Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten - De Kloof

fijnmannogeen.jpgDonald Trump won de verkiezingen omdat hij kiezers wist te vinden die al tijden weggejaagd waren bij de stembus. Zelfs onder minderheden. Bij elkaar een machtige groep — er bleven de afgelopen zes presidentsverkiezingen meer mensen thuis, dan er op de winnende kandidaat stemden. Als die een keer wel komen, bepalen ze de uitslag. Trouw: “In 2006 heeft 29% van de jongeren van 18-25 jaar niet gestemd. Bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2010 is dit percentage opgelopen tot maar liefst 41%! In de leeftijdsgroep tot 40 jaar gaat ruim 1 miljoen stemmen verloren.” In 2012 zag je jongeren en ouderen ietsje terugkeren naar de stembus, in ruil voor de groep 25 tot 55 jaar die meer wegbleef, waarbij de opkomst licht daalde. kloof534.png Opkomst is iets wat in Nederland al decennia daalt. Voor Tweede Kamer (blauw) is die daling klein. Meest opvallend zijn de verkiezingen voor het Europees Parlement (oranje), die bijna halveerde in opkomst. Rutte waarschuwt voor het uiteenvallen van die Unie. Provinciale Statenleden (grijs) die de Eerste Kamer mogen kiezen zagen de opkomst dalen van 79% naar 46%. Gemeenteraden (geel) zagen hun opkomst kelderen van 73% naar 54%. Referenda (zwart) van 63% naar 32%. Tot in hoeverre is er nog sprake van een breed draagvlak als de helft van de kiezers komt opdagen en daarna de helft van de politici een coalitie vormen met behulp van fractiediscipline waarbij de meeste gekozenen vooral hun mond houden? Als de coalitie en sociale partners tijdens een referendum kiezers oproepen niet naar de stembus te gaan, in de hoop de uitslag ongeldig te verklaren? Kansloos Een miljoen stemmen levert in Nederland ongeveer vijftien zetels op. De groep jonge thuisblijvers is groot genoeg voor een eigen politieke partij. Verkeerde studieadviezen, verdwenen studiebeurzen, gebrek aan stageplaatsen, ontbrekende startersbanen, kansloos voor vaste banen, een gebrekkig vangnet voor flexwerkers, sloop van sociale woningbouw en te weinig starterswoningen zijn legitieme belangen om voor op te komen. Kers op de taart is 96% belastingdruk op het inkomen tussen 21.000 en 32.000. Je gaat over de 100% heen als inkomensafhankelijke aflossingen van studieschuld of extra kosten kinderopvang (om een extra dag te kunnen werken) meeweegt. De mensen die het langst last hebben van nieuwe wetgeving en uitgezet beleid mogen eerst achttien jaar niet stemmen, daarna is er geen partij die hun belangen voorop stelt en daarna krijgen ze naar hun hoofd dat ze te lui zijn om te stemmen. Jongeren kunnen kiezen voor een aparte jongerenafdeling om hun hersens te laten spoelen, in de hoop dat ze een paar jaar hun stem afgeven, daar eindigt de samenwerking. Erfenis Lijsttrekker Henk Krol heeft het werkgeversdeel van de pensioenen bij de Gaykrant nog steeds niet betaald. Hij kan nog steeds niet vertellen waar twee ton subsidie is gebleven. Sowieso twee morele schulden. Hij bezat twee huizen en kan gemakkelijk zijn verleden afkopen, hij weigert. Ondanks dit verleden staat 50Plus op elf zetels in de peilingen. Waarom mag iemand die faalt een kleine stichting te besturen een poging doen het land in de afgrond te storten? Is een stem op 50Plus niet een persoonlijke dementieverklaring? Of is dit de Henk Krol benchmark, zijn de alternatieven nog slechter? Icarus Miljoenen aan stemgerechtigde burgers die meestal niet gaan, plus miljoenen aan zwevende kiezers. Politici weigeren verantwoording af te leggen en beginnen de campagne alsof ze nooit geregeerd hebben, de kiezer graaft niet in het verleden om de soundbites op waarde te schatten. Ons politieke systeem is daarom heel instabiel. Als die groepen een keer een helder moment hebben, is de helft van de Kamer anders ingericht. Veel politieke partijen verlaten hun eigen achterban op zoek naar de zwevende kiezer. In plaats van een duidelijk politiek spectrum draait men in het midden om elkaar heen. Het levert inhoudsloze, schreeuwerige televisie op waarbij het gaat om achtergelaten gevoel. Dakloos Rotterdam sloopt 20.000 sociale woningen, minister Blok int volgend jaar 1,7 miljard aan verhuurdersheffingen, voert een wet in dat woningbouwcorporaties geen gemengde projecten mogen doen waarbij het duurdere segment het sociale segment financiert en gaat daarna klagen dat er te weinig gebouwd wordt op grond die niet beschikbaar is gesteld. Dat die gemeentes niet staan te springen om sociale woningbouw toe te staan is niet verrassend. Gemeentes zijn verantwoordelijk voor de bijstand, de langdurige zorg, straatcoaches en alle andere bijkomende kosten van de bewoner van sociale huurwoningen. Zonder dat er vanuit die wijken veel gemeentelijke belastingafdracht komt. Gemeentes zijn hier De Armen aan het wegjagen om niet zelf in financiële problemen te komen. Proefballon Het is maar een voorbeeldje van beleid waar eerst zorgvuldig naartoe is gewerkt, en daarna niet kritisch wordt gekeken naar de eigen missers, nee, Blok schuift aan bij Nieuwsuur om nieuw beleid voor te stellen, direct nadat zijn partij vijf jaar aan de macht is geweest. Om te vertellen dat coöperaties en gemeentes niet doen wat hij wil, direct nadat die twee groepen financieel zijn gekort, extra taken kregen en daarmee niet kunnen ingaan op zijn verzoeken. Na vijf jaar regeren komt Blok niet met een bewezen resultaten, maar met nieuwe plannen zonder budget. Alsof VVD & PvdA oppositiepartijen waren. Daarmee neemt de coalitie niet alleen afstand van het eigen beleid, van de eigen resultaten, maar ook weer van de kiezer.

Reaguursels

Inloggen

Dus de gemeenten vegen de armen de gemeente uit. Die wist ik nog niet.

Raider Twix | 04-12-16 | 18:48

Oproep aan alle PvdA/VVD/Groenlinks/D666 stemmers: stem NIET op 15 maart 2017.
Jullie strategische niet-stem is erg belangrijk voor het voorkomen van een continentale EU crisis

HetOorAakel | 04-12-16 | 13:44

@Frans1156 | 04-12-16 | 00:51

Dé vraag. Is Frans dé vriend of een vriend van Rutte?

P.redgleuf | 04-12-16 | 13:33

Na een goede nachtrust en wat vrieskou de pc weer eens bezien.@de honden blaffen... | 03-12-16 | 23:36 1984 toeval? Geen idee. Ze waren er al tijden mee bezig. In de 70-er jaren kon alles.Een toeval heeft overigens ook iets met epilepsie te maken. @Zoon van Boer | 03-12-16 | 23:40 Dank voor uw oplettendheid. Overigens, zie @de honden blaffen- toeval? @Cobalt bomb | 03-12-16 | 23:46 Inderdaad zijn De mensen zo dom nog niet. Helaas zijn velen van die mensen ook niet slim en dat is iets anders toch? Fijne dag allemaal

gnor | 04-12-16 | 10:41

@BlowingBubbles: ligt aan een aantal factoren. Op de emigratiesite van NZ kan je dat vrij snel uitzoeken. Houd er rekening mee dat je met bijna- 50 vooral veel kans maakt als je:
-een zak geld meeneemt,
-een baanaanbod in je zak hebt,
-dat werk niet door een NZ-inwoner gedaan kan worden,
of het werk op de speciale lijst staat van banen waar geen mensen voor te vinden zijn.

Het is lastig, maar te doen. Ik heb er al eens naar gekeken, maar zit met een vrouw die het zo wel best vind :(

EEnzame SchizofrEEN | 04-12-16 | 10:40

zbb | 03-12-16 | 21:23
Geldt de uitnodiging ook voor bijna 50-ers die nog wel gewend zijn de handen uit de mouwen te steken?

BlowingBubbles | 04-12-16 | 10:27

@ Graaf van Egmont: ff verkeerde topic, maar je vroeg naar een aflevering van de BBC. Het gaat om deze: www.bbc.co.uk/programmes/b084kwdx alleen moet je dan met bijvoorbeeld Hola (of een andere proxy) even 'vanuit GB' de aflevering bekijken.

EEnzame SchizofrEEN | 04-12-16 | 10:09

Goed stuk.

Datkanjenietmenen | 04-12-16 | 09:41

@Berend_Breedreet | 04-12-16 | 09:22
Onder de 18 mag je nog niet stemmen, zwitsal!

necrosis | 04-12-16 | 09:27

@atheïstisch stemvee | 04-12-16 | 09:16
Yep, die Rutte.
Rutte die wel eens even met de vuist op tafel zou slaan in Brussel maar wel vroeg om een kussentje omdat de houten tafels zo hard zijn...
Was zijn ruggengraat maar zo hard.

necrosis | 04-12-16 | 09:23

-weggejorist-

Berend_Breedreet | 04-12-16 | 09:22

@eerstneukendanpraten | 04-12-16 | 09:03
Een populist is iemand die dingen verkondigt die mensen graag willen horen.
In dat opzicht is Rutte ook een populist met zijn €1000 en 'geen cent meer naar Griekenland'.
Wat er maandag ook gaat gebeuren (wat betreft GeenPeil), ik hoop dat er een politieke aardverschuiving plaats gaat vinden.

necrosis | 04-12-16 | 09:21

@altijdfeest | 04-12-16 | 09:12
Bedoel jij dezelfde Rutte die vier jaar geleden niet zoveel had met Europese vergezichten? Die een loaded gun zou meenemen naar de Raad van Europa? Die geen cent meer naar de Grieken wilde? Die Rutte?

atheïstisch stemvee | 04-12-16 | 09:16

Het is een hele grote arrogantie van de overige partijen om niet naar de gewone man/vrouw te luisteren .En nu gaan ze ervoor bestraft worden in maart.Nu roept de MP M Rutte op om naar de gewone burgers te luisteren naar de modaal burger.Anders wordt het gevaarlijk voor Europa.Ja nou knijpt het de M Rutte.Had hij eerder moeten doen ,te laat .

altijdfeest | 04-12-16 | 09:12

Ik denk altijd en al zo lang ze bestaan PVV. Ik kom daar gewoon voor uit al ben ik geen laag opgeleide Tokkie. Laten we ze een kans geven, slechter dan wat er nu zit is onmogelijk dus waarom niet eigenlijk?

ecoliner | 04-12-16 | 09:10

eerstneukendanpraten | 04-12-16 | 09:03
Wat te denken van mensen met een compleet links profiel en geschiedenis die ineens rechts gaan lullen, maar dan bestaat de links-rechts tegenstelling ineens niet meer.
Daar moet ik best wel eens hard om lachen. Mensen trappen in dat gelul inderdaad niet meer in. Je kan beter kijken naar intenties denk ik dan.

Ongeblustekalk | 04-12-16 | 09:08

necrosis | 04-12-16 | 08:26

Ja, iedereen die door het volk denkt gehoord te worden is volgens de meeste linkse luchtfietsers een populist. En dus extreem rechts en dus nazi en racistisch enz. Gelukkig trappen de meeste mensen niet meer in dat gelul van links.

eerstneukendanpraten | 04-12-16 | 09:03

Na dit stuk en zijn reacties op DasKapital is het wel duidelijk.
Feynman gaat voor een dappere nieuwe wereld.
Zonder ouderen! Die doen wat hem betreft niet meer mee.

minik | 04-12-16 | 09:00

necrosis | 04-12-16 | 08:36
Directe democratie is ideaal voor een partij met een grote jonge achterban zoals DENK. Supergaaf dat radicaal idealisme.
Dit is niet jezelf in de voet schieten, maar russische roulette spelen. Hmmm.
Veel wordt uiteen gespeeld.

Ongeblustekalk | 04-12-16 | 08:41

Helaas zijn die ook erg gevoelig voor andere sentimenten.
@Ongeblustekalk | 04-12-16 | 08:31

Ja, mobiele telefoon, whatsapp, facebook, world of warcraft, etc.
Die kan je pas mobiliseren als je die vervloekte smartphones een maandje afpakt.

necrosis | 04-12-16 | 08:36

@Van Duyvenbode | 04-12-16 | 08:17
Onder de 25 jaar is er niet veel animo onder de stemgerechtigden.
Ik had heel wat jonge collega's (20 - 25) die alleen maar interesse hadden voor hun facebook en hun mobieltje.
Toen ik eind maart vroeg wat ze gingen stemmen, kreeg ik diverse antwoorden:
- wat is er met Oekraïne?
- wat is GeenPeil?
- mijn stempas heb ik weggegooid
Hopelijk hoeven we daar de oorlog niet mee te winnen....

necrosis | 04-12-16 | 08:33

Jongeren zijn dus mede de doelgroep, de luie niet ingelezen schermverslaafde die lekker makkelijk via internet kan gaan stemmen. Helaas zijn die ook erg gevoelig voor andere sentimenten.

Ongeblustekalk | 04-12-16 | 08:31

@de Voorzittert | 04-12-16 | 07:41
Vandaag valt er ook nog het nodige te genieten.
Italië stemt vandaag BINDEND over wel/ niet aanpassen van de grondwet en Oostenrijk gaat naar de stembus voor de nieuwe president.
Ze kunnen kiezen tussen de links-radicale Alexander Van der Bellen en de rechts-populist Norbert Hofer.
Dus zet het bier vast koud en leg de chips vast klaar.
*spannond*

necrosis | 04-12-16 | 08:26

Maar ja, we leven niet meer in het Nederland van 40 jaar geleden. Pas maar op welke bevolkingsgroep je mobiliseert voor verkiezingen. Neem de groep van de jongeren onder de 25 jaar. Wat is daarvan nog het aandeel autochtonen, en wat is het aandeel moslims?
Let op de demografische revolutie in het jongere bevolkingsdeel, en in de niet te verre toekomst zal het hele idee van democratie en vertegenwoordiging de slechtst denkbare optie blijken te zijn.

Wie zijn zoon niet laat besnijden, mag zich binnenkort tot een minderheid rekenen in dit land.

Rest In Privacy | 04-12-16 | 08:17

Allemaal leuk en Geenpeil een grote kudo, maar ik blijf toch maar op Greet stemmen.

mydogandmyself | 04-12-16 | 07:58

Nog 28 uur tot de lancering in de Prodent-fabriek. Zie nog geen oproep gemist van Pritt maar neem aan dat ik zeer hoog op de lijst sta. Spannend hoor.

de Voorzittert | 04-12-16 | 07:41

Er komt leven in de brouwerij.

lid nav progazadem | 04-12-16 | 07:24

alshetware | 04-12-16 | 04:59

Tsjonge, zelfs kim jong un reaguurt op het roze.

Tuborg øl | 04-12-16 | 05:11

Om het leefbaar te maken in een land moeten zoveel mogelijk mensen met de neus dezelfde kant uit wijzen.
Als je het land vol laat stromen met neuzen die de gekste kanten op staan dan wordt het een teringzooi !

alshetware | 04-12-16 | 04:59

@Lupuslupus | 03-12-16 | 22:01

Maar dat is een kwestie van investeren. In Groningen gooi je je vuilniszak in de gemeentelijke container met een pasje op naam. Gooi je er meer als x zakken per y tijd in betaal je meer.

In Amsterdam zelfde containers maar zonder pasje. Dat is een keuze van de gemeente.

peterdh | 04-12-16 | 04:25

de honden blaffen... | 04-12-16 | 02:08

Denemarken heeft vrij radicale maar normale handhaving doorgevoerd om hun eigen staat van leven te beschermen. En de permanente grenscontroles zijn behoorlijk effectief als je de Deense kranten mag geloven. De aantallen asielzoekers zijn daar naar honderden gevallen ipv de Nederlandse tienduizenden.

Graaf van Egmont | 04-12-16 | 02:11

Tak for det, sover godt.

Tuborg øl | 04-12-16 | 02:26

Ja, leuk. Dit soort discussies die 10 jaar geleden ook actueel waren. Moutarde après le diner etc. usw.

Stormageddon | 04-12-16 | 02:25

Graaf van Egmont | 04-12-16 | 02:07

Exactement. Bon nuit et a demain! :)

Basil Fawlty | 04-12-16 | 02:13

*out*
prettige voortzetting voor de nachtploeg.

Graaf van Egmont | 04-12-16 | 02:11

Tuborg øl | 04-12-16 | 02:04
Ja ik wacht ook gewoon maandag af en hoop dan dat ik het na de uitleg wel begrijp. Nou tast ik nog in het duister. Het verrotte systeem zit zo dichtgetimmerd, dat er haast geen doorkomen meer aan is. En daar hebben ze 60 jaar de tijd voor gehad, dus het zijn stevige stellingen die genomen moeten worden. Als ik denk dat het gaat werken, doe ik mee, anders gewoon PVV.

Graaf van Egmont | 04-12-16 | 02:11

Politieke bullshit, welke jongere is daar nou echt in geïnteresseerd, er is zo veel te neuken, zo veel te leren, zo veel te doen.

IPNP | 04-12-16 | 02:10

Tuborg øl | 04-12-16 | 01:56
Denemarken en België doen het goed. bevolking sinds 1960 redelijk stabiel.
Terwijl Nederland een toename kent van 5 miljoen personen.
Geheel toe te schrijven aan immigratie.

de honden blaffen... | 04-12-16 | 02:08

Basil Fawlty | 04-12-16 | 01:15
Leuk om te horen. Zelf ben ik ook altijd hoffelijk bij winkeldeuren, vrouwen die willen oversteken. En ik doet dat ook met overdreven flair met een kwinkslag erbij in de trant van "Ils existent encore, les chevaliers" Ik vind dat leuk om te doen en vrouwe weten het nog steeds te waarderen, ook na 2 emancipatiegolven. Gewoon omdat het kan.

Graaf van Egmont | 04-12-16 | 02:07

Graaf van Egmont | 03-12-16 | 22:33

Ik ben er nog maar zeldzaam weinig. Het grote aftellen is begonnen. Ik heb nog 1 missie in Nederland, mezelf helemaal het schompes flyeren voor geengeil (mooi man autocorect) *tevreden toekijkt*
Februari staat helemaal ingeroosterd, toch blijf ik pvv stemmen denk ik.
Maargoed, eerst de sirene maar eens afwachten voordat we daarover wat zinnigs kunnen zeggen.

Tuborg øl | 04-12-16 | 02:04

zbb | 03-12-16 | 21:23

Eerst denemarken, als die ooit nog voor de Eu danwel de euro kiezen kom ik naar het zuiden. Van de aarde welteverstaan.
Maar de Denen kiezen vooralsnog voor zichzelf, via raadgevende referenda, waar naar geluisterd wordt, op de dag van de uitslag! <<<Rutte, lees je mee!?

Tuborg øl | 04-12-16 | 01:56

ZegMaar | 03-12-16 | 22:27

Zooo, handje zand tussen de schaamlippen, of je huisje niet met 50% winst kunnen verkopen?

Verder wat de graaf zegt. En zolang ik nog koers kan bepalen in dit land zal ik dat doen. (m'n ouders moeten nog een paar jaar voordat ze onder de grond gaan) en uiteindelijk hoor je als kind voor je ouwes te zorgen.

Maak je maar niet druk over integreren, daar ben ik al druk mee geweest de laatste twee jaar. Ik spreek de taal al voordat ik er ga wonen.

Verder, mij vergelijken met een economische vluchteling!?? Koekoek.

Ik neem zelf geld mee, ik ben opgeleid (zelf betaald) neem mijn werk mee (Internationale baan) en mag de komende vijf jaar geen aanspraak maken op wat voor sociaal vangnet dan ook in m'n nieuwe landje.

Kan je mij met een zandrat vergelijken maar de enige overeenkomst is dat we beiden homosapiens zijn.

Maar ga lekker door met kafferen tegen mensen die een drastische draai nemen in het leven, en elk risico daarbij voor lief nemen.

Op mijn generatie genoten ben ik absoluut niet trots (generatie Y) linkse zwevers. En daarom denk ik ook dat geenpeil hier een gigantische misser maakt door deze mensen naar de stembus te willen brengen.

Tuborg øl | 04-12-16 | 01:49

La Bailaora | 04-12-16 | 01:11

Okee, 2010. Thanks.

Catalaanse partij stond voor de blanco uitgebrachte stemmen als ik het goed begrijp. Mensen die niet wisten waarop ze moesten stemmen en blanco stemden waren vertegenwoordigd door Escons en Blanc.
Het is een proteststem, maar waartegen dan? Waar leidt het naar toe? Geen vertegenwoordiging? Geen zetels? Ik nie begreip

Oprisp | 04-12-16 | 01:32

@La Bailaora | 04-12-16 | 01:11
In Nederland worden alle zetels keurig netjes verdeelt via de percentages aan stemmen per partij.
Bij bepaalde debatten zijn de helft van de zetels onbezet.

necrosis | 04-12-16 | 01:20

Graaf van Egmont | 04-12-16 | 00:31

Neu, neu, neu. Zal je vertellen. Als je haar zou zien zonder dat ik verteld zou hebben dat ze Turks is dan zou je denken dat ze en in deze volgorde en dat hoor ik al 18+ jaar dat ze of op nummer 1 Spaans, nummer 2 Italiaans, nummer 3 Frans, nummer 4 Grieks (en dat is ze half want mama komt uit Thessaloniki) en 5 Portugees en 6 Braziliaans is maar nooit Turks. Ghehehe. Maar met hoffelijkheid bedoel ik het volgende dat de "hoffeljke" mannen in Istanbul altijd de deur voor haar openhouden of als ze met Istanbul collega's een taxi neemt dat zij meteen de deur openhouden bij in en uitstappen. De jas aannemen in een resto. Als ze een zware tas heeft dragen zij die. Ik noem het altijd de Cary Grant gentleman hoffelijkheid. Grappige is. Ze is al heel lang met mij zoals ik al zei en vergeleken met de hoffelijkheid van die Istanbul jongens ben ik, zelfs als "hoffeljk" geboren Limburger, een "kinkel." ;) Want ook ik hou deuren open, help haar in haar jas etc. Maar die jongens hebben die natuurlijke "swagger. Die natuurlijke zwier.'t zit hem in de details. En het grappige is, zij als Mediterrane vrouw verwacht dat ook. En ik zal eerljk zijn. Ik hou ervan. Ik hou van elegante vrouwen. En zij is elegant. Over Nederlandse mannen. ja ze vindt ze heel erg leuk (anders was niet met mij getrouwd), ze vindt ons eerljk, oprecht en kein bullshit maar qua gentlemanship moeten ze nog veel leren ;)

Basil Fawlty | 04-12-16 | 01:15

@Frans1156 | 04-12-16 | 00:51
Hebben we het over dezelfde Rutte?
Er zijn namelijk miljoenen mensen die dankzij Rutte flink aan koopkracht hebben moeten inleveren.

necrosis | 04-12-16 | 01:04

McMarx | 04-12-16 | 00:20
Zwarte humor van psychopaten.

Dan heb ik er hier nog een voor je:
"Nu het virus zich zo snel verspreidt, lijkt het hoog tijd een antwoord te zoeken op het populisme.
Een Duitse en een Nederlandse wetenschapper komen tot dezelfde aanbeveling:politici moeten niet luisteren maar leiden."
Was getekend Frits van Exter, Volkskrant.

de honden blaffen... | 04-12-16 | 00:57

Eigenlijk zou er weer een opkomst-plicht moeten komen, dan zij we meteen van dat gezeik af over hoeveel % draagvlak ze eigenlijk wel of niet hebben.

Met opkomstplicht bedoel ik natuurlijk het stemhok, die andere opkomstplicht mogen ze van mij ook weer in ere herstellen : In militaire dienst.
--
Verder, offtopic : nu er 3 partijen mee gaan doen die vrijwel allemaal uit het GP referendum zijn ontstaan (VNL. FvdD en GP zelf) verwacht ik dat geen van die partijen een deuk in een pakjes boter kunnen slaan.
Het was veel intelligenter geweest om die krachten te bundelen tot 1 grote partij... ze ontlopen elkaar qua standpunten niet zoveel.
Denk dat de PVV als lachende 4e het gaat winnen op 15 maart.

Keyboardspeler | 04-12-16 | 00:54

Feymann, ik ben het niet met je eens. Ik ben dolblij dat de macht van links in Amsterdam eindelijk wordt afgebroken. Nog geen 10 jaar geleden bestond Amsterdam uit bijna 70% sociale huurwoningen! Te gek voor woorden, maar links was altijd verzekerd van de overwinning. Nu nog is het helaas 56%, veel te veel voor een rijke stad als Amsterdam. Het slaat echt nergens op. Hier zijn de banen, hier wordt geld verdiend, en hier gaan we nu dus grote groepen kanslozen economische migranten huisvesten. Daarnaast hoor ik je nooit over de verdiensten van dit kabinet. Weet je hoeveel handelsmissies Rutte heeft begeleid, hoe hard de man heeft gewerkt Nederland op de kaart te zetten en te houden? Wat dat betreft doet GS de man echt geen recht en vind ik het naar iemand zo de grond in zien trappen die wel degelijk heeft gevochten ons landje er economisch bovenop te helpen.

Frans1156 | 04-12-16 | 00:51

@kneuterzak | 04-12-16 | 00:40
Zeker heb ik die gelezen, en ik heb de pica gisteren al geplaatst.
(die pica waarin Rutte Druncker staat af te lebberen)
images0.tcdn.nl/binnenland/article2424...

necrosis | 04-12-16 | 00:46

@Graaf van Egmont | 04-12-16 | 00:24

Ik heb niet de indruk dat het gegeven reaguurder er voor deze redactie toe doet. Dat was bij eerdere redacties ook al niet zo. Ooit wellicht.
.
Wat dat betreft lijkt het aloude stukjestypertvirus alomtegenwoordig en ook actief bij GS. Na de eerste publicatie begint men zich verheven te voelen. Bij elke publicatie meer zo.
.
Ik ga er dan ook niet vanuit dat een GS kamerlid (de gotspe, brrrr) het geluid van de panelen zal verwoorden.
.
Oh als ze nou maar ten halve keren...

Parel van het Zuiden | 04-12-16 | 00:44

Er gaan toch geen stemmen verloren met verkiezingen .... mensen die niet stemmen vinden het wel goed hoe als het gaat en storen zich niet meer aan al die flauwekul wat er voor een verkiezing word beloofd.

kereltie_ut_drenthe | 04-12-16 | 00:43

@Graaf van Egmont | 04-12-16 | 00:28
Aanstaande kamerkandidaten?
Ze hebben nog steeds 35 zetels, maar zoveel hoeven er in maart niet gevuld te worden.
*gnehehe*

necrosis | 04-12-16 | 00:40

Graaf van Egmont | 04-12-16 | 00:32
Mwoah..

Oprisp | 04-12-16 | 00:34

Oprisp | 04-12-16 | 00:29
Verstandige vader. En jij luisterde ook naar hem?

Graaf van Egmont | 04-12-16 | 00:32

Basil Fawlty | 04-12-16 | 00:27
Wordt jouw vrouw niet hoffelijk behandeld omdat ze Turks is, of ligt het echt aan de Hollandse mannen?

Graaf van Egmont | 04-12-16 | 00:31

Graaf van Egmont | 04-12-16 | 00:24
Laten we maandag afwachten. Zoals mijn vader ooit zei "je moet de brief niet eerder dan maandag op de post doen, dan heb je het weekend nog om na te denken"

Oprisp | 04-12-16 | 00:29

Oprisp | 04-12-16 | 00:21
Van Gerdi hoef je niks meer te verwachten. Die houdt zich waarschijnlijk nu bezig met de aanstaande kamerkandidaten voor de PvdA. Gesprekken voeren enz. En verder zal ze nog wel eens bij DWDD of Pauw komen zitten, omdat ze zo leuk kletst en van zo'n eenvoudige komaf is. Vooral dat laatste wordt steeds maar weer aangehaald.

Graaf van Egmont | 04-12-16 | 00:28

Pierre Tombal | 04-12-16 | 00:02

Ja, humm. poeh! :) Je hebt gelijk en ik drukte me verkeerd uit. Wat ik bedoelde was. Bedrog niet op partijprogramma maar bedrog op de goedgelovigheid van de gemiddelde PVDA kiezer. Die kiezer die dacht dat die 2 proleten te goeder trouw waren maar dat waren ze dus niet. Ik zweer 't je ze wisten vanaf minuut 1 waar ze mee bezig waren. Mijn vrouw (zie mijn 00:08 verhaal) komt uit die regio en zij schaamt zich kapot voor deze mensen maar zij zegt ook. "Dat is helaas de mentaliteit van de gemiddelde achterlijke Turkse macho proleet. List en bedrog vaak vergezeld met een minderwaardigheids complex. of zoals zei zegt: "Kleine behaarde lelijke mannetjes die een sms (short man syndrome) hebben en die zich dageljks meestal volledig misplaatst willen bewijzen." Maar ze zegt ook: Natuurlijk is niet iedereen zo. Er zijn genoeg mannen (vooral aan de westkust, Istanbul, Izmir en seculier) die zeer netjes en beleefd zijn. Vaak beleefder en hoffelijker dan de gemiddelde Nederlandse man.

Basil Fawlty | 04-12-16 | 00:27

Oprisp | 04-12-16 | 00:15
Natuurlijk. Laten we de boel niet laten versplinteren door een zuipschuit (Roos) en een narcist.(Baudet)
En als er één van GS in de kamer komt hebben we dus een dubbele stem hier.

Graaf van Egmont | 04-12-16 | 00:24

Graaf van Egmont | 04-12-16 | 00:18
Was ook als geintje bedoeld. Vraag me wel af wat er nog van komt. Gerdi Verbeet..

Oprisp | 04-12-16 | 00:21

@de honden blaffen... | 03-12-16 | 23:36
Zwarte humor der psychopaten.

Rest In Privacy | 04-12-16 | 00:20

Oprisp | 04-12-16 | 00:11
Het is een PvdA dingetje. Die praten zich dat zelf aan dat dat zou moeten werken. En Verbeet is natuurlijk gepokt en gemazeld in het systeem. Die komt zogenaamd met iets nieuws. Terwijl Guusje Terhorst dat in Nijmegen 15 jaar geleden dat al zo regelde. Als burgemeester van Nijmegen. Wijkmanagers en wijkagenten (die er nooit waren en ook nooit bereikbaar waren) Het werkt gewoon niet, omdat iedereen en alles het laat afweten. Behalve de bevolking. Die wil wel, maar zit uiteindelijk het werk van het bestuur te doen. Zo kan ik ook cashen natuurlijk.

Graaf van Egmont | 04-12-16 | 00:18

Graaf van Egmont | 04-12-16 | 00:13
Wilders?

Oprisp | 04-12-16 | 00:15

dijkbewaker | 03-12-16 | 22:00
.
Zo is het en niet anders.
Lupuslupus | 03-12-16 | 22:05
Ik voel nu ineens de behoefte D66 te stemmen.

lingo star | 04-12-16 | 00:14

Pierre Tombal | 04-12-16 | 00:02
Je stemt voor een verkiezingsprogramma van een politieke partij. De partij draagt de kandidaten voor in hun rangorde. Die rangorde kan alleen doorbroken worden door voorkeursstemmen. Dat is de eerste en enige keer dat de kiezer iets over een te kiezen volksvertegenwoordiger te zeggen heeft. Voor de rest kies je voor de partij.
Gaat je partij van voorkeur regeren, dan kun je meteen het partijprogramma in de prullenbak flikkeren. Daar blijft nauwelijks iets van over. Zelfs de verkozen 2e kamerleden gaan daar niet meer over. Het zijn de partijleider, het partijbestuur en de fractievoorzitter die zich bemoeien met de coalitie. De rest moet zijn bek houden.
Ooit een pas gekozen kamerlid meegemaakt die na de coalitie wegliep omdat ze haar of zijn principes verkwanseld zag? Nee dus. Pluche voelt gewoon lekker en betaalt goed. Daar hebben ze zich hun hele leven naar toe gefolderd, geslijmd en ge-elleboogd.

Graaf van Egmont | 04-12-16 | 00:13

Graaf van Egmont | 03-12-16 | 23:57
Als ze het hebben over 1000 mensen laten samenkomen om het ergens over te hebben, dan is dat op mikroniveau. De wijk.
Ik zou niet weten waar. Lijkt me ook lastig uit te voeren.
Verbeet wil tafelgesprek in clubhuizen en zo. En ik denk dat je met haar rustig een fles wijn kunt los trekken. Ik weet alleen niet of ik daar wel bij wil zijn

Oprisp | 04-12-16 | 00:11

Zoon van Boer | 03-12-16 | 23:28

Ah ok. Klopt. Ieder systeem is zo sterk als de zwakste schakel (cliche maar daarom zijn cliches meestal waarheid. Sorry voor betweterigheid ;), anyways.). Daarom potlood. Maar en dat weet jij ook. Als je je stemkaart inlevert hier wordt je naam geschrapt echter men zal nooit weten (en terecht) wat je stemt. In Nederland kun je er vanuit gaan dat dat ok is want wij zo georganiseerd en netjes kuddevolk dat dat geen probleem is maar in bijvoorbeeld Gabon? Daar moet je idd een vingerafdruk krijgen. Sterker nog. Zelfs potlood is niet zonder gevaar. Zal je vertellen mijn vrouw is van geboorte Istanbul (zwaar seculier) en zij had bij de laatste verkiezingen vrienden die bij het stemlokaal zaten. In Nederland hebben wij normaal wat 65+ mensen zitten waar je niet aan ziet wat ze stemmen. In Turkije heeft iedere partij een afgevaardigde inclusief badge (Madge the badge! ;)) van welke partij ze zijn om elkaar te controleren. Kein geloel. Zo broos is het systeem daar. Er werd tot voor kort met potlood gestemd en als de stembussen sloten gingen mijn vrienden letterlijk op de bus zitten om ervoor te zorgen dat de AKP de boel niet bedonderde door "toevallig" duizenden pro AKP stemformulieren te dumpen. Dat tegenhouden lukte in west Turkije maar centraal en oost Turkije was helaas geen beginnen aan. Echter dat werd ook daar te opzichtig dus AKP had daar het volgende antwoord op. Forget vote rigging want in ieder district werd de registratiekaart dus vergeleken met het aantal stemmen. Dus als er meer stemmen waren dan registratiekaarten? Stront aan de knikker. Nee wat ze deden was dit. Een maand voor de verkiezingen gaven ze de mensen in centraal en oost Anatolie een tv, ijskast of wasmachine onder het mom van ontwikkelingshulp (dus betaald met belastinggeld. But who cares, AKP is aan de macht) en dat werd subtiel gebracht. En die mensen daar zijn nog steeds zo achterlijk dus hey ho. Bingo voor AKP. Digitaal stemmen? Niet eens nodig. "Sweeten them up." Zo analoog als het maar kan en zij kleuren dus met dat rode potlood dat AKP rondje. Diep triest natuurlijk. Maar wat kun je er tegen doen? In de categorie: "Waarom heeft u Erdogan gestemd? Omdat ik nu een een flatscreen tv heb (met 60+ pro Erdogan kanalen. sic) en een wasmachine. Die man is vooruitgang en dat alles gratis!" Zucht.

Basil Fawlty | 04-12-16 | 00:08

Pierre Tombal | 04-12-16 | 00:02
Precies, niemand kent die lui of hun intenties.

Cobalt bomb | 04-12-16 | 00:05

@Basil Fawlty | 03-12-16 | 23:04
Het kan uitsluitend kiezersbedrog zijn indien je niet op voorkeurstemmen die zetel hebt verkregen. Tegelijkertijd is het ook kiezersbedrog dat je überhaupt al die zetel bezette wanneer je die in eerste instantie verkreeg omdat jouw partij jou op een plek neerzette waar het surplus van jouw lijsttrekker ten gunste van jou zou gelden.

Want het is natuurlijk prachtig dat twee miljoen mensen vinden dat Samsom hun zou moeten vertegenwoordigen, maar waarom krijgen daarmee veertig anderen waar niemand voor gekozen heeft daarmee dan eveneens een gelijkwaardig recht om in naam van het volk beslissingen te nemen? Wie zijn die mensen en op basis waarvan komen ze als bagage mee van de persoon die mensen aangaven te willen?

Pierre Tombal | 04-12-16 | 00:02

Chinook Elsevier | 03-12-16 | 23:42
Vandaar dat de MSM beginnen te spinnen over nepnieuws.
Dat is natuurlijk al het nieuws, en de interpretaties van het nieuws, die niet stroken met de boodschap die men daar verkondigd.
De vraag is hoelang dat nog toegestaan wordt.

de honden blaffen... | 03-12-16 | 23:59

Oprisp | 03-12-16 | 23:52
Op wijkniveau rond de tafel zitten. Ik neem toch aan richting gemeentebestuur. En wat voor wijk heb je dan voor ogen? Schilderswijk, Kanaleneiland? Of gewoon een roomblanke middenstands- of vinexwijk?

Graaf van Egmont | 03-12-16 | 23:57

bkbacademie.nl/post/86388028746/sommig...

Gerdi Verbeet is voor loting van Nederlanders voor controle van het werk van leden Tweede Kamer, en voor afschaffing Eerste Kamer.
Maar tegen referenda. We moeten van haar op wijk(n)niveau om de tafel gaan zitten. Ben ik, behalve dat ik voor referenda ben, wel voor

Oprisp | 03-12-16 | 23:52

Mja.. 15 zetels.. klinkt leuk maar het probleem met de democratie, zoals die nu is: winner takes all.. De meest onlogische coalities worden samengesteld, en vastgehouden, om maar bepaalde grote groepen Nederlanders monddood te maken.. Dus waarom nog stemmen? Stem je niet op een coalitiepartij is je stem verloren, stem je wel op een coalitiepartij is je stem ook verloren omdat je partij alle belangrijke dingen overboord gooit om bepaalde partijen maar buitenspel te houden..

WellusNietus | 03-12-16 | 23:52

de honden blaffen... | 03-12-16 | 23:36
LOL

Cobalt bomb | 03-12-16 | 23:47

gnor | 03-12-16 | 23:33
Dingen die men niet weet zijn altijd ingewikkeld.
De mensen zijn zo dom niet, alleen worden ze wel fijntjes voorgelogen. Dan wordt het al snel ingewikkeld ja.

Cobalt bomb | 03-12-16 | 23:46

Hier komt duidelijk naar voren dat INTERNET de doodsteek is voor de gevestigde orde.

Politici houden zeer zeker niet van het bewuste demos, ofwel goed geïnformeerde burgers. (wat hebben ze een schurft aan u)

Ik kan u aanraden om de C.V. van deze lui te bekijken en tevens de commissariaten die zij uitvoeren, maak er eens een flowchart van, u ziet dan gelijk hoe de hazen lopen.

Het is een bende van lobbyisten die altijd kiezen voor hun eigen belang.

Dit is van toepassing voor de eerste en tweede kamer en vergeet de gerechtelijke macht niet. (eens D66er altijd D66er, stop met het liegen van "Wij schakelen dit uit bij het rechtspreken) politiek correcte buiten aardse wezens die een casus bespreken tijdens etentjes.

Rechters voor het leven benoemen vraagt om corruptie,zwendel,pedofilie en alles wat God verboden heeft.

Chinook Elsevier | 03-12-16 | 23:42

@gnor | 03-12-16 | 23:33
Jawel, "In het najaar van 2016 was hij gasthoogleraar op de Mazowiecki-leerstoel van de Universiteit van Warschau. " toegevoegd, en "Na zijn afscheid van de Hoge Raad (zie hieronder) werd hij onder andere lid van de Commission of Ethics van het I.O.C., voorzitter van de Stichting War requiem-Bridge to the future in Arnhem, voorzitter van Programmatic Steering Board van HiiL (The Hague Institute for the innovation of Law) en voorzitter van de Adviescommissie aangeboden cultuurbezit uit nalatenschappen (ex artikel 67, derde lid, van de Successiewet 1956). hij was reeds vanaf 2013 Appointing Authority van het Iran United States Claims Tribunal. " toegvoegd

Zoon van Boer | 03-12-16 | 23:40

gnor | 03-12-16 | 23:33
Zou het dan toeval zijn dat die grondwetswijziging juist in 1984 plaatsvond?

de honden blaffen... | 03-12-16 | 23:36

@Basil Fawlty | 03-12-16 | 23:04 Het is natuurlijk van den zotte dat onze grondwet sinds 1848 behalve dozijnen aan kleine dingetjes nauwelijks grondig herzien is. einde quote. Helaas, te simplistisch. De grondwetsherziening van 1984 is een zeer extreme geweest waarmee we o.a. definitief aan Brussel zijn weg gegeven. De belangrijkste partijen waren toen CDA, VVD en PvdA. Vanaf artikel 90 t/m globaal 95 van de nieuwe Grondwet is de weggeefpolitiek gefundeerd. De gemiddelde bestuurskundige kan u dat zo uitleggen. Wikipedia moeten we niet klakkeloos aanhalen. Nog vanavond merkte ik dat een artikel,over Geert Corstens tot 2014 voorzitter van onze Hoge Raad,15 minuten tevoren was aangepast. Wat was aangepast en waarom stond niet vermeld. Dit zal in mijn veronderstelling te maken kunnen hebben met zijn verhaal over het proces Wilders. Ik zie echt niet overal complotten maar ik denk dat Barbertje moet hangen. We leven in een vreemde tijd die voor veel mensen te ingewikkeld is waardoor ze als kudde hun eigen ondergang tegemoet lopen.

gnor | 03-12-16 | 23:33

@Basil Fawlty | 03-12-16 | 23:21
Zolang mensen ook controleren wat ze in het doosje gooien... eens. Ik zie het probleem met mensen met een briefje in hun zak met op wie ze hebben gestemd

Zoon van Boer | 03-12-16 | 23:28

zbb | 03-12-16 | 21:23 want daar hebben ze 30 uur in de dag?
Rustig an he!
www.migrationnews.com/new_zealand/how_...
-
volgens eigen zeggen is het vinden van werk "a challenge!"!
AKA als je niet al aangenomn bent, blijf dan weg!
Realistisch beleid, daarnietvan.

Cobalt bomb | 03-12-16 | 23:23

@General McAuliffe | 03-12-16 | 23:11
Zonder oorlog geen verandering blijkbaar. Of het vooruitgang zal zijn worden valt nog te bezien. Het zal in ieder geval minder saai zijn.

Rest In Privacy | 03-12-16 | 23:23

Lupuslupus | 03-12-16 | 21:18

Persoonlijk zie ik het nut niet om incompetente, frauduleuze kleautzakken aan een positie te helpen om me vervolgens te beklagen dat politici incompetente, frauduleuze kleautzakken zijn.

netniet | 03-12-16 | 23:22

Zoon van Boer | 03-12-16 | 23:12

Hear, hear zie mijn 23:16 antwoord. Maar 1 klein dingetje op die bon moet niet staan wat je hebt gestemd maar dat je hebt gestemd. Want de keuze moet altijd maar dan ook altijd prive blijven.

Basil Fawlty | 03-12-16 | 23:21

Feynman, die een miljoen niet-stemmers, die thuis blijven zitten, kan het zijn dat die groep telkens andere mensen zijn? Dus dat de individuele reden waarom die mensen niet stemmen telkens een andere is? Ik heb die jaren nagenoeg altijd gestemd. Als de helft van de mensen thuis blijft zitten, telde mijn stem toen dus voor twee, een enkele keer zelfs voor drie, dan wat ik aan stemrecht heb toebedeeld gekregen.

Onze ouders stemden hun hele leven lang op dezelfde partij omdat het van de kerk zo moest. Dat was dus het CDA en zijn voorlopers. Als student ben ik daarvan afgestapt, ik vond dat ik zelf wel uit kon maken waar ik op moest stemmen. Om te voorkomen dat het CDA samenging met de PvdA stemde ik toen steeds VVD terwijl ik me ook CDA voelde. In 1976 toen Den Uyl bijna 60 zetels won was ik de enige op de studentenverdieping met een VVD poster op m'n kamerdeur. Die jongens zongen toen midden in de nacht in koor nog de internationale. Toen Van Agt uiteindelijk met Wiegel verkering ging maken heb ik nog een rondje gratis bier uitgedeeld aan die jongens. Daarna is die groep jongens nooit meer de oude geworden. Freek de Jonge verklaart later voor tv dat hij het toen bij het verkeerde eind had. Dat zegelde het linkse gedachtengoed uit mijn studententijd denk ik.

Frits Bolkestein flikte me een rotstreek om een maand na de verkiezingen henes te gaan. Ik had juist op hem gestemd om zijn sturende ferme uitspraken. Dat heb ik de VVD nooit meer vergeven. Daarna stemde ik Pim, ook toen hij dood was. Het Opiniepanel van EenVandaag vraagt mij nu elke keer op wie ik stem. Om niet op te vallen en in de onschuldige hoek te blijven, zeg ik steeds 50Plus. Maar straks in het stemhokje wordt het wel iets anders. De Trump stemmer die Hillary zegt tegen de pollsters. Zo gaan die dingen. Ik wacht met spanning de vacuumbommen af, laat ze maar leegtrekken. Alexander is toe aan zijn wachtgeld nietwaar. En de PvdA in de oppositie heb ik al meegemaakt in het kabinet Van Agt - Wiegel. Dat mag nou wel een keertje voorbij gaan.

Ikreaguuralzesjaar | 03-12-16 | 23:19

Oprisp | 03-12-16 | 22:58

Zat ik ook aan te denken. alleen ben ik tegen iedere vorm van digitaal kiezen want dat kan zo makkelijk worden beinvloed. Het rode potlood en voor ontwikkelingslanden daarnaast de inktvingerafdruk zijn nog het meest betrouwbare. En ja ik vind dat mensen moeten stemmen. Ik stem al een tijdje helaas blanco want ik kan me niet meer vinden in geen enkele partij. Vroeger de VVD maar sinds een jaar of 15 blanco. Maar ik ga nog steeds. Lokaal, landelijk. Ik maak me zelfs een beetje zorgen als ik 2 weken van tevoren mijn stemkaart nog niet heb gekregen. Ik vind dat iedereen moet stemmen. Of het nou links, rechts, groen, dieren, marsmannetjes, blanco etc. is. Neem verdomme effe 5 minuten tijd om te stemmen. Zoals Churchill zei: “Democracy is the worst form of government, except for all the others.”

Basil Fawlty | 03-12-16 | 23:16

@Chinook Elsevier | 03-12-16 | 22:15
Niet digitaal, veel te makkelijk om te manipuleren. Mensen die denken dat digitaal veilig is zijn blind. Digitaal is leuk en handig maar voor belangrijke nationale dingen compleet ongewenst. Ik wil niet stemmen op dingen die door Frankrijk zijn gemaakt, al helemaal niet als de eigenaar Chinees en Amerikaans is. Maar ik kan wel op compromis gaan, iedereen krijgt een bon met waar ze op hebben gestemd en een kopie daarvan wordt in een doos bewaard zodat men de getallen altijd na kan tellen. wel de efficiëntie, niet het probleem dat het te lang duurt met een uitslag maar wel de veiligheid van documentatie.

Zoon van Boer | 03-12-16 | 23:12

De democratie is failliet, verbaasd dat nog iemand.
Op naar de grote oorlog dan kunnen de overlevenden weer blij zijn als het iets beter gaat.

General McAuliffe | 03-12-16 | 23:11

Feynman loop toch wel een eind achter. Politicus is al jaren synoniem voor achtereenvolgens leugenaar, zwendelaar, praatjesmaker en nastrever van het eigenbelang.
Het landsbelang? Laat me niet lachen...

Papenblok | 03-12-16 | 23:07

Zat net 's te denken. Ik begrijp Feynman's frustratie maar is het niet beter om bij de kern te beginnen. Nml te veel partijen. En dat is het nadeel van het digitale tijdperk. Mensen zijn mondiger en geinformeerder dan ooit. Gelukkig! Maar het brengt ook het nadeel mee dat in ons oude analoge systeem iedereen die ook maar geirriteerd is door iets een partij kan beginnen en een zetel kan krijgen met 60.000+ (toch?) mensen of sterker nog a la DENK je eerst laat verkiezen door een partij en dan gewoon weggaat. Beiden tasten de slagkracht aan en daarom had Geenpeil/Geenstijl zijn pijlen beter kunnen richten op een kiesdrempel (5%) en dat je zetel bij de partij hoort en als je het er niet mee eens bent je de zetel verliest. Want het laatste is natuurlijk kiezersbedrog van de eerste orde. Of het nou VNL, DENK, Monasch of zelfs in den beginne de groep Wilders was. Het is natuurlijk van den zotte dat onze grondwet sinds 1848 behalve dozijnen aan kleine dingetjes nauwelijks grondig herzien is. nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Gro... Dat ding is in 1848 opgesteld in een analoge tijd. Toen er nog veldwachters en landlopers waren. Maar de wereld is zo drastisch verandert en inmiddels digitaal dat men toch eens serieus moet kijken naar hervormingen. Ben alleen band dat de pluche en leerplakkers in de 1e en 2e kamer doodsbang zijn om zoiets door te voeren. Renzi referendum rings a bell?

Basil Fawlty | 03-12-16 | 23:04

Ik weet niet of ik voor opkomstplicht ben. En stemmen via je pc, smartphone is ook meteen met een klik weg.

Oprisp | 03-12-16 | 22:58

Ik stem voor emigratie. Als eind twintiger is het voor mij niet te houden in Nederland. Veel geluk met de puinzooi babyboomers, in je pisluier. Geniet ervan
Tuborg øl | 03-12-16 | 21:16
Heb ik ook al wel aan zitten denken.
Maar mijn belangrijkste redenen zouden dan zijn klimaat, landschap en natuur.
Maar ik voel er steeds minder voor om ONS Nederland dan maar weg te geven en naar de filistijnen te laten gaan. Het is toch ONS land.
Dus nee, ik blijf hier en ga de hakken in het zand (en de klei) zetten.
Dus ik stem PVV.

Ongeruste vader | 03-12-16 | 22:54

Pierre Tombal | 03-12-16 | 22:45
Ja, dat was een doel en iedereen deed vrolijk mee.

M.uppet | 03-12-16 | 22:53

Graaf van Egmont | 03-12-16 | 22:43

CP dus, ik dacht al. DS70 ja, en het samengaan van al die partijtjes in GL en CDA. Kathostanten met de protelieken, o,o dat was wat. En Hendrik Koekoek speelde ook een hoofdrol in de klucht. Lol

Oprisp | 03-12-16 | 22:52

Oprisp | 03-12-16 | 22:41
Dat is nu exact de reden waarom de gevestigde politieke partijen het afgeschaft hebben.

de honden blaffen... | 03-12-16 | 22:51

Wat een engerd is die minister Blok met zijn hypocriete verhaal dat er niet genoeg gebouwd wordt in de sociale huursector.
Blok en zijn VVD zijn juist bezig de sociale huursector te slopen.
Want lagere inkomens en PVV-stemmers en daar hebben ze bij de VVD een hekel aan.

Jan Dribbel | 03-12-16 | 22:49

@Jan-Joris-Jaap-Joop | 03-12-16 | 22:32
Volgens mij schreef ik D66. Vergis je niet: die doen ook al jarenlang mee met de grote tombola van baantjes waarvoor je veel betaald krijgt zonder echt iets te kunnen.

Pierre Tombal | 03-12-16 | 22:45

Oprisp | 03-12-16 | 22:37
Je begaat de fout om van het jaar 1984 uit te gaan. Daarvoor waren de CD natuurlijk al aan de weg aan het timmeren, volgens mij ook nog onder een andere naam. En dan had je Boer Koekoek nog namens de ontevredenen. Eind jaren 60 zo uit mijn hoofd. Toen stond er ineens een onverstaanbare boer in de 2e kamer te oreren, D66 toen nog een protest partij en niet te vergeten DS 70.
Dus die opkomstplicht mocht best wel weg van Joop den Uyl, Wiegel en Van Agt.

Graaf van Egmont | 03-12-16 | 22:43

Oprisp | 03-12-16 | 22:37
Correctie; als je verplicht stemmen wilt invoeren 'be careful what you wish for'

Oprisp | 03-12-16 | 22:41

FW Ta-183 Huckebein | 03-12-16 | 22:34
Je zegt het zelf al: de politiek heeft dat recent besloten met de verkiezingen in aantocht.
Trap er dus niet in. Kun je allemaal berekeningen op loslaten, maar de belofte is al vals. Zoals altijd.

Graaf van Egmont | 03-12-16 | 22:39

Graaf van Egmont | 03-12-16 | 22:28
Wie? De stemmerts natuurlijk. Of moet ik nu iets gaan opzoeken hoe de CD in de tweede kamer is gekomen? De afloop was zeer pijnlijk en totaal weggekeken. Ook een politieke moord.
Maar bij een verplicht stemmen moet je toch voorzichtig zijn met wat je wenst.

Oprisp | 03-12-16 | 22:37

Nog iets leuks Feynman:

* politiek heeft recent (TK-verkiezingen in aantocht, steeds meer ontevreden burgers die het zat zijn om 8 jaar op een huurwoning te moeten wachten) besloten en verkondigd dat het afgelopen moet zijn met het geven van urgentie aan woningzoekende statushouders/asieleisers
* diezelfde politiek wil boetes geven aan gemeenten welke niet het vastgestelde x-aantal van die getinte handophouders dit jaar nog een woning geeft

vraag: als de wachttijd voor een sociale huurwoning 5-8 jaar is, als asieleisers geen voorrang/urgentie krijgen; hoe wil men dan diezelfde asielers binnen 1 jaar een woning kunnen geven?

FW Ta-183 Huckebein | 03-12-16 | 22:34

ZegMaar | 03-12-16 | 22:27
Ho ho ho. Tuborg pils zit nog in Nederland en ik bv in het buitenland. En ik stem nog gewoon hoor en betaal nog steeds lekker veel belasting in Nederland. Dus zo eenvoudig ligt het allemaal niet.

Graaf van Egmont | 03-12-16 | 22:33

Pierre Tombal | 03-12-16 | 22:05
Waarschijnlijk van de PvdA, mogelijk VVD of CDA. Ja toch?! We weten allemaal wie er hier baantjes verdelen en macht uitoefenen.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 03-12-16 | 22:32

Oprisp | 03-12-16 | 22:16
Ja en wie denk jij dat de CD in de kamer hebben geholpen?

Graaf van Egmont | 03-12-16 | 22:28

Tuborg øl | 03-12-16 | 21:16
Prima, opflikkeren dan. Maar dan ook niet in het Nederlands blijven reageren op Nederlandse weblogjes. Of je helpt hier mee de boel te fixen, of je verlaat de boel met je staart tussen je benen.
Nederlanders die vanuit een ander land gaan lopen mauwen zijn wat mij betreft geen haar beter dan "vluchtelingen" die hun land in oorlog laten, hun heil in de EU zoeken en alleen terugkeren voor vakanties, etc.
Gewoon lekker optyfen, maar verder bek houden en daar integreren jij.

ZegMaar | 03-12-16 | 22:27

Oprisp | 03-12-16 | 22:23
Yep. Links kent zijn ontevreden burgers al 60 jaar erg goed. Als je nou zorgt dat die niet meer hoeven te komen, komen ze ook niet.

Graaf van Egmont | 03-12-16 | 22:26

Chinook Elsevier | 03-12-16 | 22:15
Dan zal ik voor wat betreft de wetgeving nog even toevoegen: Alleen wetgeving die helder en duidelijk is en geen mazen kent. En al helemaal geen wet die zegt dat een minister bij Algemene Maatregel van Bestuur nadere regels kan stellen.
Meestal zie je dan regeltjes opduiken die uiterst nadelig voor de burger uitpakken en waarvoor de wet nooit bedoeld was.

Graaf van Egmont | 03-12-16 | 22:25

Graaf van Egmont | 03-12-16 | 22:07

Het idee dat er met opkomstplicht 'foute' stemmen worden uitgebracht?

Oprisp | 03-12-16 | 22:23

Graaf van Egmont | 03-12-16 | 22:07

Nee, verklaar u nader. CD werd opgericht in 1984. Opkomstplicht in Nederland werd afgeschaft in 1970.

Oprisp | 03-12-16 | 22:16

De parlementaire democratie is de slechtste vorm van democratie. Je krijgt nooit waarvoor je gekozen hebt, na de stemming wordt alles weer over de muur geflikkerd en hoor je van de niet uit te roeien labbekakken compromissen mensen compromissen van deze totaal ongeschikte grappenmakers.

Nederland zal pas veranderen als deze nep democratie op hold wordt gezet voor 5 jaar en er een nieuwe grondwet wordt geschreven welke eerst via een referendum wordt voorgelegd aan uitsluitend autochtone met alleen een Nederlands paspoort dus geen dubbele nationaliteit.

We moeten omschakelen naar een systeem van een beperkte overheid die alleen maar wetgeving mag implementeren na goed keuring via een referendum en dit moet in die 5 jaar geheel digitaal mogelijk gemaakt worden. Ook moet weer de stemplicht ingevoerd worden zodat niemand zich kan verschuilen, blanco stemmen mag natuurlijk.

Dit is het begin en zo kunnen we een template maken en invullen voor een nieuw begin voor herstel en begin maken voor een echte democratie en alle oude nep democratische rommel met de bijbehorende poespas op te ruimen wat ons alleen maar een godsvermogen kost maar geen enkele toegevoegde waarde heeft.

Tijdens de overgangsperiode mag alleen een zaken kabinet regeren met beperkte bevoegdheden.

Kom er maar in voor aanvullingen (Negatieve zeikers gaarne buiten de deur blijven)

Chinook Elsevier | 03-12-16 | 22:15

Oprisp | 03-12-16 | 21:57
Zo zie je dat je met het afschaffen van de opkomstplicht ook de verkiezingen kunt sturen. PvdA, links, CD, rechts.
Rings a bell?

Graaf van Egmont | 03-12-16 | 22:07

Links of rechtsom. Bijna alle partijen gehoorzamen de dictaten uit Brussel. De democratie is een valse.

Nehemia | 03-12-16 | 22:07

We brengen Nederland per provincie naar de beurs. Te beginnen met Overijssel. Dan van het kaf en de resten, de kansenparels in het westen.

Oprisp | 03-12-16 | 22:06

@Zoon van Boer | 03-12-16 | 21:19
Correct! Hier bij mij in de gemeente bepaalt een ongekozen D66'er met nota bene een verre van ongeschonden bestuurlijk verleden in wezen alles dat hier gebeurt. En als je denkt dat ik het over de burgemeester heb, dan heb je het behoorlijk mis. Nee we hebben het hier over de gemeentesecretaris die niet alleen als pennenlikker fungeert voor de burgemeester, maar tevens algemeen directeur is van het gemeentelijke "bedrijf". Jawel je leest het goed: bedrijf. Voor de topambtenaar is een burger namelijk geen mens maar een object, en objecten behoren geen stem te hebben. Politiek vervangen is één ding, politiek plaatsen die het aandurft om de irriterende bestuurlijke lagen te vervangen is een ander.

Pierre Tombal | 03-12-16 | 22:05

Het is eindelijk PVV tijd...
dijkbewaker | 03-12-16 | 22:00
.
Zo is het en niet anders.

Lupuslupus | 03-12-16 | 22:05

Niet mogelijk om een afspraak te maken met het bedrijf dat je afval ophaalt? Mijn schoonzus in Limburg betaalt per keer dat het wordt opgehaald en die frequentie kan ze zelf bepalen.
Zoon van Boer | 03-12-16 | 21:50
.
Nee dat kan hier helaas niet. De vuilophaler doet dat in opdracht van de gemeente. Eén x per vier weken de grijze bak, één keer per vier weken de papierbak en om de week de groenbak. Glas moet je zelf apart wegbrengen naar een container bij de supermarkt. Je mag honderdvijftig kilo afval (stoel, bank, bed) per jaar gratis naar de gemeente brengen. Laten afhalen kost 50 euro en dan ben je meteen je honderdvijftig kilo 'gratis' kwijt, al weegt wat je laat ophalen b.v. maar 50 kilo. Dus liggen er overal tafels, hier en daar en bankstel, een kast, matrassen enz. bij de flats. Tja.

Lupuslupus | 03-12-16 | 22:01

citaat: Een miljoen stemmen levert in Nederland ongeveer vijftien zetels op. De groep jonge thuisblijvers is groot genoeg voor een eigen politieke partij. Verkeerde studieadviezen, verdwenen studiebeurzen, gebrek aan stageplaatsen, ontbrekende startersbanen, kansloos voor vaste banen, een gebrekkig vangnet voor flexwerkers, sloop van sociale woningbouw en te weinig starterswoningen zijn legitieme belangen om voor op te komen.
---------
Dus daar doet GS het voor??
Een soort SP voor de jeugd?
Kansloos.
Het gaat om veel grotere maatschappelijke belangen zoals de islam, de EU en massa immigratie. Ga niet dweilen met de kraan open.
Er lekken miljarden weg voor onzin projecten zoals de EU, ontwikkelingssamenwerking, en inburgering.
Iedereen kan hier zomaar binnenlopen en wegsturen kan ook niet. Tja, weer dweilen met de kraan open om dan te gaan zeuren dat al die "overbodige mensen" geen kans hier hebben. Zogenaamde vluchtelingen krijgen voorrang op alles en de rest moet het maar zien uit te vechten.
Als je geen baas bent over je eigen grens dan komt iedereen naar binnen en eist een woning. Misschien eerst maar eens die grens dicht gooien en iedereen die hier niet hoort uitzetten. Begin daar eens mee.
------
Mooie vergezichten over mogelijke kiezers die op je stemmen zijn luchtspiegelingen. Wat daaraan vooraf gaat is het land weer terugbrengen naar de rechtmatige eigenaars. De burgers in dit land. En dan met name de burgers die ALTIJD stemmen. Want in tegenstelling tot de VS waar je maar keus hebt tussen 2 is de keus hier ruim en duidelijk. Tot dat de PVV begon. Van begin af aan was en is de PVV de enige echte revolutionaire partij. Met alle macht die alle andere politieke partijen en hun lakeien (gelijkgeschakelde media) en zelfs de rechterlijke macht, op kunnen brengen proberen ze hun macht te behouden.
Het is de PVV tegen de rest.
En de rest heeft het verpest en doet het al 40 jaar lang hemeltergend fout. Tijd dus voor een ander geluid wat al zo lang in ons hoofd blijft klinken. Het is het geluid van de overwinning op een gezapig failliet systeem waar dit land en vele andere landen in Europa naar smachten. Brexit is geweest. Trump is gekomen. Nu zijn wij aan de beurt. Het is eindelijk PVV tijd...

dijkbewaker | 03-12-16 | 22:00

@kadoendra | 03-12-16 | 21:47
Oh ja, en je zus of je dochter neuken of aan kinderen zitten gaat weer onder de christelijke pet. Als jij zo bent van de problemen binnenshuis op te lossen dan heb ik nog wel een paar radicale oplossingen.

Zoon van Boer | 03-12-16 | 21:57

@tipo | 03-12-16 | 21:48
En dit:
https://twitter.com/JoshuaLivestro/status/805148077174702081

Vlaan | 03-12-16 | 21:56

@kadoendra | 03-12-16 | 21:47
Ja man, goed idee. Homo's weer terug in de kast, godslastering weer gehandhaafd en verplichte afdragen aan de kerk. En mijn 2e argument gaat nog eens lastig worden .....

Zoon van Boer | 03-12-16 | 21:53

@Lupuslupus | 03-12-16 | 21:41
Niet mogelijk om een afspraak te maken met het bedrijf dat je afval ophaalt? Mijn schoonzus in Limburg betaalt per keer dat het wordt opgehaald en die frequentie kan ze zelf bepalen.

Zoon van Boer | 03-12-16 | 21:50

Lupuslupus | 03-12-16 | 21:18
Democratie is meer dan een briefje in een stembus doen, anders zou Noord Korea ook een democratie zijn. Om van een functionerende democratie te kunnen spreken moet de uitslag van een verkiezing ten minste invloed hebben op het te voeren beleid. De helft van het beleid wordt echter door ongekozen technocraten in Brussel bedacht. De rest wordt geregeld door onze eigen bureaucratie die zich van de verkiezingen geen bal aan trekt. Als burger mag je binnen hele nauwe grenzen steggelen over wat details en daar houdt het mee op.

Keuze is er ondanks wat je beweert niet of nauwelijks. Noem mij één partij die onze grondwet respecteert of verlichtingsidealen nastreeft? Of een partij die voor een kleine overheid is?

Wanneer een systeem niet langer de grondbeginselen van een democratische rechtstaat respecteert is thuisblijven een plicht. Stemmen creëert immers draagvlak en de illusie van een mandaat van het volk. Dat hele als je niet stemt mag je ook niet zeuren argument is wat mij betreft onzin.

a1a2a3 | 03-12-16 | 21:48

Wegens ongelimiteerd nivelleren voor iedereen die geen socialistisch (ex-)politicus is ben ik geemigreerd, maar als ik een stemadvies mag geven: SGP een zeteltje of 50, om godverdomme eens te laten zien welke cultuur hier niet welkom is.

kadoendra | 03-12-16 | 21:47

Zo beschouwd is je met politiek bezig houden slecht voor je algehele welzijn. Eens in de vier jaar mogen stemmen. Dat is het enige moment om je druk te maken en te hopen dat het het anders gaat worden.
McMarx | 03-12-16 | 21:41
.
U hebt helemaal gelijk maar er over babbelen is dan ook slechts een uitlaatklep.

Lupuslupus | 03-12-16 | 21:43

Nog even over die 96%: ik betaal hier in Amsterdam ZO (Bijlmer dus) ook nog ruim 300 euri aan afvalstoffenheffing, als eenpersoonshuishouden. Met 21000 euri krijgt u vrijstelling, met 32000 niet. Rioolheffing en waterschapsbelasting ...
fehlerunfrei | 03-12-16 | 21:27
.
Dat is per gemeente verschillend. Ik betaal hier in het Oosten bijna 600 euro p.j. aan gem. belasting voor mijn eenpersoonshuishouden. Net zoveel als een huishouden van 8 personen. Want - zegt de Gemeente - het is te moeilijk om te controleren hoeveel bewoners een huis heeft. Ammehoela. Het waterschap doet dat wel, gewoon via de GBA.

Lupuslupus | 03-12-16 | 21:41

Zo beschouwd is je met politiek bezig houden slecht voor je algehele welzijn. Eens in de vier jaar mogen stemmen. Dat is het enige moment om je druk te maken en te hopen dat het het anders gaat worden.

Rest In Privacy | 03-12-16 | 21:41

Bij de Eu-barometer (sorry heb geen zin het onderzoek erbij te zoeken) wordt voortdurend geteld hoeveel mensen nog pro EU zijn. Het patroon is per individu meestal: eerst was men voor, dan een periode weet-niet, en vervolgens wordt de switch gemaakt naar tegen.
Omgekeerd komt nauwelijks voor, dus de weetnieters gaan allemaal één (dus de goede) kant op.
Het zou me niets verbazen als dat verschijnsel zich ook nationaal manifesteert: Het is nl nog al wat als men om een complex van redenen bv ideologie, financieel eigenbelang, familiegewoonte etc. gewend is om op bv de PvdA te stemmen en dat dan na decennia loslaat wegens inmiddels een andere mening. Dan lijkt het me logisch dat die mensen ook een tijdje geen keuze maken en dus niet gaan stemmen. En zo kan het m.i. gebeuren dat we de komende jaren weer stijgende opkomstcijfers zullen meemaken.

Ci Ty33 | 03-12-16 | 21:36

Het is mijn recht en mijn plicht om te gaan stemmen maar ik weer niet meer waarom of waarop. Het is allemaal lood om oud ijzer. Het maakt niet uit of je door een paard of door een ezel gebeten wordt. De falende CDA van Balkenende 1, 2, 3 en 4 profileert zich als de meest redelijke oppositiepartij, maar ik ben het nog niet vergeten. PvdA zal ik nooit stemmen, en VVD was mijn grootste fout. Iemand die De Tegenpartij nadoet, overal een grote mond over heeft maar geen enkele realistische oplossing biedt krijgt maar stem ook niet. Ik denk dat mijn protest stem naar een kleine oppositiepartij gaat zodat de anderen hem niet krijgen en om de toekomstige regering te frustreren.

Osdorpertje | 03-12-16 | 21:35

Zoon van Boer | 03-12-16 | 21:23
.
Je kunt een partij alleen afrekenen op haar daden wanneer die partij in de regering heeft gezeten. *PvdA.VVD.CDA.D66. dus. Daardoor vallen de kleinere partijen meteen al af. Maar als er daarvan al een of meerdere in een regering komen, zullen ze water bij de wijn moeten doen. Dat is helemaal niet erg, mits ze hun belangrijkste standpunten niet overboord gooien.

Lupuslupus | 03-12-16 | 21:34

GS in de politiek ...
Als dat maar goed gaat, hoe willen jullie je huidige onafhankelijke status vasthouden? Elke sneer hoe goed onderbouwd dan ook heeft gelijk de stank van partijdigheid, kan ook dit niet lezen zonder die gedachte
GP != GS ??? Kan juridisch waar zijn maar niet makelijk te verkopen

BenHetZoZat | 03-12-16 | 21:33

Nog even over die 96%: ik betaal hier in Amsterdam ZO (Bijlmer dus) ook nog ruim 300 euri aan afvalstoffenheffing, als eenpersoonshuishouden. Met 21000 euri krijgt u vrijstelling, met 32000 niet. Rioolheffing en waterschapsbelasting ...

fehlerunfrei | 03-12-16 | 21:27

Goed punt. Maar doet de VVD dit soort dingen niet al jaren? En toch stemmen mensen steeds weer op ze. Nu nog steeds tweede partij in alle peilings. Blijkbaar doet de VVD toch iets wat mensen graag willen. Mensen worden blijkbaar graag genaaid.
.
Welke partijen stemden voor die verhuurdersheffing?
VVD, PvdA, CDA, D66, CU en SGP
(momenteel in de peilingen 73 zetels)
.
Wie stemde tegen?
SP, PVV, GroenLinks, PvdD en 50Plus
(momenteel in de peilingen 59 zetels)

MultiPlex | 03-12-16 | 21:26

Scherp!

K.A. Leneet | 03-12-16 | 21:26

Tuborg øl | 03-12-16 | 21:16
Kom naar Nieuw Zeeland. Als je aan de immigratie-selectie voldoetis er hier altijd werk. Alleen: Er moet hier zo hard gewerkt worden, dat de meeste West-Europese immigranten dat niet aankunnen en teleurgesteld terug gaan naar hun veilige totaal-verzorgingsstaat.

zbb | 03-12-16 | 21:23

@Lupuslupus | 03-12-16 | 21:18
Welke keuze? Niemand komt ook maar iets na wat ze beloven .... hoe is het dan een keuze? Je kan tussen 500 liegbeesten kiezen en er zitten misschien 3-4 competente personen tussen. Meneer P Omtzicht ... komt als eerste naar boven, maar zelfs hij zal zich moeten schikken in het beleid van de partij die wel extern beïnvloed kan worden. Directe omkoping mag niet hier, maar er is geen wet die het iemand verbied om een vakantie te betalen van een invloedrijk lid van de partij.

Zoon van Boer | 03-12-16 | 21:23

Henk Krol bereikt de populistische 50 plussers die ook boos zijn omdat ze een huis in het guldentijdperk kochten en nu in het Eurotijdperk te weinig beuren. Die zijn net zo graaierig als Dirty Henk zelf.

Sliptong | 03-12-16 | 21:22

Helemaal mee eens Feynman, maar zelfs als we de 2e kamer volledig veranderen komt het volgende probleem. Het politiek gekleurde ambtenarenwezen, daar moet je vervolgens ook schoon huis maken om je beleid uit te voeren. Bij justitie moet er grondig huis gehouden worden, en waarschijnlijk ook bij algemene zaken.

Zoon van Boer | 03-12-16 | 21:19

Mensen die niet gaan stemmen interesseren zich niet voor politiek. Want niemand kan mij wijsmaken dat er geen keus genoeg is.
Ik heb altijd van mijn stemrecht gebruik gemaakt, niet één keer overgeslagen. Omdat ik het mijn burgerPlicht vind. Maar ja, tegenwoordig hoor je alleen maar over 'rechten', het woord plicht bestaat nauwelijks nog.

Lupuslupus | 03-12-16 | 21:18

Geenpeil een politieke partij? Uiterst slecht idee, dit soort versplintering. Het verzwakt alleen maar.

zbb | 03-12-16 | 21:16

Ik stem voor emigratie. Als eind twintiger is het voor mij niet te houden in Nederland. Veel geluk met de puinzooi babyboomers, in je pisluier. Geniet ervan

Tuborg øl | 03-12-16 | 21:16

Misschien doen ze het wel expres Feynman. Wel zeuren over een kiesdrempel van 30% bij een referendum, maar als 20% opkomt bij 2e kamer vekiezingen, dan gaat het feest gewoon door en vinden ze dat ze voor 4 jaar een "mandaat" van de kiezer hebben gekregen.

Graaf van Egmont | 03-12-16 | 21:13

In Nl ligt de situatie anders.

M.uppet | 03-12-16 | 21:12

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken