Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten – Wie bewaakt bewakers?

VERBOTEN

Rundfunk fileert in 30 seconden het sleepnet

Applicaties met end-to-end encryptie beschermen de inhoud van het bericht, maar niet wie met wie chat, hoe vaak, hoe lang en vanaf welke zendmast. De structuur van iedere organisatie ligt bloot. Zelfs van organisaties of initiatieven in de oprichtingsfase, die dat beeld van zichzelf nog niet hebben.

Vanuit metadata kun je precies halen wie volgelingen zijn, wie leiding geeft. Wie is de spil in het web? Die info is belangrijker dan de inhoud zelf. Vooral als er mollen of infiltranten geplaatst moeten worden. 

Terroristen weten al jaren dat ze niets meer met elektronische communicatie moeten doen. Alles gaat face to face, in Europa gefinancierd met een uitkering. Geen geld, gegevens of  om te volgen vanuit het buitenland. De datahonger is vooral elders bruikbaar.

De AIVD schuift het privacy-probleem af naar het grootbedrijf. Tinder, Facebook, Google en Twitter weten al veel meer over u. Als zij het mogen met “vrijwillig” afgestane data, mag de AIVD het met alle data. Deze gedachte miskent het probleem dat gebruikers worden geplaatst in infobubbels. Alleen te horen krijgen wat ze al denken. 

Dankzij een diefstal van 50 miljoen Facebook profielen wist de campagneteams achter Trump en de Brexit top op detailniveau kiezers te identificeren en die te voeren, wat ze willen horen. Dit is de rattenvanger van Hamelen, die voor iedereen een ander liedje speelt. Dit is kennis wat te zeggen, tegen welke kiezer. Dat kunnen tegenstrijdige boodschappen zijn, niemand heeft dat door.

Rusland had tijdens de vorige verkiezingen een enorme oppositie op de been, wat leidde tot grote ongeregeldheden. Dit jaar zie je niemand op straat. Hoe heeft Poetin de complete oppositie laten imploderen? Waar zijn de oppositieleiders? Dit zijn onbeantwoorde vragen uit het NOS Achtuur Journaal van vrijdagmiddag.

De belangrijkste opponent van Poetin staat niet op het stembiljet. Vandaag, de dag voor de Russische verkiezingen, zijn er invallen in alle partijkantoren van de oppositie. Om de resterende campagne maximaal te verstoren. Zelfs mensen die toezicht wilden houden op de stembusgang zijn gevangengenomen. 

Het doet ook denken aan Griekenland waar van de politieke partij Gouden Dageraad parlementariërs, partijleiders en leden gearresteerd werden. Na anderhalf jaar voorarrest kwamen de heren vlak voor hun strafzaak op vrije voeten. Niet op inhoudelijke gronden, maar omdat het Griekse OM te laat was met het starten van de gerechtelijke vervolging.

Nederland was ook niet vies van lange en grote politieke strafzaken, gevolgd door vrijspraken en voorgedrukte aangiften. Het antwoord op een verschil van mening binnen het debat is niet een reeks van juridische kwalificaties of vervolgingen. Ministers zouden boven de partijen moeten staan, en het debat overlaten aan de partijen in de Kamer.

Het probleem is niet de politicus, niet het electoraat, maar de reden waarom er aan sommige politieke stromingen behoefte is. Misschien zou er eens wat vaker door politici echt geluisterd moeten worden, en vaker echte oplossingen moeten komen. De draak onthoofden, geeft alleen maar meer nieuwe koppen.

De mensen achter Juncker wilden hun macht uitbreiden. Besloot de vervroegde pensionering van de Nederlander Alexander Italianer onder de pet te houden. Eerst werd Junckers chef-staf Martin Selmayr adjudant secretaris generaal, pas daarna werd het vervroegde pensioen van Alexander aangekondigd, zodat Selmayr binnen negen minuten de nieuwe secretaris werd. 

Een dubbele promotie te geven binnen negen minuten. Timmermans wist van deze gang van zaken, maar verdedigt het. Zelfs de rest van de Europese Commissie was niet op de hoogte, laat staan het Europees parlement, of regeringen van lidstaten, nieuwsdiensten of kiezers. Dit is zeer zorgvuldig voorgekookt, van een openbare vacature of procedure was geen sprake.


Europa, Rusland, Griekenland en Nederland laten zien hoever regeringen bereid zijn te gaan om macht te behouden of naar zich toe te trekken. Nu moeten die acties nog in enige openheid. Straks kunnen ze ook in de kiemfase van oppositiepartijen. Een soort abortus. Gewoon door potentiële tegenstanders of ongewenste sollicitanten op tijd te laten struikelen.

Een sleepnet kan vertellen wie in de oppositie de kar trekt. Maar ook van die persoon de ene misstap in al die jaren. Of niet zo zeer een misstap, maar die ene uitspraak die buiten haar context te misbruiken is. Het geeft een klimaat met alleen politici met een schone lei. Geen eigen gedachtes, geen track-record, geen curriculum vitae. Stromannen.

Het geeft een campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen die zich kenmerkt door leegte. Een partij die zich doeners noemt, en de oppositie wegzet als schreeuwers. Dat een oppositie weinig kan doen is een gevolg van ons staatsbestel. De coalitie is aan de macht, en heeft zich inhoudelijk te verantwoorden, in plaats daarvan alleen nieuwe beloftes.

Uit angst voor terrorisme wordt in het midden in ons staatsbestel technologie geplaatst dat een onzichtbare dictatuur vanuit de achterkamertjes mogelijk maakt.

Dat is de enige echte aanslag op onze democratie. 

Reaguursels

Inloggen

Zeg kruideniertje,
Deze Satéh Babi is toch wel gemaakt van echte haloef hé?

hallevvezool | 19-03-18 | 11:00
-weggejorist-
StacieWoody5612 | 19-03-18 | 10:04 | 1

Trouwens, ik kreeg van mijn provider een plastiek schuifje dat ik voor de cameralens kan plakken. Van je provider!!!!
Kijk, daar heb je een lens natuurlijk voor. Om ze af te plakken.

MistaRazista | 19-03-18 | 02:37

Het gaat niet alleen om de privacy op het internet , maar ook om de publieke ruimte.
'Living laboratories': the Dutch cities amassing data on oblivious residents
www.theguardian.com/cities/2018/mar/0...
www.ed.nl/eindhoven/netwerk-van-hyper...

En combinatie van beiden en je krijgt de film minority-report.

Straks sinasappelgeur verspreiden op straat om de bevolking rustig te houden? Wellnessfancy tegen agressie?
Lijkt meer op gemaskeerde tijdelijke staatsmedicatie.

MistaRazista | 19-03-18 | 02:27

Ik ga zeker tegen stemmen, maar het zal niet veel uitmaken. Die wet komt er en ook als hij er niet komt, worden we toch massaal afgetapt. Het enige verschil tussen wèl of geen wet is dat in het laatste geval verkregen data niet rechtstreeks in de rechtbank kan worden gebruikt. Hiervoor hebben politie en inlichtingendiensten echter wel wat truucjes.
.
Stel, een dienst heeft er (door illegale tap) lucht van gekregen dat een zeker persoon crimineel is en van plan is op een bepaald tijdstip met een kofferbak vol kalaschnikovs naar een maatje te rijden. Dan organiseren ze gewoon een verkeerscontrole op de route, waarbij in de kofferbak mag worden gekeken om te zien of er een gevarendriehoek aanwezig is en, gôh wat toevallig: kalaschnikovs!
.
Kortom, ze kunnen tappen wat ze willen zolang niemand er iets van weet en het niet wordt gebruikt in de rechtzaal; op het moment dat het nodig is, is het echter niet heel moeilijk om, met gebruikmaking van de illegaal verkregen informatie een constructie te fabriceren met wèl legaal verkregen informatie!

Brou Is Back | 19-03-18 | 00:28

Nokia komt terug met de inmiddels retro banaantelefoon. Misschien zijn er ook versies te koop met oude hardware waar de AIVD niks me kan? Te analoog voor digitaal? Misschien is de opleving van vinyl LP's en C60 cassettebandjes wel de oplossing. Analoge revolutie!

Baron Clappique | 18-03-18 | 14:04 | 2

Laat sowieso je telefoon enkel toegang hebben tot het 2G-netwerk. En gebruik een smartphone enkel via wifi, liefst alleen met Fon, WiFiSpots, e.d. dit dan weer met inlogcodes van anderen.
Je moet het ze inderdaad niet te makkelijk maken. En gemak opheffen voor meer privacy ga je echt niet dood aan.

Boris die Sauertopf | 18-03-18 | 15:59

ohw .. heren edelen ... Ik dacht aan een mobieltje n de vorm van een banaan. Zodat de nieuwste inzoomende politie-camera's die nu IN uw auto gaan flitsen, uw mobiel herkennen als banaan.
Het burgervolgsysteem is al ver gevorderd.

marjen | 18-03-18 | 18:18

Het WODC is van een wetenschappelijk instituut verworden tot een politieke spreekbuis, zelfde met CBS.
Absolute macht corruppeert absoluut.
Meer ik moet geloven dat de AIVD anders is? Een hamer zoekt spijkers, politici zoeken macht. Door de verantwoording steeds af te dragen aan anderen kun je zelfs een holocaust rechtvaardigen.

BootleggersSmurf | 18-03-18 | 13:03 | 1

Precies; spijker, kop, raak.

Dandruff | 18-03-18 | 13:06

Wollen Sie die totale Kontrolle?

marjen | 18-03-18 | 11:59

Waar het er uiteindelijk op aan komt om de vraag voor of tegen de sleepwet te stemmen is: Vertrouw jij de NL overheid? Tel daarbij op hoe wispelturig de poltitiekepartijen van standpunten veranderen (neem bv DDR66) en hoe gammel en onbetrouwbaar de IT systemen van de overheidsinstanties zijn. Dan kan het antwoord toch alleen maar tegen de sleepwet uitvallen (tenzij je wel erg onnozel bent). Maar uiteindelijk maakt het in de NeDDRlandse schijndemocratie to niets uit wat je stemt want Den Haag heeft op voorrhand al verklaart dat met de bips afveegt met het referendum resultaat. Je zou bijna naar een Russisch systeem verlangen met Poetin, dan weet je wel waar je aan toe bent en hangt er geen vleug van democratie omheen.

Dutch_Viscount | 18-03-18 | 11:36 | 1

Of China, in de laatste aflevering van Hart van China was te zien hoe intensief de overheid daar gebruikt maakt van gezichtsherkenning. Ze zijn er in ieder geval wel open over daar. Hier gebeurt het in geniep en dat is kwalijk te noemen.

Garantiebewijs | 18-03-18 | 11:41

Als je bulkinformatie verzamelt ga je waarde hechten aan onbelangrijke dingen of aan correlaties die er niet zijn. Je gaat op zoek naar alles wat potentieel bedreigend kan zijn en daarmee steeds meer betekenis geven aan de samenhang van talloze niet-strafbare feiten.
Wat je dan uiteindelijk krijgt is een (Brusselse) gedachtepolitie.’

telelezer | 18-03-18 | 11:20 | 2

telelezer | 18-03-18 | 11:20,

Helemaal juist.
En wat bedreigender is; zelfs zonder sleepwet zijn we al zo ver.
Het feit dat de politie nu al mensen thuis opzoekt die iets negatiefs over AZC's, gaswinningen of moskeeën op Faceboek hebben geplempt, zegt alles. Het ging daarbij helemaal niet om criminele feiten, en er is niemand aangeklaagd. Politici zoals Fortuyn, Hirsi Ali en Wilders werden trouwens zelfs al meermaals aangeklaagd voor niet-strafbare zaken. Tegen Hans Janmaat zijn destijds zelfs 300 (!!!) schijnprocessen gevoerd, en hij werd ook daadwerkelijk bestraft voor niet-strafbare uitspraken.

De claim dat de sleepwet bijna 0,000000001% van alle toekomstige aanslagen zou kunnen voorkomen is naast onjuist, vooral ook disproportioneel. Alsof je je hele huis afbrandt, om die ene ongewenste muis te pakken te krijgen.
De resultaten van de sleepwet zullen dus niet alleen door criminele hackers misbruikt worden, zoals nu gepland. Ook onze overheid gaat reeksen niet-strafbare feiten opsporen om alle oppositie te vernietigen.

Dandruff | 18-03-18 | 13:20

En wat als alle web-gegevens van een woonwijk zijn binnengehaald? Dan zal een computerprogramma moeten filteren op grond van woordcombinaties. Daar rollen dan 100 namen uit b.v . Worden die adressen dan volledig uitgeplozen zonder dat die bewoners dat weten?
Dus volledige screening van achtergronden zonder dat de betrokkene dit weet?

marjen | 18-03-18 | 13:33

Je mag ze Zelf in de gaten houden en heropvoeden die nieuwe geimporteerde buurtjes van die Haagse Hippies en ook met de kolerezooi van Ze opgescheept zitten dan ziet je geen 1 Hippie of Dienst mag je Zelf doen .
Vooral weer op 21 Maart de bekende Murkenmeuk Partijen stemmen voor Nog Meer !

liegende lippen | 18-03-18 | 11:11 | 2

Mijn kleinzoon van 4 vroeg me wat je moest doen met verkiezingen. Ik zei hem dat je dan uit verschillende politieke partijen kan kiezen , waarvan jij denkt dat die partij de dingen gaat doen die ze beloofd hebben en wat jij ook wil. Dan moet je naar een stembureau, waar je een formulier invult en die in een grote bus doet. Daarna worden al die stemformulieren geteld en wint de VVD.

beau van rtl | 18-03-18 | 11:34

"Wat Brexit & Trump deden met gestolen informatie van Facebook" - kleine correctie. Facebook heeft deze gegevens verkocht. Of je moet het verhaal geloven dat "iemand" aan de deur stond bij Facebook en de data gratis kreeg omdat hij deze voor zijn academische opleiding (voor school dus) nodig had.
Facebook is niet gehacked of zo, ze verdienen geld met dataverkoop. Dat is de bron, de motor van dit bedrijf. Dat het gebruik door Trump en Brexit laakbaar is, staat hier los van. Het begon allemaal met een verkoop van Facebook van persoonlijke gegevens, bedoeld voor een partij die daarvan gebruik wilde maken.

Rest In Privacy | 18-03-18 | 13:25

Back to basics. We moeten weer 'gated communities' hebben. Grensbewaking, zoals die op Schiphol nog wel bestaat. Veel grotere kans criminelen te pakken dan elke burger te willen gaan volgen en controleren.
De overheid heeft hier totaal gefaald door de grensbewaking te minimaliseren. En dan moet dat falen gecorrigeerd worden tot De Totale Controle?! Dat is veel erger dan grenscontroles.

marjen | 18-03-18 | 11:00 | 4

In de eerste plaats, bedankt voor je reactie Feynman. Ik verschil niet met je van mening over de richting van maatschappelijke ontwikkelingen die je beschrijft. Mijn probleem toont zich ook weer in je reactie, waarin je voorbeelden uit de VS gebruikt om iets aan te tonen over NL wetgeving en je onze wettig en democratisch tot stand gekomen regering een regime noemt. Maar nogmaals: over de richting waarschijnlijk geen verschil van mening. Hoe meer de door EU gewenste diverse samenleving ook hier gerealiseerd wordt (zeker wanneer die diversiteit ook verschillen in de grondslagen van het recht betreft), des te groter het gevaar wordt van een verlies in vertrouwen, privacy en logischerwijze ook de rechtmatigheid van de overheid. En hoe minder vertrouwen en legitimiteit, des te repressiever. Dus over de richting geen verschil van mening.

prakkezeerder | 18-03-18 | 11:41

prakkezeerder | 18-03-18 | 11:41
Wat Brexit & Trump deden met gestolen informatie van Facebook, is iets wat andere partijen kunnen doen met informatie uit het sleepnet.

Wat de VS gedaan heeft met hun sleepnet, is een inkijkje wat hier kan met ons sleepnet. In plaats van zelf een inschatting te maken, kijk ik naar het meest recente experiment met vergelijkbare wetgeving in een vergelijkbaar land. Waar met de regels gemarchandeerd wordt, waar parlementsleden gemuilkorfd toezicht moeten houden en pas na staatsgevaarlijke lekken een beweging ontstaat terug te keren naar de democratische waarden die we proberen te beschermen.

Ik noem de huidige Nederlandse regering geen regime. Alleen kan deze wetgeving in de toekomst misbruikt worden door een regime. Je laat als tijdelijk regering alle wetgeving achter als een cadeautje aan je opvolgers. Dit sleepnet is killing als een volgende regering de overstap naar een minder plezante staatsvorm wil maken.

Poetin, Hitler, XI, Erdogan zijn allemaal mensen die democratisch gekozen zijn en vervolgens grondwetswijzigingen hebben doorgevoerd om aan de macht te blijven. Leiders die de nut en noodzaak niet inzien van hun eigen tijdige aftreden om het aftreden van dictators elders te forceren, hebben geen idee dat ze zelf een dictator zijn en hebben geen idee dat ze zichzelf en andere dictators in het zadel houden. Regelmatig de macht laten rouleren is een kernwaarde die helaas niet is verankerd in ons systeem. Ministeries zouden regelmatig tussen partijen moeten rouleren, en de premier positie al helemaal. Anders ontwikkeld naar een debat over personen, in plaats van instellingen.

Feynman | 18-03-18 | 11:54

DIe controle op Schiphol is eigenlijk alleen om te kijken of de Europese burger nog wat af te rekenen heeft met de belastingdienst. Want zijn we al weer vergeten dat de Brusselse aanslagplegers ongehinderd via Schiphol zijn gereist, ondanks een melding van de Turkse geheime dienst? De aanslagpleger in de UK met een Amsterdams rijbewijs? En google nog maar verder, hoeveel mensen er bijvoorbeeld zonder paspoort binnenkomen. Die mensen houden ze niet aan, nee het gaat om u en mij......

Rest In Privacy | 18-03-18 | 13:31
▼ 1 antwoord verborgen

Het probleem van de sleepwet is statistiek: als de kans 90% is dat een bericht terecht als verdacht wordt aangemerkt zou je kunnen denken 'dat is een goeie score'. Maar als de kans 0.1% dat een bericht onterecht als verdacht wordt aangemerkt, leidt dat tot miljoenen false positives op misschien 10 berichten waar echt iets mee aan de hand is. Die filter je er dan nooit uit.

Je zegt eigenlijk: speel alle concerten van Mozart en Bach maar tegelijk, dan pik ik dat ene concert wil uit de kakafonie. Hoe meer geluid, hoe meer ruis.

Hufterst | 18-03-18 | 10:50 | 5

@botbot | 18-03-18 | 10:56
Hou toch eens op met die gespeelde nonchalance. Het is niets meer dan een façade, en dat zien een hoop mensen hier zo langzamerhand ook wel in.
Beetje kinderlijk gedrag eigenlijk, that's all.

Garantiebewijs | 18-03-18 | 11:35

botbot | 18-03-18 | 10:56 Goed argument! U bent de heer die een pijp opsteekt bij een het stervende lichaam van de vrijheid en daarbij hautain de mannen die met eerstehulp bezig zijn becommentarieert om hun grote neus. Ik hoop maar voor u dat u geen kinderen heeft. Het leven is geen ganzenbordspelletje. Real shit is going on.

Hufterst | 18-03-18 | 11:48

botbot | 18-03-18 | 10:56
Ik gun u de vrijheid om te lachen daarom, zelf vind ik het verre van grappig. Eerder een zeer kwalijke beweging die eerder past bij Rusland of China dan bij Nederland, maar misschien heeft u een zwart gevoel voor humor.

O2Neutraal | 18-03-18 | 11:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Sorry Feynman, ik vind dit niet zo'n goed artikel. Met de kop "wie bewaakt bewakers", een foto van wat waarschijnlijk het AIVD gebouw is en de vermelding 'sleepwet' in de eerste regel, verwacht ik een geïnformeerd stuk over die nieuwe wet. Maar jij maakt een aantal ruwe schetsen van verkiezingscampagnes, politieke strafzaken, Rusland, de EU én de gemeenteraadsverkiezingen en dat alles in relatie tot deze nieuwe wet. Maar je creëert daarbij geen duidelijk beeld. Sterker nog: het volledig gebrek aan details over de sleepwet, de bevoegdheden erin en het toezicht erop, toont mijns inziens in dit geval intellectuele luiheid. Jij maakt een wazig waterverfschilderij, waar de details van een scherpe pen gevraagd worden.
Maar vooral mis ik (ook hier weer) de belangrijkste vraag: hoe durft de overheid voor in elk geval de bestrijding van islamitische terreur bevoegdheden te vragen die onze privacy onder druk zet, als zij zelf jaarlijks vele duizenden nieuwe moslims ongescreend binnen de landsgrenzen toelaat? Van de Syrische vluchtelingen bijvoorbeeld is bekend dat 13% van hen sympathie heeft voor ISIS. Zoek het maar op. Aanbeveling voor de overheid: vraag pas om meer bevoegdheden voor de bestrijding van een probleem als je zelf niet meer bijdraagt aan de groei ervan. En als er meer bevoegdheden nodig zijn om andere redenen dan terreur, ben ik niet overtuigd van de noodzaak. Dat dus, Feynman.

prakkezeerder | 18-03-18 | 10:44 | 2

Ingaan op de details is volledig zinloos, zolang die details toch niet gevolgd worden. "2016 figures show only 35 of 1,752 applications were turned down in part or full" www.theregister.co.uk/2017/04/21/us_s... en www.reuters.com/article/us-usa-securi... Deze wet staat veel toe, maar die grens wordt toch niet gerespecteerd. Het is intellectuele luiheid en naiviteit om de wettekst en toezeggingen in het regeerakkoord te nemen als complete en adequate voorspelling van onze toekomst. Wat overblijft is welke kant het op beweegt, en wat dit mandaat doet onder een regime dat het vertrouwen _niet_ waard is.

Feynman | 18-03-18 | 10:56

Eens, Fynman. Alle details zijn ruis. De hoofdlijn is: overheid wil meer bevoegdheden. De vuistregel is: overheid nooit vertrouwen. Niet in intenties en niet in capabiliteit. Het is eigenlijk heel simpel, mits men het eigen verstand tot voldoende boerenvestand weet in te dikken.

Hufterst | 18-03-18 | 11:12

Ik blijf het zeggen: de techniek is er en de programma's om het uit te voeren ook... en het heet: e-democracy
Politici zijn er als de dood voor en het is veel machtiger dan referenda. Wanneer gaan we als burger de macht op deze wijze weer naar ons toe trekken? Laten we beginnen met Amsterdam en het gemeentehuis op de DAM ombouwen en omdopen tot republiek.

ja-ja-nee-nee | 18-03-18 | 10:43

't Is, zo te horen bij wnl zojuist, ook allemaal érg goed geregeld met de sleepwet(not). De baas van 't spul: "eehh, uhm, tja, neenee, dat weet ik niet" enz.
Dat schept érg veel vertrouwen hoor. Waarom vraagt nieman niet door over die koffiebekertjes in een doosje op de vensterbank die vernietigd hadden moeten worden. Tuurlijk want de gegevens zitten toch niet in de databank, tóch, tóch?

pa_niek | 18-03-18 | 10:42 | 1

Tja, omdat Rick Nieman een journalist is en dat zijn nu eenmaal niet de slimsten. DNA wordt gesequenced en meteen gedigitaliseerd opgeslagen; er worden echt geen koffiebekertjes bewaard om later nóg een keer te analyseren, dat is te duur en bovendien is DNA nogal instabiel. Maar, zoals gezegd, journalisten zijn niet de snuggersten (een enkele wetenschapsjournalist uitgezonderd). Ten slotte wordt je geen journalist als je écht iets kan, zo'n dik betaalde baan is het nu ook weer niet....

Brou Is Back | 19-03-18 | 00:17

Het gaat wel erg ver om te praten over ‘diefstal’ en ‘lekken’ als je snapt dat SCL betaalde toegang had tot de Facebook data.

Al-Dente | 18-03-18 | 10:34 | 1

Inderdaad, Facebook is gewoon een supermarkt waar je data kan kopen. En het boeit ze geen flikker wie en wat, het gaat maar om 1 ding en dat is de dollar die betaald wordt.

Rest In Privacy | 18-03-18 | 13:32

SLEEPWETREFERENDUM

Ach jee, hij had nog braafjes vóór gepleit
maar eigenlijk alleen omdat hij wist
dat hij als goedgekeurde activist
dan vastgelegd werd voor de eeuwigheid

in databases waar in werd gevist
door werkgevers en door de overheid
dus werd hij met zijn mening mettertijd
steeds meer een soort van exhibitionist.

Met digitale borsten op zijn schouders
stond lief en warm de moeder aller wetten
zo sterk als grote broer of als zijn ouders
zo veilig en vertrouwd op hem te letten

totdat haar ware aard zich had ontpopt
en hardop op zijn voordeur werd geklopt

Hufterst | 18-03-18 | 10:33 | 1

Zeg maar nee
dan krijg je er twee
van de AIVD
zogenaamd 'marechaussee'

Ze vinden je raar
volgen je een jaar
je kijkt ernaar
en weer klaar.

Het leven gaat weer door
net zoals daarvoor
krijg je geen gehoor
en word je niet gestoord

De ware aard van je identiteit
bleek de overheids schijnveiligheid.

Luivend | 18-03-18 | 11:42

Voor hen die nog steeds niet doorhebben waarom het Brusselse Politburo en hun laffe marionetten in Den Haag ons kapotmaken met de islaminvasie: Het is gewoon om verdeling en angst te zaaien zodat we gaan instemmen met sleepwetten en steeds maar meer overheidscontrole. "Verdeel en Heers" wisten de oude Romeinen reeds.

telelezer | 18-03-18 | 10:28

Het beperken van burgerrechten in Europa is te vergelijken met een pan vol kikkers die langzaam wordt opgewarmd. Denk aan alle controlemaatregelen die in de afgelopen 17 jaar zijn ingevoerd. Cameratoezicht, ongebreidelde telefoontaps, overal paspoortcontroles, het langzaam afschaffen van contant geld, ANPR camera’s op snel- en hoofdwegen, onbeperkte informatieverzamelingsbevoegdheden van de belastingdienst en nu de sleepwet. Het is bijna fascinerend om te zien hoe apathisch mensen hierover denken.

Irnerius | 18-03-18 | 10:23 | 8

Overal paspoortcontroles? Kan me niet heugen wanneer voor het laatst naar mijn paspoort gevraagd is anders dan op vliegvelden (wat ik als niet meer dan normaal acht) of tijdens het vernieuwen van m'n paspoort 5 jaar geleden.

normanius | 18-03-18 | 11:01

@jemagookniksmeer: "vroeger" is voor mij 10.000 jaar geleden, niet 70 jaar geleden. En ja, media zijn het probleem. Dat probleem ontstond met de boekdrukkunst, ergens in de middeleeuwen. Toen werden 'dommere' klassen slimmer en gingen afgebakende subgroepen zich meer en meer mengen, leidend tot de afbraak van aristocratie, toename van intellectualisme en de huidige politieke stelsels, 'mensenrechten' en welvaart. Het internet is de top van de berg die de komende tweehonderd jaar weer moet afdalen tot een gemiddeld 'werkbaar' medium.
En wanneer je het zo bekijkt, grappig toch, dat hoe meer media de mens krijgt, hoe minder ze neuken en werken en hoe meer ze op hun luie individuele reet alleen achter een scherm de waarheden over anderen weten te melden. Maar media -en vooral internet-effecten- zijn geen probleem voor dat superieure dier 'mens'. Man man man, dan ben je dus geboren ná '95.

Luivend | 18-03-18 | 11:04

@ normanius | 18-03-18 | 11:01
Met “overal paspoortcontroles” alludeerde ik op het plan van de EU om paspoortcontroles verplicht te stellen bij grensoverschrijdende trein/busreizen.

Irnerius | 18-03-18 | 12:14
▼ 5 antwoorden verborgen

Dat is een goed artikel. Conclusie: De overheid heeft al heel veel middelen om data af te tappen. Meer dan wij beseffen. Maar de diensten willen het onbekende onbekende kunnen opsporen. Dat is dus echt een brug te ver.

marjen | 18-03-18 | 10:35

In deze technocratische wereld, "sterft" het van het nepnieuws. We hadden immers toch niets te verbergen! En omdat we meningen verkondigen die voor meer uitleg vatbaar zijn, wordt er ook driftig (mis)gebruik van gemaakt. Helaas is de massa nogal naïef en geloofsgeïndoctrineerd (Islam of wat anders). Dit ligt aan de basis van wat nu het resultaat is van wat in de 60-er jaren zogenaamd bevochten is. We zochten vrijheid en het tegenovergestelde hebben we bereikt. De elite zal intern stellen dat het volk die vrijheden niet aankan en dat blijkt ook wel gezien het stemgedrag door de decennia heen.

gnor | 18-03-18 | 10:19 | 1

Wie zijn de elite? De leden der politieke (belangen) partijen? Met hun (lid van een ) politieke partijen stelsel uit de negentiende eeuw en het good old boys graaiers en benoemingscircus hebben ze onze belastingcenten (250 miljard) volledig in hun bezit. Een grotere subsidie en graaiton kun je je niet voorstellen.

ja-ja-nee-nee | 18-03-18 | 10:38

Kennis is altijd macht geweest, ongeacht de aard ervan. De vraag is,wie controlleert het allemaal ? Als burger zijn (of worden )we als paddestoel behandeld.(feed them shit, keep them in the dark.)
Vandaar al dat akelige vewrongen geglimlach.

cat22 | 18-03-18 | 10:07 | 4

Geld maakt zelfs gelukkig.

beau van rtl | 18-03-18 | 10:32

@beau: voor mensen die de leegte van het leven niet met liefde kunnen vullen wel ja.

Luivend | 18-03-18 | 10:53

Luivend. Jij lijkt me een gelukkig mens. Houen zo.

beau van rtl | 18-03-18 | 11:03
▼ 1 antwoord verborgen

Principieel ben ik tegen de sleepwet. Doch soms moet men tegen principes ingaan omdat de neveneffecten van tegen eigen principes ingaan nu eenmaal zwaarder wegen.
Door de angst die de sleepwet bij velen oproept, zal (eindelijk) de stimulans komen om internet/mobiel wat meer met rust te laten en weer bewuster (socialer?) te gaan leven. En ja, er gaat veel gezeik van komen ook.
Echter, geloven dat je er nog wat tegen kan doen en erover blijven janken.. Ach ja. "Mannen".

Luivend | 18-03-18 | 10:04

de vraag stellen is hem al beantwoorden.. er komt een speciale EU commissie die als waakhond over de waakhond gaat spelen. Daarboven op komt een ministerie die weer verantwoordelijk is voor deze commissies.. en dan over enkele jaren niet zeuren als bonnetjes of mails verdwijnen ergens op dat web als er vragen worden gesteld.. bij de volgende aanslag bijvoorbeeld.

fikkieblijf! | 18-03-18 | 10:04

Wie controleert de controleurs. Ik hoorde op de radio dat dit 2 rechters, een 'technicus' en de verantwoordelijke minister zijn. Die moeten toestemmen in een verzoek tot op grote schaal regio-gegevens af te tappen. Deze mensen moeten dan 24/7 klaarstaan om een verzoek te overwegen. Lijkt me onwerkbaar om alle verzoeken goed te kunnen overwegen, dus zal het zekere voor het onzekere worden genomen, waarbij snel toestemming zal worden verleend.

marjen | 18-03-18 | 09:56

Dat geblaat over privacy van Geenstijl. Op deze website draaien rond de 35 commerciele trackers 'onderwater' mee en bovendien is de htpps van Geenstijl brak geimplementeerd.

98% hier heeft een account bij facebook, google, microsoft, twitter etc, en zet nooit wifi uit op de mobiele device. En het dan over privacy hebben. Best een beetje lachwekkend, feitelijk.

Cuban8 | 18-03-18 | 09:51 | 10

Ach Harry (de B) toch. Privacy is overrated? Fiets je nog veel?

Is dit nog nieuws? | 18-03-18 | 10:25

@is dit... Een opmerking van iemand uit 2007 haal je in geen tijd terug. Zonder sleepnet. Chapeau.

harry19612 | 18-03-18 | 10:26

Is dit nog nieuws? | 18-03-18 | 10:20
Heb je het jumpstyle filmpje van Nawijn wel eens gezien ? Iedereen is het met mij eens hoor.

Cuban8 | 18-03-18 | 10:58
▼ 7 antwoorden verborgen

3 jaar bewaren. Wordt uiteindelijk 30 jaar bewaren ivm een kutsmoes.
Een nieuwe politieke partij opzetten zal effectief onmogelijk worden, aangezien de zittende regenten je hele verleden kunnen doorspitten. En iedereen heeft wel wat te verbergen.

Oepsie1234 | 18-03-18 | 09:48 | 2

Zo niet, dan kan er iets gefabriceerd worden.
En neem maar gerust van mij aan, dat dat gebeurt, als de dreiging maar groot genoeg is.

jemagookniksmeer | 18-03-18 | 10:08

Voor DNA-profielen staat al 30 jaar; geëncrypteerde data tot middelen beschikbaar zijn om encryptie te kraken.

OverdaanDerOnderheid | 18-03-18 | 17:24

Er zijn al mensen opgepakt wegens het ventileren van een mening via internet.
Dus ik vertrouw het voor geen cent. Rekeningen kunnen geblokkeerd worden, zodat je financieel niets meer kunt.
En zolang er iets krankzinnigs als 'groepsbelediging' bestaat, ook al voelen sommige leden van de groep zich helemaal niet beledigd, vertrouw ik het niet als mijn web-gegevens worden opgevist door een overheid.
Het wordt mij te veel Big Brother.

marjen | 18-03-18 | 09:43 | 2

Roep op het net iets kritisch over de Islam en wordt zelf terrorist....

BozePaarseMan | 18-03-18 | 09:49

Rekeningen kunnen geblokkeerd worden, zodat je financieel niets meer kunt.
Het is niet voor niets dat de overheid het groeied gebruik van digitaal betalen bevordert; want, kasgeld geeft de burger veel te veel bewegingsvrijheid.

telelezer | 18-03-18 | 10:22

Lijkt mij duidelijk; stop de sleepwet.

Zoltan | 18-03-18 | 09:40

Zie hoe de angst voor Islam wordt omgezet een compleet absurde situatie.

BozePaarseMan | 18-03-18 | 09:48

En zij is niet eens de enige journalist die op volstrekt valse gronden buiten het land wordt gehouden. Ook de eilandbewakers hebben overduidelijk iets te verbergen.

OverdaanDerOnderheid | 18-03-18 | 17:21

Wat mij betreft is de inhoudelijke discussie over voor en nadelen voor onze samenleving grotendeels irrelevant. Mensen hebben bepaalde onvervreemdbare rechten, die geen onderwerp mogen zijn van een bredere belangenafweging binnen de samenleving. De samenleving heeft het morele recht niet om deze individuele rechten van mensen af te nemen, en heeft ook juridisch het recht niet omdat Nederland de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens heeft ondertekend.

Artikel 12 van de UVRM:
"No one shall be subjected to arbitrary interference with his privacy, family, home or correspondence, nor to attacks upon his honour and reputation. Everyone has the right to the protection of the law against such interference or attacks."

Je kunt niet tegelijkertijd tegen mensenrechtenschendingen zijn en voor de sleepwet.

Nu lijken dit soort mensenrechtenverdragen misschien ietwat dogmatisch, maar ik denk dat ze juist grote waarde hebben als leidraad. Probleem is dat de wetten van een (democratische) samenleving altijd consistent zullen zijn met de op dat moment geldende normen. De slavenstaten zullen het houden van slaven niet als immoreel hebben gezien, het onderdrukken van vrouwen gold en geld in bepaalde tijden en culturen als deugd, net als het doden van andersdenkenden en ongelovigen. Mensenrechtenverdragen als het UVRM zijn tot stand gekomen doordat mensen er eens goed voor gingen zitten, en hebben nagedacht over wat de echt onvervreemdbare individuele rechten zijn. Deze zijn daardoor heel nuttig als leidraad, om onszelf als samenleving een spiegel voor te houden.

Dr. Vigilante | 18-03-18 | 09:32

Mooi geschreven Feynman. Mijn 'nee' tegen de sleepwet is vooral de onduidelijkheid over wie het beheer krijgt en hoe de gegevens worden geïnterpreteerd. De politiek is verantwoordelijk maar met een links/islamitisch blok aan de knopjes ben ik er niet gerust op dat het een objectief middel is. In het huidige politiek klimaat zou iedereen zomaar tot terrorist verklaard worden of politieke tegenstander. Brrr

BozePaarseMan | 18-03-18 | 09:31

Gisteren kwam het verhaal naar boven dat ''onze'' Facebookgegevens worden geoogst door data-crunchers in dienst van pro-Poetin-clubs als de Brexit-familie en het Trump-syndicaat. Het zieke is dat de vergaring van informatie puur op vrijwillige basis is; de Facebookgebruiker sluit zich aan bij wat pagina's, deelt wat 'likes' uit en vervolgens is het een kwestie van het analyseren en lekker klooien met de data-stroom. Nu het van ''staatswege'' dreigt te gebeuren is het land te klein, maar vanuit verdachte bronnen is het allang gaande; bij een gemiddelde Facebooker (of instagrammer of watook) is allang bij te houden wat de stemming is, de politieke voorkeur of de status van de relatie. Het is dus allang gaande. Voor mij is het enige punt van twijfel of er van overheidswege intelligent gaat worden omgegaan met de data en of bij een regeringswissel er ineens iets anders met die data gaat gebeuren (bijvoorbeeld wanneer de nieuwe regeringsleider zich uitroept tot Keizer en toegang eist tot deze informatie).

Donkersloot | 18-03-18 | 09:12 | 1

De suggestie dat Feces Book zoiets als een privacy beleid heeft is natuurlijk bijzonder vermakelijk.

Al-Dente | 18-03-18 | 12:03

"Het geeft een klimaat met alleen politici met een schone lei."
In tegendeel. Een politicus met een brandschone lei is niet chanteerbaar.
Het gevaarlijkste soort voor de zittende macht.
Een politicus wordt pas geselecteerd als verwacht wordt dat hij in de pas zal lopen, maar ook als er iets tegen hem gebruikt kan worden, zodat hij kan worden afgeserveerd zodra dat nodig is.
Het zijn juist de mensen men een brandschone lei die door dit soort dataverzameling buiten spel zullen komen te staan.

jemagookniksmeer | 18-03-18 | 09:06 | 1

Helemaal mee eens. Het nieuwe Isme wat het helemaal is en gaat worden is het zogenaamde "Ons-isme". Je komt pas bij "ons" als we weten dat je je gedraagt zoals de top van je verwacht. Je wordt er uitgeknikkerd als je je niet aan de spelregels van het "ons-isme" houdt. En dat doe je omdat je zonder ons niets bent. En omdat we dingen van je weten die je liever geheim houdt. Bij "ons" doen we er ook nog een sausje Angst overheen met het favoriete zinnetje van de macht dat uit minimaal de volgende woorden bestaat "Als .... dan ....". Maar bovenal weten we dat je "ons" belangrijk vindt en er zelfs voor vecht. Want je hebt heel veel moeite moeten doen om bij "ons" te horen. Na al die investeringen kun je en wil je helemaal niet zonder "ons". Kortom, kom bij de club en je hebt het heel goed. Ga je weg dan raak je alles kwijt wat je had. U kunt nu kiezen.

Graaier | 18-03-18 | 09:28

Wantrouw elke autoriteit, altijd. Dus stem NEE.

priks | 18-03-18 | 09:05

Technologie en vrijheid, wie maakte zich daar eerder zorgen over vanuit principiel standpunt?
'93. We zullen hier de stelling verdedigen dat de industrieel-technologische samenleving niet zodanig kan worden hervormd dat een steeds verder gaande inperking van de menselijke vrijheid voorkomen kan worden.'
Uit: members.home.nl/gerhardnijenhuis/msp/n...

Zoltan | 18-03-18 | 09:01 | 1

M.a.w.: de geschiedenis van de mensheid kan gezien worden als een gevecht van het individu tegen de voortschrijdende technologische ontwikkeling dat aanvankelijk vrijheden en oplossingen en gemak biedt, maar altijd uitmondt in een beperking van de vrijheid.
Afgezien van de zeer plausibele aanname dat alle levende en levenloze dingen ooit geinfecteerd worden door nanotech en dat daarmee gekoppeld de keuzevrijheid van het individu vernietigd wordt omdat er geen onderscheid gemaakt meer kan worden tussen opties die het brein voorgeschoteld krijgt van 'het internet der dingen' en de eigen gedachte (hoe oorspronkelijk dat ook mogen zijn) wordt het helemaal lachen als de technologische singuraliteit een feit is. I.J.Good: 'Laten we een ultra-intelligente machine definiëren als een machine die veel intelligenter is dan alle intelligente activiteiten van enig mens, hoe slim ook. Aangezien het ontwerpen van machines één van die intelligente activiteiten is, zou een ultra-intelligente machine veel betere machines kunnen ontwerpen; er zou dan ongetwijfeld een 'explosie van intelligentie' ontstaan, die de intelligentie van de mens ver achter zich zou laten. De eerste ultra-intelligente machine zou dus de laatste uitvinding zijn die de mens nodig zou hebben.'
Dan stopt het individu de maatschappij te begrijpen zoals het nu nog gedachten kan vormen over de werking ervan. We zullen dan mieren zijn die regulering willen van een mens.

Zoltan | 18-03-18 | 09:13

Protonmail. Probleem opgelost.

BrabantsVerzet | 18-03-18 | 09:01 | 1

Want?

priks | 18-03-18 | 09:08

De DNA-databank die inlichtingendienst AIVD volgens de nieuwe Wet op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten mag aanleggen, is de 'meest verrassende uitbreiding van de bevoegdheden van de geheime diensten en de meest onnodige.'Dat zegt hoogleraar Bert-Jaap Koops van de Universiteit van Tilburg tegen Platform voor onderzoeksjournalistiek Investico en De Groene Amsterdammer. De eigen DNA-databank voor de veiligheidsdienst is een nauwelijks besproken onderdeel van de nieuwe 'Sleepwet', waarover bij de Gemeenteraadsverkiezingen een referendum wordt gehouden. ... Ik trek hieruit de conclusie, dat de -onbetrouwbare- overheid het 'volk' dan volledig bij de ballen heeft en dat alle wetgeving wordt gemaakt uit een ongezond wantrouwen van de overheid naar het volk. En ik denk, dat dit slechts het begin is van een peilloze onderdrukking van het volk. Daarnaast worden nu alle medische instellingen ingeschakeld: als je lichaamsmateriaal inlevert, zijn die instellingen VERPLICHT DNA ervan vast te stellen en op te sturen naar de AIVD.

gnor | 18-03-18 | 08:57 | 6

@o.a. Endoxa:
Het referendum over de sleepwet De DNA-verzameldienst De nieuwe Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten wil de AIVD voorzien van een eigen DNA-databank, om bijvoorbeeld zelfmoordterroristen te identificeren. Een grove inbreuk op de privacy van onschuldige burgers. En het kan al op andere manieren.door Saskia Naafs en Emiel Woutersen beeld Milo 28 februari 2018 – verschenen in nr. 9. www.groene.nl/artikel/de-dna-verzamel...

gnor | 18-03-18 | 10:08

Ik verbaas me echt over de verbazing van veel mensen. Als het nodig is kunnen "ze " alles doen wat ze willen en daar hoeft zelfs Rob Bertholee niets van te weten. Ik verbaas me nergens meer over en leef gewoon mijn eigen leven voor zover dat mogelijk is. De mensen kunnen woensdag ook stemmen wat ze willen, haalt geen ene zak uit. Beslissingen worden genomen op HQ Lage Vuursche en daarmee basta. De rest is geneuzel in de marge. Alle kritiek wordt door onze media boys weggezet als complottheorie en klaar is Kees.

beau van rtl | 18-03-18 | 10:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Eerlijk gezegt maak ik me totaal geen zorgen over die sleepwet. Daar is op de eerste plaats het structurele falen van ICT projecten ddor onze ambtenaartjes debet aan. Al eerder gememorreerd hier. Het staat nu al vast dat het mislukt. Verder zijn het, opvallend genoeg, nooit de slimste jongetjes uit de klas die bij de overheid gaan werken. En ik zie nog steeds de beelden van de 2 bromsnorren voor me, tijdens die kaping van ons NOS-journaal. Moet ik hier bang voor zijn.

0112358 | 18-03-18 | 08:47 | 1

Zit je heerlijk op een terras kopje koffie te drinken, loop je weg, nemen ze je kopje mee en gaan ze je DNA controleren of opslaan.

gato | 18-03-18 | 10:35

Het ergste van alles is dat in dit land slechts 3 OM-Procureurs-generaal alles kunnen aansturen/starten, Sorgdrager regelde er ooit 5 en geen beslissingen bij minder dan 3 meerderheid, maar vanaf Docters Van Leeuwen is het gewoon Gladio 2.0, alles wordt politiek aangestuurd, een simpel voorbeeld is de belachelijke overval/huis op Jos van Rey, in het laatste arrest is hij uiteindelijk alleen schuldig voor kadootjes boven 50 euro(lees etentjes/voetbalwedstrijden), dan kan de halve randstad de borst natmaken.
Van Rey was gewoon een selfmade verzekeringsmannetje zoals die er in ieder Limburgs dorp/stadje wel eentje was en het al vroeg opnam tegen de Boerenleenbank-elite(lees KVP/CDA).
Dat hij door een (ongecontroleerd)OM onrechtvaardig genaaid is is veel erger voor dit land, het OM moet eens schoon schip maken, wat/wie daar de laatste 25 jaar op bepalende posities is terechtgekomen is lachwekkend maar vooral in en intriest voor ons land. Politieke-OM vliegwiel-knoppen.
Politici mogen altijd en overal praatjes maken maar een onafhankelijk OM moet bestaan uit oprechte mensen met idem mentaliteit en volledig vrij van politieke belangen/afrekeningen/media-waan van de dag.

hagelkruis | 18-03-18 | 08:33 | 3

Juist, ik zeg al vaker Sorgdrager in de gaten houden, ook Donner.

gato | 18-03-18 | 09:33

En toen werd u wakker.
Dat gaat nooit gebeuren, kijk naar zo'n land aan de andere kant van de grote plas waar de cia en al die andere diensten sinds jaar en dag het voor het zeggen hebben. Er is geen recht, alleen dat van de sterkste, en dat zal altijd zo blijven.

watmagjenogwel | 18-03-18 | 10:27

Gato. Wie, o wie gaan Sorgdrager en Donner in de gaten houden. De plietsie?

beau van rtl | 18-03-18 | 11:10

Hier in huis wordt vier keer "nee" ingevuld aanstaande woensdag. Maar het zal werkelijk geen ene tyf helpen want Ollonkreng veegt er haar reedt gewoon mee af...

eerstneukendanpraten | 18-03-18 | 08:30 | 1

Klopt. Die wet komt er, hoe dan ook. De regenten hebben permaschijt aan de bevolking, dus ongeacht de uitkomst van het referendum gaat de sleepwet door. De regenten hebben geen zin in elke keer zo openlijk te moeten draaien, liegen en spinnen als bij het Ukraine referendum dus wordt de referendumwet snel afgeschaft. Welkom terug in 1933.

HaatbaardKnipper | 18-03-18 | 10:22

Ik heb alle vertrouwen in de overheid. Zoals die de laatste 100 jaar met ICT is omgegaan, komt er van een goede uitvoering van de sleepwet niets. Het gaat veel geld kosten, maar dan heb je ook alleen maar een chaos waar niemand iets mee kan. Behalve mooie rapporten, eerst hoe goed het gaat, daarna hoe slecht het gaat, daarna hoeveel geld er in de bodemloze put gestort is en wat er nog bij moet om alles weer goed te krijgen. Dan sneuvelt er een minister, en rommelen we gewoon verder. En de terroristen en criminelen? Die hebben dan allang andere communicatiekanalen uitgevonden, en gaan gewoon door.

Leffe Blonde | 18-03-18 | 07:40 | 2

En de ICT-jongens lachen het hardst. Zakken vullen met de opdrachten, en daarna via de "achterdeurtjes" uw en mijn interessante gegevens verkopen aan commerciële marktpartijen.

Leffe Blonde | 18-03-18 | 07:45

Of het zal je verbazen dat het ineens WEL werken kan..

All_Anonymous | 18-03-18 | 07:56

Ik vind het trouwens bijzonder stil in bijna het eerste kwartaal van 2018 in Europa qua gelukte aanslagen met die duizenden IS aanhangers in Europa.
Of het veiligheidsapparaat krijgt het onder de knie of de stilte voor de storm?

steekmug | 18-03-18 | 07:01 | 3

Helaasch is vaaksch den tendens dat het stilte voor de storm betreft..

All_Anonymous | 18-03-18 | 07:56

de klapper komt het hardst binnen als eenieder zich weer wat 'veilig' voelt. En het weer de menschen weer naar buiten laat gaan. De straten vol gezinnetjes zijn, de festivals in de lente weer massa's jongelui op de been brengt..

* Ministers daarop voortborduren dat er vertrouwen kan zijn in hun 'veiligheid voor de burger' filosofie en inzet en ondertussen verder in het pluche hun bankrekening dagelijks enkele malen checken of de bonussen en vergoedingen van de diverse bij activiteiten inmiddels binnen zijn,

en dan plotseling uit het niets..
boem!

Dan komen de schouder aan schouder activiteiten, de zie je wel sleepnet is hard nodig geschreeuw, het 'we zijn ontstemd' en de onderste ste.. o wacht, meer EU voor de veiligheid van de EU burgers.

Daar blijft het dan bij, er komt nog een EU ministerie van Justitie en Veiligheid erbij zodat IS gangers met hun vrouwen een rechtvaardig proces verdienen etc etc

totdat het weer stil is en eenieder zich weer langzaam aan veilig gaat voelen en ministers ... vervolg *

fikkieblijf! | 18-03-18 | 08:26

Het is bijna Pasen..

nonloso | 18-03-18 | 08:42

Super die sleepnetwet, zodra er Denk jongens achter de knoppen zitten is her een volledig succes! Dan weet ome Erdo precies wanneer Rutte in de dark room zit en met wie.

Wilders Spamaccount | 18-03-18 | 06:48

Wat jammer toch dat we hier zo'n verrekt klein krooitje vormen, we zijn slechts het rafelrandje aan de oppervlakte van die gigantische kluit, die het kiezersvee vormt. Maar goed, ik blijf tegen de wind inpissen en als ik even twijfel, dan denk ik aan de lach van Rutte met zijn driedubbele agenda.

bolletje kaas. | 18-03-18 | 06:44
-weggejorist-
HannahSi | 18-03-18 | 05:54
-weggejorist-
HannahSi | 18-03-18 | 05:54

Allemaal aardig, best leuk, Maar wat nu?

Cootgie1 | 18-03-18 | 03:21

Jammer dat te weinig mensen in NL dit verhelderend artikel te lezen krijgen.

hetwerktniet | 18-03-18 | 01:13

Alleen maar goed, hoop ik dat wat meer mensen uiteindelijk alsnog doorkrijgen dat ze wel iets te verbergen hebben wanneer men er niet meer aan ontkomt.

richard618DE182 | 18-03-18 | 02:20

Ik ga voortaan met een banaan bellen.. krijg ik misschien nog wel een lach oo menig inmiddels zuurvertrokken koppies in dit land.. break the cypher enzo

All_Anonymous | 18-03-18 | 07:58

Tsja , die sleepnet is gewoon wederom een slordig en ondoordacht stukje wet, heel toevallig wel weer heel eenzijdige wetgeving.

Als je artikel 19 van de wet goed (juridisch) beoordeeld kunnen de diensten feitelijk iedereen, zonder werkelijke aantoonbare verwachte dreiging van die persoon, volledig digitaal volgen.

Artikel 26 die de burger moet beschermen zit bizar slecht in elkaar, lijkt op het oog een aardig artikel die wat bescherming geeft, echter lees je hem zeer nauwkeurig dan geeft hij geen enkele bescherming. De diensten moeten in vgl met andere methoden de methode kiezen die het minste nadeel oplevert. Dat is in werkelijkheid niet controleerbaar en zo lang als dat het breed is.

De mooiste baantjes worden weer gecreëerd: bijvoorbeeld de voorzitter toetsingscommissie. Dat wordt de paus van de sleepwet, hij bepaalt uiteindelijk dat de dienst zich alles mag veroorloven....

Resultaat zal vooral zijn: een overheid met wederom veel extra diensten en ambtenaren, de echte terroristen worden met deze wet en diensten uiteraard niet gevangen, wel de argeloze burger die niet alles voor zoete koek aanneemt vanuit de overheid...., en de belasting zal wel weer hoger moeten worden om dit te betalen...

Bureaucraten: more is less !

Tee Of Cup | 18-03-18 | 00:48 | 4

Luckygirl: En elke keer weer: De dader was bekend bij de overheid.

Leffe Blonde | 18-03-18 | 07:32

De echte terroristen zullen zich binnen 10 jaar een plek hebben verworven in de baantjesmachine van het sleepnet en zo de beschikking hebben over alle info die de overheid binnen harkt.
En het zal de overheid waarschijnlijk niet eens zo heel veel boeien.

jemagookniksmeer | 18-03-18 | 09:31

.... aangezien terroristen vanuit het perspectief van politici aan hun kant staan: terroristen maken mensen bang, en bange mensen zijn bereid meer geld, vrijheid en macht te geven aan de zittende regenten, in ruil voor een gevoel van veiligheid.
Wat dat betreft heeft de politiek (nog) meer te vrezen van GS en haar reaguurdersleger (en dat besef is er wel degelijk).

jemagookniksmeer | 18-03-18 | 10:40
▼ 1 antwoord verborgen

Het is voor AIVD en MID eerder een trigger als een persoon heel weinig internet-traces heeft dan veel. Geen FaceBook account of nauwelijks actief, geen Twitter, geen Instagram en weinig te vinden.Dus als je niet wil opvallen: Doe zoals iedereen, post niemendalletjes op je FB, Twitter onzin, volg veel andere mensen en heb een gemiddeld groot netwerk.

Beste_Landgenoten | 18-03-18 | 00:33 | 5

automatisering, iedere inwoner krijgt een opslag ,en is het nodig trekt men even de la open.

pedro300 | 18-03-18 | 08:13

Mwah, ik weet niet. Persoonlijk interesseert FB, Insta, en Twitter mij helemaal niets, dus voel ik me niet geroepen mijn farts op die platforms te posten. Wat zegt een AIVD-ambtenaar dat dan? Waarschijnlijk alleen dat ik saai en wat minder narcistisch aangelegd ben dan de gemiddelde NL'er.

Voorjaarsmoe | 18-03-18 | 11:22

@Voorjaarsmoe Als je tegenwoordig aangehouden wordt en je moet worden verhoord, dan vraagt men naar jou Facebook. Als je die niet hebt dan worden de wenkbrauwen opgetrokken en komt de vraag "waarom niet?" en vervolgens de vraag "heb je iets te verbergen dat je geen Facebook hebt?" Bevraag dat maar eens aan een betrokkene....

Rest In Privacy | 18-03-18 | 13:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Zoals Erich Mielke als eens zei:

Lieber Genossen...'Wir müssen alles erfahren. Es darf an uns nichts vorbei gehen'.

RenHoek | 18-03-18 | 00:32 | 3

Het is liebe, zonder r.

Jeff Hawke | 18-03-18 | 00:47

Verzeihung.

RenHoek | 18-03-18 | 00:55

Verzeihung.
RenHoek | 18-03-18 | 00:55

Gezondheid :P

All_Anonymous | 18-03-18 | 08:01

He geen stijl wat weten jullie veel zeg. Hoe het allemaal werkt bedoel ik bij de inlichtingendiensten en welke dubbele bodems er zijn. Hebben jullie een lijntje? Je zou haast denken dat jullie de AIVD tappen.

wimaa | 18-03-18 | 00:23

Ineens weet je het. De sleepwet is er voor iedereen, niemand uitgezonderd. Door de sleepwet zijn we straks allemaal gelijk. En wie wil nou niet dat iedereen gelijk wordt behandeld? Een meerderheid zegt al vóór de sleepwet te gaan stemmen ! Je stemt vóór de Sleepwet als je vindt dat iedereen gelijk is. Blijf niet achter en stem vóór de sleepwet . Voor een samenleving waarbinnen iedereen gelijk is.

Baron Clappique | 18-03-18 | 00:18 | 3

Zolang niet iedereen gelijk is, discrimineert de sleepwet.
Zeer juist.

LuckyGirl | 18-03-18 | 00:45

Sleepwet = paranoia; ieder mens, bewust van het aanhoren, zien en lezen van zijn of haar gedachten door De Staat, Das Reich, zal wel uitkijken wat te uiten, want je weet maar nooit... elk weldenkend mens zal kunnen begrijpen dat dat een aantal jaren goed gaat, totdat de bom barst van de ingehouden gedachten, ert zal een onderstroming ontstaan, los van internet, van openbaarheid, een ondergrondse beweging om toch te kunnen zijn en zeggen wat echt is, kijk maar naar de criminelen die dat nu doen om crimineel te kunnen zijn, die vermijden zoveel mogelijk de moderne communicatiemidelen, dat wereldje is ondergronds, zo zal de weldenkende oprechte mens ook ondergronds gaan op dezelfde wijze, dusja, wat heeft "men" dan bereikt met de sleepwet? Geen donder, om die ondergrondse wereld die na de sleepwet ontstaat zal de open maatschappij die nederland eigenlijk wil zijn uit vele lagen gaan bestaan en onnodig ingewikkeld worden. De mensen die niks te verbergen hebben behalve hun pincode zullen sowieso hun zin en onzin blijven storten op internet etc., mensen die bepaalde dingen oprecht privé willen houden zullen in die ondergrondse nonsleepwet wereld duiken, uiteindelijk krijg je een gecompliceerde maatschappij waar alleen maar meer regeltjes, controles en lastigheden om zacht te zeggen zullen moeten komen om de sleepwet en zijn gevolgen in stand te houden, 1984, here we come.

GuruOuwehuru | 18-03-18 | 01:01

jij krijgt geen toegang maar hoge piet wel

pedro300 | 18-03-18 | 08:14

Wie controleert wie?
GS... Pech, ze zijn dagelijks druk met met een schenking wat heel Nederland geen flikker interesseert.
De PvdA,.. Geert, er is weer eens aangifte gedaan.
,

botbot | 18-03-18 | 00:16 | 2

Voor aangifte tegen Geert blijven de politieburo's extra lang open.

Jan Dribbel | 18-03-18 | 00:24

Zeg dat maar niet te hard ze zijn ervoor in staat.

botbot | 18-03-18 | 00:25

En wie bewaakt de bewakers die de bewakers bewaken? Uiteindelijk zul je de overheid toch moeten vertrouwen. Maar op lange termijn als de democratie in de EU definitief is gesloopt dan zit ik persoonlijk niet echt wachten op zo'n sleepnet, al helemaal niet als tegen die tijd Ali en Mohamed achter de knoppen zit.

Wasbakplasser | 17-03-18 | 23:43 | 3

Dit is inderdaad de kern van de zaak. Over de sleepwet nu hoef je je geen zorgen te maken. Die diensten tasten de privacy niet aan van de Pietersens en de Jansen, maar de toekomst is wel een zorg. Wanneer de politiek opschuift naar uitersten en democratie geen democratie meer is dan moet je je afvragen wie je mandaat hebt gegeven en op welke manier dat mandaat gebruikt wordt om die uitersten te bereiken.

wimaa | 18-03-18 | 00:33

Niet de overheid vertrouwen, je moet het complete systeem vertrouwen, onvoorwaardelijk en de rest van je leven (en dat van je kinderen).
Hoeveel mensen vertrouw je op voorhand, onconditioneel en voor de rest van je leven?
Juist, laat staan de overheid.

LuckyGirl | 18-03-18 | 00:43

Dat duurt nog 10 jaar en ons bestuursapparaat is volledig vergeven met vooral de hoofddoekdragende zussen van Mo en Ali. Van gemeentehuis tot politiebureau en OM tot rechtszaal, het zal 1groot kopvoddenfeestje worden. Het hele bestuurs en justitiële apparaat vergeven van de vijfde colonne. Geen baas meer in eigen land. Janmaat had gelijk.

HaatbaardKnipper | 18-03-18 | 10:32

Ik ben een terrorist. Ik weet dat de Nederlandse inlichtingendiensten mij kan aftappen. Een codering van mijn berichten zou dan wel handig zijn. Coderen kan op heel veel manieren, maar ik kies voor een hele eenvoudige, kindvriendelijke methode. a=2 b=3 c=4 etc. De enige die op de hoogte is van deze codering zijn natuurlijk mijn vrienden in Jemen. Deze code zou ik niet 1 op 1 naar het buitenland sturen, zou te opvallend zijn. Nee, ik ben zogenaamd een wiskundige die mijn coderingen in de vorm van wiskundige sommen verpak. Wat denken onze vrolijke vrienden van de veiligheidsdiensten hieraan te kunnen doen nu ze volledig toegang hebben tot mijn gegevens? 6,21*4-11 (25-15*21)=!

Armin Langbaard | 17-03-18 | 23:40 | 6

Hmm volgens mij is de frase https uit m'n post hierboven gefiltered (haa tee tee pee es)

Hufterst | 18-03-18 | 08:23

Moet die 4 geen 3 zijn?

J. Jarig | 18-03-18 | 09:53

Communicatie via een Blokchain gaat nog eens heel groot worden.

Rest In Privacy | 18-03-18 | 13:45
▼ 3 antwoorden verborgen

De Sovjet Unie ontving bij haar inauguratie de hele inboedel van het tsaristische ancien regime. Dat tsaristische regiem werd puur bij gratie van een efficient werkende geheime dienst overeind gehouden. Die geheime dienst werd overgenomen en ten dienste van het nieuwe regiem gesteld. Na de ontmanteling van de Sovjet Unie werd de KGB, de geheime dienst van de Sovjets, overgenomen en in dienst gesteld van het Rusland van mafketel Yeltsin en tsaar Putin. Politiek gezien is het tsaristische rijk van de Romanovs tot en met tsaar Putin altijd autocratisch geweest met een doema als applausmachine. De echte oppositie in Rusland is niet politiek van aard maar cultureel. Wie weet is de Russische literatuur zo invloedrijk geworden dankzij de tsaristische & sovjet censuur. Juist die censuur zorgde ervoor dat er verdieping kwam in de literatuur, die te diep werd voor de censor om te peilen. Zo bestaat er in Rusland een satirische traditie (bijv. Arkady Raikin die de Charlie Chaplin was van de Sovjet tijd) die de geestelijke vrijheid met verfijnd dubbelzinnige humor overlevert en verdedigt. Niemand durfde Arkady Raikin te arresteren of te deporteren, zelfs Stalin niet.
Wanneer de sleepwet er voor zorgt, dat al het holle & goedkope 'staatsgevaarlijke' geschreeuw uit het internet gecensureerd gaat worden, dan is het Russische antwoord van de vrije geest: literaire verdieping, verfijnde satire en humor een prachtig weerwoord dat de waan & censuur van de dag overstijgt.

Eeuwig..Op..Vakantie | 17-03-18 | 23:18 | 6

Zapata10 | 17-03-18 | 23:45
Maar het feit dat er daar vrije geesten rondwandelen, is iets wat pit heeft en een kick geeft, een zet in de goede richting. In 'het westen' mis ik dikwijls die kick en die pit.

Eeuwig..Op..Vakantie | 17-03-18 | 23:54

Rusland verkeert in een permanente staat van surrealisme. Iedere Rus weet dat alles slechts een verhaal is, dat feitelijke waarheden niet bestaan en, dat dat ook niet erg is. Je kunt je eigen verhaal maken en zolang dat andere verhalen niet doorkruist, en vooral het verhaal van de staat niet, heb je niks te vrezen. “Pravda”, de waarheid, is per definitie niet waar, maar wat wel waar is weet eigenlijk niemand. Doet er ook niet zoveel toe.
Met Russen heb je altijd de wonderlijkste gesprekken. Je kunt er niks van navertellen, maar je hebt wel een bijzonder genoeglijke avond.
(Kan ook door de vodka komen.)
Ik vrees dat de west-Europese mentaliteit een dergelijke houding nooit helemaal gaat bevatten, en dus ook niet op die surrealistische manier met censuur, propaganda en een vloeibare werkelijkheid om kan gaan. Zuid-Europeanen misschien nog wel een beetje, maar Noorderlingen niet. (Denk ik.)

Stormageddon | 18-03-18 | 00:47

Stormageddon | 18-03-18 | 00:47
Een van de dingen die de slimme Rus in de omgang met Vadertje Staat snel leert is 'dom kieken en goed luustren'. Iedereen die met z'n slimheid opvalt, is een potentieel voorwerp van nader onderzoek door de instanties. Maar de tegenbeweging uit het volk (altijd doen alsof je niks begrijpt) zorgt voor hilarisch humoristische situaties. Er wordt intens geleefd door Ivan Ivanovich (Jan met de pet).

Eeuwig..Op..Vakantie | 18-03-18 | 12:20
▼ 3 antwoorden verborgen

De defember-topics van weleer mogen weer afgestoft worden. Dat encrypted bellen gaat nog eens heel groot worden.

mozaard | 17-03-18 | 23:16 | 3

Als ze ongezien de privésleutels van je toestel jatten, houdt je in werkelijkheid maar bar weinig over.

richard618DE182 | 17-03-18 | 23:35

Ja, je moet je sleutel ook regelmatig ff veranderen.

Oepsie1234 | 17-03-18 | 23:51

Dit ga ik mijn ouders niet uit kunnen leggen. Laat staan dat ik het zelf begrijp...

mozaard | 18-03-18 | 09:30

Wel jammer, straks wil ik President worden, slaan ze me om mijn oren met mijn gesleepwette porno surfgedrag. Jammer....

Oepsie1234 | 17-03-18 | 23:14 | 5

Oepsie is.mijn voornaam.... het is President 1234 voor jou!:-)

Oepsie1234 | 17-03-18 | 23:53

Er was een onderscheppingsprogramma dat heette 'optic nerve' (GCHQ & NSA oa) - daarmee werd oa onversleuteld (destijds) Yahoo-chat webcamverkeer onderschept. Maar dat leverde dus problemen op en de volgende constatering in een rapport dat door Snowden naar buiten kwam volgens mij (plaatje met tekst): i.guim.co.uk/img/static/sys-images/Gu... uit dit artikel www.theguardian.com/world/2014/feb/27... tussen de 3% en 11% bleek mensen die aan het webcamsexen waren met elkaar of porno deelden.. ('[..] It would appear that a surprising number of people use webcam conversations to show intimate parts of their body to the other person [..]" staat er een beetje beteuterd in dat bericht.. ;).

nickolaas | 18-03-18 | 01:06

Ze krijgen de tering maar met hun getap, voor de eeuwwisseling geloofde ik nog in wat ik deed. nu kunnen ze kapot vallen.

richard618DE182 | 18-03-18 | 02:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Misschien vertrouw je je huidige regering met die data (ehum. )...... maar de volgende heersers ook?

Oepsie1234 | 17-03-18 | 23:09

Kunnen ze je trouwens tappen als je een VPN hebt?

HoerieHarry | 17-03-18 | 23:08 | 7

Roze_bril_drager | 18-03-18 | 00:16 :
Neen ... Ze geven allemaal aan het niet te doen ...
Maar ik durf je uit te dagen, zet een gerichte dreiging op, en ze weten je te vinden.

Kilt Lifter | 18-03-18 | 05:28

Volgens mij kunnen ze RetroShare ook niet echt kraken. Omdat het het verkeer over allerlei rotondes stuurt en ook nog wisselt van route met Tor en i2p. Eventueel kan je nog een VPN daar bovenop gebruiken... ;-)

Tor is wel te kraken door de NSA. Maar eh... ik neem aan dat je geen bio nucleo chemische oorlog wilt starten... en dus niet echt interessant bent voor hen... lol...

Príncipe | 18-03-18 | 11:01

Als een IT bedrijf een v-server uitrold, gewoon basic, dan wordt bij de gemiddelde Linux-distri altijd 10 dagen logs bewaard. (overschrijft automatisch) Wat ze ook beloven, ik geloof nooit dat ze dit handmatig eruit halen, bovendien zijn er problemen met een v-server dan moeten ze toch even terug kunnen kijken om een eventuele oorzaak te vinden. Les hieruit: er wordt standaard (basaal) gelogd.

Rest In Privacy | 18-03-18 | 13:51
▼ 4 antwoorden verborgen

Beste Feynman, het NOS Achtuur Journaal wordt niet uitgezonden op <strike>vrijmibo</strike> vrijdagmiddag... om 8 uur is het toch al echt vrijdagavond.

OverdaanDerOnderheid | 17-03-18 | 23:03

Ah.. Fietspad van vroeger richting casa. Hoop gereden daar.

NiCeY | 17-03-18 | 23:01

"Vanuit metadata kun je precies halen wie volgelingen zijn, wie leiding geeft. Wie is de spil in het web? Die info is belangrijker dan de inhoud zelf. Vooral als er mollen of infiltranten geplaatst moeten worden. "
@artikel
Op zich is dit niet nieuw trouwens.. tot halverwege de jaren ' 90 was er feitelijk een telefoniebedrijf (daarvoor ook nog eens staatsbedrijf). Iedereen belde als de persoon die je wilde spreken meer dan twee deuren verderop zat (en zelfs de buren belde je nog wel.. ). Dat kwam ook allemaal in rekeningen terecht en als dat nodig was (stel je pleegt een moord of bent op een andere manier crimineel - koude oorlog was toen grotendeels over, maar dat speelde daarvoor ook nog.. ) dan kon men uit de telefoongegevens feitelijk diezelfde metadata halen.
En als men door veiligheidsdiensten in de gaten werd gehouden, kon men ook post onderscheppen (zal naar bepaalde landen misschien wel structureel zijn gebeurd.. zelfs als er briefgeheim was - van het VK is dat geloof ik bekend, daar had je de General Post Office, monopolist in briefpost en die kon dus van alle post naar een geadresseerde kopieën maken en aan MI5 bezorgen.. door stond letterlijk een hele rij met stoomketels en mensen die dat allemaal openden en weer dichtmaakten). "For some time a department called the GPO Special Investigations Unit was responsible for intercepting letters ("postal interception") as part of British intelligence service operations. The Unit had branches in every major sorting office in the UK and in St Martin's Le Grand GPO, near St Paul's Cathedral. Letters targeted for interception by the Special Investigations Unit were steamed open and the contents photographed, and the photographs were then sent in unmarked green vans to MI5." www.revolvy.com/main/index.php?s=Gene...
Op zich is dat geen nieuw element.. (en dat gebeurt dus al sinds mensenheugenis - zonder dat men daar in de DDR leeft nu). DDR stoomde trouwens tot 90.000 stuks post open ("In the German Democratic Republic, the Stasi's who were established in 1950, were responsible for the control of incoming and outgoing mail and at their height of operations their postal monitoring department controlled about 90,000 pieces of mail daily." en.wikipedia.org/wiki/Postal_censorsh... , niet dat je daar mee een regime als de DDR in stand kan houden.. maar daar zijn dus toch veel mensen slechter van geworden.
Maar goed toezicht is het allerbelangrijkste vind ik en echt kijken wat nodig is (gegevens kunnen potentieel ook misbruikt worden - zelfs gehackt door partijen die daar weer schade mee kunnen aanrichten in theorie.. ).

nickolaas | 17-03-18 | 22:59 | 4

Interessant en goed onderbouwd. Echter, er dient ergens een lijn getrokken te worden tussen ‘nuttig en paranoia’.

Veluwse-Eikel | 18-03-18 | 00:48

Die lijn van het verhaal van Feynman naar Cambridge Analytica is denk ik iets om net zo goed of zelfs beter op bedacht te zijn. Die verzamelen veel meer data over je dan de overheid en die heeft ook potentieel misschien wel meer invloed op je leven dan de data die de overheid dus onder behoorlijk stringente voorwaarden verzameld. En de partijen die het meeste geld voor die data overhebben zijn mensen die belangrijke beslissingen over je moeten maken: banken/ hypotheekverstrekkers, verzekeraars, potentiële werkgevers en dus ook politieke campagnes blijkt uit dat verhaal (maar die inschatting had ik zelf dus al gemaakt - zie andere posts hier en van de afgelopen 2 jaar.. ).

nickolaas | 18-03-18 | 01:16

Ik bedoel trouwens niet specifiek Cambridge Analytica, maar marktpartijen in het algemeen en Facebook en Google leveren ook weer aan marktpartijen die daar zogenaamde 'geaggregeerde data-profielen van maken' die dus weer gekocht worden door die andere partijen - hoe groter de beslissing die ze over je willen maken - hoe meer geld er voor de data betaald wordt, hoe aantrekkelijker het is om te verzamelen.. en uiteindelijk betaald dat dus voor talloze producten die relatief goedkoop of gratis in gebruik lijken. En mensen gaan vrijwel altijd akkoord met die voorwaarden (dat 3e partijen gegevens kunnen verzamelen).

nickolaas | 18-03-18 | 01:21
▼ 1 antwoord verborgen

Vandaag gelezen, niet van mijzelf: "Als er niet naar je geluisterd wordt, waarom wil men je dan wel afluisteren?". Vond het wel een leuke.

Mark van Leeuwen | 17-03-18 | 22:55 | 1

Omdat je thuis hele andere dingen zegt misschien?

Baron Clappique | 17-03-18 | 23:54

* Soevereine staat: fysieke barrieres aan de grens, vreemdelingen worden tegenhouden (mogelijk steekproefgewijs), elektronische bewaking van de grens, vreemdelingen in principe verdacht, eigen burgers worden vertrouwd.

* EU-lidstaat (wingewest van Brussel/Vichy-Europa): geen grensbewaking meer, fysieke barrieres (betonblokken) op eigen grondgebied, elektronische bewaking van de eigen burgers, vreemdelingen incl terroristen principieel welkom, eigen burgers zijn verdacht en veracht.

Boer Kini | 17-03-18 | 22:48 | 1

De grens is nu naar de steden verplaatst (betonblokken). In het leger leer je altijd je frontlinie zo klein mogelijk te houden, zodat je je middelen kunt concentreren. Ons front is nu factor 10 groter geworden, middelen ontoereikend, the enemy within.

Oepsie1234 | 17-03-18 | 23:07

Sinds Trump zijn verkiezingsbelofte heeft ingevuld om IS te verslaan, is het qua aanslagen toch ineens een stuk rustiger op het Europees continent. Dat lijkt toch een stuk effectiever dan het aanpraten van angst en zo goodwill te kweken voor iets dat niet gaat werken.

Veel verder dan vermeldingen bij een incident met een volgende verwarde éénling, volgt haast steevast de vermelding dat de man reeds bij de diensten in beeld was. Hier valt dus direct uitop te maken dat de diensten deze mensen in beeld kunnen krijgen zonder sleepwet en dat men ervoor kiest omde put te dempen als het kalf verdronken is.

De regering lijkt gekaapt door '66. Seegers schaamt zich kennelijk dermate, dat hij zich voor dit karretje heeft laten spannen, dat hij nog minder zichtbaar is dan Buma. Rutte is in Europa bezig zich een weg naar de baan van Tusk te pijpen en vindt het na het verlies van Zijlstra kennelijk allemaal wel best. Wie ze bij VVD naar voren moeten schuiven als hij weg is, weet waarschijnlijk niemand.

En dan is het land dus overgeleverd aan mensen als Kees V. (aantoonbare leugenaar op dit dossier WiV), de grondwet overtredende Kajsa O. (die van Amsterdam een republiek wilde maken, indien PVV de laatste verkiezingen had gewonnen) en Alexander P. (de oligarch, die qua wanstaltigheid geen enkele nadere introductie behoeft).

En wat dit trio verder te melden heeft, dat is niet zo interessant. Deze mensen zijn volledig onbetrouwbaar en daar hebben zij het zelf naar gemaakt.

netniet | 17-03-18 | 22:44 | 3

Seegers is van een partij die niet zo goed is in communicatie en zichtbaarheid. Dossierkennis en doordachte beslissingen nemen kunnen ze daarentegen wel heel aardig. Saai maar degelijk. Ik kan het wel waarderen.

KnoopinjeZoldertrap | 17-03-18 | 22:49

KnoopinjeZoldertrap | 17-03-18 | 22:49

Het is de CU, die uiteindelijk deze regering in het zadel heeft geholpen. Met alle fatsoen en respect maar dat getuigt niet van een doordachte beslissing.

netniet | 17-03-18 | 23:20

netniet | 17-03-18 | 23:20:
Ik vraag me ook stellig af wat de gedachte van CU was achter deelname.

LuckyGirl | 17-03-18 | 23:38

Ik heb niks te verbergen, behalve dat lijk in de kast van mijn schoonmoeder, die drie jaar geleden plotseling langdurig op vakantie ging naar Spanje.
Haar pensioen laten we voorlopig nog doorlopen; je begint toch te wennen aan die iets luxere levensstandaard, hè.

King of the Oneliner | 17-03-18 | 22:44 | 2

Het plot is over 0001011100#00k00110*{4454}.

watmagjenogwel | 18-03-18 | 03:28

Wat gebeurt er eigenlijk als de overheid mijn pc hackt (war dus blijkbaar mag) maar ik bevind me later in een land waar dat strafbaar is met die laptop?

Hufterst | 17-03-18 | 22:43 | 1

Nu mogen ze nog geen belastende gegevens plaatsen, maar wie weet wat de toekomst brengt. Gewoon meerdere computers in gebruik nemen op het zelfde netwerk, waarbij enkele kwetsbaarder zijn dan de hoofdcomputer, en continue alle verbindbindingen loggen.

richard618DE182 | 17-03-18 | 23:22

Het is een vergissing te denken dat het een lek was welke Cambridge Analytica gebruikte. Het was en is een zeer bewuste strategische beslissing geweest om de zwakte van Facebook en zijn gebruikers te exploiteren voor politiek en economisch gewin. Het is een bewuste en strategische keuze geweest om een loophole te misbruiken waar je gegevens van vrienden kan inzien.
.
Het zou me allerminst verbazen als Steve Bannon dit gedaan heeft in jacht naar macht, om Trump te pleasen of als doordachte manier om op grote schaal te manipuleren.
.
Hoe dan ook: het was een zero day lek waar hij volop gebruik van maakte. Op een kwaadaardige manier zoals ook onze AIVD misbruik maakt van zero day lekken in software en er nog enkele grote bedrijven zijn die daar gebruik van maken. Dat er nu heel hoog van de toren word geblazen en uit alle macht word geschreeuwd dat er een lek is, is omdat ze het niet zagen aankomen en de omvang van deze fraude niet hebben ingezien/ niet volledig hebben begrepen (of nog niet).
.
Het zijn rijke zakenlui met een bovengemiddeld verstand, toegang tot heel slimme mensen die zaken voor elkaar weten te krijgen. Net zo'n giftige cocktail als er in de financiële wereld in de top zit (bankenwereld, beurshandel).
Die exploiteren zwakheden van systemen voor eigen gewin. Gaan over lijken als het moet.
In dit geval was het een bewuste doordachte strategische zet om gegevens te verzamelen, die big data uit te pluizen en daarna gerichte manipulatie toe te passen.

KnoopinjeZoldertrap | 17-03-18 | 22:41 | 12

nickolaas | 17-03-18 | 23:44
.. dat ze feitelijk dus naar mensen met tendensen van die stoornissen op zoek zijn gegaan.

Je zegt hiermee dat de verkiezingen feitelijk gewonnen zijn door een focus op mensen met een ‘cluster B -stoornis’ welke dan weer automatisch op Republiekeinen zijn gaan stemmen. Een quasi-wetenschappelijk frame poneert u hier. let wel, ik verwerp niets en vind het het onderzoeken waard, echter het neigt er ook naar om iets te duiden en tevens naar een gewenste uitkomst te redeneren (vat u ‘m?). Een onderzoeker moet extra goed in de spiegel kijken en ontwaren of zijn of haar onderzoek niet vervuild wordt door heimelijke wensgedachten en bijkomende (onderbewuste) manipulaties.

Deze wens-gedachten vervuiling in het onderzoek kun je verkleinen door het onderzoek breder te trekken: het zelfde onderzoek bv ook op de andere partij (in dit geval Clintons campagne) los te laten. Want als je dit stelt - en dat doe je hier - dan stel ik op voorhand dat de campagne van Clinton zich gericht heeft op mensen met de geestesziekte ‘linksisme’.

De waarheid lijkt mij overigens veel simpeler: de structurele uitverkoop en verloedering van een land was een veel grotere drive voor mensen om op de Republiekeinen te stemmen.

Veluwse-Eikel | 18-03-18 | 01:41

@nickolaas | 18-03-18 | 00:17
Dank voor je uitleg. Ik denk dat het meten van empathie niet echt bruikbare resultaten op gaat leveren omdat empathie een abstractie niveau te hoog zit en een extra partij inbrengt. Ik heb een en ander van Baron-Cohen gelezen. Met name de Theory of Mind en daar zitten een paar denkfouten in. Het voorstellingsvermogen, inlevingsvermogen en de empathie van de waarnemer bepaalt hoe iets geclassificeerd wordt. Zolang de meter en gemetene dicht bij elkaar liggen gaat dat goed. Zodra de belevingswerelden te veel uit elkaar liggen, is de meter de beperkende factor. Het gaat hier immer om het inschatten van de intentie van de ander.

Frau Merkel | 18-03-18 | 11:49

@ Veluwse-Eikel | 18-03-18 | 01:41

Je laatste alinea, dat is het gewoon. Feitelijk is wat Nicholaas zegt een poging om op wetenschappelijke manier de kiezers van Trump als deplorables neer te zetten.

Roze_bril_drager | 18-03-18 | 14:15
▼ 9 antwoorden verborgen

Aan al die 66 nitwits die zo voor overheidscontrole zijn: hou er maar rekening mee dat tzt wilders of baudet als hij aan de macht is dus alles van je weet. En Donald Trump ook! Ik zal dit inzicht nog wel eens op profetische rijm zetten maar heb nu gezelschap.

Hufterst | 17-03-18 | 22:39 | 1

Baudet en Wilders hebben lang niet de financiële middelen en het zakelijk instinct als de mensen welke Trump om zich heen had verzameld. Dat en een combinatie van grote prestatiedrang, wil om te pleasen om hogerop te komen, slimme mensen met toegang tot big data en vernuft om die in te zetten voor eigen gewin en je hebt de winnende giftige cocktail om mensen naar je hand te zetten.

KnoopinjeZoldertrap | 17-03-18 | 22:45

Wat gebeurd er eigenlijk met bijvangsten? Stel Jan de behanger zegt tegen zijn klant: als je contant/zwart betaald voor deze klus, hoef je geen Btw te betalen.

Dutch_Holland | 17-03-18 | 22:38 | 2

Bij zwart betalen draag je geen belasting af. Dus ook geen btw.

KnoopinjeZoldertrap | 17-03-18 | 22:46

@Dutch_Holland: waarom denk je dat die regel van verplichte stortingen op VVE-rekeningen is ingevoerd en nu ook wordt gehandhaafd? Geen contante betalingen uit eigen zak = geen zwart werk voor de behangers meer.

Muxje | 17-03-18 | 23:04

Kreeg tijdens mijn studietijd weleens tabellen te zien waarin altijd maar geprezen werd dat Westerse landen, met Nederland voorop in de top 10 staan van minst corrupte landen. Iemand uit het buitenland vertelde me destijds ook ietwat cynisch 'they'll only call it corruption, if you haven't made it legal yet''. Dat wist kereltje ook goed komen we nu achter.

Kartelmaster2000 | 17-03-18 | 22:37

Al sinds de tijd dat de broer van Napoleon hier koning was vertrouwt onze regering ons niet. Toen zetten ze nog spionnen in die ons in de kroegen en eethuisjes moesten afluisteren om staatsgevaarlijke elementen op te sporen. Iedereen die tegen de Franse bezetter was dus.
Door politiek gekonkel kon een in Engeland wonende “afstammeling” van de Oranjes “terug” keren als onze koning, maar het wantrouwen en de spionage bleef.
Tegenwoordig noemen wij het “salami techniek”, voor iedere bedreiging wordt er een plakje van salami af gesneden. 911, IS, Al Qaida, noem maar op. Uiteindelijk zijn er zo veel plakjes van je salami gesneden dat je geen salami meer over hebt.

Osdorpertje | 17-03-18 | 22:32

Dat internet is toch al heel lang niet anoniem. Als ik in google zoek op 'vaginale afscheiding' dan word ik weken lastiggevallen met SOA-geralateerde advertenties.

HoerieHarry | 17-03-18 | 22:30 | 4

Als ik jou was zou ik me eens verdiepen in het gebruiken van Firefox met adblocker, alsmede een goede beveiligde verbinding via VPN (virtual private network - een manier waarop je gegevens/ browse gedragingen niet kunnen worden bekeken tenzij ze volledige toegang hebben tot je computer).
Ook zorgen dat standaard je 'internet geschiedenis' verwijdert word bij afsluiten van je browser is een aanrader.

KnoopinjeZoldertrap | 17-03-18 | 22:53

Ik weet het Knoop. Vind het teveel gedoe. Ik neem die advertenties wel voor lief.

HoerieHarry | 17-03-18 | 23:06

Macmiep heeft het reeds eerder geplembd, en ik maar daar dankbaar gebruik van, download Opera, dat is n.b. inclusief VPN, een verademing, na het gebruik van Firefox.

watmagjenogwel | 18-03-18 | 03:17
▼ 1 antwoord verborgen

Zo kun je inderdaad de gevangenissen sluiten, als je de gehele bevolking onder observatie stelt. "Ik word geobserveerd, dus ik besta".

Van Duyvenbode | 17-03-18 | 22:24

Bah.
De EU importeert moedwillig schepen vol potentiële terroristen en om te "voorkomen" dat er iets mis gaat weten de medeplichtigen niks beter dan iedere gewone burger van dit land te bespioneren, om te voorkomen dat ze iets radicaals gaan denken over de islam (religie van de vrede).

En betonblokken in de straat zetten, voor het geval dat iemand die niets met de islam te maken heeft last krijgt van zijn suikerspiegel.

Zelfs de Boze Profeet himself is een minder gevaarlijke vijand van de westerse samenleving dan "onze" laffe, onbetrouwbare regenten te Den Haag en Brussel.

Build that wall!

Jan Passant mk2 | 17-03-18 | 22:22 | 3

Precies dat.
Eigenlijk zijn die betonblokken een materiële versie van de sleepnetwet.

LuckyGirl | 17-03-18 | 22:34

Dit dus. We flikkeren de gehele burgerij onder het sleepnet vanwege de 'veiligheid' maar we laten wel gewoon al die ISIS monsters met een buutvrij kaart na gedane wandaden terug het land in. Als je dan zo bezorgd bent om de veiligheid dan begin je toch als eerste met al die lui persona non grata te maken en alles dat al hier is de dikke doei te geven? Die ga je toch niet binnen laten als je wéét dat ze de meest afgrijselijke misdaden tegen de mensheid gepleegd hebben? Niet alleen dat maar ze halen vervolgens nog meer karrevrachten van diezelfde lui naar binnen. Dat rijmt toch op geen wijze???

U ziet het volkomen helder. Niet de islam is het grootste gevaar maar de faciliterende wegkijkers die hier de deuren wagenwijd open zetten en alles dat hier voor het gevaar probeert te waarschuwen onder de bus gooien...

Sjefke7807 | 17-03-18 | 23:59

Goed omschreven Jan.

Rest In Privacy | 18-03-18 | 09:35

De sleepwet gaat geen aanslag tegenhouden en is een machtsmiddel dat te gevaarlijk is in handen van oppertune fascisten.
De natte droom van de overheid, en alle overheden in de toekomst.
Pak de problemen aan daar waar ze vandaan komen, dat is moeilijk werk.
De sleepwet is een middel om alle ingeslagen wegen te blijven berijden en alleen symptomen van eerdere verkeerde beslissingen te bestrijden.
En onzichtbaar te houden.

LuckyGirl | 17-03-18 | 22:18 | 3

Ik zal het even afronden.
En die sleepwet komt er, wen er maar aan.

Berbaar | 17-03-18 | 22:45

Oh, dat die er komt daar twijfel ik niet aan.

LuckyGirl | 17-03-18 | 23:14

En dan wordt Berbaar als eerste opgepakt wegens posten op GS. Als voorbeeld voor al die andere VVDers die weleens een andere mening tot zich nemen. Terug in de kruiwagen Berbaar.

Rest In Privacy | 18-03-18 | 09:34

Deze is heel geestig (muur voor de muur, president voor de president, etc).. Daily Show met Trevor Noah "A Wall For Trump's Wall [..]" www.cc.com/video-clips/8u5rva/the-dail...

nickolaas | 17-03-18 | 22:20

"Straks kunnen ze ook in de kiemfase van oppositiepartijen. (...) Gewoon door potentiële tegenstanders of ongewenste sollicitanten op tijd te laten struikelen."

Dit was al het geval met het publiceren van de whatsapp kroegpraat van Yernaz Ramataursing.

kapoerewiet | 17-03-18 | 22:15

Die sleepwet wordt allang toegepast, enkel het dient nog niet tot bewijs in Rechtszaken. De sleepwet is enkel om de boel juridisch dicht te timmeren. Afwijking op de regel inprogrammeren: stel het is altijd rustig bij u, dan in eens heeft u verhoogde interesse voor – laat ik eens wat zeggen – Syrische twitter berichten. Dan kunt u nu al, dus voordat deze wet ingaat-, bezoek verwachten.

Veluwse-Eikel | 17-03-18 | 22:09 | 1

Inderdaad.

Inflammatorist | 17-03-18 | 22:30

een kat in het nauw maakt rare sprongen. en overheid en ICT. ingrediënten voor een epische fuckup. te veel data. te weinig geld. te veel schijven. schijnveiligheid. echte problemen etteren door

de visser | 17-03-18 | 22:07

Zo succesvol is het sleepnet indien gebaseerd op metadata niet. Netwerkstructuren zoals anti-globalisten die gebruiken kennen tijdelijke leiders die per straat kunnen wisselen. Daarnaast gebruiken zij ook methoden als frequency hopping bij hun verbindingen. Sleepnetmethoden zijn handig voor hiërarchische structuren, maar terroristen gebruiken die zelden.

De aansturing van de Amn al-Kharji gebeurde voornamelijk vanuit Syrië, op de grens van Turkije. De AIVD had kunnen slepen tot ze een ons wogen, Bataclan hadden ze er niet mee kunnen voorkomen.

Voor wat betreft Nederland, er is voldoende dat je kunt doen om onzichtbaar te worden, te zijn en te blijven voor de overheid. Meer mensen zullen dat gaan doen, sterker nog ik voorspel dat er bedrijven komen die voor geld je verleden op het internet wissen. De overheid zal reageren door nog meer middelen in te zetten om nog verder te komen, want daar waar ze zoeken missen ze de weerstand. En dus, standaardreflex, denkt de overheid...'we missen iets, we zoeken niet goed genoeg'. Nog meer inzetten! Fuck die privacy maar.

Gaat gebeuren. Vanaf nu af aan gaat het eerst veel minder worden voordat het weer beter wordt.

RenHoek | 17-03-18 | 22:01 | 2

Topanalyse.
Bovendien kunnen beleidsmakers hun eigen verleden (laten) editen en tegenstanders zwart maken.

LuckyGirl | 17-03-18 | 22:22

LuckyGirl, dat doen ze toch reeds, denk aan de privé kwestie van Penthouse, en over het zwart maken van tegenstanders zullen we het maar helemaal niet over hebben.

watmagjenogwel | 18-03-18 | 02:54

Nial Ferguson, prominent historicus, echtgenoot van Ayaan, stelt dat google en facebook de macht hebben om verkiezingsuitslagen te bepalen. Het internet wordt geregeerd door een handjevol techbedrijven die de informatiestromen controleren. Alles gaat eerst door het filter van de politieke correctheid voordat de gebruiker het ziet.
Dan zijn we weer terug bij af, toen het internet er nog niet was, en redacties bepaalden wat nieuws was en welke opvattingen ertoe deden.

www.youtube.com/watch?v=N5JmBrZNVls

Van Duyvenbode | 17-03-18 | 22:00 | 6

@Van Duyvenbode | 17-03-18 | 22:13
Dus ik moet rekening gaan houden met de domme massa die niet begrijpen wat privacy is?
Dacht het niet!
En darknet is niet mijn ding, ik heb geen behoefte aan drugs of een Kalashnikov.

Berbaar | 17-03-18 | 22:24

Berbaar | 17-03-18 | 22:24
Daar moet je zeker rekening mee houden, al was het maar omdat de "domme massa" het verschil maakt bij verkiezingen.

Van Duyvenbode | 17-03-18 | 22:29

Nogal al druk he berbaartje met een onderwerp dat niets voorstelt. Stem dan gewoon voor. Zo eenvoudig is het. Dat het darkweb niets voor jou is snap ik dan weer heel goed. Ouwe beta.

SnartBlirdetRagnarok | 17-03-18 | 23:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Mijn zorgen over de staat van de NL & EU democratie zijn zo mogelijk nog gtoter dan die van Feynman. Wat me dan wel blijft verbazen is dat ondanks grove schandalen als omkoopappartementen, 7-minuten promoties etcetera de grote meerderheid hetzelfde blijft stemmen. Ofwel het ik zie het verkeerd of het zand wat in de ogen van velen wordt gestrooid is zeer effectief. Om depressief van te worden.

Winter_is_coming | 17-03-18 | 21:59 | 8

@TeeJee | 17-03-18 | 23:03
That will be a cold day in hell lol!!
Voorlopig blijf ik heerlijk genieten van ons fijne landje en mijn mooie stad.
Het leven is verrukkelluk.
Toedels!!

Berbaar | 17-03-18 | 23:13

@Berbaar | 17-03-18 | 23:13
Je moment komt vanzelf.

"Toedels"

TeeJee | 17-03-18 | 23:42

"Winter bijna voorbij"
Er is om die reden ook steeds meer psychiatrische hulp nodig.
U bent namelijk niet de enige die hiervan deprie wordt.
Maar zelfs in die geitenharensokken figuren heb ik niet veel vertrouwen meer, daar ben je min of meer een experiment voor, nog steeds.

watmagjenogwel | 18-03-18 | 02:47
▼ 5 antwoorden verborgen

Typisch weer zo'n naieve gedachte van de overheid, om te denken dat degenen die "gepakt" moeten worden met een sleepwet blijven communiceren met kanalen die afgetapt worden. Die mense hebben allang iets anders bedacht om buiten beeld te blijven. Zou me niet verbazen dat de sleepwet straks in het voordeel van crominelen gaat werken dankzij corrupte ambtenaren, digitale lekken en hackers.

watazooi | 17-03-18 | 21:58 | 1

Ze, die roverheid, is niet naïef, het is veel smeriger, of heeft u nog vertrouwen in die kliek?

watmagjenogwel | 18-03-18 | 02:43

Daar hebben we onze onvolprezen onafhankelijke vrije en pluriforme pers toch voor?..... oh wacht,

Abject | 17-03-18 | 21:57

Dat stukje van nu jij laat ook weinig zien klinkt meer als de rest van de media.
Dat meeste russen zijn blij dat het niet meer zoals in de jaren 90 is, op de krim zijn ze ook blij dat ze weer terug bij rusland zijn.
Hier nog een leuke duitse docu over poetin youtu.be/LjNjIbEBXnc

Sjonie01 | 17-03-18 | 21:57

De burger zou hierover het woord moeten hebben. Gelukkig hebben we hier nog een referenda over.
*proest*
En anders mag u over 3 jaar weer "politiek afrekenen" door een stem uit te brengen.

Is dit nog nieuws? | 17-03-18 | 21:56 | 3

Om te beginnen volgende week.... StemPt allen gewoon op een lokale partij. Alleen al door de voortekenen doen kereltje en Mark het dun in de pantalon. In ieder geval D66, VVD en de rest van de kliek decimeren. Dan pas kunnen we stellen dat de revolutie eindelijk begonnen is....

Ommezwaai | 17-03-18 | 22:24

Ja, ga ik weer lekker strategisch stemmen :D

Rest In Privacy | 18-03-18 | 09:27

@ Ommezwaai | 17-03-18 | 22:24:
Goed idee om lokaal te stemmen, maar let wel op, dat degene op wie je stemt, niet toevallig lid is van een landelijke politieke partij. Anders stem je alsnog landelijk.

prakkie | 18-03-18 | 22:47

Niemand bewaakt de bewakers.

Kaas de Vies | 17-03-18 | 21:56 | 1

Soms staat Geneen op de wacht, net hoe het valt.

Oprisp | 17-03-18 | 22:55

Och, dan houden we internet voortaan zakelijk. Of helemaal niet.
Jammer.
.
Was onvermijdelijk natuurlijk. Een elite die ter kwader trouw opereert toleert zoiets niet. Het heeft nog best lang geduurd en ze op een aantal momenten bijna de macht gekost. Er waren net niet genoeg mensen die internet gebruikten om de laafmedia te omzeilen.
.
Niet lang meer en de breidel is terug.

Parel van het Zuiden | 17-03-18 | 21:54 | 1

De breidel is al terug. Mensen die door de politie aan de deur geïntimideerd worden omdat ze op twitter uiten dat ze een AZC voor een paar honderd testosteronbommen naast hun deur niet zo een goed idee vinden. Volkomen legale uitspraken maar wel bezoek van 5 uniformen die je komen vertellen dat je je bek moet houden anders ...

2voor12 | 18-03-18 | 08:46

We kunnen toch gewoon stemmen, dus hoezo een aanslag op onze democratie?

Rest In Privacy | 17-03-18 | 21:50 | 26

Berbaar | 17-03-18 | 23:24:
Liever tegen de wind in pissen dan een windvaan zijn.

LuckyGirl | 18-03-18 | 01:04

Tobi. Helemaal waar. Goed stukje.

beau van rtl | 18-03-18 | 07:35

Goed verhaal Tobi. Dus straks kan de overheid van nog meer mensen zeggen dat ze al bekend waren bij de politie en geheime diensten. Ja, daar zal veel ellende mee voorkomen worden. Of zal het vooral gebruikt worden om mensen te intimideren die niet standaard het overheidsbeleid ( multiculti, antiblank, antiRus) volgen zoals nu al gebeurd in Duitsland en de UK? Nu ja, Berbaar en Kuifje zullen onze VvMU wel komen verdedigen. Haha, oh nee toch niet. Out riespect buigen ze uiteraar voor de bezetters.

Rest In Privacy | 18-03-18 | 09:26
▼ 23 antwoorden verborgen

We're f***ed.
Welke privacy?

MarcS | 17-03-18 | 21:47 | 2

MarcS | 17-03-18 | 21:47 |
Misschien heeft het meer zin om ff een schakel uit het circuit te halen. Ik bedoel we kunnen hier wel teksten tikken voor andere burgers en politici, maar misschien is het verstandiger om het gesprek aan te gaan met de echte machthebbers in Nederland, bijvoorbeeld Jeroen van der Veer. Jeroen kan zomaar een minister laten verdwijnen en als je over een paar prul pagina's beschikt en Jeroen vindt dat minder, dan word je bedreigd door de aivd.

Príncipe | 18-03-18 | 05:21

Kun je anders zelf veel aan doen. Bent u daar soms te lui voor?

Boris die Sauertopf | 18-03-18 | 16:04

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken