Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Journalist: "Marine inzetten tegen walvisvaart"

spermwale.jpgGewezen internetondernemer en kleindenker Francisco van Jole wil ook graag een Aivd-rapport over zichzelf en roept op tot strijd tegen Japan. Meneer stelt dat anderen moeten sterven opdat de walvissen kunnen leven. Want Japan is weer begonnen met de jacht op walvissen en dat is stom. Volgens de linkse activist staat een walvisleven gelijk aan een mensenleven. Op zijn website valt de typerende warrige redenering na te lezen"stuur een fregat en nog wat oorlogsbodems op die Japanse vissers af en red de walvissen. Als zij het recht hebben om te doden, dan hebben wij het recht om ze te laten leven." Nee lezertjes, wees gerust. Er komt geen echte oorlog. Het is slechts een schrijvende dorpsgek. Maar nu weten we weer even hoe links omroeppersoneel tegen wereldproblemen aankijkt. Atoombommetje tegen co2 op Amerika, nekschot voor SUV-bezitters en ga zo maar door, een mooie linkse wereld bereik je met gewapend verzet. Laten we laten nu nooit zeggen dat we het niet zagen aankomen...

Reaguursels

Inloggen

Hmm, lastige hoor. In principe ben ik tegen te veel bemoeienis met andere landen. Maar je kunt natuurlijk ook TE hypocriet zijn. Als je 900 walvissen vangt, kom er dan ook gewoon voor uit dat je ze opvreet en niet al die lulkoek over onderzoek. Bovendien, wat ga je onderzoeken aan een diepgevroren cellophane wrapped carcas. Als ze toegeven dat het commercieel is, kan de rest van de wereld foei zeggen en dan een boycot opleggen die na 3 maanden en talloze breaches weer wordt ingetrokken. Greenpeace hoeft geen 'onderzoekers' lastig te vallen maar alleen commerciële pauperts en iedereen blij. Behalve de wavis natuurlijk

Jeroentjen | 21-11-07 | 12:03

Even afgezien van het feit dat we tegen de Japanse marine nog minder kansen hebben dan in WO II, laat ze toch lekker hun walvisjes eten. Waar bemoeien we ons mee!

Guido | 21-11-07 | 07:42

Waarom koopt krienpies niet gewoon een gebruikte oe-boot and then send those yellow rats to hell...

Feuer Frei | 20-11-07 | 22:18

Wat lullen die gasten in het filmpje dan?

sporry | 20-11-07 | 21:46

De gehele visvangst moet aan banden worden gelegd. Als we op deze manier doorgaan is over enkele jaren al het punt aangebroken dat de balans onherstelbaar is beschadigd... Nu heeft een walvis een hoog knuffel gehalte maar met de vangst op haaien is het nog veel erger gesteld. Maar lekker door gaan hoor...

Turbokiep | 20-11-07 | 20:57

Geachte heer Van Jole,
de oorlog met Japan is afgelopen.

Zoetwaterpanharing | 20-11-07 | 20:20

Toe maar. Doorgedraaide dierenvrienden zijn rijp voor een lang hemd met extra lange mouwen in een bosrijk doch omheind oord.

Jan Passant | 20-11-07 | 18:11

Ik ben alles behalve links....

Maar damn wat een stel goeie ideeen. Atoombom op amerika, perfect... japanners op bootjes doodschieten, nog beter en als klap op de vuurpijl die mongolen in die grote SUV's afschieten omdat ze toch niet kunnen rijden.

Sjaaakie | 20-11-07 | 17:35

@Dick Luyenlomp

De redenatie klopt omdat Japanners claimen dat de walvissen door hun afgeschoten mogen worden omdat de zee daar (en dus de walvissen) van niemand is. Tenslotte mag je van gemeenschappelijke zee gebruik maken. Als dat zo is, mogen wij ze ook beschermen (want wij mogen ook op onze manier van die walvissen gebruik maken, namelijk ze niet afslachten). Als Japan zou zeggen: de ruimte is van niemand, dus daarom laten wij ruimteschepen zonder licht vliegen, want de ruimte is van niemand dus niemand kan ons wat maken, dan zou de Nederlandse politie ze daarvoor kunnen bekeuren (de ruimte is immers van niemand, dus niemand houdt ons tegen als we de Japanse lichtloze ruimteschepen willen bekeuren). Het argument wordt dus geldig omdat de japanners op bovengenoemde manier redeneren. Helaas, pindakaas, je snapt niets van logica.

de_Europeaan | 20-11-07 | 17:28

Walvisvlees is duur. En dat er terwijl best veel vlees aan zo'n beest zit. Dus het moet wel schaars zijn. Klopt, er zwemmen er relatief wat minder van rond dan van tonijnen of scholletjes. Het is mooie handel. Dan ga je niet zorgen dat ze walvis uitsterft maar hou je het een beetje in stand en zorg je dat het schaars blijft. Tot de tijd dat de mens er in slaagt om walvissen te domesticeren en fokken, zoals koeien. Als er veel winst mee te behalen is, zal dat misschien nog wel gaan gebeuren ook.

koerbagh ® | 20-11-07 | 16:28

@ de_Europeaan

Er is geen enkele reden om te gaan dreigen met fregatten en wat denk je dat de reactie van Japan zou zijn: die sturen fregratten om onze fregatten af te schrikken om toch vooral maar geen geweld te gebruiken tegen hun 'wetenschappelijke' walvisvaart.
En wat is dan de NL reactie: nog meer fregatten om te laten zien dat het ons ook echt ernst is. etc.

Lekker wapenwedloopje, moet kunnen op zijn tijd. binnen de kortste keren weet niemand meer waar het over gaat, alleen dat er erg veel fregatten liggen in de buurt waar ook walvissen zijn.

Grappig dat links altijd tegen wapens, leger etc. is, behalve als het wapentuig voor hun eigen doelen ingezet kan worden.
Daarbij klopt je redenering niet: het nl leger heeft net zoveel recht om dieren te beschermen in de territoriale wateren als de politie recht heeft om te bekeuren dat een raket zonder llicht naar de maan is gevlogen.

Dick Luyenlomp | 20-11-07 | 16:28

@Bolkestein:
"De centrum-linksen heb ik het over gehad. De boomknuffelaats enzo, overigens vaak wel met baan, maar met een ander inzicht in belangen. Overigens tref je er hiervan weining aan met een modaal of hoger inkomen."

Ik heb op een bekende particuliere school gezeten, en daar werd men uitgelachen als men rechts was. Ook blijkt uit onderzoek dat kiezers van D66 en GL overwegend een hoger inkomen/wetenschappelijk opgeleid hebben/zijn, en dat een deel van de PvdA ook een hoger inkomen heeft. De opmerking hierboven is dus gewoon onjuist. Doorlopen maar, niets te zien en vooral geen intelligentie bij Bolkestein!

de_Europeaan | 20-11-07 | 15:47

Waarom is iedereen hier achterlijk? Leer lezen. Van Jolen suggereert slechts de marine te sturen, NIET mensen te doden. Je moet eens zien of zo'n walvisvaarder nog wat uitvoert als er een fregat in de buurt is die de walvissen beschermt, of een Apache eroverheen zoemt. Schieten is niet nodig, het gaat om het afschrikeffect. Tering zeg, ga eens deaud!

PS: Om even redelijk te blijven: de Nederlandse marine heeft zeker wel het recht om in internationale wateren dieren te beschermen. Van Jolens redenatie is in principe zeer logisch en juist. Helaas werkt het niet zo in de wereld en is het een onmogelijk plan.

de_Europeaan | 20-11-07 | 15:44

@Flopmeister:
.
Centrum-Rechts is een verzamelnaam voor een politieke smaak, waaronder je een deel van VVD, CDA maar ook CU kan scharen. Als je deze groep een enquete voorlegt, dan zal 80% van de antwoorden onderling overeenkomen.
.
Het is geen toeval, dat een groot deel van de werkende bevolking, met een inkomen vanaf 60% modaal zich in deze groep bevindt. Zij zoeken een middenweg tussen de bestaande belangen. Voorbeelden van deze belangen zijn hun persoonlijke welvaart, sociaal vangnet en hun leefomgeving in het algemeen.
.
Daarnaast heb je nog de middengroep (niet echt links, niet echt rechts) die over het algemeen per situatie een afweging maken. En daarom ook lastig te kwalificeren zijn.
.
De centrum-linksen heb ik het over gehad. De boomknuffelaats enzo, overigens vaak wel met baan, maar met een ander inzicht in belangen. Overigens tref je er hiervan weining aan met een modaal of hoger inkomen.
.
Als laatste heb je de extremen (zowel links als rechts). Vaak gedreven uit jaloezie omdat een ander het beter heeft dan zij. Het grote verschil tussen links en rechts is hier degene die ze de schuld geven. Je mag kiezen tussen buitenlanders en de gehele samenleving.
.
En je hebt gelijk, waar op de schaal een individu zich bevindt hangt af van de schaal als geheel. En dat is lastig te meten omdat iedereen onderdeel uit maakt van die schaal. Wel kan je vaststellen dat de tendens sinds de jaren 60 weer naar rechts aan het gaan is, en dat de huidige samenleving over het algemeen rechtser is dan de samenleving in de jaren 20 en 30 was. Al moet je hiervan uitgaan van de interpretatie van overleveringen uit die periode.
.
Hoe dan ook is het in het algemene belang om onze welvaartmaatschappij in stant te houden. Hiervoor heb je goede buitenlandse relaties nodig, en een regering die haar eigen uitgaven matigd.

Bolkestein | 20-11-07 | 15:31

@JaPiDo: helemaal achteraan gestaan bij het uitdelen en toewijzen der hersencellen zeker...?

Opa-Buiswater | 20-11-07 | 15:18

Ik ben ervoor. Waarom zou een mensenleven waardevoller zijn dan een walvissenleven? Er leven zo'n beetje 6.000.000.000 mensen op de aarde. Van walvissen zijn er lang zoveel niet. Ik vind EEN walvissenleven dus waardevoller dan EEN mensenleven. Sterker nog, ik vind dat ze inderdaad de marine moeten sturen. En dan ook gericht schieten op een ieder die walvissen bejaagd.

DondeRob | 20-11-07 | 15:13

Japan vist dagelijks voor meer dan 100 ton aan vis uit de zee, maar die ene walvis is direct wereldnieuws

wat een belachelijke onzin!

JaPiDo | 20-11-07 | 15:03

-weggejorist-

Lizzard | 20-11-07 | 14:44

-1

Plaatje is niet van een (2 woorden) sperm whale (potvis) maar van humpback whales (bultruggen)

1sokkie | 20-11-07 | 14:31

@Big Bana Boy
Bedankt ! Wel gaarne van tevoren aankondigen waar en wanneer hij valt.

@Snuff
Ik werk niet op een school voor gehandicapten in Tokyo, ik kan alleen spreken uit mijn eigen ervaringen.

Vunce | 20-11-07 | 14:25

Even in het algemeen. Wie zegt dat natuurbescherming een exclusief links terrein is ? Of is Ted Nugent tegenwoordig links ?

www.tednugent.com/hunting/

Maar even serieus er zijn genoeg zeer rechtse clubjes die erg met de natuur begaan zijn. Maak niet de vergissing te denken dat het een exclusief linkse aangelegenheid is.

Bigi Bana Boy | 20-11-07 | 14:21

Vunce : Schoolboeken

Die gevoelens worden onophoudelijk gevoed vanuit Japan. Peking reageerde in september verontwaardigd op de beslissing van de Schoolcommissie van Tokyo om in een school voor gehandicapten een geschiedenisboek te gebruiken van de "Vereniging voor de herziening van de handboeken geschiedenis". Die Vereniging werd in 1997 opgericht door de nationalist Kanji Nishio. Die vindt dat de Japanse jeugd nationale trots moet worden bijgebracht en dat dit niet kan met geschiedenisboeken die vertellen hoe het Japanse imperialisme en militarisme een groot deel van Azië terroriseerden. De Vereniging werkte dus een eigen handboek uit waarin al die wandaden worden weggelaten en waarin de Japanse bezetting van Korea, China enz. wordt afgeschilderd als oorlogen om de Aziatische volkeren te bevrijden.

snuff | 20-11-07 | 14:20

Vunce 20-11-07 @ 14:13
Okay, tegen een expert te plaatse kan ik niet op. Ik neem het van je aan. Als dank betaal ik je ticket wanneer we de bom komen droppen.

Bigi Bana Boy | 20-11-07 | 14:18

ik ben rechts, maar zie geen enkele noodzaak om walvissen te doden, sterker nog het is onnodig en primitief. Ik stel voor om een goede oude Amerikaanse traditie boven Hiroshima maar weer in ere te herstellen, maar wel opletten dat de wind goed staat en de fall out niet bij walvissen komt!

HitchHiker | 20-11-07 | 14:18

@ Bolkestein 20-11-07 @ 13:48

Wat een gelul zeg... Besef je wel dat Centrum-Rechts geen indicator is voor een standpunt in een discussie, maar meer een plaats op een schaal. Als alle Nederlanders 'sandaallopertjes' waren en één daarvan een 'rechtersere' opinie heeft, is deze persoon rechts t.o.v. de rest. De 'middenklasse' van de samenleving is ALTIJD de grootste spekker van de overheidspot geweest, of ze nou links of rechts georiënteerd zijn.

Je denigrerende toon tegenover andersdenken getuigt, evenals je reactie, van weinig know-how.
Ondanks dat deze 'pseudo-journalisten' om drastische, en in dit geval onhaalbare acties vragen, hoor ik het liever dan jouw inhoudloze gezwets.

Flopmeister | 20-11-07 | 14:15

@Big Bana Boy
Ik werk op een JR. High School in Japan en ik blader regelmatig de schoolboeken door en er wordt wel degelijk in vermeld wat Japan allemaal heeft uitgevreten. Jij hebt het over 10 jaar geleden.

Vunce | 20-11-07 | 14:13

Hoho, Dit keer schaar ik me achter van Jole.

De zwakkeren in de samenleving bijstaan. Alhoewel in het geval van personen me dat geen reet interesseert. Daar waar het dieren betreft dan weer wel, dieren zijn leuk. Althans normaal gesproken, vorige week dan weer even niet, daar één van me stilzwijgende katten een 22inch monitoren naar de sodemieter heeft gezeken. De etters backen elkaar op. Ow een 19inch vorige jaar, laptopje een anderhalf jaar terug. stuk of wat looptelefoons. Kost wat, dieren. Anyway daar kan zo een walvis dus niets aan doen. Dieren zijn leuk.

Althans, wanneer minder dan of gelijk aan 4 poten. Tussen de zonder poten zitten ook wat etters trouwens. Desalniettemin. Puntje voor van Jole dus.

Reverend Ray | 20-11-07 | 13:49

@antido:
Als linkse dierenknuffelaars roepen om gewapend verzet, opdat de beestjes worden beschermd dan mag ja daar best wat van zeggen. Of je nu links of rechts georienteerd bent.
.
Wat ze bij het Vrije Volk doen, moeten ze daar weten. Hun doelgroep is verwaarloosbaar in de samenleving. Paddosnuffelende pseudo-journalisten moeten weten dat dit soort uitspraken (marine inzetten blah blah) binnen no time uitloopt in politieke gedoe, in dit geval Japan.
.
Waar die sandaallopertjes alleen niet over nadenken is dat onze welvaartsmaatschappij het voor hun mogelijk maakt om niets uit te voeren behalve het praten en schrijven over allerhande boehoe onderwerpen.
Die welvaartmaatschappij wordt draaiend gehouden door een hardwerkende (centrum-rechtse) mensen. En die zitten niet te wachten op dit soort boomgeknuffel. Schadelijk voor de zaken, en dus voor de economie.
.
Dus antidoto, gauw naar het CWI, mischien is er nog wel een plaatsje voor je ergens aan de lopene band.

Bolkestein | 20-11-07 | 13:48

antidoto 20-11-07 @ 13:36 bruine spleetoogjes beschaving bij brengen doormiddel van het sturen van oorlogsbodems?
Ja.. je hebt eigenlijk wel ergens een beetje een punt.

Durendal18 | 20-11-07 | 13:45

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet tegen een nieuwe atoombom op een willekeurige Japanse stad ben, eea puur in het kader van wetenschappelijk onderzoek he ? Ook nog om ze nog eens in herinnering te brengen dat hun schoolgeschiedenis beiokjes niet helemaal feitelijk de gebeurtenissen in 40-45 weergeven. Daar is niks links aan wat mij betreft.

Bigi Bana Boy | 20-11-07 | 13:39

Die hetze van GS tegen "links" begint net als bij het vrije volk kwaadaardige vormen aan te nemen. Daar roepen ze op tot gewapend verzet tegen links.
Van Jole heeft tenminste nog een nobel doel voor ogen. Dat kan je van rechts niet zeggen.

antidoto | 20-11-07 | 13:36

Was bang dat ik het nooit uit de strot zou kunnen krijgen, maar Jauleau scoort hier een punt. Nippons zijn de Moffen van Azië, alleen nog een graadje erger. Vandaar dat het dikke vrinden zijn van de familie Von Amsberg.

snuff | 20-11-07 | 13:35

Nee dan het Japanse argument, "ten behoeve van de wetenschap" daar kan je al het vertrouwen in hebben.

Gifkikker | 20-11-07 | 13:30

overVecht 20-11-07 @ 13:04

Nederlanders hebben in de geschiedenis meer Walvissen afgeslacht dan welk volk ter wereld dan ook.
Zijn wij er slechter van geworden? Dacht het niet.
Trouwens genoeg walvissen op straat.

Durendal18 | 20-11-07 | 13:30

Politie inzetten tegen krakers om daarmee de normale burger te beschermen vindt links niet okay. Dit minderwaardige volk is dus al zover gedegenereerd dat ze dieren belangrijker vinden dan mensen. In elk gezond land breng je zo iemand naar een gesloten inrichting. Hier krijgt hij subsidie om zijn ziekte te etaleren.

derkcs | 20-11-07 | 13:26

-weggejorist-

derkcs | 20-11-07 | 13:26

Vorige week nog walvis gegeten, smaakt naar autoband. Vond er niet veel aan.

Vunce | 20-11-07 | 13:23

Overigens gaan er meer walvissen de pijp uit door aanvaringen met zeeschepen dan door de jacht, maar daar hoor je dan weer niemand over. Stel je voor dat je kekke aipot opeens dubbel zo duur wordt door de verhoogde transportkosten. Fuck the whales.

Biff Eagleburger | 20-11-07 | 13:22

Zegt die van Jole eens iets zinnigs, is het nog niet goed.

proats | 20-11-07 | 13:19

VARA gaat de signalen uit de samenleving onderzoeken dat ze gestoord zijn.

derkcs | 20-11-07 | 13:19

Ik vind het wel een heel goed idee, als hun jagen op de walvissen. Mogen ze van mij zonder verdere waarschuwingen schieten, anders herhalen we hiroshima en nagasaki toch gewoon.

dragonfly | 20-11-07 | 13:18

Hehe, weer een FvJ bashing topic. Maakte me al zorgen.
Ik zag hem laatst nog bij de AH, doodleuk vlees aan het inladen, dat dan weer wel. Sommige beestjes zijn gelijker/zieliger dan andere blijkbaar.

Sven31 | 20-11-07 | 13:18

Harpoeneer de harpoeneurs, vil ze levend en gooi ze in kleine stukjes gesneden op de Jappenmarkt als Japs überfleisch, dat zal die verdomde spleetogen leren.
Van Jolleau heeft in dezes gelijk.
Poten af van onze walvissen, kromlopende koeterwaals sprekende harakiri lutsers in apepakken.

wopper | 20-11-07 | 13:17

Burgerlijke ongehoor 20-11-07 @ 12:52 Jole lijkt mij niet de persoon die bij de NAVO iets te vertellen heeft. Hij doet er beter aan om naar Japan af te reizen en daar voor de tv zijn mening te verkondigen zoals hij dat hier ook doet. Zijn wij van hem af en doet ie wat nuttigs.

loere bats | 20-11-07 | 13:16

Dat die kerel een randdebiel is weten we natuurlijk allemaal. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat die achtelijke Jappen met hun smerige delicatesses deze prachtige wezens zo maar dood mogen gaan maken. Zeker als er al helemaal niet zoveel meer van zijn.

blendedperfection | 20-11-07 | 13:14

Blijft natuurlijk schandalig dat die jappen een mooi dier als de walvis kapotschieten om op eten..(wetenschappelijk onderzoek laat me niet lachen..)
Tis een bijzonder naar en raar kutvolk..

baronbreekijzer | 20-11-07 | 13:09

Heeft nix met van Jeaule of links te maken; walvissen zijn lief, Jappenezen niet; afschieten deze naar knoflook stinkende spleten

veaugelgriep trekpop | 20-11-07 | 13:08

walvisvlees schijnt er gezond te zijn

overVecht | 20-11-07 | 13:04

Ja dat werkte ook zo goed in 42' heh Jole door die spleetoogjes kunnen ze niet zo goed richten.
Slimme vent!
Is die wel eens in dat socialistische paradijs Noorwegen geweest? Die vinden dat ook zo leuk met de hele familie zo'n beest doodknuppelen het hele dorp loopt er voor uit met middeleeuws wapentuig.

Durendal18 | 20-11-07 | 13:02

Heeft deze linkse patiënt ooit één jaar in z'n miserabele leventje gewoon geld verdiend dat niet direct of indirect van de belastingbetaler is afgetroggeld?

Pippo van Eenennaam | 20-11-07 | 12:56

*rant*
Enter het heerschende individualisme van deze wereld. Wat kan het iemand schelen? Zolang jij het maar goed hebt, en gelijk heb je. Waarom moeite doen? Waarom je inzetten wanneer je daar zelf niet direct beter van wordt? Het is geen kritiek, want ik doe hetzelfde. Preventief handelen, oftewel een toekomstvisie hebben, werkt simpelweg niet. Uit het verzekeringswezen blijkt wel dat we (individueel gezien) geen idee hebben van risico. Op het moment dat de gevolgen zich voordoen, zien we wel verder toch? Zolang ik maar minder last ondervind van die gevolgen is alles goed. Ik vind het geweldig om te zien. Altruïsme bestaat niet, het enige dat telt is je eigen. Geen gezeik, iedereen rijk. Stemp De Tegenpartij! Samen voor ons eigen. Ook Koot en Bie hadden / hebben dat door, en dezelfde situatie geldt nog steeds. Het lijkt wel alsof de geschiedenis zich herhaalt omdat we weigeren ervan te leren. Egocentrisme? Heel natuurlijk!
*end rant*

Flopmeister | 20-11-07 | 12:54

@ loere bats: Japan is geen NAVO lid dus hebben wij meer fergatjes !

Burgerlijke ongehoor | 20-11-07 | 12:52

Wat een sukkel. Denk niet dat Japan zijn visbootjes naar de kelder laat schieten. Jole moet eerst eens gaan tellen wie de meeste fregatjes heeft.

loere bats | 20-11-07 | 12:45

Walvissen zijn imo mede verantwoordelijk voor een overgroot deel van de CO2/H2O/FU2 uitstoot.. 't Is maar even ter overweging. Als ze spuiten doet het ook niet voor niets aan een vulkaan denken. Verder doen die beesten het verdomd slecht in mijn aquarium.

RickH | 20-11-07 | 12:45

@stylx, ja dolfijnen in een klein basin worden agressief... and?

Behangdelul | 20-11-07 | 12:44

Wat anders wel een goed idee is om de fregatten tussen de walvissen en de jappen in te laten varen zodat ze die beesten niet meer kunnen harpoeneren. Dat maakt ze goed kwaad maar ja, de jappen hebben nog wat te goed van ons he.

ExtremeExtremist | 20-11-07 | 12:36

@looprekje 20-11-07 @ 12:18
"stompzinnige domheid"
Mwoah, valt bij mij in de categorie 'dubbele ontkenning'. QED, zeg jij dan.. waarop ik me in stilzwijgen zal hullen.

RickH | 20-11-07 | 12:34

Natuurlijk Chileen; gewoon afslachten die walvissen..... en neem dan meteen ook even die laatste restjes tonijn, dolfijn en zeeschildpad mee. Dat piest en poept en neukt maar in onze zeeën waarin we zo graag zwemmen en zo. En vis dan meteen die kabeljauw en haring ook ff meteen weg, hebben we daar ook geen last meer van.Weet je wat? Stoken we de komende twintig jaar ook nog eventjes alle overgebleven aardolie op ( iedereen een Hummer... toch? ) kunnen de toekomstige generaties daar ook geen ruzie meer over maken. Gewoon weer koken op een houtvuurtje, vrouw vangen met een knots en daarna met pijl en boog op jacht. Maar natuurlijk nog wél die Hummer voor de deur... dat dan weer wel.....

Opa-Buiswater | 20-11-07 | 12:32

Laat Fransisco eerst eens een walvisbiefstuk eten voordat hij met dit soort vooroordelen komt jegens de Japanners, Jappen hebben smaak!

Zeurders | 20-11-07 | 12:29

@Violator[xL]
reaguren om het reaguren..
'ik vindt dat een van de twee kemphanen het volledig bij het verkeerde eind heeft!'

ed.. | 20-11-07 | 12:29

De torpedo kwam van ....

azijnseikerT | 20-11-07 | 12:29

@rokershoest 20-11-07 @ 12:23:
Het gaat natuurlijk om de walvissen. Die motten beschermd worden. Als dat toevallig impliceert dat er zo hier en daar een Japonees het tijdelijke voor het eeuwige verruilt dan is dat prijzenswaardig. Maar het gaat natuurlijk in eerste instantie om de walvisjes.

Japanners vangen voor wetenschappelijk onderzoek lijkt me wel passend.

Reinaert | 20-11-07 | 12:28

-weggejorist-

Violator[xL] | 20-11-07 | 12:25

Met een nietsontziende oorlog tegen Japan ben ik het helemaal eens. Laat die wrede gele rakkers eerst maar eens een fatsoenlijke schadevergoeding uitkeren aan de slachtoffers van WW2. Dan zal ik overwegen of ik persoonlijk eindelijk vrede met ze wil sluiten.

rokershoest | 20-11-07 | 12:23

En tegen de stierenvechters natuurlijk!

dr.spin007 | 20-11-07 | 12:22

kan er niet een computerspel gemaakt worden voor die spleetogen? 'whalehunt' ofzo? dan mogen die nauwkijkers in het spel op de meest gruwelijke wijze de walvissen harpoeneren, afslachten, noem het maar op. Maar IRL dienen die rauwe vis-eters wel van onze walvissen af te blijven!!!

Patrick Zweedsey | 20-11-07 | 12:20

namen en rugnummers looprek!

ed.. | 20-11-07 | 12:19

tjongejonge ik blijf me echt verbazen over de stompzinnige domheid van sommige reaguurders hier.

looprekje | 20-11-07 | 12:18

Aangezien er natuurlijk ook geen verschil is in recht op leven tussen een haring en een walvis, is het wachten tot zo'n vega-fundamentalist zich opblaast voor de plaatselijke haringkar.

hekkesluiter | 20-11-07 | 12:14

-weggejorist-

Violator[xL] | 20-11-07 | 12:13

Het is voor het eerst - en het zal ook wel voor het laatst zijn - dat van Jeauleau een punt heeft. Wat mij betreft wordt z'n plannetje uitgevoerd.
-
* Gruwelijke kotshekel aan levertraan en dus walvisjacht heeft *

Reinaert | 20-11-07 | 12:13

Zucht voor de zoveelste keer

Kortzichtig gezwam, heeft niets met links of rechts te maken, maar met de MPP, oftewel spreekbuis voor de zittende macht.
Of wou je de publieke verafgoding van het koningshuis soms links noemen.
Dit soort van oproepjes van Joling moet benadrukken dat hij ozo maatschappij kritisch is, terwijl het gewoon een publieke uitvreter is.

bakoenin | 20-11-07 | 12:12

walvissen eten plankton, plankton zet CO2 om in zuurstof en dus betekent meer plankton meer CO2 reductie en dus moeten alle walvissen dood en dus zijn walvisvaarders goed voor het milieu.

Ejeculator | 20-11-07 | 12:11

Ik ben het er wel mee eens. Knal die Jappen neer. Ze vreten die beesten op en gebruiken het voor "onderzoek". Ik ga toch ook geen Jappen neerknallen omdat ik daar "onderzoek" naar wil gaan doen.

Dit is beter dan de meeste mensen hier die de wereld lekker naar de klote willen laten gaan. Wij krijgen kids die de meeste beesten uit boekjes kennen en niet uit de realiteit. Wij laten ze namelijk allemaal afsterven.

Flipski | 20-11-07 | 12:11

Chileen, wat ben je toch een domme hoer. Wat is er in vredesnaam mis met Japaners noeken? Of was je *voor* Hirohito, of zo?

king gradlon | 20-11-07 | 12:10

Ik ben het altijd NIET eens met de door zichzelf gekroonde Journalist maar in het geval van de Walvissen heeft hij gelijk !
.
PS @ Van Jole: sorry ondanks je eenmalige gelijk blijf je een luster dus........ Neqschot !

Burgerlijke ongehoor | 20-11-07 | 12:08

Is het uitlokken van vijandelijkheden tegen een bevriende natie trouwens niet strafbaar?

Biff Eagleburger | 20-11-07 | 12:05

Eerst dat beest bij Ijmuiden maar even redden
nl.msn.com/

watergeus | 20-11-07 | 12:05

Laten we lateRRRRRRRRRRRRRRR nu niet zeggen....

pruts0r

Sgt. Dickhead | 20-11-07 | 12:03

Hé van Jole!
*middelste vinger opsteekt*

Huub Huub | 20-11-07 | 11:59

Als het natuurlijk sneu om van dit punt, waar waarschijnlijk Cheert het mee eens zou zijn, een links/rechts topic te maken.

Maaier | 20-11-07 | 11:58

Gewoon even stoppen met de aankoop van Japanse producten, als je er mee zit werkt altijd.

Proost

Veldwebel | 20-11-07 | 11:58

Beter gaat Joleaux Knoop In Je Zaddoek presenteren

Klukkluk | 20-11-07 | 11:57

Francisco Franco van Jeauleau? Dikke middelvinger kan die krijgen! Liet ie trouwnes laatst nog even trots zien, zo van; "kijk moeder heb ik gedaan"
En nu staat hij op tafel bij z'n moedertje te huilen dat hij de visjes wil redden, en roept dat daar doden bij mogen vallen. Maar mensen kom op waarom die aandacht? Kinderen roepen hard maar huilen harder...

Fleauxe | 20-11-07 | 11:56

Ach.. die Van Jole.. 'Veel beloven en weinig geven, doet gekken en dwazen in vreugde leven'. Links dus.

vangodlos | 20-11-07 | 11:55

Kijk, daar zit wél wat in: 'Als zij vinden dat ze die diren mogen doden, dan..' Want van wie zijn die beesten eigenlijk en wat geeft die Jappen het recht om ze te doden? Ze zijn net zo veel van hun als van mij. En ik vind dat ze lekker moeten blijven zwemmen, zo simpel is het.

Maar het wrange feit is vooral het ultieme kutsmoesje van die Jappen. terwijl iedereen weet dat de winkels daar vol liggen met walvisvlees blijven ze maar mekkeren onder het mom van 'wetenschappelijke doeleinden'. Ik wil dat laboratorium wel eens zien waar ze 930 dwergvinvissen op de ontleedtafel hebben liggen. Zal me een flinke hal zijn...

looprekje | 20-11-07 | 11:54

Van Jolo heeft geen baard, dat is z'n grote probleem. *Neuriet Jan, Pier, tjoris en Korneel*

Maaier | 20-11-07 | 11:54

@ Chileen
Wat klopt er niet aan de volgende zin: "Laten we laten nu nooit zeggen dat we het niet zagen aankomen..."

Robin Hood | 20-11-07 | 11:53

@M.A.H. 11:48
Inderdaad, als die walvissen en dolfijnen zo slim zijn, waarom laten ze zich dan zo makkelijk afknallen door een stel mafkezen in trage, lawaaierige bootjes?

CoJoNes | 20-11-07 | 11:53

Oh god hebben we die melagomane pillendraaier uit 010 ook weer.

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat Fransisco na het lezen van het bericht over de Japanse walvisvangst niet minder dan 26 minuten stilletjes in een hoekje van zijn appartement heeft zitten huilen. Na een strip Xanax en het verwisselen van een gloeilamp is de grote denker achter Twitter gedoken en heeft zijn plan met al zijn gezaghebbende marketingvrinden gedeeld. "Axie moet er komen, boys! AXIE!" klopte de eloquente quizmaster hysterisch zijn toetsenbord in.

Wanneer zijn de eerste werken van Oorlogshitser Van Jole eigenlijk op Het Vrije Volk te bewonderen?

maakniesaaknie | 20-11-07 | 11:53

Ik heb een nieuwe bumpersticker met de tekst: Ik rem niet voorFrancisco van Jole.

Wat een lul die gozert

hetwordniets | 20-11-07 | 11:53

@stylx

Hoeveel is een koe in je ogen dan waard ? Moet trouwens verschrikkelijk pijn doen, zo'n groot beest in zo'n klein oog.

NLCircle | 20-11-07 | 11:52

Japanners doen ook wat zij willen.... 900 walvissen afmaken voor onderzoek is ook idioot en het slaat nergens op. Vandaar dat daar het aantal Zelfdodingen hoger is dan de rest van de wereld... klootvolk is het gewoon... net als Canada (zeehondenjacht), en IJsland (walsvisjacht) om maar een paar te noemen... Een rund is in PRINCIPE in 1 klap dood als het GOED wordt geslacht... een Walvis / Dolfijn worden gewoon brutaal afgemaakt... Als zo'n beest in 1 x dood is dan heb ik er niet zoveel moeite mee... Maar dit.... is zooo 1853....

Kris | 20-11-07 | 11:50

Die walvissen maken zelf wel uit of ze gevangen worden of niet. Nu gaat FvJ het opeens ongevraagd voor ze opnemen.

M.A.H. | 20-11-07 | 11:48

Toch is het beter om maar geen japse auto's meer te kopen.

Paulussie | 20-11-07 | 11:48

da wizard 20-11-07 @ 11:38

KLopped, de aandacht ligt hier wel vaker bij de boodschapper dan de boodschap. Die kudtjappen moeten gewoon met hun gore pijl en boog van die beesten afblijven, ondanks van Jole

nuckin*futs | 20-11-07 | 11:46

speciaal voor u nogmaals:
www.dumpert.nl...

Behangdelul 20-11-07 @ 11:36

waarom NSFW?? *FAP FAP FAP??

plus, cmon, alleen omdat ze hier te vaak flipper hebben laten zien denken we allemaal dat het schattige beestjes zijn. een dolfijn is evenveel waard als een koe in mijn ogen?

stylx | 20-11-07 | 11:45

LOL!
Ik las: Marianne inzetten tegen walvisvaart......

Huub Huub | 20-11-07 | 11:42

Geweld leidt tot niks. Hoogstens tot meer geweld. Maar één ding lijkt me duidelijk: walvissen hebben net zo veel recht op leven als mensen.

"All tremble at punishment. Life is dear to all. Put yourself in the place of others; kill none nor have another killed."
-- Gautama Siddharta, the founder of Buddhism, 563-483 B.C.

starbuck | 20-11-07 | 11:41

"Het is slechts een schrijvende dorpsgek" moet toch zijn: "Het is een slecht schrijvende dorpsgek"? Nuke the baby whales for Jesus!

Biff Eagleburger | 20-11-07 | 11:39

Jammer dat het van Jole is.
Maar gelukkig kan zelfs deze gek zien dat walvisvagst snel tot het verleden moet behoren.
Dat heeft niets met links of rechts te maken.
Dat heeft te maken onnodig dierenleed.
Boycot Japanse producten,...

da wizard | 20-11-07 | 11:38

We zetten Marianne toch al in?

Flap Drol | 20-11-07 | 11:37

kernwapens worden verscheept voor linkse doelen, niets aan de hand, gewoon doorlopen

lokado | 20-11-07 | 11:37

Francisco is een grappig links mannetje.
Was ook altijd de leukste in de schoolkrant.
Laat hem nou!

spinoza | 20-11-07 | 11:36

De autist in Jeauleaux komt weer omhoog. Who gives a FUCK? Het zijn walvissen, nou en. Ik zie er nooit één, ik eet er nooit één. Wat maakt het mij nou uit of die Jappen ze willen vangen. Dalijk komt de japanse versie van FvJ en die zegt dat ze in Nederland moeten stoppen met het neerschieten van zwijnen op de veluwe.

M.A.H. | 20-11-07 | 11:35

Jullie zeggen nu wel dat Fransisco van Jole voor het gebruik van geweld is... maar is dat eigenlijk wel zo?

sjaakdeslinksesul | 20-11-07 | 11:35

Van Jole; elke vrijdagavond is hij te vangen in de VARA-burelen.

fuckje | 20-11-07 | 11:34

Kan iemand mij dan eerst de toegevoegde waarde van een walvis uitleggen alvorens we tot actie overgaan?

Mosselprikker | 20-11-07 | 11:34

Vindt het nog geeneens zo'n domme opmerking om die wavlisjagers af te knallen.... Of vinden mensen het hier normaal om 1000 walvissen af te knallen voor 'onderzoek' terwijl iedereen weet dat ze het opvreten....10% van die walvissen afknallen :s

Of moet ik iedereen nog even aan het dolfijnen en walvissenafslachtfilmpje herrineren dat onlangs in dumpert stond?

Behangdelul is echt wel rechts, en heeft niet bizar veel op met het milieu, maar dit is toch wel zo onnodig en lomp! Knal die lui maar naar de bodem van de zee!

Behangdelul | 20-11-07 | 11:33

heny huisman,
dolf jansen,
wouter bos...

-1 kansloos... niet de meest sexy mannen.. maar wat weet ik ervan als gast

stylx | 20-11-07 | 11:33

Als GS van Jolo geen aandacht zou geven, zou ie vanzelf doodbloeden me dunkt.

Meneer | 20-11-07 | 11:33

Ik geloof dat de jacht op japanners al 62 jaar gesloten was?

Pluizig Konijn | 20-11-07 | 11:32

Hebben we het over de echte walvissen. grote zoogdieren in de zee, of over die dikke wijven verderop de gang?

Teen | 20-11-07 | 11:32

Wat is die Van Jole toch een pathetisch mannetje. kunnen we de marine niet op hem aftsuren? Volgens mij woont ie naast de Maas dus da's lekker makkelijk.

blikjegrolsch | 20-11-07 | 11:31

Och, laat die Jappen maar hun gaan.
De Wereld gaat toch al zijn ondergang tegemoet. Dit kan er nog wel bij.
==

bebop | 20-11-07 | 11:31

Kan ie niet zelf in zo'n bootje ertussen gaan varen?! Dan doe ik wel effe bellen met die Jappen.
"Schiet maar...... schiet maar gewoon, niemand zal hem missen."

OneandOnly | 20-11-07 | 11:31

Moehahaha,
Van Jole genomineerd voor Meest Sexy Vegetarier van het jaar
www.wakkerdier.nl/sexyvegetarier/manne...
(onderaan de lijst)
Vegeterend wordt hier verward met vegetarisch.

BroncO | 20-11-07 | 11:29

Walvis lacht zich een bult om Van Jole

delmonte | 20-11-07 | 11:29

Walvissen eten zee-lui en drinken onze oceanen leeg... lekker doodt maken.
Wanneer is de laatste keer dat een walvis iets voor jou heeft gedaan?
dacht ik al...

stylx | 20-11-07 | 11:28

Laatste stuiptrekking van de laatste der idealisten. Gelukkig komt over een paar jaar generatie-Breezah aan de macht. Die weten niet eens wat een barricade IS en gaan liever comazuipen dan achter walvisvaarders aan.

AdolfJoling | 20-11-07 | 11:28

Schoenmaker blijf bij je leest. Walwisbescherming is core-business van Greenpeace en WWF. Internetarcheologie de jouwe.

kapotte_stofzuiger | 20-11-07 | 11:27

Laten we laten we nu nooit ???

blikjegrolsch | 20-11-07 | 11:23

Gelukkig is GS nooit te beroerd voor een overdrijvinkje. Of vier.

Niet voor Jan | 20-11-07 | 11:22

Jolo krijgt weer onnodige aandacht. Een dikke anonieme vinger voor hem...

Tommygunner | 20-11-07 | 11:22

Gewoon doorlopen. Die dieren worden slechts gevangen voor onderzoek.

Willianus Wortelus | 20-11-07 | 11:22

Die man is gek in zijn hoofd...

Zeven | 20-11-07 | 11:22

dat anderen moeten zijn te sterven???

blikjegrolsch | 20-11-07 | 11:22

Waarom omschrijven jullie FvJ als journalist?

Patrick Bateman | 20-11-07 | 11:22

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken