Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Au. Nederhandel met Oekraine stelt weinig voor

Afgelopen week kwam de EU met juichende cijfers over de toegenomen handel met Oekraïne. "Allemaal dankzij het handelsverdrag!", kraaiden de technocraten. Maar RTLZ heeft de tabelletjes allang gedebunkt: handel met Oekraïne is eerst heel diep ingezakt en is nu iets hersteld, maar dat vertekent de cijfers. Bovendien heeft Nederland op de handelsbalans maar 0,1% export naar Oekraïne staan. Alleen landbouwmachines gaan van NL naar OEK. De handel met het land zal sowieso nooit écht groot worden, menen experts. Oorzaken: afstand, taalbarrière en een ander juridisch systeem. En natuurlijk cultuurverschillen. Lees: corruptie. De Oekraïense handelsgeest zit in bruine enveloppen. En als we dan toch in de cijfertjes zitten. Uit de onderste tabel, afkomstig uit de EU-statistieken zelve, blijkt dat de import van OEK naar NL tussen jan-sep 2015 en jan-sep 2016 met ruim 7 procent is afgenomen. Dat sterretje achter 'Netherlands' leidt naar een opvallende verklaring onderaan de tabel: "According to Eurostat, Dutch trade flows are over-estimated because of the so-called ‘Rotterdam effect’: goods bound for other EU countries arrive in Dutch ports and, according to EU rules, are recorded as extra-EU imports by the Netherlands."* De cijfers zijn overschat omdat veel EU import via de havens van Rotterdam komt, voor verdere verspreiding door de EU. De werkelijke Nederlandse import is dus mogelijk nóg lager. "Het is maar een handelsverdrag", zei Rutte, maar zelfs dat is het dus niet. oeknldalendehandel.png

Reaguursels

Inloggen

Boeien dit, stop toch eens een keer met dat Oekraine bashen. Bash liever die idioot van een Putin eens, die heeft 300 nederlanders uit de lucht geknald
klimaathoax | 28-11-16 | 17:51
-
Bash liever de KLM-Schiphol-Malaysia Airlines voor opzettelijk over een actief oorlogsfront vliegen, waar al meerdere vliegtuigen daar in de buurt waren neergeschoten.

Raider Twix | 28-11-16 | 19:37

-weggejorist-

klimaathoax | 28-11-16 | 17:51

Eerst was het alleen een handelsverdrag en geen NAVO verdrag. Toen was het een NAVO en handelsverdrag. Nu is het dus geen handelsverdrag maar alleen een WO3 verdrag.
-
Gewoon het EU huurlingen leger in de Ukraïne tegen Rusland.
En de Ukraïners zouden met 70 - 80% meerderheid de ongekozen president Poroshenko weg stemmen.
Wat je noemt een EU-CIA coup president.

Raider Twix | 28-11-16 | 16:05

"veel EU import via de havens van Rotterdam (...), voor verdere verspreiding door de EU"

Dat begrijp ik niet zo goed. Oekraïne heeft volgens mij slechts twee havens, Odessa en Sevastopol, waarbij de laatste na de Krimse heraansluiting bij het moederland weer onder Russische controle valt ook. Vanuit beiden is het een teringeind naar Rotterdam. Ik denk niet dat er een binnenvaartaansluiting is, dus wordt dat een dobbernegerslalom door de Mediterrannée. En eenmaal in Rotterdam moeten de goederen toch weer overgeslagen worden op landvervoer en terug het Europeese vasteland ingeduwd.

Bezien de redelijk centrale ligging van de Oekraïne, plus het gegeven dat de Europeese hofleverancier van goedkope (én hardwerkende, eerlijk is eerlijk) chauffeurs (Polen) net naast de deur ligt, waarom dan toch het schip in?

a9b2b1 | 28-11-16 | 11:09

Spanje heeft geen levensmiddelen uit Ukraine.Nog nooit gezien.
Ze betrekken juist hun voedsel uit hun eigen streek, dus waar ik woon komt bijna alle groente uit Catalunya, anders worden ze hier echt pissig. Zelfs de boerenkool wordt in Cambrils geteeld.
gatito | 27-11-16 | 18:37
-------------------------------------------------
Dat Spanje heel erg fel is op spullen uit eigen land kan ik snappen maar...... Boerenkool? daar moet toch eerst de vorst over voor het te hachelen is?
En dan bedoel ik niet dat de koning er overheen moet zeiken natuurlijk.

loze stijl | 28-11-16 | 10:29

Leugenaars zijn het, die ons dit door de strot willen duwen. En leugenaars moeten gestraft; te beginnen met de verkiezingen straks in het voorjaar. De Hollandse Lente, hoe mooi zou dat zijn.

Ron van Zon3948 | 28-11-16 | 08:33

Ik zie ruimte voor groei (uiteraard nadat er serieuze stappen ter bestrijding van corruptie zijn genomen)

devil13 | 28-11-16 | 08:10

Ik ben vaak in de Oekraïne geweest het is door en door corrupt van laag tot hoog het enige waar ze geil op zijn is de Euro en Dollar Biljetten de eigen valuta daar hebben ze nul komma nul vertrouwen in dat komt omdat ze al een keer geweldig genaaid zijn door de overheid en de banken .

Jetstream | 28-11-16 | 01:25

Dat gelieg van de EU/Gevestigde orde is niet alleen strontvervelend, maar uiteindelijk draaien ze daarmee zichzelf de nek om.

van heinde en verre | 27-11-16 | 23:33

In maart wordt er afgerekend met de kliek die deze horror wil faciliteren en er zelfs toe bereid is MH17 en de rol die Oekraine hierin heeft gespeeld in de doofpot te stoppen, ten koste van onze landgenoten. Tijd voor het vacuum-voorjaarsoffensief!

accijnstoerist | 27-11-16 | 22:27

Een mooie voor leuke kamervragen aan onze leugenkabinet.

Frits1888 | 27-11-16 | 21:52

@Ongeblustekalk | 27-11-16 | 21:27
-
Ik kijk geregeld op dat soort kaartjes - en probeer mij door de Oekraïense en Russische agitprop heen een beeld te vormen van wat er wérkelijk aan de hand is. Ik ben ook maar een simpele leek, maar het heeft er volgens mij alle schijn van, dat de Russen ( ik neem dat 'separatisten' maar even met een korrel zout) de economie van Ukraïna aardige schade toebrengen door het plunderen van de Donbass.
-
Verder ben ik niet zo'n fan van Ukraïna. Een natie die telkens weer klakkeloos achter maffiafiguren als Tymoshenko, Azarov, Yatsenyuk, Kinakh of Poroshenko (to name but a few...) aanholt, is een 'failed state'...
-
Laat het Mordor van Ukraïna eerst maar eens haar zaakjes op orde krijgen (ZONDER de centen van u en mij er bij, alstublieft) - en daarna praten wij verder.

bisbisbis | 27-11-16 | 21:49

bisbisbis | 27-11-16 | 21:08
Dan moet je eens op een kaartje kijken hoeveel die seperatisten veroverd hebben, ze missen het belangrijkste deel in het zuiden en waren niet in staat om de belangrijkste industrie weg te trekken uit dat gebied. Het oekrainische leger heeft heldendaden verricht tegen een grote russische overmacht, zelfs de russen hebben daar respect voor.
En putin heeft persoonlijk een vrijgeleide geschonden waardoor militairen werden gemarteld. Zelfs Oekraïners met een russisch paspoort trekken dat niet, daarom zijn de gevechten daar gestaakt, het russische overwicht is verloren gegaan.

Ongeblustekalk | 27-11-16 | 21:27

@Ongeblustekalk | 27-11-16 | 20:47
-
Zeker. Alleen zit het merendeel van die grondstoffen en die industrie in de Donbass.
-
en laat dat nu nét d e f a c t o Russisch grondgebied zijn.

bisbisbis | 27-11-16 | 21:08

miko | 27-11-16 | 20:09
De voordelen zijn groter dan de nadelen. Oekraine is een megagroot land met veel grondstoffen, industrie en landbouwpotentieel.

Ongeblustekalk | 27-11-16 | 20:47

@Squeezemylizard | 27-11-16 | 19:39: Precies! Wat denk je bijvoorbeeld van al die soya overal in... oestrogenen... vandaar maar weinig echte kerels meer? (die meneer in de Sambal bij snackbar die stoelengooiers ff terechtwees uitgezonderd)

MacMiep.nl | 27-11-16 | 20:18

@vanvandaag | 27-11-16 | 19:06
Spaanse landbouw producten zijn van mindere kwaliteit dat komt door het klimaat daar.

miko | 27-11-16 | 20:13

@La Bailaora | 27-11-16 | 18:56
Met een blinde test val je zo door de mand. Misschien met een lichte voorkeur voor de Nederlandse. Spaanse tomaten hebben in de handel niet voor niks de bijnaam olifantjes. Een veel te dikke huid.

miko | 27-11-16 | 20:12

@Ongeblustekalk | 27-11-16 | 18:35
Er zitten wel hele grote nadelen aan. Maar dat snap jij niet, is het wel?

miko | 27-11-16 | 20:09

-weggejorist-

Bijtendehond | 27-11-16 | 20:01

Zo te zien zijn er landen die wel meer handel voeren met de Oekraïne. Ook gezien de daadwerkelijke handel zoals die wordt gezegd wel gegroeid is, van de landbouwmachines. Geeft dus wel aan dat als dat onze enige handel is, de Oekraïne meer afneemt uit Europa zelf. Aangezien er dus minder via Rotterdam dus minder van buiten de EU die kant op gaat. Goed nieuws!

TyrionLannister | 27-11-16 | 19:58

En toch zitten er enkele industriële pareltjes in de Oekraïne, tjokvol voorheen exclusieve Russische defensie-technologie. Gezien ons aandeel in de globale wapenhandel valt hier een aardig graantje mee te pikken. En dat roversnest laat zich maar wat graag inzetten als tussenpersoon voor handelspartners waar je liever niet mee gezien wordt. Kan heel lucratief zijn.

Abject | 27-11-16 | 19:55

Correctie 1.17 miljard euro

steekmug | 27-11-16 | 19:54

Als 0,1% al meer dan 4 miljard euro is
wat zeggen cijfers dan echt op 22-11-2016:
http://www.nu.nl/ondernemen/4354983/nederlandse-bedrijven-exporteren-meer-oekraine.html?redirect=1

steekmug | 27-11-16 | 19:53

Barbaren.

Oprisp | 27-11-16 | 19:40

En het enge is: landbouwproducten uit Oekraïne (vol gif of hormonen) krijgen hier een andere verpakking en dan mag er "made in Holland" op staan ook nog! Dus als consument wordt je verneukt waar je bij staat en de politiek keurt dat goed!
macmiep.nl | 27-11-16 | 18:15

Klopt, vandaar dat velen onder ons een zwaar verstoorde hormonenhuishouding hebben.
Dit gaat al jaren ons mondje in, dus nog meer van die shit zal desastreus voor de mensheid zijn( voortplanting)
Dus we worden al genoeg vanuit de eu zelf vergiftigd, Oekraïne en een eventuele ttip maakt het alleen nog maar erger.

Squeezemylizard | 27-11-16 | 19:39

Oprisp | 27-11-16 | 19:21
Chazarenland, die trokken later hier naartoe en daarna weer oostwaarts. ;)

Ongeblustekalk | 27-11-16 | 19:29

Italië is de grootste handelspartner. Daar snappen ze de Oekraïnse handelsmentaliteit beter.

Ravissant | 27-11-16 | 19:28

eeuw, sorry

Oprisp | 27-11-16 | 19:22

ja,diedus! | 27-11-16 | 19:14

Ik wil het maar even kwijt, Ovidius noemde in de negende al het volk rondom de Zwarte Zee 'barbaren'..

Oprisp | 27-11-16 | 19:21

Gestolen auto's en airbags zijn ook handel , aldus de verheugde inwoners van de Oekraïne.

ja,diedus! | 27-11-16 | 19:14

Ongeblustekalk | 27-11-16 | 18:57

Helemaal mee eens, ik snap ze dan ook totaal niet.

gatito | 27-11-16 | 19:10

@ProAsfalt | 27-11-16 | 18:59
Definieert u eens 'gratis arbeiders' opdat er enige duidelijkheid omtrent dit gegeven zal bestaan voor de werkgevers.

en définitive | 27-11-16 | 19:08

@kees de short | 27-11-16 | 18:18: GEEN lariekoek. Lees je eerst maar eens in, dombo! Of vind je het niet erg: vergif op je bord?

MacMiep.nl | 27-11-16 | 19:08

vanvandaag | 27-11-16 | 18:52

Ik schrik hiervan, want laatst was een stuk in el Periodico
dat Mercadona geen buitenlandse spullen levert en er een onderzoek was ingesteld.
Dit was dus om de mensen gerust te stellen, want zoals ik al zei, Spanjaarden willen geen buitenlandse produkten.
In ieder geval hebben ze 1800 produkten eruit gegooid, las ik.

gatito | 27-11-16 | 19:07

Graaf van Egmont | 27-11-16 | 18:57

Hier wordt gemeld dat ca. 1800 spaanse producten zijn vervangen door import uit andere landen, zoals: argentinïë, tunesia, marokko,frankrijk (ja, frankrijk), portugal etc. (het gaat om levensmiddelen). Niks solidariteit etc. wat beweerd wordt.

vanvandaag | 27-11-16 | 19:06

vanvandaag | 27-11-16 | 18:52
Dat kunnen we toch niet lezen kudt! Korte samenvatting graag.

Ja. Wat staat daar nu voor andere info?

Oprisp | 27-11-16 | 19:03

Het gaat niet om de handel maar om de gratis arbeiders. De handel is slechts het toetje.

ProAsfalt | 27-11-16 | 18:59

Rutte .. wat een aanfluiting is die man. 229 dagen reeds negeert hij de wens van het Nederlandse volk. Hij is liever vriend met de corruptste elite van Europa:
youtu.be/fCsA_QUdcd0

Fijnstoffer | 27-11-16 | 18:58

vanvandaag | 27-11-16 | 18:52
Dat kunnen we toch niet lezen kudt! Korte samenvatting graag.

Graaf van Egmont | 27-11-16 | 18:57

gatito | 27-11-16 | 18:47
Dat zijn hun democratisch gekozen volksvertegenwoordigers, dan hadden ze maar iemand anders moeten kiezen om hun te vertegenwoordigen, geen medelijden mee, ze hebben het zelf zo gewild.

Ongeblustekalk | 27-11-16 | 18:57

Dat handelsverdrag is gewoon neokolonialisme, maar dan zonder de fregatten in de baai als backup. Die hebben we wegbezuinigd.

Sjors W. | 27-11-16 | 18:56

@vanvandaag | 27-11-16 | 18:52
True. Er zijn tegenwoordig zelfs Nederlandse tomaten op de Spaanse markt, goedkoop, maar niet te vreten (geen smaak).

La Bailaora | 27-11-16 | 18:56

Handel is goed, ook met Oekraïne. Maar niet met een corrupte bende. Dat is geld weggeven.

Oprisp | 27-11-16 | 18:55

Handelsvoorstel :
Nederland levert : 100.000 "gastarbeiders"
Oekraine in ruil : 100.000 lekker wijven.

alshetware | 27-11-16 | 18:53

Niemand?
MMM UA, opdat dit handelsbevorderend zal gaan uitwerken.
Was getekend, 'hahaha', eü, en velen die hiermee instemmen.
@Cuyahoga Yep, die vinger hè, op de zere plek. Doet u buitengemeen goed. Hulde.

en définitive | 27-11-16 | 18:49

Ongeblustekalk | 27-11-16 | 18:40

Maar dat was geld van Europa en daar gaat alles mis mee, nog steeds.Maar de regering denkt totaal anders als de bevolking, die hebben de grootste ellende meegemaakt

gatito | 27-11-16 | 18:47

Laatst is een van de grote winkelketens hier onderzocht, de mercadona en de esclat, maar alleen produkten uit eigen regio.
Spanjaarden willen na de grote armoede en ellende alleen hun eigen boeren redden.

gatito | 27-11-16 | 18:44

Ik weet niet of iemand het even kan uitzoeken, maar ik denk dat onze handel met Miramar groter is.

Graaf van Egmont | 27-11-16 | 18:42

Je vraagt je toch af waarom, als ik iets van iemand in de Oekraïne wil kopen, Ik langs een corpulente jankerige druiloor moet die het penetrant over zuurstofmaskertjes heeft.
Boodschappentasje met geld maybe?
Vragen die nooit beantwoord worden.......

Kromme Tenen | 27-11-16 | 18:40

gatito | 27-11-16 | 18:37
Helaas betrekken ze de nepvliegvelden en snelwegen to nowhere wel uit europa. Spanje is een soort oekraine, maar dan met veel tomaten.

Ongeblustekalk | 27-11-16 | 18:40

Spanje heeft geen levensmiddelen uit Ukraine.Nog nooit gezien.
Ze betrekken juist hun voedsel uit hun eigen streek, dus waar ik woon komt bijna alle groente uit Catalunya, anders worden ze hier echt pissig. Zelfs de boerenkool wordt in Cambrils geteeld.

gatito | 27-11-16 | 18:37

Als het toch niks voorstelt is er ook geen probleem dat het verdrag doorgang vindt. Waar hebben we het over?

Ongeblustekalk | 27-11-16 | 18:35

@ kees de short | 27-11-16 | 18:18
Lariekoek??
Ben je het "paardenvleesschandaal" alweer vergeten? En dat speelde zich af in ons mooie en "eerlijke Nederland.

Loebas | 27-11-16 | 18:31

Kijk, bij mijn supermarkt ligt ook vaak een 'dakloze' Roemeniër of iets uit die richting.
Zo eentje die 's avonds in een grote mercedes stapt.
Anyway, ik lach hem altijd vriendelijk toe, maar hij krijgt geen cent.
Er zijn wel mensen die hem geld geven, en dan krijgen ze daar een krantje voor.
Maar om dat nou handel te noemen, gaat me een beetje ver.
Als hij er niet zou staan, kunnen die mensen voor dat geld ook een andere krant kopen, of een dag internetten of 4 rollen wc-papier, whatever.
Voor 99,999% van de mensen maakt het in economisch opzicht geen reedt uit of die man er wel of niet staat, voor het gezicht van de straat en de algehele moraal is het zelfs beter dat hij er niet staat.

En nu wil ik niet meteen Oekraïne vergelijken met een alcoholische corrupte fake-dakloze, maar...
Of wacht, dat wil ik wel eigenlijk, want dat is precies wat Oekraïne voor NL is.

Cuyahoga | 27-11-16 | 18:27

Ik kan niet wachten om mijn belastingcenten de grens over te smijten. Dus, hoe meer landen hoe beter. Net zo lang, tot we allemaal in armoede leven. 'We' zijn dan de burgers. De elite zorgen er wel voor dat ze hun schaapjes op het droge hebben.

kweethetooknietbeter | 27-11-16 | 18:23

Wat betrekken Polen, Romenie en Spanje dan uit Oekraïne? Mogelijk is die handel zo gering dat, als ze een pot honing verkopen de change meteen in de dubbele cijfers zit.

M.uppet | 27-11-16 | 18:22

De Oekraïense economie ie in de zelfde periode ook met 10% gedaald, dus dit zegt eigenlijk helemaal niks over handel. Maar goed, het verdrag moet fijngestampt worden...

heldheino | 27-11-16 | 18:22

Verwachten we iets anders van de policor media? Dit was destijds ook heel eenvoudig te debunken via CBS statline, waarin soortgelijke detailgegevens zijn opgeslagen over de Nederlandse import en export. Oekraine is verwaarloosbaar klein voor Nederland. Ik heb er geen kritische journalist over gehoord in de mainstream media destijds, alleen hier bij Geenstijl.

Banana008 | 27-11-16 | 18:21

Ik was een Nee stemmer, maar laat Rutte het Associatieakkoord nu maar gewoon ratificeren. We wachten al bijna een jaar. Het heeft nu wel lang genoeg geduurd. En Rutte herhaal dan ook dat je tegen referenda bent. En totaal tegen referenda over internationale verdragen. En vertel met een lach erbij dat de burger toch niet begreep waar hij over stemde en dat je daarom gewoon ratificeert. En om te plagen bijna een jaar hebt gewacht. Hou op met draaien. Draai er niet meer omheen. Het maakt nu toch niet meer echt uit. Het voorjaarsoffensef komt eraan. De klapper komt op 15 maart.

lightyears | 27-11-16 | 18:21

macmiep.nl | 27-11-16 | 18:15

Dat is lariekoek.

kees de short | 27-11-16 | 18:18

Oekraïne moet en zal bij de EU komen. De natte droom van neo -liberalen moet door blijven gaan. Nu de Polen teruggaan naar hun vaderland omdat de lonen zijn bijgetrokken, zoekt Brussel een nieuwe bron van goedkope arbeidskrachten. Wat dat oplevert steken de graaiers en bestuurders in hun zakken, als het fout gaat dan mag de 'gewone' autochtone man/vrouw dat betalen (lees bankencrisis). Heel de westerse maatschappij wordt afgebroken door de neo-liberalen, van gezondheidszorg tot een simpele telefoon, alles is een 'product' geworden. Er moet gegraaid, gefraudeerd, opgelicht, besodemieterd en gestolen worden. Als je het vervolgens niet meer weet, of je loopt tegen de lamp dan lach je het toch gewoon op Ruttiaanse manier weg...

Corrie-Corky | 27-11-16 | 18:17

En het enge is: landbouwproducten uit Oekraïne (vol gif of hormonen) krijgen hier een andere verpakking en dan mag er "made in Holland" op staan ook nog! Dus als consument wordt je verneukt waar je bij staat en de politiek keurt dat goed!

MacMiep.nl | 27-11-16 | 18:15

Van de week, hele dag op radiojournaal, dat de export was toegenomen...

Heinzz | 27-11-16 | 18:15

Correctie: Bayer

Guust Kadaver | 27-11-16 | 18:15

Handel zit hem in tientallen landbouw sproei installatie van John Deere gemaakt in Horst (L).
Dat is een éénmalige order volgens bronnen voor Beyer/Monsanto, dus echt structureel is die handel ook niet

Guust Kadaver | 27-11-16 | 18:14

Moet nog steeds denken aan hoe er twee weken terug een stel mensen beroofd zijn van 500K (ofzo) aan contanten, en er nog even gemeld werd dat de dochter van de burgemeester van Kiev een tijdje eerder nog van 1.5 miljoen aan sieraden beroofd was.

DaJonkel | 27-11-16 | 18:12

De "core business" van de EU is het uitspelen van West Europees werkvolk tegen goedkope loonslaven uit het Oostblok zodat de bootjes in Monaco en aan de Franse Middellandse zee kust nog groter kunnen worden... Dit alles onder regie van miljardairs als Soros en de oligarchen .
Politici zijn niets meer dan trekpoppen
.

Loebas | 27-11-16 | 18:12

Goh, dat wisten we niet.
Kan ook niet anders met een marginaal economisch land, door en door corrupt.
niemand zag er iets in behalve die rare nonkel omdat zijn huis-hoertje- bruidje er vandaan kwam en dat gebazel van DKS die er wel een 'hoop' handel in zag.

miko | 27-11-16 | 18:06

Zelfs (of beter: juist) Eurostat staat in dienst van de grote EU-leugen. Als je het eenmaal doorhebt weet je van tevoren al wanneer welke persberichten de deur uitgaan. En steeds meer mensen hebben de grote leugen door. Allemaal ten dienste van het grootkapitaal en de persoonlijke ego's en bankrekening van een beprkt aantal verraders.

ad melkert | 27-11-16 | 18:06

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken