achtergrond

Geenstijl

GeenStijl Cinema: De Tegenfilm

woltekenfilm.jpgIn première in 900 bioscopen, de langverwachte Tegenfilm van de overmatig gesubsidieerde Multiculturele Televisie Nederland. De film is volgens de makers dé ultieme anti-Wildersfilm. En ze hebben gelijk. In 30 minuten tijd wordt een ontstellend, onthutsend en tegelijkertijd ook emotioneel coming of age drama geserveerd. Hoofdpersoon is een moslim die het niet zo heeft op de voorman van de PVV, en die op zoek gaat naar de grenzen van de vrijheid van meningsuiting. Hij loopt regelmatig met een bivakmuts door het beeld, want zo zegt hij: "Nedderland ies kout land". Prachtig gefilmd ook. Diezelfde hoofdpersoon veegt al na enkele minuten zijn bips af met het boek van Wilders. Schrijnend hoe hier het armoede probleem in beeld wordt gebracht! Voorts krijgen we in een flashback de school en het geboortehuis van Wilders te zien. [SPOILER ALERT:] Wat volgt is een intrigerend gesprek met psychiater Bram Bakker (mooie rol van Daan Schuurmans), die onthult dat Geert Wilders in zijn pubertijd ooit is gedumpt door een meisje die er vervolgens met een moslim vandoor ging. "Dat is de grondslag voor zijn haat jegens moslims. In Wilders ogen zijn alle moslims lieve meisjes afpakkers," aldus Bakker die Wilders en passant nog even vergelijkt met Hitler. IJzingwekkend sterk! Daarna zakt het geheel een klein beetje in, al vonden wij de begeleidende muziek tijdens de wandeling over het Binnenhof domweg briljant! Evenals die ijzersterke prankcall met de PVV-woordvoerder. Geen speld tussen te krijgen. Resumerend kunnen wij stellen dat de makers erin zijn geslaagd iets heel theatraals neer te zetten. Wie Snow Fever en De Zeemeerman goede films vond, zal zich bij DE TEGENFILM uitstekend vermaken.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl