En nu gaan we eens een Rolls Royce restaureren
Want het is zomer, het is vakantie, en het mag best een tandje trager
Niet iedereen houdt van auto's en mensen die wel van auto's houden, houden vaak onredelijk veel van hun eigen auto en beduidend minder van de auto's van anderen. In de afgelopen decennia worden er überhaupt nog nauwelijks mooie of échte auto's gebouwd, want in tegenstelling tot in de laatste decennia van de vorige eeuw is het concept "auto" inmiddels volledig uitontwikkeld. Vroegah, zeggen we met de bril op het puntje van de neus en een nostalgische glinstering in de oogjes, werden auto's ontworpen door ontdekkingsreizigers en gebouwd door ambachtslui. Vandaag worden ze becijferd door accountants en door veiligheidseisen en milieunormen bij elkaar gehouden. Bijna alle auto's van bijna alle merken zijn ronduit saai (geworden). Maar genoeg gezeurd, want dit moet een gezellige pagina in het GeenStijl Zomerboek worden en daarom presenteren we een fijne video over een iconische machine waar zelfs niet-liefhebbers van automobielen nog met plezier naar kunnen kijken: de restauratie van een Rolls Royce Silver Cloud II uit 1961. Hieronder nog wat car channel suggesties of drop je eigen inbreng in de comments.
Reaguursels
InloggenMijn allereerste auto was een rode Honda Civic 1200 (model 1980). Volgas begon alles te wapperen en te flapperen en je had voor elke rit minstens een liter motorolie nodig. Ben er ontelbare malen mee naar ‘de Hoek’ geweest (Hvh). Zomers ’n bekoorlijke deerne mee, alle ramen los en knallen met die overdekte motorfiets! Jaja, ik zou er nu echt nooit meer een terugkopen, wat een ding was dat. Voor de nostalgie een keertje mee rijden, dat wel. Nu enkel nog Duitse auto’s.
En wat is er mis met een Daihatsu Sirion2 uit 2007? Jammer dat de toplaklaag van de beige serie het laat afweten. Ik zie diverse autootjes met hetzelfde probleem. Mechanisch een topkarretje. Ik rijd weinig kilometers en altijd probleemloos.
Ook bekend als Subaru Justy. Zelfde auto, andere fabriek. Dank aan Toyota.
Ken de Sirion niet maar de Trevis is een van de meest afgekeurde autos bij de TÜV
Tja, die Trevis: niet echt moeder's mooiste, maar wel 'apart'. Ook niet mijn keuze. Dochter kocht ooit eens een importexemplaar, uit Den Duitsch uiteraard. Alle snufjes aan boord, maar toen viel de uitlaat er onderuit. Werd een dure grap, want moeilijk verkrijgbaar i.v.m. incourant. Jammer.
En dan...
Welke auto's van vandaag zouden nog rijden over 25 jaar. Of 40 jaar.
Misschien wel de meest eenvoudige auto's. Een Dacia of zo.
Is alleen een kwestie van onderhoud, de tragiek is dat een auto na drie of vier jaren lease overgaat naar een nieuwe eigenaar die ook na een aantal jaren weer een leukere wil en zo daalt die ooit nieuwe auto af in een circuit van mensen die het onderhoud niet zo nauw nemen of vaak niet eens kunnen betalen en is de auto gedoemd op een gegeven moment niet meer door de keuringen heen te komen en op de schroot belandt, mijn laatste lievelings BMW 328itouring ging 20 jaar trouw naar de merkdealer deed 500000 heerlijke kilometers en is nu geëindigd in eens schuur ergens in Overrijsel bij een hobbyist die hem weer helemaal in de nieuwstaat wil brengen want het is een unieke full option individual uitvoering met een prachtig licht beige lederen interieur zelfs de originele opklapachterbank met kinderzitjes zit er in.. dus als liefhebbers auto is je een heel lang leven beschoren...
Precies. Ik ben uit praktische overwegingen overgestapt op een 7-persoons Logan. Met van die schuurdeuren. 14 jaar is dat ding inmiddels en heeft bijna 300k op de teller. Gewoon netjes rijden en ieder jaar grote beurt. Reparaties doe je lekker zelf. Alles is te fixen met een schroevendraaier en een hamer, overal kun je bij. Onderdelen kosten geen drol. Wat wil je nog meer? Nou dat weet ik wel: Veiligheid, comfort en een beetje minder verbruik. Maar smijt wel met gemak een wasmachine in de kofferbak.
Ik heb een voorliefde voor Scandinavische auto's; met name Saab.
Karakteristiek en functioneel. Die proletenbakken van Duitse makelij kunnen mij - behoudens BMW wellicht - nauwelijks bekoren.
Audi staat met stip op één onder het mom van 'al draagt een aap een ring'. Vrijwel altijd vreselijke (verkeers)hufters die menen dat ze in zo'n zesdehands blik statuur genieten.
Britse merken (ook) prachtig... durf het alleen niet aan vanwege de twijfelachtige kwaliteit
Ik vind het bijzonder dat bepaalde auto's een onweerstaanbare aantrekkingskracht op tuig hebben. Een voorbeeld: de Mercedes CLA. Op zich best een geinig en markant sedannetje, maar er rijdt alleen maar krapuul in. Dat verpest het hele model voor mij, ergo: straalt negatief af op het gehele merk.
Die Britse kwaliteit ja! Oeff, 7 van de 10 minst betrouwbare SUV's is van Landrover. Je moet rekenen op de aankoopprijs plus 15% daarvan voor alle garagebezoeken in de 5 jaar daarna.
Een auto is om van A naar B te komen en moet het vooral goed blijven rijden. Daarom altijd een Duitser kopen.
Als betrouwbaarheid/bedrijfszekerheid de belangrijkste vereiste is, ligt een JapannerT meer voor de hand. Zie JD Powers e.d. klanttevredenheidsonderzoeken.
U bedoelt een Toyota.
@Lubbberrtt | 22-07-22 | 18:54:
Dank. Je hebt gelijk; I stand corrected. Ik houd gewoon van Duitse auto's. ;-)
@de IJsman | 22-07-22 | 19:04: Hier nog één :)
Verjaardagenpraat en niet gebaseerd op feiten. Zie top 10 meest betrouwbare autos en alleen Porsche staat er tussen
@Drembil | 22-07-22 | 19:28: Ik denk dat het te maken heeft met de coulance van een Duitse dealer, mijn active steering was onlangs kapot 4000 euro schade . Een telefoontje naar München en herr doctorr smoelensmid kreeg hem vergoed.. zo ga je met trouwe klanten om!
Dat maakt de storingsfrequentie niet minder. Overigens heb ik zelden zo’n coulance meegemaakt als die van Toyota.
Vooral de BMW rijders hebben nooit wat … totdat er een paar bij elkaar zitten. 2000 Euro, 4000 Euro… alsof t niks is
@Drembil | 22-07-22 | 19:52: Op de aanschaf prijs van die auto idd een schijntje..;) Is bij mijn tandartsen apparatuur ook zo, maar uiteindelijk is het de som der delen die bijdraagt aan een uitgekiende eigenschappen en de onovertroffen Freude am Fahren ervaring
Dus een paar jaar terug wat centen over en dacht nou ga ik een MG B kopen, gewoon doen.
Proefrit, niet om in te rijden wat een kl*te auto, weer een jeugddroom weg.
Mijn vage kennis Nico Aaldering heeft het mij uitgelegd hoe het werkt met antieke auto s.
Elke jongen had toen hij jong was een auto waar hij van droomde, jongetje wordt ouder heeft centen verdient en dan ziet hij op een gegeven moment die auto bij bijvoorbeeld Gallery Brummen/Aaldering staan.
Dan is er weinig discussie de oude jongen blij en beslist snel en hoppa verkocht.
Mg B gt? V8?
@Smoelensmid | 22-07-22 | 18:19: Gewone 4 cil. cabrio. Overigens zijn de TF s wel heel betaalbaar.
Gewoon een Z3 of een oude TT kopen als je een goedkoop roadstertje wilt hebben.
Oude auto's is oude techniek. Daar moet je alleen naar kijken. Ze staan niet voor niets in een museum. Dikwijls waardeloos om in te rijden
@Therapietje | 22-07-22 | 18:45:
Ik heb het genoegen mogen smaken om op Fen End te rijden met de E-type, de D-type en een XK120. Ze zijn niet *makkelijk* om in te rijden, maar wat een ervaring.
Jaguar E type,altijd mijn favoriet,ook een dweil op de weg.
De Alfa Romeo 1960 Giulietta spider veloce,waarmee ik onze dochter in Toscane naar het stadhuis mocht brengen
was een weergaloze rit,wat een wegligging op die smalle bochtige weggetjes.
Bij Aaldering moet ik altijd denken aan die keer, toen hij nog gewoon een Alfa specialist was (30 jaar geleden ongeveer), en ik bij hem langskwam met een vriend die ik hielp om zijn Alfa spider te restaureren. Hij wist alles van Alfa's en had heel veel onderdelen alleen reed hij zelf in een Porsche.
@CamaroHans | 22-07-22 | 21:57: Klopt knapt hoe hij zijn huidig bedrijf heeft gerealiseerd.
Dure auto's blijven duur, ook als ze oud worden. Duitse auto's hebben het probleem dat ze volgestopt worden met zg geavanceerde, gecompliceerde techniek dat door de fabriek na een paar jaar in de steek wordt gelaten (want.....). Engels, Frans zijn wat zinnigere alternatieven, alhoewel ik bewondering heb voor mensen die bijvoorbeeld hun NSU RO 80 of Kadett B1 4deurs in mooie, oorspronkelijke staat rijdbaar kunnen houden.
Denk ook dat er een scheidslijn qua leeftijd is, ligt denk ik bij gewone techniek versus computergedoe.
Overigens wilde ik wat kopen bijvoorbeeld een Jaguar XJ, 1999/2007 prijzen zijn idioot gestegen.
Mijn ervaring leert dat juist de Duitsers nog heel lang onderdelen leveren, dat doen ze samen met gereduceerd werkplaats tarief om het imago hoog te houden..
@Uw Verzekeringsadvis | 22-07-22 | 18:15: Er is op dit moment sowieso een tekort aan tweedehands auto’s. Verkoop ik mijn bedrijfsbus vandaag dan krijg ik er bijna net zoveel voor terug als ik er drie jaar geleden voor betaald heb met 50.000 km meer op de teller.
@Sinterbikske | 22-07-22 | 18:23: Mooi.
Op de YouTubes is de aanrader toch wel "Project Binky" van Badobsessionmotorsport. Project is negen jaar geleden gestart, en ze zijn nog niet klaar. En dat voor een mini...
De series zit vol humor en buitengewoon veel details, en dat maakt het de moeite waard. Bij aflevering één beginnen en voor je het weet zit je al op de voorlopige laatste aflevering.
Veel plezier ermee!
youtu.be/oCAZlxvq0MQ gevonden ( duim voor me)...
Laatstelijk kwam ik een panther tegen op een oldtimer website, prachtig, dat geluid ook, t ontstekings moment te regelen met een handel op t stuur, zo maken ze die 1 potters niet meer. Moet even zoeken naar t filmpj, later.
Potters, moet potters zijn.
Shit,1 pitter dus.
We hebben hier genoeg series laro's gerestaureerd maar ze rijden altijd kudt tov alle nieuwe auto's.
Eerst maar eens Mijn Lancia Montecarlo restaureren voordat er wat nieuws komt
Beta montecarlo, ooit kwijlend omheen lopen draaien toen ik als arme tandheelkunde student geen geld had.. nog steeds gaat mijn BMW hartje sneller kloppen als ik er een zie...
@Smoelensmid | 22-07-22 | 17:52: Ja hij rijdt geweldig, niet zo goed als mijn X1/9 maar toch, het blijft een snoepje om naar te kijken.
@De Treinende Rechter | 22-07-22 | 18:07: oh dan wil ik zeker eens een keer komen snuffelen bij je twee van mijn oude idolen voordat ik door het Beierse virus werd aangestoken.. Ook alleen maar na een korstondige amoureuze fling met een dochter van de BMW importeur.. Toen die oude mij snachts in zijn dikke 7 wegbracht dacht ik bij het zien van dat dashboard, die dochter mag je houden maar ik wil zodra ik het kan betalen een BMW ;)
037 tribute van maken!
@Smoelensmid | 22-07-22 | 17:52:
Hier nog een. BMW altijd.
Ik heb in 20 jaar twee uitstapjes gemaakt, een Stelvio (beviel goed maar, tja), en een GLE, wat een vreselijke SUV. Je voelt je ook al snel Turk in die bak.
@J.Cash | 22-07-22 | 19:32: Daarom ga ik altijd voor een top of the bill drie serie voor de prijs van een 7 dan heb je iets exclusiefs waar er maar weinig van rondrijden, Een individual kleur en full options puur genieten , wat ik zeg stiekem genieten en niet zo opzichtig ;)
Het is dat ik er de ruimte niet voor heb maar het lijkt me geweldig om een oude wagen uit de jaren 80 of 90 helemaal op te lappen en er vervolgens in rond te rijden, zo trots als een aap met 7 lullen. Een collega van me had ooit eens een oude Ford Escort RS of Cosworth helemaal opgeknapt. Dat ding was puntgaaf, schitterende bak.
Een lul met vingers kende ik maar een aap met zeven lullen?? ;)
Ik rij gelukkig een Landrover, maar zou heel graag ook een BMW 2002tii alpina bezitten! Voor erbij dan en een Citroën Mehari
Ja 2002 tii smoelensmids eerste, helaas GodverD door mijn broer totalloss geknald op het Surinameplein destijds.. het was een oranje met zwarte motorkap en 4 dikke Cibie lampen.. in memoriam mijn i3 natuurlijk solar orange met zwrte motorhaube .. al mij oude vrinden wisten meteen dat dat een sentimental journey was.. ..
Zucht,range rover gehad, een p38, wat een bak vol ellende bijna nog erger dan die op reces zijnde klaplopers.
@ademende aarde | 22-07-22 | 18:03:
Ik heb bij mijn vakantiehuis een Disco2 gehad. Dat is ook een hoofdpijn bak. Man, man.
Heeft letterlijk meer bij een monteur gestaan dan dat ik er in heb gereden.
@J.Cash | 22-07-22 | 18:09: haha de buuf rijdt om beurten in haar defender en disco omdat ze altijd weer naar de werkplaats zijn..;))
Ik blijf toch echt in mijn Delorean rond rijden. Iconische auto die altijd een glimlach geeft.
Erg gaaf. Wel langzaam.
Zou graag een e30 325i cabrio willen, maar inmiddels onbetaalbaar. De e30 was mijn eerste auto, ben nu inmiddels midlifecrisis leeftijd aanbeland. Rond de tijd dat ik mijn eerste auto kocht kwam ook de SLK op de markt, ook leuke auto’s met een eenvoudige onverwoestbare motor. Ga na de zomer op zoek naar een 320, mocht ik een betaalbare AMG tegenkomen dan wordt die het op aanraden van het garagebedrijf waar ik onderhoud aan mijn auto’s laat doen. Het is nu de tijd om nog iets leuks te kopen wat je totaal niet nodig hebt, over wat jaren rijdt iedereen verplicht in geëlektrificeerde Chinese meuk waarbij je tijdens het rijden zelf niets meer in de hand hebt en autorijden meer een straf is dan een plezier.
Als je in een midlife crisis bent beland, is dit dan niet je auto?
www.youtube.com/watch?v=jUItf7lLaQs
@Schoorsteenveger | 22-07-22 | 17:21: Toen ik als kind in België woonde had de overbuurman zo’n auto. Machtig mooie auto inderdaad, altijd gevonden, mooi is ook dat ie deels van hout gemaakt is. Maar die midlifecrisis, das niet echt hè, heb er wel de leeftijd voor.
@Sinterbikske: Weet niet of dat voor de SLK ook geldt, maar heb z’n grotere broer gehad (R230 SL) en daarvan was het klapdak niet waterdicht. De dealer kreeg het probleem niet opgelost. Heeft dure consequenties als er water de kofferruimte inloopt - kapotte vacuümpomp, die niet alleen het dak maar o.a. ook de centrale vergrendeling. Mateloos irritant, ik heb ‘m ervoor weggedaan.
@Lubbberrtt | 22-07-22 | 17:32: Voor aankoop even door de wasstraat halen was het advies dat ik kreeg. Neem sowieso mijn schoonbroer mee, die heeft een autobedrijf en er meer verstand van dan mij, die kan mij vertellen wat ik wel en niet moet kopen om dure teleurstellingen te voorkomen.
Prachtig die e30, m'n vrouw had er tot twee jaar terug ook een, gewoon voor dagelijk gebruik, Bayerisch blau. Steeds iets restaureren en ze hoefde nog twee jaar je wachten om met de klassieke rally in ons gebied mee te rijden.
Tot iemand haar aan de zijkant hard raakte. BMW total loss. Geen tijd en ruimte om hem weer op te knappen, dus toen maar weggegeven aan een verzamelaar met passie. Geen geld voor hoeven hebben, wel de zekerheid dat ie in goede handen terecht kwam. Nu heeft ze een moderne 3-serie station, gehaald uit Duitsland.
Ik vraag me echt af of dat elektrisch binnen enkele jaren overal verplicht gaat worden. Misschien in een dicht bevolkt en vlak land als Nederland, maar zit nu in Beieren en zie het hier niet echt gebeuren binnen afzienlijke tijd. Maar goed, ik heb dan ook totaal geen verstand van auto's (m'n vrouw regelt alles van aanschaf tot verzekering en onderhoud, ik hoef alleen de sleutel in ontvangst te nemen).
Zoals ik het lees heb je nu geen bak?
@Sinterbikske | 22-07-22 | 17:43: Uitstekend plan, met die categorie auto’s is een ‘foutje’ al gauw een dure grap.
@Zoelense Hobbyboer | 22-07-22 | 17:47: Jawel, Seat Ibiza 18 Yo en Nissan nv200 voor werk. Ga het Seatje oprijden deze vakantie, rondje Bretagne, San Sebastián, Santiago de Compostela, Algarve, Sevilla, Marbella, Alicante, Barcelona, Marseille en dan naar huis. Wordt de mooiste rit die die ooit gemaakt heeft, ongeveer een 8500 km schat ik.
@Zoelense Hobbyboer | 22-07-22 | 17:47: elektrisch, in ieder geval in de C40 steden die hebben afgesproken alleen nog maar zero emissie vervoer toe te staan in hun binnensteden www.c40reinventingcities.org/ en.wikipedia.org/wiki/C40_Cities_Clim...
Italiaanse autos!
Mooi en met veel karakter!
(lees: er is altijd wel wàt mee)
Alfa Spider, Jaguar XJS-C, e30 325i cabrio, MB SL 280, wat mij betreft de mooiste auto’s van mijn jeugdjaren.
Dat was vroeger kapitein. De hedendaagse niet meer.
@Sinterbikske | 22-07-22 | 17:13:
Bij de Spider moet ik altijd denken aan: “Who pays de ferryman”.
@J.Cash | 22-07-22 | 17:17: Moest het even opzoeken. Serie uit mijn geboortejaar zie ik, dat moet wel een beste serie zijn!
Alfa Spider, Baccara op de cassettespeler op volume 10, de wind over je inmiddels kalende hoofd voelen stromen als je de snelweg opdraait. Onbetaalbaar.
@Sinterbikske | 22-07-22 | 17:24:
Leuke serie Sinter. Ik heb hem nog op DVD.
@J.Cash | 22-07-22 | 17:42: Kun je hem misschien op YouTube zetten en een linkje droppen?
@Sinterbikske | 22-07-22 | 17:44:
Pfff dat is nogal wat.
Ik kan hem wel opsturen.
@J.Cash | 22-07-22 | 18:01: Ga eerst kijken of ik em online ergens kan vinden, zo niet dan hou ik het graag aanbevolen, Thanks ;)
@Sinterbikske | 22-07-22 | 18:14:
Hij staat er al op toch? Luie donder.
youtu.be/0_WXnocqujY
Als voormalig bezitter/berijder van meerdere Alfetta’s en Alfa 33’s bevestig ik dit.
Het filmpje gaat voor de helft over de zittingen. Dan word er nog wat gepoetst.
Geen woord over stuurhuis en pitmanarm, je ziet duidelijk in het begin dat het stuur ruim speling heeft. Rijd niet lekker.
Zo’n oude RR rijdt überhaupt niet lekker.
Ok heb regelmatig in een Bentley Arnage red label gereden ( van familie).
Is ook niks voor het dagelijks gebruik.
Inderdaad, heeft niks met restauratie te maken.
@J.Cash | 22-07-22 | 16:54:
Toch waren die oude ontwerpen veel mooier dan die huidige veredelde BMW's.
@Basil Fawlty | 22-07-22 | 17:07:
Ik vind dat veel nieuwe auto's eruit zien als rijdende sportschoenen. Lelijke quasi-aerodynamische lijnen in het plaatwerk, van die Star Wars-lijnen die je ook ziet in fietshelmen en al dat transformer-speelgoed.
Het zal de leeftijd zijn.
@Basil Fawlty | 22-07-22 | 17:07:
Ik vind de Ghost toch niet te versmaden hoor Basil.
@Schoorsteenveger | 22-07-22 | 17:10:
Soms heb ik het gevoel dat de koek op is qua ontwerpen en men nu vooral varieert met bestaande ideeën.
@J.Cash | 22-07-22 | 17:15:
Mwah. Die grill en koplampen doen het niet voor mij, ben ook geen fan van die suicide doors gimmick. Zal ongetwijfeld perfect rijden maar toch.
Niet mijn smaak en zo, twisten, enfin je kent het wel.
@Basil Fawlty | 22-07-22 | 17:07: Omdat er aan die oudere ontwerpen andere eisen werden gesteld, auto techniek is een sociaal construct met zoveel relevante social groups die het eindresultaat in de veranderende tijden en omstandigheden mede bepalen.. en.wikipedia.org/wiki/Social_construc....
Ik vind sleeper cars wel leuk. Scheurijzers incognito.
www.youtube.com/watch?v=oQJntE70PD0
Schitterend! Dat zal het ego van die Porsche rijder pijn doen.
@Basil Fawlty | 22-07-22 | 17:01:
En die Porsche rijders hebben het al zo zwaar. Sta je dan bij het stoplicht in je dure sportwagen, terwijl de eerste de beste elektrische leaserijder je eruit sprint.
@Spring Bruissteen
Leuk hoor die acceleratie van een electrische auto maar we weten allemaal dat de kracht van een Porsche en andere sportwagens op het bochtenwerk ligt. Wanneer er echt geracet wordt, dus met veel bochten, dan wordt het verschil wel duidelijk denk ik. Tevens heeft het ook te maken met een stukje rij-plezier, doe mij maar liever een oude Peugeot 205 GTI dan een moderne Golf GTI... de laatste is veel sneller maar de eerste is veel leuker.
@Spring Bruissteen | 22-07-22 | 17:18: Valt tegen. Op de eerste paar meters is een EV sneller, maar daarna wordt het - een uitzondering daargelaten - al rap een ander verhaal.
@Alfred E. Neuman | 22-07-22 | 17:35: klopt met weemoed denk ik terug aan mijn 1.9 gti.. dat ging destijds nog met 4 personen en een kinderzitje midden op de achterbank vol gas naar de Franse Riviera.. als ik daar nog aan terug denk.. gekkenwerk gehegehe
@Lubbberrtt | 22-07-22 | 17:36: klopt maar in Nederland rijden de meesten al snel van verkeerslicht naar verkeerslicht.. ;)
@Alfred E. Neuman | 22-07-22 | 17:35: Het garagebedrijf waar ik onderhoud laat doen heeft een 944 cabrio te koop staan. Staat niet op de website maar ze hebben hem wel: www.autobedrijfvanorsouw.nl/cgi/voert...
@Smoelensmid
Een jaar of 15 geleden had een maat van me er één opgeknapt, dat ding was vrijwel helemaal in originele nieuwstaat. Waanzinnige wegligging in bochten, bloedsnel... wat een geweldige auto was dat.
@Sinterbikske
Dat schijnen ook geweldige auto's te zijn om te rijden, maar dan zou ik liever de "dichte" versie hebben die vind ik mooier dan de cabrio en is tevens lichter. Momenteel heb ik even geen centjes om een 944 te rijden en daarnaast heb ik privé ook eigenlijk geen auto nodig momenteel. Toch is er wel één auto die ik nu dolgraag zou willen hebben: een Mazda Xedos 6, de 2 liter V6. Gebaseerd op het 626 platform dus oerdegelijk en genoeg onderdelen verkrijgbaar en ik vind het gewoon één van de mooiste auto's ooit gemaakt.
@Alfred E. Neuman | 22-07-22 | 18:38: Daar valt weinig op af te doen inderdaad.
Die hele wereld van obsessie met auto’s en motoren is altijd aan mij voorbij gegaan. Ik kan me er niks bij voorstellen: I’m in love with my car van Queen.
Tja, 'echte mannen'. Die hebben vaak een obsessie met auto's 'wijven' en voetbal.
Nou vind ik voetbal een heel leuk spelletje maar ook zo dat ik vrouwenvoetbal leuk vind en een echte man moet daar natuurlijk badinerend over doen. Nee, ik scoor niet als echte man, maar ik kan er niet mee zitten.
@thanseeuwen | 22-07-22 | 17:08: Prachtig, dat vrouwenvoetbal. De stevige blote dijen, de wapperende staartjes, zelfs het janken als ze verliezen.
@wijsvinger: De obsessie voor auto's en voetbal heb ik uitbesteed aan m'n vrouw. Voor auto's hoef ik alleen de sleutels in ontvangst te nemen en over voetbal wordt ik op de zondagavond in een kwartiertje bijgepraat. Scheelt me een hoop regelwerk en tv kijken.
Ik houd van klassieke auto’s, ik bedoel dan niet de Japanse lelijkerds die eerder genoemd werden, of de lelijke eenden en kevers maar de prachtige Engelse klassiekers.
De RR natuurlijk, Bristol, Jaguar en Bentley.
Helaas is het niet praktisch en je moet de tijd en energie hebben om op zondagmiddag je auto uit de stalling te halen voor een ritje van een uur.
Dan toch liever een mooie voor dagelijks gebruik.
Wellicht valt de Aurus Senat dan ook in de smaak bij u.
en.wikipedia.org/wiki/Aurus_Senat#/me...
En de Franse Citroën SM mag dan niet ontbreken dacht ik zo.
De auto's van vroeger hadden mooiere kleuren en waren onderscheidend.
Een Ford Focus of een Ford Mustang of Capri ...?
Die kleuren klopt, tegenwoordig kun je individual alle kleuren van de regenboog kiezen die je maar wilt , maar de meeste mensen gaan lease en dus veilig.. ik houd van uitersten en heb de mooiste combis gemaakt van vrouw smoelensmid hoef ik niet thuis te komen met een witte zwarte of zilveren koets..
De enige, auto's die echt supertof zijn qua alles zijn.
1.) Subaru Impreza (WRX)
2.) Mitsubishi Lancer EVO
3.) Nissan Skyline
4.) Acura NSX
5.) Toyota Supra
Allemaal Japans? Yep.
Je moet eens zien hoe een Lancer EVO een Lamborghini verslaat op de race baan. Echt hele goede wagens dit. Behalve dan de Supra. Dat vind ik het weeskindje in deze top 5.
Alleen de Honda NSX kan ik mooi noemen, voor de rest zijn het Japanse producten in alles:
- goed gemaakt, relatief betrouwbaar, lelijk.
Doe mij maar de Italiaanse styling: van Miura tot alle obscure Italiaanse mini-merkjes en wederopstandingen zoals de DeTomaso p72.
www.motor1.com/news/358109/de-tomaso-...
dat zeggende, sommige Duitse auto's zijn ook mooi. Gisteren een R8 gekocht, wat is dat toch een mooie auto in the flesh.
@Nuchternederland | 22-07-22 | 16:46:
De R8 zie je niet echt vaak. Zelfs in ons dorp waar er diversen RR en Bentley’s hebben rijdt er geen een.
Veel plezier er mee!
@Nuchternederland | 22-07-22 | 16:46: NSX Idd!
U heeft wel een heel aparte smaak, maar dat mag.
Dank! Ben er ook erg blij mee, eerste generatie v8, wordt ook een klassieker.
"In de afgelopen decennia worden er überhaupt nog nauwelijks mooie of échte auto's gebouwd"
LOL. Had een uitspraak van Baudet kunnen zijn, zeg over architectuur. Nu roept Bart het niet in de Tweede Kamer maar daar staat zijn kansel dan ook niet. Liever schrijft hij quasi-ironisch zijn reactionaire cultuurkritiek met een saus van ingebeelde indek-nuance hier op het blog. Ook goed!
Over Jason gesproken: www.youtube.com/channel/UCik2k1L7hGaQ... is toch wel mijn favoriete autogerelateerde podcast.
Goed, waar zijn de tieten?
static-eu-cdn.eporner.com/gallery/SS/...
@BrutusBosch | 22-07-22 | 16:33:
Hahaha.. Jezus...!!!
Die zitten op borsthoogte bij een vrouw, de ideale plek.
Haha die heeft geen airbags meer nodig ;)
I've got a bitching Camaro.
Ja veel auto’s zijn eenheidsworst geworden. Kijk naar een recente auto en plak in gedachte maar eens een logo van een andere merk op een auto waar je naar kijkt. Behalve BMW vanwege de belachelijke grote nieren en Mercedes kan je alle auto’s badges uitwisselen. Ik rijd oudere ontwerpen van Adreas Zapatini, een rode italiaan voor korte ritten en voor lange ritten een zilveren duitser van de hand van Hartmut Sinkwitz.
De Barchetta, Fiat Bravo, AR 145?
Dat vind ik niet echt mooie klassiekers, maar goed dat is verschil van smaak.
@J.Cash | 22-07-22 | 16:49: De Barchetta en ook de Alfa zijn de eerste autos van de hand van Chris Bangle de man die later bij BMW zo verguisd werd. De Barcheta is een total wabi sabi design gebaseerd op assymetrie en de suggestie van naturlijk verloop, ik kan er uren over uitweiden , maar in essentie is ie geinspireerd op Jiddu Krishnamurti's dont push the river it flow,s by itself , langs de flanken zie je de golflijn van een varende bootje als golf weergegeven dat zelfde bij de AR 145 bij de buiten spiegels de boeggolf.. die erfenis is bij het wabi sabi mindstyle desin van mijn i3 later ook weer toegepast en dan noemen ze het streamline design de erfenis van Bangle!
@Smoelensmid | 22-07-22 | 17:43: ah dat wist niet!
@J.Cash | 22-07-22 | 16:49: de barchetta idd. Licht, laag, open, mooie details, ronde vormen, simpel, spartaans en snel.
@1977 | 22-07-22 | 17:47: het is juist het spannings veld tussen rond en rechthoekig zoals de achterlichten wat wabi sabi design kenmerkt, de huidige BMWs zijn er van doorspekt de achterlichten hadden bij oude modellen rondeonderkantjes en rechte boven zijden later waren de twee hoeken tegenover elkaar afwisselen recht en afgerond de het klokkenhuis van de 3 uit die tijd waren de rollende golven van de zee in in elkaar overliepen alemaal geinspireerd door de suggestie van een naturlijk verloop zit ok allemaal nog in kleine details van de sierstrips op dashboard en middenconsoles van mijn f31 assymetrieen afkomstig van Bangles eerste volledig assymetrische studiemodel de Xcoupe Duitsers zijn op hun hoede en noemen het niet naar de 16e eeuwse schoonheids idealen van de Jappaners maar hebben een eufemisme gevonden echt op zijn Duits Complex simplicity ;)
@Smoelensmid | 22-07-22 | 18:37: ik heb weer wat te bestuderen dit weekend. Dankjewel
@Smoelensmid | 22-07-22 | 18:37: ben nieuwsgierig geworden wat jij mooie auto’s vind en wat je rijd/ reed.
Ik vond net een keutel in de kattenbak.
Kopen?
Dus je parkeert je auto binnen en hij wordt alsnog helemaal ondergescheten door de vogeltjes.
Vroegah had je " De Heilige Koe" met Bob de Jong... www.youtube.com/watch?v=RV5GfGJQNFA
En daarvoor had je het wrak van de weg
youtu.be/nqHgQmZmXPU
@Osdorpertje | 22-07-22 | 16:23: Haha ja, geweldig!
Wereld op wielen met Fred vd Vlugt.
En "Wereld op wielen" met Fred van der Vlugt. Het intro was "Hell's session" van de Livin' Blues. Geweldig!
Auto's restaureren is voor mij niet weggelegd. Maak meer kapot dan heel. En vind daarnaast het vooral bijzonder dat sommige mensen het geduld hebben, soms wel jaren, om al die tijd toe te werken naar dat ene perfekte ding: een prachtige gerestaureerde auto.
Jarenlang Botox, fillers en plastische chirurgie leiden uiteindelijk niet tot een beter resultaat. Restauratie van oude auto’s helaas wel.
Mooi!
Lekker weekend topic…
REAGEER OOK