Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Het is hoog tijd om XTC te legaliseren

Niks mee te maken, toch leuk dat ze d'r zijn

Hoera voor links televisiecabaret met engaazjement!

Arjen doet het op z'n Lubachs, dus met een knarsend tandje teveel soundboard-witzen, maar we onderschrijven van harte z'n boodschap: Legaliseer XTC. Politici van SGP en CDA tot vvd komen niet verder dan XTC als "vieze troep" te omschrijven zonder ook maar enige interesse in gebruikerservaringen (120% een en al liefde) en wetenschappelijk onderzoek te tonen: MDMA stimuleert creativiteit, XTC helpt de behandeling van PTSS en zelfs op ADE is dit jaar niemand dood gegaan. En waar hebben we 't over. Op ieder dansfestival, bij dag of bij nacht, staat iedereen de planeet uit te spacen, een pil kost een paar piek en is op ieder zichzelf serieus nemend schoolplein te scoren, en zelfs Jeroen Pauw voelt zich senang genoeg om live aan zijn deftige praattafel een bestellijstje voor te lezen uit het Whatsapp-menu van een dealer (en check vooral ook zijn cameo in dit Lubach-item). Lubach heeft gelijk: XTC is ingeburgerd, wetenschappers concluderen steeds positiever & pleiten voor onderzoek naar legalisering want 'ranzige troep' is géén geldig argument tegen de pretpilletjes. Legaliseer, hef er accijns op en Brabant wordt misschien ook wat minder vol gedumpt met blauwe vaten chemisch afval, door drugslabdudes die geen burgemeesters meer hoeven te bedreigen of ambtenaren om te kopen. Kortom alsook enfin & tenslotte. GeenStijl sluit zich aan bij de oproep van Lubach. God is gelost in dit land. Tijd om meer ruimte te maken voor gelukzalig chemisch hedonisme.

Reaguursels

Inloggen

Zou geweldig zijn. Moeten ook nodig van dat stompzinnige gedoogbeleid af. Legaliseer, reguleer en belast.

Rest In Privacy | 22-10-18 | 20:07

In de jaren 70 en begin 80 was MDMA alias xtc het exclusieve speeltje van psychotherapeuten, psychonauten en aanhangers van Bhagwan. Allemaal hoger opgeleiden. De kwaliteit was van het hoogste niveau omdat de pillen werden geproduceerd in professionele laboratoria, MDMA stond nog niet op de lijst van verboden middelen. De problemen onstonden pas eind jaren 80 toen xtc massaal werd omarmd door het uitgaanspubliek, waardoor overheden in paniek raakten en het spul als 'harddrug' kwalificeerden, waardoor de produktie verboden werd en deze volledig in handen werd gegeven van hobbyisten en criminelen.

Zenzeo | 22-10-18 | 18:31

"Its popularity has been enhanced by its close association with particular forms of music and dance venues and, despite well-publicized casesof MDMA-associated death, by the widely held belief that it is a“safe” drug. Indeed, many users and social commentators believe that with better management, the negative consequences of MDMA use can be avoided.1 This belief is based on the false premise that the danger associated with MDMA lies exclusively with poor control of environmental temperature and“bad” or adulterated drug. The latter risk, it is believed, would be eliminated by better quality control as a result of legalizing the drug. A review of the scientific literature, however, paints a very different picture of this drug, which is far from benign."

Maar ach, wetenschap is ook maar een mening hè, millenials?

Tapu | 22-10-18 | 18:19

Een land als Amerika geeft meer dan 40 miljard per jaar uit aan bestrijding. Als nu al dat geld wat in 40 jaar in de hele wereld uitgegeven werd aan voorlichting, armoedebestrijding en aan ..... noem maar een probleem..... waren wij als mensheid dan niet veel verder geweest? Zolang de mensheid bestaat zolang zal er ook drugs worden gebruikt. Waarom mag de 1 wel tabak roken en alcohol drinken, maar mag een ander geen blowtje roken en een xtc pilletje nemen? Stel je eens voor dat het andersom was. Stiekem jouw biertje en jouw shag regelen bij criminelen. De overlast en nadelen zullen dan niet minder zijn.

Nikstc | 22-10-18 | 16:39

Tsja, we zijn nu eenmaal een rechts-conservatief land en voor conservatieve mensen is XTC jakkiebah. En als echte conservatief dient iedereen volgens jouw normen, waarden, wetten en regels te leven dus gun je een ander het pleziertje ook niet. Zal nog wel even duren voordat de heldere jonge geesten het tot minister-president schoppen en deze ontzettend kromme situatie kan worden rechtgetrokken.

Ardbeg | 22-10-18 | 14:43 | 4

U begrijpt klaarblijkelijk niet wat conservatisme inhoudt. Begin eens bij Edmund Burke.

E-Burke | 22-10-18 | 15:16

Johan_Voorhaar | 22-10-18 | 15:04
Ook de JOVD staat heel liberaal tegenover drugs. Dus er is hoop. Maar om de een of andere reden draaien ze 180 graden zodra ze in de landelijke politiek terecht komen.

Ardbeg | 22-10-18 | 16:45

bovendien zijn we geen rechts conservatief land. de meest rechtse partij die geregeerd heeft de afgelopen decennia is de VVD. Die zijn behoorlijk richting het midden gekropen en eerder liberaal dan conservatief. Als je ons land zou moeten scharen onder één noemer dan is het eerder sociaal-liberaal.

Joostmochtnietsweten | 22-10-18 | 17:25
▼ 1 antwoord verborgen

gewoon wat duurzamer gaan produceren, kenmerk etc en dan gewoon bij de tuinen gaan verkopen

gelachewoar | 22-10-18 | 14:07

Drugs criminaliteit, een gecreëerd probleem door de politieke en religie elite.

Shalalieshalala | 22-10-18 | 14:03 | 1

Het is geen probleem, de kosten (inkomsten) uit de de illegale handel zijn vele malen hoger dan inzet/bestrijding ervan kosten. Veel (lokale) politici (vooral in het zuiden van deelstaat NL) zweten peentjes als de landelijke politiek werkelijk besluiten om de handel in XTC te legaliseren.

Tegenstanders van legalisering, wees niet bang - de uitermate corrupte VVd en CdA zullen hier nooit meer akkoord gaan. Teveel financiele concequenties voor hun eigen achterban.

litebyte | 22-10-18 | 14:20

Niet alleen XTC, maar alle drugs moet gelegaliseerd worden.

Het verbieden van drugs levert heel rijke criminelen en corrupte bestuurders op. Bovendien geeft het onnodige druk en kosten op justitie en gevangeniswezen.

Door drugs te legaliseren komt er beter zicht op wie het gebruikt, en kan bovendien de kwaliteit bewaakt worden.

Peter_K | 22-10-18 | 13:45 | 3

Je kan niet alle drugs gaan legaliseren, denk aan coke, speed,heroïne die je lichaam en geest in enkele jaren slopen. XTC en wiet mag dan wat milder zijn, ook hiermee komen vooral jongeren in de problemen. Je ziet het nu met tabak en alcohol die wel legaal zijn, er zijn honderdduizenden verslaafden en het kost de maatschappij een Godsvermogen om die mensen er vanaf te helpen, wat vaak onbegonnen werk is. De strafbaarheidstelling is een rem op misbruik en dat moet vooral zo blijven.

Jackson | 22-10-18 | 14:22
-weggejorist-
Ardbeg | 22-10-18 | 14:45

Kun je het je voorstellen al die extra toeristen die hier naartoe komen als alle drugs legaal is? Wat mij betreft blijft het lekker illegaal. Amsterdam is nu al al onleefbaar en wiet meurt al genoeg..

Mr.PvanderAart | 22-10-18 | 17:06

Weg die zooi, de nieuwe generatie kan alleen chemisch blij zijn. En de veerkracht van een blok beton. Allemaal overspannen door de druk van de samenleving. haha, man wat een armoede. De jonkies kunnen niets meer. Wordt lachen als die een gezin moeten grootbrengen. Nu al medelijden met hun kinderen. Maar vooruit maar, spuiten, snuiven en slikken, dan kun je het leven nog aan. En dan lekker high de weg op om mensen het ziekenhuis in te rijden. Dit land.....

Giotto | 22-10-18 | 13:31 | 4

Lekker ongefundeerd onzin lopen spuien. Dit is waarom we een drugs "probleem" hebben. Kijk er anders gewoon eens wetenschappelijk tegen aan, er gaat een wereld voor je open.

Shalalieshalala | 22-10-18 | 14:04

Misschien de jaren 70 vergeten? Heroïne in Amsterdam? Die generatie bestaat niet? Lekker janken op deze generatie, maar als je computertje niet werkt bel je de ICT afdeling op je werk.

Lepenseur | 22-10-18 | 16:37

Nou nou. Ik tik ook wel eens een pilletje of ene lijntje weg maar ik functioneer prima hoor. Kijk, als je het nu elke dag nodig hebt is het een ander verhaal.

Mr.Phaeton | 22-10-18 | 17:09
▼ 1 antwoord verborgen

Sorry

Mr_Natural | 22-10-18 | 13:25

De beste reden om te legaliseren is controle op productie. Niet alleen wat betreft het afval, maar vooral ook de samenstelling. Want dat is en blijft het grote probleem van illegale pillen: je weet nooit wat erin zit, je hebt geen garanties, en je kan nergens reclameren als er niet inzit wat je dacht. En die controle op de samenstelling en productie is makkelijk te betalen met de BTW en accijns die je kunt heffen.

Stormageddon | 22-10-18 | 13:13 | 2

En daarom zijn we binnen een jaar van de problemen af als alle xtc gebruikers op hun verjaardag aan een touw gaan hangen, als ze niet de moord steken van de troep die ze in hun mik duwen.

De Briemusketier | 22-10-18 | 13:35

Iedereen heft het recht om alles wat ze willen in hun eigen lichaam te stoppen. Daar ga jij niet over. Wat kan jou het schelen wat een ander in zijn lijf propt als het jou niks kost, als jij er geen last van hebt?
Waar heb jij last van bij drugsgebruik van een ander? De illegale productie en afvallozingen. Want het opruimen moet jij betalen. De opsporing, politie en justitie en de handhaving. Moet jij ook betalen. De criminaliteit van junks om het te kunnen kopen (hoewel dat wel dingetje van het verleden is. Verreweg de meeste gebruikers hebben een baan. Kijk maar eens rond in die kantoortuin van je: de helft is gebruiker. Misschien zit er wel eentje tegenover je. Misschien tikt die dit stukje wel....)
Dus wat is je probleem met legalisering? zoals tabak, alcohol, koffie, thee, chocola legaal zijn? Zullen we dat allemaal eens illegaal maken en kijken wat er gebeurt?

Stormageddon | 22-10-18 | 14:58

Heb met 3 verschillende stellen in het verleden wap dates gedaan terwijl ik nuchter bleef, mam,man,man wat een slome vertraagde bejaarden sex was dat.
Geef mij maar het echte fysieke werk bij volle verstand, no wappies anymore.

steekmug | 22-10-18 | 13:03 | 2

Viespiet

De Briemusketier | 22-10-18 | 13:05

Ewwwwwww!

Dutchbeaurouge | 22-10-18 | 13:24

Niks daarvan. Drugs zijn en blijven illegaal. Niet meteen iets legaliseren omdat de handhaving tekortschiet.

JvanDeventer | 22-10-18 | 12:55 | 8

De handhaving lost de criminaliteit niet op, er komen niet minder gebruikers door maar eerder meer en het kost klauwen met geld. Sinds de “war on drugs” is het aantal gebruikers van illegale drugs min of meer stabiel en de kosten van politie en justitie inclusief de kosten voor detentie etc., minstens vertienvoudigd.

Stormageddon | 22-10-18 | 13:19

@zeiksmurf | 22-10-18 | 13:08
Ja, dat kan. De methode Duterte is drugscriminelen doodschieten. Weet je wie hij daar het grootste plezier mee doet? De concurrerende drugscrimineel die die ander toch al dood wou hebben.

Stormageddon | 22-10-18 | 13:21

@stormageddon
Een hobby als het doodschieten van dealers en gebruikers kan ook recreatief beleefd worden en mag als zodanig geld kosten.

De Briemusketier | 22-10-18 | 13:39
▼ 5 antwoorden verborgen

Legaliseren die hap. En dat alle gebruikers zich vooral helemaal de tiefus vreten en/of roken. Het mag dan allemaal gedoogd, ingeburgerd en "helemaal oké zijn weet je wel", ik zie veel asociaal kudtvolk met een gevorderde vorm van hersenverweking met rete irritant huftergedrag. "Ja maar is niet van de pillen en/of de jonko's". Tuurlijk joh. Maar nogmaals: legaliseer de hele zooi en aan alle "kan echt geen kwaad, la-la-la ik ben een vliegtuig"-sneuneuzen: party on in en ga eens lekker deaud.

Grijskijkert | 22-10-18 | 12:51 | 2

Eens met je observatie over gedrag van xtc gebruikers. Die mensen worden raar, asociaal en hufterig, en ze hebben het zelf niet meer door. Een dikke vette xtc plaat voor je taas. Gezellig!

De Briemusketier | 22-10-18 | 13:03

Ghehe. Mooie afsluitende zin!

einStina | 22-10-18 | 13:16

- Er zijn meer mensen die alcohol drinken dan mensen die XTC gebruiken
- Alcohol bestaat al sinds dat de mens op twee benen is gaan staan
Wat ze moeten aanpakken is de distributie van de chemicaliën. Dat moet toch makkelijk te traceren zijn waar dit vandaan komt en waar het naartoe gaat?

CzMichiel | 22-10-18 | 12:48 | 1

Ik ben al jaren voor legaliseren van wietteelt en xtc productie. Veiliger, criminelen zijn hun inkomsten kwijt, geen stroom aftappen, branden, drugsafval. Al het geld dat de overheid verdient gebruiken om campagne te voeren tegen drugsgebruik en ik zie alleen maar voordelen.

hustler01 | 22-10-18 | 12:37 | 1

Als een pil 10 euro moet gaan kosten laat dan maar.
2 euro bij een dealer om de hoek.
Zelfde met peuken. Uit de kofferbak kosten ze 4 euro.

Johan_Voorhaar | 22-10-18 | 13:45

Oh ja, zat 'ervaringsdeskundigen' lees ik hier. Nee, lekker aankloten met je serotonine levels.. goed ideeeee. Feit is dat NIEMAND kan voorspellen wat een 'psycho active drug ' met je doet en die rotzooi van je GGZ dealer incluis. Russische roulette spelen op kosten van de maatschappij is niet leuk. Steek nou maar gewoon een wietje op als je zonodig moet chillen. Zegt deze ervaringsdeskundige die paracetamol al eng vindt tegenwoordig.

GormSuil | 22-10-18 | 12:22 | 5

Wie heeft het over cocaïne? Totaal niet te vergelijken met THC of XTC. Los daarvan was ik niet degene die begon over wiet.

E-Burke | 22-10-18 | 12:42

Zei ik daar cocaine, ik bedoelde natuurlijk heroine! Ook zo'n gezellige partydrug,en bovendien goed voor de lijn dames!

De Briemusketier | 22-10-18 | 12:48

Simplistisch geneuzel. Je hoeft geen drugs te gebruiken - beter als je het niet doet - maar niet elke drug is even slecht voor je. Zo is cafeïne minder schadelijk dan speed.

E-Burke | 22-10-18 | 12:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Amsterdam wil weer eens wat, nu weer legale xtc, zodat de rest van het land daar de nadelen van kan ondervinden. Amsterdam moet zich aan de wet houden en ophouden om het debiele buitenbeentje uit te hangen. Xtc gebruikers, producenten en dealers op een houtvlot de Noordzee op duwen, de groeten ende mazzeltov !

De Briemusketier | 22-10-18 | 12:19

Veel reaguurders komen hier (weer) met volksgezondheid, toename in gebruik en criminaliteit als argumenten om tegen legalisering te zijn maar dat is dus precies het punt, dat zijn hele zwakke argumenten. Ja, er zitten risico’s aan het gebruiken van pillen voor je gezondheid maar die risico’s zijn er nu dus al. Pillen worden toch wel gebruikt of ze nou legaal zijn of niet dus die risico’s bestaan al. Sterker, die zijn nu veel groter omdat er geen controle is op de productie en verkoop. Is dus geen argument. Verder is al lang bewezen dat legalisatie niet leidt tot een toename van het gebruik en/of het aantal gebruikers. Logisch ook want het is al gewoon beschikbaar, ook als het illegaal is, dus mensen die willen gebruiken doen dat al en degene die het niet willen niet, daar verandert helemaal niks aan. Verder kun je de productie en verkoop dus beter controleren als het legaal is wat criminele de wind uit de zeilen neemt, de kwaliteit verhoogt dus gezondheidsrisico’s verlaagd (geen pillen met rattengif o.i.d. er in meer) en je kunt belasting heffen. Is gewoon win-win-win.

Capt. Iglo | 22-10-18 | 12:00 | 4

Met dezelfde argumentatie van lik me stenen vestje kan je pedofilie langs dezelfde lijnen legaliseren. Als je dan het zeegat uitvaart met een boot vol kinderen vind niemand dat gek. Ofzo.

De Briemusketier | 22-10-18 | 12:46

@De Briemusketier
Mijn hemel wat een vergelijking. Beter, hou maar je mond als jij niets zinnigs te melden hebt.

Nikstc | 22-10-18 | 13:25

@Niksxtc
Trek eens aan mijn vinger ouwe uva- student!

De Briemusketier | 22-10-18 | 13:30
▼ 1 antwoord verborgen

Legaliseert alles.

ademende aarde | 22-10-18 | 11:58

De werkelijke reden waarom XTC en andere drugs verboden blijven is omdat criminelen een bron van inkomsten moeten hebben, en de politie bewijsmateriaal om zo af en toe criminelen achter slot en grendel te kunnen zetten. Zonder illegale drugs gaan criminelen echt niet een baantje zoeken. Ze gaan dan bedrijven afpersen, en dat laatste is dodelijk voor de economie. Van het illegale drugscircuit hebben de meeste burgers en bedrijven helemaal geen last.

Wladimir 1928 | 22-10-18 | 11:58 | 3

Dat is kortetermijndenken.

JackStick | 22-10-18 | 12:17

Ik heb zelden zo'n bult uit de duim gezogen onzin gezien.

Rusrs | 22-10-18 | 13:01

Rusrs | 22-10-18 | 13:01 Waar blijft uw argumentatie voor uw kwalificatie "onzin"? Op het Ministerie van Justitie zal men niet snel openlijk tegen journalisten vertellen dat men een inkomstenbron wil hebben voor criminelen, maar het is wel de waarheid. Ga eens privé spreken met de beleidsmakers bij justitie en geef daarna uw oordeel.

Wladimir 1928 | 22-10-18 | 14:20

het is een puur ideologisch probleem, als die overheid nou eens evenveel uren steekt om een land te creëren waar je gewoon blij kan zijn zonder allemaal troep te slikken, roken, en drinken als dat ze bezig zijn die compensatie troep te op de markt te pleuren, zou het hier al een stuk beter uit zien.

Eerst de ontslagregeling versoepelen en dan een slaapmutsje tegen de stress aanbieden, het kan niet gekker worden.

thomiozo | 22-10-18 | 11:54 | 1

Blij zijn ondanks omstandigheden is altijd aan jezelf. Niet aan de overheid, je familie of je baas. En daar heb je geen gekke middeltjes voor nodig. Groei eens een ruggengraad.

einStina | 22-10-18 | 12:48

Laten we dan bij xtc gebruik ook meteen de zorgpremie omhoog gooien, kijken of ze dan nog steeds zo lekker slikken

Rest In Privacy | 22-10-18 | 11:46 | 4

Laten we dat eerst doen bij roken en drankgebruik, dat is veel slechter voor je gezondheid.

rob007 | 22-10-18 | 11:50

Mijn zorgpremie moet dus omhoog omdat sommige mensen xtc slikken lees ik hier. En omdat sommige mensen xtc slikken mag je geen biertje of sigaret meer. Toe maar!

De Briemusketier | 22-10-18 | 12:55

Dat je zorgpremie omhoog gaat is een aanname. XTC en alcohol zijn, voor de meeste consumenten, substitutiegoederen.

E-Burke | 22-10-18 | 13:26
▼ 1 antwoord verborgen

Alles goed wel maar wat ben ik blij dat ik deze middelen niet nodig heb om me lekker te voelen. Het idee dat je iets inneemt waarvan je noch de herkomst noch de samenstelling van weet... brrrrr... neen, dank u!

Amsterdamsko | 22-10-18 | 11:40

Ik vind dit een lastige kwestie. Wat mij betreft mag het legaal zijn. Maar er zijn heel veel domme mensen die zodra het legaal is veel teveel gaan nemen. Ik vertrouw die dombo's er gewoon niet mee. Het probleem zit hem in het gemak van zo'n pilletje, in een kleine hoeveelheid zit al heel veel. Bij alcohol, zeker bier, heb je dat veel minder snel.

Upendo | 22-10-18 | 11:37

Legaliseer de xtc en de wiet, verbiedt de alcohol, het roken en de abortus.
Gewoon omdat het kan.

Koos Knak | 22-10-18 | 11:36

Het 'positieve' wetenschappelijke geluid kwam van 1 criminoloog. Niet van neurologen, psychiaters, artsen. Leuk dat legalisering goed zou kunnen zijn (volgens die ene) tegen criminaliteit... de gebruiker zit ondertussen gewoon met de fysieke (en maatschappelijke) gevolgen.

einStina | 22-10-18 | 11:33

Mensen die onder de drugs zitten, daar heeft de gevestigde orde in het algemeen geen last van en van verslaafden al helemaal niet.
Ik hoef geen aluhoedje op te zetten om hier een complot te ontwaren...
Maar eh... vooral doen hoor.

Amsterdamsko | 22-10-18 | 11:26 | 1

Het complot zit hem vooral in de handel... althans bij u in het westen, hier in het oosten (wereld - niet land) staat op de handel van een pilletje of 10 ook 10 jaar gevangenisstraf. Alleen de meest sneue mental incompetente figuren laten zich hier inzetten om ook maar iets met de *handel* van drugs te maken te hebben. Ook verrassend veel Nederlanders hier in de cel, bijna 90 - allemaal drugsgerelateerd.

Toen ik nog in NL woonde woonde er naast mij iemand die zonder enige vorm van werk (inkomen) een woning had kunnen kopen, De bank, de makelaar, de notaris en zijn advocaat wisten er allemaal van. Nog geen 2 jaar celstraf voor hoogstwaarschijnlijk een miljoenen omzet uit de handel in pillen, coke en wiet.

De grootste angst voor de georganiseerde drugshandel is niet justitie, dat is legalisering.

litebyte | 22-10-18 | 11:44

Ik heb geen televee thuis, dus weet amper wat voor programma's er zoal worden uitgepoept in Hillywood, maar Zondag met Lubach kijk ik graag terug en ik ben er zeer van gecharmeerd.

Lubach vergeet in dit filmpje echter nadrukkelijk te benoemen dat het grootste deel van de productie is bestemd voor de export; daar ligt het geld voor de criminelen! Legalisatie van gebruik in eigen land zal daar weinig aan veranderen.

De Nederlandse onderwereld heeft in de vergelijking met de rest van de wereld gewoonweg de meeste expertise in huis voor wat betreft de productie van dat spul. Misschien zijn deze dames en heren wel de ware erfgenamen van onze voorvaderen die handelden namens de VOC (Violent Opium Company)?

de IJsman | 22-10-18 | 11:22

Mensen die nog nooit een pilletje hebben gedaan en hier komen prediken, man man man, ga er eens op uit leef eens tussen de mensen, welcome to the real world.

XTC verslavend, weinig kans. Aangezien Serotonine de dagen erna niet werkt kan je wel 5 pillen nemen, werkt niet. Dus die koek gaat niet op.

Als ik naar een festival ga, is 90 % koekie, en heb serieus nog nooit last gehad van mensen die xtc op hadden, echter wel met mensen die vol aan de drank zaten.

@Dutchbeaurouge | 22-10-18 | 10:55
Idd 100% mee eens :)

swagmachine | 22-10-18 | 11:21 | 5

De swagmachine grossiert in assumpties.

kempenaer | 22-10-18 | 12:23

Iets minder vrolijk, ik heb dergelijke mensen meegemaakt die iedere week slikten. Daar knap je niet van op, qua gedrag en omgangsvormen, je word er een asoo van plat gezegd. Met je love drug.

De Briemusketier | 22-10-18 | 12:59

"The Real World", waarin je alleen kunt genieten als je eerst een medicijn hebt ingenomen. Okay.

kapoerewiet | 22-10-18 | 15:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Neen GeenStijl, Neen Lubach!
XTC veroorzaakt het zg. 'Serotoninesyndroom'; er komt daarbij zoveel serotonine in het brein vrij dat de persoon buiten zichzelf treedt van opwinding en exaltatie. Het is van persoon tot persoon verschillend hoe dit uitpakt, echter (bovengemiddelde, extreme) opwinding is een algemeen waargenomen toestand. Dat leidt in combinatie met de afbraak van de gif- en afvalstoffen in het lichaam tot (extreme) vermoeidheid.
Bij vrijwel iedere gebruiker is op zijn minst een 'downer' te verwachten. Mensen die gevoelig (kunnen) zijn voor psychische problematieken (zoals depressie) kunnen buitensporig depressief en/of (extreem) angstig worden door het gebruik van XTC. We hebben het dan nog niet gehad over de (over)verhitting van het lichaam door de opwinding in combinatie met het dansen. Dit kan leiden tot (ernstig) verhoogde bloeddruk door het drinken van te veel water, of tot extreme uitdroging en bewustzijnsverlies. Dit laatste heeft niks te maken met de puurheid van het middel, maar met de werking van de XTC zelf.

Naar mijn idee genoeg reden om op grond van de volksgezondheid te besluiten om het verbod van XTC te handhaven en de productie van deze middelen in eigen land nog feller te gaan bestrijden.

Boris Poepnagel | 22-10-18 | 11:21 | 3

Als je alleen jezelf benadeelt, so what. Tenzij je de bevolking beschouwt als bio-industrie waarin het vee met anti-biotica en andere middelen en maatregelen in top-conditie moet worden gehouden.

isitsoornot | 22-10-18 | 11:33

@isitsoornot
De Overheid heeft een zorgplicht voor haar bevolking. De liberalen dezer Aard zien dat liever anders, echter deze zorgplicht is geen voorziening waaruit men willekeurig kan shoppen! Zo heeft een bestuurder van een Ford Kaatje hetzelfde recht op een fatsoenlijk wegdek als de bestuurder van een Audi Q-serie. En dat wegdek wordt aangelegd met financiële middelen die opgebracht zijn door alle burgers (naar draagkracht). Wie de opbrengsten van belastinggelden wil vergroten, zal zorg moeten dragen voor degenen die het op moeten brengen!

Onverschilligheid leidt in ieder politiek systeem tot een implosie van de daadkracht van allen.

Boris Poepnagel | 22-10-18 | 12:05

Zorgplicht van de overheid om reden van opbrengst-vergroting is onvoldoende reden de justitiabele het recht op zelfvernietiging te onthouden.

isitsoornot | 22-10-18 | 12:47

Typisch Nederlands, een harddrug willen legaliseren 8 mensen per jaar aan dood gaan en grote groep mensen in het ziekenhuis belandt. Laat staan het aantal geweld en doden in het criminele circuit dat voortkomt uit de xtc handel. Zo een idioot als Arjan Lubach denkt dat alle problemen ophouden te bestaan als je xtc legaliseert. Terwijl juist het criminele circuit vrij spel krijgt en de handel zal gaan intensiveren. Met alle gevolgen van dien. Lubach denkt echt nog dat we in de hippie tijdperk leven, de man is wereldvreemd en kent de keiharde xtc wereld niet.

mocroGS | 22-10-18 | 11:19 | 4

Upendo | 22-10-18 | 11:25

Al het geweld en doden die voortkomen uit de xtc handel moet je erbij rekenen. Dat wordt alleen maar hoger wanneer men xtc legaliseert, aangezien dan de vraag toe zal nemen en meer criminelen zich hiermee bezig gaan houden.

mocroGS | 22-10-18 | 11:27

@mocroGS
Hoezo gaat het dan toenemen? Wordt het legaal dan gaan opeens mijn pa en ma en mijn ooms, tantes neefjes en nichtjes allemaal massaal aan de xtc? Praat geen poep.

Nikstc | 22-10-18 | 13:39

Het gebruik hoeft helemaal niet toe te nemen na legalisering. Je hoeft het trouwens ook niet te legaliseren om het te kunnen decriminaliseren. Je kunt er als overheid ook op reageren als een gezondheidsrisico. Zie een eerdere reactie van een reaguurder over de Portugese aanpak. Nieuw voor mij, maar als de resultaten zijn zoals hij schrijft, dan is dat een geweldig succes, voor iedereen behalve de criminelen, en de weg om te gaan, ook in NL.

negorij | 22-10-18 | 14:29
▼ 1 antwoord verborgen

Blijkbaar zijn er best veel, veelal jonge, mensen bereid om pillen in te nemen waar ze de kwaliteit en herkomst niet van kennen. Vrij onnozel gedrag natuurlijk.
Onschuldige drugs zijn er eigenlijk niet. Tabak en alcohol zijn dat ook niet.
Moet je onwetende jonge mensen de mogelijkheid bieden om in volledige vrijheid blootgesteld te worden aan verleidingen waar ze de mogelijk nefaste gevolgen niet van kunnen overzien? Daar gaat het om. Ik vind van niet.
Waarom hebben zoveel mensen behoefte aan drugs om een gezellige avond te kunnen hebben? Gokken, idem dito. Het zijn allemaal vormen van laag gedrag.
Aan de andere kant hebben mensen ook een eigen verantwoordelijkheid en kun je niet iedereen tegen zichzelf in bescherming nemen.
Resumerend moet je kinderen tot een jaar of 25 tegen zichzelf en slechte mensen proberen te beschermen en erna is het hun eigen verantwoordelijkheid wat ze in hun mik wensen te schuiven. Als ze in benevelde staat vervolgens anderen schade toebrengen, moet je ze natuurlijk wel op gepaste wijze ter verantwoording roepen en dat gebeurt in dit slappe land veel te weinig.

kempenaer | 22-10-18 | 11:11 | 3

U is Stef Blok?

Boris Poepnagel | 22-10-18 | 11:23

Vanwaar deze vraag?

kempenaer | 22-10-18 | 12:20

Is dit volgens u een taak van de overheid of een taak van de ouders/ verzorgers?

Mogwai | 22-10-18 | 13:00

Legaliseren. Elke weeek een vers zuurspoor op de weg vanaf de Kennedylaan wordt je namelijk niet vrolijk van.

Traag | 22-10-18 | 11:07 | 1

= week
= word

Traag | 22-10-18 | 11:23

Het is beter om op grotere schaal te informeren, dan dit soort stoffen te legaliseren. Men kan er toch wel aan komen, en testcentra zijn in Nederland ook relatief toegankelijk. Zelf heb ik enige ervaring met MDMA, en tot nu toe zie ik om me heen dat uiterst voorzichtig gebruik, samen met basiskennis van hetgeen gebruikt wordt de negatieve effecten op korte termijn vrijwel geheel wegneemt, en de risico's op lange termijn beperkt.
In principe is MDMA niet fysiek verslavend, en de kans om mentaal verslaafd te raken is zeer, zeer klein (minder dan 0,2% van de gebruikers).
Het is zeker niet geheel zonder risico, maar voor mij persoonlijk heeft het mijn dagelijks functioneren nog nooit negatief beïnvloed, wat mijns inziens het belangrijkst is.

UlrichRudel | 22-10-18 | 11:02 | 5

@Kepmenaer: Ik zie om me heen dat ongeïnformeerd gebruik zorgt voor flinke dips op korte termijn. Waar heb ik overigens jouw passief-agressieve reactie aan te danken, ik propageer geen gebruik, en geef hier puur mijn eigen ervaring weer. Wek ik de indruk dat ik geen flauw idee heb waar ik mee bezig ben?
Mijns inziens is het gros van de personen die dit gebruikt zich totaal niet bewust van de aard van de stof, alsmede de processen die daarop volgen in de hersenen. Met andere woorden, te weinig kennis = niet legaliseren, maar beter informeren.

UlrichRudel | 22-10-18 | 11:47

Gegarandeerd structureel cognitieve problemen op de lange termijn. Daar is gedegen onderzoek naar gedaan. Maar dat heb je als gebruiker zelf niet door. Wordt nog wat als je bejaard bent.

Not_again | 22-10-18 | 12:10

@ ulrich
Omdat je dingen stelt die je niet kunt hard maken. Jumping to conclusions. Assumption is the mother of all fuck-ups. Dat je uitspraken doet over gevolgen op lange termijn op basis van eigen ervaring. Hoe dan?

kempenaer | 22-10-18 | 12:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Polletiek: "Fijn dat de mengse meedenken. Maar neen! We legaliseren het niet want Jezus & Mohammed."

Boris Poepnagel | 22-10-18 | 11:02

Het argument "het is gevaarlijk en ongezond" zou reden zijn om 98% van alle medicijnen (die op hun beurt voor 98% symptomen bestrijden en dus niet genezen) te bannen en illegaal te verklaren.

Er is geen zinnig argument te bedenken waarom dat softdrugs en veel andere pretmiddelen waaronder XTC verboden zijn anders dan "omdat het slecht en gevaarlijk is". .... en ondertussen hebben we wel een stuk of 700.000 alcoholverslaafden hier in Neerlandistan. Hoezo een non-argument en een dubbele moraal?

gein_zörreg | 22-10-18 | 10:59 | 1

Bla bla bla. De meeste medicijnen zijn trouwens alleen op recept verkrijgbaar en dat recept wordt geschreven door een deskundige terzake.

kempenaer | 22-10-18 | 12:15

Verslavende werking? Wanneer iemand op vaste momenten (vaak met uitgaan) altijd XTC gebruikt, en ook niet meer of nauwelijks nog van het moment kan genieten zonder XTC te gebruiken.

dr Rechts | 22-10-18 | 10:58

FLIKKERT OP GEEN STIJL, DIT ZEGT TRIMBOS: Ecstasy is een populaire drug met een onschuldig imago, ondanks het feit dat het aantal ernstige gezondheidsincidenten de laatste jaren toenam. Om meer inzicht te krijgen in welke factoren daarbij een rol spelen voerde het Trimbos-instituut in 2016 drie onderzoeken uit.

Ernstige intoxicaties uit de Monitor Drugincidenten
Uit de gegevens van 631 patiënten met een ernstig intoxicatiebeeld na gebruik van ecstasy blijkt dat patiënten een grote variatie in acute problemen kunnen krijgen. Geregistreerd werden onder meer problemen in de bloedsomloop (te hoge of te lage hartslag, te hoge bloeddruk, hartritmestoornissen), oververhitting, bewustzijnsdalingen, psychiatrische verschijnselen, epileptische insulten, kaakklem en watervergiftiging. De gegevens suggereren dat acute gezondheidsproblemen na gebruik van ecstasy geen zeldzaamheid zijn. Naar schatting krijgt 1 op de 250 gebruikers hier mee te maken.

dr Rechts | 22-10-18 | 10:55 | 2

Hert Trimbosinstituut krijgt alleen met de uitwassen te maken. Dat vertekent hun beeld van de werkelijkheid.

piloot47 | 22-10-18 | 11:08

O ja, piloot47? Onderbouw dat eens. Ik heb veel meer vertrouwen in het trimbos instituut dan in jouw bijna religieuze propagandapraatjes over drugs.

kempenaer | 22-10-18 | 12:13

Flakka for president!

Zware Guy | 22-10-18 | 10:55

Illegale druks zijn eng, onrein en gevaarlijk.
Men kan beter verslaafd raken aan alcohol.
Dat is tenminste legaal en dus goedkoop, tog....?

Kanarie_Geil | 22-10-18 | 10:52 | 1

Drogreden, het ene kwaad met het andere vergoelijken. Misschien zijn we veel te tolerant geweest naar producenten en dealers van acoholhoudende dranken en sigaretten.

kempenaer | 22-10-18 | 11:17

Legaliseren is niet interessant voor criminelen.
Als ik mijn als eerlijke ondernemer geen elektriciteitsrekening van 20.000 euro per maand, vennootschapsbelasting en andere heffingen hoef te betalen, bespaar ik bijna een miljoen per jaar.

Dutch_Holland | 22-10-18 | 10:52 | 3

Stroom aftappen doet men niet voor de besparing, maar omdat je wiethok anders wel heel makkelijk te vinden is.

atheïstisch stemvee | 22-10-18 | 10:57

@atheistisch stemvee, zelf als je aftapt vinden ze je wiedhok, ze zien de fluctuaties op het netwerk en gaan dan gewoon eens piepen met de warmte camera.

Lt-Kol Kilgore | 22-10-18 | 11:04

Hoho, en cocaïne dan? Moeten we dat niet legaliseren?
Dan verdienen die coca-boeren ook nog een zakcentje, en misschien kunnen we wel met behulp van de grote zak geld van ontwikkelingssamenwerking of hoe het ook mag heten tegenwoordig, wel zelf plantages opzetten in het buitenland.
Als dat gelukt is, gaan we door met heroïne. Ook daarmee kunnen we mensen helpen!

Nuchternederland | 22-10-18 | 10:49 | 2

next step: fairtrade coke. Met zo'n grijnzende cocaboer op de verpakking.

zeiksmurf | 22-10-18 | 10:56

Met het verschil dat cocaïne veel eerder overmoed en agressie, dus gevaarlijk gedrag, in de hand werkt.

Upendo | 22-10-18 | 11:29

Je moet toch kunnen uitvissen wie er die grote hoeveelheden chemische troep koopt om die pillen te kunnen vervaardigen. Als Jan die in de bijstand zit om een paar duizend euro chemische troep koopt is dat verdacht. Als Gus dat doet die een aantal industrieele wasserijn runt of een andere business heeft die de aankoop van die middelen rechtvaardigt is het al iets lastiger, maar dan nog, hoeveel product produceert hij ? en hoeveel grondstof koopt hij in ? (ja ok, op die manieer wit hij meteen ook een deel van zijn geld met de valse facturen... )

Als je die gasten wil pakken, moet dat toch te doen zijn.

Intussen draaien ze brol door hun pillen, of bezorgen ze je dochter of zoon een watervergiftigin wanneer ze tijdens hun trip een vat vocht leegzuipen. Halicuneren ze geintenneukende roze oliefanten of liggen ze na een 20 tal jaar gebuik met weggerotte hersens op de afdeling neurologie. Ja legaliseren die handel dat is makkelijker als de klootzakken pakken die er geld mee verdienen, de staat verdient er iets aan en de losers die er eentje nemen als ontbijt zijn toch maar marginalen, of te marginaliseren.

Lt-Kol Kilgore | 22-10-18 | 10:49

Arjan Lubach gebruikte een heel eigenaardig lijst over de volgorde van schadelijkheid van drug.
- Tabak is schadelijker crystal meth. Zeker nooit "Face Of Meth" gezien over hoe snel mensen aftakelen nadat ze meth zijn gaan gebruiken.
- LSD is de minst schadelijke drugs. Talloze mensen, waaronder Sid Barrett van Pink Floyd hebben permanent hun verstand verloren en vele anderen kregen last van psychoses.
-GHB gebruikers worden door de politie nooit vastgehouden omdat de kans op overlijden in de cel te groot is, maar volgens dit lijstje is het minder schadelijk dan alcohol.
- Ketamine scoort ook relatief laag, terwijl gebruikers hun blaas en nieren binnen een korte tijd kwijt kunnen raken.

Dit lijst geeft mij het gevoel dat een groep drugsgebruikers hun gedrag goed willen praten en alcohol en tabak hoog op de lijst plaatsen en daarmee willen zeggen "Jullie drugs is schadelijker dan de onze".

- XTC veranderd de hersenen blijvend en lijdt tot depressies. De lichamelijke schade is misschien lager dan bij alcohol en tabak, maar als je de geestelijke schade meeneemt, dan is XTC ineens een stuk schadelijker.

1- Heroïne
2- Crack
3- Tabak
4- Methamfetamine
5- Cocaïne
6- Alcohol
7- Amfetamine
8- Benzodiazepinen (slaap- en kalmeringsmiddelen)
9- GHB
10- Cannabis
11- Ketamine
12- Khat
13- XTC
14- Paddo’s
15- LSD

Osdorpertje | 22-10-18 | 10:48 | 2

Mooi gezegd!

CalamityJane | 22-10-18 | 11:05

Ik vond dit pleidooi van Lubach net zo om te lachen als de rest van z'n show, alleen bedoelde hij het echt serieus. Raar mannetje is het af en toe. Hij zal wel niet roken en wel pillen gebruiken zo te zien, net als meneer Pauw.

Halal gehaktbal | 22-10-18 | 11:14

Ik vind de berichtgeving omtrent XTC en andere drugs hier op geenstijl nogal kort door de bocht. Als je zou weten wat er gebeurt met je lichaam bij het gebruik van XTC, dan weet je dat je verkeerd bezig bent. Het pilletje laat je je volledige voorraad aan geluksstofjes verbruiken. Je lichaam gaat hierdoor in overdrive. Iets dat je niet zou moeten willen.... De dagen erop is je lichaam zichzelf aan het herstellen, waardoor je jezelf waardeloos voelt en het liefst je bed in duikt, om er 48 uur in te blijven liggen. De dagen erop heeft de baas niets aan je en bij het volgende feestje denk je al gauw weer om de surrealistische vibe op te zoeken en een pilletje te nemen.
Ik merk in mijn omgeving dat mensen die niet met beide benen op de grond staan, eerder naar genotsmiddelen neigen, dan degene die wel met beide benen op de grond staan. En ik denk dat daar ook het hele probleem ligt. Mensen vinden het tegenwoordig moeilijk om gelukkig te zijn met zichzelf, hierdoor willen ze zo nu en dan uit de werkelijkheid stappen en even de hemel te bezoeken.

mood | 22-10-18 | 10:48 | 6

@Dutchbeaurouge
XTC veroorzaakt het zg. 'Serotoninesyndroom'; er komt daarbij zoveel serotonine in het brein vrij dat de persoon buiten zichzelf treedt van opwinding en exaltatie. Het is van persoon tot persoon verschillend hoe dit uitpakt, echter (bovengemiddelde, extreme) opwinding is een algemeen waargenomen toestand. Dat leidt in combinatie met de afbraak van de gif- en afvalstoffen in het lichaam tot (extreme) vermoeidheid.
Bij vrijwel iedere gebruiker is op zijn minst een 'downer' te verwachten. Mensen die gevoelig (kunnen) zijn voor psychische problematieken (zoals depressie) kunnen buitensporig depressief en/of (extreem) angstig worden door het gebruik van XTC. We hebben het dan nog niet gehad over de (over)verhitting van het lichaam door de opwinding in combinatie met het dansen. Dit kan leiden tot (ernstig) verhoogde bloeddruk door het drinken van te veel water, of tot extreme uitdroging en bewustzijnsverlies. Dit laatste heeft niks te maken met de puurheid van het middel, maar met de werking van de XTC zelf.

Naar mijn idee genoeg reden om op grond van de volksgezondheid te besluiten om het verbod van XTC te handhaven en de productie van deze middelen in eigen land nog feller te gaan bestrijden.

Boris Poepnagel | 22-10-18 | 11:17

Je wilt liever niet dat kinderen 3 kratten bier leegzuipen en ook niet dat ze xtc gebruiken. Een teken van geestelijke ziekte dat mensen naar drugs menen te moeten grijpen. Ontsnappen aan de werkelijkheid. Zelden uit weelde.

kempenaer | 22-10-18 | 12:08

Dutchbeaurouge | 22-10-18 | 10:55
Dit is dus zo'n iemand die niet precies weet wat er gebeurt in je lichaam bij inname van XTC. Gelijk ook de vergelijking met drank gaan gebruiken. En van allerlei redenen bedenken zodat het voor zichzelf geoorloofd blijft om het te gebruiken.
Je lichaam gaat in overdrive, wat inhoudt dat bloeddruk zakt/stijgt, hartje sneller gaat kloppen en lichaamstemperatuur omhoog gaat.
Je zal de nacht van inname weinig tot niet slapen. (als je slaapt, is dit niet de normale slaap).

"Als jij op zaterdagavond 1 pilletje neemt, dan lig je zondag lekker uit te chillen en ben je maandag gewoon weer fit and ready om voor je baasje te klussen"
De personen welke de omschrijving van het bovenstaande herkennen, moet ik nog tegenkomen. Waarom? Omdat een nachtje xtc veelal niet verloopt zoals jij hierboven schetst. Als een feestje om 06:00 u in de ochtend is afgelopen, sta je als gebruiker klaarwakker op straat. Dan is een logisch gevolg voor degene om nog even een after feestje te pakken, al dan niet bij iemand thuis. Je bent met een grote groep lekker aan het chillen, aldan niet met wederom drugs. Voor je het weet is het 08:00 - 09:00 u en heb je een volledige nacht over geslagen. Dat is voor iemand van 18-25 wellicht geen probleem, maar de 30ers die ik ken, lopen er maandag als een zombie bij.

"Het soort theorie dat je hier neertegelt is echt grotendeels verzinsels en de standaard reformatorische riedel over "drugs"" en dan deze zin....
Je bent gewoon een ontkenner, die gebruik van XTC goedkeurt. Precies zoals een verslaafde z'n eigen gebruik goedkeurt. Omdat ie het soms verdient,
Ik noem zulke mensen theezakjes of pannenkoeken! Koekoek Jonguh!

mood | 22-10-18 | 12:28
▼ 3 antwoorden verborgen

Ondergetekende wilde laatst ook eens hip doen en xtc proberen. Ik zo'n blauwe pil naar binnen werken, loop ik me daar vervolgens bijna een dag met een stijve leuter rond!

Mark Rutte heeft gewoon gelijk. Xtc is hele gore troep en hij kan het weten.

Hetkanverkeren | 22-10-18 | 10:47

Eerst XTC en op termijn ook heroïne in de supermarkt. Dit soort schadelijke drugs wordt vooral door domme mensen gebruikt, dus er zal sprake zijn van natuurlijke selectie. En dat ruimt lekker op: minder geld naar de bijstand, de voedselbank en de sociale werkplaats.

Rest In Privacy | 22-10-18 | 10:46 | 15

Een verstandige aanpak, zo blijkt.

E-Burke | 22-10-18 | 12:19

In Portugal beschouwen ze drugsgebruikers als geestesziek en behandelingsbehoeftig.
Dat is inderdaad een verstandige benadering. Maar dat is iets totaal anders dan een legalisering van drugsproductie, handel en gebruik. Bovendien zeggen ze er ook niet mee dat drugsgebruik onschuldig zou zijn. Integendeel.

kempenaer | 22-10-18 | 12:50

Ik ben van mening dat de overheid in Portugal doet wat het dient te doen. Het bieden van controle op het product, informeren over de gevaren en bij misbruik het aanbieden van hulp. Voor de rest blijft het een individuele keuze.

Mogwai | 22-10-18 | 12:57
▼ 12 antwoorden verborgen

Altijd sneren naar Lubach. Maar hij verkondigt vrijwel altijd dezelfde meningen en kritieken als hier. Alleen wat luchtiger en minder chagrijnig. Waar komt die kift toch vandaan?

Joris Beltsin | 22-10-18 | 10:45 | 3

Zal ik u vertellen.
Lubach vindt voornamelijk zichzelf erg grappig.
0 gevoel van timing, "grappen" en onderwerpen die met enorm gemaakt lachen worden "ondersteund".
De man straal een zelfgenoegzaamheid uit die, bijvoorbeeld, bij figuren als Rutte goed valt.
Deze figuren hemelen hem ook dusdanig op dat de goedgelovige Nederlander denkt Lubach goedvinden is blijk geven van smaak.
Met humor heeft Lubach niks te maken. . . . . . . . . . .

Tilburgse bluf | 22-10-18 | 10:51

Het is gemaakt, te glad, te nep en alles ligt er te dik bovenop.

kempenaer | 22-10-18 | 11:51

En het niveau is armetierig.

kempenaer | 22-10-18 | 11:52

We hebben de EU of de Islam niet nodig om de westerse beschaving naar de klote te laten gaan. Ons eigen escapisme zal ons de das om doen. Als de gammele hekjes langs de Europese grens bezwijken en de naties onder de voet gelopen, zullen wij dansen onder invloed.

Sans Comique | 22-10-18 | 10:44 | 1

LOL. Ja, de decadentie en onverschilligheid van een groot deel van de Europeanen is de echt oorzaak van de ellende. Daar past dat pretentieuze en popijopi gezwets van zo’n Lubach voor een publiek debiel links klapvee ook prima bij.

kempenaer | 22-10-18 | 11:49

Ga maar lekker gebruiken met z'n allen. Een tevreden drugsgebruiker is meestal niemand tot last. XTC xrijg je wel een klein pikkie van. En het is heel slecht voor de voortplantingsorganen. Maar wat kan mij dan schelen. En legaliseer cocaïne ook maar weer. Gaan we over een generatie of twee wel weer merken wat de schade is. Maar verbod lost niets op. Liever legaal zodat de kwaliteit kan worden gewaarborgd. Maar er moet wel zeer veel verbeterd worden aan de voorlichting zodat we in plaats van met al die angstverhalen weten waar we aan toe zijn. Er zijn namelijk hoe dan ook risico's aan verbonden, maar bij goeie kwaliteit krimpen die wel aanzienlijk. Dus tussen twee kwaden gekozen is legaliseren de minst erge van de twee. En je zet meteen die tyfusalbanezen en kutmarokkanen een hak.

vanBarchum | 22-10-18 | 10:44

Mooi man, legaliseren die zooi. Iedereen willoos en ze vinden elkaar allemaal heel erg lief. Ultieme manier om een volk volkomen lam te maken, kritiekloos en dus geen opstanden of zoals Rutte het uitdrukt "Gedoe".
En ondertussen de boel nog verder uitknijpen.

MoonBeebe | 22-10-18 | 10:44 | 1

Weer het bekendemisverstand dat als je iets legaliseert het gebruik zal exploderen. Lubach liet gisteren al zien (en dat was al langer bekend) dat het gebruik NIET toeneemt na legaliseren. Wel neemt de criminaliteit rond de middelen aantoonbaar af. Het volk lam maken? Kom nou toch man.

piloot47 | 22-10-18 | 10:49

Wacht, wacht.... dus Wiet moet vooralsnog door de achterdeur maar kom lekker door de voordeur knallen met je pillen? Ik zie t niet gebeuren (voordat een ander West Europees land het eerst legaliseert!)

Wiesmann | 22-10-18 | 10:40

Nee.

Dirk III | 22-10-18 | 10:40

Ik moet blijkbaar mijn mening over Pauw een klein beetje bijstellen. Verder ben ik VOOR kwaliteitscontrole maar TEGEN accijns. Dus als de producenten nu meelezen ; regel kwaliteitscontrole, als je dat al niet deed !

Kim-Jung-Un | 22-10-18 | 10:40 | 2

Jeroen Pauw toont veel karakter om mee te werken aan een programma dat de draak steekt met hemzelf.

keestelpro | 22-10-18 | 10:44

Pauw heeft gedurende zijn zomerstop kennelijk een kwart red pill genomen. Het is een beginnetje.

piloot47 | 22-10-18 | 10:50

Wat een idioot artikel, de wereld op zijn kop! XTC moet niet worden gelegaliseerd zodat nog meer jonge mensen de vernieling in worden geholpen, maar de handhaving moet worden verscheept en de straffen (veel) hoger worden gesteld.

Lychnari | 22-10-18 | 10:39 | 4

Niets gelezen, niets gezien, niets gehoord, niets begrepen, niet nagedacht. Maar je bent in goed gezelschap hoor: zie de politiek.

piloot47 | 22-10-18 | 10:52

Van XTC gebruik gaat geen mens "de vernieling in", niet jong, of niet oud. Van de criminaliteit rond XTC gaan mensen de vernieling in ja.

Dutchbeaurouge | 22-10-18 | 10:59

Xtc gebruik is verre van onschuldig.
www.nrc.nl/nieuws/2017/06/15/xtc-is-g...
Tussen 2006 en 2015 noteerde het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) 21 sterfgevallen die geheel aan xtc zijn toe te schrijven. En 47 gevallen waarbij het middel mede bijdroeg aan de dood. Dat lijkt niet veel, zegt de onderzoekster, 7,5 doden per jaar, terwijl alleen al in 2015 380.000 Nederlanders een pilletje namen. Croes: „Maar het gaat erom dat dit een vermijdbaar risico is. Deze mensen hadden niet hoeven sterven.” Daarnaast zijn die sterftecijfers totaal incompleet. „Wat een beetje rondkomt aan data proberen we te verzamelen. Ik pleit hard voor een landelijke registratie.”
Dan de vergiftigingen. Het aantal ernstig vergiftigde xtc-slikkers is de afgelopen jaren fors toegenomen, volgens het onderzoek. Tussen 2009 en 2015 telde het Trimbos bijna 8.400 xtc-gerelateerde incidenten, ruim eenderde van het totaal aantal drugsincidenten, zo blijkt uit de Monitor Drugsincidenten (MDI). De MDI wordt samengesteld uit data van ambulancediensten, afdelingen Spoedeisende Hulp (SEH), (stads)ziekenhuizen en politieartsen in acht regio’s en EHBO-posten van grootschalige evenementen.

In genoemde periode nam het aandeel matige en ernstige vergiftigingen (gevolgen: coma, psychoses, oververhitting, hartproblemen) door xtc toe van 7 naar 28 procent. En ook in 2016 is van een daling geen sprake, zegt Croes, hoogstens een stabilisatie. Volgens de onderzoekster ligt het werkelijke aantal ernstige intoxicaties nog hoger: „Er zijn maar twee politiediensten die ons van cijfers voorzien en slechts een fractie van de SEH’s levert gegevens.”
—-
Kortom, gratuit geblaat van Lubach en GS. Onverantwoord.

kempenaer | 22-10-18 | 12:44
▼ 1 antwoord verborgen

Legaliseren lijkt me iets te voorbarig en internationaal niet te verdedigen, maar het zou wel gedoogd kunnen worden waarbij een paar milieuparken in Brabant commercieel de afval mogen verwerken.

heldheino | 22-10-18 | 10:39

Ik ben er nog niet uit, Lubach was druggy -voor het eerst-......

Einde van de Domheid | 22-10-18 | 10:36

De plaatselijke pillendraaiers hier in de buurt zijn analfabete types , die nooit scheikunde gehad hebben , want analfabeet . Ze extraheren stoffen uit velgenreiniger om pillen te draaien , deze velgenreiniger kan bij huid contact al dodelijk zijn... maar stop het gerust in je maag !

Ghibli | 22-10-18 | 10:33 | 3

Behalve dat er geen velgenreiniger in XTC zit, prutsert. Jij bedoelt waarschijnlijk gootsteen ontstopper, een goedje dat gebruikt wordt om GHB te produceren.

Alpengeist | 22-10-18 | 10:37

Ooit eens bij de Keuringsdienst van waarde gezien hoe ze de schilletjes van partjes manderijnen eraf halen.
Dat deden ze met een accuzuur of zoiets.
Daarna wordt het geneutraliseerd dat gebeurd met drugs ook.
XTC uit Nederland is de minst vervuilde drugs die je maar kunt krijgen.

Johan_Voorhaar | 22-10-18 | 11:28

Ook supermarkt olijven krijgen een dergelijke behandeling met zoutzuur meen ik, om de rijping te verspoedigen. Die olijven smaken dan ook voorgeen meter.

Mogwai | 22-10-18 | 11:43

Legaliseer maar, met 1 voorwaarde dat de gebruiker bij koop en gebruik afstand doet van de zorgverzekering. Allemaal leuk en aardig die 'voordelen' van XTC gebruik. Maar wanneer je geestelijk en lichamelijk gezond ben heb je een XTC pil helemaal niet nodig. Afijn, ik gebruik die rotzooi niet. Want hoe je het went of keert XTC blijft een chemisch product en is gewoonweg niet bedoeld voor menselijke consumptie. Daar is ons lichaam helemaal niet voor gemaakt en met een goede reden ook. Overigens is de 'roes'van de eerste pil nooit meer hetzelfde bij de 2de. Veel gebruikers hebben dan behoefte aan nog meer en sterkere pillen. Achja, ze zoeken het maar uit als ze ineenkeer voor de hemelpoort staan.

Indoneesje | 22-10-18 | 10:31 | 9

Neem jij wel eens een paracetamolletje? Nee hè, want bah, chemisch product.

piloot47 | 22-10-18 | 10:55

Whataboutism.

kempenaer | 22-10-18 | 10:57

Het zo makkelijk vrijgeven van xtc verdedigen. Zo makkelijk ook het verdedigen van, ontmoedigen liefst verbieden, van roken en alcohol . Alcohol volgt na roken.
Mensen zwalken wat af.

CalamityJane | 22-10-18 | 11:19
▼ 6 antwoorden verborgen

Ja beter flink bedwelmd dan nuchter de langzaam maar zekere overname van ons land meemaken

ja-nee-misschien | 22-10-18 | 10:31 | 2

XTC bedwelmt niet, schat. Alcohol wel. Legaal.

piloot47 | 22-10-18 | 10:56

piloot
Vergeet niet dat de ´boven ons gestelden de goeie wijn, whiskey etc heus blijven drinken met zo nu en dan ook een snuifje. Ik gun mijn b.v. arme buurman zijn shaggie en zijn goedkope biertje als dat zijn leven veraangenaamd. De ´boven ons gestelden` die zich knudde voelen nemen die wijn en whiskey wel. En als ze helemaal los willen gaan of zich helemaal knudde voelen, het snuifje. Zich knudde voelen is niet enkel aan de armen.

CalamityJane | 22-10-18 | 11:33

Lubach was leuk :) En ja, legaliseren.
Zo ongelooflijk logisch.

Bat-Adam | 22-10-18 | 10:30 | 2

Zo'n betoog zou Lubach op het spreekgestoelte van de 2e kamer moeten houden. Dit onderwerp verdient echt een serieus debat.

keestelpro | 22-10-18 | 10:42

Leuk en logisch! Jezus Gristus. En dan is men verbaasd dat mensen weinig vertrouwen in het democratisch systeem hebben.

kempenaer | 22-10-18 | 11:44

Hoogste tijd voor het invoeren van de Fillippijnse methode. Eerst pakken we de dealers aan en na een paar maanden stappen we over op de gebruikers. Het geeft even wat gezeur van nabestaanden maar na een half jaar is dat wel over. Pappen en nathouden is lang genoeg geprobeerd, het is tijd voor duidelijke actie.

Dr. Ka wo lo | 22-10-18 | 10:24 | 2

@Dr. Kawolo: ik ben het met u eens en ik zou het graag uitgebreid zien naar andere gebieden van de criminaliteit. Zo ben ik van mening dat de Mocromaffia in wezen niet meer te bestrijden is met de methoden van de rechtsstaat en een soort Duterte-methode 2..0. zou daarvoor beslist een uitkomst zijn. Een neefje van me heeft een Philippijnse vriendin en bij de laatste familiebijeenkomst werd ze weinig subtiel ondervraagd over het wel en wee van Duterte en hoe de Philippijnse bevolking erover dacht. Het gros van de bevolking is het eens met het "orde op zaken" stellen. De islamitische rebellen uit het zuiden van de Ph. produceren allerlei soorten drugs en gebruiken die als middel om wapens te kopen en de samenleving te ondergraven; dus de tactiek van de Farc; heb ik hier nog nooit op het TV-journaal over gehoord. De werkelijkheid is meestal anders dan hij hier in NL wordt voorgesteld

oliebolletje123 | 22-10-18 | 10:43

Hmm ja, eens. Want dit wordt een route richting de burgemeester die straks ook de pillen draait? Wel zo zuiver? Want wiet is roken is niet goed. En hoe gewiekst en gezien ben je als burgervader wanneer je je onderdanen slikfähig maakt. Burgertje komt dope pillen halen bij semi-ambtenaar en slikt ze blind in. Hoe fucking ideaal wil je het hebben als de reallysmartdrugs en nanobots straks daar zijn ;-) Beetje uitproberen op losers. Kost weinig. Heel sluw en hollands allemaal. +1

Shareholder II | 22-10-18 | 10:49

Doe ook eens de waanzinnige gedoogconstructie van de koffiesjops herzien. Tip: Colorado.

de visser | 22-10-18 | 10:23 | 3

Waar zit de Colorado?

piloot47 | 22-10-18 | 10:24

Met deze zomers tegenwoordig heb je toch hendig een plantje im garten?

Shareholder II | 22-10-18 | 10:52

Jammer alleen dat je er een depressiekater van krijgt. En dat het je lever en je nieren beschadigt. Misschien toch maar voorzichtig zijn met legaliseren.

robert1 | 22-10-18 | 10:22 | 7

Volgens mij zijn vooral de gebruikers vóór. Zo gaat dat als je harddrugs voorlegt aan harddrugsgebruikers. Die vinden dat een goed plan. De rest ( m.i. nog altijd een meerderheid) vindt vaak van niet. Gedogen gaat ver genoeg. Niks legaliseren. Nicotine kan er ook uit. Alcohol aan strengere banden leggen.

Shareholder II | 22-10-18 | 11:09

shareholder II | 22-10-18 | 11:09
Dat denk ik niet. Ik ben geen gebruiker, maar erger me wel wild aan de gevolgen van het criminaliseren van drugs door stompzinnige politici. Ik ageer daar al jaren tegen - met slechts af en toe een glaasje wijn bij het eten en zonder sigaretten. Het anti-drugsbeleid kost miljarden, en die moet ik ook opbrengen.

piloot47 | 22-10-18 | 11:19

Alsof jij kunt overzien wat de kosten zijn na legalisering van al die troep. Misschien liggen die wel veel hoger dan nu.

kempenaer | 22-10-18 | 11:42
▼ 4 antwoorden verborgen

Gewoon legaliseren al die troep. De war on drugs is totale waanzin, er wordt toch wel gebruikt. Haal dan maar het verdienmodel weg bij motorclubs en gooi er btw en accijns overheen.

Duifmans | 22-10-18 | 10:21

XTC, nou vooruit. Maar die teringherrie die erbij hoort....

kwark001 | 22-10-18 | 10:21 | 2

Er wordt ook buiten het teringherriecircuit gebruikt hoor. Dat hoor je alleen minder. Net zoals bij alcohol. Die teringherrie daarbij....

piloot47 | 22-10-18 | 10:27

Hahaha XTC legaliseren maar in ruil daarvoor housemuziek verbieden!
Alleen nog maar zware ernstige klassieke muziek toestaan op dance events.

keestelpro | 22-10-18 | 10:49

Vooral doen hoor maar waar komt toch het idee vandaan dat de huidige xtc-producenten na legalisatie netjes hun druglabs ontmantelen en keurige burgers worden?
Er zal altijd een markt zijn voor zwaarder spul dan de staatsdrugs en wie duiken in dat gat?
Juist, maar heb vooral de luie illusie dat legalisatie in 1 klap de huidige producenten brodeloos maakt.
Legalisatie levert slechts enige mate van regulering op en wat belastinginkomsten.

Amsterdamsko | 22-10-18 | 10:19 | 2

Tot 'vooral doen hoor' kon ik je volgen. De rest bestaat uit drog-argumenten, vooral gehanteerd door foute politici en foute lobbyisten.

piloot47 | 22-10-18 | 10:29

@piloot47
Geen idee welke argumenten 'foute politici' en 'foute lobbyisten' hanteren maar ik wil wel een wedje met je aangaan.
Je krijgt van mij 100 staats-xtc-pillen als legalisatie leidt tot het volledig uitschakelen van de private productie van xtc. Deal?

Amsterdamsko | 22-10-18 | 11:04

ik ben tegen de vrije verkoop van alles wat lichamelijk verslavend maakt. Alcohol, Tabak, Heroïne.. Deze middelen uitsluitend op Dokters recept. Alle zes maanden nieuw receptje halen, bloed test om te controleren of je idd gebruikt, gesprekje of je niet zou willen stoppen, en door.

Padre Grassi | 22-10-18 | 10:17 | 4

Zwakkeren van geest, dat zijn er dus gewoon erg weinig.....

Einde van de Domheid | 22-10-18 | 10:38

ja Beau, de farmaceutische industrie wil ons het liefst allemaal aan chemische k-zooi, en mensen slikken alles, en dan heb ik het niet over xtc.

BosrandDirk | 22-10-18 | 11:47

Goed idee!

Diotima | 22-10-18 | 16:32
▼ 1 antwoord verborgen

heb tot 3 x toe dit artikel proberen te lezen, maar de lettertjes springen zo raar op en neer

MrDeRaaf | 22-10-18 | 10:15 | 2

Één oog dicht doen.

E-Burke | 22-10-18 | 10:17

Lekker even door de huiskamer gaan dansen een uurtje of 2 en dan opnieuw proberen.

Dutchbeaurouge | 22-10-18 | 10:29

Ach, MDMA (en dus niet XTC omdat het ook andere stoffen bevat, waar in het onderzoek wat GS aanhaalt al van wordt aangegeven dat het ook gevaarlijke stoffen kan bevatten) helpt bij PTSS, ketamine helpt bij depressie, zo zie je maar dat het niet alleen slecht hoeft te zijn mensen.

BeunDeHaas | 22-10-18 | 10:15 | 3

Het verschil tussen drugs en medicijnen zit ‘m in de dosis.

E-Burke | 22-10-18 | 10:23

Drugs zíjn medicijnen. Heel goedkope vaak, en daarom verboden namens de farmaceutische industrie. Heroïne, cannabis - kosten geen drol en zijn zeer effectief - mits niet misbruikt. Maar dat geldt voor alle middelen.

piloot47 | 22-10-18 | 10:33

Onzin. Alsof de farmaceutische industrie geen goedkope middelen zou maken die gelieerd zijn aan de door jou genoemde middelen.
Diacetylmorfine —> morfine, etc.
Ketamine —> esketamine
Amfetamine —> methylfenidaat

kempenaer | 22-10-18 | 10:51

Legaliseren!?
Make it obligatory...

wezen | 22-10-18 | 10:12

Ik zou terrorisme ook meteen legaliseren. Enorm veel overlast en werd toch al gedoogd.
Misschien wat extra accijns op wapens en explosieven.
.
Iedereen blij.

Parel van het Zuiden | 22-10-18 | 10:10 | 6

keestelpro | 22-10-18 | 10:23
Goed op dreef vanochtend! Ik lach me rot.

piloot47 | 22-10-18 | 10:34

Of meteen de hele onderwereld legaliseren, in één klap geen misdaad meer, rechters weg, gevangenissen weg, iedereen blij.

BosrandDirk | 22-10-18 | 10:37

Één dag in het jaar en purge houden.
Alles legaal maken, daar zouden ze een film over moeten maken.

Johan_Voorhaar | 22-10-18 | 11:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Gisteren Lubach opnames bij mogen wonen in de middag. Geniaal sfeertje! Misschien dan toch ook maar een keer een pilletje doen, zo is koeltoer.

Coachman | 22-10-18 | 10:10 | 2

Mooie dingen. Eerste keer lekker in een vertrouwde omgeving met vrienden doen.

E-Burke | 22-10-18 | 10:15

Zo zeg, suggestief typetje...

kempenaer | 22-10-18 | 10:40

Gewoon alles legaliseren wat niet kan worden gehandhaafd...... uiteraard accijns heffen en iedereen is blij

Fatwabuster | 22-10-18 | 10:09 | 2

Het KAN wel gehandhaafd worden, alles een vraag van prioriteit en middelen.

Padre Grassi | 22-10-18 | 10:19

Ja tuurlijk, alles legaliseren dat niet volledig gehandhaafd kan worden. Zucht. De onnozelheid.

kempenaer | 22-10-18 | 10:41

En het is ook hoog tijd om wiet en hash te legaliseren. Brengt miljarden in de schatkist die we kunnen besteden aan beter onderwijs en aan zorg. Met als nog een prettige bijkomstigheid dat we al die dealende criminele kutmarokkanen hun drugsgeld afnemen. Win, win, win. En dat zegt iemand die niet blowt.

Rheia | 22-10-18 | 10:08 | 3

Iemand die niet nadenkt ook.
Grammetje wiet doet iets van een tientje, ga datzelfde grammetje eens produceren met accijns, betaalde stroom, (loon)belasting etc etc en het kost ineens 3 tientjes.
Dus koopt men alsnog illegaal zijn of haar wiet.
Om over de productie voor export maar niet te spreken.

Berbaar | 22-10-18 | 10:21

Ja en zo is het! Het is vrij gemakkelijk een paar plantjes in je tuin of een vierkante meter in je huis hiervoor te gebruiken. Het is legaal nietwaar! Je betaald dan accijns over de aangekochte zaadjes en/of gebruikte stroom.

Mogwai | 22-10-18 | 11:26

@Berbaar. Dat tientje betaal je omdat het illegaal is om te produceren en er dus bizarre winsten op gemaakt worden. Als het legaal geproduceerd wordt kost het bijna niks meer, zelfs inclusief accijns, stroom en belasting. Voor een bloemkool betaal je ook geen tientje per gram.

thefonz | 22-10-18 | 14:27

Haha Jeroen Pauw als drugskoerier!
Die zag ik echt niet aankomen.

keestelpro | 22-10-18 | 10:07

Als het aan links Nederland licht, gaat nederland kapot aan die drugs rotzooi .
Was te verwachten van VARA en VPRO

gerrit5042 | 22-10-18 | 10:06 | 5

Links Nederlands licht, welke kleur is dat? Rood?

keestelpro | 22-10-18 | 10:16

Een volk dat voor spellingsregels zwigt...

keestelpro | 22-10-18 | 10:17

Ja Gerrit als je een taalfout maakt dan ben je aan de beurt hier;).
Maar het zijn niet de beroerdste hier hoor. keestelpro en piloot kun je er wel bij hebben.

CalamityJane | 22-10-18 | 10:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Tijd voor legalisering, goede informatieverstrekking, gestandaardiseerde dosering (naar lichaamsgewicht) en accijns.

vleeschtomaat | 22-10-18 | 10:05

Net als aspirine (ook chemische zooi) legaliseren, verkopen bij drogisterij of apotheek, kindervariant met sinaasappelsmaak erbij, en iedereen met ADD, ADHD, ASS, ODD, CD, ASS, PTSS weer blij. Wat is het probleem?

squadra | 22-10-18 | 10:02

Ha. Alweer een dossier waar de "links-progressieve" VPRO en het "rechts-conservatieve" GS op 1 lijn zitten. Niet raar. Beiden hebben een broertje dood aan een bemoeizuchtige overheid. Tijd dat we de as progressief vs. conservatief vervangen door autoritair vs. libertair. Intellectueel luie researchers stellen links toch altijd 1-op-1 gelijk aan progressief en vice versa. Kijk maar eens naar het kieskompas bijvoorbeeld. De dimensie prog-cons voegt niets toe.

Gen. Maximus | 22-10-18 | 10:02 | 6

VPRO 'broertje dood' aan bemoeizuchtige overheid? Waar haal je dat vandaan?

piloot47 | 22-10-18 | 10:17

E-Burke | 22-10-18 | 10:06
Precies. Ik vind dat ook een onnozel frame maar zie GS wel vaak in die hoek geplaatst worden. Vandaar de aanhalingstekens.

piloot47 | 22-10-18 | 10:17
Uit hun ontstaansgeschiedenis en de programmering historisch gezien. Toegegeven, daar is wel wat sleet op gekomen, maar ze zijn geen VARA of zo

Gen. Maximus | 22-10-18 | 13:19

@Gen. Maximus

Soms klopt dat frame wel, maar iig niet bij Van Rossem en Zentgraaff. Spartacus daarentegen schrijft ook voor Gatestone en is volgens mij betrokken bij de Common Sense Society.

E-Burke | 22-10-18 | 13:46
▼ 3 antwoorden verborgen

[email protected] laatste slijmspoor in Nijmegen was na de 4-daagse van Dionne Stax

cabrão | 22-10-18 | 10:02

Accijns....

Is dit nog nieuws? | 22-10-18 | 09:57 | 1

Dat hadden ze meteen tegen die politici moeten zeggen.
'Door de illegale handel in XTC loopt de schatkist jaarlijks 10 miljard euro mis'.
Dan zijn ze meteen om dunkt mij.

keestelpro | 22-10-18 | 10:09

Ik vind dat badzout ook te lang in het verdomhoekje heeft gezeten.

Deflatiemonster | 22-10-18 | 09:57 | 1

Het ergste is dat ze die troep in zee dumpen waardoor het zeewater niet te zuipen is.

keestelpro | 22-10-18 | 10:10

XTC, en andere drugs, zijn voor paupers.

Quinzinho | 22-10-18 | 09:57 | 1

Grootste pauperdrug: alcohol.

piloot47 | 22-10-18 | 10:39

Islam is wel gelegaliseerd en XTC niet, dat is vreemd.

Mark_D_NL | 22-10-18 | 09:56 | 1

godsdienst (in het algemeen) was toch opium voor het volk?

zeiksmurf | 22-10-18 | 09:58

Legaliseren maar. Overheidsfabriek die het maakt. Kunnen we gelijk wat uitkeringstrekkers aan het werk zetten. Leuk verdienmodel voor de overheid, BTW erop, accijns erop, opslag en weet ik het. Wel zorgen dat de "illegale" pillen niet goedkoper zijn.
Vrije verkoop, gewoon in de supermarkt. Geen leeftijdsgrens erop doen, zo kunnen we maximaal verdienen. En verder tamboereren dat we Nederland Gidsland zijn, dus vooral drammen in Brussel dat we het over de hele EU willen verkopen. Geen grenscontroles of ontmoedigend beleid in de grensstreken, verkopen die handel. Mocht de EU moeilijk doen, geen aanbestedingstrajecten conform EU wetgeving, dus gewoon lekker aan Nederlandse bedrijven uitbesteden.

Waar een klein land groot in kan worden! En nu vooruit, doorpakken die handel!

Klaas Vaak | 22-10-18 | 09:56 | 4

@Mark: dat mag ook uiteraard, nu je het zegt: overheid en efficiënt werken, dat bijt elkaar. Laat de overheid de kwaliteitseisen maar doen ofzo, hoewel ik daar ook weinig vertrouwen in heb.

Klaas Vaak | 22-10-18 | 10:14

Nee de overheid moet niet de handel over nemen maar gewoon reguleren en legaliseren. Anders doet het denken aan het pathetische ontstaan van radiozender NPO3. Zeepiraten uit de lucht halen en zelf uit gaan zenden.

keestelpro | 22-10-18 | 10:14

Straks via de huisarts een pilletje aanschaffen.

BosrandDirk | 22-10-18 | 10:21
▼ 1 antwoord verborgen

Grootste deel van de productie van nederwiet en pillen is bestemd voor export. Legaliseren klinkt lief en hippie, maar indien alleen in NL gaat het niets oplossen. Bovendien durf ik nog wel wat kanttekeningen te plaatsen bij de vooronderstelde onschuld van die middelen. Maar goed.

atheïstisch stemvee | 22-10-18 | 09:56 | 2

Ergo illegale productie voor de export zal blijven plaatsvinden.
Daarnaast is productie zonder BTW, belasting, accijns, kosten voor het afval natuurlijk veel winstgevender.
Je schiet er dus weinig mee op.

Berbaar | 22-10-18 | 10:16

Klopt. Er zijn redenen te bedenken waarom we met softdrugs nog steeds die bevreemdende gedoogconstructie hebben.

atheïstisch stemvee | 22-10-18 | 10:25

Nixon's war on drugs is alleen maar uitgevonden om twee vervelende groepen, hippy's en zwarten, in de bak te krijgen.

Mr_Natural | 22-10-18 | 09:55 | 2

Klopt. Na Martin Luther King kregen de zwarten burgerrechten, ze gingen stemmen en dat was natuurlijk niet de bedoeling. In de bak en in de bak gezeten: geen stemrecht meer. Door de drugs te criminaliseren raakten ze een grote groep niet-bedoelde kiezers makkelijk kwijt. En vervolgens kon de farmaceutische industrie onbeperkt winst maken omdat de goedkope ('pauper'-) medicijnen als cannabis en heroïne uit de legale markt verdwenen. Win, win, win. Dankzij types als Rutte en Buma en enge gristenen, want high mag je alleen maar van de Heere Jezus worden.

piloot47 | 22-10-18 | 10:08

Je vergeet allah piloot.

CalamityJane | 22-10-18 | 10:53

Goed plan, maar er wordt wel voorbijgegaan aan een belangrijk tegenargument: als je t meerdere keren per maand gebruikt fuckt t wel met je serotoninespiegel.

E-Burke | 22-10-18 | 09:54 | 2

Net nog een artikel gelezen over hartfalen en hartaanvallen. XTC e n Coke zijn middelen die het hart aantasten. Een hartaanval door een xtc-tablet betekent je hele leven medicijnen slikken.... willen we dat.... wel graag de medicijnen tegen het hartfalen zelf betalen... eigen schuld dikke bult.
PS dit zijn heel dure medicijnen

ja-ja-nee-nee | 22-10-18 | 10:27

Klinkt plausibel, maar kan je de bron erbij geven?

E-Burke | 22-10-18 | 10:33

Zolang wiet niet gelegaliseerd wordt (hallo Europa) gaat dat met xtc helemaal niet gebeuren.
Waarom alcohol wel?

Is dit nog nieuws? | 22-10-18 | 09:54 | 2

Alcohol zie ik ook nog wel eens op een zwarte lijst komen.

keestelpro | 22-10-18 | 10:11

Alcohol komt nooit op de zwarte lijst. Levert veel te veel accijns op.

pijko | 22-10-18 | 17:10

En die burgemeester bedreigende drugslabdudes gaan dan vervolgens gewoon weer tegen minimumloon een baan zoeken, belasting betalen en de ciminaliteit achter zich laten?

Chuck the plant | 22-10-18 | 09:54 | 2

Ja en studeren en bijscholen.

kempenaer | 22-10-18 | 10:35

Interessant argument. Dus je kunt criminaliteit beter laten voortbestaan, want anders gaan de criminelen misschien wel op zoek naar andere vormen van criminaliteit?

thefonz | 22-10-18 | 13:16

Vanaf 2009-2015 8400 xtc-vergiftigingen, 21 mensen stierven, bij 47 mensen droeg het substantieel bij aan de dood, gemiddeld 8 doden per jaar in Nederland door XTC, 1 op de 250 komt bij de EHBO-post terecht. Voorbeeld: www.rtlnieuws.nl/gezin/artikel/185181...

onesizefitsall | 22-10-18 | 09:54 | 6

Omdat mensen ook kapot gaan van alcohol, moet je xtc ook maar legaliseren.
Het ene kwaad met het andere vergoelijken noemen we dat.
De psychische afhankelijkheid van het prettige gevoel van xtc lijkt me ook niet onbestaande.
Tegelijkertijd wordt sigarettenhandel steeds meer ontmoedigd, want zo ongezond en verslavend.

kempenaer | 22-10-18 | 10:35

Bij xtc wordt extra veel 'geluksstofje' door je hersens aangemaakt. Op een gegeven moment is dit op, vandaar dat er zoiets bestaat als een pillenkater.
.
De door jouw aangedragen psychische afhankelijkheid kan dus helemaal niet bestaan beste Kempenaer.

The Green*Machine | 22-10-18 | 10:38

On nee, the green machine? Leg eens uit, ik ben nieuwsgierig.
Psychische afhankelijkheid van het gelukzalige gevoel is er natuurlijk wel degelijk.
XTC verhoogt de lichaamstemperatuur en ontregelt je lichaam. De signalen die je lichaam doorgeeft over dorst, plassen, vermoeidheid en warmte zijn onbetrouwbaar. Dit in combinatie met een warme omgeving en lang dansen drinken kan leiden tot oververhitting. Hoe hoger de dosering MDMA in XTC, hoe groter de kans op oververhitting. Maar oververhitting kan ook voorkomen bij pillen waarin PMMA zit. Sommige mensen zijn zo gevoelig voor XTC dat kleine hoeveelheden bij hen al voor oververhitting zorgen. Als iemand door XTC-gebruik overlijdt, is er meestal sprake van oververhitting. Door het slikken van XTC krijg je een droge mond/dorst. Daardoor hebben mensen de neiging om veel water te drinken. Voldoende drinken is belangrijk, maar te veel water drinken in korte tijd kan gevaarlijk zijn. Door XTC komt er meer van de stof ADH (antidiuretisch hormoon) vrij. Door dit hormoon kun je niet goed plassen, zodat het water in je lichaam blijft. Als je veel water drinkt in korte tijd, terwijl je lichaam het niet kwijt raakt, kun je een watervergiftiging krijgen. Hier kun je aan overlijden.
Het serotonine syndroom wordt veroorzaakt door een te hoog serotoninegehalte in het centrale zenuwstelsel. Zowel XTC als antidepressiva zorgen voor een verhoogde hoeveelheid serotonine. Combinatie van XTC met SSRI's of TCA leidt doorgaans niet tot het serotoninesyndroom, maar bij erg hoge doseringen valt dit niet uit te sluiten. Net als zeer hoge doseringen MDMA, of het combineren van XTC met speed, cocaïne, AD(H)D medicijnen (dexamfetamine, Ritalin) of L-tryptofaan (tijdens XTC gebruik in plaats van erna). Echt gevaarlijk is de combinatie XTC en MAO-remmers. Dit wordt ten zeerste afgeraden.
XTC kan schadelijk zijn voor je nieren en je lever. De nieren en de lever zijn de 'grote schoonmakers' van je lichaam. De kans op schade aan deze organen neemt toe als je lichaamstemperatuur stijgt. Daarnaast ontstaan soms ernstige problemen met hart en vaten (bijvoorbeeld een infarct). Soms is er een duidelijke oorzaak, zoals bestaande lichamelijke klachten. Maar niet voor ieder geval is een duidelijke oorzaak te vinden. Andere problemen die zich kunnen voordoen bij XTC: kaakklem, bewusteloosheid en opwindingsdelier.
Door XTC kun je gaan knarsetanden en bijt- of kauwbewegingen maken. Ook maak je minder speeksel aan (de natuurlijke reiniger van je gebit). Dit kan schadelijk zijn voor je gebit.
Door XTC voel je je sneller tot anderen aangetrokken en krijg je zin om anderen aan te raken. Gecombineerd met een zorgeloze stemming kan dat sneller tot onveilige seks leiden. Ook is de kans groter dat je iets doet waar je later spijt van hebt.
Steeds meer onderzoek maakt duidelijk dat gebruik van XTC kan leiden tot veranderingen in de hersenen. Die veranderingen zorgen er vaak voor dat het geheugen minder goed werkt. Je onthoudt dingen minder goed en je komt bijvoorbeeld minder snel op woorden. Dit kun je zien als een beschadiging. Hoe vaker je neemt en hoe hoger de dosis, des te meer kans op schade. Het risico wordt ook vergroot wanneer je in een warme ruimte bent, veel danst/beweegt en tussendoor niet afkoelt. Na stoppen lijkt herstel op te treden maar het is nog onduidelijk hoe snel dit gaat en of je weer helemaal de oude wordt.
XTC is niet lichamelijk verslavend: je lichaam gaat niet protesteren als je stopt met het gebruiken van XTC. Geestelijke afhankelijkheid komt wel af en toe voor. Je ziet dan dat mensen uitgaan zonder XTC niet meer leuk vinden. Als je vaak XTC gebruikt, treedt tolerantie op voor de effecten van XTC. Het typische XTC 'love' gevoel wordt steeds minder. De stimulerende effecten blijf je wel voelen. Je zou 2 tot 3 maanden moeten stoppen om het echte 'love' gevoel weer te kunnen voelen.
Sommige mensen blijven lange tijd na gebruik van XTC dingen anders zien of voelen. Ze zien bijvoorbeeld patronen of bewegende deeltjes in hun beeld. Of hebben opeens het gevoel dat anderen of het eigen lichaam 'vreemd' is. Ook schokjes in je hoofd komen voor.
Mensen met (aanleg) voor psychische problemen: XTC kan angstaanvallen en psychoses versterken. Bij langdurig gebruik kunnen zich ook depressies, angsten, paniekreacties en slaapstoornissen voordoen. Mensen met astma, een zwak hart, hoge bloeddruk, suikerziekte of epilepsie moeten zeker geen XTC gebruiken. Door de combinatie van XTC en astmamedicijnen kan de bloeddruk gevaarlijk stijgen.
—-
Nee, echt onschuldig spul, dat XTC... Een aanrader voor kinderen!

kempenaer | 22-10-18 | 11:30
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik moest lachen om de foto. Stijlloze pilletjes!

Mastermattie | 22-10-18 | 09:53

Lubach heeft op mij hetzelfde effect als Inspector Clouseau op Inspector Dreyfus.

T.a.v. die XTC: breng die productie maar meteen onder bij de DSM. Blijkbaar is legalisering de enige manier om de groeiende criminaliteit eronder te krijgen. Ik begin het langzaam te leren: onze keuze is niet langer tussen goed en kwaad, maar tussen kwaad en minder kwaad.

MickeyGouda | 22-10-18 | 09:53 | 1

Hoezo, “blijkbaar”? Op basis van wat schrijf je dat? Op basis van dit simplistische popi jopi optreden van Arjen Lubach?

kempenaer | 22-10-18 | 11:20

Slecht voor de lever dacht ik?

goedverstaander | 22-10-18 | 09:50 | 2

Weet je wat ook slecht voor de lever is, je kan het in iedere supermarkt kopen

Bokito ergo sum | 22-10-18 | 09:55

Wasmiddel?

keestelpro | 22-10-18 | 10:03

En regel per direct een legale dumpplek voor afval. Waar slaat het op dat dit elke nacht in een mooi stukje natuur moet gebeuren. Onnodige kosten en beschadiging van bossen.

de Voorzittert | 22-10-18 | 09:49 | 3

Voorlopig alles op het Binnenhof dumpen. Is het zo over.

piloot47 | 22-10-18 | 10:13

Daar zit al zoveel afval

BosrandDirk | 22-10-18 | 10:19

Daarom dus. Lost zichzelf op.

piloot47 | 22-10-18 | 10:23

XTC zou inderdaad legaal moeten worden zodat er toezicht is op de kwaliteit.
XTC is nu alleen gevaarlijk vanwege de kans op neppe troep.

keestelpro | 22-10-18 | 09:48 | 2

Nee hoor, ook “zuivere” pillen xtc hebben risico’s voor de gebruiker.

kempenaer | 22-10-18 | 11:18

Graag hetzelfde voor andere psychedelica als paddo's en LSD. Ongevaarlijk en zelfs therapeutisch bij juist gebruik. 'Juist gebruik' geldt natuurlijk altijd, zoals ook bij alcohol en cigaretten.

negorij | 22-10-18 | 13:27

Gebruik het zelf niet maar het is redelijk onschuldig spul zolang je er geen tien vreet

Bokito ergo sum | 22-10-18 | 09:48 | 3

Afhankelijk of de maker de juiste grondstoffen kan gebruiken. En in welke hoeveelheden per pil.

Is dit nog nieuws? | 22-10-18 | 09:57

Heb er een keer 14 genomen, verspreid over een dag en een nacht .. en de dag erna ...

Kim-Jung-Un | 22-10-18 | 10:38

Ik heb de indruk dat Pauw tijdens zijn zomerstop een kwart red pill geslikt heeft. Het is een beginnetje.

piloot47 | 22-10-18 | 10:43

Legaal of niet, ik slik er geen pil minder of meer om.

HaagsHaram | 22-10-18 | 09:48

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken