op TV"

Die energiebedrijven zijn geen commerciele bedrijven, ze zijn verlengstukken van de overheid. En overheden graaien nu eenmaal graag.

Normaal in een vrije markt zou er concurrentie zijn, hetgeen de prijzen laat dalen.

Maar de overheid houdt vast aan het energiemonopolie, met gevolgen van dien.

mrXL | 10-03-06 | 10:23

en hij stemt VVD

knut | 10-03-06 | 10:22

@fuckje 10-03-06 @ 10:14:
Fleisch wacht met z'n stukje over de vrijspraak en combineert dat straks handig met het weggejoriste NieuwNieuws topic over de ongeluksdag vandaag www.nieuwnieuws.nl/archives/2006/03/he...
Hij onderhandelt nu Ben&Jerry's over de sponsering. Dat wordt een leuk stukje, ik voel het aan m'n water.

On topic: Enfin... Meneer Boersma gaat ook nog op z'n bek. Vast wel.

crixus | 10-03-06 | 10:20

Triest, het grote graaien gaat gewoon door, en Balkenende en zijn kornuiten kijken de andere kant op. Niet vreemd natuurlijk, het zijn allemaal dikke maatjes die elkaar dekken. Normen en waarden gelden alleen voor Jan Modaal en Sjaak Steuntrekker. Dus ook niet verwonderlijk dat Balkenende de andere kant op kijkt als het gaat om de koopkracht van Jan Modaal en Sjaak Steuntrekker...

JackRandom | 10-03-06 | 10:19

@pieterjan
hij is idd goed fout.

@chileen,
is die magneetjesboer klant van het GeenStijl Guerilla Marketingteam?

.grover | 10-03-06 | 10:19

Wat een arrogante zelfingenomen ambtenaar. Jongens waar gaat dit over, een STROOMBOER die 2 miljoen guldens incasseert??? Ik wil gewoon ordinaire stroom thuis, geen commercieel bedrijf met fancy reclames op TV, dure topmannen, maar een lekker ouderwetsche ambtelijke organisatie!

empe04 | 10-03-06 | 10:18

en wij maar betalen... ik roept u allen tot revolutie!

Droger010 | 10-03-06 | 10:18

Nu maar hopen dat hij een fatsoenlijke uitvaart kan betalen.

Dalí | 10-03-06 | 10:15

@delta,
ja, O.M. gaat op z'n bek......

fuckje | 10-03-06 | 10:14

Dit zal ongetwijfelt spanning opleveren.

Multikuli | 10-03-06 | 10:13

@grover: heet jij Seth Gaaikema?

pieterjan | 10-03-06 | 10:12

Het geld stroomt bij hem binnen!

.grover | 10-03-06 | 10:12

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken