Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Miko Flohr sloopt hysterie van Duk & de Duklings

Dit is dus waarom sociale wetenschappers idioot zijn en historici de heetste shit sinds gesneden brood: sociodinges Jan van de Beek wordt door Wierd Duk die "alleen maar vragen stelt" om zijn eigen kleinburgerlijke angsten de schijn van objectiviteit te geven geïnterviewd en zegt doodleuk dat we over vijftig jaar een soort kalifaat zijn, want fokkende moslims. In comes sloopkogel Miko Flohr die op zijn blog even fijntjes uitlegt dat in de geschiedenis resultaten uit het verleden GEEN garantie biedt voor de toekomst en dat je demografische trends juist NIET kan doortrekken, omdat er altijd grote gebeurtenissen tussendoor komen die de hele boel weer in de war schoppen. Stel je voor dat je in 1939 het bevolkingsverloop van de Joden en strenge katholieken had voorspeld: dan zou je in 1973 raar staan te kijken naar wat er daadwerkelijk in de tussentijd gebeurd was, qua holocaust en de totaaldestructie van het Rijke Roomsche Leven. Ook valt er niets te zeggen over cultuur als je alleen maar kijkt naar de demografie - maar goed, daarom is geschiedschrijving ook een eerbiedwaardige kunst voor mensen met verstand en inzicht en is cijfertjessociologie een postmodern monster dat van alles vertelt maar niks zegt. 

Bemmende slotalinea: "We moeten af van dat simplistische, dommige discours waarbij ‘cultuur’ een onveranderlijke, in beton gegoten molensteen is die je fluks, met een halve zin en een rekensommetje voor eeuwig kan verankeren aan hele volksstammen. Dat geldt al helemaal voor zoiets als ‘Nederlanderschap’, en voor de betekenis die je hecht aan de beleving van dat Nederlanderschap voor het functioneren van dit land. Van de Beek maakt een heel punt over de mate waarin de niet-westerse allochtonen van over drie generaties zich zullen identificeren als ‘Nederlander’. Als man, Indo, Brabander, Nijmegenaar, Wassenaarder, Oxfordenees, ‘universitair docent’, progressieveling, classicus, oudhistoricus en archeoloog vind ik labeltjes best belangrijk. Maar nog belangrijker lijkt me dat we in 2060 gewoon een beetje normaal samenleven in Nederland, ons aan wetten houden, de buit een beetje eerlijk verdelen, nog niet door de zee verzwolgen zijn, en het verdomme gewoon een beetje gezellig hebben met elkaar. Of dat allemaal afhangt van identificatie met het Nederlanderschap, en of je dat ooit in een statistisch model kan vangen, waag ik sterk te betwijfelen."

Rest van het stuk hierrrrrrrrr.

Reaguursels

Inloggen

Libanon was na de oorlog voor 70% christelijk. Dertig jaar later waren de moslims in de meerderheid; dit vanwege de meer geboortes bij de islamieten.
Toen werden christenen afgeslacht en begon de burgeroorlog. Hier speelt wel mee dat Libanon werd beschouwd als goeie uitvalsbasis tegen Israel.
Maar daar zag je demografische ontwikkelingen aan het werk, die Libanon verwoest hebben.

marjen | 16-06-18 | 06:28

Best wel een interessant stuje van deze archeoloog. Echter, de Islam laat zien dat zelfs na 1500 jaar de ellende nog hetzelfde is. Zo is Europa,Inclusief Rusland, de VS, en Azie aan veel verandering onderhevig geweest dus inderdaad moeilijk te voorspellen. Echter, de landen waar Islam zich nestelde kennen nauwelijks vooruitgang, integendeel. Daarom is er tot op zekere hoogte wel een voorspelling te maken hoe de toekomst er voor Europa uit zal zien als we Islam blijven importeren en propageren...

Oblast68 | 16-06-18 | 01:20

Nederland verandert. Ja. Maar Nederland is in sommige opzichten hetzelfde gebleven. Dat Nederland een relatief zwakke adel heeft gehad en juist wel een sterke burgelijke stadscultuur is nog steeds aan Nederland te merken.

Als je dat niet weet, dan weet je weinig van de Nederlandse geschiedenis. Of je wil het gewoon niet weten. Hoe dan ook, je schrijfseltjes over Nederland kunnen direct de vuilnisbak in.

Sitting_targets | 15-06-18 | 18:57

Je kunt urenlang heel genuanceerd lopen neuzelen over statistieksjes hier en sociologische onderzoekjes daar, crux is domweg dat naar mate een bevolking voor een steeds groter deel uit moslims gaat bestaan, de ellende op straat navenant toeneemt;

balaamsarse.wordpre...

Kun je linksom kanttekeningen willen plaatsen, rechtsom willen nuanceren, de cijfers liegen niet. Niks geen extrapolaties, niks geen dubieuze modellen-op-maat, domweg de cijfers.

Sans Comique | 15-06-18 | 18:33

“Bijna vijf eeuwen van natievorming en een duizendjarige ontwikkeling zijn door de kabinetten van Den Uyl tot en met Kok op een achternamiddag door de gootsteen gespoeld.”
Pim Fortuyn.

de honden blaffen... | 15-06-18 | 18:26

Geen enkel feitelijk argument tegenover een academicus, maar alleen gejeremieer.

boccelullus | 15-06-18 | 17:25

Miko Flohr klets uit zijn nek.
Want Miko heeft een heel ander motief voor zijn artikel.
Miko is namelijk een aanhanger van de massaimmigratie van kanslozen, en een aanhanger van meer islam in Nederland.....

gas-man | 15-06-18 | 17:16

Overal waar de islam ten tonele verscheen zijn andere culturen verdwenen.
Meer hoef je niet te weten.
Dat is namelijk een resultaat uit het verleden dat wel garantie biedt voor de toekomst, omdat het de kern van de islam is.

Rest In Privacy | 15-06-18 | 17:13

Helemaal gelijk, we moeten ons niet zo druk maken!

De nazaten van die raketgeleerden en apothekers gaan onze delta-werken vast en zeket op niveau houden. Daar hoeven ze vast en zeket alleen maar een beetje gezellig voor mee te doen.

WasHetMaarMakkelijk | 15-06-18 | 17:07

Mike is uit het 'er zijn geen problemen met de islam' kamp.
Daar hoort een mening bij (iedereen die vindt dat er een probleem is met de islam is op zeker 'dom', vaak ook nog 'racistisch' en als het even moet een smerige 'fascist'.)
Hoe moet Mike nu de onderzoeken van Jan 'er vind omvolking plaats' van de Beek nu in discrediet te brengen?
Nou ja, Mike doet iets met de klassieken, aan het rekenwerk zal ie zich niet wagen. Moeiluk, je weet.
Nee, Mike, ons genie, vertelt dat het model onzin is omdat je de toekomst niet kunt voorspellen omdat er altijd andere dingen gebeuren die voor een andere uitkomst zorgen.
Jan moet voortaan voor onze Mike maar even 'ceteris paribus' roepen, wat zoveel wil zeggen dat je model ervan uit gaat dat alle andere dingen gelijk blijven (al is dat nooit het geval).
Dat is vrij gangbaar in de economische wetenschap en het is me een raadsel dat Mike, onze classicus, deze uitdrukking niet kent.
Jan brengt in kaart welke krachten er nu spelen en wat dat op termijn betekent. Dat geeft een kader waar binnen je kunt werken aan wat jij wenselijk acht voor jouw maatschappij.
Dat dat kader niet constant is, dat weet een kind. Een andere Jan zal over 10 jaar een nieuw kader schetsen, waar we dan mee uit de voeten moeten.
Suffe kritiek, voortkomend uit 'ideologisch weten' (dat Jan zijn conclusies fout zijn want niet gewenst)

De hele polarisatie in een notendop. In plaats van de situatie in ogenschouw te nemen (wat is er aan de hand, wat zijn de cijfers, wat zien we gebeuren),
is er een strijd gaande om wat we nu eigenlijk zouden moeten zien (we hebben een migratie gerelateerd probleem vs we hebben te weinig wc's voor transsexuelen)
Laat staan dat we kunnen discussieren over waar we naar toe willen - we weten tenslotte niet eens van waar we vertrekken.


DebraCadabra | 15-06-18 | 16:33

Ik hang niet aan oude cultuur, ik zou ook graag een vooruitgang willen in hoe we samenleven. Maar ik zie nu, en ook in wat EU, linksmensjes en deugers willen, resulteren in juist een achteruitgang. Rechten van vrouwen, anders denkenden, vvmu, het is gewoon slechter geworden, en je ziet daar duidelijk een stijgende lijn in. Dus als ik zie dat mijn oude cultuur beter is als de nu mij voorgeschotelde samenleving dan behoud ik liever de oude cultuur.

Sessine | 15-06-18 | 16:14

Het is allemaal begonnen met 60.000 gastarbeiders, 40 jaar geleden.....

bijna_raak | 15-06-18 | 15:55

Ik heb het onderzoek van meneer Van Beek niet doorgelezen, maar het probleem van dit soort modellen is meestal dat het lineaire modellen zijn om niet-lineaire fenomenen te beschrijven.
Zelfs al heeft hij een niet-lineair model gebruikt, dan zijn dat meestal een zooi lineaire modellen die iets niet-lineairs benaderen.
Dus: wetenschappelijk gezien heeft Miko Flohr gewoon een punt.
Immers, men ziet een heleboel dingen niet aankomen (lees: er zijn een zooi fenomenen waar niemand een hol van snapt), die kun je gewoon niet-lineariteiten noemen en je hebt weer een legertje wetenschappers aan het werk (hier heb ik zelf ook belang bij).
Maar goed misschien moet ik gewoon het onderzoek lezen van Van der Beek.

p.s.
Dit is ook meteen mijn grote kritiek op klimaatmodellen, ze kunnen nooit alle niet-lineariteiten meenemen. Bovendien zijn ze erg gevoelig voor kleine veranderingen voor begincondities. Eigenlijk zou ik me ook meer op dit onderwerp moeten verdiepen maar dat is een ander verhaal.

p.p.s.
Ik raad iedereen aan om "Chaos: Making a new science" van James Gleick te lezen indien u enigzins affiniteit met wiskunde hebt.

Barre_de_k | 15-06-18 | 15:40

Demografische modellen zijn best wel hard. In versimpelde vorm. Als je 1 kind per vrouw krijgt dan heb je over twintig jaar een voorspelbare halvering van het aantal vruchtbare vrouwen. Die zouden dan 4 kinderen per vrouw moeten krijgen om de bevolking weer op het oude peil te krijgen.

Miko heeft geen punt. Demografie is geen kwestie van trends.

omanders | 15-06-18 | 15:59

"Demografie is geen kwestie van trends" moet zijn: "geen kwestie van mode's".

omanders | 15-06-18 | 16:00

De afgelopen 1.400 jaar hebben de Europeanen, weliswaar met veel vallen en opstaan, enorme ontwikkelingen gerealiseerd en vooruitgang geboekt op onder andere technologisch, sociologies, economisch, wetenschappelijk gebied en zijn de mohammedanen nog op hetzelfde niveau als toen. Hoe ga je dat integreren?

Elessir | 15-06-18 | 15:33

Dat is een makkelijke:
Door 'de buitenlanders' hetzelfde onderwijstraject te laten doorlopen.

Barre_de_k | 15-06-18 | 15:43

Barre_de_k
Dat heeft in 3 generaties een averechts effect teweeg gebracht.

Rest In Privacy | 15-06-18 | 17:15

Barre_de_k | 15-06-18 | 15:43
Dan moet je het onderwijs niet gaan nivelleren naar hun niveau. Dat is voor niemand goed behalve machthebbers die hun eigen plan trekken.

Sans Comique | 15-06-18 | 18:38

G*dT, je hoeft geen Kassandra te zijn om te voorspellen dat het misgaat met te veel schurken Turken en criminele Marokkanen(pleonasme) in het overbevolkte Germania Inferior!
Alles stroomt en niets blijft volgens onze graecus Flohr;-) De Tiber zal dampen van bloed... bella, horrida
bella...
*Cc Med*

kapitein oosterlng | 15-06-18 | 15:29

Vorige week hoorde ik de demograaf Latten op de radio toch meer in de richting van van Beek praten.
Mike maakt wat iemand ook stelt elke discussie dood door elk punt als vergankelijk te beschouwen. Rood ? Ja maar op den duur zal die kleur toch
veranderen dus te stellen dat rood rood is wel heel simpel.

jaap932057795966 | 15-06-18 | 15:12

Owh das goed geformuleerd

boerk | 15-06-18 | 15:30

Ja, maar als kim straks toch een nucleaire raket blijkt te hebben is het toch allemaal over en daardom is elke discussie zinloos... *Plop*

boerk | 15-06-18 | 15:31

Dit soort gezeur stopt vanzelf wanneer de grootste vulkaan van IJsland uitbarst.
Dat de natuur 'onvoorziene' omstandigheden teweeg kan brengen -die destructief zijn voor voorspelmodellen-, daar denkt weer niemand aan. Zo jammer.
De enige echte macht is de natuur.

A.U.EnLeven | 15-06-18 | 15:05

Jawel hoor, maar dan geven de milieufanaten niet thuis. Als meetbaar 1 vulkaan binnen een maand tijd net zo veel CO^2 in de amosfeer blaast als de gehele mensheid in een jaar, dan heeft dat wel degelijk meer effect dan wat wij doen. De klimaatfanaten doen het om het geld. Ik begrijp heus wel dat wij op dit moment te veel gebruiken, maar moet de oplossing dan perse gevonden worden in dat gebruik aan te pakken of zou je het niet op een efficiëntere manier aan kunnen pakken door wat te doen aan de bevolkingsgroei?

Zoon van Boer | 15-06-18 | 18:03

In 2060 is Nederland verdwenen en is het kalifaat uitgeroepen. Nederlanders zijn gevlucht naar Oost europa alwaar ze in vluchtelingenkampen mogen wonen en tewerk worden gesteld door Polen, Hongaren Russen ed voor de eenvoudige arbeid.

Zatkniss | 15-06-18 | 15:01

De strijders van erdogan en andere jurken, die nu nog bang zijn te 'verwestelijken' of anderszins Nederland haten, zullen zichzelf pas overtuigd Nederlander noemen als het hier net zo'n kalifaat is als de islamistische woestijnen vanwaar zij of hun voorouders zijn gekomen.

Ramsesz | 15-06-18 | 15:00

Gister een topic over smeltende sneeuwkappen in Groenland: dat het nu toch wel erg snel gaat en richting de 1.5 graad opwarming en alles. Al die extrapolaties over demografie houden inderdaad totaal geen rekening met twee GROTE veranderingen in de komende pak hem beet 20 jaar:

1. Klimaat en
2. Bevolkingsexplosie in Afrika en Azie.

Dat gaat ongeveer alles omgooien waar we nu nog geen idee van hebben. Exit extrapolaties. Misschien zijn al die allo's wel nodig bij het ophogen van de dijken straks. Of zijn de moslims niet het probleem, maar de enorme toevloed van overspoelde en/of drooggekookte Aziaten en Afrikanen...

Beste_Landgenoten | 15-06-18 | 14:55

Ow nou ineens weer wel bevolkingsexplosie in Afrika!! *snel paus outfit en condooms kopen doet*

Curbed Cobald | 15-06-18 | 15:01

Feit is, dat we zo zoetjes aan met teveel op deze bol wonen.
Je hebt daar volgens mij maar 2 opties in.
1. Buigen, door paal en perk te stellen aan de hand van geboorte beperking.
Dat is dus een gevoelig puntje.
Of, 2... Breken.., dan kunt u het antwoord zelf al invullen, en is het alleen een kwestie van tijd.
Er is misschien een 3e optie, maar de kennis en het kunnen missen we denk ik hiervoor nog even.
En dat is verhuizen.

arealpatriot | 15-06-18 | 15:15

Zentgraaf, lees nou zelf even terug wat je geschreven hebt over die demografie en joden. Dit is toch juist het hele punt. Als het enige wat de demografische extrapolatie kan veranderen een f-ing genocider of oorlog is, dan bewijst dit toch onze zorgen over onze toekomst?

Ten tweede heeft het originele artikel van Duk het niet alleen over cultuur maar ook over etniciteit. Dat gegeven staat gewoon vast, of we nou in een liberale, socialistische, atheisitische of futuristische toekomst kennen.

En dat is dus de vraag van het artikel: willen we dat wel. Zoals sommige reaguurders hierboven al zeiden kan loyaliteit zomaar omslaan, die aardige Turk verandert ineens in een Erdoğan stemmer. Komt nog bij dat een diverse samenleving gewoon onstabiel is en constand aandacht nodig heeft. Er gaat geen dag voorbij of er staat wel iets in de krant wat hiermee te maken heeft. Extrapoleer onze samenleving naar 2100, wanneer er nog maar 8 miljoen originele Nederlanders zijn, met onze huidige zorgen omtrent immigratie en identiteit, en ik voorspel niet veel goeds.

Sceptische_autist | 15-06-18 | 14:48

Dank, goede tegel. Zentgraaf lees even mee en wees eens kritischer op wat je schrijft.

van heinde en verre | 15-06-18 | 15:19

Sceptische_autist | 15-06-18 | 14:48 |
"Extrapoleer onze samenleving naar 2100"
iets met een factor van x tot de macht 10 ?
Wil graag nog slapen, brrr

arealpatriot | 15-06-18 | 15:24

Miko Flohr is dus de mannelijke variant van de zweefteef.

Willibald von Klúúúk | 15-06-18 | 14:44

Ik durf een 1,400 jaar durende trend wel door te trekken naar 2060 hoor, alle andere "events" zijn triviaal op deze trend.

Non_Smoking_Gun | 15-06-18 | 14:39

Die Miko Floor figuren spiegelen al tijden voor dat de moslims steeds minder gelovig zouden worden. Jongeren zouden amper nog de moskee bezoeken. Wordt er echter eens gemeten dan komen feiten naar boven, die mensen die in de multiculturele samenleving wonen allang weten:
www.scp.nl/Nieuws/Moslims_steeds_reli...

Miko Floor stelt nu dat het niet mogelijk is de toekomst te voorspellen. Dat moet zijn: figuren als Miko Floor kunnen de toekomst niet voorspellen.

Laat ze degenen die dat wèl kunnen niet in de weg lopen.

Peter_K | 15-06-18 | 14:28

Links/PVDA dacht vroeger altijd dat allochtonen als vanzelfsprekend links en progressief zouden worden als ze hier een tijdje waren.
Ze blijven daar in hangen, zelf nu het tegenovergestelde blijkt.

Rest In Privacy | 15-06-18 | 17:19

Ik ga er van uit dat deze redeneertrant dan ook gebruikt gaat worden tegen de klimaathysterie.

zimmerschwanz | 15-06-18 | 14:23

What's next? Die Druilohr als vaste topictikker hier?

Conan de Rabarber | 15-06-18 | 14:22

Al meerdere generaties zijn bepaalde bevolkingsgroepen tamelijk onveranderlijk. En ja, dan heb ik het over aanhangers van de woestijnideologie. Dat onveranderlijke zit ook in het ontwerp ingebakken. Wat voor de ene cultuur geldt, kan je niet voor de ander zeggen. Jammer pedante Miko, maar dit is te makkelijk.

Deflatiemonster | 15-06-18 | 14:16

Hebben we het over de zelfde Miko Flohr? De Niko Flohr die ik steeds zie op Twitter vindt ik juist een ongeloofelijke zeikerd.

quantumcollider | 15-06-18 | 14:10

On topic: overigens wil ik de heer Flohr even herinneren aan iets dat ik al bij levensbeschouwing op de middelbare school heb geleerd:

Immigranten in een andere samenleving houden vaak stevig vast aan de oude gebruiken van hun thuisland, zelfs als de gebruiken in dat orginele thuisland juist aan het verdwijnen zijn. Daarom zegt men wel eens dat als je de 'echte' Nederlandse cultuur wil vinden, moet je in de VS bij de afstammelingen van de Nederlandse kolonisten zijn.

quantumcollider | 15-06-18 | 14:26

Met andere woorden, de kennis bestaat al om een goed idee te hebben hoe de immigrantengroepen zich verder gaan ontwikkelen. En dan gebruik ik nog niet eens statistiek.

quantumcollider | 15-06-18 | 14:37

""Een continent dat zijn wortels is kwijtgeraakt, zijn zelfvertrouwen heeft ingeruild voor een schuldcomplex en waarbij het gevoel van historisch erfgoed en het doorgeven daarvan aan toekomstige generaties verloren is gegaan.""
@ Glasgow Argus | 15-06-18 | 13:51
Koren op de molen van het Brusselse Politburo dat doodsbang is voor nationale eenheid en nationaal erfgoed
Immers om met Juncker te spreken: Nationalisme is gevaarlijk voor de EU want (tegen)gif tegen de EU bureacratie
www.elsevierweekblad.nl/buitenland/ac...

telelezer | 15-06-18 | 14:10

Dat zou helpen wanneer de europese bevolking in plaats van de leegte die het nu heeft, de EU zou zien als een vervull8ng van de droom.

Kijkend naar de trend in de verkiezingen voor het EP en binnen nationale verkiezingen, edoch, zie ik geen warme liefde voor een intensivering van de ever closer union. Integendeel.

Het EU expiriment is ten dode opgeschreven en de doodstrijd van het projekt gaat geen drie generaties meer duren.

De leegte, de vervlakking die de multicultuur met zich heeft gebracht on the back of globalisatie zal worden vervangen door precies datgene wat Europa altijd sterk heeft gemaakt. Eenheid in verscheidenheid.

Grotere eenheden geven ook grotere systeemrisico’ s en de kosten daarvan wegen niet op tegen de voordelen.

Glasgow Argus | 15-06-18 | 14:21

Glasgow Argus,
Amen. Vooral kleine bedrijven bepaalden de welvaart, maar juist zij zijn niet opgewassen tegen de globalisering, waarbij fusies het kartelverbod omzeilen.
Globalisatie kost kleine bedrijven de kop. Economische dogma's blijken steeds niet in graniet gebeiteld en dus moeten we moed hebben pragmatisch te denken. En dan is kleinschaligheid vaak een beter antwoord op de menselijke maat.

marjen | 15-06-18 | 14:29

Iemand al aan Miko verteld, dat de islam een vreselijk achterlijke cultuur is? En als Indo kan hij dat ook zien in het vaderland van zijn voorouders, waar de islam steeds wurgender wordt! Beetje jammer dus dat Miko niet bijvoorbeeld de labeltjes "homo" of "afvallige" of gewoon "vrouw" noemt.
www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...

benjeallanggek | 15-06-18 | 14:07

Was het maar alleen een cultuur, maar het is veel meer dan dat. Het is een totalitair systeem waar geen ruimte is voor andersdenkenden.
Het is een veroveringsideologie ofschoon de meeste "moslims" daar waarschijnlijk niet zo over denken.
Het gevaar gaat uit van de bron, de koran en de daarbij behorende staatsinrichting op basis van de sharia, de islamrechtspraak , zie de reeds bestaande islamitische staten met hun onderdrukkende regimes en de daaruit voortvloeiende vluchtelingenstromen.
Laar ervaringsdeskundigen aan het woord zoals deze Anni Cyrus: youtu.be/zsBeoHqIRP4

ccr316 | 15-06-18 | 15:50

Stuk van Jan van de Beek is waardeloos, want geen rekening gehouden met mogelijke watersnoodramp tussendoor, om noch maar te zwijgen over de pijnlijk afwezige vulkaanuitbarsting extrapolatie.

een_mike | 15-06-18 | 14:04

Vooralsnog is de islamitische babyboom in volle gang en adviseert "men" Ons dat één of twee kinderen genoeg is.
Check maar eens wat de meest voorkomende baby namen momenteel zijn.

Hallalieheliaal | 15-06-18 | 14:07

@Zentgraaf, wanneer U weer zoveel clickbaits wil hebben, zou U dat ook eens kunnen doen met een ervarings deskundige als Brigitte Gabriel, YouTube haar maar. Wilt U hier nou scoren met dit stuk zonder zelf iets in te brengen?
Hier ik wil U graag helpen;
www.youtube.com/watch?v=S0LH6o9WUbY

Hallalieheliaal | 15-06-18 | 14:04

Brigitte Gabriel, ze kan het wel uitschreeuwen tegen al die dovemansoren.
"KIJK dan toch wat er gebeurt. KIJK dan eens uit je doppen. KIJK!
Maar het ideologische dovemans-volk kijkt liever naar haar eigen droompjes en wendt zich af.
Je staat erbij en je kijkt ernaar en je wordt bijkans opgevreten door frustratie.
Die Seehofer had een heel goed plan uitgedokterd; rechtvaardig en niet tegen de wet. En dan komt Merkel dit torpederen. Ze had voor mij lang het voordeel van de twijfel - een vrouw met medeleven - maar het verwerpen van het plan Seehofer beschouw ik als een zeer grote misvatting. Hier tekent ze haar afgang.

marjen | 15-06-18 | 14:18

Een van de belangrijkste onvoorziene demografische gebeurtenissen was de uitvinding van de anticonceptiepil. Van een anti-islampil zie ik het nog niet zo gauw komen en als ik moet kiezen tussen toekomstvoorspelling vanuit een historisch of mathematisch perspectief dan kies ik blindelings voor de wiskundige want die kan niet sjoemelen met zijn feiten.

Hetze Haatstra | 15-06-18 | 14:01

""dat er geen enkele waarde aan het bestaan van het Nederlandse volk wordt gegeven, dat kan en ik wil ik niet begrijpen.""
@ du Roi Soleil | 15-06-18 | 13:41
Ook ik bezie de stelselmatige ondergang van ons goede oude Nederland met vertwijfeling.
Maar probeer het maar bij het naieve kiesvolkje aan het verstand te brengen; die willen niet wakker worden, zelfs niet als het te laat is; en blijven gedwee de Haagse marionetten van Brussel kiezen, zoals Rutte, Penthouse-Pechtold, Jesse Klaver, Buma; en noem ze maar allemaal op

telelezer | 15-06-18 | 13:58

Zentgraaff, dit is helemaal geen goed stuk. Ten eerste doet Flohr of de extrapolaties van van Beek *absurd* zijn. Maar dat zijn ze niet. Wat je wel kan doen zijn de bedenkingen van Flohr in het achterhoofd houden als waarschuwing dat deze extrapolaties niet waar *hoeven* te zijn. Toch is er geen andere manier om dit te doen, want we hebben niets anders dan de huidige gegevens.

Ten tweede doet Flohr alsof zijn - terechte - beroep op de onzekerheid van de extrapolaties *automatisch* betekent dat het dus allemaal wel zal meevallen. Maar er is niet echt een goed voorbeeld van massamigratie die goed is afgelopen voor een oorspronkelijke bevolking. Dus ook al verandert de cultuur van de nieuwkomers, er is geen enkele garantie dat dat een verandering *ten goede* is. Vergeet niet, in de jaren zestig werd de Islam in het Midden-Oosten als een lachwekkend relict uit het verleden beschouwd. De haat jegens het Westen was er echter niet minder om.

omanders | 15-06-18 | 13:58

""Maar er is niet echt een goed voorbeeld van massamigratie die goed is afgelopen voor een oorspronkelijke bevolking. ""
@ omanders | 15-06-18 | 13:58
Maar in de USA is het toch goed gegaan met de oorspronkelijke bevolking? Oh.... wacht.....

telelezer | 15-06-18 | 14:01

Extrapoleren doe je ook als je een vraagvoorspelling maakt. Het doortrekken van een trend naar de toekomst. Nu is 1 van de zaken die over vraagvoorspelling bekend zijn, dat ze niet kloppen. Trends zijn te onderhavig aan mode/grillen. Gelukkig kunnen we nog altijd een dempingsfactor er op los laten.

Dewarepurist | 15-06-18 | 14:21

@Dewarepurist | 15-06-18 | 14:21

Die extrapolatie van van Beek is dan ook alleen maar bedoeld om de trend inzichtelijk te maken. Hij pleit voor uit het VN vluchgtelingenverdrag te stappen aan de hand van deze extrapolatie. Dan zal de trend ook veranderen, en Miko dus zijn gelijk menen te krijgen.

omanders | 15-06-18 | 14:36

Ah, die term "drie generaties" kom je maar telkens weer tegen in het discours rondom massa-immigratie. Het werd ons al in de jaren 80 beloofd dat na drie generaties, allochtonen niet te onderscheiden zouden zijn van de autochtonen op wat uiterlijke kenmerken na.

Nou, we beginnen nu aan de vierde - vijfde generatie. Het oordeel? Het woestijnvolk van nu is cultureel moslimmitischer dan de voorgaande generaties.

Die wortel komt maar niet los van de stok.

Trekbeest | 15-06-18 | 13:56

En de Turken. Ik had echt bewondering voor hun integratie. Maar dan komt Erdogan en alles is weer terug bij af. Waarom. Vanwege de islam. Men durft zich niet te keren tegen de sharia en de profeet, want dit is letterlijk levensgevaarlijk.
En zo hakt het kromzwaard zich door de geschiedenis.

marjen | 15-06-18 | 13:58

100% mee eens, het ergste vind ik nog dat de meisjeskant er helemaal NIETS aan doet, de BNN/Vara haalt ieder kwartaal een mo-deugmeisje naar voren dat slimmer was dan de hele straat, een zgn. succesverhaal, nou vergeet het maar want het is al 4 generaties onveranderd guur achter de voordeuren en de verwende jongetjes blijven maar auto's in de fik zetten. Experiment mislukt.

hagelkruis | 15-06-18 | 14:01
-weggejorist-
van heinde en verre | 15-06-18 | 13:55

Misschien moet Miko Flohr even de War of the World serie van Neil Fergusson kijken, deze staat in zes delen op YouTube. Alle geweld en oorlogen uit de twintigste eeuw werden gevoed foor etnische haat. Er is weinig reden te denken dat dit soort geweld in de toekomst niet meer zal voorkomen.

me,myself and IK | 15-06-18 | 13:55

Zelfde in Clash of civilizations van Huntington.

Bigi Bana Boy | 15-06-18 | 14:08

Alle oorlogen en gewapende conflicten komen voor uit winstbejag.
Aan oorlog en wederopbouw worden miljoenen verdiend.
De etnische component is een schijnreden; er moet iets in de geschiedenisboekjes.
Het botsen van totaal verschillende culturen met totaal verschillende grondslagen; daar slaat op den duur de vlam in de pan. Zoals bij Joegoslavië.

Arachne | 15-06-18 | 23:23

Dit stuk van Miko Flohr is de perfecte illustratie van hetgeen Douglas Murray heeft beschreven in The Strange Death of Europe.

Een continent dat zijn wortels is kwijtgeraakt, zijn zelfvertrouwen heeft ingeruild voor een schuldcomplex en waarbij het gevoel van historisch erfgoed en het doorgeven daarvan aan toekomstige generaties verloren is gegaan.

De leiders van Nederland, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Luxemburg zijn allemaal kinderloos. Feitelijk hebben ze alleen het hier en nu, dat hen interesseert. Wat de toekomst brengen moge, enzovoorts.

Dit continent zal ofwel zich moeten herontdekken, dan wel ten onder gaan aan de import van een meer assertieve cultuur. Eentje die, op de keper beschouwd, haaks staat op de waarden van de verlichting, van gelijkwaardigheid, van vrijheid.

Miko Flohr’ s betoog komt erop neer dat je niet kunt extrapoleren over tientallen jaren. Dat klopt, soms. Twintig jaar geleden zou ik ook nooit geloofd hebben dat mijn echtgenote ooit eens tegen me zou zeggen dat ik toch gelijk had, over de toevloed van turken en marokkanen. Een merkwaardig armoedig betoog, van Flohr. Uitstekend om hier te publiceren, opdat iedereen kan zien wat voor armzalige denkniveau er achter de open grens filosofie zit.

Glasgow Argus | 15-06-18 | 13:51

+1 Argus, nice one.

Baski | 15-06-18 | 14:06

Glasgow Argus,
Ik bewonder uw bijdrage. Welke idioot beweert dat op GS alleen tokkies actief zijn.

marjen | 15-06-18 | 14:08

Glasgow Argus | 15-06-18 | 13:51
Wat Flohr altijd doet is zijn eigen Wishful thinking etaleren. Een "psychische" schreeuw om hulp in een veranderend tijdsgewricht. Het is waarschijnlijk een van de redenen dat hij geschiedenis is gaan studeren, dat je altijd kan teruggrijpen op de geschiedenis die onveranderlijk is. Dat geeft houvast.
Maar dat is slechts een hypothese.
-
"Uitstekend om hier te publiceren, opdat iedereen kan zien wat voor armzalige denkniveau er achter de open grens filosofie zit."
Precies!

Curbed Cobald | 15-06-18 | 14:40
▼ 2 antwoorden verborgen

"... en het verdomme gewoon een beetje gezellig hebben met elkaar. Of dat allemaal afhangt van identificatie met het Nederlanderschap, en of je dat ooit in een statistisch model kan vangen, waag ik sterk te betwijfelen."

Gezien het feit dat moslims in Nederland worden behandeld als dreinende kudtkoters die continu hun zin krijgen zodat ze maar ophouden met zeiken, denk ik niet dat we het in 2060 nog een beetje gezellig hebben met elkaar. Miko Flohr zou absoluut dat interview met die Turks-Duitse schrijfster moeten lezen voor een praktisch inzicht in de Turks-moslemitische psyche, dan zou ie wel wat voorzichtiger zijn met z'n boude uitspraken. En iemand die zichzelf zo belangrijk vindt dat ie zichzelf een tig aantal titels toe-eigent om de importantie van zijn figuur te onderstrepen, wantrouw ik al bij voorbaat. Dat ivorentoren-gewauwel van het komt allemaal goed, linksom of rechtsom, ben ik meer dan zat.

FrankVeer | 15-06-18 | 13:51

Ja, ook zo'n dooddoener. Kom op mensen, niet zo zeuren.

BozePaarseMan | 15-06-18 | 13:54

Het charme offensief voor [email protected]#$$ duurt maar voort en die religie van de vrede moord en moord en moord en Ons wordt maar voorgehouden, dat het niet zo erg is. maar in Libanon leeft bijna geen Christelijke meer, want hun land/cultuur is compleet vernield door die haatreligie en hoor je buiten mij hier iemand over? (zal ik wel weer een ban krijgen, mijn zoveelste, maar zo rollen we ook hier)

Hallalieheliaal | 15-06-18 | 13:56

Zo is Libanon het sprekend voorbeeld van hoe een Christelijk land naar de verdoemenis geholpen is door een overtal haatbaarden en dit is een feit, geen uit de duim gezogen veronderstelling en zo zal het ook in Nederland vergaan voor het jaar 2030, tenzij linksch wakker wordt en ja dat is wel een veronderstelling.

www.youtube.com/watch?v=-54P02dUd_E

Hallalieheliaal | 15-06-18 | 13:49

Hmmm, ik had vorige zaterdag bedacht dat 2034 het kantelpunt zou zijn....

BlowingBubbles | 15-06-18 | 13:55

Beetje vreemd argument, je mag de huidige trends niet doortrekken omdat dat toch nooit exact klopt. Zo heel gek is het toch niet om te kijken welke kant het zo'n beetje op gaat.. en daarbij eventuele oorlogen, rampen en genocide even buiten beschouwing te laten.

noerg | 15-06-18 | 13:48

Libanon dat overgenomen en uitgemoord is door [email protected]#$% (anders Joris Zent mij weg) is toch recent onder sharia gekomen, waarom schrijven ze hier geen stukjes over?

Hallalieheliaal | 15-06-18 | 13:51

Wat er ook allemaal gaat veranderen, het trainingspak blijft standaarduitrusting voor mannetjes van niet-westerse komaf. En de vrouwelijke versie van het trainingspak, een soort handdoek, blijft ook, want dat moet weer van die mannetjes in trainingspak.

RickTheDick | 15-06-18 | 13:48

Dus eerst werd Wierd Duk met de cijfers van Jan vd Beek de hemel in geprezen door Van Rossum, omdat we moeten realiseren dat de moslimpopulatie toeneemt en integratie zeker niet vanzelf goedkomt. Daarna wordt Miko Flohr, die Duk's artikel en Jan's cijfers sloopt, de hemel in geprezen door Zentgraaff. Klinkt als de tactiek verdeel en heers. Of is er ruzie uitgebroken op de redactie? Of zijn ze te vroeg aan de vrijmibo begonnen en niet meer helder? lol.

einStina | 15-06-18 | 13:47

GS staat in de etalage, dat geeft onrust in het kippehok.

Curbed Cobald | 15-06-18 | 14:11

Hmm... maar wie koopt er nou een kooitje kakelende wijven? Misschien wordt het dan toch de nieuwe Viva. Ghehehe...

einStina | 15-06-18 | 14:46

einStina | 15-06-18 | 14:46
Is Hosanna Hertjesberger gelijk in haar nopjes.

Curbed Cobald | 15-06-18 | 14:49

Helemaal eensch Miko, de toekomst daar kun je toch niks over zeggen, we zien wel waar het schip strandt. En als het onverhoopt toch tot een burgeroorlog komt, laten we eerlijk zijn, dit volk van mietjes en deugneuzen kan wel een beetje oorlog gebruiken.

schoneslapert | 15-06-18 | 13:46

Dan heeft u nog nooit een oorlog meegemaakt. Als je iets niet mot hebben, dan is het oorlog. De komende generaties zijn zwaar de Sjaak, en uiteindelijk stevenen we gewoon weer op de volgende oorlog af. Zit je ineens voor de komende decenia met midden oosten/balkan toestanden. Er is wel een oplossing, maar die kan ik hier niet gaan uitwijden. Dan krijg ik weer een ban van 9 jaar aan mijn broek.

lokoolokie | 15-06-18 | 14:04

Inde jaren 70 en 80 beweerden dezelfde soort mensen dat de derde generatie marokkanen volledig geintegreerd zou zijn. Daar zijn we nu beland en bleek helaas niet waar te zijn. Sterker nog. De jonge marokkanen voelen zich juist meer marokkaan dan nederlands als toen. Kijk vanavond maar bijvoorbeeld. Te geloven dat je hetzelfde argument nu weer kan gebruiken ondanks de bewezen feiten getuigt echt van een domheid ten top. In 2060 zijn ze met een stuk meer en juist nog verder gesegregeerd. Wensdenken werkt niet.

Ofzo2 | 15-06-18 | 13:46

Waarom is het interessant wat Miko Flohr vindt? Ik ken hem niet en het is een verschrikkelijk zwak betoog. De kern daarvan is: Niemand kan de toekomst exact voorspellen, zeker niet met grote gebeurtenissen as WO2. Maar niemand zit te wachten op een WO3 en regeren is vooruitzien. Maar dat gaat helemaal langs Flohr heen.

kortebroek | 15-06-18 | 13:45

En of moslims/Afrikanen nu economisch/veiligheidstechnisch gezien beter of slechter zijn dan Nederlanders maakte me nog niet eens uit.
Als het Nederlandse volk vervangen zou worden door efficiënte, hardwerkende, goudeerlijke, gedisciplineerde Zuid-Oost Aziaten, dan was ik ook tegen.
Gewoon, omdat ik het Nederlandse volk een recht van bestaan gun. In vrede naast andere volkeren.

du Roi Soleil | 15-06-18 | 13:45

Als je keer op keer de foute figuren aanhangt, zoals op radio en TV of krant, dan ga je er toch iets genuanceerder over denken. Dan ga je toch serieus denken dat Nederlanders, maar ook de andere Europeanen, in hun eindtijd zijn belandt. De geschiedenis staat bol van de volkeren die best naast een ander volk in vrede zouden kunnen leven. Toch bestaan ze niet meer. En vergeet niet, de geschiedenis herhaalt zich keer op keer.

lokoolokie | 15-06-18 | 14:14

Gaan we nog een keer met die "derde generatie". Die derde generatie loopt hier nu al rond en sluit zich aan bij ISIS of zet Rotterdam op stelten om hun steun aan hun islamofascistische Turkse leider Erdogan te onderstrepen.
De geschiedenis voltrekt zich voor zijn ogen maar de historicus ziet het nog niet.

Oeleflaffel | 15-06-18 | 13:44

Je was me net voor. Maar inderdaad ongelooflijk dat hetzelfde mislukte argument nog een keer proberen. Bord voor hun kop.

Ofzo2 | 15-06-18 | 13:49

Wie te veel boven de geschiedenis zweeft, gaat te veel relativeren.
"Heb je een kindje gekregen. Waar maak je je druk om. Dit gebeurt al eeuwen dat mensen kinderen krijgen."
"Andere culturen die Europa binnenvallen. Ach, dat is al zo vaak gebeurd; waar maak je je druk om."
Maar je wilt niet geleefd hebben in de barbaarse tijden dat Hunnen en Vikingen hier kwamen binnenvallen. Zulke tijden moet je niet willen, zeker als er een beschaving is opgebouwd.
De Vikingen werden vreedzame toen ze christelijk werden. Die christelijke cultuur willen we NIET laten vernietigen door de cultuur van Mohamed! Terugkeer naar een barbaars geloof mogen we zeer onverstandig vinden.

marjen | 15-06-18 | 13:43

""de islam. Die al zo'n 1400 jaar onveranderlijk is""
@ TheEgg | 15-06-18 | 13:30
youtu.be/I_To-cV94Bo?t=80

telelezer | 15-06-18 | 13:44

Gezien de ontwikkelingen op klimaatgebied heeft nederland nog een paar generaties te gaan voor het veranderd is in een dampend kustmoeras. Dan maakt het ook niet veel uit of er moslims wonen of bleekscheten.

zeeman73 | 15-06-18 | 13:42

Je suis Bleekscheten!

Hallalieheliaal | 15-06-18 | 13:43

Veronderstellingen snijden geen ruk.
Voorspellingen snijden geen ruk.
Feiten snijden ruk en luister even want deze mevrouw duidt het, spijker kop, want ze fokken ons dus het kalifaat in. Punt uit, check geschiedenis, het Kromzwaard is vervangen door het blanke zwaard met duitse helm.
Punt.
www.youtube.com/watch?v=brehUhjwQjs

Hallalieheliaal | 15-06-18 | 13:41

Natuurlijk veranderen culturen. Maar een geleidelijke verandering is nog iets heel anders dan een vervanging van een volk in pakweg drie generaties.

Je kunt alles relatieveren. Maar als hier over 50 jaar grotendeels Negers en Arabieren wonen, dan zijn het Nederlandse volk en de Nederlandse identiteit gewoon verdwenen, opgelost. Ongeacht of de nummerplaten nog geel zijn en wat er in de paspoorten van al die mensen staat.

Dat dit bij ongewijzigd beleid staat te gebeuren ontkennen alleen de hele dommen nog. Dat er geen enkele betekenis aan wordt gegeven, dat er geen enkele waarde aan het bestaan van het Nederlandse volk wordt gegeven, dat kan en ik wil ik niet begrijpen.

du Roi Soleil | 15-06-18 | 13:41

Kijk alleen maar naar Libanon/Lebanon hoe dat van een bloeiend Christelijk land naar een onder sharia moordende cultuur is geworden.

Hallalieheliaal | 15-06-18 | 13:42

Het ontbreekt Flohr aan realiteitszin. Hij constateert dat Turkse en Marokkaanse jongeren religieuzer worden maar schuift dat verder terzijde. Hij constateert dat maar 11% van de Turks Marokkaanse jongeren (derde, vierde generatie maar liefst) zich als NL-er identificeren (Surinamers meer) en schuift dat terzijde. Het enige valide argument wat ik hoor is dat het wellicht anders kan zijn in de toekomst dan wat we verwachten... ja he he, dat kan altijd maar we leven in het nu, we constateren nu zaken die niet goed verlopen dus kunnen we maar beter de verwachting managen.

BozePaarseMan | 15-06-18 | 13:41

Dus Flohr zegt dat er drastische onvoorziene gebeurtenissen in de toekomst noodzakelijk zijn om het NIET te laten verlopen zoals Van de Beek stelt?

een_mike | 15-06-18 | 13:40

Ja.

Stormageddon | 15-06-18 | 13:42

Tussen de regels door zegt Flohr eigenlijk dat we moeten hopen op een oorlog, dan is er daarna tenminste nog een strohalm van hoop dat het weer wel goed komt..

een_mike | 15-06-18 | 13:44

Culture always wins.

van Oeffelen | 15-06-18 | 13:38

Typisch angstzaai-artikel op erudiete en eloquente wijze weerlegd .
Wie het er niet mee eens is kan mij vast wel even de uitslag van Spanje - Portugal doorgeven.

DrumPiet | 15-06-18 | 13:36

Bakito verwart realisme met boosheid.

Je moet wat, als je zelf geen steekhoudende argumenten kan formuleren.

TeeJee | 15-06-18 | 14:33

Teejee verwart realisme met obsessie.

Bakito | 15-06-18 | 14:36

@Bakito | 15-06-18 | 14:36
De enige verwarde man in dit topic ben jij :)

TeeJee | 15-06-18 | 18:39
▼ 6 antwoorden verborgen

Miko rekent zo te zien op een kleine genocide over een paar jaar en hoopt door zich nu al over te geven dat hij als laatste geslacht gaat worden

trottle | 15-06-18 | 13:36

Hee Flohr, we mogen dan wel niet extrapoleren maar what about this: in 1970 hadden we 40.000 gastarbeiders en mss 1 moskee, waar een beetje schuchter werd gedobbeld. De imam las stiekem de playboy.

In 2020 hebben we bijna een miljoen moslims en lijkt mijn wijk op de dystopische variant van Islamabad. 70% van al die moslims staat achter de invoering van de sharia. Een groot percentage heeft begrip voor IS, je weet wel, die lui die verlekkerd filmpjes opsturen van bloedbaden

Dus nee, inderdaad, extrapoleren zegt niet alles. En ja, de zaken kunnen anders lopen.

Maar echt rustgevend is dat niet in dit geval.

Magdatkandat | 15-06-18 | 13:34

Woerd Duck heeft gewoon gelijk.

hustler01 | 15-06-18 | 13:32

Verdomd, er vallen me schellen van de ogen!

Laten we ophouden met alle milieumaatregelen want we weten toch niet hoe de wereld er over 30 jaar uit ziet.

Laten we ophouden met sparen. Met ons huis onderhouden. Met onze billen afvegen, want we weten toch niet hoe de billen er over een dag bij hangen of staan.

Laten we stoppen met gevangenen in de gevangenis gooien want we weten toch niet wat ze morgen doen.

Laten we meteen ook stoppen met de dijken onderhouden, niet nodig joh, je weet niet wat de zee gaat doen.

Scholing van kinderen en jongeren. Ook zoiets. Alsof dat aansluit op hoe de wereld van morgen er uit ziet. Gewoon mee stoppen joh.

Knufter | 15-06-18 | 13:31

Precies. En de shit gaat wel veranderen maar alleen doordat er nu gewaarschuwd wordt voor wat er gebeurt als we niet ingrijpen.

hustler01 | 15-06-18 | 13:35

Ik hou maar op met ademen denk ik, je weet toch niet zeker of er over een poosje nog wel voldoende zuurstof is.

Curbed Cobald | 15-06-18 | 13:37

"Stel je voor dat je in 1939 het bevolkingsverloop van de Joden en strenge katholieken had voorspeld: dan zou je in 1973 raar staan te kijken naar wat er daadwerkelijk in de tussentijd gebeurd was, qua holocaust en de totaaldestructie van het Rijke Roomsche Leven."

Wat kan Zentgraaff toch ongelofelijk dom en onsamenhangend lullen. Hou toch op met die prietpraat.

De verzorgingsstaat en de Nederlandse cultuur is totaal niet overeind te houden als de onderkant van de samenleving voor een steeds groter deel bestaat uit mensen die de taal slecht beheersen en andere waarden hebben. Van de Beek geeft onderbouwd inzicht in mogelijk scenario's. Scenario-analyse is heel erg logisch en mijns inziens noodzakelijk. Dat het geen 100% exacte wetenschap is doet daar niets aan af.

Bvdb | 15-06-18 | 13:31

Het is wat tricky, maar het ironisch. Oa. herkenbaar aan juist dat stukje dat je quote: "qua holocaust en de totaaldestructie van het Rijke Roomsche Leven." Niet meteen uit je panty springen.

TheEgg | 15-06-18 | 13:35

"We moeten af van dat simplistische, dommige discours waarbij ‘cultuur’ een onveranderlijke, in beton gegoten molensteen is..."
Dat klopt natuurlijk helemaal. Zeker de westerse cultuur is nogal verandert de laatste decennia. Dat in tegenstelling tot Dat in tegenstelling tot de cultuur van de islam. Die al zo'n 1400 jaar onveranderlijk is, en al die tijd geestelijk op het niveau van ver voor de middeleeuwen is blijven hangen. De enige moderniteit die de islam graag ziet is die van de wapentechnologie, om nog efficiënter heidenen af te slachten.
1400 jaar. Dat is niet zo onveranderlijk als een molensteen. Dat is nog veel minder veranderlijk als een molensteen. Die gaan echt niet zo lang mee nl.

TheEgg | 15-06-18 | 13:30

Zal allemaal, en dat puntje dat je demografische ontwikkelingen niet kan extrapoleren naar de toekomst is heus waar. Er kan tussen nu en 2050 een boel gebeuren. Bijvoorbeeld dat we in Europa de islam gaan verbieden en dubbel paspoortiërs weer heenzenden naar het land van herkomst. Bijvoorbeeld.

Want één ding staat vooral vandaag, het einde van het islamtisch hongerfeestje, wel vast: die cultuur past niet in de Europese en hele volksstammen voelen zich geen Nederlander of Europeaan, ook de derde en vierde generatie niet (Rutger Castricum liet dat ook mooi zien). Marokkaanse voetballer kiezen voor Marokko om voor te voetballen, ze kiezen voor Marokko om supporteren. En over kiezen gesproken: duizenden Turken gaan naar de stembus om te kiezen voor een president van een land waar ze niet wonen. Echt... wat doe je dan hier? Ga dan! Ga naar je echte vaderland en bouw daar en leven op en leef dagelijks met de consequenties van je politieke keuze.

Mensen uit Marokko en Turkije die hun oorspronkelijke nationaliteit houden worden gewoon nooit Nederlander en nooit Europeaan. Never nooit niet.
En dat zijn toch wel een dingetjes waar Miko Flohr heel makkelijk aan voorbij gaat.

Stormageddon | 15-06-18 | 13:30

Ik zou dubbele paspoorten verbieden. Geen staatsburgerschap als je er al eentje hebt. Als Marokko stelt dat een Marokkaan altijd Marokkaan is en blijft, ook al wordt hin elders geboren dan betekent dat voor Nederland dat de hier geboren baby geen Nederlands staatsburger kan worden en hier niet kan stemmen, hier geen rechten kan doen gelden. Jammer dan. Dubbele nationaliteiten is de bron van de ellende.

Stormageddon | 15-06-18 | 13:40

@Stormageddon | 15-06-18 | 13:40
Inderdaad, dubbele paspoorten, ook al zo'n draak van een constructie. Jij wil hier wonen en leven? prima. Jij wil alle rechten en plichten die horen bij het Nederlanderschap? Dat kan, onder voorwaarden. Maar als je kiest voor het Nederlanderschap, dan kies je daar voor. En dus niet een paspoort erbij, want whatever. Of Nederlander, of niet.
En wat betreft die Marokkanen: Als die dhimmies die bij de burgerlijke stand werken ophouden met alles door te briefen aan Marokko (hoe halen ze het überhaupt in hun hoofd) dan kan een kind van welwillende Marokkanen gewoon Nederlander worden. Die waarvan vinden dat hun kind Nederlander is, ipv Marokkaan, dat zijn juist die Marokkanen die wél de juiste insteek hebben.

Oh ja, en een dubbel paspoort in een publieke functie als parlementariër, laat staan minister, is natuurlijk helemaal een gotspe. Je wil niet eens onvoorwaardelijk voor Nederland kiezen. Wat doe je dan als minister? Duidelijk geen vertrouwen in je eigen werk, dat je een vluchtweg voor jezelf open houdt.

TheEgg | 15-06-18 | 13:52

Marokkanen en turken kunnen wel van hun paspoort af. Dat het niet zou kunnen is een leugen. Hier een link voor turken:
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nede...
Ze willen er niet van af omdat ze zich vooral turk of marokkaan voelen en nooit nederlander. Behalve bij het UWV om de uitkering aan te vragen.

2voor12 | 15-06-18 | 14:02
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik hoop het graag. Ik zie alleen veel te weinig tekenen dat het een andere kant opgaat. Moslims worden alleen maar moslimmer.

Vod Kanockers | 15-06-18 | 13:29

Het hele betoog gaat er van uit dat de import zich in ieder geval enigszins wil aanpassen aan de cultuur die er al is. En dat is altijd wel gebeurd.
Helaas is dat bij de islam absoluut niet het geval. Er was sprake van aanpassing bij de eerste generatie gastarbeiders maar alle onderzoeken wijzen uit dat de nieuwere generaties steeds strenger en radicaler in de leer worden en zich juist steeds meer afzetten.
Dus jammer voor Flohr maar dat gezellig samenleven is alleen mogelijk als iedereen zich onderwerpt aan de islam. En of dat zo gezellig is ...

2voor12 | 15-06-18 | 13:27

"Maar nog belangrijker lijkt me dat we in 2060 gewoon een beetje normaal samenleven in Nederland, ons aan wetten houden"
De grote vraag is natuurlijk aan welke wetten, de Nederlandse, of de sharia? Het aantal moslims in Nederland zal niet zo snel stijgen dat ze een meerderheid vormen in 50 jaar, maar het Houellebecq scenario is natuurlijk heel realistisch: Marxistisch en politiek-correct Europa buigt voor het kromzwaard.

Als je ziet hoeveel tijd, energie en geld nu al is verspild door links aan de multiculti onzin, gaat het in ieder geval niet de goede kant op.

Zware Guy | 15-06-18 | 13:27

Miko Flohr is erg geïnteresseerd in het oude Rome. Op een moment vielen de barbaren daar binnen. De rest is geschiedenis. En de geschiedenis heeft de neiging om zich te herhalen.

Winter_is_coming | 15-06-18 | 13:25

Miko Flohr; dat is die deugneus die de goede naam van mijn oude universiteit te grabbel gooit (samen met zijn vriend Leo Lucassen) daarbij misbruik makend van de aloude lijfspreuk van deze universiteit "Praesidium libertatis" (Bolwerk van vrijheid). Waar Miko, gelet op de hoeveelheid tweets die hij de wereld instuurt (net zoals zijn goede vriend Leo), de tijd vandaan haalt om ook nog het werk uit te voeren waarvoor hij is ingehuurd en waarvoor hij wordt betaald door deze universiteit, en dat dan via door ons opgebrachte centjes, is mij een raadsel.

U2ROK | 15-06-18 | 13:24
-weggejorist-
Brits Folkestein | 15-06-18 | 13:24

Bekijk een foto van Miko Flohr en commentaar is niet meer nodig.

HoerieHarry | 15-06-18 | 13:18

Je kunt ook zijn lijst met artikelen bekijken op TPO ...

tpo.nl/author/mikoflohr/

...

en dan zie je dat het een linkse roeptoeter is met deugkleppen voor de ogen.

mirvink3478 | 15-06-18 | 13:39

??? Is dit Joop?? WTF.. en dan een feiten-loos stukje van die beruchte idiote rel-groenlinkser linken.. Geen één keer durft men de "islam' te noemen als grote boosdoener , en 'links' die de import hiervan maar door blijft faciliteren. Dit demografisch proces kan wel degelijke gestopt worden inderdaad, maar ALLEEN als 'realistisch rechts' keihard ingrijpt! Zentgraaff doe je zelf een plezier, en verdwijn hier nu eindelijk eens oelewapper

truthwarrior | 15-06-18 | 13:17

Het klopt wel. Ooit hadden we de Reconquista waarbij de moslims van het Iberisch schiereiland werden verdreven/betaald/whatever. Straks kan het kabinet Wilders-I de grondbeginselen leggen voor de periode van de Remigratie, die dan al deels, maar volledig in Wilders-II worden uitgevoerd.

Het gaat hierbij dan om de "Methode Israel" waarbij dan deals worden gesloten met bepaalde Afrikaanse landen die dan bereid zijn (voor weinig euries p.p.) de remigranten op te nemen.

Op die manier kun je alle probleem-gevallen, waar het wat te stroef gaat met de integratie en/of het vinden van werk en/of criminaliteit oplossen: stapel kersverse paspoorten in handen van de begeleider, alle biometrische gegevens in de systemen, aangepast vliegtuig vol en op naar het Nieuwe Vaderland. De autoriteiten aldaar nemen de paspoorten in ontvangst, tekenen op het lijntje, en vliegtuig kan rechtsomkeert.

Waar een wil is, is een weg.

EnNouJijWeer | 15-06-18 | 13:16

En dat kan net zo stilzwijgend als dat ze binnen zijn gekomen, dus dan behouden we de rust en maken geen slapende honden wakker.

Mark_D_NL | 15-06-18 | 13:19

Bemmende slotalinea: "We moeten af van dat simplistische, dommige discours waarbij ‘cultuur’ een onveranderlijke, in beton gegoten molensteen is die je fluks, met een halve zin en een rekensommetje voor eeuwig kan verankeren aan hele volksstammen. Dat geldt al helemaal voor zoiets als ‘Nederlanderschap’, en voor de betekenis die je hecht aan de beleving van dat Nederlanderschap voor het functioneren van dit land. .''

Miko wordt op zijn wenken bediend.
De volgende testcasegroep is onderweg
www.zerohedge.com/news/2018-06-14/sit...

pga | 15-06-18 | 13:16

Het is vooral simplistische en dommig van Miko Flohr als hij denkt dat de tegenkrachten in Nederland, die opkomen voor 'het Nederlanderschap', onze cultuur als zodanig beschouwen en deze onveranderlijk willen verankeren.

Cultuur en maatschappij is constant veranderlijk en in beweging; punt is dat het heel erg mis gaat (linksom of rechtsom) als je grote onbekende elementen introduceert en/of plotselinge grote wijzigingen EIST om een minieme minderheid tegemoet te komen.

Werkt gewoon niet.

TeeJee | 15-06-18 | 13:20

Dat zgn doemdenken komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen, het is wel degelijk ergens op gebaseerd
Bv het destijds door Arafat gepropageerde 'Palestijnse demografische wapen' tov Israel
maar ook zonder officieel plan van Arabische kant is het simpelweg een feit dat al enkele decennia die club meer kinderen krijgt dan een West-Europees gezin
Gisteren De Winter in het Belgisch parlement los horen gaan op Michel,
waarbij DW een toekomst schetste van Arabische meerderheid in de Belgische grote steden, Arabische besturen, burgemeesters etc
Dat lijkt me een simpele vaststelling, ongeacht wat DW Michel verder toedichtte
een andere vaststelling lijkt me dat er helemaal niets aan te doen valt,
Behalve wanneer de oorspronkelijke bevolking het massaal op een porken zet en de neerwaartse trend ombuigt in een stijging
Maar of we met zo'n wedloop veel opschieten is natuurlijk de vraag

Tobi | 15-06-18 | 13:56

"Rest van het stuk hierrrrrrrrr."

Nee dankjewel. Die eerste alinea was al dunne drek. Ik bedoel, je hebt cultuur en je hebt cultuur. De moslimcultuur rechtvaardigen in Europa onder de noemer 'cultuur veranderd toch wel' is gewoon een zwakte. Je ziet dat deze 'cultuur' niet mengt, maar opeist en overheerst. We hebben het op lange termijn dus niet over een vermenging van culturen, maar over de vervanging van de cultuur... waar dom naïef links Nederland aangestuurd door de politiek (die weer andere motieven heeft) aan meewerkt. De islamistische cultuur heet niet voor niets 'islamitisch'. We hebben het niet over een cultuur met wat volksgebruiken, maar over een cultuur die onder het juk gaat van de koran, pedofiel Mo en dijn dictaten.

XaleX_2 | 15-06-18 | 13:16

Ik zie die "cultuur" dan ook niet als cultuur. De Islam is een veroveringscultus die hoe dan ook onderwerping vereist.
Het zou cultuur zijn als we het alleen over het theedrinkritueel zouden hebben, en niet over een godsdienst die als kernwaarde onderwerping heeft.

Wijze uit het Oosten | 15-06-18 | 14:20

"Maar nog belangrijker lijkt me dat we in 2060 gewoon een beetje normaal samenleven in Nederland, ons aan wetten houden, de buit een beetje eerlijk verdelen, nog niet door de zee verzwolgen zijn, en het verdomme gewoon een beetje gezellig hebben met elkaar."

En laat dat nou gvd voornamelijk een probleem zijn van de Nieuwe-Nederlanders. Die eisen de volledige buit, hebben relatief gezien meer schijt aan de wetten en weten niet zoveel van watermanagement als wij. Daar hebben wij namelijk jaren over gedaan.

Hem | 15-06-18 | 13:16

Passen we ons toch gewoon aan ?Moeten volgens Miko daar niet moeilijk over doen .

Some Muslims in Sweden want to be able to broadcast public calls to prayer throughout the country. They have already succeeded in obtaining permission for this in three cities -- Botkyrka, Karlskrona and Växjö. "We want to have calls to prayer in more places. There are many Muslims who are Swedish citizens, who have the same rights as everyone else" said Avdi Islami, Press Officer of the Växjö Muslim Foundation, after the police recently gave permission for the Växjö mosque to make a roughly 4-minute-long prayer call every Friday around noon.
We do not consider the contents of the loudspeaker broadcast, but [only] the potential noise that it makes," said Magnus Rothoff, unit commander of the southern Swedish police region, in explaining the decision-making process of the police.
The municipality also did not consider the content of the call to prayer.

The desire of Swedish authorities that the content of the Muslim call to prayer, also known as the Adhan, can be ignored and that the issue is only of noise levels is symptomatic of the way Swedish authorities in general approach the increasing Islamization of Sweden: that is continually to deny or ignore the scope of the problem.

In 1993, when the Catholic Church wanted to build a tower for ringing church bells in Växjö, the municipality advised the church to refrain, as the neighbors had complained that they would be bothered by church bells.
www.zerohedge.com/news/2018-06-14/swe...

pga | 15-06-18 | 13:23

Aanpassen is tweerichtingsverkeer. Net als elke andere gezonde relatie. Dat is dus in deze gedoemd om te mislukken.

Hem | 15-06-18 | 13:40

Dhr Flohr heeft nog net niet gesteld dat er helemaal geen problemen zijn in Zweden. En dat prof. Rosling een prutser eerste klas was. Vooralsnog blijf ik bij het adagium: demography = destiny. Lijkt me veiliger.

tectonicos | 15-06-18 | 13:15

Cobald -- definieer "niks"?

tectonicos | 15-06-18 | 13:44

Cobald -- Ik vergeef je.

tectonicos | 15-06-18 | 14:39
▼ 1 antwoord verborgen

Miko is die 1400 jaar veroveringsgeschiedenis gemakshalve maar even vergeten. Die denkt zeker dat Europa heldhaftiger is dan diegenen die ons voor zijn gegaan naar de religie van de wreden.

gekwetst | 15-06-18 | 13:15

"de buit een beetje eerlijk verdelen"

Er is geen "buit" die te verdelen is, een typische linkse drogredenatie. Door te werken en nieuwe initiatieven/ideeën kun je geld verdienen. Mensen die hier niet evenredig in mee kunnen komen geven we een uitkering uit barmhartigheid.

witdusracist | 15-06-18 | 13:15

Zentgraaff. Ik begrijp helemaal niets van je betoog. Ga lekker naar huis, neem een borrel.

De echte Stolwijker | 15-06-18 | 13:15

Niet alleen @Zentgraaff, ik weet niet eens waarom men zoveel lappen tekst over en weer optypt, om wat eigenlijk ? Wie de langste heeft ? Over een paar dagen, interesseert het toch niemand meer, laat staan dat men er iets van heeft opgestoken, en helemaal al niet als het sociologen, historici e.d. betreft.

thephysicist | 15-06-18 | 13:43

Historici zijn eigenlijk ook een beetje 'Wij van WC-eend'-wetenschappers. Begint op te vallen.

A.U.EnLeven | 15-06-18 | 13:13

Ik lees, kort samengevat, dat we af moeten van onze cultuur. Maar wie bepaalt dat eigenlijk? Waarom mag je niet trots zijn op je staat en vasthouden aan je cultuur? En waarom is het nooit gevraagd aan Nederlanders of ze wel een multiculturele samenleving willen? Laten we eerst die vragen eens beantwoorden voordat we ons neerleggen bij de onvermijdelijke symptomen van decennia cultuurvervaging door globalisme.

Rest In Privacy | 15-06-18 | 13:13

Hahaha. Hij waagt te betwijfelen of gezellig en normaal samen leven samen hangt met identificatie.

Nou Miko, betwijfel maar een eind raak, maar voorlopig is het probleem juist dat die identificatie met specifieke landen en/of religies er juist voor zorgt dat dat samen leven ernstig verstoord wordt.

Man man man, wat een deugertje.

TeeJee | 15-06-18 | 13:12
-weggejorist-
Cowlumbus | 15-06-18 | 13:12
▼ 6 antwoorden verborgen

Een miljoen wetenschappers in je land toelaten is vragen om problemen.

van stampij | 15-06-18 | 13:12

Hoezo dan? Is toch goed voor onze stenniseconomie?

pietnederwiet | 15-06-18 | 14:33

Haha, de zogenaamde geschiedenisstudent (docent kan niet want 24/7 op twikker) die eigenlijk vlogger had willen worden. Gelukkig lijkt ook hij onderweg wel iets te leren.

Curbed Cobald | 15-06-18 | 13:10

In deze tijd van “disruption” moet je lijnendoortrekkers sowieso niet al te serieus nemen.
.
Voor zover dat eerder anders was. Immers alle sociologische stokpaardjes blijken in de praktijk onwaar.

Parel van het Zuiden | 15-06-18 | 13:10

"dat je demografische trends juist NIET kan doortrekken, omdat er altijd grote gebeurtenissen tussendoor komen die de hele boel weer in de war schoppen." Dat is een non argument Zentgraaff. Dan hoef je ook je vakantie niet te plannen, want morgen kan je dood zijn. Extrapoleren is altijd op basis van wat nu bekend is, en ja, dat kan anders uitpakken, maar als we nu zo doorgaan dan gaat het fout. Dus inderdaad: de grote gebeurtenis moet komen, anders gaan we naar de kloten.

Alexis de T. | 15-06-18 | 13:09

Je vakantie plannen is totaal iets anders dan extrapolatie als vaststaande waarheid door ieders strot duwen.

A.U.EnLeven | 15-06-18 | 13:16

Ik ben van mening dat hij gelijk heeft. Die 'grote gebeurtenis' zal een opstand van gewoon-autochtoon volk zijn. De vlam slaat een keer in de pan.

marcoplarco | 15-06-18 | 13:46

Zeg dat ook even tegen de autochtonen in 020-Gaza die in een de facto kalifaat leven en zelf niet kunnen vluchten omdat ze het geld er niet voor hebben.
Die vertellen je wel een ander verhaal.

2voor12 | 15-06-18 | 13:09

Dit stuk negeert zo veel olifanten in de porseleinkast dat het haast bewonderenswaardig wordt... haast

beschuitfluiter | 15-06-18 | 13:08

@Mark_D_NL: maar iedereen gaat toch ook dood? Of heb ik de bel van onsterfelijkheid gemist?

A.U.EnLeven | 15-06-18 | 13:17

@A.U.EnLeven | 15-06-18 | 13:17
De inschrijving sloot gisteren, sorry.
Echt lullig voor jou.

MarcS | 15-06-18 | 13:47

@MarcS: haha, lullig? 72 lullen in de Hemel zal je bedoelen.

A.U.EnLeven | 15-06-18 | 14:10
▼ 1 antwoord verborgen

Mooi stuk. Veel historische informatie ook.

TeeJee | 15-06-18 | 13:17
-weggejorist-
Dan maar zo! | 15-06-18 | 13:07

Men hoeft alleen maar even naar Open Doors te gaan om te zien wat het met 'gezellig samenleven' doet als er teveel moslims in je land verkeren. Feiten.

BlowingBubbles | 15-06-18 | 13:07

God stuk miko, werd tijd dat die van beek eens uit zijn masochistische demonische iedereen gaat dood! droom wereld gehaald.

Mark_D_NL | 15-06-18 | 13:06

Miko Flohr?? Serieus? De Man die het salonsocialisme niet heeft uitgevonden maar wel verbeterd? Die Miko Flohr?

MOEHAHAHAHAHA

Berkemef | 15-06-18 | 13:06

miko de reaguurder

E-Burke | 15-06-18 | 13:10

Zijn artikel is 1 op 1 ook als kritiek op Leo Lucassen te gebruiken die op basis van '400 jaar immigratie' concludeert dat het over enkele decennia wel goed komt.

raskol | 15-06-18 | 13:04

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken