Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Alle mariniers uit Doorn zeggen DOEI DEFENSIE

Vlynxingen, het Libische strand onder de marinierskazernes

Straks hebben we helemaal niemand meer om pang-pang te roepen.

Wobje van RTV Utrecht over de dreigende leegloop van marinebasis Doorn: Tweederde van de mariniers zwaait af als hun thuisbasis wordt opgedoekt & overgevaren naar Vlissingen, om daar als cadeautje aan CDA-CvdK Karla Peijs te worden overhandigd. Dat is een kill ratio van 68% voor de vvd, wier staatssecretaris Babs Visser laatst zachtjes mompelde dat "veel mariniers Defensie overwegen te verlaten", maar zonder de cijfertjes te noemen waar RTV Utrecht nu mee komt. Defensie mompelde zelf nog iets over dat de redenen voor leegloop "divers" zouden zijn, maar dat blijkt een losse flodder: "Op de stelling 'Ik zal vertrekken bij operationele eenheden mariniers als ik in Vlissingen word geplaatst' reageert 68 procent van de ondervraagden bevestigend." En dat snappen we wel, want om partijpolitieke redenen van handjeklap en vastgoeddeals rond politieke dino's van kartelpartijen die er zelf lekker uit willen komen in de banenmachine, moeten Onze Jongens en Meisjes uit hun gerieflijke Doorn (een kazerne die prima voldoet en kan blijven voldoen) naar een onbereikbare kutplek in een provincie waar niemand woont, om te gaan werken op een kazerne met een te kleine haven, te weinig bedden, een ongeschikte schietbaan op vervuilde grond, en zo nog een paar duizend tekortkomingen (enorm dossier bij FTM maar ja, stomme paywall). Maar hee, natuurlijk denkt de regeringspartij die altijd beweert "het landsbelang" te dienen dat andere mensen ook wel huis, haard, sociale omgeving & school van de kinderen zullen opgeven (of dat mariniers geen werkende wederhelften hebben die hun baan moeten opzeggen voor de Vlissingen-verhuis), en dus lachend op troepentransport naar Vlissingen stappen. Nou. NIET DUS.

Reaguursels

Inloggen

Zeeland is het probleem niet, maar Vlissingen is zo’n godvergeten kudstad

GetOffMyWify | 24-10-18 | 19:56

De meeste reaguurders hebben duidelijk geen enkele notie hoe het "Korps" functioneert. Bovendien heeft het "korps" sinds jaar en dag een amfibische een basis op Texel ( de Joost Dourlein Kazerne) die nog steeds in gebruik is en uitstekend voldoet. Echter een Politieke onbenul moest zo nodig zijn CDA vriendinnetje een mooi afscheidscadeau geven dus werd zonder ruggespraak
of onderzoek naar de noodzaak en/of haalbaarheid dit plan er doorheen gejast.
Nu blijkt dat de grond (vervuild) niet, zoals eerst beweerd, gratis is en de kosten substantieel hoger zijn dan aangegeven, waardoor er een uitgeklede kazerne
komt met slechte of onvolkomen accommodatie, trainingsmogelijkheden etc, etc.
Ergo de mogelijkheden om het "korps" op top conditie te houden worden hierdoor beperkt.
Nog even deze belangrijke reden om niet te verplaatsen, de marinier is gemiddeld 8 van de 12 maanden per jaar van huis. Daarom is een thuissituatie
met rust en in een vertrouwde omgeving van het grootste belang.

JohanL | 24-10-18 | 15:09

Even twee gedachten hier.
1. Michiel de Ruijter, oprichter van het Korps, geboren en getogen in Vlissingen.
2. Vlissingen ligt aan zee.

Koffie nu.

Mokum Kosher | 24-10-18 | 10:54 | 1

Zijn echt sterke gedachten om 160 km te verhuizen.

Trumme | 24-10-18 | 14:09

Nu even zonder dollen, mense, in een vorige reactie maakte ik nog een grapje over ingevlogen #dobbernegers die hier marinier gingen spelen maar nu serieus.
Iedereen weet dat er jaren geleden al bevel is gegeven om de nationale strijdkrachten op te heffen en in de plaats daarvan een Europees leger op te tuigen dat voor de zoveelste keer de Wolga over moet trekken om de Russen te beroven. Nu blijkt dat de Europeese burgert en soldaat die Ruski's best vbriendelijke mensen vinden dus de kans dat onze eigen Eurosoldaten pang-pang-pang tegen de Russen gaan gillen is nihil.

Daarom ziet u miljoenen #dobberhuurlingen van heinde en verre ingevlogen en ingedobberd worden om hier nog even wat verkrachtende lol te trappen en na de winter op Moskou af te marcheren. Voor dit enorme leger worden kosten nog moeite gespaard en bovendien hebben de Amerikanen voor de bewapening en kleding al miljoenen meters pakhuis in Limburg volgeplempt. Zelfs tot de nok volgestouwd met gratis winterjassen zover het oog reikt.

Napoleon dacht toendertijd ook zo slim te zijn en huurde voor zijn veldtocht naar Moskou alle Algerijnen en Marokkanen in die maar op rooftocht wilden.
Gaat dus ook fout en daarbij konden de chirurgijnen vroeger nog zien of een voet bevroren was maar zelfs dat is met die donkere kleuren dan niet meer te zien en zullen er gezonde dansvoetjes worden geamputeerd.

Aan het eind van deze oorlog komen de miljarden geamputeerden bij ons de zorg inrollen. En dat was het uiteindfelijke doel. Dat de Zorgindustrie hun handeltje zag opdrogen en dacht hup naar Moskou, pootjes eraf en we draaien weer.
[Dit is een uittreksel uit: Zwart te voet naar Moskou, 2022 Breinbrouwsels, 38.932 blz. Uitgeverij Geef!]

Breinbrouwsels | 24-10-18 | 10:38

Op de Bilderberg conferentie is besloten dat de inteelt in Zeeland er uit gefokt moet worden. Dit is het resultaat

Kwatz | 24-10-18 | 10:31

De overheid vormt steeds meer een bedreiging voor eigen bevolking! Bijna niets deugt er meer! Zij hebben ons verkocht aan de corrupte EU! Dat is een roversnest! Zoek op YouTube " El chiringuito del parlemento europeo" (
het wordt in NL verteld) Onze mariniers worden genaaid! Ons land overspoeld door gelukzoekers en ga zo maar door! Den Haag is volstrekt Incompetent!

Lexus01 | 24-10-18 | 10:12

Den Haag heeft weer eens niet nagedacht. Strategisch volkomen verkeerde keuze voor Vlissingen; ligt aan het einde van een eiland. In geval van "kak aan de knikker" komen de mariniers het (schier)eiland niet af, terwijl Doorn centraal in NL is gelegen. Bij de voorlaatste bezuinigingen wilde Defensie de van Ghentkazerne in Rotterdam ook sluiten; stelt u zich voor: de grootste havenstad van Europa zonder permanent garnizoen. Andere kant van de Vlissingse medaille; mocht er in Den Haag ooit een opstand uitbreken tegen Rutte c.s., dan kan hij nooit een beroep doen op de mariniers, want zelfs als ze te hulp zouden wíllen schieten, zijn ze zeker en vast te laat en dat kan ik enkel toejuichen.

oliebolletje123 | 24-10-18 | 10:06

Eenvoudig: laat de mariniers in het strategische Doorn blijven. De immer lege kazernes in Vlissingen kunnen dan gebruikt worden voor opvang door Dobbernegers . En die op hun beurt kunnen Vlissingen en Westerschelde beschermen tegen invasies van nieuwe vloten dobber.... (u raadt het al).

ljcoster | 24-10-18 | 10:00
-weggejorist-
hallevvezool | 24-10-18 | 09:20

Het is ons land niet meer, zeggen politici zelf, dus wat valt hier dan nog nog te verdedigen?

Angelica | 24-10-18 | 09:02 | 1

Hier is alles af, mevrouw. Maar we moeten paraat staan met onze tjoekie tjoekie boten als de VN ons nodig heeft om "vrede" te brengen in Tjakki Tjakki landen.

Joris Beltsin | 24-10-18 | 09:59

Overal bij defensie lopen de mensen weg en dat heeft inderdaad ‘diverse’ redenen. Serieus is bijv het loon bij inzet op zondag 4,50 bruto, en meer van dat soort fratsen. Het is een werkgever die gemaakte afspraken gewoon niet nakomt. Ook met weinig respect voor het personeel, zie de chroom en asbestverhalen.

du Roi Soleil | 24-10-18 | 08:57

Kan Dries Roelvink ook geen ode maken aan Doorn?

Mart6037 | 24-10-18 | 08:03 | 1

Hij kan hopelijk inderdaad geen ode maken aan Doorn

mark1487 | 24-10-18 | 08:46

Zo houden we alleen de mensen over die echt willen.
Zou het percentage die "nee" zegt tegen een gevaarlijke missie trouwens op hetzelfde niveau liggen?

mark1487 | 24-10-18 | 07:36

Hebben ze die skoda-kopter weer terug zie ik..?

Ok, genoeg gelachen, to he point: het probleem met Defensie is dat het hogere kader aan de leiband v.d. politiek ligt, en de politiek weer aan de leiband van de EU, hierdoor zie je faal na faal... immers politici zijn ideologen en geen vechters. Vechten en gevechtsmissies moet je aan specialisten overlaten, niet aan lieden welke het land in de uitverkoop doen of dubbele agenda’s hanteren.

Samenwerken zegt u? Zeker, we werken samen met andere landen, maar behouden toch graag onze autonomie over veiligheidsdiensten w.o. politie, defensie en speciale eenheden. Alleen een dwaas beredeneert anders of ziet niet verder.

Vlissingen is een gat, prima om een keer te oefenen maar minder prettig om te leven. Die beoogde 200mln. kan ook in Doorn of omgeving geïnvesteerd worden lijkt mij (zie bv. lege vliegvelden).

Bijkomend de vraag waarom alle ‘veiligheidsdiensten’ richting kust worden gedirigeerd, tactisch gezien zou centraal in het land gelegen een betere keuze zijn, gewoon een passer op de kaart van Nederland zetten en je komt uit waar ze nu al zijn. Tevens is Doorn een prima locatie qua routes naar Utrecht, Rotterdam, Amsterdam of richting grens (voor het geval dat, he..?!).

Bijkomend vind ik dat Nederland de Mariniers dienen te steunen, onvoorwaardelijk. Waarom? Omdat dit evenredig is aan de inzet van Mariniers voor Nederland.

Aan alle hielen likkende criticasters heb ik de volgende boodschap: val doodt.

Veluwse-Eikel | 24-10-18 | 07:07 | 2

Ik sluit me bij uw wens aan en voeg daar graag aan toe dat al die linxe pikkenlikkende nitwits ook nog #OGDT mogen krijgen, alsmede het hubekulubus.

Maar misschien zijn we domme zakken die het hogere doel niet zien en dat die goed doorgetrainde #dobbernegers hier naartoe worden gehaald om de plaats van onze soldaten in te nemen. Tenslotte zeggen die geen pang-pang-pang maar oeloewoeloe-oeloewoeloe en dat is minder bedreigend, zeker met een peniskoker als PSU en koppel en speer als persoonlijk wapen, en ook goedkoper en daar gaat het tenslotte om.

Onze vrouwen zegt u met die verkrachtingen en zo? Wen d'r maar aan, gewoon armlengte afstand houden en laten salueren.

Breinbrouwsels | 24-10-18 | 10:17

Doorn is een gat, Vlissingen een levende haven- en toeristische stad met een prachtige boulevard. Een parel aan de monding van de westerschelde.

SlimmeBelg | 24-10-18 | 14:45

Wat voor een haven heeft Doorn dan? Marine heeft toch iets met water te maken? Vlissingen te kleine haven? Ha ha. Wordt dan hoogste tijd om die eens flink uit te breiden zodat niet alles naar Antwerpen hoeft te varen. Walcheren is met afstand het mooiste eiland van Nederland. Niets mis mee. Als ik nog jong was, zou ik ervoor tekenen daar te mogen werken. Wie heeft ooit mariniers in het binnenland neergeplant? Die horen bij het water. Een simpele redenering die iedere deskundige zal beamen. Zou het dan een van de weinige keren zijn dat politiek handjeklap voor een goed resultaat zorgt. En aspirant mariniers genoeg hoor. Ze hebben al ervaring opgedaan op de mediterranee en het kunnen toch niet allemaal apothekers en chirurgen zijn?

SlimmeBelg | 24-10-18 | 04:52 | 3

Mariniers hebben alleen in oorsprong nog iets met water te maken. Een marinier is iets anders als een matroos. U kunt uw nick nog wijzigen maar ik zou hem voor de ironie gewoon laten.

Haatejaculaat | 24-10-18 | 06:22

Het gaat juist om de oorsprong. Zo hadden wij ooit een landmacht, een luchtmacht en een marine. En wat nicks betreft, smaken verschillen.

SlimmeBelg | 24-10-18 | 06:32

Ok, zet jij dan maar een peleton mariniers op een VOC schip als je zo conservatief wil doen. Ahoy!

Haatejaculaat | 24-10-18 | 06:43

Door de week in Zeeland in de kazerne,in het weekend naar Doorn,geef ze een lease auto en betaalde reistijd in het verkeer van en naar Doorn en Zeeland nu nog hopen dat je nieuw personeel kan vinden die hier naar verbannen wil worden en de nodige eisen willen over hun betaling,materiaal en voldoende veilige munitie om te oefenen of je verplaatst tijdelijk 1e en 2e kamer naar Zeeland tot de gebouwen zijn gerenoveerd.

Geevee | 24-10-18 | 03:16 | 2

Sodemieter op met je 1e en 2e kamer in zeeland.
Nieuw zeeland is een optie misschien..

schoon-schip-maken | 24-10-18 | 03:23

Het idee om de kamers naar Zeeland te verhuizen is zo gek nog niet. Er zijn onvoldoende dranklokalen voor de media en lobbyisten, dat zou mogelijk dus goed uit kunnen pakken voor de burgerij. Misschien kunnen we het EU-circus ook iedere vier maanden verplaatsen naar een of andere uithoek.

O2Neutraal | 24-10-18 | 09:30

Wanneer een bedrijf verhuist, en daardoor 70% van zijn specialistisch personeel verliest. Dan is het ten dode opgeschreven. Het NL leger is al stervend. Dit is de doodsteek.

koolteer | 24-10-18 | 01:56

Als de politiek zelfs de minimale eis van een goede nieuwe kazerne met goede trainingsmogelijkheden nog niet eens kan leveren , wat hebben de mariniers dan daar te zoeken?
een cursus neuspeuteren volgen en met snot leren schieten?

captain-caveman | 24-10-18 | 01:39

Hoeveel van die mariniers wisten al, of konden weten, dat de kazerne ging verhuizen toen ze aantraden?

Haram_Kafir_4ever | 24-10-18 | 01:38 | 1

Is niet boeiend. Je kan toch altijd uittreden? Niemand verplicht je om dezelfde baan te houden.

Timide_Aso | 24-10-18 | 03:18

De mariniers zouden eigenlijk allemaal moeten opstappen! Strond voor dank. Ze worden verraden door Rutte en zijn bende politieke struikrovers en als ik de reacties lees, weet 95% van de eikels het niet waar ze het over hebben! Ene lulhannes zijn kantoor ging verhuizen en wat denk je? De papieren pacifistische kantoor tijger, verhuisde mee! Wat een onbenul! Het gaat over kerels en niet over mietjes! Flikker op!

Lexus01 | 24-10-18 | 00:43 | 1

Ze stappen ook op. Een duidelijker signaal zal deze roverheid niet krijgen. Maar of ze er wat mee doen?

beter-laat-dan-nooit | 24-10-18 | 00:48

Vernietiging van talent en kapitaal en een verzwakking van de slagkracht. Ditzelfde zagen we ook toen de Landmacht Seedorf moest verlaten en toen de Luchtmacht Blomberg, Bramsche en Schöppingen moest verlaten. Je zou denken dat men daar van geleerd heeft.

Heiner | 24-10-18 | 00:08 | 1

Wie?

beter-laat-dan-nooit | 24-10-18 | 00:49

Ik zou direct woningen in Vlissingen gaan opkopen.

Rest In Privacy | 23-10-18 | 23:40 | 2

U is vvd’r of iemand die familie heeft in arnemuiden. (Wat daar woont is nog erger dan de islam) en zie ik er voor in staat qua verdienmodel.

beter-laat-dan-nooit | 24-10-18 | 00:21

Ik zou beter-laat-dan-ooit willen zeggen, halve tamme.
Beetje rescept voor de zeeuwsche medemens waarvan je nog geem veter zou mogen strikken

schoon-schip-maken | 24-10-18 | 02:29

Qua patet orbis, droeftoeters.

Taranis | 23-10-18 | 22:57 | 1

Zo wijd de anus rekt??

schoon-schip-maken | 24-10-18 | 02:29

Laten we maar eerst 75% van alle officieren in het NL leger de zak geven. Het gros bestaat toch alleen maar uit partijbonzen. Partijbonzen zoals van Baalen en Hennis daar heb je geen ene t****g aan.

Wasbakplasser | 23-10-18 | 22:53 | 1

Dan doek je meer dan de helft van de militairen op zoals onlangs een topic op GS aangaf. 1.4 soldaat op 1 officier..

schoon-schip-maken | 24-10-18 | 02:31

Ik zeg verhuizen!

zakkewasser | 23-10-18 | 22:30 | 1

Gelukkig noem je jezelf al @zakkkewasser, anders zou ik het doen.

eastender | 23-10-18 | 22:36

Kut ambtenaren, als het bedrijf verhuist mag je mee en anders neem je ontslag.
In de echte wereld is dit ook waarom voor die watjes niet. de echte mannen gingen vroeg van uit Vlissingen naar de rest van de wereld.

linkgrafzooi | 23-10-18 | 21:40 | 1

Nebbus

Xaffier | 23-10-18 | 22:21

Van mij mogen ze blijven. Nog geen goed argument gehoord waarom ze weg zouden moeten. Behalve dan dat het mariniers zijn en die hebben als het goed is wat meer connectie met water als met bomen.

Jankvogel | 23-10-18 | 21:37

Geef mariniers die niet naar Vlissingen willen groot gelijk, het is een sneu, verloederd kutdorp. De enige bezienswaardigheden zijn de boulevard en de AH XL.

Rest In Privacy | 23-10-18 | 21:26 | 1

Vlissingen - Doorn 2 - 0.

SlimmeBelg | 24-10-18 | 14:53

Wat de politici ook niet zien is de businesscase achter de leegloop. Vindt allereerst maar een iemand die Marinier wil worden. Vervolgens moet hij goedgekeurd worden (>80% valt af). Daarna moet je hem een basisopleiding (Marnalg) en een specialistenopleiding geven. Kost tonnen, duurt twee jaar. Dan pas heb je één marinier, nog zonder operationele ervaring.
Ze zijn niet 'zo maar' te vervangen.

ole guapa | 23-10-18 | 20:58 | 1

En bij de mannen die afhaken gaat het om kader.....

Roadblock | 23-10-18 | 21:22

Defensie is al sinds het vallen van de muur sluitpost op de begroting.
De krijgsmacht wordt al een kwart eeuw systematisch afgebroken.
Maar ondertussen trekt de politiek wel elke keer als de stront ergens de ventilator raakt weer de een paar maten te grote broek aan.
En dan kunnen de militairen het weer opknappen, zonder de benodigde ondersteuning en zonder de juiste spullen, maar wel met een onmogelijk politiek correct velletje “rules of engagement” op zak.
En als ze dan toch weer levend thuis weten te komen is het vervolgens nog even de vraag of het OM ze niet nog even een trap na komt geven.
Deze politiek gemotiveerde onnodige en onzinnige verhuizing is gewoon de laatste druppel, en ga er maar rustig vanuit dat de emmer niet enkel bij het korps mariniers vol is.

Ravian | 23-10-18 | 20:54 | 1

Exact.
En waar ik mij helemaal dood aan erger zijn die mannetjes die roepen dat een militair maar te doen heeft wat er gezegd wordt. Of: Ik moest ook met mijn gezin verhuizen toen mijn bedrijf etc. Geen enkele notie.
Militairen zijn ook werknemers.
En elke werknemer kan afhaken, als zijn werkgever hem shit materiaal geeft om mee te werken, tientallen jaren van alles belooft, maar hem als sluitpost op de begroting gebruikt, en zijn gezin als shit behandelt.
Er wordt dus niet geweigerd te verhuizen. Er wordt afgehaakt.

Roadblock | 23-10-18 | 21:29

Waarom verhuizen we niet gelijk onze marine vloot naar de 2e-maasvlakte. Den Helder is al eeuwenlang een dichtslibbende haven waar een schip eerst 3 uur moet varen om veilig open water te bereiken.

beter-laat-dan-nooit | 23-10-18 | 20:52 | 1

Omdat zeeland het laatst houdbare stukje nederland gaat zijn na het wegkijken van voornamelijk de randstad.
Al gaat zeeland ook al snel gaza achterna, zij het met achterstand.

schoon-schip-maken | 24-10-18 | 02:33

Wie gaat er nou voor zo'n landverradersoverheid militair worden?

Die Kunduz/Uruzgan soldaten die zijn gestorven daar... voor niets.
Zeker niet voor Nederland.
Dat soort dingen kunnen ze wel in dooppotten stoppen of er chocola van proberen te maken ("wij hebben daar hele goede dingen gedaan"), maar mensen vergeten het niet.

Die grond in Vlissingen is gewoon vergiftigd. En dat wist de overheid.
En daar willen ze dan commando's naar toe sturen.
Ik zou ook wat anders beginnen te zoeken.

Maar geen nood overheid: je kan altijd militairen van Trump huren.
Kost je wel wat, maar dan heb je ook wat!

Rest In Privacy | 23-10-18 | 20:46

Als jij als marinier naar een uithoek ergens ter wereld wordt gestuurd, (qua patet orbis) is het dan te veel gevraagd dat jouw gezin in Doorn een sociaal leven mag hebben! De overheid verraden onze militairen! Een vrouwelijk minister van defensie is bovendien pure minachting!

Lexus01 | 23-10-18 | 20:34 | 2

De loyaliteit werkt inderdaad aan twee kanten, goed gezegd. Hele gezinnen verkassen voor niets heeft niets te maken met de inzetbereidheid van deze mariniers. Een ieder die er anders over denkt mag voor zichzelf afvragen hoeveel invloed ze de baas geven over hun eigen privéleven.

BozePaarseMan | 23-10-18 | 20:40

Het is daarom ook roverheid met de r van rutte.

beter-laat-dan-nooit | 23-10-18 | 20:55

Dit is gewoon de al jarenlang aan de gang zijnde bewuste afbraak van het leger teneinde straks één Europees leger te implementeren.

A333aan | 23-10-18 | 20:31

Verandering geeft weerstand, altijd. Hoe klein de verandering ook is. Als de kazerne eenmaal in Vlissingen is gestationeerd hoor je niemand meer.

DarkHorse1974 | 23-10-18 | 20:30 | 2

Ik ben bang dat er een kern van waarheid in zit: Hoor je er niemand meer.

Roadblock | 23-10-18 | 20:39

@Roadblock: nee, want dan is er ook niemand meer!

ole guapa | 23-10-18 | 20:47

Komt goed uit..... want we hebben toch al te weinig handvuurwapens, munitie, helmen, kogelvesten, uniformen, mortieren, artillerie, tanks, pantservoertuigen, straaljagers, fregatten, kruisers, vliegdekschepen, brandstof, voedsel, water, gasmaskers, ABC pakken, baretten, veldflessen, prikkeldraad, landmijnen, reserveonderdelen, vrachtauto's.

Oepsie1234 | 23-10-18 | 20:21 | 1

Je vergeet nachtzichtapparatuur, geluidsdempers, snipergeweren enz.

Roadblock | 23-10-18 | 20:40

Al in de jaren 70 werd mij duidelijk dat kwaliteit en defensie twee begrepen waren die aan beide uiteinden van de regenboog lagen.
Politiek opportuun streven werd superieur gemaakt aan de kwaliteit van Defensie en haar personeel.
De decennia die daarna kwamen met vele uitzendingen hebben meermaals aangetoond dat, internationaal, politiek winstbejag de boventoon voerde over de veiligheid van eigen personeel en de lokale bevolking. Als diep en diep triest gebeuren wil ik u graag wijzen op de uitslagen van de onderzoeken naar het schandalig optreden van de politieke leiders in de oorlog in voormalig Joegoslavië.
Het hier gememoreerde politieke besluit omtrent het Korps Mariniers is niet anders dan een doortrekken van de in de jaren 70 ingezette lijn van volslagen politieke incompetentie.
Waarvoor niets dan BOEH!

F. Jacobse | 23-10-18 | 20:19

Het argument om nu weg te gaan omdat het korps mogelijk in de toekomst gaat verhuizen naar Vlissingen is toch niet heel sterk? Mensen die nu weg gaan vullen bij die enquete in dat de verhuizing de reden in omdat ze denken daarmee de verhuizing tegen te houden. Het is daarnaast zeer de vraag of die 68% daadwerkelijk ontslag neemt als die verhuizing doorgaat. Hoe graag willen ze dan marinier zijn?

Vula | 23-10-18 | 20:17 | 1

Als jij jouw hypotheek moet verlengen, of een school moet kiezen voor je kinderen, of je sowieso al niet zo blij meer bent (pang, pang, anyone?) dan komt de toekomst ineens heel dicht bij.

ole guapa | 23-10-18 | 20:48

Gelijkend de dividendbelasting afschaffing,
is het hoog tijd om te stoppen met deze onbezonnen gekkigheid.
.
Echt,
dit was alleen maar een leuk bedoeld kadootje van de ene politicus aan de andere,
zonder de consequenties goed te hebben doordacht.
.
Erken de blunder en stop. Nu,

hotmint | 23-10-18 | 20:04

Als puntje bij paaltje komt, gaan die lui gewoon naar Vlissingen. Het blijven tenslotte ambtenaren die zich, behalve in de harde criminaliteit, nergens anders kunnen ontplooien. O wacht ..

Beefbus | 23-10-18 | 19:56 | 1

Op buitenlandse missie in eigen land?

paost712 | 23-10-18 | 19:54

Zo dunt het beroepsleger wel uit. Gebroken geweertje iemand?

Sliptong | 23-10-18 | 19:51

hoe oud is de gemiddelde marinier als hij afzwaaid? Ze kunnen toch niet allemaal tot hun pensioen in dienst blijven?

Padre Grassi | 23-10-18 | 19:50 | 1

Jawel tot 67. Hebben ze speciale rollators met rupsbanden voor.

Mart6037 | 23-10-18 | 20:11

Als je niet mag staken als visstick is het inderdaad een optie om met z'n allen rekest tot ontslag in te dienen. De vraag blijft alleen of ze dit mega probleem in Den Haag dan ook onderkennen. Als ik de bv Nederland een beetje ken wordt er weer een paar miljoen aan keiharde euro's uitgetrokken voor de sectie werving en selectie, want schijt aan die Berghausjes op jullie rug met praktijk ervaring. Dat noemen ze oplossingsgericht denken binnen de fancy. Verdiep je eens in het veva traject, je broek zakt je van je aars.

Xaffier | 23-10-18 | 19:50

Als dat echt zo is dan moeten ze ook maar lekker wegblijven. Als een verhuizing naar Zeeland al teveel gevraagd is, wat gebeurt er dan als Nederland daadwerkelijk wordt aangevallen? Mensen die weigeren te verhuizen gewoon oneervol ontslaan.

lsimon | 23-10-18 | 19:47 | 2

Er was vroeger een uitdrukking 'Je praat naar het verstand wat je hebt'.
Dat is in uw geval van toepassing. De mensen bij defensie die hun hachje moeten wagen, zijn nu al decennia door de politiek keihard in hun bek gepist.
Bezuiniging op bezuiniging, en steeds weer nieuwe beloften die niet waargemaakt worden.
Materiaal, waar je je voor moet schamen als je collega's van andere landen tegen komt.
En als er collega's doodgaan als gevolg van die rotzooi, maakt men zich in het parlement alleen druk over de politieke gevolgen, en wordt de zoveelste incompetente miep aangesteld, en alles gaat gewoon verder.
Dan wordt er weer om vage politieke redenen een volkomen onnodige verhuizing doorgedrukt.
Hier worden vooral de mensen met de jarenlange ervaring door getroffen.
En die hebben meestal een thuisfront. En die hebben ook een mening.
De loyaliteit heeft duidelijk zijn grenzen bereikt.
Als het kader van de mariniers begint af te haken is het goed mis.
Bij de commando's spelen dezelfde sentimenten.
En ziet u met uw gewauwel maar eens mensen te vervangen die tig jaar (gevechts)ervaring hebben.
Veel succes.

Roadblock | 23-10-18 | 20:09

Zeggen ze dat in marrokko ook?

Mart6037 | 23-10-18 | 20:13

Wat een faal. Helemaal van die vervuilde grond.

Bokito ergo sum | 23-10-18 | 19:46

Wat heeft een foto van een Westland Lynx van Zr. Ms. Tromp van de koninklijke marine te maken met het korps Mariniers?

Grutte klier | 23-10-18 | 19:39 | 5

Allebei mis: Het Korps Mariniers is het elitekorps van de Koninklijke Marine.

Joris Beltsin | 23-10-18 | 20:14

Kikvors mannen?

Mart6037 | 23-10-18 | 20:15

Nou dan leggen we hem wel even uit: de clou zit in het woordje "lynx". Gewoon drie keer door de mond laten rollen, dan begrijp jij het ook.

ole guapa | 23-10-18 | 21:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Defensie is de laatste tijd toch al een smerige, slechte en onbetrouwbare werkgever gebleken. Dus een mooie reden om af te zwaaien.

BP Richfield | 23-10-18 | 19:39

Wat is uberhaupt het nut van zo'n verhuizing als er op de nieuwe locatie te weinig schietbanen zijn. Oefenen is daar beperkt wegens geluidsoverlast. Duur cadeautje.

Wasbakplasser | 23-10-18 | 19:38

Dat de haven van Vlissingen niet goed zou zijn is een vaag argument, alsof Doorn een haven heeft. Waarom zaten de mariniers überhaupt niet aan zee?

ikwilgeennaam | 23-10-18 | 19:37 | 2

omdat ze in Doorn niet oefenen in amfibische acties. Dat doen ze in Texel. In Doorn oefenen ze op diep-in-land acties. Je weet wel, van die acties bij Osama in de achtertuin. Bovendien is Doorn de standplaats voor bijna alle bijzondere bijstandseenheden. Vanwege de centrale ligging. Snappie?

ole guapa | 23-10-18 | 21:08

@ ole... duidelijk argument dat de dienstplicht terug moet komen. Of beter onderwijs op de basisschool.

beter-laat-dan-nooit | 24-10-18 | 00:15

Begrijpelijk, ik zou hetzelfde doen. Ze zijn (vrijwillig) al vaak op training, om de Nederlandse maatschappij/belangen zo goed mogelijk te dienen. Maar als je in / rond de randstad woont, maar vervolgens naar Zeeland moet, lijkt dat wel op een uitzending.

Schepvogel | 23-10-18 | 19:36

Hier maak ik me niet ongerust over... weet zeker als we echt in de problemen zitten dat Poetin ons komt helpen.

sociaal_econoom | 23-10-18 | 19:34

Antwoord op meest basale vraag nog niet gehoord: hoe zit het met VLEEEEESCH in Vlissingen vs Doorn?

skoftig | 23-10-18 | 19:32 | 2

Er zijn hier gewoon slagers hoor.....

bocikam | 23-10-18 | 19:36

Nog nooit de Doornse Hockeyclub geweest! Of in de Notabelen. Of bij de modevakschool.

ole guapa | 23-10-18 | 21:06

Het is geel en gaat terug in de tijd?
De trein naar Vlissingen.

ole guapa | 23-10-18 | 19:28 | 1

Dat was altijd de bus naar stavenisse.
Jij snapt ook geen reedt van het feit dat tijd relatief is hoor ik al.. ;-)

schoon-schip-maken | 24-10-18 | 03:09

Vroeger gingen we hier vanuit limburg naar den helder. Wat maakt dat sowieso uit als je op zee gaat eigenlijk.

sufkut | 23-10-18 | 19:28 | 1

Ja, bij de vloot! Maar niet bij de Mariniers, die opereren op de grens van de zee met het land én diep in shithole countries. Maar nooit op de Doggersbank.

ole guapa | 23-10-18 | 21:05

Als regering kun je dit soort acties ook makkelijker doen ten tijde van crisis en niet als de beter betaalde banen voor het oprapen liggen voor die jongens.

aliealaaf | 23-10-18 | 19:26

Ik denk dat Russische, Amerikaanse en Australische mariniers hartelijk zouden lachen als ze horen dat er collega's massaal ontslag nemen omdat de basis 150 km verhuist.
Los daarvan: inderdaad, wat for fucks sake is het nut van zo'n verhuizing?

jemagookniksmeer | 23-10-18 | 19:18

Wat een gejank weer van die mariniers. De baas gaat verhuizen. So be it. Gebeurt wel vaker. En hij heeft er een plausibele reden voor. Dus. Take it or leave it. Gebeurt in het gewone bedrijfsleven ook.

VanBukkem | 23-10-18 | 19:14 | 5

En wie is tegenwoordig nog zo gek om in één of ander werelddeel achter moslims aan te gaan rennen. En dat voor een regering die zijn eigen volk in de uitverkoop doet en vervolgt.

Mart6037 | 23-10-18 | 19:38

@Mart, en als je klaar bent met rennen, en weer naar huis mag, zie je diezelfde lui hier vrolijk onthaald worden.

Opco Engering. | 23-10-18 | 19:57

Ook dat nog. Dan moet het wel een hele grote hobby van je zijn. Ben dan liever thuis paraat.

Mart6037 | 23-10-18 | 20:09
▼ 2 antwoorden verborgen

En om Vlissingen schadeloos te stellen, stel ik voor om alle AZC's in Nederland te verplaatsen naar de reeds aangekochte grond in Vlissingen.

aliealaaf | 23-10-18 | 19:09 | 1

Om de drommel niet! Er is nog nooit een dobberneger in Vlissingen aangespoeld dus hou ze lekker zelf

bocikam | 23-10-18 | 19:17

De politiek denkt natuurlijk, hoezo willen jullie niet naar Vlissingen? Jullie moeten luisteren en zijn dat gewend. Dus bevel opvolgen!
Vroeger, ja misschien ging dat zo. Maar nu met al een leegloop en soms rare politieke acties en daarnaast een marine top die (bijna) niet reageert. Vlagofficieren luister, jullie moeten die burgers als babs en haar bazin plus die Rutte onderdruk zetten. Misschien is onderdruk zetten een fout woord, ga dan masseren. Doe nu eens iets, straks is er geen korps Mariniers meer. Toch 1 van de laatste puike gevechtseenheden van de krijgsmacht. Het zal jullie worden aangerekend als het korps straks niet (goed) meer functioneert. Want je kan de politiek wel de schuld geven, maar de uitvoerders (jullie vlagofficieren) blijven tot nu toe de eindverantwoordelijke leiding.

AMX pri | 23-10-18 | 19:08

Naar Vlissingen overgeplaatst worden is net zoiets als verbannen worden naar Siberië. Dat kun je als (betrouwbare) overheid niet waarmaken, en zeker niet voor de kinderen die op lagere of middelbare school zitten. Vlissingen is 175 kilometer van Utrecht. Zeg maar dag tegen familie, vrienden en kennissen, en je sociale leven.
Geef degenen die niet mee willen wachtgeld, net zoals bij vertrekkende ministers en kamerleden. Daar hebben deze jongens recht op.

ZZP-er | 23-10-18 | 19:02 | 5

Er zijn geen scholen buiten Utrecht? En in Vlissingen is geen sociaal leven op te bouwen?
Het is nog geen 200 km. Kom op zeg... dramaqueen.

Jij vindt zeker ook dat alle asielkinderen mogen blijven omdat ze zijn “geworteld”...

Stormageddon | 23-10-18 | 19:12

Stormy:
zou jij dan bijvoorbeeld wel naar Dokkum willen verhuizen?

ZZP-er | 23-10-18 | 19:25

Dat kan ik vanuit hier wel forensen. Maar stel dat: er staan mooie huizen in Zoutkamp. Prima wonen.

Stormageddon | 23-10-18 | 21:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Best wel een referendum waard…..

dathoujetoch | 23-10-18 | 19:01 | 1

Of een peiling welke dan overgenomen wordt.

Sliptong | 23-10-18 | 19:04

Handig bezuinigen noemen ze dat. Bezuinigen via een omweg. Ieder schaap had kunnen weten dat geen hond in Vlissingen wil zijn, laat staan werken of wonen. Tuurlijk haken de GI'S af; dat was ook de bedoeling... hele grote BIEM wat mij betreft...

Wil1971 | 23-10-18 | 19:01

Zeggen dat je iets gaat doen is totaal iets anders dan iets in werkelijkheid doen

Weerduivel | 23-10-18 | 19:00 | 2

Dat heet tegenwoordig een Ruttetje doen

langzullenweleven | 23-10-18 | 19:06

Precies. Zo moet je in een personeelsenquete ook nooit aangeven tevreden te zijn met het salaris. Als baas zou ik daar bij de volgende loonsverhoging echt wel even rekening mee houden.

Joris Beltsin | 23-10-18 | 19:33

Nederland: Veni vidi ivi. Ahoy!

Rest In Privacy | 23-10-18 | 18:59

Verhuis dan lekker de 1e en 2e kamer naar Vlissingen, Daar zal Karla ook wel blij mee zijn en de ministers schijnen er geen problemen mee te hebben.

aliealaaf | 23-10-18 | 18:57 | 1

Goed idee!
En dan kunnen de mariniers naar Den Haag.

ZZP-er | 23-10-18 | 19:03

Een beetje US Marine reist een half continent over om gestationeerd te worden.
Hier nemen ze ontslag vanwege een andere thuisbasis.
Alleen, toegegeven, waarom is deze relocatie nu nodig?

Trans_Fimmermans | 23-10-18 | 18:57

Hmmmm... alles staat onder spanning en de samenleving staat op kanllen.. ondertussen worden alle instrumenten om dat te beheersen volledig afgebroken en onwerkbaar gemaakt. Destabilisatie en als de pleuris straks/binnekort uitbreekt, wie zou er dan ineens met een europees leger en een europeese politiemacht klaarstaan om de leiding?

Maar ik zal wel hallucineren door een chemische reactie onder mn aluminium hoedje.

Ton8695 | 23-10-18 | 18:54 | 2

Een Europees leger, met generaal Juncker aan het hoofd. Dat wordt lachen en zuipen.
Daar komen de schutters.
.

ZZP-er | 23-10-18 | 19:05

ZZP-er | 23-10-18 | 19:05 |
Je piept wel anders als het oekrainse Azov-batajon onder de europese vlag hier de EU-orde komt handhaven.

Roadblock | 23-10-18 | 20:49

Wat? Staan de Duitschers bij Zevenaar? Nee hoor, daar doen we niet aan, veel te ver, laten ze maar eerst naar Doorn komen. Daar houden we ze wel tegen.

dathoujetoch | 23-10-18 | 18:51

Die mariniers hebben 100% gelijk. De politiek wil het (CDA en VVD waarbij die VVD'er zelf uit Zeeland komt en niet onpartijdig is) ongeacht de belangen van de mariniers. Kut CDA , kut VVD

langzullenweleven | 23-10-18 | 18:51

Je zou alvast kunnen beginnen met een depandance en nog vooral daar lokaal gaan werven. Na verloop van tijd groei je in Vlissingen verder en loopt Doorn door natuurlijk verloop leeg. Is dat nou zo moeilijk te bedenken?

Speertjespunt | 23-10-18 | 18:50 | 2

Ja gast die mariniers komen uit heel nederland.. dan is het wel makkelijk als je in doorn (want centraal nederland) zit ipv fucking vlissingen.. dat maakt de trip in het weekend naar huis en weer terug naar de kazerne stukken kutter als je in groningen of friesland woont.

Captain_Dipshit | 23-10-18 | 18:56

Ik ken een marinepik die doordeweek in Utrecht werkt en in Oost Souburg woont... Alsof Leeuwarden - Doorn om de hoek ligt.

Speertjespunt | 23-10-18 | 21:50

Familie en mariniers zelf willen niet weg uit Doorn!
Je hebt daar alles wat je nodig hebt. Centraal in Nederland.
Rotterdam, Den Helder en Texel op redelijke afstand.
Je bent alles kwijt, familie, vrienden en school.
Alles is nu goed geregeld zodat je het thuisfront met een gerust hart achter kunt laten als je weer aan de bak moet. Bij verhuizing naar het gat Vlissingen valt dat allemaal weg.
Alle mariniers uit Doorn zeggen terecht: bekijk het maar!

Kastle9319 | 23-10-18 | 18:47 | 3

Ja, je bent ALLES kwijt: je leven, je inkomen, je gezin, je werk. Trouwens, mariniers gaan ook NOOIT op vakantie, Veel te ver en boehoehoe te ver van Doorn.

dathoujetoch | 23-10-18 | 18:55

In het gat Vlssingen is niks, helemaal niks, geen telefoon, electriciteit, internet, gas. Nee je moet daar op een vlotje wonen dat twee keer per dag overstroomt en het regent er altijd en het is koud. En ze spreken geen Nederlands hoor, nee, gebarentaal en doffe dreunen op trommels. Dat kunnen onze Geweldig Opgeleide en Gemotiveerde Mariniers niet aan.

dathoujetoch | 23-10-18 | 18:59

Och, complete bedrijven verhuizen, van midden naar zuid NL ..... of naar Groningen.
Zo werkt dat nu eenmaal, ga je mee? Fijn. Ga je niet mee? Toedels

MarcS | 23-10-18 | 19:57

Dus ze willen wel voor een half jaar of langer naar shitholes als Afghanistan, Mali of Irak maar shithole Vlissingen gaat te ver?
Rare jongens, die mariniers.

Stormageddon | 23-10-18 | 18:46 | 7

Ongeblustekalk | 23-10-18 | 19:09 |
Whah, Ongebluste, de 2% norm. Het zoveelste waar deze meute zijn gat mee afveegt. Heb jij ook maar 1 politieke partij horen roepen dat die centen van de dividendbelasting eigenlijk best eens naar defensie zouden moeten? Allemaal loze beloften.
En Stormageddon moet je gewoon laten lullen-Hij heeft geen notie.

Roadblock | 23-10-18 | 20:56

langzullenweleven | 23-10-18 | 20:54
Ben geen einstein, maar vertel de ongezouten waarheid, dan kunnen veel mensen niet en niet waarderen ;)

Ongeblustekalk | 23-10-18 | 21:41

Roadblock | 23-10-18 | 20:56
Denk dat het wel gaat gebeuren die 2%norm, wat weet ik er van.

Ongeblustekalk | 23-10-18 | 21:42
▼ 4 antwoorden verborgen

Tja

BMW320 | 23-10-18 | 18:45

Waarom zou je ook nog je leven in de waagschaal stellen voor een tijdelijk plekje aan een of andere internationale vergadertafel ter meerdere eer en glorie van een omhooggevallen CDA'er/VVD'er met dikke buik en kleine penis?

atheïstisch stemvee | 23-10-18 | 18:44 | 2

eens

langzullenweleven | 23-10-18 | 18:47

Welke precies? Er zijn er zo veel die aan die beschrijving voldoen.

Roadblock | 23-10-18 | 20:58

En in de VS en Rusland lachen ze zich de ballen uit de broek. Een stelletje zeesoldaten die niet in een haven wil worden gelegerd maar wel in een gat 100 km verderop. Ga je schamen. En al dat gezeik over vrouwen en kinderen is sowieso al van de gekke. Mariniers gaan naar de hoeren, die hebben geen vrouwen en alleen niet-erkende kinderen. Dit zijn geen mariniers, dit zijn raamambtenaren.

The2Amendment | 23-10-18 | 18:44 | 3

Misschien is het slecht gesteld qua dames van plezier in Zeeland en ligt daar het feitelijke pijnpunt?
Vragen, vragen......

Berbaar | 23-10-18 | 18:47

wat sla jij vreselijk de plank mis; nu weer je pilletjes die je van zuster Hannie kreeg innemen hoor!

langzullenweleven | 23-10-18 | 18:49

Hee hallo Peter.... ben jij dat??

dreistein34 | 23-10-18 | 19:12

Laten ze maar allemaal ontslag nemen, die ondankbare 68%. Wees blij dat je werk hebt. Krijgen ze overigens dan wachtgeld, net zoals de zelf ontslag genomen hebbende Alex Penthouse? Of Bea von Amsberg: ook ontslag genomen en toch een vette uitkering beuren?

dathoujetoch | 23-10-18 | 18:43

Ik snap de discussie ook niet. Of eigenlijk zijn het 2 losstaande discussies.
1. Waarom verhuizen, als huidige locatie prima voldoet?
2. Die soldaatjes zijn millenials. Wel de geneugten, maar niet de plichten van soldaatjes spelen. Kazerne verhuist? Hup mee! Of langere reistijd accepteren is maar 184km .....

MarcS | 23-10-18 | 18:42 | 3

Het probleem is dat veel Mariniers accepteren dat ze vaak op de kazerne zijn, vaak en lang uitgezonden kunnen worden en dat dit vaak vlak van te voren wordt aangekondigd. Maar jonge mariniers (als in de rang) en korporaals hebben weinig opgebouwd, en kunnen nog makkelijk verhuizen, net zo als de meest dit relatief kort geleden al gedaan hadden om bij de mariniers te beginnen. Het probleem zijn de sergeants majoor. Dat zijn mannen met een heel leven rond om hun heen, vrouw kinderen en koophuis. Voor hen is het een keuze om te verhuizen of veel meer te gaan reizen, maar die betekend nog minder bij familie zijn of bij een verhuizing een nieuw leven op te bouwen met daarbij nog maar de vraag of hun vrouwen weer en nieuwe baan gaan vinden. Vlissingen is niet slecht, maar als er opeens een grote groep mariniers komt betekend ook dat de arbeidsmarkt heel hard moet groeien of heel veel mariniers zien het gezinsinkomen flink dalen. Marinier is voor onderofficieren een leven, niet een avontuurtje voordat ze een kantoorbaan nemen.

Cum infamia | 23-10-18 | 18:55

@Cum infamia | 23-10-18 | 18:55

Goed verhaal ...... veel te lang.
Ooit werkte ik in Voorthuizen, kantoor werd verplaatst naar Eindhoven ....... raad eens?

MarcS | 23-10-18 | 19:50

80 km vs 140km, en van dorp naar de stad of van net buiten Randstad naar de periferie. Ik vind het niet echt te vergelijken. Daarnaast weet ik niet of je met vrouw en kinderen of alleen verhuisd bent.

Cum infamia | 23-10-18 | 21:09

Als ze naar Vlissingen gaan kunnen zeeuwen marinier worden !

elevator | 23-10-18 | 18:41 | 1

Eindelijk echte manschappen! Laten we de kapen weer bevaren!

bocikam | 23-10-18 | 19:23

Sta niet raar te kijken als de VanBraamHoekgeest kazerne in Doorn fijn in de ramsj gaat ten faveure van Sufkutcity Vlissingen. In weerwil van feiten en operationele realiteit, vinden de politici mensjes dat de mensen bij Defensie gewoon de bakkes dienen te houden. De politieke meesters m/v weten en bepalen immers wat goed voor u is ? En een keuze tussen egootjes van politici en de loyaliteit van militairen m/v ? Voor Den Haag is dat echt geen keuze.

Grijskijkert | 23-10-18 | 18:40 | 1

Het enige correcte in Uw plempsel is dat hier inderdaad de politici bepalen en niet een paar soldaatjes.
Lijkt me vrij logisch.

Berbaar | 23-10-18 | 18:45

geloof er niks van. bluf. die zeggen hun goed betaalde padvinders baantje niet op om daarna in Doorn bij de plantsoenendienst te gaan werken.

Padre Grassi | 23-10-18 | 18:36 | 2

Ff

BMW320 | 23-10-18 | 18:45

Hun vrouwen kunnen geen baan vinden in Vlissingen, hebben geen behoefte om te verhuizen en alles achter te laten. Met de huidige arbeidsmarkt is het gemakkelijk voor mariniers om een andere baan te vinden. Dus vertrekken is voor een mariniers gezin aantrekkelijker dan te verhuizen naar Vlissingen.

Gandalph | 23-10-18 | 19:24

Misschien kunnen de mariniers den haag even schoonvegen en dan iemand aanstellen die het wel goed voor heeft met ons land slechter wordt het toch niet.

hatschjoe | 23-10-18 | 18:36

Tijdelijk dipje en daarna werkgelegenheid in een regio die het nodig heeft. Daarnaast past dat bekakte Doorn helemaal niet bij stoere knapen.

Ggroengras | 23-10-18 | 18:35 | 4

Grijskijkert | 23-10-18 | 18:43
Gewauwel van allochtonen en linkse types die hier geen recht van spreken hebben ;)

Ongeblustekalk | 23-10-18 | 19:11

@Grijskijkert: sentimenteel gezeik, zet ze dan in Rotterdam.

Ggroengras | 23-10-18 | 19:26

Ggroengras | 23-10-18 | 19:26 |
Ga jij nou maar weer wat geweertjes breken. Daar ben je veel beter in.

Roadblock | 23-10-18 | 21:02
▼ 1 antwoord verborgen

Bam. In 1x 68% van de mensen er vrijwillig uit. Sneller en efficienter saneren lukt niet. Politiek gezien een vrij briljant plan dus. Qua PR wordt het echter op dramatische wijze gestalte gegeven. Dit gebeurt de overheid eigenlijk altijd. Alsof ze kicken op communicatie clusterfucks.

de Voorzittert | 23-10-18 | 18:32 | 1

En die 2% BNP dan? Dan maar wat vliegtuigjes bestellen?
(Bestellen is nog niet hetzelfde als daadwerkelijk aanschaffen)

Gajus | 23-10-18 | 18:37

Maakt niet zo heel veel uit. Laatste paarhonderd jaar waren we neutraal, gaven we ons over of lieten we ons bevrijden door Engelsen/ Fransen/ Pruissen. En Michiel de Ruyter, ofwel De Rover, ofwel De Kaper, dat is zo lang geleden en fout... dat is geen goed voorbeeld.

Rest In Privacy | 23-10-18 | 18:28 | 5

En even verderop richting het strand een mooi standbeeld van Frans Naerebout, Vlissingen heeft wel wat.

smdyasc | 23-10-18 | 18:52

Michiel, heerlijk door zeemeeuwen ondergescheten standbeeld

bocikam | 23-10-18 | 19:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Die Karla Peijs moet een ongelooflijk lekker wijf zijn. Of ze zijn bij de VVD en CDA corrupt.

Deflatiemonster | 23-10-18 | 18:27 | 1

Karla peys zit in huize "de laatste avond".Zo oud is ze alweer.Ik zie net 74 jahren alt.

flesje | 23-10-18 | 18:56

Qua patat orbis.

bisbisbis | 23-10-18 | 18:27 | 2

Zover er frites in de wereld is?

Joris Beltsin | 23-10-18 | 18:49

'Zo wijd de wereld naar patatgeneratie riekt' , stel ik voor.

bisbisbis | 23-10-18 | 18:55

Snap ik, wie wil er nu in godsnaam in de provincie gaan wonen?

Ardbeg | 23-10-18 | 18:24 | 4

Rukrandstedelingen?

Ardbeg | 23-10-18 | 18:32

Ehm, zo plastisch bedoel ik het nog niet ;-)

Gajus | 23-10-18 | 18:35

Het lijkt mij ook niks Ardbeg maar militairen bepalen, gelukkig, niet zelf waar ze gestationeerd worden.

Berbaar | 23-10-18 | 18:36
▼ 1 antwoord verborgen

En dat terwijl tienduizenden moslims in Nederland de beschikking hebben over vuurwapens.

Een enge gedachte.

Een opmerkelijke gedachte daarom bovendien dat we na 80 jaar misschien wel blij zullen zijn met een militaire invasie van buitenaf...

Gajus | 23-10-18 | 18:24 | 2

Weet je zeker dat het er geen miljoenen zijn?

Ardbeg | 23-10-18 | 18:24

Zei ik miljoenen dan?

Gajus | 23-10-18 | 18:26

Mariniers maken niet uit waar ze gestationeerd worden.
Toedeledokie 68%, het waren mooie jaren, veel succes in de burgermaatschappij.
Er komen avontuurlijke vacatures aan jongens!

Berbaar | 23-10-18 | 18:22 | 8

Nooit verwacht dat ik het met Berbaar eens zou kunnen zijn, nu dus wel. Dat de mariniers een grote bek opzetten moet niet ter zake doen. Er zijn legio verhuizingen binnen defensie waar je niemand over hoort en uitgevoerd worden. Voldoende werkzoekende in Zeeland die graag marinier willen worden!

Geenzuiverkoffie | 23-10-18 | 18:49

Geenzuiverkoffie | 23-10-18 | 18:49
Een kleine correctie: Ze zetten geen grote bek op, ze haken gewoon af. Daar hebben ze vreemd genoeg net zoals elke werknemer het recht toe als het werk hen niet meer bevalt. En uw laatste zin neem ik met een korrel zout. U bent blijkbaar niet op de hoogte van het groeiende aantal onvervulde vacatures bij defensie.

Roadblock | 23-10-18 | 21:07

Berbaar | 23-10-18 | 18:41 |
"militair is wel het laatste dat ik ambieer"
Waarom verbaast mij dat nou helemaal niet?

Roadblock | 23-10-18 | 21:11
▼ 5 antwoorden verborgen

Denkt u ook nog even terug aan het gejank over het sluiten van het 2e kamer gebouw waardoor men tijdelijk 800 meter verderop moet werken.
Decennia lang de boel verwaarlozen tot het echt niet meer anders kan en vervolgens nog proberen, tegen veel hogere kosten, om die verhuizing voor zichzelf te voorkomen.
Kunnen we die ambtenaren niet in Vlissingen droppen?

noerg | 23-10-18 | 18:22 | 1

nee, want waarschijnlijk is dat de reden van de verhuizing van die mariniers... ze zoeken in Den Haag een goed te beveiligen kampement voor de komende jaren .. want dat opknappen van het binnenhof gaat niet alleen miljoenen meer kosten maar ook langer duren..

fikkieblijf! | 23-10-18 | 18:24

Mariniers zwaaien af als het oorlog wordt.

Baron Clappique | 23-10-18 | 18:20

Na wat koetjes en kalfjes bleek ‘Vlissingen’ het enige onderwerp te zijn waarover hij met mij wilde praten. Hij was er helemaal vol van. Hij vertelde dat het ‘toch zo leuk zou zijn voor Karla’. Ik dacht nog: Karla wie? Dat bleek dus Karla Peijs, commissaris van de Koningin in Zeeland. En, o ja, toevallig ook van het CDA. ‘Karla’ zou driekwart jaar later uit dienst gaan en die verdiende, zo vond Hillen, ‘toch een mooi afscheidscadeau’.

"IK DACHT: HUH, GAAT DAT ZO?''

Ze uit in haar boek ook kritiek op Kamerlid André Bosman uit Middelburg, voorganger op Berckmoes' portefeuille. Volgens haar was hij 'zeer verbolgen dat hij zijn portefeuille kwijt was geraakt'. ,,Hij was naast het CDA-duo de derde partij die direct baat had bij een diepte-investering in Vlissingen. Dat zou het noodlijdende havenstadje uit het slop moeten trekken en dan was hij het mannetje in de regio'
Berckmoes schrijft daarop zelf 'het plan-Vlissingen' op de agenda van de fractie te zetten. ,,Han ten Broeke (VVD-Kamerlid-red.) was ziedend. Tijdens een ijlings door hem ingelaste werklunch peperde hij mij in:

"ZO WERKT DAT NIET HIER''

Je vraagt je dan af; hoe werkt het dàn? In Godsnaam....

Sans Comique | 23-10-18 | 18:20 | 1

Ja, Sans Comique, en in tegenstelling tot wat veel mensen denken lezen mariniers ook.
Dit hoofdstuk uit het boek van Ybeltje Berkmoes is dus bekend.
Hillen wilde Peijs een plezier doen en hup, daar gaat een complete kazerne met alle tradities die er aan vast zitten. Lekker motiverend.

Roadblock | 23-10-18 | 20:26

68% van ruim tweeduizend Mariniers die opstappen en het kost een paar jaar om een Marinier volledig op te leiden. Schade in soldij zonder functie is alleen al anderhalf duizend x anderhalve ton maakt ruim tweehonderd miljoen euro door het putje. En dat is nog exclusief verloren kennis, verschoten munitie, oefeningen en materieel. Gaat lekker.

Feynman | 23-10-18 | 18:19 | 2

We moeten wel die 2% BNP gaan halen.
Door het putje dan maar?

Gajus | 23-10-18 | 18:25

Hoeveel jaar denkt u dat het duurt om kader op te leiden? En wie zal de nieuwe mariniers op gaan leiden? Er zijn nu al eenheden die bij gebrek aan kader niet kunnen draaien.

Roadblock | 23-10-18 | 20:30

Kan ze geen ongelijk geven, integendeel. Doorzetten jongens, ook bij de overige operationele eenheden, aangeven tot hier en niet verder.
Krijgsmacht voor verdedigen Koninkrijk, dat is niet hetzelfde als Koenders Bert of Timmertrans aan een baan helpen of hogerop de deugladder helpen door uitzending naar plekken waar we niets te zoeken hebben en daar het personeel van de krijgsmacht zonder deugdelijk materieel en materiaal hun leven in de waagschaal laten stellen en dat dan nog in de doofpot willen stoppen.
Rijk in dit geval vertegenwoordigd door Defensie is een niet betrouwbare werkgever gebleken, die nb. de tegenpartij aan middelen helpt waartegen jij je dan moet verweren. Non lethal mijn ballen, elk stuk uitrusting draagt bij aan inzet.
Ze zouden eigenlijk dat zooitje op het Binnenhof moeten oppakken en in een houtje touwtje jas eerst een maandje Noorwegen moeten laten doen en dan op mortiertraining moeten trappen in Mali. Carla Peijs en Sjenien Hennis Plasdaarmaar kunnen dan als troostmeisje fungeren. Mogen ze zich daarna zelf laten repatriëren middels een overtocht vanuit Libië. En Salvini de boot laten weigeren, top tv, ik zou gaan kijken.
Zo en nu lekker eten.

bwanabanjo | 23-10-18 | 18:19 | 1

Ik ben het 100% met u eens.

Roadblock | 23-10-18 | 20:31

Incompetente vrouwen aan de top. Goede ontwikkeling zo'n vrouwenquotum.

WillemWordtWakker | 23-10-18 | 18:18 | 1

Het ligt niet aan het feit dat ze vrouwen zijn, maar aan het feit dat ze incompetent zijn. Managers die nergens van weten laten altijd een spoor van stront achter.

ole guapa | 23-10-18 | 21:01

Dat kanonnenvoer denkt dat ze een kantoorbaan hebben. We zijn erg diep gezonken.

Lentehaas | 23-10-18 | 18:17 | 2

En hun vrouwen vinden zo weer een andere baan en hun kinderen hebben zo weer nieuwe vriendjes, ja toch?
Alleen maar nadelen. hoge kosten (naar nu blijkt héél erg hoge kosten) en alleen maar voor politiek gewin van één á twee personen.

Maar jij weet wel beter natuurlijk. Al die ophef is omdat onze soldaten denken dat ze een kantoorbaan hebben.
Wat is er aan jou een geweldig politiek beschouwer verloren gegaan. Misschien willen ze je wel voor het woordvoerdersschap aannemen, talent heb je (in vergelijking met de huidige woordvoerders dan, alles is relatief nietwaar?)

Sans Comique | 23-10-18 | 18:31

Ja, die vrouwtjes vinden ook in Zeeland zo weer een baan. Ook in Zeeland zijn heel beel zomerhuisjes schoon te maken, net als op de Utrechtse Heuvelrug.
En ja, kindertjes vinden heel snel nieuwe vriendjes. Zeker als de papa van de vriendjes ook marinier is en dus meeverhuist. Sowieso: het argument van “gewortelde” kinderen is bij asielkinderen kul en bij gewone Nederlanders ook. In het bedrijfsleven worden ook mensen overgeplaatst en moeten hele gezinnen meeverhuizen voor het werk van pa of ma. Dat is nooit een probleem geweest, maar voor die zielige mariniertjes is dat opeens wel een punt? Dat zijn bullshit argumenten.
En verder vermoed ik dat het bij die 68% inderdaad voor een groot deel om burgerpersoneel met een kantoorbaan gaat. In alle geledingen van de overheid is er teveel overhead, dat is bij de krijgsmacht heus niet anders.

Stormageddon | 23-10-18 | 18:55

Dit gezeik is van alle tijden , als je als Zeeuw buiten Zeeland geplaatst was moest je op Vrijdag tot 17Honderd blijven. Als de "Ollanders" in Zeeland geplaatst waren ze om elf uur verdwenen want dikke boehoe, want ver met de trein.

Ghibli | 23-10-18 | 18:17

Waar is de haven van Doorn? En ver weg is ook een raar argument. Midden in het strategisch Schelde-Rijngebied. Tussen de weteldhavens Antwerpen-Gent en Rotterdam/Rijnmond. Als ergens een marinierskazerne thuishoort is het Vlissingen wel. Maar waarom niet ook een kazerne in Doorn?

Pieter Breydel | 23-10-18 | 18:17 | 1

Nog zo een strateeg in de leunstoel... Nou daar gaan we weer: waar acht jij de kans op shit het grootst in Nederland? Antwoord: in dichtbevolkte gebieden, zoals de Randstad. Aanrijtijd voor bijzondere bijstandseenheden vanuit Doorn: 3 kwartier. Vanuit Vlissingen: 3 uur. Naar Groningen of Maastricht? Morgen zijn we er!

ole guapa | 23-10-18 | 21:04

@ParadoxNL | 23-10-18 | 18:07
Hoe kom je er bij ?
Dat is het erge/de crux van het verhaal, is door een vorige minister van defensie ene Hans Hillen een ouwe alcoholist besloten, vond tie leuk om de CdK in Zeeland, ene mevrouw Peijs een pleziertje te doen, hoe incompetent wilt u uw overheid hebben !

Uw Verzekeringsadvis | 23-10-18 | 18:14

De huidige politiek maakt er werkelijk waar een zootje van. Alles lijkt te verzanden in een politieke slangenkuil. De mariniers moeten niet gaan, ze moeten niet meewerken aan een corrupte overheid.

BozePaarseMan | 23-10-18 | 18:13

Vlissingen is geweldig.

frisenfruitig | 23-10-18 | 18:13 | 1

Tuurlijk, daar gaat het niet over.

BozePaarseMan | 23-10-18 | 18:14

Lijkt me duidelijk dat dit plan gewoon beter moet worden uitgelegd. (ghehe)
Of je past de standaard strategie toe, gewoon doordrukken en nog een jaar of 6 wachten tot alle verantwoordelijken weggepromoveerd zijn, je laat de huidige boel verder verpauperen en de opvolgers komen tot de conclusie komen dat nu nog stoppen duurder is dan opknappen en blijven.

noerg | 23-10-18 | 18:13 | 1

Er moet een geitenpaadje worden gezocht, zoveel is duidelijk.

Sans Comique | 23-10-18 | 18:15

Dat EU-leger moet en zál er komen. Linksom of rechtsom, door roeien en ruiten.

Sans Comique | 23-10-18 | 18:10 | 2

En dan hebben we straks buitenlandse miliairen om de hoek. Die de plaatselijke bevolking niet verstaan. Dat schiet toch makkelijk wanneer ze tegen de bevolking worden ingezet om bijvoorbeeld een opstand neer te slaan. Dat wisten de Romeinen al. En die opstand gaat er komen. Die blokkeerfriezen hebben mazzel gehad.

Sans Comique | 23-10-18 | 18:14

er komen er nog een aantal aangeroeid, fighting age, gespierd en pang pang roepen is snel geleerd.. zijn wel geen mariniers maar he.. om de in opstand komende plaatselijke bevolking in te dammen uitstekend materiaal.

fikkieblijf! | 23-10-18 | 18:28

Past helemaal in het beeld! Opeenvolgende regeringen hebben defensie kapot gemaakt! De kneuzen in Den Haag, niet gehinderd door enige kennis van zaken, hebben niet in de gaten, dat als het elite korps de mariniers massaal opstappen, wij militair verloren zijn! Bovendien heeft de Politie dan geen alarm nummer meer, waar ze op terug kunnen vallen als de straatterreur uit de hand loopt! En dat is alleen nog maar een kwestie van tijd!

Lexus01 | 23-10-18 | 18:09

Even wachten tot deze mariniers weg zijn. Dan kan de enige overgebleven Nederlandse Pinochet (is die er?) z'n staatsgreep doen met de resterende militairen.

Vrouwtje_haram | 23-10-18 | 18:09 | 1

ik wil best dictator van de lage landen worden.

hatschjoe | 23-10-18 | 18:43

Vlissingen is best leuk, zeker ten opzichte van Doorn. Hoog tijd voor een praatgroep en mindfulnessoefeningen bij defensie.

Zyprexa20mg | 23-10-18 | 18:08

in een godvergeten winderige gat als Vlissingen kan je als marinier minder snel oprukken naar Den Haag om martial law uit te roepen dan vanuit kazerne Rotterdam. En kwa werkgelegenheid en uitgaan voor de achterban ligt Doorn dicht bij Utrecht. Vlissingen ligt dicht bij Antwerpen dat dan weer wel

HetOorAakel | 23-10-18 | 18:07

Vanaf Vlissingen is het twee tot drie uur rijden naar de Hofvijver. Het lijkt me met name voor de plucheplakkers onveilig om de Mariniers op zo`n afstand te plaatsen. Als iedere seconde telt, zijn deze heren nog een uurtje later.

Gaan wonen in Vlissingen betekent dat deze helden die hun familie al nauwelijks zien, hun kinderen nog minder gaan zien. Of ze moeten hun hele gezin ontwortelen en meenemen. Beide onacceptabele opties voor vele strijders. Als er al een verhuizing moet komen, dan terug naar de eerste basis, in hartje Rotterdam.

Deze Mariniers weten sowieso dat ze na hun militaire dienst geen pensioen krijgen, maar een burgerbaan moeten zoeken. Een paar jaar eerder eruit betekent meer kans op een leuke baan en leuk salaris. Ze weten dat ze sowieso een weggooi product zijn, ze hebben alleen regie over het moment.

Die 32% die wil verhuizen naar Vlissingen doet aan totale zelfopoffering. Tijdens en na militaire dienst. Een goede generaal krabt zich dan achter zijn oren of die wel zo ver moet gaan.

Feynman | 23-10-18 | 18:07

Het zal wel het nu nog tijdelijke Rotterdam worden, die kazerne schijnt al helemaal opgeknapt te zijn.

Ben-Bataaf | 23-10-18 | 18:07

Goede zaak, nu moet de politiek maar eens luisteren en anders voelen ze het wel.

Fedde71 | 23-10-18 | 18:06

Pechtold steekt zijn duim op in zijn graf.

Rest In Privacy | 23-10-18 | 18:04

En gelijk hebben ze .Laat dat zooitje uit Den Haag maar overvaren naar Vlissingen .
Een beetje storm en regen zal ze goed doen aan de kust .

gerrie de perrie | 23-10-18 | 18:04

Rechtgeaarde Nederlandse militairen verlaten sowieso de krijgsmacht. De dag dat Rutte zal verwachten dat ze tegen Europese medeburgers of misschien zelfs Nederlanders optreden komt nu snel dichterbij. Moet je niet willen als mens, dat is voor minions.

Parel van het Zuiden | 23-10-18 | 18:02

Laat ze in plaats van De Dam, Den Haag maar eens schoonvegen! Aan de andere kant hebben ze wel Qua Patet Orbis als lijfspreuk maar dan zonder Vlissingen begrijp ik.

Betterworld | 23-10-18 | 18:01 | 1

Och, Nederland heeft Je maintiendrai als lijfspreuk. Moewhahahahahaha.

Parel van het Zuiden | 23-10-18 | 18:04

Het Nederlandse leger MOET ook gewoon kapot hé? We zetten er wijv0n op en pesten alle mariniers naar de klitsen zodat er niets meer van over blijft.
Ja, en dan is een EU leger vanzelfsprekend geworden. Dat is de marsroute.

Bakkeleures | 23-10-18 | 18:01

Onze jongens m/v. Ze worden erger behandeld dan wie dan ook. Van kankerverwekkende verf tot speelbal van de politiek.

vanBarchum | 23-10-18 | 18:00

Stel je hebt als werkende en als een citroen uitgeknepen burger door een regering die werkelijk helemaal niks, maar dan ook niks, tot een goed einde kan brengen, wat doe je dan ?

Uw Verzekeringsadvis | 23-10-18 | 17:59 | 3

Als werkende of als militair? Als ik een militair zou zijn zou ik een steedsgriep willen plegen en de soevereiniteit van dit land als de wiedeweerga en zonder de EU willen herstellen. Maar hey ik ben niets anders dan een slaaf dus aan mij heb je geen zak.

vanBarchum | 23-10-18 | 18:01

Maar goed dat je geen militair bent dan.

E-Burke | 23-10-18 | 18:02

E-Burke | 23-10-18 | 18:02
Nee, verandering moeten we niet willen natuurlijk, dat zou bizar zijn

Renkum0317 | 23-10-18 | 20:24

Groot gelijk!

Glorious Bastard | 23-10-18 | 17:57 | 2

Tja... Het is een idd een onbereikbare kut plek voor de meeste in Nederland. Hoe kom.je er in godsnaam bij om naar zo'n uithoek te gaan? Nog erger: hoe wereld vreemd ben je als je denkt dat iedereen dit wel even doet?

ParadoxNL | 23-10-18 | 18:07

Lijkt mij ook, maar in Zeeland kan je wel goedkoop aan zee wonen, het lijkt mij niet dat de mariniers genoeg verdienen om een vrijstaande bungalow in de buurt van Doorn te betalen, kan daaro wel.

Uw Verzekeringsadvis | 23-10-18 | 18:11

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland