Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten – Leerkrachten kapot belast

Feynman en/of Fietsenhok

Deze week kwam de marginale loonsverhoging voor leerkrachten van PvdA-minister Lodewijk Asscher er vijf jaar niet, en daarvoor kwam PvdA-minister Jet Bussemaker op het idee mbo’ers richting Pabo te sturen, en een lijk in de kast van 467 miljoen euro. Demissionaire stuiptrekkingen in de Haagse slangenkuil voor hun aftocht richting baantjescarrousel, oppositie en vergetelheid.

Dit is oude wijn in nieuwe zakken. Na een mbo4 kan iedereen de overstap maken naar het hbo. Een overstap die steeds meer jongeren maken nadat ze met twee vingers in de neus het vmbo & mbo afmaakten en toch eens willen gaan werken voor een cijfer. Dat wil de minister in haar demissionaire periode stimuleren met geld wat ze niet heeft. 

Dit is een 100% draai, aangezien de noodzakelijke schakelprogramma's voor het verschil in voorkennis tussen de havo en mbo4 instroom normaal niet betaald worden. Datzelfde zie je bij studenten die na de HBO propedeuse naar de universiteit willen, of studenten die na een universitaire bachelor door willen gaan met een andere master. Bij overstappen zonder schakelprogramma valt de helft uit, doordat ze struikelen over een gat in kennis waarvan niemand de moeite nam het juiste boek überhaupt aan te wijzen.

Daar zitten allemaal kansen in, gezien het aantal leerlingen dat door risicomijdend gedrag en onvoldoende ambitie vanuit schooldirecties op een verkeerd niveau werd ingedeeld. Om de slagingspercentages op te krikken worden de havo-klassen verrijkt met vwo’ers, en vmbo-klassen met havisten. Ziet er leuk uit op papier, maar snijdt in de levensloop van talent. Je zal het maar zijn, het zal je kind maar zijn.

Aan de andere kant de risico's dat lesgeven iets wordt wat in het verleden door academici werd gedaan, nu door hbo’ers en straks door mbo’ers. Verschuift van een uitdaging waar een docent ruim boven de stof moet staan en op ieder vlak moet beseffen & bijsturen wat er gebeurd, tot uitvoerend warehousing achter computers via privacy-hatende methodes van uitgevers. 

Finland heeft als stelregel dat zelfs op de kleuterschool docenten een specifieke academische graad moeten hebben. Daar zit wat in, hoe kwetsbaarder de jonge geest, hoe meer impact pedagogische fouten kunnen hebben. Veel beter van de Nederlandse oplossing waar docenten met een te algemene pabo-opleiding in het diepe worden gegooid om daarna door pedagogen en de staat vooral beoordeeld te worden, in plaats van ondersteund.

Dat de inspectie niet leunt op cijferfetisjisme & profiling op afstand, maar een basis heeft in lesbezoeken in de klas. Sla een deuk in het aantal uur dat een docent voor de klas staat. Dat is in Nederland 25 uur voor een fulltime baan. Klinkt fantastisch, in Finland is het een kwart minder. Nederland betaalt scholen voor gemiddeld 24 leerlingen in de klas, het zijn er meer.

Finland begint op latere leeftijd met lesgeven, omdat het aantoonbaar niet werkt bij kleine kinderen. Daarna geven ze middelbaar scholieren 800 uur les per jaar in plaats van onze 1040. Denken Hollanders echt dat in die laatste 240 uur de spons van een kind voor die dag nog steeds niet verzadigd is?!? Er wordt duur onderwijs gegeven op het moment dat het hoofdje vol zit.

Zeker aangezien pubers ruim drie uur per dag op een smartphone zitten en daarmee meer uren informatie verwerken dan in de klas. (3x365 = 1095 uur). Er heeft een revolutie plaatsgevonden, vroeger kwamen leerlingen spelen op straat of thuis tot rust, nu nergens meer. Erger nog, in de tijd voor huiswerk worden voor een paar euro vakken gevuld terwijl de kaartenbak van het UWV nog vol zit. 

Steeds meer maatschappelijke problemen worden bij scholen over de schutting gegooid, en daarna snijden in het intellectueel kapitaal wat het op mag lossen. Van nieuwe docenten verlaat 15% binnen vijf jaar het basisonderwijs. Bij voortgezet onderwijs is dat 32% en bij het mbo is 46%. Ziekteverzuim is hoog, en dat cijfer is exclusief docenten die uit liefde ziek voor de klas staan.

Een loonsverhoging is in ons belastingklimaat een kansloze missie. Hoeveel van de 270 tot 900 miljoen euro extra voor het basisonderwijs zal terechtkomen bij docenten? De vorige 1400 miljoen per jaar voor voortgezet onderwijs is zoek. Uitgaande van 130.000 basisschool docenten zit je op twee tot zevenduizend euro bruto per jaar. Klinkt leuk toch?

Voor een docent die alleenstaande ouder is mag maximaal 88% terug naar de fiscus. (Nog even exclusief de hogere aflossingen voor de studieschuld.) Die verdient in de grote steden te veel om een sociale huurwoning te krijgen, te weinig voor een hypotheek. Brutosalaris is in ons communistisch belastingklimaat geen indicatie meer voor welvaart.

Dit proefballonnetje van mbo’ers voor de klas is een methode om de blanke & vrouwelijke Pabo aan te vullen met allochtonen (daarom alleen subsidie in grote steden) en een lange termijn bezuinigingsstrategie. De staat wenst in het onderwijs niet marktconform te betalen en is nu in ernstige problemen gekomen nu het aanbod opdroogt. 

Al is de roeping nog zo sterk, als je er geen huis mee kunt regelen is het klaar. 

Reaguursels

Inloggen

Met geld de ellende afkopen, lekker makkelijk. Zorg eens voor normale werkomstandigheden, dan blijven docenten heus wel. Maar ja, dan moet je je gaan bezighouden met denken over onderwijs en werkbelasting. Veel moeilijker. Hebben ze geen zin in. Of als management helemaal niet uit het onderwijs komt of geen minimaal 5 jaar leservaring hebben, begrijpen ze er geen moer van.

kloopindeslootjijook | 03-09-17 | 23:40

Familie van me werkt op een VMBO in een middelgrote stad in het westen van het land. Het VMBO is een categorie onderwijs waar ik dhr. Pechtold maar heel zelden over hoor spreken en ik snap dat wel; daar valt geen eer aan te behalen. Toch moet deze school onze toekomstige loodgieters, bankwerkers en timmerlui afleveren. Nou mooi niet: de ene helft van de klas zal nooit verder komen dan de Bijstand en de andere helft heeft nu al zijn heil gezocht in de criminaliteit, waarbij ze uitgebreid oefenen op leraren/leraressen en medeleerlingen. Alle leerkrachten > dan 55 staan op knappen. Daar zal het binnen een jaar of vijf volkomen mis gaan. Nu al regelmatig politie op school die zonder enige vooraankondiging de "lockers" controleert en vorig jaar zakte een leerling op het schoolplein door zijn hoeven; hij bleek in zijn rug te zijn gestoken door een medeleerling. Dat incident heeft nooit de krant gehaald. Binnen de lokale VMBO's loopt een circuit van "etterbakken"; je kunt een "etterbak" van school sturen en dan wordt hij tijdelijk op een andere school geplaatst, maar jouw school moet wel een andere "etterbak" terugnemen. Het VMBO is een etterpuist en die puist zal binnen een aantal jaren uitbarsten; kijken wie er dan op "Onderwijs" zit.
Hopelijk zit er dan een "PvdA-er", want die zijn verantwoordelijk voor deze rotzooi.

oliebolletje123 | 03-09-17 | 15:58 | 1

Hopelijk lees je deze reactie nog. Ik werkte een tijdje op een VMBO in een grote stad, middelmatige / slechte wijk. Kan bevestigen dat docenten er snel afbranden, de lokale politie kent de docenten bij voornaam. Had in korte tijd meerdere leerlingen die in detentie zaten, die openlijk in de klas zaten te kletsen over de drugshandel van de ouders, openlijk agressief waren zodra het over de politie ging. VMBO is in die steden echt de afvalberg.

EEnzame SchizofrEEN | 03-09-17 | 19:07

'100% draai' is één woord, '100%-draai', meneer Feynman. Moet dat niet een 50%-draai zijn? Want anders wijzen de wijzers weer dezelfde kant op als in het begin. Een fysicus zou toch ook moeten weten dat je hier beter '180 graden-draai' zou zeggen, of, voor de puristen, een 'π-draai'. Plaatje van de echte Feynman erbij ('jeng jeng jeng jeng, round round round round'): i.imgur.com/hpfE4vB.gif

Schroedinger | 03-09-17 | 14:46 | 1

(Reaguursel in het kader van: 'over opleidingen gesproken'.)

Schroedinger | 03-09-17 | 14:48

Zodra Feynman schrijft, is het richting niveautje Zapruder.

3*links=rechts | 03-09-17 | 12:30

Als ervaringsdeskundige (primair onderwijs, praktijkonderwijs, VMBO en werk buiten het onderwijs) vind ik het salaris redelijk, als ik kijk naar het aantal uren dat ik werk.
Alleen. Het stat niet meer in verhouding als ik kijk naar het gedoe dat ik bij het onderwijs 'er bij krijg'. Zoals al eerder genoemd, de 'bijzondere' kinderen, da verregaande administratie, de eindeloze veranderingen op last van boven. Voorbeeld van dat laatste: de 50 uur persoonlijk budget. Eindeloze discussies met directie, bestuur, MR-raden, collega's om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat deze alleen maar uitbetaald kunnen worden i.v.m. roosters.
Enfin, inhoudelijk moet het onderwijs inderdaad nodig op de schop. Top-down zal dit nimmer gaan gebeuren, er zitten te veel mensen die financieel afhankelijk zijn op luchtfiets-baantjes (de managers, middelmanagers, de vele ambtenaren op het ministerie van Onderwijs) en al grootste doel het pluche onder hun touche hebben. Nee, bottom up is denk ik de enige manier om het tij te laten keren. Ik heb een tijd bij Beter Onderwijs Nederland rondgekeken en dat was in beginsel een optie om een verandering door te zetten, totdat de wiskundigen voortdurend hun persoonlijke voorkeur als hoogste goed bleven promoten en zo het groter goed uit het oog verloren. Daarnaast zitten er inmiddels al zo veel vrouwen / zo weinig mannen in het primair onderwijs dat het niet te verwachten valt dat daar nog een kentering zal gaan optreden.
Conclusie. Het onderwijs in de huidige vorm is al even failliet. Operatie geslaagd, patiënt overleden. Maar veranderen, ho maar. We blijven lekker door kwakkelen en modderen. En dat noemen we dan, om het positief te houden, polderen.
Het primair onderwijs zou gewoon de basis moeten gaan aanbieden. Daarbij zou elke vorm van geloof / religie / indoctrinatie verboden moeten worden. Ouders hebben in zoverre zeggenschap dat ze zich met het welzijn van hun kind kunnen bemoeien, het onderwijsinhoudelijke aspect is off-limits. In groep 7 een toets om te oefenen, in groep 8 een set bepalende toetsen verspreid over het jaar, waarin taal, rekenen en inzicht de boventoon voeren. De uitslag in combinatie met het oordeel van de leerkracht over werkhouding, karakter en gedrag bepalen waar het kind heen kan. Het vervolgonderwijs moet de vrijheid krijgen leerlingen te weigeren. Een kind dat overal geweigerd wordt op basis van gedrag, karakter etc. moet naar een staatsschool waar deze aspecten worden aangepakt. Hun einddoel wordt normaal acceptabel gedrag ten gunste van de samenleving.

Ach, weet ik veel, ik ga gewoon lekker een paar dagen voor de klas, 25 kinderen vermaken met mooie verhalen, ondertussen spelenderwijs laten rekenen en ze in twee talen leren hoe de provincies van Nederland heten. Voor alle reaguurders die Tom-Tom roepen... Veel succes als je straks je rijbewijs hebt en je auto geen navigatie blijkt te hebben. PS. de hoogte van de bekeuring voor rijden met een mobiel in je handen, die les leer je dan heel vlot.

EEnzame SchizofrEEN | 03-09-17 | 11:57

Gymnasia afschaffen. Het heeft geen enkele toegevoegde waarde meer om nieuwe generaties 6 jaar lang vol te proppen met uitgestorven talen. Als er iets verspilling van tijd & talent is, is dat het wel. Voor echt inhoudelijk relevant onderwijs zijn er genoeg uitdagende vakken te verzinnen met een link naar de toekomst ipv het verleden. En daarbij is het Latijn al eeuwen geen Lingua Franca meer, dat is sinds jaar en dag het Engels. Maar de categorale gymnasia (zeker in de grote steden in de randstad) zijn verworden tot blanke eliteschooltjes, waar je de multicul voor je kind kan vermijden zonder voor racist te worden uitgemaakt

medusa324 | 03-09-17 | 11:41 | 2

Uitdagende vakken "verzinnen" met een "link naar de toekomst". Ja, ja. Echte vakken worden niet verzonnen maar ontstaan in de praktijk en/of hebben een basis in de wetenschap.
Maar laat ik eens een poging tot een "link naar de toekomst" doen. Meer computers, meer telefoons, meer glasvezel, meer iPads, meer Engels bij elke scheet die we laten, meer "samenwerken", meer "uitvinden", meer "creativiteit"? Wat zegt u? Zijn dat helemaal geen vakken? Is dat gewoon het heden, maar dan uitvergroot in de toekomst geprojecteerd?
Nou, goed, verzint ú dan maar eens een paar van die "uitdagende" nieuwe vakken die we in de toekomst hard nodig zullen hebben.

JvanDeventer | 03-09-17 | 12:00

Ipv Grieks Spaans en ipv Latijn Chinees. Maar informatica is ook prima. Allemaal nuttiger dan 2 uitgestorven talen.

medusa324 | 03-09-17 | 13:05

Maar ze hebben wel mooie nieuwe giga dure school gebouwen waar ze de leerlingen in ophokken.
Plus bakken managers, voor die giga panden beginnen we al met een afdeling facility management.

Uw Verzekeringsadvis | 03-09-17 | 11:15

Continue rooster, ouders die zeiken over hun special snowflakes, kut ADHD-ers die aandacht op eisen, anderstaligen die aandacht eisen, anders gelovigen die zeiken over klassenfoto's, kinderen die zonder eten op school komen omdat ouders verwaarlozen, huiswerk nakijken, vergaderingen en nog meer vergaderingen, klas opruimen want geen schoonmakers, ouderavonden, brutale kut-door-je-heen praters, opgelegde regeltjes over hoe je wat moet onderwijzen ( wel/geen Holocaust behandelen, wel geen sexuele voorlichting, verkeersveiligheid, zonnebrandcrème gebruiken) veters strikken, bekers opendraaien, bemiddeling tussen ouders in scheiding, etc etc etc

Is dit nog nieuws? | 03-09-17 | 11:07

Waarom wordt er altijd gepraat over het salaris. De reaguursels staan er bol van! Ik werk zelf in het onderwijs en vind dat mijn salaris meer dan voldoende is. Wat ik graag zou willen zijn kleinere klassen, zodat ik in de 50 minuten dat ik de leerlingen per week les geef ze ook allemaal de aandacht kan geven die ze nodig hebben. Het is toch van de zotte dat ik in een vmbo kader klas per leerling maar 2 minuten de tijd heb? Als ik daar de binnenkomst, opstart, afsluiting, huiswerkcontrole, klassikale uitleg en Pietje de stuiterbal met zijn ADHD en veel te softe meegaande ouders eraf moet halen blijft er misschien 30 seconde persoonlijke aandacht over. Op deze manier zijn de kinderen die lief en stil aan het werk zijn altijd de dupe. Want zij vragen niet om de aandacht, dus krijgen ze het vaak niet. Want zij werken wel goed. Zij doen wel hun ding. Bij hun gaat het "vanzelf". En daar zit ook een groot probleem. Wie gaat hun helpen te excelleren? In het onderwijs wordt er zo vaak gekeken naar de groep die onderaan de ladder hangt. Naar de groep die het niet haalt. Van mij mogen ze die kinderen best een keer lekker hard op hun bek laten gaan. Wil jij niet werken? Wil je de aangeboden hulp niet aannemen? Zeggen je ouders "Ja, dit gaan we thuis doen om hem te ondersteunen.", maar doen ze vervolgens niks? Dan mag je van mij lekker op je bakkes gaan en het jaar overdoen. Zodat ik mijn tijd en energie in de leerlingen kan steken die wel willen. Zou eens fijn zijn als ze in het onderwijs met dat softe gedoe kappen en de leerlingen een schop onder hun kont geven.

Verder ben ik het ook erg eens met jou King of the Oneliner | 03-09-17 | 10:18. De leerlingen leren op dit moment zoveel onnodige dingen. Het hele curriculum wordt van voren naar achter volgepropt. Elke minuut moet te verantwoorden zijn met kerndoelen en exameneisen. Hoeveel uur ik wel niet Duits, Frans, tekenen en techniek heb gehad waar ik later helemaal niets mee heb gedaan. Natuurlijk is het goed om een beeld te krijgen of je er later iets mee wil doen, maar 5 jaar lang? Tot op de dag van vandaag vind ik Frans een verschrikkelijke taal en kan ik hoogstens een slecht geformuleerde zin er uit krijgen als ik het wel spreken...

ForHolland. | 03-09-17 | 10:48 | 1

Ja, wat leren we toch veel dingen waar we niet mee doen, hé? Een dokter leert zelfs voor 96% onnodige dingen als hij doorgaat als chirurg. Ik heb zelf als computerprogrammeur gewerkt en allemaal computertalen moeten leren waar ik niks mee doe. Ik weet alles van TCP-IP maar ik heb er nooit wat aan gehad. Eigenlijk moet al het onderwijs beroepsonderwijs zijn en de schooldirecteur en de minister moeten 20 jaar van tevoren weten wat de kinderen later voor beroep gaan uitoefenen. Onbegrijpelijk dat ze het onderwijs niet allang zo hebben ingericht.

JvanDeventer | 03-09-17 | 11:34

School is verplicht om van vrijdenkende vrolijke kinderen stresskippen te maken die klaargestoomd moeten worden voor een kudtbaan de rest van hun leven.
Opgezet vanuit principes van Pruisische en Engelse oorsprong:
academici die zogenaamd denken, en arbeiders die niet hoeven te denken, alleen maar het werk goed kunnen uitvoeren.

Heb zelf 20 jaar scholing gehad, en voornamelijk onnodige kennis geleerd, zoals bijvoorbeeld allerlei soorten wiskunde, scheikunde, en bijvoorbeeld een half jaar over breking van het licht in lenzen. Moet ik een opticien worden ofzo?
Wiskunde heb ik in feite mijn hele leven niet nodig gehad.
Maar ik kan wel zeer goed hoofdrekenen, kansberekening etc.
Eigenlijk is alleen Nederlands, Engels, Duits nuttig gebleken in mijn leven.
De rest heb ik zelf gewoon geleerd op de internets en in de praktijk.

Heb bijvoorbeeld nooit muziekles gehad, en speel nu piano, gitaar, viool en drums LOL
Ook spreek ik 8 talen LOL
Ook kan ik zwemmen , duiken etc. en heb geen enkel zwemdiploma.
Ik vind dat de enige manier om iets te leren, gewoon vrijwillig uit je belangstelling moet komen.

King of the Oneliner | 03-09-17 | 10:18 | 2

De breking van het licht en lenzen verklaart U misschien wel de vorm-ing van een regenboog ,;-) .gecombineerd met interesse van duiken , kan dat ook vraagtekens oproepen die wis en natuurkunde nodig en zeer handige tools maken .

medelmo | 03-09-17 | 10:45

Het onderwijs is aan u duidelijk niet besteed.
U spreekt 8 talen. En nu maar hopen dat u ook door andere mensen begrepen wordt in die 8 talen. Laten we ook maar aannemen dat andere mensen uw muziek mooi vinden.
Ik, bijvoorbeeld, ben een geweldige voetballer en ik heb ook een nieuw recept uitgevonden om goud uit lood te maken. Alleen hebben de topclubs me nog niet ontdekt en de industrie houdt mijn recept tegen omdat ze bang zijn dat de goudprijs zal kelderen.

JvanDeventer | 03-09-17 | 11:13

Nog even over Finland. Inderdaad is er in Finland een academische graag vereist om les te geven. Ik geloof daar niet in. Hun onderwijs is op papier beter, net als dat van Denemarken maar er gaat ook bijna anderhalf keer zoveel geld de scholen in dan hier. Misschien is dat de reden wel dat ze nét boven ons staan in allerlei lijstjes.

Over niet zo vroeg beginnen met lesgeven ben ik het ook niet eens. De kleuterschool of groepe 1 en 2 van het basisonderwijs zijn het voorbeeld hoe het zou kunnen. De wijze van samen leven, samen spelen en samen leren met kinderen op diverse niveaus is geweldig. De kinderen kunnen al lang schrijven rekenen en lezen voordat ze groep drie in gaan.
Zodra kinderen geboren worden willen we graag dat ze leren lopen en praten. Zodra ze naar groep drie gaan moeten ze zitten en hun kop dicht houden. Klaarstomen voor je latere werkplek. Niet meer en niet minder.

ristretto | 03-09-17 | 09:22

In onze maatschappij lopen weinig mensen rond die zich afvragen WAAROM we eigenlijk onderwijs hebben en (als gevolg daarvan) WAT we behoren te leren. Zulke mensen worden ook nooit minister of staatssecretaris. Dus de regering doet maar wat en volgt daarbij de op dat moment modieuze ingevingen (bv. Finland "deugt"), de kinderen willen na hun elfde geen boek meer lezen (en soms daarvoor ook al niet), ouders willen een mooi diploma voor hun schoolgeld en schooldirecties geven de diploma's weg om hoge slagingspercentages te bereiken. Leraren zijn vaak dommer dan hun leerlingen en worden onderbetaald.
In het welvarende westen is het besef van het belang van goed onderwijs op de achtergrond geraakt. Daarom wordt het denken daarover aan modieuze kwakzalvers overgelaten, en aan het roer staan mensen als Dekker en Bussemaker.

JvanDeventer | 03-09-17 | 09:14 | 2

Die staan niet aan het roer , dat zijn de adviesopvolgers van "zogenaamde denktanks en onderwijsvernieuwers" . advies gegeven op basis van een gedachtegoed wat niet strookt met de vrije wereld . Men noemt het wetenschappelijk en Raad voor .... onderwijs ,... zoals al gezegd Deze presenteren een visie die kortgezegd de toekomst van Uw kind en kleinkind naar de klote helpt ,en niet voor een grijpstuiver . De stropopjes voeren alleen uit wat ze voor geschoteld wordt, zelfdenken is ook aan een Jet en Sander niet besteed ,tenslotte is geld en partijpolitiek belangrijker dan hun uit "ooit "idealisme geboren wens wat te veranderen...
De discussie moet zich juist verplaatsen naar het denktank en wetenschappelijk visieloos plebsonderkotsend niveau . Daar zit de vijand van Uw toekomst , tenslotte leiden leraren alleen op via verplicht opgelegde raamwerken die wekelijks vernieuwing behoeven... Daar zit de meeste tijd in ... Niet in een paar weken vakantie ( die overigens al weken korter duurt dan in mijn tijd )
Het besef waar jij over praat hierboven over goed onderwijs is niet op de achtergrond geraakt , het wordt bewust vernaggeld , De op uw neerkijkende laag glimlacht niet meer maar lacht je keihard in je bek uit ...

medelmo | 03-09-17 | 09:40

Met het stuk over de stropoppen ben ik het wel eens. Maar de meerderheid van de mensen vindt onderwijs echt onbelangrijk. Ze hebben werk (zonder al die wiskunde), iedereen kan zich volvreten en een grote auto betalen. Waar heb je eigenlijk rekenen voor nodig? Waarom zou je moeten weten wie Pieter Jelles Troelstra was? Waarom moet ik weten waar Noord-Korea ligt? Allemaal niet nodig.

JvanDeventer | 03-09-17 | 11:25

Docenten moeten niet zeuren. Ze krijgen ruim € 2.000 piek netto in de maand voor een parttime job. Ga maar na: de kinderen beginnen pas om 8:30 aan hun lessen en zijn om 15:00 klaar. Daarvoor en daarna is een docent wel op school maar corrigeert hij/zij hooguit het werk van een kind uit groep-8, niet echt inspannend. En dan houden ze nog een beetje bij welk kind een rugzakje moet krijgen, als excuus voor het niet op de rails krijgen van het gedrag van dat kind.
En dan hebben ze nog 6 weken vakantie in de zomer en verdeeld over het jaar nog zo'n vakantie wat bij elkaar 8 weken meer vakantie is dan de wettelijke hoeveelheid vakantiedagen van een fulltime werknemer.
Dan verdien je dus € 2k voor een pak-m-beet 30-urige werkweek. Naar mijn bescheiden mening moet je dan in je vuistjes knijpen. Het niveau van taalbeheersing onder PABO studenten is om te janken, 80% haalde de rekentoets niet (tot hij werd aangepast, dank je de koekoek). Maar de leerlingen zijn nog gewoon 4-jarigen die op de lagere school komen en moeten leren lezen en schrijven, tafeltjes moeten leren, delen en vermenigvuldigen en nog wat les moeten krijgen over bloemetjes en bijtjes. En dat is voor de docenten op de lagere school nog teveel gevraagd.
Nee kom bij mij niet zeuren om meer geld, als het je niet bevalt dan ga je toch lekker ander werk doen? Niemand heeft je verplicht om dit werk te doen.

Bakkeleures | 03-09-17 | 09:14 | 2

Las gisteren dat een gezin 2700 netto ontvangt voor niets doen..... In Duitsland welliswaar , maar alvast om te wennen aan relativering ..... het is nog 5 weken vakantie inmiddels ( er zijn meer docenten en meer niveau,s) met daarvan twee weken , de eerste en de laatste als afsluiting ( papieren verantwoording en afronding ) en de opstart met de implementatie van nieuw onderwijsplan (laatste week van vakantie , blijft drie en een beetje , waarin de telefoon en whats app contacten voor een betrokken docent dagelijks ( ja ook in de vakantie ) doorgaat.
Die 30 urige werkweek is door de verplichte adm.bijkomende taken en voorbereiding op de immer veranderende onderwijsvernieuwingsvloer een 50 plus week geworden. voor 2 rugjes netto . een druk bestaan .
Niemand komt bij jou zeuren om geld , maar jij had beter wel kunnen zeuren om beter onderwijs , dan ware je kortzichtelijkheid en het beperkte inlevingsvermogen beter ontwikkeld dan de punt van je schoenen .
Was getekend , partner van docent.

medelmo | 03-09-17 | 09:51

Zes jaar geleden heb ik voor enige maanden in Oostenrijk gewoond en gewerkt. Daar speelde destijds het zelfde. Het regende door docenten ingezonden brieven in de kranten. Het aantal gewerkte uren steeg gestaag. Was het eerst nog 40 uur, na een week was het al 50 en niet lang daarna ging het door de magische 60 urengrens heen! De docenten boden tegen elkaar op. Echter met de geclaimde 60 uur, overspeelde het docentencorps duidelijk zijn hand en kwam een voor mij ongekend felle tegenreactie los. De docenten werden in kranten gewoon voor rotte vis uitgemaakt. De hele discussie over de vermeende werkdruk hield abrupt op. Conclusie: pas op voor overdrijven, dat kan zich tegen je keren!!!!!!!!

Helesjaak | 03-09-17 | 12:18

doelbewust de maatschappij "verdommen" , door achteruitlopend en structureel veranderend onderwijs . pappen en nathouden in opdracht van de liberale markt .
Staat trekt alleen het geldboekje voor vriendjesbedrijven ( afspraken van het old boys netwerk als gevolg van poldermodel).
Onderwijs al jarenlang een bewust ondergeschoven kindje.
Het volk moet dommer en vooral "geleid " worden.... geef ze brood en spelen ," de mol entertainment" en de v/d ende vertrutting.
Met beeldbuis en telefoons wordt de mens gefopt , en ziet daardoor niet wat er in zijn hoofd wordt gestopt. Het vrije denken is voorbij ,via gedegenereerd onderwijs na privatisering en aansturing van incapabele ministers en bestuurders in onderwijsland. (ff alu hoedje op .....
Het liberale plaatje is (hoe zeer mensen hier dat ook altijd verfoeien een illuminatie plaatje ), Uw lachebekje is part of the devil deal.
Blanke mensen moeten dommer , Uw genetisch zorgvuldig geselecteerde hersens moeten vermengd met dom achtergesteld dna . gezien de resultaten tot zover slaagt dit plan , net als de Coudenh--kallergisten aanhangers wonderwel prima.
Feynmans stuk is een prima beschrijving , onderwijs is tanende en gaat nog steeds verder omlaag . Leer uw kinderen zelf denken en zien .
De overheid is een ill.kind en volgt hun leiders ,blindelings de afgrond in .
Einde alu hoedje ;-) . ondewrijs begint niet voor niets met onder.... Educatie en opleiding zijn een positievere benadering van het creeëren van zelfdenkende en bewuste mensen ..... En voor degene die denken dat het allemaal toeval is , wordt eens wakker...

medelmo | 03-09-17 | 09:14

Zoals in elk echt vak gaat men kapot aan het gezeik wat niets met je echte taak te maken heeft; hier dus lesgeven. En wat wil je dan om je leed te verzachten.... MEER geld!
Er zitten te veel kinderen in de klas en ze zijn allemaal bijzonder: hoogbegaafd, adhd, ptss, gescheiden ouders, gestoorde ouders, aan de pillen, net van de pillen af, enz enz.
Ik zou zeggen je heb slimme en domme of misschien gemiddelde (oei vies) leerlingen, maar nee dat is te simpel en vergt weinig papierwerk en eindeloos overleg en dat kan natuurlijk niet.
Alles wordt geregistreerd en geanalyseerd en daarna moet het verbeterd worden. En ook in het onderwijs wordt je afgerekend op je cijfers ook al heb je heel veel domme kinderen in de klas.
Onderwijs en leraren zijn zo slecht nog niet, maar het is die eindeloze inmenging van de overheid en dus zinloze regels die alles en zeker het onderwijs verkloten.

Piep Knars | 03-09-17 | 09:10 | 1

Je kunt het ook omdraaien. Burgers hebben vooral veel rechten en nogal wat eisen. Gaat er iets mis dan begint direct het zoeken naar de schuldige. Als je maar lang genoeg terug redeneert, dan kom je vanzelf bij de overheid uit. Daarachter ligt slechts nog God.

Kindermishandeling? Jeugdzorg heeft gefaald. Je kind blijkt niet hoogbegaafd? Schuld van het onderwijs. Bepaalde groepen integreren moeilijk in de samenleving? Schuld van de overheid. Vervolgens wordt er beleid ontwikkeld om zulk een onrecht in de toekomst te voorkomen.

Zelf een puinhoop van je leven maken (al dan niet bewust). Een puinhoop waarin je kinderen opgroeien. Geen of onvoldoende werk maken van het opvoeden van je kroost. Allemaal de verantwoordelijkheid van de overheid. En wat doet die overheid vervolgens? Rugzakjes uitdelen, labels plakken, de samenleving hospitaliseren. En wee je gebeente als de overheid zegt; 'dat is uw eigen verantwoordelijkheid'. Want u heeft rechten en de overheid moet leveren. Onrecht! Die overheid dat zijn wij. We doen het zelf. Lekker apathisch wachten tot de overheid het voor ons oplost. En de overheid? Die vindt het prima.

Law of the Land | 03-09-17 | 09:39

2 dingen:
- leerkrachten en vooral hun directie laten zich alles maar aanleunen door de overheid en inspectie. Allerlei onzinnige regels. Gewoon burgerlijk ongehoorzaam onzin regels negeren zou ik zeggen. Wel stiekem doen.
- leerlingen missen ijver en ambitie, vooral ambitie. en het is vooral die instelling die je ergens later in je leven gaat nekken. En voor dat gebrek aan ambitie zit veel oorzaak bij de ouders.
1 en 2 zijn een garantie voor de neergang van onze maatschappij. Jammer, maar we zijn over ons hoogtepunt heen onderwijs en gebrek aan ambitie.

HetSpookje | 03-09-17 | 08:36 | 1

Ik snap uw oproep tot burgerlijke ongehoorzaamheid, maar stiekem is lastig wanneer de inspectie tot taak heeft te controleren of de regels worden nageleefd. Daarnaast is het de taak van de falende beleidsmakers het beleid aan te passen wanneer het niet werkt en niet van degene die het moet uitvoeren (hoe bureaucratisch ook).. welkom in Nederland regeltjes land.

mr.money | 03-09-17 | 09:09

Scholen in Nederland doen aan bezigheidstherapie. In de helft van de tijd zou je de kinderen meer kunnen leren.
maar nee, we voeren groepsgesprekken: wat heb je gedaan in de vakantie/het weekend? Hoe doen jullie dat thuis?
We kijken naar het (zeer gekleurde) weekjournaal, we praten over ontwikkelingshulp en hoe zielig iedereen is die niet is zoals wij. We lopen met school de avondvierdaagse en houden koningsspelen.
Rekenen, taal, geschiedenis en topografie geven! Niets meer en niets minder. Je zit niet voor je lol op school en het kan maar beter zo kort mogelijk duren. Dus niet alleen pas op je zesde beginnen, maar ook langere vakanties en/of kortere dagen. Jammer dan voor al die werkende ouders, die dat maar hadden moeten bedenken voor ze kinderen kregen.
De dingen die je leert tussen je zesde/zevende en je zestiende blijven je je hele leven hangen, dus stampen maar!

B. Randnetel | 03-09-17 | 08:32 | 1

Inderdaad zure bromsnor, het is een bezigheidstherapie.
Het onderwijs mag wat mij betreft op de schop in zijn huidige vorm.
In de middeleeuwen en lang daarna was het onderwijs alleen voor de rijken. De rest leerde door hard mee te werken of werkte zich via de gilde in de praktijk omhoog.
Je leerde in het echte leven door ervaring. Pas in het begin van de vorige eeuw zo'n honderd jaar geleden dus hebben we de kinderen uit de fabrieken gehaald om het volk te verlichten en de burger te onderwijzen. We hebben scholen gesticht volgens een productiemodel. Een ploegbaas voor een ploeg werkers. Een onderwijzer voor een groep kinderen. En nog steeds is ons onderwijs een uit productieprocessen samengesteld systeem. Ook de. Inspectie blijft op deze manier naar het werk kijken. Inmiddels zijn de tijden veranderd. Ons denken en doen in het onderwijs niet. Stampen van kennis die er niet toe doet. We bedoelen daar vaak mee : vaardigheden trainen die je nodig hebt. Taal, rekenen en topografie als in weten waar je bent. We schrijven nauwelijks meer. iPad en mobiel. We rekenen nauwelijks meer want rekenmachine en we gebruiken allerlei navigatiesystemen. De techniek leert ons om te gaan met de realiteit. Terug naar de school.
Waarop porcodio zitten we daar? Omdat de ouders moeten werken. Het is een veredelde kinderopvang. Want kinderen leren aantoonbaar meer buiten de school en thuis dan in een school. Waarom denkt u dat kinderen groeien in in de vakanties? Zonder druk leren en spelen. Maar ja, dat is lastig hè? Al die kinderen thuis. Voordeel is dat je geen discussies met scholen hoeft aan te gaan of water nou beter is dan appelsap. De vraag is niet of maar wanneer het onderwijs in zijn huidige vorm op de schop moet.
Mensen worden veel prettiger en leren meer als je ze dingen vraagt. Daardoor wordt de nieuwsgierigheid ook bevorderd en de vooral de drang om dingen te onderzoeken. Ik kan hier nog uren los over gaan. De volkomen achterhaalde en inefficiënte wijze van omgaan met het grootste kapitaal wat we hebben onze kinderen. Niet dat ik het weet, verre van dat, maar ik hoop dat eenieder eens flink gaat meedenken om tot betere oplossingen te komen dan ons huidige onderwijs(systeem)

ristretto | 03-09-17 | 09:01

Uiteindelijk kan deze onderwijs-clusterfuck alleen maar omdat het de zwijgende meerderheid geen reedt interesseert, de inhoud door de MSM copypaste journalisten niet begrepen wordt en de organisatie decennialang bedacht is door politici die nooit een dag in het bedrijfsleven gewerkt hebben.
.
Die combinatie zie je op meerdere dossiers in dit land en houdt vooruitgang in een onoplosbare wurggreep.

de Voorzittert | 03-09-17 | 07:45

Nou laat de overheid (weer) zien dat ze het niet geregeld krijgen; 1 side fits all. Geef de burger de mogelijkheid om het zelf te regelen. Incl. De belastingkorting voor het geen gebruiken van de onderwijsdienst van de overheid óf een leerbudget per kind. Zodat je het zelf kunt financieren. Laat mensen zelf onderwijs geven of makkelijker een school starten. Diversiteit in het onderwijs is essentieel met al die diverse kindjes en wensen. 1 maat voor allen werkt niet. Het gemiddelde kind bestaat niet.

Libertarianism | 03-09-17 | 07:41 | 2

Die plannen van jou klinken fraai, maar gaan waarschijnlijk nog meer geld kosten.
Belastingkorting: moet worden beoordeeld en gecontroleerd = meer overheid.
Leerbudget: een soort PGB voor onderwijs. Werkt fraude en misbruik in de hand, moet worden beoordeeld en gecontroleerd = meer overheid.
Zelf scholen starten: een nieuwe school moet worden beoordeeld. Wat voor type onderwijs is het? Wat is het niveau? Voldoet de gegeven lesstof aan de kwaliteitseisen? Eigenlijk is het voor iedere op te richten school het wiel opnieuw uitvinden. Je raadt het al, ontzettend veel controle en beoordeling = meer overheid.

Alternatief is dat je die nare overheid er helemaal buiten houdt. Dan mag iedereen zelf wat gaan aanklooien. Resultaat zal zijn dat werkgevers geen idee meer hebben wat een diploma van 'een school' waard is.

Of er sprake is van een one size fits all, is ook maar de vraag. Er lijkt keuze zat voor ieders ontzettend hoogbegaafde kinders. Tegenwoordig kun je zelfs met een diploma vmbo-bestuurskunde al lijsttrekker worden van een linkse partij.

Law of the Land | 03-09-17 | 08:00

Van jouW. Schuld van de overheid!

Law of the Land | 03-09-17 | 09:05

Zuinigheid met vlijt bouwt luizen als kamelen.
Geen cent teveel willen uitgeven aan competente leerkrachten en dan een zooi
hakkelend Nederlands sprekende allochtoniërs voor de klas gooien.
De kwaliteit van het onderwijs zal er zienderogen op vooruit gaan, dacht ik zo.
Affijn, Papsie en mamsie van sneeuwvlokje en co. zijn blij, de kids zitten keurig op school en de ouders zijn ook weer van een lastig corvee verlost.
Want kinderen, die doe je zo rap als maar gaat de deur uit, liefst van 0800 tot 1800.

mallekater | 03-09-17 | 07:19 | 1

Makkelijk zat. Kunnen pappa en mamma tenminste geld verdienen, Trouwens afhankelijk van de grootte van de loonsverhoging der (om maar eens geen "van de" te gebruiken) leraren, zullen er alleen maar meer allochtoniërs voor de klas komen. Ook de euro kun je maar één keer uitgeven.

Helesjaak | 03-09-17 | 07:32

In de dik 20 jaar dat ik voor de klas stond, heel lang geleden, kwam ik nooit onder de 50 uur per week, op school en thuis. Daarbij is de emotionele energie die je er in steekt dan niet meegerekend. In het basis onderwijs is het onmoglijk geen emotionele band met leerlingen op te bouwen, van beide zijden niet. Een kind met zwaar wegende (sociale) problemen schudt je niet bij de voordeur van je af. Scheidingen, prostitutie van moeders, mishandeling, misbruik, incest; allemaal van nabij meegemaakt en mogen begeleiden. Onwillige jeugdzorg, muren waar je tegen aanloopt, raamambtenaren. Daarboven nutteloze informatie van het ministerie die eens per week binnenfladderde. Ambtenaren die hun voeten van het bureau hadden gehaald om weer eens wat nieuws te verzinnen dat zo nuttig of leuk was. Ik mag aannemen dat het bij veel leraren nog steeds zo gaat. Na jaren nullijn is een verhoging van iets meer als de inflatie eerder een belediging als een beloning.

bergsbeklimmer | 03-09-17 | 05:34 | 2

Vanaf het invoeren van de Mammoetwet, in 1968, in het onderwijs(AL het onderwijs) in rap tempo achteruitgehold.
Elke nieuwe nitwit op O & W vond dat er ineens iets helemaal mis was en dat het onderwijs een helemaal "vernieuwd "moest worden.
Het resultaat ligt nu voor ons.Sneeuwvlokjes met een grote bek en weinig herseninhoud , millennials die nog nooiit ECHT hebben moeten blokken voor cijfers of examens, (protesteren wanneer je gezákt bent, hoe háál je het in je knar), ouders die zich met elke klapscheet in de klas bemoeien in plaats van zélf hun kinderen op te voeden...

mallekater | 03-09-17 | 07:24

Er zitten en zaten zo veel mensen op de nullijn. De leraren zeker niet alleen. Maar....... zij roeptoeteren verreweg het hardst, Dat dan weer wel.

Helesjaak | 03-09-17 | 07:27

Het onderwijs is kapot genivileerd.
HBO van nu staat gelijk aan MAVO van 30 jaar geleden en is taalkundig zelfs minder.
Geen HBO'er in Nederland te vinden die in staat is om een gesprek in het Engels te voeren.

Gulliver | 03-09-17 | 03:29 | 1

Quatsch. Tegenwoordig steeds meer (vrije) keuze voor tweetalig onderwijs op havo, vwo en hbo. Op hbo ook veel Duits- en Engelstalige leerlingen. Misschien ligt het aan jou dat een gesprek in het Engels moeizaam verloopt?

Law of the Land | 03-09-17 | 07:36

[ ] Ik heb bewust de reaguursels niet allemaal gelezen. Maar deze uiteenzetting treft mij zeer. Ik ben een halverwege 30ger en ik verdien zonder moeite 6k per maand. Puur commercieel. (maar volledig zonder NL vangnet) Daarnaast kom ik uit een 'links' gezin. Opgegroeid met vpro, volkskrant etc. Mijn idee was lange tijd om om te scholen en iets terug te geven aan de maatschappij. 'Meester' op een basisschool of leraar op mbo/hbo mits omgeschoold. Maar... wat weet ik nou? Ik kan nog geen d van t onderscheiden. Het punt wat hier terecht gemaakt wordt. Wat hebben we aan individuen die wel het beste willen maar ook weten dit niet te kunnen geven? Is het nu beter om veel te verdienen = veel belasting betalen en bijdragen of salaris in te leveren en echt iets proberen bij te dragen? Wat is de uitkomst als je weet dat je niet 100% geschikt bent als leerkracht maar wel de inzet hebt om een jonge maatschappij te laten leren? Hierin wordt ik letterlijk van links naar rechts geworpen in mijn gedachten. Terecht wordt er gezegd we hebben vakmensen nodig. Dus ik, welwillend, kan beter concluderen dat er 1000den anderen beter gekwalificeerd zijn. Is dus puur bijgedragen naar inkomen genoeg om (ook mijn) kinderen te garanderen van goed onderwijs? Dit is voor mij al tijden een enorm hoofdpijn dossier.

deNettobetaler | 03-09-17 | 03:08

Je hoeft trouwens niet zo ver als Finland te schouwen. Bij uitsplitsing van de PISA-resultaten van Vlaanderen en Wallonië blijkt Vlaanderen in alle gesteste onderdelen tot de wereldtop te behoren.
En niet voor niets brengen (grotendeels hoogopgeleide) ouders in grensstreek met België, die de scholen voor hun kinderen zorgvuldig kiezen, hun kinderen dagelijks naar Vlaamse scholen.
En voor wie PISA geen valide meting van schoolresultaten vindt: ik heb zo'n twintig jaar tegelijk als docent voor een Hbo-instelling in Eindhoven en de universiteit in Diepenbeek (B), nu Hasselt gewerkt. Het instroomniveau van Vlaamse studenten was niet slechts vanaf het begin een stuk hoger (zowel wat betreft algemene ontwikkeling, Nederlands, vreemde talen en exacte vakken) maar is gedurende die twintig jaar vrijwel constant gebleven, terwijl dat in Eindhoven geleidelijk naar een schrikbarend niveau zakte.

WirMachenMusik | 03-09-17 | 02:50 | 5

Wat ik wel merk is dat zelfredzaamheid en initiatief ontbreekt bij vlaamse collega's. Alles exact volgens de regeltjes en niet zelf nadenken "want dat hoort zo". Gevolg is dat je ze voor elke scheet het handje moet vasthouden en voor hun moet denken wat een volgende stap is.

2voor12 | 03-09-17 | 08:55

'hbo-instelling' ;-)

Law of the Land | 03-09-17 | 08:58

Het is op alle niveaus zo. Komt door de onderwijscultuur van stilzitten en feitjes stampen precies zoals de leraar het je verteld. Terwijl we in Nederland te ver zijn doorgeslagen in vrijheid-blijheid en doe maar waar je zin in hebt zit men daar nog te strak in het confectiepak. Optimaal zou een middenweg zijn.

2voor12 | 03-09-17 | 09:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Een paar jaar lang heb ik scripties en papers van studenten tegen een kleine vergoeding gecorrigeerd. Ik kreeg veel klussen aangeboden door studenten aan de VU, en van de Hogeschool van Amsterdam. Afgezien van de ergernis dat ik van (uitsluitend) allochtone studenten steeds weer verzoeken kreeg om hun scripties niet te corrigeren, maar tegen betaling geheel te schrijven (hetgeen ik consequent weigerde), stond ik werkelijk versteld van de belabberde kwaliteit & kennis van de Nederlandse taal in die scripties. Ontsporende zinnen, verkeerde lidwoorden, verkeerd gespelde woorden, het ontbreken van leestekens, het ontbreken van alinea's, het gebruik van de meest verschrikkelijke soorten jargon, het onnodig & overdreven gebruik van (vaak fout gespelde) Engelse termen, en vooral: veel, heel veel ernstige fouten met d, t en dt, zoals "Het gebeurd" en "Het is gebeurt".

Uit sommige scripties en uit de gesprekken die ik met de studenten had bleek bovendien een shockerend gebrek aan historische kennis; nog nooit gehoord van de verlichting, geen idee wie Stalin was, geen flauw benul van wie Hitler was ("ja, een Duitse politicus geloof ik". Hitler? Die was toch bondskanselier?") enzovoort.

En dat bevolkt dan onze universiteiten & hogescholen. Soms kreeg ik de indruk dat studenten rechtstreeks van de basisschool op de universiteit waren beland.

Sinds het einde van de jaren '60 is het onderwijs in Nederland stelselmatig gesloopt en ten offer gevallen aan linkse nivellerings-drang. Onderwijs in Nederland is een goedkoop en kwalitatief slecht product geworden. Iets waar elke pauper al gauw tevreden mee is. En daar komt dan ook nog eens een ziek makende dosis politieke correctheid overheen, waardoor recht gepraat wordt wat krom is, en andersom.

Peter Emile | 03-09-17 | 02:11 | 1

Goed gezegd!

K.A. Leneet | 03-09-17 | 08:36

@Basil Fawlty | 03-09-17 | 01:23
Ja, ja, ik heb er zelf nog een boek voor gekregen van de Duitse ambassade: (Hermann Hesse, Späte Proza). "Ïn Anerkennung besondere Leistungen in der Deutschen Sprache." Ik heb het overigens nooit gelezen omdat in Gotisch schrift is gedrukt...

Jeff Hawke | 03-09-17 | 01:39 | 6

Dat moet dan "Ïn Anerkennung besonderer Leistungen ... " zijn

momusopus | 03-09-17 | 09:10

Basil Fawlty | 03-09-17 | 03:02
Nee, die specifieke titel niet, maar ik heb wel veel andere werken van Hermann Hesse gelezen en beschouw zijn "Der Steppenwolf" zelfs als een van de beste boeken die ik ooit gelezen heb.

WirMachenMusik | 03-09-17 | 13:10

Basil Fawlty | 03-09-17 | 03:02
Nee, die specifieke titel niet, maar ik heb wel veel andere werken van Hermann Hesse gelezen en beschouw zijn "Der Steppenwolf" zelfs als een van de beste boeken die ik ooit gelezen heb.

WirMachenMusik | 03-09-17 | 13:10
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik ben al te lang van school eigenlijk om een goed oordeel te vormen. Maar ik zie wel de verschillen. Mijn middelbare school in de jaren '60, 16 examenvakken. Geen mogelijkheid om vakken te laten vallen je mocht wel ergens een vijf voor hebben, als je dat ergens anders maar compenseerde. Een vier was gewoon gezakt. Geen leerlingvakbonden die gingen klagen bij de overheid. Als je zakte wist je dat je het aan jezelf te danken had. Verder 4 jaar gewoon stampen. Alle vervoegingen van Duits en Frans er in hameren, net zo lang tot je het op kon dreunen.
Tegenwoordig hoor ik mijn nichtjes alleen maar rekenen op de weine vakken die ze nog hebben, Tot cijfers achter de komma, om overall maar een diploma te kunnen halen. En wat weten ze dan uiteindelijk? Begrijpend lezen en tekstverklaringen. Hoe moet je daar in godsnaam een boterham mee verdienen?

Graaf van Egmont | 03-09-17 | 00:59 | 2

Ik heb mijn cijferlijstje er maar eens bij gepakt:
algebra: 6
stereometrie: 8
geometrie: 8
natuurkunde: 8
scheikunde: 7
plant- en dierkunde: 8
nederlands: 7
frans: 8
engels: 8
duits: 9
staatshuishoudskunde: 6
aardrijkskunde: 7
geschiedenis: 6
kosmografie: 7
handtekenen: 9
rechtlijnig tekenen: 6
lichameleijke oefening: 6

Jeff Hawke | 03-09-17 | 01:12

@Jeff
Na also, Deutsch. 'ne Neun. Nicht slecht Junge. :-)

Basil Fawlty | 03-09-17 | 01:23

Helesjaak | 03-09-17 | 00:41

Het salaris is een deelprobleem, dat klopt, maar niet onbelangrijk. Tel daar nog bij de bezopen rapportageonzin en de veel te grote klassen en het probleem wordt duidelijker.

canis lupus | 03-09-17 | 00:51 | 1

Helemaal waar. Maar ook nu draait het alleen maar weer om een hoger salaris helaas.

Helesjaak | 03-09-17 | 00:57

Tot twee keer toe sprong deze pagina automatisch naar een pagina van de Telegraaf. Niet doen s.v.p.
Bij voorbaat dank, Evocatus

Evocatus | 03-09-17 | 00:42 | 1

U heeft ad-block?

Basil Fawlty | 03-09-17 | 00:47

We kunnen inderdaad veel leren van de Finse methoden, maar dan moeten we wel zo'n twintig jaar uittrekken om de boel fatsoenlijk op de rails te krijgen. Onderweg niet afwijken, van het einddoel. Da's knap moeilijk, want er zal wel weer een minister een leuk korte-termijn-plannetje hebben en de zaak ontspoort.

Verder zou men eens moeten kijken naar het Sovjetonderwijs. Die deden het toendertijd lang niet slecht, zelfs heel goed.

Voorts hoor ik te vaak in dit soort discussies alleen maar dat de docenten een academische graad moeten hebben. Mooi, hoor, maar ...

Veel belangrijker acht ik intrinsieke didactische en pedagogische kennis en kunde. Je mag van mij een summa cum laude brilliantelling zijn, maar als het echte charisme je ontbreekt dan hoef je niet voor de klas.
Salut! Evocatus

Evocatus | 03-09-17 | 00:40

Enorm goed stuk Feynman, de politiek en dan met name D66 zou het eens moeten lezen. Maar het is al decennia duidelijk; de politiek geeft geen fuck om goed onderwijs. Ja, voor een dubbeltje op de eerste rij, dat dan weer wel. En natuurlijk de handen op elkaar voor universiteiten met zonnepanelenauto's en andere flauwekul. Maar de werkers in het veld, de docenten, kunnen de tiefus krijgen. Het onderwijsveld zou eens moeten staken zoals de franse vakbonden dat kunnen, gewoon KEIhard laten zien wat er nu werkelijk belangrijk is. Wekenlang, als het moet maandenlang, staken totdat elke eis is ingewilligd.

canis lupus | 03-09-17 | 00:39 | 2

Ja, staken voor een nog hoger salaris dus. Daar wordt het onderwijs geen steek beter van.

Helesjaak | 03-09-17 | 00:41
-weggejorist-
Gulliver | 03-09-17 | 03:35

Wat ik merk aan de jeugd van tegenwoordig, is dat ze van school komen zonder algemene ontwikkeling en parate kennis. Hoofdrekenen is slecht. Het schijnt me toe dat als de kinderen weten waar iets te vinden is op het gebied van kennis, dat dat al goed gerekend wordt.

Graaf van Egmont | 03-09-17 | 00:30 | 5

@Jeff Hawke | 03-09-17 | 00:37
De dagen dat er thuis een encyclopedie stond. De papieren Google! Hahaha. Mooi! :-)

Basil Fawlty | 03-09-17 | 00:45

Dat komt ook doordat geheugenkennis tegenwoordig minder de nadruk krijgt dan bepaalde andere en soms nieuwe vaardigheden, zoals kennis opzoeken en coderen. Wie weet verdwijnt in de toekomst ook wel de klas en leer je in wisselende groepen. Ik heb nog echt hoofdrekenen gehad op de lagere school en merk dat ik daarin sneller ben dan de jongere garde die sneller naar hun smartphone grijpen. Daarentegen mijn computervaardigheden zijn echter maar zo zo vergeleken met de jongere generatie en dan heb ik nog cursussen daarin gevolgd.

lingo star | 03-09-17 | 01:00

En weet je wat ook eng is. Wij als weldenkende mensen moeten ons gaan verantwoorden voor airhead sjw, blm plebs omdat zij hardst schreeeuwen. Feiten zijn niet meer belangrijk maar Tweets en andere gedachte scheten via social media worden als waarheid aangenomen. "Blue pill wankers living in their own created safespace"

Basil Fawlty | 03-09-17 | 01:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Onderwijs is verworden tot de indoctrinatiemachine van de EU. Het geld stroomt vooral naar scholen die asielkindjes het niveau naar beneden laten halen.

Afgeschminkte Bassie | 03-09-17 | 00:13

We gaan weer lekker een rondje varkenscyclus. Hoppakeee :)

witte geit? | 03-09-17 | 00:00 | 2

Denk jij even aan de adverteerders, geen geld dus geen meninkjes. Dus tegel away!,)

Ongeblustekalk | 03-09-17 | 00:05

Zit er een diepere bedoeling achter deze wartaal?

Jan Dribbel | 03-09-17 | 00:15

Al jarenlang zijn de docenten bezig met drie dingen: meer salaris, meer salaris en meer salaris. En dat terwijl zij een heel behoorlijk salaris hebben!. Ik meen trouwens te weten dat zij als enige ambtenaren een dertiende maand hebben. Als ze werkelijk willen dat docenten een hoger aanzien krijgen, dan moeten ze eindelijk eens stoppen met kankeren. Dat helpt het beste.

Helesjaak | 02-09-17 | 23:50 | 2

Ik had als politieman ook al een dertiende maand hoor. Jaren terug al.

Graaf van Egmont | 03-09-17 | 00:26

Jij hebt geen flauw benul waar docenten mee bezig zijn koekebakker, lul niet zo dom.

canis lupus | 03-09-17 | 00:30

Ook op Geenstijl veel positiviteit over de Finnen!

walking frits | 02-09-17 | 23:44

Dank je wel Feynman. .Voor de meeste is de waarheid moeilijk te snappen..
Je hebt volkomen gelijk.

Een vader

pegaje | 02-09-17 | 23:29

@feynman "Finland begint op latere leeftijd met lesgeven, omdat het aantoonbaar niet werkt bij kleine kinderen."

Wat werkt aantoonbaar niet? Klassikaal lesgeven? Er zijn tal van programma's voor babies, een voorbeeld is iahp.org/ Dus als het probleem klassikaal lesgeven is voor jonge kinderen, wellicht dat we dan naar de methode per leeftijd moeten kijken.

Andere perspectief: in hoeverre krijgt men in Finland meer ouderschapsverlof? Zou je kunnen stellen dat kinderen jonger op de basisschool planten, een soort van gesubsidieerde kinderopvang is geworden zodat papa en mama nog eerder weer volledig aan het werk kunnen?

Skinkie | 02-09-17 | 23:22 | 2

Ik klikte op die link en kreeg een vreemd gevoel. Met hun babygenius geleuter.
We moeten accepteren dat de helft van de kinderen niet zo heel slim zijn. Het uitbesteden van simpel werk heeft er voor gezorgd dat men zonder opleiding geen baan meer vind waar je een gezin van kunt onderhouden.
Om er maar dan voor te zorgen dat voldoende slagen doet men concessies aan het niveau.
Het onderwijs is niet zo veel slechter alleen was het vroeger niet raar dat Marinus met een normaal maar onergemiddeld verstand gewoon bij de bakker aan de slag kon en een gezin kon onderhouden. Nu zou dezelfde persoon minimaal MBO of hoger moeten afmaken. Dat gaat hem niet lukken en vele met hem. DAAROM verlagen we de standaard.
Volgens mij leven we in een tijd dat er nog nooit zo veel hoger opgeleide in Nederland rondlopen maar iets zegt me dat het gewoon niet kan.
Verschillende stagiaires die ik regelmatig mee maak kunnen hun niveau niet aan. Vermoeiend zijn die daar moet je veel te veel tijd insteken voor ze iets op pikken.

miko | 02-09-17 | 23:41

Nee, er waren zat kinderen die bij aanvang van het basis onderwijs geen woord Nederlands konden spreken.
De allochtone kinderen moesten voor het mooie een paar jaar eerder naar school maar dat zou discriminatie beteken dus werd de hele bups verplicht.

botbot | 02-09-17 | 23:43

zesjes cultuur creëert zesjes cultuur. Ik ben eind 40 en ik heb de uitholling van het onderwijs meegemaakt. Het begon goed. Op een katholiek lagere school (zonder priesters) maar goed. Toen verhuisden wij en kwam ik terecht, 5e en 6e klas, thans groep 7 enm 8 oid op een openbare school olv van "rooie Chrit" PSP/PPR?PVDA type die alleen bezig was met indoctrineren maw Cuba, DDR, Socialisme goed. Het niet afkeuren van de RAF of BNaader Mewinhof. Daarna weer een "katholieke" middelbare school, toen de een van de beste in Nederland. Wederom geen invloed van vieze priesters maar wel al het oprukken van linkse leraren. Meer nadruk op vage vakken als maatschappijleer dan beta en ook alpha vakken. Betrokkenheid was het motto en dat werd zwaar gestimuleerd door het ministerie van onderwijs. "Iedereen hoort erbij" en dat was mid jaren '80. School werd overspoeld door links pedagogische idioten die noch van de hoed of de rand wisten. Dit tot afgrijzen van de toenmalige directie. Ze konden er toen al niks aan doen omdat den Haag besliste onder het motto. U bent een "katholieke" school, en dat waren ze in naam maar dat was het enige. De naam. Ik had fantastische leraren in ieder vak totdat de pedagogische klojos kwamen van de "academie" en je kunt veel zeggen over de PVDA en ander links gespuis uit die tijd maar ze wisten precies waar de wortels van de macht lagen, nml de leraren opleidingen. Zet rooie jeugd op die opleiding en de tijd doet de rest. Maw rooie leraren->rooie jeugd->rooie studenten->rooie overheid/ambtenaren/publieke omroep/kranten en weer leraren die weer de jeugd indoctrineren dus rooie jeugd->rooie studenten etc... En rooie studenten zijn thans de hipster millenials maar verschillen niet zo veel van de rooie jeugd uit de jaren '80 en '90 alleen die jeugd was analoog en deze is digitaal.

Basil Fawlty | 02-09-17 | 23:22 | 1

Spijker, hamer, kop. Goed verwoord Basil

McKtoom | 02-09-17 | 23:41

Goed stuk Feynman, maar liever heb ik dat je schrijft over de zaken die bij de overheid wel goed gaan. Alhoewel, het zal je brodeloos maken.

Graaf van Egmont | 02-09-17 | 22:56

De staat van ons onderwijs is een signaal dat Den Haag de boel aan het verneuken is. Gevangenissen kosten veel geld, dus passen ze toch gewoon de misdaadcijfers aan. En zij die het wagen nog aangifte te doen, krijgen een statistische kans van 1 op 3 dat die ooit naar een andere stapel wordt verhuisd. Het moet natuurlijk wel nog ergens op lijken. Ondanks al die trajectcontroles, die voor onze veiligheid zijn, hebben we ineens te maken met meer doden in het verkeer. En na de waarschuwende vinger, dat ze weer meer op snelheid gaan controleren op de snelwegen; blijken 's lands fietspaden levensgevaarlijk te zijn geworden. De paniek is groot want de Hermandad is kapot gereorganiseerd en hoe nu controleren op smartphonegebruik nu de landelijke verkeersdienst is opgeheven? De eieren zitten vol rommel, omdat de staat in al haar wijsheid heeft besloten om van het zelf reinigend vermogen van de voedselindustrie uit te gaan. Dus maar weer gemeenschapsgeld om de kippenboeren tegemoet te komen. Als bekende van de politie moet je tegenwoordig wel heel deugdzaam infiltreren om opgepakt te worden, want de echte criminelen hebben carte blanche gekregen. Incassobureaus zijn aan regels gebonden, maar niet de overheid. Die gooit er gewoon zoveel bovenop dat velen er niet meer bovenop komen. Al die mislukte projectjes kosten nou eenmaal geld. Je wordt het zat en wil weg. Na kopen van een treinkaartje, moet men niet de illusie hebben een zitplaatsje te krijgen en al helemaal niet dat de trein überhaupt op tijd rijdt. Er worden bussen ingezet, alleen zijn die allemaal afgeladen. Je neemt van ellende een te dure taxi waar de chauffeur geen woord Holland machtig is en begin je maar tolerant met handen en voeten en aap noot mies. Om ergens midden op de onverlichte snelweg op de vluchtstrook te belanden. Met moeite schuifel je langs de vangrail naar het einde toe en met zeventig begint de ellende. De afrit blijkt steiler dan gedacht. Je partner wil je wel verzorgen, maar is zelf ook al moeilijk te been. De zorgconsulente komt aan de deur en even krijg je flashback van die tupperware-avondjes. Maar dit is serieus en of je even zes maanden wil dementeren alsof. Want het moet wel allemaal administratief kloppen eer er iets van een budget vrijgemaakt kan worden. Na een half jaar in je eigen wereld te hebben vertoefd, ben je de weg volledig kwijt en is opname nodig. Het is nog geen crisisopname dus word je ingeschreven in een verpleeghuis. Niet van jouw keuze, want die valt net buiten de zorgregio en ja hoor eindelijk heuglijk nieuws. Ze hebben plek, over twee jaar. Tijdens een helder moment trek je de haren die je nog hebt uit je kop. Je ziet je nazaten maximaal lenen en probeert ze te waarschuwen voor het sinistere beleid hier achter. Nul procent nu is dalijk nog altijd een substantieel bedrag. Maar je afasie speelt je parten en al dat er uitkomt is een rochelend gekwijl. "Hij was vroeger hoogleraar", zegt de thuiszorg tegen de stagiaire die ongeïnteresseerd knikt achter haar mobieltje. Ze zit er tegen haar zin en is de hele ochtend al één brok chagrijn. Het was 90 uur taakstraf of anders zitten. Ze uploadt het filmpje van het ongeluk waar ze voor veroordeeld is. Mevrouw Slachtoffer vliegt tegen de voorruit aan en de stagiaire lacht eindelijk, want ze heeft nou al zeven likes.

hoochee | 02-09-17 | 22:44 | 5

Echte literatuur op GS.

grancolombiano | 02-09-17 | 23:39

Onthoud goed dat die verfoeide staat die zooi thuis van je mogelijk maakt anders lag je al in de vuilnis container. Ondankbaar varkentje.

Ongeblustekalk | 02-09-17 | 23:56

Af en toe en witregel zou niet zo gek zijn.
Denkt u daaraan volgende keer?
Bij voorbaat dank! Evocatus

Evocatus | 03-09-17 | 00:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Een onderwijzer op de basisschool verdient volgens mij in ieder geval rond de 2.000 Euro netto per maand. Dat kun je niet slecht noemen, veel mensen krijgen minder. De werkdruk zal, vooral op scholen waar niet-oorspronkelijke Nederlanders zitten, ongetwijfeld hoog zijn en echt kleinere klassen zijn er ook nooit gekomen, maar misschien komt dit ook wel dat het opleidingsniveau van de huidige PABO-generatie niet zo erg goed meer is. Bovendien zijn er in de huidige teams veel deeltijd-onderwijzers en is er binnen de school geen homogene structuur meer. Ouders hebben minder tijd om op school bij te springen. Conciërges zijn wegbezuinigd. De beloning is echter niet slecht. Vergelijk dit bijvoorbeeld maar eens met een verzorgende in de ouderenzorg.

Mannes | 02-09-17 | 22:31 | 2

Basis school zijn hoofdzakelijk vrouwen die vooral 'leuk' les willen geven en niet snappen dat de helft van de leerlingen(jongens) anders in elkaar zit dan zij zelf.

miko | 02-09-17 | 23:15

Ook het middelbaar onderwijs. Die feminisering heeft geleid tot meer aandacht voor het kind en minder aandacht voor kennis. Want ''kennis is niet meer belangrijk'' is zo'n beetje het adagium op iedere docentenopleiding.

mohammmedtriplem | 02-09-17 | 23:37

Ach die arme leraren ze komen amper aan vakantie toe.
Moet ik nu echt meer belasting afdragen omdat zij geen orde kunnen handhaven in de klas?
Duvel toch op Feynman met je meer geld. ik zat met 24 puberende leerlingen in de klas en iedere leraar wist orde te handhaven ongeveer twee weken voor dat het lesjaar werd afgesloten waren wij door onze lesstof heen en was er ruimte voor ontspanning.
De leraren die net als vroeger opkomen voor leerlingen die echt leren willen en de etterbakken de klas uit durven trappen van afgelopen en je komt er niet meer in en voet bij stuk houden verdienen in mijn ogen een riante salaris verhoging.
Maar goed meneer Feynman u legt de schuld bij de overheid neer wel zo makkelijk,ik niet.

botbot | 02-09-17 | 22:25 | 13

Wat doet een docent in de vakantie Lingostar?
mohammmedtriplem | 02-09-17 | 23:05
Klagen?

lingo star | 02-09-17 | 23:40

Het blijft lachen. Begin over die vakanties en je krijgt pisnijdige reacties. Het is gewoon te leuk om het niet te doen. Ik denk dat een reden van de frustratie is, dat er gewoon te veel op het bordje van de leraar wordt gelegd. Alle maatschappelijke problemen moet een leraar maar zien op te lossen. Terwijl een docent aan minstens dertig leerlingen (kan iets aan die volle klassen worden gedaan?) met twintig diagnoses ADHD, PDD-NOS ook nog zo veel mogelijk kennis moet worden overgedragen. Overigens doen we het internationaal nog niet zo slecht. Maar wat meer autonomie voor de leraar en wat minder papierwerk, met al dat geregel achter de komma, zou ook meer werkvreugde kunnen opleveren. Maar niets blijft zo leuk als leraartje pesten, we zijn allemaal leerling geweest.

lingo star | 03-09-17 | 00:42

lingo star | 03-09-17 | 00:42
Wat ik zeg is dat er meer orde en tucht in de klas moet komen leren anders hoepel je maar op.
Het is te gek voor woorden dat de leerlingen de leraar met zijn voornaam
aan spreken.
Dat gemeuter met al die meest vreemde ziektes, in de kerk of moskee kunnen ze wel een uur stilzitten.

botbot | 03-09-17 | 10:14
▼ 10 antwoorden verborgen

Het lastig is alleen; ook tot de lerarenopleidingen zijn inmiddels 'docenten' doorgedrongen met een kennis-, kunde- en ervaringsniveau dat volstrekt beneden de maat is. Maar die maat lijkt vooral niet benoemd of gekwantificeerd te mogen worden.

bisbisbis | 02-09-17 | 22:20

Wat me opvalt aan dit forum is dat iedereen loopt te zeiken op staat die het of fout doet of niet genoeg doet.
Why?
Een staat kan mij niet weinig genoeg doen en als arme kindertjes onderwijs willen dan moeten hun ouders die hebben liggen te n***ken er voor zorgen dat ze onderwijs krijgen. What the fuck zal mij dat boeien? Ik dacht dat dit een rechts forum was maar klaarblijkelijk is dit dus ook een etatistisch links praatgroepje.

Zapata10 | 02-09-17 | 21:53 | 3

*Een staat kan mij niet weinig genoeg doen*
Ja en het was zo gezellig Nazi-Duitsland! Maar ook China en Rusland ooit waren helemaal top! Wel eens over Mao en Stalin gehoord? Die deden echt hun best en iedereen was blij. Nu hebben we gelukkig Brussel. Topstad, want daar kun je lekker eten zèg!

Jan-Joris-Jaap-Joop | 02-09-17 | 22:25

Weinig rechts te vinden hier. De staat moet van alles verzorgen,van sgool tot de luiers van ouwe pa.

miko | 02-09-17 | 23:12

Als je als werkende kapot wordt belast, verwacht je inderdaad dat de staat daarvoor iets levert in return. Ik wil bij voorkeur ook prive-onderwijs en prive-zorg. Als ik, samen met mijn partner, jaarlijks geen 50.000 EUR aan onzinnige belastingen diende te betalen, was dat ook geen probleem.

pandalicious | 02-09-17 | 23:42

OK voor wiskunde kan een academicus misschien wat toevoegen, maar didactische vaardigheden zijn doorgaans niet hetzelfde als kennis van het vak wat men doceert. Didactische vaardigheden worden bijgebracht op het HBO en maar weinig of niet op de uni.

lingo star | 02-09-17 | 21:40 | 6

@ Lingo: manke Jetta heeft dat ook gestudeerd....arme jongen.

Dirty-Harry44 | 02-09-17 | 23:48

@ Lingo: manke Jetta heeft dat ook gestudeerd.... arme jongen.
Dirty-Harry44 | 02-09-17 | 23:48
Ja en Mark en Willy ook. Je ziet waar de kwaliteit vandaan komt.......

lingo star | 02-09-17 | 23:58

@ Lingo: manke Jetta heeft dat ook gestudeerd.... arme jongen.
Dirty-Harry44 | 02-09-17 | 23:48
Als je van geschiedenis houdt, dan heb je daar je hele leven plezier van ongeacht je werk. Het kan ook een hobby worden.

lingo star | 03-09-17 | 00:24
▼ 3 antwoorden verborgen

Ach mekker op, de staat is de markt, dat is sinds 1975 al zo. En als er geen markt bestaat voor salarissen voor leraren dan komen die er niet. Levert het geld op zo ja dan prima, maar dan wel op korte termijn. Zo niet, fuck de docenten. Fuck de studenten Pecunia non olet.

Zapata10 | 02-09-17 | 21:33 | 1

*de staat is de markt (sinds 1975? En wie verzint dat?)*
Rare communist dat JIJ daar eentje bent!

Jan-Joris-Jaap-Joop | 02-09-17 | 22:32

Wiskunde leraren die in de bovenbouw van het VWO werken die niet weten wat complexe getallen zijn. Natuurkundeleraren die nog hun HBO opleiding niet afgemaakt hebben en een VWO eindexamenklas moeten begeleiden. Problemen bij scheikunde... Zie hier de problemen van een HAVO/VWO school in dit land. Leraren op middelbare scholen dienen hun stof te beheersen en qua kennis en kunde boven hun leerlingen te staan. Succes met de kenniseconomie in een gaaf land.

Enrique C | 02-09-17 | 21:27 | 1

En dan vergeet je nog PABO studenten die niet weten wanneer ze d/t moeten gebruiken... :(

mrXL | 02-09-17 | 21:52

Leerkrachten moeten niet zeuren. Typisch Nederlands.

Bakito | 02-09-17 | 21:26 | 2

Hoeveel jaar heeft u voor de klas gestaan?
Gemakzuchtige zakkerige opmerkingen maken beheerst u uitstekend.
Typisch Bakito?
Met-vingers. Evocatus

Evocatus | 03-09-17 | 00:20

Helemaal waar: ietsje minder geobsedeerd door eigen salaris en iets meer door kwaliteit van het onderwijs.

Helesjaak | 03-09-17 | 00:54

Dit verhaal is matig echt matig. De feiten zijn zeer dun. In het PK is de werkdruk simpelweg te hoog. Maar door de afkalving van het begrip studeren (mbo en hbo is gewoon school) is er een chronische overschatting van mbo- en hbo-opleiding aanwezig. De enige groep die voor de klas moet staan zijn, voor op, hbo-studenten (te algemene opleiding is lulkoek) en wo voor de middelbare. Waarom? Omdat leerlingen moeten leren wat ze kunnen, maar meer wat ze niet kunnen. Een harde lijn. Dat zorgt ook voor minder desinformatie op de universiteit.

Wat betreft online leven, dat is nooit betrouwbare informatie. Echt nooit. Dat zie je nu al misgaan met de populariteit van Breotbart of, tegenwoordig helaas, deze roze plek

Golaio | 02-09-17 | 21:25 | 1

Dikke vingers: pk=po rest tikfouten=kroegexcuus

Golaio | 02-09-17 | 21:26

Inhoudelijk geen slecht stuk, maar asjeblieft Feynman, voor je op 'verzend' klikt, controleer even op spellings- en grammaticale fouten. Helemaal eens dus met VP732 | 02-09-17 | 21:18.

zwartepiet2.0 | 02-09-17 | 21:23 | 2

En ik met: Ongeblustekalk | 02-09-17 | 21:24

Niets inhoudelijks te melden, behalve janken op taalfouten. Overigens Ans jij - gebruikt, moet in het volgende woord een samentrekking staan. Gramatikafouten.

MarcS | 02-09-17 | 21:34

@zwartepiet2.0
Nu jij nog..

Wasbakplasser | 02-09-17 | 23:32

Gelukkig hebben we 60.000 hoogopgeleide vluchtelingen die graag hun kennis met onze kinderen willen delen als dank voor ons welkom welkom,
Dus er is geen probleem

Jacktheflipper | 02-09-17 | 21:21 | 2

60.000??? Ik Denk eerder het 5 voudige daarvan..... alleen weten wij dat niet

nope | 02-09-17 | 21:28

.. Maar wie gaat onze kinderen dan eerst Arabisch leren??

marcoplarco | 02-09-17 | 22:18

Goed onderwijs begint met kundige leraren en daar ontbreekt het nogal aan. Daarnaast is in Nederland qua beleid altijd het gevaar, maakt niet uit op welk vlak, dat als er "iets mee moet" er een blik ambtenaren wordt open getrokken dat nul raakvlak heeft met de praktijk. Kijk ook maar naar de aanstaande vernieuwing van het procesrecht - mijn hemel! Dus dat er iets moet met het onderwijs is duidelijk. Nee, niet alles gooien op tablets of een paar euro meer voor de kwantiteit, maar het handhaven van de eens zo mooie positie in de wereld van de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs en de rol van de leraar daarin. Een eens zeer gerespecteerde rol.

En @Feynman laat uw stuk eerst eens doorlezen door een goede vriend of redactielid. Bijv. 1ste zin van alinea 1 en 5. Het is zo makkelijk te voorkomen en leest dan zoveel lekkerder!

VP732 | 02-09-17 | 21:18 | 2

Je kan niet iets handhaven dat er niet meer is. Verder nog goede oplossingen behalve zeuren over de schrijfstijl, enorme muts dat je bent.

Ongeblustekalk | 02-09-17 | 21:24

Dat is wel een sombere insteek, ongebluste. Ik denk dat er wel degelijk iets over is van de kwaliteit van ons onderwijs. En van daaruit terugkomen naar de kwaliteit die er was en dat vasthouden. Dat bedoel ik.

En voor wat betreft mijn 'zeuren'. Feynman heeft zelf enige tijd geleden onder zijn eigen stuk nog gezegd dat kritiek welkom is. Hij zei dat hij daarvan leerde, vandaar dat ik er voorbeelden bij deed. Ik hoop dat u het zand vanavond tijdens het douchen nog uit uw vagijn krijgt trouwens en daarna nog veel plezier heeft!

VP732 | 02-09-17 | 21:34

Onze vrekkigheid gaat ons nog eens heel veel geld kosten!

Einde van de Domheid | 02-09-17 | 21:15 | 1

Heeft niet eens met wrekkigheid te maken. Decennia lang zijn er miljarden extra naar die incompetente zooi gegaan alleen de bestedingen klopte voor geen hol. Kijk om te beginnen maar naar de 'investeringen' lees directe verliezen op pislamitisch onderwijs.

Dirty-Harry44 | 02-09-17 | 22:08

Gefeliciteerd Feynman, volkslied, gadoodpillen, afschaffing referendum, het gaat helemaal nergens over bij deze clownscoalitie. Onderwijs naar Fins model, er is werkelijk niets belangrijker in deze wereld.

Einde van de Domheid | 02-09-17 | 21:14

Drie uur op de smartphone per dag kun je nauwelijks nuttige informatie opname noemen. Van porno kijken, dickpics sturen en gamen wordt de gemiddelde puber echt niet slimmer.

Montgomery Burns | 02-09-17 | 21:05 | 2

Tja de plaats plaats die bigdickedchicks in nemen op de harde schijf van de student kunnen niet gevuld worden met de driehonderd zeventig bewijzen van de stelling van Pythagoras.
Wat je aan beide hebt is me verder een raadsel.

miko | 02-09-17 | 23:32

mlko... JIJ weet niet wat je hebt aan de stelling van Pythagoras??
Oef, ik zou maar niet in de bouw gaan werken of zo....

mallekater | 03-09-17 | 07:26

@ redactie
Bij openen GS schiet de pagina als een voetzoeker naar roze truck meiske autoplay
Tweemaal nix dus, gaarne niet meer doen he

Tobi | 02-09-17 | 21:03 | 1

Klopt, en dat wijf schreeuwt ook nog eens als een viskraamhoudster, dus ik heb de PC maar even op geluidloos gezet.
Wat is dat voor een ongein, wat interesseert me een mens met een roze truck??

mallekater | 03-09-17 | 07:20
-weggejorist en opgerot-
Hemmenaar7 | 02-09-17 | 21:00

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken