Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Jamie Oliver de kippensekser

tokjamie.jpgDe sloddervoskok Jamie Oliver (u hebt zijn kookboeken) begon dit weekeinde aan zijn nieuwe reeks van programma's. Nee, helaas. Geen nieuwe recepten op exotische locaties die u voor het einde van de show alweer vergeten bent. Meneer heeft tegenwoordig een missie, en dat is het kapot maken van de kippenindustrie. De eerste aflevering hakte er bij de Britten goed in. Hij begon zijn uitzending met vergassen van een stel schattige kuikentjes, om ze vervolgens aan een python te voeren. Gevolg; zijn publiek in tranen, en miljoenen jankende Britten achter de televisie. Inmiddels bood Jamie zijn eerste excuses al aan bij supermarktpersoneel dat hij gedemoniseerd zou hebben. Maar Engeland is nog steeds in shock. Reclameboys zijn bang dat de kippenindustrie stopt met adverteren, kippenhouders zijn bang dat de consument vanaf vandaag de kip massaal laat staan (Kip is het populairste stukje vlees in de UK). En krantencolumnisten schrijven allemaal 'ja ik huilde ook'. Dat zal allemaal wel, ons gaat het om de schokkende beelden. Dus wat eten we vanavond? Wat dacht u van Kip in het pannetje...

Reaguursels

Inloggen

Feit is dat mannelijke eendagskuikens wel in de stal van de boer komen. Eendagskuikens zijn de vleeskuikens die wij allen opeten.

Het verhaal voor de legkippen klopt, maar ik heb ook nog nooit gehoord dat mannetjes eieren leggen. Deze mannetjes zijn niet geschikt als vleeskuiken omdat ze van een ander ras zijn geoptimaliseerd voor veel eieren in de plaats van vlees.
Als die mannetjes nu eieren zouden leggen hoeven ze niet gelijk meer dood, maar de vleeseters in de dierentuinen zijn dan ook weer blij. Ze willen wel een paar meer hebben, want kippetjes van een dag oud wegen maar 50g. Als je eens een keer eentje in de hand neemt voel je niet eens het gewicht van het diertje, wel de klauwen en die zijn scherp.

slim slimmer ik | 15-01-08 | 08:30

@ Geweldloos verzet 14-01-08 @ 23:14
In een artikel van Wouter Klootwijk wordt volgens Leo Dijkgraaf van Lekkerbio
lekkerbio.nl/
ten onrechte extra winst gemaakt op biologische producten.
Volgens hem wordt er te grof aan verdiend en is het vervolgens niet vreemd dat het dan niet lukt om Nederlandse burgers over te laten stappen naar biologisch.

wachtmeester de bruy | 15-01-08 | 06:45

coq au vin.
(Ik kan wel wat met een dood haantje)

lobstar | 15-01-08 | 04:45

Gewoon meer betalen voor je vlees, ei en melk. Zelf betaal ik 3x de gangbare prijs voor mijn ei, maar die komt dan wel van een kip die vrij rond kan lopen www.omegadrob.com.pl
Een varken wordt op een gegeven moment zijn strot door gesneden, het zij zo. Maar tot die tijd kan hij een goed leven hebben, als jij en ik maar bereid zijn om er voor te betalen. en dat zijn we niet, dus niet zeiken.

Geweldloos verzet | 14-01-08 | 23:14

Alle lof voor Jamie, we zijn giga hypocriet,
alleen kippetjes zijn economisch aantrekkelijk,
haantjes heb je alleen maar kosten aan voordat ze per kilo verkocht kunnen worden. en dan nog iets, hoe denk je dat iedere dieren liefhebber zijn mooie lieve dieren gezond houdt, ja, inderdaad, met diepgevroren kuikentjes, mijn kat eet kuikentjes, lekker ontdooid, met huid en haar. krijgt die een mooie vacht van.

scepter | 14-01-08 | 22:59

Het is net een pretpark voor die kuikentjes:
http://www.youtube.com/watch?v=KL2HZBJ37m0

Patrick Bateman | 14-01-08 | 22:35

Effe kijken. Binnen een halve minuut dood. Niet slecht. Het lot van de vrouwtjes-kippen is erger omdat die in kleine hokjes iedere dag eieren moeten leggen en als ze dat niet meer kunnen gaan ze de soep in. Aan de andere kant, onderzoek heeft aangetoond dat legbatterij-kippen minder stress hebben dan scharrelkippen omdat scharrelkippen de gehele tijd de lucht afturen voor als er een roofvogel langs komt. Of voor als er een vos or nerts langs komt. (Door een stelletje mafkezen zit Nederland nu vol gestoorde nertsen.)

Betreffende besmettelijke ziektes... Een goede kippenboerderij is goed afgesloten, doet aan behoorlijk wat ongedierte-bestrijding en de kippen zijn goed afgeschermd van ander gevogelte dat buiten rondscharrelt. Zolang de gezonde kippen niet in aanraking komen met een zieke eend of ander beest blijven ze ook gezond. Maar ja, als er 1 ziek wordt dan is een massa-slachting vaak het gevolg.
Ik vraag mij alleen af of de vogelpest niet gevaarlijker is geworden doordat er meer scharrelkippen zijn. Deze kippen hebben een hoger risico om besmet te raken en ook hier kan de verspreiding erg snel gaan.

Ik eet overigens regelmatig vegetarisch tussen de varkens-schnitzel, ossehaas of kipfilet door. Best lekker. Maar een veganistische levensstijl? Dan moet je wel zwaag gestoord zijn om zo je lichaam te mishandelen want mensen zijn van nature geen vegetariers maar alleseters. Zie je in het wild ook, bij Chimpanzee's. Die jagen op andere apen en vreten ze op. Ons darmstelsel is nu eenmaal niet gemaakt voor puur vegetarisch voedsel. Alleen milieu-schadelijke, lange voedselbewerking kan vegetarisch voedsel nog redelijk geschikt maken voor menselijke consumptie. Geef het aan een koe die er beter mee overweg kan en eet dan de koe, da's mijn motto.

Zielig? Jawel. Maar wel een noodzaak.

Lisa E. | 14-01-08 | 19:48

Jamie had ook kunnen voorstellen om kapoen weer populair te maken. Kapoen is gecastreerde haan en dat was in de middeleeuwen een delicatesse. Zodra je die kuikentjes castreert worden het grote vleeshanen.

El_Rhialto | 14-01-08 | 18:29

@Scruff 14-01-08 @ 17:26:
Onzin. De programma's van Gordon en Jamie zijn totaal anders. Gordon laat zien hoe het achter de schermen gaat in een professionele keuken, en Jamie doet gewoon gezellig kokkerellen in een studio en beetje achtergrond over zijn eigen persoontje. Geloof me, Jamie scheldt en vloekt in zijn professionele restaurantkeuken net zo hard als Gordon. Elke chefkok vloekt en tiert op z'n personeel youtube.com/watch?v=JnLI51JQLZQ
Ze moeten wel. Diverse couverts moeten gelijktijdig aan 1 tafel klaar zijn, gelijktijdig opgediend. Dat is dikke stress en het succes van een restaurant hangt mede af van de goede kwaliteit en gelijktijdig uitserveren van de gerechten aan 1 tafel. Echt, Jamie scheldt in zijn restaurant net zo als Gordon hard hoor. Hoort bij het vak.


Oh, en biologische kip is niet gezonder dan batterijkip. Het is ook niet bewezen dat vogelgriep zich sneller verspreidt in een biofarm dan tussen loslopende beesten. Buiten scharrelende kippen pikken de griep (letterlijk) zelfs sneller op omdat ze buiten scharrelen en het virus door wilde vogels wordt verspreid.
www.vk.tv/video/8445

koerbagh ® | 14-01-08 | 18:04

Er zijn wat mij betreft te veel van die omhoog gevallen lutsers die als "kok" het televisiebeeldscherm bevuilen met hun smoelwerk. Ik neem bv een Gordon Ramsey, die van mij toch echt zijn edele delen als kauwgom had mogen gebruiken als hij zo'n bek tegen me opzette. Maar Jamie Oliver is van een totaal ander kaliber. Hij is wie hij is, doet zich niet anders voor (je krijgt hem van tijd tot tijd ook heerlijk katterig te zien na een avondje doorzakken ;o) en durft onderwerpen aan te pakken die totaal "politically incorrect" zijn. Dat hij zich daar niet geliefd mee maakt zal hem een rotzorg zijn. Ja, kip is lekker, maar ook mij smaakt die beter als het biologische kip is. Gewoon, omdat een dier voor mij geen onnodige pijn hoeft te lijden en omdat het beter voor het milieu is. En het is allang bewezen dat ziektes zoals bv de vogelgriep veel sneller om zich heen grijpen in een overbevolkte biofarm dan tussen los lopende dieren.

Scruff | 14-01-08 | 17:26

@RonnyBravo 14-01-08 @ 16:07

Eend onder de auto....."kwek!"

Japannert | 14-01-08 | 17:10

nou k vind het niet echt schokkend ofzo... die beestjes worden best humaan afgemaakt en vervolgens niet verspilt maar gebruikt om andere dieren te voeden enzo...
als een dier redelijk goed word behandelt (enigsinds beweegruimte, goed voedsel enz) en niet bedreigt is, boeid het me niet als ie word afgemaakt om als ons eten te fungeren...
dus als dit scharrelkippetjes waren maakt het mij nix uit.... ga je maar druk maken om de walvissen jacht ozo, want daarvan zou k het zonde vinden als die uitstierven...

Blitzkrieg | 14-01-08 | 16:26

loopt een kip tegen de muur... "tok"

RonnyBravo | 14-01-08 | 16:07

Walgelijk, echt walgelijk!

moviemaker911 | 14-01-08 | 15:36

Maar, wat iedereen even vergeet; de kok Jamie is goed.
Hij moet niet gaan zeiken over principes, een kwaal waar menig ander ook last van krijgt als die succesvol is geworden; Ruud de Wild, Lange Frans, dat soort zevers.
Overigens snap ik hier helemaal niets van z'n probleem; het is niet wreed, het is gewoon realiteit. Iemand die zit te schijten is ook niet mooi om te zien, maar wel een gevolg van consumeren. Dus

ronflon | 14-01-08 | 15:19

@ Waldinho: Zij doet niets anders dan wat er in die kippenfabrieken gebeurt: Mannelijke kuikentjes afslachten. Als jij het een overtreding vindt, waarom protesteer je dan niet ook tegen die fabrieken?

barrybollmann | 14-01-08 | 15:06

Sja, echt geschokt ben ik niet. Ik snap ook niet hoe die mensen daar wel zo geschokt kunnen zijn, dat dit soort dingen gebeuren kan toch geen verassing meer zijn? Of denken ze soms dat alle beestjes nog vrolijk in de wei rondlopen en een natuurlijke dood sterven. Ik vond overigens dat die kuikentjes op een vrij nette manier afgemaakt werden. Ik eet vanavond weer zonder afschuw gewoon mijn stukje vlees op.

Fulgrim | 14-01-08 | 14:47

Snoep verstandig eet een kip

Ouweschool | 14-01-08 | 14:46

ach, toch niet zo erg allemaal, en de kuikentjes zijn voor hun dood nog een keer op televisie geweest, leuk toch !

(C) Copywrong | 14-01-08 | 14:44

Zoals van Kloten al noemt is er het BBC programma Kill It, Cook It, Eat It al in het tweede seizoen. Volgens mij is Jamie's actie geïnspireerd op dit programma.
Buitengewoon fascinerend programma dat hier ook uitgezonden zou moeten worden!
Graag dan wel door NOS, want als je het aan die staatsruifvretende omroeporganisaties overlaat, wordt het toch weer 'smakeloos'. Stel je eens voor Sophie Hilbrand (Die volgens mij elk BNN programma presenteert) presenteert, terwijl Philemon Wesselink een lammetje staat uit te benen.

Commerciëlen lijkt me ook niet gewenst: - Goor met een stungun terwijl Geer de halsslagader door moet snijden.

orandatomo | 14-01-08 | 14:42

Maar hij heeft hierbij wel weer een flinke scheut publiciteit gehad. Een goede uitzending, echt niks op tegen, die man.

tehprincess | 14-01-08 | 14:38

waren waarschijnlijk nog joodse kuikens ook

22grafik | 14-01-08 | 13:34

Vreemde reacties in Engeland over dit item. Er is al een tijdje een programma voor BBC 3 dat "Kill it, cook it and eat it" heet. Gescheiden door een glazen wand kijkt het televisiepubliek mee naar een abattoir waar vervolgens dieren geslacht worden. Het hele proces van doden, villen en slachten word getoond. Daarna word het vers geslachte vlees in de studio bereid door een kok en het publiek vreet het op. Een leerzaam proces voor al die sentimentele wauwelaars.

Verder is het zo dat het lot van ieder dier is om opgevreten te worden. Kijk naar het gehele dierenrijk, ook onder water en de insectenwereld. Dieren sterven zelden een natuurlijke dood. Mocht een dier een hoge leeftijd bereiken, het wordt toch een keer slecht ter poot, ter vleugel of ter vin en het is een kwestie van tijd voordat je levend aan stukken gescheurd word of in zijn geheel zonder verdoving naar binnen gewerkt word. Kun je beter vergast worden door Jamie.

van Kloten | 14-01-08 | 13:33

Wat een vertoning! Kook inspiratie is bij Jamie weg, hoe moet ik verder geld ga verdienen? Door lekker mensen in zeik nemen en hypocriet doen. Ik moet wel opmerken dat een soort omslag gaande is dat ons vleeseters niet goed doet. Machteloos toe kijken hoe kuikentjes vergast worden is niet leuk, maar een leeuw een onschuldige hertje zien doden vinden we wel weer stoer en noodzakelijk om te overleven. Mens is van naturen een vleeseter, terwijl je zelf voor kiest om het niet te doen. Dat 2kamer bitch van partij voor dieren mag aan mijn lul sabbelen, krijg ze tenminste een beetje vlees, en als ik haar mond vol spuit weet ze ook dat ze een proteïne shot krijgt dat ze even haar dag door kan komen!

predman | 14-01-08 | 13:32

barrybollmann 14-01-08 @ 13:14
Mag deze Tinkebell even dood alstublieft? Wat een kromme, zieke redenering heeft dat mens. Aan dit soort mensen heb ik echt een godsgruwelijke hekel, mensen die juist de overtreding begaan om te laten zien 'hoe erg het allemaal wel niet is'. De tyfus voor haar.

Waldinho | 14-01-08 | 13:31

@ Japannert

Ik heb per ongeluk wel eens een mug ingeslikt .... telt dat ook ?

bof jij even | 14-01-08 | 13:28

wat een stelletje zieligerds hier ; welke zwakzinnige heeft medelijden met zijn eten ?

Moet ik nu veel duurdere en taaiere kipnuggets kopen, omdat er een stelletje dweperds zich zo graag in een kip inleven ?

bof jij even | 14-01-08 | 13:27

Jamie had gelijk.

Ienoo666 | 14-01-08 | 13:20


Ik vind dat iedereen een keer de ervaring moet hebben gehad om zijn/haar eigen eten dood te maken. Dan ga je toch heel anders, en dankbaarder, naar je eten kijken, in plaats van gedachtenloos weer een frikandel uit de muur te trekken.

Hier in Japan heb je wel gerechten waarbij de vis nog natrilt op je bord, kok pakt het levende visje, een minimaal aantal -met superieur vakmanschap uitgevoerde- halen met een mes om de troep eraf te snijden, en op je bord in een paar seconden: een ultieme relatie tussen eter en gegetene.

Japannert | 14-01-08 | 13:15

Ik zie niet waar die schijnheiligert zo moeilijk over doet. Hij gebruikt toch ook eieren in zijn recepten? Jamie zou zelf met een oplossing moeten komen voor het teveel aan mannelijke babykipjes. Misschien een kuikentje extra in de zelfgemaakte mayonaise.

Orox | 14-01-08 | 13:11

Zo gaat dat nou eenmaal. Blijf het wel triest vinden dat er zo massaal en respectloos met het leven van die beestje wordt omgegaan. Eet zelf zelden vlees, en als ik vlees eet, eet ik wild. Vind het lekkerder en voel me ook beter als ik weet dat het vlees op mijn bord een natuurlijk leven heeft geleid.

baronbreekijzer | 14-01-08 | 13:05

Voor de mensen die nog eieren eten:
Een kippenei uit de industrie (ook scharrel) is gewoon een onbevrucht eitje dat naar buiten komt.
In feite zit je dus de menstruatie van een kip op te smikkelen.
Smakelijk!

Patrick Bateman | 14-01-08 | 13:03

Ik heb zijn kookboeken niet.

JumboXL | 14-01-08 | 12:56

LoudAndProud 14-01-08 @ 12:18
Volgens mij is het een beroep. Heel de dag de sekse van kuikens bepalen en ze sorteren.

Delilah | 14-01-08 | 12:55

Doet me weinig, dat filmpje. Waarom moet iedereen daarom janken?

Zwartbroek | 14-01-08 | 12:47

Ik had eigenlijk gedacht dat de meeste mensen nu wel wisten hoe er met mannelijke kuikens om gegaan wordt. De docu die bij ons de klas in geslingerd werd toen het vak godsdienst nog bestond (zo'n zeven jaar geleden) loog er al helemaal niet om. De pluizebolletjes daar werden op iets hardhandigere wijze tot dierentuinvoer verwerkt.

Hertogin v. Pauperen | 14-01-08 | 12:47

Past Volkert niet in zo'n bak ??

rioolguurder | 14-01-08 | 12:43

En hier janken he stelletje zieligerds. Mensen gaan dood over de hele wereld in Afrika en Irak en daar alleen maar een zucht om laten.. De wereld zit raar in elkaar.

Tilburger | 14-01-08 | 12:39

"Jamie Oliver de kippensexer"?
Wat heeft sex met kippen hiermee te maken?Of waren jullie net iets te bang voor Jamie's advocaten om hem "dierenterrorist" te noemen, het gebruikelijke woord op Geen Stijl voor dierenvrienden en dierenrechten activisten?
Jamie is gewoon goed bezig; mensen bewust maken wat voor leed er schuilgaat achter hun stukje kip.Nu moet hij nog even beseffen dat hetzelfde leed ook achter het stukje vlees zit en eens een goed vegetarisch kookboek schrijven.

LoudAndProud | 14-01-08 | 12:18

Mijn vriendin slikt wel eens een hele bevolking weg, mij hoor je toch ook niet klagen?

gringo ricardo | 14-01-08 | 12:06

-weggejorist-

br00djeaap | 14-01-08 | 11:58

Wat is nu eigenlijk het probleem? Als je zelf kippen houd wil je ook niet de helft aan haantjes hebben rondlopen.
Legkippen zijn prima voor eieren, maar niet echt geschikt voor de grill.
Mensen hebben een disney idee van de werkelijkheid.

Pietverdriet | 14-01-08 | 11:57

ik wil seks met Jamie en niet met een kip.

coen81 | 14-01-08 | 11:55

Het is het verhaal van de kip en het ei

Pilsvogel | 14-01-08 | 11:53

En mensen die bewust meer vis eten omdat ze zogenaamd de andere dieren willen sparen, zijn ook monsters!

LoL @ Sévèke | 14-01-08 | 11:52

Wat word ik altijd vrolijk van de reacties hier @ geenstijl. :)

Jesse_xD | 14-01-08 | 11:42

Echt de wereld zit gewoon te hypocriet in elkaar. Mensen ga nou eens een keer met beide benen op de grond staan!

LoL @ Sévèke | 14-01-08 | 11:40

Je zou toch denken dat ze met een pump action shotgun te werk gaan, scheelt die slang ook weer een kaakontwrichting.

gringo ricardo | 14-01-08 | 11:40

Wilders aankomende film is er niks bij, daar gaan weer stapels tofu-vreters radicaliseren.
@GodHandKiller
Diervriendelijk is eerst een glooiende pin door het hoofd van de kreeft en dan pas het kokende water.

spooky | 14-01-08 | 11:30

Ik hoop dat er een dag gaat komen dat wetenschappers officieel kunnen bewijzen dat planten ook gevoel hebben, want dan kunnen die vega-mietjes helemaal niks meer eten.

LoL @ Sévèke | 14-01-08 | 11:29

Hypocrieter kan bijna niet; een kok die strijdt tegen de kippen industrie!!!! Door die kippen heeft die loser miljoenen verdiend.

LoL @ Sévèke | 14-01-08 | 11:28

begrijp het filmpje eigenlijk niet goed.
waarom worden de kuikens aan een slang gevoerd ipv dat ze bereid worden en aan de gasten geserveerd ? Zo te zien zitten de gasten in een restaurant, niet in de dierentuin.

En als je ze dan toch liever aan een python geeft, waarom dan eerst vergassen ? Die python is prima in staat zelf zo'n kuikentje te doden

Andreas B. | 14-01-08 | 11:24

Oesters worden zelfs levend gegeten. Maar die zijn niet aaibaar, dus niet zielig.

DA | 14-01-08 | 11:23

Vleeskuikens = alleen haantjes
legkippen = alleen hennetjes

Legkippen zijn niet geschikt voor de vleesindustrie en omgekeerd.
Kuikenbroederijen hebben deels onverkoopbare voorraad.
Minimaal de helft van alle uitgebroedde kuikens wordt gescredderd.
(Na 3 dagen broeden mogen de eieren nog voor consumptie doorverkocht worden. Ei met broedpunt is lekker.)

Varkensfokkers mogen kuikendrab niet voeren.
Honden-/kattenvoerproducenten willen geen gemalen kuikens verwerken.

Bontfokkers betalen voor het voer.

En nou willen ze de bontfokkers verbieden.

Nederlands kippenvlees en eieren worden duurder, omdat we niemand een bontjas gunnen.

Hypocriet stelletje.

MadDieu | 14-01-08 | 11:22

Kreeften worden levend gekookt, maarja, die zijn niet zo zacht en schattig.
Mensen zijn omnivoren, deal with it.

GodHandKiller | 14-01-08 | 11:17

jamie is koel

Brabo_Hufter | 14-01-08 | 11:14

Huh, is dit bedoeld om een statement te maken? Da's toch net zo absurd als een man die opkomt voor vrouwenemancipatie, die, ter verduidelijking van z'n standpunt, een wijf midden in haar bek slaat op tv? Of een dierenactivist die een nerts levend uit elkaar trekt en er vlijtig een bontjasje van naait op een podium?

Delilah | 14-01-08 | 11:13

Mensen moeten soms eens herinnerd worden dat vlees producten van origine pootjes hebben en knuffelbaar zijn.
Daarmee is overconsumptie het beste aan te pakken...

da wizard | 14-01-08 | 11:12

@king gradlon 14-01-08 @ 11:00

Dat doen ze bij Retecool misschien ja, anders comment er helemaal niemand.

De StoorZenDer | 14-01-08 | 11:10

Trouwens, veel van die kuikens hebben er zelf ook wel een beetje om gevraagd

blafgrap | 14-01-08 | 11:10

... if you can't stand the heat, stay out of the kitchen. En voor de rest ben ik het eens met iedereen hier die het woord Hypocriet, of een variant daarop gebruikt in zijn reactie.

Comrade | 14-01-08 | 11:09

Kip, het meest vergaste stukje vlees. Kip!

Trouwens, zo'n goed gevulde slang gaat d'r ook wel in. Receptje, iemand?

pita | 14-01-08 | 11:09

Ik zeg gewoon tegen mijn kinderen dat vlees van dieren komt die dood gemaakt worden om ze op te eten, en ook welk dier. Ze eten er echt niet minder smakelijk om, maar hebben ook geen illusies over de herkomst van vlees.
Bovendien maakt het wel duidelijk dat ze moeten opeten wat ze opscheppen.
.
Wat mij betreft gaan basisschoolkinderen gewoon op excursie naar een slachterij.

coolmos2 | 14-01-08 | 11:09

Ik ben blij dat rioolwerkers niet dezelfde werkwijze hebben als dierenvrienden om de bevolking bij hun problemen te betrekken.

Ik moet er niet aan denken, zo'n schijtende actievoerder op mijn ontbijttafel.

Jan Passant | 14-01-08 | 11:09

Kuiken, het meest veelzijdige stukje vlees...

Jan de Slager | 14-01-08 | 11:08

Waarom die kuikentjes niet eerst vermesten, dan heb je er nog wat aan.

ijsklont | 14-01-08 | 11:07

Prima eye-opener, maar is toch lekker :D

Omega Centauri | 14-01-08 | 11:06

Heel stoer verhaal weer... Maar ik moest ook een traantje wegpinken. Zielige chicks!

PrAn | 14-01-08 | 11:02

erreg gaaf. En dan die domme met gewaden omhangen huismutsen die er wekelijks de vlees-kiloknallers doorheenjagen met traantjes in de ogen. Iemand poste hier ooit een geweldige documentaire over een brits slachthuis. Dat zijn de plekken waar het hart van onze beschaving ligt. Zolang we dieren zo mishandelen ligt de overstap naar een slachthuis voor mensen (ook wel concentratiekamp) voor de hand. +1 voor Jamie.

blafgrap | 14-01-08 | 11:01

bah, valse dierenvrienden gaan letterlijk over lijken om hun gelijk te halen

Jan Passant | 14-01-08 | 11:00

De kip is kennelijk veelzijdiger dan Jamie Oliver.

Reykjavik | 14-01-08 | 11:00

@De StoorZenDer
.
Nee, nee. Auteurs *reageren* op blogs. Dat doet Wiegers, of andere GS-ers hier nooit. Nee, dit is meer een krantje met mogelijkheid tot reageren. Net als oude media dus eigenlijk, zoals Telegraaf of Trouw.

king gradlon | 14-01-08 | 11:00

@dikkeboehoe, veel kinderen weten toch niet eens dat melk van koeien komt.
Ik zie het als een informatief stukje en zie maar wat je er mee doet..

xMissy | 14-01-08 | 10:55

Zag er uit als een "kip 20" alleen dan in een glazen doosje. Mis alleen de saus, maar die vergeten ze in de drive er ook altijd bij te doen.

Postzegel | 14-01-08 | 10:55

Tegenwoordig worden we enorm uit de wind gehouden als het gaat om het vergaren van onze dagelijkse maaltijd waardoor we vergeten wat er normaal gesproken voor nodig is om überhaupt te kunnen eten, iets wat enkel mogenlijk is doordat we in zo'n hoogontwikkeld land leven.

Dat is de ENIGE reden dat we kunnen kiezen voor ecovlees of vegetarisch eten, als we zelf voor ons eten hadden moeten vechten waren dierenrechten of wel-of-niet geoorloofde manieren van slechten zowiezo geen punt van discussie.

De manier waarop deze kuikens omgebracht worden is zo diervriendelijk als mogenlijk is maar ze gaan nog steeds wel dood, een onontkoombare noodzaak als we vlees willen eten. ELKE verafschuwende reactie van ELKE vleeseter is derhalve uitermate hypocriet, wat dachten jullie, dat je vlees kon eten zonder het betreffende dier af te maken??? Zo ja: Stemrecht afnemen en opvoeden, zo nee, opnemen in gesticht.

Kakelvers | 14-01-08 | 10:54

En ik heb de pest aan kerels die iedere vrouw "darling" noemt, iedere kerel "mate" en alles wat t'ie zelf maakt "lovely" noemt.

OpaWizzkid | 14-01-08 | 10:53

@Oerkoendoe 14-01-08 @ 10:48

OMG! The horror!

*BoeHoe doet*

De StoorZenDer | 14-01-08 | 10:53

In Nederland smaakt kip negen van de tien keer naar natte hond. Met name kipfilet is niet binnen te houden, je proeft de hormonen gewoon.

Murdockyoufool | 14-01-08 | 10:52

Geel en gas.
Rare combinatie.

Fuzzy-de-Bear | 14-01-08 | 10:50

Weleens gezien hoe een asperge uit de grond wordt gerukt, met geweld wordt schoongemaakt en zonder meededogen wordt gekookt?
Zou 'ie dood zijn als je 'm eet?
* tissue time*

Oerkoendoe | 14-01-08 | 10:48

En alle mensjes maar denken dat een kip in een AH-jasje wordt geboren.

dikkeboehoe | 14-01-08 | 10:47

Tsja... kikfilets groeien niet aan een boom...
Misschien wel goed dat mensen eerst zo'n kuikentje aaien en dan zien dat ze vergast worden. Waar dachten mensen dan waar het vlees vandaan komt ? Als ze een kuikentje levend voeren aan een python dan is dat ook zielig. Een kreeft wordt ook levend gekookt en vis stikt ook als het gevangen wordt. Een Koe gaat ook door de slachtmachine, kippen en varkens krijgen stroom om ze bewusteloos te krijgen voordat hun keel/kop wordt afgesneden. In sommige landen hangen ze honden op en slaan ze er vervolgens met een stok en dat duurt ook zo'n 30 minuten voordat het beestje dood is.
Maar ja... in Engeland zien ze Jamie Oliver nu als diegene die de Endlösung der Kükenfrage heeft uitgevonden terwijl dit al decennia's gebeurt...

Kris | 14-01-08 | 10:47

@king gradlon 14-01-08 @ 10:36

Geweaun een informatief stukje materie dat bij de lezer een bepaald gevoel gaat oproepen. Het mooie ervan is dat men via een account kan reageren! Is dat niet geweldig? Laat ik je even verder helpen: nl.wikipedia.org/wiki/Blog

De StoorZenDer | 14-01-08 | 10:44

En toch blijf ik Kip vreten.
Beter dan een Miss Piggy.

I (8)You fokker | 14-01-08 | 10:44

Die kutkippen hebben het prima, als je 't vergelijkt met verrekes. Koeien ook, trouwens, nou ja, de melkkoeien dan. Eigenlijk heeft elk beest op aarde het wel beter dan verrekes in noordwest Europa. Dus laten we daar beginnen; niet meer in hokken het hele jaar door en niet meer castreren die mannetjes (komt toch niet aan op die ene kilo vlees die dat scheelt, want die mannetjes worden jong gegeten). Ook niet meer helemaal volstoppen met antibiotica en niet raar doen over ziektes die de consument toch niet kunnen bereiken; we binden onszelf vast op een ecologische bom.

Niet voor Jan | 14-01-08 | 10:42

@king gradlon
True, maar ik help ze graag.

DA | 14-01-08 | 10:38

@DA
.
Vegetariers pesten zichzelf veel beter dan dat jij ooit kan.

king gradlon | 14-01-08 | 10:37

Haha, daar ga ik voortaan vegetariërs mee pesten! Zij zijn óók verantwoordelijk voor de dood van deze kuikens.
Vegetariërs zijn sowieso meestal jankerds. Eens kijken of ik traantjes kan zien.

DA | 14-01-08 | 10:36

Ambroos, het is niet voor niets dat je niets van die zogenaamde "oude media" moet hebben, dat je niet eens een journalist wil worden genoemd: Je kan namelijk geen stukjes schrijven. Wat wil je nu in godsnaam hiermee zeggen? Probeer het eens samen te vatten in een zin.

king gradlon | 14-01-08 | 10:36

zitter er twee kippen aan een bar, zegt de ene kip: "TOK", zegt de andere kip: " TOKKING TO ME? ARE YOU TOKKING TO ME? I DON"T SEE SOMEBODY ELSE IN THE ROOM"...

van dal | 14-01-08 | 10:36

diepgraver 14-01-08 @ 10:30

Er hoort voor een ! of ? geen spatie. Dat moet een ontwikkeld mensch als u toch weten?

De StoorZenDer | 14-01-08 | 10:33

ach ach die arme engelsen. vroegah stopten ze kleine kindertjes van vier in een kolenmijn om luchtdeurtjes te bedienen. daar hoor je toch ook geen mens meer over?
*vind het nog wat vroeg voor een gegrillde kip, maar neemt zich voor om zich vanavond vreselijk aan kip te buiten te gaan*

JosVerbeek | 14-01-08 | 10:33

Wat dachten die mensen dan? Dat een kipfilet er niet uitziet als een kip, wil niet zeggen dat het geen stuk van een kip is.
Hoewel, dit gaat om eieren. Ik eet ook 5 eieren in het jaar, maar ik laat ze nu ook weer niet staan. Hypocriete mensen.

Delilah | 14-01-08 | 10:32

Heb hem altijd al een mongool gevonden. Case closed lijkt me.

Koekje-dr-bij? | 14-01-08 | 10:32

Fuck off, stelletje teringhypocryten. 2 hele kippen per persoon per week wegvreten maar wel huilie huilie doen zodra ze erachter komen hoe die kudtkippen omgebracht worden zodat ze bij moeders thuis in de pan kan belanden. Smakelijk eten ! Hoe dachten ze dan dat die kippen dood gaan ? Van ouderdom of zo ? Ja natuurlijk kan dat ook, maar dan zitten ze weer huilie huilie te doen in de buurtsuper dat die kudtkippen te taai zijn.
Ach ik hou er maar over op. Ik wordt schijtziek van dat kuddegedrag van onderontwikkelde mensen.

diepgraver | 14-01-08 | 10:30

Het woord tokkie krijgt weer een geheel nieuwe dimensie

Captain Orange | 14-01-08 | 10:30

Is toch diervriendelijker dan ze levend aan de slang voeren?

De StoorZenDer | 14-01-08 | 10:29

Prima realitycheck van JO. En de malechicks hebben trouwens ook een bestemming, worden als snack opgediend in dierentuinen. Cirkel weer rond.

opdondertje | 14-01-08 | 10:27

*eet geen kip meer vanaf nu*

Plurity | 14-01-08 | 10:27

@Sodommer 14-01-08 @ 10:20
Is dat een nieuwe rapper ofzo?

sjaakdeslinksesul | 14-01-08 | 10:26

Kleuters, ik vond het vroeger als kind altijd geweldig als er kippen geslacht werden. Helemaal als ze na de onthoofding nog even als kippen zonder kop mochten rond rennen!
Dood hoort bij t leven!

fraek | 14-01-08 | 10:26

is dit alles..... Moest vroeger ook wel eens kippen vangen en in hokjes doen op de kippen boederij....

don_pauper | 14-01-08 | 10:25

Midas Dekkers demonstreerde een paar jaar geleden iets dergelijks maar dan met de gehakt-molen.

Akabei | 14-01-08 | 10:24

*neemt zo een omeletje bij de lunch*

BroncO | 14-01-08 | 10:23

De waarheid is hard.....
Alle tranen zie erom gelaten worden in het filmpje zijn krokodillen-tranen: morgen zitten ze allemaal weer aan de kip-filet. Hypocrieten.

Snorry! | 14-01-08 | 10:22

wie is toch die man die zondags mijn kuikentjes vergast?

satcom | 14-01-08 | 10:21

Wat was er eerder? De kip of Jamie Oliver?

Bouwfraudeur | 14-01-08 | 10:21

En daar gaat m'n ontbijt..

Hulk Hogan | 14-01-08 | 10:21

Vooral de opmerking dat het in alle kippensectoren zo gaat, subliem!

miko | 14-01-08 | 10:20

"mc chicken" doet het anders prima oop mijn menu.

Sodommer | 14-01-08 | 10:20

Zes miljoen kuikentjes dood...

Bouwfraudeur | 14-01-08 | 10:20

@ranqneuzeKleinburger 14-01-08 @ 10:12

Ik heb mijn oogkleppen helemaal niet op!
Ik vreet al jáááren geen vlees meer omdat ik de manier van productie van vlees (lees: vleesmaffia) niet te rijmen vindt met mijn eigen gevoel voor dieren. Maar dat is míjn overtuiging en míjn gevoel. Uiteraard deins ik er niet voor terug om anderen dit kenbaar te maken wanneer men mij erom vraagt, maar ik hang het niet aan de grote klok! Ik vind namelijk dat iedereen vanuit zijn/haar eigen gevoel beslissingen moet kunnen nemen.

Boris Poepnagel | 14-01-08 | 10:18

@deropofderonder 14-01-08 @ 10:11
Wat is daar mis mee?

Vaffanculo | 14-01-08 | 10:18

Mensen kunnen tegenwoordig niet meer tegen de waarheid. Ze zijn kippig.

Celegans | 14-01-08 | 10:17

Tsja, vlees komt nu eenmaal van dieren die we eerst dood moeten maken, levend eet zo lastig. Kun je daar niet tegen? Word dan maar vegetariër.
Hoewel ik de bio-industrie ook niet geweldig vind, eet dus meestal ecovlees, en vanaf deze lente hopelijk mijn eigen kippetjes, die zijn toch het lekkerste! (alleen plukken is rotwerk.. ;)

Amstel | 14-01-08 | 10:17

Het zal mij een zorg zijn hoe die kip afgemaakt wordt, het smaakt mij altijd weer goed.

Tomatenketchup | 14-01-08 | 10:15

Goh, wat een veelzijdige presentator

Strenge meester | 14-01-08 | 10:12

Jamie Oliver is goed bezig.
Die vuilnis die ze kinderen op scholen te eten gaven van overheidswege stelde hij maar mooi aan de kaak.
en kip eten is prima... maar (inderdaad GS) met de wetenschap hoe ze geleefd en gedood zijn kip eten is nog beter.
de lutsers hierboven mogen hun oogkleppen ophouden.
maarrrr.. leven is doden!

ranqneuzeKleinburger | 14-01-08 | 10:12

-weggejorist-

KaKeL Kees | 14-01-08 | 10:12

"u hebt zijn kookboeken"
.
en dat voor een professor

deropofderonder | 14-01-08 | 10:11

Ik moet ook altijd zo huilen als ik lekkere drumsticks eet. Maar dan denk ik: ze waren maar 2 euro per kilo en word ik weer helemaal blij!

niet voor de hond | 14-01-08 | 10:11

Die kip 'blijft' veelzijdig

Teep | 14-01-08 | 10:10

Die Jamie Oliver kan me niet snel genoeg ongelukkig worden en helse pijnen krijgen!!!

Oh, oh, oh, wat hááát ik die man!!! Bij de baard van Mozes, ik heb gesproken.

Boris Poepnagel | 14-01-08 | 10:09

Ik heb me bij het uitzendburo ook ooit eens opgegeven voor kippensekser. Dat viel dus vies tegen.

sjaakdeslinksesul | 14-01-08 | 10:08

Ik háát Jamie Oliver!

Boris Poepnagel | 14-01-08 | 10:07

Kip ik heb je.

N=1 | 14-01-08 | 10:05

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl