Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LEZEN! Door Trouw, VK, NRC geweigerde opinie van Heere Heeresma jr.

Het zoveelste deel in onze 'Heere Heeresma wordt geweigerd en gecanceld'-reeks.

Moslima’s, wees solidair met Iraanse vrouwen

Steeds meer Iraanse vrouwen werpen hun hoofddoek af. Niet alleen omdat het symbool staat voor hun onderdrukking, maar ook omdat het gewoon een vervelend ding is dat zij vanwege een bekrompen en volstrekt eenzijdige seksuele moraal moeten dragen. Maar wanneer gaan de moslima’s in de Westerse wereld zich eens solidair tonen met de Iraanse vrouwen in hun strijd tegen hun patriarchale onderdrukkers? Wanneer zien wij eens een demonstratie van islamitische Westerse vrouwen als steunbetuiging aan de Iraanse vrouwen die worden gevangengezet, gemarteld en vermoord? De onvolprezen Shirin Musa van vrouwenrechtenorganisatie Femmes for Freedom, die zich dapper tegen het Iraanse regime uitspreekt, kan nauwelijks als representatief voor de Westerse moslima’s gelden, ook al draagt zijzelf de hoofddoek. 

Hoe valt het zwijgen van de Westerse moslima’s over het lot van de Iraanse vrouwen te verklaren? Een argument dat ik vaak hoor is: Waarom moet ik me als individuele moslima uitspreken over het gedrag van een verre en vreemde islamitische staat? Een soortgelijk argument werd ook gebruikt toen moslims naar hun mening werd gevraagd over uit naam van de islam gepleegde terreurdaden. En inderdaad, waarom zou je een individuele moslim, die niets met islamitisch terrorisme te maken heeft, aanspreken op dat soort terreurdaden?

Maar is het raar om van islamitische Westerse vrouwen een beetje betrokkenheid bij de Iraanse vrouwen te verwachten? Het lijkt mij vanzelfsprekend dat vrouwen die in vrijheid kunnen leven hun onderdrukte zusters diezelfde vrijheid gunnen. We hebben het uit protest afknippen van haarlokken gehad, onder andere door minister van Justitie en Veiligheid Dilan Yesilgöz-Zegerius die uit een islamitische cultuur komt, maar dit heeft bij mijn weten geen navolging gekregen onder Nederlandse moslima’s. Door hun hoofddoeken was er in ieder geval niets van te zien.

Hier in het Westen wordt het dragen van de hoofddoek verkocht als een teken van islamitisch zelfbewustzijn en zelfs van feministische emancipatie. Wat dat in de praktijk betekent kun je in de zomer op het strand zien: vader en zoons in zwembroek, moeder en dochters bedekt op gezicht, handen en voeten na. Want die totale lichaamsbedekking is een verlenging van de hoofddoek en andersom. Islamitisch? Ja. Feministisch? Nee. Je hoeft geen psychologie gestudeerd te hebben om te begrijpen dat deze taboeïsering van het vrouwelijk lichaam tot een verknipte verhouding tussen mannen en vrouwen leidt.

Anders dan in Iran, hebben islamitische vrouwen in het Westen wettelijk de vrijheid om te kiezen of zij de hoofddoek dragen of niet. Talloze Westerse moslima’s kiezen ervoor de hoofddoek te dragen, naar eigen zeggen uit vrije wil. Ik zet daar zo mijn vraagtekens bij, maar laten we ervan uitgaan dat het uit vrije wil is. Maakt dat die keuze dan niet des te perverser? In het Westen heeft het al dan niet dragen van de hoofddoek geen consequenties. Als je het dan toch doet terwijl je weet dat vrouwen in Iran, maar ook in bijvoorbeeld Saoedi-Arabië en Afghanistan, die keuzevrijheid niet hebben, dan sta je in feite aan de kant van hun onderdrukkers.

Onder sommige jonge moslima’s is het dragen van de hoofddoek een manier om zich af te zetten tegen de meerderheid in de Westerse samenleving. Waarom je je zou willen afzetten tegen een samenleving die jou als vrouw oneindig meer vrijheid biedt dan die waar je ouders of grootouders vandaan kwamen, is heel mysterieus. Wellicht is het een achterhoedegevecht van een religieus sprookje dat uiteindelijk gedoemd is een stille dood te sterven. Westerse moslima’s zouden de kant moeten kiezen van de Iraanse vrouwen die niet op de dood van de islam kunnen wachten, maar hun leven riskeren om hun vrijheid te bevechten.

Reaguursels

Inloggen

dwangmatig non-conformisme, of niet zoals u wil: dwangmatig radicalisme. Dwangneuroses en veslavingen, wie kent ze niet? En er wordt voortdurend misbruik van gemaakt.

Bucky_Lastard | 19-01-23 | 01:40

"Onder sommige jonge moslima’s is het dragen van de hoofddoek een manier om zich af te zetten tegen de meerderheid in de Westerse samenleving."
Open deur, ik trap gewoon: ga dan fijn naar je geestverwanten, is voor iedereen beter.

Het Oude Rijden | 19-01-23 | 00:32

De keuze voor het dragen van de hoofddoek is er helemaal niet.
Dat is slechts schijn.
De keuze is er wel om de hoofddoek op te zetten, maar nooit om hem af te doen. Dat mag niet van allah/familie/de buren.
Het is een gebod.
Dat weten deze vrouwen heel goed, daarom dragen ze deze doeken, of heel bewust niet.
Verder wat @couscous met bacon zegt

Analia von Solmsch | 19-01-23 | 00:06

Het is heel simpel: de gemiddelde gehoofddoekte vrouw in Europa heeft niets op met keuzevrijheid, hun keuze is al gemaakt (soms door anderen). Ze vinden de Iraanse/Perzische vrouwelijke vrijheidsstrijders stiekem afvallige hoeren.

Hopenschauer | 18-01-23 | 23:30
-weggejorist-
Tygetje | 18-01-23 | 23:23

Waarvan akte!

Tygetje | 18-01-23 | 23:23

Het viel mij op dat ná 9/11 opeens veel meer hoofddoekjes in de straten te zien waren.

meneer Q | 18-01-23 | 21:42 | 1

Er komen er ook al jaren duizenden de grens over. Dus uw waarneming kan best kloppen.

Ride_On | 18-01-23 | 22:12

Heb zelf afvalligheid mogen doormaken. Was een heerlijk bevrijdend proces. Ik ben inmiddels de grootste angst en vijand van de gemiddelde hoofddoekdraagster. Deze booslima's zullen nooit vrouwen verdedigen die de doek af willen doen. Nooit symbolisch hun doek afdoen om vrouwen in Iran te steunen. Hun haat en zelfgenoegzaamheid dat ze aan de goede kant staan is groter dan hun medemenselijkheid. Een groot deel draagt de doek vrijwillig, inclusief het bijpassend jas jurk ding model de 7 Plagen, steevast schreeuwend in telefoon die ze een 40cm voor zich uit houden. Dat is hun uniform, hun schild, hun strijdkleding. Ze herkennen elkaar daaraan en beschouwen zichzelf als übermensch. Met dank aan de NL staat, onderwijs in eigen taal (NT2) en de grote zieligheid-subsidie industrie...ugh

CousCous-met-Bacon | 18-01-23 | 21:08 | 1

Wordt die haat en zelfgenoegzaamheid niet ingegeven door de onwil om de eigen cultuur en de eigen historie kritisch te bejegenen? Is het geen camouflage van de eigen onzekerheid en de eigen angsten? En schurken ze daarom niet zo graag tegen elkaar aan?

Schoorsteenveger | 18-01-23 | 21:57

De Islam zit in haar 14de eeuw van bestaan. Dat is onmogelijk zonder de steun van vrouwen. Het is weer de typisch westerse denkfout, dat ze eigenlijk het liefst Westers willen zijn. Moslima's zijn net zo islamitisch als moslims en ze luisteren liever naar een Saoedi-Arabische imam dan een westerse atheist.

Blauwpetje | 18-01-23 | 20:51 | 4

@Schoorsteenveger | 18-01-23 | 20:53: Dat zou wel een behoorlijk tegen kunnen vallen aangezien dit een stads fenomeen in Iran is. Het platteland in Iran is gemiddeld genomen de middeleeuwen net pas uit.

stunter | 18-01-23 | 21:13

Wel ja, zit de boel een beetje op te naaien. Enig besef wat een vrouw door kan maken in een Iraanse gevangenis? ? ? Denk eens even/voel eens even ! En dan respectloze kreten slaken. Welk percentage vrouwen in Iran steunen volgens jou de islam en welk percentage doet dat -vrijwillig- niet?

Peter-Rissing | 18-01-23 | 21:38

@stunter | 18-01-23 | 21:13:
Geldt voor die hele zogenaamde Arabische Lente, geldt ook voor het verzet in China. Het is de stadse elite.

Schoorsteenveger | 18-01-23 | 21:53
▼ 1 antwoord verborgen

Ooit bij het UWV (daar kom je wel eens als je ontslag hebt gehad) een vrouw in boerka gezien en daar kwam een stem n een vol Leids accent onder vandaan. Ofwel, of een puur Nederlandse uit Leiden of een moslima maar van de zoveelste generatie, ik vermoed het eerste. Tja, als je werk wilt vermeiden is het dragen van een Boerka een oplossing en verder gewoon meedoen aan de verplichtingen van het UWV.

Sinclair | 18-01-23 | 20:50
-weggejorist-
thanseeuwen | 18-01-23 | 20:40

Misschien kunnen we het hoofddoekje vervangen door een variant op de heksenproef.
We pleuren een 'verdachte' mevrouw in een vijver. Als ze blijft drijven is ze een hoer, en wordt ze gestenigd. De rest kan gewoon gezellig zonder hoofdoekje rondlopen.
Het is hoofdzakelijk een kwestie van islamo-fascisten hiervan te overtuigen.

HogeNood | 18-01-23 | 20:37

En die islamofascist Aboetalep mag rustig zeggen dat hij zal beletten dat zijn dochters met een niet-islamofascist omgang hebben.
!?!?!

HogeNood | 18-01-23 | 20:25 | 3

Een PvdA-er die tegen vrije partnerkeuze is. Ze zouden hem uit de partij moeten flikkeren. Want dit strookt niet met de socialistische ideologie. Ik ben bang dat Aboutaleb een dubbele agenda heeft. Misschien een goede burgemeester, maar een hypocriete socialist.

wijsvinger | 18-01-23 | 20:38

En terecht. Je wilt toch niet dat je dochter met zo'n PVV-Tokkie thuiskomst?

Cobarde | 18-01-23 | 21:33

@Cobarde | 18-01-23 | 21:33: het wordt tijd dat in art 1 van de grondwet ook wordt opgenomen dat het verboden is PVV-ers te discrimineren, want dat gebeurt nog steeds.

ebonk | 18-01-23 | 23:50

Rijk-links knuffelt in ons
land de -VERPLICHTE- hoofddoek… (burka light)

Verderkijkert | 18-01-23 | 20:20

ik snap dat veel oslimas zich niet willen branden aan deze kwestie, maar de traditioneel linkse ge-emancipeerde vrouwen zouden hun stem kunnen verheffen. Zoals zij in de lage landen ook streden tegen ongelijkheid en voor secularisering/ontzuiling vanaf de jaren 60 (met succes overigens)

small_town_dude | 18-01-23 | 20:16 | 1

+m

small_town_dude | 18-01-23 | 20:16

"Talloze Westerse moslima’s kiezen ervoor de hoofddoek te dragen, naar eigen zeggen uit vrije wil. Ik zet daar zo mijn vraagtekens bij, maar laten we ervan uitgaan dat het uit vrije wil is. Maakt dat die keuze dan niet des te perverser?"
Pervers is niet het juiste woord. Het is een ultieme poging om de Islam ten opzichte van de wereld maar vooral ten opzichte van zichzelf in bescherming te nemen, te verdedigen tegen kritiek van buitenaf. Elke moslima die in volledige vrijheid kiest voor het dragen van de hoofddoek kiest willens en wetens voor immunisering van de Islam. Dat is naar mijn idee geen kwestie van perversiteit maar van innerlijke strijd, van het besef dat er veel binnen die Islam gewoon niet deugt, gepaard met een gebrek aan moed om dat toe te geven, de neiging om zelfkritiek uit de weg te gaan en het onvermogen om datgene waar men trots op is, de eigen cultuur en de eigen afkomst, te ondervragen.

Schoorsteenveger | 18-01-23 | 20:14 | 4

@Sinterbikske | 18-01-23 | 20:22:
Et voila. Het is maar weinigen gegeven de moed op te brengen interne kritiek te spuien op de eigen wortels. Het is binnen de Christelijke wereld niet anders geweest. Dat was ook een veel hardere strijd dan de meesten nu beseffen. Kijk nu naar hoe fundamentalistische Christelijke groeperingen zich gedragen, dan krijg je een vaag idee.

Schoorsteenveger | 18-01-23 | 20:34
▼ 1 antwoord verborgen

Volgens mijn vrouw is de islam een kutreligie, de moslims gestoord en het Westen nog gekker om de islam zo te faciliteren. Ik weet het niet, maar zij als afvallige moslima weet het als geen ander. Is inmiddels twee keer zo lang atheïste als moslima en dat bevalt haar nog steeds enorm goed. Kan zich een leven leven zonder karbonaadjes, rollades en spek niet meer voorstellen.

Hajduk | 18-01-23 | 20:04 | 4

Kijk, dát is nu echte emancipatie.

wijsvinger | 18-01-23 | 20:09

Ik ken ook een paar islam-afvallige dames. De geluiden zijn identiek aan wat jij beschrijft; ze halen Wilders steevast rechts in. Europa blijft doof en blind.

zwarte kip systems | 18-01-23 | 20:34

@zwarte kip systems | 18-01-23 | 20:34:
Ben er niet zo zeker van dat ze daarmee Wilders rechts passeren. Je zou met evenveel recht, ik denk met méér recht, kunnen zeggen dat ze de deugdzamen links passeren.

Schoorsteenveger | 18-01-23 | 20:38
▼ 1 antwoord verborgen

H(e)ere (Heeresma) God, wat een uitstekend betoog!

poepaanmijngaatsie | 18-01-23 | 20:04

Ik snap het idee achter het stuk maar draagt wel het risico van groepsdruk op vrouwen die graag een hoofddoek dragen. Steun aan de vrouwen in Iran is natuurlijk vereist maar daarmee de vrije keuze van een vrouw hier sturen is minder sterk. Kanttekening hierbij is wel dat de vrouw hier in staat is een vrije keuze te maken natuurlijk.

DrJaap | 18-01-23 | 20:04

Is dit echt niet geaccepteerd door de genoemde media? Daar kijk ik toch nog van op en het is bijzonder zorgelijk. Het is in dat geval tekenend hoe deze kranten spreekbuis zijn geworden van progressief links en dat deze beweging volledig is geradicaliseerd in het westen.

Losgezogen van de werkelijkheid, steeds maar weer die complottheorieën over een nakend reveil van het fascisme in Europa. Te gek voor worden. En wat krijg je dan? Dat men de keiharde waarheid, zoals mooi beschreven in dit stuk, niet wil lezen en niet gelezen/gehoord wil laten worden. Het is de klassieke bubbel van sektes. De boze buitenwereld buiten sluiten en het eigen superieure gelijk koesteren.

Nuuk | 18-01-23 | 20:01 | 2

En zich goed voelen binnen een politiek correct kader. Dat neemt de twijfel weg en tempert het schuldgevoel. Het geeft de grenzen aan van hun denken. Een zinvolle discussie is dan uitgesloten.

wijsvinger | 18-01-23 | 20:16

Hadden die "progressieve" kranten ook nog een argument om dit stuk te weigeren, of heeft Heeresma gewoon veertien dagen gewacht en geconstateerd dat het niet geplaatst was?

MAD1950 | 18-01-23 | 20:30

Heeresma schrijft niets schokkends of schofferends. In feite benoemt hij alleen maar wat hij ziet. De vraag is dan waarom zo'n opiniërend stuk wordt geweigerd. Angst is toch wel het eerste dat bij mij opkomt.

MickeyGouda | 18-01-23 | 19:59 | 2

Ik vermoed dat “geweigerd bij Joop” inmiddels ironisch bedoeld is.

The-loopy-cowboy | 18-01-23 | 20:09

“There is a special place in hell for women who don't help other women.”

Madeleine Albright

Sigrid Kaag ging er nog ‘s mee aan de haal, maar strijk de baardmannen vooral niet tegen de haren in.
Neem het de moslima’s niet kwalijk, die hebben het al moeilijk genoeg.
Neem het vooral onze polderfeministen kwalijk, maar zij hebben het veel te goed om zich druk te maken over andere vrouwen.
Er is eerder kift als die andere vrouw succesvoller is of zelfs een beetje rechts.
Vergeet dat woord maar gewoon.

Ruimedenker | 18-01-23 | 19:58

Sissende Moslima’s op elke straathoek
Dat is mijn feministische droom

RickTheDick | 18-01-23 | 19:55

Het leven zal een stuk gemakkelijker zijn als mensen zich wat minder met elkaar gingen bemoeien. Het zal onze spruitjescultuur wel zijn. Denk je eventjes we gaan ons bezig houden met belangrijke dingen en dan krijgen we dit gezeur alweer. Hoofddoekjes dragen mensen al millennia. ln bijna alle religies. En niet alleen vrouwen. Tuurlijk, de afgelopen decennia zijn hoofddoeken, net als hoeden, uit de mode geraakt in de westerse cultuur. Maar in tegenstelling tot wat vele mensen hier denken komen komt het nog steeds veel voor in veel plattelandsgebieden van christelijk Oost-Europa, en natuurlijk veel delen van het Midden-Oosten en het Indiase subcontinent. Ongeacht religie. Joden, hindoes, christenen, moslims allemaal. Sterker nog. In de Koran staat er niets over hoofdbedekking! Maar in de Christelijke Bijbel, in 1 Korintiërs 11:4-13, gebiedt men vrouwen om een hoofdbedekking te dragen. Sta je daar lekker in je culturele christen onderbroek te zeuren over moslims. En kom maar niet aanzetten met het verhaaltje dat onze christenen verlicht zijn want dat zijn ze helemaal niet. Wil je bewijs? Zie de christenen in Rusland. Of Amerika. Dat zijn niet de mensen die iets van de verlichting hebben begrepen. Lang verhaal kort, vrouwen moeten lekker zelf doen wat ze zelf willen.

DeKussendeWielrenner | 18-01-23 | 19:50 | 14

@wijsvinger | 18-01-23 | 20:28:
Geinige anecdote.
Tijd geleden zat ik hier in de stad (Lugano) op het terras aan de ochtendkoffie de lokale krant te lezen (goed om Italiaans te leren en gelukkig heb je tegenwoordig google translate dus kun je alles snel opzoeken) en als buren hebben zij een kerk (Chiesa Santa Maria degli Angioli) en daar stond toen ik langsliep een grote zwarte Amerikaanse Cadillac sloep met paarse pluimen, alles erop en eraan. Dus een uitvaart en toen kwam het mooie. Na de dienst kwam eerst de plaatselijke harmonie naarbuiten, stelde zich op en begon rouwmarsen te spelen. Toen de pastoor met zijn trawanten, de kist en gevolgd door de familie. Ik zal je vertellen het was een grote modeshow. Mannen en jongens strak in het zwarte pak (en meteen zonnebril opzetten bij buitenkomst. Hahaha!) en de vrouwen en meisjes ook met de zwarte deux pièces (korte rok net boven de knie natuurlijk), hoge hakken en inderdaad met zwarte hoedjes inc. fuelke, voile, voilette of zoals het hier noemen velo en zwarte zakdoekjes om de tranen te drogen. Maar ze waren zo stijlvol gekleed, niet ordinair maar precies zoals het hoort. Mooie was ook tegenover die kerk zit een middelbare school en allemaal die leerlingen hingen uit het raam om het spektakel te aanschouwen maar wel met gepaste stilte. Ober van cafe stond naast mij het spektakel ook te aanschouwen en ik vroeg hem wie dat was. Nou zei hij: "Zoals je nu ziet komt niet meer zo vaak voor maar deze dame (was 88 toen ze stierf. Pastoor komt daar ook altijd koffie drinken dus ober op de hoogte) kwam uit een oud Milanees geslacht en sleet haar laatste dagen (20 jaar) hier in Lugano en wilde ook hier begraven worden. Zal wel een feest worden met de erfenis," zei hij met een grote glimlach en daarna tegen mij: "Nog eentje van hetzelfde?"

Basil Fawlty | 18-01-23 | 21:17

@Basil Fawlty | 18-01-23 | 21:17: Mooi verhaal man! Dat is inderdaad ook het beste om de taal te leren, de krant lezen en met de locals omgaan.

Tashtego | 18-01-23 | 21:37

@Basil Fawlty | 18-01-23 | 21:17:
Mooi verhaal; ik zie het helemaal voor me zoals in een Italiaanse film!

meneer Q | 18-01-23 | 21:50
▼ 11 antwoorden verborgen

Je kan het zo genuanceerd als Heerema opschrijven of niet. Het maakt geen bal uit. Het blijft strijden tegen een ideologie waar je het nooit van kunt winnen met woorden of cartoons. Het enige wat je kan doen in het nog vrije westen is de islam beteugelen met de wetten die we hebben en dan moet vrijheid van godsdienst minder zwaar wegen dan de botsingen zoals aparte zwemdagen, ruimtes, ingangen, bescherming lhbti en al onze andere vrijheden die we hebben gewonnen. Die moeten beschermd worden door de wet en de islam zal daar nooit aan kunnen komen met zijn smerige poten.

Tiscali-2 | 18-01-23 | 19:47 | 2

Je kan het beste het woord islam vervangen voor mannen. Aparte zwemdagen? Ging mijn zusje met de kinderen graag naartoe. Niet op de vlucht voor moslima's maar voor vervelende mannen. Ongeacht kleurtje of religie. Het zal je pijn doen om te leren dat ongeacht wat jij jezelf wijs wil maken dat je het eigenlijk moet hebben over de ideologie van het "alfa-mannetjes syndroom". Of het nu vieze Marokkaanse rotzakjes zijn of de 50-jarige ouwe witte zak die het wil proberen met een meisje. Ben ik feminist? Eigenlijk nooit echt over na gedacht maar als ik de statistieken een doorneem over aanrandingen en het percentage mannelijke delinquenten naast vrouwelijke delinquenten leg dan is het overtuigend grote gedeelte mannelijk. Gooi je daar ras bij in dan blijkt twee derde blank te zijn en in mindere mate licht of donker getint, ongetwijfeld omdat er meer blanken wonen in Nederland maar toch.

DeKussendeWielrenner | 18-01-23 | 19:57

Helemaal mee eens.

Duwbak_Linda | 18-01-23 | 19:45

Het feit dat we het hier in het Westen telkens over moeten hebben (en dat we doorgaans van allerlei open deuren moeten intrappen) betekent natuurlijk gewoon dat de strijd al lang verloren is.
Welterusten alvast

Cousin Eddie | 18-01-23 | 19:42 | 1

Het betekent ook dat we nadenken, open staan voor discussie, voor het vrije woord staan. En dat moeten we vooral blijven doen, daar mogen we nooit op inleveren.

Sinterbikske | 18-01-23 | 19:54

Als islamistische vrouw ben je vrij om een of geen hoofddoek te dragen. Draag je er een zullen alle vriendelijk knikken. Draag je er geen wordt je met de nek aangekeken, uitgesloten, van je familie verstoten en door je broer vermoord. Maar je hebt echt zelf de vrije keus dus.

jan huppeldepup | 18-01-23 | 19:41 | 1
-weggejorist-
Kwakjeszalver | 18-01-23 | 21:31

Een ram voor de islam...dat was pas proza!!

Vinquerev | 18-01-23 | 19:40

Die hoofddoekjes laten zich anders wel horen als de Palestijnen weer eens de sigaar zijn, dan gaan ze de straat op. Dan staan ze met spandoeken, dan mag er een vlag verbrand worden. Niet de Iraanse maar de Israëlische natuurlijk.

Die "solidariteit" met de Palestijnen is ook helemaal geen solidariteit, maar het is een manier om de vijandigheid jegens Joden te uiten. Want ander zouden ze het ook opnemen voor Iraanse vrouwen. Wat ze niet doen.

Dus ja ach, het is allemaal zo'n hypocriete bende.

Beste_Landgenoten | 18-01-23 | 19:38 | 3

En: Iraniërs zijn Sjiïeten. Da's het verkeerde merk. Marokkanen, Syriërs en Turken bijvoorbeeld, zijn Soenieten. De meeste moslims in het Westen dus.

Hommel | 18-01-23 | 19:53

Ik kon enige tijd meegaan in de kritiek op Israël, totdat ik er achter kwam dat alle kritiek in het conflict zich beperkt tot Israël. In de jaren ‘30 waren het de joden, nu zijn het de ‘rijken’. Denk dat we alert moeten zijn.

Sinterbikske | 18-01-23 | 20:01

@Sinterbikske | 18-01-23 | 20:01: Indonesië koloniseerde Papua zodra het de kans kreeg van de VN. Al vele decennia zuigt het de boel daar uit, kleineert en misdeelt het de Papua's. Ik hoor er geen linkse deuger over. Laat staan een moslim. Je vraagt je af waarom die deugers toch zo selectief zijn in hun verontwaardiging.

Hommel | 18-01-23 | 20:25

Soenitische mannen en vrouwen hebben niets met sjiitische vrouwen.
Ook niet met de mannen.
Beide stromingen kun je islam noemen, waarbij de één achter Mohammed aanloopt en de sjiieten achter Ali.
Reden genoeg om elkaar de tent uit te vechten.
Soennieten hebben ondertussen een grotere hekel aan Sjiïeten dan aan Joden.
Behalve dan Europese/Marokkaanse moslims, maar die weten niet beter.
Die vinden het tof om free Palestina te krijsen, omdat hun buurvrouw dat ook doet.
Dus nee, verwacht geen steun van “onze feministische moslima”.

Ruimedenker | 18-01-23 | 19:36 | 2

Alsof ze wel solidair waren met de vrouwen die in het Soenitische Saoudi-Arabië in opstand kwamen.

Joris Beltsin | 18-01-23 | 19:41

@Joris Beltsin | 18-01-23 | 19:41:
Ja, de dames hadden een tijd hun kleding binnenstebuiten.
Ondertussen is de abaya niet meer verplicht in SA.
Het gaat langzaam, maar de vrouwen krijgen steeds meer rechten.
Autorijden bijvoorbeeld,
Het lijkt niks, maar er verandert echt wel iets.

Ruimedenker | 18-01-23 | 19:48

De kern staat in de op één na laatste zin.

Repliek_in_stijl | 18-01-23 | 19:36

Het zal veel te maken hebben met het feit dat Iran een Sjiitische staat is, terwijl de meeste Moslims in Nederland Soennitisch zijn.

stampertje85 | 18-01-23 | 19:31 | 1

Niks. Ook in Soennitische landen komen vrouwen in opstand.

Joris Beltsin | 18-01-23 | 19:43

'Westerse moslima's' is dat net zoiets als 'Oosterse christenvrouwen'?

Mr_Natural | 18-01-23 | 19:27

Antwoord op de vraag wanneer westerse moslims (grappige term) hun Iraanse zusters geen steunen.... NIET/NOOIT.

Mokum Kosher | 18-01-23 | 19:26 | 1

En waarom niet?
Sjiieten- Soennieten.

Is dit nog nieuws? | 18-01-23 | 19:29

"waarom zou je een individuele moslim, die niets met islamitisch terrorisme te maken heeft, aanspreken op dat soort terreurdaden?"

Waarom zou je een individuele blanke, die niets met slavernij te maken heeft, aanspreken op dat soort terreurdaden?

Zwezerik | 18-01-23 | 19:24 | 3

Nee nee, wat jij zegt klopt volledig danwel voor 100%, maar dat mag je niet zeggen.
Foei.

Sjeintje | 18-01-23 | 19:25

@Zwezerik Een kinderlijk kromme vergelijking, want slavernij was lang geleden, terwijl de Iraanse kwestie vandaag speelt. Als sommige blanken vandaag nog Afrikaanse slaven hadden, zou er grote druk liggen op individuele blanken om zich hiertegen uit te spreken. En aan die oproep zou massaal gehoor geven worden, als je kijkt naar de opwinding over Apartheid in de jaren '80.

stampertje85 | 18-01-23 | 19:36

In Iran knokken mannen en vrouwen voor het recht om te kiezen. Dat je a;s vrouw mag kiezen of je wel of niet een hoofddoekje wil dragen. Zoals vrouwen van allerlei religies inclusief christendom hier al een paar decennia mogen kiezen of ze dat nu wel of niet willen. Enter Heere Heeresma Jr. die gaat eisen van moslima's in Europa dat ze uit solidariteit hun hoofddoekjes moeten afdoen. Dan heb je het niet begrepen. Dat is een beetje als eisen van vrouwen dat ze topless op het strand gaan liggen terwijl ze dat niet willen. Het probleem zit hem in dat dwingen van mensen. Je bent dan gewoon geen haar beter.

Wat komt er straks? Gaan we mannen dwingen om geen baard te laten staan? Extra belastingen tegen baarden omdat moslims toevallig ook vaak een baard laten staan?

Schout-bij-Nacht-J | 18-01-23 | 19:22 | 7

Er eist hier niemand helemaal niets. De zogenaamde solidariteit wordt hier bevraagd, die een wassen neus blijkt te zijn. Je hebt weer een behoorlijk aantal zelfverzonnen voorbeelden nodig om maar een punt te kunnen maken. Dat kun je toch wel beter?

Sinterbikske | 18-01-23 | 19:44

Nee, mannen zullen niet gedwongen worden om hun baard te scheren. Eerder is er een tijd nabij waarin mannen zullen worden gedwongen om juist hun baard te laten staan.

wijsvinger | 18-01-23 | 19:47

Dkk zk tbk.

Normpje | 18-01-23 | 19:54
▼ 4 antwoorden verborgen

Een hoofddoek draagt je niet uit vrije wil.
Want dat suggereert dat ie af kan/mag in het openbaar.
En dat kan dus niet....

Is dit nog nieuws? | 18-01-23 | 19:21 | 1

Nee, ik denk niet dat een hoofddoek zoiets kent als vrije wil. Het is een lapje stof.

Schout-bij-Nacht-J | 18-01-23 | 19:26

Het is tegelijk vreemd dat van een blanke excuses voor het slavernijverleden geëist mag worden, maar aan een moslim geen afstand nemen gevraagd mag worden van recente terroristische islamitische aanslagen.

Sinterbikske | 18-01-23 | 19:20 | 1

Dat komt omdat alle blanke mannen de racisten op deze aardbol zijn en moslims tolerant.
Toch?

Veepert | 18-01-23 | 19:26

Hou op uw verfoeilijke Westerse normen- en waardenpatroon te projecteren op reine moslimdames: vergeet die 'betrokkenheid' : ze kijken naar Turkse, Marokkaanse en Egyptische schotelkanalen, ze worden achter de voordeur gehouden met kids, keuken en koran, en het interesseert ze verder allemaal geen ene r**t, tussen de Lidl en op het schoolplein staan dorpsroddelen. En oh ja: (en dat is in deze wel degelijk een factor...) ze zijn te DOM.
-
Zelfs al is het juriste bij de deelgemeenteraad: er komt in z'n algemeenheid gesproken niets, maar dan ook he-le-maal niets, constructiefs, progressiefs, positiefs uit - laat staan empathie voor iets waar ze het eigenlijk, niet al te diep in het eigen hartje, mee eens zijn. Immers: manlief vindt het eigenlijk wel veilig zo, die Iraanse grote bekken moeten hun plek kennen.

bisbisbis | 18-01-23 | 19:19

Het gebrek aan solidariteit met Iraanse moslima's wordt deels verklaard omdat die de 'verkeerde' stroming aanhangen, althans volgens die andere moslimstroming. Verder zetten veel moslima's zich af tegen de westerse normen en waarden, en vinden ze die strenge islam wel lekker want geen verantwoordelijkheid voor moslimvrouwen - en bovendien veel gezeik in je sociale omgeving als je als vrouw te veel zelfstandigheid gaat vertonen - zie Lale Gul & zusters.
Met dank aan de hersenspoelingen in de moskee en op koranscholen, die je niet mag verbieden omdat onderwijs in anti-democratisch gedachten juist fantastisch goed is voor het verdeel-en-heers spelletje.

Zeurders | 18-01-23 | 19:12 | 1

Het is ook een ander clubje inderdaad dan de meeste moslims hier aanhangen.

Tashtego | 18-01-23 | 19:33

“ Het lijkt mij vanzelfsprekend dat vrouwen die in vrijheid kunnen leven hun onderdrukte zusters diezelfde vrijheid gunnen.”

Denk dat die vrijheid vies tegen valt. En dat is misschien ook direct de reden waarom Nederlandse moslimas zich niet uitspreken.

JWZ_JMK | 18-01-23 | 19:09 | 2

Gedeeltelijk, degenen die onder druk van de omgeving staan. Een hoop, denk ik.
En je hebt de moslima's die uit recalcitrantie tegen het westen de hoofddoek dragen.

letopuwzaak | 18-01-23 | 19:12

Als er iets anti-Israëls of anti-westers te uiten valt, laten de goedgebekte dames zich wel horen.
Het is dus een duidelijke keuze om voor de islamitische regels te zijn. Iraanse vrouwen kunnen niet op de steun van westerse moslima's rekenen. Dat feminisme/keuzevrijheid verhaal is een smoes om de islam in het westen te laten vestigen. Bij echte keuzevrijheid zouden ze zich het lot van dames die geen keuze hebben wel aantrekken.

letopuwzaak | 18-01-23 | 19:07 | 3

Mee eens. Dawa, lees het boek van Ayaan! Er zijn genoeg jonge vrouwen die de hoofddoek vrijwillig dragen en een prachtige rol spelen in onze samenleving, maar wat mij betreft mogen er meer meer meer Shirin Musa,s komen!

geineonnuther | 18-01-23 | 19:20

Louz, ik zat me net te bedenken zou die onderlinge heibel soennie en sjiieten daar ook niet een rol in kunnen meespelen? Meeste moslims in Nederland zijn soennieten dus misschien maakt het hun geen donder uit wat er daar in Iran gebeurt. Just asking.

Basil Fawlty | 18-01-23 | 19:37

@Basil Fawlty | 18-01-23 | 19:37:
Ik lees de tegels daarover en dat lijkt me plausibel, Basil.

letopuwzaak | 18-01-23 | 19:50

Dezelfde dames die zeggen 'waarom moet ik me als individuele moslim uitspreken tegen terreurdaden?' staan dan wel weer te demonstreren tegen Israël en voor de Palestijnen.

Hommel | 18-01-23 | 19:07 | 4

Was ook gelijk mijn gedachte. Er hoeft maar een Palestijnse kat te worden gegijzeld en dan staan ze weer met een hele kudde op de Dam. Hypocrisie en onversneden antisemitisme. Ow wacht het is dan niet tegen de joden maar tegen de staat Israel. Yeah right, ook een manier om de boel te verbloemen.

Basil Fawlty | 18-01-23 | 19:31

@Basil Fawlty | 18-01-23 | 19:31: Aangemoedigd op de dam door linkse deugers, die er niet doorheen prikken. En het op een of andere manier heel logisch vinden dat Palestijnen met raketten op burgers schieten.

Hommel | 18-01-23 | 19:55

@Hommel | 18-01-23 | 19:55:
Inderdaad. Arm in arm met de antifa en vroeger van Bommel (SP) en Zwarte Greta en recenter die GL mops.

Basil Fawlty | 18-01-23 | 20:05
▼ 1 antwoord verborgen

Misschien moeten mensen een paar dagen doorbrengen in Iran. Dan piepen ze wel anders

Kaagje | 18-01-23 | 19:06

Exact!

letopuwzaak | 18-01-23 | 19:01

Heere Heeresma heeft weer asiel aangevraagd en gekregen bij GeenStijl, de laatste oase van Het Vrije Woord.

keestelpro | 18-01-23 | 19:01 | 3

En ook vrijstelling van de GRAF ??

AldNuut | 18-01-23 | 19:09

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl