Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Louche landsadvocaat Pels Rijcken mocht eigen misdaden keuren, OM-top blokkeerde onderzoek

Advocaat huurt eigen detective in na zelfmoord superfraudeur Frank Oranje

Het kantoor van de landsadvocaat kent u recentelijk vooral van het systematisch kapotmaken van toeslagouders (al hebben wij al een langer verleden met ze als dwarsbomers van het democratisch proces). Nog bekender is dat ze bij Kast, Lijken & Drooghneucker Vagijn een dooie miljoenenfraudeur in de dossiers aangetroffen hebben, een lijk dat Allen & Overy-concullega Ferd Grapperhaus behulpzaam in de kast probeerde te houden. Vandaag schrijft de Nurk dat het Openbaar Ministerie óók probeerde een onderzoek naar de louche landsadvocaat te frustreren. Een kantoor van 33 miljoen waar ook nog eens een “problematische werksfeer” heerst, mocht van hogerhand (!) niet onderzocht worden op fraude, misstanden en - noem eens wat - politieke chantabiliteit. In dit land richten verdachtmakingen bij financiële misdaden zich immers alleen op paupers. Wat we trouwens nóg zieker vinden in het NRC-verhaal, is dat het verdachte kantoor - van de LANDSADVOCAAT Pels Rijcken, die dus ALLE ZAKEN voor de Staat der Nederlanden doet - de ruimte krijgt om Zelluf Onduhzoek te doen naar de eigen misstanden / misdaden / fraude / verduistering / scheef gestrikte beftoga’s / gore automatenkoffie / wat dies meer zij. Zeg het maar. Hebben we als Dit Land de eindhalte onderhand niet bereikt als zelfs misdaadbestrijding waar een zweem van politieke corruptie omheen hangt, GEPRIVATISEERD WORDT UITBESTEED AAN DE VERDACHTE PARTIJ!? 

Wachten is op een door eigen voorlichters opgenomen “interview”, zoals de Raad van State ook hield met zichzelf…

Reaguursels

Inloggen

Had Omtzigt laatst niet gevraagd om een andere landsadvocaat te nemen, zeg maar functie elders?
En dat er volgens Ferd niks aan het handje was? Dikke prima met Pels en de Rijken.
Zouden ze iets weten van Mark, Hugo en Ferd?

www.tweedekamer.nl/kamerstukken/motie...

Yes. Gevonden. Motie van Omtzigt

ristretto | 24-11-21 | 19:58

Een corrupt advocatenkantoor vertegenwoordigt de staat. Dezelfde staat die een strafrechtelijk onderzoek naar dit kantoor frustreert. De rechterlijke macht die ditzelfde kantoor op het woord gelooft bij zaken van burgers tegen de overheid.

Rechtstaat Nederland, rust in vrede.

El Rico Grande | 24-11-21 | 14:00 | 1

Wanneer is de crematie?

BL!ZZ | 24-11-21 | 15:39

Gore automatenkoffie.

Als er nou iets vanmiddag nog strafbaar gemaakt zou moeten worden...

pietvanvliet | 24-11-21 | 12:45

It's like evolution, but backwards in time.

FogerRederer | 24-11-21 | 12:42

IK geloof gewoon niet wat ik lees: werknemer X onderzoekt in opdracht van OM misdragingen bij X. Ding dong.

Otto Normal | 24-11-21 | 12:32 | 1

De luis in de pels ..

Nederlandop1 | 24-11-21 | 13:36

En dan zijn er nog naïevelingen die geloven dat Nederland een rechtsstaat is.

Tapu | 24-11-21 | 12:30

Wat een briljant idee! Als je nou de slager zijn eigen vlees laat keuren, dan bespaar je bij de instanties die dat eigenlijk moeten doen. En als iemand dan toch z'n nek wil uitsteken, dan hak je gewoon de kop er af en doe je alsof er niks aan de hand is.

Jessinator | 24-11-21 | 12:09

Ja.

dihydrogenmonoxide | 24-11-21 | 11:46

Ik wil ook heel graag de opdracht krijgen om mijn eigen aangifte BTW te controleren.

Vooral dat ik 3 miljoen BTW terugkrijg opeens. Dat moet echt effe gecontroleerd worden.

Ik ga vast een stempel kopen en mijn handtekening met vulpen oefenen.

Knufter | 24-11-21 | 11:18

Eigen schuld , dikke bult, Jaren wordt er gewaarschuwd, niemand luistert. De klokkenluider voor gek verklaren.
Hetzelfde als stemmen, steeds weer hetzelfde, lekker doorgaan.
Op deze manier vragen jullie er zelf om.
Neem maatregelen, stem goed, stop die groepen studenten die in clubjes hangen , voor die rechten studeren.

gato | 24-11-21 | 11:00 | 1

Klokkenluiders zitten momenteel vast.. welkom in VerNeederland.

All_Anonymous | 24-11-21 | 11:34

Echt serieuslie: in Somalië is het nog transparanter geregeld. Fucking monkey town is het!!

NACademicus | 24-11-21 | 10:58

En Hongarije de maat nemen... Zo hypocriet... Dit land is volledig stuk.

KingBee | 24-11-21 | 10:49 | 8

@van Oeffelen | 24-11-21 | 10:57: Zijn dat Nederlandse individuen of zitten daar ook BV-tjes tussen?

BobDobalina | 24-11-21 | 11:12

@gato | 24-11-21 | 11:03: in dit geval heeft de dader zelfmoord gepleegd. Verder is onder Grapperhaus het grootste aantal criminelen onder 1 mnister aangehouden. Nu u weer.

van Oeffelen | 24-11-21 | 11:56
▼ 5 antwoorden verborgen

Gelukkig hebben de bestuurderen en politici van dit land altijd wel een opgeheven vingertje paraat voor 'onderdrukkende' en / of 'corrupte' régimes.
-
Het lot van de eerste de beste Chinese tennister is natuurlijk véél belangwekkender en interessanter dan een tanend norm- en waardenbesef bij de eigen juridische kaste.

bisbisbis | 24-11-21 | 10:42

WC-eend-onderzoek of de slager keurt zijn eigen vlees.

HaaiBaai | 24-11-21 | 10:34

En maar blijven lachen. En elkaar afdekken voir het volgende baantje. En naar buiten toe deugen als een malle. Hypocrisie maakt dit land kapot.
Weg met Rutte. Oh wacht...

Kladderadatsch | 24-11-21 | 10:32

Ik sloot onlangs een jaardeal met een gemeente. In de onderhandeling gaven ze aan dat ze moesten bezuinigen en of ik wat met de prijs kon doen. Het is nu een driejaren deal geworden met 3% korting en tegenover mij zaten twee zeer tevreden contactpersonen.

NoNoVio | 24-11-21 | 10:30

De staat verdrukt, de wet is logen,
De rijkaard leeft zelfzuchtig voort;
Tot ‘t merg en been wordt d’ arme uitgezogen
En zijn recht is een ijdel woord
Wij zijn het moe naar andrer wil te leven;
Broeders hoort hoe gelijkheid spreekt:
Geen recht, waar plicht is opgeheven,
Geen plicht, leert zij, waar recht ontbreekt.

Jezus_Boeddha | 24-11-21 | 10:20 | 1

Eugéne Edine Pottier: 'de Internationale' (1871)

bisbisbis | 24-11-21 | 10:38

Iedereen die beroepshalve ooit met de (semi-)overheid in aanraking is geweest, slaat hier echt niet van achterover. Corruptie en verkwisting is de 'norm'. Het is met de jaren alleen maar erger geworden. Sta je ze in de weg, dan wordt je kapotgemaakt. Figuurlijk, maar zo nodig ook letterlijk!

Morgenstern064 | 24-11-21 | 10:15 | 1

Pim stond ze ook in de weg, letterlijk !

Hebbiehemookweer | 24-11-21 | 11:11

De overheid heeft altijd gelijk en maakt geen fouten.

Jezus_Boeddha | 24-11-21 | 10:13

Wij stonden ooit nummer 6 op de lijst van minst corrupte landen..... maar dat is lang geleden hoor.

Karel Kruizenruiker | 24-11-21 | 10:02 | 1

Een hoge plek op die lijst moet je gewoon kopen.

Knufter | 24-11-21 | 12:26

Bananenmonarchie , geen voorbeeld voor andere corrupte landen.

dathoujetoch | 24-11-21 | 10:00

Al die kantoren (ook de accountants en auditors etc) zijn meer met elkaar verbonden dan iedereen denkt. Het maakt niet uit of je een onderzoek intern of extern laat doen, de vraag of de volledige waarheid boven water komt blijft altijd. Politieke spelletjes worden overal gespeeld.

small_town_dude | 24-11-21 | 09:56 | 2

Het is eenzaam aan de top. Lekker netwerken met je studievrienden. Vergeet de adviesbureaus niet.

KlaagGraag | 24-11-21 | 10:14

Het is nog erger ze zijn verweven met de rechterlijke macht.

bijna_raak | 24-11-21 | 10:46

House of Cards is een gezellige sitcom vergeleken bij wat zich in NL afspeelt

BASinnic | 24-11-21 | 09:55

Soms zou je haast willen dat er geen openheid en transparantie bestond; dan je alleen maar gissen hoe corrupt het er aan toe gaat en je er niet druk overmaken.

Nu je telkens weer op de feiten gedrukt wordt, wat voor frauduleuze bende het eigenlijk is en er uiteindelijk niet echt iets tegen gedaan gaat worden, kun je je druk blijven maken.
En als je als Don Quijote je dan toch inzet voor een rechtvaardige wereld, sta je zo genomineerd voor 'een functie elders'. Je zou haast zeggen dat teveel mensen aan zichzelf denken.

PisFinger | 24-11-21 | 09:50 | 1

De top denkt enkel aan zichzelf en het plebs wordt tot solidariteit geknuppeld.

Transgender-Airlines | 24-11-21 | 09:52

De maffia zit dus duidelijk verweven met de bovenwereld. Een beetje integer is niet integer. Maar hier ontbreekt zelfs de schijn van integriteit.

r@face | 24-11-21 | 09:49

Zo diepgeworteld zit de corruptie van de VVD en D66 dus. Als er zaken zijn die het daglicht niet kunnen verdragen en er rechters zijn die wel recht willen spreken wordt er gewoon van hogerhand een onderzoek stilgelegd.
En het woord tribunaal mag ook niet meer gebruikt worden op de NPO, zie goedemorgen Nederland van na het nieuws van 8:00 uur vanochtend. Censuur is dus nu ook hier in Nederland en feit geworden. Ik vertrouw helemaal niets meer in dit land.

Linke Soep | 24-11-21 | 09:45 | 3

Waarom zou iemand trouwens iets te vrezen hebben van een tribunaal als die weet dat ie volkomen gelijk hebt en in z'n/haar recht staat?

small_town_dude | 24-11-21 | 09:50

We zijn allemaal gelijk, alleen zijn sommigen iets meer gelijk dan anderen.

Von Bliksum | 24-11-21 | 09:50

Volksgericht dan?

president osama | 24-11-21 | 12:01

Denk nog even aan dit verhaal als u straks weer op toeslagenouders losgaat bij een volgend artikel.
Doe gewoon een stapje terug en denk eens na.

funda | 24-11-21 | 09:45 | 1

Heiligverklaring is weer het andere uiterste. Beide kanten vertroebelen een heldere kijk op zaken en daarmee uiteindelijk een rechtvaardige oplossing

BASinnic | 24-11-21 | 09:58

Dit lijkt natuurlijk heel wat maar is eigenlijk helemaal niks. De verdachte is dood dus een opsporingsonderzoek is niet alleen zinloos, het kan helemaal niet. Strafvervolging stopt bij het overlijden van de verdachte.
Blijft over de vraag of andere medewerkers mogelijk betrokken zijn bij strafbare feiten. Zonder concrete aanwijzing daarvoor is een opsporingsonderzoek totaal niet op zijn plaats. Een forensisch accountant kan dat net zo goed en misschien wel beter.

Jafco | 24-11-21 | 09:44 | 4

@Kicksalot | 24-11-21 | 10:33: Of de officier vond het jammer dat hij de zaak niet kon afmaken. Leuk die onopgeloste zaken, maar als er geen verdachte meer is houdt het op. Het OM is geen forensisch accountant.

BobDobalina | 24-11-21 | 10:54

@Bobdoba
Als je een strafbaar feit vermoedt, kun je als OM heus wel een onderzoek starten of opschalen en zelf uitbreiden bijvoorbeeld naar andere verdachten. Als er geen verdachte op dat moment is, betekent dat zeker niet dat je een opsporingsonderzoek zomaar uit je handen moet laten vallen.

HoniSoit | 24-11-21 | 11:59

@BobDobalina | 24-11-21 | 10:54: Jij weet het zonder enige kennis van dit dossier uiteraard beter dan de officier. De gang van zaken roept in ieder geval de schijn op van een doofpot. Dat er weer flink is zwart gelakt neemt deze schijn ook bepaald niet weg.

Kicksalot | 24-11-21 | 16:24
▼ 1 antwoord verborgen

Je hoeft je niet af te vragen of bij dergelijke onderzoeken wel de gehele waarheid op tafel komt. Het antwoord daarop is namelijk: nee. Nooit. Als er iets uitkomt dat de reputatie zou kunnen beschadigen, dan kan je er donder op zeggen dat het onder de pet wordt gehouden of afgezwakt en aangevult met een slappe "schuldbekentenis". Er zijn meerdere fouten gemaakt, geen schoonheidsprijs, bla bla.

Misschien zou je eens kunnen beginnen met het onderzoek uitbesteden aan een commerciéle partij die NIET voor het verdachte bedrijf werkt. Maar er is een soort wederzijds belang tussen het OM en de onderzochte clubs om de boel te downplayen.

Muxje | 24-11-21 | 09:43 | 1

Maar dat is toch het navolgen van het voorbeeld dat onze regeringsleiders geven?

viejohuevon | 24-11-21 | 10:08

Nederland is als een rotte boom. Hij staat nog, maar een zuchtje wind....

L.E. Raar | 24-11-21 | 09:43 | 2

De boom word al overwoekert door japanse duizendknoop genaamd de EU.

sinar2 | 24-11-21 | 09:55

Wat vindt Italië hier nou van?

bitterpete | 24-11-21 | 09:41 | 1

Sicilië is ontstemd. "Wij zijn trots op onze mafia-cultuur, jullie zijn een copy-cat geworden maar zullen ons nooit gaan overtreffen, ook al kent iedereen in jullie land de film the Godfather"

onesizefitsall | 24-11-21 | 10:28

En dan vragen mensen nog soms waarom ik nog maar zo weinig dingen vertrouw. Nederland is gewoon stuk, ik wil een nieuwe.

keistad | 24-11-21 | 09:37 | 8

Een nieuwe? Moet je in China bestellen. Voor 1 euro heb je een nieuwe, 45 euro verzendkosten.

nobodiesunmighty | 24-11-21 | 10:01

@keistad | 24-11-21 | 09:59: Somalie, lekker warm, en open verbinding naar zee.
het restant aan mannen exporteer je al dan niet gedwongen naar hun broeders en neven die hier al zijn.
T is even hard werken en doorbijten om de huidige puinhoop op te ruimen, maar dan heb je wel een land met potentie.

der_feldwebel | 24-11-21 | 10:56

@der_feldwebel | 24-11-21 | 10:56: hoe geniaal zou dat zijn. Gewoon 1 goed functionerend land op dat hele fucking continent met een nucleair capabele krijgsmacht tot de tanden bewapend om al die warlords bij het benaderen van de grens vanaf 20 km meteen van de aarde te vagen. En dan gewoon in 5 jaar een land bouwen dat werkt. Zonder gezeik, zonder voedseltekort (de helft van Somalië is gewoon groen, maar daar willen ze niet wonen want dat is niet het land van hun voorouders), zonder enig probleem. Gewoon 1 grote Fuck You Middelvinger naar Afrika en de rest van de wereld die er duizenden miljarden in een zwart gat hebben geduwd.

Ohja. Alleen van het 'oude Nederland' eisen we ieder jaar nog 10 miljard ontwikkelingshulp, oftewel pachtgeld voor ons oude land. Gewoon. Omdat. Het kan.

peterdh | 24-11-21 | 13:54
▼ 5 antwoorden verborgen

1 woord. TRIBUNAAL. Neeeeeeeee, ik maak maar een geintje, jezus krijst.....

streknek | 24-11-21 | 09:36 | 1

Krijst, hihi.

schijtzat | 24-11-21 | 09:39

Prachtige motivatie weer; "we laten het frauderende bedrijf zelf onderzoek naar die fraude doen, want dat is efficiënter."

Nogal wiedes natuurlijk want eigen onderzoek = geen onderzoek.
Lachen man, maar dan.
Op de vraag of dat onderzoek dan wel grondig genoeg zal zijn; "wij gaan dat onderzoek daarna verifiëren."

Dus niks efficiëntie; in het beste geval wordt dat onderzoek nu 2 keer uitgevoerd, terwijl 1 goed onderzoek voldoende is. Uiteindelijk zal de besparing erin zitten dat die 2 onderzoeken allebei geen ene reet zullen voorstellen.

Dandruff | 24-11-21 | 09:36 | 9

@Nuchternederland | 24-11-21 | 09:50: Hij was een 'vooraanstaande' notaris. Dat klopt. Ik neem aan dat er geen aanwijzingen zijn dat er anderen hebden geholpen. Mijn ervaring is dat iemand die grote sommen geld verduistert (+ stelen van het bedrijf) dat meestal alleen doet. Alleen dan kan je vaak jaren ongestoord je gang gaan.

BobDobalina | 24-11-21 | 10:04

@BobDobalina | 24-11-21 | 10:04: Maar dan nog, als je als bestuursvoorzitter een compleet fraudesysteem opzet, ben je niet zomaar een werknemer die een eenmalige nepfactuur er tussen heeft gekregen. Dan is het van belang dat duidelijk is dat het bedrijf geen schuld heeft. Als het bedrijf dat zelf mag onderzoeken, en concludeert dat het bedrijf geen blaam treft, dan zijn er altijd vervelende mensen op internetblogs die er vraagtekens bij zetten. En dat zou je als voorbeeldbedrijf niet moeten willen.
Toch is daar voor gekozen.

Nuchternederland | 24-11-21 | 10:23

@Nuchternederland | 24-11-21 | 10:23:
Vind ook dat het bedrijf door extern onderzoek moet worden doorgelicht. Niet door een door hen aangewezen bedrijf. Tenslotte moet het wel integer zijn wil het de overheid controleren of bijstaan.

Jan, Leiden | 24-11-21 | 11:20
▼ 6 antwoorden verborgen

GS, het NRC slaat de plank een beetje mis in dit stuk. Zoals Johnyl hieronder al opmerkt is de verdachte dood. Dan valt er niets meer te vervolgen. Einde zaak. Om dan nog kostbare opsporingscapaciteit in te gaan zetten terwijl er nooit een veroordeling gaat komen, is verspilling helemaal als er een onderneming is die goed is met getalletjes die de geldstromen in kaart gaat brengen. Het is dan eigenlijk nog een zaak tussen Pels Rijcken en de gedupeerden. Kortom, tendentieus sensatiestuk van wat ooit een kwaliteitskrant was. Ze hebben een aantal weken terug een hetze tegen Pels Rijcken ingezet. En dit past daar naadloos in.

BobDobalina | 24-11-21 | 09:35 | 7

@gnidegna | 24-11-21 | 09:40: Weet u dan wie er nog meer fraudeerde dan, dan is het handig dat u zich even meldt bij het OM.

johnyl | 24-11-21 | 09:45
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat is nou precies het probleem? Ergens is 50k per jaar verduisterd. Toevallig is dat kantoor ook de landsadvocaat. Hoe zit het dan bij alle andere leveranciers van goederen en diensten aan de overheid? Daar gaat alles wel goed? De overheid kan onmogelijk eisen van leveranciers dat al hun mensen 100% integer zijn. Dat is de overheid zelf ook niet.

Leptob | 24-11-21 | 09:34 | 1

Het was de bestuursvoorzitter en , nota bene top notaris, van de landsadvocaat. Niet "al hun mensen" dus. En ze kunnen integriteit wel degelijk eisen. Dat is in de privé sector de norm.

viejohuevon | 24-11-21 | 10:17

Vandaag huurt Pels Rijcken, Deloitte in om misstanden op te sporen. Morgen is het het omgekeerde verhaal. Heb er weinig vertrouwen in.

de euro middenweg | 24-11-21 | 09:33

Waar het in het kort op neer komt is dat we letterlijk een bananenrepubliek zijn. Elke rechtszaak is op voorhand door samenspel van rechters en landsadvocaten al bepaald. Je kan mij niet wijsmaken dat deze gasten niet samen in allerlei dubieuze eetclubjes en borrelclubjes zitten. Lijkt het verhaal van pedo clubjes in de top opeens aannemelijk met het
Onder de pet houden van info.

de SENSEI | 24-11-21 | 09:32 | 3

ja .. je hebt helemaal gelijk.. het zijn allemaal corrupte lui, er is er geen een die deugt, en ja in de top ook alleen maar pedo's , in Nederland leven we in een dictatuur met alleen maar een bevolking die bestaat uit wappies en tokkies zonder enige scholing. Alle Nederlanders doen ook alleen maar ongenuaceerde uitspraken zonder enige onderbouwing en weten het allemaal beter.

johnyl | 24-11-21 | 09:38

Dit wordt al jaren verteld door MK, zit hij nu niet gevangen?

gato | 24-11-21 | 10:02

Het lijkt aannemelijk. Of het zo is?!

de SENSEI | 24-11-21 | 12:44

'Onder het tapijt schuiven'- ként u die uitdrukking? [/Paul Haenen stemmetje]
-
Ik heb het genoegen mogen smaken om jarenlang samen te werken met 'onderzoekers' van de FIOD. Het gegeven dat zij medewerker zijn bij de belastingdienst en niet bij -bijvoorbeeld- een forensische afdeling van een groot internationaal accountantskantoor zegt feitelijk al voldoende.

bisbisbis | 24-11-21 | 09:30 | 1

Er werken tegenwoordig bijzonder capabele mensen bij de FIOD. Toegegeven er lopen ook wat kneuzen rond, maar op de grote onderzoeken zetten ze tegenwoordig vaak goede mensen in.

BobDobalina | 24-11-21 | 09:32

Ik heb de tekst 3 keer gelezen en ik vraag me nog steeds af of ik dit goed lees.....

Hellsmurfje | 24-11-21 | 09:30

Wat mij vooraal zo boos maakt in dit soort berichten is dat de woede de onderlaag niet verlaat. Wetende dat dit soort afspraken en deals lachend in een boardroom worden besproken.

Durotar | 24-11-21 | 09:27 | 7

De staat trekt zich terug omwege bezuinigingen, commercie wordt er in gelaten om 'de goede moraal' te bewaken. Die is vrij eenvoudig: geld.
Doet me denken aan die miljardmiljoen Oscar winnende film van Verhoeven, Robocop. Goed om mijn kleutergevoelens naar boven te halen: 'het goede wint altijd'. Zie alhier het sublimaat van de moraal van Grapperhaus uit de jaren 80 : 'hard aanpakken, snelrecht, idioten, keihard (en ga zo maar door, veel meer zit er niet in die hersenpan)': www.youtube.com/watch?v=ZFvqDaFpXeM&a...
(ik stel me voor dat aan die tafel een hoop hoge ambtenaren zitten die vol verwachting de boel gaan goedkeuren, want wat daar door die deur komt is der "Überrepressor", beetje een endboss uit Doom.

nobodiesunmighty | 24-11-21 | 09:32

U zat er bij in de boardroom...?

johnyl | 24-11-21 | 09:34

@Glasgow Argus | 24-11-21 | 09:30: Als u goed bent ingelezen weet u dat het klopt dat Frank Oranje alleen handelde.

johnyl | 24-11-21 | 09:35
▼ 4 antwoorden verborgen

De opgegeven reden om forensisch onderzoek te gaan privatiseren is dat dit opsporingscapaciteit bij de overheid zou vrijmaken. Nu gaan OM en FIOD het rapport van Deloitte bestuderen, bevindingen laten nog wel even op zich wachten.

Een erg vreemde interpretatie van het begrip efficiency. Plus het feit dat het OM formeel op afstand staat van de politieke leiding, in dit geval de minister van Justitie. Wat beweegt de ambtelijke top dan wel om het onderzoek stop te zetten? Me dunkt dat de gedupeerden in deze fraudezaak recht hebben op genoegdoening. Het OM is er voor de slachtoffers, niet voor de daders.

Hetkanverkeren | 24-11-21 | 09:25 | 3

De gedupeerden en de staat zullen wel schadeloos gesteld worden door het advocatenkantoor Pels Rijcken. Degene die verantwoordelijk is voor de fraude van 9,5 miljoen euro heeft zelfmoord gepleegd. Een ondezoek naar een verdachte die niet meer bestaat (is dood) heeft geen zin. Kortom er blijf niet veel meer over, tenzij er nog meer personen binnen het advocatenkantoor verdacht worden van fraude en sjoemelen. En de vraag is nu of dat aan de hand is.

johnyl | 24-11-21 | 09:30

efficiency, zit daar ook een diepe moraal achter? Zo ja, dan wordt het woord zeer complex en interessant, en vooral, heel moeilijk te bereiken. Zo nee, dan heeft het geen waarde meer en kan het te pas en te onpas (ook al zo'n moeilijk gezegde)', gebruikt worden.

nobodiesunmighty | 24-11-21 | 10:06

Het woord “geheimzinnigheid” alleen al is in een vrije en open samenleving verwerpelijk en wij zijn als volk van nature en historisch tegen geheime genootschappen, geheime eden en geheime procedures. We besloten lang geleden dat de gevaren van een overmatig en ongerechtvaardigd verzwijgen van relevante feiten ernstiger zijn dan de gevaren die ontstaan door het verbergen van allerlei informatie. Zelfs vandaag de dag zou men geen waarde moeten hechten aan verzet tegen een open samenleving en zou men willekeurige beperkingen niet moeten imiteren. Zelfs vandaag is er weinig waarde in het veiligstellen van onze natie als onze tradities ook niet mee overleven. En er is het zeer serieus te nemen gevaar dat de algemene behoefte aan meer veiligheid zal worden aangegrepen om de betekenis ervan (veiligheid) uit te breiden naar de uiterste grenzen van officiële censuur en geheimhouding.
JFK, 27-4-1961

Mr_Natural | 24-11-21 | 09:19 | 5

@johnyl | 24-11-21 | 09:26: Iets zegt mij dat deze vergelijking mank loopt.Interne aangelegenheden in het belang van het land en externe aangelegenheden in belang van het land!?

Kowalski11 | 24-11-21 | 09:33

@Kowalski11 | 24-11-21 | 09:33: Degene die iets geheim houdt zal je altijd een goede reden voorhouden waarom dat gedaan is. Los van het feit of hij gelijk heeft of niet. Gaat meer om het dwepen (zoals JFK) dat geheimhouding geen goede zaak dient, maar zelf er ook gebruik van maakt als het hem uitkomt (niets menselijks is ons vreemd)

johnyl | 24-11-21 | 09:42

@johnyl | 24-11-21 | 09:42: Ik volg je, maar ik vind jouw voorbeeld van Cuba echt van een andere orde.

Kowalski11 | 24-11-21 | 09:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Dus als we de lijn van "onze" overheid doortrekken, gaan we verkrachtings- en moordzaken voortaan laten onderzoeken door het onverslaanbare duo Michael Panhuis en Jos Brech?

MAD1950 | 24-11-21 | 09:19 | 2

Vanwege de diversiteit Bekir Eraslan toevoegen?

bitterpete | 24-11-21 | 09:53

Ik zou hier wel voorstander van zijn. Het is efficienter: de uitkomst is duidelijk, de kosten zijn beperkt en er hoeft niemand het gevang in (scheelt kosten), en de dode/verkrachtte was het zelfs schuld.
Kan D66/VVD/Chriselijk DA dit regelen?

nobodiesunmighty | 24-11-21 | 10:08

Dit is inderdaad zo waanzinnig dat je je kunt afvragen wat the integriteit, motieven en potentiële danwel uitgevoerde chantabiliteit van zowel opdrachtgever als opdrachtnemer zijn...

Grapevine | 24-11-21 | 09:17 | 1

Er wordt gewoon geen verantwoording meer genomen. De overheid en belanghebbenden dekken elkaar. Het is een incestueuze kliek regenten geworden.

BrutusBosch | 24-11-21 | 09:19

Er zijn ministers opgestapt voor minder maar uiteraard blijft Gabberhaus gewoon zitten, geheel volgens de Rutte-doctrine. Wat een gaaf land...

4HoogAantWater | 24-11-21 | 09:16

Gisteren, eergisteren, enz. enz.............................. ja, toen dacht ik nog "gekker dan dit kan het niet meer worden" als ik weer eens kennis nam van de "strapatsen" van onze oh zo betrouwbare overheid. Helaas, helaas, met het schaamrood op mijn kaken moet ik het alweer eens toegeven; mensen ik heb gefaald, het kan wél nog gekker, onze overheid slaagt er toch mooi steeds weer in om zijn grenzen te verleggen. Ik weet niet of ik lachen of janken moet. Zou er ergens een therapie voor mijn somberheid te krijgen zijn?

Waar-is-niets | 24-11-21 | 09:16 | 3

De hoeveelheid tijd tussen dit soort fratsen wordt ook steeds kleiner....

Baksteenbakker | 24-11-21 | 09:20

Ik kan u aanraden even 2 weken Geen stijl te bezoeken en de reacties te lezen want kennelijk is dit niet goed voor u gemoedsrust. Probeer 2 weken gewoon eens de Donald Duck te lezen, kunt u een beetje relativeren..

johnyl | 24-11-21 | 09:20

@johnyl | 24-11-21 | 09:20: De Donald Duck voor uw dagelijkse nieuwsvoorziening!? Dat blad is tegenwoordige goed voor het masseren van de tere kinderzieltjes met allerlei woke gedachten.

Kowalski11 | 24-11-21 | 09:40

Ja maar Polen en Hongarije ...

sinar2 | 24-11-21 | 09:15

Een beetje fraude is de slagroom op de advocaat.

Mr_Natural | 24-11-21 | 09:15

Beetje mistig zinnetje, die laatste...

Dubbelepunthoofd | 24-11-21 | 09:14

We zitten in een neerwaartse spiraal en het wordt erger en erger. Wat functioneert er nog wel in ons bananen Koninkrijk?

Blonde Nel | 24-11-21 | 09:14 | 3

Belasting inning.

MargauxGrandCru | 24-11-21 | 09:17

De asielinstroom.

Kowalski11 | 24-11-21 | 09:41

In die volgorde ook.

Andersdenkend | 24-11-21 | 11:18

Artikel 69 Sr bepaalt dat het recht tot strafvordering vervalt door de dood van de verdachte (in dit geval zelfmoord) dus voor stopzetten valt wel het een en ander te zeggen. Maar dan nog: 1) Bevriend onderzoeksbureau Deloitte doet onderzoek naar fraude ? (lijkt me niet onafhankelijk). 2) OVJ wil opschalen omdat er nog teveel onopgeloste zaken aan het licht zijn gekomen, maar wordt teruggefloten.

johnyl | 24-11-21 | 09:13 | 3

Bingo. Dat is precies de reden. Er was geen vervolgbare dader en het ging alleen nog maar om het in kaart brengen van de financiën. Laat dat nu een van de dingen zijn waar Deloitte misschien wel enigszins bedreven in is. Het OM heeft er dus voor gekozen om geen kostbare capaciteit in te zetten voor iets dat nooit meer een strafzaak zou worden. Maar goed, we moeten we ergens boos over zijn.

BobDobalina | 24-11-21 | 09:30

DeLoitte pakt miljoenen met onderzoek dat al gedaan is en alleen overgetypt hoeft te worden. We moeten vrezen dat Pels etc de kosten dan gewoon bij het Rijk (ons) in rekening zullen brengen. Dom genoeg zit er ook een corps vrind bij het ministerie die dan gewoon zal betalen uit andermans zak.

AntiZanicz | 24-11-21 | 10:01

@AntiZanicz | 24-11-21 | 10:01: Ik zou niet weten waarom de Staat voor dat onderzoek zou gaan betalen. Uit andere artikelen blijkt juist dat de huidige partners van Pels al meer dan de helft van hun winst hebben kunnen inleveren door deze zaak. We hoeven nog steeds geen medelijden met ze te hebben, maar het geeft wel aan dat de rekening niet wordt doorgeschoven.

BobDobalina | 24-11-21 | 10:06
-weggejorist-
pane | 24-11-21 | 09:12

De bovenwereld en onderwereld gebruiken dezelfde techniek.
Alleen komt de 1 er mee weg.

van stampij | 24-11-21 | 09:12

De overheid kan en wil niet van deze club af. Er is geen capaciteit om de complexe zaken die ze behandelen allemaal over te dragen aan andere partijen. Bovendien zijn de netwerken van oud studiegenoten te nauw verweven, dan kun je in algemene zin als overheid wel iets willen, het hoger ambtenarenapparaat wil dat niet.

Zoelense Hobbyboer | 24-11-21 | 09:11

Maar wat gaan ze eraan doen, of blijft het hierbij. Komt er weer een onderzoekje over een half jaar, waar niets in staat.

gato | 24-11-21 | 09:11

Contract verbreken zal duurder zijn en verdragende consequenties hebben, laat dat maar aan de integere mensen van Pels Rijcken over.

_pacman_ | 24-11-21 | 09:10

Louche lands-advocaat past precies in het rijtje
louche volksvertegenwoordigers.

TijdelijkOptimist | 24-11-21 | 09:10

We hebben Havanna aan de maas en de narcostaat.
Trucken om je eigen vlees te keuren, is normaal in dit land.
Slachtoffers doen er niet toe, ouwe jongens krentenbrood.
Misdaad op elk niveau.

Zitvlak | 24-11-21 | 09:09

"De Nederlandse burger hoeft zich geen zorgen te maken over corruptie. De betrokken partijen (corruptieërs en gecorrumpeerden) zullen gezamenlijk streven naar verbetering".
Aldus een woordvoerder (m/v/x/lhbti).

Nivelleermarionet | 24-11-21 | 09:08

WC-eend vaart er wel bij...

Ichneumonidae | 24-11-21 | 09:08

Kop onder de Deken.

Normpje | 24-11-21 | 09:08

Nou mensen, nu niet net doen alsof kleie fraudeurs en criminelen beter zijn dan de grotere.

van Oeffelen | 24-11-21 | 09:08 | 1

De grotere zijn vaak wel een stuk slimmer...

johnyl | 24-11-21 | 09:18

Bananen republiek.....

rifraf | 24-11-21 | 09:07

Grapperhaus gaat weer even meewarig staan grimassen als een overspannen bovenmeester en komt met een bliksemafleider. Dit land verdiend kennelijk niet beter.

De Pilsvogel | 24-11-21 | 09:02

M'n collega die in het communisme is opgegroeid omschreef het mooi. Onder het communisme was het duidelijk dat er corruptie heerste, het was zichtbaar en de corrupten liepen er niet voor weg. Hier wordt het onder de pet gehouden.

Rest In Privacy | 24-11-21 | 09:01 | 2

Onder de vleespet om precies te zijn.

herstelkous | 24-11-21 | 09:09

They lie, we know they are lying, they know we know they are lying, but still they lie. (Alexander Solzhenitsyn)

paleface | 24-11-21 | 09:58

Bananenrepubliek.

Colin.Fart | 24-11-21 | 09:00

Was Price Waterhouse Coopers niet beschikbaar om een afgezwakt rapport te maken welke door alle betrokken is ingezien en gecorrigeerd? De hele inhuurtcultuur bij de overheid spoort voor geen meter. De denkwijzen van de ministers en hoge ambtenaren fasciliteren corruptie.

Dima Beeline | 24-11-21 | 08:59 | 1

Ze kennen elkaar allen van het Corps. Ons kent ons, en dat bijt elkaar niet.

Phantomas | 24-11-21 | 09:13

SG Demmink was er vaste koffiedrinker, de beerput Nederland is veel groter dan U denkt.

hagelkruis | 24-11-21 | 08:59 | 9

@gato | 24-11-21 | 10:32: Poot heeft gewoon de gronden verkocht. En geen geld gekregen. Het Chipshol plan is een droom gebleven.

AntiZanicz | 24-11-21 | 12:51

@hagelkruis | 24-11-21 | 12:20: het onderzoek heeft niet naar voren gebracht. beweren dat er wel wat zou zijn is gewoon smaad.

AntiZanicz | 24-11-21 | 12:53

Demmink is een vieze pedo.

A.I. van Dee | 24-11-21 | 20:58
▼ 6 antwoorden verborgen

Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat Nederland hoog in het lijstje van niet-corrupte landen staat?
Is het elders echt nog erger met de overheid?

Nuchternederland | 24-11-21 | 08:58 | 5

Lijstje samengesteld door corrupte groep?

Mastermattie | 24-11-21 | 09:17

Ik denk dat er meerdere lijsten zijn; de officiële en de onofficiële.

Waar-is-niets | 24-11-21 | 09:20

inderdaad

AntiZanicz | 24-11-21 | 09:56
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com