Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Microsoft moet gewoon dokken

meidaspelert.jpgDe kogel is door de kerk. Microsoft moet Europa een boete betalen van maar liefst een half miljard euri vanwege misbruik van hun dominante marktpositie. Waarom? Omdat Microsoft volgens onze EU-minister Neelie Kroes een gratis mediaplayer (downloadlocatie) in het besturingssysteem heeft gestopt. Dat is niet eerlijk, want we zouden moeten betalen voor die mediaspeler. Het officiële standpunt van Europa is dat besturingssystemen moeten besturen en geen media mogen playen. De een-na-hoogste Europese rechter heeft zojuist de opgelegde boete goedgekeurd, dus dat betekent dat Microsoft nu naar Europese Hof van Justitie gaat om de boete aan te vechten. Jazeker, M$ bracht een speciale Europese versie van Windows uit, maar dat is een collectorsitem die in een oplage van 1.800 werd verkocht (normale versie verkocht 30 miljoen maal). Een dichtbundel van P. Kouwes doet het nog beter. Lees ook de lange uitleg. Trouwens, niemand weet precies wat er met de opbrengst van die Eu-boete, die M$ al lang heeft betaald, is gebeurd. In de VS heeft Microsoft bijvoorbeeld schikkingen getroffen door scholen te voorzien van splinternieuwe computers, zodat iedereen er nog wat aan had... Ohja, we verkopen de emailadressen van iedereen die zegt dat Linux een serieus alternatief is.

Reaguursels

Inloggen

Linux is een serieus alternatief

Jakster | 17-09-07 | 23:02

zodra het mogelijk is om op i-macs windows documenten te openen is microsoft dood.... apple is zoveel beter... het enige probleem is dat iedereen microsoft heeft en je dus met niemand bestandne kan uitwisselen.... erg vervelend met school/werk/porno/vul maar in

gewoon speciaal ik | 17-09-07 | 22:13

@ mij
lees net dat dat al gepost was
maar goed

HoiIkBenBoy | 17-09-07 | 19:56

en apple met ze kwiktijm dan?

HoiIkBenBoy | 17-09-07 | 19:50

-weggejorist-

Kop Kaaz | 17-09-07 | 17:53

Ik vindt windows toch best aardig werken, draai nu bijna drie jaar probleemloos XP. Wat betreft die extra software, als zij dit erbij inwillen stoppen is dat hun vrij recht, net als het recht de klant hiervoor te laten betalen (vrije marktwerking?).
Wat dan wel discutabel is, is het feit dat je in een winkel nauwelijks een pc kan kopen zonder windows. Wil je geen windows (dan heb je waarschijnlijk meer kennis van zaken) stel je gewoon bij een online computer dealer je eigen pc'tje samen, regel je hier en daar wat andere software en heb je van MS niks van doen.
Dit monopolie gelul is mi. niets meer dan populistisch gelul.

Owja.... ik heb heel lang firefox gebruikt, maar na één of andere vage bug in het programma kan ik geen favorieten meer opslaan. Nu gebruik is weer IE en ben er eerlijk gezegd best tevreden mee. Wat mp3'tjes betreft gebruik ik vanwege mn iPod dan ook iTunes (is geen monopolie geweld van Apple, ze laten slechts hun eigen producten alleen werken met hun eigen software).

randy | 17-09-07 | 17:49

Het zou mooi zijn als er een serieus alternatief zou bestaan. Kan Google niet een mooi OS in elkaar zetten? Hoeft niet gratis, moet wel werken.

Slomo | 17-09-07 | 17:36

neeee, nie linux maar aurox is top

polski | 17-09-07 | 16:52

En dan te bedenken dat de hele Europese Commissie op computers met Windows werkt, waarbij de Media Player is ingebakken. Hoezo boter op het hoofd...

Reykjavik | 17-09-07 | 16:31

Media Player classic! \o/

Ned Flanders | 17-09-07 | 16:24

Haha, mooi zo !
Waar kan ik mijn bankrekeningnummer opgeven voor mijn aandeel in die half miljard euro ?

Prikker | 17-09-07 | 16:02

@koerbagh
Dat is waar maar het gaat nog een stapje verder. Microsoft zorgt er namelijk heel doelbewust voor dat de versie van Windows zonder WMP niet gebruikt wordt. Die mediaspeler levert ze namelijk een heleboel invloed op.
Ze kunnen ermee oorlogen over videoformaten winnen en dergelijke. Die videoformaten kunnen dan zelf licentiegeld opleveren en ook weer worden gebruikt om op andere terreinen winst te behalen.

Gekke Gerritje | 17-09-07 | 15:47

Linux is een serieus alternatief.... voor sommige taken. Laat het kantoorgepeupel alsjeblieft lekker Windozen en linux aan de achterkant zorgen dat de backoffice van de toko redelijk veilig en glad verloopt, in samenwerking met een Windows DC en een M$ fileserver (waarom moeilijk doen als het makkelijk kan).

Oh... en GRATIS media speler (met ingebouwde codecs en voor diverse platformen: www.videolan.org/

Enjoy!

Haaimans | 17-09-07 | 15:45

Ach, die WMP is toch een beetje als de "gratis" Muzzy knuffel, die je helemaal "gratis" krijgt als het Muzzy taal-pakket koopt - een stel paar DVD's en boekjes voor bijna € 200,- www.early-advantage.com/
Tsja, bij zulke bedragen voor het hele pakket, kun je best zeggen "oh en die knuffel die bij elk pakket standaard wordt geleverd, die is helemaal gratis!"

koerbagh ? | 17-09-07 | 15:31

Voor iedereen die hier nu over gekoppelde verkoop van andere producten begint:

1. De meese voorbeelden van jullie gaan over producten van twee verschillende bedrijven.
2. Er is geen sprake van een monopoliepositie.
3. De gekoppelde producten horen echt bij elkaar, in tegenstelling tot veel van de koppelingen die Microsoft maakt.
4. In veel voorbeelden is de invloed op de markt van het gekoppelde product klein en/of die markt is veel minder waard dan de markt van het hoofdproduct.

Gekke Gerritje | 17-09-07 | 14:40

Ik vind het schandalig dat je Harry Potter films moet kijken die geschreven zijn door die Rowling, waarom mag iemand anders die film niet schrijven, ik zeg, oneerlijke concurrentie.

Verder is het schandalig dat ik perse een motor in een nieuwe mercedes moet kopen. Ik kan geen nieuwe mercedes kopen met een nissan motor, Neelie, doe er wat aan.

neemjemoederindemali | 17-09-07 | 14:24

Als IT medewerker ben ik erg blij met de uitspraak. Microsoft houdt al veel te lang innovatie tegen door producten te koppelen. We kunnen slechts dromen hoeveel had kunnen worden zonder Microsoft. Natuurlijk was het 10 jaar geleden goed om eindelijk een 'standaard' te hebben, maar sindsdien is hun technologie niet wezenlijk verbeterd.

ebber | 17-09-07 | 14:22

Dit slaat toch altijd zo erg nergens op. Je wilt toch direct media kunnen player op je niewue pc. Tis niet dat windows andere spelers bloqt als je die zo nodig er op wilt hebben.

M299 | 17-09-07 | 14:15

@JasonX 17-09-07 @ 14:10:
Ik at laatst een pizza, maar daar zaten tomaatjes op die ik niet lekker vind. Die heb ik er toen afgehaald en niet opgegeten, terwijl ik er toch voor heb betaald! Schandlig, ik eis dat Neelie zich met tomaten op Pizza's bezig gaat houden, want het loopt echt de spuigaten uit.

TV Dominee | 17-09-07 | 14:14

@Kyokushinkai 17-09-07 @ 13:59
Dat is een mythe. De prijs van Windows wordt niet direct bepaald door de investerings- en productiekosten.

Het geheel werkt op een hoger plan. Ik heb het al uitgelegd op 17-09-07 @ 10:51

Gekke Gerritje | 17-09-07 | 14:13

BaZisM 17-09-07 @ 11:10

Nee, er zijn geen autoradio's van het merk Mercedes of Audi, maarrrrr zij sluiten wel een deal met een fabrikant om in-dash radio's te leveren; waarmee anderen worden buitengesloten en ik als consument geen keuze heb. Als je wilt, kan je die ingebouwde radio niet eens omwisselen als je wilt. In Windows kan je de player tenminste nog veranderen.

JasonX | 17-09-07 | 14:10

@ openbaarminiserie 17-09-07 @ 13:58

ook zonder voorinstallatie.. zonder enig besturingssysteem... met zo'n verbod in de EU zal MS heus geen Maria prijsje durven vragen aan de consument hoor.. en waarom zouden ze... 99% neemt toch microsoft mja tis net als dat je een auto niet meer met banden mag verkopen.. okay meneer welk merk banden wilt u dr onder en welk merk lampen drin ?? kheb hier zelf net een nieuw systeem in elkaar laten zetten en tadaa met MS.. gewoon omdat t makkelijk is

krem | 17-09-07 | 14:10

dit item bestaat vermoedelijk omdat het op de GS burelen salonfähig gevonden wordt om op de EC te schelden ongeacht de toevallige inhoud van het item. In dit geval echter wel heeeeeel dom, maar goed er zijn altijd wel een paar tv dominees die het slikken.

finnish humor | 17-09-07 | 14:07

MP10 en QT/iTunes zuigen even hard. Alleen maar RAM-slurpende progjes met constant updatemeldingen. En constant in het nieuws dat de beveiliging lekt. Gebruik toch gewoon Foobar of Winamp! Ik zit al tig jaar met winamp classic, werkt al tig jaar goed en graties. Je krijgt er ook geen Genuine Advantage gezeik mee met je illegali OS.

kolojoeris | 17-09-07 | 14:05

Hoe dom en naief kan je zijn: 'MS is zo vriendelijk om Mediaplayer er gratis bij zou doen'. Dat wordt mooi in de kostprijs van Windows doorberekend. Daar betaal je dus voor, ook al gebruik je Winamp ofzo en heb je mediaplayer helemaal niet nodig. Terecht dat dit soort truukjes om mensen te dwingen dingen aan te schaffen die ze niet willen worden aangepakt. En Hoxha, beter eerst even nadenken voordat je gaat roepen (zoals GS wel vaker doet).

Kyokushinkai | 17-09-07 | 13:59

krem @13:48
.
werkt niet. M$ zegt tegen de producenten "jij wil Windows voorinstalleren? oh goed hoor, maar dan op ALLE PC's, dan krijg je kwantumhallen korting. Niet op ALLE PC's? Ook goed, dan betaal je Maria Olsthoorn prijsje per stuks licentie".

openbaarminiserie | 17-09-07 | 13:58

Lang leve de ernst bobbie en de rest cultuur :)

Fonta | 17-09-07 | 13:51

waarom niet de pc producenten aanklagen.. zij dwingen de consument in 99% vd gevallen MS op... een verbod op de verkoop v pc samen met een (gratis ahum) besturingssysteem.. onee dan koopt 99% vd consumenten nog steeds een MS gewoon omdat t lekker makkelijk is... de gewone consument wil helemaal niet shoppen naar een besturingssysteem alleen en dan nog s naar 1 of andere mediaspeler of tekstprogr..

krem | 17-09-07 | 13:48

Hoxha, je snapt er niks van. Doe eens Adam Smith opzoeken op wikipedia. En dat noemt zich professor. Ongezien de tyfus!

jorisvaneil | 17-09-07 | 13:47

Is MicroSuck niet dat bedrijf dat probeert Open Standaarden voor 'Office' dokumenten te bombarderen, zodat de gewone man over 50 jaar nog MS-Office nodig heeft om zijn dokumenten te kunnen lezen?

Lang leve Lotus Notes 8!

Patrick Zweedsey | 17-09-07 | 13:41

Je schijnt het punt maar niet te begrijpen.

Microsoft begeeft zich op een nieuwe markt met product A. Dit product is inferieur aan andere producten, maar met steun van vele andere (onterecht groot geworden) producten van Microsoft weet dit product de markt ten onrechte te veroveren.
Nu is product A toegevoegd aan het leger van ten onrechte dominerende producten en nu helpt product A zelf mee om de dominantie van de andere onterecht groot geworden producten in stand te houden. De macht is nu nog groter en de volgende markt kan nog gemakkelijker veroverd worden.

Uiteindelijk ontstaat een heel netwerk en is er voor concurrenten vrijwel niet tussen te komen. Zolang dit netwerk standhoudt is vrijwel geen innovatie of verbetering nodig en kan er ontzettend veel geld verdiend worden.

Gekke Gerritje 17-09-07 @ 13:20

Hoe kunnen die andere producten nou onterecht groot worden? Doordat ze zo slecht zijn? Als product A zo slecht is, hoe kan het dan helpen de positie van andere producten dan helpen?
En is Winamp niet superieur aan WMP? Is Opera of FireFox niet superieur aan IE? Gaan die bedrijven door MS failliet, of hebben ze door Windows een platform waarop ze hun poducten kunnen verkopen?

TV Dominee | 17-09-07 | 13:38

En Bill Gates betaalt die boete niet zelf, maar jij en ik via de prijs van nieuwe MS produkten, die we tcoh wel gaan kopen bij gebrek aan alternatieven. Goed gedaan Kroes, Bill lacht zich dood en ons leven is weer wat duurder. Domme doos.

Zeddegeizot | 17-09-07 | 13:36

-> Control Panel -> Software -> Remove Windows Media Player -> Are you sure? -> Yes -> Removing Windows Media Player -> Install Media Player Classic met laatste CCCP-codecpack. Klaar is kees.
www.youtube.com/watch?v=CZrr7AZ9nCY

De Vrolijke Kaafir? | 17-09-07 | 13:32

Linux zuigt, Mac OS X is vetkewl. Ik heb hier een iMac Mini staan doet het vrij goed :-)

BrEeZaH bOy | 17-09-07 | 13:30

Gekke Gerritje 17-09-07 @ 13:20 en @ openbaarminiserie 17-09-07 @ 12:33

Het is onbegonnen werk om TV dominees, rabarbekes, Pierke Smuldersen en andere doorgeslagen marktfundi's wat elementaire economie uit te leggen. Het lijken wel haatbaarden.

finnish humor | 17-09-07 | 13:26

@ openbaarminiserie 17-09-07 @ 12:33
LOL , maar eens Smit-Kroes, altijd Smit-Kroes.
Kroes klinkt zo leeg.

Gezellig he? | 17-09-07 | 13:22

@ overVecht 17-09-07 @ 13:00

drie weesgegroetjes en zes onze-vaders en klaar.

toshke | 17-09-07 | 13:21

Je schijnt het punt maar niet te begrijpen.

Microsoft begeeft zich op een nieuwe markt met product A. Dit product is inferieur aan andere producten, maar met steun van vele andere (onterecht groot geworden) producten van Microsoft weet dit product de markt ten onrechte te veroveren.
Nu is product A toegevoegd aan het leger van ten onrechte dominerende producten en nu helpt product A zelf mee om de dominantie van de andere onterecht groot geworden producten in stand te houden. De macht is nu nog groter en de volgende markt kan nog gemakkelijker veroverd worden.

Uiteindelijk ontstaat een heel netwerk en is er voor concurrenten vrijwel niet tussen te komen. Zolang dit netwerk standhoudt is vrijwel geen innovatie of verbetering nodig en kan er ontzettend veel geld verdiend worden.

Gekke Gerritje | 17-09-07 | 13:20

Maar denk je dat MS dit nog eens laat gebeuren? Ze zijn hierdoor een behoorlijk marktaandeel aan verloren.
Dat het 10 jaar heeft geduurd wil nog niet zeggen dat dit korter had geduurd met overheidsingrijpen.

TV Dominee | 17-09-07 | 13:11

@TV Dominee 17-09-07 @ 12:57
"Het feit dat men een hekel kreeg aan MS komt doordat MS geen goede kwaliteit leverde of er een te hoge prijs voor vroeg. Dat je dit "politieke" redenen kan noemen maakt geen bal uit."

De verandering kwam door algemenere politieke zaken, niet specifiek door ontevredenheid over dit onderwerp.

We hebben op dit gebied tien jaar lang veel last gehad en ook nu nog. Dat lijkt me lang genoeg om behoorlijk onwenselijk te zijn.

Gekke Gerritje | 17-09-07 | 13:07

Ach ja, Het is dat Media Player in mijn *kuch*G.R.A.T.I.S.*kuch* versie van windows zit. Ik gebruik het namelijk nooit. Zelfs al open ik een filmpje dat automatisch opent in media player sluit ik dat kudtprogramma af en gooi ik m in de queue van Winamp.

smalltown_cynic | 17-09-07 | 13:01

ik vertrouw nog altijd op mijn cassettebandjes en VHS speler, is dat ook illegaal?

overVecht | 17-09-07 | 13:00

Dat maakt uit omdat het niet de normale gang van zaken is. Het voorbeeld was om iets algemeens te illustreren.
-
Het feit dat men een hekel kreeg aan MS komt doordat MS geen goede kwaliteit leverde of er een te hoge prijs voor vroeg. Dat je dit "politieke" redenen kan noemen maakt geen bal uit.
-
Een vrije markt zonder enige overheidsinmenging? Die bestaat dus niet; ook niet in het - in jou ogen kennelijk - socialistische Amerika. Dat zal wel een reden hebben.
*stapt in de zoveelste Amsterdamse taxi waar hij de chaufeur uit moet leggen hoe te rijden*

Plurkenpap 17-09-07 @ 12:47
Amerika is niet zozeer socialistisch, de ingrepen in hun markt zijn dat wel. Dat ze daar een vrijere markt hebben wil nog niet zeggen dat ze daar echt kapitalistisch zijn. Amerika heeft overigens zo ongeveer de grootste overheid ter wereld.

TV Dominee | 17-09-07 | 12:57

TV Dominee 17-09-07 @ 12:31
Een vrije markt zonder enige overheidsinmenging? Die bestaat dus niet; ook niet in het - in jou ogen kennelijk - socialistische Amerika. Dat zal wel een reden hebben.
*stapt in de zoveelste Amsterdamse taxi waar hij de chaufeur uit moet leggen hoe te rijden*

Plurkenpap | 17-09-07 | 12:47

Ik kocht laatst een iPod en kreeg er gratis oordopjes en een usb-kabel bij. Is toch gewoon niet normaal meer?!!

Meteen Kroes gemaild of ze daar niet ff achteraan kan. Het ondermijnt natuurlijk vreselijk de concurrentiepositie van andere producenten van oordopjes en usb-kabels.
Daarnaast ben ik verplicht een usb-kabel van Apple af te nemen (in de prijs doorberekend) terwijl ik toch altijd een sterke voorkeur heb voor Trust-kabeltjes.

nouweetuwaarom | 17-09-07 | 12:46

Ik zie een P. Kouwes staan, is het weer tijd om te digten?

De God van Empel | 17-09-07 | 12:44

@TV Dominee 17-09-07 @ 12:38
Dat maakt uit omdat het niet de normale gang van zaken is. Het voorbeeld was om iets algemeens te illustreren.

@Rabarberke 17-09-07 @ 12:38
Ik hoop dat je het me dan niet kwalijk neemt als ik je wat betreft dit onderwerp niet serieus neem.

Gekke Gerritje | 17-09-07 | 12:42

Rabarberke @12:35
.
Hoe toevallig! Zie mijn mijmeringen over hardlopers. Zeker kunnen we Microsoft dankbaar zijn. Zelfs als diehard *nix professional durf ik dat nog wel te beamen. Al was het dan jatwerk waar Billy mee on-top kwam maar dat zou weer beetje slap zijn. Waar ik een probleem mee heb is dat M$ al jaren niet meer de markt vooruitsleept naar mijn mening maar zich meer druk maakt om te proberen voorkomen dat iemand langs hun rent.

openbaarminiserie | 17-09-07 | 12:40

@gekke gerritje

Ik heb wel wat beters te doen.

Rabarberke | 17-09-07 | 12:38

@Gekke Gerritje 17-09-07 @ 12:35
Wat maakt het motief van de consument nou uit om over te stappen? De consument is in ieder geval niet gedwongen door een overheid om over te stappen.

TV Dominee | 17-09-07 | 12:38

Linux is gecorrumpeerd. Het enige vrije alternatief voor Windows is OpenBSD.

Rabarberke | 17-09-07 | 12:37

@Rabarberke 17-09-07 @ 12:35
"Zonder Microsoft was Europa net zoiets als Albanie in de 19e eeuw. We mogen die lui wel dankbaar zijn."
Zou je die stelling kunnen onderbouwen?

Gekke Gerritje | 17-09-07 | 12:37

Sommige mensen zeggen wel 'es dat als M$ d'r niet was geweest we nooit zover zouden zijn. Aanvaardbaar denk ik, maar een leuke vergelijking vindt ik altijd om M$ als hardrenner te zien die al vroeg vooruit sprintte en van toen af altijd op kop heeft gelegen. Alleen zijn ze op een gegeven moment achteruit gaan rennen terwijl ze zand aan 't strooien waren in de ogen van hun achtervolgers.

openbaarminiserie | 17-09-07 | 12:36

"Ohja, we verkopen de emailadressen van iedereen die zegt dat Linux een serieus alternatief is."

Hail Caesar! Uitzonderlijk prettig dat dat irritante gekut reeds IN het artikel de nek is omgedraaid.

Neon | 17-09-07 | 12:35

@TV Dominee 17-09-07 @ 12:31
Firefox kon instappen door politieke overwegingen. Opera bestond al die tijd al en was ook beter, maar kwam niet aan de bak.

Gekke Gerritje | 17-09-07 | 12:35

Zonder Microsoft was Europa net zoiets als Albanie in de 19e eeuw. We mogen die lui wel dankbaar zijn.

Als ik me niet vergis bundelt Apple zijn mediaspeler Quicktime ook bij OS X. Moet Apple nu ook een boete betalen? Mevrouw Kroes?

Rabarberke | 17-09-07 | 12:35

Bedrijven in een monopoliepositie hebben zich nu eenmaal aan strengere wetten te houden. Misbruik van een monopoliepositie kan namelijk desastreus zijn voor de vrij markt. Het gaat er niet zozeer om dat Microsoft WMP gratis meelevert alswel dat ze op deze manier een defacto standaard voor media op de markt zetten. Als een bedrijf media online wil zetten zal de druk om voor wma te kiezen erg groot zijn, daar ze weten dat ze daarmee een groot deel van hun publiek kunnen bedienen.

Hetzelfde is destijds gebeurd met Netscape vs IE. IE was, zeker in het begin, een veel slechter produkt dan Netscape, maar het was wel op alle Windows machines (en dus op 95+% van de desktops) aanwezig. Koppel daar de MS webgeneratie software aan vast die veelvuldig gebruik maakte van MS only extentions op HTML en je leek wel gek als je nog Netscape gebruikte. Zonder monopoliepositie is een dergelijke actie niet haalbaar. Vandaar dus ook de anti-kartel wetgeving die extra regels oplegt voor bedrijven in een monopoliepositie. Voor de vrije markteconomie is dat van het grootste belang.

Kroes links? Grapje zeker?

pinokkio | 17-09-07 | 12:34

Gezellig he? @12:28
.
Ze heet trouwens Kroes tegenwoordig, niet meer Smit-Kroes. Heb ik van wikipedia en dan is het dus waar. Loes Kroezepoes.

openbaarminiserie | 17-09-07 | 12:33

@Gekke Gerritje 17-09-07 @ 12:27
Snap je niet dat je met deze stelling juist onze visie onderstreept?
De IE ontwikkeling lag stil. Dit had tot gevolg dat concurrenten als FireFox in konden stappen, doordat die wél innoveerden. MS zal die fout nu niet meer maken en altijd met IE blijven innoveren.
The free market will find it's way.

TV Dominee | 17-09-07 | 12:31

Pierke Smulders 17-09-07 @ 12:26

vrije markt is prachtig, alleen is bekend dat die vrije markt niet altijd goed werkt. Je kunt wel je kop in het zand steken hiervoor maar daar schiet je niet veel mee op.

finnish humor | 17-09-07 | 12:31

TV Dominee @12:25
.
Neuh, dat zie je fout. Het socjalistiese rapalje streeft juist naar giga-grote bedrijven die de rest kunnen zeggen wat ze motten doen. Microsoft is niet het summum van kapitalisme net zoals AT&T dat bijvoorbeeld was hoor. Ook marktkoopmannen moeten zich aan regels houden. Ik snap je argumentatie en d'r is wat voor te zeggen maar ik ben het toch niet met je eensch.

openbaarminiserie | 17-09-07 | 12:30

Nog een opdrachtje voor Nelie Smit-Kroes. Het toeschuiven van baantjes binnen de politiek; Lubbers, Kok, Melkert, Pronk, De Hoop Scheffer.. oeps en dat baantje van Smit-Kroes zelf .... o o .. Nou ja, kan ze altijd weer ergens Burgermeester of CvK worden, toch? Wordt geregeld!

Gezellig he? | 17-09-07 | 12:28

@TV Dominee 17-09-07 @ 12:11
@Pierke Smulders 17-09-07 @ 12:13

Het voorbeeld van Internet Explorer is al een aantal keren genoemd. Tien jaar lang heeft de ontwikkeling van Internet Explorer vrijwel stilgelegen. Tien jaar lang heeft daardoor de ontwikkeling van het web vrijwel stilgelegen.
Ook nu nog zijn veel websites kwalitatief veel slechter dan ze hadden kunnen zijn.

PNG is een beter formaat voor de opslag van plaatjes. Toch wordt het op het web nog steeds zeer weinig gebuikt. Dit komt enkel doordat Internet Explorer er niet goed mee om kan gaan.

De enige reden dat er nu wel ontwikkeling is, is doordat er alternatieven zijn voor Internet Explorer. En die zijn er vooral gekomen door een politieke afweging van veel gebruikers. (Het anti-Microsoft sentiment, en de open source beweging.)

Gekke Gerritje | 17-09-07 | 12:27

@ openbaarminiserie 17-09-07 @ 12:20
Kan mij het schelen hoe die portefeuille genoemd wordt. Ik prefereer de vrije markt, waarin elk bedrijf zelf mag uitmaken welk product het levert, boven dat van een of andere vorm van fascisme, waarin bepaalde bedrijven lonken naar privileges via de politieke machthebbers.

Pierke Smulders | 17-09-07 | 12:26

er mist een belangrijk woord in dit bericht van GS: Monopoly

MS heeft een monopoly posititie en maakt daar misbruik van. Als ze geen monopoly hadden dan mochten ze wel gewoon hun eigen mediaplayer leveren...

DohnJoe1 | 17-09-07 | 12:26

Mircosoft heeft een dominante machtspositie. Dat zij ze gegund. Maar het heeft gevolgen voor de strategieën die ze mogen toepassen. Een aantal van die strategieën zouden nl kunnen betekenen dat innovatieve concurrenten (zoals netscape) de nek omgedraaid worden en niet omdat ze slechter of duurder dan M$ zijn. M$ is dan niet succesvol door 'competition on the merits' maar door illegale handelingen te verrichten.

Dus alle simpeltons die lopen te schelden op stelende linkse overheden en rechtbanken (Kroes is inderdaad ook heel links), denk eerst een ff na. En de boete komt ten goede aan de afdrachten lutsers.

finnish humor | 17-09-07 | 12:26

Oja, natuurlijk. Apple Quicktime, aka "Persistent PC-killer."

Xixulon Gralgrathor | 17-09-07 | 12:26

doskabouter @12:19
.
haha, bring it on. Geen centje pijn voor mij! Alleen nog maar meer headhunters bellie doen naar openbaarminiserie!

openbaarminiserie | 17-09-07 | 12:25

Dit is zo kapitalistisch als het maar kan.

openbaarminiserie 17-09-07 @ 12:20
-
Een overheid die ingrijpt in de markt is zo socialistisch als maar kan en heeft niks met kapitalisme te maken. Een markt waar een overheid ingrijpt is per definitie niet vrij.

TV Dominee | 17-09-07 | 12:25

Oh wacht, M$ Gaat Google helemaal kapodt maken da's waar ook.

openbaarminiserie | 17-09-07 | 12:24

Dan toch maar allemaal aan de Google Apps.

openbaarminiserie | 17-09-07 | 12:22

@ redactie, stop eens met Microsoft M$ te noemen. Dat hebben we ook wel gehad. Ik ben eens zo dom geweest een iPod te kopen en en zit met dat trage iTunes opgescheept. Toen had ik een crash van mijn externe harde schiijf waar alle muziek op stond. Baal daar hard van, want ik kan niets meer met die iPod, want die is geen back-up. Kan de muziek daarop niet eens meer via mijn PC afspelen.
Die boete is echt belachelijk trouwens......

me,myself and IK | 17-09-07 | 12:22

"laag genoeg houden om het monopolie te behouden" is niet het zelfde als het beste produkt voor de laagste prijs ......

Plurkenpap 17-09-07 @ 12:16
Ja, dat klopt, maar het betekent wel dat gelijkwaardige producten tegen een lagere prijs dan meer verkocht worden of dat producten die een betere kwaliteit bieden voor dezelfde prijs meer verkocht worden.

TV Dominee | 17-09-07 | 12:21

Pierke Smulder @12:13
.
Ja hallo zeg, we hebben het hier wel over de portefeuille van MEDEDINGING hoor! En dit gaat over mededinging, ik snap niet waarom jij dat 'eng' vindt. Zelfs in de VS worden monopolie posities bestreden omdat het al algemeen bekend is dat monopolie posities slechts zijn voor de markt. Dit is zo kapitalistisch als het maar kan.

openbaarminiserie | 17-09-07 | 12:20

Binnenkort gaan alle Europese M$ bestuurde computers op soewart. Overigens is de monopolipositie van Gates nooit meer terug te draaien. We hebben het met zn allen laten gebeuren. Er is ook nog nooit een besturingssysteem voor clients geweest wat M$ heeft kunnen overtreffen. Als dat zo geweest was dan had M$ die positie niet gehad. (JA mijn webservers draaien ook op Linux!)

doskabouter | 17-09-07 | 12:19

jan modaal8813 17-09-07 @ 12:13

*zucht*

apple heeft geen dominante machtspositie in mededingingsrechtelijkr zin. Ze zouden dat in de tokeosmt best kunen krijgen op deelamrtken. Dat is overigens niet verboden. Dus het geblaat over straffen van succesvolle ondernemingen is lulkoek. Wel heeft het gevolgen voor wat wel en niet mag.

finnish humor | 17-09-07 | 12:18

Elk zichzelf serieus nemend OS wordt geleverd met een mediaspeler. Als ik Neelie was zou ik Ubuntu, OS x, en die andere meuk ook maar een fijne boete sturen. DOS ruleert weer zoals vanoudsch

Hottestbrain | 17-09-07 | 12:17

Een aanbesteding met slechts 1 inschrijver kan ook niet echt als een succes worden aangemerkt .....

Plurkenpap | 17-09-07 | 12:17

TV Dominee 17-09-07 @ 12:11
"laag genoeg houden om het monopolie te behouden" is niet het zelfde als het beste produkt voor de laagste prijs ......

Plurkenpap | 17-09-07 | 12:16

Als je alleen maar Windows kent, dan zeg je al snel wow!

Wouterr | 17-09-07 | 12:16

Uiteindelijk zijn het wel weer de gebruikers die er voor op mogen draaien. De boete wordt in de productprijs verrekend (en en hoop bedrijven zitten toch echt vast aan M$), dus wat schieten we nu eigenlijk op met dit soort boetes?

Zeurders | 17-09-07 | 12:16

@finnish humor 17-09-07 @ 11:18

"Apple geen serieuze machtspositie???" Mijn god.. ik geen naast google en apple geen ander bedrijf dat zoveel macht heeft over zijn gebruikers..

jan modaal8813 | 17-09-07 | 12:13

@Gekke Gerritje 17-09-07 @ 12:06
Nee hoor je hebt alleen aangegeven hoe Microsoft zo dominant is (geworden). slechtere producten? Elke nieuwe versie van windows is altijd nog beter dan de vorige. Dat de technologische ontwikkeling daar ook aan meehelpt doet daar niks aan af.

En ik heb niks tegen Sun hoor. Dat ze aangifte doen is nog wel te begrijpen. Dat de EU toehapt en zich met het bedrijfsleven bemoeit, dat vind ik wel 'eng'.

Pierke Smulders | 17-09-07 | 12:13

c0r3y 17-09-07 @ 12:02
De gemiddelde gebruiker heeft kwa integratie niet meer nodig dan compatibiliteit van bestandsformaten en om kunnen gaan met een windows-netwerk. Desgewenst is zelfs voor Novell-netwerken de nodige software te vinden.
Dus: wat voor integratie wens jij te zien?
Qua support: heb je een punt, en een goed punt. Een paar bedrijven zijn daar inmiddels handig op ingesprongen door office-gerichte versies van linux te leveren inclusief support.

Xixulon Gralgrathor | 17-09-07 | 12:12

Als je honderdduizenden manuren hebt geinvesteerd in een product dat werkt op Microsoft-technologie dan buig je niet zomaar even om. Je zou dan al je eerdere inspanningen weggooien. Dus ga je door. En dus wordt de lock-in alleen maar groter en blijft de Microsoft-technologie dominant.

Gekke Gerritje 17-09-07 @ 11:46
-
Dat klopt, maar is dat ook nadelig voor de consument? Denk je dat Microsoft dan zomaar kan stoppen met innoveren? Maakt het wat uit of 1 bedrijf innoveert, of dat 10 bedrijven dat doen wanneer het resultaat hetzelfde is?
-
Samsung is betrokken bij één van de grootste bedrijfsschandalen in de Amerikaanse geschiedenis. Het Japanse bedrijf heeft bekend dat ze van 1999 tot 2002 zijn monopoliepositie heeft misbruikt en wereldwijd de prijs van dram-geheugen kunstmatig hoog heeft gehouden.
Monopolie=geen concurrentie= consument wordt gepiepeld ....

Plurkenpap 17-09-07 @ 12:04
-
Kennelijk was de prijs niet hoog genoeg om nieuwe concurrenten de markt in te drijven, dus was de kunstmatig hoge prijs gerechtvaardigd. Een monopolie moet zijn prijzen laag genoeg houden om het monopolie te behouden. De consument heeft hier dus wel voordeel bij.

TV Dominee | 17-09-07 | 12:11

opensource 4ever alleen linux zuigt hard!
Die computer nerd die aan linux werken moeten eens wat meer rippen van windows!

Haas82 | 17-09-07 | 12:07

@Pierke Smulders 17-09-07 @ 11:56

"Monopolies kunnen alleen misbruikt worden wanneer de concurrentie verboden wordt danwel allerlei idiote regels opgelegd krijgt vanuit de politiek. In een vrije markt is dat niet het geval."
Wat een onzin. Ik heb toch aangegeven hoe Microsoft haar monopolie misbruikt en hoe dit tot slechtere producten voor de klant leidt. Dat heeft niets met een verbod van concurrenten of met idiote regeltjes te maken.

Over Sun. Ik had je de eerste keer niet helemaal begrepen. Ik dacht dat je bedoelde dat Sun ook iets fout deed en er gewoon mee weg kwam. Nu blijkt dat je het al 'eng' vindt als Sun aangifte doet. De EU handhaaft gewoon haar eigen regels. In andere landen waren het andere bedrijven die de aanzet gaven.

Gekke Gerritje | 17-09-07 | 12:06

Pierke Smulders 17-09-07 @ 11:56
1 voorbeeldje van velen:
Samsung is betrokken bij één van de grootste bedrijfsschandalen in de Amerikaanse geschiedenis. Het Japanse bedrijf heeft bekend dat ze van 1999 tot 2002 zijn monopoliepositie heeft misbruikt en wereldwijd de prijs van dram-geheugen kunstmatig hoog heeft gehouden.
Monopolie=geen concurrentie= consument wordt gepiepeld ....

Plurkenpap | 17-09-07 | 12:04

Zeddegeizot 17-09-07 @ 11:54
iTunes is ook gratis. En stukken beter. (heb per ongeluk op 't uitroepteken naast je naam geklikt dat was niet de bedoeling... blont...)

banu | 17-09-07 | 12:03

@ Xixulon Gralgrathor

Heeft Debian
serieuze integratie met een Windows omgeving?

Denk het niet. En dat heb je nu gewoon nodig WANT alle bestaande omgevingen op KA gebied zijn Microsoft.

Debian is een fantastisch systeem (ik draai het op mijn desktop) maar voor het bedrijfsleven (hosting bedrijven daargelaten) niet interessant.
Geen support.
Geen integratie met huidige infra.
--> exit.

Wat ik zie is dat steeds meer virtualisatie bestaat op basis van Linux, daarop draaien dan terminal servers van MS en thin clients (en dit zijn in steeds groter worden tempo, linux machines) interpreteren dat.
M.b.t. (para) virtualisatie en server based computing gaan we naar een model toe waarbij enkel de gevirtualiseerde terminal server van Microsoft is.
m.b.t. support en compatibaliteit is er geen enkel argument om voor thin clients en voor het "host OS" (Waarop de virtuele machines draaien) in de toekomst nog voor Microsoft te kiezen.

c0r3y | 17-09-07 | 12:02

*installeert dan toch maar freebsd ipv linux*

Abugreip | 17-09-07 | 11:58

@ D3fix 17-09-07 @ 10:30
Kunnen we dan ook meteen het internet ontmantelen en weer lekker BB's gaan afstruinen.

1sokkie | 17-09-07 | 11:58

@Gekke Gerritje 17-09-07 @ 11:50
uit nieuwsbericht op nu.nl: "Het conflict tussen 'Brussel' en Microsoft begon in december 1998 toen een concurrent van Microsoft, Sun Microsystems, bij de Europese Commissie klaagde over de dominante marktpositie van het bedrijf van oprichter Bill Gates."

Monopolies kunnen alleen misbruikt worden wanneer de concurrentie verboden wordt danwel allerlei idiote regels opgelegd krijgt vanuit de politiek. In een vrije markt is dat niet het geval.

Pierke Smulders | 17-09-07 | 11:56

"Waarom? Omdat Microsoft volgens onze EU-minister Neelie Kroes een gratis mediaplayer (downloadlocatie) in het besturingssysteem heeft gestopt."_
Guttegut, wat een boef die Bill Gates, zomaar gratis iets weggeven....

Zeddegeizot | 17-09-07 | 11:54

E-cards 17-09-07 @ 10:22
Linux een serieus alternatief voor MS Windows? Komop man, Windows doet bij mij niet eens mee in de vergelijking. Bij mij gaat de keuze tussen MacOS en Debian.

Xixulon Gralgrathor | 17-09-07 | 11:53

@Pierke Smulders 17-09-07 @ 11:45
Het is monopoliemisbruik. Het is verboden.
Noem het hoe je wilt.

Je hebt het over Sun. Vertel mij welk monopolie Sun bezit en hoe ze er misbruik van maken. Zonder feiten is het een losse flodder.

Gekke Gerritje | 17-09-07 | 11:50

windhoos dankt zijn populariteit voornamelijk aan de illegale copieën...

van dal | 17-09-07 | 11:50

oei, typfoutje; marktstrategie ....

Plurkenpap | 17-09-07 | 11:49

Als de "vrije" markt echt zo goed werkte draaide iedereen toch OS-X .... MS heeft het kwalitatief beste systeem er met haar "marktstragegie" steeds onder kunnen houden.

Plurkenpap | 17-09-07 | 11:47

"Linux is een serieus alternatief."

Nog niet voor de KA-desktop.
Alhoewel Novell goede dingen doet op het moment.

Geloof me, op dit moment zijn thin-clients het beste wat Linux is overkomen.
Kleine goedkope machines met een licht, gratis OS erop die enkel ICA hoeft te interpreteren en een browser moet kunnen draaien. (m.b.t. Citrix)

c0r3y | 17-09-07 | 11:47

@TV Dominee 17-09-07 @ 11:37
Als je honderdduizenden manuren hebt geinvesteerd in een product dat werkt op Microsoft-technologie dan buig je niet zomaar even om. Je zou dan al je eerdere inspanningen weggooien. Dus ga je door. En dus wordt de lock-in alleen maar groter en blijft de Microsoft-technologie dominant.

Gekke Gerritje | 17-09-07 | 11:46

@Gekke Gerritje 17-09-07 @ 11:36
Zucht maar. Jij noemt het macht, ik noem het goede marktstrategie. Het is ook natuurlijk niet eerlijk dat de concurrentie ook zo hard hun best moeten doen. Maar goed, Sun Microsystems heeft blijkbaar de wetgever (EU) achter zich staan. Dat is pas macht, en veel gevaarlijker bovendien.

Pierke Smulders | 17-09-07 | 11:45

Gekke Gerritje 17-09-07 @ 11:19
Je hebt gewoon gelijk gerritje ....

Plurkenpap | 17-09-07 | 11:45

Volgens mij is het heel erg simpel...

In 1776 zei ene Adam Smith het volgende:
* In een competitieve markt zal de waarde van het product overgedragen worden van de leverancier naar de klant.
* In een competitieve markt zal iedere leverancier gedwongen worden te innoveren en een betere kwaliteit te leveren tegen lagere prijzen.

Aangezien Microshit de concurrentie zowat weggedrukt heeft hoeft het zich niet meer aan de economische wetten te houden.
Het bewijs voor bovenstaande is het wegdrukken uit de markt van Netscape, en vervolgens jaaaaaren niets doen (IE6) totdat er eindelijk weer concurrentie opduikt in de vorm van FireFox. En hé, nu volgt er wel een innovatie van Microshit in de vorm van IE7.

En wie is de winnaar hiervan? De consument; die heeft na jaren en een alternatieve browser, en meer kwaliteit...

R?ckspittert | 17-09-07 | 11:44

Linux is een serieus alternatief. Mijn workstations zijn overal Fedora Core. Zo; 'k heb 't gezegd. En mijn emailadres is toch al viezer dan een thaise hoer, dus whatever. Oh, en MacOS is ook een serieus alternatief (daar heb ik er ook al twee van). En voor die twee mensen in de hele wereld die nog OS/2 draaien: jullie hebben ook een serieus alternatief onder je vingers zitten. Oh, en de *BSD familie is ook een serieus alternatief. Heb ik nog iemand niet bedacht ? Mensen die op CDE en motif op Solaris zitten te browsen; jullie hebben ook een serieus alternatief.

Niet voor Jan | 17-09-07 | 11:42

@ musclehedz

Amen.
Het is belachelijk en de EC zijn een stelletje jankerts plus zo hypocriet als ht kan.
Microsoft mag in haar OS stoppen wat ze wil.
Dit is toch exact dezelfde discussie als destijds met Netscape?

En wat is WEL en wat is NIET onderdeel van een OS eigenlijk? En wie gaat dat bepalen? daar wil je toch helemaal geen regels voor?

Kijk, als een KPN een "local loop" in bezit heeft omdat het een geprivatiseerd overheids bedrijf betreft en dat er daarom geen concurrentie kan bestaan op het koperdraatje, dan moet daar verandering in komen, maar dat is met Microsoft helemaal niet het geval. KANSEN GENOEG om Microsoft naar de kroon te steken.

De ICT markt binnen het bedrijfsleven heeft een verschuiving richting server-based computing en virtualisatie, dat is heel erg positief voor de concurrentie van MS omdat de focus van de gevestigde desktop af gaat naar de server toe. Gebruikers binnen bedrijven krijgen steeds meer een "thin client" die in hoge mate OS onafhankelijk is. Daar zit de echte dreiging voor MS op korte termijn, want die thin clients met een open-source OS erop zijn nog weer goedkoper en werken prima. (ze worden al verkocht as we speak)

c0r3y | 17-09-07 | 11:37

De positie van Windows verstevigt de positie van de ontwikkelomgevingen en de positie van de ontwikkelomgevingen verstevigt die van Windows. Als de concurrenten dood zijn kan de prijs van beide omhoog. Het gevolg op de lange termijn is slechtere producten die meer kosten.

Gekke Gerritje 17-09-07 @ 11:19

Als ze de prijs omhoog gooien zonder tegelijkertijd de kwaliteit te verhogen bieden ze nieuwe concurrenten de kans om in de markt te stappen.

TV Dominee | 17-09-07 | 11:37

@Pierke Smulders 17-09-07 @ 11:30
Zucht.

Microsoft wint omdat ze hun macht op allerlei andere terreinen inzetten. Hetzelfde product zou niet slagen als een ander onafhankelijk bedrijf ermee komt. De reden is dus niet dat de consument voor het product kiest.

Gekke Gerritje | 17-09-07 | 11:36

@da wizard 17-09-07 @ 11:33
haha, misschien werkt het wel. Zolang Kroes er maar niet aan mee doet.

Pierke Smulders | 17-09-07 | 11:35

Linux is een serieus alternatief!!

Sjakie Snel | 17-09-07 | 11:34

@Pierke Smulders 17-09-07 @ 11:30
Standaard porno op je Linux dus verkoopt beter...

da wizard | 17-09-07 | 11:33

Gekke Gerritje 17-09-07 @ 11:20
Ik begrijp inderdaad niet wat het probleem nu is. De marktpositie van Microsoft is vooral vervelend voor de concurrentie, blijkbaar niet voor de consument.
Uit jouw post @ 10:51 maak ik ook op dat je kwaliteit belangrijk vindt. Is natuurlijk ook zo, maar de consument heeft vaak hele andere wensen. Gebruikersgemak bijvoorbeeld, of omdat iedereen het heeft.
VHS (videobandjes, lang geleden) heeft uiteindelijk ook de concurrentie weggevaagd, niet omdat het beter was, maar omdat daar nou eenmaal de porno op uitkwam. Is gewoon een goede marktstrategie.

Pierke Smulders | 17-09-07 | 11:30

finnish humor 17-09-07 @ 11:25

Dat weet ik zeker ja. Nooit een rechtzaak bijgewoond in Nederland ? Walgelijk hoe die linkse trollen met lage sociale celstraffen gooien zonder goede motivering. Er is ook totaal geen toezicht op de rechtspraak. Ze doen maar waar ze zin in hebben, hoe achterlijk en onrechtvaardig ze ook bezig zijn.

musclehedz | 17-09-07 | 11:29

@Pierke Smulders 17-09-07 @ 11:21
Nee, ik wil korting als ik die radio niet neem...

da wizard | 17-09-07 | 11:29

musclehedz @11:27
.
Tja maar EU boycotten mag M$ weer niet dus. WTO afspraken enzeau!

openbaarminiserie | 17-09-07 | 11:29

Laten we gewoon weer alles schrijven, gezellig met het gezin mens erger je niet spelen, en porno gewoon weer op videoband huren. Net als vroegah

Rest In Privacy | 17-09-07 | 11:28

@musclehedz 17-09-07 @ 11:23:
Je haalt Linux als OS en een Linux-distributie door elkaar. Moet je niet doen.
-
Linux als OS is op zich behoorlijk compact en naar eigen smaak te strippen of op te leuken. Distro's zitten vaak vol met (alternatieve) windowmanagers, applicaties, da's heel wat anders.

Reinaert | 17-09-07 | 11:27

zo is dat musclehedz! Helpen dat monopolie van Microsoft, ik vaar er financieel heel wel bij dat Microsoft nog steeds geen stabiele serverproducten kan leveren gecombineerd met het feit dat door het Microsoft monopolie op de desktop er slechts weinig goede *nix snapperts zijn. Tweeoog in het land der blinden, haha.

openbaarminiserie | 17-09-07 | 11:27

+ het feit dat je niet geforceerd bent om het te gebruiken. Ik gebruik tientallen andere mediaplayers omdat ze simpelweg beter zijn.

maarja we hebben bij die EU te maken met digibeten 1ste klas

weer een reden om anti-eu te zijn.

Als ik van microsoft was dan zou ik ze in hun face uitlachen. Boete ongedaan maken of europa gaat ten onder door een boycot vanuit microsoft.

musclehedz | 17-09-07 | 11:27

musclehedz 17-09-07 @ 11:23

U raaskalt, links rechtbanken, hahaha je moest eens weten.

finnish humor | 17-09-07 | 11:25

tja

F*ck | 17-09-07 | 11:23

Echt een waardeloze hypocriete organisatie die EU met die linkse rechtbanken. Waarom nou alleen zeiken over media player?

Waarom niet gelijk goed je werk doen en ook de volgende componenten meepakken in de aanklacht:

*Text editors
*Voice recording
*Zoom hulpprogramma
*telnet client
*Browsers

En zo kan ik nog wel een half uur doorgaan.

En ondertussen mogen andere OS'en vrolijk alles erin proppen wat ze maar willen. Kijk maar naar linux waar nog veel meer software in zit.

Heel slim EU om succesvolle bedrijven af te straffen. Lijkt de Nederlandse regering wel.

musclehedz | 17-09-07 | 11:23

@ da wizard 17-09-07 @ 11:19
Dus moet het autofabrikanten verboden worden om nog een radio bij je auto leveren?

Pierke Smulders | 17-09-07 | 11:21

media player classic roeleert...

Kerby | 17-09-07 | 11:21

Ik hoor Breinstein net zeggen dat je beter Linux kunt nemen.

doorduiker | 17-09-07 | 11:20

@Pierke Smulders 17-09-07 @ 11:13
Lees nou eens wat beter, want je begrijpt mijn punt niet.

Gekke Gerritje | 17-09-07 | 11:20

TV Dominee @11:11

hah! Ik heb nog onlangs een faptop bij mediamarkt gekocht joh. Wat boeit mij dat nou dat daar idioten rondlopen? Ik weet gelukkig zelf wel waar ik het over heb :) Baal er wel een beetje van dat ik daardoor ook geld aan M$ heb geschonken maar zoals ik eerder al zei, laat M$ wat mij betreft die desktop maar houden. Meeste eindgebruikers zijn toch shit-in shit-out die niet eens willen leren. En het blijft grappig om met M$ server administrators samen te werken soms, ik lach me geregeld in een deuk.

openbaarminiserie | 17-09-07 | 11:20

Gewoon VLC gebruiken, werkt probleemloos onder Windows, OS X en Linux.

wapenfeit | 17-09-07 | 11:20

Als ik een auto koop wil ik ook zelf mijn radio uitkiezen...

da wizard | 17-09-07 | 11:19

@TV Dominee 17-09-07 @ 11:11
Het gaat erom dat ze dit gebruiken om de positie van Windows te versterken. En om de positie van andere Microsoft technologieën te versterken. Men gebruikt het voor ongerelateerde zaken, waardoor concurrenten op die gebieden ten onder gaan en producten met betere kwaliteit dus geen kans hebben.

De positie van Windows verstevigt de positie van de ontwikkelomgevingen en de positie van de ontwikkelomgevingen verstevigt die van Windows. Als de concurrenten dood zijn kan de prijs van beide omhoog. Het gevolg op de lange termijn is slechtere producten die meer kosten.

Gekke Gerritje | 17-09-07 | 11:19

@jan modaal: dan was ik helemaal uit mijn pan gegaan hehe

banu | 17-09-07 | 11:18

Dan stappen we toch allemaal over op FreeBSD??
(en voordat je aan het verkopen gaat: BSD!=Linux)

ikweetgeennicknaam | 17-09-07 | 11:18

jan modaal8813 17-09-07 @ 11:14

het verschil is dat apple geen dominante machtspositie heeft.

finnish humor | 17-09-07 | 11:18

openbaarminiserie 17-09-07 @ 11:09
Godver, toch eens verder klikken dan mn neus lang is.
Tsja, de MediaMarkt verkoopt voornamelijk met werknemers die het niveau hebben van hun eigen klanten, ik neem dus aan dat jij nooit een laptop zal kopen bij de MediaMarkt?

TV Dominee | 17-09-07 | 11:16

Ik ben benieuwd of de reaguurders eenzelfde mening was toebedaan wanneer apple dezelfde boete krijgt opgelegd vanwege qicktime in safari of koppeling itunes>ipod..

jan modaal8813 | 17-09-07 | 11:14

Dit is een lange slepende zaak (jaren) die voortkomt uit de ontdekking dat MS in het verleden opzettelijk code in het OS implementeerde die bepaalde programma’s van 3e partijen liet vastlopen. Deze zaak kwam pas goed aan het rollen tijdens de hoogtijdagen van Netscape. Aangezien in die dagen MS weldegelijk een monopolie had op de OS markt voor kloon PC’s & merk PC’s remde dit gedrag van MS de ontwikkeling van software door 3e partijen. En dat is de kern van de zaak. Door de lange looptijd van de zaak en de marktwerking die door de gedragsverandering van MS is veroorzaakt lijkt de straf niet van deze tijd. En dat klopt, het gaat om gedragingen uit het verleden.

nl0raf | 17-09-07 | 11:13

@Gekke Gerritje 17-09-07 @ 11:05
Ja dus? zoals ik al zei, de consument zal wel een reden hebben om windows te kopen. Als die reden spelletjes spelen is, het zij zo. Als jij vindt dat je gedwongen wordt om windows te kopen, dan moet je het probleem toch echt bij jezelf zoeken.

Pierke Smulders | 17-09-07 | 11:13

@openbaarminiserie 17-09-07 @ 11:00
Ik bekijk het gewoon vanuit een algemeen perspectief. Zelf gebruik ik ook Windows. En een typische open-source-fan ben ik ook al niet.

Ik vind het alleen jammer dat de technologische vooruitgang op sommige punten lijdt onder de macht van Microsoft.

En verhalen over dat zielige Microsoft die vaak als reactie komen op dit soort berichten zijn onterecht.

Gekke Gerritje | 17-09-07 | 11:13

openbaarminiserie 17-09-07 @ 11:11

Ik zou de Mediamarkt voor zo iets ook niet binnenstappen hoor..... Lol

Normaalstijlloos | 17-09-07 | 11:12

Mediaplayer? Heb je toch helemaal niet nodig. iTunes (rulez!), Quicktime!

banu | 17-09-07 | 11:12

Media Player 10 is achterhaald, Heb hier Zinloos Vista

V irusses,
I ntruders,
S pyware,
T roians and
A dware

Met Zinloos Media Player 11. (Is trouwens vereist om Media center fatsoenlijk te kunnen gebruiken, is namelijk een toevoeging op Media Player)

Mastermattie | 17-09-07 | 11:12

wat uit dit bericht hooguit blijkt is dat prof hoxha of hij zijn titel moet inleveren of althans dat hij die titel niet verdiend heeft door zich in mededingingsrecht te verdiepen. Zal wel wat vaags zijn als cunnilinguistiek, vermoed ik

finnish humor | 17-09-07 | 11:11

@Gekke Gerritje 17-09-07 @ 11:05
Microsoft heeft programmeertalen en ontwikkelomgevingen uitgebracht en moedigt ontwikkeling daarmee enorm aan.
.
En wanneer ze dat niet doen gaat de kwaliteit omlaag, waardoor OpenGL meer kans maakt. Wat is er zo verkeerd aan dat de kwaliteit hoog word gehouden?

TV Dominee | 17-09-07 | 11:11

Normaalstijlloos @11:07

Nou da's dan lang niet gek! Had ik ook moeten proberen toen 'klaatst een laptop kocht maar ik wilde de mediamarkt boy geen stuip bezorgen LOL.

openbaarminiserie | 17-09-07 | 11:11

@JasonX op 17-09:

Ken jij een autoradio van het merk Mercedes of Volkswagen...?

BaZisM | 17-09-07 | 11:10

FF kort door de bocht, dit is eigenlijk vrij helder, het gaat om bundelen van software door een monopolist.

Niemand (meer dan 90% van gebruikers heeft Windows) zal de moeite nemen om van deze standaard (Windows) af te gaan wijken en extra leertijd in het snappen van andere besturingsprogramma's. Leertijd= geld.

Door een bundeling met Windows kan Microsoft dus haar machtspositie in besturingssystemen naar alle andere add-ons doorvoeren door deze add-ons 'gratis' (door kruissubsidie van haar besturingssysteem) aan te bieden.

Zo kan Microsoft alle ontwikkeling naar zich toetrekken en alle concurrentie smoren en daar is niemand bij gebaat.

Microsoft moet het mogelijk maken dat andere software ook compatible is met Windows en geen bundel aanbieden.

Rest In Privacy | 17-09-07 | 11:10

TV Dominee @11:07

Uhh da's een site die voor het gemak samenvat op welke laptops je Linux kunt draaien en wat de ervaringen daarmee zijn. Ik zie het al voor me, ik ga naar de Mediamarkt (die ook op die site staat) en vraag ze 'doet u mij maar een Linux laptop mijnheer!'

Haha, de zaadvragende ogen van die pukkelige verkopert kan ik me zo levendig voorstellen.

openbaarminiserie | 17-09-07 | 11:09

openbaarminiserie 17-09-07 @ 11:03

Hij werd aangeboden met een OEM versie van Vista ( Home Premium meen ik ).
Dit werd keurig van de prijs afgetrokken, dacht rond de 130 euri.....

Normaalstijlloos | 17-09-07 | 11:07

@openbaarminiserie 17-09-07 @ 11:03
Ze zijn niet de enige die linux op laptops aanbied.
www.linux-laptop.net/

TV Dominee | 17-09-07 | 11:07

Wel leuk die boete maar die wordt uiteindelijk door de consument weer betaald.

krommeteen | 17-09-07 | 11:05

Eindelijk gerechtigheid. Oja en Linux dat heerscht.
Mijn nieuwe pc zal daar ook mee uitgerust worden.

Squirrel Men | 17-09-07 | 11:05

@Pierke Smulders 17-09-07 @ 10:51
Men koopt Windows omdat programma's en spellen het anders niet doen. En spellen doen het anders niet omdat ze met DirectX werken. En DirectX werkt alleen goed met Windows. En Microsoft heeft DirectX (Direct3D) uitgebracht en moedigt het gebruik aan omdat dan niet OpenGL wordt gebruikt, welke wel cross-platform is.

Microsoft heeft programmeertalen en ontwikkelomgevingen uitgebracht en moedigt ontwikkeling daarmee enorm aan. Men stelt documentatie beschikbaar en voorbeeldcode, men financiert sommige projecten. Er wordt vooral ook gezorgd dat de uiteindelijke programma's gebuik maken van OS-specifieke functies. Gevolg, het programma zit vast aan Windows en de gebruikers van het programma dus ook.

Gekke Gerritje | 17-09-07 | 11:05

Normaalstijlloos @11:00
.
Oh werkelijk? Nou da's mooi. Wat was het prijsverschil als ik vragen mag?

openbaarminiserie | 17-09-07 | 11:03

@Normaalstijlloos 17-09-07 @ 11:00:
Jan Modaal koopt z'n PC - bij voorkeur op afbetaling - ergens op de hoek bij de eerste de beste dozenschuiver. En dan zit je dus vast aan MS Windows.
-
Het is en blijft koppelverkoop maar geen hond die er naar omkijkt.

Reinaert | 17-09-07 | 11:03

Windows? <br>
Ja dat waren nog eens tijden, lekker avonden lang zoeken naar brakke drivers en DLL's terwijl je BSOD's en missende kernel32.dll's bij het opstarten probeert te ontwijken. Of proberen een probleem te traceren zonder behoorlijke logfiles of tools om deze mee te analyseren.<br>
Gelukkig heeft MS 10 jaar later deze kinderziektes helemaal onder controle.

Laten we maar vooral doen alsof er geen waardige alternatieven zijn.

prsr | 17-09-07 | 11:03

TV Dominee @10:59

Ja, haha, ook zo mooi. Wassen neus van Dell want hun laptop met Linux kost meer dan een laptop met Windoze, HAHAHAHA, rara hoe kan dat toch. Laat Dell maar schuiven in het belang van Microsoft. Ik vindt het prima.

openbaarminiserie | 17-09-07 | 11:03

openbaarminiserie 17-09-07 @ 10:55

Ik heb mijn PC, die aangeboden werd met Vista, gewoon zonder Windows kunnen kopen hoor.
Dat ligt niet aan Microsoft maar aan de winkel waar je je PC koopt.
Je hebt winkels die naar de klant kijken en je hebt winkels die alleen maar willen verkopen.........

Normaalstijlloos | 17-09-07 | 11:00

Gekke Gerritje @10:51

Jij bent lang niet gek! Ik vindt het echter prima wat Microsoft doet, want WAT ze ook doen, er zullen altijd heavy duty unix servers blijven bestaan. Stel je voor zeg dat Linux gemeengoed wordt op de desktop, dan denkt iedere idioot die een beetje redhat of ubuntu kan klikken dat 'ie zomaar mijn goedbetaalde boterham kan afpikken, bevindt ik me ineens in dezelfde positie als die weinige goede windows beheerderts die ineens hun tarieven zien droppen omdat er een overmaad aan lutsers hun vakgebied in kruipt.

En zolang vele grote bedrijven hun core infrastructuur al op Linux draaien ben ik in het GEHEEL niet bang voor de continuiteit van *nix. Dus Microsoft, ga vooral zeau door!

openbaarminiserie | 17-09-07 | 11:00

@spooky 17-09-07 @ 10:33
Nee, het gaat niet om broncode, het gaat om documentatie. Microsoft moet documentatie vrijgeven zodat ook anderen met het Mircosoft-product kunnen samenwerken. Als afleidingsmaneuvre gooide MS toen de broncode eruit en zei toen "kijk eens wat open, zoek het zelf maar uit". Maar zelf uitzoeken hoe je moet samenwerken aan de hand van broncode is een belachelijke opgave.

Gekke Gerritje | 17-09-07 | 10:58

In een vrije markt is een monopoly bijna niet mogelijk. Wanneer die er wel is, kan die niet schadelijk zijn voor de consument.
Situatieschets:
Microsoft is groot bedrijf.
Microsoft levert zeer goedkoop een besturingssysteem welke de concurrentie aangaat.
Microsoft moet de prijs laaghouden en genoeg kwaliteit leveren om concurrentie te kunnen verslaan.
Windows is volgens de consument momenteel de meerprijs ten opzichte van Linux waard. Wordt de kwaliteit minder, zullen er meer mensen overstappen op Linux. Wordt de prijs te hoog, is het niet meer interessant om er veel voor te betalen.
Ergo, de consument heeft voor een lage prijs een goed besturingssysteem.
Zo gebruik ik OpenOffice ipv Microsoft Office, omdat het gratis is en dezelfde kwaliteit levert.

TV Dominee | 17-09-07 | 10:55

Pierke Smulders: Oh is dat zeau. Hoe komt het dan dat op ieder PC'tje dat je bij de mediamarkten enzeau koopt al standaard Windows geinstalleerd staat en dat je niet kunt verkiezen om een korting te krijgen door een PC'tje zonder windhoos te kopen?

openbaarminiserie | 17-09-07 | 10:55

Rita Ruggelings 17-09-07 @ 10:47
lol. Kan patat met mayo nog wel?

zooishettoch | 17-09-07 | 10:54

Wij worden lid van de EU en betalen daar geld voor. En we krijgen er gratis Polen bij! Ik vind dat we daar ook voor moeten betalen! O, dat doen we al, en ook voor andere oostbloklanden? En als ik zelf wil bepalen voor wie ik betalen wil? O, dat kan niet? Neelie, doe er wat aan!

Quichegerechtigde | 17-09-07 | 10:54

Hekkesluiter twijfelt nog over System 6.4 omdat ie waarschijnlijk niet genoeg geheugen heeft voor de Multifinder.

hekkesluiter | 17-09-07 | 10:53

John McClane 17-09-07 @ 10:36
The horror, the horror Microsoft ME.

capo | 17-09-07 | 10:52

@Reinaert 17-09-07 @ 10:44
Het is niet Microsoft die de markt 'beheerst' of 'pakt'. De consument koopt windows. En blijkbaar doet een heel groot gedeelte van de consumenten dat. Ze zullen er wel een reden voor hebben. Voor de rest heb ik mijn punt in post 10:21 al gemaakt.

Pierke Smulders | 17-09-07 | 10:51

Waarschuwing: lange post!

Iedereen die het digitale gebeuren een beetje volgt weet hoe het Microsoft-imperium werkt. Microsoft is de grootste geworden met haar besturingssysteem. Dit levert een bepaalde machtspositie op. Vervolgens breidt Microsoft haar activiteiten uit. Voor iedere uitbreiding gebruikt men de bestaande macht om het tot een succes te laten worden. Als dit eenmaal gebeurd is, is de nieuwe tak onderdeel van het imperium en kan die tak ook weer gebruikt worden om andere delen te versterken. Dit samenspel maakt dat Microsoft op zoveel terreinen kan leiden.

Een voorbeeld is de Office software. Ooit was WordPerfect de marktleider (WP51). Toen Microsoft in die markt sprong zorgde MS ervoor dat haar eigen MS Office beter samenwerkte met Windows 95 dan WP. Ook werd een uitgeklede versie, MS Works, vaak gratis meegeleverd met nieuwe PCs. Daarmee heeft MS de slag gewonnen.
Ooit was Netscape de marktleider op het gebied van webbrowsers, maar het duurde niet lang voordat MS de markt volledig over nam met Internet Explorer. En dat is niet omdat IE zo'n goed product is. Het product barst van de fouten. IE wordt gratis meegeleverd met Windows. IE wordt automatisch gebruikt als vanuit andere delen van Windows naar het internet wordt verwezen. MS kon haar macht en dominantie goed gebruiken om alle web developers zover te krijgen om de fouten heen te werken. Toen IE een monopolie had verkregen werkte IE mooi mee aan het instandhouden en uitbreiden van de macht van het imperium. Juist doordat alle websites nu met IE moesten werken (iedereen gebruikt het) voldeed vrijwel geen website meer aan webstandaarden. Daardoor werkten websites niet meer in alternatieve browsers. De fouten werken zo als een vendor lock-in.

Denk verder ook aan de enorme geldreserve die MS kan gebruiken, het enorme reclameapparaat dat MS tot haar beschikking heeft, de enorme invloed in vrijwel iedere commissie. Alles werkt samen en het geheel bepaalt het succes. Iedere uitbreiding zorgt voor meer macht, voor meer geld en voor meer mogelijkheden om de gewone marktwerking te omzeilen.

Het is heel duidelijk dat een zeer groot deel van de producten van Microsoft nooit een succes zouden zijn geworden als exact hetzelfde product zou zijn ontwikkeld door een onafhankelijk bedrijf. Dit geeft aan dat er niet beoordeeld wordt op kwaliteit en dat er dus geen goede marktwerking is.

Waar de meeste bedrijven gaan voor specialisatie lijkt Microsoft zich juist op ontelbaar veel verschillende markten te storten.

Het vervelende aan dit alles is dat dit misbruik van de monopoliepositie de technologische vooruitgang tegenwerkt.

Dan nog iets over de Europese Commissie:
Men probeert er iets aan te doen, maar de maatregelen zijn enorm ineffectief. Microsoft zal ook nooit bijsturen als het niet absoluut noodzakelijk is, juist omdat het hele bedrijf gebaseerd is op het monopolie. Zonder dit monopoliemisbruik stort het hele imperium in.
Microsoft is zowel in de VS als hier al verschillende malen veroordeeld, maar men incasseert gewoon de straf en gaat dan vrolijk verder.

Gekke Gerritje | 17-09-07 | 10:51

Neen!
Een PC zonder windows, is als een fiets zonder stuur. Tuurlijk, als je een beetje oefent kan je ook met losse handen fietsen, maar de meeste mensen willen gewoon liever zo af en toe een hand aan het stuur hebben.
Maar wat nou als je dat stuur alleen kan kopen als je ook meteen je regenpak, karretje achter de fiets, koekjes voor onderweg en een ander zadel, met ingebouwde zadelverwarming, moet kopen? (fietst wel wat zwaarder; de zadelverwarming trekt nogal wat uit je dynamo, maar dat terzijde) . . .

joozd | 17-09-07 | 10:51

@AmTam 17-09-07 @ 10:46:
Als je mijn voorgaande comments gelezen zou hebben dan had je begrepen wat ik bedoel. Jan Modaal wil Windows want Truus heeft dat eauk.
-
Ik zit er verder niet mee hoor. Iedereen draait maar lekker wat hem of haar het prettigst lijkt. Kwestie van voorkeur en ook van kundigheid.
-
Voor de freaks (NSFW, Big Brother gluurt uiteraard mee): www.nsa.gov/selinux/index.cfm

Reinaert | 17-09-07 | 10:50

@Brouhaha 17-09-07 @ 10:41
En wat levert de verkoop van een emailadres op?
Is misschien ook wel vette handel.

Megazand | 17-09-07 | 10:50

@Teen,
Je bedoelt: Kudt is Kudt?

fuckje | 17-09-07 | 10:50

Lol @ Rita Ruggelings. U bent de eerste vrouw waarom ik moet lachen.

Schreeuwbuis | 17-09-07 | 10:49

Na dit grote succes staat de weg open voor het aanklagen van producenten die overhemden leveren met de knopen er al aan, fietsen met reeds gemonteerde banden, van kinderen met een vooraf gemonteerd, danwel ingebouwd geslacht, zaklantaarns met bijgevoegde batterijen, balpennen reeds met inkt gevuld, etc..

Rita Ruggelings | 17-09-07 | 10:47

@Teen 17-09-07 @ 10:44:
Zolang alles maar lipsynchroon is maakt dat idd geen ene moer uit.
-
Voor de ontredderden onder U: cccp-project.net/

Reinaert | 17-09-07 | 10:46

@Reinaert 17-09-07 @ 10:44
Geen alternatief OS? OS-X? Linux?

AmTam | 17-09-07 | 10:46

@reinaert: ik speel heel veel pc-spellen, maar ik heb sterk het gevoel dat ik een uitzondering aan het worden ben. Het lijkt erop dat veel mensen tegenwoordig voor de consoles kiezen.
En in elk geval gebruiken de meeste mensen de pc alleen voor internet, office en films en muziek. Nu dat kan allemaal prima op Linux.

En als die markt groot genoeg wordt, dan worden alle andere programma's ook wel over gezet.

Voor standaardwerk is linux echt prima en heel simpel in het gebruik. Wil je net iets meer dan standaard dan is linux wel ingewikkeld, ook voor mij. Maar ja... die mensen zijn uitzonderingen.

Quacka | 17-09-07 | 10:46

Ik verklaar hierbij gratis downloaden als een serieus alternatief.......

Spamkip | 17-09-07 | 10:46

Maar eigenlijk doet het er toch helemaal niet toe op wat voor speler je je porno afspeelt?

Teen | 17-09-07 | 10:44

kale installatie van Windows doet wel meer dan alleen een mediaplayer er op zetten. zit ook gratis mijnenvijger bij

Vic | 17-09-07 | 10:44

@Pierke Smulders 17-09-07 @ 10:38;
Ik weet echt wel hoe vrije markt werkt. Alleen is er niet echt sprake van vrije markt, MS beheerst die markt immers voor > 99%. Er is geen alternatief OS.
-
Dat Jan Modaal het allemaal prima vindt dat snap ik ook wel. Maar dat is pure gemakzucht. MS zuigt de hele concurrentie op, wordt machtiger en machtiger en op enig moment hebben we echt niets meer te kiezen. En dan is het dikke boehoehoehoe.
-
Windows is net onze regering: je hebt er ééntje nodig alleen doet 'ie niet wat je ervan verwacht. "It's not a bug, it's a feature..........".

Reinaert | 17-09-07 | 10:44

Brouhaha 17-09-07 @ 10:41
500 euri per maand? Valt me eerlijk gezegd een beetje tegen.

AmTam | 17-09-07 | 10:43

@E-cards 17-09-07 @ 10:22
Je hebt helemaal gelijk. Linux is een serieus alternatief. (Wat gaat de verkoop van m'n mailadres GS opleveren?)

Megazand | 17-09-07 | 10:43

Ernstig. Is Botte Hond al begonnen aan zijn essay aangaande deze materie?

Sven31 | 17-09-07 | 10:41

Nou, die boete daar gaat Bill echt geen dikke boehoe van doen hoor. Ik weet uit zeer betrouwbare en uiterst goed geinformeerde bron dat dat bedragje van 500 Euri ongeveer het bedrag is dat Bill PER MAAND in Europa aan licenties binnenharkt!

Eventjes een maandje geen omzet hier in de EU, en daarna gewoon weer verder met het leveren van buggy software tegen een veel te hoge prijs!

Brouhaha | 17-09-07 | 10:41

Eerst verwijzen naar de lange uitleg en vervolgens jezelf afvragen waar het geld gebleven is. Misschien eerst die lange uitleg zelf lezen...

Waarom zou je trouwens M$ gebruiken als er ook appels op de markt zijn?

OS X | 17-09-07 | 10:40

Ik vraag me af hoe ze met deze argumentatie het toestaan dat er zoiets als Windows Media Center is... Dat zou dan helemaal niet meer mogen

MrDeke | 17-09-07 | 10:39

-weggejorist-

----TWISTED---- | 17-09-07 | 10:39

@Reinaert 17-09-07 @ 10:27
Ik zal mijn post van 10.21 nog even herhalen: "Als de consument het anders wil, moet de concurrentie daarop inspringen."
vraag aanbod weet je wel. Komt het niet in je op, dat "Jan Modaal" het misschien wel lekker makkelijk vindt dat alles in een pakket zit? Dat hij eigenlijk er best wel mee tevreden is?

Pierke Smulders | 17-09-07 | 10:38

-weggejorist-

Sauruz | 17-09-07 | 10:37

Dus in de Europese Windows XP of Vista Editie N(elie) wordt de Windows Media Player verboten ten gunste van het eveneens Amerikaanse QuickTime en RealPlayer...

El Gouda | 17-09-07 | 10:37

Linux een serieus alternatief, zeker aangezien Vista qua instabiliteit zich kan meten met Windows ME.

John McClane | 17-09-07 | 10:36

@Burgerlijke ongehoor drukz brengt de oplossing... werkt ook voor mij in het weekend dan

Bill Bixby | 17-09-07 | 10:35

@Quacka 17-09-07 @ 10:30:
Linux komt in de buurt maar is er nog lang niet. Al was het maar vanwege het simpele feit dat heel veel software gewoon uitsluitend voor Windows geschreven wordt. Allereerst games natuurlijk (héél relevant voor velen) maar ook moderne leermiddelen zijn vaak uitsluitend onder Windows bruikbaar.
-
Bovendien is Linux minder eenvoudig te hanteren dan Windows. Zeker voor een Modale Jan. Die wil gewoon op de knop drukken en dan moet het werken.

Reinaert | 17-09-07 | 10:34

Ik bied 10 euro voor het emailadres van 'E-cards'.

Schreeuwbuis | 17-09-07 | 10:34

Het ging toch over de broncode en de boete, wat was de uitspraak over de broncode, dat lijkt me vele malen belangrijker dan die grijpstuiver aan boete.

spooky | 17-09-07 | 10:33

MS wordt gestraft voor wat ze gewoon erg goed doen. Software maken waar iedereen mee kan werken. Een belachelijk oordeel. Er zijn zoveel gebundelde producten. En voor Real, QT, Netscape, Lotus: Iedereen is vrij om software te maken en het beste zal uiteindelijk de consument winnen. Jullie hebben dus verloren en blijkbaar terecht. Daarna huilie huilie doen bij de EU is zielig en maakt je tot slecht verliezer.

Masturwasbeer | 17-09-07 | 10:32

... en in Europa gaan de inkomsten naar de Ierse landbouw of de Roemeense gezondheidszorg, of verdwijnen ze in de zakken van europolitici. Iesj Europa!

Murdockyoufool | 17-09-07 | 10:32

MP10 is zo verleden tijd, MP11 rules.

draai thuis overigens winamp vanwege de equalizer.

stekman | 17-09-07 | 10:32

Kerby 17-09-07 @ 10:23

"Gratis zegeltjes erbij?" zegt de caissière. Ik zeg, "die zijn wel gratis meneer!". Nee mevrouw, mijn boodschappen zouden goedkoper kunnen zijn wanneer uw baas de zegeltjes niet gratis weg zou geven. Nee meneer, deze hoeft u niet te betalen. Oh, betaalt Albert ze zelf dan? Albert? wie is Albert? etc,etc

Boeddhi | 17-09-07 | 10:30

Linux wordt wel steeds meer een alternatief voor windows:
- gratis
- sneller (zeker als je het met Vista vergelijkt)
- had ik gratis al genoemd?
- geen virussen
- je hoeft er niet voor te betalen
- je mag er geen reclame voor maken van Hoxha

Quacka | 17-09-07 | 10:30

IEDEREEN over op DOS 3.4 met Norton Commander.

Dat is pas een serieus alternatief

D3fix | 17-09-07 | 10:30

@Pierke Smulders 17-09-07 @ 10:21:
Niet kopen is eigenlijk geen optie voor de huis-, tuin- en keuken-gebruiker.
Mickeysoft is bijna monopolist dus Jan Modaal zal aangewezen zijn op de producten van MS, bij gebrek aan een alternatief.
-
*Nix-varianten zijn leuk maar nog steeds te gecompliceerd, al komt Ubuntu wel aardig in de buurt tegenwoordig. Maar dan nog: Jan Modaal moet ook kunnen gamen tenslotte, en dat doe je toch maar liever op een Windows-PC.
-
MS dient zich te realiseren dat het bezitten van een monopolie ook bepaalde verplichtingen met zich mee brengt. Morele verplichtingen incluis.

Reinaert | 17-09-07 | 10:27

als bedrijven iets gratis erbij leveren ben je wel erg naief als je denkt dat je daar niet voor betaald...

Kerby | 17-09-07 | 10:23

Ik zie om eerlijk te zijn Linux wel als een serieus alternatief.

E-cards | 17-09-07 | 10:22

@box
Ik kan ook bijvoorbeeld winamp instaleren op mijn windows pc dat
is toch precies hetzelfde als wat jij zegt over die autoradio's

ZeuZ FL | 17-09-07 | 10:21

@Reinaert 17-09-07 @ 10:15

Gelul. Als het je niet bevalt, koop je het niet. Als de consument het anders wil, moet de concurrentie daarop inspringen. DAT is vrije markt.
Via de politiek dingen gaan verbieden is dat niet.

Pierke Smulders | 17-09-07 | 10:21

*Raam op hoofd zet*

Maja de Bijna | 17-09-07 | 10:20

''Dat is niet eerlijk, want we zouden moeten betalen voor die mediaspeler.''
haha, dat klinkt inderdaad belachelijk. net zo belachelijk als het feit dat iemand anders voor jou gaat bepalen wat je bedrijf voor product maakt. *herinnerd zich het grapje waarbij iemand google aanklaagde omdat zijn website niet - of niet hoog genoeg - in de resultaten voorkwam* google doesnt owe shit to anyone, en dat is hier ook eigenlijk het geval. maar ja, als je zoveel invloed hebt op de markt kan ik me het ook wel voorstellen dat sommige mensen gaan zeuren.
*herinnerd zich nog een klacht waarbij microsoft geen antivirus in zijn besturingssysteem mocht stoppen, omdat anders de antivirus producenten geen markt hadden* (gaan ze eindelijk iets doen aan die kutzooi is het wéér niet goed)

kudtjepikandijvie | 17-09-07 | 10:19

Tja stel je voor !
.
Aan de eene kant probeer je met de liberalisering van bedrijven concurentie te creeëren om de prijzen te drukken.
.
aan de andere kant mag een bedrijf de concurent niet de nek omdraaien met een gratis product !
.
*snapt er geen reet meer van dus gaat ie weer aan de drugs om de realiteit te ontsnappen*

Burgerlijke ongehoor | 17-09-07 | 10:19

Ja jezus, door al dit gekut is Winzip ook al niet meer gratis... nu zit ik met een advertentie uitpak tool :S

Al dat gebash gaat idd op ons verhaald worden, en geef M$ eens ongelijk.

ConfuZor | 17-09-07 | 10:19

Dan is dat punt van JasonX 17-09-07 @ 10:08 toch ook zo gek nog niet? Of zie ik dat (alweer) verkeerd?

kwarkoo1 | 17-09-07 | 10:18

Waarom zou je QuickTime of RealPlayer gebruiken? Die zijn vrij slecht.

Alleen voor 3GP-bestanden is QT handig, maar verder?? Nee, doe mij maar een gratis MediaPlayer.

PAALman84 | 17-09-07 | 10:18

als ik een nieuwe laptop krijg ben ik ook voor!

steen_geil | 17-09-07 | 10:18

Lang leve Kroes. Eindelijk iemand die ze aanpakt.

Vergeet niet dat het hier ook met name gaat om de openheid van de server protocollen (CIFS) zodat .. ja ... alternatieven ook een kans hebben (Samba etc.) .

N.a.v. een eerdere commenter : bij auto's kun je inderdaad radio erbij nemen. Maar het gat in het dashboard is wel een standaard maat .. zodat ook andere radio's erin kunnen ! Zo hoort het dus ook in softwareland te gaan.

BoX | 17-09-07 | 10:17

-weggejorist en opgerot-

* | 17-09-07 | 10:16

Overigens zal ik uit protest tegen deze uitspraak de rest van de dag een laptop op mijn hoofd dragen.

Teen | 17-09-07 | 10:16

Flauwekul, als je 'm niet wil kopen dan koop je 'm toch niet? Vrije marktwerking heur!

fuckje | 17-09-07 | 10:15

@Pierke Smulders 17-09-07 @ 10:11:
Mickeysoft verlamt de vrije markt juist. Da's nou net de kern van de zaak. Door allerlei meuk in een OS te integreren of gebundeld mee te leveren drukt MS sommige third-party software volledig uit de markt.
-
MS levert de facto geen kaal OS maar een OS mét een softwarebundel. Wie alleen het OS wil hebben kon aanvankelijk niet bij MS terecht. Da's wat er aan de hand is. Concurreren met MS ies lastig op die manier .........

Reinaert | 17-09-07 | 10:15

Heeft Kroes MP überhaupt wel eens geprobeerd? Ze zou waarschijnlijk lachend die boete verscheuren..

drijflijk | 17-09-07 | 10:14

toch he..
Linux....

Wickedmind | 17-09-07 | 10:13

Wat een onzin. Als je OS-X installeert, krijg je toch ook Quicktime erbij?

Saaihead | 17-09-07 | 10:12

Necrosoft?

Maja de Bijna | 17-09-07 | 10:11

Microsoft wordt gewoon gestraft voor het brengen van een succesvol product. Fascist Kroes danst naar de pijpen van de concurrentie, die blijkbaar liever geen vrije markt zien.

Pierke Smulders | 17-09-07 | 10:11

Kan die Kroes, voorheen neuqertje van die foute Rotterdamse burgemeester, niet ergens gestopt worden waar de zon niet schijnt?

Klukkluk | 17-09-07 | 10:10

Kan Traag niet eens gaan uitzoeken wat er met het geld van de boetes gedaan word?

Teen | 17-09-07 | 10:09

Ik snap het probleem ook niet, want als je auto met radio wordt geleverd, dan is dat toch ook oneerlijk tegenover Sony/Kenwood/Pioneer etc.?

JasonX | 17-09-07 | 10:08

Gelukkig heb ik nooit 1 cent aan microsoft betaald, heb wel natuurlijk windows kan niet zonder.

lowryder | 17-09-07 | 10:08

Macrosof.

dubbeldepunt | 17-09-07 | 10:07

Belachelijk. Wordt dit bedrijf voor zijn goedheid gestraft.

Zippy | 17-09-07 | 10:06

Waar kan ik die dichtbundel van P. Kouwes bestellen?

lekker moeder | 17-09-07 | 10:05

Oh ja, en wie gaat dat uiteindelijk betalen? Juist, de consuement... Toch maar L&n*x?

Inert | 17-09-07 | 10:05

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken