Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Rectificatie GeenStijl

ik roof struikCorrecties & Aanvullingen. Het moest er een keer van komen, toch doet het pijn. Maar omdat wij u serieus nemen, zijn wij na een ingelaste redactievergadering met onze OmbudsMan uiteindelijk tot de conclusie gekomen over te gaan tot de allereerste rectificatie op GeenStijl. Jawel, wij gaan diep door het stof. Wij hebben u de verkeerde feiten voorgeschoteld en u zodoende ten onrechte op het verkeerde been gezet. Onze excuses voor de ongefundeerde, tendentieuze en buitengewoon kwetsende rekensom. Dat had niet mogen gebeuren en wij zullen alles in het werk stellen, dergelijke fouten in de toekomst te voorkomen. Want in tegenstelling tot wat wij u abusievelijk voorspiegelden, blijkt Koos $p€€ wel degelijk zijn salaris waar te maken. Onze excuses dus voor het feit dat wij u met die "7 miljoen boetes" het bos in hebben gestuurd. In werkelijkheid zijn dit er op jaarbasis 13 miljoen. Tot zover de mededelingen van de RedactieRaad.

Reaguursels

Inloggen

Bijna alle snelheidsmeters (want het zijn geen tellers!) overdrijven naar boven. Als u dus op de meter 55 rijdt is het rond de vijftig! Met andere woorden, die lieden die met 55 echte km gepakt worden, zaten op hun snelheidsmeter wel minstens op ZESTIG. Opletten dus, eikels, tenzij je opzettelijk te hard reed en het gokte. Want dat doen velen. En deze janlul wordt zelf ook wel geflitst omdat hij niet oplette. Heb ik de pest in natuurlijk, want ik vind óók dat aan al de misdrijven, inbraken, steekpartijen, enzovoorts, veel te weinig wordt gedaan door preventieve acties als gewoon surveilleren zoals dat vroeger gebeurde. En het oplossingspercentage is waanzinnig laag, b.v. vergeleken met Germany. Hedendaagse politie in 0031, veiligheidsdiensten etc.: amateurs die wel de goedwillende burger pakken. Die zegt immers niks terug en pikt zijn verlies. Maar ze denken daar bij de juten nog steeds dat een terrorist een baardaap is met een jurk. Forget it: ze zijn tegenwoordig clean shaven en dragen Armani. En kopen waterstofperoxide net zo makkelijk als Geert Wilders. Maar die smeert het op zijn kop en dat is niet zo erg...

agentorange | 08-09-07 | 12:23

edit 07-09-07 @ 19:16

Je begrijpt me opmerking weer niet. Ik hou ermee op. Dit heeft geen zin. Ben je nu echt zo simpel?

tom1234 | 08-09-07 | 10:21

de eerste "rectificatie".

GS heeft het zelfkritische vermogen van een gemiddelde Taliban leider, jammer want slecht voor de geloofwaardigheid

chris63 | 08-09-07 | 09:58

Het CJIB laat een nieuw pand bouwen in Leeuwarden. Hierin is plaats voor 400 werknemers.

Hmm, krijg ik ook een kamertje? Heb er voldoende aan meebetaald.

paranoia | 08-09-07 | 04:40

Breinstein 07-09-07 @ 23:04: helemaal met je eens!

mr. Spee (ksel) | 07-09-07 | 23:56

Ik heb er hier ook nog eentje liggen: 55 km/u, BUITEN de bebouwde kom, op een dubbelbaans weg (Wippolderlaan, Den Haag/Rijswijk). 18 euro. Crimineel he, Maaier?

Ik weet dat jij de onmetelijke ergernis daarover niet snapt, omdat jij daar op je bakfiets nu eenmaal geen last van hebt. Maar het frustreert grote groepen Nederlanders dat de burger iedere dag willens en wetens wordt blootgesteld aan inbraken, diefstallen, berovingen, oplichting, bedreigingen, schietpartijen, steekpartijen, mishandeling, overvallen, vernieling, verkrachting etc. etc. en dat de overheid de burger daar niet of nauwelijks tegen beschermt. Oplossingspercentages en strafmaten zijn bedroevend laag.

De enkele keer dat de burger even de ogen op de weg houdt in plaats van doorlopend op de tellernaald, issie echter het bokkie: een dikte van de tellernaald boven de limiet en plotseling weet de overheid weer wat handhaven is. DAT laat het bloed van veel Nederlanders koken. Ook dat van mij.

Breinstein | 07-09-07 | 23:04

ik denk dat als ik al mijn bonussen binnen hebt, dan toch maar met pensioenpegelregel ga...... ik ben jullie nu zijkzat! Aadios.

mr. Spee (ksel) | 07-09-07 | 22:22

Krijgen we nog een pica waarin Fleischbaum de zool van Spee aflikt ? ?

drs. G. Flater | 07-09-07 | 22:11

@tom1234 07-09-07 @ 17:33
Het aanvoeren als excuus dat het elders beter geregeld kan worden is een zwaktebod. Geen reden om geconsteerde strafbare feiten niet te bestraffen. Denk je om je hart?

-edit | 07-09-07 | 19:19

@tom1234 07-09-07 @ 17:33
Je hoeft niet te schreeuwen. Ik hoor je wel. Ik vind het procedureel meer dan rechtvaardig dat overtredingen bestraft worden. En daar waar ze eventueel niet bestraft worden, moeten ze ook bestraft worden. Capice?

-edit | 07-09-07 | 19:16

Dit is geen rectificatie.
Dit is Spee extra te kakken zetten.
Dat vind ik onverdiend.
Alleen omdat een zooitje gajus niet bereid is zich aan de door ons democratisch tot stand gekomen regels te houden moet Spee worden afgezeken.

Ik weet precies wat voor soort mensen kritiek levert op Spee. Niet de besten helaas.
Kijk maar eens naar blik op de weg.
BMW's, bestelbusjes en nog wat ongeregeld. De politie is mij nog veel te mild.

Nederland is te klein om maar wat aan te rotzooien. Jammer hè?

Ga maar ergens anders wonen.

uncleben | 07-09-07 | 19:15

Ali Fal Salarm 07-09-07 @ 17:18
Het is eerder extra inwrijven dan rectificeren

Het_leuke_zuiden | 07-09-07 | 18:34

@ edit,

Je mist mjn punt weer. Daar gaat het niet om, waar dan wel om.... het gaat om...

PROCEDURELE RECHTVAARDIGHEID!

*straks nog een tekenbord erbij pakken tering zeg*

tom1234 | 07-09-07 | 17:33

Als GS ook al gaat reetificeren is het het begin van het einde...

Ali Fal Salarm | 07-09-07 | 17:18

maxiii 07-09-07 @ 14:49
In het buitenland kijkt men ook raar op van deze Hollandse praktijken.
Dan moet ik maar in het buitenland gaan wonen, dat zou jij als antwoord geven, maar het duidelijke gegraai van controle types zoals jij zijn gewoon ziekelijk te noemen, met dit overmatige gecontroleerd ontneem je de mensen hun vrijheid om te leven.

souty | 07-09-07 | 16:47

@tom1234 07-09-07 @ 15:49
Ik ga toch nog 1 keer door. Omdat het zo leuk is.
De overheid wordt met grote regelmaat op de vingers getikt door de bestuursrechter wanneer zij hun eigen regels overtreden. Ook bij geluidsoverlast. Wat dat betreft staat dit in dezelfde verhouding als bij verkeersovertredingen: als de rechter veroordeelt, is de overheid ook de lul. Simpel.
Kwartje van Kok is van een andere orde. Heeft niets met overtredingen of strafbare feiten te maken. Geen niet-terzake doende excuses erbij betrekken, want dat is wel slap ouwehoeren.
.
Elk strafbaar feit moet worden bestraf. Of het nou een inbraak is, een moord of te hard rijden. Klaar.

-edit | 07-09-07 | 16:28

Mafkeez @ 15:41

Je moet echt stoppen met die paddo's, is niet goed voor je.

Bopati | 07-09-07 | 16:15

@tom1234 07-09-07 @ 15:56
Ik zal ermee stoppen, maar niet voordat ik mijn hartelijke dank uitspreek aan al diegenen die voor mij de staatskas extra spekken door hun rijgedrag. Dank u. Scheelt mij weer een paar tientjes belasting per jaar. Whoehie!

-edit | 07-09-07 | 16:13

edit 07-09-07 @ 14:34

ook edit moet niet zo slap ouwehoeren.

tom1234 | 07-09-07 | 15:56

maxiii 07-09-07 @ 14:49

Probeer je eens te ontwurmen van dat krampachtige tunnelvisietje van je. Als de burger zich aan de regels moet houden, dan zou het toch niet meer dan grechtvaardigsd zijn dat de overheid, dit per slot van rekening deze regeltjes allemaal wettelijk laat vastleggen, zich hier dan ook aanhoud. En dat is het hem nu juist, dan gebeurt dus niet!
Zie bijvoorbeeld de geluidsoverlast in Schiphol. Word nog dagelijks overschreden. Wordt er wat aangedaan? Nee natuurlijk niet. Het kwartje van kok dat nooit meer is teruggegeven. zo zijn er wel meer zaken waar de overheid gewoon 'schijt' heeft aan de regels en afspraken.
Maar als een burger 3 km/h te hard rijdt, zul je moeten BETALEN! Er is geen ontkomen aan!
Dus maxiii niet zo slap ouwehoeren.

tom1234 | 07-09-07 | 15:49

@Moraalridders hier.

A) Ga eens deaud
B) Door iemand die te snel over je heen rijdt
C) Dat je maar uit je lijkenwagen flikkert omdat de bestuurder ervan te snel rijdt
D) Dat je grafsteen omver gereden wordt door iemand die uit de bocht vliegt omdat hij te snel reed.
E) Dat je aan de moraalhemelpoort een boete krijgt omdat je te snel naar boven bent gekomen (- 10 maagden)
F) Dat je dan ook nog een boete krijg omdat je te snel klaarkomt in je resterende maagden (-30 maagden)
G) Dat dat lelijke kudtwijf van je ook maar snel oprot naar boven zodat jullie samen weer lekker verder kunnen gaan met je kudtleven

Maar niet hier, hebben wij er geen last van.

Daag!

Mafkeez | 07-09-07 | 15:41

Serieus genomen worden is zowww sexloos

Hannah | 07-09-07 | 15:14

@maxiii 07-09-07 @ 14:49
heb nog wel een boom die je kan knuffelen, interesse ?

DeDerdeKamer | 07-09-07 | 14:50

@DeDerdeKamer 07-09-07 @ 14:48
Harder dan toegestaan is niet te hard. Inderdaad. Jij krijgt geen drank meer :)

-edit | 07-09-07 | 14:50

@-edit 07-09-07 @ 14:45
yo edit, we call it a day ... Ok ?

jij hebt jouw mening, ik de mijne.

DeDerdeKamer | 07-09-07 | 14:49

En maar zeuren over boetes.
Als je zo'n flink vent bent om je niet aan de wet te houden en daarvoor een bekeuring krijgt, dan moet je ook zo flink zijn om daar naderhand niet over te zeuren.

Wat mij betreft mag de pakkans flink omhoog, en het boetebedrag ook. Zeker bij recidivisme.

Stelletje jankerds.

maxiii | 07-09-07 | 14:49

@DeDerdeKamer 07-09-07 @ 14:42
Klopt dat het aantal geregistreede geweldsmisdrijven verdubbelt is. Dat haalt dus jouw stelling vierkant onderuit dat er minder aangifte gedaan wordt en dat daardoor het oplospercentage is verhoogt.
.
Integendeel: het aantal aangiften is in 8 jaar tijd bijna verdubbeld en het oplospercentage is eveneens toegenomen. Dat betekend dus dat er zowel absoluut als relatief veel meer geweldsmisdrijven zijn opgelost ten opzichte van 1994. Pakkans van bijna 60%. Dat gaat Koo Spee never redden.

-edit | 07-09-07 | 14:48

@Maaier 07-09-07 @ 14:41
en ook dan nog maar even mijn visie, 1-10 harder dan toegestaan. Het is niet TE HARD ... m'n lul... die is te hard

soooooo dat dat eerste biertje raakte 'em beheurlijk

DeDerdeKamer | 07-09-07 | 14:48

@DeDerdeKamer 07-09-07 @ 14:39
Je dwaalt weer af van het onderwerp. Het incident waar je op doelt is niet goed te praten, maar schetst allerminst een beeld dat de politie alleen bezig is met deze crap.
.
Sorry heur: maar volgens mij komt mijn betoog juist neer op niet zeuren maar poetsen. Mij hoor je niet zeuren, is het niet? De koppeling die je legt tussen deze twee gebeurtenissen getuigt toch echt van een troebel wereldbeeld. Komop, zeg. Nu even niet met je emotie denken, maar met de ratio graag.

-edit | 07-09-07 | 14:45

@Maaier 07-09-07 @ 14:41
ja de Politie heeft inderdaad een aantal speerpunten die ons land de komende jaren stukken veiliger gaan maken. Zo gaat men niet eens meer rijden op alarmmeldingen bij retailers vanaf 1 januari 2008 en ook worden de vaste routes vervangen door incident gericht rijden. Ja, wordt allemaal een stuk veiliger.

DeDerdeKamer | 07-09-07 | 14:44

Die flappen meteen naar het "goede doel". Net als bij die aankomende accijnsverhogingen. Dit levert weer heel wat werkbezoekjes op (inclusief lunchbonnen).

Gezellig he? | 07-09-07 | 14:43

@edit 07-09-07 @ 14:37
praat helemaal geen poep, want ik kan me hier nog prima uitlullen. Je ziet dat het aantal geweldsmisdrijven bijna verdubbeld is. Wat overigens prima bij m'n beeld past van de huidige Nederlandse samenleving. Toch zou dit getal in mijn optiek in de praktijk nog veel hoger kunnen liggen.

DeDerdeKamer | 07-09-07 | 14:42

Snap je het nounog niet. 1-10 km te hard ois ok te hard, als ze die niet zouden bekeuren, zou iedereen daar al ver overheen gaan. Punt, basta./ Daaraantoegevoegd dat het slechts 1 van de vele prioriteiten is van de politie , die ook nog eens makkelijk te autoomatiseren bleek, is het volkomen terecht dat die boetes uitgedeeld worden. Dat is handhavng, daar is iedereen toch zo voor?

Verder, het is nog nooit makkelijk geweest om aangifte te doen, kan vanachter de pc tegenwoordig.

*gaat zich niet meer druk maken om 'struikrover'-roepers, bijna weekend*

Maaier | 07-09-07 | 14:41

@-edit 07-09-07 @ 14:34
wil je het nou niet snappen ?? waarom wel op daarop een stasibeleid op los laten en zoals het andere topic van de GS voorpagina www.geenstijl.nl/mt/archieven/1018331.... zo'n doorgewinterd aanstormend crimineeltje wel de helpende hand toesteken ?? daar kan ik echt met m'n pet niet bij. Mijn redenatievermogen zegt dan dat mensen die traceerbaar zijn en braaf altijd alles doen wat de overheid opdraagd en jammerlijk genoeg 4km/u te hard rijden relatief harder worden gestraft dan zo'n halve gare die zo nodig (weer) een videoclip moet opnemen.

ben nog net zo heel oud, maar mis wel de Nederlandse mentaliteit van niet zeuren maar poetsen. Nu wordt er bij een potentieel daadkrachtig gedeelte van de samenleving het geld losgetroggeld om dit soort kanslozen te 'helpen'

DeDerdeKamer | 07-09-07 | 14:39

@DeDerdeKamer 07-09-07 @ 14:28
Aantal geregisteerde geweldsmisdrijven in 1994: 67 077
Aantal geregistreede geweldsmisdrijven in 2006: 109 154
Oplospercentage geweldsmisdrijven in 1994: 44,5%
Oplospercentage geweldsmisdrijven in 2006: 59,8%
.
Kortom: je praat peop. Denken doe je niet met de onderbuik.

-edit | 07-09-07 | 14:37

@DeDerdeKamer 07-09-07 @ 14:25
Ik vind het behoorlijk rechtvaardig dat iemand die de wet overtreedt beboet of gestraft wordt. Dat is geen burger treiteren, want als die burger zich aan de regels houdt, heeft ie nergens last van, toch?
.
Verder is het zo simpel: 1 tot 10 te hard is te hard. Klaar. Duidelijker kan het niet zijn. Je kunt wel allerlei exuces gaan verzinnen, van het was maar een beetje te hard. Nonsens. Als mijn zoon 2 minuten te laat de klas binnenkomt, krijgt ie een aantekening op school. En terrecht. Te laat is te laat. Hetzelfde geldt voor snelheid. Die valt gewoon niet anders te handhaven met duidelijke grenzen. Simpel.

-edit | 07-09-07 | 14:34

@-edit 07-09-07 @ 14:21
hahah, jahoor.... als je een ontmoedigingsbeleid voert waarbij het voor de burger steeds lastiger wordt om aangifte te doen dan zie je inderdaad het criminaliteitspercentage fors dalen. Dat betekent niet dat de politie hun werk beter doen, dat betekent slechts dat er minder aangiftes binnen komen.

DeDerdeKamer | 07-09-07 | 14:28

@-edit 07-09-07 @ 14:11
probeer je je nou ten koste van je eigen oprechte mening hieruit te lullen, dit is toch in de aard onrechtvaardig. Vooral als je na gaat dat (nogmaals) twee derde van de uitgeschreven snelheidsovertredingen van 1 tot 10 (te) hard. En inderdaad en is harder dan toegestaan, maar waarom je eigen burgers zo treiteren ?

www.flitsservice.nl/reportages/artikel...

en nog wat statistiekjes (van flitsservice.nl uit 200 in guldens)
Aantal boetes Totaal bedrag
7.794.025 fl. 689.958.000

Soort overtreding % bedrag in miljoenen
Snelheid 72,29 fl. 498,7
Parkeren 12,37 fl. 85,3
Roodlicht 3,55 fl. 24,5
Overigen 11,53 fl. 79,5

Overtredingen naar categorie
Categorie % bedrag in miljoenen
1-10 km/u 62,0 fl. 309,2
11-15 km/u 19,7 fl. 98,3
16-20 km/u 10,2 fl. 50,9
21-25 km/u 4,9 fl. 24,4
26-30 km/u 2,7 fl. 13,5
31-35 km/u 0,3 fl. 1,5
36-40 km/u 0,2 fl. 1,0

DeDerdeKamer | 07-09-07 | 14:25

@tom1234 07-09-07 @ 14:10
Filmpje doet het niet helaas. Maar hier wat cijfertjes van recentere datum. Daarin zie je dat in 2006 59,8% van de geregistreerde geweldsmisdrijven zijn opgelost. Dan kan je niet volhouden dat de politie zich alleen bezighoudt met het beboeten van verkeersovertredingen. Linkje: statline.cbs.nl/StatWeb/Table.asp?STB=...

-edit | 07-09-07 | 14:21

@tom1234 07-09-07 @ 14:10
Effe fimpje kijken. Ik kom erop terug. Thanks voor de link.

-edit | 07-09-07 | 14:13

@DeDerdeKamer 07-09-07 @ 14:03
Nogmaals: dat is niet mijn stelling: dat is dagelijkse praktijk. Overigens ben ik het er wel mee eens, maar dat terzijde.
.
Vervolgens zeg ik nergens dat ik alles accepteer. Ik vind dit een acceptabele wijze om inkomsten te genereren. Een veiliger verkeer dat op kostenneutraal wordt gehandhaaft. Hebben we ergens een overheidsinstantie die financieel selfsupporting is, is het weer niet goed. In dat opzicht denk ik inderdaad anders dan jij. Dat klopt.

-edit | 07-09-07 | 14:11

Whahahahahaha geweldig! Het zijn er dus zelfs meer dan 7 mil...

eriks | 07-09-07 | 14:06

@Maaier 07-09-07 @ 14:00
vent lul toch niet, hoe verklaar je dan dat er ook een wet bestaat tegen het niet invoeren van drugs binnen onze landsgrenzen. En dat dat een onhoudbaar iets is waar niet tegen op te werken is. Dan wordt er ineens een typisch Nederlandse gedoogregelen op los gelaten. Alles beneden de 3 kilo komt er zonder represailles vanaf incl retourticket terug.

DeDerdeKamer | 07-09-07 | 14:06

@-edit 07-09-07 @ 13:57
nee, jouw stelling was dat we op de een of andere manier geld te kort hebben en dat we dat door (oa) een strenger verkeersbeleid kunnen afvangen. Mijn opvatting is dat we dat geld net zo makkelijk ergens anders vandaan kunnen halen.

En op je eerste opmerking aan te halen, jouw manier van denken is compleet anders dan die van mij. Jij vind alles wat je niet kan veranderen moet je accepteren, ik vind alles wat je niet kan accepteren moet je veranderen. Alleen vecht je in Nederland tegen gezichtsloze instanties zoals een CJIB (goedemiddag meneer Dato Steenhuis - nl.wikipedia.org/wiki/Dato_Steenhuis#F...)

DeDerdeKamer | 07-09-07 | 14:03

DeDerdeKamer 07-09-07 @ 13:42

Die vergelijking maakte ik slechts om ana te tonen, dat 3 km/u te hard , ook te hard is. Klaar.

Maaier | 07-09-07 | 14:00

400 medewerkers in dat nieuwe gebouw. Dat is 400 X 30.000 Euro salaris = 12 Miljoen aan personeelslasten en 1 miljoen voor overige kosten. Het geld is dus al weer op. Ik voorspel volgend jaar Euro 15 miljoen aan boetes.

dracus | 07-09-07 | 14:00

Met "meer blauw op straat" is het niet veiliger geworden, alleen duurder.

Ali Mentasie | 07-09-07 | 13:59

@DeDerdeKamer 07-09-07 @ 13:53
Ten eerste: het is niet mijn mening. Het is zoals het is. Je kunt je ogen daar ook voor openen. Uiteraard mag je het daar niet mee eens zijn. Maar het blijft wel de realiteit.
.
Ten tweede: je dwaalt af van de discussie door het over het sociale beleid te gaan hebben. Hadden we het niet over Spee?

-edit | 07-09-07 | 13:57

@tom1234 07-09-07 @ 13:51
Even wat specifieker graag: worden er in Duitsland in absolute of in relatieve zin meer criminelen opgepakt? Kan je dat onderbouwen?
.
Ik zou zeggen: ga eens wat cijfertjes na van politie en justitie en je zult zien dat verreweg het meeste geld gaat naar criminaliteitsbestrijding en een marginaal budget naar verkeershandhaving. Jouw beeld is echt onjuist.

-edit | 07-09-07 | 13:55

Jammer dat je hier geen foto's in de reacties kan plaatsen. Dan maar [url=http://img.dailymail.co.uk/i/pix/2007/09_01/trafficwardenBIG_468x658.jpg]als link doen[/url]

king gradlon | 07-09-07 | 13:53

@-edit 07-09-07 @ 13:46
jij denkt compleet anders dan ik, als we het niet kunnen behappen financieel dan kunnen we het niet behappen financieel PUNT. Niet overal critisch naar gaan kijken om weer ergens die extra paar euro's vandaan te peuteren.

Bovendien ben ik van mening dat ons sociaal beleid op de schop moet, daar bespaar je pas echt mee. Al die luie lamzakken moeten maar eens voelen dat geld verdiend moet worden, en niet iets is dat maandelijks bij de sociale dienst kan worden afgehaald. Passend werk m'n reet, aannemen wat je aan kan nemen.

DeDerdeKamer | 07-09-07 | 13:53

@ Edit,

Bullshit. Het is een onweerlegbaar feit dat in duitsland meer criminelen worden gepakt dan in Nederland. In Nederland heeft dit dus niet de hoogste prioriteit. Binnen harken van geld daarentegen wel.

tom1234 | 07-09-07 | 13:51

@tom1234 07-09-07 @ 13:39
die 8km wegen zoals bij de A13 tussen delft en rotterdam, dat was voor aanvang al de reinste onzin. Het idee was al aan alle kanten lekgeschoten door mensen die er wel verstand van hebben. Maar toch is die 80km zone er gekomen, resultaat ellenlange files elke dag, veel langer als voorheen.

Enige stuk waar het nu doorrijdt is bij de geluidsschermen ter hoogte van de flats voor de oprit naar de A20. Die paar honderd man die daar wonen kunnen beter uitgekocht worden door de overheid ipv miljjoenen kostende flutprojecten in het leven te roepen om de kwaliteit van leven kosten wat het kost daar te handhaven. Nu benadeel je tienduizenden mensen elke dag die van deze weg gebruik maken.

toppunt vond ik ook dat voormalig minister van Verkeer en Waterstaat (Peijs) ronduit toe gaf dat alle 80km zones (behalve A10 amsterdam) mislukt zijn. Vraag was waarom we er dan niet mee konden stoppen, antwoord van Peijs: "ja dat gaat niet zo makkelijk" waarom niet ?? stekker eruit er klaar is kees

DeDerdeKamer | 07-09-07 | 13:49

@DeDerdeKamer 07-09-07 @ 13:40
Even terug naar de realiteit: De staat krijgt inkomsten uit diverse bronnen. Belastingen, BTW, accijnzen, aardgasbaten, successierechten en ja: ook verkeersboetes. En daarmee maken ze een begroting. Klote-verhaal wellicht, maar zo werkt het wel. Wanneer de aardgasbaten tegenvallen, zie je dat er elders geld bij wordt gehaalt. Je kunt het er mee eens zijn, of niet. Maar zo werkt het al jaren.

-edit | 07-09-07 | 13:46

Maak van die suffe 100/120 toch eens 160 ofzo, let iedereen tenminste een beetje op ipv dat men in slaap sukkelt achter het stuur. rij vaak in Duitsland en vind het daar toch veel prettiger.

'TrauMa | 07-09-07 | 13:45

@Reflector 07-09-07 @ 13:36
Je hebt gelijk: je kunt verkeersovertredingen niet vergelijken met misdrijven uit het strafrecht. In vele opzichten, niet alleen juridisch. Heksenjacht valt best mee met maar 13 miljoen boetes. Er worden nou eenmaal door veel meer mensen verkeersovertredingen begaan dan dat er mensen zijn die misdrijven plegen. Dat verklaart ook een hoop. Daarnaast is het oplossen van een misdrijf vele malen arbeidsintensiever. Dat wil geenszins zeggen dat er geen manuren in gestoken worden. Integendeel. Maar het is niet meer dan logisch dat er in absolute zin minder mensen veroordeeld worden voor een misdrijf dan voor verkeersovertredingen. Beetje appels en peren verhaal.

-edit | 07-09-07 | 13:43

Ik denk dat de verkeerspolitie gewoon het verkeer moet regelen. In Barcelona staan de verkeersagenten bij drukte heel vaak het verkeer te organiseren op straat. In Nederland zie je dat alleen bij agentjes in opleiding midden op de dag en bij evenementen doen 'verkeersregelaars' van het uitzendbureau dat. We zijn hier zo de kluts kwijt dat we denken dat het normaal is dat de politie alleen maar bestaat om bekeuringen uit te delen.

Sarcasper | 07-09-07 | 13:43

@Reflector 07-09-07 @ 13:36
Juistem! maar Maaier maakt die vergelijking om z'n punt extra kracht bij te zetten. In zijn optiek is ook hard rijden net zo erg als ergens de boel leegtrekken. Compleet geschift natuurlijk, maar leg dat maar eens aan zo iemand uit.

DeDerdeKamer | 07-09-07 | 13:42

@-edit 07-09-07 @ 13:31
sorry hoor, maar jij noemt mijn beeld verwrongen ?? heb je je eigen verhaal wel eens terug gelezen. Jij doet net alsof de staat op deze 'inkomsten' uit verkeersovertredingen rekent om de begroting sluitend te krijgen. Waar slaat dit in hemelsnaam op. We moeten de begroting sluitend krijgen door belastingen, en als dat niet gaat dan moeten we minder geld uitgeven. Zo moet het werken, en niet andersom.

Nu ook weer op bepaalde zaken 20% BTW gaan heffen is echt van de zotte, helemaal als je ziet hoeveel geld er jaarlijks over de balk gesmeten wordt. Wees eens wat secuurder met de uitgaven, lijkt me een betere oplossing dat constant nieuwe 'inkomstenbronnen' aanboren of uitbreiden.

DeDerdeKamer | 07-09-07 | 13:40

Een aantal vragen aan Fuhrer Spee.

1. Waarom staan de bermgraaiers voor het merendeel te flitsen op snelwegen waar statistisch gezien de minste dodelijke ongelukken plaatsvinden?
2. Waarom staan jullie bermgraaiers nooit in woonwijken of nabij scholen te flitsen waar veel kinderen/scholieren zijn?
3. Waarom zien we je nooit in discussie programma's verschijnen om aldaar in discussie te gaan met andersdenkenden ten aanzien van het gevoerde flitsbeleid?
4. Waarom ligt de prioriteit tegenwoordig bij de politie bij het beboeten van hardwerkende burgers en niet bij andere zaken zoals criminaliteitsbestrijding, veiligheid op straat, preventie etc..?

Antwoord: iets met vier letters.

tom1234 | 07-09-07 | 13:39

Maaier maakt overigens de juridische foute redenering door een verkeersovertreden (iets te hard rijden) gelijk te schakelen met een misdrijf (overeval). Juridisch gezien zit daar nogal wat verschil in. En de onvrede bij de Nederlanders wordt mede hierdoor veroorzaakt doordat er een heksenjacht is op de geringe vergrijpen in dit stomme land maar misdrijven (in elk geval schijnbaar) met gemak en ongestraft gepleegd kunnen worden. Politie heeft het imago van lui, gemakzuchtig en laf. Door Spee c.s. wordt dit alleen maar bevestigd.

Reflector | 07-09-07 | 13:36

Mijlpaaltje hoor!

Lying Dutchman | 07-09-07 | 13:33

Na mijn vakantie lag er weer één op de mat: 14 euro's voor 4 km te hard. Ik vind dat ik nu weer ergens illegaal afval mag dumpen omdat de staat bij mij in het krijt staat.

Reflector | 07-09-07 | 13:33

@Maaier 07-09-07 @ 13:29
het gaat helemaal niet om het geld, die paar honderd euro meer of minder (incl de boetes) lig ik echt niet wakker van. Het gaat mij meer om het hele beleid erachter, daar maak ik me druk om.

Niet alleen het verkeer, maar overal zie je dat 'overtredingen' ALTIJD bestraft worden met een geldboete. En ik vind dat een kwalijke zaak. Eigenlijk zou iedereen ervoor moeten kiezen om de boete niet te betalen en gewoon een paar dagen te brommen.

DeDerdeKamer | 07-09-07 | 13:32

@DeDerdeKamer 07-09-07 @ 13:24
Jouw beeld is echt wat verwrongen. Het meerendeel van de politie houd zich niet bezig met verkeer. Daarnaast kan je niet volhouden dat op 6 miljoen automobilsten en 13 miljoen boetes we te maken hebben met een te ver doorgeschoten handhavingsbeleid. Sterker: ik wou dat de pakkans net zo groot was bij andere strafbare feiten.
.
Je moet de getalletjes wel in het juiste perspectief zetten. Uiteraard is het zo dat het aspect van het binnenhalen van euri voor de staatskas meespeelt. Ik heb daar niet zoveel moeite mee, want stel dat men de controles gaat halveren, mag je op een ander vlak meer belasting gaan betalen. Laat het dan maar betaald worden door hen die zich niet aan de regels (willen) houden. Valt best te verdedigen, in mijn optiek.

-edit | 07-09-07 | 13:31

Excuses nog niet helemaal aanvaard. Jullie zijn op de goede weg, maar het is niet af. Ervan uitgaan het aantal velletjes papier van één boom wel klopt, worden er dus niet 500 bomen geofferd, maar:
13/7 * 500 = 929 bomen.

Geen dank.

Modderfokkert | 07-09-07 | 13:31

DeDerdeKamer 07-09-07 @ 13:24
Dus als men echt iets aan de veiligheid wil doen, moet er een agent op geplaatst worden op gevaarlijke kruispunten.

Gelukkig gebeurt dat ook. Vorige week stond er een motoragent te kijken bij een (volgens de borden) levensgevaarlijk kruispunt buiten Dronten. Of het werkt, geen idee. Ze staan er af en toe wel.

skerchi | 07-09-07 | 13:30

Ik denk dat de verkeerspolitie gewoon het verkeer moet regelen. In Barcelona staan de verkeersagenten bij drukte heel vaak het verkeer te organiseren op straat. In Nederland zie je dat alleen bij agentjes in opleiding midden op de dag en bij evenementen doen 'verkeersregelaars' van het uitzendbureau dat. We zijn hier zo de kluts kwijt dat we denken dat het normaal is dat de politie alleen maar bestaat om bekeuringen uit te delen.

Sarcasper | 07-09-07 | 13:30

DeDerdeKamer 07-09-07 @ 13:27

Dan is het nog stommer: die leasebak betaal je ook gewoon, inclusief de benzine.

Maaier | 07-09-07 | 13:29

@Maaier 07-09-07 @ 13:22
ga je weer, waarom denk je dat ik een baas heb. Misschien heb ik wel een eigen bedrijf ? daar wel eens over nagedacht vastgeroest mannetje.

DeDerdeKamer | 07-09-07 | 13:27

@-edit 07-09-07 @ 13:17
inderdaad, en ik betaal ook netjes. Maar ik was in de veronderstelling dat ik een mening van hebben en mijn mening is dat dit ver en ver doorgeschoten is. Heel die verkeershandhaving en dat alleen maar gecontroleerd wordt op 'iets' wat makkelijk controleerbaar is, namelijk snelheid.

terwijl snelheid an sich niet voor het gros van de ongelukken zorgt in Nederland, dat voorrecht heeft 'het niet voorrang' verlenen. Dus als men echt iets aan de veiligheid wil doen, moet er een agent op geplaatst worden op gevaarlijke kruispunten. Maar dat zie ik niet zo snel gebeuren omdat de 'ouderwetse' poltietaken (zoals het beschermen van de burgers) langzamerhand wordt omgezet is commerciele activiteiten zoals het gretig uitschrijven van bonnetjes.

DeDerdeKamer | 07-09-07 | 13:24

@wehebbeneenbeller 07-09-07 @ 13:21
Het één is een bijkomend effect van het ander. Van mij mogen al die hardrijders nog meer boetes betalen. Scheelt mij weer belasting op andere zaken, want de overheid moet ergens zijn geld vandaan halen. Linksom of rechtsom Dus ik ben wel blij met zowel Spee als met de notoire hardrijder. Thanks, guy's!

-edit | 07-09-07 | 13:24

DeDerdeKamer 07-09-07 @ 13:19

Tja, dan betaalt je baas (proest) het, cool hoor. Anders gezegd: Je zou ook meer loon kunnen krijgen als je zuiniger rijdt. Of meer winst voor je baas. Ik dnek dat je baas het ook wel op prijs zou stellen als je gop tijd vertrekt. Maargoed, veel plezier komende zondag bij de schoonfamilie, lekker klagen over Spee, heerlijk.

Maaier | 07-09-07 | 13:22

Leuk, even rekenen:

13 miljoen verkeersbonnen
400 ambtenaren
280 werkdagen
15 bonnen per ambtenaar per uur
1 ambtenaar verwerkt elke 4 minuten 1 bon

gemiddeld CJIB salaris 40.000 euro
overige kosten CJIB (huisvesting, leaseauto's, koffie en verkeersboetes: 2 miljoen
totale kosten: 18000000 euro
verwerkingskosten per bon: 1.38 euro

gemiddelde inkomsten per boete: 35 euro
inkomsten uit boetes: (schatting) 500.000.000 euro. Netto winst: 482.000.000 euro

ZDEV begint ook een flitsdienst! Het wordt hoog tijd dat dit geprivatiseerd wordt. Het is absurd dat de overheid een monopolie heeft op flitsen. ZDEV wil eerlijke marktwerking. ZDEV flitst altijd 10% goedkoper. Beloofd!

ZDEV | 07-09-07 | 13:22

betreft het hier boetes die de staatskas vullen of de verkeersveiligheid bevorderen?

wehebbeneenbeller | 07-09-07 | 13:21

Gisteren over de n207 gereden die vlak langs Alphen aan den Rijn loopt. Als je uit de richting van de a4 komt, gaat die weg bij Alphen met een bocht naar links. Op ongeveer 500 meter voor die bocht staat een bordje... 50...
Das dus gewoon een stuk buiten de bebouwdekom, en daar 50 rijden is gewoon traag. Komt bij, op de plek waar het 50 wordt verbreed de weg juist van twee naar vierbaans. Daar staan natuurlijk een paar flitspalen. Gewoon omdat dat dat lekker cashen is.

me,myself and IK | 07-09-07 | 13:20

@Maaier 07-09-07 @ 13:09
typerend, jij hebt als verdediging cliche aannames. En probeert ook nog eens de quasi grapjas uit te hangen. 800.000km is totaal lamme zak en geen deukje in m'n auto, doe jij dat maar eens na.

Dat dat meer benzine kost zal me een worst zijn omdat het toch een all-inclusive leasebak is. Ken je die term ? leasen ... of ben jij meer van de termen WAO en WW

DeDerdeKamer | 07-09-07 | 13:19

Nooit meer doen!

Haaimans | 07-09-07 | 13:19

ZDEV 07-09-07 @ 13:08
Variabele maximum snelheden, helemaal mee eens. Spijtig dat dat zo lang moet duren. Helaas komt daar het twijfelachtige Kyoto protocol om de hoek kijken. Zinloze afspraken gebaseerd op twijfelachtige rekenmodellen van paniekzaaiende klimatologen die hun ogen sluiten voor degelijke bezwaren uit de hoek van de astronomie.
Maar ja, als wij politici de kamer insturen die zulke afspraken maken dan moeten we ons er aan houden. Afspraak is afspraak, hoe dom ook gemaakt.

skerchi | 07-09-07 | 13:18

@DeDerdeKamer 07-09-07 @ 13:13
Sorry, maar het ligt aan jezelf dat je zoveel boetes krijgt. Tot een jaar geleden reed ik een slorige 80.000 km per jaar over 's-heren wegen. Gemiddeld kostte me dat een boete of 2 per jaar. Afgaande op die 13 miljoen boetes, moet dat ongeveer zijn wat een gemiddelde bestuurder per jaar binnenkrijgt. Hoezo stasi-praktijken?

-edit | 07-09-07 | 13:17

Als de politie een zero tolerance beleid heeft, niet alleen op verkeer, maar overal, dan ben ik het eens met het boetebeleid.
.
Op dit moment ben ik het er niet zo mee eens denk ik. Een fiets jatten is duidelijk minder erg dan 10 km te hard rijden..........

Mr. Hu | 07-09-07 | 13:16

DeDerdeKamer 07-09-07 @ 13:13

eerder vertrekken, dan ben je ook op tijd.

Maaier | 07-09-07 | 13:13

@skerchi:

Simpel voorbeeld:
De laatste jaren zijn er in veel steden op de ringwegen flitspalen geplaatst. Dit had als gevolg een sterke daling van het aantal ongelukken. Verder, als je kijkt naar waar de politie met name streng bekeurt, dan zijn dat de zng. 80-kilimoter wegen; juist daar plegen automobilisten de angstwekkende overtredingen en vallen de doden en gewonden. De politie kan, wat mij betreft, niet vaak genoeg optreden. En ja, af en toe krijg ik ook een 'lullige' bekeuring, maar dat is aan mijzelf te wijten. Dat gehuil en gezeur hier over Spee en de verkeerspolitie is bespottelijk.

Bopati | 07-09-07 | 13:13

Gaarne ook rectificatie van 500 woudreuzen naar 929 woudreuzen

schuifpuzzle | 07-09-07 | 13:13

@-edit 07-09-07 @ 13:06
te kort door de bocht (leuke zinspeling :-)

waarschijnlijk zijn bepaalde types gewoon veel vaker de sjaak als die fatsoensrakkers van (bijvoorbeeld) een Maaier.

het is ook geen kwestie over iets verkeerds doen ja of nee, het gaat verder dan dat. Wat ik in een eerdere post al kenbaar maakte, in ieder land zijn er verkeersregels en ongelukken in het verkeer dat is onvermijdelijk. Mensen zullen altijd voor gevaarlijke situaties blijven zorgen, die dame bijvoorbeeld van gisteren die haar auto bijna de Waal in reedt, compleet lege parkeerplaats. Was zoiets te voorkomen door een regeltje ? of door toezicht daarop ? dacht het niet, het is de bestuurder die deze gevaarlijke situatie heft veroorzaakt binnen de regels van de wet. (niet te hard, apk gekeurd etc)

Maar het gaat erom dat Nederland zo vreselijk fel contoleert op verkeersovertredingen. Dat merk je blijkbaar pas goed als je veel op de weg zit zoals ik. Dan stromen die boetes echt binnen, zag het eerst als een extra belasting zodat ik op tijd bij afspraken kon aankomen, maar nu gaat de lol er toch echt wel een beetje vanaf.

DeDerdeKamer | 07-09-07 | 13:13

ga toch ook lekker in Spanje wonen.

patjem | 07-09-07 | 13:12

@Mr. Hu 07-09-07 @ 13:06
Valt wel mee hoor. Het BVOM is een vrij kleine organisatie binnen justitie. De meeste boeteverwerking geschiedt volledig geautomatiseerd. Als het een procentje of 5 is van het totaal aan mankracht binnen politie en OM is het veel. Voor een trajectcontrole of flitspaal heb je geen mankracht nodig. En met 1 auto achter een viaduct heb je in een paar uur enkele honderden overtreders te pakken.

-edit | 07-09-07 | 13:12

michel219 07-09-07 @ 13:01
Zeker, van mij mag het best wat sneller maar ik ben bang dat de weg daar niet geschikt voor is. Denk jij dat een volgeladen bestelbus op de korte invoegstroken voldoende snelheid kan maken? Ik betwijfel het maar dat is het werk van verkeerskundigen.
Het is duidelijk dat de ring van Groningen volslibt door het mengen van lokaal verkeer met doorgaand verkeer van Friesland naar Duitsland. Roer daar de aansluiting met de A28 bij en het is hopeloos. Er waren prima plannen om doorgaand verkeer buiten de stad om te leiden maar dan ligt links weer dwars.

skerchi | 07-09-07 | 13:11

DeDerdeKamer 07-09-07 @ 13:06

Zo, jij hebt al 800.000 kilometer te hard gereden? Vet hoor. Mooi dat je geen ongelukken maakt (ook dankzij je medeweggebruikers die wél fastoenlijk rijden en goed opletten), maar het kán onveilige situaties opleveren, daar gaat het o. Daarnaast hebben we dat afgesproken.

De grao is ook nog dat te hard rijden vaak meer benzine kost en je daarmee de overheid dus dubbel sponsort.

Maaier | 07-09-07 | 13:09

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

betalen betalen betalen betalen

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

Koos_Spee | 07-09-07 | 13:08

@SKerchi,

ik rijd ook wel eens over de ring in Groningen. Met 100KM/u, behalve waar de flitskasten staan. 100 is daar niet asociaal, het is er regelmatig zo rustig dat 130 niet eens asociaal zou zijn. Even de stad rond kost zelfs met 100 een half uur... Ik pleit daarom voor dynamische snelheid: 120KM/u bij rust op de lange stukken, 100 KM/u als het normaal druk is (net als de A10) en 70 of desnoods eventjes 50 als het op sommige delen echt nodig is. (spits, voetbal, etc). Kleine investering, groot plezier voor iedereen.

ZDEV | 07-09-07 | 13:08

Koos is toevallig een omhoog gevallen wout die over de ruggen van de hardwerkende ruggegraat van Nederland poen zit binnen te schrapen.
Als ik die man hoor ,want je kan de radio niet aanzetten of mijnheer is weer ergens binnengehaald als verkeers deskundige,denk ik rot op met je poep praatjes.Flitspalen en controles op SNELwegen het liefst op 6 baans SNEL wegen daarmee miljoenen binnen halen is gewoon MISDAAD.
Weet je wat jij moet doen ga controleren op 50 km in de bebouwde kom,houd overtreders staande en geef ze een bon dan ben je goed bezig.
Dus geen giro maar agenten die HANDHAVEN maarja dat kost geld dus rij maar lekker door in je Mercedes met chauffeur betaald met geld verkregen door uitlokking en afpersing.

kees2 | 07-09-07 | 13:08

wat is het percentage van het totaal aan resources dat ter beschikking wordt gesteld aan verkeersboete beleid. Hoeveel agenturen van het totaal aantal agentenuren worden verkwist aan verkeersboete beleid.
Een stijging van de het aantal boetes door een verbeterde mobiliteit? Ik denk een stijging van het aantal verkeersboetes door een hoger percentage aan verkeersboete beleid teoegewezen resources........

Mr. Hu | 07-09-07 | 13:06

@Maaier 07-09-07 @ 12:54
maak je weer de vergelijking met stelen, als er al iemand steelt is dat de overheid van mijn portnemonnee onder mom van veiligheid. Ik heb al 10 jaar m'n rijbewijs en nog nooit een ongeluk gehad terwijl ik dagelijks op de weg zit met behoorlijke snelheiden. Reken dat maar eens na: 10 jaar x 80.000km = 800.000km zonder ongelukken en dan ook nog stelselmatig (te) hard rijden.

Ik vind de kans op waarschijnlijkheid dat ik een ongeluk zou krijgen nihiel omdat ik vind dat ik (blijkbaar) prima heb aangetoond dat je harder kan rijden met behoud van de verkeersveiligheid.

Vind het een misvatting dat een hoge snelheid altijd gekoppeld wordt aan verkeersonveiligheid.

DeDerdeKamer | 07-09-07 | 13:06

@DeDerdeKamer 07-09-07 @ 13:00
Wat is er tegen handhaving wanneer je een regel hebt afgesproken? Kennelijk is het noodzakelijk, want zelfs met een strakke handhaving zijn er 13 miljoen die de regels overtreden. Zij zijn degene die iets verkeerd doen. Niet de handhavers. Komop, zeg.

-edit | 07-09-07 | 13:06

Zeeuwsch 07-09-07 @ 13:02

haha, je moest eens weten. Burgerlullen klagen over "struikrovers" op übersaaie verjaarspartijtjes waar de auto het gesprek van de dag is.

Maaier | 07-09-07 | 13:04

@Bopati 07-09-07 @ 12:51
En waarom ? wordt het er echt allemaal zo veilig op ?

Ja, het wordt er echt veiliger op. Ik heb geen zin om het op te zoeken maar kijk eens naar de ongevalscijfers van Portugal. Dat wil je niet.

skerchi | 07-09-07 | 13:04

Koos is een nog grotere NSB-er na deze ruktificatione.

Peekster | 07-09-07 | 13:03

Oudewets HAHAHAHAHAHAHA

Omega Centauri | 07-09-07 | 13:02

@Maaier 07-09-07 @ 12:48
Tering wat ben jij een ongelooflijke burgerlul.
Mag ik raden. Je hebt een baantje waarbij je continue wordt opgedragen wat je wanneer en waar moet doen. Denken = fout, luisteren = goed.
Denk eens voor jezelf na, dan kom je misschien ooit nog eens ergens in het leven!

Zeeuwsch | 07-09-07 | 13:02

@skerchi 07-09-07 @ 12:52

Het is er inderdaad rustiger op geworden, maar kunnen ze het niet beter opschroeven naar 80/90 km/h, want ik ben bijna een kwartier onderweg om vanaf Julianaplein naar afslag Appingedam/Ten Boer te rijden

michel219 | 07-09-07 | 13:01

DeDerdeKamer 07-09-07 @ 13:00

Dus daar houd je je niet aan. Stoer hoor! Een echte vent!

Maaier | 07-09-07 | 13:01

@-edit 07-09-07 @ 12:58
kom vaak in Duitsland, maar als daar al een snelheidslimiet is (vaak 130) dan wordt er niet op zo'n Stasi-achtige manier gecontroleerd als hier in Nederland.

DeDerdeKamer | 07-09-07 | 13:00

Je kan ook niet elke dag een stukje schrijven waarop meer dan 1000 reacties komen natuurlijk

duimdrop | 07-09-07 | 12:59

De markt voor boetes trekt aan..

goudbrasem | 07-09-07 | 12:59

Tuftufclub Forever!

tipo | 07-09-07 | 12:59

@Bopati 07-09-07 @ 12:51
ik wil helemaal niet dat iedereen 'z'n gang' gaat op de snelweg, ik zeg alleen dat de manier zoals het nu gaat compleet geschift is. In Nederland worden er meer boetes uitgeschreven dan in Duitsland, Frankrijk en Engeland bij elkaar. En dan niet per hoofd van de bevolking, gewoon in z'n geheel. Dat is toch raar, dat moet je met me eens zijn. En waarom ? wordt het er echt allemaal zo veilig op ?

Waarom doen we niet eens iets aan het verbreden van snelwegen. Ow nee, dan ligt een of andere milieugroepering weer in de weg (letterlijk) om de aanleg ervan bij de Provinciale Staten tegen te houden.

Ik zit ook veel op de weg, en erger me groen en geel aan het Nederlandse "ik rij hier met m'n Alto op de linker baan met 80 en ik weiger om voor jou op zij te gaan" mentaliteit. Autorijden in Nederland is werkelijk een hel, mede mogelijk gemaakt door de blauwe pet (meestal achter een pilaar of geluidsscherm)

DeDerdeKamer | 07-09-07 | 12:58

@DeDerdeKamer 07-09-07 @ 12:52
'Te hard bestaat niet, wat voor de een vreselijk hard is zal de ander als cruisesnelheid bestempelen.'
.
Exact! Zie hier het nut van snelheidsregulering. Namelijk: het creeeren van een voorspelbare (en dus veiliger) verkeersituatie. Prima dat we dat kennen in 0031 en de rest van de wereld, trouwens. Zelfs in 0049 kent men snelheidslimieten. Ook op de autobahn zijn hele stukken beperkt. Jouw argumentatie gaat niet helemaal op, vrees ik.
.
En als het gros van de overtredingen voorkomt uit iets anders dan snelheid, waar maak je je dan druk om?

-edit | 07-09-07 | 12:58

och valt nóg mee dan.

panadol | 07-09-07 | 12:56

op naar de 14 miljoen.

teringtub | 07-09-07 | 12:56

Geheel in deze trend van belastingbetalers naaien: www.telegraaf.nl/binnenland/70388401/_...
Koos Speed jij hebt mede het klimaat geschapen! Als mijn auto wat overkomt...

Pippo van Eenennaam | 07-09-07 | 12:55

DeDerdeKamer 07-09-07 @ 12:52

Hoezo: te hard is toch te hard. die kleine snelheidsovertredingen zijn na correctie ook nog eens, dus dan rijd je gewoon te hard. Dit is een verweer van het niveau: "ik stal maar en heel klein beetje geld uit de tas van die bejaarde". Onzin dus. Zoals Skerch i zegt: niet uilen, dit is nodig voor de verkeersveiligheid. Dat het jou geld kost, is je eigen domme schuld.

Maaier | 07-09-07 | 12:54

sorry emotie komt weer naar boven, wat ik wil zeggen is dat Nederland een land vol wordt met lemmingen. Te hard bestaat niet, wat voor de een vreselijk hard is zal de ander als cruisesnelheid bestempelen.

Het gros van de overtredingen in Nederland komt nog altijd voort uit het niet voorrang verlenen, heeft helemaal niets te maken met snelheid. Bovendien alle uitgeschreven snelheidsovertredingen bestaan voor tweederde uit 1 tot 10 'te hard'. Dat zijn gewoon grote roofpraktijken van de overheid die Maaier zo koestert.

DeDerdeKamer | 07-09-07 | 12:52

Wat een gehuil toch altijd over de snelheidscontroles. Na het plaatsen van de flitskasten langs de ring van Groningen (70 km/h) was het afgelopen met inhaalmanoeuvres door idioten die me met 100 km/h voorbijkwamen. Het verkeer werd rustiger, iedereen sukkelt nu met 70 (of een beetje meer) naar zijn bestemming. Wat mij betreft een verbetering.
En ja, ik krijg ook twee van die bonnen per jaar maar dat is de prijs die ik betaal voor minder asociaal gedrag op de weg. Sneu geld maar het is het wel waard.

skerchi | 07-09-07 | 12:52

@De derde kamer:

Als je keihard werkt voor je geld, dan moet je er ook zuinig op zijn, en voorkomen dat je boetes krijgt.
Enne, als iedereen op de weg zijn gang kan gaan, zoals jij kennenlijk wilt, krijgen we een chaos en vele ongelukken, en dat kost de samenleving pas een smak geld.

Bopati | 07-09-07 | 12:51

Excuses aanvaard!

Eagle_Eye | 07-09-07 | 12:49

DeDerdeKamer 07-09-07 @ 12:46

Het is allebei fout. En wat een dader verder doet maakt niet uit. Volgens die redenering is een hardwerkende burger die iemand vermoord minder strafbaar dan ene luie uitkeringstrekker. heel siompel, de wet is de wet, ook in de auto. Kan best iets aan verandert worden, maar tot die tijd gewoon netjes gedragen. En niet zielig doen als je geflitst wordt.

Maaier | 07-09-07 | 12:48

Ik zie liever dat ze bij scholen of zebrapaden controleren dan op de snelweg … en vooruit al die aso’s die nog net even een roodlicht meepakken… pak die ook maar! Maar flitsen op de snelweg draagt nauwelijks bij tot verbeterde veiligheid.

Ravenleigh | 07-09-07 | 12:48

@Maaier 07-09-07 @ 12:39
wat is dat nou voor kromme vergelijking, jij vind dat stelen en 'te hard' rijden hetzelfde zijn ? dat is nou juist hetgeen waar ik me altijd zo druk over maak. "Verkeersovertreders" zijn vaak mensen die keihard werken voor d'r geld en door de overheid op een kinderachtige geniepige manier van hun geld worden beroofd. Want dat is het, beroven.

Jij bent ook zeker iemand die om 3 uur 's nacht op een kruispunt voor een rood licht sta te wachten omdat het rood is. Een tip, gebruik eens je verstand, kan best nog eens van pas komen. Of zou jij, mocht er ooit een bordje voor komen, ook van een flat afspringen als dat duidelijk wordt aangegeven.

DeDerdeKamer | 07-09-07 | 12:46

13 miljoen, dat is dus bijna 2 keer zoveel. Heren, dit is een misrekening die door een ambtenaar werkend voor een overheidsproject gemaakt had kunnen zijn.

Gaz21 | 07-09-07 | 12:44

13 miljoen. Hmmm. Peanuts eigenlijk. Zet daar tegenover de kosten voor de handhaving en de teller komt ergens in de buurt van de 0 uit. Ik mag die Spee niet, maar het werk wat ie doet heeft weldegelijk zin. En als dat kostenneutraal uitgevoerd kan worden: prima! Kost de belastingbetaler dus niets extra's en je krijgt er extra-graties een veiliger verkeer door. Wilders wil ook een dergelijk systeem invoeren voor het strafrecht. Laat de veroordeelde crimineel zoveel mogelijk opdraaien voor de kosten. Goed plan.

-edit | 07-09-07 | 12:43

IK hoop niet dat GS er gewoonte van maakt om zo nodeloos kwetsend, tendentieus en ongefundeerd bezig te zijn.

neemjemoederindemali | 07-09-07 | 12:43

En dan lezen wij in die buitenlink (naar AD) dat het CJIB in Leeuwarden een nieuw pand laat bouwen voor 400 bonnenverwerkers. Leuk uitsmijtzinnetje, maar ook goedverdegoedver!!!

Reykjavik | 07-09-07 | 12:41

DeDerdeKamer 07-09-07 @ 12:36

Of dat kan doet niet ter zake. Het mag niet. Je kán ook makkelijk stelen uit een winkel, maar dat mág niet.

Maaier | 07-09-07 | 12:39

Hulde veaur Koos, pak ze maar allemaal bij hun lurven die aso's.

kneuterzak | 07-09-07 | 12:38

vroeger hadden we nog een autoloze zondag, die goede oude tijd...

Stut-t-t-tering | 07-09-07 | 12:38

*Printscrn
collectors Item..

Wickedmind | 07-09-07 | 12:38

Koos NSB Spee

FYALL | 07-09-07 | 12:37

@Maaier 07-09-07 @ 12:31
"te hard" is een relatief begrip. Op een verlaten snelweg om 2 uur 's nachts kan makkelijk 130 / 140 gereden worden.

DeDerdeKamer | 07-09-07 | 12:36

Ja ja want criminelen rijden ook Auto! Goed werk Spee pak ze met je rovers bende!

StijlvolRechts | 07-09-07 | 12:32

Weer lekker mensen lastig vallen in plaats van ze te helpen

Harige Mammoet | 07-09-07 | 12:32

Die is goed met bonnen uitschrijven!

Niet Steil | 07-09-07 | 12:31

ow leuk, de mannen-die-hun-voeten-niet-kunnen-beheersen-omdat-ze-thuis- een-kutleven-hebben melden zich weer aan het front.

@ pipo: nette mensen rijden niet te hard

Maaier | 07-09-07 | 12:31

Sjezus GS, kan ik dan niet één jaar op vakantie gaan zonder dat jullie in problemen raken?

Teen | 07-09-07 | 12:31

@synchronicity 07-09-07 @ 12:26
ons wegennet schiet verreweg te kort waardoor veel (relatief) gevaarlijke situaties ontstaan. (ik zie ze overigens niet) Maar als dat al zo is, dan zou ik om structureel het probleem op te lossen de kern van de zaak aanpakken ipv de gevolgen ervan te beboeten.

Punt 1: wegennet uitbreiden, met verkiest de auto toch boven het openbaar vervoer. Punt 2: overal een maximale snelheid van 130 (en aub geen geleuter over remweg, want op de snelweg moet je helemaal niet gaan remmen)

DeDerdeKamer | 07-09-07 | 12:30

Maak je niet druk.. als de joods-christelijk-islamitische cultuur hier straks echt ingeworteld en met overheidssteun verankerd is, mogen we op zondag echt weer thuiszitten! Scheelt toch 1.857.143 bekeuringen!!
Zullen ze wegenbelasting wel weer voor verhogen tegen die tijd.

vangodlos | 07-09-07 | 12:29

Koos en het Openbaar Ministerie zijn mijn grote helden.

Aanpakken dat tuig op de weg!. Ik werd vandaag ook weer eens gesneden door een dikke Jeep. Niet kankeren dus als je de brieven uit Leeuwarden op je deurmat vallen. Die 13.000.000 euri hebben we aan onszelf te danken.

*leunt rustig achterover en wacht de scheldkannonades af*

Bopati | 07-09-07 | 12:28

Eindelijk eens ellende van anderen die mij (tot nog toe) bespaard is gebleven.

..zapper | 07-09-07 | 12:28

Struikrover? Mmmh..... struikrover, is dat in deze context misschien een bosjesman?

kwarkoo1 | 07-09-07 | 12:27

"het $p€€t ons"

Lepo | 07-09-07 | 12:26

13 miljoen boetes en nog hebben ze niet door dat er iets aan hun systeem niet klopt... *zucht*

synchronicity | 07-09-07 | 12:26

Dit is natuurlijk nog maar het begin in een reeks ....... de beerput van GS wordt nu echt opengetrokken.

azijnseiker | 07-09-07 | 12:26

@Ritalover 07-09-07 @ 12:24:
Ik heb geen idee. Hoe kom je daarbij dan?
-
* Kan Veugelaar niet eens goed verstaan dus snapt alle commotie niet *

Reinaert | 07-09-07 | 12:26

Spee(d)ticket....... C.J.I.B. OhOhOh..... Koos Troosteloos..... ga boeven vangen opgedirkte flitspaal. Zo schieten mij nog meer frutsels door het hoofd, benieuwd wanneer snel reageren ook op de bon komt. Ga zo door Koos Sp.ee
Geen Stijl.... bedankt voor de ruktiefiekaatsie

en Vogelaar is knettergek!

Ritalover | 07-09-07 | 12:24

13 Miljoen bonnen voor lullige overtredingen. Vooruit, 20% daarvan voor niet zo lullige overtredingen. Reken ff uit hoeveel capaciteit van politie en justitie daaraan verkloot wordt. Miljoen of 10 bonnen teveel is het zeker.
-
Pliesie en justiesie zouden hun energie beter kunnen besteden denk ik. Maar ja, da's eng, da's gevaarlijk, burgertje pesten is lekker makkelijk scoren......

Reinaert | 07-09-07 | 12:24

Smerig beleid! Die laffe en eerloze politieagentjes doen tegenwoordig niks anders als het naaien van nette mensen. Lekker makkelijk want zij betalen wel en geven weinig tegengas. Ze zitten gewoon met man en macht te flitsen om die paar tientje per keer binnen te schrapen. De politie is niet meer de vijand van het tuig maar de vijand van de brave burger.

Pippo van Eenennaam | 07-09-07 | 12:24

Na deze recitificatie is het woord "struikrover" natuurlijk een dubieuze. Immers, een witteboordcrimineel als Spee verdient eigenlijk een veel grotere bijnaam dan enkel "struik".

*kots

IQnullus | 07-09-07 | 12:23

'dergelijke fouten'? Tis verdomme bijna tweemaal zoveel zeg!

kwarkoo1 | 07-09-07 | 12:21

als we die boetes nu eens ook gaan nivelleren over bijstandsmoeders, junks en allochtonen vind ik het prima.

rechtselente | 07-09-07 | 12:20

Koos is gewoon een domme hond met een uitgestreken rot kop. Niks mag meer van die man. Vroeger kon je gewoon lekker bellen in de auto. Ben benieuwd wanneer je niet meer gezogen mag worden als je achter het stuur zit.

marco8888 | 07-09-07 | 12:20

ik vind Koos Spee stom!

youreckon | 07-09-07 | 12:20

De verhouding tussen snelheid en veiligheid is door Jacob nooit aangetoond.......

DaDutchOven | 07-09-07 | 12:19

Gelukkig. Ik dacht even dat Geenstijl echt tot rectificatie was gedwongen door vriend Spee.

Kobus | 07-09-07 | 12:19

bedankt RedactieRaad, ook namens koos $p€€.

preston spears | 07-09-07 | 12:19

waarvan akte

Ravenleigh | 07-09-07 | 12:17

excuses aanvaard geenstijl

Bono | 07-09-07 | 12:17

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken