Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Correspondent fakenewst zwarte propaganda

Jaja, De Correspondent. Pretendeert het slimste medium van Nederland te zijn door te komen met experts, veel te lange stukken en een ENORM nuffige act. Maar goed, elke vorm van kritiek gaat het raam uit als het Sylvana-effect wordt ingezet: als zwarte activisten iets roepen op het platform komen ze overal mee weg, want eindredactie op historische feiten is immers racisme. Nu dit weer: bij het voorstellen van de kersverse Correspondent Vergeten Geschiedenis, Karin Amatmoekrim, zeggen de schrijvers hier gewoon doodleuk dat Nederland de "eerste concentratiekampen ooit stichtte". Sniewaar, want je had al veel eerder concentratiekampen. Boven-Digoel is gesticht in 1926 als reactie op de opkomst van onafhankelijksbewegingen van communistische en islamitische signatuur: een mensonterend oord want kapot warm, veel te weinig eten en allemaal gore tropische ziektes. Onmenselijk wreed en bedoeld om opstandelingen dood te werken, maar daar gaat het nu even niet om: het was lang niet het eerste kamp. Zo oefenden de Duitsers hun trucje van de Endlösung al in Namibië tussen 1904 en 1908 en stopten de Engelsen onze Zuid-Afrikaanse stambroeders in kampen tijdens de Tweede Boerenoorlog. Over verborgen geschiedenis gesproken. 

Ook doen de schrijvers van het stuk, de corrie-eindredacteur Andreas Jonkers en de gekende dramtivisten Miguel Heilbron en Mitchell Esajas alsof Boven-Digoel verzwegen wordt, maar dan heeft ze kennelijk nog nooit een boek over Nederlands-Indië gelezen waar het gewoon keurig instaat. Daarnaast wordt er natuurlijk weer gedaan alsof alle witte mensen super evil waren en allemaal voor het interneren van politieke gevangenen waren, maar dat doet het contemporaine debat over de kampen in de kolonie en in Den Haag totaal geen recht: er was nogal veel oppositie tegen het punitieve koloniale systeem en de strafkampen/maatregelen in het bijzonder, maar zo'n veelkleurig beeld komt de drammers natuurlijk niet uit.

Het enige wat de zwarte racisten en hun helper whitey's willen horen is dat de Nederlandse mensen het allerfoutste ever ooit waren, zelfs al spreken alle historische bronnen hun zieke frame tegen - uiteraard met herstelbetalingen, zieligheidssoepsidie en quota als doel. En Bobbie Rijndwerg c.s. durven Amatmoekrim niet te corrigeren uit lafheid, want als je racist bent, ben je af. 

Reaguursels

Inloggen

Zeer oude oorlogstactiek: omsingel een stad, stuur een boodschapper; geef je over of anders! Ging de belegering door en viel de stad: verkrachtingen, kindermoord, plunderingen en daarna platbranden. Mooie archeologische vindplaatsen, dat dan weer wel. Troje bijvoorbeeld.

Analia von Solmsch | 11-01-18 | 21:08

Ook dit topic.
Ook dit onderwerp, wat zich niet helemaal uitspreekt voor de goede zaak.
Ook dit zal als voorbeeld dienen van hoe hardnekkig die vreselijke witte man wel niet was, door niet eens toe te geven, dat de schuld bij hen lag.
Dit gaat de boeken in.
Als zoveelste bewijs.
(toch wel lekker, eigenlijk, aan de verkeerde kant van de geschiedenis te staan, met terugwerkende kracht; ik geniet er best wel van. Lekker subversief natuurlijk. Lekker vanuit onze witte geschiedenis romantiseren, dat je nog gewoon kritiek mocht hebben op de zwarte bovenmeesters)

Der Paulie | 11-01-18 | 21:00

Ik ben een voorstander van herstel betalingen.
Die verrekenen we can met de uitkeringen en ontwikkelingssamenwerking.
Dan kunnen we er een mooi centje aan verdienen

Jacktheflipper | 11-01-18 | 18:30 | 1

U gaat er vanuit dat die herstelbetalingen lager zijn?

Roadblock | 11-01-18 | 19:42

Er wordt hier geprobeerd de het kamp in hetzelfde hokje te duwen als de massa vernietigingskampen van onze toenmalige oosterburen/bezetters. Dat is toch niet helemaal een juiste vergelijking. Nederland heeft veel dingen gedaan in die tijd waar we zeker niet trots op hoeven te zijn en een gezellige boel was het er natuurlijk ook totaal niet maar om nu te doen alsof we bezig waren de inheemse bevolking systematisch uit te roeien gaat toch nogal ver. Het ging om het buiten spel zetten van voor het regime moeilijke mensen wat natuurlijk niet kan/mag/hoort maar het doel was niet om ze dood te maken.
En als we het toch over de geschiedenis hebben moet er ook eerlijk gekeken worden naar hoe de inheemse bevolking zich gedroeg, want dat waren net zo goed geen lievertjes en verklaart de afkeer die een deel van de hollanders heeft/had voor de Indonesiers.

Gregovic | 11-01-18 | 18:25 | 1

Dit is al zo oud als de wereld.
"Israel is erger als Hitler".
"Wat de palestijnen aangedaan wordt is erger als de Holocaust."
enz enz

Roadblock | 11-01-18 | 19:44

Laten we het zo samenvatten. "Het gerucht is niet waar."

bft | 11-01-18 | 18:18

Tja, GeenStijl, waarom zou je ook zo maar twijfelen aan zoiets? Is toch geen reden voor? Aldus SS...

Gerf | 11-01-18 | 18:08 | 1

precies, waar geen twijfel is, geen twijfel zaaien. zegt SS. Een denkertje,hoor, die meid!

ger1306 | 11-01-18 | 18:33

Roadblock | 11-01-18 | 17:33 De Bersiapperiode kwam voort uit meerdere eeuwen van overheersing en vernedering, wat in dat boek van Limbach uitvoerig wordt geanalyseerd en gedocumenteerd. De wreedheid van zowel de Indonesiërs als de Nederlanders is ongekend maar verklaarbaar. Het punt is dat wij dat tientallen jaren niet in onze geschiedenislessen hebben meegekregen.

VSOPXO | 11-01-18 | 17:51 | 1

Och, ik heb ook de tocht van van Daalen door de Gajo, Alas, en Bataklanden tijdens de Atjehoorlog niet meegekregen in mijn geschiedenislessen. Ik heb niet de indruk dat dit bewust gebeurde. Trouwens als iets me echt interesseerde zocht ik er gewoon de boeken over op. Er is een macht van publicaties over de politionele acties en de Bersiapperiode. Dat Westerling standrechtelijk burgers doodschoot, kon een ieder, die zich er een beetje in wilde verdiepen al tientallen jaren voordat Remy Limbach met zijn onderzoek begon, te weten komen.
Waarvan vindt u nu, dat u beroofd bent? Dat u bij de geschiedenislessen op school niet te horen kreeg, dat bij een oorlog wreedheden en oorlogsmisdaden begaan worden? Ook bij een Nederlandse oorlog?

Roadblock | 11-01-18 | 19:40

De mensheid heeft van het verleden geleerd;) IS doet niet aan concentratie kampen.

Trumme | 11-01-18 | 17:49

Goh, het kan aan mij liggen, maar plotseling verschijnt op dit item een groep zwitsaltjes, die het wonderbaarlijk allemaal onderling eens zijn, dat blanke nederlanders heel slecht zijn, en dat wij ons moeten schamen over onze geschiedenis.
Nou, jammer dan, ik schaam mij voor niets wat in de loop der Nederlandse geschiedenis is gebeurd. En ik laat mij zeer zeker geen schuldgevoel aanpraten.
In die geschiedenis gebeurden dingen, die wij nu anders bekijken en misschien ook anders zouden doen als indertijd. Lijkt me logisch.
Verder is alles redelijk terug te vinden, voor wie zich erin verdiept en zoekt, dit voor de lieden die suggereren dat wij als Nederlanders geschiedenis verdoezelen of uitwissen.
Dit in tegenstelling met tig- landen, waarbij historici achter de tralies verdwijnen als zij wijzen op wat duistere bladzijden in de geschiedenis van hun land.

Roadblock | 11-01-18 | 17:48 | 1

Daarom moeten we tegen de sleepnetwet zijn. De gedachtenpolitie is in oprichting.

O2Neutraal | 11-01-18 | 19:39

De Amerikanen waren ook niet geheel onbekend met het fenomeen concentratiekampen. Tijden de burgeroorlog (1861-1865) beschikten zowel de Noordelijk- als de Zuidelijke legers over concentratiekampen.
vredesonderwijsnederland.nl/amerikaans...

Ruikbaard | 11-01-18 | 17:39 | 1

De Amerikanen hadden tijdens de oorlog kampen voor Amerikanen van Japanse afkomst. so what?

Roadblock | 11-01-18 | 19:47

Voorouders. Iedereen schijnt fout te zijn geweest. Vooral de blanke mensen. Speciaal de blanke mensen.
Zou dat zijn omdat de geschiedenis in Afrika, in Arabie, in Zuid-Afrika, in Azie niet zo ‘op z’n Duits’ gedocumenteerd is?
Kwalijk, zeer kwalijk. Nederlandse vaders, Nederlandse jongemannen, die in Duitse concentratiekampen zaten en het daar zeer moeilijk hebben gehad, als ze het kamp al overleefden .
Nederlandse voorouders die naar Veenhuizen gestuurd werden en daar binnen de kortst mogelijke tijd overleden. Dat waren de jaren 1830-1840. Veenhuizen: een kamp voor het goede doel.
Voorouders die als slaven werkten in het veengebied. En met hun werk hun gezin nauwelijks konden onderhouden. Oud werden ze niet, die veenwerkers
Jonge Nederlandse mannen, Duitse mannen, die met valse beloftes op de VOC boten werden gelokt. De meesten zagen Nederland, hun familie, nooit weer terug.
Wij, Nederlanders, moeten ons schamen. Zegt de import. Zeggen de linksen.
Voorouders en de huidige generatie in de Arabische gebieden, die vrouwen stenigen, ongelovigen stokslagen geven.
Voorouders en de huidige generatie in Turkije die journalisten en politici in de gevangenis zetten.
Voorouders en de huidige generatie die in Zuid-Amerika tegenstanders levend uit een vliegtuig gooiden.
Voorouders en de huidige generatie die in Venezuela die jonge, protesterende mensen doodschieten. Voorouders en de huidige generatie die elkaar afmaken in Mexico.
Voorouders en de huidige generatie die in Afrika economische vluchtelingen als slaven verkopen.
Schamen al deze mensen, al deze volkeren zich? Nee, men blijft doorgaan.
Dat is het verschil tussen de blanken van Europa en een grote rest van de wereld. De grote rest gaat gewoon door met smerige daden en weten niet wat schaamte is.
Hou toch op met dat zwartmaken van blanke mensen. Wij hebben de les geleerd. Alleen de zwartmakers, de linksen, blijven door gaan op hun smerige pad: anderen willen vernederen, anderen kapot willen maken, ook al is er totaal geen aanleiding meer. Ook al kunnen zij dit doen juist omdat ze in Nederland wonen, de geluksvogels. Misbruik maken van gastvrijheid. Zo noem ik dat.

onnosel | 11-01-18 | 17:29 | 2

De bemanning van boten werd ook van de straat geplukt soms, alles dat dronken in de goot lag werd wakker op de boot. Mensen begrijpen vaak niet hoe slecht alles vroeger echt was voor de minder bedeelden, overigens niet alleen in Nederland.

O2Neutraal | 11-01-18 | 19:42

Weeskinderen, jochies. De weeshuizen moesten ze kwijt. Ze mochten, moesten, aanmonsteren. Ze overleefden het meestal niet.

onnosel | 11-01-18 | 21:30
-weggejorist-
hetwerktniet | 11-01-18 | 17:25

Guttegut. Historische feiten van vroeger leggen tegen de morele meetlat van nu - klassieke fout van de eenvoudige geest. Ja, we hebben heksen verbrand, matrozen gekielhaald, kerken gesloopt en een WK-finale verloren van de Duitsers. Allemaal slecht, fout, foei, kannie. Maar dat was toen.
Leuker is het om hedendaagse feiten tegen een hedendaagse meetlat te leggen. Internetcensuur en een heksenjacht op fake news terwijl we de VVM en het belang van een onafhankelijke pers als tegenwicht tegen een te overheersende staat kennen. Of bloot sexisme waarbij gemakshalve even alle mannen over een kam van tietenknijpende vrouwenrammers worden geschoren. Stuitend racisme, waarbij Klaas en Herman door Gloria en Sylvana samen met alle hedendaagse witte mannen gemakshalve een koloniale of slavenhoudersmentaliteit wordt aangepraat. Dát is pas echt fout, tegen de morele meetlat van nú. En over 100 jaar is dat nog steeds fout - tegen de meetlat van 100 jaar geleden.

Zeddegeizot | 11-01-18 | 17:25 | 1

Ik ben het hartgrondig met u eens.

Roadblock | 11-01-18 | 19:53
-weggejorist-
Expert_kenner | 11-01-18 | 17:25 | 1

Het blijft overingens wel heerlijk subsidie-slurpen en potverteren op kosten van de minderwaardige wit- mens.

Gloria Wekker zou er voor kunnen kiezen om wat meer energie te besteden aan haar moederland dan rancune spuien hier. Dat moederland heeft na al die jaren van aanmodderen (luiheid) bewezen nog steeds dat het nog steeds niet haar eigen broek kan ophouden zonder de financiele hulp van de verachte wit-mens.

Ervaringsdeskundige | 11-01-18 | 17:20 | 2

Ik lach me suf. Al die Surinaamse meiden die naar NL komen en het 100 keer beter hebben dan hun landgenoten. En vervolgens hun nieuwe nest gaan bevuilen terwijl de mistanden in hun vaderland ze koud laat. Vreemd.

Zeddegeizot | 11-01-18 | 17:30

Waren het alleen maar meiden.
Ik heb in Sranang in Parimaribo eens beroepshalve met een inspecteur van politie zitten praten rond 1970.
Op mijn vraag hoeveel misdaad er nou in Paramaribo en omstreken was, vertelde hij dat de misdaadstatistieken sterk terugliepen.
Dit kwam, volgens hem, omdat er zoveel van die jongens naar Nederland gingen voor het uitroepen van de onafhankelijkheid.

Roadblock | 11-01-18 | 17:54

menschdurfteleven | 11-01-18 | 17:02
Klopt. Ik ben ook in mijn schooltijd bij de geschiedenisles afgescheept met 2 pagina's over de "Politionele akties". Alsof het over het uiteenslaan van enkele demonstraties ging. Lees "de brandende kampongs van Generaal Spoor" van Remy Limpach en je zult verbijsterd zijn over wat wij daar hebben aangericht.

VSOPXO | 11-01-18 | 17:13 | 2

Lees eens over de Bersiapperiode, en je zult verbijsterd zijn wat moslim-pemuda's van de radicale Hizbullah en Sabillilah strijdgroepen toen al voor wreedheden begingen.

Roadblock | 11-01-18 | 17:33

De pemudas of zogenaamde vrijheidstrijders, waren niets minder dan wat wij nu jihadisten noemen.

number668 | 11-01-18 | 18:14

Ik heet Cees en ik ben tot op het bot slecht. Ik hoop dat zij nu eindelijk tevreden zijn want het begint aardig te irriteren.

cees2025 | 11-01-18 | 17:13

Altijd die grootspraak dat het westen het eerst was met gruwelijkheden.
Er zijn toch massagraven gevonden met een datering rond 40.000 jaar geleden in Noord-Afrika. Die zijn toch ook eerst bijeengedreven.

bodemloos | 11-01-18 | 17:09

Nederland heeft wel twee concentratiekampen gehad naar Duits model, Kamp Joden-Savanne en Kamp Copieweg allebei te Suriname. Daar zijn blanke politieke gevangenen zonder vorm van proces gevangen gezet van 1942 tot 1946. Die mensen zijn hetzelfde behandeld als in de concentratiekampen in Duitsland. Er is regelmatig over die mensen heen geschoten. Er zijn ook twee mensen standrechtelijk geexecuteerd waarvan een het overleefde. Tot in de jaren '90 wordt deze kwestie nog besproken in de Tweede Kamer. Twan van der Zand heeft er een boek over geschreven.

DitjaarkrijgikAOW | 11-01-18 | 17:08 | 3

Herstel: Twan van der Zand moet zijn De Strafkolonie, Twan van den Brand, uitg. Balans (2006)

DitjaarkrijgikAOW | 11-01-18 | 17:11

Naar duits model-Met 1 dode?

Roadblock | 11-01-18 | 17:18

Roadblock
De Duitsers staan er om bekend met ongeveer alles een stuk efficiënter te zijn.

Knisperende_Tissue | 11-01-18 | 17:31

Begrijp ik nu goed dat in De Correspondent een artikel staat over Nederlandse misdragingen in hun toenmalige kolonieën en dat dit gebagatelliseerd wordt, omdat de schrijver het het eerste concentratiekamp noemt, terwijl het niet het eerste maar het vierde concentratiekamp was? Ik ben een ouwe man en ben er pas eind jaren 70 achtergekomen hoe kwalijk het Nederlands koloniaal verleden was en hoeveel verzwegen oorlogsmisdaden we (de Nederlanders) gepleegd hebben. Al dat gerelativeer geeft de Sylvana's wel munitie. Stop daar toch mee.

menschdurfteleven | 11-01-18 | 17:02 | 6

En u voelt zich daar persoonlijk voor verantwoordelijk? Of vindt u dat anderen daar verantwoordelijk voor zijn. Of bent u toevallig lid van een organisatie die bezig is anderen daar verantwoordelijk voor te stellen?

Roadblock | 11-01-18 | 17:22

Chemokar | 11-01-18 | 17:06
"Historisch besef van een kapster". Ik vind dat je de kappers nu toch wel erg duidelijk uitsluit. Zeg dan "knipmeander" of zo.

Schoorsteenveger | 11-01-18 | 17:31

Het probleem is simpelweg dat ze liegen over de kennis over het koloniale verleden van Nederland. Zelfs al accepteren we eind jaren 70 als de periode dat de duistere kanten ervan algemeen bekend werden, is dat 40 jaar geleden. Er is dus helemaal geen 'verborgen geschiedenis'.

Mike_DB | 11-01-18 | 17:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Waarom willen ze geld van ons? We geven ze toch al spiegeltjes en kralen? Ondankbaar pigmentvolk. Bah.

Nivelleermarionet | 11-01-18 | 17:01

Maar als de Nederlandse witten het allerslechtsts waren, wat moeten bijvoorbeeld Duitse of Belgische zware racisten en hun helper whitey's dan? Hebben die dan minder moreel recht op zielig?

Schoorsteenveger | 11-01-18 | 17:00 | 1

Oops, "zware racisten" moet zijn "zwarte racisten", of maak er maar meteen "zwarte zware racisten" van.

Schoorsteenveger | 11-01-18 | 17:02

Eindexamens zijn ook een concentratiekamp. Tenminste, ze zijn altijd zeer gefocust.

Premier Trutte | 11-01-18 | 16:58

Sowieso is het "GEBEURTENIS X wordt verzwegen" altijd een slecht argument. Want hoe heeft de Karin Aanmebroekriem er van gehoord? Boven-Digoel heeft gewoon een eigen pagina op Wikipedia, met bronnen en verwijzingen naar literatuur. Ook de slavenopstand van Berbice heeft een eigen pagina.

En natuurlijk hebben veel mensen er nog nooit van gehoord. Niet iedereen is een wandelende encyclopedie. Noem een willekeurige plaats uit de lijst met 100 grootste steden ter wereld en mensen hebben al geen idee waar je het over hebt. Of kan Karin Aanmebroekriem steden als Quezon, Managua, Bengaluru, Harbin en Daegu op de wereldkaart aanwijzen?

vrijstijler | 11-01-18 | 16:58

Inderdaad, de Engelsen zijn de uitvinders van het concentratiekamp, en ook van de term 'concentrationcamp'. Toen ze het maar niet konden winnen van de Boeren, die een guerillaoorlog tegen de Engelsen voerden, gingen ze het Boerenplatteland ontvolken en de vrouwen, kinderen en ouden van dagen in concentratiekampen 'concentreren'. Niet per sé om ze te vernietigen, dát was weer een Duitse 'uitvinding', maar om het de Boerenstrijders onmogelijk te maken dat ze voedsel, munitie, onderdak etc. konden vinden op de woonplaatsen van de Boerenbevolking. Omdat die kampen uiterst belabberd werden beheerd, braken er ziektes en, naar ik meen, ook hongersnood uit, zodat er veel Zuidafrikaners stierven in die kampen. Maar goed, dat waren slechts 'witten', dus die tellen in het huidige tijdsgewricht sowieso niet.
Maar, zoals jullie zeggen, bij de Correspondent weten ze het altoos beter en zijn ze moreel zo superieur, dat ze het met de geschiedenis niet nauw hoeven te nemen.

KeesBruin | 11-01-18 | 16:56 | 2

Dat de Engelsen de "uitvinders" zijn van het moderne concentratiekamp, is dacht ik algemeen bekend. Voor de rest wat Zentgraaf hierboven schrijft:

"Het enige wat de zwarte racisten en hun helper whitey's willen horen is dat de Nederlandse mensen het allerfoutste ever ooit waren, zelfs al spreken alle historische bronnen hun zieke frame tegen - uiteraard met herstelbetalingen, zieligheidssoepsidie en quota als doel."

De enige, echte autoriteit op het gebied van de Nederlandse slavernij, professor Piet Emmer, stond afgelopen zaterdag met een interview in de Volkskrant nav zijn deze maand te verschijnen boek "Het zwart-witdenken voorbij; Een bijdrage aan de discussie over kolonialisme, slavernij en migratie", waarin hij het drammerige activisme van bepaalde figuren aan de kaak stelt. Ik ga het zeker lezen, maar het lag nog niet bij mijn boekhandel. Lijkt me een aanrader.

PS Ben jij dezelfde - dappere - Kees Bruin die nog steeds op FN probeert te discussiëren met Peter Breedveld?

Dr_Johnson | 11-01-18 | 17:45

De 'uitvinders' van het concentratiekamp zijn natuurlijk de Inca's, de Assyriërs en de vroege Chinese, Siamese en Indiaase rijken. Als je een groot publiek bouwwerk wilde verrichten, zoals een pyramide, een hangende tuin, een tempel, een kanaal of een grote verdedigingsmuur, dan was het natuurlijk wél zo slim om daar mensen voor in te zetten die je in een vijandbeeld pasten, zodat een niet al te groot beroep op de eigen bevolking hoefde te worden gedaan.

bisbisbis | 11-01-18 | 18:13

Zo lang we ons zelf een schuld gevoel aanpraten of aan laten praten doen de feiten er toch niet toe? Geen van de gekwetsten heeft ooit een voldoende gehaald bij geschiedenisles maar zijn gekwetst. Dat moet. Instemmend ja knikken bij onzin ook. Correct zijn is het grootste goed op aard. Krijg je een stijve van. Heb ik dan van horen zeggen. En ze moeten niet zeuren: ze hadden toch een dak boven hun hoofd?

Dagdief | 11-01-18 | 16:53

Volgens mij hadden de oude Egyptenaren, Perzen, Romeinen en Ottomanen al ver voor de 20e eeuws werkkampen die je achteraf met de kennis van nu ook gerust concentratiekampen zou kunnen noemen. Van de Chinezen, Inca's en Maya's weet ik het niet maar ik heb zo mijn vermoedens....

typewriter | 11-01-18 | 16:52 | 1

Simons heeft haar eigen concentratiekampers.

Langshetrandje | 11-01-18 | 16:55

Wat schieten we op met dit soort berichten?
Ik begrijp werkelijk niet wat deze idioten willen bereiken met dit soort artikeltjes..

Kruisruiker | 11-01-18 | 16:46 | 3

Je moet betalen pannenkoek.
Voor alle ellende, letterlijk voor alle ellende op de wereld.
Voor die van eergisteren, voor die van gisteren, voor die van vandaag en voor die van morgen.
Uw schuld is hun pensioen (en hun zijn in tegenstelling tot de gedachte van onze premier met meer, veel meer, de claims komen binnenkort uit alle windstreken uw pensioenpotten leegslurpen). Nivelleren is een feest.

Langshetrandje | 11-01-18 | 16:50

Natuurlijk, geld, geld, geld, geld.

Kruisruiker | 11-01-18 | 16:52

Ze willen dat negers van kleur officieel tot nationaal kampioenen in zieligheid worden benoemd. En dat blanke-ik-bedoel-witte Nederlanders al even officieel worden aangewezen als daders van al het kwaad in de menselijke geschiedenis. En voor zo'n groot en nobel doel mogen er best wat historische feiten sneuvelen.

Mike_DB | 11-01-18 | 16:59

Een pijnlijke geschiedenis, waar we liever niet aan herinnerd willen worden...

Maar de Nederlander in hiervan in 2018 de schuld geven, geen enkel probleem..

Anyway, wie wil er een hapje rauwe hersenen?

www.hpdetijd.nl/2012-07-14/video-kann...

RickTheDick | 11-01-18 | 16:44

Feiten? Boei0n, zolang we de autochtone Nederlander van een paar generaties terug maar kunnen blamen en in het verlengde daarvan bij de huidige generatie onze hand op kunnen houden voor erkenning, excuses en smartegeld. En wie niet meedeugt of het waagt een kritische noot bij die huilers neer te zetten is gewoon een gore racistische tokkie.

Graaisnaaiert | 11-01-18 | 16:43

Een hele korte google-search leert mij dat de Spanjaarden het in 1896 hebben uitgevonden onder de noemer campo de concentración. Maar ja, eindredacteuren hebben het al zo druk en googelen is best wel vermoeiend.

Japiekrekels | 11-01-18 | 16:43 | 4

Ik denk nog wel verder in het verleden zo rond de Azteken tijd.

steekmug | 11-01-18 | 16:58

Ja Azteken ook, maar ik dacht laten we het bij de soort van huidige beschaving houden :)
De sterken buiten de zwakken uit, dat zullen holbewoners vast ook wel hebben gedaan. Dat zit in onze aard. Natural selection enzo.

Japiekrekels | 11-01-18 | 17:02

En als je dan googled op "campo de concentración" kom je op Spaanstalig Wikipedia uit, waar staat dat het eerste concentratiekamp dateert uit 1808. En als je nog even doorzoekt kom je op vast nog wel een ouder voorbeeld uit. Maar inderdaad: googelen is best wel vermoeiend...

vrijstijler | 11-01-18 | 17:04
▼ 1 antwoord verborgen

Het waren wellicht wel de eerste concentratiekampen ooit van Nederland.

Premier Trutte | 11-01-18 | 16:41 | 1

Wellicht..... maar dat is niet de stelling van deze pseudo wetenschappers

Fatwabuster | 11-01-18 | 16:52

Voor dit soort types geldt:
Een dag niet gezeurd is een dag niet geleefd!

Kruisruiker | 11-01-18 | 16:41

Ja, ja het is allemaal wat. Geschiedenis, vanaf de eerste stap van de Homo Erectus en zijn opvolger de Homo Sapiens, discrimineert de mens al. Je hoort bij die stam, bij dat gezin, bij die streek, bij dat land, je bent lang, je bent kort, je hebt een andere haar- en huidskleur. De mens is gericht op verschillen te zien en oordeelt en veroordeelt hierover. Het mag niet, zegt de moderne mens. Maar mag niet, wil niet zeggen dat het niet gebeurt. Het zal altijd plaatsvinden, zo lang de mens op deze planeet rondhuppelt. De nadruk er op leggen, geeft een averechts effect. Er normaal over praten en in alle redelijkheid van gedachte wisselen levert veel meer op. Succes, met deze eindeloze discussie van mensen die heel graag in de belangstelling staan en best wel narcistische trekken hebben. Ook speelt geld hierbij zoals gebruikelijk weer een grote rol. De zich slachtoffers noemende klagers, zitten er zelf warmpjes bij. Laten zij eens het goede voorbeeld geven. Handen uit de mouwen steken en de zwarte/witte/bruine/gele en rode medemens die het nodig hebben, daadwerkelijk gaan helpen.Maar het is veiliger te blijven zitten in hun witte enclave - dat dan weer wel - en vanaf de bank continu de moraalridder uit te hangen.

De Evangelist | 11-01-18 | 16:41 | 2

Je discrimineert ook wanneer je onderscheid maakt tussen mensen die volgens jou discrimineren en mensen die dat volgens jou niet doen. Elke beslissing impliceert discriminatie.

Reaganmania | 11-01-18 | 16:43

Iedereen discrimineert, niemand uitgezonderd. Dat is mijn stelling.

De Evangelist | 11-01-18 | 16:45

Inderdaad: Zuid-Afrika. En voor de eerste vernietigingskampen moeten we in Rusland zijn, waar onder (die aardige meneer) Lenin in 1921 naar aanleiding van de opstand in Tambov in het voorjaar mensen vergast (!) werden. U leest het in 'The Black Book on Communism' op pagina 116. Of pagina 160 in de Nederlandse versie. Daar heeft de geschiedenisjuf u vast niks over verteld.

wingload | 11-01-18 | 16:39

Het lijkt erop dat de activisten graag bevestigd willen zien dat Nederlanders slecht zijn. En zo langzamerhand krijg ik er ook zin in door hun gedram. Misschien is het tijd om eens te laten zien wie wint en wie verliest.

Pierrepoint | 11-01-18 | 16:39

En wat is er mis met communisten en islamisten eens een keer aan het werk zetten ? Worden ze heus niet slechter van, hooguit wat doder.

zeur | 11-01-18 | 16:37

De geschiedenis herschrijven is tegenwoordig de gewoonste zaak..... zal we een verdienmodel achter zitten

Fatwabuster | 11-01-18 | 16:34

Kampen zijn van alle tijden. Niet te verwarren met de vernietigingskampen van onze oosterburen. Dat haalt men nogal eens door elkaar.

drs. P | 11-01-18 | 16:33

Je vroeger was het beter want maakten ze niet eens gevangenen maar moorden ze vijanden uit of voerden ze af als slaaf.

Simon_GS | 11-01-18 | 16:32

Bijzonder dat deze blogentry van de hand van Zentgraaff is: resources.huygens.knaw.nl/bwn1880-2000...

Het begrip concentratiekamp is nogal wijdlopig, uiteenlopend van een interneringskamp voor politieke tegenstanders tot een nazi-stijl vernietigingskamp.

Boven-Digoel was een militaire gevangenis en voldoet daarmee aan de omschrijving concentratiekamp: nl.m.wikipedia.org/wiki/Concentratiek...

Dan nog is de vraag gerechtigd of dat nu “fout” was, en dan ook nog los van de tegenwoordige SJW gedreven interpretatie. Laten we het erop houden dat de methoden en technieken van de communistische en islamitische nationale beweging in Nederlands Indie in de jaren twintig al niet heel erg vriendelijk waren.

Van Heutsz had aan het begin van de eeuw hardhandig een eind gemaakt aan de Jihad in Atjeh. De onrust in Indie verdween daarna echter niet. Europeanen waren doelwit van aanslagen en dat ging door tot 1942 toen het Nederlandse gezag door de Japanners werd overgenomen.

In alle discussies over de excessen gepleegd door het KNIL verdwijnt de nuance van de terreuraanslagen door TNI wel heel snel uit het raam. Nuance is sowieso een dingetje bij SJW - huilers, waarom zou je feiten betrekken in een dialoog waar een antikoloniaal standpunt ook kan.

Glasgow Argus | 11-01-18 | 16:30 | 1

Precies. Indonesie is feitelijk het meest succesvolle en fundamentalistische moslimland. Communisme en islam gaan zowieso goed samen. Binnenkort ook in uw theater.

Langshetrandje | 11-01-18 | 16:43

Dit noemt men in het activistische pigment jargon ook : het dekoloniseren van de geschiedenis. De Wetenschap moet er ook al aan geloven. Stalin is hier overigens heel groot mee geworden.

Chemokar | 11-01-18 | 16:28 | 4

Tja, en Mao haalde zoveel intelligentsia weg dat hij bij gebrek aan goede artsen Traditional Chinese Medicine invoerde om eigen bevolking voor de gek te houden met kwakzalverige placebo's.
Het is een goed export gebleken. Nederlandse HBO-meisjes trappen er massaal in.
Helaas pakt het minder goed voor een aantal diersoorten.

Rommelende Onderbuik | 11-01-18 | 16:37

Stalin is groot geworden met dekoloniseren?

vrijstijler | 11-01-18 | 17:17

Waarom moet ik nou aan Ministry of Truth denken?

Roadblock | 11-01-18 | 21:08
▼ 1 antwoord verborgen

Concentratie kampen zijn inderdaad van een eerdere tijd, meer een Engelse vinding.
Evenals de joden ster of een soortgelijk "merkteken" om Joden van anderen te onderscheiden, niet een Duitse uitvinding.
Op schilderijen uit de periode van de Engelse oorlogszuchtige koning Edward de eerste, the Longshanks, is dit ook zichtbaar.

Edward bezondigde zich meermaals aan discriminerende maatregelen tegen de in Engeland wonende Joden. De Joden hadden een monopolie op het verstrekken van krediet sinds de paus aan het einde van de twaalfde eeuw Christenen verboden had rentes aan te rekenen.
Om mensen te behoeden voor 'ongewenste' contacten met Joden, moesten de Joden zich voortaan herkenbaar maken door een afbeelding op hun kledij.

Memek | 11-01-18 | 16:28 | 1

Was in een heleboel landen in een heleboel tijden zo. In de middeleeuwen had je de lichtgele Jodenhoed.
Wist u trouwens dat de Joden zelf hun sterren moesten betalen?
De Joodse Raad kreeg de rekening van het maken van de duitsers en verhaalde de kosten op de dragers van de sterren. Elke ster kostte vier cent en per vier sterren moest men één textielpunt inleveren. Elke Jood was verplicht vier sterren af te nemen, zodat er op verschillende kledingstukken een Jodenster genaaid kon worden

Roadblock | 11-01-18 | 21:13

En wat hadden de Egyptenaren dan? Werkvoorzieningscampings?

faqalto | 11-01-18 | 16:28 | 1

Welnee, die hompen steen zijn keurig volgens een bouw-cao in elkaar gezet. De Romeinen deden ook niet aan kampen, dat is echt iets wat de Nederlander heeft uitgevonden. ( schud hoofd )

Chemokar | 11-01-18 | 16:30

Iets dat door een niet blanke word neergepend kan alleen door een niet blanke worden gecorrigeerd anders zitten er altijd racistische motieven aan ten grondslag .
Leest u " Mijn strijd " van hoogleraar emeritus Gloria Wekker !

Castor12 | 11-01-18 | 16:28 | 1

Ik ken wel de Duitse druk daarvan. Ook niet doorheen te komen.

Chemokar | 11-01-18 | 16:31

Geschiedenis wordt hier gewoon verzonnen. Gelukkig zijn universiteiten verschoond van dit soort onzin en wordt er daar wetenschap bedreven. Damn, wat naief ben ik

TheseDays00 | 11-01-18 | 16:26

Nou ja, het hoorde bij de Nederlandse cultuur toen. Daar mag de correspondent niks van vinden. Zoals zij ook niks mogen vinden van kindhuwelijken, stenigingen en vrouwenbesnijdenis.

dyslexieman | 11-01-18 | 16:26

Zwarten kunnen het hardst lopen en het best dansen. Ben je een RACIST als je dat zegt???

kippevlees | 11-01-18 | 16:26 | 4

Nee, dan niet. Wie als je er aan toevoegt dat de blankmens daarentegen in het algemeen een tikkie intelligenter is.

Rommelende Onderbuik | 11-01-18 | 16:33

Nou is het bij diefstal en inbraak best handig wanneer je hard kunt rennen en leuk om daarna feestelijk te dansen. Maar ik wil niet zeggen dat die combi de natuurlijke selectie is geweest.

Premier Trutte | 11-01-18 | 16:49

@kippevlees
Ook zitten er tussen de Nobelprijswinnars verdraaid weinig donk're Afrikanen
dan ben je ook een racist als je zoiets beweert
Maar het maakt het niet minder waar
als ze nu een Nobelprijs voor corruptie zouden uitreiken ..

Tobi | 11-01-18 | 17:04
▼ 1 antwoord verborgen

Jezus wat zijn er veel zielige en zeurderige mensen op deze planeet. Kunnen we niet een land inrichten voor ze zeurland of zo? Ik ben er zo klaar mee, ik was er 100 jaar geleden niet, deed niet mee en ben onschuldig. Maar wel lekker witgodverredomme.

bigs | 11-01-18 | 16:26

Toen Indie nog van ons was, was het daar in ieder geval niet zo'n ontzettend gore bende als het nu is.

van Oeffelen | 11-01-18 | 16:26

west papua (voormalige nederlands nieuw guinea) is een vandaag de dag een kolonie van indonesie, de bevolking wordt onderdrukt en het land wordt gebruikt als klassiek wingebied. daarnaast wordt er in west papua vooral langs de grens met papua nieuw guinea al decennia een doelbewust beleid van omvolking gevoerd (google voor de grap eens op transmigrasi). maar uiteraard waren alleen de hollanders fout (want wit ofzo)

geenspam | 11-01-18 | 16:24 | 1

Pardon? Onderdrukt, daar vindt genocide plaats, daar zijn al 500.000 mensen afgeslacht! Gek dat je daar eigenlijk nooit iets over hoort, waar zal dat toch mee te maken hebben? https://www.freewestpapua.org/info/human-rights/

JI-HAAT | 11-01-18 | 16:37

Correspondent bashen, altijd +1

metworst | 11-01-18 | 16:23

Totdat men concentratiekampen had verzonnen, werden hele volken uitgemoord of tot slaaf gemaakt. Of, zoals in het geval van guerilla-oorlogen, iedereen waar ook maar de minste verdenking op rustte werd zonder pardon gedood. Dat ging al zo in Mesopotamië en zo ging het nog onder het modern imperialisme. Als ze nu doen alsof concentratiekampen het ergste ooit zijn, wel...

Achja, voor wie doe ik ook de moeite. Alsof die mensen überhaupt zitten te wachten op genuanceerde uitspraken over geschiedenis.

aight.. | 11-01-18 | 16:23 | 1

O, ik lees ze wel hoor aight.
De bedoeling van de kreet concentratiekampen, is het vastplakken van een naam, die gekoppeld is met het Nazi-dom aan ons-Blanke nederlanders.
Bekende propaganda truc. De arabieren doen niets anders.

Roadblock | 11-01-18 | 21:16

Reeds in 1918 riep Lenin op tot de Rode Terreur, en ontvouwde hij de plannen voor de eerste concentratiekampen. Die werden, als ik het me goed herinner, al in 1920-1921 gebouwd en in gebruik genomen. Een stuk of honderd.

kapoerewiet | 11-01-18 | 16:22

Fake nieuws werkt alleen van links naar rechts... niet van rechts naar links..

wanneer snappen jullie dat nu eens?

Kamikazepiloot | 11-01-18 | 16:22

Ik vraag me wel eens af of uitkerings- en subsidieafhankelijken hun ongemak deswege vereffenen met vileine kritiek op hun gastland

Abu Bachouca | 11-01-18 | 16:22 | 1

Zo in de trant van: Ik laat die klootzakken er mooi voor betalen

Abu Bachouca | 11-01-18 | 16:26

De hele planeet is een concentratiekamp. Alleen dood kun je het verlaten.

Teleo | 11-01-18 | 16:21 | 8

@Teleo | 11-01-18 | 16:37
Maar de ruimte is volgens moslims haram want je kan er niet leven zeggen ze, dus is het zelfmoord plegen, dat hele ruimtevaren. Dus haram.

spamtarget | 11-01-18 | 18:37

Op een grotere planeet weegt zelfs jouw hoofd te zwaar om overeind te houden

Ben Hetzat | 11-01-18 | 18:47

Was bedoeld voor TeeJee | 11-01-18 | 16:58

Ben Hetzat | 11-01-18 | 18:48
▼ 5 antwoorden verborgen

Ieder volk heeft zo zijn bloedige geschiedenis. Alsof Afrika zo'n lieflijk continent is en was. Alleen nu hebben zielenpoten zoals Sylvana Simons bedacht dat blanken moeten boeten voor alle ellende en onderdrukking sinds de evolutie van de mens. Dat zegt alles over de zwarte mens, die zichzelf kennelijk minderwaardig vindt.

Willemdrie33 | 11-01-18 | 16:17 | 3

Wou net over Afrika beginnen, maar niet meer nodig!

Jan, Leiden | 11-01-18 | 16:23

Ellende die vooral de afrikanen uit afrika zelf hebben gecreêerd en zonder wie de atlantische slavenhandel compleet onmogelijk was geweest. Zeker 90% van die slaven is door de afrikanen aan westerse handelaren aan de kust verkocht; vette handel voor hen ook. Goeie kans ook dat voorvaders van Sylvana behalve slaaf goed mogelijk daarvoor in afrika zelf slavenhouders zijn geweest, ofwel ook zij moet dan herstelbetalingen doen. www.scaruffi.com/politics/slavetra.htm...

louis6227 | 11-01-18 | 16:41
-weggejorist-
spamtarget | 11-01-18 | 18:34

we zijn de geschiedins aan het bekijken vanuit deze tijd met deze normen en waarden.
en dat kan in mijn ogen niet men had toen andere beleving andere normen en waarden.

harries | 11-01-18 | 16:16

Lieve Lita:
Mijn opa had het vaak over 'zwartjes' en 'negers'.
Moet ik nu schadevergoeding betalen aan alle zwarte mensen? Of heb ik een advocaat nodig?

Koos Knak | 11-01-18 | 16:16

Eigenlijk gewoon te dom om inhoudelijk op in te gaan. Doodvermoeiende zeurkousen, lekker de focus leggen op alles wat net niet goed is of was, in het laatste geval uiteraard zonder historische context erbij te betrekken. En dan maar zeuren en zeuren en zeuren tegen de klippen op.

Dutchbeaurouge | 11-01-18 | 16:15

Ik ben toch behoorlijk trots op mijn blanke Germaanse bloed hoor. Wie daar problemen mee heeft kan gratis een zakje pinda’s van me krijgen. Als aflaat, zeg maar, voor de zonden van mijn verre voorouders die ik nooit heb gekend.

Nivelleermarionet | 11-01-18 | 16:15 | 1

Idem dito. Blut und Boden is in de kern ook geen slechte doctrine. En de nazi's waren op het gebied van wetenschap en technologie gewoon zeer geavanceerd.

Reaganmania | 11-01-18 | 17:57

Zent, bedoelt met een D

Hufterst | 11-01-18 | 16:14 | 1

Jij durft dus wel te corrigeren ;)

h3* | 11-01-18 | 17:15

Behalve als je een witte onderbroek hebt. Dan ben je nooit een racist en nooit een..., noch een...

Langshetrandje | 11-01-18 | 16:14

Wit = fout!

je suis bier | 11-01-18 | 16:13 | 1

Goed fout is lekker.

Langshetrandje | 11-01-18 | 16:14

Vergeet ook niet de 'witte' kampen in Finland, waar na de burgeroorlog in 1918 vele 'rode' Finnen zijn vermoord.

Hadena | 11-01-18 | 16:13 | 1

maar dat was terecht

Tobi | 11-01-18 | 16:59

Tja, is inmiddels een verdien model geworden,
zwart doet blank blamen&shamen en daarna nog meer vangen, voor zover er al niet door dat soort aan de staatstiet gelukt werd.

Plorkface | 11-01-18 | 16:13 | 1

gelukt=gelurkt zoals zuigen.
*wachten medicatie ronde*

Plorkface | 11-01-18 | 16:15

Vergeten geschiedenis? Ik noem het HER-schreven geschiedenis! Wanneer ik werkelijk schuldig was aan het onderhouden van "concentratiekampen", dan zou ik de auteurs van deze HER-schreven geschiedenis gaarne uitnodigen in een van de barakken te komen wonen, met uitgang via de schoorsteen.

Gelukkig voor de auteurs ben ik mij bewust van mijn Witte Privileges, die eruit bestaan dat ik braaf meebetaal aan het levensonderhoud en gratis zorg voor exotische oplichters.

Jan Passant mk2 | 11-01-18 | 16:13

Ze hadden kunnen schrijven "Nederland stichtte daar in Papoea-Nieuw-Guinea concentratiekampen ruim voor de Tweede Wereldoorlog"
Dat had hetzelfde effect gehad en geen speld tussen te krijgen.

koeberg | 11-01-18 | 16:12 | 2

Exact. Met enige schroom moet ik bekennen dat ik behoorlijk wat ex Indiëgaande familie heb en dat "het toontje" waarover de gekoloniseerden werd en nog wordt gesproken mij soms wat engig voorkomt.
Moet daar wel bij zeggen dat al die familieleden ook zelf het één en ander hebben meegemaakt tijdens de Japanse bezetting en na WOII. U zou kunnen zeggen dat zij een opperbest traumaatje meetors(t)en. Dit excuus geldt natuurlijk niet voor de lieverds die in de jaren twintig hebben huisgehouden. Dit is gelukkig op geen enkele wijze familie van me.

Langshetrandje | 11-01-18 | 16:21

Langshetrandje | 11-01-18 | 16:21 |
Och, toen de troepen er heen gingen liep de hele straat uit voor de bevrijders van 'ons' Indie.
Diegenen die wel terugkwamen, waren volgens de PvdA babymoordenaars of erger.
Zo is het nou eenmaal altijd met het militaire. Je kan de shit gaan opruimen, en er is altijd wel een groep, die vanuit het veilige achterland roept dat je het niet goed doet.

Roadblock | 11-01-18 | 21:24

Ja, en zwarten afknallen zijn die zwarten zelf ook erg goed in. Zelfs nog kort geleden, de Marikana shooting. Dat waren allemaal zwarte politiemensen met vuurwapens, en één witte hand die uiteindelijk bevel gaf om te stoppen. Anders waren er nog meer gegaan. en.wikipedia.org/wiki/Marikana_killin...

hotnot | 11-01-18 | 16:12

Leugens! Iedereen weet dat de eerste concentratiekampen in Zuid-Afrika waren. En eigenlijk de Amerikanen. En het schijnt dat de Duitsers er ook een handje van hadden. en.wikipedia.org/wiki/Internment

De Koreaanse Slet | 11-01-18 | 16:12 | 7

@Hetkanverkeren | 11-01-18 | 17:00
Nergens in de huisregels staat dat ik iemand niet mag bedanken voor een link.

S.v.p niet zo miepen.

TeeJee | 11-01-18 | 17:37

Ja Slet; u hebt gelijk. De eerste echte concentratiekampen lagen in Zuid-Afrika en waren georganiseerd door dhr. Baden Powell, die van de padvinders. Boven-Digoel was een gevangenis voor tegenstanders van het koloniale regime van Nederlands-Indië; het was geen plezierig oord, ook al vanwege het klimaat, maar niet te vergelijken met een concentratiekamp, want daar waren we die tijd in Indië te humaan voor. Alle politici hadden inmiddels de Max Havelaar gelezen.

oliebolletje123 | 11-01-18 | 21:23
▼ 4 antwoorden verborgen

Mr. Bami | 11-01-18 | 16:07 | reageer
Nee, maar Kajsa Ollongren heeft beloofd dat ze het publiek voortaan zal beschermen tegen nepnieuws.
Dit bericht op Geenstijl zal weldra verdwenen zijn.

Abject | 11-01-18 | 16:11

De koning van Egypte hield toch het volk Israël vast? Pakweg 1350 BC. En pas nadat God Egypte had gestraft met 7 plagen wisten ze te vluchten. God opende de Roze Zee voor hen, en nadat ze in de Sinaï waren sloot God de zee weer, waardoor de achtervolgende Egyptenaren verzopen. Vervolgens door de woestijn sjokken naar Jericho, die stad volledig uitmoorden en Israël was een feit.
De moraal van het verhaal: Eten of gegeten worden.

Orakel1958 | 11-01-18 | 16:10 | 3

roze zee? toen al een pride?

h3* | 11-01-18 | 17:17

@h3* | 11-01-18 | 17:17
Die staf van Mozes heh? Een echte splijtstaaf, rawr.

TeeJee | 11-01-18 | 17:38

@h3*
We zitten hier wel op GS he

Tobi | 11-01-18 | 17:42

Niet alle kampen zijn gelijk.
Er waren ook goede concentratiekampen!!

#Kampement [Mil. Woordenboek, spelling van 1861 ``Kampement``] Zoo veel als kamp, legerplaats. In Oost-Indië geeft men dien naam in het algemeen aan elke plaats waar de troepen huisvesten, ook aan kazernes, enz
Gevonden op www.dbnl.org/tekst/land016mili01_01/la...

Teleo | 11-01-18 | 16:09 | 2

Inderdaad! Niet elk 'concentratiekamp' is een nazi-'vernietigingskamp'!

Aristotalloss | 11-01-18 | 16:56

Het mooie van het "slavernij verleden" is dat de desbetreffende stamhoofden hun eigen mensen verkochten in ruil voor kraaltjes en spiegeltjes. #nothingtoseeheremovealong

GraafKaasschaaf | 11-01-18 | 16:08

(Nederlandse)boeren waren de eerste mensen die in een concentratiekamp werden opgesloten, tijdens de boeren oorlogen. En dat was lang voor dat gejank van hier boven plaats vond.

Kanarie_Geil | 11-01-18 | 16:08 | 1

Zit er dan geen enkele historicus op de redactie van de Correspondent die dit soort huilerts kan corrigeren?

Mr. Bami | 11-01-18 | 16:07 | 1

Feiten doen er niet toe. Tnminste, niet bij SJW-activisten en journalisten.

Guido | 11-01-18 | 16:09

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken