Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Afbieren met Hans

Biertje?Slecht nieuws voor de wat jongere reaguurders onder jullie: de leeftijdsgrens voor de verkoop van zwak alcoholische versnaperingen gaat omhoog van 16 naar 18 jaar. Alleen dit kan onze jeugd nog redden. Want het drankgebruik onder jongeren is alarmerend. Sterker nog: “De Nederlandse jongere is de zuipschuit van Europa,” zo stelt minister Hans Hoogervorst. Volgens het brein achter de snacktax is gebleken dat jullie “vroeg, vaak en vooral veel” achterover slaan. Een kwart drinkt minimaal één keer per drie dagen alcohol. Bijna 30% is zelfs een problematische drinker en gooit meer dan drie keer per maand minstens vijf glazen naar binnen. En dus wordt het straks niet alleen paspoort meenemen naar het jeugdhonk, maar verdwijnt de bReEzAh ook nog eens voorgoed uit de supermarkt. De boetes liegen er niet om: 3600 euri voor de verkopende partij. Voor de kopers moet nog een boete worden vastgesteld. Hiervoor gaat Hans binnenkort in overleg met zijn collega en softdrugs-kenner Piet Hein. Waar blijft trouwens die podcast vriend? We zijn benieuwd naar je bevindingen gisteren…

Reaguursels

Inloggen

In 2003 heeft 68% van de meisjes 'vóór hun twaalfde jaar al eens een glas alcohol gedronken. Uit onderzoek is gebleken dat wanneer kinderen, waarschijnlijk door de goede bedoelingen van teveel zuipende ouders, op zeer jonge leeftijd in aanraking komen met alcohol zij later een grotere kans hebben probleemdrinker te worden. We hebben de Engelsen, Ieren en Duitsers inderdaad verslagen en we zijn dan ook (trots?) de nieuwe zuipschuiten van Europa. Naast tulpen en softdrugs staat dat vast leuk in het nieuwe boekje van Vacansoleil: 'Kom naar Nederland en wel om deze redenen!'
Dan zullen we het al helemaal niet hebben over de invloed die alcohol heeft op de hersenen want hoe vroeger je ermee begint hoe achtelijker je wordt.
Proost!

Kokologisch | 20-01-06 | 12:42

Dat hangt er maar vanaf, guinness bevat meer ijzer dan ander bier (of dat nu nog zo is weet ik niet, maar vroeger kreeg je een pint na 't geven van bloed bv.) maar om dan er veel van te drinken, ondanks 't lagere alcohol promilage in Ierland (+/- 4.5%), is dan wel weer niet goed.

void_ptr | 19-01-06 | 21:31

Hee Rappe

monaco | 19-01-06 | 21:17

Ik drink vanaf mijn 04 jaar.Ik kreeg bier om dat het volgens de doc goed voor het bloed is. Ik heb van daag te horen gekreegen dat ik niets aan mijn lever mankeer.@melkboer: melk is slegt voor elkkkkk....... enz....

monaco | 19-01-06 | 21:16

@kolonel klootoog 19-01-06 @ 10:23

Ahh.... Dublin....Guinness....Jamiesons...
Tis _erg_ gezellig daar inderdaad, aanraders op temple bar zijn denk ik wel de John Gogh Gogharty, The Quaes en Temple Bar terwijl The Drinking Emporium op O'Connelstreet ook heel erg gezellig is :))

void_ptr | 19-01-06 | 21:10

Scheit aan ken'k wel langer wachten tot het voor mij legaal word...

davey.pieter | 19-01-06 | 18:31

Klootzakken. Het is verboden om onder de 18 bier te kopen dus beboeten we de verkoper. Moeten ze met snelheidsboetes doen. Ikke lekker doorscheuren en Rijkswaterstaat dokken omdat zij van de mooie racebanen faciliteren.

ffwd | 19-01-06 | 16:56


Waarom is bier een harddrug? Omdat teveel drinken schadelijk is voor jezelf? Of omdat drank een verslavende werking kan hebben? Kunnen we vetrijk eten dan ook voor het gemak harddrug noemen? McDonalds enkel voor 18+ graag.
--
@Mooi was die tijd 19-01-06 @ 13:13
--

GRAAG... ik moet al jaren in mijn krappe zitting achter t stuur mijn Big-Mac, Quarterpounder of whatsoever opvraten, omdat ik het pertinent verdom om tussen een balie waar 50 koters om een happymeal staan te schreeuwen en deballenbak, waar vervolgens de happymeals(inclusief cadeautje en kartonnen huis) in deeltjes weer uitgekotst worden

japiejo | 19-01-06 | 15:38

"Bijna 30% is zelfs een problematische drinker en gooit meer dan drie keer per maand minstens vijf glazen naar binnen."

met zulke maatstaven is natuurlijk iedereen een alcoholist

Nikkele A | 19-01-06 | 14:40

Breezahs worden dus ouder, en das mooi.

chaoneer | 19-01-06 | 14:23

Hebben we de Engelsen ingehaald of drinken de jongeren daar alleen onofficieel? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de Nederlandse breezerjeugd met een gewicht van gemiddeld 50 kilo (anders stort je scooter in) meer drinken dan de Engelsen.

Framoes | 19-01-06 | 14:06

Wat een onzin! Alcohol is juist goed voor je!

Lelijke aap | 19-01-06 | 13:45

Naar mijn mening werkt een verbod op verkoop niks. Het zorgt enkel voor een omzetsdaling in de horeca. Jeugd die bier wil drinken komt er toch wel aan.

@melkboer

Waarom is bier een harddrug? Omdat teveel drinken schadelijk is voor jezelf? Of omdat drank een verslavende werking kan hebben? Kunnen we vetrijk eten dan ook voor het gemak harddrug noemen? McDonalds enkel voor 18+ graag.

Mooi was die tijd | 19-01-06 | 13:13

-edit doe eens niet-

monaco | 19-01-06 | 13:13

Geweldig plan! BrEeZaH's inslaan bij de Edah, en de gelijknamige sletjes volgen het spoor van flessendopjes gewoon naar je huis. En als je dan de kroeg ingaat, ben je verlost van de tutjes.

DiagnosisTyphus | 19-01-06 | 13:01

hmmm. ga es deaud dan..!

de melkboer | 19-01-06 | 12:59

Moet je ook niet doen zeg ik tog

monaco | 19-01-06 | 12:52

ik bedank je toch ook niet?

de melkboer | 19-01-06 | 12:47

Geen dank AUB

monaco | 19-01-06 | 12:44

@monako..
goet zo knul!

de melkboer | 19-01-06 | 12:42

@de melkhoer.Ik kannix

monaco | 19-01-06 | 12:39

@monaco..
ben je lam, dyslectisch of kan je gewoon niet schreiven?

de melkboer | 19-01-06 | 12:36

En vanaf wanneer gaat dat in dan? Dit jaar nog, 2007, 2008?

Existence | 19-01-06 | 12:35

-edit mislukte spamhoerrr-

monaco | 19-01-06 | 12:35

"geselig"? "landtje"? dit is cynisme, toch?

kolonel klootoog | 19-01-06 | 12:35

-edit mislukte spamhoerrr-

monaco | 19-01-06 | 12:32

@ de melkboer 19-01-06 @ 12:20
..
in principe wel ja. het zou wat mij betreft allemaal wel wat minder mogen, neuken als je 13 bent is nergens voor nodig, helemaal niet als je je gepusht voelt omdat "iedereen" het doet.

kolonel klootoog | 19-01-06 | 12:29

Ik woon in het centrum en als ik in het weekend de hond 's nachts uitlaat en ik zie al die volsrekt laveloze bandeloze rellende pubers denk ik wel eens:"mag het ook wat minder?"

Levereter | 19-01-06 | 12:23

@kolonel klootoog-
- en voor de liefhebbers daarna de minderjarige BrEzAH-slettekes wat te laten proeven van de verboden vruchten van Adam?
Ik bedoel drinken is voor volwassenen dus de rest toch ook?

de melkboer | 19-01-06 | 12:20

@zum kotzen..
-met dank voor je pedagogisch verantwoorde comment..
Het blijft inderdaad een feit dat alcohol stomweg een legaal verkrijgbare harddrug is (godzijdank) en dat de hypocriete overheid het probleem van een XTC pilletje zwaar overdrijft...! Rare rakkers die politici.
offtopic;
Overigens is sinds het aantreden van de gristenverkondigers in het nieuwe kabinet het testen van XTC op feesten verboden - de overheid staat echt in voor de veiligheid van de burgers- maar drank is natuurlijk vrij verkrijgbaar!

de melkboer | 19-01-06 | 12:16

ik wil iedereen die het een goed idee vind om alcohol aan kinderen te verstrekken trouwens aanraden in de zomer eens een dag of 3 op camping de appelhof op terschelling te gaan staan.

kolonel klootoog | 19-01-06 | 12:13

Het probleem zit hem niet in de verkrijgbaarheid van alcohol (zie Am. drooglegging), maar in de acceptatie van alcohol als volslagen normaal genotmiddel. Is het natuurlijk ook, maar de algemene moraal is toch dat het niet zo erg is dat je af en toe straalbezopen bent. Zolang je maar niet de auto in stapt en een kleuter aan de straattegels vastplakt of in het bijzijn van vrouwlief de tieten van een collega checkt op echtheid.
Veel ouders vinden het ?niet zo leuk? als hun kind stomdronken thuiskomt, maar maken er een veel groter probleem van als het kind XTC slikt, een keer blowt of een snuif coke neemt. Alcohol wordt tot de harddrugs gerekend, en da?s niet voor niks. Met honderdduizenden probleemdrinkers en echte alcoholisten, van wie er jaarlijks velen het loodje leggen.

We moeten de grenzen opnieuw gaan definiëren. Wat mij betreft is het niet normaal dat ouders hun kind op 11 jarige leeftijd alcohol geven. En is het niet normaal dat zuipen als een vorm van topsport wordt gezien door veel jongeren, die voor elkaar niet onder willen doen w.b. hoeveelheid genuttigde alcohol.

De enige verantwoordelijkheid ligt bij de ouders, want overheidsoptreden in de vorm van gepreek (lees jarenlang weggooien van geld in zinloze campagnes) of verboden helpt he-le-maal niks.

zum kotzen | 19-01-06 | 12:07

@poktor.
- om je de waarheid te zeggen drink ik die witte meuk niet eens...-
Maareh, die aziaten hebben wel vaker intolerantie voor bepaalde voedingsstoffen - zit em in de genen schijnt.. Ze kunnen bijvoorbeeld ook erg slecht tegen alcohol.. worden ze rood en voor je het weet gaan ze tegen de vlakte - heb het inmiddels een aantal malen mogen meemaken. (erg vermakelijk overigens)
Maareh.. pokor.. dat bier brouwen doe je dat gewoon met huis, tuin en keuken apparatuur of heb je een semi prof instalatie in je schuur staan ofzeau?

de melkboer | 19-01-06 | 12:06

Oh ja: het argument dat je melk moet dirnken voor de kalk, is trouwens ook gelul: wel eens een pannetje water droog laten koken? Je koffie-apparaat al eens bekeken van binnen? Of je wasmachine? Inderdaad: kraanwater PLOFT van de kalk! Je krijgt er zo dagelijks meer dan genoeg van binnen!

poktor | 19-01-06 | 11:57

@melkboer
Melk blijkt helemaal niet gezond te zijn, is inmiddels bewezen. Het is ook krom: de mens is de enige diersoort op aarde die de melk drink van een andere diiersoort. Niet voor niets heeft 1/3 van de wereldbevolking, de aziaten/chinezen, een melk-intolerantie, ze worden er ziek van.

Overigens is de oplossing voor het hoogervorst-probleem heel simpel: Brouw zelf je bier! Doe ik ook! En dan natuurlijk niet de gewone pils, maar de lekkere zware belgische jongens en winterbieren. Heerlijk! Dagje hobbyen en je hebt weer een stapel kratten vol staan met lekker zwaar spul. Daaaaag, fiscus!

poktor | 19-01-06 | 11:53

@ Prullenbak 19-01-06 @ 11:43
..
kut voor die tenten dan. lijkt een typisch geval van jammer doch helaas, en waar gehakt wordt vallen spaanders.

kolonel klootoog | 19-01-06 | 11:50

@ John McClane 19-01-06 @ 10:24

Ik woon dan wel in een dorp, maar ben vaker in de stad dan hier, studie ed.

@kolonel klootoog 19-01-06 @ 11:14

Die zijn er genoeg, vaak is het ook zo dat wanneer de Br33z4h's een bepaalde tent 'overnemen' het oudere publiek wegblijft, en naar andere tenten gaat.

Prullenbak | 19-01-06 | 11:43

@ Mooi was die tijd 19-01-06 @ 10:55
..
ik blijf vinden dat als je het moet hebben van die 2/3 uur dat er scholieren komen heisen je niet echt een heel gezond bedrijf hebt.

kolonel klootoog | 19-01-06 | 11:14

@klootoog
Ik heb het nooit over deze groep gehad als zijnde de enige groep waar je het van moet hebben als uitbater zijnde, maar wanneer je op vrijdagmiddag gaat kijken dan moet een cafe het grotendeels wel van deze jeugd hebben om een mooie omzet te draaien. Uiteraard zijn er cafe's met een doelgroep 18+ waar ikzelf ook veel liever vertoef, maar dat staat los van de discussie.

Mooi was die tijd | 19-01-06 | 10:55

@ Sinner 19-01-06 @ 10:44
..
ik weet niet hoe het bij jou in het dorp gaat, maar hier in de grote stad, althans in de cafe's waar ik volgaarne kom, word je er gewoon uitgetieft als je bier koopt voor je 15 jarige neefje.

kolonel klootoog | 19-01-06 | 10:55

Al ben ik het niet eens voor de boete voor de Horeca... Want vriendje van 18 koopt alcoholische drankje geeft aan jonger vriendje en de eigenaar kan alsnog dokke, als je zo regel doet dan gewoon de koper straffen en niet de verkoper die er geen overzicht op kan houden.....

Want die regel wordt al heel sneaky toegepast door onze vrienden van de Warenwet.. op een wel hele asso manier..

Sinner | 19-01-06 | 10:44

@van Rechts 9:49, mee eens... En deze flauwekul komt (inderdaad net als de fat tax) nota bene van een zgn. "Liberale" minister. Misschien moeten een paar partijleden de leiding eens tot de orde roepen en zorgen dat ze deze samenlevingsmaker een transfer naar de PvdA aanbieden.

Muxje | 19-01-06 | 10:44

@ Mooi was die tijd 19-01-06 @ 10:34
..
ik denk dat dat heel erg meevalt. ze zijn er in dublin en in de rest van ierland redelijk inventief mee omgegaan, beergardens schoten als paddestoelen uit de grond, en men begon als een gek halfoverdekte en verwarmde rookplekken te realiseren.
..
terug komende op het topic, als je het als kroegbaas uitsluitend moet hebben van 16-18 jarigen ben je sowieso ten dode opgeschreven dunkt mij en doe je niet slim zaken. ik zou als ik een kroeg had echt geen 16 jarigen willen hebben. in mijn SC heerscht ook een zeer streng 18+ beleid. is gewoon een stuk gezelliger zonder al te veel kinderen.

kolonel klootoog | 19-01-06 | 10:43

@kolonel klootoog @10:34
..
Ja de verantwoordelijkheid bij de mensen zelf neerleggen is iets waar ik ook absoluut voor ben. Echter ben ik bang dat het overgrote deel van de Nederlandsche bevolking al uberhaupt nooit van het woord "verantwoordelijkheids-gevoel" heeft gehoord - laat staan een gevoel bij weet te plaatsen. Of een sporadische boete het probleem tegengaat ..?
We zullen het wel merken.. niet? Vooralsnog zou ik tegen het kroost willen zeggen .. drink melk - is goed voor elk *kuch* *neemt zelf een hijs whisky*

de melkboer | 19-01-06 | 10:42

Goed idee! Dan gaan de jongeren het tenminste weer in de XTC en pillen zoeken!

MiRRoRMaN | 19-01-06 | 10:35

@klootoog

Volgens mij zijn er in de tijd van het invoeren van die wet aldaar menig cafe over de kop gegaan. Hierdoor heb je minder cafe's te vullen met gasten waardoor het druk is in dat cafe. Logisch gevolg wat wel een aantal uitbaters hun werk heeft gekost. Zulke regels en wetten kosten bezoekers , daar kom je niet onderuit.

Mooi was die tijd | 19-01-06 | 10:34

@ de melkboer 19-01-06 @ 10:30
..
tjsa, hoe zou je dat moeten doen. ik heb geen enkel idee. ik maak namelijk geen wetten. ik bedoel alleen dat ik het wel eens ben met de strafbaarheid die er dan bij de jeugdige afnemer komt te liggen. en daarmee ook bij de ouders.

kolonel klootoog | 19-01-06 | 10:34

en heeft onze Hans ook al besloten hoe je die jonge sletjes nu het bed in moet krijgen als ze geen BrEeZaH meer mogen?

Conjeau | 19-01-06 | 10:31

Beetje jammer dat je je eerste biertje pas mag proeven op je 18e... Op die manier wordt je wel heel laat volwassen...
Vroegâh was alles betâh!

Coño Morales | 19-01-06 | 10:30

@kolonel klootoog
Ben alleen erg benieuwd hoe men hierop gaat toezien. Ik bedoel sigaretten zijn inmiddels ook al aan banden gelegd maar ik zie elke dag koters van 12 toch nog aan een peuk lopen hijsen..

de melkboer | 19-01-06 | 10:30

Ma Flodder stookte haar eigen jenever, Fuckje haar kruidenbitters, waar gaat dat heen in deze wereld..:-)

Karel Kruizenruiker | 19-01-06 | 10:24

't Gaat over alcohol en gelijk staan alle provincialen weer op hun achterste benen. Jongens, kijk eens verder dan de dorpskroeg...

John McClane | 19-01-06 | 10:24

ik vind het helemaal niet zo heel erg slecht plan eigenlijk. heeft misschien te maken met het feit dat ik al dik boven de achtien ben en het me feitelijk aan de reet kan roesten dat domme sukkeltjes geen breezah, shandy of ander bocht kunnen nuttigen. daarnaast meen ik dat onderdeel van het plan is om niet alleen het verstrekken van alcohol aan personen onder de leeftijds grens strafbaar te stellen, maar ook het kopen van drank als je nog niet oud genoeg bent. als daar een beetje snaakse boete opkomt te staan word het vanzelf wel de verantwoordelijkheid van de ouders.
..
@ Mooi was die tijd 19-01-06 @ 10:15
..
gelul! ben je wel eens in dublin geweest, mag je ook niet roken in de kroeg en krijg je alcohol vanaf 18 als ik het goed heb, maar toch zitten die avond aan avond weer vol en is het opeens zowel buiten als binnen gezellig. en nog een bijkoment voordeel, het straat geweld is drastisch verminderd heb ik me laten vertellen, omdat nu veel meer mensen buiten staan word er veel minder geknokt.

kolonel klootoog | 19-01-06 | 10:23

Goed voor de Horeca. Jongerencentra zoals die waar ik werk bijvoorbeeld.
Als wij geen bier meer mogen verkopen aan jongens van zestien valt het akelig leeg. Ben ik vrijwel zeker van.

D'n Proever | 19-01-06 | 10:21

Dat ze zich verdomme bezighouden met die dingen waar ze daar voor in Den Haag zitten.
Helemaal mee eens ,er zijn wel grotere problemen.
Laat de ouders hun kinderen zelf maar opvoeden, en overheid bemoei je verder met je eigen zaken .Zorg eerst maar eens dat het op straat veilig wordt .En dat oudjes gewoon geld kunnen pinnen zonder dat ze een mes in hun rug geprikt krijgen.

Yammie | 19-01-06 | 10:17

JA! Goed plan, kunnen we binnenkort massaal in het weekend de stadsparken in om de aldaar illegaal dronken aanwezig zijnde breezahsletjes te verkrachten... goed plan hans! ((((S-U-K-K-E-L)))

japiejo | 19-01-06 | 10:15

Ondoordacht plan wat er niet doorheen komt. Wederom de horeca die hier de dupe van wordt. Na de terugloop in de horeca door hoge prijzen waar de uitbater zelf weinig aan kan doen, wordt nu ook zijn afzetmarkt (Waarvan de 16-18 jarigen een belangrijke doelgroep vormen) door regeltjes verkleint. Nu nog even wachten op het rookverbod in kroegen en discotheken en het uitgaansleven is geheel ten dode opgeschreven.

Mooi was die tijd | 19-01-06 | 10:15

@fuckje..
hmm.. klinkt wel ok.. Maareh- berenburg dat is toch iets uit Fryslan? Je gaat toch niet schelden ofzeau?
Dat yogurthdrankje tegen eeds maak ik al jaren - 1 deel karnemelk, 1 deel rechtgedraaide yogurth, 1/4 volle melk & 1/4 zure room. FF beetje opkloppen.
Tijdens het voorspel subtiel met de vingers inbrengen en ... Zie daar de oplossing!!

de melkboer | 19-01-06 | 10:14

Tsjah, ik drink toch niet, waarom een biertje als er ook een dubbelfris in kan?

Eli | 19-01-06 | 10:13

Een geweldige ontwikkeling, chapeau.
Als breezahsletjes straks niet meer zelf hun alcohol kunnen kopen zullen zij gebruik moeten maken van de diensten van ouderen, ik noem een BillyROFLOL. Dat wordt op wekelijkse basis zuigen dus, anders geen breezah voor breezahsletjes.

Zo snel mogelijk invoeren die nieuwe wetgeving.

BillyROFLOL | 19-01-06 | 10:09

Gelukkig hebben we het GS Stamcafeetje nog. En voor de rest heb ik niets tegen alcoholgebruik. Wie z'n eigen limiet niet kent is gewoon een zielige sukkel. En ouders/verzorgers moeten hun kinderen natuurlijk ook goed in de gaten houden. Wat mij betreft mogen ze het alcohol gebruik van automobilisten wel harder aanpakken.

Nemo | 19-01-06 | 10:09

@de melkboer,
we gebruiken kruiden en graan, een soort van jenever, berenburg,maar ook bubbeldrankjes kan je zelf maken, en je betaalt geen belasting!
We zoeken nog naar een yogurtdrankje tegen aids.

fuckje | 19-01-06 | 10:08

Misschien ook maar meteen weer de meerderjarigheidsleeftijd terugschroeven naar 21 jaar. Je gaat je bij dit soort maatregels wel afvragen wat voor soort jeugd HH heeft gehad! Het moeilijker maken van het kopen van alcohol heeft juist weer een aantrekkende werking op de jeugd die toch al dronk. Alles wat verboden wordt daagt uit tot het overtreden van dat verbod en trekt het alcohol gebruik/ misbruik naar plekken die oncontroleerbaar zijn.

lariekoekjesmonster | 19-01-06 | 10:07

een beetje kinderachtig als je het mij vraagt. Ik woon hier dan vlak bij de Duitse grens. In Duitsland koopt je de wodka en rum gewoon in de supermarkt ( en tegen een betaalbare prijs!)

head honcho | 19-01-06 | 10:06

@verbatim 19-01-06 @ 09:55

Nee, niet met cijfers, wel met eigen ervaringen in Scandinavie.

KaiserSoza | 19-01-06 | 10:06

Hans ziet de positieve kanten van het drankprobleem niet: we zijn op weg om Duitsland eindelijk te verslaan! *lol*

Spetsnaz | 19-01-06 | 10:06

@ Moi
Het gaat om jongeren!
Over alle leeftijden gieten nederlanders idd ietsje minder weg per jaar dan de Engelsen, maar Luxemburg staat op nummer 1.
www.nationmaster.com/pie-T/hea_alc_con...

JsharkyJ | 19-01-06 | 10:04

@fuckje
- hoe heet dat Grunse goedje wat jullie daar stoken??

de melkboer | 19-01-06 | 10:03

Ik drink gelukkig nooit voor mijn ontbijt. Koekje d'rbij?

KoningB | 19-01-06 | 10:03

Na mn ochtendsherrytjuh ziet de wereld er toch een stukkie mooier uit.

fuckje | 19-01-06 | 10:01

@KaiserSoza

Kunt u dat onderbouwen met cijfers?

verbatim | 19-01-06 | 09:55

Nimmer was het aantal alcoholisten hoger dan tijdens a) de drooglegging in Amerika, en b) de exorbitante hoge prijzen voor alcohol in Scandinavie...

Gelukkig gaat Hans het nu, zij het op Madureau-schaal, in Nederland nog eens fijn uitproberen. Ik zet er een krat bier op dat dit averrechts gaat werken.

KaiserSoza | 19-01-06 | 09:52

Als we de normen van de overheid hanteren, dan is iedereen in Nederland, met uitzondering van allahtonen en leden van de Blauwe Knoop en zware alcoholist.

Ik ben er niet van onder de indruk. Voor het overige ben ik het helemaal eens met Nigus 19-01-06 @ 09:40, Het moet maar eens ophouden met dat betuttelen door de overheid. Die malloten in Den Haag bepalen onderhand hoeveel van wat we wanneer eten, wat we al dan niet mogen drinken, hoeveel we elke dag hoe moeten bewegen en meer van dat soort faliekante onzin.

Dat ze zich verdomme bezighouden met die dingen waar ze daar voor in Den Haag zitten, zoals fatsoenlijke snelwegen, het arresteren en uitzetten van rifnikkers die de boel aan het versjteren zijn en nog meer van dat soort zaken.

Scheelt een hoop ellende !

Van Rechts | 19-01-06 | 09:51

Eeeeeh dat betekend dus voor mij dat ik na bijna 2 jaar drankgebruik een kleine tussenstop moet maken van 2 maanden en dan weer te beginnen :S. En bovendien, wat een onzin, eigenverantwoordelijkheid, zegt dat hansje niks en dan nog iets als 3x in de maand 5 bier problematisch is, dan is mijn vader alcoholist, ik, mijn hele sociale omgeving en zo''n beetje elk persoon dat ooit wel eens een biertje drinkt.

De Samoeraiiii | 19-01-06 | 09:49

Ik wordt een beetje ziek (geen kater) van al die betweterige en belerende 2e kamer bobo's. Dit soort wetgeving werkt heeeeel goed (NOT). Kijk eens naar de Scandinavische landen, Engeland en de VS. bah, bah.

Als ze nu eens zorgdragen voor een goede uitvoering van de bestaande regelgeving ipv weer nieuwe te verzinnen die de onuitvoerbaarheid van hun vorige plannen moeten camoufleren.

Pral | 19-01-06 | 09:47

Ik zie nog niet helemaal in wat het doel van deze execitie is. Kan die Hoogervorst niet weer gewoon geschiedenisboekjes gaan lezen?

SuperG | 19-01-06 | 09:46

@John McClane 19-01-06 @ 09:22.

Hoezo, daar ga je al..

En jah, misschien het einde van het Br33z4H tijdperk.. T komt er gerust niet door, is weer 1 of ander proefballonnetje..
En helpen zal het volgens mij ook niet echt ..

Prullenbak | 19-01-06 | 09:46

Wat is het toch heerlijk om in een vrij land te wonen

verbatim | 19-01-06 | 09:44

"De Nederlandse jongere is de zuipschuit van Europa,"

Hoort Engeland tegenwoordig niet meer bij Europa ?

Moi | 19-01-06 | 09:42

*plop*

kolonel klootoog | 19-01-06 | 09:41

De overheid als opvoeder. Slecht plan dus. Ouders (financieel) aanspreken op het wangedrag van hun koters. Zo worden degenen, die verantwoordelijk zijn voor wat die puistenknijpers uitvreten, aangepakt en blijft drinken zonder problemen te veroorzaken gewoon mogelijk. Overigens typisch gedrag van een laffe overheid. Niet kiezen voor handhaving (te laf, te moeilijk, te duur), maar het vergrijp onmogelijk maken, waarmee dan weer hele horden goedwillenden worden gepakt. Heel Nederland ligt vol met kudtverkeersdrempels omdat de pliesie een paar notoire randdebielen die te hard rijden niet kan of wil aanpakken.

Nigus | 19-01-06 | 09:40

lekker, nou maj je als je 18 bent ineens alles naar binnen gieten, waar je heel je jonge leven al zo naar gesna(c)kt hebt..... ja dát lost het alcoholprobleem voor vele jongeren onder ons op...... :s

Ziekmund | 19-01-06 | 09:38

Nou, van mij hoeft het anders niet!

3 maal in de maand 5 glazen, dat is drie maal in de maand niet dronken, wat is het probleem?

Animon | 19-01-06 | 09:31

Met Kruiden en met Bubbels natuurlijk, dat was ik evn vergten te melden.

fuckje | 19-01-06 | 09:29

Persoonlijk zie ik jeugd liever een glas of 5 een keer of 3 per maand naar binnen gooien, dan dat ze zich helemaal suf blowen. Neuqtechnisch, dan.

KaiserSoza | 19-01-06 | 09:27

Heeft die kerel ook nog goede ideeën die voor 2007 geproduceerd gaan worden?

Ayaan | 19-01-06 | 09:27

Ik vind het prima
Ik ben het zat dat die indrinkende jongeren in de buurt van de supermarkt een beetje de hele boel volpissen.
Vrijdags rollen de scholieren al rond etenstijd dronken over straat v na de supermakrt naar de snackbar en weer terug.

hAl | 19-01-06 | 09:26

Daarom stoken wij al jaren onze drank zelf, veel Grunnigers doen dat al. En voor onze Breezah-dinnetjes stoken we iets heel speciaals! Met Kruiden!!

fuckje | 19-01-06 | 09:26

3 keer per maand minstens 5 bier, dan ben je idd problematisch drinker. Dat kan natuurlijk veel beter!
Ben ik ff blij dat ik de 18 al een tijdje onstegen ben.

JsharkyJ | 19-01-06 | 09:25

@Maraka,
Daar zeg je inderdaad wat zeg. Dat wordt mogelijk een grandioze puinhoop... De tering...

poltergijst | 19-01-06 | 09:25

het is waarschijnlijk fout het moeten 50 glazen in de week zijn.

Beetje het gemiddelde bij mij thuis

proost

Veldwebel | 19-01-06 | 09:24

Ok, wat ik dan weer niet begrijp is het volgende:
"Volgens het brein achter de snacktax is gebleken dat jullie ?vroeg, vaak en vooral veel? achterover slaan."
Wat met name aan het licht is gekomen is dat de leeftijdsgrens van beginnende zuipschuiten omlaag is gegaan naar een jaar of 12. Wat helpt het dan als je de grens van 16 naar 18 verhoogd?

Flex187 | 19-01-06 | 09:23

@boom boom: Ik doe mee!
De bReEzAhSlet is een gewaardeerd onderdeel van het Nederlandse cultuurgoed, en vervult een belangrijke rol (elk weekend weer!)

Redt de bReEzAhSlet!

Corpus Delicti | 19-01-06 | 09:23

Te veel regeltjes en wedjes bedacht door geitenwollensokken gespuis als Hoogervorst en kornuiten. Het is alsof de burger als een hond door de regering aan de lijn word gehouden. En kort houden die lijn. KOEST!! gaaAAHT .. AF!! en weer een ruk aan de lijn.

dead parrot | 19-01-06 | 09:22

"Bij ons in het dorp.." kijk, daar ga je dus al.

John McClane | 19-01-06 | 09:22

En omdat breezah-Nederland een oplossing zoekt gaat men over op wijn... straks ook maar de wijn uit de schappen? En niet te vergeten die schoonmaakproducten, want die kun je natuurlijk ook gebruiken om lekker high van te worden.

Fookinator | 19-01-06 | 09:22

Jammer voor die kids, geweldige leeftijd als je 15 of 16 bent en lekker nog van 10 euro dronken kan worden. Maar het ergste is nog dat de BrEeZaHs worden bedreigd.

Dirk de Swaffelaar | 19-01-06 | 09:22

Betekend dit dan het eind van het bReEzAh sletjes tijdperk :(

westillknow | 19-01-06 | 09:22

Het is beter dat je eerst het drinken onder de knie krijgt en dan pas autorijden, niet tegelijk.

Maraka | 19-01-06 | 09:21

stem tegen!! Gooi tomaten, stort geld, werp blokkades op!!

RED de bReEzAhSLET!!!

boom boom | 19-01-06 | 09:21

Piet Hein Podje: Veeeehr relaaaaxed.. hihihihihi *lachkick*

Ample | 19-01-06 | 09:17

Bij ons in het dorp is dan iedereen alcoholist.. Maar vind het wel goed, verdwijnt dat kleine grut tenminste een keer uit de kroeg/discotheek.. je moet tegenwoordig naar een club om iemand van je eigen leeftijd te kunnen spreken, en arrogant dat die Br33z4htjes zijn.. Trek er nog wel eens een uit elkaar, dat dan weer wel..

Prullenbak | 19-01-06 | 09:14

bReEzAhsletjes worden met uitsterven bedreigd

foto | 19-01-06 | 09:13

Tuurlijk gooi je meer dan 3 keer per maand meer dan 5 glazen naar binnen...! Ik ben waarschijnlijk een rampscenario voor de statistieken, want als ik de kans krijg doe ik 3 a 4 keer per week 5 glazen... Bier... wie is er niet groot van geworden :)

poltergijst | 19-01-06 | 09:12

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken