Zonder QR-code toegang tot het StamCafé

Want iedereen is welkom.
Kom binnen zonder te scannen, want hier geldt geen gecamoufleerde vaccinatiedrang. Hier mag iedereen binnenlopen en is de anderhalvemeterregel alleen van toepassing op het bier. En dan zijn we ook nog als enige de hele nacht geopend. Dus u kunt urenlang ongegeneerd opscheppen over die joekel die u uit het kanaal viste of de wedstrijd van gisteren nog eens nabespreken. En dat allemaal zonder enige vorm van privacy in te leveren. We zullen zelfs niets vragen als u met een onbekende dame de wc's in verdwijnt om uw verstopte neus te genezen. Nog even een nachtje genieten van de virtuele vrijheid voordat hopman Rutte en akela De Jonge morgen hun demissionaire depressie met de wereld delen in deel #veelteveel van die doodvermoeide persco's. Waarin Alzheimer en Fietsbroek zullen claimen dat dit echt een versoepeling is vanwege het afschaffen van de anderehalvemeterregel waar niemand zich al meer aan hield. En waar een sluwe spindokter ongetwijfeld al een angst inboezemend verhaaltje heeft voorbereid over het nachtleven dat nog een eeuwigheid dicht moet blijven terwijl het F1-festival van anderhalve week geleden nog geen enkel effect heeft op de immer gevreesde coronacijfers. Maar dat is morgen pas, dus nu genieten we nog even van onze vrijheid en het bier.
Ook al racisme: een te dure joggingbroek
Ophef om de ophef
In een wereld waar werkelijk alles racistisch kan zijn, is er altijd werk voor de racismeroepers (TikTok). Mensen die hun geld verdienen of hun persoonlijkheid ontlenen aan het immer gekwetst zijn. Aan het zien van problemen die er niet zijn. Het onderwerp vandaag: een broek. We geven toe dat 975 euro voor een joggingbroek van modehuis Balenciaga inderdaad crimineel duur is (lol om wegwerkersjas voor 3k), maar dat is niet waar de woke warriors over struikelen. Die vallen over het feit dat de broek oogt alsof er een boxershort bovenuit steekt en dat is culturele toe-eigening. Want geen riem dragen op uw afzakkende broek is blijkbaar een cultuurdingetje dat zijn oorsprong vindt in een ritueel van een Afrikaanse stam de hiphopscene van de jaren 80 en 90. CNN meteen aan de telefoon met professor Marquita Gammage die haar complete academische carrière bouwde op het overal zien van culturele toe-eigening en dus heel verrassend hier ook culturele toe-eigening ziet. We zijn benieuwd wat dat betekent voor de rest van de muziekculturen. Mag u nooit meer een felgekleurd trainingspak dragen als u geen echte gabber bent? Een verbod op zwarte kledij voor iedereen die geen stevige gitaren in zijn playlist heeft staan? Of een ban op met diamanten ingelegde handschoentjes voor mensen die niet discutabele slaapfeestjes met kinderen houden? Het kan allemaal, want als u maar hard genoeg probeert, is overal een probleem van te maken.
Hans Teeuwen en zijn QR-dilemma
Advies is welkom
Lastig, dat dilemma van Hans Teeuwen. Hij wil dat podium weer op, mensen laten lachen, gewoon zijn werk doen. Maar ja, dat mag vanaf 25 september alleen met een goedgekeurde corona-QR van alle bezoekers. Wordt hij samen met de rest van zijn collega's mooi voor het kabinetskarretje gespannen om de indirecte druk op ongevaccineerden op te voeren. Om die duimschroeven aan te draaien waarvan Hugo ooit zei dat ze nooit gebruikt zouden worden. Net als de horeca krijgt ook de cultuursector de keuze voorgeschoteld om mee te werken aan dit bekritiseerde kabinetsbeleid of simpelweg zonder inkomsten te zitten. Een keuze die voor veel mensen nog moeilijker wordt gemaakt doordat de meeste coronasteunpakketten eind september wegvallen. Vanaf dan is het meewerken of verzuipen. Niet voor Hans, want die heeft geld zat, maar die wil ook gewoon weer optreden. Weer zijn passie uitvoeren zonder al die flutregeltjes. En dat levert dus dit dilemma op. Wat te doen?
'Kabinet voert QR-samenleving in vanaf 25 september'
Ausweis bitte!
Coronaoverleg nummer veel te veel. Rutte & Co borrelde voor de zoveelste keer met het OMT in het Catshuis. Het resultaat deze keer: het demissionaire clubje dringt Nederland een onnodige coronacheckapp op in ruil voor het schrappen van de anderhalvemetermaatregel. U weet wel, die anderhalvemeterregel die door het volk al zo goed als geschrapt is. Het kabinet bleek Oost-Indisch doof voor de vorige demonstratie van de evenementenbranche, maar komt nu met een QR-samenleving als goedmakertje. Dat brengt een lading aan extra werk en bureaucratie met zich mee en u moet wederom een stukje privacy offeren op het altaar van de schijnveiligheid, maar dan mag u wel weer dansen. Nou ja, dansen in de vooravond, want vanaf 24:00 uur sluit de nachthoreca alsnog verplicht de deuren. Waarschijnlijk verwachten ze nu ook nog dankbaarheid voor deze maatregel die meer vrijheid kost dan dat hij oplevert. Ondertussen zetten we een nieuwe stap in de controlemaatschappij van deze demissionaire dictatuur die zijn eigen nieuwe normaal creëert aan een vergadertafel in het Catshuis.
UPDATE: Slotje op de comments wegens rokende QR-servers alhier, daarrrr verder reaguren
LIVE. MAX EN LEWIS CRASHEN IN MONZA
Grazie ragazzi!
Van het oranjeleger vorig week naar de rode tifosi-zee deze zondag op Monza. De plek waar ze vroegah ook kombochten hadden, maar die al lang geleden hebben ingeruild voor een simpel baantje waar vooral topsnelheid een belangrijke rol speelt. Bottas won gisteren de sprintrace, maar verving eerder zijn halve Mercedes, dus is teruggezet naar de achterkant van het veld. Dat betekent dat Max vandaag vanaf pole start en oranje staat nog steeds achter hem, want de McLarens staan P2 en P3. Grote concurrent Lewis Hilfiger faalde in de sprintrace en staat P4. De eerste chicane blijft de grote bottleneck, dus we zullen zien of Bottas weer gaat bowlen en hoeveel vleugels sneuvelen. Het thuispubliek staat in ieder geval op de banken voor de Ferrari's op P5 en P6, die mogelijk wat extra risico nemen om te stunten op de voor hun heilige grond. Laten we hopen dat we meer krijgen dan een DRS-optocht op hoge snelheid en uiteraard dat we eindigen met het Wilhelmus galmend door de Italiaanse heuvels. Om 15:00 uur is het lichtjes uit en volle gas. Vai Max!
UPDATE: MAX EN LEWIS SAMEN ER VANAF!
UPDATE: 1-2 voor McLaren. Ricciardo wint. Proost!
UPDATE: Wedstrijdleiding: drie plekken gridstraf voor Max Verstappen bij volgende race.
Daniel regelt het wel
Vage woke-activist smijt Kuifje op brandstapel
Boekverbrandingen zijn terug!
Organisaties die aan boekverbrandingen doen staan over het algemeen op de meest zwartgeblakerde pagina's van de geschiedenisboeken gestaan en dat geldt ook voor een Christelijke scholengemeenschap in Canada die al sinds 2019 bezig is met de zuivering van de eigen bibliotheken. Samen met een adviseur van inheemse afkomst legde de club alle boeken langs de correctheidslineaal en zodra een clichébeeld van een indiaan voorbijkwam, belandde de titel op de zwarte lijst. Slachtoffers van deze bibliorazzia waren onder meer stripboeken van Kuifje, Astrix & Obelix en Lucky Luke. Een deel eindigde op de brandstapel in een ritueel dat inheems adviseur Suzy Kies omschrijft als "zuivering door vlammen". Ondanks dat dit al een paar jaar geleden gebeurde leest u er nu alles over in de poldermedia, omdat geliefde strips verbranden nu eenmaal veel ophefpunten scoort. Wat ze niet melden is dat Suzy zelf ook niet volkomen zuiver bleek te zijn, want Canadese media ontdekten nu dat ze helemaal geen inheemse achtergrond had zoals ze claimde. De woke-jury was dus zelf niet woke genoeg. Suzy ontkent deze claims, maar heeft toch haar ontslag ingediend. Heel verstandig, want de andere optie was waarschijnlijk zuivering door vlammen...
Brexitlandië geeft de EU zijn migranten terug
Hier! Jullie probleem nu
Ja, natuurlijk resulteerde de Brexit in sterke economische terugval, een kerstkalkoentekort en problemen op het veld van Fortuna Sittard, maar de uitstap heeft ook zijn voordelen. Zo hebben de Britten geen zak meer te maken met het migratiebeleid van de EU en dat betekent dat ze dwalende dobberapothekers gewoon kunnen terugsturen naar Frankrijk. De grensbewaking krijgt inmiddels training in het terugsturen van deze omgekeerde D-Day'ers, want als het aan de Britten ligt zijn de Franse stranden de enige die bestormd worden door ongewenste binnensluipers. Frankrijk over le zeik natuurlijk, want de baretten zien deze dobberaars het liefst vertrekken. Lol trouwens om het argument dat de Britten levens in gevaar brengen door de migranten terug te sturen, alsof het laten vertrekken van de gammele bootjes vanaf jouw grondgebied wel een veilige activiteit is en alsof jullie vorig jaar niet exact hetzelfde deden. De Britten gaan ondertussen vrolijk verder met het profiteren van hun onafhankelijkheid en de spanningen lopen verder op. Wij bereiden ons vast voor op een tweede deel van de Frans-Britse Brexit-zeeslag. Eens kijken of de Fransen weer zo makkelijk over zich heen laten lopen.
Lol! Australië sloopt klimaat uit Britse handelsdeal
Want het klimaatgeneuzel mag zaken niet in de weg staan natuurlijk
Dat Groot-Brittannië al lang niet meer de wereldmacht is die het ooit was blijkt maar weer uit het feit dat zelfs de voormalige Britse penitentiaire inrichting Australië een loopje met ze neemt. In de onderhandelingen over een nieuw after-Brexit handelsverdrag tussen de twee landen hoopten de Britten een stukje klimaatgedram in de deal op te nemen, maar daar zaten ze Down Under helemaal niet op te wachten. Het koalaeiland is bijzonder afhankelijk van kolencentrales, stelt zichzelf daarom veel lagere klimaatdoelen en zit al helemaal niet op bemoeienis van het voormalige moederbedrijf te wachten. Een mailtje tussen wat ambtenaren later en de klimaatteksten waren uit het akkoord verdwenen. Wel een beetje jammer dat hetzelfde mailtje bij Sky News belandde, die nu dus mooi benadrukt hoe bij de Britten handel ver boven klimaatretoriek staat op het prioriteitenlijstje. Extra pijnlijk ook, omdat de volgende klimaattop eind oktober in Glasgow plaatsvindt. Dan komen alle wereldleiders in hun kerosineslurpende privévliegtuigen langs en moeten de Britten schoorvoetend toegeven dat ze het klimaat niet eens kunnen benoemen, laat staan redden.
Topplan! Amsterdam laat honderd willekeurig inwoners allerlei dingen verbieden
Dit kan alleen maar fout gaan
Het is Amsterdam zowaar gelukt om nog minder verantwoordelijkheid te dragen voor het eigen beleid. Marieke van Doorninck, wethouder voor duurzaamheid en uiteraard GroenLinkser dan links, komt met het lumineuze idee om niet langer zelf haar werk te doen, maar gewoon honderd willekeurige Amsterdammers via een loting te selecteren en die te laten bepalen hoe de hoofdstad de uitstoot van CO2 verder gaat beperken. Uiteraard komt de vraag of we meer klimaatregels willen niet aan bod, want dat heeft Van Doorninck al voor u bepaald. Aangezien de verzonnen regels niets mogen kosten, blijft de groep vooral over met de optie om dingen te verbieden. Marieke belooft nu al dat de gemeente die plannen ook echt gaat uitvoeren, dus dit is de kans voor de immer geïrriteerde Amsterdammers om die ergernissen keihard in de illegaliteit te duwen. Kuttoeristen zat? Rolkoffers verbieden, want mensen die deze krengen meeslepen stoten meer CO2 uit! Hond van de buren vervelend? Tijd voor een verbod op die vleesetende CO2-machines die we huisdieren noemen. Last van spelende kinderen op straat? Alle peuters en kleuters in een biomassacentrale om het klimaat te redden! Schaf anders gewoon heel Amsterdam af, dat is pas goed voor het klimaat! U stelt voor en de gemeente gaat het uitvoeren! Marieke belooft het.
Koninklijk dilemma: bergen belastinggeld cashen of lieve diertjes doodvermoorden?
De moeilijkere vragen voor de kroon
Het ongestoord afknallen van konijntjes, hertjes en zwijntjes op Kroondomein Het Loo zit er voorlopig niet meer in voor Koning Willem-Alexander. Nou ja, mag wel, maar dan kan hij fluiten naar de subsidie van 4,7 miljoen euro die hij jaarlijks ontvangt voor het beheer van het natuurgebied. Om nog in aanmerking te komen voor deze kruiwagen vol belastinggeld moet het gebied voortaan vrijwel het hele jaar geopend zijn voor het gewone gepeupel, schrijft minister Schouten vandaag aan de Tweede Kamer. En dat is een tegenvaller voor Prins Pils Koning Krat die het gebied graag een paar maanden per jaar volledig afsluit zodat toevallige voorbijgangers niet zien hoe hij persoonlijk de laatste adem uit Bambi perst. Dat vermoeden we in ieder geval, want officieel is het park dan dicht vanwege "de persoonlijke levenssfeer" van de koning. Maar dergelijke privacy moet hij voortaan uit eigen zak betalen en we weten allemaal dat hij dat geld liever uitgeeft aan patserige speedboten en Griekse villa's. Dus dan sta je plots voor een dilemma met je Zandvoort-gebruinde kop: wil ik liever diertjes jagen in mijn eigen natuurgebied of MILFs jagen in mijn Griekse midlifecrisisboot? Wat een zwaar leven heeft die man toch...
