Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Leraar mailt: 'Die paar tientjes extra loon mogen ze houden in Den Haag'

Mailtje van een docent, in reactie op de Feynman van zaterdag. Bottom line: laat die loonsverhoging maar zitten, investeer liever in beter onderwijs. Knip, plak:

"Geachte redactie,

Bij dezen reageer ik graag op het artikel 'Feynman en/of Feiten – Leerkrachten kapot belast'.

Al zes jaar lang ga ik iedere dag met heel veel plezier naar mijn werk en ik kan me niet voorstellen wat ik zou doen als ik niet iedere dag voor de klas zou mogen staan. Inmiddels weet ik dat het zo heeft moeten zijn, mijn moeder is immers juffrouw en ook mijn opa was docent op een middelbare school, maar dat is niet altijd zo geweest. Ook ik ben via de mavo, het mbo en een mislukt uitstapje terecht gekomen op een plek (bachelor docent Engels) waar ik me eindelijk realiseerde waarom ik tot op dat moment niets op school had uitgespookt; motivatie. 

In mijn optiek, die wordt gevormd door de praktijk die ik dagelijks onder ogen zie, is het de motivatie, of juist het gebrek daaraan, die er toe leidt dat veel jonge mensen niet op het juiste niveau of bij de juiste studie terecht komen. En de schuld hiervan ligt inderdaad bij het onderwijs. Het is op mijn werk absoluut niet zo dat havisten of vwo'ers naar een lager niveau worden gegooid om daar de examenresultaten op te krikken, het wordt vooral gedaan uit pure machteloosheid. Machteloosheid die deels voortkomt uit een gebrek aan kwaliteit bij onderwijzend en onderwijs-ondersteunend personeel, maar die hoofdzakelijk wordt veroorzaakt door een gebrek aan tijd.

Natuurlijk is het waar dat docenten relatief veel en vaak vakantie hebben maar ik vermoed sterk dat we meer onbetaalde overuren maken dan welk beroep binnen dezelfde salarisschaal dan ook. Naast het voorbereiden en geven van lessen worden we namelijk overladen met secondaire taken. Wat dat betreft worden we inderdaad kapot belast. Buiten de reguliere lestijd een moment investeren in leerlingen kost veel tijd, mensen zijn complexe wezens en kinderen zijn dat bovenal. Nu kan je natuurlijk stellen dat dit niet nodig is, maar ik denk dat het juist heel belangrijk is voor een leerling dat hij/zij het gevoel heeft gezien te worden, juist ook als je als docent in staat wil zijn om een leerling te motiveren.

Bij ons op school duurt een lesuur 50 minuten. In deze tijd moeten leerlingen ook nog naar het betreffende lokaal komen en in- en uitpakken. Effectief gezien heeft een docent dus 40-45 minuten met een groep die vaak uit meer dan 30 leerlingen bestaat. Je hoeft geen wiskunde te geven om te concluderen dat er dan weinig tijd per leerling over blijft. Heb je een aantal leerlingen in de klas die extra aandacht nodig hebben? Dan betekend dit dat je naast instructie en kennisoverdracht helemaal geen tijd meer hebt om de reguliere leerling de aandacht te geven die hij/zij verdient, het speciaal onderwijs is namelijk grotendeels wegbezuinigd en het reguliere onderwijs moet deze leerlingen maar gewoon door de molen halen volgens onze volksvertegenwoordigers. 

Wat zou het fijn zijn als er minder lessen per dag zouden zijn, zodat docenten de tijd krijgen om actuele, aantrekkelijke en motiverende lessen te maken. Op deze manier wordt het ook makkelijker voor docenten om onder werktijd contact te hebben met leerlingen, ouders of onderwijs ondersteunende instanties. Een 'goede' docent doet dat nu vaak uit liefde voor zijn/haar vak in eigen tijd. Een 'slechte' docent probeert het zo veel mogelijk te vermijden. Ook voor leerlingen zou het verminderen van het aantal lesuren een verademing zijn, ze kunnen zich toch geen zeven lesuren achter elkaar concentreren. Tevens zouden leerlingen in veel kleinere groepen moeten zitten zodat docenten meer tijd hebben voor ieder individu en waardoor differentiëren in lesstof ook een stuk eenvoudiger is. Laten we dat geld dus investeren in kleinere groepen en kwalitatief beter onderwijs. 

Meer tijd en kleinere groepen zijn echter niet de enige randvoorwaarden voor kwalitatief goed onderwijs. De docent zelf is hier misschien wel de belangrijkste randvoorwaarde. Tijdens mijn eigen studie heb ik mensen zien afstuderen waarvan ik wist dat ze geen fatsoenlijk Engels konden spreken en ook geen les konden geven, laat staan dat ze affiniteit met kinderen hadden. Medestudenten en docenten realiseerden zich dat allemaal goed maar de hbo-kassa moet wel rinkelen natuurlijk. Deze schrijnende situatie werd later onderstreept toen een van mijn familieleden een vak waarvoor ze meerdere malen voor gezakt was op de PABO mocht afsluiten met een mooi verhaal over een Bijbelboek. Kwaliteit in het onderwijs begint al voordat de docent voor de klas komt te staan en de opleiding tot docent dan ook bij uitstek het instrument om hogere eisen te stellen aan de docenten van morgen. 

Eenmaal in het systeem is er overigens ook nog veel winst te behalen. Het aannamebeleid is met enige regelmaat slecht en collegae die, volgens vele collegae en mijzelf, nooit in het onderwijs hadden moeten werken, worden binnen gehaald met een vast contract. Een docent ontslaan is een moeilijke en dure aangelegenheid voor een school, de rit uitzingen is vaak goedkoper. Wat dat betreft zijn we inderdaad net ambtenaren. Het is natuurlijk moeilijk om docenten af te rekenen op de resultaten van de leerlingen. Er zijn immers zoveel factoren die meespelen. Maar het wordt tijd dat er in ieder geval wel een vorm van afrekening plaatsvindt. Loop een willekeurige school binnen en spreek een paar willekeurige groepen leerlingen aan en je weet binnen 5 à 10 minuten welke docenten goed kunnen lesgeven en welke niet. Stimuleer collegiale consultatie en onderlinge observaties en geef docenten die onvoldoende presteren de tijd en de training die ze nodig hebben om zich te ontwikkelen tot een goede docent, of neem afscheid van elkaar op een manier die waardig is aan de methodiek van een commercieel bedrijf. Daar sta je namelijk ook op straat op het moment dat je onvoldoende functioneert. 

Kortom, die paar tientjes extra salaris waarvan ik amper wat over houdt mogen ze wat mij betreft houden in Den Haag. Liever zou ik zien dat het wordt geïnvesteerd in kwalitatief beter onderwijs zodat het niet meer alleen de roeping is die een docent in staat stelt om zijn/haar werk goed te doen maar dat we ondersteund worden door een goed functionerend onderwijssysteem. Pas dan kunnen docenten onze leerlingen de ondersteuning en motivatie geven die ze nodig hebben om het maximale uit het onderwijs te halen."

Vriendelijke groet,
[Naam bij de redactie bekend

PS. Geenstijl-lezer vanaf het begin. Bedankt voor jullie kritische blik op alles wat er om ons heen gebeurt. Ik hoop nog vele jaren van Geenstijl te mogen genieten. Mocht u mijn hele reactie hebben doorgelezen, waarvoor hulde (aangezien mijn Engels een stuk beter is dan mijn Nederlands schrijven), dan zou ik u willen vragen om vooral extra kritisch naar ons onderwijssysteem te blijven kijken. Zoals u gemerkt heeft gaat het onderwijs me aan het hart en als trouwe lezer weet ik dat de invloed van het roze leger niet onderschat mag worden! Bedankt.

Reaguursels

Inloggen

Mooi stuk, maar het zal de politiek aan hun reet roesten. Zij hebben namelijk geen belang bij goed opgeleide burgers, wel aan goed geïndoctrineerde onnozelaars - vandaar dat we dus Anne Fleur en Sylvana Simons hebben. Dankzij dit failliete onderwijssysteem. Geen benul van feiten, maar volledig gedrild in ideologie.
George Carlin wist het al, want het is ook al heel lang in de VS aan de gang, waar men ook divisies Anne Fleurs heeft, onbenullen zonder historische kennis:
youtu.be/ILQepXUhJ98

Ja, mooi geschreven stuk, Rutte lacht, de webpagina wordt ververst en het stuk verdwijnt in de vergetelheid en we gaan verder met het politiseren van het onderwijs.

DearMud | 11-09-17 | 20:02
-weggejorist-
deniseleiden | 11-09-17 | 13:06 | 1

Geef schoolbesturen meer managementkennis om goed te kunnen loslaten in vertrouwen (empowerment), in plaats van op het pluche te blijven plakken en daar de bonuscultuur van bankbobo's, woningcorporaties en bepaalde welzijnsorganisaties na te doen.

mozaard | 11-09-17 | 09:28

Betekent* overhoud*

Vryth | 11-09-17 | 07:02

Zoals wijlen Theo van Gogh het zo mooi kon zeggen: 40 jaar onderwijsvernieling begint zijn vruchten af te werpen. De basisschoolleraren hebben altijd op de PvdA gestemd, dus dit is wat je krijgt. En bedankt dames. (Heren zijn er al bijna niet meer. Wil je ook niet, zo'n slangenkuil vol overrijpe hippiewijven).

Kok Blekemolen | 11-09-17 | 02:42

Het zou al een hele verbetering zijn wanneer al die parttime onzin zou verdwijnen: vooral in het basisonderwijs gewoon één fulltimer per klas. Zal wel ouderwets zijn, maar "rust, reinheid, regelmaat" doet het nog steeds goed bij kinderen.

En al die extra's weg. Niet allemaal vreemd volk in die klas. In het verleden kon men het toch ook zonder al die hulptroepen af?
En zet de tafels en stoelen gewoon recht; in het verleden zaten alleen kleuters in "groepjes", nu moeten ze t/m groep 8 zitten draaien om de les te volgen?
En schaf af dat iedereen het goed doet "op zijn niveau"- later wordt de tleurstelling alleen maar groter. De niet zo slimme leerling werd in het verleden geaccepteerd voor wie hij was en iedereen nam aan dat die later met zijn handen ging werken; nu moet iedereen op "zijn eigen niveau" presteren zodat ze allemaal tóch een 8 kunnen krijgen (maar later niet het bijbehorende beroepen salaris).
En vooral: laat al die 20 ambtenaren achterwege; i.p.v. "monitoren" kunnen die beter in die klas gaan helpen. Ging in het verleden toch verrassend goed zonder al die "leerlingvolgsystemen", nietwaar? Dumpen dus!

Wering | 11-09-17 | 01:30 | 1

Dat "ieder op zijn eigen niveau" was mijn grootste frustratie als vader. Dochterlief kon niet blijven zitten zeiden ze, ze komt gewoon op haar eigen niveau van school af. Gggvvv.... ik kon lullen wat ik wilde, ik begreep het allemaal niet zo werd mij medegedeeld. Zelfs mijn kinderen zijn met een grondige hekel aan basisschoolleerkrachten van school gekomen. Triest.

Kok Blekemolen | 11-09-17 | 02:46

Heb even de klassenfoto van mijn middelbare school erbij gepakt: 32 leerlingen. En die bleven gewoon de hele dag in de klas zitten. De leraar(es) kwam gewoon naar het klaslokaal toe. Scheelt toch een slok op een borrel. Ja en ik was ook niet gemotiveerd, maar dat kwam omdat ik precies wist wat ik wilde worden en daar had ik geen diploma voor nodig destijds. En nee, daar hielp persoonlijke aandacht en vooral de negatieve aandacht van mijn vader (veel slaag) geen moer aan. Je bent een vent of niet.

Graaf van Egmont | 11-09-17 | 00:42

Zeik-leraren. Doe gewoon je werk. In elke beroepsgroep is er wel wat. Maak er gewoon het beste van in je leraren loopbaan.

Eshek | 10-09-17 | 23:09

School was vroeger ook al een drama met veel dezelfde zaken die deze meneer opnoemt. Ik denk ook niet dat het nu slechter is om de redenen die deze leraar aangeeft. En al helemaal niet met "persoonlijk aandacht geven". Het moet juist moeilijker gemaakt worden om te beginnen. Voornamelijk talen, wiskunde, logica, filosofie en veel sport. De rest is brandhout op die leeftijd.

GeenAccount | 10-09-17 | 23:04

Allemaal leuk en aardig, maar deze man geeft pubers les, da's niet in het basisonderwijs en daar zit nu net het probleem! Daar is de werkdruk nog veel hoger, moeten kinderen echt gevormd gaan worden en de salarisverhoging die daar gevraagd wordt gaat niet om een paar tientjes zoals deze meester schrijft. Leerkrachten in het primair onderwijs willen slechts gelijk beloond worden met docenten uit het voortgezet onderwijs. Hoe raak het verhaal van bovenstaande meneer ook is, in combinatie met 'die paar tientjes' gaat dit niet op. Dus overall conclusie: het hele onderwijs is stuk.

Robin Hood | 10-09-17 | 22:34

Pijnlijk de waarheid, gelukkig bestaat mijn oude school niet meer. Het pand is nu een Cultuurhuus cq. Ondernemers Trefpunt, net wat nu modern is.

winkelwagenmuntje | 10-09-17 | 22:14

Heb zelf een aantal jaar voor de klas gestaan in het basisonderwijs. Ik kwam er echter al snel achter dat je passie voor lesgeven daar heel groot moet zijn om op te kunnen wegen tegen alle factoren die lesgeven op een basisschool op dit moment totaal onaantrekkelijk maken.

Stond op een bepaald punt als detacheerkracht les te geven aan een combinatiegroep (4-5) van 32 leerlingen waarvan er twee een autisme spectrum stoornis en nog 3 ADHD hadden. De oorspronkelijke docent was met een burn-out uitgevallen. Er waren al twee invallers versleten en ik mocht van de voorjaarsvakantie tot de zomervakantie puinruimen. Vervolgens kom je als enige man in een team van vrijwel alleen maar vrouwen terecht die een nieuwe keuken uitzoeken of een babyshower bezoeken als hoogtepunt van hun weekend zien. Neem daar het armzalige salaris en de zeer beperkte carrière mogelijkheden bij en je snapt al snel waarom het basisonderwijs vol zit met parttime moeder-juffen die twee dagen lesgeven om niet de meeste verantwoordelijkheid voor een klas hoeven te dragen, en leven van het salaris van manlief de carrièretijger.

Werk nu in het voortgezet speciaal onderwijs (is wel gewoon cao basisonderwijs) waar er nog wel (wat) geld is voor kleine klassen (10-15 leerlingen) en onderwijsassistenten en de collega's minder mutserig zijn. Ondanks dat ik in een LB schaal zit verdien ik alsnog minder dan docenten in het voortgezet onderwijs (andere cao). De werkdruk is hier gelukkig een stuk minder.

Wil men goede docenten in het basisonderwijs dan zal het beroep echt een stuk aantrekkelijker gemaakt moeten worden en extra loon is daar zeker een belangrijk onderdeel van. Juist de mensen die roepen: "Ik hoef geen extra loon, investeer het liever in het onderwijs", verpesten het voor het vak omdat dit vaak dezelfde zijn die zeggen: "Nou vooruit ik doe die taken er ook wel bij want ja, je doet het toch voor de kinderen". Jarenlang ja blijven zeggen tegen allerlei extra onzinnige kutklusjes hebben er voor gezorgd dat er van het lesgeven weinig is overgebleven en het vak leerkracht tegenwoordig meer lijkt op een administratieve kantoorbaan, maar dan met 32 autistische ADHD prinsjes met dyslexie om je heen.

Bloemkool87 | 10-09-17 | 22:12

Scholen en afgeleiden frauderen zich de tering en nu zijn de leraren het kind van de rekening, vanuit hun optiek dan. Ga eerst maar eens alles onder de loep nemen. Blijft er meer dan genoeg poen over. Pleur ff lekker op stelletje jankballen.

Dirty-Harry44 | 10-09-17 | 21:19

Het management -scholen hebben tegenwoordig een management met mensen afkomstig van buiten het onderwijs- denkt dat alles met geld af te kopen is. Zo werkt het niet, zo makkelijk kom je er niet mee weg. Je zult iets moeten begrijpen van het lesgeven en het onderwijs zelf. Het is geen fabriek met aandeelhouders.
En steeds meer leraren zijn dat onbegrip beu.
Overigens, niets nieuws; welke verzorgingshuizen draaien goed? waar de leiding het hart op de goede plaats heeft.
Het is de toekomst van ons land en van onze kinderen.

kloopindeslootjijook | 10-09-17 | 20:56

Hij geeft zelf aan dat ie native English is, dus schrijffouten vergeef ik 'm. Ik heb wel de indruk dat ie de vinger op de zere plek legt. Fijn dat GS tegenwoordig het meest geschikte medium is te reageren.

nancystjago | 10-09-17 | 20:33 | 1

"Fijn dat GS tegenwoordig het meest geschikte medium is om te reageren". Ik zou eerder zeggen: Helaas ;) Als een docent dit onder eigen naam in de krant zet, of op Joop plempt, zit'ie vermoedelijk binnen een week zonder werk. Er zijn niet zo veel scholen waar directie / management dit soort pijnpunten erkent.

EEnzame SchizofrEEN | 10-09-17 | 20:43

'betekend'?
Sorry hoor, maar dan haak ik af.

Verbandmeester | 10-09-17 | 20:29 | 1

Ik haak niet af. Dan lees ik gewoon verder. Zijn reactie staat of valt niet met een schrijffout. Vooral niet als hij zich er van tevoren voor excuseert. Door verder te lezen, inclusief alle reacties met hun schrijffouten kan ik wat hebben aan deze wederom goed discussie op GS.

stafpilot | 11-09-17 | 01:14

Ik weet het niet hoor. Ik ben wellicht van een andere generatie maar ik heb het idee dat ik vroeger prima onderwijs kreeg. Volgens mij ook meer uren dan wat leerlingen tegenwoordig krijgen. De capaciteiten en motivatie van leerlingen en leraren zijn in de tijd denk ik niet veranderd maar het aantal vrije dagen wel. Mijn zoontje zit nu in groep 4 van de basisschool en heeft 71,5 vakantiedagen. Dat is inclusief de verplichte dagen zoals kerst en Pasen maar ook studie dagen. Ik kan me niet herinneren dat leraren in mijn tijd studiedagen hadden. Daarnaast verhuur ik kamers aan buitenlandse hbo studenten en ik verbaas me enorm over de frequentie dat zij niet naar school hoeven te gaan. Ook dat was in mijn tijd wel anders. Ik heb het idee dat de pareren van destijds beter in staat waren om de boel te managen met minder tijd. Een beroep als leraar, maar bijvoorbeeld ook verpleegkundige doe je met je hart, niet voor het geld en nu lijkt er een tendens te komen dat leraren zich in salaris willen gaan meten met andere beroepen maar wel de voordeeltjes willen houden met bijvoorbeeld het werken met mensen en de hoeveelheid vakantiedagen. En daar gaat het mis. Als je meer salaris wil moet je een ander beroep zoeken. Het is de wet van vraag en aanbod. Als er geen leraren meer te vinden zijn gaat je salaris vanzelf omhoog maar zolang dat niet het geval is, is die vrije tijd die je hebt blijkbaar toch erg aanlokkelijk. Dus.. stop met zeiken of ga iets anders doen.

Claude Jacque | 10-09-17 | 20:07

Kritisch denken is de meest waardevolle eigenschap die je mee zou moeten krijgen in het onderwijs. Helaas ontbreekt dit al bij veel docenten, dus krijgen leerlingen dit ook niet mee. Het zou een goed begin zijn als de docenten de boeken uit het raam zouden gooien en zelf lessen zouden bedenken en geven. Sla de handen ineen, maak onderling een rooster en steek de middelvinger op naar je management en de politiek. Grijp de macht weer als docent.

Maar dit niveau van durf én kritisch denken ontbreekt bij veruit de meeste docenten.

Meeroever | 10-09-17 | 19:50 | 1

Leraren worden hierop zelfs geselecteerd door het management, wel zo makkelijk.

ger1306 | 10-09-17 | 23:12

Alle leraren worden toch betaald om links onderwijs te geven, en de kinderen links te indoctrineren

A.C.H.M.E.D | 10-09-17 | 19:49 | 4

Ja, dat was toen ik naar school ging al zo. Zal nu alleen maar veel erger geworden zijn. Opheffen maar, die scholen. Ze leren daar weinig zinnigs en veelteveel onzinnigs

Poekieman | 10-09-17 | 20:25

Ik sta weer voor de klas om hopelijk al die kinderen beter te leren rekenen en lezen (en nog beter; na te denken over wat ze hebben gelezen) , ze te leren hoe de evolutie werkt en de geschiedenis van mijn land te vertellen mét de lessen die we daaruit kunnen halen. Ik leer ze ook dat generaliseren erg makkelijk is, zwart-wit denken ook. Dat mensen altruïstisch mogen zijn maar dat ze dat lekker zelf moeten weten. Rechts praten in het onderwijs is echter nog risicovol.

EEnzame SchizofrEEN | 10-09-17 | 20:38

Zucht.

ger1306 | 10-09-17 | 23:13
▼ 1 antwoord verborgen

Voor die leraren die denken dat ze te weinig verdienen, ga dan lekker ergens anders werken en ga niet te zeuren.

A.C.H.M.E.D | 10-09-17 | 19:41 | 1

Dumbo!

ger1306 | 10-09-17 | 23:15

Nee, gewoon een willekeurige leerlingen-wc bezoeken en lezen welke namen op de deuren staan gekladderd.

Jos Tiebent | 10-09-17 | 19:39

Ik sta 30 jaar voor de klas. Ik kan de inhoud van dit artikel volledig onderschrijven.

matrixbluepill | 10-09-17 | 19:33

Riskant. "Investeren" heeft in Den Haag en Brussel een heel andere betekenis gekregen, daar betekent het zoveel mogelijk geld over de balk gooien naar vrinden met een soort van plan, daarna er nooit meer naar omkijken of er vragen over willen beantwoorden.

Jan Passant mk2 | 10-09-17 | 19:32

Veel geklaag over het onderwijs maar in feite heb je in Nederland al meer aandacht voor verschillende niveau's. Tijd besteden naast je werkweek is ook normaal, afgezien van de management laag natuurlijk. Je les voorbereiden doe je niet in 5 minuten lijkt me - tenzij je écht al jaren in de stof zit. Heb een tijdje in Korea meegedraaid en daar heeft iedereen 3 jaar middle school 3 jaar high school en dan moet je maar naar de universiteit via een landelijk examen - geen onderscheid in klassen niveau's op papier bij publieke scholen. Daar is de druk op goede resultaten ook wat hoger dan hier, dus je kunt de effecten op de scholieren wel voorstellen - ik denk ook dat ik mijn schooltijd hier rustig en onbezonnen heb kunnen vieren net als velen hier. Toch houdt iedereen het daar ook (meestal) vol - zowel docent als leerling. Waar ligt dat aan?

Uiteindelijk valt alles terug op maar één ding: motivatie en dit geldt nogmaals voor zowel docent als leerling... en in de meeste gevallen ontbreekt dit bij één van beiden.

Kartelmaster2000 | 10-09-17 | 19:30

dat komt dan goed uit voor Den Haag , trouwens zo zwaar hebben ze het niet op het basisonderwijs hoor . 12 weken vakantie in het jaar en om 2 uur al klaar met aanwezig zijn .

liegende lippen | 10-09-17 | 19:27 | 2

En dan nog het werk dat na aanwezigheid volgt liegende lippen. Geldt voor basis- en middelbaar onderwijs.

mohammmedtriplem | 10-09-17 | 19:30

Klaar met lesgeven ja, niet klaar met al die secundaire taken en shitzooi die je erbij krijgt, een lerarentekort hebben we niet voor niets

Antikalk | 10-09-17 | 19:30

Dat motivatieprobleem zal voor een deel al opgelost worden als men het vmbo afschaft en de LTS of Ambachtsschool weer introduceert. Theoretisch onderwijs is niet voor iedereen weggelegd en dat is ook helemaal niet erg. Sterker nog: een goede loodgieter verdient vandaag de dag meer dan een jurist of cultureel antropoloog; vakmensen hebben we hard nodig.
.
Maar omdat volgens de socialisten iedereen recht had op hoger onderwijs werd het vmbo ingevoerd waardoor leerlingen die beter met de handjes zijn, theoretische vakken krijgen als Duits, Engels en Geschiedenis waardoor de leraar moet differentiëren in de lesstof. Het motivatieprobleem blijft bestaan en voor de docent is het vechten tegen de bierkaai in de toch al overvolle klassen.

En dan nog iets: ''Maar het wordt tijd dat er in ieder geval wel een vorm van afrekening plaatsvindt. Loop een willekeurige school binnen en spreek een paar willekeurige groepen leerlingen aan en je weet binnen 5 à 10 minuten welke docenten goed kunnen lesgeven en welke niet.'' stelt de briefschrijver. Dus volgens deze docent bepaalt de leerling wie wel en wie niet goed lesgeeft. leuk zo'n collega!

mohammmedtriplem | 10-09-17 | 19:23 | 7

mohammmedtriplem | 10-09-17 | 20:02
Nee. Ik wordt moe van gemaakte opinies en nep argumenten. Dat maakt het waardeloos.
Jij begrijpt mijn punt wel.

Ongeblustekalk | 10-09-17 | 20:23

ongeblustekalk
Dat er een tekort is aan loodgieters is bekend nu de economie aantrekt geldt dat ook voor beroepen als metselaar, timmerman of onderhoudsmonteur. Zijn geen nep argumenten dus nee ik begrijp je punt niet.

mohammmedtriplem | 10-09-17 | 20:50

Het kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn dat de leerling de leraar beoordeelt. Maar het is natuurlijk wel waar, dat er leraren zijn die plichtmatig hun saaie lesje draaien, bedreven zijn in het afzeiken en negatieve commentaren geven en die in feite niks toevoegen aan je lessen. Die waren er in mijn tijd dat lethargische babyboomers les gaven te over.

lingo star | 10-09-17 | 22:33
▼ 4 antwoorden verborgen

Basisschool docenten verdienen te weinig, daar ben ik het mee eens, maar bijvoorbeeld een HBO docent verdient veels te veel (64.800,- bruto) naar mijn mening, en de meeste docenten binnen mijn opleiding kunnen niet eens goed lesgeven. We moeten bijvoorbeeld projecten draaien en alles zelf uitzoeken (hallo Google) want zo gaat het in het echte "bedrijfsleven" ook, voor vragen kunnen we eigenlijk nooit terecht (bij hoge uitzondering) en je zoekt het allemaal maar zelf uit, lees maar een boek over het werken in Agile/projectmanagement en schrijf maar een portfolio over een competentie waar je eigenlijk maar weinig van weet (excuses voor het slechte Nederlands)

Antikalk | 10-09-17 | 19:18

Naast een paar geinformeerde reaguurders die zich richten op de inhoud, waarin de brievenschrijver enkele goede punten raakt waarvoor chapeau, helaas ook weer een hoop zure stuurlui en grammar nazi's die zichzelf en hun mening blijkbaar erg interessant vinden, met Ongeblustekalk als negatief hoogtepunt. Ga aan het bier ofzo als je toch niks te melden hebt, en wees blij dat er nog iemand bereid is elke dag hordes van die onopgevoede Anne Fleurtjes en Mohammedjes te mennen.

The Great White Hoax | 10-09-17 | 18:55

Docenten in het voortgezet onderwijs hebben bij 1,0fte een jaartaak van 1659 uren. Beetje standaard, net als bij andere beroepen.
In die fte zit de primaire taak: lesgeven. De CAO schrijft een maximum aantal uren aan lessen voor, volgens mij ligt dat rond de 750 à 800 klokuren. Daarnaast zijn er dus nog uren voor allerlei taken. En die taken zijn nogal schimmig. Naast de lesuren is er een zogenaamde opslagfactor, die factor bepaalt iedere school voor voortgezet onderwijs zelf. Kan dus variëren. Die opslagfactor is voor voor- en nawerk. Dus lessen voorbereiden, onderwijsontwikkeling en toetsen nakijken. Daarnaast kan een school dus nog zelf bepalen wat in die opslagfactor aan taken worden gedaan. En daar kan in de loop van jaren van alles bij komen. Verder zijn er natuurlijk allerlei taken als mentoraat, die veel tijd kosten. Meer dan een gemiddelde docent krijgt. Maar de leerlingen hebben dat nodig, goede begeleiding.

Kortom, naast het lesgeven worden onder de taakuren allerlei werkzaamheden geschaard, die niet altijd exact duidelijk zijn hoeveel tijd het daadwerkelijk kost (eerder meer dan te weinig in elk geval). En dan was ik nog de registratietaken vergeten. Allerlei administratieve zooi die gedaan moet worden, omdat de overheid en samenleving docenten niet vertrouwen op hun professionaliteit en zij derhalve al hun handelingen moeten verantwoorden door middel van rapporten, verslagen etcetera...

Quichegerechtigde | 10-09-17 | 18:54

Ik heb eerlijk gezegd geen hapklare oplossingen hoe het onderwijs verbeterd kan worden. Meer salaris, als dat ook betere onderwijzers aantrekt of bestaande motiveert beter te presteren, wellicht. Kleinere klassen, misschien dat het helpt maar ik ken toevallig een oud-lerares die nog les gaf zowel voor de Mammoetwet als daarna en die stond voor wel grotere klassen. Inclusief leerlingen die tegenwoordig voor ADHD doorgaan.

Misschien moeten we minder proberen om opnieuw het wiel uit te vinden of als een soort centrale planeconomie vanuit Den Haag iedere punt en komma over hoe het onderwijs moet worden ingericht voor te schrijven? Misschien moeten we gewoon objectiever kijken naar het resultaat i.p.v. de methode. We kunnen leerlingen voordat ze het onderwijs in gaan en aan het eind of desnoods elk jaar vanaf het begin van hun schooltijd, toetsen op een centraal examen. Daarmee kun je zowel zien wat het niveau was toen de leerling aan een school(jaar) begon en wat het eindresultaat is qua verbetering.

Dan kun je scholen vrijlaten hoe ze hun onderwijs organiseren. Of ze het doen met of zonder managers, met of zonder winstoogmerk, met standaard hoger betaalde leerkrachten, beloning naar prestatie, hoger opgeleid of juist lager (mijn oma kon met slechts basisschooldiploma prima standaard grammatica en rekenen uitleggen), met veel lesuren en vakken of juist weinig, stricte discipline en gescheiden jongens en meiden of juist vrijer en gemengd.

Uiteindelijk beloon je de school op basis van wat werkt. De scholen die de best presterende leerlingen afleveren en de scholen die de grootste verbetering laten zien tussen het begin- en eindniveau van een leerling, krijgen meer geld dan de scholen die minder presteren. Scholen die structureel ondermaats presteren krijgen zo weinig geld dat ze wel moeten zorgen voor verbetering of zichzelf opheffen.

Laat scholen hun eigen tarieven bepalen en ouders mogen zelf kiezen welke prijs/kwaliteitsverhouding ze het beste lijkt. Maak de resultaten van de centrale examens openbaar, zodat ouders de prijs en de prestatie van scholen kunnen vergelijken. Uiteindelijk reken je de scholen af op resultaat, dus een school die een bovengemiddelde prijs hanteert maar (minder dan) gemiddeld presteert wordt gekort naar (minder dan) het gemiddelde terwijl een school die een (lager dan) gemiddelde prijs hanteert maar beter presteert hiermee achteraf wordt gecompenseerd.

Nog een raar idee misschien, maar: beloon kinderen en hun ouders voor hun (leer)werk. School is gek genoeg de enige soort (onvrijwillige) arbeid waar je voor moet betalen i.p.v. betaald wordt. Aangezien scholing in principe toch meer moet opleveren aan later inkomen of hogere kans op werk dan het je kost (vind ik dan) zou het toch niet zo vreemd zijn om een deel van die meerwaarde vooruit te schuiven en daadwerkelijk uit te betalen? Voor basisschooleerlingen motiveert dat misschien niet, maar middelbare scholieren nemen al gauw een bijbaan voor extra geld. En ouders zouden ook wel gemotiveerd zijn hun kinderen te motiveren als ze bijvoorbeeld de helft van het "salaris" van hun kind mogen houden. Al was het maar om het schoolgeld van te betalen.

De kosten kun je via belasting opbrengen. Waarbij mensen die succesvol de basisschool voltooid hebben met diploma daarvoor betalen, middelbaar diploma ook daarvoor en wie een specifiek dipoma heeft op tertiair niveau daarvoor. Dan heeft een universitair diploma sociologie dat nauwelijks meer salaris of kans op werk oplevert en daardoor ook geen belasting maar ook geen "salaris" voor de leerling\student als prikkel vooraf, minder aantrekking dan een diploma scheikunde of verpleegkunde waar je wél meer kans op werk of hoger salaris hebt, belasting ervoor betaalt maar dat ook als student betaalt krijgt voor het halen van je diploma of studiepunten. En het haalt de angel uit het leenstelsel: daarvoor betaal je immers ook terug als je achteraf niet meer gaat verdienen dan gehoopt.

Wol | 10-09-17 | 18:54 | 1

"als student betaalD krijgt"
"meer gaat verdienen ZOALS gehoopt.

Wol | 10-09-17 | 18:59

O ja, doe die HBS weer heel snel terug!

Musset | 10-09-17 | 18:53

@Alle taalnazi's
Als taal, spelling en grammatica zo belangrijk voor je is dat je de boodschap negeert ben je echt te dom om te poepen. Heel erg hard je best doen om "cadeau" te leren spellen zodat het later verandert kan worden in hetgeen wat fout was, namelijk:"kado".

Bac | 10-09-17 | 18:49 | 2

* veranderd

Petskast | 10-09-17 | 19:11

Inmiddels is het weer cadeau.

voldemort | 10-09-17 | 19:18

Kennen jullie die mop al ,van pechtold die meer geld voor de leraren ging regelen ,in maart 2013?
Ik ook niet :want later bleek dat het geld naar de schooldirecties is gegaan.

p17266141 | 10-09-17 | 18:48

Zo,die leraar is er duidelijk eentje van de laatste Mohikanen.

komtdatschot | 10-09-17 | 18:40

Interessant zou zijn hoe de auteur (en z'n moeder en z'n opa) denkt over de Mammoetwet.

Dat, plus de combinatie van softe linkse hippie leraren, was het het begin van het einde, the thin end of the wedge.

Xirdalan | 10-09-17 | 18:36

90% van mensen in lager onderwijs is vrouw en werkt max 3 dagen in de week. Dan moet je echt je bek houden over weinig verdienen, en gewoon iets meer gaan werken..

Probleem zit niet in salaris, maar dat de pappa en mamma van Bengt en Mohammed wat veeleisender zijn gaan worden, al stempeltjes en rugzakjes allemaal extra aandacht moeten krijgen met behandelplannen en begeleiders en dat elke scheet van ieder kind gedocumenteerd moeten worden in diverse systemen.

Scheepskameel | 10-09-17 | 18:29

Docenten doen net alsof ze heel betrokken zijn, maar het zijn gewoon net zulke ratten als op kantoor. Trap er niet in.

Kletskop | 10-09-17 | 18:26

Zeggen dat een onderwijzer maar zes uur per dag werkt, is hetzelfde als een restaurant kok die maar drie uur in de keuken staat, of een advocaat die maar een half uur per dag staat te pleiten bij de rechtbank, of een brandweerman die maar eens per dag uitrukt. Dat je de rest van het werk niet ziet, betekent niet dat het niet bestaat.

Feynman | 10-09-17 | 18:17 | 1

Andersom is de werkdruk bij niet-leraren aanzienlijk gestegen, zijn werkomstandigheden, contracten en salariering (tot 30% minder) in veel velden dramatisch of niet bestaand te noemen en is de economische voorspoed bij velen niet zichtbaar.

Dan heb je de controledwang (PvDA) en budgettering (D66 meer geld voor leraren, maar we willen het geld niet brandmerken), de partijen populair onder leraren en je kinderen die op school leren wat slecht aan Trump is en dat alle asielzoekers zielig zijn.

Ik heb respect voor het werk wat ze doen, maar voor verbetering zullen ze uit hun eigen bubbel moeten stappen en niet zoals telkens in de media zich tekort voelen gedaan tov meer verdienende leraren.

omgponies | 10-09-17 | 20:19

Ik denk heel simpel, maar waar is een school eigenlijk voor nodig?
Alle informatie kun je gewoon op het internet vinden, duh.

En dan een ingezonden brief naar GS sturen met spelfouten? LOL.
En waarom lessen voorbereiden? Gewoon iedereen hoofdstuk 14 openslaan, even voorlezen met interessante voorbeeldjes erbij, vragen, geen vragen, klaar.
Jezuschristusmina, hoe moeilijk kan het zijn.
En die autistjes (ben er zelf één) lekker achterin de klas zetten en gewoon hun ding laten doen, die leren meestal toch visueel, en niet via gesproken communicatie.
Allochtonen lekker laten allochtonen, want voor schoonmaker of drugrunner heb je alleen je streetwijsheid nodig.
Bob Dylan zei het al: "Look out kid, they keep it all hid, twenty years of schoolin' and they put you on the dayshift"

King of the Oneliner | 10-09-17 | 18:11 | 1

toch is wat King zegt ook waar. De Geste van artikel om niet paar tientjes extra te betalen snap ik ook.

korea-girl | 10-09-17 | 18:35

De problemen in het onderwijs worden niet opgelost door het onderwijzend personeel loonsverhoging te geven.
De problemen zitten door heel het systeem en laten zich heel lastig oplossen.
Het grootste probleem zit m.i. bij de leerlingen m.n. op die scholen e/o dat niveau waar zich de meeste leerlingen van allochtone afkomst bevinden, meer specifiek van de mannelijke soort.
Wat een ongelooflijke apenrots is de klassikale dwarsdoorsnede van onze maatschappij geworden zeg.
Geen respect voor niets of niemand behalve dan voor diegene die bovenaan op de rots zit.
Een kennis van me die op latere leeftijd als leraar begon kon op streetwise manier vertellen hoe hij ( manspersoon, 1,90 m en vader van 3 puberzoons!) op de eerste schooldag de zaken regelde.
Hij koos de sterkste, stoerste en meest assertieve leerling uit en versloeg die met armworstelen.
Het hele schooljaar binnen de muren van het klaslokaal geen autoriteitsvraagstukken hoeven oplossen.
Helaas zijn we inmiddels in deze situatie verzeild geraakt en gaat deze situatie niet veranderen, zelfs niet met verdubbeling van het salaris voor dat deel van het onderwijzend personeel wat het toch al niet meer trekt.

D-Fens_1963 | 10-09-17 | 18:06 | 1

Het onderwijs is naar de kloten gegaan toen vrouwen het overnamen in de jaren negentig, omdat deeltijd werken er goed mogelijk is.
Daarna zijn mannen afgehaakt. het gezeik dat ze thuis hebben willen ze in hun werkomgeving niet.

Ongeblustekalk | 10-09-17 | 18:24

Geld is niet de oplossing. Verander de infrastructuur van het onderwijs, In mijn verleden gaf ik regelmatig les aan 12 groepen in verschillende vakken op verschillende niveaus, Ik herinner mij uit die tijd alleen maar vakanties die ik doorbracht met het nakijken van tentamens. In het goede geval beheers je de stof wel, maar je moet wel het verhaal vooraf bedenken, anders haken de leerlingen na een paar minuten af of vallen in slaap. Ik weet niet hoe het moet, maar we moeten er wel over praten. M.b.t. het basisonderwijs is het mij duidelijk, dat de rekenmethode, maar ook de taal methode, gebrekkig is. Dat is ook de oorzaak dat pabo studenten zelf nog niet kunnen rekenen. Alles is beter dan de problemen wegwuiven of aan salaris problemen op te hangen.

John Sixpack84864286 | 10-09-17 | 18:03

Deze meneer doet zijn best en niet voor de beloning. Hulde. Meer van zukken.

Normpje | 10-09-17 | 18:02

Ook bij de opleiding van leraren in het basisonderwijs ligt een groot probleem; doordat de pabo is verworden tot een tweederangs HBO opleiding wordt het vak leraar ten eerste niet serieus genomen en worden ten tweede te vaak mensen aangetrokken met onvoldoende motivatie en/of kwaliteiten. Dat terwijl de basisschool de belangrijkste onderwijsfase uit het leven van een kind is, de oplossing zou zijn om naast de pabo ook universitair geschoolde leraren op te leiden.

Panos88 | 10-09-17 | 18:00

Ze hebben geen Loons verhoging nodig verdienen al genoeg voor die 30 uur die ze in week werken. en lange vakanties , door de weinig uren die ze werken hebben ze te veel tijd om te zeuren.

gerrit5042 | 10-09-17 | 17:58

Als je als leerling zoveel aandacht van de docent nodig hebt, hoor je sowieso niet thuis op het VWO of op de HAVO.

grancolombiano | 10-09-17 | 17:56

Zorgelijk dat deze man voor de klas staat en niet alleen vanwege de spelfouten. Het stuk van Feynman ging over het basisonderwijs. De acties in het onderwijs zijn opgezet door PO in actie. PO staat voor primair onderwijs. Het gaat dus niet over middelbaar onderwijs. Extra pijnlijk is het feit dat de salarissen van middelbare schoolleraren flink boven de salarissen van basisschooldocenten. Dus dat "Laat die tientjes maar zitten" is voor deze middelbare schooldocent makkelijk lullen. Dom en arrogant.

Vreemd ook dat GS denkt dat een middelbare schooldocent wat zinnigs te zeggen heeft over de acties van het basisonderwijs.

SamKoeman | 10-09-17 | 17:56

Ik denk nog steeds dat de omgekeerde evolutie in volle gang is.

GKJP | 10-09-17 | 17:53

De ouderen zouden al blij zijn met een paar tientjes er bij

bas ooms53686289 | 10-09-17 | 17:51

Als alle onderwijzers en docenten nu eens geen PVDA/SP/D66 of GL stemmen dan kan het belastinggeld weer naar de juiste bestemmingen. Niet gaan klagen als we zelf een parlement hebben gekozen dat liever de islam terreur binnenhengelt en ongecontroleerd geld staat weg te geven aan alles wat niet Nederlands is.

ILF2 | 10-09-17 | 17:50

Scholen moesten ineens commercieel worden. Denk aan alle Elsevier-rapportages waar elke school 17kwadraat kleuren stront door scheet. Wat telt? Meeste leerlingen, meeste diversiteit, minste lesuitval en vooral het hoogste percentage geslaagden. De directeur was ook vriendjes met een bouwbedrijf waarin het gespaarde kapitaal van de school gestoken werd. Zo heb ik wel eens een rokersruimte voor docenten tot stand zien komen bestaande uit 4 palen en een golfplaten dakje, want er mocht aan de uiterlijke bouw van de school niks veranderd worden volgens de architect. Kosten: €18.000 euro.
Voor de "open dag" werd half intratuin ingehuurd om de hele school te voorzien van kunstplanten, gedurende een volle week. Rest van het jaar uiteraard niet te zien. Kosten: €80.000 euro.
En dan vraag ik als docent om een deugende geluidsinstallatie (vrij essentieel voor mijn vak), blijkt daar geen geld voor te zijn.

Advies: alle managers UIT het onderwijs. Die beginnen maar een snackbar om de hoek van de straat waar alle leerlingen hun ondeugend blikje cola kunnen scoren.

Jos Tiebent | 10-09-17 | 17:47

Ondanks de wat bittere verwijten over de "kardináááále knoeperd" (dixit mijn vroegere leraar Duits) bij 'dit betekend', is dit relaas niet alleen uit het hart gegrepen maar ook redelijk goed doortimmerd.
Het onderwijs in Nederland is overigens niet toe aan een evolutie, zoals de man bepleit, maar aan een Revolutie; de bezem door al die slecht opgeleide, halfbakken wereldverbeteraars zonder enig overwicht of autoriteit, die jonge kinderen meeslepen naar moskeeën om ze daar de zegeningen van islam te verkopen, een soort malafide handel in tweedehands auto's met verrotte bodems en talloze verborgen gebreken.

Sinds de Mammoetwet in 1968, is het onderwijs gedegenereerd tot een speeltuin voor linksige nivellerings-adepten, waar het onderwijsniveau wordt aangepast aan de minst presterenden, in plaats van andersom. Tegelijkertijd hebben onderwijzers en leraren zwaar ingeboet aan aanzien & respect, mede door hun eigen gedrag; ze staan in t-shirts en slobbertruien voor de klas, willen 'tof' en 'cool' gevonden worden en wensen niet zelden met hun voornaam te worden aangesproken. Allemaal een gevolg van de doorgeschoten anti-autoritaire filosofieën uit de jaren '60 en '70, toen de Pabo's (destijds "soosjale akademies") linkse bolwerken waren. Hetgeen tegenwoordig in wezen niet eens zoveel anders is, alleen zijn er nu gender-neutrale, klimaat-neutrale en gehoofddoekte types bijgekomen, hetgeen de boel alleen maar erger maakt.

Peter Emile | 10-09-17 | 17:42 | 3

Die jonge kinderen meeslepen naar moskeeën, dat vind ik wel een goeie. Volwassenen die ergens een voorkeur voor hebben, willen daar hun kinderen soms mee belasten. Boeit ze niet, ook leraren niet.

Ongeblustekalk | 10-09-17 | 18:19

Hear hear!

Lupuslupus | 10-09-17 | 18:24

Second that Lupuslupus

Basil Fawlty | 10-09-17 | 19:04

Behalve "Dan betekend dit" goed betoog. De problemen in het onderwijs los je niet op met een hoger salaris. Eerst maar eens de werkdruk omlaag, bijvoorbeeld door kleinere klassen, minder bureaucratie (circulaires). Daarnaast moet het niveau van studenten die de PABO binnenkomen goed zijn. Speciaal onderwijs moet weer terug evenals ondersteuning door ouders (veel tweeverdieners die geen tijd hebben ...). Ook in het onderwijs moet het respect terug. Door de vele part-timers in een team is er geen hechte groep en structuur meer. Onderwijzer/leraar is een beroep dat je in je moet hebben. Het gaat om de praktijk. Uit een boekje alleen kun je het niet leren. Het (begin)salaris van rond de Eur 1900,-- netto is niet slecht. Menige verzorgende zou hier jaloers op zijn.

Mannes | 10-09-17 | 17:41 | 1

En op je 30-ste zit je aan je top. Vanaf dat moment wordt je door al je vroegere klasgenootjes (HAVO) financieel ingehaald (En door de broertjes van je leerlingen, die lekker 'in de handel' zitten). Ja, vetpot. Maar noem me een ander beroep waar je vanaf 30 tot je pensioen niet meer kunt verdienen. En die part-timers? Inderdaad.

EEnzame SchizofrEEN | 10-09-17 | 18:13

Leraren moet niet zo zeiken. Altijd maar weer dat geklaag alsof zij de hardstwerkenden zijn. En dat zijn ze echt niet bij-lange-na-niet. Leraren zitten in een klaag- en staakcultuur gevangen die ze zelf in stand houden. Dat is de kern van het probleem en daar moeten we van af. Het is ook niet raar, als iedereen om je heen altijd zit te klagen dat ze zo ontieglijk hard werken (6 uur per dag, gemiddeld 4 dagen per week en 40 weken per jaar) dan ga je dat om enig moment ook geloven en er aan mee doen. Als ik 10-12 weken per jaar vakantie zou houden moest ik 100 uur per week draaien om m'n werk rond te krijgen of moest er iemend bij komen en ging mn salaris met 15-20% omlaag.
-
Maar de oplossing is er. Docenten willen zich spiegelen aan het bedrijfsleven dus dat kan geregeld worden.
-
Alle vakanties trekken we gelijk aan die van de bouw. Dat is dus 4 weken in de zomer en 2 weken met de kerst. De rest wordt er gewoon gewerkt en gewoon les gegeven. Zodoende kan het aantal lesuren per dag omlaag maar blijft het per jaar gelijk. Leerlingen blij, leraren blij en heck zelfs de werkende ouders zijn blij.
-
Stap twee is dat 1 FTE betekent dat de docent ook daadwerkelijk 1 FTE aan het werk is. Dat wil zeggen -op school aanwezig- geen lessen voorbereiden thuis, geen toetsen nakijken thuis. Niets van dat. Allemaal terug onder het wakend ook van het schoolbestuur. inklokken en uitklokken. Als je jaar in-jaar uit hetzelfde van op hetzelfde niveau geeft dan valt er niets meer voor te bereiden. Dat is gewoon doodsimpel hetzelfde stukje stof over en over herkauwen. De Engelse taal verandert niet of nauwelijks, de Nederlandse, Duitse en Wiskundige taal evenmin.
-
1 FTE moet weer 40 uur worden. Veertig, geen zesendertig. Veertig uur over vijf werkdagen. Geen zesendertig over vier werkdagen (zogenaamd 4x9, maar in werkelijkheid 4x7)
-
40 uur moet weer NETTO arbeidstijd worden. Geen doorbetaalde pauzes meer. dus 9 uur per dag aanwezig, waarvan er 8 gewerkt worden.
-
Zo kan het salaris aanzienlijk omhoog en zal men zien dat het verschil met het bedrijfsleven qua salaris lang niet gek is (veel beter eigenlijk)
-
Ik zal het u voorrekenen.
Een docent werkt 40 jaar fulltime. 40 weken per jaar, 6,2 uur (36 minus 5 pauzeuren / 5 werkdagen) per dag (pauzes worden doorbetaald) Das dus 40 weken maal 6,2 uur maal 5 dagen maal 40 jaar = 49.600 arbeidsuren.
-
In het bedrijfsleven (ik zal u matsen en de bouw als uitgangspunt nemen, want ook veel vrije dagen) wordt 46 weken maal 8 uur maal 5 dagen maal 40 jaar gewerkt. 73.600 arbeidsuren. Dat is ruim 48% meer!
-
En nog durven klagen ook. Het is werkelijk godsgeklaagd. Tegen de tijd dat iemand in het bedrijfsleven verdiend met pensioen mag zou een docent nog bijna 20 jaar moeten doorwerken om hetzelfde aantal productie te kunnen leveren. Maar ja, na 30-35 jaar lonkt in de praktijk voor de docent de VUT-regeling al.
-
Wat een kutvolk. Als je echt nergens voor geschikt bent, kun je altijd nog leraar worden zeg ik altijd maar.

Badderbeest! | 10-09-17 | 17:38 | 11

EEnzame SchizofrEEN | 10-09-17 | 18:27
Kunnen jullie dit niet met elkaar emailen, het is nogal sneu.

Ongeblustekalk | 10-09-17 | 19:46

De som klopt van geen kanten. Kom jij de pauzebeurten doen sukkel? Er is een reden dat ze doorbetaald worden. De Cao's zijn mij zeer bekend en waarom staan die aanvullende voorwaarden er bij? Omdat ze geen behoorlijk normaal salaris willen geven maar uren en vrije dagen die je sowieso niet kan opnemen.
U is een grote cazzo. Desalniettemin nodig ik nogmaals uit om uw stomme geblaat in de praktijk te komen toetsen. De koffie staat klaar.

En trouwens Badderbeest, als je ooit een carriereswitch overweegt kun je meteen als manager in het onderwijs starten. Geen verstand van onderwijs en niet kunnen rekenen. En vooral geen respect voor het kapitaal van je onderneming: het Personeel.

Wanneer kom je? Wordt een leuke dag. Krijg je geen onderwijs en leer je toch nog eens wat.

ristretto | 10-09-17 | 20:26

@Badderbeest! | 10-09-17 | 17:38 |
Als je je werk wilt doen naar behoren c.q. leerlingen iets meegeven en trainen op de lesstof maar teveel aan handen en voeten gebonden bent en daardoor gefrustreerd raakt, dan wordt het een zwaar vak. Ik daarentegen had het makkelijk als persoonlijke begeleider van de jochies (10 to 16) en groepen in die leeftijdscategorie Kon me 'alles' permitteren waarvoor een 'normale' docent voor op het matje geroepen zou worden. Ik werd op handen gedragen door de leerlingen en ook Mohammed en Ali hielden zich koest. Ik was een goedmoedige baas maar vooral een baas. Eentje die wat aan ze te melden had. Als ik de docenten onder vier ogen spraken, dan gaven ze aan dat ze oh zo graag zouden mogen doen wat ik deed: onverbiddelijk de baas spelen en een beetje de pias uithangen (bedrieglijk) voor de goede sfeer. Als je kinderen *leerlingen) meeneemt op een avontuur, dan zijn ze later was in je handen. Voorwaarde is wel dat er maximaal 20 leerlingen in een klas zitten. Een te groot niveauverschil tussen de leerlingen maakt het moeilijker om het geheel te bedienen en vooruit te stuwen.

McMarx | 10-09-17 | 21:23
▼ 8 antwoorden verborgen

Beginnen met het indelen van klassen van gelijke niveau's en concentratie span.
Ik heb enkele docenten in mijn kennissenkring en die vertellen allemaal hetzelfde: Rugzak leerlingen, ADHD kinderen en kinderen met taalachterstand (veelal allochtonen) zorgen er voor dat:
a: Het niveau van lesgeven veel te laag blijft
b: Die leerlingen vaak alle aandacht nodig hebben waardoor andere leerlingen zich niet gehoord voelen
c: gemotiveerde leerlingen raken gefrustreerd omdat zij niet hun potentie kunnen bereiken
d: Docenten moeten meer docent mogen zijn en minder de rol van opvoeder moeten vertolken
e: Minder administratie. Kennelijk moet je voor iedere leerling een boek bijhouden
f: Taal en rekentoetsen moeten weer terugkomen

Olleke | 10-09-17 | 17:35 | 2

Ik moet je over ADHD toch wel ff teleurstellen. Ik heb 4 en 5 havo in 1 jaar gedaan, en 5 en 6 VWO. In een examen jaar is dat dan. In mei studeer je af. Alles werd snel verteld inde klas, ipv een 4 maanden les die ging over bijvoeglijk naamwoord. Dan ben je me kwijt, maar snel alles behandelen was mijn ding.

Smarties | 10-09-17 | 18:42

@Smarties: kudos

McMarx | 10-09-17 | 21:04

En dit is dan geschreven door een docent Engels. Niveau is niet genoemd maar uit eigen ervaring kan ik dit epistel grotendeels beamen. Waarvoor het niveau wel interessant is om te noemen ligt in het feit dat een leerling op een hoger niveau zich meestal meer bewust is van waar hij/zij mee bezig is (behalen papiertje, bijvoorbeeld) en dus intrinsiek sneller tot werken / leren is te bewegen. Op een VMBO in de grote stad wordt dat een heel ander verhaal.
De docent op een gymnasium zit in een hogere schaal en kan veel vaker op zijn vak ingaan, waar de VMBO docent (in een lagere schaal) vooral bezig is met sociaal pedagogisch ondernemen.
Dan de basisschool. Daar is geen 50 minuten rooster; nee daar kennen we het continu rooster. De naam zegt het al. Van 8:15 tot 15:15 is er contact met leerlingen, kan de leerkracht enkel tijdens pauzes (en vaak enkel na overleg) naar het toilet. De groepsgrootte schommelt tussen de 25 en 36 (!), afhankelijk van de financiele keuzes van de school. Een adjunct om het team te ondersteunen (administratie voor bv. schoolreizen, dagelijkse financiën, inkoop, eerste lijns contact met ouders) betekent vaak ook een leerkracht minder voor een groep, dus dan worden die kinderen 'verdeeld' over de 'parallelle groepen'. En vergist u zich niet, in het basisonderwijs is, dankzij Passend Onderwijs, het aantal zorgleerlingen in de klas erg hoog. Dus naast alle pareltjes, prinsesjes, talentjes en genietjes zitten er ook nog ADD-ers, ADHD-ers, Dyslecten, Dyscalculisten, Autisten, ASS-ers (Asperges?), hoog-sensitiefjes, en 'kinderen-met-een-vlekje' in de groep. Die allemaal 'recht´ hebben op 100% aandacht en zorg van de leerkracht. Nadat de bel is gegaan, hebben álle ouders 'recht' op een gesprekje, elke middag weer. Voordat je als leekracht een 10-minuten gesprek wilt voeren, krijg je lessen in 'omgaan met agressie. Wat doe je, waar zit je?' En denk niet dat ik dit verzin.
Die basisschool leerkracht (meestal vrouw, want de meeste mannen hebben geen trek in al dat eindeloze gewauwel, maar gewoon les geven en in de pauze lekker mee-voetballen) krijgt voor al deze nonsense de laagste salarisschaal.
Mocht je een kind op de basisschool hebben, lees dit nog eens rustig door. Wat voor kind denk jij dat je op school hebt? En bedenk ook, dat kinderen thuis vaak 50 tot 100% anders reageren en doen ten opzichte van thuis. Bron: Docent PO, PRO, VMBO , met 1 chronisch ziek kind en een kind met ASS.

EEnzame SchizofrEEN | 10-09-17 | 17:30 | 6

@Ristretto, ik weet waar je het over hebt; Jammer dat dit nog niet in de Randstad is te vinden ;) We kunnen het ook GeenStijl Onderwijs noemen?

EEnzame SchizofrEEN | 10-09-17 | 18:18

@EEnzame SchizofrEEN. Je hebt helemaal gelijk. Zoals hierboven geschreven ben ik al 8 jaar bezig met zoonlief op de basisschool. Dit is groep 8, eindelijk. Als ik dan hoor van die trutten met pedagogische scholing?? Waardoor hij onhandelbaar is. Wees blij dat je mij niet in de klas had. Ik zat in de 4e klas, groep 6 heet dat nu. Etters bij elkaar, leraar liep huilend de klas uit. Meerdere malen. Daar heb ik echt wel spijt van, die man verdiende dat niet. Er kwam nooit een trut kijken of jij een rugzakje nodig had. Waarschijnlijk hadden we haar ook laten huilen, zeker in een groepsgesprek. Wat denk je wat al die dames kosten die bepalen dat je ADHD, High sensitive, autist of gewoon op die leeftijd een teringjong bent? Dat gaat ten koste van het onderwijs. Mijn punt is dat er nu een hele organisatie boven de leraren staat die ff rugzakjes uitdelen. Jij een, jij ook een. Maar geen klap uitvoeren behalve email verkeer. Daar kan je dan op terugvallen mocht een vader of moeder zeggen dat het oplichters zijn. Want al 8 jaar lang hebben 3 scholen en vertegenwoordigers van die scholen de bal bij ons gelegd. Begrijp me goed, daar moet hij ook liggen, ik bepaal. Maar zelfs voorlichting c.q. info geven wat de mogelijkheden zijn. Geven ze niet thuis. Ik ben niet thuis in onderwijs, dan mag je toch wel wat info verwachten. Nee, aardbeien of frambozen thee aan het begin van de vergadering was de grootste discussie. En mij vreemd aan zitten kijken als je dan zegt dat je nog manieren hebt, de vergaderkamer wil verlaten, omdat je anders een paar nekken tussen de deur wil douwen, omdat ze over het hoofd van je zoon, rijkelijk declareren, maar geen oplossing hebben. Parasieten...

Smarties | 10-09-17 | 18:28

@Smarties: Naast (?) een leerkracht / docent staan er meestal nog 3 tot 10 personen om een kind door een molentje te trekken. Al deze 'agogen' hebben een salaris dat ongeveer anderhalf keer dat van de docent ligt. Voor dat geld 'beoordelen' ze een handjevol kinderen door ze vanuit hun kantoor, op papier, te beoordelen en van een label te voorzien. In veel gevallen gaat dat makkelijk, want een kind dat dyslectisch is, zal op lezen minder scoren. Maar diezelfde experts gaan moeiteloos door en pakken er een DSM5 bij om een diagnose te kunnen stellen. Ja, ze hebben er voor geleerd, en vast, ze zullen vast universitair zijn opgeleid, maar nee, ze komen nauwelijks in de klaslokalen, want 'dat beïnvloed hun objectiviteit / hun waarneming van het individu / is niet nodig want de papieren spreken voor zich'. De leerkracht die daarna contact heeft met de ouders mag de conclusie dan gaan verdedigen.

EEnzame SchizofrEEN | 10-09-17 | 19:24
▼ 3 antwoorden verborgen

Het ging erom dat basisschool leerkrachten in verhouding minder verdienen dan docenten in het middelbaar onderwijs, waar de brieven klager toe behoort maar wel meer werk moeten afleveren. Deze klacht slaat nergens op,die mensen krijgen geen loonsverhoging.

Ongeblustekalk | 10-09-17 | 17:30

Ik mis het woord manager in de brief. Toen ik op de lagere school zat was de leraar 6e klas (groep 8 voor de jonkies) gewoon directeur.
Nu is er een heel circus aan managers in het onderwijs, die totaal niets toevoegen qua productiviteit, maar alleen veel geld cashen.
Hetzelfde geldt voor de zorg.
Een manager is een 19e eeuwse uitvinding en niet meer van deze tijd, waar iedereen wel een middelbare schoolopleiding heeft afgemaakt en zelf prima kan nadenken over de beste oplossingen.
Al die midden lagen kunnen per direct worden geschrapt, want er zijn genoeg mogelijkheden voor de top, die het beleid uitstippelen om te communiceren met de vloer en, vooral ook vice versa.
Nu geven die middellagen alleen maar ruis en werken ze in hun eigen belang.
Dit werkt volledig sub-optimaal en is waar dit land van naar zijn grootje gaat.

watergeus | 10-09-17 | 17:27 | 1

Het hele ministerie van onderwijs is een managementlaag. Ze creëren zoveel administratie dat een school mensen in dienst neemt om dat te managen. Dat betekent meer werkdruk voor de leraren omdat ze de papierwinkel vooral delegeren naar de mensen die les moeten geven. Het is niet alleen in het onderwijs, de management ziekte woekert overal en de steeds maar toenemende regeldruk vanuit de overheid werkt dat alleen maar in de hand.

voldemort | 10-09-17 | 18:59

Hij heeft gelijk. Maar ten eerste gaat het actuele verzoek om meer salaris vooral uit van mensen die in het basisonderwijs werken en ten tweede hoeft het een het ander niet uit te sluiten. Meer geld voor goed onderwijs, prima leraren en kleinere klassen (en niet voor peperdure gebouwen, flakka interimpipo's, rare cursussen en fusies die niets opleveren) én een behoorlijk salaris. En een herstel van het speciaal onderwijs is ook nodig.

En hou ook eens rekening met het feit dat de meeste leraren, in elk geval in de randstad, per klas te maken hebben met leerlingen die vanuit een andere cultuur zijn over komen waaien. Soms vanuit 6 of meer verschillende culturen, met allemaal eigen taal- en gedragsproblemen.

Poesmobiel | 10-09-17 | 17:25 | 4

@Ristretto: alternatieve oplossing: een universitaire opleiding tot docent basisonderwijs?

EEnzame SchizofrEEN | 10-09-17 | 18:19

Vroeger op de MTS hadden we geen leraren die universiteit gedaan hadden. Meestal hielden ze van hun vak en wilde dat de jeugd ook bijbrengen, Sommigen waren er beter in dan anderen maar ze hadden wel jarenlange ervaring in hun vakgebied dus ze wisten waar ze het over hadden. Dat leer je niet op een universiteit.

voldemort | 10-09-17 | 19:03

@Voldemort: Correct! Ik heb de MTS (Christelijke! We waagden het niet het verplichte middaggebed te verstoren!) afgerond. Mentor was een goudeerlijke man met hele grote handen; als je je best deed, prima. Anders zwaaide er wat...

EEnzame SchizofrEEN | 10-09-17 | 20:20
▼ 1 antwoord verborgen

@Petskast
Eerst nazi-speller spelen en daarna afhaken op de argumenten? Zo ken ik die links gebreide wollen truien weer. De rector, een verlengstuk van het beleid, tegenwoordig heel goed in spreadsheet diagrammetjes. Ik heb 8 jaar met zoonlief door de ambtelijke molen moeten draaien. Theeleutende dames die zich drukker maakten om het smaakje in de thee. Dan de vergadering over mijn zoon. Beloven, ja veel. Wie rekent zichzelf af op niet gehaalde targets? Niet in het onderwijs, zolang de thee rijkelijk vloeit. Dat soort parasieten, oppleuren uit het onderwijs. Het zijn parasieten aan de ambtelijke tiet.

Smarties | 10-09-17 | 17:24 | 2

Taalnazi's krijgen van mij sowieso standaard een druk op de NSB knop er gratis bij hier. Geneuzel over t, d of dt.......

Ommezwaai | 10-09-17 | 17:32

En ik maakte ook een taalfout Ommezwaai, smaakje in de thee, dan de vergadering.... had het moeten zijn. Gelukkig ben jij niet zo streng, Begrijp je ook mijn menselijkheid. Pilsje?

Smarties | 10-09-17 | 17:50

Inderdaad krijgen we met een paar tientjes extra loon geen beter onderwijs. Er moet structureel gekeken worden naar hoe ons onderwijs is ingericht. Verlaagd het aantal leerlingen in de klas en snij bureaucratie weg.
Richt interne begeleiding anders in, zodat kinderen daadwerkelijk passend onderwijs krijgen.
En vergeet niet: investeren in goed onderwijs is investeren in onze toekomst; de jeugd van tegenwoordig gaat de belastingen van morgen opbrengen.

Bon-sens | 10-09-17 | 17:23

Ik ben zo verheven en perfect dat ik alleen de overdenkingen van mensen die zich perfect uitdrukken in overweging neem. Elke andere bron is het heldere licht van mijn intellect onwaardig.

Zoiets | 10-09-17 | 17:23 | 3

+10.000

Smarties | 10-09-17 | 17:46

Je praat dus alleen met jezelf?

voldemort | 10-09-17 | 18:48

Reip foor de gesloten avdeling dusch.

McMarx | 10-09-17 | 20:58

Hear, hear!
En wat betreft de taalfoutjes: ach, nog altijd 100x beter dan wanneer een LO-docent het geschreven zou hebben.

Dom blontje | 10-09-17 | 17:22

Goh, tegenwoordig moeten we blij zijn met een aalmoes van een paar tientjes, omdat die steeldieven in Den Haag ons werkenden dat wel gunnen. Dat geld zouden ze van mij ook in hun kanaal mogen duwen. Symboolpolitiek is het en een schoolvoorbeeld van populisme.

Ommezwaai | 10-09-17 | 17:19 | 1

Op andere onderwijs niveaus zijn er veel grabbelaars die smalend deze brief lezen en vet vangen.

Ongeblustekalk | 10-09-17 | 17:32

BON was redelijk bezig, maar zijn IMHO enkel nog bezig met de eeuwige discussie over realistisch rekenen vs. functionele gecijferdheid. Ook de keuze om uit de Onderwijscoöperatie te stappen en zo enig invloed te kunnen uitoefenen op de politiek, is niet erg handig.

EEnzame SchizofrEEN | 10-09-17 | 17:43

Het probleem zet hem met name bij het basis onderwijs. In het voortgezet onderwijs heeft men over het algemeen één vak en dus daar ook maar de voorbereidingen en het nawerk van Bovendien zitten alle leerlingen in dezelfde klas over het algemeen redelijk op hetzelfde nivo. In het basisonderwijs heb je één docent die alle vakken moet geven, inclusief alle voorbereidingen en nawerk. Bovendien heb je in één klas zwakbegaafde, hoogbegaafde, normale, add, adhd, dyslectische kinderen enz met allemaal hun eigen gebruiksaanwijzing. Daarbij worden deze docenten signifikant lager betaald dan voortgezet onderwijs docenten.

Shaitan666 | 10-09-17 | 17:16

toen ik op school zat (jaren 60 - 70 in belgie ) hadden leraren 38 tot 40 lesuren in te vullen (wijzelf hadden 40 lesuren per week, per week? ja per week) buiten die lesuren moesten de leraren huiswerk verbeteren, voorbereiding, en noem maar op.
vergadering : buiten de lesuren. studiedag : nooit van gehoord en zo ja, je raad het al in de eigen tijd. oh ja ... vergat ik nog te vertellen : een lesuur duurde 60 minuten daarom is er ook "uur" in lesuur.
nog iets, hadden wij uitval? bijna nooit en binnen no time was er vervanging.

ja, alles kon toen, ook leraren die les gaven met overgave, ook bij "domme" vakken.
"domme" vakken bestaan niet.

isotope 465 | 10-09-17 | 17:14 | 2

Ja, maar dat waren alle keurig opgevoede kindertjes zonder rugzakje, zonder medicatie en strafblad die de taal al machtig waren. Er is een boel veranderd.

Al-Dente | 10-09-17 | 17:30

ja wij waren lieverdjes. yeah right.
ook wij hadden leerlingen die de taal niet machtig waren ook toen waren er krimineeltjes bij.
maar toen was er nog geen gezeik en die jongens werden geholpen (ja door ons) toen waren wij geen racisten tegenwoordig wel.(waarom? wij zijn niets veranderd.)
toen was er ook een koloniaal verleden, maar dat was iets om van te leren (schande) en niets iets wat uitgewist moest worden omdat een of andere tuthola zich beledigd voelt.
slavernij? nog zoiets.
er waren minder slaven bij de "blanken" als bij de moslims (en die hadden ook nog eens blanke slaven, ze hebben nog steeds slaven kijk maar naar de voorbereidingen voor het WK voetbal) van die slaven bij de moslims leeft geen enkele nazaat (slim van hun?) wij hebben nog nazaten van slaven en zie wat het ons opgeleverd heeft. Trouwens de meeste slaven die wij hadden werden gekocht VAN moslims.

MAAR ik wijk af ...... Sorry.

isotope 465 | 10-09-17 | 18:58

Ik haakte af bij "betekend", ondanks de poging tot excuus na afloop.
We delen het beroep, we delen de zorgen en we delen de missie. Mijn ongevraagde advies is dat je met je idee naar de rector toe mag gaan. Als deze je niet serieus neemt, zoek dan een andere werkgevert. En start op kleine schaal, maak er een evolutie van - geen revolutie.

Petskast | 10-09-17 | 17:13 | 1

Precies waar ik ook gestopd ben met lezen!

Baski | 10-09-17 | 19:48

"Dan betekend dit...".
En dat staat voor de klas?

bft | 10-09-17 | 17:13 | 2

Hij is geen docent Nederlands, toch?

salonsocialist | 10-09-17 | 17:36

@salonsocialist | 10-09-17 | 17:36
Ach ja. Dan maakt het natuurlijk niets uit.

bft | 10-09-17 | 18:05

Als ervaringsdeskundige moet ik hem gelijk geven. Ook de kritiek op nieuwe docenten die overigens, nog steeds, in het diepe worden gegooid als ze van de PABO komen, geen tijd voor begeleiding. Alleen jammer dat hij dan zelf schrijft: Dan betekend dit dat je naast instructie ........., het doet toch iets af aan die kritiek.

bergsbeklimmer | 10-09-17 | 17:12 | 4

"..... of ze haren of veren op hun kruis krijgen......"
Dit is een van de 2 redenen dat ik GS volg. Fantastische opmerking bergsbeklimmer!

Gele Beer | 10-09-17 | 20:15

O nee, eenzame schizofreen maakte die opmerking. Mea Culpa.

Gele Beer | 10-09-17 | 20:16

EEnzame SchizofrEEN | 10-09-17 | 17:39
Dat ze snel genoeg stage gaan lopen is in principe goed, want dan zie je snel genoeg wie er geschikt is als leraar.
Echter moeten die ongeschikte figuren dan wel zo snel mogelijk eruit gemieterd worden, zodat je het onderwijs op het juiste niveau kan trekken; niets zo dodelijk voor onderwijs dan iemand die geen les kan geven.

little C | 11-09-17 | 13:07
▼ 1 antwoord verborgen

Het zal allemaal waar wezen, maar als je als docent meerdere d/t/dt fouten maakt is dat een afgang.

orca | 10-09-17 | 17:10 | 4

En we hebben de reaguurder gevonden die Engelse les geeft ;)

EEnzame SchizofrEEN | 10-09-17 | 17:35

Sailor65 | 10-09-17 | 17:21
Had je beter moeten opletten op de basisschool, waar de juffen een zware baan hebben en meer salaris verdienen. Jij presteert niet en krijgt dus genoeg.

Ongeblustekalk | 10-09-17 | 17:50

Damn! heeft een leraar engels eens een nuttige insider view (pardon mijn nederlands), gaan we hem afzeiken op een d of t.

echtpaul | 10-09-17 | 19:17
▼ 1 antwoord verborgen

Eh, GS, daar had wel wat eindredactie overheen mogen gaan.

kapoerewiet | 10-09-17 | 17:08 | 1

Of gewoon helemaal niet plaatsen. Feynman schreef over het basisonderwijs. Het zijn ook basisscholen die de acties voeren. Waarom GS dan een brief van een middelbare schooldocent plaatst is mij een raadsel.

SamKoeman | 10-09-17 | 17:57

Probleem is dat dit soort mensen leraar zijn. Kunnen niet eens een brief foutloos schrijven.

Erikjan79 | 10-09-17 | 17:08 | 4

Het zou al heel veel schelen als men het verschil tussen de d en de t zou weten. En dat geldt trouwens niet alleen voor deze ingezonden brief. En daarin dan ook nog 'waarvan ik amper wat over houdT'. Eerlijk gezegd begrijp ik er niets van dat over taalfouten zo laconiek wordt gedaan.

Lupuslupus | 10-09-17 | 18:21

Meneer had mogelijk beter een brief in het Engels op kunnen stellen ja..

Fred van Ria | 11-09-17 | 00:32

Helemaal mee eens. Ben afgehaakt na "Dan betekend dit dat je naast instructie".

ChacarronMacarron | 11-09-17 | 13:53
▼ 1 antwoord verborgen

Kaas de Vies zal toch niet stiekem leraar zijn?

Croxifoxio | 10-09-17 | 17:04

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken