Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nou, indrukwekkend. Abortusdemonstratie 070

Amerikaatje spelen, niet langer alleen voor safe spacende krijsgekkies op de UvA. Ook de ketters uit de biblebelt hebben ineens besloten dat de Joe Es Ee helemaal de leipe bomshit zijn qua importeren van issues die wij hier al veertig jaar geleden hebben uitgevochten. De SGP - maar 6000 jaar geschiedenis, dus niet veel om uit te kiezen - kiest ervoor om weer even helemaal 1972 te gaan op de abortuswetgeving. Diepe, diepe zucht. Nee, onze bazinnen in eigen buik gaan echt niet meer terug naar de breinaald hoor, Keessie. Weinig kinders en goed reguleren werkt immers gewoon, kijk maar naar armelandië waar mensen met religieuze regels broedkipjes zijn van de profeet/paus. Om maar even af te sluiten met een kwootje van ome George: "Why is it that people who are against abortions are people you wouldn't want to fuck in the first place?"

Reaguursels

Inloggen

@Ciara | 12-12-16 | 07:23
Dat ben ik niet volledig met je eens, eugenetica kan ook positief gebruikt worden, sterker nog, ik ben bang dat het op termijn onvermijdelijk gaat zijn voor de behoud van het menselijk ras.
.
Zware aangeboren afwijkingen detecteren en een abortus op basis daarvan is ook eugenetica, maar naar mijn mening humaner dan een kind een leven vol pijn laten lijden.
.
Ik ben echter bang dat eugentica op een gegeven moment onvermijdelijk word. De mens werd duizenden jaren slimmer door het mechanisme van natuurlijke selectie. Dit uitschakelen en iedereen in leven houden is misschien humaan, maar betekend wel dat de mensheid zal gaan aftakelen. En als we moeten kiezen tussen eugenetica of mensen aan hun lot overlaten kies ik toch voor de eerste.

potsenmakkert | 12-12-16 | 11:28

goed dat dhr van der staai opkomt voor de rechten van ongeboren kinderen
overigens heeft de paus onlangs aangegeven dat 3 kinderen wat hem betreft wel genoeg is
en verder vind ik dat, wanneer er geen mensen a la kees zouden zijn, de deur wagenwijd wordt opengezet voor allerlei eugenetica, moeten we met zn allen gewoon niet willen

Ciara | 12-12-16 | 07:23

Schandalig dat er nog mensen zijn die abortus veroordelen!!

Mevrouw-ten-Kate | 11-12-16 | 20:14

Carlin... wat missen we die man.

kloopindeslootjijook | 11-12-16 | 19:54

cat22 | 11-12-16 | 14:32
Het probleem is dat de wereld is overbevolkt met derde werelds mensen met een gemiddelde IQ van 80. Er is juist een tekort aan kwalitatieve mensen omdat slimme mensen zich niet meer voortplanten en hun landen laten overspoelen met nog meer zielige afrikaantjes en arabieren.

StarFox | 11-12-16 | 14:52

"Wij vrouwen eisen" dat was meen ik een club uit de jaren 70. Eh... ik meen hier toch vrouwen te zien. Eens horen wat ze eisen. Oh.. Of bedoelden die "Wij vrouwen eisen"-club dat het natuurlijk alleen maar om linkse vrouwen moet gaan die de juiste ideëen hebben. Was het dan niet handiger geweest om hun actiegroep "Wij linkse vrouwen eisen" te noemen. Of hebben de linkse vrouwen automatisch het ultieme gelijk in pacht en kunnen zij derhalve wel spreken namens alle vrouwen en hebben SGP-vrouwen een foute "mannen"-mening?

TB2318 | 11-12-16 | 14:50

XaleX_2 | 10-12-16 | 15:50
En waarom kun jij oordelen over deze vrouwen. Alsof de dolle mina's van "Wij vrouwen eisen...." niet geïndoctrineerd worden.

TB2318 | 11-12-16 | 14:43

Als iedereen nu ophoudt met kinderen op de wereld zetten, zijn we binnen 1 generatie van onze problemen af.

cat22 | 11-12-16 | 14:32

Ik ben ook tegen abortus. Het zou niet nodig moeten zijn. Zonde van een potentieel leven. Welk een onmens zou voor zoiets kunnen zijn?
.
Ik ben echter voor onze abortuswetgeving. Immers er gebeuren in deze imperfecte wereld dingen waardoor een vrouw een kind niet wil en daar gaat ze echt zelf over.
Parel van het Zuiden | 10-12-16 | 15:41
Ik kan mijn visie niet beter omschrijven, plus ~6000.

automobilaterealist | 11-12-16 | 13:46

Katholieken zijn tegen doden en de doodstraf en tegen abortus als anticonceptie. Onze God is een God van liefde.
Want .. Aan het einde gloeit een nieuw begin
de nieuwe hemel en de nieuwe aarde
daar is de vreugde, daar is de vrede, want al het oude is voorbij,
de aarde is het paradijs in die dagen.

Benedictus2016 | 11-12-16 | 11:26

@Canis Ferox | 11-12-16 | 10:20
Bedoel je niet 'je kijkt verder en ziet een soort wormpje hangen. Je hebt geen idee wat het is, dus je treurt verder over je kitten'.

potsenmakkert | 11-12-16 | 11:21

@nerugaer | 11-12-16 | 09:50
Ik toon echter ook aan dat de mens inderdaad boven een kitten gaat. Ik heb nog nooit stemmen horen opgaan om kinderasiels te creeren waar kinderen worden afgemaakt als ze geen 'nieuw baasje' vinden.
.
En ja, de bevruchting werkt biologisch misschien erg mooi maar het lijkt me medisch erg moeilijk vol te houden dat die eicel en zaadzel zodra ze gecombineerd worden opeens wel een bewustzijn hebben en daarvoor niet. Dat bewustzijn wordt over het algemeen als leidraad aangehouden, wanneer heeft een feutus meer zelfbewustzijn dan dat dier wat we in de bioindustrie fokkeno om op te eten? Wanneer dat precies is kan ik niet beantwoorden, maar ik weet wel dat die eicel en zaadzel combinatie niet zelfstandig na kan denken, en qua bewustzijn ver onder een dier zit.
.
En hou alsjeblieft op met de persoonlijke aanvallen, daarmee vervuil je de discussie. Ik heb nooit op de partij van de dieren gestemd, en zal dit waarschijnlijk ook nooit doen ook. Ik snap je standpunt en probeer de zwaktes hierin bloot te leggen. Ik kan je uitschelden voor 'gristenfundie' maar zolang je de argumenten zuiver en rationeel houd zie ik geen reden waarom we hier niet op een beschaafde manier over zouden kunnen discussieren.

potsenmakkert | 11-12-16 | 11:12

Je loopt je huis binnen en je ziet een krop sla aan de ene muur hangen. Je haalt je schouders op en kijkt naar de tweede muur waar je je 'kitten' ziet hangen. Je gaat door de rooie, want jouw lievelings kitten. Je kijkt verder en ziet je (ongeboren) kind hangen. Je breekt. Maar even aangeven waar de emoties het hoogst oplopen en waar de logica ligt.

Canis Ferox | 11-12-16 | 10:20

Abortus is iets tussen de vrouw en haar arts, de rest van de wereld moet z'n muil houden.

Tabernakel | 11-12-16 | 10:02

@potsenmakkert | 10-12-16 | 21:22
Kitten was geen vergelijking, ik wil aantonen dat een baby in de buik minder is dan een kitten. Mijn aanname klopt in jouw geval dus. Daarmee pas jij in het hokje idioten die op dierenpoes zou stemmen omdat je de mens rekent tot een diersoort die niet meer waard is dan een hamster of hond. Dit 'evolutionair' denken is een van de redenen dat abortus 'normaal' gevonden wordt.

In mijn ogen is er een potentieel mens na de bevruchting. Heb je de video gezien over de bevruchting onlangs nog viraal :). En nee geen pron maar samensmelting van zaadcel en eicel geeft een lichtflits. Prachtig om te zien en geeft een gevoel van ontzag voor het ontstaan van leven. youtu.be/ovzGmRrtVys

nerugaer | 11-12-16 | 09:50

Een cultuur waarin een hazelip voldoende reden is voor abortus (want niet mooi) zal het altijd afleggen tegen de Islam

Benedictus2016 | 11-12-16 | 09:34

Wat me het meest stoort aan zo'n demonstratie is het feit dat deze vrouwen niet staan te demonstreren voor hun eigen recht of vrijheid, die hebben ze namelijk al: de vrijheid om in hun eigen leven geen abortus te willen. Deze vrouwen wordt in NL op dat vlak geen strobreed in de weg gelegd.
Nee, deze vrouwen staan daar omdat ze dit ook voor jou en mij willen bepalen. Hier staat een groep dwingelanden ons hun zelfopgelegde beperking op te dringen: die zou natuurlijk ook voor ons moeten gelden, want God... bla bla bla.
Hou het eens lekker bij jezelf zou ik zeggen, dat doe ik namelijk ook.

Titaantje | 11-12-16 | 09:14

Is dat kind(als het al een kind is) dan beter af met ouders die dat kind helemaal niet willen?
Verder: De wereld is al overbevolkt genoeg, en we worden er bijna toe gedwongen zo lang en gezond mogelijk te leven....en hier zeuren een paar glofiggen dat abortus niet mag.
Ze zijn tegelijkertijd wel voor de doodstraf,en dat elders in de wereld miljoenen kinderen worden gedood door honger, ziekten, verwaarlozing en vooral oorlogen zal ze jeuken.
Het is van een schijnheiligheid waar ik op spuug.

mallekater | 11-12-16 | 08:17

Eerst goed nadenken en zelfbeheersing tonen staat evolutionair gezien nog in de kinderschoenen.

alshetware | 11-12-16 | 05:34

Abortus is gewoon het recht van de vrouw, maar er mag best worden gezegd dat vrouwen ook meer verantwoording voor hunzelf moeten nemen. Alleenstaand moederschap is geen excuus meer om de vette uitkeringspot open te trekken.

StarFox | 11-12-16 | 04:48

"kiest ervoor om weer even helemaal 1972 te gaan op de abortuswetgeving. Diepe, diepe zucht."

Ach natuurlijk, alle beslissingen die we sinds 1972 hebben genomen zijn natuurlijk een grote vooruitgang geweest.

macaroni&kaas | 10-12-16 | 23:27

@Benedictus2016 | 10-12-16 | 21:39

In tweede aanleg begreep ik direct over wie u het had, keizer Nero natuurlijk. Ik had het meteen moeten weten...

Rhenium | 10-12-16 | 22:00

@Benedictus2016 | 10-12-16 | 21:39

Ik heb geen idee, dus vertel het me, als je zo goed wil zijn... Alvast bedankt!

Rhenium | 10-12-16 | 21:55

Ik stel voor om een echoscopie te maken, voordat de abortus wordt uitgevoerd. Mocht de foetus bezig zijn een boek te lezen, dan is dat een geldige reden om niet te aborteren.

Rhenium | 10-12-16 | 21:41

Weet je bij wie menselijk leven ook als ongewenst kon worden beëindigd. ..?

Benedictus2016 | 10-12-16 | 21:39

@Caparzo*Inc | 10-12-16 | 21:13
Ik had je reactie nog niet gezien, maar voor jou dezelfde vraag om eindelijk eens tot een constructieve discussie te komen zonder op lucht gebaseerde emoties. Vanaf wanneer moet een 'kind' worden beschermt?
1. Als zaadcel (ergo: condooms zijn moord)
2. Na bevruchting van de eicel (ergo: geen morning after pil meer)
3. Na x weken (graag motiveren waarom op dat moment).
.
De medische wetenschap heeft hierin een afweging gemaakt wanneer het mensje in wording ook echt als mens gezien moet worden. Als je daarover andere inzichten hebt hoor ik die graag.

potsenmakkert | 10-12-16 | 21:22

@nerugaer | 10-12-16 | 20:34
Flauw.

Ten eerste gaat een abortus vergelijken met het doodtrappen van een kitten compleet mank. Jaarlijks worden er vele huisdieren afgemaakt in asiels. Doodtrappen van een kitten komt puur vanuit rottigheid, als je een nette burger bent geef je het een ander huis, en zo niet dan gaat het naar het asiel en mogelijk wordt het dan helaas afgemaakt als er geen baasje gevonden kan worden.
.
Dat brengt me bij punt twee want je geeft aan dat een feutus een mensje is met alles er op en er aan. Op dat punt wil ik je graag vragen: vanaf wanneer? Het hele probleem, waar ook de (medische) wetenschap mee worstelt en heeft geworsteld is de vraag wanneer er een hoger bewustzijn ontstaat. We maken jaarlijks vele dieren af, en eten die vaak zelfs op. Wanneer is een feutus meer dan een dier?
.
Wat me terug brengt bij mijn eerdere vraag: wanneer moet een 'kind' als kind worden behandel?
1. Als zaadcel (ergo: condooms zijn moord)
2. Na bevruchting van de eicel (ergo: geen morning after pil meer)
3. Na x weken (graag motiveren waarom op dat moment).

potsenmakkert | 10-12-16 | 21:19

lingo star | 10-12-16 | 20:16

Natuurlijk, totdat die Downer zegt dat hij of zij homo is. Dan wordt het heel liefdevol op straat geflikkerd door die "betrouwbare, integere en stabiele" SGP-ers.

Rhenium | 10-12-16 | 21:19

Ben totaal niet religieus, maar het is focking niet normaal dat een compleet mensje met alles erop en eraan aan flarden kan worden geknipt en weggezogen als overbodig afval. Volstrekt bezopen, echt.

Caparzo*Inc | 10-12-16 | 21:13

@Usuc | 10-12-16 | 18:22
Ik ben vader van 2 kids. Jij? Het probleem is dat jij glashard moet ontkennen dat de feutus een mensje is met alles er op en er aan, om je zieke wereldbeeld goed te praten. Dehumaniseren zoals de nazis bij de Joden deden (Godwin alert). Maar o wee als iemand een kitten dood trapt, dan moet volgens jou de dader aan het gas of niet? Jouw zieke moraal is verachterlijk. Je bent een leugenaar en een laffe vent die geen verantwoordelijkheid wilt nemen voor je oversekste door
Lust beheerste leven.

nerugaer | 10-12-16 | 20:34

Een kind met het syndroom van down zal net zo welkom zijn in hun gezin als ieder ander kind om maar een voorbeeld te noemen

lingo star | 10-12-16 | 20:16

@netniet | 10-12-16 | 16:30
CC: Panos88 | 10-12-16 | 17:04
Ik zie niet in waarom bankieren de peiler onder onze welvaart zou moeten zijn. Nee, ik ben geen banken hatende fundi, maar je kent geld echt een te grote rol toe. Uiteindelijk is er maar 1 ding wat telt: productie. Geld kun je niet eten, en van bankbiljetten aan de muur waar een mooie flatscreen had kunnen staan worden maar heel weinig mensen gelukkig. Als het huidige bankstelsel omvalt zal de productie zeker worden aangetast, maar op termijn gaat iedereen gewoon verder met leven, alleen word er nu betaald met goud, zilver, edelmetalen en andere waardevolle stoffen die makkelijk kunnen worden meegenomen. Mogelijk krijg je ook nog wat ruilhandel.

Doe voor jezelf dit gedachte-experimentje: probeer je een wereld zonder geld voor te stellen. Onhandig, maar er kan nog steeds worden gehandeld, zowel direct als via tussenkomt van andere waardevolle producten.

Stel je nu een wereld zonder productie voor. Dat gaat enkele dagen goed, totdat alle dieren op zijn, en zelfs het jagen daarop zou je als productie kunnen zien.

potsenmakkert | 10-12-16 | 20:14

Abortus alleen acceptabel de eerste 6 weken. Daarna als er een hartje gaat kloppen niet meer doen.
Waanzin. Gezonde kindjes aborteren. Geef ze weg, er zijn een shitload aan mensen die hemel en aarde bewegen om een kind te kunnen krijgen.

Mac The Ripper | 10-12-16 | 20:13

@lingo star | 10-12-16 | 19:56

U spreekt in raadsels. Voor wie zijn welke gevolgen ongemakkelijk?

Rhenium | 10-12-16 | 20:02

Fosite
Ben ik met je eens of het nou deze demonstratie is of er een voor de vluchtelingen of tegen de kruisraketten kinderen zijn daar nog te jong voor

lingo star | 10-12-16 | 19:59

Rhenium
Het zijn mensen die consequent pro leven zijn ook als de gevolgen allesbehalve makkelijk zijn
Mensen die dat kwezelachtig vinden begrijpen de standvastigheid van de principes van de demonstranten niet.

lingo star | 10-12-16 | 19:56

lingo star | 10-12-16 | 19:31
Nummers opgevuld met kinderen te jong om echt te snappen waar ze tegen demonstreren. Maar ik zal eerlijk zijn, kans is toch nog dat de kinderen wijzer zijn dan de "volwassenen" daar.

Fosite | 10-12-16 | 19:56

@lingo star | 10-12-16 | 19:31
Kunt u dat toelichten? U zegt "Moedig en indrukwekkend"... Waarom niet "Kwezelachtig en slaapverwekkend", of "Huichelachtig en doortrokken van de dubbele moraal"?

Rhenium | 10-12-16 | 19:40

Moedige en indrukwekkende demonstratie.

lingo star | 10-12-16 | 19:31

@TegenBeterWetenIn | 10-12-16 | 19:13

Je vergeet de bealngrijktste eigenschap, m'n beste, en dat is: kwezeligheid. SGP-ers zijn betrouwbare, integere, stabiele kwezels.

Rhenium | 10-12-16 | 19:24

Baas in eigen buik en geen door God gezonden beterweters die zich daarmee willen bemoeien. Ik zeg ook niet hoe ze hun eigen leven en dat van hun famile en kinderen moeten inrichten, bemoei je dan ook niet met het mijne...

Graaisnaaiert | 10-12-16 | 19:23

Mensen die abortus sanctioneren ongeacht de reden zijn slechte mensen. Geef het kind aan een ander die wèl graag voor zo'n kleine wil zorgen. Er is voor sommigen ook de serieuze overweging dat door geboorte het kutje er wat minder fraai uit gaat zien. Dus dan maar afdrijven en hup de kliko in. Monsterlijk.

Willibald von Klúúúk | 10-12-16 | 19:21

Wat ben ik blij dat ik een man ben, echt. Als vrouw heb je het op deze planeet niet makkelijk. Vaak maken ze het er wel zelf naar, maar dat is een andere discussie.

Ongeblustekalk | 10-12-16 | 19:15

@Eppo | 10-12-16 | 18:54
Toch jammer dat je in je tegel gebruik maakt van raar modieus steenkolenengels... "Hie spiek de spook ent wok de wok." Dan nu in het Nederlands: Alles kan het begin zijn van een menselijk wezen in wording. De koe schijt, jij strooit de mest over je bonenveld, je oogst de bonen en eet ze op, vervolgens pomp je wat sperma in mevrouw Eppo... Ik denk wel dat ik zo duidelijk ben, of niet?

Rhenium | 10-12-16 | 19:14

De SGP is de laatste echte partij van ons land. Ze zijn ondertussen mijn helden aan het worden. Betrouwbaar, integer en stabiel.

TegenBeterWetenIn | 10-12-16 | 19:13

mr. exp. | 10-12-16 | 15:48

Zo zie ik het ook altijd.
De baby word geboren in de baarmoeder van de moeder totdat het tijd is om de baarmoeder te verlaten om daarna verder op te groeien buiten de baarmoeder

Maar aan de andere kant is abortus ook weer een soort van tja verlichting voor verkrachte vrouwen die zwanger raken,of een vrouw die verslaafd is aan harddrugs enz enz.
Je mag het misschien niet zeggen maar zo,n baby heeft (hoogst)waarschijnlijk ook geen toekomst en is misschien zo beter af.

komtdatschot | 10-12-16 | 19:06

Fijnstoffer | 10-12-16 | 15:52
Godsdienst is gevaarlijke gekte op grond van verouderde, onjuiste, onlogische en bekrompen denkbeelden. Altijd eng te zien dat mensen hun gezonde verstand dumpen en de waanzin omarmen......... mensen die abortus laten plegen omdat het hen niet goed uitkomt (laat hier voor alle duidelijkheid redenen als handicap en verkrachting buiten beschouwing) die geven ook blijk van geen gezond verstand te bezitten.

cabrão | 10-12-16 | 19:02

@Eppo | 10-12-16 | 18:54

Morgen geen eieren eten bij je bammeke hé!

TempusEdaxRerum | 10-12-16 | 18:59

Een menselijk wezen in wording uit elkaar trekken is voor zieke geesten.
En Kees is een van de weinigen die moraal heeft en ook uitdraagt.
He speak the spoke and walk the walk, dat zijn er niet veel meer helaas.

Eppo | 10-12-16 | 18:54

kippeeieren zijn niet bevrucht, derhalve omelet ipv abortie

cabrão | 10-12-16 | 18:49

@nerugaer | 10-12-16 | 15:44

Jahhhhh.... maar weet je hoe dat heet utopisch denken. Zal nog ff een ander druppeltje olie op het vuur gooien, verplichtte abortus bij 2+ ( of zelfs (1+ ) ) kinderen wereldwijd met betrekking tot de overbevolking van deze aardkloot.

peterdh | 10-12-16 | 18:44

Iedereen die tegen abortus is vanuit een door religie geinfecteerd brein kan ik niet serieus nemen.

Ik zal George Carlin (v.z.m.h) missen.

www.youtube.com/watch?v=8r-e2NDSTuE

stookolie | 10-12-16 | 18:44

En logischerwijs ben je voor meer, meer, meer abortussen, als je voor minder, minder, minder Marokkanen bent...

Rhenium | 10-12-16 | 18:42

Sommige van die kwezels ropen dan kwijlend: "Maar het leven is een wonder van God!" Ik antwoord dan dat een zuigcurettage in de tiende week van de zwangerschap net zo'n wonder is, uiteraard ook van diezelfde God!

Rhenium | 10-12-16 | 18:37

@Turboweeb | 10-12-16 | 18:17

Goed idee! Ik ben namelijk ook voor meer tienermoeders in de maatschappij.

TempusEdaxRerum | 10-12-16 | 18:34

@Guido | 10-12-16 | 17:01

In dat reaguursel doe je toch exact hetzelfde?

TempusEdaxRerum | 10-12-16 | 18:33

nerugaer | 10-12-16 | 18:17
.
Je weet niet wat een baby is. Praat dan niet mee.

Usuc | 10-12-16 | 18:22

Och heden, sommige reaguurgers hechten wel erg veel waarde aan het resultaat van een paar druppels geil in een baarmoeder... Maar ik begrijp het wel, kinderen die geboren worden zijn op deze planeet een grote zeldzaamheid...
O nee, de wereld gaat ten onder aan mislukte abortussen. We kunnen die kinderen natuurlijk ook allemaal geboren laten worden, om ze vervolgens te werk te laten stellen in Bengaalse naaiateliers (de meisjes) en Indonesische zwavelmijnen (de jongens).

Rhenium | 10-12-16 | 18:19

Abortus zou alleen toegestaan mogen zijn in het geval van verkrachting, als het leven van de moeder in gevaar komt of in het geval van een ernstige afwijking. De consequenties van onbeschermd seks hebben zijn welbekend en mensen mogen wel eens wat meer nadenken voordat ze overgaan tot actie.

Turboweeb | 10-12-16 | 18:17

@usuc
Een klein baby'tje vergelijken met een tumor die verwijderd kan worden en niets voorstelt is lekker constructief. Ziende blind ben je. Houd een sop.

nerugaer | 10-12-16 | 18:17

Het is heel simpel, je bent je bewustzijn. We zijn dieren. We maken beesten met een aanzienlijk groter bewustzijn dan een embryo van maximaal 24 weken met de duizenden per dag af. Waarom dan zo hypocriet? Abortus moet volgens onze normen en waarden gewoon kunnen. Dus. Er bestaat geen magie, het universum is koud en kil, wen er maar aan. Met vriendelijke groet, je moeder.

G3spuiS | 10-12-16 | 18:16

Inderdaad 70 jaren shit, kwam laatst nog een sticker tegen stop de neutronen bom ook uit die tijd. SGP heb ik persoonlijk niks mee, sowieso moeite met streng gelovigen die nu eenmaal denken de monopolie op de waarheid te hebben.

piratenpartij | 10-12-16 | 18:16

Olie + Vuur

Abortus verboten (of dat nu op basis van een sprookjesboek is of niet) is niet handig. Voor zover mij bekend is het 'regelen' van een abortus niet iets wat je tijdens een vijf minuten gesprek bij de huisarts regelt.
Daarnaast mag je jezelf afvragen in hoeverre er ingeval van een embryo sprake is van menselijk leven?
Maar eigenlijk zou er eens een andere discussie gevoerd moeten worden.. zeker voor al die milieu gekkies: Als de mensheid steeds zuiniger omgaat met de planeet (en dat doet ze), hoe komt het dan dat diezelfde planeet nog steeds zum kloten gaat? Zou het misschien met overbevolking te maken hebben? Misschien moet de mensheid sowieso eens gaan denken aan een fokbeperking!

DatInternetDingetje | 10-12-16 | 18:13

nerugaer | 10-12-16 | 17:19
.
Constructieve bijdrage. Goed hoor.

Usuc | 10-12-16 | 17:59

@Usuc | 10-12-16 | 16:55

Ah ja natuurlijk,dank.

Nachtdienst gehad, dan ben ik niet altijd even scherp.

ska ska ska | 10-12-16 | 17:45

-weggejorist-

Canis Ferox | 10-12-16 | 17:43

Bazin in eigen buik?
Maar er zit nog een fase vóór deze vorm van (te) late anticonceptie.
Blijkbaar zijn ze die fase nog niet de baas (verkrachting daargelaten).

Ongeruste vader | 10-12-16 | 17:36

Prima stuk hoor Zentgraaff. Ik sta d`r helemaal achter. Genoeg schrijnende gevallen. Ga eens kijken in een inrichting voor psychiatrische en/of geestelijk/lichamelijk gehandicapten. Ik heb er jaren mee te maken gehad. Je piept dan wel anders.

Koffie ? | 10-12-16 | 17:22

Graaf van Egmont | 10-12-16 | 17:06
Zo is het, dat heb ik ook steeds meer. Goed artikel trouwens van Zentgraaff.

Ongeblustekalk | 10-12-16 | 17:21

-weggejorist-

Canis Ferox | 10-12-16 | 17:20

@usuc
Jij bent echt een zieke geest of een pubertje die van achter zijn toetsenbordje stoer doet. Met je metal posters op je kamertje.

nerugaer | 10-12-16 | 17:19

overigens ben ik wel van mening dat een abortus nog uitvoeren in de 23e levensweek van de foetus, niet zou moeten mogen, met uitzonderingen daargelaten (als blijkt dat een kind niet levensvatbaar is of zwaar invalide zal zijn bij geboorte). Bij 23 weken (6 maanden zwangerschap) praat je niet meer van een foetus maar van een compleet mensenkind..

fikkieblijf! | 10-12-16 | 17:18

Vrouwen moeten overal gelijke rechten krijgen, toch...? Moeten meer gaan werken en hun carrière achterna, maar als het aankomt op abortus wil je hun gaan vertellen dat dit niet mag?!
Het publiek en zijn opinie doet er niet toe!!! Wij als volk kunnen namelijk niet een vrouw dwingen om geen abortus te plegen, we hebben daar in eerste instantie al geen zeggenschap over!

Je gaat toch ook geen vrouw ''sexen'' als ze geen sex wil?! Dat noemen ze namelijk verkrachting!

Het hele abortusliedje is niet anders! Alleen dwing je nu een vrouw (of ouders) een kind! Heerlijk hoe hypocriet we kunnen zijn terwijl het allemaal zo logisch is.

Brulaapje | 10-12-16 | 17:16

abortus het blijft, en da's heel goed, een steeds terugkerende 'discussie'en da's goed!
Ik denk dat geen enkele (be)zwanger(d)e vrouw, geen enkele! zonder enig nadenken kiest voor een abortus.een abortus blijft een vrouw haar hele leven lang bij.. In geval van na weloverwogen keuze de 'vrucht'van haar schoot haar lichaam te laten verlaten is te verkiezen en heel wat beter en humaner dan je pasgeboren kind ergens te dumpen in een afvalcontainer,langs de snelweg, en god mag weten nog waar meer die geboren baby's die nooit zijn gevonden.
Heel wat beter en humaner voor een mensenkind dan de 1e 20 afhankelijke jaren te moeten ervaren, horen en weten dat hij/zij absoluut niet gewenst is en liever er niet hoort te zijn dan wel.

En ja, als er nu vanuit de politiek een wet komt dat bij een voltooid leven men zelf mag gaan kiezen om uit het leven te stappen...is abortus medisch begeleiden en laten uitvoeren een plicht vanuit de politiek om dit aan te blijven bieden.

fikkieblijf! | 10-12-16 | 17:11

Soms zou je vwb dit onderwerp willen dat je een teletijdmachine had om bepaalde politieke druiven te aborteren. Zoveel jaar na dato is ook weer zo wat.

Ongeblustekalk | 10-12-16 | 17:08

Guido | 10-12-16 | 17:01
Ik weet ook niet wat GertJohan nu precies verwacht. Dat we hier allemaal hetzelfde denken over abortus of andere levensvraagstukken? Er zijn andere dingen die ons binden en boeien.

Graaf van Egmont | 10-12-16 | 17:06

Want iemand die kinderen niet uitkomt, komt het niet uit, als het kind er dan eenmaal is zal het ook niet zeer geliefd worden. Dan wordt het ook ons probleem.
TempusEdaxRerum | 10-12-16 | 16:26

Dan zou ik zeggen: geef dan dat kind in ieder geval de kans geliefd te worden en liefde te geven. In ieder geval tot het 18 is. Als dat dan niet gelukt is zet je het tegen de muur.

Canis Ferox | 10-12-16 | 17:06

@netniet | 10-12-16 | 16:30
U wilt zeggen dat onze economie behoefte heeft aan een leger van werkloze jongeren? En om nou te zeggen dat bevolkingsaanwas "de enige peiler" onder onze welvaart is lijkt mij evidente onzin.
Ja een lagere bevolkingsgroei heeft op korte termijn het effect dat de de economische groei zal terug lopen; er zijn immers in de eerste plaats banen beschikbaar voor deze mensen en in de tweede plaats kunnen zij hun verdiende geld weer uitgeven. Heel knap van je, jij krijgt een sticker.
Op het moment dat er echter niets geproduceerd wordt door deze mensen zal de staatsschuld opblazen en valt dat voordeel op lange termijn weg. Verder moet het duidelijk zijn dat in de toekomst de groei in west-europa in het gunstigste geval waarschijnlijk 0% zal bedragen. Maar dat zegt niet direct iets over onze levenskwaliteit en welvaart, die zou dankzij technologische ontwikkeling nog wel door kunnen groeien.

Panos88 | 10-12-16 | 17:04

@GertJohan | 10-12-16 | 16:52
??? Het lijkt mij eerder dat een van de scribenten van GeenStijl weinig binding heeft met de meningen van de reaguurders, en niet voor het eerst. Als "GertJohan" van mening is dat dat aan de reaguurders ligt, kan GertJohan zelf beter verhuizen naar de linkse gekrochten. Kunt u daar lekker zitten mokken over die stomme weldenkende mensen die een andere mening dan de uwe zijn toegedaan.

Guido | 10-12-16 | 17:01

Toch mooi zo'n wij van Wc-eend opmerking. Eerst de lagere school, kleuterdagverblijf en de zondagsschool naar een demo jagen en dan roepen: Indrukwekkend.

Graaf van Egmont | 10-12-16 | 16:59

@niemandzielig | 10-12-16 | 16:48
Ik meen me te herinneren dat dit ook géén breekpunt is bij eventuele coalitieonderhandelingen, in de zin dat de SGP vooraf gaat eisen dat abortus en euthanasie verboden worden, of eisen dat de zondagsrust hersteld wordt. Ze willen wel duidelijk houden waar ze vóór zijn, en dat doen ze nu met een beschaafde demonstratie. Reformatorischen in en rond Het Binnenhof zijn niet achterlijk, zijn pragmatisch, en staan vol in de maatschappij. De Kamerleden maakten eertijds ook niet zo'n punt van het vrouwenlidmaatschap, het zijn mannenbroeders uit meer afgezonderde streken die dat tegenhielden.

Guido | 10-12-16 | 16:57

GertJohan | 10-12-16 | 16:52

En rechtse christenlijke gekkies die niet zo goed tegen christenbashing kunnen.

RandomAct | 10-12-16 | 16:56

ska ska ska | 10-12-16 | 16:53
.
Als ze niet hetzelfde zijn, dan functioneren ze ONafhankelijk van elkaar.

Usuc | 10-12-16 | 16:55

@ TempusEdaxRerum | 10-12-16 | 16:26

Ik deel uw standpunt. Echter in het geval van een "ongelukje" bestaat er ook zoiets als adoptie.

Rhayader | 10-12-16 | 16:55

@Kromme Tenen | 10-12-16 | 15:58
Ah, laat me raden; Jij bent zo iemand die graag met zijn geit wil trouwen?
Kromme Tenen | 10-12-16 | 16:26

Gaat het verder goed met je?

@Parel van het Zuiden | 10-12-16 | 16:30

Geenstijl en Geenpeil zijn toch niet 1 en hetzelfde, ik neem tenminste vooralsnog aan dat ze afhankelijk van elkaar zullen functioneren en dat je favoriete blog lekker blijft roeren waar het stinkt, de vinger op zere plekken blijft leggen en daar lekker zout in blijft strooien zoals ze al een heel tijdje doen.

ska ska ska | 10-12-16 | 16:53

@Guido | 10-12-16 | 16:50 Ik weet niet waar jij woont maar hier is de opvang op zaterdag dicht.

knutsel | 10-12-16 | 16:53

Geenstijl is binnengedrongen door politiek correcte reaguurders aan de reacties te zien.

Als je anderen jouw regels wil opleggen ga dan alsjeblieft terug naar je politiek correcte blogs, zoals joop.nl.

GertJohan | 10-12-16 | 16:52

Ik was altijd voor, maar toen ik hoorde dat het geregeld als morning-after pil werd gebruikt, en vaak de foetus al welgevormd was ben ik toch sceptischer geworden. Is in het laatste geval wel moord vind ik, als de foetus, met name het brein, al behoorlijk gevormd is.

Lyin Ted | 10-12-16 | 16:51

@knutsel | 10-12-16 | 16:41
Ze demonstreren, en nemen hun kinderen mee in plaats van ze in een opvang te dumpen. Kinderen zijn overigens van nature tégen abortus, omdat ze meteen aan dode baby'tjes denken. Er zal niet veel druk uitgeoefend hoeven worden om ze mee te laten doen.

Guido | 10-12-16 | 16:50

Ja, de keus is officieel aan de vrouw. In de praktijk echter is het vaak de man die het kind niet wil en met de huidige mogelijkheden de vrouw onder druk zet.
Maar de vrouw zit, hoe dan ook, met de gevolgen. Lastig.

Carmelita | 10-12-16 | 16:50

Kees, dit is echt een oude uitgekouwde discussie en een echt achterhoedegevecht. Je bent wel een oprechte politicus en er zijn op dit moment veel belangrijkere zaken om onder de indruk van te zijn.

niemandzielig | 10-12-16 | 16:48

ironpill | 10-12-16 | 16:43
.
Wel eens gezien. Het klompje cellen wordt gewoon weg getrokken alsof het een tumor is. Niets bijzonders aan. Uiteindelijk is het iets wat er volgens de gastvrouw niet hoort en dus weg gesneden/getrokken moet worden.
.
https://youtu.be/kTHoTMr_0U8

Usuc | 10-12-16 | 16:48

Parel van het Zuiden | 10-12-16 | 16:30
Dat worstelen is volstrekt terecht. Stemmen op een partij doe je omdat je wilt dat bepaalde zaken bewerkstelligd worden of juist niet. Als ik in maart op GP zou stemmen, dan stem ik niet op een verzameling wensen en ideeën. Ik stem op de wens dat de mening van een wisselende groep Nederlanders, die ik niet of nauwelijks ken, de komende vier jaar in de Tweede Kamer wordt vertolkt. En dan maar hopen dat dat ook jouw mening is.
Dat slaat dus helemaal nergens op en interesseert me dus niet. Het heeft ook niets te maken met het consequent uitvoeren van de wil van het volk. Daarvoor moet je veel en vaak Swiss style referenda organiseren, onder andere op de wijze waarop GP dat heeft afgedwongen. Ik ga stemmen op een partij die het bindend referendum gaat invoeren.

De echte Stolwijker | 10-12-16 | 16:46

De grootste tegenstanders van abortus en homo's zijn mannen in jurken. In de islam en in het christendom. Als er een god of Allah bestaat, dan zit die waarschijnlijk zich in de broek te pissen, als er weer zo'n demonstratie wordt uitgevoerd,

Als de vrouw degene is die moet bevallen, dan is het ook aan de vrouw om wel of niet te kiezen voor abortus. Daar gaat geen enkele man over, en ik ben een man.

jezusisonzin | 10-12-16 | 16:45

Goed geregisseerde actie. Meer dan 3x Stop abortus. De SGP is natuurlijk oerconservatief en niet vrouwvriendelijk, maar van der Staay c.s. komen er mee weg. Omdat ze de rustig en met de nodige humor debatteren. Dat komt sympathiek over. Abortus is een moeilijk onderwerp. Tegenover het vrijheid-blijheid idee van D66 staat een gewenst verbod door de christelijke partijen. De kinderen op de foto moeten later zelf hun afweging maken, ook over de vraag of ze al dan niet willen geloven. Het baptisme is een voorbeeld hoe het ook kan: geen kinderdoop, maar pas later op het moment dat je volwassen genoeg bent om zelf te beslissen.

Mannes | 10-12-16 | 16:45

"Weinig kinders en goed reguleren werkt immers gewoon, kijk maar naar armelandië waar mensen met religieuze regels broedkipjes zijn van de profeet/paus."


Dat zit aardig wat anders in elkaar dan hier wordt gesuggereerd. Te veel om uit te leggen, maar kerkelijke regels zorgde in Europa eeuwenlang ervoor dat men hier laat trouwde en aldus minder kinderen kreeg. Zie Hajnallijn.

omanders | 10-12-16 | 16:43

Ik kan iedereen aanbevelen om eens te kijken naar een abortus werkt. Ik ben benieuwd of men er nog voor is na het zien hoe een levend wezen uit elkaar wordt getrokken in de veilige buik van de moeder.
Daarnaast maken genetische Nederlanders te weinig kinderen. Wat er weer voor zorgt dat politici het gebruiken om buitenlanders te importeren. Verder zijn er degenenraten die meerdere malen een abortus nemen vanwege dat men geen anticonceptie gebruikt. Ook zou de man een woord moeten hebben over een dergelijke actie. Het is ook zijn kind. En dit alles heeft niks met geloof te maken, maar het is gemakkelijk om mensen zo weg te zetten.

ironpill | 10-12-16 | 16:43

Infidel66 | 10-12-16 | 16:40
.
Neem het Jezus niet kwalijk, maar de mensen die erin geloven en die deze nonsens aan jou verkondigen.

Usuc | 10-12-16 | 16:42

@Parel van het Zuiden | 10-12-16 | 15:52
Zo is het ook nog eens!

Guido | 10-12-16 | 16:42

Zijn ze nou tegen abortus omdat ze anders kinderen niet in kunnen zetten bij demonstraties?

knutsel | 10-12-16 | 16:41

"Jezus houdt van jou". Zeg, Jezus: rot een teringeind op. Bemoei je niet met mij en mijn leven vanuit je graf.

Infidel66 | 10-12-16 | 16:40

King of the Oneliner | 10-12-16 | 16:36
.
Je bent waarschijnlijk niet in de situatie geweest waarin je niet blij was wat je had gedaan.

Usuc | 10-12-16 | 16:40

solcama | 10-12-16 | 16:32
.
Je bent nu nog steeds een klompje cellen en bestaat bovendien voor 60% uit water.
.
Volgens de gebruikelijke definitie van leven in de wetenschap, leef je overigens pas vanaf ruwweg je puberteit. Eerder kun je je immers niet voortplanten.
.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Leven

Usuc | 10-12-16 | 16:38

@Conan | 10-12-16 | 16:34
Dat kind toch baren wetend dat het nooit de liefde en zorg zal krijgen die een kind verdient vind ik net zo barbaars. Maar zoals al eerder gezegd, zodra het kind er uit is zal dat kind jou verder een worst wezen.

Zoon van Boer | 10-12-16 | 16:38

Kinderen bij een deugmens demonstratie is vast wel okee, niet Hendriette?

o vos omnes | 10-12-16 | 16:38

Zentgraaff, stap eens uit je domme vooroordelen. Ook over dit thema denken mensen inmiddels zelf na. Even wennen..?
Benedictus2016 | 10-12-16 | 16:21

Oh, bestaat er een club vrijzinnige SGP'ers die de orthodoxie van hun geloof kritisch benaderd? Vertel ons meer.

RandomAct | 10-12-16 | 16:38

Och man, maar niemand die loopt te demonstreren als er grof op Jeugdzorg wordt bezuinigd. Lekker Pro leven zijn maar vervolgens geen ene fuck om dat leven geven. Lekker hypocriet.
Maar als we dan toch bezig zijn, de kosten van het kind verhalen op de producent van het gescheurde condoom? Want ja zoiets kan toch nooit gebeuren? Oh nee wacht even, de kerk is ook tegen preventieve middelen. De kerk zal deze planeet ook een dikke worst wezen, dat 90% van alle milieuproblemen direct te herleiden is aan overbevolking zal hun ook een worst wezen.

Zoon van Boer | 10-12-16 | 16:36

Abortus is net als zelfmoord eenvoudig te voorkomen door het simpelweg niet te doen.
De tijd zal een oplossing geven, en uiteindelijk zal er een oplossing komen.
En zal je blij zijn dat je het niet hebt gedaan.
Ben in beide situaties geweest.

King of the Oneliner | 10-12-16 | 16:36

Er mag best kritisch naar abortus gekeken worden. Het moet wel een laatste middel zijn, niet de standaard.

Dutch_Holland | 10-12-16 | 16:35

Die kinderen die vooraan staan... Vreselijk om die daarvoor te misbruiken.

henriette | 10-12-16 | 16:34

"I have noticed that all people who are for abortion, are already born" (Ronald Reagan)
.
En een kind van 20 weken (zonder verdoving) met een tang uit elkaar trekken omdat het niet uitkomt dat kind te baren, is simpelweg barbaars.
Iedereen die de 20 weken echo van zijn eigen kinderen heeft gezien zal dat beamen.
De Nederlandse wetgeving is crimineel en moorddadig wat dat betreft.
.
Dat zwelgen in het eigen gelijk van jongetje Zentgraaff is tekenend voor zijn onwetendheid, onkunde en onbegrip. Ook vrij walgelijk.

Conan | 10-12-16 | 16:34

Schandalig dat kinderen voor deze propaganda gebruikt worden. Het bewijst maar weer dat religie iets is voor 18+. En bovendien,... dan de volwassen Nederlandse bevolking betitelen als ongeschikt om (met een referendum) te oordelen over het associatieverdrag met de Oekraïne,... maar wel kinderen misbruiken voor onderwerpen als abortus door ze in de frontlinie te gooien. Walgelijk!

Usuc | 10-12-16 | 16:33

Het probleem met abortus is dat het op een gegeven moment net zo normaal wordt als anticonceptie. Maar waar ligt de grens uiteindelijk.
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/05/04/embryo-blijft-twee-weken-leven-in-het-lab-a1407480

MogeWijEveOvergeve | 10-12-16 | 16:32

Goede zaak dat er in Nederland eens wat kritischer naar abortus gekeken wordt. In mijn schooltijd (jaren 70) werd ons voorgehouden dat het slechts een klompje cellen was, geen menselijk leven, enz.

solcama | 10-12-16 | 16:32

'Weinig kinders en goed reguleren werkt immers gewoon, kijk maar naar armelandië waar mensen met religieuze regels broedkipjes zijn van de profeet/paus.'

Ja, maar het werkt niet meer als wij vervolgens met dat bevolkingsoverschot uit Afrika worden geconfronteerd.

DonSwami | 10-12-16 | 16:32

Toch zie ik heel wat meer volk staan dan bij de gemiddelde deugmens demonstratie waar de journaals meestal bol van staan.

o vos omnes | 10-12-16 | 16:32

Over Abortes, Christenen en de Oe es ee gesproken: Abortion Doctor Killed By Christian Fundamentalist ( www.youtube.com/watch?v=miTk8PU8Oh0 ).

kweethetooknietbeter | 10-12-16 | 16:32

Het legaliseren van abortus en euthanasie is de aftakeling van de maatschappij. Dat veneerlaagje van 'normen en waarden' wordt steeds dunner. Gaat allemaal te makkelijk. Ook te danken aan die D'66 meneren en mevrouwen. Als er duivels zijn, dan zitten ze bij Pechtold in de fractie. Over 30 jaar moet je er op je 90ste gewoon uit en ook als je als foetus geen hoorntjes op je hoofd hebt.

Canis Ferox | 10-12-16 | 16:31

potsenmakkert | 10-12-16 | 16:16

Panos88 | 10-12-16 | 16:23

Neen, neen, neen ende neen. Als de bevolking krimpt dan dondert de enige pijler onder onze welvaart vandaan; Het concept van centraal fractioneel bankieren. U bent beide bijzonder slecht geïnformeerd, sorry.

netniet | 10-12-16 | 16:30

Zucht religekkies die om alle verkeerde redenen tegen abortus zijn, ziek.

RandomAct | 10-12-16 | 16:30

Dit topic roept wel wat verdere vragen over Geenpeil op. Hoe moet dit nou werken?
.
Dit topic slaat een nogal beledigende, denigrerende, principiele toon aan jegens deze demonstranten. De morele superioriteit druipt er vanaf. Op zich prima, hoort bij het oude GS en ieder mag wat mij betreft zijn mening er in knallen.
.
Maar stel, juist deze demonstranten sluiten zich aan bij Geenpeil en bij stemming komt naar voren dat Geenpeil tegen abortuswetgeving is en dus zo zou moeten stemmen in de TK. Kunnen we er werkelijk op vertrouwen dat mensen met de stellingname als dit topic op zo'n moment dat dan ook doen?
.
Ik geloof er helemaal niets van. Ik zie de eerste topics om het niet eerbiedigen van de stemresultaten wegens "gewetensbezwaren" al zo voor me. "We konden niet anders, al die arme vrouwen... niet uit mijn naam... Enzovoort..
.
Sorry redactie. Ik ben er echt mee aan het worstelen...

Parel van het Zuiden | 10-12-16 | 16:30

@nerugaer
"De ouders die een kind 'niet uitkomt' plegen de meeste abortus. "

Bron/link or it didn't happen

Hemmenaar7 | 10-12-16 | 16:30

Ik ben voor abortus. Zelfs abortus als het iemand niet uitkomt. Want iemand die kinderen niet uitkomt, komt het niet uit, als het kind er dan eenmaal is zal het ook niet zeer geliefd worden. Dan wordt het ook ons probleem.

TempusEdaxRerum | 10-12-16 | 16:26

@Kromme Tenen | 10-12-16 | 15:58
Ah, laat me raden; Jij bent zo iemand die graag met zijn geit wil trouwen?

Kromme Tenen | 10-12-16 | 16:26

Abortus wordt in sommige (sub)culturen gebruikt als alternatief voor anticonceptie. das nie goe.....

Benedictus2016 | 10-12-16 | 16:23

Als we hier zelf voldoende kinderen kregen, was de noodzaak tot allochtone import nul. Gewoon ook eens iets om over na te denken.
netniet | 10-12-16 | 16:03
Dat is een opportunistisch fabeltje van enkele linkse politici geweest; de waarheid is dat dankzij voortschrijdende automatisering de behoefte naar menselijke arbeidskrachten helaas alleen maar zal afnemen, ook die van hoogopgeleiden.
Een flinke toename van onze bevolking zou een tijdbom zijn.

Panos88 | 10-12-16 | 16:23

Abortus verbieden is een ideaal voor wanneer een hele boel andere problemen verholpen zijn. Kinderen geen kutleven geven is geen vaak het humaanst. En fuck de religieuze zieltjesaantallen oorlog waardoor de hele wereld al duizenden jaren naar de klote gaat.

DaJonkel | 10-12-16 | 16:22

Zentgraaff, stap eens uit je domme vooroordelen. Ook over dit thema denken mensen inmiddels zelf na. Even wennen..?

Benedictus2016 | 10-12-16 | 16:21

SGP, die neem je toch niet meer serieus ? Rutte heeft de voorgaande verkiezing veel zetels gehaald dankzij 1000 euro, SGP dacht zoiets van : wij kunnen ook ff dezelfde stunt uithalen zoals VVD. De oproep natuurlijk in de kerstmaand, goed voor de commercie om volwassen Efteling fundi's te rekruteren.

Sweetlakecity | 10-12-16 | 16:20

De SGP consequent als een partij van halve garen wegzetten is goedkoop. Als je een mening hebt van minder, minder, minder abortussen dan mag je daar voor uitkomen. D66 en het clubje van deze scribent zullen staan juichen wanneer Grristenen op termijn door de islam over de kling worden gejaagd.

A.S. Perien | 10-12-16 | 16:20

Deugmensen die met den bijbel in de hand wel zullen bepalen wat wel en niet goed is voor anderen. Zo'n vreselijk achterhaald idee.

BokoHalal | 10-12-16 | 16:19

Vreselijk natuurlijk al die godsdienst indoctrinatie. Aan de andere kant al die gristen meisjes zijn straks wel lekker stout in bed. Want wat niet mag is extra spannend.

Kets22 | 10-12-16 | 16:17

Wat mij betreft mag abortus verboden worden. Niet uit geloofsmotief of zo. Ik ben atheïst.

De echte Stolwijker | 10-12-16 | 16:17

@Gezwelgje | 10-12-16 | 15:48
En abortus omdat je je benen uit elkaar doet en de voorbehoudsmiddelen falen? (tuurlijk, vaak een smoes, maar het is mogelijk). Dan wordt het al een stuk ingewikkelder voor mij.

@harry21 | 10-12-16 | 15:57
Eens. Het blijft lastig wanneer iets van een 'klompje cellen' veranderd in 'zelfbewust leven'. Ook zou je kunnen kijken naar dieren, we (ok, de meesten van ons) hebben er geen bezwaar bij dieren te (laten) doden, wanneer wordt een embryo meer dan dat dier wat op je bord ligt? Al met al een lastige discussie.

Zelf ben ik van mening dat de huidige abortusregelingen aan de 'ruime kant' zijn, er is ook een bepaalde mate van 'zorgplicht' op dit terrein naar mijn mening.

@Kromme Tenen | 10-12-16 | 15:58
Nee hoor, dat is niet krankzinnig. Het heeft er alles mee te maken dat je ergens een grens moet trekken. Jouw redenatie heel ver doortrekkend zou je al van moord kunnen spreken als je anticonptiva gebruikt. Is het bevruchte eitje wat zich niet kan innestelen een vermoord kind? Of misschien zelfs die zaadcel in dat condoom wat nooit een kind mocht worden? Medici hebben er voor gekozen een embryo pas als kind te beschouwen vanaf een bepaalde periode, je kunt het met die periode oneens zijn, maar als ik jouw redenatie volg wil je voor zover ik het begrijp slechts de grens verleggen.

@netniet | 10-12-16 | 16:03
Het smoesje dat allochtonen nodig zijn om 'ons' te verzorgen in het bejaardentehuis wordt graag door links aangegrepen om import te vergoelijken maar is dikke onzin. Als we op dit moment een grote babyboom hadden in NL zou men nog steeds aan import doen, al was het maar om achterban te importeren.

potsenmakkert | 10-12-16 | 16:16

@Parel van het Zuiden | 10-12-16 | 15:41:

Spijker op z'n kop.

Ook ik ben absoluut geen voorstander van abortus maar in sommige situaties is het wél de beste oplossing. En daarbij doel ik uiteraard op medische en sociale indicaties, niet op mensen met een luxeprobleem.

De Duitse arts en dramaturg Friedrich Wolf schreef er al in 1928 een toneelstuk over: "Zyankali". Niet omdat hij zo'n groot voorstander was van abortus maar wel omdat hij als arts regelmatig werd geconfronteerd met de gevolgen van illegale abortussen, want dat is wat je krijgt wanneer je abortus volledig verbiedt. Duitsland kende na WO I een vrouwenoverschot, dus de dames waren een makkelijke prooi, terwijl ze vaak niet in staat bleken om voor hun kroost te zorgen (economische ellende als extra argumentje). Een stuk extremer dan de situatie in Nederland anno 2016, maar toch.

Wolf heeft vastgezeten voor 'illegale' abortussen - terwijl hij alleen maar vrouwen in nood op een veilige en nette manier wilde helpen. Dat is wrang, en dat is ook wat hier weer dreigt te gebeuren als de anti-abortusbeweging té veel voet aan de grond krijgt.

Het is allemaal heel dubbel, maar abortus verbieden is geen optie.

Reinaert | 10-12-16 | 16:15

@harrie21, zo zie ik het ook ongeveer, maar dan zou iemand wel weer eugenitics gaan roepen. Hoe dan ook, dat 'baas in eigen buik' gelul is doorgeslagen feminise, wees dan gewoon wat voorzichtiger. Bij wie ze moeten aankloppen weten ze wel als ze het alsnog willen houden.

Bokito ergo sum | 10-12-16 | 16:10

Joe Es EH anti abortus vid. Voor de kleine etters hier op GS die moeite hebben met morele logica: youtu.be/7y2KsU_dhwI

nerugaer | 10-12-16 | 16:08

George Carlin altijd + oneindig

renalpha | 10-12-16 | 16:06

Domme stukjes zijn zeldzaam op GS, maar dit is er ééntje. De SGP is tegen abortus, dus ook tegen abortus met breinaalden. Dit is wel erg mislukt als poging de SGP neer te zetten in een hoek waar ze helemaal niet te vinden zijn.

Tocht is het stuk zeer informatief, over de oogkleppen en vooringenomenheid van Zentgraaff.

erkomenanderetijden | 10-12-16 | 16:06

Even een beetje trollen.
In het boek Freakonomics wordt er een link gelegd tussen de legalisatie van abortus en het zakken van van de misdaadcijfers omdat er minder ongewenste kinderen geboren worden die op latere leeftijd in de criminaliteit vervallen.
Hier als kort filmpje; youtu.be/zk6gOeggViw
En hier als blog tekst; freakonomics.com/2005/05/15/abortion-a...

Osdorpertje | 10-12-16 | 16:05

Ik ben eigenlijk ook tegen die moderne dingetjes van tegenwoordig, zoals abortus, euthanasie en voltooid leven.
Maar hé, als mensen dat doen is het hun zaak. Daar ga ik de straat niet voor op.
Abortus heeft nog een andere moeilijkheid: het is helemaal niet nodig tegenwoordig. Behalve dan na een verkrachting of de wetenschap dat je een beschadigd kasplantje gaat baren.

Graaf van Egmont | 10-12-16 | 16:04

Maar zet de SGP dan ook in op goede seksuele voorlichting en een grote beschikbaarheid aan goede en veilige voorbehoedsmiddelen om ongewenste zwangerschap te voorkomen?

SamKoeman | 10-12-16 | 16:04

@Kromme Tenen | 10-12-16 | 15:58

Weet je wat krankzinnig is. Dat je moedwillig een verkeerde voorstelling van de werkelijkheid geeft. Dat is pas krankzinnig. En natuurlijk je imaginaire vriendje. Dat is ook krankzinnig.

roze_bril | 10-12-16 | 16:03

Als we hier zelf voldoende kinderen kregen, was de noodzaak tot allochtone import nul. Gewoon ook eens iets om over na te denken.

netniet | 10-12-16 | 16:03

In sommige gevallen hadden sommige beter voor het zingen de kerk cq de moskee kunnen verlaten, hun cum op de kachel gespoten en terug gegaan zijn naar kroeg cq theehuis. Was het in iedergeval voor hen met een sisser afgelopen.
Nu heeft de samenleving in Nederland last van het gebroed en zijn we te laat met aborteren.

DeTT | 10-12-16 | 15:58

Krankzinnig, dat het pas moord is, als je er uit bent geperst. Denkt iemand daar wel eens over na?
De totale ondergang van moraal in deze wereld onder leiding van het groot disharmonieorkest in Den Haag. Wilt u met uw geit trouwen? Over 2 jaar is dit waarschijnlijk geen enkel probleem meer.

Kromme Tenen | 10-12-16 | 15:58

Abortus en vaccinatieprogramma's zijn gewoon onderdeel van de wereldelite-gedachte om de bevolkingsgroei op aarde te beperken. Mocht u het zich afvragen, u en ik horen écht niet tot die 500 miljoen die nog over mogen blijven hoor...

aaitoe | 10-12-16 | 15:58

Kinderen inzetten om je eigen politieke standpunten uit te dragen. Dan ben je toch echt het laagste van het laagste.

Johnweer | 10-12-16 | 15:58

Abortus moet kunnen, maar alleen als het echt niet anders kan. Zedenzaken, kinderen, zwakbegaafden, ernstige afwijkingen - en dan liefst binnen enkele dagen/weken. Na een maand of 3 heeft Harry21 er ook een naar gevoel bij, maar om nou als 18 jarige bakvis met zo'n bordje te gaan zwaaien vind ik ook wel viesbah/

harry21 | 10-12-16 | 15:57

Het dwangmatig sturen van moraliteit doormiddel van wetgeving is immers een garantie voor succes. oh wacht.

Panos88 | 10-12-16 | 15:57

SGP is best wel genuanceerd wat dit betreft, heb zelf zoiets van doe dan gewoon niet zo dom, je kan overal een morning after-pil halen, als dat te ingewikkeld is is abortus misschien alsnog beter.

Bokito ergo sum | 10-12-16 | 15:56

Abortus is een uiterste middel. Niemand doet dat voor de lol. Goed dat het hier op een verantwoorde wijze mogelijk wordt gemaakt.

roze_bril | 10-12-16 | 15:53

Godsdienst is gevaarlijke gekte op grond van verouderde, onjuiste, onlogische en bekrompen denkbeelden. Altijd eng te zien dat mensen hun gezonde verstand dumpen en de waanzin omarmen.

Fijnstoffer | 10-12-16 | 15:52

Ik vind de beelden trouwens wel indrukwekkend. Een verademing ook.
.
Een grote demonstratie die eens niet oproept tot de dood van anderen omdat ze niet bij een religie of Erdogan horen.
.
Een grote demonstratie waar eigen standpunten uitgedragen worden in plaats van dat die als staging area fungeert om andersdenkenden met veel geweld en intimidatie aan te vallen.
.
Een grote demonstratie waar niet wordt opgeroepen tot de dood van Nederlanders en hun cultuur.
.
Het is wel duidelijk. Hier zijn islam en politiekcorrecten niet aan het werk. Indrukwekkend voor land dat sinds jaar en dag onder de terreur van eerdergenoemden zucht.

Parel van het Zuiden | 10-12-16 | 15:52

Toch fijn dat mensen hier graag naar de tijd van de roestige breinaalden terug willen. Chapeau!

Enter Yeti | 10-12-16 | 15:51

Goed zo keesie nog meer verdeeldheid zaaien.... sukkel

Daffy_Duck | 10-12-16 | 15:51

Zo te zien aan die foto heeft iedereen een identiek bord in hun handen geduwd gekregen, inclusief geïndoctrineerde kinderen die niet hebben geleerd om zelfstandig na te denken. Minder godsdiensten graag!

XaleX_2 | 10-12-16 | 15:50

Abortus omdat je je benen uit elkaar doet en geen voorbehoedsmiddelen gebruikt? Nee.
Abortus omdat je kindje bij de 20 weken echo zwaar gehandicapt blijkt te zijn en een levenverwachting heeft van amper 2 jaar? Ja, daar valt over na te denken.
Abortus verbieden omdat je fantasievriendje dat zegt? Doe normaal en welkom in de 21e eeuw jongens.

Gezwelgje | 10-12-16 | 15:48

@ eenKAA | 10-12-16 | 15:38
Het is geen ongeboren kind. Een kind is per definitie geboren. Ook spreekt u over doodmaken, het is maar zeer de vraag of er van leven kan worden gesproken die eerste 21 weken.

mr. exp. | 10-12-16 | 15:48

30.000 abortussen per jaar in Nederland. Een ijzingwekkend hoog cijfer. Wat Parel zegt, jammer dat het nodig is, maar abortus is niet iets om vrolijk van te worden. Om de SGP weer zo af te schilderen is onnodig wat mij betreft. Die zijn qua manier van uiten vaak correct.

KapiteinClaus | 10-12-16 | 15:46

Wil die kinderen nog weleens horen wanneer ze ongewenst zwanger zijn geraakt door een "incidentje".

Uiteraard hoop ik natuurlijk dat ze dit never nooit niet hoeven mee te maken.

Boris die Sauertopf | 10-12-16 | 15:44

Ieder mens heeft recht om te leven. De ouders die een kind 'niet uitkomt' plegen de meeste abortus. Heel erg ziek. Wat mij betreft abortus verbieden en de seksuele moraal verbeteren.

nerugaer | 10-12-16 | 15:44

Wat is die regressieve trend uit gelovië?

ratelaar | 10-12-16 | 15:44

Ik was 100% pro-abortus tot 't weer een politieke speelbal werd in Amerika van links. Mensen die third term abortions normaal vinden zijn geestesziek.

Hans Gruber | 10-12-16 | 15:43

Ik ben ook tegen abortus. Het zou niet nodig moeten zijn. Zonde van een potentieel leven. Welk een onmens zou voor zoiets kunnen zijn?
.
Ik ben echter voor onze abortuswetgeving. Immers er gebeuren in deze imperfecte wereld dingen waardoor een vrouw een kind niet wil en daar gaat ze echt zelf over.

Parel van het Zuiden | 10-12-16 | 15:41

't is dat Nanninga nu in de States aan het Thelma & Louisen is ander had ik gezworen dat ze dit stukkie had geschreven.

Conan de Rabarber | 10-12-16 | 15:40

ongeboren kinderen doodmaken is gewoon niet zo tof. goed dat er mensen in Nederland zijn die opkomen voor het leven.

eenKAA | 10-12-16 | 15:38

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken