achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@hersteloperatie

Grrrroningen. Instituut Mijnbouwschade raakt 329 dossiers van inwoners kwijt

Dit gaat je pet én Groningen toch te boven

twee vingers in een scheur

Die hele ""hersteloperatie Groningen"" staat inmiddels dusdanig op instorten dat Nationale Ombudsman Van Zutphen zich genoopt ziet de noodklok te luiden middels een brandbrief aan de Kamer. Daarin geeft hij de Nationaal Coördinator Groningen, het Instituut Mijnbouwschade Groningen en de gehele overheid een tik (8 op de schaal van Richter) op de vingers: "Het kan niet langer zo doorgaan. Mensen zijn te vaak teleurgesteld. Het huidige hersteltraject leidt onvoldoende tot concrete oplossingen voor de mensen die daar al jarenlang op wachten." Er wordt, netter gezegd, geen moer voor de Groningers bereikt en tot overmaat van ramp raakte het Instituut Mijnbouwschade ook nog eens 329 dossiers van inwoners kwijt. En ondertussen verdienen schadebureaus miljoenen aan het Groningse leed en blijven de inwoners zelf rillen, trillen en bibberen dat het een aard(beving) heeft. De gasvelden worden dan misschien volgestort met beton, deze bodemloze put van onbekwaamheid en ellende blijft gewoon gapen en meuren. Echt uitstekend en lekker en top en goed en puik gewerkt allemaal.

Ombudsman: Overheid stoot zich meer dan twee keer aan dezelfde herstelsteen

Nieuw rapport, zelfde conclusies

Waren we maar Nationale Ombudsman geworden. Dan konden we niet alleen een ton aan reiskosten declareren, maar tevens ieder jaar dezelfde kritiek op de overheid telkens in nieuwe rapporten gieten en daarna heerlijk met die voetjes op het bureau ploffen, want de overheid leert toch niet. Dan krijgt u rapporten zoals die van vandaag waar uit een uitgebreide analyse van tien grote hersteloperaties blijkt dat de overheid te weinig luistert naar burgers, niet leert van eerder gemaakte fouten en te veel gevangen zit in het eigen bureaucratisch proces waardoor de focus vooral ligt op voortgangsrapportages en beleidsprotocollen en te weinig op de slachtoffers zelf. Belangrijke conclusies die we herkennen uit eerdere schrijfsels van de Ombudsman. Zoals hier bij de afhandeling van de watersnood in Limburg waar hij al opmerkte dat "er onvoldoende werd gekeken naar persoonlijke situaties". Of hier bij hersteloperatie van de toeslagenaffaire die wordt omschreven als traag en ingewikkeld. En hier in 2018 waar hij al opriep om te leren van de hersteloperatie in Groningen. Keer op keer start de politiek met ambitieuze hersteloperaties en keer op keer moet de Ombudsman concluderen dat dezelfde bekende fouten blijven terugkeren. Kom op overheid, dat kan beter. Laat die man eens werken voor zijn geld!

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.