Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Webwinkels te duur

warstor.jpgDe Telegraaf van deze zondag opent zowaar eens met internetnieuws: Webwinkels zijn te duur en de NMa is op zoek naar klikspanen die deze theorie willen bevestigen. Dat webwinkels soms niet goedkoper zijn is de schuld van bijvoorbeeld witgoedleveranciers en elektronica groothandels. Laatstgenoemden beschermen namelijk erg graag de ouderwetse bakstenenwinkel met morsige verkoper, arrogante bediening en fuckyou-service. Een webwinkel daarentegen kost volgens de grote fabrikanten geen zak, dus kunnen die internetondernemers best een veel hoger inkoopbedrag betalen. Dit is verboden in een vrije markteconomie, maar uw favoriete webwinkelier houdt uit angst liever zijn mond: "Maar liefst een derde van de webwinkeliers moet hogere inkoopprijzen betalen dan gewone winkels omdat ze anders te ver onder de prijs van gewone winkels kunnen leveren." Inmiddels heeft de Nma al wat klachten binnen. Dus mocht u iets zijn opgevallen aan internetprijzen versus bakstenen prijzen, we horen het graag. Dan gaan wij zelf wel even aan de slag. Nou ja, gelukkig kan het ook anders.

Reaguursels

Inloggen

Mwoah ik ken bepaalde merken waarbij de prijzen hetzelfde zijn , zowel bij de bakstenen als op internet. Oorzaak vaste verkoopprijsafspraken, de zogenaamde adviesprijzen, die geen adviesprijzen zijn, van de importeur/groothandel van desbetreffende merken. Houd je daar niet aan dan krijg je als retailer niet meer geleverd van de importer/groothandel. Dat mag dan allemaal weer wel zolang het maar bij bepaalde merken blijft en er dus in principe alternatieven zijn (oftewel substituten waarbij dit soort problemen niet spelen zijn). Dus niet eens discriminatie tussen baksteen en internet. De internet moet het gewoon met een hogere marge doen, vervelend hè, NOT.

Zuma | 26-02-08 | 13:27

we zijn totaal onafhankelijk van de telegraaf hier bij geenstijl, maar we halen toevallig alleen stukjes uit de telegraaf en kraken alle andere kranten af.

marnix07 | 25-02-08 | 13:38

@deFiscus 25-02-08 @ 10:30
De pc onderdelen markt is een van de weinige in Nederland waar er zoveel concurrentie is dat prijsafspraken niet echt werken, in de wit- en bruingoed handel bepaalt de nederlandse importeur de prijs, iets van inkooprijs x 2 + marge...

Nou moet die stapel dure stenen in het winkelcentrum ook wel betaald worden.
Als je naar complete pc's kijkt bij bijvoorbeeld mycom dan zijn ze al een stuk duurder dan als je zelf wat bij elkaar schraapt. Je hebt niet de aller snelste core-duo nodig om wat te reaguren op geenstijl.

voldemort | 25-02-08 | 11:44

De gestelde hoge inkooprijzen zijn idd waar, ten tijde dat ik zelf een PC internetbedrijf had, was de marge die we konden rekenen tussen de 10%- 12% , en vergis je niet dat is dus allesbehalve een vetpot, er komt meer bij kijken dan je in eerste instantie denkt........

deFiscus | 25-02-08 | 10:30

wilde ik bij BOL.com een CD bestellen... 20,- euro...
toch maar bij Itunes gekocht: 9,99.

dusss...

Sjakie Snel | 25-02-08 | 09:34

@Obelix 24-02-08 @ 23:02:
Huurkoop en kopen op krediet met 25% rente op jaarbasis. Zo doen ze dat.
Kan prima uit hoor.

koerbagh ® | 25-02-08 | 01:46

Vraag me af hoe Wehkamp het doet. Die zijn met sommige TV's >160 euri (ca 20%) goedkoper dan in de winkel.....

Obelix | 24-02-08 | 23:02

En qua camera's heb ik mijn Nikon D40 bij kamera-express.nl 140 euro goedkoper gehaald als dat ik 'm bij de Dixons gehaald zou hebben. Zat goed verpakt en ik had het binnen een paar dagen in huis. Dus voor digitale camera's hebben we ook een goed alternatief gevonden bij deze. :)

Co Rupsie | 24-02-08 | 21:01

Ik koop computer spullen bij Coolprices.nl. Hele goede service en nergens zo goedkoop. Pas een muis er gekocht, zo maar 15 euro goedkoper dan Mediamarkt. Was goedkoopste op Tweakers. Coole shop!

basset hound | 24-02-08 | 20:31

Thuiswinkel Waarbog geeft mij altijd wel een pretig gevoel, dan durft zo'n webwinkel in ieder geval verantwoordlijkheid te nemen.
Daarbij koop ik tegenwoordig het meeste online met korting bij www.ippies.nl
Die hebben bij een paar honderd webwinkels korting afspraken lopen.

In Amerika bestellen is trouwens ook best prettig met de huidige dollarkoers.

IlseTerlin9650 | 24-02-08 | 19:37

michello 24-02-08 @ 16:52
digitale wasmachine? klinkt lekker stil. Op naar Gerrit & Coby!

hetluis | 24-02-08 | 17:45

@michello

Mooi mooi mooi, dat is het kapitalistische model, waarop de USA volledig gericht is. En zien we al wat dat voor gevolg heeft?
Nee beter een beetje reguleren, als je een warm bad wil zet je toch ook niet alleen de warme kraan open?

je weet het | 24-02-08 | 16:53

@Cinq-Marquis 24-02-08 @ 16:39
Als het verschil zo groot is dan maakt het mij niet uit of de leverancier voorraad heeft. Ik wil dan best 3 weken wachten. Als ik een Dell PC koop heb ik hem ook niet binnen een week in huis.
Als ik op internet koop let ik er op dat de aanbieder een wijdverbreide naam heeft opgebouwd en liefst aangesloten is bij Thuiswinkel Waarborg. Ik koop geen wasmachine bij de Digitale Koopjeshal van Gerrit en Coby in Lunteren.

michello | 24-02-08 | 16:52

@Cinq-Marquis 24-02-08 @ 16:32
Een winkelier hoeft niet gratis te werken. Als de producten wat goedkoper zouden zijn dan houden de mensen meer geld over om bij andere winkeliers te besteden. In effect wordt er dus meer verkocht. Dat betekent harder werken. Het consumeren van goederen zal toenemen en dus ook de werkgelegenheid en de welvaart.

michello | 24-02-08 | 16:40

@michello 24-02-08 @ 16:32

Ook op internet kom je zeer grote prijsverschillen tegen, kijk maar eens op de beste site: www.tweakers.net
Zelf keek ik net naar een Lenovo laptop met een verschil van 697 tot 1349, en die prijs van 697 heeft die voorraad ? Is die betrouwbaar, levering na betaling en wat als er iets mis is en er op de garantie teruggegrepen moet worden ?
Let wel ik heb zelf een aantal webwinkels gehad en zal er ook zeker weer starten, B&M ben ik (ook) allang voorbij.

Cinq-Marquis | 24-02-08 | 16:39

Weet je wat zuigt? Nou? Dat ik voor een prima prijs prachtig verpakte DVD-boxen uit de VS haal -ja, ik heb er speciaal een Amerikaanse speler voor aangeschaft, effe stekkertje verwisselen, klaar, en nee, regiovrij is meestal niet echt regiovrij- en dan alsnog twintig procent belasting over het totaalbedrag (aankoop + VAT + shipping costs) aan de deur sta af te tikken. Kut-EU.

Murdockyoufool | 24-02-08 | 16:34

Pfft als ik het hier zo lees moet een winkelier voor de gratis werken, wel alle klanten 'bedienen', het gezeik en 1.250,= aan huur + tel + GEW betalen maar moet wel ook concurreren qua prijs met Truus de huisvrouw die ook voor 30 Euro/jt een webspace van 250MB heeft en een domeinnaan van 15/jr.
Gelul dus :(
Dezelfde mensen die dat beweren willen zelf wel een aanwezigheidspremie van hun baas @ 8,65/u...

Cinq-Marquis | 24-02-08 | 16:32

@Cinq-Marquis 24-02-08 @ 16:10
Klopt, ik heb er ook best wat meer (op iets duurdere goederen ca. 15-20%) voor over om in een winkel te kopen. Is ook gezellig. Maar het verschil is soms zo absurd dat het je wel erg veel waard mag zijn om IRL aan een paar knoppen te mogen draaien voorafgaande aan de koop.
In plaats van knoppen draaien in de winkel kun je op het internet ook naar enkele product reviews zoeken, ik hecht daar voor mijn oordeelsvorming meer waarde aan dan aan het salespraatje van de verkoper.

michello | 24-02-08 | 16:32

+e

Cinq-Marquis | 24-02-08 | 16:12

Nix mis mee !
We kunnen het op twee maniren oplossen/bekijken.....
OFde inkoopprijs is voor iedereen gelijk en 80% van de IRL (Brick&Mortar) kan zijn deuren sluiten OF we nemen de verkoopprijs als uitgangspunt, dat laatste betekend minder concurrentie, maar dat is toch slechts een economische illusie sinds het internet.
Stel dat de internetwinkels dezelfde inkoopprijs betalen dan is het verschil slechts de verzendkosten, voor dat bedrag kan een winkel niet overleven.
Er is nog een [1] pluspuntje voor Brick&mortar en dat is dat je het product kan bekijken, testen en tegen betaling mee kan nemen t.o.v de internet oplichters is dat een meerwaarde waar veel mensen best geld voor over hebben.

Cinq-Marquis | 24-02-08 | 16:10

Oh ik weet er wel eetnje, de branche waar ik in werk... maar goed... ik zeg niks :P

Behangdelul | 24-02-08 | 16:03

De winkelprijzen moeten hoog zijn anders kunnen die winkeleigenaren niet in dikke auto's rijden en in vrijstaande huizen wonen. Het is ook heel moeilijk werk, een klant in je winkel bedienen. Daarom liever 2 per uur waar 200 Euro pp. aan verdiend wordt dan 8 klanten van 50 Euro. Da's gewoon veel harder werken voor dezelfde Mercedes en riante dijkwoning.

michello | 24-02-08 | 15:55

@ mezelf 15:16

'haakje sluiten' uiteraard VOOR gevallen ipv er achter.

ShadowBMX | 24-02-08 | 15:18

@ michello 24-02-08 @ 15:11

Nou, in sommige (inmiddels zeldzame gevallen) weet de winkelier je iets over het product te vertellen en kan je het evt vasthouden... daar houdt het ongeveer wel op. :)
*gaat verder wepshoppûh*

ShadowBMX | 24-02-08 | 15:16

@ ShadowBMX 24-02-08 @ 15:02
Precies. Het is daarnaast ook schandalig dat de fabikant misschien 35% verdient, en de winkelier het product tegen die prijs x2 + BTW in z'n winkel te koop aanbiedt. Wat voor 'performance' levert een winkelier nu helemaal aan de totstandkoming van het product dat een zo kromme winstverhouding over de rug van de consument rechtvaardigt?

michello | 24-02-08 | 15:11

@ michello 24-02-08 @ 14:52

En dan is het meestal nog niet eens de winkelier zelf die de service waar ze mee dwepen biedt maar gewoon de fabrikant, fabrieksgarantie noemt men dat.
Dat is net zo irritant als winkels die stoer doen met een actie van een fabrikant zoals eind vorig jaar bij Sony Bravia HDTV's dat je een PS3 kado kreeg bij bepaalde types.

ShadowBMX | 24-02-08 | 15:02

Gotspe! Stemmingmakerij!

AL onze klanten zijn UITERST tevreden over

de geleverde service,
snelle afhandeling,
levering in (lucht)haven naar keuze,
uitgebreid assortiment
aantrekkelijke betalingsvoorwaarden
scherpe quota-kortingen.

www.uzi.com/firearms.html

Stop de hetze tegen de online-winkels!

Ahasveros | 24-02-08 | 14:59

@ hetluis 24-02-08 @ 14:29

Dat heb ik dan weer gemist, maar goed, er klopt geen reet van natuurlijk.

ShadowBMX | 24-02-08 | 14:58

Ten eerste, nergens bestaat zo een prijstransparantie als op internet, je vergelijkt gemakkelijker de prijs van10 webwinkels met elkaar als 3 gewone winkels.
Ten tweede, iedere ondernemer is vrij zijn prijs te bepalen.
Ten derde, waar staat geschreven dat een artikel op internet goedkoper moet zijn?
Ten vierde, de consument is op internet inkopen beter beschermd dan in de winkel.
Ten vijfde, op internet winkelen is comfortabeler als op zaterdag de stad in te gaan, je hoeft geen parkeer geld te betalen en wordt niet aan je kop gezeken door winkelpersoneel wat geen verstand van zaken heeft.
Ten zesde, je krijgt je inkopen naar huis geleverd, en je kan ze binnen een bepaalde termijn terug sturen als ze je niet bevallen. Probeer dat maar eens in een normale winkel.

Pietverdriet | 24-02-08 | 14:57

Marktplaats, het adres voor uw van de vrachtwagen gevallen gevonden voorwerpen.....

Sikkeneur | 24-02-08 | 14:52

www.geizkragen.de/preisvergleich/audio...
In Nederlandse baksteenwinkels mag je er de bruto verkoopprijs voor betalen: €399,- "Nee meneer, wij doen niet aan korting, wij bieden service."
Yeah sure...
Moet je er nog de deur voor uit ook.

michello | 24-02-08 | 14:52

Dit was weken terug al op Kassa. GS staat echt te veel onder invloed van "Wakker *ghum* Nederland".

Dat gezegd hebbende ... laat ze maar lekker failliet gaan, binnen 20 jaar is toch bijna alle middenstand weg en vervangen door internet. 'k kan bijna niet wachten.

B. de Laar | 24-02-08 | 14:49

oud nieuws!

Lydus | 24-02-08 | 14:48

@Rabarberke 24-02-08 @ 13:35

Mediamarkt? Ik ben toch niet gek.

Stir Glenfarclas II | 24-02-08 | 14:45

goedkoop is helaas vaak duurkoop.

Krokoklaas | 24-02-08 | 14:42

dit was twee maand terug al bij het programma 'Kassa'

Peanutbutter | 24-02-08 | 14:42

ShadowBMX 24-02-08 @ 13:36
jij zegt het ... was afgelopen week niet in het nieuws dat heineken de consumentenprijzen flink verhogen? NMa en/of Neelie: kom er eens in

hetluis | 24-02-08 | 14:29

Trouwens wie zijn IQ vandaag ineens onder de honderd wil zien verdwijnen kan de bijdragen van J. Peters op nieuwnieuws.nl lezen.

Rabarberke | 24-02-08 | 14:03

@das boot

Wat ik zei, Nederlandse distributeurs zijn zakkenvullers. Als je bij de bron kunt kopen moet je dat meteen doen.

Rabarberke | 24-02-08 | 13:57

@Hamster_69 24-02-08 @ 13:48:
Hun hebben gelijk. Hullie moeten ook leven. Hen kunnen het ook niet helpen dat hun ze zaak is dat hun spullen doorverkopen.
youtube.com/watch?v=7HsUEIUyUH0

koerbagh ® | 24-02-08 | 13:56

Wij hebben gewoon alles in Duitsland(webwinkel) gekocht, levering koste 45 euro voor alle keuken apparatuur en het houten pallet mochten we in de open haard opstoken. Scheelde ongeveer 45% met Nederland, kortom we hebben (alweer) een probleem in Nederland..........

das boot | 24-02-08 | 13:54

@ kersenflap

is hier geen sprake van, is een logisch gevolg op het beleid van iedere groothandel. Hun zitten er ook om geld te verdienen.

Hamster_69 | 24-02-08 | 13:48

Gewoon een site starten waarop dergelijke praktijken gemeld kunnen worden met naam en toenaam en dan maar boycotten die handel.

Jokkebrok | 24-02-08 | 13:46

Hamster_69 24-02-08 @ 13:42

Kartelvorming is weldegelijk verboden.

kersenflap | 24-02-08 | 13:45

Helaas is dat niet verboden, staat nergens dat iedere klant de maximale korting moet krijgen, er bestaat niet voor niets een bruto prijs ... complete onzin dus ....

Hamster_69 | 24-02-08 | 13:42

Sowieso zijn nederlandse distributeurs zakkenvullers. Beetje dozenschuiven that's all. Gewoon zelf ergens vandaan importeren, veel goedkoper.

Rabarberke | 24-02-08 | 13:41

dat nsb-er idee zit toch wel diep in de nederlander hea

lokado | 24-02-08 | 13:39

Boeiend! Boeiend! Interessant! Echt waar? Dat meen je niet? En dat is echt gebeurd?

neqschotje | 24-02-08 | 13:38

Hmmzzz... dit gaat natuurlijk mogelijkheden bieden qua prijzen in de webwinkels... zowaar eens iets goeds van de Nma. Gaan de eventuele boetes dan ook wel terug naar 'het volk' of wat? *herinnert zich iets met bierbrouwers en boetes*

ShadowBMX | 24-02-08 | 13:36

Genoeg webwinkels in de VS die goedkoper zijn dan hier en graag tegen een laag bedrag shippen.

En voor je wasmachine ga je gewoon naar de mediamarkt.

Rabarberke | 24-02-08 | 13:35

Nou, daar ga ik vannacht echt slecht van slapen.

reuzenpanda | 24-02-08 | 13:32

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken