Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Volkskrant woest om Gerard Cox-interview

Want Volkskrant-abonnee Cox zei toch echt 'neger', in 1974

Gerard Cox is een racist. Dat hebben ze bij de Volkskrant ooit bepaald. Probleem is alleen: Gerard Cox is een Volkskrant-lezer én abonnee. Iedere ochtend zit Gerard Cox met zijn (volgens de Volkskrant) bruinboreale vingers de fatsoenlijke Volkskrantkrantpagina's om te slaan, en siddert het op de Bontiusplaats.

Dat zit zo. In 2015 probeerde de Volkskrant van abonnee Gerard Cox af te komen middels de beruchte Fatima Dakmar Affaire (zie: vijfde link). De Volkskrant verzon een ingezonden briefschrijfster en die verzon een brief waarin Gerard Cox een racist werd genoemd. Ieder fatsoenlijk mens had een handgranaat aan het Volkskrant-gebouw bevestigd. Maar niet Gerard Cox. Die bleef trouw abonnee van de krant die hem de grond in trapte. Sindsdien loopt de Volkskrant de deur plat bij d'oude Cox in de hoop dat hij dusdanig over de schreef gaat, dat die witmang aan de hoogste boom kan worden opgeborgen.

Afgelopen weekend mocht Cox weer eens leeglopen in het Volkskrant Magazine. Het leidde tot veel positieve bijval op de sociaal media en natuurlijk deze Volkskrant-column van een narrige JP Geelen, die nog maar eens aanhaalt dat Gerard Cox in 1974 het woord "neger" heeft gezegd. En dan ben je voor eens en voor altijd een racist. Of zoals Geelen het dijenkletsend omschrijft: een rasartiest

Nu we het toch over negers hebben. De onderzoeksredactie van GeenStijl speurde onderstaand fragment op uit het internetriool. VARA-televisie uit het jaar 1999. De latere Volkskrant-columnist Martin Bril aan tafel bij Hanneke Groenteman (die nog nooit een neger heeft gezien) in een programma dat De Plantage heet. BADUM TISH. En zo is dit verhaaltje weer prachtig rond. Want wat je zegt, ben je zelf.

HEBBON

Reaguursels

Inloggen

Gerard Cox rocks.

bft | 04-11-19 | 20:47

'Links' is aan het zwart wegwerken.
Ze hebben een hekel aan zwart.
En ze willen Zwarte Piet schoppen.

Cool Pete | 04-11-19 | 20:39

In Spanje heet/is kleur zwart gewoon "Negro" Dus goed dat alle negro hier wonen en niet daar. Je moet er niet aan denken je dat dagelijks te horen krijgt.

TilburgDeGekste | 04-11-19 | 20:13 | 2

Preto is daar pas echt fout...

batvoca2 | 04-11-19 | 22:09

Heb ik iets gemist? Is een neger geen neger meer tegenwoordig?

Fapfap | 04-11-19 | 19:04 | 1

Daar zullen ze zelf ook niet zo blij mee zijn dan

Fapfap | 04-11-19 | 19:05

Tegenwoordig is gelul heel gewoon.

Knufter | 04-11-19 | 18:41

Volkskrant is goed, Gerard Cox is goed, van Jole is goed, het is allemaal de schuld van Geen Stijl

nokkenaskettingklem | 04-11-19 | 18:17

Cox heeft gewoon gelijk. Het enige dat de andere partij dan nog rest / kan bedenken is de racismekaart.
Da's gemakkelijker dan eens goed nadenken over wat gezegd is en toegeven dat je ongelijk hebt.

ArieR68 | 04-11-19 | 18:11 | 2

Ze trappen nog harder. Ze maken van hem een racist die, omdat-ie zo dom is, zelf niet beseft dat-ie racist is. Dat is karaktermoord pur sang, zeker nadat ze hem in dezelfde krant met graagte hebben uitgenodigd om leeg te lopen.

Schoorsteenveger | 04-11-19 | 19:01

Wij trappen er niet in ... die racismekaart ... acceptatie is ook discriminatie!

Voight-Kampff | 04-11-19 | 19:22

Ik stond net in de lift op kantoor. Ik telde de collega's en er waren 2 witten op zeker 8 zwarten. Ik realiseerde mij dat de afdeling van zeker 40 man nog maar 5 of 6 zes witten telt. De rest zijn negers, hindoes en mocros en fat is dus een overheidsdienst!

Nederlander65 | 04-11-19 | 17:31 | 4

Witten?

Fapfap | 04-11-19 | 19:05

Papier is wit.

helodia | 04-11-19 | 19:20

Twee albino's dat is wel heel bijzonder.

Grachus | 04-11-19 | 20:10
▼ 1 antwoord verborgen

"Een grap (of boek) kan wel degelijk racistisch zijn (of zo worden ervaren) zonder dat de maker het zo bedoelde."
Dit is de gesel van SJW. Als je dit voor waarheid houdt, dan kan letterlijk alles racistisch zijn, en wordt om het even wat racistisch zodra het als zodanig wordt benoemd. Want dat is wat de schrijver impliciet bedoelt: "zodra wij iets als racistisch bestempelen, dan is het racistisch".
Gerard Cox wordt in de column voor ouwe lul uitgemaakt, voor iemand die niet kan snappen dat iets wat destijds wellicht niet als racistisch werd ervaren nu wél racistisch is, racistisch geworden is omdat het nu als racistisch benoemd wordt. En wie dat niet wil snappen, wie, om met die KOZP-trut te spreken, zijn mening niet bijstelt na een emanciperend gesprek, wordt daarmee zelf óók racistisch, en wie dat niet kán snappen is gewoon een domme lul die gewoon te weinig hersencellen heeft om te snappen dat de wereld verandert.
Dat is wat Cox hier wordt aangewreven. Men wil hem geen racist noemen, maar moet daartoe dan wel de conclusie trekken dat hij uit pure domheid de dingen niet wil zien zoals de deugdzamen dat voorschrijven.
Ik weet niet wat hier het ergste verwijt is.

Schoorsteenveger | 04-11-19 | 17:24 | 3

SJW-erts hebben niet geleerd om te doseren, maar scheppen als dikke yanks in een all you can eatrestaurant het bord zo vol dat het over de rand hangt, er is blijkbaar haast bij, en dat is ook terecht: de uiterste houdbaarheidsdatum van multicul is rap aan het naderen want iedereen heeft zijn buik er van vol. Diversiteitsdenken is intolerant denken, en leidt tot kaalslag, wantrouwen, en verdeeldheid. Een clubje SJWerts op een platte kar, op weg naar een vlot op een Noordzeestrand, en een bonte meute van blank en zwart die de sfeerverpesters vrolijk uitgeleide doet, hou dat beeld vast.

De Briemusketier | 04-11-19 | 17:37

@De Briemusketier | 04-11-19 | 17:37:
Jij kunt beeldend vertellen. Er schuilt in jou een Huizinga (die van Herfsttij der Middeleeuwen).

Schoorsteenveger | 04-11-19 | 18:57

Al met al, en na zorgvuldige overweging ende beraad kunnen we concluderen dat het exploiteren van huidskleur een zonnige toekomst tegemoet gaat, wat we daar ook van mogen vinden, en dat mag ook weleens een keer gezegd worden dacht ik zo.

De Briemusketier | 04-11-19 | 17:22

Toen Bril al bijna dood was, sprak hij in DWDD zijn vrees uit dat zijn dochters 'met een grote neger' zouden thuiskomen. Mathijs lachte besmuikt mee. 'Weet zo'n terminale nog wat ie allemaal uitkraamt', zag je hem denken.

gestoptmetroken | 04-11-19 | 17:06

En de scheet van die neger, dat kan echt niet! Sjtiksjtofuitsjtoot!!!

Carryon | 04-11-19 | 16:54

En in de plantage zit aan de rechterkant weer die uitvreter van een Fransisco van Jole met z'n piekhaar. Toch een wonder dat zo'n talentloos hoop stront zo lang met z'n bakkes (en/of stem) op tv en radio mag verschijnen. Heb hem overigens met veel plezier ooit DWDD zien presenteren. Wat een afgang was dat, heerlijk!

Meneert | 04-11-19 | 16:50 | 1

Jole weet van veel linkse mensen in de Hilversumse wereld teveel. Dat is zijn wisselgeld.

SchweinchenDick | 04-11-19 | 17:16

Maar dat zijn altijd de leukste grappen ?

piet7003 | 04-11-19 | 16:45

Martin Bril (rust zacht); aanbevolen verhaal "Annie" (weet helaas niet meer uit welke bundel).

Trouwens, alle observaties van hem zijn de moeite van het lezen waard. Allemaal. Geen één uitgezonderd.

Voight-Kampff | 04-11-19 | 16:42

De Volkskrant weet heel goed wat er gebeurt als ze Gerard Cox gaan interviewen. Doelbewust Cox weer opmerkingen laten maken die niet politiek correct zijn. En dan gaat de Volkskrant genieten van de verontwaardiging en zeggen: "Wij hebben alleen maar weergegeven wat Cox zei hoor". Vervolgens gaan de columnisten van de Volkskrant er even overheen met hun meninkje en "ophef" en publiciteit zijn dus weer gegarandeerd.

Karpov | 04-11-19 | 16:09 | 1

De Volkskrant, was dat niet die krant met een exclusief blanke redactie, of was dat Trouw?

De Briemusketier | 04-11-19 | 17:41

Wat doet dit domme ge*** mij verlangen naar argeloze grappen, vrolijke liedjes en onbezorgde conversatie waarbij men niet elke 3 seconden over zijn schouder hoeft te kijken of niet een agent van de PC-stasi aantekeningen staat te maken.
Modieusheid is op zichzelf al erg, maar niets is vreselijker en dodelijker dan politiek correcte modegevoeligheid.
Ik heb het al vaak gehoord en doorverteld: links voelt zich het beste thuis in een concentratiekamp met rangen, standen, en veel aanbrengers om de wind eronder te houden.

JvanDeventer | 04-11-19 | 15:47 | 2

"Geoudehoer is niet erg zolang er Gods Zegen op rust". Gerard Reve.

De Briemusketier | 04-11-19 | 17:25

@De Briemusketier | 04-11-19 | 17:25:
Deed mij berustend glimlachen.

JvanDeventer | 04-11-19 | 21:16

Was waarschijnlijk een nicotine pleister, niks mis mee, toch?
Of mag je neger ook al niet meer zeggen?

Rest In Privacy | 04-11-19 | 15:31 | 1

Je zit echt op 't randje met die bruine nicotinepleister.

Breinbrouwsels | 04-11-19 | 15:52

"... of zo worden ervaren" :P Je kunt alles wel op alle mogelijke manieren "ervaren" natuurlijk :P

RichardBandler | 04-11-19 | 15:28

Die grote neger van Pulp Fiction. Die had een pleister.

Woelige Wimpie | 04-11-19 | 15:13 | 2

En de code van zijn koffertje was 666.

Lafayette | 04-11-19 | 15:17

Dat ene meisje dat ik bij het zoeken naar kipfilet wijdkeels op de Pornhub tegenkwam had ook wel een pleister kunnen gebruiken, een joekel...

Breinbrouwsels | 04-11-19 | 15:54

Ik vind het fragment van Bril en Groenteman een beetje ongemakkelijk, want ze blijven die zin, "een neger met een pleister" maar herhalen, ik denk wel 7 of 8 keer. Op een manier dat je op een gegeven moment denkt: Ja, nu weten we het wel. En Groenteman was nota bene een boegbeeld van links, wie herinnert zich nog de verslaggeving van haar bij Radio Stad in A'dam, tijdens de kroning van Beatrix in 1980 (geen woning, geen kroning) ? Zeg gewoon: Een Afro. Doen ze in de VS ook, daar hebben ze het over Afro-Americans (oorspronkelijk afkomstig uit Afrika), net zoals je Latin-Americans hebt (uit Zuid-Amerika) en Native-Americans (voormalige indianen).

Motleycrew | 04-11-19 | 15:06

Glanzend zwart. Vervang 'eg' in neger in 'ikk' en je hebt het echte racistische woord. Met neger is niets mis.

een maffiabaas | 04-11-19 | 15:01

Alle mensen behalve de subsidie-elite denkt nog steeds niet in termen van diversiteitswaanzin, genderfluiditeit en slavernij door witte boze mannen. De Volkskrant kan denken dat de tijd veranderd is, maar ze zijn alleen zelf zuurder geworden.

Rest In Privacy | 04-11-19 | 14:27

Welk woord je ook kiest om “neger” te vervangen, vroeg of laat krijgt het dezelfde negatieve connotatie. En dat ligt niet aan mij. Ik blijf dus gewoon bij neger, met excuses aan de ongeneeslijk gekwetsten.

Zeddegeizot | 04-11-19 | 14:18 | 2

Als 'witte' mag, mag 'zwarte' ook.

Willibald von Klúúúk | 04-11-19 | 15:54

Ahhh.... de zegeningen van de multiculturele samenleving ten voeten uit.
-
In dertig jaar tijd een natiestaat, een land, een cultuur, wat microculturen en hele steden naar de ratsmodee geholpen door een paar mensen die hier niet geboren zijn en zich niet aanpassen, een paar mensen die hier wel geboren zijn maar die de eerste groep als ouder hebben, een paar beroepsnegerts, een paar beroepsturken en een paar baardmansen - maar bovenal door een stel ruggengraatloze pluchevreterts en beroepsleugenaars ('journalisten')
-
Je mag er niets van zeggen. Je mag er niets van vinden. Wie een onwelgevallige mening heeft, is áf, doet niet meer mee en is een verachtelijke mastodont. En wie een afwijkende mening hardop ventileert, moet dood.
-
En dat gaat nu nog nét niet daadwerkelijk met een bijl. Maar dat zal niet lang meer duren.

bisbisbis | 04-11-19 | 14:09 | 1

Die paar mensen die hier niet geboren zijn, zijn niet uit de lucht komen vallen maar zijn hier naar binnen gehaald; door het partijkartel. Dat u het even weet.We noemen dit ook wel demografische oorlogsvoering.

Hierbij dient vermeld te worden dat de overheid in de macroeconomische factor demografie is getreden. M.a.w. de overheid is in de markt getreden die zij behoort te reguleren. Een onovertroffen identiteitscrisis waarvoor ze niet aansprakelijk wordt gesteld door het parlement.

Kortom, de ambtenaren leiden dit land en de volksvertegenwoordigers zitten erbij en kijken ernaar.

FREEDOM.

Voight-Kampff | 04-11-19 | 14:35

Naar aanleiding van het interview heb ik de 'coming of age' film 'Het Debuut' nog een keer op YouTube bekeken: man van 41, Cox, krijgt relatie met meisje van 14, Marina de Graaf (16 tijdens de opnamen). Veel nostalgische beelden van Nederland in de jaren '70. Jammer dat het geluid zo slecht was. In het hedendaagse narratief zou het meisje in deze film alleen gezien kunnen worden als slachtoffer van de 'male dominated patriarchy'.

ED-209 | 04-11-19 | 13:55

Die eindgrap over de neger uit Mozambique had ik in de '90s al op een verzamel-CD en begreep toen al niet wat er grappig aan was. Hetzelfde geldt overigens voor 'meneer Loof... hutjes', "wat ruist er door het struikgewas" van Toon Hermans. Je had er TOEN bij moeten zijn waarschijnlijk. En niks om je achteraf nog druk over te maken. Overigens zijn er nu óók nog grappenmakers die grappen maken over culturele stereotypen. Onmiddellijk van het podium trekken deze mensen, want ik voel mij plaatsvervangend gekwetst voor iedereen die zich hierdoor gekwetst zou kunnen voelen.

Joris Draaksteker | 04-11-19 | 13:55

In navolging van het "democratische muziekje" van reaguurder De Briemusketier hierbij het 'soevereine muziekje' youtu.be/Z5X664azRJU

Degene die niet gesteld is op politiek kan genieten van het weergaloze en onovertroffen optreden van Dolf Brouwers.

Genieten: 'Eens zal de Betuwe in bloei weer staan'.

Voight-Kampff | 04-11-19 | 13:44

Nice!!!!!!
Dus racistisch zijn d.m.v. grappen moet kunnen, door mensen te discrimineren moet kunnen, mensen buiten sluiten moet kunnen, uit de hoogte doen met misplaatste superioriteit (Iedereen weet dat enkel Turken superieur zijn t.o.v. andere volkeren) kan ook. Maar dan... ook nog de privélege opeisen dat men je niet racistisch of discriminatoir mag vinden. Wat een luxe positie. Je mag discrimineren en mensen die je terecht wijzen sporen dan zogenaamd niet. Nee de mensen hier zijn niet gek. Ze zijn een vliegtuig! :))))

Kaan78 | 04-11-19 | 13:42 | 13

@Kaan78 | 04-11-19 | 14:08: VVMU betekent dat je alles moet kunnen zeggen. Of is dat een te moeilijk concept?

SicSeb | 04-11-19 | 15:34

Alle reacties zijn in de trant van "End of Argument". Pas wel bij het intelligentieniveau.

Kaan78 | 04-11-19 | 16:44

Ik denk dat voorgaande schrijvers met smart zitten te wachten tot je iets zinnigs zegt.

donkieshot | 04-11-19 | 17:49
▼ 10 antwoorden verborgen

Of laten negers geen scheten ?

van Oeffelen | 04-11-19 | 13:42

Neger was nooit geen probleem totdat witten er zich mee gingen bemoeien. Want ja, in de VS mag je als witte het n woord niet zich want beledigend. Al snel sprong een klein groep negers die begrepen dat aan aandacht + subsidie zou kunnen betekenen op dit idee van de witte Nederlanders die hun idee uit de VS halen. Zonder inspraak van de grote groep negers die Nederland rijk is werd daar opeens het begrip Afro-Nederlander of persoon van kleur geintroduceerd. De laatste is het meest gebruikelijk geworden, probleem is dat het begrip vager is dan neger en het bekt ook niet lekker. Maar gekleurde mens is ook weer niet goed.

straatsurfer | 04-11-19 | 13:37

Gewoon omdat het (nog) kan: “Ik heb meer negers terug naar de rimboe gehoekt dan ze met de boot konden aanslepen”. Martin van Waardenberg, ook Rotterdammert.

youtu.be/9fm6bjjvZLM

Super Vaagstra | 04-11-19 | 13:36

Geen jager, geen neger was ook een leuk spelletje.

Bigi Bana Boy | 04-11-19 | 13:36

Toen ik dat interview las, kreeg ik meer het gevoel van een Volkskrant-aanhanger die wanhopig probeert in het Volkskrant-vriendenclubje te blijven, maar desondanks ook wel wil kunnen zeggen wat hij denkt. Sorry Gerard, maar het is óf het een, óf het ander. De Volkskrant zit vol met zure linkse mensen die het jou maar niet hebben kunnen vergeven dat je dingen zei die niet deugen, en dus moet je kapot. En ze zullen steeds.maar.weer pogingen ondernemen om jou je woorden te doen inslikken of anders een permaban opleggen.

Datsun_Cherry | 04-11-19 | 13:36 | 1

"En ze zullen steeds.maar.weer pogingen ondernemen om jou je woorden te doen inslikken of anders een permaban opleggen."

Het feit dat er een uitgebreid, pagina's-lang interview met Gerard Cox in het Volkskrant magazine van zaterdag heeft gestaan waarin hij gewoon alles kon zeggen wat hij wilde, lijkt me nou niet echt een poging om Cox zijn woorden te doen inslikken of een permaban op te leggen.

Dr_Johnson | 04-11-19 | 14:18

Klopt helemaal.Een boek kan inderdaad racistisch zijn, ook als de maker dat wellicht niet bedoelde. De Koran bijvoorbeeld. Fijn dat de Volkische Beobachter nu eindelijk ook kleur durft te bekennen en de Koran eindelijk eens laat zien voor wat het is.

The2Amendment | 04-11-19 | 13:32

Hij is bog steeds Feijenoord supporter, dus wel degelijk niet meer van deze tijd.

Ridde Rogter | 04-11-19 | 13:30 | 1

Het is al een tijdje “Feyenoord”. Gelukkig ben jij wel van deze tijd.

Fuck-a-duck | 04-11-19 | 13:38

Het deugsyndroom of de deugziekte is een hele nare welvaartsaandoening.
Erg hardnekkig en bijzonder hypocriet.

donkieshot | 04-11-19 | 13:26

" Dat hij niet van deze tijd is.." Welke mug bepaalt dit? Cox heeft tenminste nog een mening. Zolang Cox en wie dan ook nog ademen is men van deze tijd. Met een bewezen mentaliteit

Mark van Leeuwen | 04-11-19 | 13:23 | 1

Mensen met de deugziekte hebben het monopolie op de moraliteit, vinden ze zelf.
Onder het mom van redelijk is eenieder die er anders over denk uiteraard fout - insert termen hier -.

donkieshot | 04-11-19 | 14:47

Gerard is een typische Volkskrant lezer/abonnee. Links sociaal democraat, ik vermoed van voor Den Uijl toen links nog wel oprecht was. De Drees stijl. Bovendien kom ik Gerard wel eens tegen op zijn geliefde Bonaire. Met de business class van KLM. Ook dat past goed bij de Volkskrant.
Ik kan wel om die oude grappen lachen en waardeer de hedendaagse visie op de maatschappij van Cox wel.

Gele Beer | 04-11-19 | 13:21 | 2

Hij is gewoon stiekem super rechts geworden, zonder dat hij het doorheeft! Houden zo!

laurentius | 04-11-19 | 13:26

Goh, komt u hem óók al tegen

Jonkheer-Carolus | 04-11-19 | 13:27

ik ben een hele grote donkere neger, zo eentje waar blonde dames gek op zijn. Moet ik dan nee zeggen, of ben ik dan een racist?

Jonkheer-Carolus | 04-11-19 | 13:19 | 3

Brada!

Bigi Bana Boy | 04-11-19 | 13:37

Jawohl

RechtseKnakker | 04-11-19 | 13:40

Nee hoor, zelfs niet in gezelschap van haar zus en moeder.

Voight-Kampff | 04-11-19 | 17:00

Het is heel simpel, een Volkskrant heb je alleen als je ervoor betaalt & zelfs NPO is alleen te zien als je een betaald abbo hebt bij een tv boer. Als de inhoud je niet aan staat dan is de oplossing heel simpel, niet meer voor betalen. Al dat geneuzel gaat gratis en voor niks aan je voorbij, lekker toch?

Onno Barendsen9337 | 04-11-19 | 13:16 | 3

Bekijk de Nationale Propaganda Organisatie (+800.000.000,00) nooit.
Toch, het is Overheids Maffia,
ik moet uiries ophoesten,
voor beeldschermstront.

Kanarie_Geil | 04-11-19 | 13:20

@Onno Barendsen9337 | 04-11-19 | 13:16 |
Uhm, nee. Want via de belastingen doet u ongewild toch een duit in het zakje. U betaalt indirect dus wel degelijk voor de NPO, ook al zou u het TV abonnement de deur uitdoen.

Sjefke7807 | 04-11-19 | 13:27

Net een abo voor 1 jaar, moet alleen de bezorgkosten betalen.

Uw Verzekeringsadvis | 04-11-19 | 13:30

Heeft iemand in de panelen wel eens kunnen lachen om Jan Jaap van der Wal? Of om Dolf Jansen? Ik niet.

Rest In Privacy | 04-11-19 | 13:11 | 5

Nee, dat niet. Maar bij Dolf Jansen kun je in elk geval aan zijn gezichtsuitdrukking zien waar de grap ongeveer zat. Dat is bij Jan Jaap vd Wal een stuk moeilijker. Bij die laatste heb ik daarom misschien de indruk dat het heel erg lang duurt voordat de grap komt. Dat je het publiek toch wat hoort grinniken soms komt meer omdat ze het met hem eens zijn.

Vod Kanockers | 04-11-19 | 14:13

Nou toen de onthullingen over sexuele uitbuiting van minderjarigen door Novib medewerkers bekend werd, kon ik het niet nalaten om even om Dolf Jansen te glimlachen.

Grachus | 04-11-19 | 20:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Toen was neger zeggen en geluk nog heel gewoon.

papieren tijger | 04-11-19 | 13:11 | 1

Nu heeft het een “negatieve connotatie”
Of was het “negertieve connotatie”?

laurentius | 04-11-19 | 13:28

Die goeie ouwe tijd, gedurende Hanneke Groenteman en Martin Bril een neger een neger durfden noemen. En daar dan om konden/durfden lachen...

Wijlen Wim Sonneveld zong het al:
Ik weet wel, het is hun goede recht,
de nieuwe tijd, net wat U zegt,
maar het maakt me wat melancholiek...

Tollebol | 04-11-19 | 13:11

Wat een geboren dominee. Toen hij tien was hoefde hij al nooit te lachen om Gerard.. Je hoort een zaal in een deuk liggen, maar je denkt .. how dare you?

RickTheDick | 04-11-19 | 13:07

Gerard Cox een links intellectueel ? Denk dat je dat "links" gevoelig weg kunt laten.
In de jaren 70 van de vorige eeuw, werd hij uitgemaakt voor nsb artiest, door Neerlands Hoop (Bram Vermeulen, Freek de Jonge) twee zichzelf benoemde "linkse intellectuelen" Vlak nadat hij die enorme hit had met "het is weer voorbij die mooie zomer" en zijn succes volle theater tour met Frans Halsema. Zijn verweer was toen dat hij en Frans Halsema het meest intelligente cabaret maakte uit zijn tijd.

Karel Kruizenruiker | 04-11-19 | 13:06 | 4

Intellectueel ? Cox was onderwijzer.

Uw Verzekeringsadvis | 04-11-19 | 13:32

@Uw Verzekeringsadvis | 04-11-19 | 13:32: , toen was een onderwijzer nog een intellectueel. Kwamen van de kweekschool.

Oud wijf | 04-11-19 | 16:12

De Revolutie vreet zijn eigen kinderen op! In Linksland is er altijd wel iemand die nog toleranter, inclusiever en noem maar op is, dan degeen die juist dacht dat hij de maat was. En ach, het hoort bij de praktijken van links om de gevallen held gelijk maar als verrader te betitelen.

Grachus | 04-11-19 | 20:35
▼ 1 antwoord verborgen

Wel knap van Rutte dat hij toch 50% van Nederland monddood heeft gekregen op dit punt. Massamigratie, uitgeprocedeerde vluchtelingen, KOZP, islam, religieneutrale feestdagen, terugkerende jihadisten, IS-moeders, Sylvana Simons enz.: alles floreert onder Rutte. Leuk zo'n rechtse premier. Met je ogen dicht is het net Klaver.

arlen | 04-11-19 | 13:04 | 1

@arlen | 04-11-19 | 13:04 |
Nou, MP Rutte is een hoop, maar rechts is hij niet. Zeker niet sinds hij zonder morren het kei linkse GL en X'66 program integraal doorvoert. De huidige VVD is verworden tot een linkse gedraaide schim van zichzelf. Evenals het merendeel van de andere politieke partijen eigenlijk. Het is allemaal dezelfde grijze, links angehauchte meuk.

Sjefke7807 | 04-11-19 | 13:32

Hey beste Gerard je hebt de Volkskrant linksom ingehaald, zolang je naam maar wordt genoemd leef je nog!

nokkenaskettingklem | 04-11-19 | 13:00

Alle humor weg en wat er voor terugkregen is de zuurheid van types als Sylvana Simons.

jochum1980 | 04-11-19 | 12:58 | 1

En dementerende linkse 'cabaretiers met het Syndroom van Gilles de la Tourette'.

Kanarie_Geil | 04-11-19 | 13:06

H. groenteman,
een oude schommel,
die nog tegen de plinten probeert te klotsen?

Kanarie_Geil | 04-11-19 | 12:58
-weggejorist-
KlauwnBassie | 04-11-19 | 12:57 | 1

Ze krijgen hem niet kapot, wat ze ook proberen.
Nederland is groot geworden met mensen als Cox.

Mr.Crowley | 04-11-19 | 12:56

Gerard Cox is een man met een mening zoals minstens de helft van veranderend Nederland gewoon heeft.
Nog wel.
En dat duurt niet lang meer.
Waarom de Omvolkskrant daar zo'n poeha over maakt, zegt meer over de meisjes en genderweigeraars van de Omvolkskrant dan over Gerard Cox en de zijnen (en daarmee de mijnen).

chicago river | 04-11-19 | 12:55

Ook opperdeugert Freek de Jonge nam het woord Neger in z'n mond. En wel in de conference "Ingenaaid en Gebonden", en gaat als volgt; "Neger, Neger in de trein. Als je het omdraait krijg je regen. Kennelijk veel gebeurd de laatste tijd".

The7thGuest | 04-11-19 | 12:54 | 4

@laurentius | 04-11-19 | 12:59: Als een niet grappige jandino een blank grietje speelt is het leuk, is het omgekeerd dan uiteraard racisme.

donkieshot | 04-11-19 | 13:23

En zoals ik onlangs ook al citeerde van Neerlands Hoop in Bange Dagen:
Tien kleine nikkertjes die liepen in de regen
Eén gebruikte waterverf, toen waren er nog negen

En dan hebben we natuurlijk nog Neerlands Hoop Express met De Neger Moustache (die wij Moustache noemden omdat hij zo'n geweldige baard had).

Hetze Haatstra | 04-11-19 | 13:34

@donkieshot | 04-11-19 | 13:23:
En dan praten we nog niet over die andere niet grappige negroïde negert die dan als Surinaamse vrouw verkleed is. Hij is zo leuk dat ik z’n naam ben vergeten, maar dat kan ook Korsakov zijn.

laurentius | 04-11-19 | 13:57
▼ 1 antwoord verborgen

Van Kooten en de Bie, heilig verklaard. Zie hun rollenspel-sketch, weet u nog? Elke blonde vrouw wil eigenlijk met een neger naar bed. Moeha.

Madame Poitiers | 04-11-19 | 12:54 | 2

@Arnold Layne | 04-11-19 | 13:33:
Goud: "Gaten in de psychosomatische markt".

Voight-Kampff | 04-11-19 | 18:30

De Volkskrant zou hem waarschijnlijk het liefst zijn abonnement ontzeggen of afnemen, maar dat kan waarschijnlijk niet!
Wat die naam ‘volks’ nog betekent is mij overigens een raadsel.

laurentius | 04-11-19 | 12:54

"Wat is er lolliger dan een meneer die een mevrouw speelt? Mischien een koddige neger met een lekker Paramaribo-accent."
Mwah, ik zou het niet weten. Misschien heeft Jörgen Raymann daar een mening over.

Slogra | 04-11-19 | 13:00
▼ 1 antwoord verborgen

Het fragment verbaast me nogal. Ik meen zeker te weten dat je vanaf eind '70-er jaren 'zwarte mensen' moest gaan zeggen en als iemand niet helemaal zwart was, hoorde je toen de term 'kleurlingen' te bezigen. In elk geval vanaf ongeveer 1978 ging men elkaar corrigeren.

Poesmobiel | 04-11-19 | 12:51 | 1

Freek de Jonge in de 70's: "Neger in de coupé, als je het omdraait krijg je regen!"
Ook die leuke humor van hem over gehandicapten destijds.

ChatBot | 04-11-19 | 12:57

Jezus, bij gebrek aan argumenten gaat droeftoeter Geelen zich deugverontwaardigen om een grap uit 1974. Dat is waarschijnlijk ook het jaar dat ie voor het laatst gelachen heeft.

Computer_says_no | 04-11-19 | 12:50

Zoals voorspeld, de SJW'ers vreten uiteindelijk mekaar op!
Prachtig dit!

vmk | 04-11-19 | 12:49

Hanneke Groentenman die in 2007 werd beroofd door een paar rotjochies. Marokkanen wel te verstaan, maar dat meldde Hanneke, politiek correct als zij is, natuurlijk niet. www.geenstijl.nl/880301/hanneke_groen...

ChatBot | 04-11-19 | 12:47

Hanneke Groenteman... Pfff... ook weer zo'n self-loathing jew (copyright Larry David) die het opneemt voor hetzelfde volk dat haar straks, wanneer ze in de meerderheid zijn, als eerste de kop zal afhakken.

Realism Is All | 04-11-19 | 12:43 | 3

Alles, echt alles, wordt doodgeanalyseerd en uitgesponnen. "Als je recht vooruit kijkt, dan zie je minder dan uit je ooghoeken." Aaarrgghhh...

MickeyGouda | 04-11-19 | 12:48

De laatste keer dat ik iets van haar zag, zat ze bij dwdd te vertellen over haar programma (iets met scholen), zij durfde toen het probleem wel te benoemen en met terugwerkende kracht zich eigenlijk te verontschuldigen dat juist zij dit niet onder ogen wilde zien.
Viel mij toen mee. Maar weet het fijne er niet van.

letopuwzaak | 04-11-19 | 12:58

@letopuwzaak | 04-11-19 | 12:58:

Ik ook niet, maar zo'n 30 seconden na de start van het fragment speelde mijn allergie tegen dit soort "open" tafelgesprekken op. Fijn je te zien, trouwens. ;-)

MickeyGouda | 04-11-19 | 13:02

Naast het partijkartel hebben we ook een mediakartel, bestaande uit de main stream media als politiek correcte kranten, tijdschriften en de politiek correcte npo.
Met voorgekookte meningen die tot vervelens toe worden herhaald om demense (blanke autochtone Nederlandse kiezers) te beinvloeden en zaken aan te praten. Bijvoorbeeld dat Nederlanders NIET superieur zijn aan buitenlanders. Dat is vooral lachwekkend en ongeloofwaardig. Natuurlijk is de Nederlander superieur, alsof al die buitenlanders hier ontwikkelingshulp komen verlenen, hahaha!

De Briemusketier | 04-11-19 | 12:41 | 1

B(lanke) A(utochtone) N(ederlandse) K(iezers), oftewel, BANK.

Cammy | 04-11-19 | 13:24

Dingen benoemen zoals je ze ziet. Dat mag niet. Je moet vooraf al rekening houden met een of andere overgevoelige zwakzinnige die denkt dat ie het centrum van het universum is en iedereen zich dient te buigen naar diens eisen. Die komen in allerhande gedaantes, gewelddadig, passief agressief, moraliserend, censurerend, intimideren, slachtofferschap, gelovig, ongelovig, ideologisch, activistisch etc. etc..
Alles wat je doet kan kritiek ontvangen ook niets doen. Dus fuck de ander en zeg gewoon wat je denkt, wees eerlijk. Wat de uitkomst ook is, het is altijd de best mogelijke uitkomst.

ratelaar | 04-11-19 | 12:38

De meest beroemde 'neger',
deed er alles aan om,
op een 'witte' te lijken.

Michael Jackson.

Kanarie_Geil | 04-11-19 | 12:38 | 2

'Racistisch?'
'Fout?'
Vanwaar de vraagtekens? Heeft hij ooit in het bijzijn van zijn entourage gelachen om grappen over 'witte' Belgen? Wacht bèta Jean-Pierre op confirmatie van zijn mede-clanleden?
Hij weet zelf niet eens of die column wel bestaansrecht heeft.

Ook voor de mevrouw die originele interview afnam geldt: bewijs het allemaal eerst maar eens. Met het passief-agressieve verdachtmaakgif wat je daar rondspuide kom je er niet.

Slogra | 04-11-19 | 12:38 | 2

Die mevrouw die het interview afnam, vraagt gewoon goed door. Cox komt met stevige meningen -dat mag- maar weet ze vervolgens niet goed te onderbouwen. En daar valt hij door de mand.

Rest In Privacy | 04-11-19 | 12:40

GS woest om VK-column.

Rest In Privacy | 04-11-19 | 12:37

Maar ja, voor de helaas veel te vroeg overleden Bril en Groenteman geldt; over de doden niks dan goeds, dus dan mag het wel, neger zeggen.

panacee | 04-11-19 | 12:33 | 3

Groenteman is er nog!

letopuwzaak | 04-11-19 | 13:01

Of ik begrijp uw zin verkeerd dat kan ook:)

letopuwzaak | 04-11-19 | 13:02

Net zoals dat aanpassen.
Waarom moeten Nederlanders zich aan buitenlanders aanpassen?
1 buitenlanders komen hierheen
2 wij hebben het, over het algemeen, veel beter voor elkaar dan de buitenlanders.
Kortom, ze kunnen zich beter aan ons aanpassen.

watergeus | 04-11-19 | 12:32 | 1

Hier is geen speld tussen te krijgen. En TOCH werkt het zo natuurlijk niet.

Thegogglesdonothing | 04-11-19 | 12:42

En dat terwijl negers elkaar onderling nog harder discrimineren op donkerheid dan je je als blanke zou kunnen voorstellen om te doen.

2voor12 | 04-11-19 | 12:32 | 2

2voor12 | 04-11-19 | 12:32
Ook dat. Niet alleen 'lichte' negers t.o.v. donkere negers, maar bv. heel Suriname staat bol van rassies tegenover mekaar: de Suri-Javanen, de -Hindoestanen, de -Creolen, de -Chinezen.

Ja nou. Het is me allemaal wat.

chicago river | 04-11-19 | 12:43

Klopt. En mij noemen ze bakra. Prima toch. Lekker duidelijk.

WillemWordtWakker | 04-11-19 | 12:47

Cox en Halsema waren in 1974 links-alternatief VARA cabaret. En dat programma was geniaal. Veel beter dan wat die muffe deugbende tegenwoordig maakt.

robot from 1984 | 04-11-19 | 12:31 | 3

En Halsema kon heel mooi zingen.

Rest In Privacy | 04-11-19 | 12:38

Wat Kuifje zegt.

MickeyGouda | 04-11-19 | 12:50

.. denk dat racistische uitingen van vroegah vaak onbewust waren. Het ging immers over mensen die niemand hier de polder ooit zag. Behalve soldaten, ouwe kolonialen of rijke mensen, die ze op verre reizen daadwerkelijk in het wild waren tegengekomen.

Tegenwoordig is racisme een bloedheet item dat continu aandacht vraagt. Wie kijkt er niet voorzichtig om zich heen wanneer het gesprek plotseling over islam of negers gaat. Er is altijd wel iemand in de buurt die daar strenge woorden over heeft.

Geen gebrek aan meldpunten, actiegroepen en mediamensen die speuren naar tot fout verklaarde uitingen van "wit privilege" of "zwarte Piet".
De gevaarlijkste racisten maakten de bestrijding van racisme tot hun dagelijkse werk - en zoeken daar dan ook ijverig naar. Geen racisme - geen brood op de plank.

Jan Passant mk2 | 04-11-19 | 12:31 | 1

Klopt. ‘ vroegah ‘ kon je ook gewoon lachen om Henk Elsink met ‘ de snor ‘ of om de Vliegende Panters, zonder dat er klaag formulieren werden neergelegd op het stadhuis.
youtu.be/QzJiIQAmMNs

Oud wijf | 04-11-19 | 17:04

Toch sympathiek dat mensen direct onderstrepen dat Cox gewoon gelijk heeft. Al geeft men het ietwat omfloerst toe

Rico Tampeloerus | 04-11-19 | 12:28

Op mijn zesde kende ik alle teksten van "Wat je zegt ben jezelf' uit mijn hoofd. Ik vond Cox en Halsema weergaloos grappig, zelfs al ontging de dubbele bodem mij. Het is jammer dat deze Volkskrant-abonnee zijn generatie verloochent door net zo humorloos te worden als de gemiddelde SJW.

MickeyGouda | 04-11-19 | 12:28 | 8

@Basil Fawlty | 04-11-19 | 13:13: Hahaha, die kende ik nog niet. Frenkel Frank spreekt trouwens goed Duits, ik denk niet dat hedendaagse cabaretiers hem dat na doen.

Rest In Privacy | 04-11-19 | 13:29

@Basil Fawlty | 04-11-19 | 13:13:

Lol! In combinatie met een schaal pepernoten (van die keiharde) heeft deze mijn dag gemaakt.

MickeyGouda | 04-11-19 | 13:35
▼ 5 antwoorden verborgen

Zolang ik in Kaapstad door negers nog aan gesproken word met ' he whitey ',blijft voor mij een neger,een neger.

Jimmy Mc Clure | 04-11-19 | 12:27 | 1

Wat zeg je dan terug?

Thegogglesdonothing | 04-11-19 | 12:45

Ik hoor Linkse clowns, blind-zieke idealisten en al dat soort Groen Links en PVDA-volk altijd zeggen dat dingen 'niet meer van deze tijd zijn.'

Want 'The times they are a changing.' (Ik denk dat ze bij De PVDA Draait Door nog steeds op de rug moeten slapen van opwinding omdat ze toen een show hadden die zo genaamd was, want zij gingen Nederland even vertellen hoe te leven want bij DPDD zijn ze GOED! Goede mensen! Maar dit terzijde...).

En ook niet te vergeten, de altijd gebruikte uitspraak dat we 'dit niet hebben afgesproken met elkaar.'

Wanneer en wie dan wat heeft afgesproken met elkaar is mij een raadsel, Ik was nergens bij. En met mij 90% vd Nederlanders. Blijkt uit elke enquete (over bijv. Policor Bullshit, Zwarte Piet en #MeToo) maar weer.

Of het moet zijn dat die zieke Linkse kliek zich individueel belangrijker vindt dan anders-denkenden (Hmmm, bij welk geloof vinden we dat nog meer...?, ondanks dat ze in de duidelijke minderheid zijn.

Maar dat kan niet toch? Dat zouden zij toch nooit doen? Want zij zijn goed tenslotte. Goede mensen.

Realism Is All | 04-11-19 | 12:26

Het mooiste aan dit alles, is dat het vooral laat zien hoe ontiegelijk dom een bepaalde groep is, en ze vooral proberen achter een bepaalde stroming aan te lopen.

Ik weet ook nog hoe de halve tweede kamer op zijn kop stond toen Hiddema het woord ‘neger’ durfde te gebruiken.

Ze lopen hierbij simpelweg achter een politiek correcte stroming aan vanuit de VS waar men panisch doet over het woord ‘nigger’, wat raar is wetende dat het in nogal wat songteksten zit.

Het voornaamste probleem is echter dat neger niet naar ‘nigger’ vertaald maar naar ‘negro’, een woord waar die negatieve asociale/ racistische context niet aan zit.

Het woord ‘neger’ als iets negatiefs neerzetten is in feite racistisch.

DerUnterMensch | 04-11-19 | 12:25

Kan ik verdomme nog steeds die geinige filmpjes niet zien! Joris, kom nou! Kudtapp.

Von Knarrenstein | 04-11-19 | 12:24

Ik heb het boekje 'Een witte neger met z'n kont tussen twee stoelen' van Martin Veyron. Kan het racistischer?

Mr_Natural | 04-11-19 | 12:24

Ik vind Gerard Cox altijd een vervelende beroeps-Rotterdammert met een '020 media' obsessie, maar dit geneuzel in de marge slaat weer eens helemaal nergens op.

Ad Hominem | 04-11-19 | 12:24 | 1

Een vervelende reactie, van een humorloze

Jonkheer-Carolus | 04-11-19 | 13:13

Vind "zwarte", net als "witte", of "bruine"(!?), of "gele"(?!), een onmogelijk moeilijker woord in de omgang dan "neger". Voor mij gaat "neger" samen in de kongsi "Aziaat, Jood, Eskimo", Arabier, Aboriginal.
-
Meen dat het Louis C.K. was die iets sterks zei over "the N-word": wanneer jij rept over "the N-word", dan laat de Ander jou juist het woord in de mond leggen. Je benadrukt het schitteren door afwezigheid van het woord "neger".
-
En als je, net als Gerard Cox, je Ipad gebruikt als kaasplankje (toen ik DAT las), ben je gewoon een baas.
Tot slot een Rotterdamse klassieker uit de gescheidenis van het toneel/"cabaret":
Is het een neger?
www.youtube.com/watch?v=9fm6bjjvZLM
-"Waar ben je dan neger, ik sla je de tiefus!"

chicago river | 04-11-19 | 12:24 | 2

Ha, je bent me net voor...

hendrikjandetuinman | 04-11-19 | 12:27

Dank voor de link ! Voor het eerst sinds jaren weer eens in mijn broek gezeken van het lachen.

Baron Clappique | 04-11-19 | 13:15

In engeland wordt bij de opening van een theater toneelstuk nu ladies and gentlemen geschrapt omdat het niet meer van deze tijd is. Op TV was een homofiele redacteur die met nadruk zei dat deze onzin maar eens afgelopen moest zijn omdat de homowereld erop wordt aangekeken en verweten.

Slough | 04-11-19 | 12:24

We mogen nergens meer om lachen van de azijnbode, want lachen relativeert de boel en voordat je het weet zijn negers ineens tot normale menselijke proporties teruggebracht.
De azijnbode kruipt in de hersens van demense en holt ze uit, als een boktor in een eikenhouten klokketoren. Je kan je afvragen wie daar achter zit en waarom, want links tuig komt alleen in beweging als het de zakken kan vullen, met zo min mogelijk moeite en inspanning. Dat laatste hebben ze dan weer gemeen met de gemiddelde afrikaan.

De Briemusketier | 04-11-19 | 12:22

Ach, de columnist wil wat deugkudo,s scoren........

kotelet | 04-11-19 | 12:19

Hanneke Groenteman gaat toch jaarlijks naar Ghana op seksvakantie ?

Baron Clappique | 04-11-19 | 12:19 | 1

Gambia !

Jimmy Mc Clure | 04-11-19 | 12:24

Na onze vakantie in Amerika, afgelopen weekend bij oma op bezoek.
"Wist je dat wij ook welewns in Amerika zijn geweest", vervolgens oma op zoek naar een klein boekje.

Heeft ze een reisverslagje van New York,

dag 1: "vandaag aangekomen en naar the Bronx geweest, dat is een wijk vol negers, er kwamen zelfs negers naar ons toe om horloge's te verkopen"

Kortom is mijn oude omaatje nu ook racist?

_washier | 04-11-19 | 12:18 | 1

Ja, volgens de huidige definitie is jouw oude omaatje een racist.

Baron Clappique | 04-11-19 | 12:20

Het is het geimporteerde racisme van beroepsracist Sylvana Simons. USA geschiedenis toegepast in Nederland.

Het woord neger is helemaal niet racistisch en is niet hetzelfde als 'nigger' in de USA, is ook niet als zodanig gebruikt, en wij hebben heel die historie niet die zij wél hebben, waarom het woord dáár zo beladen is.

Maar dat begrijpen racisten als Sylvana Simons niet. Dus moet het hier ook ineens racistisch zijn. Die lui zijn zelf de hele dag bezig met niets anders dan huidskleur van mensen, maar noemen óns racisten. Tsja.

nippenkeuker | 04-11-19 | 12:18

Mis ik wat ?
Wat is er mis met het woord neger?

Datgingniegoed | 04-11-19 | 12:18

Volgens de politiek correcte SJW's mogen wij geen 'neger' meer zeggen maar moeten we zeggen 'zwarte'.
Laat 'zwarte' nu net hèt scheldwoord zijn voor het fatsoenlijke 'neger'.
(ten minste in Brabant en ik denk in vele andere streken)

keestelpro | 04-11-19 | 12:17 | 2

Nee, tegenwoordig moet je ze een POC noemen.
(People Of Color).

Kanarie_Geil | 04-11-19 | 12:32

De link onder de woorden "deze Volkskrant-column" is fout.

Rhenium | 04-11-19 | 12:17

Wat een ophef over een fossiel die zijn eigen deugmening illustreert met een verzonnen verhaal over een Uberchauffeur.
Laat die Cox lekker achter de geraniums plaatsnemen.

Superior Bastard | 04-11-19 | 12:16

Zo is Herman Finkers ook zo'n racist met zijn "Geen Jager, Geen Neger" belspelletje. Daarnaast wil hij ook dat we voortaan Tukkers Negers noemen en andersom. Lastig vond ik. Want Tukkers zijn 364 dagen in het jaar toch gewoon wit en 1 dag zwart geschminkt door Sinterklaas.

maartsen | 04-11-19 | 12:16 | 1

"In het bos daar zijn de ?"

De Briemusketier | 04-11-19 | 12:25

Je moet eens weten.
Kees van Kooten heeft ooit een verhaal geschreven.
Weet je wat de titel was van dat korte verhaal?

Juist ja, “neger”.

DE kees van kooten!

Anoniemelafaard | 04-11-19 | 12:15 | 1

"Volkskrant woest om Gerard Cox-interview"

Overdreven onzin. Die column van Jean-Pierre Geelen is genuanceerder dan GS het hier doet voorkomen, en verder: de VK hééft Gerard Cox toch gewoon uitgebreid aan het woord laten komen in dat interview? Dus wat is het probleem?

En "leeglopen" vind ik ook een "misnomer". Leeglopen deed hij eerder al eens. Maar in dit tijdsgewricht lijkt het zo te zijn dat wanneer iemand in een interview niet de dingen zegt die meteen het opvattingen-goedkeuringsstempel van de dominante politiek-culturele elite krijgt, aan het "leeglopen" is, zelfs naar de mening van GS.

Dr_Johnson | 04-11-19 | 12:15 | 2

Dit dus.

Superior Bastard | 04-11-19 | 12:18

@Superior Bastard | 04-11-19 | 12:18:
Leeglopen by proxy?

De Briemusketier | 04-11-19 | 12:26

Cox is van zijn linkse geloof gevallen, maar Wilders is nog steeds een grote l*l volgens hem. Ja,ja,...(-)

streknek | 04-11-19 | 12:15 | 2

Cox bedoelde dan ook te zeggen dat Wilders geen pragmaticus is, noch een erudiet man. En dat is naar mijn mening ook juist. En van Baudet hoopte ik op nuchterheid, en niet op ijdeltuiterij en dweperig gezwerts.

Rhenium | 04-11-19 | 12:22

@Rhenium | 04-11-19 | 12:22: Baudet is idd te theatraal en Bosma is een veel beter alternatief voor de grote baas.

Slough | 04-11-19 | 12:29

Dan is Michiel Romeyn wel een enorme "racist"
youtu.be/7vH7fwxkfxQ
"Dan kan je je vrouw wel slaan, maar dat is een heel negertief gevoel". Kudos Romeyn.
Maar daar hoor je ze natuurlijk niet over. Nee, alle giftige pijlen op Cox. Bah.

Deksmaat | 04-11-19 | 12:15

VARA, tsjah….

Rest In Privacy | 04-11-19 | 12:14 | 1

Alleen de D voor deugen mankeert aan de afkorting, misschien omdopen in VARAD

Slough | 04-11-19 | 13:09

Als we het dan over dijenkletsers moeten hebben, noem Gerard C. dan een rasrealist.

Want dát is hij. Iemand die gewoon, zoals we gewend zijn tot ene jaar of 10 geleden, man en paard benoemt. Ipv als een bange wezel jezelf proberen te verstoppen achter een woud van woorden zoals politici intussen plachten te doen.

Macroglossum | 04-11-19 | 12:12

Een, twee, drie, vier, vijf, zes, zeven, acht, Neger!

De Briemusketier | 04-11-19 | 12:12

Ik begrijp niet dat Cox het uithoudt bij die krant. Ik heb Trouw, ook een bolwerk van politieke correctheid en Simonsgeknuffel, een jaar geleden opgezegd. Ik kon er niet meer tegen.

MAD1950 | 04-11-19 | 12:12 | 4

@De Briemusketier | 04-11-19 | 12:14:
Niet voor niets dat ze het kijk- en luistergeld hebben afgeschaft en vervangen door een algemene belastingverhoging. Zodat je er dus niet onder uit kan en ook omdat je niet meer kan zien hoeveel je meebetaald aan die linkse agitprop.

2voor12 | 04-11-19 | 12:26

@2voor12 | 04-11-19 | 12:26:
Het is braakverwekkend, laatst het sjoernaal, over het zuid,afrikaans rugbyelftal, dat nu helemaal bij de tijd is omdat er negers in het elftal zijn. En dat was toch zo geweldig jongens. Daarvoor was het helemaal kudt want geen enkele neger, gelukkig is het nu eindelijk goed, en binnekort nog beter, want dan hebben alle blanken de pleiterik gemaakt in zuid afrika. De npo is anti blank en anti Nederland op kosten van autochtoon blank Nederland. Fuck de npo!

De Briemusketier | 04-11-19 | 12:32

@De Briemusketier | 04-11-19 | 12:32: Gisteren geschiedde een klein wonder bij het staatsjournaal.
Ze hadden een item over de bewoners van Gaza, jongeren vooral, die massaal die fascistische Hamashel ontvluchten. Volkomen terecht werd gemeld dat die massale vlucht aan het onleefbare Hamas regime te wijten is. Israël kwam er zonder kleerscheuren, valse beschuldigingen of als kwade genius genoemd te worden vanaf. Vooralsnog een heel klein en voorzichtig hoeraatje voor het staatsjournaal.

Han-Xi | 04-11-19 | 13:32
▼ 1 antwoord verborgen

'Neger' mag niet meer gezegd worden.

'Witte', daar en tegen, raakt steeds meer in zwang.

Gepromoot door 'witte' mensen.

Duh....?

Kanarie_Geil | 04-11-19 | 12:10 | 3

Neger is geen scheldwoord. Zwarte wel.

keestelpro | 04-11-19 | 12:19

Ik weet niet precies wanneer het gebeurd is, maar het Staatsjournaal spreekt sinds een paar jaar consequent van witte ipv blanke. Dat dat over de hele linie door alle nieuwslezers en correspondenten wordt gedaan, betekent dat het in het stijlboek moet staan dat veel redacties hanteren. Da’s dus een bewuste politieke keuze van het zogenaamd neutrale journaal. Alleen daaraan kun je al zien dat ze het niet zijn. Sinds we bevrijd zijn van god zijn de NPO en het gros van het journaille steeds meer op de kansel gaan staan om het domme en zondige volk de enig juiste moraal te tonen. Soms verlang ik wel eens stiekem naar een ouderwetse beeldenstorm.

Hetze Haatstra | 04-11-19 | 12:22

‘Zwarte’ klinkt voor mijn gevoel veel racistischer en ongemakkelijker dan neger , van negroïde , dat wel nog steeds wordt gebruikt bij signalementen.
Ik snap de ophef niet, maar ik ben dan ook blank...

laurentius | 04-11-19 | 12:50

NEE Ger, je begrijpt het niet.

Carlos_I | 04-11-19 | 12:09 | 2

Geen jager, geen neger!

Anoniemelafaard | 04-11-19 | 12:16

Femke hoorde het en lag in een deuk.

ScumbaggusMaximus | 04-11-19 | 12:38

Cox for president!

3*links=rechts | 04-11-19 | 12:04 | 1

Nee, veel te links.

watergeus | 04-11-19 | 12:30

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland