Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Polenplan Roemer is politieke beunhazerij

topicroemersppolen.png"De Internationale zal morgen heersen op aard" - ja, het oude socialisme, dát was pas eens globalistische beweging. Anno 2016 is de internationale fut er een beetje uit bij de Socialistische Partij en werpt men zich vooral op voor de zogeheten verliezers van de globalisering; hardwerkende Nederlandsers die hun baan verliezen aan importoostblokkiërs. In aanloop naar 15 maart lanceert tomatenbaas Emile Roemer dus een plan om met strenge regels voor uitzendbureaux en werkgevers de tsoenami van Piwopolen tegen te gaan. In het kort wil Roemer vooral malafide koppelbazen aanpakken, door beter toe te zien op de regels en koppelverkoop te voorkomen - voortaan dus geen contracten waarbij de bazen ook kost en inwoning regelen. Daarnaast wil Roemer weer werkvergunningen invoeren en die per sector verdelen. Onbekend is wat voor heilloos vijfjarenplan hieraan ten grondslag ligt, maar centraal geplande economie is het wel. Ook is het een beetje een trojan horse voor plannen die niet zozeer met Polen te maken hebben, alswel met de algehele hardlinkse visie op de arbeidsmarkt: Roemer wil flex veel duurder maken dan vast werk en, om het helemaal uit te bannen, het nulurencontract verbieden. Leuk geprobeerd, maar het plan is dus onnodig opgehangen aan etnische vooroordelen (een beetje gejat van de peroxidegermaan) en vooral gericht op het beter handhaven van boevenpraktijken die nu ook al verboden zijn. Daarnaast zijn MOE-landers helemaal niet zo'n probleem. Ten eerste verdringen de meeste voormalig achterdemuriërs helemaal geen Nederlanders en al helemaal geen bankhangende "nieuwe Nederlanders"; er zijn heus genoeg werklozen in de grote steden om bijvoorbeeld de klauwen uit de mouwen te hangen in de kassen, maar door motivatie-issues doen ze dat niet. Ten tweede lijkt het erop dat het "Polenprobleem" zichzelf oplost en de nieuwe maatregelen een beetje mosterd na de maaltijd zijn: na een grove 25 jaar stucen en aspergesteken is de welvaart in Polen dusdanig gestegen dat steeds minder Polen voor de zware arbeid komen, maar neemt juist het aantal hoogopgeleide Poolse werknemers in sectoren met een tekort toe, zoals in de accountancy. Kortom, de Europese welvaartsverdeling werkt prima en het gaat goed met Polen, zonder dat wij de Ollanders daar nu per se zoveel slechter van worden. Laat dus maar lekker open, die grenzen met MOE, want blijkbaar is hard werken een stuk beter voor de economie dan regulering, centrale planning vanuit de overheid en een onnodige stigmatisering van bepaalde bevolkingsgroepen. Als we toch één ding hadden moeten leren van het socialistische experiment in het Oostblok, dan is dat het wel...

Reaguursels

Inloggen

Polen werken hard, zijn Christelijk, je kunt met ze lachen en als ze nuchter zijn kun je best een gesprek met ze aangaan. Helaas zit er in het Poolse gen een minderwaardigheidscomplex door de bewogen geschiedenis want soms een beetje rare taferelen oplevert.

Meer, meer, meer.

Hans Gruber | 06-12-16 | 07:53

knerf, 1747
Dat komt omdat ze voor de Poolse vestiging van een Nederlands bedrijf kunnen/mogen rijden. Een maasje in de wet, laat het maar aan internationale transporteurs over om daar mnisbruik van te maken.

mallekater | 06-12-16 | 07:49

Spreken ze in het noorden van Polen NoordPools ?

alshetware | 06-12-16 | 07:02

Kletskoek Zentgraaff.
Veel vrachtwagenchauffeurs zijn Polen, Bulgaren omdat ze goedkoper zijn.

knerf | 05-12-16 | 17:47

HaHaHa... in de bollenstreek is een speciale onderlinge verzekering in het leven geroepen om de boetes voor het gepakt worden met illegale moelanders onderling te betalen. Kost een paar tientjes per jaar en je betaalt niet meer dan 2,50 uur voor zeer gemotiveerd personeel. Zelfs gemeenteraadsleden zijn er lid van naar men zegt... Nou jij weer, Roemer!

jan-lul-de-behanger | 05-12-16 | 16:35

@TeeJee | 05-12-16 | 13:53

Zeker wel...
Hier in Hollandia heb je namelijk te maken met regels mbt arbeidsverleden voor je recht hebt op een (WW) uitkering.
Vertrek je na ontslag naar land van oorsprong? Helemaal goed maar je zult ook dan minimaal 1 x per week moeten solliciteren om aanspraak te behouden op een WW uitkering. Probleem is wel dat dit systeem behoorlijk fraudegevoelig is omdat het UWV onvoldoende middelen heeft om een en ander op juistheid te controleren.
In het verleden heb ik dit meermalen getest. Zat even zonder werk en solliciteerde me echt suf. Stopte er bijna elke maand wel 1 of meer onrealistische ( want geen actuele) sollicitaties tussen en nooit stelde het UWV vragen hierover. Sterker nog: Ik had een deal met een bedrijfje waar ik elke week een open sollicitatie heen mocht sturen. Zodoende had ik altijd een veilige vluchthaven om in geval van nood toch aan mijn sollicitatieplichten te kunnen voldoen.
Jullie raden het al: in de twee jaar dat ik WW heb 'getrokken' heeft het betreffende bedrijf nooit vragen ontvangen vanuit het UWV.
Los daarvan ben ik intussen eigenaar van mijn eigen ICT bedrijf en heb er een baan in 5 ploegen bij genomen.Het laatste voornamelijk om in ieder geval voor de meeste zaken verzekerd te zijn. Dat wat ik met mijn eigen bedrijf verdien gebruik ik voor de aangename zaken des levens en het in hoog tempo aflossen van de hypodinges. Ik kan het derhalve iedereen aanraden :-)


loze stijl | 05-12-16 | 15:24

@Berbaar | 05-12-16 | 14:19
Ach, ik kon het proberen ;)

En tja, dat min of meer aan de regeltjes houden heh? ;)

TeeJee | 05-12-16 | 14:28

@Death By Luchtbed

Ben het in zoverre met je eens dat een vers afgestudeerde cultureel antropoloog in de lach schiet als je hem koud na het behalen van zijn diploma vraagt of hij in de kassen wil werken. Geloof mij maar dat hij (als hij een beetje gespeend is van narcisme) daar na een jaar zinloos solliciteren anders over denkt. Zoals de arbeidsmarkt er nu uitziet, zal het een kwestie van tijd zijn dat ook hogeropgeleiden hun ogen openhouden voor werk onder hun niveau en zou het een goede zaak zijn dat werkgevers hier op inspelen in plaats van alsmaar over de grenzen zoeken naar het goedkoopste van het goedkoopste.

Skorzeny2017 | 05-12-16 | 14:22

@TeeJee | 05-12-16 | 13:50
Nou niet echt als je onder een verbindende CAO valt en je je als goed werkgever min of meer aan de regeltjes houdt.. Maar sure er valt de hand mee te lichten en inderdaad 1 Bulgaar is geen representatief argument.
Neemt niet weg dat bankhangende ruifvreters misschien eens moeten overwegen dat er ook andere redenen zijn dan $$$ waarom werkgevers MOE-landers prefereren.

Wat betreft Uw laatste zin: geintje zeker?
Ik heb nog liever Patty Brard achter de receptie en Sylvana als koffiejuffrouw (alleen zwarte koffie) dan dat ik die jankebal over de vloer krijg.
Brrrrrr de horror!!

Berbaar | 05-12-16 | 14:19

loze stijl | 05-12-16 | 13:46

Met je eens. Maar ik denk dat die Polen inc. de Poolse mademoiselle pp minder verdienen dan jij. Verhaal is, denk ik, en daarom huurt men ook Polen. Nederlanders zijn te duur. De ondernemer maakt ergens een afweging. 2 dure Nederlanders plus 10 goedkope polen is net zo duur als 6 dure Nederlanders. Maar met 12 mensen wordt er meer werk gedaan dan met 6 Nederlanders die ook nog maar eens werken alleen van 9 tot 5 werken terwijl die Polen om 7 uur 's ochtends beginnen en tot 7 uur 's avonds werken. Het is uiteindelijk een kosten baten plaat die de ondernemer maakt. En dan heb ik het niet specifiek over jou want ik weet natuurljk niet wat jij doet en waar je werkt maar over het algemeen maken ondernemers die overweging want geld moet verdiend (necrosis ;) worden.

Basil Fawlty | 05-12-16 | 14:00

@Skorzeny2017 | 05-12-16 | 13:43, Dat snap ik wel en ben het daar ook mee eens, maar hoogopgeleide mensen zullen vaker zo'n baan weigeren dan laagopgeleide mensen. Dit komt in de statistieken op een grote hoop, met als uitkomst, "De Nederlander" wil niet in de kas werken. Ik vermoed dat de laagopgeleide Nederlander prima in de kas wil werken, maar dat dit toch echt bemoeilijkt wordt door het huidige beleid.

Death By Luchtbed | 05-12-16 | 13:54

Nuanceren van de politieke doelstellingen is marchanderen met de geloofwaardigheid, slagvaardigheid en toekomst.
Nivelleren is een politieke term voor zelfmoord gebleken (pvda).
PVV all te way.en een Nexit alstublieft, dank u sinterklaasje.

hovawart | 05-12-16 | 13:54

@Berbaar

Dat kan makkelijk worden verholpen als:

- laagopgeleide Hollandse bankhangers worden gekort op hun uitkering, terwijl ze gemakkelijk aan het werk kunnen (en daarbij indien nodig ook een beetje begeleiding/zachte dwang krijgen).
- werkgevers wat meer bereid zijn om ook eens wat te investeren in hun eigen landgenoten, het is nu al zo gek dat van NL'ers wordt verwacht dat ze Engels spreken in een fabriek of magazijn vanwege Oost-Europese collega's.

Werkgevers moeten er ook niet vreemd van opkijken als die hardwerkende MOE-landers binnen nu en een paar jaar opeens allerlei spatjes krijgen. De economie trekt in hun eigen landen behoorlijk aan waardoor ze meer keuzes krijgen, op de werkvloer in NL zijn ze op veel plekken steeds vaker in de meerderheid en voor je het weet ziet het er binnen de kortste keren allemaal heel anders uit en spreken we niet meer over 'harde werkers die banen vervullen waar Nederlanders hun neus voor ophalen'.

Skorzeny2017 | 05-12-16 | 13:54

@loze stijl | 05-12-16 | 13:46
U ziet het gapende gat in uw plan niet?

Recht op uitkering na verlies van baan? Dat is pas een "toeristen"trekker.

TeeJee | 05-12-16 | 13:53

@Berbaar | 05-12-16 | 13:41
Dat gaat heel soepel hoor, ook in sectoren met een CAO.
Tevens, u weet ook wel dat 1 Bulgaar die het goed doet geen argument is; anekdotes etc etc.


Misschien moet u ProAsfalt eens aan een baan helpen?

TeeJee | 05-12-16 | 13:50

Een groot deel van de economie ís centraal geleid en gepland voor meerdere jaren. Het is een illusie (en onwenselijk) te denken dat de economie doorlopend op de markt wordt bevochten.

Wat wél zeer onwenselijk is, zijn de te hoge uitkeringen in Nederland en de mogelijkheid voor armere landen hun werknemers onze kant op te sturen. Dat is een lose-lose constructie, waar we onmiddellijk van af moeten. Onze potentiele werknemers zitten betaald niets te doen terwijl onze overige rijkdom wegvloeit naar het buitenland.

van heinde en verre | 05-12-16 | 13:48

De oplossing is even simpel als eerlijk... Elke werknemer die in Nederland werkzaam is dient te worden betaald naar Nederlandse maatstaven inclusief de bijkomende rechten en plichten.
Niet alleen het ( bruto) salaris moet gelijk zijn aan dat van den Nederlander maar ook het recht op een uitkering bij verlies van de baan waarvoor ze naar ons land kwamen. Zolang ze in Nederland blijven wonen uiteraard. Gaan ze terug naar land van herkomst dan dient de uitkering te worden aangepast aan de lagere salarissen aldaar.
Ik werk nu tijdelijk bij een bedrijf waar ook een paar ( goed opgeleide, intelligente en snoeihardwerkende) Polen werkzaam zijn. Geen idee (nog) wat ze netto verdienen maar ik hoorde van de week dat het uitzendbureau waar ze voor werken totaal geen reiskosten vergoedt terwijl ze daar naar Nederlandse gebruiken wel recht op hebben.
Iets in me knaagt dat ze ook op andere vlakken financieel en zonder spuug genaaid worden.
Er zit overigens ook best een lekker gleufstaartdiertje tussen die uitstekend Engels babbelt. Die ben ik op vileine wijze de lokale voertaal aan het bijbrengen :-)
Na ruim 3 jaar hier te werken en wonen zal het ook eens tijd worden gok ik..

loze stijl | 05-12-16 | 13:46

Aldus Zentgraaff die het liefst het hele volk voor nop tewerkstelt zodat de bazen er met de poen vandoor kunnen gaan op kosten van de belastingbetaler, mogelijk gemaakt door Jetta Klijnsma (PvdA).

ProAsfalt | 05-12-16 | 13:44

@Death By Luchtbed

Dat is nog niet zo'n probleem, niets mis mee om NL'ers die niet aan de bak komen op hun niveau toch aan het werk te krijgen. Beter werken onder je niveau dan niet werken. Pas wanneer je echt een duidelijk arbeidstekort hebt, zou je als fatsoenlijke overheid/werkgever moeten kijken naar werknemers over de grens. En bij voorkeur naar werknemers uit landen zonder schaamtecultuur.

Skorzeny2017 | 05-12-16 | 13:43

@Skorzeny2017 | 05-12-16 | 13:23
Kijk dat bedoel ik dus, werkgevers huren MOE-landers niet slechts in omdat ze goedkoper zijn dat gaat ook lastig in sectoren met een CAO.
Ik heb een Bulgaarse meneer al bijna 3 jaar voor me werken.
Nooit ziek (maar dan echt nog nooit), niet zeiken, harde werker en als er eens een extra klusje is, bijvoorbeeld in het weekend, staat hij zich als eerste aan te melden.
Daar kan geen laagopgeleide Hollandse bankhanger tegenop.

Berbaar | 05-12-16 | 13:41

SP en PVDA stop met dit soort waanzin constructies.. niet meer te volgen voor niemand en aan de end is toch weer die werknemer niet beter af. Wat alleen nog helpt en werkt. Stop met dat vrije verkeer van werk tussen de EU landen. DAT is namelijk het arbeidsmarkt probleem.

fikkieblijf! | 05-12-16 | 13:31

Flex duurder maken ... de payroll en uitzendburoo's staan met vlaggen en toeters te juichen. Als werkgever neem je een uitzendburo in een contractvorm, uitzendburo heeft een payrollbedrijf vanwaaruit de werknemers in en uitvliegen. Uiteindelijk worden die uitzendkrachten er geen cent beter van wel slechter.. immers, niemand is werkgever..

fikkieblijf! | 05-12-16 | 13:29

Ik snap de SP bash niet zo goed, maar het tomaten gooien is in ieder geval alvast begonnen. Of moeten we hier Polen voor inhuren? Het blijven tenslotte tomaten!

Death By Luchtbed | 05-12-16 | 13:27

@TeeJee

Tegenwoordig ook als ze het niet voor de helft van het geld doen. Sommige vacatures verschijnen zelfs in het Pools. De situatie is nu zo dat werkgevers en uitzendbureaus proberen Polen het hof te maken, terwijl (laagopgeleide) Nederlanders in de kou staan.

Skorzeny2017 | 05-12-16 | 13:23

@atheïstisch stemvee

Vergeet dat hele apparaat in Brussel niet. Er wordt altijd gezegd dat er relatief gezien weinig ambtenaren zijn en dat de EU relatief een lage begroting heeft, maar als je ziet wat we ervoor 'terugkrijgen' blijft het een peperdure bedoening.

Skorzeny2017 | 05-12-16 | 13:21

@LangeTijdGeleden | 05-12-16 | 12:37
Dat is een beetje de kern van het probleem heh? Zoals bij wel meer groepen zijn het de rotte appels die het voor NL steeds moeilijker maken om haar open maatschappij met al die prachtige verworvenheden te behouden.

Als je 3 van de 10 keer bestolen wordt kun je wel wijzen naar de 7 keer dat het goed gaat; maar die 3 keer hebben meer impact.

TeeJee | 05-12-16 | 13:18

@Berbaar | 05-12-16 | 13:05
Diploma-loze mensen worden vrij makkelijk vervangen als iemand anders het voor de helft van het geld gaat doen.


TeeJee | 05-12-16 | 13:13

Roemer ga eens wat doen voor ZZP-ers. Die hebben bij de VVD niets te zoeken. Daar ligt nog een enorme markt open. Participatie wet aanpakken zodat de regering eindelijk eens met zijn tengels van de pensioenen in de zogenaamde derde peiler afblijft.

Wekkertje | 05-12-16 | 13:09

@MultiPlex | 05-12-16 | 12:44

Helemaal mee eens !

elevator | 05-12-16 | 13:08

@sinar2 | 05-12-16 | 12:31
Misschien ligt het probleem niet zozeer aan het huidige systeem en zouden mensen die zonder problemen door een diplomaloze, de taal niet sprekende, MOE-lander vervangen worden eens naar zichzelf moeten kijken.

Berbaar | 05-12-16 | 13:05

-weggejorist-

elevator | 05-12-16 | 13:05

@Muxje | 05-12-16 | 12:41
Eerlijk delen van werk jaja ,
Op dit moment bouwen uitzendburo's werkkampen in Flevoland voor oostblokkers en dat noemen ze Polenhotels !

elevator | 05-12-16 | 13:04

Moelanders werken voor salarissen waarvan een autochtoon niet eens zijn ziektekostenverzekering kan betalen. Hoe dat goed is voor Nederland (behalve werkgevers) ontgaat me, is dit soms een voorbode van de koers die de politiekepartij GeenPeil gaat varen, namalijk pro-EU?

me,myself and IK | 05-12-16 | 13:02

De SP heeft wel een punt , flex contracten zijn slecht voor Nederland .

elevator | 05-12-16 | 12:56

necrosis | 05-12-16 | 12:38

't is maandag. ;)

Basil Fawlty | 05-12-16 | 12:54

@Skorzeny2017 | 05-12-16 | 12:43
De oorspronkelijke gedachte van een EU en dus interne markt was gericht op de toenmalige EEG. Nooit voor de huidige omvang van de EU. Het is prestige (Gr/It) en de latere expansiedrift dat de EU zo lelijk opbreekt nu.

atheïstisch stemvee | 05-12-16 | 12:53

@MultiPlex | 05-12-16 | 12:44
Sic!

Rest In Privacy | 05-12-16 | 12:50

Als dit de lijn van de Geen Peil partij wordt, dan kan die ongezien de T krijgen.

BlowingBubbles | 05-12-16 | 12:45

grenzen dicht
net als duitsland voor elke oostblokker een 10 dagen vignet laten halen
dan hebben we onze kansparels die niet willen is gewoon uitkering stoppen.... wil je werken dan eerst een kansparel van de straat

coolgen | 05-12-16 | 12:44

"Roemer wil flex veel duurder maken dan vast werk"
.
En terecht. Flex is namelijk ontzettend duur.
.
- Werknemers met een flexcontract zijn minder loyaal naar hun baas. Daarom heeft die baas een hele lading protocollen en managers nodig omdat hij zijn eigen medewerkers niet meer vertrouwd.
- Werknemers die continue jobhoppen moeten zich constant omscholen en zich aanpassen aan hun nieuwe werkgever. Daardoor zijn ze minder productief, maar lopen ook groter risico op burn-out omdat ze zich het schompes werken.
- Werknemers die na elk contract er weer uitvliegen, krijgen steeds weer een uitkering en kosten de samenleving dus bakken belastinggeld.
- Werknemers die van flexcontract naar flexcontract hoppen blijven vaak steken op het salaris waar ze ooit voor begonnen zijn. Stagnatie dus op gebied van loon en koopkracht. Als we daar teveel van hebben is dat funest voor de binnenlandse economie.
- Werknemers met flexcontracten krijgen never-nooit-niet een hypotheek. Ze zullen dus hun hele leven lang gebruik maken van sociale woningbouw en huurtoeslag. Wederom betaald de belastingbetaler dus weer de prijs. En het helpt de woningmarkt ook niet echt.
.
Laat werkgevers een eerlijke prijs voor betalen als ze graag flexibiliteit willen, want nu eten ze indirect uit de staatsruif.

MultiPlex | 05-12-16 | 12:44

@necrosis

Ah, heb ik het toch verkeerd gezien, maar of dit nu de oorspronkelijke gedachte is van de Europese interne markt...

Skorzeny2017 | 05-12-16 | 12:43

@sinar2 12:31: Een echte socialist heeft het niet over een race to the bottom, maar over solidariteit met "arbeiders aller landen". Eerlijk delen van werk,waarom zou dat bij de grens moeten stoppen?

Muxje | 05-12-16 | 12:41

-weggejorist-

Racismehoax | 05-12-16 | 12:41

@18konijn

Litouwen is een democratie, ja. Net als Turkije, Rusland en als je het helemaal letterlijk neemt Noord-Korea ook: daar heeft de meerderheid van de mensen gekozen voor een partij die andere partijen verbiedt. Kennen we hier niet, maar zuiver democratisch bezien is het gelegitimeerd want er is immers een meerderheid die op die partij heeft gestemd. Oftewel: dat een land een democratie is of niet doet in deze discussie niet terzake.

En onder druk van de EU vind ik inderdaad geen idee, in de eerste plaats omdat ik vind dat NL de EU moet verlaten en omdat ik andere Europeanen, waaronder Polen en Litouwers, ook wat gun en dat ook deze landen beter af zullen zijn zonder EU.

Skorzeny2017 | 05-12-16 | 12:41

Laten we wel wezen, de SP heeft hier best een goed punt fatsoenlijk uitgewerkt. Dat heb ik Wilders nooit zien doen. Die schreeuwde alleen maar. Wel over vergelijkbare onderwerpen.

Stijl-vol | 05-12-16 | 12:41

@Basil Fawlty | 05-12-16 | 12:34
Twee keer 'verdient'?
Ga je sgoolgeld eens terugvragen!

necrosis | 05-12-16 | 12:38

Kop van noord Holland altijd met Polen gewerkt. Niets mis mee. Vaak harde werkers en als ze een huisje kopen of in een huur huisje terecht komen spreken de kinders vaak vloeiend Nederlands. Die kinders zijn trouwens tegenwoordig uitgebloeid tot mooie hertjes.

Daarbij, flexwerken is wat de hele markt aan het kapotmaken is. Dit moet aan banden. Tevens ook het "Detachering" waar gretig misbruik van wordt gemaakt (0-uren contracten bij detacheerbureau tot 6 x toe, etc).
Maar zoals hier boven al een paar keer gezegd is, SP wilt niet het gróotste probleem oplossen en dat is alle niet-werkende freeloaders (voornamelijk buitenlandiërs) aanpakken.

Teven alle polen/roemenen/bulgaren aanpakken die hier in busladingen naar onze ziekenhuizen toe gaan, hun hele gezin opknappen en geen cent betalen vervolgens.

LangeTijdGeleden | 05-12-16 | 12:37

tostimaker | 05-12-16 | 12:21

Die Marokkanen en Turken werden geimporteerd omdat menig Nederlander geen zin meer had om monotoon werk te doen omdat politici als den Uyl (PVDA) de uitkeringen zo hadden opgetrokken dat het onrendabel werd voor ondernemers om Nederlanders in dienst te nemen. Geld moet verdient worden en belastinggeld dat aan uitkeringen wordt betaald moet door de private sector worden verdient. Denk daar maar eens over na. Economics 101.

Basil Fawlty | 05-12-16 | 12:34

Wat een onzin. We hebben een tekort aan Polen. De Nederlanders en Nieuwe Nederlanders vooral zitten allemaal comfortabel in de uitkering en kijken wel uit om rotwerk te doen waardoor ze netto minder overhouden. Door het werkaanbod in Duitsland hebben we nu een tekort!

Patatter | 05-12-16 | 12:33

@Berbaar | 05-12-16 | 12:20
Alsof de huidige situatie van de race to the bottom veel oplevert. Ja, voor de oostblokkers maar de nederlanders hebben het nakijken.

sinar2 | 05-12-16 | 12:31

@Lupuslupus | 05-12-16 | 11:55
Ga eens een tijdje rondrijden zonder wegenbelasting te betalen, dan merk je vanzelf of er controle is.
18konijn | 05-12-16 | 12:11
Jazeker, op Nederlandse kentekens.

J.van-Bontekoe | 05-12-16 | 12:28

Ik vind de plannen van de SP best prima. Hadden we maar linkse partijen aan het roer toen rechts het een goed idee vond om Marokkanen en Turken als gastarbeider te importeren. Desalniettemin houd de SP geen rekening met flexwerkers waar niet altijd werk voor is. Sommige banen moeten nou eenmaal met een flexibel contract.

Rest In Privacy | 05-12-16 | 12:21

@Raad_maar_raak! | 05-12-16 | 12:03
Ja dat zal vast banen opleveren pfff??

Berbaar | 05-12-16 | 12:20

@eerstneukendanpraten | 05-12-16 | 12:16
Aangezien het tooltje definitief kapotstuq is, kan ik alvast al mijn plemps (dik 77.700) laten uitgeven.
Eens kijken of dat wat oplevert....

necrosis | 05-12-16 | 12:19

necrosis | 05-12-16 | 11:50

Schrijf ook een boek.

eerstneukendanpraten | 05-12-16 | 12:16

@Lupuslupus | 05-12-16 | 11:55
Ga eens een tijdje rondrijden zonder wegenbelasting te betalen, dan merk je vanzelf of er controle is.

18konijn | 05-12-16 | 12:11

Maar los daarvan ben ik blij dat GS kennelijk een hele serie alleengangers heeft gebaard, die stuk voor stuk de PVV proberen te ondermijnen en zelfs niet te achterlijk zijn om gelijkgezinde partijen te bashen teneinde een kamerzeteltje met de daarbij behorende emolumenten te verschalken.
Eindelijk een helder beeld over de ware bedoelingen van sommige GS-ers.

(mompelt iets over inkomsten en wachtgeld...of carriereplanning op kosten van de belastingbetaler.......)

mallekater | 05-12-16 | 12:06

@Raad_maar_raak! | 05-12-16 | 12:03
Ja. Arbeid nog duurder maken. Wat een geweldig idee!

atheïstisch stemvee | 05-12-16 | 12:06

Orakel1958 | 05-12-16 | 12:01
Zal niet veel schelen .Alle grote tomatentelers in Nederland hebben hun eigen uitzendbureau in Polen. Doen ze niet zo maar.

Bennie Boos | 05-12-16 | 12:06

Lupuslupus | 05-12-16 | 11:55

Precies dat, wetten maken zonder er handhavers aan te binden.

Flipus | 05-12-16 | 12:05

@von Strumpfhausen | 05-12-16 | 12:00
Tuurlijk.
Aankondigen via Twitter. Waar niet de belangrijke reaguurders zitten.

de Voorzittert | 05-12-16 | 12:03

"Roemer wil flex veel duurder maken dan vast werk en, om het helemaal uit te bannen, het nulurencontract verbieden."

Ik ben helemaal VOOR! Wat een afschuwelijke constructie die FlexWet

Raad_maar_raak! | 05-12-16 | 12:03

Dus alle tomaten worden door Polen geplukt?

Orakel1958 | 05-12-16 | 12:01

Ik hoor de sirenes, waar blijft GeenPeil?

necrosis | 05-12-16 | 12:00

@Kaas de Vies | 05-12-16 | 11:08
Is de naam nog niet genoemd dan?

Driewerf Hoezee | 05-12-16 | 12:00

Ben je echter ziek, dan krijg je helemaal niets.
necrosis | 05-12-16 | 11:47
.
Heb ook ooit een nul-uren contract gehad (in de zorg). Betekent ook dat wanneer er geen werk is, je helemaal niets krijgt. Ook niet van het UWV. Het is gewoon 'los' werk.

Lupuslupus | 05-12-16 | 11:58

necrosis | 05-12-16 | 11:50
Begin je eigen onderneming. Alleen maar afwachten tot iemand anders jouw geld wilt geven waaarvoor hij/zij eerste risico heeft gelopen is ook zo saai. Heb het al eens eerder geopperd, kom maar langs. Ik ben dan wel en hele slechte onderbuik reaguurder maar van sommige dingen heb ik dan wel weer wat verstand.

Mark_D_NL | 05-12-16 | 11:56

@Skorzeny2017 | 05-12-16 | 11:49
Litouwen is toch een democratie? Dan is het aan de Litouwers om een regering te kiezen die elke Litouwse trucker een goed basisinkomen geeft. Desnoods onder druk van de EU, maar dat zul jij wel geen goed idee vinden.

18konijn | 05-12-16 | 11:56

Verlaag de uitkeringen + toeslagen en binnen no time komen die bankplakkers van hun luie reet en gaan aan het werk. De kloof tussen uitkering + toeslagen en werk is te klein. Een systeem mede opgetuigd door tonprater Roemer z'n socialistische ideologie voorgangers. Toen verpakt in de PVDA. En wat een Roemer niet begrijpt. Geld moet verdient worden. Een ondernemer heeft geen boodschap aan SP geblaat. SP moet eens begrijpen dat echt geld verdienen geen schande is en dat je je hard verdiende centen niet meteen hoeft af te staan aan mensen die te lui zijn om te werken. Stel voor dat Roemer 's serieus gaat praten met mkb ondernemers en die kunnen hem haarfijn uitleggen hoe moeilijk het is om goed Nederlands personeel te krijgen. Tuurlijk nemen die mensen hun toevlucht in Polen. Harde werkers en wat ze hier verdienen is nog steeds meer dan in Polen voor vergelijkbaar werk anders kwamen ze niet. Polen zijn niet achterlijk. Vraag en aanbod.

Basil Fawlty | 05-12-16 | 11:56

Tis 11.55 uur.
Waar is de GeenPeil stream?

de Voorzittert | 05-12-16 | 11:56

@Skorzeny2017 | 05-12-16 | 11:49
Die oostblokkers rijden met de nieuwste trekkers, ik spreek uit ervaring.
En wat ze verdienen, is een vermogen in hun eigen land.
Dat ze daarvoor zichzelf de pleuris vervelen tussen 4:00 en 20:00 boeit ze niet.
Ze zoeken in de tussentijd landgenoten op om mee te kletsen of een biertje te drinken.
En bij goed weer gaan ze gewoon een potje zitten BBQ'en.
(I shit you not)

necrosis | 05-12-16 | 11:56

Want als er IETS gelogen en verstonken politieke beunhazerij is is dat het gemonotrip van een stelletje jengelaars op het internet, die slechts uit zijn op een goed inkomen en een langjarig wachtgeld.
Sorry mensen, GS is een prima medium en ik kan me vaak vinden in de uitlatingen die ik hier lees, maar dit soort aberraties gaan zelfs mij te ver.

mallekater | 05-12-16 | 11:55

Ik zie dit meer als een afleiding van de werkelijke problemen. Zoals de migratie en de daarbij horende overdruk op het sociale stelsel (bijstand en toeslagen), onze betaalbare huurwoningen en de zorg.

doskabouter | 05-12-16 | 11:55

Ja, dat mag namelijk best, met een Pools kenteken blijven rijden. Dat betekent niet dat je geen wegenbelasting betaalt: www.belastingdienst.nl...
18konijn | 05-12-16 | 11:48
.
O.k, maar door wie wordt dat gecontroleerd?

Lupuslupus | 05-12-16 | 11:55

@18konijn

Lees dit goed. Dit is de werkelijkheid:

Kreeg op gegeven moment een inspectie van de arbeidsinspectie, ik was daar als enige Nederlander aan het werk en rond mij alleen maar MOE-landers. Ik was de enige die compleet werd doorgezaagd met controle op werkelijk alles. Op mijn vraag waarom alleen ik werd gecontroleerd, jij bent de enige die ons verstaat. Als technicus in Nederland moet je vracht aan certificaten meebrengen waarvan anderen geen last hebben. Dan leg je het altijd af.
Bennie Boos | 05-12-16 | 11:52

Skorzeny2017 | 05-12-16 | 11:54

Kreeg op gegeven moment een inspectie van de arbeidsinspectie, ik was daar als enige Nederlander aan het werk en rond mij alleen maar MOE-landers. Ik was de enige die compleet werd doorgezaagd met controle op werkelijk alles. Op mijn vraag waarom alleen ik werd gecontroleerd, jij bent de enige die ons verstaat. Als technicus in Nederland moet je vracht aan certificaten meebrengen waarvan anderen geen last hebben. Dan leg je het altijd af.

Bennie Boos | 05-12-16 | 11:52

Yeah, op het moment dat GS en de daarvan afgeleide splintertjes zich op dit niveau gaan profileren heb ik het wel gezien.
.........afgezien van het feit dat een stuk of wat alleengangers van mening zijn dat ze het beter kunnen dan de PVV, een beetje a la Simons die zichzelf een riant inkomen bezorgt voor heel veel jaar, wat uitermate onwaarschijnlijk is, is de manier WAAROP ze zich denken te moeten profileren, deels met wel heel verschrikkelijk oud nieuws of klinkklare leugens toch echt beneden alle (geen) peil.

mallekater | 05-12-16 | 11:51

@eerstneukendanpraten | 05-12-16 | 11:44
Heb jij nog tips?
Jij bent toch getrouwd met een rijke vrouw?

necrosis | 05-12-16 | 11:50

@18konijn

Tja, met zwaar onderbetaald personeel hou je genoeg over om zo nu en dan een nieuwe vrachtwagen aan te schaffen.

Skorzeny2017 | 05-12-16 | 11:49

@Lupuslupus | 05-12-16 | 11:45
Ja, dat mag namelijk best, met een Pools kenteken blijven rijden. Dat betekent niet dat je geen wegenbelasting betaalt: www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect...

18konijn | 05-12-16 | 11:48

@Boris die Sauertopf | 05-12-16 | 11:42
Ik kijk naar de wetten en de verdragen, de beleidsvoorstellen en de geschiedenis. De rest is poep.

atheïstisch stemvee | 05-12-16 | 11:48

"Ten eerste verdringen de meeste voormalig achterdemuriërs helemaal geen Nederlanders".
.
Nee hoor, natuurlijk niet. Vooral niet in de transportsector...
Maar ja, vanuit een ivoren toren kijk je niet zo snel op de Nederlandse wegen.

Lupuslupus | 05-12-16 | 11:48

@18konijn

Dit is de D66-versie van het eerlijke verhaal over Europa en welvaart. De versie van het eerlijke verhaal over Europa en welvaart die wel klopt, is heel anders. Eerlijk gezegd compleet het tegenovergestelde.

Skorzeny2017 | 05-12-16 | 11:47

@Ing. eslapen | 05-12-16 | 11:28
Nul uren contracten zijn duurder per uur, daar zit pensioen, vakantiegeld, etc namelijk bij inbegrepen.
Als je komt werken verdien je meer dan een loonslaaf in vaste dienst.
Ben je echter ziek, dan krijg je helemaal niets.

necrosis | 05-12-16 | 11:47

@Skorzeny2017 | 05-12-16 | 11:40
Goh, ik zie die Litouwers en Bulgaren en Esten alleen maar in de nieuwste vrachtwagens over de A1 rijden. Logisch ook, want dat verdient zichzelf terug.

18konijn | 05-12-16 | 11:45

En waaruit bestaat de overlast van die Polen? Dat ze geen Nederlands spreken?
18konijn | 05-12-16 | 11:35
.
Ze zouden om te beginnen maar eens wegenbelasting moeten gaan betalen! Al jaren lang zie ik in mijn wijk *dezelfde* Poolse kentekens. En hoe zit het met de APK? Onderkruipers zijn het.

Lupuslupus | 05-12-16 | 11:45

necrosis | 05-12-16 | 11:34

De schrijfster van Harry Potter zat ook in zo'n situatie en is nu multimiljonair.

eerstneukendanpraten | 05-12-16 | 11:44

Ondertussen volgens het gezaghebbende nu.nl:

"Europese politici benadrukken dat de uitkomst van het referendum in Italië geen stem is tegen de Europese Unie"

litebyte | 05-12-16 | 11:44

Ondertussen volgens het gezaghebbende nu.nl:

"Europese politici benadrukken dat de uitkomst van het referendum in Italië geen stem is tegen de Europese Unie"

litebyte | 05-12-16 | 11:44

@Alca | 05-12-16 | 11:35
Helemaal waar inderdaad, dat veel arbeid naar het voormalige Oostblok vloeit. Maar bedenk dan tegelijk dat de welvaart in die landen heel snel toeneemt, met Polen als lichtend voorbeeld, en zoals we allemaal weten, kopen rijkere mensen meer spulletjes. En waar halen ze die spulletjes vandaan? Juist ja, onder meer uit Nederland. En die kunnen de voormalige truckers uit Nederland weer produceren. Vasthouden aan oude economische structuren (cf. de Engelse kolenmijnen) is echt volstrekt zinloos op de iets langere termijn. Bekijk de exportcijfers van Nederland naar Polen van de laatste jaren maar eens (10% groei in 2015) -- Meer welvaart is goed voor iedereen in Europa!

18konijn | 05-12-16 | 11:42

@atheïstisch stemvee

Ze lezen zich niet meer in EN ze denken dat kiezers volslagen debiel zijn.

Skorzeny2017 | 05-12-16 | 11:42

atheïstisch stemvee | 05-12-16 | 11:38
Wil jij persoonlijk een tactisch, verzinsel of gewoon de waarheid als antwoord?

Boris die Sauertopf | 05-12-16 | 11:42

@Alca

Jep, je ziet ook dat ondernemende beunhazen uit NL naar het Oostblok trekken, daar zetten ze een paar roestige vrachtwagens in een bouwvallige schuur en ze hebben een 'transportbedrijf'.

Skorzeny2017 | 05-12-16 | 11:40

18konijn | 05-12-16 | 11:35
https://www.startpage.com/do/search?q=pool+doodrijden&l=nederlands

Boris die Sauertopf | 05-12-16 | 11:40

hmm roemer bashen..
Ik vraag me af: in hoeverre is GS nog onafhankelijk nu ze met GP zetels willen bemachtigen?
deluiegriek | 05-12-16 | 11:30
Roemer spuugde op Geenpeil vanochtend in dat NPO ochtendprogramma, dus vandaar dit terug pest stukje neem ik aan.

XaleX_2 | 05-12-16 | 11:40

Wees niet bang, de polen worden o.a. in het westland in rap tempo vervangen door Letten en Litouwers, een soort van surrogaat Russen - ook qua gedrag.

litebyte | 05-12-16 | 11:39

De Nederlands bankhanger wordt hier in een kwaad daglicht gesteld. De bankhanger doet het niet omdat hij niet wil werken, de bankhanger doet het uit solidariteit met de MOElanders, zo kunnen deze mensen ook wat geld verdienen. En kijk: het heeft gewerkt ze hebben het niet meer nodig. Dus nu gaat de bankhanger weer aan het werk. Mooi geregeld toch?

Toetsiemonster | 05-12-16 | 11:38

SP is anti-EU
@Skorzeny2017 | 05-12-16 | 11:27

Gek dat ik dat nooit in hun plannen heb gezien. Krijg het idee dat ze het zelf ook niet meer weten. Als je een keuze maakt voor A of B, dan heeft dat consequenties. Je eigen (arbeids)markt beschermen is protectionisme. Dat mag, maar niet binnen de EU.

Wat is dat toch met politici tegenwoordig? Lezen die zich niet meer in, of denken ze dat kiezers volslagen debiel zijn?

atheïstisch stemvee | 05-12-16 | 11:38

En alweer een prima plan van de SP.
Hadden we allemaal maar in '98 naar ze geluisterd, hadden we nu nog http://www.rtlnieuws.nl/sites/default/files/styles/landscape_2/public/content/images/archive/5f/terug-naar-gulden-kost-4500-euro-per-jaar.jpg en http://image.shutterstock.com/z/stock-vector-a-set-of-benelux-countries-flag-icon-netherlands-luxembourg-belgium-vector-343543700.jpg .

Boris die Sauertopf | 05-12-16 | 11:37

Zentgraaf, hou toch eens op met het eeuwig hersenloos nablaten van werkgevers.Heb zelf jarenlang met veel plezier seizoenswerk gedaan maar ben net zoals zovelen verdrongen door de veel te goedkoop
werkende oostblokkiers. Van minder dan minimumloon kan je hier geen huur betalen EN eten, dus heb noodgedwongen mijn heil elders moeten zoeken. Het probleem zit hem in de beloning en behandeling, niet in de arbeidsmoraal.

gatochweg | 05-12-16 | 11:37

@Poes Fiep

Spijker op de kop. Een klein groepje aannemers, tuinders, uitzendbureaus en (wodka)slijterijen profiteert van Poolse arbeidskrachten en de rest van Nederland gaat eronder gebukt.

Skorzeny2017 | 05-12-16 | 11:36

@Poes Fiep | 05-12-16 | 11:23
En waaruit bestaat de overlast van die Polen? Dat ze geen Nederlands spreken?

18konijn | 05-12-16 | 11:35

Waar haalt GS deze wijsheid vandaan? 95% van de chauffeurs die bij ons bedrijf komen laden danwel lossen zijn oostblokkers, ongeveer de helft spreekt alleen hun eigen taal + bijvoorbeeld Russisch. Engels of Duits is er niet bij. Regelmatig spreken we Nederlandse chauffeurs die blij zijn dat ze af en toe nog een ritje krijgen, bijna alles gaat naar de oostblokkers. Dus nee, in de logistieke sector lost dit probleem zichzelf niet op, maar zie ik het de laatste jaren juist alleen maar erger worden. En als het geen westerse transportbedrijven zijn die 'gebruik' maken van goedkope oost-europese arbeidskrachten, dan zijn het wel de grote bedrijven die hun inkomende en uitgaande logistiek (voor sommige bedrijven praten we over meer dan honderd vrachtwagens aan goederen per dag!) uitbesteden dan transportbedrijven uit het voormalig oostblok. Deze schieten als paddestoelen uit de grond en groeien exponentieel.

Alca | 05-12-16 | 11:35

"om bijvoorbeeld de klauwen uit de mouwen te hangen in de kassen, maar door motivatie-issues doen ze dat niet."

Dit evenals andere werktrajecten werken niet, omdat er niets fatsoenlijks tegenover staat. Werklozen, moeten min of meer op het minimale bijstandsniveau dat werk doen zonder dat er ook maar enig toekomstperspectief tegenover staat, laat staan een beetje normaal salaris. Zoals het nu is geregeld (dankzij PVDA/VVD) zijn werklozen de nieuwe slaven die naar willekeur uitgemolken kunnen worden door werkgevers die mooie deals maken met de gemeente en het UWV, natuurlijk heb je daar als werkloze geen zin aan. Het is al belachelijk genoeg dat werklozen in de bijstand hetzelfde werk moeten doen als mensen met een fucking taakstraf.... om maar even de plaats van de werklozen in de maatschappij aan te geven. Werkloos zijn staat gelijk aan een crimineel zijn in ons land... dat terwijl toch echt de politiek en de EU er zo'n tyfusbende van hebben gemaakt.

XaleX_2 | 05-12-16 | 11:34

Zelf heb ik direct na mijn ontslag gesolliciteerd bij (oa) groentetelers om maar niet in de WW te belanden.
Hun antwoord: ik was te oud/ overgekwalificeerd of te duur (vonden ze).
Momenteel ben ik al blij als iemand me belt om een wasbak te ontstoppen die vol zit met haren/ resten tandpasta.

necrosis | 05-12-16 | 11:34

Jane3715 | 05-12-16 | 11:28

Niet alleen de VVD is hier een verwijt te maken, maar iedereen die Eurofiel is.
Overigens: Polen werken over het algemeen hard weet ik uit eigen ervaring. Nee, dan onze 'landgenoten' uit de woestijn / het Rif gebergte. Weten veelal niet eens hoe je werken schrijft.

Jesses Klaver | 05-12-16 | 11:33

maar toch | 05-12-16 | 11:32

Nee, is oorspronkelijk een Romein. (Roemer topf)

kwark001 | 05-12-16 | 11:33

Hey Emielleke, hoe voelt het nou om door Brussel telkensmalen te worden teruggefloten, das nou precies de crux, Nexit is the only way, out.

hovawart | 05-12-16 | 11:32

@Jane3715

Zoveel valt er in die landen niet te ontwrichten, hoor, het stelt namelijk al niet veel voor. Economisch schijnt het wel steeds beter te worden, dus vermoedelijk zullen veel MOE-landers weer terugkeren. Hoeven ze ook niet meer te klagen over Nederlanders die op hen neerkijken.

Skorzeny2017 | 05-12-16 | 11:32

Roemer komt toch uit Roemenië?

maar toch | 05-12-16 | 11:32

weet nog dat Marijnissen in een Mao pakje liep en Castro adoreerde!

Hulde SP!!

Of maar niet??

hunny | 05-12-16 | 11:31

@Alexis de T. 11:24: Waar de partijen nu mee te koop lopen om zich te onderscheiden is politiek wisselgeld. Zaken die ze in de coalitieonderhandelingen als eerste uitruilen tegen zaken die ze wel belangrijk achten.

Muxje | 05-12-16 | 11:31

@maar toch

Dat vrije verkeer voor Turken helpt wel degelijk. Om Nederland naar de verdommenis te helpen dan.

Skorzeny2017 | 05-12-16 | 11:30

hmm roemer bashen..
Ik vraag me af: in hoeverre is GS nog onafhankelijk nu ze met GP zetels willen bemachtigen?

deluiegriek | 05-12-16 | 11:30

In grote lijnen is dit typisch een achterhoedegevecht. In de voorhoede gaat het om de te hoge prijs voor eenvoudige arbeid, incl. ziekteverzuimkosten. Kijk dan ook even naar het percentage dat op de bank zit, omdat ze zogenaamd arbeidsongeschikt zijn en/of de uitkeringen wel prima vinden.

niemandzielig | 05-12-16 | 11:28

De SP ageert al jaren tegen de instroom van Oostblok arbeiders. Met ook als reden dat die landen totaal ontwricht raken; gezinnen worden uit elkaar gerukt, leegloop van dorpen en tenslotte moeten die landen weer arbeidskrachten uit nog goedkopere landen halen. Onzalig idee toendertijd van oa de VVD om dit toe te staan!

Jane3715 | 05-12-16 | 11:28

@necrosis | 05-12-16 | 11:13
Zentgraaff heeft een 0 uren contract en is dus goedkoper.

Ing. eslapen | 05-12-16 | 11:28

@atheïstisch stemvee

SP is anti-EU, maar waarschijnlijk niet zodanig dat ze op eenzelfde standpunt als de PVV uitkomen. Raken ze nog meer stemvee kwijt en het ziet er al niet erg rooskleurig voor ze uit.

Skorzeny2017 | 05-12-16 | 11:27

100% eens met wat @Dutchbeaurouge | 05-12-16 | 11:07, same here. Wat je nu ziet is dat de partijen alles wat van de vuilniswagen is gevallen nu opikken om er electoraal wat mee te doen. Topics van drie jaar geleden uit de kliko halen, oppoetsen en er alsnog wat mee doen. Maar zo werkt het niet, want regeren is vooruitzien mijn beste Roemer. Het topic van vandaag en morgen zijn de Qat-kauwers, gratis geld jagers, asiel-eisers, Sharia gekkies en sissers. Dus daar wat aan doen. En om Rutte er ook maar even bij te betrekken: mijn stem gaat niet naar beloftes, die gaat naar wetsvoorstellen, meneer.

Alexis de T. | 05-12-16 | 11:24

Onzin, dat vijfjarenplan. Het doel is alleen om het onvermijdelijke stemmenverlies over de verkiezingen heen te tillen.
Onzin, dat Roemer iets voor Nederland zou willen doen. Het doel is alleen....

Nivelleermarionet | 05-12-16 | 11:24

Het is nog maar de vraag of die Polen daadwerkelijk zo voordelig zijn omdat ze werk doen dat Nederlanders zogenaamd niet willen doen. Ik heb met eigen ogen gezien dat Polen tegenwoordig ook tijdens werktijden naar buiten gaan om ff een shaggie op te steken, nu ze eenmaal weten dat ze werkgevers hard naar ze op zoek gaan, maken ze daar ook misbruik van. Oh ja, en Nederlands leren is voor een groot deel van hen kennelijk ook nog altijd teveel gevraagd. Niets geleerd van die gastarbeidersellende uit de jaren '60 en '70...

Skorzeny2017 | 05-12-16 | 11:23

@Skorzeny2017 | 05-12-16 | 11:20
Dan wordt het tijd dat ze eens kleur bekennen en gaan voor een Nexit. De vier vrijheden is zo'n beetje de basis van de huidige Unie.

atheïstisch stemvee | 05-12-16 | 11:23

Ik vind Polen wel degelijk een probleem. Er logeren er in dit dorp 200 in een voormalig klooster, dat geeft overlast. Hier in de straat wordt al maanden een huis verbouwd door (officieel) een Nederlandse aannemer, maar in de praktijk zie ik dag en nacht Polen in dat huis aan het werk. Toen hier recent glasvezel werd aangelegd: alleen maar kerels aan het graven die geen woord Nederlands spraken. En ondertussen zitten eenvoudige Nederlanders met een uitkering op de bank.

Poes Fiep | 05-12-16 | 11:23

Over politiek beunhazerij gesproken trouwens. Normaal zou ik een stukje als dit lezen als nieuws/opinie. Nu vraag ik me af of het onderdeel is van jullie nieuwe campagne, beetje de collega bashen.

Arie Ribkuhs | 05-12-16 | 11:22

Skorzeny2017 | 05-12-16 | 11:20

Daar heeft de SP geen drol over te vertellen. Markten functioneren en sturen zichzelf. Zodra de politiek er zich mee bemoeit ontstaat er een zooitje.

kwark001 | 05-12-16 | 11:22

Hier in het Westland zit ik tot mn nek in de Polen. Niks mis mee. Sommige maken carriere en kopen een leuk huisje. Kinderen spreken prima Nederlands en zijn ook nog eens heel beleefd. Daar hoef je niet veel aan te doen.

Flexwerkers is wel een probleem. Het veeel duurder maken van een flex-en nuluren-contract lijkt me een prima plan. Er is allang geen sprake meer van een flexibeleschil. Het is puur misbruik en ontlopen maatschappelijke verantwoordelijkheden van de werkgever.

Yeohan | 05-12-16 | 11:21

Het vrije verkeer voor de Turken zal ook niet helpen.

maar toch | 05-12-16 | 11:21

Geen woord over de EU.

Desmoulins | 05-12-16 | 11:20

Hulde aan Wilders en zijn PVV inderdaad (of Zentgraff het nu leuk vindt of niet); steeds meer partijen beginnen de PVV ideeen over te nemen. Zou er wel eens mee te maken kunnen hebben dat de PVV het gewoon bij het recht eind heeft. Helder dan toch waarop je moet stemmen de volgende keer?

Willen we meer of minder verbrokkeling 'op rechts'?!

Jesses Klaver | 05-12-16 | 11:20

Kijk, ik was van plan om PVV te gaan stemmen, hoewel ik eigenlijk veel sympathie heb voor het programma van de SP.
Dat plan laat ik nu per direct varen.
Een dergelijke weerzinwekkende aanval heeft de SP nog nooit meegemaakt, en die partij heeft nogal wat leugenachtig rechts en gevestigd gerotzooi over zich heen gekregen.
Dus dat met die PVV en ZEKER het gerommel van GS in een absurde aanval op een niet eens rivalerende partij is zo weerzinwekkend dat ik verder pas, niet alleen voor de PVV maar zeker voor de ziekelijke afwijkingen ervan die vanuit GS zijn geboren.

mallekater | 05-12-16 | 11:20

-weggejorist-

Skorzeny2017 | 05-12-16 | 11:20

Begrijp uit dit stuk dat Geen Stijl de werkgevers gaat steunen met verdere uitbuiting van de gewone man en uitbreiding van EU regelgeving die dit mogelijk moet maken! Mag hopen dat Uw politieke tak óók kleur bekend voor de verkiezingen en dan het rechtse politieke spectrum gaat bevolken te samen met al die andere partijen zoals VVD, PVV, WNL, 50+, CDA, SGP en nog wat van die splinters. Verdeel en heers zal het motto worden!

brilpoetser | 05-12-16 | 11:19

Glasgow Argus | 05-12-16 | 11:17

Exact!

kwark001 | 05-12-16 | 11:19

We trekken straks een schap met Oekraïners los en alles is weer paletti en gaat crescendo. Niks aan de hand. Voor de tomaten

Oprisp | 05-12-16 | 11:18

"minder, minder moroccanen" not necessarily means "meer, meer polen"...

wezen | 05-12-16 | 11:17

Een echte socialistische partij durft de vraag te stellen en te beantwoorden hoe verworven sociale vangnetten en pensioenstelsels zich verhouden tot onbeperkte instroom van Free Riders.
Open grenzen met een open portemonnee, onmogelijke combinatie.

Glasgow Argus | 05-12-16 | 11:17

Op zich niets mis mee, maar om een plan als dit te bekostigen zul je wel moeten bezuinigen op uitkeringen en belastingen voor werkgevers moeten verlagen. Als je dat tegen Roemer vertelt, wordt hij waarschijnlijk aan het zuurstof en met loeiende sirenes naar het ziekenhuis afgevoerd.

Skorzeny2017 | 05-12-16 | 11:17

@necrosis
Sinds Quid 'succes' heeft met Dumpertreeten is hij naast zijn sandalen gaan lopen en heeft hij hier geen tijd meer voor, zuig ik net uit mijn duim.

Kaas de Vies | 05-12-16 | 11:17

Flex duur maken en aan de volledig doorgeslagen bescherming van werknemers vast blijven houden (bijv. 2 fucking jaar loon doorbetalen bij ziekte), daar los je de problemen op de arbeidsmarkt wel mee op. Ga maar eens in Detroit kijken waar dat toe leidt.

Muxje | 05-12-16 | 11:14

Sinds wanneer worden stukjes over het Westland niet meer door Quid getikt?

necrosis | 05-12-16 | 11:13

Grappig om te zien hoe alle partijen aan de haal gaan met het gedachtegoed van de PVV. Ooit schreeuwde men moord en brand toen Wilders dit soort problematiek op de agenda zette.
Nu wordt het de inzet van de verkiezing.

Nog maar eens: Hulde aan Wilders, weg met de volksverlakkers.

Pastor Sippenhaft | 05-12-16 | 11:12

Niks niet open die grenzen. Eerst potdicht, dan eens kijken wie we wel wel en wie we niet binnen willen halen. En voor hoe lang.

Road to serfdom | 05-12-16 | 11:09

Nu weet ik het, ik ga op de SP stemmen, of toch nog even wachten wat die neo-populisten van geenpeil uit hun hoge hoed toveren.

Kaas de Vies | 05-12-16 | 11:08

Die lui werken tenminste. Ik woon in het buitengebied en het barst hier van de Polen, nergens last van, niemand klaagt, ze gaan om 6 uur s ochtends de deur uit en komen om 7 uur s avonds terug. ik doe het ze niet na. Lijkt me beter om paal en perk te stellen aan de instroom van levenslange gratis geld ontvangers. Dat is een bedreiging voor de arbeidsmarkt, voor het solidariteitsprincipe en voor de maatschappij in het algemeen. Maar ja. Een écht probleem aanpakken is natuurlijk niet de insteek van welke politieke partij dan ook.

Dutchbeaurouge | 05-12-16 | 11:07

[Roemer wil flex veel duurder maken dan vast werk]

En daar heeft hij groot gelijk in. Als werkgevers hun bedrijfsrisico willen afwentelen op personeel, dan mogen ze daar ook gewoon de prijs voor betalen in de vorm van hogere lonen.

raskol | 05-12-16 | 11:07

Zentgraaff, we spreken je nog wel als ook jij door een oostblokker vervangen word die vanuit zeg Boedapest jouw werk gaat doen voor 600 euro per maand.

sinar2 | 05-12-16 | 11:07

Werkvergunningen willen in een interne Europese markt, staat tot Rutte die ALDE waarschuwt. Koekkoek.

atheïstisch stemvee | 05-12-16 | 11:06

Roemer bedrijft Trumponomics.

watergeus | 05-12-16 | 11:06

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken