Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bordspel 'Kolonisten van Catan' heet nu 'Catan'

djiezus kraist

Jongens en meisjes. De werkelijkheid haalt ons in.

Wij lachen vorig jaar. Er waren een paar gekkies die het spel 'Kolonisten van Catan' wilden aanpakken omdat het woord 'kolonisten' racistisch is. Hihihi. Hahaha. Hohoho. Racistisch. Een bordspel. En dan ook nog dat brave Kolonisten van Catan. Die malle activisten toch. Hoe verzinnen ze het. We zijn nu zegge anderhalf jaar  verder en slaan het AD op. "De fabrikant van het populaire bordspel Kolonisten van Catan heeft – in alle stilte – de naam van het spel veranderd in Catan. Want: ‘het woordje kolonisten heeft een nare bijsmaak’." Wij onze kalender checken. Het is 4 april. Dat is drie dagen na 1 april. Wij 999games.nl checken. Nondeju. Het is echt waar. Geen grap. Geen grap. Echt geen grap. 

Beledigde oorspronkelijke bewoners van Catan zeker. Daar moet je mee uitkijken hoor. Voor je het weet blazen ze een bus op, kapen ze een trein of zetten ze onder leiding van Jafar de sultan af. OH NEE HELEMAAL NIET WANT CATAN BESTAAT NIET EN IN HET SPEL BOUW JE DORPEN EN STEDEN OP LAND WAAR NOG HELEMAAL NIEMAND WOONT MET HOUT EN WOL EN ERTS EN GRAAN EN BAKSTEEN KOM OP ZEIKERS KAP NOU EN KOM OP SPELLENFABRIKANTEN GEEF TOCH NIET TOE AAN DIT SOORT IDIOTERIE. "De spellenfabrikant kreeg onder meer kritiek uit pro-Palestijnse hoek. ,,Sommige mensen stelden dat we hiermee steun gaven aan de bouw van Joodse nederzettingen op de Westelijke Jordaanover, een moderne vorm van kolonisatie. Maar dit spel is echt niet bedoeld om politiek te bedrijven.”" De 'pro-Palestijnse hoek'. Maar natuurlijk. 'Ik haat geen bordspellen, ik ben gewoon tegen Kolonisten van Catan' is het nieuwe 'ik ben geen antisemiet, ik heb gewoon kritiek op Israël'. We zijn door gevaarlijke gekken omringd, lui. Wen er maar aan.
UPDATE: Allemaal gelul volgens de 999games, die niet snappen dat als je antwoord geeft op vragen van een journalist, die journalist die antwoorden opschrijft. Prutsers.
UPDATE: Herstel. Enorme prutsers.

Reaguursels

Inloggen

Nog even en ik mag mijzelf niet eens meer de "bedrijfs-racist" noemen, gloeiende gloeiende.

De-Glijdende-Rechter | 05-04-18 | 05:38

Binnenkort op de markt:
"De kolonisten van en-el"
"Het spel is voor iedereen leuk vanwege de interactie, het vleugje jihad en de tactische mogelijkheden. Je begint met 2 steden op een variabel speelbord met dierentuinen, bejaardencentra, kazernes, politieposten en kerken. Als je aan de beurt bent, gooi je met 2 dobbelstenen om te bepalen wie er wapens krijgen. Dat is afhankelijk van de positie van je steden. Daarna mag je handelen met de moefti of met je mede-salafist. Je krijgt namelijk niet alle soorten wapens binnen. En die heb je wel nodig om nieuwe straten, dorpen en steden te veroveren. Je kunt ook ontwikkelingskaarten jatten van de stapel om speciale acties te kunnen doen. Verder loopt er niet één maar vele struikrovers rond die sommige landschappen leegroven. Voor jou. Dorpen en steden leveren niet alleen grondstoffen en offers op, maar zijn ook losgeld waard. Ook ontwikkelingskaarten, de langste aaneengesloten rij blanke slaven en de grootste rovermacht brengen punten binnen. Wie als eerste 10 punten heeft, wint het spel direct!"

De waard zijn gast | 04-04-18 | 22:16 | 1

Ik mis subsidie en microkredieten en diverse multinationals die energiecentrales en wegen willen bouwen in ruil voor grondstoffen in onderpand, maar dit spel lijkt mij wel politiek correcter dan Kolonisten van Catan.

O2Neutraal | 05-04-18 | 10:19

Wie geeft er nou toe aan dit soort randdebielen die alles maar willen vernielen. Dit soort tuig koopt toch geen spel want daar zijn ze gewoon te dom voor. Dus omzetverlies hoeft de fabrikant niet te vrezen. Die smerige niets uitvreters hebben vervelen zich stierlijk en weten van gekheid niet wat ze uit moeten vreten. Wat stom staan te lullen en afwachten of er een reactie komt, o wat is dat mooi om de boel op te naaien en te jennen. Meld je aub bij het crematorium, oven 3 klep 6 en dan ben je uit je lijden verlost. Kunnen wij weer lekker negerzoenen eten, zwarte piet ontvangen, door de Coentunnel rijden en de kolonist spelen. Doei!
Nooit toegeven aan dit soort tuig!

poisonivy | 04-04-18 | 19:46

op de Engelse wiki:
'The robber playing piece was changed from a black to a grey color'

Hemmenaar7 | 04-04-18 | 19:35

Ik ga nooit meer iets van 999 Games kopen, heb zojuist hun website bestudeerd en weet nu precies wat allemaal haram is. Ze kunnen het krijgen zoals ze willen!

mortgage_freeman | 04-04-18 | 19:08 | 1

Likewise. Iemand ff een lijstje met andere producten van dit bedrijf? Lik op stuk. Dit soort bedrijven begrijpt alleen de taal van geld.

Ramses Sappie | 05-04-18 | 07:56

Laten we niet vergeten dat kolonisten in den beginne gewoon keurige handelaren waren en vriendelijk bovendien.
Kettingen en kralen in ruil voor peper en andere specerijen en vooruit, een vooruitgeschoven handelspost op locatie.
Op enig moment raakten de locals gewend aan de ( kennelijke) waarde van kettingen en kralen want met 100 kg kralen om je nek loopt toch wat ongemakkelijk en jezelf terugzien in elk van de inmiddels 15000 spiegels aan evenzoveel bomen doet ook iets slechts met je zelfvertrouwen en dus gingen ze muiten.
De kolonisten voelden zich genoodzaakt om de muiters van het erf te knuppelen want ze waren niet gewend aan handelspartners die zich niet ( meer) aan gemaakte mondelinge afspraken tussen de stamoudste en de kolonisten wensten te houden.
Plots kwam daar een horde Arabieren in beeld die het verschijnsel 'slaaf' hebben uitgevonden ver voor de witmens op cruise ging met grote roei/zeilboten.
De Arabieren waren niet te beroerd destijds en mepten de locals net zolang tot ze het lekker begonnen te vinden en startten personeelsbemiddelingsbureautjes.
De witmens, handelaar in hart en nieren, kon bij opbod bieden op deze assets/personeelsleden/slaven en deed regelmatig goede zaken.
De gezonde en sterke mannen werden terug het land op begeleidt om te werken voor de kost en bij te dragen aan de beurswaarde van het bedrijf. De zwakkere exemplaren werden ( het lijkt de bloemenveiling in Aalsmeer wel) doorgedraaid en de mooie, veelal jonge vrouwen 'vonden' werk in de huishouding in de meest ruime betekenis van het woord.
Vrouwen waren gewoon nodig want veel kolonisten hadden niet leren koken van hun moeder en zouden zelfs nog in staat zijn om theewater aan te laten branden.
Maar ik dwaal af nu..... Waar ligt Catan eigenlijk?????


loze stijl | 04-04-18 | 17:13

Is de struikrover nog wel zwart?

jcvjcvjcvjcv | 04-04-18 | 16:37 | 1

Nee, deze is veranderd naar Grijs. Echt waar...

"Soon after its release, two changes were made to the fourth edition. The robber playing piece was changed from a black to a grey color and the soldier development card was renamed a knight."

en.wikipedia.org/wiki/Catan

Xpert | 06-04-18 | 09:37

Wel grappig hoe al die journalisten op een pr-bericht happen. Ik krijg opeens zin om Catan te spelen.

Ardbeg | 04-04-18 | 16:19

Enfin, half Nederland nu op Marktplaats om nog ff gauw een authentiek exemplaar te confisqueren dat eerdaags, als een soort Mein Kampf-exemplaar, een uniek en verboden relikwie is...

HypoPseudo | 04-04-18 | 16:02

Bingo kan ook niet meer. Arm hondje...

Ries13 | 04-04-18 | 15:20

Ik heb drie maanden geleden al Catan gekocht in plaats van Kolonisten van Catan. Is toch geen nieuws meer dit?

bastab | 04-04-18 | 15:08 | 1

Is ook niet, is onzin

menage | 04-04-18 | 16:25

Gelukkig heb ik de oldskool versie nog! Met inclusief kwetsende Zeevaarders. Speel net als onze oud Hollandsche zeehelden Kolonistje van Catan twitter.com/tamarawulffele/status/981...

Robin Hood | 04-04-18 | 14:35

Ik zit nog te wachten op Kolonisten van Gaza, waar de ene partij standaard de langste handelsroute heeft en altijd wint en de andere partij een overschot aan (bak)stenen heeft.

Binnenbaan | 04-04-18 | 14:31 | 2

Ik moest serieus hard lachen.

HypoPseudo | 04-04-18 | 16:07
-weggejorist-
Dokter_Monster | 04-04-18 | 17:30

Moorkop iemand?

Re:Kniftig | 04-04-18 | 14:19 | 3

Sorry, ik werk net een negerzoen weg.

EEnzame SchizofrEEN | 04-04-18 | 15:19

Ik zit net een jodenkoek naar binnen te schuiven.

Dr. Doom | 04-04-18 | 16:04

Die mexicano ging ook soepel naar binnen..

mghammer | 04-04-18 | 19:17

Kan iemand mij uitleggen hoe het weghalen van de term "kolonisten" eraan kan bijdragen "om het merk internationaal te kunnen uitbouwen en beschermen"?

JackStick | 04-04-18 | 14:02 | 3

Vraag een engelssprekend persoon eens kolonisten uit te spreken.
Ze hadden een hoop gezeik kunnen voorkomen door te stellen dat het spel nu zonder vertaling internationaal kunnen uitrollen. En die klachten hoogstens als toevallige bijkomstigheid te noemen.

EEnzame SchizofrEEN | 04-04-18 | 15:21

@EEnzame SchizofrEEN | 04-04-18 | 15:21 | favorietblock
Heel makkelijke, "Colonists of Catan" .. en het bestaat gewoon hoor.

Zoon van Boer | 04-04-18 | 18:28

Internationaal was het "The Settlers of Catan"

Xpert | 06-04-18 | 09:38

Klaus Teufel, 999 op z'n kop is 666, Catan =Satan en de Joker als embleem is natuurlijk Lucifer.

Cousin Eddie | 04-04-18 | 13:42 | 1

Die firma wordt kennelijk gerund door de illuminati! Via hun spellen willen ze onze kinderen indoctrineren.

fjordman | 04-04-18 | 14:49

Zoals Robert Spencer dit jaar al aangaf : we're in the Age of Absurdity.
Zullen de activisten ook enige mate van verzet durven tonen bij het levensechte spel RAPE OF THE WHITE UNBELIEVERS , dat spel draait al decennialang in Groot-Britannié.
Het wordt tijd dat er iemand deze luitjes COMMON SENSELESS mept.
Godverdomme.

Hensmunter69 | 04-04-18 | 13:39

Die naam is al in 2014 gewijzigd, 4 jaar geleden dus

en nu is het ineens nieuws?

StevenQ | 04-04-18 | 13:32

Ze zouden toch in Catan een uitkering aan kunnen vragen bij die kolonisten. Net als hier het nageslacht van slaven ook doet bij hun vml. overheersers.

Wachtmaar! | 04-04-18 | 13:06

Catan is onderdeel van het chemtrail complot: NATAC is een afkorting voor North Atlantic Chemistry Experiment

Sqbar | 04-04-18 | 12:56 | 1

Persoonlijk, met alle respect, maar dit zou ik eerder verwachten in een persverklaring van een minister uit het kabinet Prutte om uit te leggen waarom we een sleepnetwet moeten hebben.

O2Neutraal | 04-04-18 | 18:36

Nee maar serieus jongens. Iedereen noemde het al gewoon Catan. Het is niets meer dan een marketing gedoe. Dus jullie kunnen allemaal kalmeren en die zielige figuren die het racisten vinden kunnen de champagne weer herkurken.

De wereld verandert en daar speelt marketing op in. In dit geval door het spel te noemen zoals iedereen het al noemt.

Maar leuk die 'volks'woede om niets. Dat blijft Geenstijl subliem doen. Hulde!

De Koreaanse Slet | 04-04-18 | 12:55 | 3

Niet elke ontwikkeling is een vooruitgang, slet.

Acidbrain | 04-04-18 | 13:19

Dan noemen we monopoly voortaan poly

hotbrasil | 04-04-18 | 14:44

hotbrasil: kijk uit, dan krijg je namelijk de polygamisten op je dak. Beter dat we het dan maar:' ' noemen.

EEnzame SchizofrEEN | 04-04-18 | 15:24

Let wel, ik denk dat de meeste pressie vanuit blanke autochtone hoek komt. En ook dat die kleine groepen de wacht aangezegd moet worden omdat ze buitensporig veel invloed hebben. Ik zelf ga een spel uitbrengen dat ik de Zionisten van Ben Gurion ga noemen. Echt een spannend spel zal het niet worden want ik maak de spelregels zo dat alleen de Zionisten kunnen winnen.

Bigi Bana Boy | 04-04-18 | 12:53 | 1

Maar dan is het geen spel maar een weergave van de feiten......

BlowingBubbles | 04-04-18 | 15:17

Het is een grove belediging van alle afstammelingen van de voormalige trotse kolonisten van Frederiksoord en Wilhelminaoordl

Plakbakbloedworst | 04-04-18 | 12:52

OMG! Wat een onzin is dit weer!!! Wat laten we ons weer kennen door een klein groepje die het niet naar zijn zin heeft. Mogen we binnenkort van de Partij voor de dieren niet meer Ezeltjestrekje, Ganzenborden of Ezeltjeprikje doen? Het spel 'hotel' mag ivm Trump niet meer, enz.. Het enige wat mag is en met name alleen van D66, het spelletje Galgje, hebben ze misschien gauw weer ingewanden,............. oh nee!!!............ (met dit kabinet speel ik al tijden ;"Mens erger je niet")

Ik snap er niks van! | 04-04-18 | 12:45

Ook Duitsland moest er aan geloven, "Catan Das Spiel".
www.catan.de/

KeesRoeiboot | 04-04-18 | 12:42

Bordspel? Ah, speel liever gta. I Kom ik wel ´ns in Grove Street : de gangsta´s daar uitdunnen met m´n gatling gun. Dat is pas politiek incorrect!

drs kwenie | 04-04-18 | 12:42

Vroeger was alles beter en overzichtelijker. We hadden een Koude Oorlog en niemand zag ooit een Rus.

Nu starten onze eigen sneeuwvlokjes een nieuwe Koude Oorlog. Ditmaal tegen ons, in de naam van de opportunisten die ze vertegenwoordigen. Ondankbaar werkschuw tuig. Waarom jeuken mijn handen toch zo?

ScumbaggusMaximus | 04-04-18 | 12:38

Valt dat nu pas op? Onze zoon heeft het van zwarte Piet gekregen afgelopen jaar, toen stond er ook al geen 'kolonisten' meer op.

wazakzegguh | 04-04-18 | 12:31 | 1

Hoe zo geen oorspronkelijke bewoner? Die zit ook in het spel hoor.
Hij is zwart en doet uit zichzelf niks. Bouwt niks en oogst niet. Hij komt oorspronkelijk uit de woestijn en overal waar hij komt begint het met roven en liggen landbouw en productie volledig lam. Een struikrover dus, die niemand op zijn landerijen wil hebben.

zabbiman | 04-04-18 | 12:42

Valt me nog mee dat Klaus Teuber geen beveiliging heeft

hotbrasil | 04-04-18 | 12:28

Die duizenden joden die weggaan uit Europa moeten toch ergens wonen?
De een noemt het kolonisten, de ander noemt het vluchtelingen.

De afgelopen jaren zijn alleen in Frankrijk al meerdere joden vermoord.
Vorige maand nog die bejaarde dame in Parijs die met 11 messteken om het leven is gebracht waarna haar appartement in brand is gestoken.

Angelina-a | 04-04-18 | 12:25

Dan kopen al die palesteinen toch een spelletje "Kolonisten van Catan" en die ritueel verbranden? Palesteinen blij, spelmaker blij want lekkere omzet. Spel extra duur maken in Gaza

echtpaul | 04-04-18 | 12:22

Ach, iedereen noemde het toch al 'Catan'.

Rest In Privacy | 04-04-18 | 12:07 | 4

Iedereen die ik ken noemt het “kolonisten”, zowel zelfstandig naamwoord als werkwoord. “Gaan we Risken of Kolonisten?”
Niemand, maar dan ook echt helemaal niemand, noemt het Catan.

Stormageddon | 04-04-18 | 12:24

Bij ons thuis : Gaan we Catannen?

Tjemig | 04-04-18 | 13:10

Hier ook. Nu noemen we het gewoon 'tijdverspilling'.

Ramses Sappie | 05-04-18 | 08:53
▼ 1 antwoord verborgen

Ja hoor eens, nu ga ik dat spel zeker niet meer kopen hoor. Bovendien hou ik niet van spelletjes, dus dat komt goed uit.

De_Nette_Kater | 04-04-18 | 12:06

Voor zover ik weet heet Kolonisten van Catan al jaren Catan....... www.polygon.com/2015/6/23/8661435/the...

Misschien dat de NL uitgever hier een politiek correct punt mee wil scoren?! Maar het lijkt mij dat het gewoon bij de internationale rebranding hoort.

Oldfoolshaggis | 04-04-18 | 11:59 | 1

Ook alleen maar voor de buhne. Want zoeken op hun website kun je nog steeds het product vinden met de zoekterm kolonisten. Stel je voor dat het negatieve resultaten voor de verkoop heeft!

ScumbaggusMaximus | 04-04-18 | 12:26

Er komt een dag dat er geen fout woord of foute naam meer bestaat en dat zelfs die zeikerds er niet meer aan ontkomen om gewoon wat zinnigs te gaan doen met hun leven. Een eerlijke boterham verdienen en bijdragen aan de maatschappij bijvoorbeeld.

hoejeheette | 04-04-18 | 11:58 | 1

Waanbeeld. Elke revolutie eet haar kinderen op. Dan gaan ze onderling op de vuist wie "de leer" het beste aanhangt. En jij en ik moeten daar onder lijden!

ScumbaggusMaximus | 04-04-18 | 12:27

Als deze fabrikant zo gevoelig is voor de publieke opinie kunnen we natuurlijk besluiten om dit spel voortaan niet meer te kopen. Dat doet ze nog iets meer pijn...

Goldfinger | 04-04-18 | 11:56 | 1

Goed idee. Dat deed de Vlaamse staatssecretaris voor asiel en migratie Theo Francken vandaag ook op Twitter. En geloof me, hij is de populairste van de hele zooi. Zal wel effect hebben

kokenrel | 04-04-18 | 18:44

De kolonisten van Constantinopel mogen wel gewoon in NL blijven neem ik aan?

hallootje kadootje | 04-04-18 | 11:55

Hungry, Hungry Hippo dan!!2! Moet eens afgelopen zijn met die fat shaming.

Kouwe Kees | 04-04-18 | 11:55 | 1

Of wat dacht u van galgje.

jemagookniksmeer | 04-04-18 | 12:32

Heb ik weer ... ben ik net een spel aan het maken over zeehelden van weleer..

Usumani | 04-04-18 | 11:54

Zap de neger, kan dat nog?

Stompe_Loeres | 04-04-18 | 11:53

Ben met een nieuw spel bezig. De naam wordt 'Kolonisten'
Je moet dan in Afrika stukken land veroveren, de bevolking knowhow bijbrengen en leren wat werken is. Daarnaast moet je er christenen van maken voordat de moslims komen.
Silvana is er enthousiast over mijn spel.
Je leert spelenderwijs over de geweldige/verschrikkelijke geschiedenis en bovendien kun je die ten positieve keren. Voor de een houdt dat de bewoners daar niet als slaven getransporteerd mogen worden, voor de anderen houdt het in dat ze niet als gelukszoekers aan de poorten van fort Europa rammelen. Kortom, koop dat spel.

Premier Trutte | 04-04-18 | 11:49 | 4

LOL

echtpaul | 04-04-18 | 12:16

LOL. Briljant! Idee voor een uitbreidingset: De Slavenhandelaren. Dan kan je in ruil voor grondstoffen de lokale bevolking verhandelen aan de andere kant van de zee.

Antigoog | 04-04-18 | 12:23

En welke partijen spelen er dan mee? USA, Europa en China? Dan weet ik wel dat ik hele gele pionnetje wil!

ScumbaggusMaximus | 04-04-18 | 12:29
▼ 1 antwoord verborgen

Vreemd. Ik lees helemaal niets - zelfs niet van de kant van De Grauwe Eeuw - over de bordspelen schaken en dammen.

Eeuwenoude, agressieve strategiespelen waarin de witte schaakstukken/damschijven de schaakstukken/damschijven van kleur bevechten. Daar lijkt me helemaal niets "inclusiefs" aan.

Ik wacht op de eerste fabrikant die schaakstukken/damschijven gaat uitbrengen in de kleuren geel/blauw, of oranje/groen. Soms is iets goeds doen zo simpel.

Dr_Johnson | 04-04-18 | 11:49 | 5

@Premier Trutte "Wit begint en wint"

Wachtmaar! | 04-04-18 | 12:01

Komt uit India met haar klassen maatschappij, dus ok in gutmensch termen. En speelvelden met gekleurde vakken hebben we al: twister. Ben je zelf de pion.

ScumbaggusMaximus | 04-04-18 | 12:33

Ja dat dammen kun je aardig agressief van worden. Sommige verliezers gaan met de schijven gooien. Toen hebben ze er maar een sjoelbak van gemaakt. Meestal zijn die schijven bruin of zwart en moet je er zo veel mogelijk in de bak zien te krijgen. Ja, laat die blanken maar schuiven.

Premier Trutte | 04-04-18 | 13:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Het hele spel verbieden! Gemaakt blijkbaar door Klaus Teuber, en aan Duitsers zit ook een nare bijsmaak. En Barbie moet ook weg.

Alquest | 04-04-18 | 11:46

Ondanks dat het van de zotte is, is dit al een tijdje zo. Ik heb begin december Kolonisten van Catan gehaald en deze heet ook al Catan. Ik moet wel bekennen dat het mij nog niet was opgevallen.

ScreamingInSilence | 04-04-18 | 11:45 | 1

Is de spelhandleiding ook vernieuwd? als in dat er niet meer gesproken wordt over kolonies?

DhrFukalla | 04-04-18 | 11:54

Omdat het zo gezellig populair was had ik een enorme grafhekel aan dat hele spel, maar als ik er iemand mee dwars kan zitten door het KOLONISTEN van Catan te noemen, zal ik dat natuurlijk niet laten...

Ad Hominem Tu Quoque | 04-04-18 | 11:43

Hoelang gaan we dit nog accepteren?

MooseNL | 04-04-18 | 11:39 | 1

Begin iets te doen dan, ik wacht, net zoals u

menage | 04-04-18 | 15:07

Gekkigheid, zo noemden men dat vroeger, nu ben je SJW. Kunnen die pubers aub weer lekker aan de instagram?

O2Neutraal | 04-04-18 | 11:34

oke het is officieel, Nederland is failliet

Henk P | 04-04-18 | 11:32

"Sinterklaas en zijn lieve zwarte piet maar afschaffen, onze zeehelden zijn besmet, geen indiaantje meer mogen spelen, minder koeien en vlees, paasvuur mag niet meer, geen rondemissen meer bij de GP en wielerwedstrijden, onze eigen Andre mag niet in Israel optreden, ik moet gender neutraal pissen, etc. etc."

Wat is er in hemelsnaam gebeurd dat dit allemaal zo ver is gekomen? Worden we geregeerd door de SJW/Gekkies/Linkse Gutmensch?

Oja ik zeg dit als boze blanke man, ik bedoel natuurlijk witte man, of man neen ook dat kan niet meer. Niets kan kan meer, alles is racisme en seksisme en kolonialisme.

KeesRoeiboot | 04-04-18 | 11:31 | 3

Roeibooten kan ook niet meer anno nu. Ik bedoel, de Romeinen hadden ook slaven die ze lieten roeien.

Is dit nog nieuws? | 04-04-18 | 11:33

"Roeien met de riemen die je hebt" is ook een verheerlijking van ons koloniale verleden, ook dat nog.
Mijn roeiboot is van hout, ook hout is tegenwoordig besmet.

KeesRoeiboot | 04-04-18 | 11:37

Lingerie ook maar in de ban dan. Of half in je blote gat met een hoofddoek op moet ook kunnen...
Marlies Dekkers is in ieder geval heel trots op al die vrouwen die dit soort onzin allemaal in gang hebben gezet. Brrrr... wat zijn er toch veel glijers.

Wachtmaar! | 04-04-18 | 12:07

Wat is er mis met het woord 'kolonisten'? Het gaat hier toch om een spel waarbij een land gekoloniseerd wordt? Dan leg je toch niet de relatie met verkeerd gedrag door landen in de vorige eeuwen, of de Israëliers heden ten dage? Straks worden ridderspelletjes ook anders genoemd, want ridders hebben onschuldigen gedood.

Rest In Privacy | 04-04-18 | 11:29 | 4

"onschuldigen"
Ophef! Bezetting van Jeruzalem! Vrijheidstijd tegen de brute overheersers! Zij begonnen met overheersing! Geen onschuldigen! Etcetera.

Is dit nog nieuws? | 04-04-18 | 11:32

Daar kun je op wachten.

NE555 | 04-04-18 | 11:46

Misschien kunnen we er vluchtelingen van maken? Of asielzoekers? Komt op hetzelfde neer en dat mag wel.

Wachtmaar! | 04-04-18 | 12:09
▼ 1 antwoord verborgen

Die Klaus Terreur draait zich om in zijn graf. Of is-ie nog niet (ge)dood?

mr. exp. | 04-04-18 | 11:26

Tip: voor ‘De kolonisten van Nederland’ krijg je als fabrikant ongetwijfeld sloten subsidie.

norocketscience | 04-04-18 | 11:25

Ik ben half Tsjech. Het verraad van München zit mij vanaf heden ontzettend dwars en alles wat Engels en Frans is moet kapot.

klychko | 04-04-18 | 11:25

Dit krijg je dus als je jan en allemohamachmed een uitkering geeft i.p.v. keihard laat werken voor hun dagelijks brood. Dan hebben die non-valeurs uren de tijd om zich met dit soort 'activisme' bezig te houden. En hardwerkende uitkeringsmogelijkmakers, die hebben helemaal geen tijd en zin om in dit soort ogenschijnlijke futiliteiten energie te steken. Die moeten immers onze verzorgingsstaat in stand zien te houden en kiezen de makkelijke weg: toegeven, dan ben je van het gezeik af. Zoals je ook op kleine punten je vrouw haar zin geeft (of niet luistert) als ze zeikt. Maar het loopt nu uit de hand en onze volksvertegenwoordigers, die ervoor betaald worden om wel fulltime energie te steken in een leefbare, normale samenleving, die geven niet thuis. Er komt een moment waarop boeken verbrand (en muziek verboden) gaan worden, dan is het te laat.

BlowingBubbles | 04-04-18 | 11:23 | 2

Dat. En special snowflakes. Millennials die Denk steunen omdat de minderheid ook een stem moet hebben.

Is dit nog nieuws? | 04-04-18 | 11:28

Het paard van Troje is hier al zo groot dat het zijn schaduw over het hele land werpt.

NE555 | 04-04-18 | 11:48

Volstrekt debiel dit!

Dus pinguïnkolonies mogen niet meer, albatroskolonies uit den boze en mierenkolonies zijn verboten.

Enrique C | 04-04-18 | 11:23 | 3

Er bestaan geen pinguinkolonisten

menage | 04-04-18 | 11:37

Spel verzinnen gaat met pinguïn kolonisten die de Noordpool moeten veroveren.

Is dit nog nieuws? | 04-04-18 | 11:47

Kolonies van vrouwen in boerka´s? mogen die niet meer. Ies rassies!

drs kwenie | 04-04-18 | 12:37

Ik beloof hierbij plechtig, dat ik nooit (nee echt nooit), meer een spel zal kopen van 999 games (en al de mijnen ook niet, dat is het enige wat helpt)

krijgdetiefusmaar | 04-04-18 | 11:21

De volgende die gaat vallen is Star Wars met z'n "colonies". Daarna volgt Eau de Cologne en de colonnades op het Sint Pieterplein

batvoca2 | 04-04-18 | 11:16 | 1

Sint Pieter kan ook niet meer. Sint is Sinterklaas en dat kan niet meer sinds de zwarte Piet uitbanning.

Is dit nog nieuws? | 04-04-18 | 11:47

Ik zit te wachten op de ultieme dag dat GertJan Segers uit de kast komt met de mededeling dat het christendom mensen aanzet tot vervolging en haat jegens andersdenkenden. En dat hij daarom zich bekeerd tot de Islam en zijn volgelingen oproept om hetzelfde te doen.

zimmerschwanz | 04-04-18 | 11:15

Het gemak waarmee allerlei mensen, organisaties, winkelketens etc overstag gaan als er van het deugfront een wapperende vinger wordt getoond is opmerkelijk. Voor van Oef betekent dit maar 1 ding: in de ban die types die zo lichtvaardig inbinden. "Koopt Nederlandsche waar, dan helpen wij elkaar".

van Oeffelen | 04-04-18 | 11:13

Voorpagina Volkskrant vandaag:
‘Koeien moeten weg om klimaatdoelen te behalen.’
Want niet natuurinclusief genoeg.
Het woordje WEG gaat deze eeuw nog heel groot worden.

medusa324 | 04-04-18 | 11:08 | 3

Weg met de koeien?
*Wegduiken voor hordes hindoes doet*
Heilige koeien moeten blijven! Nederland schokt India! Ambassadeur op matje geroepen wegens haat jegens Hindoes! Milieu belangrijker dan godsdienst!

Is dit nog nieuws? | 04-04-18 | 11:30

minder, minder, minder mensen wil ook wel helpen bij het behalen van klimaatdoelen. Is dat de volgende stap?

Glasgow Argus | 04-04-18 | 11:30

Dat wordt nog meer legbatterijen.

Wachtmaar! | 04-04-18 | 12:13

Ziedaar de allergrootste bedreiging voor onze vrije samenleving: zelfcensuur! Het zijn niet eens zozeer die piepkleine clubjes totaal doorgeslagen kwetsidioten die tegen zwarte Piet, negerzoenen of nu een woordje ‘kolonisten’ ageren. Maar een fabrikant die, om gezeur te voorkomen, er maar aan toegeeft. En het is maar een klein voorbeeldje, we zien dit soort dingen overal (NOS journaal die niet meer ‘blank’ durft te zeggen, e.d.). Om over de zelfcensuur als het gaat om islamkritiek maar niet te spreken!

kunstliefhebber | 04-04-18 | 11:08

Ok, ik ken het spel niet. Maar het lijkt me dus een spel waarbij je een Israëlische bezettingsmacht bent en je hebt als doel Palestina te veroveren? En het is voor meerdere spelers? Cool, in plaats van gekleurde pionnen heb je dus een rode tank, een blauwe helicopter, een wit bootje en een groen legerpoppetje? Voor 4 spelers? En de uitbreiding komt middels steun van Amerika? Moeilijkheidsgraad aanpassen middels de Iran editie?
Lachen! "Kolonisten van Catan" in Google gooien doet.

Wat? Ik vind allen maar een bordspel waarin je grondstoffen zoals wol moet verhandelen.
Wol is zielig voor de schapen! Weg met dat spel!
*facepalm*

Is dit nog nieuws? | 04-04-18 | 11:06

Ik hoor verschillende mensen hier opmerken dat het slechts een reclamestunt van 999 games is, maar dat is juist het hele probleem. Het begon allemaal met Buys die ‘Negerzoenen’ aanpaste naar Buys zoenen. TNT Post veranderde daarna ‘Kerstzegels’ naar ‘Decemberzegels’, Hema heeft het niet meer over ‘Vrolijk Pasen’ maar ‘Vrolijk voorjaar’, op diverse scholen is er voortaan een ‘Winterdiner’, verschillende winkelconcerns passen zwarte piet aan, en dat allemaal puur in het belang van het bedrijf, winst, klanten, om maar niet racistisch te worden genoemd. En we zijn nu dus beland bij het aanpassen van straatnamen, schoolnamen en spelnamen. Elke dag verdwijnt een klein beetje van onze cultuur, en daarmee onze identiteit. Maar wel door vrij te blijven van racisme! Ja, ja, want dat mag gezegd worden!

JackStick | 04-04-18 | 11:05 | 6
-weggejorist-
Lars030 | 04-04-18 | 12:14

Ik heb nooit gediscrimineerd. Voor mij is iedereen altijd hetzelfde geweest. Maar dat is hard veranderd. Ik heb zo'n hekel gekregen aan al dat vutvolk, dat ik er thuis niet meer over mag praten, omdat we dan ruzie krijgen. Niet omdat mn man het niet met me eens is, maar omdat dat de dag gelijk verziekt. Ik wil niets, maar dan ook niets meer met al die zwarten en oostblokkers te maken hebben. Doe ook geen zaken meer met ze. Ze kunnen van mij ongezien allemaal de typhus krijgen. Allemaal!

Wachtmaar! | 04-04-18 | 12:18

@Wachtmaar
Join the club!

JackStick | 04-04-18 | 13:16
▼ 3 antwoorden verborgen

OT; OM ziet geen strafzaak tegen Arrogander n.a.v. Russen uitspraak. Was op voorhand te verwachten dat die aal ook hier ontspannen weg zou glibberen.

darmflora | 04-04-18 | 11:03

Hoho kolonisten van Catan heeft wel degelijk een oorspronkelijke inwoner in de vorm van de rover. Een zwarte pion die over het eiland zwerft en wordt gehaat door iedereen. Dit Catan kan nog zoveel beter. KAMERVRAGEN AUB!

Phreack | 04-04-18 | 11:02 | 1

Juist! De zwarte rover die steden plundert (affakkelt) en de hard verdiende grondstoffen afpakt. Zo wereldvreemd is dat spel dus niet!

PisFinger | 04-04-18 | 11:42

Nein, nein, nein games. Sowieso een nazistisch label dus.

Stompe_Loeres | 04-04-18 | 11:02

Ze mogen wel eens wat "inclusiever" zijn daar in de westbank.
I.p.v. de Joodse vluchtelingen in de jaren '30 -'40 met geweld en geweren te lijf te gaan, hadden ze ook deze vluchtelingen die persoonlijk met de dood werden bedreigd, met warmte kunnen ontvangen met bordjes #JewishRefugeesWelcome.
Ook nu in de 21e eeuw gaan steeds meer Joden naar Israel, vooral uit Frankrijk.
En voor al deze mensen zijn woningen nodig.
Waarom nemen de arabieren deze nieuwe vluchtelingen niet met open armen op?
Niet echt inclusief.

Angelina-a | 04-04-18 | 11:00

Ik zou de stad Keulen ook verbieden. Oh ironie... Keulen komt van het Romeinse Colonia.

Reaganmania | 04-04-18 | 11:00 | 1

En verander Eau de Cologne dan gelijk ook maar in Eau..... Eau nee toch maar niet.

Flip468 | 04-04-18 | 11:08

Mohammed en later de islamitische Ottomanen. Grotere kolonisten bestaan er ongeveer niet.

Reaganmania | 04-04-18 | 10:58 | 2

dan moeten ze het spel dus gewoon "Kuran" noemen!

Glasgow Argus | 04-04-18 | 10:59

@Glasgow :)

Wachtmaar! | 04-04-18 | 12:20

Dat is nu het jammerlijke aan commercie: ze heulen schijnheilig mee met de vijand als dat meer geld oplevert. Denk aan Buysman, denk aan al die fukking Halal producten in AH en andere supers. Denk aan het verdwijnen van varkensvlees in onze snacks en kantines, denk aan het afschaffen van het mooiste Sinterklaasboek van Dematons. etc etc etc.
Commerciële bedrijven hebben wat dat betreft geen 'body', geen eigen mening. Ze waaien mee met de beknellende wind van SJW en Islam. Het imago mag niet 'besmet' raken want dan ben je af.
Zum kotsen.
Het is nu wachten op Lichte vla en lichte rozijnen ipv Blanke vla en Blanke rozijnen. Mark My Words.

DhrFukalla | 04-04-18 | 10:57 | 3

Bij mij thuis is het gewoon neger- en arische vla. Gewoon, omdat provoceren kan en moet.

PisFinger | 04-04-18 | 11:44

Je snapt niet dat er bij bedrijven mensen werken, niet alleen witte old school mensen. Vooral veel marketingmeisjes, etc. Zeker op een dependance als 999.

menage | 04-04-18 | 11:45

@menage: natuurlijk wel. We zijn de makke lammetjes. Verworden tot stockholm syndroompjes. Vooral van toepassing op die linkse trutjes met een 'diploma' communicatie.

DhrFukalla | 04-04-18 | 11:49

Of dat is toch dat spelletje waarbij je een vreemd land bezoekt de lokale bevolking uitmoorden, verkracht of tot slaaf maakt of anderszijds uitbuit toch?

Niets naam veranderen. Het zou verboden moeten worden.

De Koreaanse Slet | 04-04-18 | 10:56 | 2

Een beetje zoals het noorden van Korea het zuiden wilde koloniseren in juni 1950?
Verbieden dat Korea. En alle verwijzingen! Newspeak! The Eastasian Slut! ;)

Is dit nog nieuws? | 04-04-18 | 11:19

Goed idee Slet. Dat doet de fabrikant pas echt pijn. Boycotten die handel!

Wachtmaar! | 04-04-18 | 12:22

Ik ben verbaast dat we nog niet worden vervolgd voor het in bezit hebben van een schaakspel. Zo, hoe zou ik het zeggen, zwart-wit tegenstelling. En hoezo zou wit dan mogen begonnen, daar blijkt al White suoremacy uit. En natuurlijk monopoly. Waarom kunnen we niet gewoon alles delen. Kutspel. En dan zal ik niet eens over stratego beginnen. Ik ga eerst aan de slag met LEGO. Dat zijn de üverrascisten. Fuck de denen

deministerpresident | 04-04-18 | 10:56 | 1

Spelen kan ik wel. Spellen niet met mijn witte superioriteit. Weg met mij

deministerpresident | 04-04-18 | 10:58

Ik neem d'r nog een negerzoen op.

bisbisbis | 04-04-18 | 10:55

Dat je als inheemse onderworpene aanstoot neemt aan de term kolonist kan ik me ergens nog wel voorstellen, maar om er als bedrijf aan toe te geven... kom op zeg.

Bicycle-Repair-Man | 04-04-18 | 10:55

Die pro palli's kunnen gewoon niet tegen hun verlies. DAT is het echte probleem.

Vout | 04-04-18 | 10:53

Gelukkig mag Cluedo nog wel, in dat spel zijn alle verdachten blank.

Mr_Natural | 04-04-18 | 10:53

Kolere, wat zijn we weer tolerant. Maar wel naar de verkeerde groeperingen

Novorapidjunk | 04-04-18 | 10:51

Hoe kan dit land zich zo laten gijzelen door beroepsgekwetsten? En de wegkijkers blijven maar roepen hoe mooi dit land is. En waar het dan beter is? Maar het zijn niet de fantastische voorzieningen die een land leefbaar en fijn maken; het is de mentaliteit van haar bewoners. We leveren beetje voor beetje onze door de eeuwen heen verworven vrijheden in ten behoeve van wat eigenlijk?

LaPetite | 04-04-18 | 10:51

Het woordje islam heeft ook een nare bijsmaak dus ook weg ermee

Eddy67 | 04-04-18 | 10:49 | 1

Niet alleen het woord...

VreemdEend | 04-04-18 | 11:06

Misschien de hoogste tijd voor een het bordspel "Wie zijn het". Raden wie de "usual suspects" zijn achter dit cultuurmarxistisch offensief tegen onze superieure Westerse bordspelcultuur.

Luchtbakfietser | 04-04-18 | 10:47

Binnenkort woont u ook in "Land". De term "Nederland" is afgeschaft ivm koloniaal verleden....

mrXL | 04-04-18 | 10:47 | 3

"Neder" vind ik ook niet kunnen als kleinerend, boehoe. Zou "groot" of "verheven" beter passen.

TheseDays00 | 04-04-18 | 10:50

Kan niet, ik vind dit erg kwetsend wat u zegt. Er zijn namelijk ook provincies met water. En dan noem ik niet eens Zeeland. Die inwoners zouden zich gekwetst moeten voelen.

Tipped Relic | 04-04-18 | 11:16

Hallo zeg, land afschaffen immers zee land is bevooroordeeld ten opzichte van bijvoorbeeld Limburg. Of alle provincies gelijk: Limburgland Brabantland Zeeland enzovoort.

Is dit nog nieuws? | 04-04-18 | 11:44

Blijkbaar vindt de SJW het zondig (want 'social justice' is ondertussen per slot van rekening een religie geworden) om een woestijn(achtige) vlakte te ontginnen en vruchtbaar te maken.

Blijkbaar zijn de Jordianiërs die zich 'palestijnen' noemen het er -- uit eveneens religieuze overwegingen -- mee eens. Want toen de Israëli's enkele nederzettingen ontruimden, was het eerste dat die Jordaniërs deden alles vernielen -- de huizen, kassen, alles. He, dat lucht op, het is weer een onvruchtbare woestijn hier!

Idem Rhodesië en Zuid-Rhodesië, waar het volk dat zich 'Zimbabweanen' noemt alles prompt weer tot een soort niet productieve woestijn maakte, zodra de 'kolonisten' verdreven waren.

De SJWs vinden, dus, dat het allerhoogst politiek correcte daad is de omstandigheden herstellen waarin er voor inwoners niet genoeg voedsel, goede huisvesting, sociale structuur, etc, is. Dat het veel politiek correcter is wanneer er meer honger en geweld (terug)komen. En als het politiek correct is, is het per definitie goed.

Daarom noemt de SJW waarschijnlijk wat er hier gaande is geen 'kolonisatie'? Daarom werken ze er zo graag aan mee?

VreemdEend | 04-04-18 | 10:46

Kolonisten uit Afrikaanse en Arabische landen komen met busladingen per dag Nederland bevolken, maar als je ze kolonisten noemt gaat links Nederland een stilteoptocht organiseren.

K. Westergaard | 04-04-18 | 10:45

Straks mag Levensweg ook niet meer omdat de terminaal zieke liever lijdensweg of gewoon weg hebben.

Super Grover | 04-04-18 | 10:45

Oeps, ik lees basisspel.
En basis doet toch wel heel er denken aan elke basis die Amerika heeft. Een vooruitgeschoven imperialistische militaire basis....
Dat kan echt niet.
En ook nog zeggen dat dat een spel is.

Premier Trutte | 04-04-18 | 10:45 | 2

Geweldig!

Is dit nog nieuws? | 04-04-18 | 10:57

Oh wacht. Fantastisch. Geweldig zit geweld in. Silly me.

Is dit nog nieuws? | 04-04-18 | 10:57

Mooi, dan kan ik nu het spel Kolonisten van Catan gaan maken. even kijken hoe dat merkrechtentechnisch zit.

Mesmer | 04-04-18 | 10:44 | 1

Hahahaha, daarom hou ik zo van de reaguurders van GS. Scherp.

Tipped Relic | 04-04-18 | 10:45

We moeten ook niet over ieder stokje springen dat door jankende SJWers omhoog gehouden wordt.

We blijven gewoon doen wat we willen. Dus nodigen we voor het weekeind vrienden uit en zeggen heel duidelijk dat we Kolonisten spelen (in liefhebberskringen wordt nooit over Kolonisten van Catan of Catan gesproken maar gewoon Kolonisten). Als dan iemand zegt "Dat mag je niet meer zeggen want racies" dan lach je hem/haar in het gezicht en deelt negerzoenen uit (hoi @BozeHenk).

hangtiet met knoop | 04-04-18 | 10:44

Voorstel naamswijziging van de producent: NEIN NEIN NEIN games

Kees Maf | 04-04-18 | 10:43

Wij blijven het gewoon 'kolonisten' noemen... met je Catan. Betekent wel dat ik over 50 jaar een collectors item in huis heb.

Ardbeg | 04-04-18 | 10:43

Een variant van 'Catan' is 'Kolonisten van de Lage Landen'.
www.999games.nl/de-kolonisten-van-de-...

Kunnen we nu ook aanpassen aan deze tijd: in plaats van de rode, blauwe, groene en oranje spelers, hebben we nu de Turk, Marrokaan, Syrier en Somalier.

quantumcollider | 04-04-18 | 10:41

Wordt lastig voor die speelgoedwinkels. Indianenpakjes, cowboypakjes, Kolonistenspelletjes, roze stofzuigertjes (want te stereotype), alles met varkentjes, alles met negertjes, speelgoedgeweertjes, poppen zonder hoofddoekjes. Moet allemaal uit het assortiment. En denk nu niet dat het zo'n vaart niet zal lopen. Dat heb ik vaker gedacht.

Linkse allergie | 04-04-18 | 10:41

Ik weet nog een leuk spel voor linkse activisten die zich druk maken over dit soort zaken: "Mens erger je niet...!"

Mark zit te Dutten | 04-04-18 | 10:40 | 2

Toepasselijke naam heb je.

kwark001 | 04-04-18 | 10:41

??? Bedankt kwark001 voor je inhoudelijke reactie. Jouw naam is vast ook heel toepasselijk omdat je jezelf de hele dag loopt onder te kwarken.

Mark zit te Dutten | 04-04-18 | 10:54

Het bestuur is redeloos.
De bevolking radeloos.
Het land is reddeloos.
2018 en alles gaat naar de verdoemenis. Wanneer komt de Renaissancevloot ons bevrijden van de progressiviteitsrechtbanken van de Linkse Kerk?

Barre_de_k | 04-04-18 | 10:40 | 1

En we komen dichtbij de volgende eurocrisis, althans de volgende, het vervolg op de vorige. Want papen en nathouden heeft niet gewerkt. Daar gaan weer een paar 100.000 mensen ondr water met hun hypotheekje, dus weer meer mensen gevangen in het o zo gewenste web van de schuldeconomie. Want schuldenaren zijn gewillige en trouwe slaven voor het leven in de eu.

Mark_D_NL | 04-04-18 | 10:43

Fijn dat ik de originele versie nog heb. Ik voorzien alleen problemen met het uitleggen van het spel. Kolonisatie zal inmiddels ook al wel de woordenboeken zijn geschrapt. Mijn tijd zal het duren, maar ik wens toekomstige generaties veel succes op deze klote planeet. Misschien dat een nieuwe bewoonbare planeet niet eens zo gek is; heeft de mensheid weer miljoenen jaren ook die te verklooten. Een nieuwe planeet ? Wacht, damn... kolonisatie. Zucht, de mensheid is verloren.

Ruikbaard | 04-04-18 | 10:36 | 3

het woord kolonisatie zal niet geschrapt worden uit de woordenboeken; er zal hooguit politiek commentaar bij komen te staan.

Trouwens, ik ben benieuwd wanneer Risk aan de beurt is, imperialistisch spel natuurlijk.

Bob1985 | 04-04-18 | 10:40

En dan te bedenken dat mensen uit vml. kolonies er totaal geen moeite mee hebben om in het land van hun veroveraars te komen wonen. Sterker nog, ze doen er alles voor. Zou ongeveer hetzelfde zijn als wij als Nederlanders dolgraag allemaal in Duitsland zouden willen wonen.

Wachtmaar! | 04-04-18 | 12:45

Wachtmaar! | 04-04-18 | 12:45
Tja, in vroeger tijden werden "gelukzoekers" nog met luxe zeilschepen opgehaald en naar hun definitieve eindbestemming vervoerd. Nu stappen ze zelf in gammele bootjes om hun geluk te beproeven.

Ruikbaard | 04-04-18 | 13:26

Zou wellicht de enige manier hiertegen zijn, om en masse allerlei fabrikanten te schrijven met eisen om naamsverandering van zus en zo, want kwetsend, om zo een dusdanig groot aantal veranderingen teweeg te brengen dat dit ridiculiserend werkt?

NasiGordon | 04-04-18 | 10:35

OT: Pechthold niet vervolgd wegens uitspraak russen.

kwark001 | 04-04-18 | 10:35 | 2

Natuurlijk niet dat had ieder weldenkend mens al verwacht.

Berbaar | 04-04-18 | 10:41

dan heeft de verdediging van Wilders het gerechtshof wel bij de ballen. Door nationaliteit tot ras te verheffen werd Wilders veroordeeld.
Nu geldt dit bij 'Marokkanen' wel en bij 'Russen' niet. Dat is op zijn best het meten met twee maten. Of rucisme, natuurlijk.

Glasgow Argus | 04-04-18 | 10:47

De Zionisten van Catan is wel toegestaan van de Revisionistisch-links-radicale Reichskulturkammer?

El Gouda | 04-04-18 | 10:34

Jammer dat een fabrikant zich laat leiden door een klein groepje activisten, maar daar zullen weinig mensen wakker van liggen. Overigens vind ik ook dat Monopoly verboden moet worden. Dit kapitalistische spel gaat alleen maar over bezit en geldzucht. In een sociaal voelende maatschappij als de onze moet elke verheerlijking van rijkdom en huizenbezit verboden worden. Waar zijn we in dit land mee bezig?

Mannes | 04-04-18 | 10:34 | 1

Monopolie is wel de droom van de linksers. Een staatsmonopolie, althansch.

Glasgow Argus | 04-04-18 | 10:36

'Thoughtcrime is the criminal act of holding unspoken beliefs or doubts that oppose or question Ingsoc, the ruling party.' George Orwell, 1984 via Seven.

Feynman | 04-04-18 | 10:32

Wellicht is het gewoon een reclamestunt. Komt dat spel weer eens onder de aandacht.

Carmelita | 04-04-18 | 10:32 | 1

2 keer zelfs, eerst door gekkies die tegen de naam zijn en nu weer door gekkies die zich druk maken over de naamsverandering.
Nice!!!

Berbaar | 04-04-18 | 10:38

Geloof het of niet, maar toen ik een klein Pietje was, halverwege/eind jaren 70 stonden er gewoon neger- chinezen- en arabierenmopjes in de Moppentrommel van de Donald Duck.
Ik had niet het idee dat iemand daar verder aanstoot aan nam.

DrumPiet | 04-04-18 | 10:32

Vluchten kan niet meer.... ZUCHT

BoerinFrance | 04-04-18 | 10:30

Ach we leven in puriteinse en hypocriete tijden. Maar ook dat houdt eens op.

RenHoek | 04-04-18 | 10:29

Beste reagzuurders, dat heet vrijheid van meningsuiting. De fabrikanten mogen hun producten noemen zoals ze willen. Ongeacht de motivatie.

Perun | 04-04-18 | 10:26 | 12

menage | 04-04-18 | 10:42
Censuur kan door iedere partij die intimidatie gebruikt, niet alleen de staat.

Feynman | 04-04-18 | 10:53

Bij de marketing wordt niet zelden gebruik gemaakt van onze angsten, ook de angsten die ons aangeleerd zijn.

nikolaos | 04-04-18 | 10:58

Perun, onder de noemer dwang is het niet vrijheid van meningsuiting.
Dwang middels naming and shaming. Afschaffen van zwarte Piet is ook vrijheid?

Is dit nog nieuws? | 04-04-18 | 11:21
▼ 9 antwoorden verborgen

Wordt het niet eens tijd voor een soort van ouderwetse spelverbranding....allemaal dat spel op een grote stapel flikkeren en in de hens steken. Maar dan zul je wel weer een boete krijgen want fijnstof......zught! Volgens mij gaat we dit niet meer winnen mensen...ze hebben gewonnen...ze zijn fanatieker/standvastiger/agressiever/doortrapter dan ons....gefeliciteerd SJW-TUIG

KillerCunt | 04-04-18 | 10:25 | 5

Spelverbrandingen, boekverbrandingen. Je mag zelf het vervolg invullen.
DrumPiet | 04-04-18 | 10:29 | favorietblock

De treinen naar het oosten?

Glasgow Argus | 04-04-18 | 10:37

Ik wil ,als de tijd daar is, gecremeerd worden. Hoe moet dat dan als heel Nederland van het gas is?

rustzacht6 | 04-04-18 | 11:06

rustzacht6 | 04-04-18 | 11:06 100% recycling. Alles wordt me duidelijk: uitnamewet, paasvuren, gaspolicy: men wil ons van het vuur af!

Hufterst | 04-04-18 | 13:56
▼ 2 antwoorden verborgen

zucht.... zonder kolonisten hadden we nu nog met zijn allen in een boom in Afrika gezeten

trottle | 04-04-18 | 10:25 | 1

Jij misschien, ik niet.

kwark001 | 04-04-18 | 10:26

De link en de tekst op de site spreken nog gewoon van Kolonisten van Catan. Design is gelijkgezet aan die in andere landen (Catan met basisspel in de eigen taal er onder). Storm, glas water.

Forza | 04-04-18 | 10:25

Misschien is het goed dat dit soort walgelijke praktijken zichtbaar worden, zodat we een oordeel kennen vormen over activisten (Links werkschuw tuig) dat de samenleving graag tegen elkaar doet ophitsen.

FreeVogelaar | 04-04-18 | 10:24

Ik heb een leuk kaartspel: zwarte pieten. Mag vast ook niet meer.

happen_maar | 04-04-18 | 10:24 | 1

Ligt eraan wie je de zwarte piet toeschuift.

Croxifoxio | 04-04-18 | 10:45

Het linkse politiek-correcte gedachtegoed, gestuurd door Bilderberg en de universiteiten van de westerse wereld, is ook een grap.

Geen goede grap en het is ook niet om te lachen, hoe belachelijk ook, want het is bloedige ernst met dat tuig. Ze hebben al voor minder aanslagen gepleegd.

Jan Passant mk2 | 04-04-18 | 10:24

Dit spel heet al jaren vreselijk lang "Catan" buiten Nederland, dit is niets meer als fophef voor marketingsdoeleinden, en het werkt.

Dibs | 04-04-18 | 10:23 | 2

Precies U begrijpt het, een slimme marketingstunt meer is het niet.

Berbaar | 04-04-18 | 10:26

Uit het AD artikel:
"De spellenfabrikant kreeg onder meer kritiek uit pro-Palestijnse hoek. 'Sommige mensen stelden dat we hiermee steun gaven aan de bouw van Joodse nederzettingen op de Westelijke Jordaanover, een moderne vorm van kolonisatie'"

Er lijkt dus wel degelijk meer aan de hand.

Kees Maf | 04-04-18 | 10:36

Voor 'onze' medelanders: Pirates of Somalië.

kwark001 | 04-04-18 | 10:23 | 1

Zeeslag.

TheseDays00 | 04-04-18 | 10:30

Hahaha dit is echt doorgeslagen policor debilitas mentis. Wat is dit zielig. Het woord "kolonisten" heeft al een negatieve bijklank. Wat volgt? Ontdekkingsreizen? Pioniers? Piraten? Zucht...

Beste_Landgenoten | 04-04-18 | 10:21 | 1

Nou ja, hedendaagse piraten zijn nu juist figuren die je niet wil

menage | 04-04-18 | 10:36

LOL slimme actie van de spellenfabrikant.
Eerst ophef en aandacht van gekkies aan de ene kant van het spectrum en nu weer ophef en aandacht van die aan de andere kant van het spectrum.
Wel played Sirs!!!!

Berbaar | 04-04-18 | 10:21 | 1

Onder het mom van beter laat dan nooit:
Berbaar etaleert zijn domheid wederom.
In het Frans wil het niet lukken en nu ook al blijkbaar niet in het Engels.

Het moet zijn: Well played sirs.
Dus Well met dubbel L en sirs niet met een hoofdletter!
Liegende hypocriet die je daar bent.

Baski | 04-04-18 | 14:54

Vroegâh bestond Nederland uit nuchtere mensen die niet van hysterie en gezeik hielden. Nu is dat tot Norm verheven. Gaaf land.

Cor Netto | 04-04-18 | 10:20 | 1

Ondertussen wordt iedereen hier hysterisch.

menage | 04-04-18 | 10:21

Vier op een rij moet ook worden veranderd.
Doet denken aan vier kleine negertjes op een hek.

HoerieHarry | 04-04-18 | 10:20 | 1

Ja, dat je er vier van dezelfde kleur op een rij moet zetten.

Hufterst | 04-04-18 | 10:34

Alternatieve naam: 'De uitvreters van Catan.'

kwark001 | 04-04-18 | 10:19 | 1

Dat noemen wij thuis het verblijfsstatusspel (niet voor echte vluchtelingen).

TheseDays00 | 04-04-18 | 10:29

Impliciet geven die linkse drammers dus toe dat er geen Palestina bestond voor de Joden het gebied gingen bewerken; niets meer dan een lege zandvlakte. Anders was er namelijk geen enkele reden om een link te leggen met de kolonisten van Catan.

Franker | 04-04-18 | 10:19

En niet zomaar in het AD. Nee, kleine afbeelding op voorpagina, en een enorm artikel op pagina 3, over de volle breedte en met full-color afbeelding.

Als dit 'pagina 3' nieuwswaardig is, zijn ze bij het AD ofwel infantiel geworden, danwel alle grote problemen in de wereld zijn opgelost.

DutchMountain | 04-04-18 | 10:19 | 1

En de spellenfabrikant zag dat het goed was, nog nooit zoveel gratis publiciteit gehad. LOL

Berbaar | 04-04-18 | 10:25

De maat is vol mensen

Elke voorgestelde verbetering vanuit links marxistische hoek, hoe goed te rechtvaardigen ook, krijgt komende 10 jaar een “nee, dat gaan we niet doen” te horen.

Maatschappelijk cordon sanitair voor alle policor allies is de enige oplossing

Curioso | 04-04-18 | 10:19

Leuk he, die emancipatie van idioten.

Neta | 04-04-18 | 10:18

Ik moet de eerste Palestijn nog tegenkomen die zelf iets met een stuk onontgonnen land doet.

Geneeskrachtig Kruit | 04-04-18 | 10:18 | 3

*Pechtold bellen doet*

Neta | 04-04-18 | 10:18

Ze ruimen altijd netjes de wat grotere stenen op die ze vervolgens bij de buren in de tuin slingeren.

Kees Maf | 04-04-18 | 10:27

Een tunnel graven, of de stenen over het hek gooien geldt zeker niet?

TheseDays00 | 04-04-18 | 10:28

De alt tag 'djiezus kraist' dekt de lading wel, niets aan toe te voegen.

Kees Maf | 04-04-18 | 10:17

Als die protestmiepjes hun creativiteit nou eens nuttig gebruikten in plaats van over irrelevante gekwetstheid te gaan janken...

Fiasco | 04-04-18 | 10:16

1 April valt laat dit jaar

Titaantje | 04-04-18 | 10:15

Kan het spel ook naamloos gemaakt worden?

Nu staat er satan, dat is geen naam voor een bord spel voor kinderen

Curioso | 04-04-18 | 10:15 | 1

C voor een a spreek je uit als k.
Het is toch ook geen Surioso ;)

Is dit nog nieuws? | 04-04-18 | 11:24

Dat 666games met çatan zich de gevoeligheid van de Palestijnen aantrekt geeft wel mooi aan op welke kant deze zaak op het bordspel van de eindstrijd terecht gaat komen.

down | 04-04-18 | 10:14

"het woordje kolonisten heeft een rare bijsmaak" Hoe absurd politiek correct kan een samenleving worden. Als je dit hysterische gedrag toch doortrekt een jaar of 20-30, dan heb je een volkomen onleefbare samenleving gecreëerd. Een samenleving waarin woorden en uitdrukkingen verboden worden omdat deze "kwetsend" kunnen zijn of "een nare bijsmaak hebben" voor mensen. Dan moet je letterlijk boeken gaan verbieden, liedjes, gedichten en schilderijen. Men kweekt uit de misplaatste wil om "goed te doen" een steeds intensere sfeer van angst en bedreiging. Ik stond laatst bij de Hornbach voor wat tegels. Het meisje bij de balie liep mijn afhaalbon door en verontschuldigde zich dat ze hardop "nero" zei. "Sorry dat ik dat zeg maar zo heten deze tegels". Ja. Omdat dat de ff-ing kleur is vrouw! Zwart. Nog even en het woord "zwart" mag niet meer gebruikt worden wegens een "nare bijsmaak". Ronduit belachelijk.

Dutchbeaurouge | 04-04-18 | 10:14

Dan wil ik dat ze het woordje ‘niet’ weghalen bij ‘mens erger je niet’.

overVecht | 04-04-18 | 10:14 | 2

De veronderstelling dat alleen mensen zich ergeren vind ik behoorlijk misplaatst. Weghalen dus

BakkerHenk | 04-04-18 | 10:15

En ook maar meteen alle bijbels aanpassen: want dat is zo zionistisch met al die passages over 'het beloofde land' en zo.

Aristotalloss | 04-04-18 | 10:21

Het probleem is niet de linkse deuggekkies; het is het rubber-ruggegraatvolk dat voor ze buigt.

quantumcollider | 04-04-18 | 10:13

Hopelijk gaat de fabrikant falliet.. Meebuigen met het eerste zuchtje wind, slappelingen.

Het Noorden | 04-04-18 | 10:13

Even op de vrijmarkt kijken later deze maand.
Orginele worden nog duur dan.

Johan_Voorhaar | 04-04-18 | 10:12

Ik heb ook het gevoel dat Nederland gekoloniseerd wordt. En ook hier heeft het iets met schapen te maken.

Rest In Privacy | 04-04-18 | 10:11 | 1

Het enige dat mag blijven bestaan volgens de neo-marxisten is de (onderdrukkende) islam en het (onderdrukkende) marxisme!

Aristotalloss | 04-04-18 | 10:55

"We zijn door gevaarlijke gekken omringd, lui. Wen er maar aan."

Het wordt tijd die gevaarlijke gekken terug te dringen, i.p.v. toe te geven aan hen.

omanders | 04-04-18 | 10:11

Palestijnen kopen dat spel niet. Daar geeft de overheid liever zijn halve budget uit aan een 737 (blijkbaar net niet met direct Nederlands geld, dan dus wel indirect): www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/catego...

TheseDays00 | 04-04-18 | 10:11 | 1

Privé jet: privé zaak. Pechtold.

Is dit nog nieuws? | 04-04-18 | 11:42

Benieuwd hoe lang ik nog als death trooper van het fascistische keizerrijk rebellen mag afslachten in BF2...

TheOneWhoKnocks | 04-04-18 | 10:10 | 1

Zolang dat fascistische keizerijk inclusief is, ja.

menage | 04-04-18 | 10:26

Mogen we Mars wel nog koloniseren, of kwetsen we daar dan ook niet-bestaande marsmannetjes mee?

Adversary | 04-04-18 | 10:10 | 2

Hoezo nietbestaand? Aleen omdat ze groen zijn?

Beste_Landgenoten | 04-04-18 | 10:23

Als je er in gelooft zij ze met zo bestaand als god of allah

Ben Hetzat | 04-04-18 | 13:33

Ooit is er iemand geweest die geprobeerd heeft om zo'n actie uit te halen bij een fabrikant van wat dan ook. Dit is blijkbaar zonder pardon gelukt waardoor linksgekkies steeds meer de overhand krijgen. Fabrikanten zijn blijkbaar zo soft als een natte krant zonder zelfs ook maar een greintje zelfrespect en wordt er wederom gebukt voor de zoveelste uit de linkse hoek komende klaploper die teveel tijd heeft om echt iets nuttigs voor de samenleving te realiseren. Wanneer wordt dit nu eens aangepakt??

F1802 | 04-04-18 | 10:10 | 3

Hoe wil je dat aanpakken dan? Veranderingen illegaal maken?

menage | 04-04-18 | 10:11

Zodra uzelf fabrikant bent.

H0lland | 04-04-18 | 10:11

Misschien zouden dit soort beslissingen referendabel gemaakt moeten worden.

Misschien zouden fabrikanten de ingezonden klachten moeten publiceren zodat anderen daar een verweer op kunnen schrijven? Of zodat in ieder geval duidelijk wordt welke hysterische idioten dit soort veranderingen eisen?

marcoplarco | 04-04-18 | 10:18

In alle eenvoud een teken aan de wand van verval van een samenleving

Curioso | 04-04-18 | 10:08

Idioot dit. Maar.... vergeet niet dat Buys destijds de naam "negerzoen" wijzigde in "zoen". Daar had echt niemand om gevraagd en het bleek al snel dat de omzet door de negatieve aandacht in de media en op discussiesites enorm omhoog schoot. Was dus gewoon een marketing stunt. Dat zal mogelijk met De Kolonisten van Katan niet heel veel anders zijn. Ik zou niet weten waarom je anders moet toegeven aan een klein groepje cultureel marxistische zeikdozen.

Nederlander65 | 04-04-18 | 10:08 | 2

Ja dit, waarschijnlijk koopt geen hond het spel nog, nu weer gratis reclame. Iemand vult zijn zakken ermee, en die stems vast VVD.

menage | 04-04-18 | 10:13

Hadden ze meer effect gehad als ze het hadden gewijzigd in "De negerslaven van Catan". Dat had pas publiciteit opgeleverd

Ben Hetzat | 04-04-18 | 13:31

Daarentegen is Mens Erger Je Niet weer wel actueel.

kwark001 | 04-04-18 | 10:08 | 6

Zou dat in de jaren '40 'Man Erger Je Niet' geheten hebben?

marcoplarco | 04-04-18 | 10:16

het is nog wel de vraag hoe het spel nu moet gaan heten. Mens is wel heel erg antropocentrisch.

De benaming "mens" voelt weer denigrerend voor sommige personen die zich identificeren als 'vrouw".

'man erger je niet' sluit personen uit die zich identificeren als een andere geslachtsidentiteit, de a-seksuelen en hen die twijfelen.

Maar ook de benaming "erger je niet" is beladen. "ergernis" is niet verbindend.

De correcte benaming van het spel moet dan zijn "lieve bloemenkinderen, laten we samen spelen en rondom de meiboom dansen".

Het spel zelf mag alleen verkocht worden aan personen boven de 18 jaar en onder de toonbank worden aangeboden in neutrale verpakking.

Glasgow Argus | 04-04-18 | 10:23

Of: Beste reiziger erger u niet.

Basil Fawlty | 04-04-18 | 10:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Nou begin de hele geschiedenis maar eens te herschrijven. Er zal vast wel iemand aanstoot nemen tegen term 'Settlers', die Amerika koloniseerden.
En wat te denken van de voormalige kolonies van de Europese landen? Hoe gaan we die noemen.
Waar gaat dit eindigen?

Croxifoxio | 04-04-18 | 10:08 | 1

De geschiedenis is al vele keren herschreven.https://youtu.be/TbQMplPvA7k

H0lland | 04-04-18 | 10:14

Ach joh als je hier een paar mensen blij mee maakt dan boeit dat toch niets? Kolonisten waren nu eenmaal geen lievertjes en ik kan me best voorstellen dat als jij nakomeling van één van die 12 miljoen slaven bent je niet zit te springen om die slavendrijvers te verheerlijken. Aan de andere kant is deze zwarte bladzijde in de wereldgeschiedenis niet iets dat je uit de geschiedenisboeken moet halen.

JWZ_JMK | 04-04-18 | 10:08 | 5

Nee, want dan blijf je dingen in de samenleving veranderen omdat er altijd wel iemand is die er door gekwetst is. Dan houd je dus uiteindelijk niets over, maar ik heb niet het idee dat u dat heel veel zou uitmaken.....

WassenaervanGhent | 04-04-18 | 10:24

Je hebt kolonisten en je hebt kolonisten. Zo heb je slaven en heb je slaven. Slaaf zijn, of zelfs nakomeling van een slaaf zijn, is een 'life style' geworden, heeft niks met onderdrukking te maken, maar met een vrijwillig en doelbewust gekozen identiteit. Ik zie niet in dat als je een nakomeling van een slaaf bent je daarom nu iets met je mee zou dragen dat je morele of zelfs juridische rechten geeft die een ander die niet aantoonbaar van een slaaf afstamt niet zou mogen hebben. Voorts lijkt het me ondoenlijk om per individu vast te stellen of er sprake is van een slaaf ergens in de stamboom.
Eigenlijk wel raar, dat we de wijze waarop de Duitsers trachtten te bewijzen of iemand Joods was of niet over het algemeen als erg racistisch bestempelen, maar het prima vinden dat er naarstig gespeurd wordt naar bloedlijnen die teruggaan op de een of andere zielige slaaf, met als startpunt de pigmentatie van het individu in kwestie.
De wereldgeschiedenis is één grote grijsgrauwe bladzijde. Er waren bijvoorbeeld geen blanke slavendrijvers en blanke slavenhandelaren geweest zonder zwarte helpers.

Schoorsteenveger | 04-04-18 | 10:37

Ach joh als je hier een paar mensen blij mee maakt dan boeit dat toch niets?
Waarom een paar mensen blij maken met zoeits onozels. Hebben die mensen geen grotere problemen om zich druk over te maken?
Over alles is wel wat te vinden qua aanstootgevendheid. Zoals al die hoofdletters in JWZ_JMK bijvoorbeeld. Capslock is schreeuwen op het internet en dus aanstootgevend. Maak me blij en reageer niet meer, doet zeer aan mijn oren.

Is dit nog nieuws? | 04-04-18 | 11:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Jaren geleden kreeg ik hier acute bloedpoep van... inmiddels is het chronisch

fak86 | 04-04-18 | 10:08

Bijenkolonies, die deugen ook niet. En zuivere honing, wie durft dat nog op zijn boterham te smeren?
Alles versnijden, mengen, plat slaan, kleurloos maken.
Roer alle kleuren van de regenboog door elkaar en je houdt een smerige strontkleur over. Alles bruin en stinkend, dan is het Vrede op Aarde.

Schoorsteenveger | 04-04-18 | 10:08

Zeiknegers hebben een negatieve bijklank voor mij. Ik wil er minder, minder, minder.

marcoplarco | 04-04-18 | 10:08

Soros strikes again!
Hoezo maken ze van de kuiperijen van die engnek geen bordspel?

Abject | 04-04-18 | 10:07 | 1

Dat dus! En die ‘hoogopgeleide’ linksgekkies hebben geen flauw benul dat ze nuttige idioten zijn voor een Soros en kornuiten

NasiGordon | 04-04-18 | 10:31

En wat dacht je van ganzenborden? Die arme dieren in de put enzo. PvdD, doe er wat aan!

Mr_Natural | 04-04-18 | 10:07

Het enige middel tegen deze gekken, is oppakken en verplicht een jaar lang, het spel te laten spelen. Hierna nog een grote mond, prima dan plakken we er een jaar aan vast. Net zo lang tot zij weer normaal zijn en neder gedaald zijn op aarde.
By the way, bedankt voor de tip. Ik ga het spel gelijk kopen. Lijkt me een heerlijk spel om te spelen. Heb altijd al kolonialist willen zijn. Klinkt stoer en uitdagend.

De Evangelist | 04-04-18 | 10:07 | 1

Veel plezier, meet dan wat schapen en graan is het niet. Niks an.

menage | 04-04-18 | 10:14

Mens erger je niet (badum tssss)

BakkerHenk | 04-04-18 | 10:07

Verzonnen door mensen met een hoge opleiding. Gelukkig ben ik laag opgeleid en hoef dit niet te snappen.

harry19612 | 04-04-18 | 10:07

> kritiek uit pro-Palestijnse hoek
Uiteraard. Zijn waarschijnlijk niet eens Palestijnen maar linksgekkies. Altijd linksgekkies.

koeberg | 04-04-18 | 10:07 | 2

Maar wordt het spel ook op de west bank en Gaza verkocht? Als dat zo is weten we hoe het echt zit.

TheseDays00 | 04-04-18 | 10:09

TheseDays00 | 04-04-18 | 10:09
Tik Tak Boem is daar nog altijd het best verkopende spel

BakkerHenk | 04-04-18 | 10:11

Monopolie. Dat mag nog wel, want GL en D66 rukken zich suf op de gedachte.

Glasgow Argus | 04-04-18 | 10:04 | 1

Als één van die twee partijen ooit de grootste wordt zijn de poppen pas echt aan het dansen !

Wijze uit het Oosten | 04-04-18 | 11:42

Wat een zeikerd, maar net zoals ik nog gewoon negerzoenen eet zal ik ook kolonisten van catan blijven spelen.

BozeHenk | 04-04-18 | 10:04 | 5

Die naam is mij niet geheel duidelijk. Jodenkoeken , is dit van, voor of door joden gemaakt?

InAnumPerRegimine | 04-04-18 | 11:05

InAnumPerRegimine | 04-04-18 | 11:05
Met joden

VeelTeSteil | 04-04-18 | 11:10

InAnumPerRegimine | 04-04-18 | 11:05
Voor zover ik weet, ooit bedacht door een joodse bakker uit Enkhuizen.

Mubbenschonster | 04-04-18 | 11:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Kunnen we het woord 'racistisch' niet verbieden? Het heeft namelijk zo'n negatieve lading.

K. Letskoek | 04-04-18 | 10:04 | 6

'neerbuigend' klinkt weer zo 'gay'

Mastermattie | 04-04-18 | 10:59

Mastermattie | 04-04-18 | 10:59
Gay klinkt weer zo homo.

VeelTeSteil | 04-04-18 | 11:10

ho-mo klinkt weer zo racistisch : waarom niet gewoon Houdt-de-dief

Hemmenaar7 | 04-04-18 | 19:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat vinden de Kolonisten van Mohammed (TEAB) hier nu van?

2voor12 | 04-04-18 | 10:03

En nu Risk aanpakken!

Oeloeboeloe | 04-04-18 | 10:03

Hahahaha!.. Manmanman, dit land is stuk. Mag ik een nieuwe?

Rest In Privacy | 04-04-18 | 10:02

Mooi!
Gaat de prijs van de versie die kolonisten in de naam heeft toch weer omhoog.
Speel dat spel toch nooit.

SnoopNL | 04-04-18 | 10:02 | 1

Heb nog een gesealde doos liggen. Ik denk dat ik wel kan stoppen met werken.

Lochos | 04-04-18 | 10:52

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken