Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

DEBAT! D66 wil meer meer arbeidsmigranten

En de SP NIET

Niet schrikken mensen. Maar op de NPO was een debat (helemaal terugkijken DAARR). Over migratie. Arbeidsmigratie nog wel. Ook wel bekend als het gedeelte van de migratie dat, zeg maar, voor de meeste migratie zorgt. En er is keus. Namelijk: minder arbeidsmigratie (SP, Lilian Marijnissen) of meer arbeidsmigratie (D66, Jan Paternotte). En een NPO-programma gebruikt gewoon de zinsnede "overlast van arbeidsmigranten" alsof het een feit is dat arbeidsmigranten en hun werkgevers niet de hele dag regenboogscheetjes laten terwijl ze eenhoorntjes knuffelen en in luxe villa's wonen die spontaan zijn verschenen omdat een ambtenaar in een Excel-sheetje op enter heeft gedrukt. Potjandorie. Het ontbreekt er nog maar aan dat een dronken hamster er EN WAAROM HEBBEN JULLIE HET NIET OVER DE MAANLANDING doorheen schreeuwt. 

Kijk nou. "Overlast"

Social

Reaguursels

Inloggen

Paternotte had het over verbeteren, beter regelen, afspraken maken, een keurmerk voor uitzendbureau's en beter controleren.
Gezien de ervaringen in het verleden betekent dat m.i. dat er ongeveer precies niks wordt opgelost.

Harry.Langezwaal | 14-12-22 | 17:36 | 1

Afspraken met uitzend bureaus is een fars.
Op een paar uitzonderingen na zijn het mensenhandelaren.
Hun motto is geld geld geld. Een sluwe zakenmensen worden er rijk van een paar bedrijven maken meer winst en hè Nederlandse volk gaat over een paar jaar herstel betalingen doen. Omdat plotseling heel Nederland de arbeids emigranten zo slecht behandeld

Jacktheflipper | 14-12-22 | 18:14

Arbeidsmigranten prima, maar dan net zoals bv Australië. Een lijst met beroepen waar behoefte aan is, en ook nog voor bepaalde tijd.

Kwelbeller | 14-12-22 | 17:29 | 1

En geen werk terug naar huis

Jacktheflipper | 14-12-22 | 18:15
-weggejorist-
drs. Levi Samsonov | 14-12-22 | 15:31

Was het niet zo dat Teun van de Keuken met zijn hele Tony Chocolonely verhaal bewustzijn wilde kweken dat als je wist dat slavenarbeid in Nederland verboden was en chocola met slavenarbeid werd gemaakt dat je dan, volgens de Nederlandse wet, indirect schuldig was aan die slavernij?
Dus ben je als politieke partij die meewerkt aan het binnenhalen van arbeidsmigranten waarvan je weet dat een groot deel daarvan op deze manier uitgebuit worden, dan ook niet schuldig aan uitbuiting en mensenhandel?

Johanvb | 14-12-22 | 15:15 | 2

Aan mensenhandel weet ik niet in dit verband, maar aan uitbuiting zeker wel.

grietmetgroenefiets | 14-12-22 | 15:52

@grietmetgroenefiets | 14-12-22 | 15:52:
Ik zie het om mij heen gebeuren pure uitbuiting. En belasting ontduiking documenten die vervalst worden.
Bij de belastingdienst gemeente is het allemaal bekend.
En dan wel met een wapperend vingertje naar Qatar wijzen

En niemand doet iets. Wegkijken ontkennen

Jacktheflipper | 14-12-22 | 18:21

Ik heb het al eens eerder gezegd: De SP is behoorlijk naar rechts aan het schuiven. Die zien hun kans natuurlijk ook schoon. Eigenlijk zouden SP, BBB en Omtzigt één partij moeten vormen om dan samen met JA21 en de PVV en eventueel met het restant van het CDA te gaan regeren. Mogen Lilian en Caroline samen uitvechten wie de eerste vrouwelijk premier van Nederland wordt.

Marcelinho | 14-12-22 | 14:07 | 8

@grietmetgroenefiets | 14-12-22 | 15:43: Baudet had al een paar jaar geleden (toen hij nog redelijk normaal was) al geflird met Lilian over dat de SP en FVD helemaal niet zover uit elkaar liggen.

Marcelinho | 14-12-22 | 15:51

Nee SP is links.
De SP moet wel reageren hun traditionele achterban heeft veel last van arbeids emigranten
Zij wonen niet aan de grachtengordel maar in arbeids woningen die volgestouwd worden met arbeids emigranten. SP heeft geen keus. Hun achterban loopt nu al naar PVV

Jacktheflipper | 14-12-22 | 18:24
▼ 5 antwoorden verborgen

D66, Volt, en Bij1 zijn de ondergang van Nederland als het aankomt op iedereen maar in NL willen toelaten. Stoppen met ongebreidelde migratie en alleen migratie op basis van een greencard systeem opzetten zodat we geschoolde, gekwalificeerde, mensen hierheen halen waar behoefte aan is en niet al die uitkeringstrekkers. Een beetje egocentrisch zijn is lang zo slecht niet voor de toekomst van je land.

En ja, vluchtelingen uit **Europese** conflictsituaties, zoals momenteel met Oekraïne, moeten we wel gewoon opvangen met de insteek dat ook zij terugkeren naar land van herkomst zodra het conflict ten einde is. Als ze daarna langer willen blijven dan ook maar die greencard route in.

oh no | 14-12-22 | 13:55

Gastarbeiders heette dat in de jaren 60-70 tig en dat was toen al een onzalig idee. Zogenaamd tijdelijk personeel om de bedrijven overeind te houden, waarna die bedrijven de boel verplaatsten naar China en we alleen de gastarbeiders overhielden. Een ezel van D'66 stoot zich zonder aarzelen weer aan de zelfde steen. Gebrek aan inzicht is een pré binnen D'66

Blauwpetje | 14-12-22 | 13:50 | 1

Incompetent is bij D666 een voorwaarde om deel te nemen aan het politieke proces

Jacktheflipper | 14-12-22 | 18:26

Wanneer tellen we ook als arbeidsmigrant, nu we steeds verder van ons werk moeten wonen?

GeheidEenGeit | 14-12-22 | 13:22

Ik wil MINDER D66 gezeur en gezever.

Áls arbeidsmigranten hier komen werken, moet iedere arbeidsmigrant aan kunnen tonen dat hij ook daadwerkelijk ergens aan de slag kan, incl. een referentie van de toekomstige werkgever, slaapadres én na afloop direct Nederland verlaten voor minimaal 1 jaar.

Come on zeg: het is hier geen D66-walhalla.

MK27 | 14-12-22 | 12:44 | 2

Psssst. (Fluisterend) het is wel een D66 walhalla. Niet doorvertellen hoor.

halfvolle glas | 14-12-22 | 13:07

@halfvolle glas | 14-12-22 | 13:07: D66 loopt op z'n laatste pootjes, de volgende verkiezingen gaat wonderen doen voor hun toon. Er zit veel nederigheid in een groot verlies.

donkieshot | 14-12-22 | 16:52

Wat een droevig niveau had dit "debat". Vragen worden, van beiden kanten, niet beantwoord. Er wordt omheen gedraaid, gezeteld op het stokpaardje die constant herhaald wordt.

Ruud-i | 14-12-22 | 12:43

Arbeidsmigratie werkt alleen bij omgekeerde bewijslast. Wil je hier komen werken, moet je kunnen aantonen dat je ook daadwerkelijk ergens aan de slag kan, incl. een referentie van je toekomstige werkgever. Zo werkt het in de VS al decennia lang: alleen op deze manier kom je in aanmerking voor een (tijdelijke) work permit en bijbehorend visum.

Dampende_aardappel | 14-12-22 | 12:02

Lees vooral: www.demo-demo.nl/

"Grenzeloze verzorgingsstaat

In het rapport Grenzeloze verzorgingstaat worden de kosten en baten van immigratie berekend. Dit gebeurt op basis van CBS-microdata, zeer gedetailleerde geanonimiseerde data van alle ruim 17 miljoen inwoners van Nederland. Qua methode is aangesloten bij de CPB-vergrijzingsstudies. In het rapport worden de kosten en baten berekend uitgesplitst naar herkomstregio en naar immigratiemotief (arbeid-, studie-, asiel- en gezinsmigratie). Ook wordt gekeken naar de rol van citscores en opleidingsniveau."

Aan laagwaardige arbeid in de kassen en slachthuizen verdient de BV Nederland helemaal NIKS. Daar moet geld bij in de vorm van Toeslagen en subsidies.

theo-is-dood | 14-12-22 | 11:57 | 1

Maar van die laagwaardige arbeid in in ieder geval slachthuizen, en ook de kassen liggen steeds meer onder vuur, wil d'66 dan ook af. Daarom was zijn voorbeeld ook zo slecht.

grietmetgroenefiets | 14-12-22 | 12:35

Arbeidsmigranten is een business model: inkomsten voor linkse politici en goedkope arbeidskrachten voor ondernemers. De Nl bevolking moet met de lasten zitten.

A.Men | 14-12-22 | 11:57 | 5

In Japan is het heel anders. Waarom is dat?

martymcfly | 14-12-22 | 12:37

@lammehond | 14-12-22 | 12:27:
Google: “Wat verdient een uitbener?”

—- Wat verdient een uitbener?
Wat verdient een Uitbener in loondienst? Startsalaris zonder ervaring ongeveer € 1.700 bruto per maand. Gemiddeld salaris ongeveer € 2.000 bruto per maand. Salaris met meer dan tien jaar ervaring ongeveer € 2.300 bruto per maand.—-/

theo-is-dood | 14-12-22 | 14:00

Klopt een paar worden rijk. De rekening is voor de ander

Jacktheflipper | 14-12-22 | 18:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Migratie is een kosten baten analyse. Alleen mag daar in NL niet over gesproken worden. Terwijl dit juist zou blootleggen wat wel wenselijk is en wat niet. Nu blijven we hangen in jij-bakken en racisme verwijten als het de ander niet bevalt.

HetIsWatAllemaal | 14-12-22 | 11:53

Automatiseren was x-jaar geleden een vies woord omdat dat veel banen kostte. Wellicht ligt daar nu een kans of mogelijkheid.

B2 | 14-12-22 | 11:38 | 2

Graag een pluk-robot. Om paprikas en tomaten te plukken in het Westland. Dat stomme werk wordt nu voor EUR 12,- per uur door Oostblokkers gedaan.
Maar de werkelijke kosten voor de samenleving, huisvesting zorg, scholen voor de kinderen, die kunnen natuurlijk niet uit dei EUR12,- bruto komen. De werkelijke kosten worden door de belastingbetaler betaald in de vorm van Toeslagen.
Weg met dat soort laagwaardige arbeid door arbeidsmigranten. Nederland is een lage lonenland geworden

theo-is-dood | 14-12-22 | 11:53

Jan Paternotte heeft ie voorkeurstemmen gehad? Zo ja wie zijn toch die mensen die deze man een voorkeur stem geven?

timmey | 14-12-22 | 11:09

In de EU is er vrijheid van wonen en werken. Dus er zijn meer dan genoeg Europeanen beschikbaar. De bedrijven en D66 willen gewoon nog goedkopere immigranten van buiten de EU. Maar dat beschadigt onze eigen laagopgeleiden. Eerst moet iedereen aan het werk in Nederland, daarvoor moeten basissalarissen omhoog en uitkeringen wat omlaag. En de gezinshereniging moet stoppen of aan strikte inkomensvoorwaarden voldoen, de kosten daarvan maken nu immigratie volkomen onrendabel. Het is een fabel dat de immigratie van buiten de EU naar nederland bijdraagt aan onze economie. Binnen de EU wellicht nog, maar ook dat valt te bezien.

vlotterik | 14-12-22 | 10:58 | 4

@ChupaChupa | 14-12-22 | 11:17: Vanavond om ca 22:00 krijgen we weer een portie cultuurverrijking door migranten van inmiddels de derde generatie. Hun grootouders waren oorspronkelijk arbeidsmigrant, hun ouders voornamelijk uitkeringsmigrant en zelf zijn ze in meerderheid crimigrant.

Here's Freddy | 14-12-22 | 11:27

@ChupaChupa | 14-12-22 | 11:17:

Zie: "Grenzeloze verzorgingsstaat

In het rapport Grenzeloze verzorgingstaat worden de kosten en baten van immigratie berekend. Dit gebeurt op basis van CBS-microdata, zeer gedetailleerde geanonimiseerde data van alle ruim 17 miljoen inwoners van Nederland. Qua methode is aangesloten bij de CPB-vergrijzingsstudies. In het rapport worden de kosten en baten berekend uitgesplitst naar herkomstregio en naar immigratiemotief (arbeid-, studie-, asiel- en gezinsmigratie). Ook wordt gekeken naar de rol van citscores en opleidingsniveau."

klik:http://www.demo-demo.nl/

theo-is-dood | 14-12-22 | 11:55

@ChupaChupa | 14-12-22 | 11:17: Niet alle arbeidsmigranten van buiten Europa zorgen voor overlast. Rondom ASML in Veldhoven bijvoorbeeld wonen veel Indiërs. Spreken over het algemeen Engels (soms moeilijk te volgen) en zelfs wat Nederlands hier en daar. Nooit problemen. Hard werken, dat wel.
Het zijn de luilakken onder de mensheid die we moeten weren. Daar hebben we niets aan, maar ja rassies hè.

Peerkeoud | 14-12-22 | 12:48
▼ 1 antwoord verborgen

Mosterd na de maaltijd. Geniet er allemaal maar van.

Ramsesz | 14-12-22 | 10:39 | 2

Precies mijn gedachte.

Niamh | 14-12-22 | 10:47

Ook dat

HetIsWatAllemaal | 14-12-22 | 11:54

Nou ja, "drankfeest" ? Enigszins overdreven, te oordelen aan die foto.

Asteroid-B612 | 14-12-22 | 10:37

Nou bedankt. Eerst dacht ik dat erger dan Sjoerd Sjoerdsma onmogelijk was, en nu ga ik twijfelend.

Mariëlle Tweebeeke deed het goed. Alleen zoals vaak met dit soort programma's, korte items en behoudend een kritiche vraag (die niet beantwoord wordt) zelden doorpakken. De gemiddelde analyse van voetbalwedstrijd duurt veel langer

bitterpete | 14-12-22 | 10:34 | 1

Dan heb je de coronadebatten niet gevolgd. Paternotte deed daar weinig anders dan op de man spelen, van een inhoudelijke bijdrage was nooit sprake.

grietmetgroenefiets | 14-12-22 | 10:39

Paternotte moet echt moeite doen om de sectoren te benoemen waar meer arbeidsmigranten nodig zijn. Hij komt niet verder dan de zorg, met als succesverhaal een filmpje wat ze blijkbaar allemaal gezien hebben over Filipijnen die de familie in het thuisland hadden achtergelaten, en hier werkten om geld voor die familie te verdienen. Paternotte zei nog net niet dat we die familie dan ook maar moesten laten overkomen.
Een ander voorbeeld waren de blijkbaar enorme hoeveelheid mensen die in Nederlandse slachterijen werkten. Maar dat worden er juist binnenkort minder, als d'66 z'n zin krijgt. Hij heeft werkelijk geen idee waar hij het over heeft, maar blaat alleen maar 'meer mensen.'
Marijnissen heeft haar zaakjes beter op orde.

grietmetgroenefiets | 14-12-22 | 10:29 | 5

Wat verdient een uitbener?
Wat verdient een Uitbener in loondienst? Startsalaris zonder ervaring ongeveer € 1.700 bruto per maand. Gemiddeld salaris ongeveer € 2.000 bruto per maand. Salaris met meer dan tien jaar ervaring ongeveer € 2.300 bruto per maand.

Met dit soort lage lonen is de opbrengst voor Nederland negatief. Omdat deze mensen om rond te kunnen komen Toeslagen en subsidies moeten aanvragen. En die Toeslagen moeten worden opgebracht door de modale belastingbetaler

theo-is-dood | 14-12-22 | 14:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Zoveel mogelijk arbeidsmigranten binnen halen! Wij willen niet dat arbeidsmigranten naar Qatar of Koeweit gaan.

Cobarde | 14-12-22 | 10:27 | 1

Wat is er mis eigenlijk, met goed opgeleide Europeanen. Dat arbeidsmigranten en mensen die daadwerkelijk een baan hebben op straat moeten slapen, is een politieke keuze. Ook van D'66.

Nederlandop1 | 14-12-22 | 10:36

Wellicht ook de 30% regel maar weer eens onder de loep nemen. Voor een Nederlandse werkgever is 't zinvol om buitenlanders in te laten vliegen. Ze betalen immers over de eerst 30% van hun inkomen _geen_ inkomstenbelasting. Ze houden per maand dus meer over dan Nederlanders met dezelfde baan. Zonder die debiele regel moet de werkgever meer loon betalen (voor 't zelfde netto resultaat) en heb je kans dat Nederlanders er ook zin in hebben.

Hans Kwalzan | 14-12-22 | 10:27 | 2

Het kabinet heeft de looptijd van de 30%-regeling ingekort van maximaal 8 naar 5 jaar. Voor werknemers die in 2019 of later in Nederland zijn gekomen, geldt het belastingvoordeel maximaal 5 jaar.

small_town_dude | 14-12-22 | 10:34

ik ben s_t_d, ik ben 50 jaar en ik doe Paternotte na: BlaBla Bla Bla Bla Spuug spuug fluim in je gezicht

small_town_dude | 14-12-22 | 10:26 | 1

Te vroeg, std, te vroeg.

Hans Kwalzan | 14-12-22 | 10:28

Nog even over de deeltijdwerkers.
Elke keer weer scoort Nederland het hoogst op het lijstje met meest werkende parttimers van Europa.

En elke keer is er weer verbazing hierover en worden die -doorgaans- vrouwen hierop aangekeken, alsof het prinsessen op de erwt zijn.

Je kunt je ook afvragen, hoe komt het dat er zoveel deeltijdwerkers zijn in Nederland?

Dan is het antwoord niet dat die mensen zo verwend of lui zijn, maar dat wij het idiote belastingstelsel hebben dat als je meer uren gaat werken, je meer belasting betaalt. Per uur houd je dus netto minder over voor exact hetzelfde werk.

In andere landen is dit stelsel er niet en loont het dus letterlijk wél om meer te gaan werken.

Op een laag of modaal inkomen in Nederland scheelt het echter slechts een paar tientjes per maand als je meer gaat werken.

M.a.w., het is eerder aantrekkelijk om 4 uur per week MINDER te gaan werken voor een betere balans privé-werk, dan om als parttimer 4 uur MEER te gaan werken.

Niet toevallig is dat steeds meer jongeren hier tegenwoordig voor kiezen.

Dan kun je wel mensen uit derdewereldlanden willen halen en beginnen met anticiperen op excuses en herstelbetalingen voor over 50 jaar, of je kunt je belastingstelsel aanpassen.

Roos | 14-12-22 | 10:18 | 2

Nou ja, dat is wel kortzichtig want parttime werken heeft wel significante invloed op je pensioen. Maar goed. Dan nog heb je een goed punt te pakken. Die uren van 0 - 24 per week die wegen nauwelijks op je prive-werkbalans. Die 24-40 wel. Je hebt minder tijd voor tandartsbezoeken, minder tijd voor de kinderen, minder tijd om te sporten, etc. Vooral als je kinderen hebt. Die uren tussen 24-40 kunnen echter wel een groot deel van het personeelstekort oplossen, zonder dat je immigranten nodig hebt. Die moeten ook ergens wonen en ergens hoorde ik dat er een tekort aan woningen was. Stuk of 1 miljoen. Plus een overheid die vervolgens allerlei problemen verzint om maar neit door te kunnen bouwen. Je maakt dus een immens probleem voor heel veel mensen door het te willen oplossen met MEER mensen.

Dus parttime-richting fulltime moet meer lonen. En daarom zou je dus de uren extra werk tussen de 24 en 40 uur lager moeten belasten. Alleen hoe maak je een dergelijk systeem, want het is erg fraudegevoelig. je kunt namelijk dan ook mensen tegen een laag salaris voor 40 uur op papier zetten en ze 24 uur laten werken. Wel het fiscale voordeel, maar niet extra werken. Maar heir zit de sleutel...

BBRDWR | 14-12-22 | 10:29

Het punt is voor zo ver ik kan zien met mijn bescheiden blik hierop. 1. Mischien kan men in sommige andere landen gewoon leven met 1 kostwinner en 2. Nederland hangt aan elkaar van flexwerkers dus werkgevers moeten eens normale contracten aanbieden zodat menen ook gewoon een cariere bij een bedrijf kunnen opbouwen en niet maar van hot naar her worden geschopt! En 3. Regel ook die kinderopvang eens normaal goed als men dan toch fulltime met 2 ouders aan de bak moet om het hoofd boven water te kunnen houden.

Shadow112 | 14-12-22 | 10:48

Op het station bij ons in de stad slaapt, vanwege de kou, een dakloze jongen van rond de 30. De opvang kost €5,- Hij heeft zijn weinige geld liever uit aan eten. Drugs gebruikt hij gelukkig (nog) niet. Af en toe maak ik een praatje met hem, geef hem wat eten of een kleinigheidje wat ik toevallig op zak heb. Vreselijk als je moet kiezen tussen onderdak of eten.

Onze overheid maakt zich druk om meer arbeidsmigranten, “want NL vergrijst”. Gek genoeg hoor je nooit debatten hoe meer inwonende mensen te beter te betrekken bij het arbeidsproces. Telkens maar: “meer geld voor de kwetsbaren (=mensen met sociaal huurhuis en uitkering) en binnenhalen van nog meer migranten.

Hoe heeft het zo ver kunnen komen?

DankeSchon | 14-12-22 | 10:13 | 12

"De opvang kost €5,- Hij heeft zijn weinige geld liever uit aan eten. "

Voor zover ik weet biedt daklozenopvang voor dat geld ook een warme maaltijd en een lunchpakketje aan.

Duwbak_Linda | 14-12-22 | 11:42

Voor zover ik weet kan zo iemand niet 7 dagen per week aanspraak maken op nachtelijke opvang. Je kan daar maar een paar dagen/nachten per week terecht.

Asteroid-B612 | 14-12-22 | 12:00
▼ 9 antwoorden verborgen

Alle toeslagen afschaffen (in ruil hiervoor o.a. hypotheekrenteaftrek laten vervallen en inkomstenbelasting zwaar verlagen) en uitkeringen voor werkweigeraars stopzetten. Uitkeringen dus alleen voor mensen die echt niet geschikt zijn (wegens gezondheid) voor de arbeidsmarkt (en dat is zeker niet het huidige totaal aantal uitkeringstrekkers). So wie so moet werken echt lonend worden. Verder nog een categorie mensen (moeilijk plaatsbaren) die als tegenprestatie van uitkeringen parken, op- en afritten etc. afval- en graffitivrij mag maken. Mochten we dan nog mensen nodig hebben dan alleen uit de Europese Unie met een jaarlijks te verlengen verblijfsvergunning. 6 maanden geen werk meer of strafbare feiten (En nee Antizanics, hiermee bedoel ik niet een kapot fietslampje e.d.)? Dan verblijfsvergunning intrekken. Verder keihard snoeien in het ambtenaren bestand, ga je maar eens nuttig maken in andere branches. Immigratie verder naar 0 anders blijft het met de kraan open dweilen.

Ik weet wel dat bovenstaande politiek gezien niet uit te voeren valt maar een mens moet toch wat te dromen hebben niet waar?

At_Dawn_They_Sleep | 14-12-22 | 10:11 | 4

@BBRDWR | 14-12-22 | 10:24: Ja, dat kreeg ik ook heel moeilijk uit mijn digitale pen maar ja, je zult wel iets met die mensen aan moeten. Ik hoef ze ook niet in mijn bedrijf (wijs advies destijds van mijn ouweheer) maar keihard snoeien in het ambtenaren bestand (en dan bedoel ik niet politieagenten op straat, brandweer e.d.) is meer dan ooit nodig. Door het afschaffen van het toeslagen circus, afschaffen van de hypotheekrenteaftrek en huursubsidie zijn er ook beduidend minder ambtenaren nodig bij de belastingdienst. Wat doen we met deze mensen als geen een werkgever in de particuliere sector deze lui in dienst wil nemen?

At_Dawn_They_Sleep | 14-12-22 | 11:16

@grietmetgroenefiets | 14-12-22 | 12:54: Twee vliegen in een klap! Wel met de contractuele bepaling dat er les wordt gegeven in taal, rekenen etc. en niet in linkse Woke shit.

At_Dawn_They_Sleep | 14-12-22 | 12:58
▼ 1 antwoord verborgen

Komen er mensen die werken omdat Nederlanders na 2 jaar afhaken, is het weer niet goed hoewel zij dan werken voor onze uitkeringen, zodat wij dan lui achterover kunnen hangen.
Maar ja, NRC costateerde al in ander verband dat Nederland kneiterrechts aan het worden is:
Over Slavernij excuses:
Vooralsnog lijken de excuses door te gaan. Het kabinet heeft haast. Er is angst dat er na de Provinciale Statenverkiezingen mogelijk geen politiek draagvlak meer is voor de excuses. Een andere reden, klinkt het uit de coalitie, is vrees dat naarmate de discussie langer duurt, de excuses verder raken gepolitiseerd.
Nu denk ik dat als zij de macht hadden gehad wij de slaven waren geweest (Barbarijse zeerovers) en dat we al heel veel hebben betaald, maar goed, dat ik dat denk ondersteunt mijn idee dat Nederland zwaar verrechts. Vroeger hadden wij de Partij voor de Dieren, nu hebben wij de partij voor de uitbuiting van dieren en boeren en voor de agro industrie: de BBB.

cugel | 14-12-22 | 10:10 | 14

@cugel | 14-12-22 | 10:55: Als je roept dat Nederland verrechtst dan is het zaak dat je aantoont dat Nederland in een bepaalde periode rechtser is dan in het verleden.

Wat is er de afgelopen 20 jaar veranderd? De toon is harder, de toon is niet gematigd. Er zijn meer activistisch groepen opgestaan die een monopolie op moraal propageren, daar krijg je een reactie op, dat is onvermijdelijk.

Mensen staan op dit moment veel vaker lijnrecht tegenover elkaar, dat wordt verward met het roepen van links, rechts, fascistisch, extreem etc.
Als je ergens vanaf moet dan is het van extreme meningen door rare activistisch figuren die willen dat je hun woorden gebruikt, die respect eisen i.p.v. geven. Je moet af van types die zogenaamd inclusiviteit voor iedereen willen, maar beginnen te schreeuwen als je het oneens met ze bent. Die types, de drammende activisten zijn de pest daar naar schreeuwers wordt geluisterd. Sommige mensen, gevoelig en gemakkelijk beïnvloedbaar hobbelen daar snel achteraan als een kip zonder kop. Het zijn die figuren die doen alsof ze het monopolie op moraal hebben waar je voor moet uitkijken.

Vrijheid heeft een prijs, een ding die het kost is dat je moet accepteren dan anderen een andere mening hebben die je liever niet wilt horen.

Als het NRC iets roept over de verrechtsing van NL dan hecht ik daar weinig waarde aan, omgekeerd ex aequo.

Napraten van partijen, napraten van een stroming, napraten van een partijprogramma, allemaal gelul.

donkieshot | 14-12-22 | 16:12

@donkieshot | 14-12-22 | 16:12:
Hier de inhoudsopgave van "De erfenis van Fortuyn":
Deell 1 De uitdagers 39
III De opmars van het populisme in Europa 40
inn De Leefbaren 53
IVV Pim Fortuyn: de missie van een babyboomer 62
Deell 2 Het 'lange jaar 2002' 93
VV Afkicken van Kok 94
(vann 20 augustus 2001 tot 25 november 2001)
VII De instorting van Paars 111
(vann 25 november 2001 tot 9 februari 2002)
Vill De doorbraak van Fortuyn 131
(van 9 februari 2002 tot 6 mei 2002)
vii 11 De onthoofde opstand 148
(van 6 mei 2002 tot 15 mei 2002)
ixx Herstel en vernieuwing 167
(van 15 mei 2002 tot 22 januari 2003)
Deell 3 Achtergronden 185
xx Op drift: de kiezers of de gekozenen? 186
xii De ontvoogding van de burgerij 200
xiii De televisiedemocratie 220
xiiii Taboes in de 'linkse kerk' 242
xivv De staat van de democratie 261
Dan kun je toch niet ontkennen dat Nederland verrechtst? Vergelijk dat met de jaren '60, de kabouters, Provo, de opstand tegen de stijve jaren '50.
Oké, ik zie best wel de tekortkomingen van links van toen en ik heb begrip voor rechts: ik zit er ook niet op te wachten dat Jerry Afriye ons hier komt vertellen dat wij vooroordelen hebben over zwarte mensen.
Ik vind zelf ook dat ze ons daar wel dankbaar mogen zijn voor alle achievements van het Westen waar ze hier van komen profiteren, maar ik kies voor gematigd links en ik maak me echt ongerust over de verrechtsing: Trump, Brexit, klimaatontkenning, Poetin verering, Orban, Bolsonaro, Meloni etc etc.
@grietmetgroenefiets | 14-12-22 | 14:27:
Bedankt voor het filmpje, heb ik haar ook eens horen praten, maar ik vertrouw haar toch niet. Mijn moeder van 101 jaar oud stemt op de Partij voor de Dieren, omdat die niet zelf kunnen stemmen. Daar heb ik sympathie voor. Kijk eens wat de partij voor de Dieren over BBB zegt. Dan kan Lientje wel een mooi verhaal ophangen over schoolkinderen en bussen, maar ik denk dat dat praatjes voor de vaak zijn.

cugel | 14-12-22 | 18:27
▼ 11 antwoorden verborgen

Arbeidsmigratie is op zich niet zo erg, maar haal geen mensen binnen die niet gekwalificeerd zijn, de taal niet spreken en vooral, laat mensen buiten de deur waarvoor het prioriteit 1 is om hun eigen cultuur en religie hier over te brengen. Dit laatste is minder moeilijk dan het lijkt.
Er zijn legio westerse landen die zo werken, sterker nog, als je niets te bieden hebt dan kom je ook veel arme landen niet binnen.

Volg delen van de VS methode: verziek je het hier dan ga je weg --> hier tekenen bij het kruisje.
En Paternotte is blijft een rare dwaas.

donkieshot | 14-12-22 | 10:06 | 3

Grenzeloze verzorgingsstaat

In het rapport Grenzeloze verzorgingstaat worden de kosten en baten van immigratie berekend. Dit gebeurt op basis van CBS-microdata, zeer gedetailleerde geanonimiseerde data van alle ruim 17 miljoen inwoners van Nederland. Qua methode is aangesloten bij de CPB-vergrijzingsstudies. In het rapport worden de kosten en baten berekend uitgesplitst naar herkomstregio en naar immigratiemotief (arbeid-, studie-, asiel- en gezinsmigratie). Ook wordt gekeken naar de rol van citscores en opleidingsniveau.

De import van laagwaardige arbeid KOST de BV Nederland gewoon geld. In de vorm van subsidies en Toeslagen. DE winsten gaan naar de bazen, de lasten voor de samenleving betaalt de modale belastingbetaler.

theo-is-dood | 14-12-22 | 12:02

Sterker nog, als je niets te bieden hebt kan je als Nederlander niet eens naar de b.v. Nederlandse gemeente Bonaire verhuizen. Dan hebben ze je daar niet nodig en ben je ongewenst als inwoner van dit mooie koninkrijk.

Peerkeoud | 14-12-22 | 12:59

@theo-is-dood | 14-12-22 | 12:02: Laagwaardig is een eufemisme voor werkloos en uitkering.
Is het iemand wel eens opgevallen dat echte vluchtelingen nooit klagen?

donkieshot | 14-12-22 | 16:37

Ik ben voor de Japanse oplossing!

Wij zijn toch een kenniseconomie? We zijn toch zo geweldig knap? Allemaal hoog opgeleid? Hmmm. .. we waarderen ingenieurs niet zo, maar toch... We hebben ASML en zo!

Dus waar blijven de hulprobots, de techniek, slimme systemen? We kunnen het! Ja toch? Niet dan?

Dat importeren van arbeidsmigranten loopt al sinds de jaren 60 niet, heeft nooit geholpen en heeft onze samenleving ontwricht.

Louter Leuter | 14-12-22 | 10:04 | 6

@cugel | 14-12-22 | 10:15:
Nou de filmpjes die ik wel eens voorbij zie komen, hebben ze ook daar erg weinig gène.. lol
wel allemaal van die blokjes pipies en doosjes

AldNuut | 14-12-22 | 10:29

@AldNuut | 14-12-22 | 10:29:
Ja, ze hebben goede porno, maar waarschijnlijk zitten de meesten inderdaad liever in hun eentje achter de computer. Nooit iets gehoord over porn uit Afrika en dat kon best wel eens samenhangen met het feit dat ze daar wel kinderen maken. Dat blurren gebeurt veel, maar niet altijd, geen idee waarom dat is.
@toetssteen | 14-12-22 | 10:26:
Er is zelfs een japans woord voor een aandoening waar ik eventueel ook gevoelig voor had kunnen zijn:
nl.m.wikipedia.org/wiki/Hikikomori
Wordt er op GS ook niet gegrapt over reaguurders op zolderkamers?

cugel | 14-12-22 | 17:57
▼ 3 antwoorden verborgen

D66 volgt gewoon de lijn van de Europese Commissie, die willen namelijk in Europa de deuren openzetten voor arbeidsmigranten.

usb stok | 14-12-22 | 10:04 | 3

Meerdere EU-doelen:
- tegengaan van vergrijzing
- hogere belastinginkomsten voor instandhouding sociale voorzieningen
- nivellering door lager besteedbaar inkomen
- makkelijker fiscale eenwording EU door nivellering
- uiteindelijk verlies nationale identiteit

ChatBot | 14-12-22 | 10:13

Zo is het ook. D66 heeft bij het kruisje getekend voor de eurolijn en dit is een onderdeel daar van. Zie ook de gemaakte afspraken over immigratie in deze.

donkieshot | 14-12-22 | 10:42

@ChatBot | 14-12-22 | 10:13: Met name dat tweede punt zal, op het moment dat de cultuur uit noord Afrika zich als hoofdcultuur heeft mogen ontwikkelen, in een rap tempo (subiet dus) worden te niet gedaan.

Peerkeoud | 14-12-22 | 13:00

Sinds het proefballonnetje dat we onze arbeidsmigranten zelfs uit de voorsteden van Parijs moesten kunnen gaan halen is elke asielzoeker een arbeidsimmigrant. Paternotte wil meer asielzoekers. Goed van SP dat ze al sinds enige tijd proberen in ieder geval het onderscheid tussen asielzoekers en arbeidsimmigranten weer aan te brengen. Maar ze willen een rem op het aantal arbeidsmigranten dat hier binnenkomt. Over de asielzoekers houden ze zich wijselijk maar een beetje stil.

grietmetgroenefiets | 14-12-22 | 10:03 | 1

Ja jammer is dat laatste. Want dat is juist de categorie die we hier absoluut niet moeten willen hebben.

Grachus | 14-12-22 | 13:17

Zonder Arbeidsmigranten gaan we naar de Filipijnen

RickTheDick | 14-12-22 | 10:02 | 2

En met naar de Filistijnen

Louter Leuter | 14-12-22 | 10:05

Mooi land. Vriendelijke mensen. Komt qua religie en omgangsvormen vrij dicht in de buurt van het westen (uitzonderingen daargelaten, maar die heb je hier ook).

Peerkeoud | 14-12-22 | 13:03

De migrant van nu is over 20 jaar ook grijs.
Dit hele proces is a neverending story.
Laat je niets wijsmaken.
Bevolkingskrimp is goed voor NL.
Iets minder welvaart voor een leuker en leefbaarder land?
Ja graag!
Trouwens, die welvaartsgroei is ook maar speculatief.
Voor dat de nieuwkomer rendabel gaat worden heeft ie eerst bakken geld gekost.
Terug naar 15 mio inwoners?
Ja graag.
300000 mensen die niet werken hier, maak daar maar eens werk van.

Ruimedenker | 14-12-22 | 09:59 | 2

Zie ook club van 10 miljoen website, overpopulation awareness

timmey | 14-12-22 | 10:36

"Trouwens, die welvaartsgroei is ook maar speculatief."
Niet alleen speculatief, vooral tijdelijk. Wat als het straks weer minder gaat met de economie? Hebben we dan niets geleerd?

ChupaChupa | 14-12-22 | 11:49

De zorg bestaat voor 80-90% uit vrouwen, de migranten die Paternotte binnen hengelt zijn allemaal mannen met bijkans net een lagere school diploma.

ReyNemaattori | 14-12-22 | 09:58 | 3

Als ze dat al hebben....

Louter Leuter | 14-12-22 | 09:59

We hebben de zorg hard nodig. Vergrijzing en dat zagen bij corona.
Maar wat doen ze?

Eerst 10.000den ontslaan,
de rest uitwonen, kapot draaien en laten afhaken,
malafide cowboybedrijfjes laten ontstaan,
en dan onze eigen zorgmensen vervangen door arbeidsmigranten?

Dit is gewoon een belediging voor onze zorgmensen die eerst nog onze zorghelden moesten worden genoemd.

Als het gewoon een verkapte manier is om te bezuinigen, of de winsten voor een paar handige jongens op te voeren, laat dan maar.

AdvocatusDiaboli | 14-12-22 | 09:56 | 2

Meneer Diaboli
En u uit zich nog veel te matig
10.000den moet zijn 250.000+ geregistreerden

Pffff, mijn hoofd werkt niet mee, lastig te zeggen hoe smerig het in elkaar zit en steekt
Alles moest eruit en diploma halen
Met diploma zelfde taken behalve medisch
Alle medisch doorgeschoven naar verpleegkundige
dus:
ADL (oude systeem) verzorgende kostte 32,50 p.u.

IG (nieuwe systeem) verzorgende kost 59 p.u.
Verpleegkundige zorg kost 190 p.u.

Het is aan de zorgverlener zelf te bepalen welke taken door verpleegkundige worden vericht..
Simpel gezegd, een zorgkantoor verdient meer aan één verpleegkundige dan 3 IG verzorgenden, dus moet er een zalfje gesmeerd, een injectie toegediend, een pleister vervangen.. tada !!

Ketsjing.. OOOh Hemeltje waarom stijgen de zorgkosten zo..

(*note, ik heb dit uit eerste hand van een goede vriend die de administratie doet bij een zorgverlener, alleen door hersenletsel bij mij is het wat moeilijk te duiden)

AldNuut | 14-12-22 | 10:24

Het woord “arbeidsmigranten” is zwaar misleidend.
Zo erg misleidend, dat het verboden zou moeten worden.
Al die Binnenzonderklopiërs onder het kopje arbeidsmigranten wegschrijven is een leugen.
En nee!
We hebben ze niet nodig om economisch op peil te blijven.
Krimp vd bevolking is gaande, dus hebben we geen extra handjes nodig.
En wat dacht van al dat geld dat opgestuurd wordt naar veilige landen van herkomst?
Komt onze economie niet ten goede.
Begin maar met tijdelijke werkvergunning.
Om nog maar te zwijgen over huisvesting.
Je kunt je eigen bevolking niet eens huisvesten.
Paternotte lult populistisch onrealistisch uit z’n maatpak.

Ruimedenker | 14-12-22 | 09:53 | 1

Amen!

ChupaChupa | 14-12-22 | 11:51

We zitten met dit sneeuwbaleffect (steeds maar doorgaan met het aantrekken van buitenlandse arbeidskrachten) omdat een te groot aandeel van de bevolking inactief is. Het probleem wordt ook nog eens groter door de import van figuren die de rest van hun leven geen poot uit zullen steken. Een blinde kan zien dat deze voortrazende trein straks op een betonnen muur rijdt.

goedverstaander | 14-12-22 | 09:51 | 2

Die 11% procent statushouders die werkt valt gewoon in het niet bij de rest die ook nog eens de zorg overbelast. De import van asielzoekers is een nivelleringsinstrument dat de fiscale eenwording van de EU (samen met de CBDC) tot stand moet brengen.

ChatBot | 14-12-22 | 09:56

@ChatBot | 14-12-22 | 09:56: CBDC is het instrument voor de definitieve totstandkoming van de surveillancesamenleving en de uiteindelijke invoering van het sociaal krediet zodat niet alleen je financiële bestedingen gemanaged zullen worden maar ongewenst gedrag zal worden bestraft met bijvoorbeeld een (tijdelijk) reisverbod. Zie ons voorland China.

Here's Freddy | 14-12-22 | 12:21

Dit gaat allemaal weer over economie en ideologie maar je moet het om te beginnen gewoon praktisch bekijken. Nederland is maar een X aantal vierkante kilometer groot en dat wordt nooit meer, op die oppervlakte kunnen maar maximaal een X aantal mensen wonen zodat het leefbaar blijft en daar komt dan dus ook bij ruimte voor recreatie/sport, bedrijvigheid, infrastructuur, natuur etc. en dat begint nu al behoorlijk te schuren, zeker in de randstad en andere stedelijke gebieden. Het is praktisch gewoon niet haalbaar om maar te willen blijven groeien.

Capt. Iglo | 14-12-22 | 09:51 | 5

Wolkenkrabbers in Nederland, man je bent niet goed wijs.
Onze grond is daar niet geschikt voor!!.

Nico1000 | 14-12-22 | 10:03

@Capt. Iglo | 14-12-22 | 10:00:

Ga je toch gewoon op het platteland wonen? Daar schijnt het lekker rustig te zijn. Nog steeds. Of een kleiner stadje in Overijsel ofzo. Almelo is best goed te pruimen vind ik. Raar taaltje, dat wel.

Schout-bij-Nacht-J | 14-12-22 | 10:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Slim plan! Daarmee kunnen we de leegstand van woningen mooi oplossen, er is meer dan genoeg ruimte om bij te bouwen -weinig landen hebben zoveel lege groene onbenutte ruimte als Nederland - en de lege en stille wegen worden dan ook eens benut.

ratelaar | 14-12-22 | 09:51

Er zijn arbeidsmigranten nodig om de huizen te bouwen waarin zij dan kunnen wonen. En vervolgens die andere huizen kunnen bouwen. Geen idee trouwens waar de Nederlandse arbeider naar toe is vertrokken. Weet iemand waar de leraren zijn gebleven, de verpleegkundigen, de winkelmedewerkers, koks, bediening, de bouwvakkers, de elektriciens, de mecaniciens, enz. enz. Het zullen toch niet allemaal neuspeuterende ambtenaren zijn geworden? Volgens de berichten is het ambtenarenbestand onder Rutte met 30.000 uitgebreid.

forecastle | 14-12-22 | 09:48 | 12

@BBRDWR | 14-12-22 | 09:51: Sinds ik met pensioen ben in 2014 heb ik geen dag zonder werk gezeten. En ja, werken vind ik prettig. Hoop in het harnas te kunnen sterven, maar dat terzijde. Waar het om gaat is denk ik dat de ervaren vakmensen verdwijnen. Men blijft niet meer meerdere jaren bij een werkgever. In de scheepvaart waar ik uit kom heb je juist ervaren mensen nodig om het werk te doen. Vandaar dat ik nu nog steeds voor mijn laatste werkgever werk vanuit huis. En nee, ik steel geen werk van een droevig thuiszittende Nederlandse scheepswerktuigkundige omdat als je gezond en wel in dat vak nog thuis zit dan ben je gewoon een luie donder zonder eergevoel. Anyway, voor veel beroepen heb je stomweg volk nodig dat al weet heeft van het vak. Met de huidige instelling van menig jeugdige dat als je van school komt je al recht heb op posities en salaris waar je nog lang geen recht op hebt (wie heeft ze dat verteld trouwens?) en daarom weer vertrekt veroorzaakt mede het huidige probleem van personeel tekort. Denk ik dus.

forecastle | 14-12-22 | 10:45

@forecastle | 14-12-22 | 10:45:
Ik wil het oude huis, de piramide terug van LTS - MTS - HTS - TH. Vraag collegegeld voor de LTS, en laat het VMBO maar lekker het afvoerputje blijven. Maar omdat alles te behouden (we zijn al Stork, Philips etc kwijt) hebben we een zelfscheppende maakindustrie nodig. Zo niet, valt het kaartenhuis in elkaar.

Louter Leuter | 14-12-22 | 12:42

@Louter Leuter | 14-12-22 | 12:42: wat we vooral nodig hebben is een renovatie van het loongebouw het is absurd dat iemand met een volkomen nutteloze genderstudie een hoger startsalaris krijgt dan een voorman die al twintig jaar in de bouw werkt. De werkelijkheid zou volledig andersom moeten zijn. Iemand met een genderstudie zou nooit meer mogen verdienen dan het startsalaris voor een bouwvakker.

Grachus | 14-12-22 | 13:44
▼ 9 antwoorden verborgen

Er is toch helemaal geen debat voor nodig, er mogen ongelimiteerd Polen naar NL komen, en we krijgen als het tegenzit nog 250.000 oekrainers erbij.
Dat kun je niet eens tegenhouden ook al zou d66 het willen.

Nuchternederland | 14-12-22 | 09:48 | 1

Goed punt. En dat is ruim genoeg om het tekort aan arbeidskrachten op te vangen (als dat al nodig zou zijn).

ChupaChupa | 14-12-22 | 11:56

Wat een vreselijke , irritante, rot partij is dat toch geworden, dat d'66. En deze Paternotte is daar een goede representant van. Totaal geen begrip voor wat er zich in ons land door hun beleid afspeelt en komen met 'oplossingen' die alleen maar meer ellende zullen veroorzaken. Goed dat de SP hier gehakt van maakt.

Zwizalletju | 14-12-22 | 09:47

Er is meer geld nodig om mensen aantrekkelijk te maken te werken. Geld is vooral geld voor werkenden. Daarvoor moeten of de salarissen omhoog, of de belasting omlaag. Dat laatste is alleen realiseerbaar als we lagere overheidskosten hebben. laten we eens een efficientieslag hier op doen. Pak nou in godsnaam eens de structurerel issues met belastingen aan. Laat iedereen een fair share betalen. En fair is, een ondernemer of directeur, of ander succesvol iemand mag flink verdienen. Die betaalt ook flink belasting. Maar die constructietjes met allerlei belastingontwijkinkjes, dat KUN je aanpassen. Maar dat willen ze niet.
Dan zijn er nog hobby dossiers die bakken met geld kosten en niks opleveren. Migratie is er 1. Stikstof is er 1. Klimaat is er 1.

Als ik het meost zeggen, dan gaat de natuur maar naar de kloten (lekker bramen eten), dan gaat op deze postzegel de biodiversiteit naar de tiefus. Maar dan wel met 30% belastingdruk, een fatsoenlijk salaris en normale werkdruk voor mensen in publieke functies. En al die pretfunctietjes eens betalen wat het waard is. Ergens tussen de 2 en 3K per maand. Die gasten verdienen bakken met geld en het levert geen kut op.

BBRDWR | 14-12-22 | 09:47 | 1

Duidelijk en mee eensch.

Peerkeoud | 14-12-22 | 09:53

Dit is toch geen nieuws?

De SP wil de interne arbeidsmarkt communistisch beschermen tegen buitenlandse concurrenten. SP is PVV zonder racisme. Dat is gewoon een feit.

D66 is economisch behoorlijk rechts en dus vrije markt en zegt vrij verkeer van personen en goederen want dat verdient centjes.

Wat u daar van vindt is uw eigen zaak natuurlijk maar ergens in 1989 bleek dat de insulaire communistische heilstaat niet zo goed te werken en de vrije globalistische markt wel.

Dus kiest u maar. Ritje Rusland en andere falende staten of toch maar deze koers houden en waar nodig bijsturen?

Of eigenlijk. Kijk eens lang in de spiegel en vraagt uzelf af of u misschien niet gewoon een communist of socialist bent? Misschien enkel rechts op dat verzonnen idee van nationalisme wat ergens in de 19de eeuw is bedacht door een Oostenrijkse romanticus. Nee niet die. Of wellicht bent u 1 van die christenen die niet helemaal begrepen heeft wat Jezus bedoelde met: “Suffer little children, and forbid them not, to come unto me”?

Schout-bij-Nacht-J | 14-12-22 | 09:46 | 6

Als D66 zo voor vrije markt is dan zou de selectie voor het beste product waaronder gepaste arbeidscapaciteit en kwaliteit vanzelf goed komen. Het is een zooitje nu waarin klaplopers zwaar in de watten worden gelegd en waarin juist hoog opgeleide en gespecialiseerde mensen gehinderd worden. Een nep arbeidsmarkt dus. D66 is zeker niet voor een vrije markt.

Deflatiemonster | 14-12-22 | 10:06

Flauw Schout. U weet dan ook dat enkel korte termijn oplossingen niet houdbaar zijn, zoals een d66, vvd e.d. blijven aandragen. Er moet een mix inkomen die verder kijkt, als u dat socialistisch, communistisch wilt noemen komt dat lichtelijk beperkt over. Bijsturen lukt niet, dat is pas een utopische gedachte.

Dr. Blechtrummel | 14-12-22 | 10:08

Ze willen bij de SP helemaal geen communistische heilstaat.

Zelf beweren dat de SP communistisch is en dan daarmee op hol slaan.

Ze hebben bij de SP een tijdje geleden even de bezem erdoor gehaald.
Antifa vinden ze al veel te extreem.
Weet je het verschil tussen socialisme en communisme eigenlijk wel?

Er zitten hier en daar wat verdwaalde politieke communisten, maar dat is meer de NCP en zo. En zelfs die willen zich niet associëren met de Sovjet Unie.
Dus zo ver links stemt Nederland helemaal niet.

En je hoeft geen SP-er te zijn om vraagtekens te zetten bij wat er qua arbeidsmigratie gebeurd.

AdvocatusDiaboli | 14-12-22 | 10:13
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik wilde wat zeggen.
Maar dat zeg ik toch maar niet.

Normpje | 14-12-22 | 09:40 | 4

Een VvdG opmerking is flauw.
Laat dat aan extreme idioten.

donkieshot | 14-12-22 | 09:48

Ik weet het jongens, maar soms…
Zoals Links Pim als een gevaar voor onze maatschappij zagen, zo zie ik deze vent een gevaar voor onze toekomst.
Als je naar hem kijkt als hij zo praat zie je de duivel achter zijn oogbollen; hij weet dat hij heel fout bezig is maar kan niet anders. Gechanteerd of zoiets.

Normpje | 14-12-22 | 09:53

@Normpje | 14-12-22 | 09:53: ik zou inderdaad geen gebruikte auto van 'm kopen. Je ziet aan die kop dat hij je in de maling neemt.

sytze_flychen | 14-12-22 | 10:28
▼ 1 antwoord verborgen

Tussen neus en lippen ook nog even 'stikstof' erbij slepen. Wat een smiecht is het toch.

small_town_dude | 14-12-22 | 09:40

En vriendin van mij werkt parttime in de zorg, ongeveer €3500 bruto bij fulltime. Daarvoor werkt ze in ploegendienst dus ook in het weekend en s nachts. Dan heeft ze ook nog pieperdienst en moet ze in een half uur op het werk kunnen zijn. Dus niet naar oma op zondag.

Fulltime werken zou ze op deze manier niet redden met het gezin. Tel hierbij op dat fulltimers naar verhouding minder per uur verdienen dus die financiële prikkel is er nauwelijks.

Meneer Paternotte, mocht u dit lezen: deze omstandigheden gelden voor iedereen. Nederlander of immigrant. Of houdt u er racistische denkbeelden op na en denkt u dat immigranten nog niet zo "verwend" zijn en zich wel over de kop willen werken?
Schandalig dat Filipijnen hier als moderne slaven komen werken.

Verbeter die omstandigheden in de zorg, dan zal het meer mensen aantrekken die hier al wonen.

#teammarijnissen

Roos | 14-12-22 | 09:39 | 7

Onzin. Kijk maar naar Amerika daar wonen bijna alleen nog maar immigranten. Over omvolking gesproken. Toch het rijkste land ter wereld.

Schout-bij-Nacht-J | 14-12-22 | 10:02
▼ 4 antwoorden verborgen

Paternotte weet heel goed dat de niet-westerse migranten per saldo niet bijdragen aan de schatkist maar geld kosten, veel geld. Toch is er een groep mensen die eraan verdient. D66 kiest schaamteloos voor die groep.

J.P.Drapeau | 14-12-22 | 09:37

+- 1000 invasiërs per week is Paternotte kennelijk nog niet genoeg.

D66 zou verboden moeten worden wegens het toedoen van ernstige schade aan dit land en diens bevolking.

HankHill | 14-12-22 | 09:35 | 5

1000? Meer of minstens 5000 komen er per week in normale jaren. Volgens sommige bronnen 7000 per week dit jaar. En gezien het in Ukraine onleefbaar gemaakt wordt zullen het er volgend jaar wel 10000 per week worden.

Schout-bij-Nacht-J | 14-12-22 | 09:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat denkt dat D666 volk wel niet, kijk nou eens naar een recente peiling of een rapportcijfer voor dit kabinet. Je hebt helemaal niks meer te willen, stelletje godvergeten drammers. Nog even en je mag vechten om 't laatste zeteletje met een zekere heer Baudet, tenminste als ze niet voor die tijd die partij verboten hebben of een dusdanig hoge kiesdrempel hebben ingevoerd dat ze zelf niet meer meedoen. Stupiditeit heeft blijkbaar z'n eigen politieke partij: Debielen '66.

elfenstein | 14-12-22 | 09:35

De fout hebben we al in de jaren '70 en '80 ook gemaakt.
Het kon niet op, en de belofte was, ze gaan weer terug.
De realiteit is, die mensen hebben destijds goed werk verricht, maar het blijven mensen, ze kregen hier verkering, of namen later hun hele familie hierheen.
Over het algemeen deden ze werk op scheepswerven, mijnen en andere industrieen die later allemaal op de fles gingen of in het buitenland goedkoper gemaakt konden worden. Dus die mensen werden daarna werkeloos en kansloos op de arbeidsmarkt.
Maar ach, wat kan je leren van de geschiedenis.

tis_wat | 14-12-22 | 09:34 | 2

Later werden de scheepswerven naar Polen verplaatst.
Leverde meer winst op.
Je kon je baan wel houden hoor, maar dan moest je naar Polen emigreren.
Nu werken er Polen in de overgebleven scheepswerven hier.
En de Nederlandse werknemer zit thuis.

AdvocatusDiaboli | 14-12-22 | 10:26

Inderdaad, ik zou het wel uit willen schreeuwen.
Je ziet het van mijlenver aankomen, maar dit land moet naar de knoppen.

ChupaChupa | 14-12-22 | 12:07

Ze maken er zelf een bende van maar kunnen dat niet toegeven.
Er zit zat capaciteit in Nederland.

Maar er lopen mensen uit de zorg weg.
Er lopen meer verpleegkundigen weg dan dat erbij komen.
Ga daar dan wat aan doen.

En begin mensen rond hun 40ste om te scholen zodat ze 10 jaar later niet uit de arbeidsmarkt vallen in plaats van ze te vervangen door arbeidsmigranten.
Maak dat betaalbaar en haalbaar.
En niet een een of andere flutcursus, maar een echte deeltijdopleiding van een paar jaar met een diploma.
De enige die dat nu kunnen doen zijn parttime werkende vrouwen met een fulltime werkende man/vrouw/x.

AdvocatusDiaboli | 14-12-22 | 09:34

VV(d)66 houden van centjes en willen zo veel mogelijk overhouden, zodat ze links en rechts vastgoed kunnen opkopen. Maar de arbeid, om dit vastgoed het luxe segment in te kunnen duwen, mag niet teveel kosten. Kort door de bocht de VV(d)66 haat de middenklasse en is verheugd over de armoede. De VV(d)66 is verheugd als ze lezen over, kinderen die zonder ontbijt naar school gaan en over koude huizen. Dat gaat de goede kant op voor deze vrekkige vetnekken van de VV(d)66, want de levensonderhoudskosten zijn te laag om fatsoenlijk van te kunnen leven en te hoog om niet van te verrekken. Die lonen van de middenklasse die kunnen nog wel wat omlaag, door import van goedkope arbeid. Voor u tien oost blokkers en als die te duur worden dan maar uit Afrika. Als het niet goedschiks daar maar kwaadschiks en belast dit kut kabinet die middenklasse gewoon het snot voor de ogen, net zolang totdat er geen middenklasse meer is.

Dzjengis-Somebody | 14-12-22 | 09:33

But what about...

Colin.Fart | 14-12-22 | 09:32

Ervoor zorgen dan asielzoekers aan het werk kunnen ALS ZIJ DAT WILLEN. Paternotte zegt het echt.

goedverstaander | 14-12-22 | 09:32 | 2

Ja die vrijblijvendheid die alleen voor asielzoekers geldt.

laurentius | 14-12-22 | 09:34

@laurentius | 14-12-22 | 09:34: De PVDA had in haar laatste verkiezingsleus; Als je wilt werken, stem dan op de PVDA. Dat was niet enkel gericht op de asielzoeker of mogelijk helemaal niet

forecastle | 14-12-22 | 09:38

Zou eerst de wia controles eens opvoeren en strenger maken. Maar daar is ook geen personeel voor.

laurentius | 14-12-22 | 09:29 | 1

Terwijl dát personeel zichzelf grotendeels terugverdient.

Dr. Worstenbroodje | 14-12-22 | 09:32

Ik moet altijd kotsen, diareen en zeiken wanneer ik die Patternottel zie of hoor... enge vent van een zeer gevaarlijke partij

pane | 14-12-22 | 09:29 | 3

Ik zou me ziek melden als ik jou was.

laurentius | 14-12-22 | 09:32

Meer arbeidsimmigranten, en dan hebben we ook weer meer artsen, tandartsen politiemensen, leraren etc nodig. Vervolgens om dit probleem zogenaamd op te lossen willen ze weer meer arbeidsimmigranten importeren. Het is een vicieuze cirkel, een gebed zonder eind.

Patje | 14-12-22 | 09:28 | 1

Precies dit. Er zitten genoeg uitvreters thuis die geen kut uitvoeren. Allemaal hollanders of 3e graads import. En die mensen moeten eerst maar eens aan het werk. Maar in de hogere sectoren, leraren, politie, tandartsen, dat ga je niet oplossen met migratie.

BBRDWR | 14-12-22 | 09:43

En hij weet ons stukje vlees van eigen bodem weer een duw te geven. Havermelkfiguur dat het is.

Veepert | 14-12-22 | 09:27 | 1

En hij zal er vanavond geen Argentijnse biefstuk minder om eten dat is nu precies het kwalijke ervan.

Smoelensmid | 14-12-22 | 09:43

'Asielzoekers zouden ook aan het werk kunnen als ze dat willen.'
Ja mensen, als ze dat willen. Als ze dat niet willen is het dus ook prima.

gestoptmetroken | 14-12-22 | 09:27 | 2

"als ze dat willen"
Ze zijn hier naar toe gekomen voor een levenslange uitkeringsafhankelijkheid.
Als ze zouden willen werken hadden ze ook thuis kunnen blijven.

Osdorpertje | 14-12-22 | 09:31

U was me net voor. Niet te geloven. Kom naar ons land. Je krijgt alles gratis. Maar als je er echt op staat mag je daar eventueel ook iets voor doen.

goedverstaander | 14-12-22 | 09:35

Waarom zou je ook proberen om de bestaande knelpunten op de "arbeidsmarkt", waarvan sommige al tientallen jaren oud, op te lossen, als Die Polizei net weer een paar fraaie onderkomens voor je heeft ontruimd?

Met je slavernij excuses, Paternotte!

Hetkanverkeren | 14-12-22 | 09:25

De uitzendbureaus aka uitzuigbureaus vinden het prachtig.
Handenwrijvend staan ze klaar om deze mensen overal op de arbeidsmarkt in te zetten.
O nee, wacht.
Dat zijn Poolse arbeidsbureaus met allerhande vreemde clausules.
Want EU.

Dat is ook niet eerlijk.
CEO van Randstad Jacques van den Broek in kreeg €2,8 miljoen in 2019
De oprichter Frits Goldschmeding, zag tussen 2014 en 2019 zijn vermogen groeien met liefst €1,6 miljard tot €4,8 miljard.

Dat moet toch ergens vandaan komen.

AdvocatusDiaboli | 14-12-22 | 09:25

ik ben geen politicus, maar vermoedelijk is de oplossing van D66 dat er meer geld naartoe moet. Veel meer geld. En een app, en een meldpunt.

small_town_dude | 14-12-22 | 09:24 | 1

En meer D66'ers als bestuurders om het allemaal in goede banen te leiden. Veel meer D66'ers.

FrankVeer | 14-12-22 | 09:35

De Duitsers willen dat helemaal niet, hun EU-pijpende regering wil dat.

Veepert | 14-12-22 | 09:31

Laten we eens beginnen met het uitfaseren van bullshit jobs. Maar ja, ze zullen wel te goed betalen.

Rico Tampeloerus | 14-12-22 | 09:23 | 1

Nah, ik zit nog eerst goed.

tis_wat | 14-12-22 | 09:27

Men noemt ze arbeidsmigranten terwijl heen heel groot gedeelte nooit of nauwelijks gaat werken. Zijn ze in Den Haag nou zo dom om zo gewetenloos?
We zouden mensen niet eens nodig hebben als banen voldoende zouden opleveren in plaats van de hand op te houden maar nee, daar wordt niet over gepraat.
En hoe durven ze het te hebben over arbeidsmigranten als er genoeg gevallen zijn van hoog opgeleiden die hier niet mogen komen terwijl ze wel een Nederlandse partner (met werk) hebben en (potentiële) werkgevers die ze willen. Dan ineens gaat men wel streng doen. De wereld op zijn kop.

De overheid is het probleem.

Deflatiemonster | 14-12-22 | 09:19 | 4

Het schrijnende is dat tal van niets-uitvoerende Somaliers gratis in prima woningen met wasmachines vertoeven, en hardwerkende arbeiders in een tent of (betalend) een Polenhotel moeten zitten. De wereld op z'n kop.

small_town_dude | 14-12-22 | 09:27

Juist, de almaar groter wordende overheid is inderdaad het probleem.
alles wat goed was is naar de kloten geholpen met bemoeienis. Het onderwijs - kapot, de zorg- kapot, de verzorgingsstaat - kapot. En maar de poort openzetten......

pibasso | 14-12-22 | 09:39
▼ 1 antwoord verborgen

Er is niemand nodig, we zijn met genoeg. Een maatschappij, hoe groot ook, moet zichzelf gewoon kunnen redden, anders doe je iets niet goed. Of je nou met 100 bent of met 10.000.000. En als je iets niet goed doet, moet je dat beter gaan doen. En niet het probleem voor je uit schuiven.

John McClane | 14-12-22 | 09:18 | 7

Zo is het.
Maar voor de Paternotte's onder ons is de wereld van iedereen, en met de D66 EU obsessie wordt het alleen maar erger!

lanexx | 14-12-22 | 09:58

@lanexx | 14-12-22 | 09:58: Maar de wereld is ook voor iedereen. Alleen op het moment dat een stuk van de wereld door keihard werken is omgebouwd tot een paradijs mag je wat mij betreft de klaplopers die er geen flikker aan hebben bijgedragen buiten het paradijs houden.
Die Paternotte gaat toch ook niet alles wat hij en zijn partner zelf door "hard werken (hahaha, een politicus)" en door erfenissen hebben vergaard delen met iemand die nog nooit iets heeft gedaan om vooruit te komen in deze wereld.
De wereld is van iedereen, maar je moet er wel wat voor doen, anders dan alleen je hand op houden.

Peerkeoud | 14-12-22 | 10:11

Dat klopt helemaal.
Oorzaken:
- Toeslagen en uitkeringen die een armoedeval veroorzaken (geen prikkel om te gaan werken).
- Instroom van mensen die niet bijdragen maar wel consumeren en op de infra-structuur drukken (zorg, onderwijs, uitkeringen, justitie).
- Een nutteloze tak van industrie opgericht en betaald uit de belastingpot: de asiel-industrie. Idereen die daar werkt, kan ook normaal werk verrichten. We zitten te springen om juristen.
- Een overheid (amtenaren) die zich echt overal mee bemoeit en alles veel te ingewikkeld maakt. Waarom hebben we de EU nodig om wetten voor ons te maken met alle interfaces tussen EU en nationaal bestuur en het dwangmatig doordrukken van de EU-regels (van stikstof, stofzuiger-wattage tot start-stop dinges in auto's)? Waarom bemoeit de overheid zich met zaken als kinderopvang, emancipatie, subsidieverlening aan allerlei malle belangenclubjes, rampen in heel ver weg gelegen landen?

Oplossingen:
- Toeslagen afschaffen, loonvervangende uitkeringen verlagen en beperken (geen export van uitkeringen, limiteren in tijd): accepteren dat welvaart geen door de overheid gegarandeerd recht is, maar zelf verdiend moet worden.
- Verdragen opzeggen. Gebruik van infrastructuur alleen voor mensen die belasting betalen of hebben betaald. Statushouders kunnen gewoon achteraan sluiten voor een huis; uiteraard geen rechtsbijstand in asiel zaken. Zie ook het volgende punt. Arbeidsmigratie alleen na garantie van werkgever en bemoeilijken door eisen te stellen aan gedrag, huisvesting, etc.
- Niet alleen asiel-stop, maar ook terugdraaien van eerder status-verleningen: na 2 jaar nog in de bijstand? Op vakantie in land van oorsprong? Crimineel gedrag? Doei. Onprettige gevangenissen voor illegalen.
- Overheid en met name de EU: terug in je hok en doen waarvoor je opgericht bent: justitie, defensie, fysieke infrastructuur, primaire zorg etc.

langelat | 14-12-22 | 14:00
▼ 4 antwoorden verborgen

Dram66 regeert dit land..
Kaag heeft Dark Rutte lelijk in de tang (omg. woordspeling alert)

Prachtige koptekst bdw
plak-
de hele dag regenboogscheetjes laten terwijl ze eenhoorntjes knuffelen en in luxe villa's wonen die spontaan zijn verschenen omdat een ambtenaar in een Excel-sheetje op enter heeft gedrukt.

hahaha briljant en nog waar ook

AldNuut | 14-12-22 | 09:17

De honderde gigantische distridozen langs de A67 in Limburg en Brabant kunnen helemaal niet meer zonder de 80%(minimaal) euro-arbeidsmigranten, de bewust regio in-actieven in de kaartenbakken van het UWV staan al jaren onaangeroerd in de kelder, in de randstad idem. Nu maar hopen dat de moderne koppelbazen (14.000 uitzendburo's...) netjes premievolksverzekeringen/belastingen afdragen/laten afdragen, zoniet dan is de aow als omslagstelsel snel uitgebabyboomd en onbetaalbaar.

hagelkruis | 14-12-22 | 09:15

Ben bepaald geen SP fan maar Lilian veegde de vloer aan met hde pratende stropdas van D666

BoerKoekoek | 14-12-22 | 09:14 | 4

@John McClane | 14-12-22 | 09:21: Eerlijk? Haha. Er is weinig eerlijk aan het gedachtegoed van de SP, maar het lult zo makkelijk voor de deplorable achterban dat je ‘de rijken’ meer gaat belasten. Ondertussen natuurlijk verzwijgen dat de top 20% al 80% van de belastingen opbrengt.

_pacman_ | 14-12-22 | 09:25

@John McClane | 14-12-22 | 09:21: Vergeet Bosma niet. En wat was Hiddema een verademing voor het FvD. Jammer dat daar de boel is ontspoort.

Andersdenkend | 14-12-22 | 09:33

@_pacman_ | 14-12-22 | 09:25: Probeer eens een volgend level. Lijkt me best vermoeiend om binnen één hokje voorgekauwde brok te blijven happen. Maw, u kletst.

Dr. Blechtrummel | 14-12-22 | 09:41
▼ 1 antwoord verborgen

Onder de noemer arbeidsmigrant miljoenen uitvreters naar hier halen. Zo kennen we de D66.
Sowieso is het korter termijn denken. Die mensen komen naar hier, halen hun gezin op en worden daarna zelf ouder. Dan moeten er nog veel meer mensen naar hier komen.
Wat ook vergeten wordt is dat veel migranten zelf een hogere druk op de zorg leggen want zo gezond zijn ze vaak niet.

omwenteling | 14-12-22 | 09:14 | 1

Voeg daar aan toe dat we waarschijnlijk binnenkort hordes Oekraïners mogen verwelkomen en je hebt een recept voor een ramp.... maar Welkom Welkom allemaal!

ChupaChupa | 14-12-22 | 12:16

Als ‘ arbeidsmigranten’ precies dát zijn - goed opgeleide, slimme IT- Indiërs of ECHTE apothekers- : laat maar komen. Selectie aan de poort, Paternotte!

bisbisbis | 14-12-22 | 09:13

Er zijn in Nederland meer dan een miljoen mensen die niet werken en wel zouden kunnen werken. Zullen we eerst die eens aan het werk helpen voordat we méér méér méér gaan importeren?

Zenzeo | 14-12-22 | 09:13 | 7

@Dr_Johnson | 14-12-22 | 09:47: Die 350.000 is de officiële statistiek, het 'werklozencijfer' dat de regering graag naar buiten wil brengen. Maar dat is slechts het topje van de ijsberg. Er is héél veel 'verborgen werkloosheid'.

Zenzeo | 14-12-22 | 10:01

@Dr_Johnson | 14-12-22 | 09:47: Bij Den Haag Centraal staat iedere avond een bus waar van alles en nog wat wordt uitgedeeld aan daklozen, waarvan een groot deel volgens mij uit Oost-Europa komt. Het gaat echt om tientallen. Soms slapen ze 's nachts stiekem in tentjes op het grasveld tegenover CS.

Après toi | 14-12-22 | 10:01
▼ 4 antwoorden verborgen

D66 gelooft niet in landsgrenzen, ze zien het dus helemaal niet als migranten want de wereld is van ons allemaal en een stuk land claimen is archaïsch.

Radicale internationalisten zijn vervelende lui.

HerzlichWillkommen | 14-12-22 | 09:13

Arbeidsmigranten komen niet uit Syrië, Irak, Eritrea, Sudan, Niger, Mali, Nigeria, Marokko of Turkije maar uit Duitsland, Polen, Hongarije, Oekraïne en de Baltische Staten. Feit.

_pacman_ | 14-12-22 | 09:13

Kwint heeft volledig gelijk. Het gemak waarmee VVD66 roept om dan maar mensen te importeren uit oost-Europa of Afrika/Arabië is al om culturele redenen dubieus, maar de gevolgen voor het land van origine worden compleet genegeerd. En dat van dezelfde mensen die dwepen met OWS en "we moeten de oorzaak van migratie wegnemen".

HerzlichWillkommen | 14-12-22 | 09:21

Ook in 1983 zei de SP, middels de brochure 'Gastarbeid en Kapitaal', al wijze woorden over (islamitische) gastarbeiders. Ze hebben er volgens nooit wat mee gedaan.
sptransparant.wordpress.com/gastarbei...

Cornelis12 | 14-12-22 | 09:13 | 3

In de jaren 90 wilden ze nog een quotum op immigratie en een verplichte spreiding qua huisvesting.Dit om gettovorming te voorkomen.Reden voor mij om SP te stemmen,omdat je toen de ellende al kon zien aankomen.
Waar het onderweg dan is misgegaan bij de SP,weet ik helaas niet...

roberto9715 | 14-12-22 | 09:18

@roberto9715 | 14-12-22 | 09:18: Om te overleven moesten en moeten ze een stapje terug doen in hun 'Ho, genoeg.' Een ander smaakje dan iedereen welkom is niet meer welkom. Daar ging het mis.

Dr. Blechtrummel | 14-12-22 | 09:25

Greencard.
Jaarlijks verlengen.
Harde wet bij criminaliteit.
Stevige procedure igv huwelijk, sowieso pas na 3 jaar aantoonbaar duurzaam samenwonen verblijf.

Braco.me | 14-12-22 | 09:13

Andere landen kennen een ‘sponsorsysyeem’ - een oud-ingezetene staat garant voor een nieuwkomer. Zou Jan Paternotte persoonlijk garant willen staan voor Achmed en Saïda uit Chefchaouen, en vooral: dat van hun mannelijk kroost?

bisbisbis | 14-12-22 | 09:12 | 1

'arbeidsmigranten' , dat gaat meer over Pjotr en Domagoj

small_town_dude | 14-12-22 | 09:15

Arbeidsmigranten… sure.

Percival.Sweetwater | 14-12-22 | 09:10 | 1

Jammer dat D666ers de definitie van arbeidsmigranten en gelukzoekers door elkaar haalt. Maar laat ik mij even beperken tot de echte arbeidsmigranten, hoeveel zitten er daar al van in de WW en bijstand of leveren gewoon een grote druk op voor bv Leger des Heils omdat de uitzendbranche ze alweer uitgekotst heeft en ze overlaat aan de samenleving.

NLgaatnaardeklote | 14-12-22 | 09:16

Te veel bijgedrukt investeringsgeld voor allerlei flutbedrijven met megalomane groeiplannen, laat er maar maar eens een paar klappen.
Economie kan niet oneindig blijven groeien zonder het land op andere gebieden in de problemen te helpen.

Zeurders | 14-12-22 | 09:09

Je ziet de kop van die vent, leest Potjandorie en ziet Paternotte staan. De geest is dwingend.

Normpje | 14-12-22 | 09:09

Prima dat er meerdere soorten migratie zijn. Maar laten we ons richten op de personen die hier komen uitvreten en dus niet bijdragen aan dit land.

ik.zou.haar.doen | 14-12-22 | 09:08 | 2


Om iets aan deze migratie te doen is lang niet zo urgent om de invasie uit Afrika en Islamie volledig te stoppen.

Grachus | 14-12-22 | 09:12

@Grachus | 14-12-22 | 09:12: en zo lang dit migratie is die tijdelijk is en gewoon dmv werk belasting betaalt, is het een bliksemafleider voor het échte migratieprobleem van mensen die niet bijdragen

ik.zou.haar.doen | 14-12-22 | 11:24

Een systeem naar draagkracht is echt nodig

Kartelmaster2000 | 14-12-22 | 09:07 | 1

Een systeem dat remigratie bevorderd dus.

Bad-Karma | 14-12-22 | 09:13

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl