Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten - Trio kinderopvangtoeslag

Wil de overheid nu per kwartiertje gaan kijken of beide ouders wel netjes op hun werk of studie waren tijdens de opvang?

The Hufmeesteres

De afhandeling van de eerste toeslagaffaire blijkt wederom helemaal vastgelopen. Zelfs de honderden schrijnende gevallen moeten wachten. Van de 26.000 getroffen gezinnen zijn 40 testcases gehaald, alleen die worden komende maanden behandeld. Katvanger van Huffelen mag over de hete kolen huppelen, terwijl voormalig minister Asscher en premier Rutte iedere associatie met dit onderwerp zorgvuldig vermijden.

Er is een nieuwe Uitvoeringsinstelling Herstel Toeslagen opgericht, er is een miljoentje aan sommige ouders uitgekeerd, er is twee miljoen afgefikt aan externe consultants. Van de 220 miljoen die begroot was, wordt 120 miljoen euro doorgeschoven naar volgend jaar. De baantjescarrousel draait overuren, terwijl de bankrekeningen van kaalgeplukte gezinnen op de nullijn blijven.

Vervolgens blijkt de knevelarij zich niet beperkt te hebben tot teruggevorderde en misgelopen kinderopvangtoeslagen. Slachtoffers van illegale ambtelijke afpersing blijken ook huur- en zorgtoeslag kwijtgeraakt te zijn. Daarmee klopt het budget niet, nog voor het betalen van smartengeld, proceskosten en gevolgschade, is het volstrekt ontoereikend.

Zeker na de strafrechtelijke aangifte tegen de belastingdienst is een angstcultuur ontstaan. Ruim de helft ziet de heksenjacht op fraude vanuit de politiek als oorzaak. Een derde wijst op de complexiteit van het toeslagencircus, slechts 15% denkt aan bewust onrechtmatig of onbehoorlijk handelen door ambtenaren.

Social

De tweede toeslagaffaire ontstond toen het kabinet vanaf de kansel afgelopen maart iedereen opriep de kinderopvang door te betalen, iedereen zou gecompenseerd worden. Nu blijken sommige groepen nog niks gehad te hebben, soms is er zelfs nog geen besluit genomen. Er zijn groepen achteraf buitengesloten en duizenden mensen zitten met een gigantische schade.

Ondertussen wordt wel de derde toeslagenaffaire op poten gezet. Kinderopvangorganisaties moeten de daadwerkelijk afgenomen uren doorgeven, (NB: niet het aantal vooraf overeengekomen uren) en het UWV en DUO moeten ook gegevens aanleveren waar de ouders waren. Was het kind wel op de opvang? Waren de ouders wel op hun werk? Wat was uw alibi om niet zelf voor uw kroost te zorgen?

Wil de overheid nu per kwartiertje gaan kijken of beide ouders wel netjes op hun werk of studie waren tijdens de opvang? Gaan we dan ook de dagelijkse files erbij pakken of de kinderen snel genoeg worden opgehaald om kosten te besparen? Hoe gaan we dan om met onbetaald overwerk in de hoop op contractverlenging?! Met werkgevers die weigeren ieder uur te boeken?!

Hier zit de aanname in dat de aangeleverde gegevens vanuit werkgevers kloppen. Dit is met de loonaangiftes al niet het geval. Regelmatig worden fouten hersteld door loon in een andere week of zelfs ander jaar alsnog te betalen, vooral bij tijdelijke oproepkrachten is dit een volstrekte arbeidsintensieve puinhoop. Perfectie is in de private sector een onbetaalbare hobby.

Er valt op deze manier ook weinig te voorkomen. Toeslagen hebben als basis iemands jaarinkomen, daarvan moet een flexwerker vooraf een inschatting maken, om het recht en hoogte van toeslagen te bepalen. Die arbeider weet niet of die volgende week werkt, hoeveel dat is, laat staan die andere tientallen weken per jaar. Die glazen bol bestaat niet, al helemaal niet in dit coronajaar.

Ouders uit de flexibele schil hebben ook een ander probleem. Plekken op de opvang zijn schaars, er moeten meer uren worden gereserveerd dan afgenomen. Het contract van de opvang is minder flexibel dan deze loonslaaf zonder onderhandelingspositie. Het verschil daartussen afstraffen is geen optie, dan zakt deze groep onder het bestaansminimum.

Deze oplossing om nog meer gegevens te verzamelen, nog minder privacy, nog meer mierenneuken. Alleen zijn die gegevens nooit met dit in het achterhoofd opgesteld of verzameld, en daarom helemaal niet zo compleet of correct. Discussie erover met de belastingdienst is onmogelijk, zoveel ambtenaren zijn er niet. We moeten terug naar een veel simpeler systeem, bijvoorbeeld het vorige.

Fundamenteel probleem blijft dat vanuit het minimumloon geen gezin te onderhouden is. Salarissen alleen vanuit gemaakte kosten zoals huur, zorg en kinderopvang per losse euro aan te vullen is te arbeidsintensief om uit te keren, controleren of handhaven. Burgers die ooit (on)terecht mochten terugstorten, durven daarna niets meer aan te vragen en zakken onder het minimum. (PDF)

Pieter Omtzigt ziet dat dit debacle de Groningse gasbel achterna gaat. In 1959 werd er gas bij Slochteren gevonden, in 1963 voorspelde men al een meter bodemdaling, in 1986 kwam de eerste serieuze aardbeving, dertig jaar bevingen, praatclubjes, debatten, en in december 2015 een gefaalde richtlijn om nieuwbouw aardbevingsbestendig te maken, maar de schade is nog steeds niet volledig betaald.

Procederen tegen de overheid is een uitputtingsslag, zodra de hype voorbij is, mag de burger in de stront zakken. Getroffen kinderopvangorganisaties zoals gastarbeiderbureau's wordt aangeraden te gaan procederen, wat niet kan zonder liggende gelden. Deze sector was nooit een vetpot, de weinige reserves verdampten door ouders in betalingsonmacht en beslagleggingen door de fiscus.

Natuurlijk kunt u deze karavaan van giertanks aan u voorbij laten trekken, maar wie is er dan voor u, als u mag bukken in het volgende dossier? 

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
Cheesy Poof | 23-08-20 | 18:21

Ligt het aan mij, of zijn er meer die moeten denken aan Helena Bonham Carter als Red Queen in de film Alice in wonderland?

ParadiseLost | 23-08-20 | 14:18 | 2

Off their heads!

boerk | 23-08-20 | 14:44

die mevrouw op de foto, is dat clown Bassie?

profX | 23-08-20 | 19:13

Misschien eens ophouden met al die subsidies?

jan99 | 23-08-20 | 12:46

Onze overheid heeft alleen belang bij de EU, de eigen bewoners kunnen stikken.

piet7003 | 23-08-20 | 11:57

De overheid is bewezen onbetrouwbaar.

Mahatma | 23-08-20 | 10:26
-weggejorist-
depop | 23-08-20 | 09:16

Ze willen marktwerking bij die opvang. Dus geven het geld aan de burger en die mag dan gaan shoppen.
Intussen is er een giga administratie voor nodig bij de overheid.
Marktwerking is prima, maar waarom moet er van de VVD perse overal marktwerking zijn.
Maak dat bedrag vanuit de overheid direct over naar de opvang. Komt er dan gedonder van dan heeft die opvang een probleem met de overheid (financieel delict, succes), en niet die ouders.
Trouwens, ouders kunnen dan nog steeds kiezen voor een andere opvang als ze die beter vinden.

kloopindeslootjijook | 23-08-20 | 08:56

Goed gezegd: (financiele-) Perfectie is in de private sector een onbetaalbare hobby.

Maar omdat de (r)overheid alles wil weten zijn er extra regeltjes, waar weer extra ambtenaren en extra geld nodig is. Dit is het overbodige rondpompen van geld.

Willen we minder regels ? Minder-Minder-MINDER !!!

M13 | 23-08-20 | 08:35

Waarom worden niet simpel de criminele "burootjes" die deze ellende hebben aangericht aangepakt, veel van die "baasjes" hangen nog steeds/weer aan de zorgmem.
Verder, stop het toeslagencircus. Zorg moet in handen zijn van de overheid, je ziet/zag het bij die PGB's, honderden miljoenen aan oplichting en de ECHTE gehandicapten werden de dupe.

grindbak | 23-08-20 | 08:19 | 5

Klopt wel dat van die pgb (affaire).En de grootste uitvreters blijven buiten schot.
Of is het normaal dat je als zorgbehoevende mens zomaar 4000 euro per maand kost?
Rond de 3800 euro zorgkosten opgebracht door ons allemaal PLUS nog het deel dat de zorgbehoevende zelf moet betalen endit kan oplopen tot 2500 euro per maand afhankelijk van de financiele situatie van de zorgbehoevende.Maakt samen ongeveer dik 50000 - 75000 euro per jaar.PER zorgbehoevende PERSOON.En dit gaat dus nog steeds door, terwijl een gezin die zelf een zorgbehoevende verzorgen de duimschroeven aangedraaid zijn.Maar wel graag mantelzorger zijn / worden hoor.Scheelt de instellingen aanzienlijk in de kosten.

Ben5570 | 23-08-20 | 09:55

@Ben5570 | 23-08-20 | 09:55: Ow ja, die zorgbehoevende krijgt nog niet voor 500 euro per maand zorg, terwijl ze meestal voor 100 % op papier staan.Tja, personeelsgebrek he?Door de instellingen zelf gecreéert om de salarissen van de managers op te kunnen krikken.ALS HET ANDERS IS, MELD MAAR.

Ben5570 | 23-08-20 | 09:58

@Jan70 | 23-08-20 | 09:30: Belastingdienst werkt ook zo, en als je dan het minimum inkomen en kinderen hebt, dan gaat het gegarandeerd mis.

Ben5570 | 23-08-20 | 10:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Heel Zuid Europa trakteren op geld en dan zo omgaan met je eigen volk. Wat een schande.

DrachiR | 23-08-20 | 08:08 | 1

Volgende keer weer allemaal strategisch stemmen.

piet7003 | 23-08-20 | 11:58

Eén blik op van Huffelen zelf en één blik op haar cv vertellen mij dat zij het niet gaat oplossen.

Feitenpliesie | 23-08-20 | 07:42 | 1

Twee blikken maar. Daar kom je de maandag niet mee door als alleenstaande.

Balabanov | 23-08-20 | 11:27

Gratis kinderopvang en private opvang voor die het wel kan betalen.
Is het niet zo dat een het loon van een opvang-mevrouw/juf goedkoper is dan hoe het nu gaat?
En er moet wel een regeling zijn dat niet iedereen die van zijn kinderen af wil in de opvang dumpt.

jitro | 23-08-20 | 06:36 | 1

Dat laatste, dat wil de staat graag.Kinderen deels opvoeden (niet door de ouders), en meer belasting binnenharken.En het zichzelf makkelijk maken door toeslagen vooruit te betalen.Iedereen blij, zolang het duurt.

Ben5570 | 23-08-20 | 10:06

Feynman vergeet nog aan te stippen dat de criminelen die deze gezinnen willens, wetens en moedwillig de vernieling in hebben gedrukt (waarschijnlijk) niet eens vervolgd kunnen worden voor deze ronduit misdadige gang van zaken (al wil ik best nog de slag om de arm doen dat er vast ook echte fraudeurs zijn aangepakt en dus niet alle gevallen tellen). Met die laffe dichtgelakte dossiers van ze. Bah.
.
Dat gaat geen enkele politicus ooit aan de kaak stellen, laat staan veranderen, omdat ze dan aan alle kanten gesaboteerd worden door dit soort boosaardige ambtenaren en dan hun werk niet meer kunnen doen. Terwijl het toch zo simpel is: iedereen die bij de fiscus aan deze heksenjacht heeft meegewerkt zou figuurlijk (niet letterlijk natuurlijk, anders krijgen we weer dat zo'n watje zich 'bedreigd' voelt en Pritt gaat lopen lastigvallen met huilie-huiliemailtjes) op een zilveren schaal moeten met een appel in de mond.
.
Gewoon geen genade of verkapte gouden parachutes via het CAOP (dat ze voor de zekerheid vannacht nog zouden moeten opdoeken, het barst daar van de faalhazen), maar berispingen, demoties, strafontslagen, boetes, invorderingen en, desnoods, gijzeling.
.
Want als je je zonodig boven anderen gesteld moet voelen en je hebt de euvele moed om daar zo vreselijk misbruik van te maken, moeten we je niet tot vér voorbij de poorten van de hel kùnnen achtervolgen, we moeten dat ook gewoon doen.

pietvanvliet | 23-08-20 | 02:43 | 1

Er zijn gewoon veel te veel toeslaggelden betaald en dat zal hoe dan ook terug moeten komen.De meeste ambtenaren zijn van goede wil, maar er zitten er natuurlijk tussen die (zeer) kwaadaardig zijn en bang zijn voor hun hachje.Plus dat ze natuurlijk onder druk gezet worden door hun meerderen om toeslaggelden terug te halen..... bij mensen die het niet (meer) hebben.

Ben5570 | 23-08-20 | 10:10

Het Nederlandse belastingstelsel is ingewikkeld en pervers. De toeslagen zijn een doekje voor het bloeden maar de opzet is beroerd. Je moet vooraf inschatten hoeveel je krijgt en na 1 jaar de afrekening.
Ik woon nu een jaartje of 5 in Portugal en betaal hier ook belasting. Het is een simpeler systeem en als je een laag inkomen hebt krijg je automatisch meer kinderbijslag, maar ook de lunch op school wordt gratis, je krijgt 10% korting op je electriciteitsrekening enz. Medicijnen en dokter wordt gratis en indien nodig wordt je OZB ook kwijtgescholden. Dit alles op basis van je aangfite. Het kan dus simpeler.

EmilioEsteves | 23-08-20 | 02:02 | 1

Zeker kan het simpeler, maar daarmee lost u een groot deel van het probleem op.
.
Dan kunnen we de hele bedrijfstak van belastingadviseurs zo goed als opheffen en kan er bij de belastingdienst minstens 60% van het personeel uit wegens "geen werk".
.
Dat eerste zal de overheid, afgezien van de ww-aanvragen, natuurlijk een zorg zijn, maar het tweede is echt niet de bedoeling. Minder ambtenaren, het idee maakt ze in Den Haag al onpasselijk. Hoe moet je dan laten zien hoe belangrijk je bent?

pietvanvliet | 23-08-20 | 02:53

Mogelijk kan de bedenker van al dit toeslagen-moois ook voor een oplossing zorgen? Ik zeg bewust geen ‘pVDa’, want dat zou een open deur intrappen zijn…

Sw.Dwaallicht | 23-08-20 | 01:14

“In 2009 ging mijn dochter (nu 14) voor het eerst naar de crèche. Zowel de eigenaar als de eigenares van het kinderdagverblijf hielp me met de aanvraag voor kinderopvangtoeslag. Omdat ik nog studeerde en een relatief laag inkomen had, mocht ik van hun speciale concept ‘gratis opvang’ gebruikmaken, wat inhield dat ik geen eigen bijdrage zou hoeven betalen. De opvang zou volledig gratis zijn als ik de kinderopvangtoeslag direct overmaakte aan de opvang. Dat ik helemaal geen recht had op kinderopvangtoeslag als ik geen eigen bijdrage betaalde, dat wist ik niet. Ik vertrouwde de eigenaren, een echtpaar. Het verhaal klonk logisch en alle andere ouders deden het zo.“

Dit is Tahirah in Flair. Ik ben wel een beetje klaar met de George Floydisering van dit dossier welke de Nederlandse belastingbetaler tientallen miljoenen kost.

JohnLocke | 23-08-20 | 00:57 | 3

Kijk, u heeft natuurlijk een punt dat u stelt dat degene die de aanvraag doet ook verantwoordelijk is voor het, kennelijk, inwinnen van beroerd advies.
.
Dat wil niet zeggen dat je diegene dan maar meteen vogelvrij mag verklaren en mag weigeren om te laten zien waarop die verklaring is gebaseerd. Het privilege van de omgekeerde bewijslast waarachter de fiscus zich verschuilt wordt hier niet eens 'gewoon' misbruikt, het is kafkaësk in de zuiverste vorm. Dat onterechte toeslag terug moet, soit. Of eis de eigen bijdrage op als tegenprestatie, ook best, maar leg uit hoe het zit, wat er niet mocht en zoek een oplossing. In plaats van alle luiken dicht te spijkeren en mensen gewoon volledig te vernielen. Dan komen die tientallen miljoenen nog steeds niet terug en verbranden we geen honderden miljoenen aan procedures/schadevergoedingen die voorkomen hadden kunnen worden. Want dat dit een heel erg duur geintje gaat worden, die durf ik met u aan.

pietvanvliet | 23-08-20 | 03:11

Voor iemand die studeerde vind ik u erg dom, een beetje informatie inwinnen bij de uitgevende instantie had u dan een hoop problemen voorkomen.

Jan70 | 23-08-20 | 09:37

@pietvanvliet | 23-08-20 | 03:11: Er zijn nog zat mensen die niet weten waar ze recht ophebben.Die worden ook niet gecompenseerd door de staat.En van de meesten van deze mensen is de financiele situatie wel bekend bij de belastingdienst.Alleen wordt dit beschouwd als winst en daar gaat het om.

Ben5570 | 23-08-20 | 10:18

Gastarbeiderbureaus = Gastouderbureaus?

Durkmans | 23-08-20 | 00:51 | 1

Lol, freudiaanse slip of the tongue

JohnLocke | 23-08-20 | 00:53

Waarom hoor ik nooit nieuws over toeslagen-ellende van andere landen? Het is bij ons Nederland al jaren en jaren 1 grote bak ellende. Ik snap er nog steeds geen jota van, we zitten in de EU, alles wordt verplicht, immigratiestromen verplicht afnemen, andere landen steunen die het helemaal niet verdiend hebben omdat ze alles in het verleden over de balk gesmeten hebben. Maar kennis delen tussen andere EU-landen is onmogelijk. Bij de belastingdienst in bijvoorbeeld Bulgarije is alles beter geregeld dan hier. Rara..

onesizefitsall | 23-08-20 | 00:50

Die toeslagen zouden niet nodig moeten zijn.
Misschien kan Rutte uitleggen hoe dat zo is gekomen.
Is de huur en de zorg te duur ten opzichte van het minimumloon?
Dan zijn of die kosten te hoog of het minimum te laag.

kloopindeslootjijook | 23-08-20 | 00:43 | 2

Die toeslagen zijn er gekomen omdat het niet mogelijk is om met één minimumloon een gezin te onderhouden. Het minimumloon fors verhogen prijst veel werknemers uit de markt en is dus geen goed idee. Het idee van de toeslagen is dat je die alleen krijgt wanneer je die nodig hebt. Een alleenstaande man zonder kinderen krijgt aldus veel minder toeslag dan een eenverdiener op minimumniveau met zes kids.

duProgue | 23-08-20 | 10:07

U slaatde spijker op zijn kop, en degenen die niet weten waar ze recht op hebben betalen de volle mep en dit is waar het om draait bij de staat.Meer belasting innen dan nodig / mag door verkapte subsidie's want alles te hoog beprijsd.

Ben5570 | 23-08-20 | 10:21

Straks gaat het net als bij de NAM: er wordt meer geld verstookt aan salarissen en 'onkosten' van interims en juristen en commissies dan dat er aan schadecompenstatie voor de burger overblijft.

kloopindeslootjijook | 23-08-20 | 00:38 | 1

Vergeet ook niet de vervroegde uittredingsregelingen...

Ben5570 | 23-08-20 | 10:23

Puntjes:
- Vooropstellend: Ik stem FvD of PVV de komende verkiezingen
- Echter, ik ben heel blij dat MinFin niet de makkelijkste route kiest om al die ouders zonder vragen een zak geld over te maken om er maar van af te zijn
- Meeste ‘slachtoffers’ hebben bewust/onbewust meegewerkt aan iets frauduleus, in hoeverre zij daar aansprakelijk voor zijn is een juridische kwestie, feit is dat de belastingdienst voor een fortuin toeslagen heeft uitgekeerd aan die ouders (direct of op een rekeningnummer dat een malafide bureau heeft doorgegeven) welke tot bepaalde hoogte onterecht was
- Ergo, de belastingdienst probeerde prudent met belastinggeld om te gaan maar heeft daar lijnen overschreden
- De mate waar ze daarvoor worden zwartgemaakt staat in geen enkele verhouding met het terechte doel: goed omgaan met belastinggeld

Dit is niet het gruwelijk overheidsmonster wat sommige mensen ervan proberen te maken. Sterker nog, een goed deel van deze ouders verdient juridische vervolging.

JohnLocke | 23-08-20 | 00:19 | 11

De bewijzen van schofterig gedrag van de overheid liggen er en wat duidelijk is dat veelal mensen die niet heel erg zelfredzaam zijn gepakt werden en dan toch maar blijven beweren dat die mensen wel schuldig zijn, meneer werkt zeker bij CAF.

bijna_raak | 23-08-20 | 10:22

Elke nederlander wordt geacht de wet te kennen.Dit geld ook voor organisatie's.

Ben5570 | 23-08-20 | 10:24

@Ben5570 | 23-08-20 | 10:24: Ik bedoel dat je dan als organisatie geen individuen moet gaan naaien voor eigen gewin.

Ben5570 | 23-08-20 | 10:26
▼ 8 antwoorden verborgen

Vroeger hadden we een perfecte regeling met nauwelijks rompslomp. Je kon iedereen inhuren, maakte een jaaropgave met het sofinummer. Van de ingehuurde en stuurde die naar de belastingdienst en trok het bedrag af van het belastbaar inkomen De ontvanger telde het bij zijn inkomen op en droeg er belasting over af. De ouders waren zo minder kwijt als tegenwoordig nu er miljoenen bij nodeloze bureaus terechtkomen en de belasting kwam niets tekort.

down | 23-08-20 | 00:03

Als ik hoor dat sommige gezinnen 80.000 of zelfs 100.000 euro moeten terugbetalen, denk ik: hoe kan een gezin zóveel toeslag krijgen? Zelfs als het over meerdere jaren gaat is het ontzettend veel geld. Ging er bij die ouders dan geen belletje rinkelen?

Sinterklahaas | 23-08-20 | 00:01 | 3

Hoeveel procent sprak Nederlands? 5%? Ze hebben zich bewust/onbewust in het ootje laten nemen door malafide bureaus. Maar waar jij als jij een malafide accountant in dienst neemt jij mede-aansprakelijk bent hebben we voor deze lui en masse gekozen voor een heiligverklaring. Als dit 1.000 rando’s uit Brabant waren die in zee waren geweest met het bureau ‘Lotje Getikt’ dan had niemand het er nog meer over.

JohnLocke | 23-08-20 | 00:10

Meestal ging het om meerdere kinderen, en over meerdere jaren dat er teruggevorderd is, dat tikt aan.
Maar ja, waarom zou je überhaupt zoveel subsidie weggeven om één moeder tijdelijk aan het werk te houden tot het kind naar groep 1 kan, of eerder, met de voorschool ...

Analia von Solmsch | 23-08-20 | 00:12

opgeteld over meerdere jaren?

Ben5570 | 23-08-20 | 10:29

Feynman snapt er geen hol van, maar dat is niet erg. Ik ben blij dat onze Belastingdienst zorgvuldig handelt bij het berekenen van de uit te keren compensatie. Dit gaat om het geld van u en ik, dat wordt uitgekeerd aan mensen die geen gezin kunnen onderhouden maar desondanks een of meer keutels op deze wereld zetten.

De Belastingdienst is een door de politiek aangestuurde organisatie en dat maakt dat er dikwijls lompe dingen gebeuren omdat de waan van de dag regeert, met dank aan opportunistische mekkerende politici uit de oppositie.

de IJsman | 23-08-20 | 00:00 | 2

Die mening ben ik ook toegedaan. Snap geen reet van het idee van staatssteun aan mensen die niet eens hun eigen broek kunnen ophouden en dan ook nog even wat nageslacht op de wereld plempen. Wil je kinderen? Prima, maar zadel anderen niet op met de rekening.

R.F.Pickering | 23-08-20 | 05:18

Ik hoop dat er ook zo zorgvuldig gewerkt wordt als er miljarden worden overgemaakt voor zuid europa of biomassa centrales, o wacht....

bijna_raak | 23-08-20 | 10:25

is dat lelijke wijf soms de dochter van mrs slocombe?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/8a/Mollie_Sugden_as_Mrs_Slocombe.jpg

von sokkenstopfen | 22-08-20 | 23:42

Natuurlijk is er in een aantal gevallen gewoon glashard gefraudeerd - kan niet anders. En er is in een flink aantal gevallen ook niet gefraudeerd - kan ook niet anders. Maar een belastingdienst -de overheidsdienst die naast het OM behept is met meest arrogante, meest onderdrukkende, meest meedogenloze overheidsmuil (dien gerust uw aangifte eens één enkel etmaal te laat in...) - die niet eens in staat blijkt om haar eigen falen goed te maken binnen de kortst denkbare tijd ... sterker nog: die externe adviseurs nodig blijkt te hebben om haar eigen falen inzichtelijk te maken... dat is ronduit onvergeeflijk.
-
Hoe lang is het nu al duidelijk dat er een 'toeslagenaffaire' is? Wat is dit voor een onvoorstelbaar geklungel?
-
Laten wij er vooral voor waken dat die negenduizend dossiers niet hetzelfde archief verdwijnen als de fotorolletjes van Srebrenica en de camerabeelden van de diabetespatient voor het Centraal Station. Geen taakstrafje voor de schuldigen. Ambtsmisdrijf van de eerste categorie.

bisbisbis | 22-08-20 | 23:37 | 5

Waarom was er geen goede controle vooraf niet via malafide bureautjes maar gewoon persoonlijk aan het loket.

Jan70 | 23-08-20 | 09:49

Dat is al gebeurd helaas pindakaas.

bijna_raak | 23-08-20 | 10:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Het 'grappige' is dat ik tot voor enkele jaren geleden nog redelijk wat geld binnen harkte in mijn onderneming, waardoor de Fiscus meende mij te moeten gaan belasten via een voorlopige aanslag. Inmiddels zijn de inkomsten gezakt, maar de Fiscus is niet thuis als ik aangeef dat ik weer recht heb op een 'normale' wijze van aangifte. "U is fraudeur, en U zult dat ook altijd blijven. Betalen zul je!"

Belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken, wel nóg dramatischer!

Billy Ocean | 22-08-20 | 23:33 | 5

@JohnLocke | 23-08-20 | 00:05: Héé de BD stuurt zwitsaltjes op ons af. Dus de BD maakt een fout, en Billy moet maar net meteen de tijd hebben om hun fou te fixen ?

Niek1582 | 23-08-20 | 01:06

@JohnLocke | 23-08-20 | 00:05:
Waarom nemen ze dan niet gewoon de telefoon op om je -liefst met verstand van zaken- als echt mens antwoord te geven?
Het is een ziekte onder alle (semi)overheidsinstanties trouwens om zich zo onbereikbaar mogelijk te houden via externe Klant Contact Centers (waar je niet als Klant behandeld wordt, nooit Contact krijgt met de juiste personen en wat geen 'Center' kan zijn, domweg omdat je altijd net zo lang aan de lijn hangt tot de batterij van je telefoon het begeeft wanneer je dan eindelijk iemand aan de lijn hebt gekregen).

Je 'mag' wel contact opnemen via Facebook; maar dat heb ik niet en dat wil ik niet. Snap werkelijk niet dat je als overheid met zo'n idioot en commercieel bedrijf in zee gaat als je serieus genomen wil worden.

Alles en iedereen wordt afgehouden, alsof ze burgers maar lastige vliegen vinden. En intussen worden er massa's beleidsmedewerkers aangesteld om te 'verbinden', want dat vinden ze zo verschrikkelijk belangrijk... zeggen ze. En maar blijven schrijven en praten door veel te dure medewerkers die nooit iets uitvoerends doen, want daarvoor vinden zij zichzelf 'te duur'. Op papier hebben ze huizenhoge verantwoordelijkheden (want dat scoort qua salaris), in de praktijk zijn ze nooit ergens op aanspreekbaar en/of komen zij overal mee weg.
En zodra er met de handjes gewapperd moet worden, zeggen ze vrijwilligers nodig te hebben; dan bestaat de burger kennelijk ineens weer wel?

Prima hoor, al dat spitsroeden lopen voor 'kwetsbare' inwoners. Maar de normale belastingbetalende burgers raken zij intussen 'kwijt'; die voelt zich bepaald niet met respect behandeld.

Wering | 23-08-20 | 02:33

@JohnLocke | 23-08-20 | 00:05: een telefonisch antwoord is niet bindend en je kunt je er niet op beroepen. Een schriftelijke bevestging krijg je niet. Je belt drie keer en krijgt drie keer een verschillend antwoord. En dan gezwegen over de absurde boetes. Ik weet niet waar de roem vandaan komt, want ik hoor het nooit.

Frau Merkel | 23-08-20 | 11:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Het 'grappige' is dat ik ook een te hoog inkomen heb en recht heb op niks, ik wil het ook niet. Maar toch maakt de belastingdienst toeslag over , Kindgebonden Budget. Ieder jaar weer terugbetalen. Ik kan het niet stoppen ,de belastingdienst weet ook niet hoe het te stoppen dus moet ik geld apart gaan houden. Makkelijker kunnen we het niet ?

whisperer.indarkness | 22-08-20 | 23:17 | 1

Gelijk terugstorten. Dat kost even tijd, maar uiteindelijk gaat het ze zoveel werk opleveren dat ze wel wat gaan doen. En een CC naar de ombudsman en een paar politici.

Frau Merkel | 22-08-20 | 23:28

ik heb standaard een te hoog verzamelinkomen, zodat ik, vooraf, minder toeslag krijg. heb echt geen zin in zulk gezeik.

ptrck | 22-08-20 | 22:57 | 2

Minder?

Kane | 22-08-20 | 23:13

Vraag gewoon aan het einde van het jaar met terugwerkende kracht aan.

Frau Merkel | 22-08-20 | 23:29

Je moet het aan de Belgen overlatne//

neonreclame | 22-08-20 | 22:57

Maak kinderopvang gratis. Laat dat via de basisscholen in-house regelen en facilitairen.
Alle kinderopvangmedewerkers stappen gelijk over en gaan in dienst bij school die ook verdere scholing voor die mensen regelt.

Goed dan gaan er meer kinderen naar de opvang omdat het gratis is. Maar dat is wel beter dan thuis bij ouders die anders toch niet naar ze omkijken. Dan zijn ze beter af in een veilige omgeving. En kan er ingegrepen worden als er dingen mis dreigen te gaan. Rol voor gemeente/ jeugdzorg.

Gewoon helemaal opnieuw beginnen en een streep eronder. Bij alle toeslagen, eigen bijdragen blijkt er weer iedere keer weer dat het niet werkt.

Stop met het rondpompen van geld. Dat kost alleen maar geld. Onuitvoerbaar en oncontroleerbaar en aan elke strijkstok blijft geld kleven.

Carlos_I | 22-08-20 | 22:52 | 1

En als je dan perse opa en oma de opvang willen laten doen. Prima maar dan regel je dat zelf en niet op kosten van de overheid.

Carlos_I | 22-08-20 | 22:56

iemamd honger..??

neonreclame | 22-08-20 | 22:52

Is het ondertussen niet een wonder dat er tussen deze gevallen niemand zit die eens een minister of staatssecretaris overhoop schiet? Zijn genoeg landen waar dat ondertussen een keer gedaan zou zijn als je met zo'n corrupt stelletje te maken hebt.

Captain Diehard | 22-08-20 | 22:37 | 3

Wil je van Huffelen nog meer straffen dan nu al? Aan haar gezicht en haren te zien loopt die arme vrouw toch al voortdurend tegen een orkaan aan.

zbb | 22-08-20 | 23:05

Deze stas kan er niets aan doen, de ambtenaren daarentegen. Dat waren twee vrouwen als ik het juist heb. De ene is inmiddels vertrokken. SZW heeft hier ook een dikke vinger in, maar duikt nergens op. Alleen het UWV en de Belastingdienst trekken vuur.

Frau Merkel | 22-08-20 | 23:30

Tamara van Ark, Loes Mulder en Manon Leijten
Uit de/het NRC blijkt dat het vooral de ambtenaren zijn. Manon Leijten is overigens een van de mutsen die denkt dat als je een quotum voor vrouwen instelt de wereld opeens lila wordt; niet haar enige stupiditeit.
...
Vooral staatssecretaris Tamara van Ark (Sociale Zaken en Werkgelegenheid, VVD) en haar ambtenaren zijn tegen, zo vertellen betrokkenen. Formeel is Sociale Zaken als ministerie ‘eigenaar’ van de kinderopvangtoeslag. De Belastingdienst keert de toeslagen uit, en controleert op fraude namens Sociale Zaken. Met een stap als deze zet je de deur open voor andere ouders die vinden dat ze te hard zijn aangepakt. Dat kan enorme financiële consequenties hebben. Sociale Zaken wordt ondersteund door ander ministeries die ook de Belastingdienst gebruiken voor het uitkeren van ‘hun’ toeslagen.
Snel wil ook dat Sociale Zaken het toeslagenbeleid en de onderliggende wetgeving aanpast. De CAF 11-zaak heeft volgens de staatssecretaris laten zien dat die wet te hard is. Als je die niet verandert, blíjft het misgaan. Maar Van Ark en haar ambtenaren hebben geen behoefte om bij het probleemdossier betrokken te raken.
Dat blijkt ook uit een mail die secretaris-generaal (sg) Loes Mulder van Sociale Zaken de maandag na de ministerraad stuurt aan haar collega-SG op Financiën, Manon Leijten.
...
Mulder wijst er ook op dat de brief niet strookt met de afspraak na de ministerraad om „geen concrete toezeggingen te doen” aan ouders. Snel wil bijvoorbeeld schrijven dat er „basisprincipes zijn geschonden in de wijze waarop met burgers dient te worden omgegaan”. Als de overheid zoiets erkent, schrijft Mulder „dan is een schadevergoeding op zijn plaats”. De zin over basisprincipes verdwijnt, net als een verwijzing naar een mogelijke „schadevergoeding” voor ouders.
De spanningen tussen Financiën en Sociale Zaken blijken ook uit de wijze waarop topambtenaar Mulder de kosten van een schadevergoedingsregeling wil afschuiven, als die er ooit zou komen. „Ten aanzien van de tegemoetkoming aan ouders, gaan we ervan uit dat Financiën dit zelf financieel dekt.”

Frau Merkel | 22-08-20 | 23:41

Geloof maar dat er gewoon gefraudeerd werd.
Maar het door ons rechtssysteem te moeilijk te bewijzen valt, dus de rechter veegt het van tafel.
U en ik hebben nog nooit een voorbeeld gezien met feiten en getallen, de media ook niet en willen hier niet de onderste steen van zien.
Ik zie alleen mensen op tv en pagina groot in de krant die zeggen dat ze gedupeerd zijn, maar nooit met cijfers ernaast, en de media en NPO geloven ze op hun blauwe ogen. En natuurlijk zoals gewoonlijk praten wij de pers na.

G.M.I.M. Pet | 22-08-20 | 22:36 | 4

@Lupuslupus | 22-08-20 | 22:42: Op basis van ervaring zou ik je aanraden te wachten tot het jaar voorbij is en dan pas met terugwerkende kracht aan te vragen. Als het even kan alles op nul zetten en pas alles zeker is aanvragen. Het kan anders een enorm drama worden. De Belastingdienst is voor mij een van de voornaamste redenen niet meer in Nederland te willen wonen. Ik was destijds van ze afhankelijk en ik wil niets meer met ze van doen hebben.

Frau Merkel | 22-08-20 | 23:20

@Frau Merkel | 22-08-20 | 23:20: O.k. dank voor de tip (die ik uiteraard zal opvolgen). Het is gewoon zo dat je zelf de vinger aan de pols moet houden bij de belastingdienst: zoon moest een x-bedrag terugbetalen van zorgtoeslag. Dus ik dacht huh? hij kreeg maar 5€ per maand! Dus even ingelogd bij de BD, de juiste inkomsten opgegeven enz. Resultaat: i.p.v. honderden euro's te moeten betalen kreeg hij bijna 800€ terug die binnen een paar dagen op zijn rekening stonden. Mooi natuurlijk maar ik dacht wel: 'jullie doen ook maar wat'. Als ik er niet was geweest had hij gewoon ten onrechte honderden euro's terugbetaald i.p.v. ontvangen. Ik vind dit niet kunnen want niet iedereen is administratief onderlegd (of kan een accountant betalen) en die is dus de Sjaak. Verder zijn ze best redelijk; hij moest ook IB betalen en deed dat door 50€ per maand af te lossen. (Was totaal iets van net boven de 200€). Kwam er een brief: meteen alles betalen dus ik in de foon geklommen en hoorde dat in gedeelten terugbetalen alleen mogelijk is bij toeslagen en niet bij de IB. Maarrrrr: dat kon alsnog geregeld worden. Dus ook weer opgelost.

Lupuslupus | 23-08-20 | 08:15
▼ 1 antwoord verborgen

Fuck it...!!

neonreclame | 22-08-20 | 22:33 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

^t.

eigen-mening | 22-08-20 | 22:33

Belastingdienst, UWV, COA, RIVM, politiek, politie, etc.
Is er eigenlijk een (semi)overheidsorgaan wat wel functioneerd?

eigen-mening | 22-08-20 | 22:33

Stond dit in het partijprogramma?

SterF... | 22-08-20 | 22:39

We weten totaal niet wat er gebeurd is, maar als we de statistieken volgen bestaat er een grote kans dat deze PvdA'er slachtoffer is geworden van zijn eigen beleid.

Scholletje | 22-08-20 | 22:42

Let even op het linkje van de televaag. Waarom staat er pvd-spatie-a? Duikt het anders te snel op in Google?

Frau Merkel | 22-08-20 | 23:22
▼ 1 antwoord verborgen

Het is lastig iets te veranderen waarvan je weet dat het chaos gaat worden... dat toeslagsysteem blijft nog wel een tijdje...

SterF... | 22-08-20 | 22:30 | 1

Het toeslagsysteem is het probleem inderdaad. Je betaalt. krijgt korting. Krijgt een heffing op die korting. Krijgt een heffing op die korting op die heffing. Krijgt een... nou ja de tyfus dus.
En alleen maar omdat een vlaktax te makkelijk is en te weinig ambtenaren en consultants aan het werk houdt.

tipo | 22-08-20 | 22:48

Het toeslagensysteem is veel te complex. Dat geldt niet alleen voor de bevolking, maar ook de belastingdienst zelf. Het gaat zolang goed totdat de automatisering komt kijken. Ik denk dat de belastingdienst totaal geen raad weet om alles nog goed te krijgen. Ze zitten gewoon met de handen in het haar en willen hun onkunde verbloemen. En dan helemaal wanneer automatisering zich tussentijds wijzigt kun je je borst natmaken om alles goed te krijgen met de huidige flexwerkers zonder geschikte (voor)opleiding. Worden trouwens alle betrokkenen met toeslagen gecontroleerd of alleen de mensen die zich melden?

ET007 | 22-08-20 | 22:20 | 2

Er wordt ( al jaren) gewoon dik misbruik gemaakt van de kneus die overheid , doorgehaaide ICT-bedrijven. In het bedrijfsleven (althans, zo doe ik dat) spreek je af: "jij levert mij deze en deze oplossing. Zus en zo. In deze, deze en deze termijn. We evalueren per onderdeel of het naar wens is, en vervolgens betaal ik jou een van de -huppeldepup- tranches. B

Bij de overheid besteden ze voor een miljoen of 80 aan (wel via tenderned, om het transparant te laten lijken) en laten ze het vervolgens allemaal over zich heen komen. Als er na afloop niks gebeurd is, gaan ze hun evaluatie-script afdraaien. Meestal kan zo'n bedrijf er zelfs nog wat extra opdrachten uitslepen!

Scholletje | 22-08-20 | 22:34

@Scholletje | 22-08-20 | 22:34: Tendernet is een doekje voor het bloeden en schone schijn. Die deals worden voorgekookt en geheel transparant onder tafel afgehandeld.

Frau Merkel | 22-08-20 | 23:23

Mijn maagzuurremmers worden ook al niet vergoed. Waarom geven ze elke blanke Nederlander geen 100.000 euro ter finale kwijting?

bolletje kaas. | 22-08-20 | 22:17 | 4

Is dat inclusief of exclusief die 1.000 euro die we nog moeten krijgen van Rutte?

Ommezwaai | 22-08-20 | 22:24

@Ommezwaai | 22-08-20 | 22:24: die komt er nog bij. Maar moeten eerst wel nog wachten op het geld van Griekenland met rente. Komt alles goed. Heb vertrouwen in onze overheid. kuch

ET007 | 22-08-20 | 22:30

@ET007 | 22-08-20 | 22:22: Of ze vergoed worden ligt aan het type zorgverzekering dat iemand heeft en niet aan de duur van het gebruik.

Lupuslupus | 23-08-20 | 08:20
▼ 1 antwoord verborgen

Gewoon stoppen met die belachelijke toeslagen.

van Oeffelen | 22-08-20 | 22:14 | 1

De mensen zullen toch moeten leven dus dan komt het uit een ander potje; lood om oud ijzer. Natuurlijk zou het wel geregeld kunnen worden maar die wil ontbreekt. Vlaktaks, 1e belastingschijf 17% (zoals het jaren geleden was) en zo is er nog wel meer te bedenken om het toeslagencircus te verminderen.

Lupuslupus | 23-08-20 | 08:27

Belasting verlaging inkomsten en btw pls!
Geen 21% meer! Doe maar max 10% op alles.
Inkomstenbelasting 32% voor iedereen en alles net als in andere EU landen!

King Wasimoo | 22-08-20 | 22:13

En deze regering moet een Corona crisis oplossen.. Wat een grap.

BozePaarseMan | 22-08-20 | 22:12

Ik begrijp hieruit dat ik, als kinderloze, geen recht op toeslag of wat dan ook, heel veel belasting betaal om iemand anders 1k kindertoeslag per maand te geven.

thekolere | 22-08-20 | 22:05 | 6

@thekolere | 22-08-20 | 22:11: Jij verdient je eigen geld. Dan leer je de echte waarde. Is natuurlijk wel dat een kwalitatief hoge wasmachine wel langer mee gaat (tenminste vroeger stond Miele toch met voorsprong op nr1). Zie je die mensen al klungelen. Sommige misschien nog nooit eerder een wasmachine gezien in hun leven.

ET007 | 22-08-20 | 22:27

@ET007 | 22-08-20 | 22:27: dat klopt een wasmachine hebben ze waarschijnlijk nog nooit gezien. Wel apart dat zij met de duurste merkkleding lopen inc een iPhone. Goed hè die kindertoeslag.

thekolere | 22-08-20 | 22:36
▼ 3 antwoorden verborgen

Ah daar hebben we Feynman weer! Die weet achteraf alles prima te duiden. Goede analyses natuurlijk, maar kom eens met iets nieuws. Oud brood heb ik al genoeg in de trommel liggen.

Jankvogel | 22-08-20 | 21:53 | 2

Nou, dan moet ge brooddeeg eten futurist.

suscrofa | 22-08-20 | 22:00

Er zijn meer mensen dan jij op deze aardbol. Ik vind de teksten van Feynman goed te begrijpen voor iemand zoals ik die niet veel van dit soort dingen af weet. Hij zorgt altijd voor wat meer inzicht in de materie.

Quib | 22-08-20 | 22:01

Gelukkig ben ik een trouw lezer van de "Kroniek van een Faalfabriek", dat heeft gezorgd voor een redelijke laag eelt op de hersens. Het enige positieve is dat we deze puinhoop helemaal zélf veroorzaakt hebben en in stand houden. Geen Benelux, EU of VN die ons daarbij hoeft te helpen. Waar een klein land groot in kan zijn ...

Vesta | 22-08-20 | 21:47

Raar dat je niemand hoort over de toeslagen zelf wordt het niet eens de hoogste tijd een einde aan die miljarden verspilling te maken? Of komt dat ná maart ‘21 ?

Trumme | 22-08-20 | 21:44

Dat is geen photoshop ? Getver, dat wijf is inderdaad sprekend the queen of hearts !

suscrofa | 22-08-20 | 21:41 | 2

Eng is ze hè. Je vraagt je soms af waar ze de creeps en incompetentie vandaan weten te halen

Joostmochtnietsweten | 22-08-20 | 22:19

Het is ook gewoon een raar hoofdje... en een kop waarvan je van te voren al weet dat het niet uitmaakt wat je te zeggen hebt.

SterF... | 22-08-20 | 22:29

Het laat eens te meer zien dat een veel te grote groep afhankelijk is van allerlei toeslagen. Zodra de geautomatiseerde systemen door een of andere reden niet goed werken (bijvoorbeeld fraude algoritmen toepassen) valt het als een kaartenhuis in elkaar. Oplossingen: eerst dit rechtbreien en dan al die toeslagen afschaffen.

Tiscali-2 | 22-08-20 | 21:39

400 ambtenaren aangenomen en daarmee presteren om 40 casussen te behandelen. Gezien de incompetentie verdienen die ambtenaren hooguit 50K per jaar, dat kost dus 20 miljoen. Om een claim van 220 miljoen te behandelen. www.dumpert.nl/item/7926737_a77dd024

nieuwe_Deen | 22-08-20 | 21:37 | 1

De bankrekening van de staat is bodemloos,
voor zichzelf dat is.

vander F | 22-08-20 | 21:42

Wanneer beseft de NL bevolking nou eens dat er van de roverheid geen enkele oplossing te verwachten is? De roverheid is het probleem. Elke keer weer. Kunnen we nou eens met elkaar heel nuchter afspreken dat we ook zonder die roverheid gewoon handel met elkaar kunnen drijven? En samen geld verdienen? Geloof me, daar heb je echt geen roverheid voor nodig. De roverheid rooft. Zij rooft al jaren van u en u laat het gebeuren omdat we kennelijk in een "systeem" zitten waar we niet uit kunnen? Maar wie heeft dat systeem dan gebouwd? Die kan het dan toch ook ontmantelen? Het antwoord: U heeft dit systeem gebouwd en dus kunt U het ook ontmantelen.
Enfin, wees lief voor uw dierbaren ...

de Jager59 | 22-08-20 | 21:34 | 3

Precies, het is de hoogste tijd dit falende systeem af te breken tot de laatste steen en fundament.

MooseNL | 22-08-20 | 21:38

Maar hoezo roverheid die huishoudens toeslagen van 2k plus uitdeeld? Iedere maand.

Trumme | 22-08-20 | 21:47

@Trumme | 22-08-20 | 21:47:
Ze delen wel meer uit.. Marokko en Turkije bijvoorbeeld, die varen wel bij het Nederlandse uitkeringscircus.

Ommezwaai | 22-08-20 | 22:04

De Nederlandse overheid is over het algemeen redelijk competent en integer, maar als ze een fout maken... Gaswinning, toeslagen, maar ook de KNIL-miltairen, de clusterfuck in Srebrenica, geklooi met Joodse bezittingen in de oorlog, gedoe met klokkenluiders, en talloze gevallen van klein burgerleed in de gemeentes. Fouten toegeven is al moeilijk voor ze, en ze doen er soms alles aan om dat niet te hoeven doen. Maar fouten rechtzetten? Nooit.

Muxje | 22-08-20 | 21:31 | 2

Ze zijn gezegend met het Pikmeerarrest.
Zelf aangevuld met het piknogmeerarrest.

piloot47 | 22-08-20 | 21:34

Na 70 jaar mag de doofpot open, als de verantwoordelijke ministers en hun ambtenaren zijn overleden.

RdeFriesch | 22-08-20 | 21:51

Pieter Omtzigt vraagt om de hoed en de rand van de CDA-leider verkiezing en je ziet de tenen groeien in Hugoshenko's de-man-makende schoenen. Diezelfde lange tenen en dezelfde mombakkes van een 'Joker'-grijns zitten vastgebakken aan de belastingdienst. Doordat Pieter Omtzigt zijn dossiers wel goed doorneemt, moeten de ambtenaren opeens kwaliteitswerk leveren. Wat zullen ze hem hartgrondig verfoeien, omdat hij gewoon de controlerende taak vervult van parlementariër. Dat hebben ze in jaren nog nooit meegemaakt.

Eeuwig..Op..Vakantie | 22-08-20 | 21:28 | 2

Ik denk dat u gelijk heeft...

De Droit | 22-08-20 | 21:37

Nou ja, die verkiezing was een armoegetuigenis. Vraag me af of Loekasjenko niet gedacht heeft " Als de Jonge ermee doorkomt, kan ik het ook proberen".

jan huppeldepup | 22-08-20 | 21:37

Deze mevrouw lijkt op Dorothea Johanna Omber.

Portnoy | 22-08-20 | 21:17

Deze hele pleures kinderopvangtoeslag bende van ellende zou niet nodig zijn als ouders hun kinderen graag zelf groot zouden brengen. Alles wordt afgeschoven.

Leptob | 22-08-20 | 21:17 | 6

In de moderne maatschappij draait alles om productiviteit. Zo vroeg mogelijk gaan werken (dus beperkt stufi tenzij je het risico neemt schulden op je te nemen), zoveel mogelijk belastingen zodat echtparen allebei MOETEN gaan werken om aan het eind van het salaris toch nog een stukje maand over te houden en vervolgens zo lang mogelijk werken; de pensioenleeftijd steeds verder omhoog.

Ik denk dat de gemiddelde Nederlander niets liever zou willen dan werken, mevrouw thuis voor het huishouden en de kinderen en dan met 60 plus een beetje met pensioen.

Ik ben ervan overtuigd dat dat kan, mits we ons bevrijden van de strop waar collectief onze nek in steekt...

De Droit | 22-08-20 | 21:43

@De Droit | 22-08-20 | 21:43:
Eens. Alleen dat 'vroeg' gaan werken niet. Dat deed mijn generatie: wij starten op plm. 17e of 18e jaar met fulltime werken en zullen dat nu, zo hoorden wij een paar jaar geleden pas, tot 68 jaar moeten blijven doen.

De ouders van de huidige zestigers zijn ook vroeg gestart met werken, maar die hielden doorgaans al vroeg op, zo rond hun 57e jaar was nirt ongebruikelijk.

Jongeren van nu 'studeren' allemaal. Gaan een jaar reizen. Nemen een 'tussenjaar'. Allemaal onder het mom dat zij 'nog zo lang moeten werken'. Maar laat dat nu eens 70 jaar worden; 3 jaar langer dan de huidige zestiger.
Maar als je 10 jaar later start met fulltime werken, heeft die zestiger van nu toch nog steeds 7 jaren méér gewerkt dan zijn ouders of zijn kinderen?
D;at is de groep die de rekening betaalt. Zogenaamd omdat we met 'zoveel' zouden zijn. Klopt op zich dat er 60 jaar geleden veel kinderen werden geboren. Waarvan nu, op hun 60e jaar nog zo'n 75 % in leven zijn en in NL wonen. De rest is er allemaal veel later bij gekomen - en heeft dus niet 50 jaar gewerkt en bijgedragen.

Al die banen zijn ook helemaal niet nodig als 'we' die ongebreidelde import niet hadden gehad; maar nu moet het wel, anders kunnen 'we' het allemaal niet betalen.
Let ook eens op het aantal bejaarde inwoners dat NL in komt: kijk naar het aantal inwoners van 65 jaar oud in het jaar 2000 en vervolgens naar het aantal inwoners van dat zelfde geboortejaar in 2020 uit dat zelfde land. Dan zie je dat 'we' (Nederlanders) met veel minder zijn, want overledenen. Maar vele landen, met een overigens veel lagere levensverwachting dan de Nederlanders, sterven blijkbaar niet zodra zij voet op Nederlandse bodem hebben gezet: dan groeit zelfs de bevolking nog na 65 jaar.

En die politici maar tegen ons oreren dat 'we' steeds ouder worden... Néé dus, zij importeren op grote schaal ouderen en 'wij' moeten dat betalen en er voor inleveren!

Reken eens uit: 50 jaar lang werken en 17,9 % AOW premie NETTO moeten betalen + verplicht (!) pensioen premie betalen zodat men jou straks een 'rijke' oudere noemt en je -wederom- veel belasting betaalt.
Dus van die betaalde 50 jaar x 6.000,- AOW premie "krijg" je -mits nog in leven- een klein bedragje terug per jaar aan AOW, dat je vervolgens direct weer moet retourneren 'want' je hebt ook 50 jaar lang 20 % van je inkomen aan een pensioenfonds af moeten staan....
Hoe oud moet je in hemelsnaam wel niet worden voordat je zelfs maar de helft van de door jou betaalde AOW premie 'retour hebt ontvangen' d.m.v, het "krijgen" van AOW?
Dat 'krijgen' is slechts weggelegd voor degenen die nooit bijgedragen hebben. Op een enkele zieke of anderszins buiten eigen schuld nooit gewerkt hebbende, valt er voor Nederlanders niet zoveel te 'krijgen'; wij worden slechts 'geduld' omdat er nu eenmaal mensen moeten zijn die al het sinterklaasgeld bij elkaar zullen moeten werken.

Wering | 23-08-20 | 02:04

Leptob, Helemaal mee eens.

Jan70 | 23-08-20 | 10:17
▼ 3 antwoorden verborgen

Gaat toch mooi zo? Er wordt een probleem aangekaart wat er blijkbaar helemaal niet is. De overheid functioneert kennelijk prima onder het kartel met de VVD voorop. Dat de Nederlandse bevolking dat vindt, zal straks wel blijken bij de verkiezingsuitslag in maart.

Kopieerapparaat | 22-08-20 | 21:17

De opmerkingen van de ambtenaren in hun krantje zijn tekenend voor het denken van de overheid. Het gaat hier om een van de meest groteske vormen van opzettelijk onwettig handelen van de overheid en ze maken zich druk om de aantrekkelijkheid van het werken bij de overheid. Ik maak me eerder zorgen dat er nog mensen bij die corrupte bende willen werken. Al bijna een jaar wordt er wekelijks uit de doeken gedaan hoe de Belastingdienst en het UWV voor miljarden een IT chaos in de lucht houden. De ambtenaren durven vrolijk te beweren dat het niveau zo hoog is in Nederland en dat we dat vooral niet uit het zicht mogen verliezen. In elk ander land was dit al lang aangepakt, maar door wetgevingsconstructies als de Wet Mulder, bezwaren tegen besluiten in plaats van het oorspronkelijke plan en soortgelijk gekonkel wordt de burger enorm op achterstand gezet. En dan hebben we het nog maar niet over het Referendum, waar de Raad van State een buitengewoon onfrisse rol speelde. Het Pikmeerarrest is nog steeds van kracht. Pechtold komt nog steeds met zijn vervuilde grond uit Leiden weg. #HokZeOp

Frau Merkel | 22-08-20 | 21:12 | 3

Wat ze ook uitvreten, ze komen overal mee weg. Als je als individu nog kunt wegkomen met het belazeren van dik 17 miljoen mensen tegelijkertijd, zou ik niet weten waar ze over zouden kunnen struikelen. Er is de laatste jaren veel veranderd op het gebied van achterbakse streken sinds het aantreden van Rutte. Liegen en bedriegen is politiek normaal geworden, dat wat Rutte zelf eigenlijk ook wel toegeeft en het zelf ook normaal vindt. Ik zou echt niet meer weten wat daaraan nog te doen is. Het stemvee laat zich zo weer in de luren leggen met talloze valse beloften, en deze weer lachend breken is het nieuwe normaal geworden. Het interesseert me geen fluit meer. Ze doen maar. Ik ga wel stemmen, maar het maakt me weinig uit waarop of op wie. Zij bepalen met achterkamertjespolitiek wel wie het voor het zeggen krijgt, daar gaat de burger allang niet meer over. Het laatste beetje invloed is door Dood66 vermoord door het referendum te slachten. Al zouden FvD of PVV groot worden, wat dan nog? Ze worden simpelweg uitgesloten met een cordon sanitaire en de huidige kliek blijft doodleuk zitten op een plek waar ze democratisch gezien helemaal geen recht op hebben, maar braken er weer een onbegrijpelijke woordenbrij uit waarmee het zo weer goedgepraat wordt. Mocht men het niet geloven, jammer dan. Op de burger schijten is ook onderdeel van het nieuwe normaal geworden. Wat moet je ermee? Je kunt er gewoon niks mee.

Kopieerapparaat | 22-08-20 | 21:36

@MooseNL | 22-08-20 | 21:40: Klopt, en dat is ook logisch, er is ook veel veranderd in het denken van de bevolking en Rutte weet dat als geen ander. De hedendaagse Nederlandse burger is makkelijk te manipuleren en wat wijs te maken. Nog nooit was verkiezingspraat zo effectief. Blijkbaar neemt iedereen de woorden van Rutte zo weer voor waar aan, maar belangrijker nog is dat diezelfde burger het gedrag van de politici ook normaal gaat vinden. Zodra dat een beetje gelukt is, gaat men weer een stapje verder. Dat wordt vanzelf weer normaal "gemaakt" door politiek en de media. Zo glijden we steeds verder af en een kleinere groep burgers heeft het wel door, maar staat machteloos tegenover een meerderheid die het klaarblijkelijk niet ziet.

Kopieerapparaat | 22-08-20 | 21:52

Stop toch eens met die verrekte toeslagen circus. Belastingen omlaag en forse reductie van (toeslag) ambtenaren.

Southpark | 22-08-20 | 21:12 | 4

Probleem is dat dit hele circus bergen aan werkgelegenheid oplevert bij de overheid. Als ze dat afschaffen maken ze zichzelf overbodig. Hoe meer rondpompcircussen, hoe liever ze het hebben.

nieuwe_Deen | 22-08-20 | 21:41

@nieuwe_Deen | 22-08-20 | 21:41:
En wij staan er allemaal bij en kijken er naar. In ieder geval is zeker dat als iedereen CDA, D66 en de godvergeten VVD stemt, hierin helemaal niets verandert. Laten we eerst beginnen om een maximale termijn voor een zittende MP naar 8 jaar te halen. Zijn we in ieder geval verlost van die sloper, Rutte.

Ommezwaai | 22-08-20 | 22:00

@Ommezwaai | 22-08-20 | 22:00: Dit heeft weinig tot niks met Rutte of partijen te maken. Als er een nieuwe regering komt blijven alle ambtenaren zitten waar ze zitten. Probeer jij als kersverse minister maar eens iets te veranderen op zo'n ministerie. Succes.

nieuwe_Deen | 22-08-20 | 22:14
▼ 1 antwoord verborgen

Mijn kinderen zijn al enige tijd de deur uit. Heb ik nu recht op kindertoeslag met terugwerkende kracht ?
* aanvraagformulier downloaden gaat *

Baron Clappique | 22-08-20 | 21:08 | 13
▼ 10 antwoorden verborgen

Deze toeslagenaffaire gaat inderdaad net zo'n dossier worden als schade aan huizen door gaswinning, mensen zitten financieel aan de grond en zien in hun leven niet meer de schadevergoeding terug. Schandalig gewoon. En die 9000 dossiers die zoek zijn riekt naar corruptief handelen?

Jan, Leiden | 22-08-20 | 21:08 | 3

Het blijft toch raar om zo'n tokkie op TV te horen praten over meer dan een ton die ze tegoed zou hebben van de BD, terwijl ze met nog geen Lavo-3 opleiding (dat is nog lager dan de Mavo) het minimumloon niet waard kan zijn...

libertat | 22-08-20 | 21:24

@libertat | 22-08-20 | 21:24: Er zal best behoorlijk gefraudeerd zijn want dit komt - zo massaal - natuurlijk niet uit de lucht vallen. Wat wel treurig is; dat het allemaal zo lang moet duren voordat de zaken zijn rechtgezet.

Lupuslupus | 22-08-20 | 21:37

@libertat | 22-08-20 | 21:24: Een ton heb ik niet gehoord, maar mijn bierviltje zegt dat je als kleinverdiener al snel 1K per kind per maand ontvangt, dus als men van een paar jaar terugvordert gaat het om grote bedragen. Kinderopvang is gewoon idioot duur.

nieuwe_Deen | 22-08-20 | 21:48

Rollenspel: De Belastingdienst in een badkuip leggen met een Ockhams scheermes. Snijden maar.

gebruikesrnaam | 22-08-20 | 21:07

Er zijn nog te weinig gedupeerden die zelfmoord hebben gepleegd, dus geen echte prioriteit.

BrutusBosch | 22-08-20 | 21:06

Het probleem is drieledig, de ambtenaren en politici kunnen niet persoonlijk verantwoordelijk gehouden worden voor onacceptabel falen en het systeem is daarnaast zo onnodig ingewikkeld en arbitrair dat een absurd grote organisatie onderhouden moet worden en het systeem is inherent onrechtvaardig,

smdyasc | 22-08-20 | 21:05 | 2

Als we gewoon de ouderwetse INKOMENSONAFHANKELIJKE belastingvrije voet weer terug invoeren (met als idee: het eerste stuk van je inkomen heb je nodig om van te leven, en mag dus niet belast worden), dan kan het hele toeslagencircus meteen afgeschaft....

libertat | 22-08-20 | 21:22

@libertat | 22-08-20 | 21:22:
Dit dus!
Die belastingvrije voet is destijds vervangen door de algemene heffingskortingen, met als saillant verschil dat die dus inkomensafhankelijk is en terugloopt naar nul. Want oh dat nivelleren is zo'n feestje, en we moeten natuurlijk ook alle klaplopers te vreten blijven geven.

EefjeWentelteefje | 23-08-20 | 08:22

Allochtone ouders of niet: dit zet de -meerkoppige- draak die bureaucratie heet weer even in de schijnwerpers. Als (kleine) ondernemer heb ik geleerd: woede inslikken, meepraten, stroop smeren, en ze de richting op dirigeren die je wilt. Voor rede zijn de meesten niet vatbaar, van machtsmisbruik zijn ze niet vies. Begin maar eens een rechtszaak: 'zij' hebben oneindige middelen, trekken om 17:00 de deur achter zich dicht, en gaan (gewoon, omdat ze babyboomers zijn met een arrogantie die reikt tot Mars) in beroep tot aan het Europese hof. Jij, kunt je zorgen maken over je huis en algehele bestaan.

Scholletje | 22-08-20 | 21:05 | 1

Precies. En dan vergeet je nog even dat als je zaak dan voorkomt, zo'n bestuursrechter gewoon een (bijna) gepensioneerde ambtenaar/oud-collega te zijn (want die kennen de materie zo goed).
Die rechter heeft dus z'n hele leven in de ambtenarij "tegen" burgers gevochten, en moet daar nu onpartijdig tegenaan kijken...
Heb al eens meegemaakt dat zo'n bestuursrechter op mijn vraag "Kunt u mij het wetsartikel noemen waarop u dit baseert?" met het schaamrood op de kaken begint te stamelen over "precedenten, eerdere uitspraken". Prima, doet u mij het ECLI nummer dan maar? Mompel, mompel, stuur ik u beslist op mijnheer! Ik wacht er nog op. Eikel had gewoon jarenlang zijn eigen regeltjes gehanteerd.

libertat | 22-08-20 | 21:20

De Groningse gasbel. De geschatte hoeveelheid winbaar gas is sinds 1963 (1 meter bodemzakking) verdubbeld. U mag de schattingen voor bodemdaling aanpassen. Of het gebied wordt groter of de zakking wordt meer.
En ondertussen weten we (maar ontkennen) dat de zeespiegel ieder jaar sneller stijgt. De Duitsers maken zich al zorgen over de Rijn, vooral de combinatie hoogwater en verval tot zee.

BraadWorstLul | 22-08-20 | 21:05

Pieter Omtzigt de held die van de week aangevallen werd door tokkies.
We kunnen nog verder zinken.

Trumme | 22-08-20 | 21:04 | 5

@piloot47 | 22-08-20 | 21:27: verbaal aanvallen is ook aanvallen. Bovendien probeerde Pieter nog de dialoog aan te gaan maar daar waren ze te doorgesnoven voor.

Trumme | 22-08-20 | 21:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik heb een tip om de belastingdiens terug te plagen.
Geeft Huur/hypotheek/energie/internetkosten op als onkosten voor het thuiswerken.
Wordt lastig voor ze want mensen moeten op aanwijzen van de staat thuiswerken. (En goed voor U natuurlijk!)

Einde van de Domheid | 22-08-20 | 21:03 | 4

Is allemaal strak geregeld, als loonslaaf ben je kansloos, als ondernemer alleen onder strikte regels. Uw tip is het begin van de domheid.

libertat | 22-08-20 | 21:16

@libertat | 22-08-20 | 21:16: Kijk maar eens aan welke eisen je werkruimte moet voldoen om als aftrekpost te dienen. En dan moet je ook nog eerst zzp-er zijn.
Maar wellicht komt daar verandering in met de nieuwe coronawet? (not)

piloot47 | 22-08-20 | 21:31

Ha ha, mijn vader was nog dapper in verzet, elk jaar tientallen kantjes aftrekposten opvoeren die hij netjes met de typemachine ordende. Dat soort praktijken is al lang geleden vakkundig de nek omgedraaid. Betalen zult u, geen uitzonderingen want dat kost de overheid te veel moeite.

nieuwe_Deen | 22-08-20 | 21:55
▼ 1 antwoord verborgen

Stem nou een op partijen die hier wat aan doen!
Wat? Zijn die er niet?
T lijkt Rusland wel. Daar is de overheid ook volstrekt onbetrouwbaar.

Schadenfreude | 22-08-20 | 21:03

Strange feeling of dejavu.

suscrofa | 22-08-20 | 21:02

Met de billen bloot. Een uitdrukking die ten aanzien van onze liberale? politieke elite evengoed geschrapt zou mogen worden uit de Dikke van Dale. Dat was eens. Draaikonten, een zelfstandig naamwoord. Dat kan blijven. Viraal inmiddels.

suscrofa | 22-08-20 | 21:02 | 6

@Frau Merkel | 22-08-20 | 21:17:
Dank hiervoor. Uitgebreide dieptejournalistiek naar het exorbitant grote nationale rampenfonds. Zet me wel aan het twijfelen.. ik mis het stuk met "Mag ik effe interrumpeereh ?!" Volgens mij heb ik meer vinyl colletoritems van de grote twee liggen op zolder.. noopt tot een spoedige ontdekkingstocht.

suscrofa | 22-08-20 | 21:46
▼ 3 antwoorden verborgen

Toeslagenaffaireafwikkelingsaffaire +_- zonder gekheid we kunnen dat geld goed gebruiken, niet te gul!

stipjes | 22-08-20 | 21:02

Ik reageerde exact hetzelfde hieronder.

Quib | 22-08-20 | 21:10

@Quib | 22-08-20 | 21:10: Sorry, niet gezien. Was net in mijn 2 minuten bewerktijd.

jan huppeldepup | 22-08-20 | 21:32

@jan huppeldepup | 22-08-20 | 21:32: Ja, hier ook. Maar er zijn er meer die dit vinden.

Quib | 22-08-20 | 21:57

Wat een treurigheid is dit dossier nog steeds. Eén en ander lijkt mij een hele goede reden om te stoppen met toeslagen en de dingen op een wat eenvoudiger manier betaalbaar te maken.

Quib | 22-08-20 | 21:01 | 2

Ja maar dan kan er niet meer gefraudeerd worden, dat willen we toch niet?

jan huppeldepup | 22-08-20 | 21:08

@jan huppeldepup | 22-08-20 | 21:08: Alle toeslagen afschaffen en een nieuwe belastingwet bedenken waarin 1 deel niet belast mag worden. Hadden ze al jaren geleden kunnen doen.

Lupuslupus | 22-08-20 | 21:44

Wat doet onze “overheid”eigenlijk wel goed ?

oldskoolhollander | 22-08-20 | 21:01 | 3

Nivelleren.

libertat | 22-08-20 | 21:15

CJIB doet het nog steeds uitstekend.

EEnzame SchizofrEEN | 22-08-20 | 21:38

Bukken voor Europa
Grenzen opengooien
Terugkeerbeleid nooit invoeren
Belasting verhogen
Parkeerbeleid aanscherpen
Collegegeld verhogen
Kartelbaantjes rouleren
NPO in stand houden
...
Om maar wat te noemen

de Voorzittert | 22-08-20 | 22:53

Je moet met die hele Belastingdienst gewoon opnieuw beginnen; dat weten ze inmiddels zelf toch ook wel. En dan zonder Capgemini, IBM en Deloitte.

de Voorzittert | 22-08-20 | 21:00 | 1

Heb veel adviezen gezien van Cap, werd veel voor betaald, maar stonden vol feitelijke onzin. Adviezen zijn vervolgens ook in de trend van “geef veel geld uit aan onze vrienden en doe nog meer aanvullend onderzoek.”

Astroturfer | 23-08-20 | 08:08

Dit wordt een bijzonder dossier zo, met een miljoen zzp’ers in dit land.

de Voorzittert | 22-08-20 | 20:59

Ik kom er over een paar maanden hopelijk op terug wat ik hierover denk.
Ik moet hier wel accuraat over kunnen reaguren en dat kost tijd, net als bij de belastingdienst.

steekmug | 22-08-20 | 20:58 | 1

Ik stel voor dat gezien de covid omstandigheden en thuiswerken wij u over drie maanden een brief zullen sturen wat betreft de voortgang,
De vriendelijke covid,
De belastingdienst.

Flightless bird | 22-08-20 | 21:17

Geenstijl inderdaad
Honderden ernstig gedupeerden van de toeslagenaffaire bij de Belastingdienst krijgen voorlopig nog geen compensatie of een tegemoetkoming. RTL Nieuws en Trouw berichten dat op basis van interne stukken bij de fiscus.

De 400 tot 500 gedupeerde ouders worden gezien als 'schrijnende gevallen', omdat ze grote financiële problemen hebben. Dat ze nog niet zijn geholpen, zou komen door een tekort aan mensen bij de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen. Die is opgericht om gedupeerde ouders te compenseren.

Ook is bij de ambtelijke en politieke top nog geen besluit genomen over hoe mensen ruimhartig kunnen worden gecompenseerd. Volgens bronnen van Trouw en RTL Nieuws gebeurt dat niet uit angst voor precedentwerking.
nos.nl/artikel/2344756-honderden-schr...

RickRD | 22-08-20 | 20:57

Gelukkig maar dat de betalingen van uitkeringen richting Turkije, Marokko en andere islamitische gezelligheid geen gevaar lopen! Anders was het hek echt van de dam geweest en had bijkans de guillotine al mooi opgepoetst op het binnenhof gestaan.

TijdelijkOptimist | 22-08-20 | 20:56

Als ik mevrouw VanHuffelen zie dan denk ik altijd van die heeft het buskruit niet uitgevonden. Maar, ze stond wel met de bek vooraan toen het ontplofte.

VanBukkem | 22-08-20 | 20:55 | 6

@jan huppeldepup | 22-08-20 | 21:33: ik moest lachen.

Astroturfer | 23-08-20 | 08:04

Met haar mooie plasketting om.
Ik begrijp niet waarom ze deze vrouw zich als een downy laten opmaken. Ze is beschilderd als een kleuter die met de make-up heeft gespeeld maar vertegenwoordigt wel onze regering. Ik vind het geen gezicht en zulke lui kan ik niet serieus nemen. Met zo'n uiterlijk twijfel ik sterk aan de verstandelijke vermogens van zo iemand. En daarom denk ik dat ze bewust deze griezel naar voren schuiven, met zo'n downy worden mensen al gauw wat vergevingsgezinder.

Busverhuur | 23-08-20 | 09:22
▼ 3 antwoorden verborgen

Over fraude gesproken, wist je dat je ook je moeder of je buuf kan laten oppassen op je kinderen, haar betaalt via een 'gastouderbureau' en vervolgens dat geld gewoon terug kan krijgen in een envelopje (of belastingvrije schenking)?

Cijfervoorbeeldje: stel je een Antilliaanse moeder voor, woont alleen en verdient 20.000 per jaar (1.400 euro netto per maand) bij de Starbucks of Hema of zo. Ze heeft twee kinderen onder de 4. Ze heeft recht op 195 uur per maand aan gastoudertoeslag per kind bij vier dagen per week werken. De toeslag die ze kan krijgen bij een uurtarief van 7 euro is in totaal 2.347 euro (86% van het totaalbedrag). Per maand. De truc is om je huis goed te laten keuren als woning waar je kinderen mag opvangen (kleine investering). Hiernaast mag je je moeder of buuf niet direct betalen, maar moet dit gaan via een bureau. De kosten van dit bureau mag je optellen bij het uurtarief. Zo maak je van één salaris bij de Lidl, bijna gratis twee salarissen. Het is letterlijk gratis geld.

JohnLocke | 22-08-20 | 20:50 | 15

@EEnzame SchizofrEEN | 22-08-20 | 21:48: exact zoals je het schrijft, daarom ligt dit iets genuanceerder dan Omtzigt hoopt te brengen, in veel zaken was het gewoon fraude met of zonder medeweten van de toeslagouder, u en ik zouden in soortgelijke situaties wel gewoon aansprakelijk worden gesteld voor de onterecht uitgekeerde toeslagen

JohnLocke | 22-08-20 | 22:16

Dit willen demense (hoi Geenstijl reaguurders) helemaal niet horen. Die willen horen dat de Belastingdienst "willens en wetens" totaal onschuldige lieve arme mensjes kapotmaakt. Die willen horen dat de belastingdienst etnisch profileert, nota bene op exotische achternaam. Die willen horen dat het een corrupte poel van verderf is daarzo. Schande en opgerot. Diepe, afgrondelijke haat. Dat is toch wel de walm die opstijgt vanuit de panelen over dit onderwerp. Aan duiding van dit raadselachtige en ook wel verontrustende fenomeen waag ik me verder niet.

Wiebenick | 22-08-20 | 22:18

@BenZen | 22-08-20 | 21:03: Waarom blijft die moeder niet zelf op de kinderen passen? Is goedkoper voor de overheid en de moeder zelf uiteindelijk. En als ze haar man een beetje pleziert had, dan had ze er nog een kostwinner bijgehad. Eigen schuld dus.

tipo | 22-08-20 | 23:04
▼ 12 antwoorden verborgen

Off with his head!

Jean Cul | 22-08-20 | 20:49

Als ik die van huffelen zie loopt ze niet alleen op de hete kolen maar zit ze er zo nu en dan ook even op.

likdoorn | 22-08-20 | 20:47

Die eerste foto, OK het is geen NSFW, maar weerzinwekkend is ie wel.

skoftig | 22-08-20 | 20:46 | 1

Kandidaat voor de onderste regels in de Vrijmibo.

Frau Merkel | 22-08-20 | 20:57

Dit moet onze overheid voorstellen?
Circus Nooitgedacht.

ZZP-er | 22-08-20 | 20:41 | 1

Opvangplek voor mensen die in het bedrijfsleven niet mee kunnen komen. Mensen met een plekje, zeg maar.
Het ging fout toen we de overheid ook daadwerkelijk macht en geld gingen geven. Toen gingen ze in zichzelf geloven. Leuk voor hen, jammer voor ons...

libertat | 22-08-20 | 21:09

Nou ja, eigenlijk van begin tot eind eens met Feynman.

Dikke_Tammo | 22-08-20 | 20:41
-weggejorist-
Busverhuur | 22-08-20 | 20:40 | 3

Fundamenteel probleem is dat er misbruik gemaakt kan worden met toeslagen. Wat ook en masse gebeurt bij kinderopvangtoeslagen en zorgtoeslagen. Relatief veel vaker bij allochtonen (door kwade wil of dat ze zich mee laten slepen met gekke tussenbureautjes die dingen 'verkeerd' invullen). Dat zijn feiten en daarom zat de fiscus er eerst zo bovenop. Wat zou helpen is dat huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag, etc. dan wel afgeschaft worden (en gecompenseerd in de tarieven inkomstenbelasting) dan wel direct worden gestort op de rekening van een erkende zorginstelling, kinderopvang, etc. Dit leent zich te veel voor fraude.

JohnLocke | 22-08-20 | 20:39 | 5

Het direct doorstorten is veel te link. De ouder is verantwoordelijk maar ziet de rekening niet en controleert het niet. Dan alle problemen bij verhuizing, gewijzigd rekeningnummer, tussenpersonen, etc.

Frau Merkel | 22-08-20 | 21:00

Wat zou helpen is dat huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag, etc. dan wel afgeschaft worden (en gecompenseerd in de tarieven inkomstenbelasting) dan wel direct worden gestort op de rekening van een erkende zorginstelling, kinderopvang, etc. Dit leent zich te veel voor fraude.
JohnLocke | 22-08-20 | 20:39 | 3 |

Deels mee eens, maar geloof nou niet dat die erkende zorginstelling niet zou frauderen. Die zijn ook niet vies van gratis geld.

Andersdenkend | 22-08-20 | 22:38

@Andersdenkend | 22-08-20 | 22:38: eens, maar het is makkelijker om 5.000 instellingen te monitoren dan 5.000 instellingen plus anderhalf miljoen particulieren waar je niet per se direct van weet hoe de geldstromen exact lopen.

JohnLocke | 23-08-20 | 00:07
▼ 2 antwoorden verborgen

'Witheet', moet dat niet 'blankheet' zijn?

Mr_Natural | 22-08-20 | 20:38 | 2

Mag allebei, zorgt u bij het zondagochtend-topic voor de koffie ? Dan neem ik de blanke suiker mee.

netniet | 22-08-20 | 21:00

Misschien " niet zwart heet"?

jan huppeldepup | 22-08-20 | 21:11

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken