Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Eindelijk, asociaal!

Join the club!Het is ongelooflijk, maar Balkenende heeft Nederland eindelijk op een positieve manier op de kaart weten te zetten. Nederland staat voortaan in Europa te boek als een 'nationale egoïst' Waarom? Omdat Nederland zich tijdens de onderhandelingen over de eigen bijdrage 'asociaal zou hebben opgesteld'. Premier Balkenende had al wat toezeggingen binnen voor een korting op de Nederlandse bijdrage van 600 miljoen. Maar hij wilde een wit voetje bij u halen en eiste 900 miljoen of een veto. Ofwel, Balkenende speelt het spelletje eindelijk volgens Franse, Britse, Italiaanse en Duitse regels. Dit Europese begrotingsoverleg liep uiteindelijk uit op een grote mislukking. Leest Balkie dan toch GeenStijl?

Reaguursels

Inloggen

@RastadepastA 21-06-05 @ 10:15
hij kan nu niets anders meer dan zn poot stijf houden.
daar heeft het Nederlandse volk voor gezorgd met het NEE.
het gelul dattie nu inneens iets goed doet daar stoor ik me dan ook vreselijk aan.
zoals sommige hier suggereren.
alleen het gekonkel over het ratificatieproces is al weer een indicatie dat die grondwet nog niet van de baan is.
en dat de onderhandelingen over de bijdrage van Nederland,los staat van het ratificatie proces vind ik dan ook nergens terug.

e-one2day | 21-06-05 | 10:26

Ik vind het niet erg dat rijke landen meer betalen dan armere landen, wordt het niet tijd om gewoon iedereen een percentage van zijn inkomen te laten betalen zodat alles procentueel gelijk is ofzow? OP de lange termijn zullen ook wij hier profijt van trekken als de armere landen rijker worden. Maar balkie, zet door hoor!!!

RastadepastA | 21-06-05 | 10:15

Derhalve kunnen we Nogmaals niet vaak genoeg herhalen in het belang van het helemaal worden in 2006/7.

trespasser | 20-06-05 | 19:55

En terecht. Nederland betaalt al jaren teveel. Korting of veto! So geht das, kankermoffen en kudtfransen!!!

aardappel | 20-06-05 | 17:35

@JanV 20-06-05 @ 11:55
"4. Hoe denk je dat de rest van Europa hier tegenaan kijkt? Balkenende heeft nou eens een keer groot gelijk, en wij gaan hem afkatten. Waardoor we het lachertje van Europa worden.

4. En wat had Balkenende dan moeten doen om onze achting te verdienen? Toegeven? Dan was het huis ook te klein geweest.

Wat een zakkenwassers lopen er toch rond in Nederland!"
hier word ik dus kotsmisselijk van!
eerst de Nederlandse bevolking voor gek uitmaken,en nu JPB gedwongen is om zo te onderhandelen na het NEE,heeftie het inneens weer allemaal goed gedaan,en doet u het voorkomen of dat altijd al zn doel is geweest.
dat kameleonachtige gedrag bij kiezers zo als u,zorgd dus voor dat soort uitslagen als de vorige keer.
eerst allemaal LPF en dan na die kale zn dood,inneens naar de CDA of 1 van de zogenaamd vertrouwde partijen rennen.
balkie hebben ze al vanaf de handtekening voor de grondwet in zn zak zitten,je ziet dat hij dan ook nog steeds zo behandeld word door de grote jongens.
TOEN had hij het ZELF al in moeten zien,niet nu inneens doen alsof hij dit altijd zo gewild heeft en daar nu werk van maakt!
niet balkenende heeft nu groot gelijk,maar dat heeft de bevolking hem duidelijk gemaakt,dat WIJ daar gelijk in hebben...

e-one2day | 20-06-05 | 16:35

Balkenende stijgt heel wat in mijn achting. Blijkt ie toch spierballen te hebben. En nu volhouden, JP!

Nordthiad | 20-06-05 | 14:58

Laten we het erop houden dat JP een zeer bescheiden poging doet "wat" voor Nederland te regelen. Hij heeft echter nog steeds zwaar last van z'n calimero syndroom. Met de voorgestelde "korting" van 900 miljoen zijn we echter nog steeds grootste netto betaler met 126 eurie per inwoner. Wat altijd duidellijk in de politiek is, dat je flink overvraagt om na onderhandelingen op je gewenste einddoel uit te komen. In dit geval lijkt een bijdrage gelijk aan die van duitsland een aardige middenweg. We hebben het dan over een korting 1,8 miljard eurie en betalen dan 71 eurie per inwoner, zelf ben ik voor een paar jaar niet betalen als compensatie voor het te veel betaalde van de afgelopen jaren. Dit zou de regering instaat stellen miljaren in gezondheids-, ouderen- zorg en onderwijs te pompen, wat hard nodig is.
Ook geeft het gezeik om deze begroting weer eens aan dat europa nog lang niet klaar is voor één grondwet, landen gunnen elkaar het licht in de ogen niet en gaan alleen voor het landsbelang. Van een europese gedachte is bij frankrijk en groot-britanie geheel geen sprake. Zolang er geen overeenstemming is stel ik voor dat Nederland alle betalingen aan europa per direct stopt tot er overeenstemming is. Dat is pas onderhandelen. En laat de rest van europa tegen Nederland z'n bek houden over slecht europees gedrag, we zijn op dit moment nog steeds de gekke suikeroom.

Kenny013 | 20-06-05 | 14:12

Beter laat dan nooit... en helaas niet uit overtuiging, maar vanwege druk vanuit het volk.
Toch een positieve ontwikkeling.

superjan | 20-06-05 | 14:02

jpb rules!!!!

burnie | 20-06-05 | 14:00

Go balkie! Go go go!

Leg die hele EU maar plat, hou je poot stijf! Het is natuurlijk belachelijk om de franse wijnboeren te subsidieren om de wijn in het riool te laten lopen. Ook de gesubsidieerde italiaanse olijfolie kent een overproductie waar de shell nog jarloers op kan zijn.

Laten we nu eerst die landbouwsubsidie waanzin maar eens afschaffen, dan kunnen alle lidstaten een stuk minder betalen en valt er met engeland ook te praten over het opgeven van de korting.

Een goed alternatief lijkt mij een korting die omgekeerd evenredig is met de economische groei van een lidstaat, dan krijgen de zwakste staten de hoogste korting.

gjk4all | 20-06-05 | 13:13

Betalen en verder bekken dicht

Tijd om eens uit die EU te stappen... Het is geen eenheid, zoals in de VS wel is... Enkel een bureaucratische klerezooi, een veel te loom ambtenarenapparaat en scheve verhoudingen

PanzerFaust | 20-06-05 | 12:57

@yep @10:47: Eindelijk iemand die mijn bijdrage op waarde weet te schatten.

Jannes van der Wal | 20-06-05 | 12:44

@crypto
De vaststelling van de bijdrage per land gaat al zo zoals jij voorstelt. Ik meen dat het 1,24% van BNP is. De oneerlijkheid ontstaat in de berekening naar netto. Wat krijgen wij er voor terug? Weinig dus! Dit in tegenstelling tot landen als Frankrijk, Italie etc. En dit al meer dan 10 jaar. Belachelijk, want deze landen vinden zichzelf zo belangrijk en machtig, maar feitelijk niet in staat hun eigen broek op te houden. Dit moet maar eens afgelopen zijn. Ik vind het niet eens zo erg dat Nederland wat meer betaald, maar dan moet het wel naar echt arme gebieden gaan en niet naar arrogante regeringen, die alleen maar mooi weer kunnen spelen van onze centen.

Eecom | 20-06-05 | 12:41

hahah noemen ze dat egoisme. ik noem dat Nederlandse handelsgeest.

.:ðimi.^ | 20-06-05 | 12:37

GODVERDONNER!

Cultuur B. | 20-06-05 | 12:26

Goh zeker bang dat ze als wij minder hoeven te gaan betalen, zij meer moeten dokken. Over egoïsme gesproken.....

JaneDoos | 20-06-05 | 12:22

Wat een vermaak; laat Balkende eindelijk zijn kloten zien word hij nog steeds gepiepeld door de grootmachten.

Dude heb je eten | 20-06-05 | 12:21

Waarom wordt er zo moeilijk over de begroting gedaan. Is het niet makkelijker om gewoon alle EU-landen een percentage van hun BNP te laten betalen. Is in principe de eerlijkste manier, de armen betalen het minst, de rijken het meest.

En als je dan toch van alle landen het BNP per inwoner weet dan kun je gelijk kijken welke landen het geld het beste kunnen gebruiken (de armen) en welke eigenlijk geld krijgen waarbij je je afvraagd waarvoor (in NL: groningen een structuurgebied??).

Nederland mag best een netoo-betaler zijn, ik denk dat ieder weldenkend mens het daarmee eens is omdat de ontwikkeling van Oost-Europa op de lange termijn ook goed is voor de economie van Nederland, maar het netto-betalerschap moet wel eerlijk worden verdeeld over de rijkeren.

Bovenstaande lijkt me een makkelijk systeem, maar dit spoort natuurlijk niet met het motto van Brussel: waarom makkelijk doen als het moeilijk kan.

crypto | 20-06-05 | 12:10

@JanV Jp had met Blair moeten meegaan en alles in de onderhandelingen moeten gooien. Hij had Zalm thuis moeten laten. En na onvoldoende bereikt te hebben had Jp hari kiri moeten plegen. Ook had ik het wel goed gevonden als hij al de wijnvoorraden die ze in Frankrijk en Italie wegpleuren had opgeëist om onder de dorstige Hollanders te verspreiden.

Gavrilo | 20-06-05 | 12:08

Het is nu 12:05 en er is nog steeds geen meki maandag aanbieding...
Ik begin me zorgen te maken, is hij al helemaal uitverkocht en op=op ?

Hatsiemoko | 20-06-05 | 12:06

Nog even de feiten op een rijtje:

1. Wij betalen NA AFTREK van wat wij ontvangen, nog altijd vele malen meer dan welk ander land ook.

2. De landen met de meeste boter op het hoofd, mauwen nou het hardst: Frankrijk is bang voor zijn landbouwgraaisubsidies, Engeland voor zijn korting, en over Italië zullen we het maar helemaal niet hebben.

3. De kranten in NEDERLAND voelen zich geroepen om meteen met Chirac c.s. mee te balken tegen Balkenende. Zonder in de gaten te hebben dat ze daarmee de grootste graaiers in Europa in de kaart spelen!

4. Hoe denk je dat de rest van Europa hier tegenaan kijkt? Balkenende heeft nou eens een keer groot gelijk, en wij gaan hem afkatten. Waardoor we het lachertje van Europa worden.

4. En wat had Balkenende dan moeten doen om onze achting te verdienen? Toegeven? Dan was het huis ook te klein geweest.

Wat een zakkenwassers lopen er toch rond in Nederland!

JanV | 20-06-05 | 11:55

@Calimero, Wolters-Noordhof? Playboy betaalt beter.

Conan de Rabarber | 20-06-05 | 11:51

@Conan de Araboer Het is meer iets voor slapeloze nachten dan voor een tropische maandagmiddag. Ach over 10 jaar staat het in de schoolboekjes, ik moet alleen nog even met Wolters-Noordhoff onderhandelen.

Gavrilo | 20-06-05 | 11:48

Al die regelgeving afschaffen, en terug naar een vrije-handels/bewegeging/mutual defense pact..... dan hoeven we helemaal niks te betalen en profiteren we alleen maar.

Qantrix | 20-06-05 | 11:48

@Gavrilo, een stukje???? een stukje?? Als je een groot lettertype gebruikt kan je er zo een 140 pagina's romannetje van laten drukken! Dat lees ik wel als ik eens een been breek of zo ;-)

Conan de Rabarber | 20-06-05 | 11:43

Balkie moet gewoon nog een paar rondjes zwerkbal op Europees niveau spelen.way 2 go Balk.

StyleTTo | 20-06-05 | 11:39

Als de nood het hoogst is...
De leiders van de Eu zullen het binnenkort wel op een akkoordje gooien met de Vs. Het enige wat ze nodig hebben is een conflictje aan de rand van Europa en dan goed toneelspelen. Ik heb in een slapeloze nacht een stukje geschreven hierover. nachtbraker.blogspot.com/
Dan kunnen we nog decennia langs de rest van de wereld uitpersen.

Gavrilo | 20-06-05 | 11:38

't ging niet van harte, maar als ons balkje eenmaal iets in zijn bolletje heeft, zit het niet in zijn kont.

Conan de Rabarber | 20-06-05 | 11:27

Prima zaak & beter laat dan nooit. Nederland was decennia lang de gekke Henkie van Europa, tijd dat daar eens een eind aan komt en wij meer de koers Denemarken/Engeland gaan varen. Lulhannes Juncker van Luxemburg zag zijn glansrol (ahum) in rook opgaan & huilde krokodillentranen om de tegemoetkoming van de nieuwe lidstaten. Volgevreten Wurstsocialist & economisch onbenul Schroder vondt het nodig om de Nederlanders af te schilderen als egoistisch & kleindenkend. Voor jouw ruime gedachten hebben wij geen geld meer, Gerhard! Tenslotte Chirac, overbetaald acteur, die probeert te redden wat er te redden valt van zijn getorpedeerde imago van Groot Visionair Staatsman. Benieuwd hoe Tony het straks aan gaat pakken, erg veel slechter kan het nooit worden.

BummBumm | 20-06-05 | 11:26

@Gavrilo: Als ze nu eens direct de landbouwsubsidies opheffen, dat is wel zo eerlijk voor de 2e en 3e wereldboeren. Maken die ook eens een kans. En dan kan dat geld meteen worden gestoken in subsidie voor roetfilters op alle diesels, wat dan meteen europa-breed kan worden ingevoerd.

Ik ben onlangs nog in Italië geweest, Florence, Rome, Pisa... alle oude monumenten onder het roet. Die lucht kán gewoon niet gezond zijn. En dan kunnen wij weer gewoon bouwen, omdat we niet langer de fijnstof-barrières overschrijden.

Flapdrol | 20-06-05 | 11:19

Alleen Europa noemen ze geen akkoord in plaats vane en akkoord waar niemand het mee eens is een mislukking.

ThE_ED | 20-06-05 | 11:15

Niet te vroeg juichen, er geen akkord bereikt. Dus voor de komende 6 maanden blijft alles bij het oude. Het is duidelijk dat de 'rebate' van de Britten en de landbouwsubsidies opnieuw bekeken moeten worden. We betalen niet mee aan Franse wijn die door de plee wordt gespoeld en ook niet aan die arme Engelsen die net als wij geen grote agrarische sector hebben als subsidie spons. De Fransozen lijken toch de grootste dwarsliggers te zijn. Blair wilt wel onderhandelen. En De Gucht, de Balkie-basher, had trouwens ook weer wat te zeuren op het Belgen nieuws. Volgens hem hadden we 750 miljoen bedongen en wilde dat oprekken naar 1 miljard. Maar ik vertrouw De Gucht noch Balkenende en zijn poppenkast.

Gavrilo | 20-06-05 | 11:12

1. "Ik heb nog nooit gehoord van een contributie naar draagkracht."
2. "Dood aan die gore kudtsocialisten Chirac en Schroder."

Jottem. There goes the neighborhood..

Shareholder | 20-06-05 | 10:59

Wat een gezeik, die 181 euro per jaar kan ik best missen. Een keer uit eten en je bent het ook kwijt.

Daarnaast is het een schijntje vergeleken bij het tarief van de jaarlijkse gemeentebelastingen...

Generaal Pardon | 20-06-05 | 10:57

Ûh, Chirac is verre van een socialist, Caspert.

verwend pokkejong | 20-06-05 | 10:51

Dan maar uit die hele Europese Kudtunie stappen lijkt me. Dood aan die gore kudtsocialisten Chirac en Schroder.

caspert79 | 20-06-05 | 10:47

Jannes van der Wal, <I> wat in de kroegen (en andere plaatsen waar het leed der wereld wordt besproken) al jaren geroepen wordt. </I> LOL. Grote god grote god uw naam worde geheiligd. LOL.

yep | 20-06-05 | 10:47

@superdick:
Ja, maar dan moet je oppassen met het kijken naar de netto bijdrage van een land. Dan zou het namelijk best kunnen dat alle landen ongeveer evenveel per hoofd van de bevolking betalen. Alleen krijgt niet ieder land evenveel subsidie uit de europese kas terug.

De netto bijdrage wordt bepaald door het betaalde bedrag aan europa te nemen en daar de ontvangen europese geldstromen van af te trekken.

Flapdrol | 20-06-05 | 10:46

Maraka gaat straks met 53 euro op vakantie. Wat wordt het ?

yep | 20-06-05 | 10:42

@zoeffie 20-06-05 @ 10:27
juist!en zo word nu eerst het rollenspel omgedraaid in de EU,via politieke wegen.
om ons straks na dat jaar van bezinning die grondwet alsnog door onze strot te duwen.
want deze grondwet had nu van tafel moeten zijn,en de EU had andere mogenlijkheden zonder een grondwet moeten gaan zoeken.
ook de opkomst van het NEE in vele andere landen die nog moeten ratificeren zoals dat heet,zeggen dat eigenlijk ook.
daarbij blijf ik van mening dat we nieuwe verkiezingen nodig hebben,op dit moment.
eerst geeft bak ellende onze onderhandelingspositie weg[met een zogenaamde slip of the tongue]
en nu maken onze EU buren daar gebruik van uiteraard.
alleen met een nieuwe politiek en nieuwe ministers kan er over nieuwe plannen en/of onderhandelingen gesproken worden.
de zittende gaan door met waar ze mee bezig waren,zoals we kunnen zien.
en dat is iets wat waar we NEE tegen hebben gezegd....

e-one2day | 20-06-05 | 10:40

Dus Nederland is asociaal omdat ze het meeste hebben betaald per inwoner, en ze evenveel als grootmacht Duitsland per inwoner willen betalen?
Prima, als we dan toch aso's zijn dan niet alleen dat, maar ook met terugwerkende kracht geld terug, en niet op niveau Duitsland betalen, maar lekker op plaats 4 na de grootmachten. Die ondankbare honden verdienen mijn poen eingelijk helemaal niet, een beetje de hoogste betaler schofferen zeg!

Henk Hunk | 20-06-05 | 10:37

Ja, knap hè, Eecom.

verwend pokkejong | 20-06-05 | 10:35

GO BALKIE :D, eindelijk laat hij zijn tanden zien. Ik vindt dat ie et goed doet.

Wooter | 20-06-05 | 10:34

900 miljoen verdelen over 16 miljoen Nederlanders, kunnen we dan toch met zijn allen op vakantie deze zomer!!

Maraka | 20-06-05 | 10:31

@superdick

"Ik heb nog nooit gehoord van een contributie naar draagkracht."

en ons belastingstelsel dan?

TheRealShowstopper | 20-06-05 | 10:31

Ik hoor steeds vaker dat de bijdrage een soort contributie is voor deelname. Daar ben ik het roerend mee eens. Ik heb nog nooit gehoord van een contributie naar draagkracht. Gelijke monnikken gelijke kappen. Of deze bijdrage handhaven en de inspraak (lees macht) inherent aan de bijdrage maken. Dus minimaal op het niveau van Engeland, Frankrijk en Duitsland. Of de huidige inspraak handhaven en de contributie naar beneden. Ver onder het niveau van genoemde landen want daar ligt onze inspraak, politiek gezien ook.
Schandalig die kritiek. Als deze landen voor hun belangen opkomen dan geven ze elkaar ook geen ongezouten kritiek.
Egoistisme is de Fransen met hun landbouwsubsidies en de Engelsen met hun teruggave ook niet vreemd. Laat Chirac die uitgestreken kop van hem voorlopig maar dicht houden. Subsidiespons!

superdick | 20-06-05 | 10:29

Ach en als Balkie z'n zin niet krijgt dan zal hij het gepeupel (volk) melden dat het onze eigen schuld is. Hadden we maar geen nee moeten stemmen. De regering heeft nog zo gewaarschuwd voor de gevolgen voor Nederland bij een nee.

zoeffie | 20-06-05 | 10:27

@Big Willem:
Waar is dat nou weer voor nodig? Gaan er weer allemaal mongeaulen ranzige plaatjes op pleuren. Leuk voor al die kinderen die vakantiefoto's willen kijken.

Flapdrol | 20-06-05 | 10:27

@e-one2day
Zo gaat het overal beste knul. Als een vakbond een akkoord heeft met de werkgevers en de achterban van de vakbond vind het niet genoeg dan worden ze ook teruggestuurd. In dat geval zouden ze ook gezichtsverlies leiden? Ze waren tot een akkoord en moeten dan terug om er meer uit te slepen? Dat gaat overal zo!
Bovendien zeg ik niet dat het nu ineens 'allemaal weer goed is'. Ik zeg alleen dat hij DIT goed gedaan heeft en dat dat dan ook gezegd mag worden. Dit maakt zijn missers van de afgelopen jaren neit goed natuurlijk, maar laat toch zien dat hij niet helemaal achterlijk is.
Maar goed, stel je nu eens voor dat hij wel akkoord was gegaan, dan had hij in jouw ogen wel gedaan 'waar HIJ voor staat', en dan had jij hier lopen schelden dat we weer eens genaaid worden door Balkie. En nu gaat hij niet akkoord en ga je hier huilen dat het niet zijn mening is blablabla. Wat rot dat nou man! Wij leggen de eis neer in de EU en het is goed van Balkenende dat hij niet akkoord gaat, of dat nou zijn mening is of niet, dat interesseert me geen fuck.

ZI | 20-06-05 | 10:27

@verwend pokkejong
Heb je die zin helemaal zelf bedacht en getypt? Er zit nog wel een foutje in, maar toch knap hoor.

Eecom | 20-06-05 | 10:26

@Big Willem,
je kan wel zien wie de laaste foto's heeft geplempt!!!

fuckje | 20-06-05 | 10:22

@lay--z 20-06-05 @ 09:28

Goed nieuws. Eens kijken of hij ook terug mag naar GS.

TheRealShowstopper | 20-06-05 | 10:22

Geheel off topic, maar in het kader van de poll: er kunnen gezellige vakantiekiekjes worden geupload bij het Nieuwsblad.

foto.nieuwsblad.be/5233145508

Big Willem | 20-06-05 | 10:15

Jij bevestigt precies van wat ik zeg, Eecom.

verwend pokkejong | 20-06-05 | 10:09

Kom op Balkie, schop hun kont daar in Brussel. Dusss..

Lekker Belangrijk© | 20-06-05 | 10:05

@redactie, Een Asociaal Nederland.. als dát geen GS_FFV topic is dat ben ik Belg.

Shareholder | 20-06-05 | 10:01

+ is.

Eecom | 20-06-05 | 09:59

@verwend pokkejong
Heb je ook nog iets intelligents te melden? O ja, het 'de ware aard' ipv 'het ware aard'. Terug naar groep 7, knul!

Eecom | 20-06-05 | 09:58

Onze regering heeft groot gelijk. Ze kon nu eens extra aanzetten, gesteund door het massale referendum-nee.
Tony en monsieur le président doen dus nog altijd wat ze goeddunkt, maar wij laten ons nu door een vertrekkende Grey Gerhard afzeiken? Fuck Germany. Leve Denemarken.

Shareholder | 20-06-05 | 09:57

@ZI 20-06-05 @ 09:44
dat zeg je dus precies goed,wat het volk wil!
en niet omdat het zijn eigen overtuiging altijd geweest is!
nu hij gedwongen<-- is om NEE te zeggen doet hij inneens weer goed??
en niet omdat wij dat verlangen want dat was al veeeel eerder zo!
heel goed hoor van onze MP dat hij nu wel
luisterd naar het volk!!
HIJ KAN NIET ANDERS!!
en als hij zou doen wat wij vragen,dan hadden we deze discussie niet eens....
wat een kolder!

e-one2day | 20-06-05 | 09:55

Ik vind het buitengewoon positief dat die schijtlijster van een BakEllende nu eindelijk door schijnt te hebben wat in de kroegen (en andere plaatsen waar het leed der wereld wordt besproken) al jaren geroepen wordt. En dat onze Bruders en amice daar zich nu een slag van in de rondte schrikken is inderdaad alleen maar mooi. Ik zou nog graag een stap verder gaan: Terugvorderen de teveel afgedragen gelden, en iedere Franse boer aan de zuighonger. We halen wel goedkope kutwijn uit Zuid Afrika.

En als er echt wordt geluisterd naar het vqolk, zoals sommigen hier beweren, dan gaan er vandaag nog een aantal ministers head-first via het raam het Torenkamertje uit. Te beginnen bij Kutta Verdonk, de vrouw die iedere week een nieuwe Vreemdelingenwet verzint. Terwijl zij de enige is die echt vreemd is. Wereldvreemd zelfs.

Jannes van der Wal | 20-06-05 | 09:53

@ShimoKura: Nee hoor. Balkenende blijft een oncharismatische drol. En echt voorbeeld van stijfburgerlijkheid. Maar dat neemt niet weg dat Nederland teveel betaalt aan europa. En dan mag Chirac nog steeds zijn grote muil huiden, wat mij betreft. En als ze Nederland blijven schofferen in de onderhandelingen, moeten we misschien eens voorstellen dat ze de europese begroting dan maar eens rond moeten krijgen zónder nederlandse bijdrage.

Kijken of ze met dat alternatief in het vooruitzicht nog steeds vinden dat Nederland zich niet moet aanstellen. ALs we 80 euro per jaar, per hoofd minder betalen, zijn we netto nog steeds financier, met 100 euro per hoofd per jaar.

Flapdrol | 20-06-05 | 09:52

Eindelijk word het ware aard van ons hebberig, intolerant, kortzichtig, benepen, grote bek en nergens verstand van, arrogant, gierig, materialitisch en hufterig volkje in het delta-moeras van de Rijn bekend in Europa. Over hypocriet gesproken.....

verwend pokkejong | 20-06-05 | 09:50

Alleen met de laatste zin ben ik het niet eens. Het moet EN-EN zijn.

Eecom | 20-06-05 | 09:49

. bwahaha 20-06-05 @ 09:38
Als jou baas zijn bedrijf visieloos de afgrond indrijft maak je je daar toch ook zorgen over en uit je kritiek? En als hij dan eindelijk het licht ziet en de koers omgooit om het bedrijf te redden, dan blijf jij doorgaan met kritiek leveren alleen omdat je niet op je kritiek wilt terugkomen? Je verward kuddegedrag met gezond verstand vrees ik. De kritiek was tot nu toe terecht, maar wat waardering is nu even zo goed op zijn plaats! Je mag het best wel eens zeggen als een politicus eindelijk eens luistert naar zijn kiezer en daar naar handelt ipv vriendjes te willen blijven met de 'grote jongens'. Laat dat maar aan de Euro-parlementariers over.

Huh..? | 20-06-05 | 09:48

@e-one2day
Wat wil je wat hij gedaan had dan? Lekker luisteren naar die stokbrodenvreter en die bolle bierdrinker? Verdomme zeg, het is ook nooit goed. Hij houdt zijn poot stijf omdat het volk dat van hem verlangt en nu is hij zn geloofwaardigheid in europa kwijt en moet hij weg. En als hij had geaccepteerd dat we 600 mln minder betaalden dan had hij weer op moeten flikkerne omdat hij het nederlandse NEE niet serieus heeft genomen.
Van types zoals jij word ik dus doodmoe. Het is verdomme nooit goed! Balkenende is gewoon al die jaren te makkelijk geweest in Europa, nu is hij teruggefloten door het volk en nu gaan Fra en Dui janken dat ze hun zin niet krijgen. Balkenende doet gewoon wat het volk van hem vraagt..

ZI | 20-06-05 | 09:44

De falende politicus trekt de nationalistische kaart en de komische telegraaf-aars, die GeenStijl heet, staat weer bol van enthousiasme. De actie van Balkenende en Zalm om zich druk te gaan maken over het vermeende "teveel betalen" is een afleidingsmanoeuvre om het ware probleem te verhullen, nl. dat de inwoners van Europa geen zak te vertellen hebben via de door hen gekozen parlementen, over wat er in Europa besloten wordt. Of "we" daadwerkelijk teveel betalen of niet hangt af van hoe je cijfers interpreteert. Merk ook op dat Chirac, die net zo genadeloos door de kiezers afgestraft werd, precies dezelfde taktiek als Balkenende volgde. Gewoon achterlijk en asociaal zijn, dat begrijpen de mensen tenminste.

ShimoKura | 20-06-05 | 09:43

De Fransen moeten inderdaad hun bek houden.
40% van de EU-begroting gaat op aan landbouwsubsidie. Van die 40% gaat een 25% naar de Franse boeren. dus 10% van de totale begroting belandt op de Franse akkers. Wij schenken de Fransen dus (uitgaande van de ?181,- p.p) ?18,10 per persoon.
Zijn wij dan egoïstisch? Nee! We willen wel eens een keer wat daarvoor terugzien.

Nieuw plan: Uit de EU. Samengaan met Groot-Brittannië. Onze gulden terug of samen met de Engelse pond een sterke munt maken.

Duitsland en Frankrijk zien hun voordelen verdwijnen door de harde opstelling van Nederland. En dan praten zij over nationaal egoïsme! Zelf doen ze echter geen water bij de wijn...

Alslajemedood | 20-06-05 | 09:42

Eindelijk doet Nederland eens "asociaal". Het werd tijd ook. Jarenlang betalen we het meest, en jarenlang krijgt Engeland doodleuk korting.

Framoes | 20-06-05 | 09:40

Beetje aan de late kant maar beter laat dan nooit. Ik begin nu voor het eerst een beetje waardering voor onze mp te krijgen. Poot stijf, rug recht en veel succes zou ik willen zeggen. Dat grote Europa moet dit kleine landje gemakkelijk een forse korting kunnen toezeggen. Na 13 jaar lang veel te veel te hebben betaald is dat ook terecht. Schaf meteen die geldverslindenden, marktverstorende en armoede bevorderende landbouwsubsidies af, dan is het allemaal best op te brengen. Jammer voor Frankrijk maar met dergelijke hypocrisie kun je geen rekening houden.

ffwd | 20-06-05 | 09:39

Ook zulke positieve reacties gehoord op de radio over balkie. Wat zijn jullie toch een stel voorspelbare kuddedieren. Balkie lacht zich kapot. Hij weet precies hoe hij zn volk kan amusen. :)
Ik houd vol: weg met balkenende !

bwahaha | 20-06-05 | 09:38

wederom blijkt hieruit dat in principe de hele EU kliek schijt heeft aan het Nederlandse volk.
na het NEE is JPB dan ook eindelijk gaan doen wat hij al veeeeeel eerder had moeten doen.
maar zoals je dan zou kunnen verwachten,te laat!
natuurlijk is JPB nu het mikpunt in brussel en met de verdere onderhandelingen.
het eens zo bestuurbare ministertje dat nu wel naar de uitkomst van het referendum MOET handelen,word nu inneens minder gewaardeerd in brussel natuurlijk!
daarmee zegt de EU nu eigenlijk dat het Nederlandse volk kan barsten, en dat het eigenlijk alleen maar ging, over wat Nederland aan de EU kon geven en niet wat de EU voor Nederland zou kunnen opleveren.
daar hoor ik dan ook niets meer over.
wij hebben ons dus met andere woorden asociaal gedragen met het NEE stemmen, word er dan ook nu eigenlijk gezegd.
natuurlijk pikken de grote jongens het niet als je eerst al ja zegt en het later weer terug moet draaien....
weer een reden om dit kabinet naar huis te sturen.
JPB was zn geloofwaardigheid hier al grotendeels kwijt,en nu ook in brussel en de EU.
dus lijkt het mij ook zeer onverstandig om hem te laten zitten.
en dan straks komen met het praatje:we kunnen nu niet anders meer??
we moeten ja zeggen?
JPB is vanaf het begin af aan al een slappe onderhandelaar geweest en dat gebruiken ze nu tegen hem.
logisch gevolg...

e-one2day | 20-06-05 | 09:38

Ik heb de reactie van Chirac gezien, maar hij moet zijn grote bek houden, met een europese bijdrage van slechts 29 euro per hoofd van de bevolking, tegenover 181 per hoofd in Nederland.

Flapdrol | 20-06-05 | 09:34

Het is toch godsgeklaagd dat anderen over onze portemonnee wensen te beschikken en ons voor egoist uitmaken op het moment dat wij na jaren van diefstal er eens wat van zeggen. Dit moet je eens bij je buren proberen. "Zeg Kees, jij moet mij elke maand duizend pleuro's betalen en heb niet de moed er tegenin te gaan, want dan ben je egois"t." Grote kans, dat je luiken worden dichtgeslagen. Overigens geheel terecht!

Eecom | 20-06-05 | 09:29

even off topic maar toch zeer welkom:
hij is uit de doodt opgestaan!! kouwes.web-log.nl/
wel met ongeveer vier komma's, vier alinea's en vier punten.. maarja dat hou je toch dus waar hebben we het over :o)

lay--z | 20-06-05 | 09:28

@ Huh..? 20-06-05 @ 09:21

En zo is het! Het geeft de verhoudingen binnen Europa weer: als geografisch klein land mag je wel als groot land betalen maar je moet natuurlijk wel je bek houden en doen wat frankrijk en duitsland zeggen!

TheRealShowstopper | 20-06-05 | 09:26

Annoncio, dat weet iedereen. Maar we hoeven nu niet te blijven bloeden omdat we tien jaar geleden iemand die niet kon onderhandelen naar Brussel hebben gestuurd. Per persoon dokken we twee keer zoveel als de nummer twee op de lijst van netto-betalers.

Iovanni | 20-06-05 | 09:26

Overigens is rijkdom maar een begrip; als je kijkt naar economisch groei hangt nederland volgens mij onder de meeste oost europese landen te bungelen. Maar die groei is natuurlijk geen goede indicator?
Als we landen zouden inschalen op CO2 en SOx uitstoot, en dat gedrag belonen?
Of niet langer kijken naar zinloze zaken als bruto nationaal product op zich maar de levenskosten (belastingen, heffingen, BPM...) erbij betrekken? Dan krijg je weer een totaal ander lijstje!

Kortom, weinig redenen om niet veel meer te eisen. Naast reductie van onze bijdragen ook herziening van beleid.

En controle/santies op de produktiewijzen van landbouwprodukten, milieunormen en steekpenningen.

elfman | 20-06-05 | 09:24

Hij kan het toch :D:D:D

Black Haze | 20-06-05 | 09:22

De 1e keer dat Balkenende de poot stijf houdt zonder loopgips, eindelijk wat mij betreft. Thatcher maakte in de jaren 80 ook geen vrienden, maar Engeland heeft daar wel optimaal van geprofiteerd, en is ondertussen uit een economisch diep dal geklommen. Weliswaar is de situatie niet gelijk, maar het bewijst wel dat je als natie binnen de EU wel degelijk er beter op kan worden als je eens een keer doet wat goed voor de natie is, en niet blindelings de EU volgt.
En dat 'grootmoedig gebaar' van die kleine landen? Chique, maar als je ipv 100% te krijgen genoegen neemt met 95%, waar je er tot nu toe 0 kreeg, ga je er nog altijd vet op vooruit volgens mij. Valt dus ook wel mee met die goedheid.

Huh..? | 20-06-05 | 09:21

Laat ik nu gedacht hebben dat ik vorige week ergens las dat het kabinet 1,5 miljard minder wil, geen 900 miljoen. En laat ik het nu, raar maar waar, eens eens zijn met lucas dat 900 miljoen VEEL TE WEINIG KORTING IS!
In de huidige situatie zou zeggenschap verdeeld moeten zijn naar rato van de afdracht per hoofd van de bevolking, maar daar durven de "groot"machten niet aan, niet met dat schijntje dat zijn afdragen. Laat me niet lachen, wat een circus die EU.

DeKeet | 20-06-05 | 09:20

RealShowStopper, daar heb ik werkelijk niets aan toe te voegen. En ik zit ook erg op de nieuwe Meki-aanbieding te wachten.

Iovanni | 20-06-05 | 09:19

Weet je wat ik mis in de discussie? Een droge vergelijking van welke land in de loop der jaren (die 4 woorden doen het hem) het meest / minst hebben geprofiteerd. Naar het schijnt heeft Nederland tot voor kort ook flink het handje op lopen houden. Dan zou nu zeiken een beetje hypocriet zijn.

Helaas niemand die even met de feiten komt.

Annonico | 20-06-05 | 09:19

@TheRealShowstopper
We betalen zoveel omdat Zalm dat zo geregeld heeft een aantal jaren geleden.
Een foute berekening is het wel eens genoemd...

da wizard | 20-06-05 | 09:17

Eerlijk gezegd vind ik die "korting" van 900 mln (of 1 mrd) ook nog een schoffering voor Nederland! Er is geen enkele reden waarom Nederland meer zou moeten betalen dan andere landen die "even rijk" zijn (hoe dat ook gedefinieerd moge zijn). Waarom moeten wij 2 tot 6 keer meer betalen dan die landen? Flikker maar lekker op met je Europa, als het zo moet zoeken ze het toch lekker zelf uit. Blair heeft gelijk als hij zegt een fundamentele herziening van de financiering van de EU nodig is. Het huidige systeem grenst werkelijk aan complete waanzin en perversiteit.

TheRealShowstopper | 20-06-05 | 09:14

En ook niet met Poolse en Spaanse en Portugese en Tsjechische en Sloweense en Letse en Maltese en Litouwse en Cypriotische en Estlandse boeren.

Generaal Pardon | 20-06-05 | 09:13

Gelukkig was Duitsland wel zo sociaal en ruimhartig om voor te stellen zijn eigen bijdrage omhoog te doen en waren de Fransen zo aardig om de landbouwsubsidie ter sprake te willen stellen.

@Elfman:Het lullige is dat Balk het eigenlijk helemaal niet wilde doen maar nu wel moest dankzij ons Nee. Walgde ook zo van die Lul van Van Baalen die nu ineens een grote bek had dat we met minder geen genoegen moeten nemen.

Thygros | 20-06-05 | 09:13

Balkenende doet precies wat hij moet doen. Zijn poot stijf houden, als hij dit nou een paar jaar eerder had gedaan dan was hij nu niet het Nationale Pispaaltje geworden. Duitsland en Frankrijk moeten hun kop houden, zij hebben de meeste macht en toch betalen ze niet het meest. Hoe bedoel je oneerlijk? Als Balkenende iets fout doet krijgt hij alles over zich heen, nu doet hij iets goed en mag dat in mijn ogen ook wel eens gezegd worden. Ongetwijfeld heeft Lucas hier een andere mening over, want die zal zelfs 900 miljoen te weinig vinden. Maar goed, Balkenende valt niets te verwijten, wij hebben dit van hem geeist en goddank houd hij zn poot een keer stijf. Nu je haar anders, je naam anders, wat directer in het beantwoorden van vragen en dan ook nog het liefst met alledaags taalgebruik en dan hou ik het wel tot 2007 uit.

ZI | 20-06-05 | 09:12

schattige mensen die politici.. zoals ze emoties kunnen spelen.. je kan beter van acteurs spreken. vooral (morele) verontwaarding, (gespeelde) verbazing en het meehuilen met wolven in het bos is verheven tot een waarlijk meesterlijk niveau. 900 miljoen euri is een leuk begin. volgend jaar de helft er nog bij!

SloopKogel (wie zijn | 20-06-05 | 09:12

Vautjuh! Waar ik Berlusconi zei bedoelde ik natuurlijk Italie. Denk ik. Hoop ik....

elfman | 20-06-05 | 09:10

Vind het wel een goed iets dat hij voor onze belangen opkomt. Maar het blijkt werl weer, dat je altijd het verkeerde doet.
M.i. heeft hij gewoon de wil van de kiezers uitgevoerd tijdens de onderhandelingen.

Omtrent het paar jaar te laat. Ik meen te weten, dat voor balkende we een paarse gloed over ons heen hadden.
Die hebben destijds ook toegestemd met die hoge bijdragen? Ik kan het mis hebben....

Goed gedaan m.i.

Agamemnon_NL | 20-06-05 | 09:10

Frankrijk en GB zijn de grootste dwarsliggers en wij betalen gewoon te veel.
Alleen Balkenende moet ook vechten tegen die 2 grootmachten, want zoals altijd, de grootste hebben de meeste macht (lees geld) en willen die niet inleveren.
Nederland loopt in Brussel gewoon te zeuren in plaats van GB meer te laten betalen en frankrijk te bewegen hun landbouwsubsidie op te geven...

da wizard | 20-06-05 | 09:10

Go Balkie, lekker niet solidair zijn met Franse en Duitse boeren!

Generaal Pardon | 20-06-05 | 09:10

Ik had de hoop al opgegeven dat Balkie iets zou doen waar ik het helemaal mee eens ben! Zijn de wonderen de wereld dan echt nog niet uit? Overigens hoor ik niemand over Portugal, Ierland en Spanje; volgens mij zijn dat nog netto ontvangers! Naast Griekenland en vermoedelijk Berlusconi.

elfman | 20-06-05 | 09:09

Het is weer Mega Meki Maandag?! Ik kan niet wachten !!!

TheRealShowstopper | 20-06-05 | 09:08

Is ie daar dan niet een paar jaar te laat mee?

Henkiemaardannietgek | 20-06-05 | 09:07

Het wordt nog wel eens wat met onze Balkenende. Ik hoorde dat hij gaat verhuizen, van Capelle naar Krimpen...

Lognes | 20-06-05 | 09:04

Stomverbaasd las ik vandaag een hoofdredactioneel commentaar in de krant. Balkenende zou zich moeten schamen, want Frankrijk en Duitsland vinden dat hij te egoïstisch is. Hij moet water bij de wijn doen, want wat zijn nou die paar miljoen die hij terug wil?

Zou zo'n hoofdredacteur wel weten wat er onder de Nederlanders leeft? Juist Frankrijk en Duitsland wordt verweten dat ze veel en veel minder betalen dan Nederland, dus is hun kritiek op Nederland behoorlijk hypocriet. Dat geldt ook voor België en Luxemburg. Balkenende doet precies wat het Nederlandse volk van hem eist, en nou is het weer niet goed!

Hebben wij eigenlijk wel een Nederlandse hoofdredacteur bij die krant? Ik begin te vermoeden van niet, anders schrijf je zoiets niet. Mag ik van die hoofdredacteur even weten wat hij dan als alternatief ziet? Toch maar negeren wat de Nederlandse bevolking eist? Was hier Wouter de Boskabouter soms weer aan het woord? Die man die met zulke uitspraken zijn partij behoorlijk aan het afbreken is?

Ik begrijp dit echt niet meer. Dit komt alleen maar neer op: hoe maken we Balkenende zo zwart mogelijk? En wij maar dokken voor dit soort fratsen!

Als het aan mij ligt, blijft Balkenende in Europa zijn poot stijf houden. Eerst die korting van Engeland weg, die voordeeltjes voor Frankrijk weg, en een bijdrage die gelijk is aan Duitsland. Dan pas kunnen we verder praten. Zijn ze nou helemaal!

JanV | 20-06-05 | 09:03

Revolutie!!!!

Lethal Innocence | 20-06-05 | 09:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken