Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Terugkijken. Nazomergaslicht. Met Sietske Bergsma

Geen beter moment dan de eerste echte herfststorm van dit najaar om de ramen eens goed tegen elkaar open te zetten, zodat de boel kan doorluchten. Daarom vanavond aan onze Nazomergasten-tafel: Sietske Bergsma. Nederlandse schrijfster in Berlijn die zich in toenemende mate laat afleiden door Actuele Beslommeringen in de Samenleving, en daarover schrijft op ThePostOnline. Want het maatschappelijke debat is momenteel net zo onstuimig als het weer. Brexit gebeurde en The Donald wordt president dus enerzijds wint de 'gewone man' (m/v) aan moed. Anderzijds is er aan de zijde van het doorgeslagen deugprogressivisme een soort paniek uitgebroken, want het linksglobalistische wereldbeeld werkt niet meer op een massa die te veel dagelijkse realiteit, te veel mediamanipulatie en te veel loze racismeverwijten geïncasseerd heeft - en er niet meer in trapt. De elites hebben geen enkel antwoord paraat op deze patstelling. Behalve het aloude Godwinnen natuurlijk: Wilders, Farage, Le Pen, Poetin, Trump en zelfs Theresa May zijn Hitler. Allemaal. Kan Mutti Merkel met haar empathische migratie-methodes het westen nog redden van de Witte Man? We willen het weten! Hoog tijd dus, om een mevrouw en een niet-blanke meneer aan tafel te zetten om daar eens rustig hun licht op te laten schijnen. Echt licht, geen gaslicht. Want het is 2016 en we zien zelf heus wel wat er aan de hand is. LIVE om 20u00. In GeenStijl Nazomergasten (directe link naar stream - of deze kan ook, als je knipperstats in beeld wil).
AFGELOPEN: Dat was een heel. fijn. gesprek. Terugkijken kan hierboven, al zeggen we eerlijk & zelfkritisch: het eerste half uur moet het eeeeven op gang komen.

Reaguursels

Inloggen

Aardbeving Fukushima 7.3
Tsunami van 3 meter verwacht.

gatito | 21-11-16 | 22:46

Best interessant gesprek maar wat een slechte interviewer. Zij is interessant met haar voorbereide voorbeelden van dit "gaslighten". Maar vervolgens duwt interviewer allerlei voorbeelden in haar snuffert, die niets met gaslighten te maken hebben. Zij heeft vervolgens geen tijd om alles snel in haar hoofd te corrigeren en gaat maar met hem mee. Ook geeft hij veel te veel zijn eigen mening en gaat helemaal uit de bocht door religie af te zeiken, waarmee hij net zo irritant voor christelijken word als jehovahs voor atheïsten. Die man heeft nog veel te leren..

Rest In Privacy | 21-11-16 | 18:28

@necrosis,

In welke branche solliciteer je? Wellicht weet ik wat. Misschien moeten we de GS vacaturebank oprichten.

ristretto | 21-11-16 | 15:58

nickolaas | 21-11-16 | 11:43
----
Ja, het demoniseren van politiek tegenstanders gaat er in als gods woord bij een jehova getuige.
.
De boze en kwaadaardige man en vrouw zitten niet bij de Trump achterban, maar "ergens anders"
Het demoniseren werkt niet meer gezien de uitslag van de verkiezingen. Je hoeft me geen sterkte te wensen hoor. Beter voor de verliezers. Een felicitatie is meer op zijn plaats dacht ik zo.

dijkbewaker | 21-11-16 | 13:02

@dijkbewaker | 21-11-16 | 11:03
Volgens mij staat alleen Breitbart niet in het rijtje, als je simpelweg Googled op "Trump narcism"
www.google.nl/search?q=Trump+narcism&...
Ik wens je er sterkte mee dat ie niet iets zal uitspoken dat hem kwetsbaar kan maken voor 'impeachment'..

nickolaas | 21-11-16 | 11:43

nickolaas | 21-11-16 | 09:54 Trump wordt vaak met narcisme (de stoornis) in verband gebracht gebracht
-----
O,.. Ik hoor het voor het eerst.
Waar en door wie? Voorstanders of tegenstanders?
---
dat ie daar kwetsbaar voor is, hadden psychologen ook niet voor niets vastgesteld
---
Welke psychologen hebben hem onderzocht en zich strafbaar gemaakt? Of is het wat gemakkelijk gezwam in de ruimte?
----
Het blijft blijkbaar moeilijk te verteren voor nickolaas
Dat de altruïstische Clinton het moest afleggen tegen de "Narcistische" Trump... Het is ook moeilijk te begrijpen waarom het Amerikaanse volk meer vertrouwen heeft in Trump als je alle onzin gelooft die zijn tegenstanders verspreid hebben..... Maar goed, oud nieuws. Totaal irrelevant.

dijkbewaker | 21-11-16 | 11:03

'Gaslighting' is ook verre van een superieure strategie, maar meer een poging met beperkte 'vindingrijkheid' een mouw te passen aan een potentieel vrij wanhopige situatie (slachtoffer dreigt door een web van leugens heen te gaan prikken).
Mislukt de poging tot 'gaslighting', dan zal het slachtoffer zijn eigen waarneming verkiezen boven de versie van de 'gaslighter' en vervolgens zal deze potentieel alles wat die laatste gezegd heeft mogelijk ter discussie stellen - vertrouwen is een heel basaal iets, staat het ter discussie dan valt toch een hele belangrijke schakel weg in het web dat zo'n 'gaslighter' heeft gecreëerd (waarmee de ergste angst van de gaslighter realiteit zou worden - verlies van controle over zijn slachtoffer en een goede kans dat deze hem/haar de deur zal wijzen - en verlatingsangst is bijna altijd wel een dingetje bij stoornissen die mensen op zeer jonge leeftijd opdoen, denk aan een jong kind die even zijn moeder uit het zicht verliest, dat is eveneens een hele heftige reactie.. misschien speelt hetzelfde wel bij liquidaties in het criminele milieu, het lijkt vaak al genoeg als iemand er voor kiest om niet langer van zo'n groep deel uit te maken om dus een hele heftige reactie van zo'n leider/groep uit te lokken - dat is veel minder een dingetje bij populaties waarvan je mag aannemen dat psychopathische tendensen bijvoorbeeld minder dominant zijn).
En met het risico dat het allemaal een beetje 'psychologie van de koude grond gaat worden', maar je ziet bijvoorbeeld bij Donald Trump ook een patroon ontstaan dat ie bij benoemingen toch vooral mensen lijkt te belonen die eerder zich loyaal naar hem hebben getoond (desnoods alleen hem verdedigd hebben in de media - de benoeming van Eric Bolling op een functie bij Economische Zaken lijkt daar een nieuw voorbeeld van te gaan worden). Eric Bolling is een host bij een bekend praatprogramma, waar 5 presentatoren discussiëren met allemaal een vrij uitgesproken standpunt. Bolling was degene die vanaf het begin Trump verdedigd heeft, waar dus de rest van de groep in meerderheid veel minder positief was over Trump. Trump wordt vaak met narcisme (de stoornis) in verband gebracht (en zijn recente tweets over Saterday Night Live-sketches die ie 'unfair' vond lijken ook wel weer typisch te zijn.. dat ie daar kwetsbaar voor is, hadden psychologen ook niet voor niets vastgesteld en hij hapte ook op soortgelijk 'ass' toen hem dat in het eerste debat door Clinton werd voorgehouden). Maar loyaliteit (maar dus ook verlatingsangst/afwijzing) is dus een dingetje voor dat soort mensen (en vertroebelt dus mogelijk de weging van dingen die mensen die niet aan dat soort 'narcistische tendensen' lijden wel zwaar zouden laten meewegen - zoals kennis of deskundigheid of andere zaken die mensen wel of niet geschikt zouden maken voor dat soort functies). Ik denk dat het potentieel 'tricky' is wat daar op dit moment aan het gebeuren is.

nickolaas | 21-11-16 | 09:54

Het eerste en het laatste halfuur had van mij niet gehoeven. Wel een prettig en interessant middenstuk.

atheïstisch stemvee | 21-11-16 | 09:40

-weggejorist-

Mr_Dick | 21-11-16 | 09:12

@eerstneukendanpraten | 21-11-16 | 08:27
Gestikt onder het zand van zijn zelf gegraven tunnel die plots instorten deed.

Rest In Privacy | 21-11-16 | 09:10

necrosis | 21-11-16 | 08:33

Ja, die tool was wel erg handig soms...

eerstneukendanpraten | 21-11-16 | 08:34

@eerstneukendanpraten | 21-11-16 | 08:27
Ik weet het niet, misschien heeft hij een permaban te pakken.
Ik heb zijn laatste comment niet gelezen en zonder tooltje kan ik moeilijk een inschatting maken.
Ik zal GU eens mailen.....

necrosis | 21-11-16 | 08:33

necrosis | 21-11-16 | 08:20

En waar is VanBukkem gebleven?

eerstneukendanpraten | 21-11-16 | 08:27

@ristretto | 21-11-16 | 08:08
Meestal is @mallekater er vroeg bij, net als @TheJackdawn (maar die heeft Joris op verkantie gestuurd).
En ik, ik tegel vrolijk door tussen het schrijven van sollicitatiebrieven.

necrosis | 21-11-16 | 08:24

Een beetje idioterie wanneer je zegt dat de gewone man op Tromp zou stemmen, en voor de BREXIt zou zijn of tegen het Ukraine verdrag. Dat slaat als een lul op een drumstel (nergens op)
Dan is het al niet meer interessant om de rest te lezen, ik ben namelijk de "gewone man."

George6550 | 21-11-16 | 08:23

@ristretto | 21-11-16 | 08:08
Wat is een 'Vlunk'?
Vijf comments op rij zonder dubbelpost?
Ben je bekend met 'een Teuntje doen'?
Die postte 10 comments op rij en allemaal ontopic.
Geen idee waar die oude toptegelaar gebleven is.
Overigens mis ik wel meer oudgedienden.

necrosis | 21-11-16 | 08:20

@ristretto | 21-11-16 | 08:06
Piet K. post in zijn enthousiasme een beetje teveel muzaklinkjes, dat deed ik vroeger ook en het resultaat was het hetzelfde.
Ergens terecht want GeenStijl is geen TMF.
Maar vriend Piet leert het nog wel, net als ik destijds.....

necrosis | 21-11-16 | 08:17

Het gaat niet zo goed op GS, anders maak je geen Vlunk in de morgen.

ristretto | 21-11-16 | 08:08

De potjes komen net van het gas, espresso voor iedereen.

ristretto | 21-11-16 | 08:07

Ik zie dat Piet Karbiet er een prettige verstandhouding met Joris op nahoudt, geen idee waarom.

ristretto | 21-11-16 | 08:06

@ristretto,
Nabrander; als je geen ontwikkelingshulp geeft deug je niet.

ristretto | 21-11-16 | 08:04

Zo, we weten nu dank zij GS en Sietske wie het gas aansteekt. Wie betaalt de gasrekening? Wij. Door de ongelooflijke belastingdruk worden de feestjes van eerst de PvdA ( nu 10 zetels ) en nu Groen Links ( nu 15 zetels ) gefinancierd. Er is geen enkel besef van eigen verantwoordelijkheid meer. Wil je een feestje? Betaal er zelf voor.
Kom binnen je ben welkom. Nu er shit van komt geven dezelfde mensen niet thuis. ( de goeden die van begin tot het einde blijven niet te na gesproken )
De vervuiler betaalt.

Op Radio 1 een leuke opmerking. De Afrikaanse asielzoekers veroorzaken een grote geldstroom. Door het opsturen van alle bijdragen in levensonderhoud vanuit Europa komt er meer geld in Afrika terecht dan het gezamenlijke ontwikkelingshulp geld van de EU.
Ten eerste: we betalen nu dubbel. Ten tweede: het geld komt nu terecht bij degenen die het echt nodig hebben ipv in de zakken van de dictators en elite.

Stop de ontwikkelingshulp. Gebruik het geld doelmatig.

ristretto | 21-11-16 | 07:47

Theo, houd eens je mond en laat de ander uitpraten.

Panos88 | 21-11-16 | 07:43

@aight.. | 21-11-16 | 03:46
Op Antarctica hebben expedities geleid tot de vondst van planten/ bomenresten onder het ijs.
Dat betekent dat er heel wat jaren geleden geen ijs was, maar vegetatie, misschien zelfs landdieren.
Dat betekent dus ook dat er vroeger geen of weinig ijs op Antarctica was.
Nu ligt er wel ijs en groeit er (vrijwel) niets.
In dat oogpunt kan ik dus zeggen dat er juist meer ijs is dan vroeger.
Het gaat erom vanaf welke datum je gaat meten.
En wat betreft uitstoot, toen de dinosaurussen nog op aarde rondliepen, was er veel meer vulkanische activiteit dan nu.
Wat denk je dat een gemiddelde vulkaan uitspuugt aan lucht vervuilende stoffen?
Wacht maar tot de vulkaan onder Yellowstone Park uitbarst, DAN heb je pas een milieuramp van epische proporties.

necrosis | 21-11-16 | 06:37

het verhaal over gaslighting is nogal vaag. heb het idee dat er misschien toch een beetje spanning op zat ofzo. we moeten ook niet ineens alles waar we het niet mee eens zijn gaslighting gaan noemen. de wikipediadefinitie lijkt me vrij helder. dan kom je simpel gezegd op iemand zo manipuleren dat hij het vertrouwen in zijn eigen correcte waarneming van de werkelijkheid verliest. beste voorbeeld lijkt me het geneuzel over de islam dat voor politiek correct doorgaat.

aight.. | 21-11-16 | 03:52

Graaf van Egmont | 21-11-16 | 01:50
ik weet niet hoe jij leest wat er staat, maar in het linkje is het gewoon zo dat hij stelt dat klimaatverandering samenlevingen kan ontwrichten, wat conflicten tot gevolg heeft. het is vanzelfsprekend dat militairen dat benoemen. het is ook een feit. die link tussen klimaatverandering en conflict gaat al terug tot duizenden jaren voor onze jaartelling.

die watersnoodramp wordt genoemd omdat één van de taken van defensie is om de civiele autoriteiten in tijd van nood bij te staan en zeespiegelstijging een grotere druk zet op de kustverdediging. allemaal heel logisch en vanzelfsprekend. in dat linkje staat niet dat de klimaatverandering door koolstofuitstoot gezorgd heeft voor de watersnoodramp van toen.

en wat ijs betreft: de oppervlakte van ijs op de polen is dit jaar historisch laag. en dan niet als in onderin de bandbreedte, maar gewoon ineens een flink stuk onder alles van de afgelopen decennia. is gewoon een gemeten feit.

aight.. | 21-11-16 | 03:46

knutsel | 21-11-16 | 01:44
adanteh | 21-11-16 | 02:20

Ik trek het vakmanschap van Holman niet in twijfel, maar ik heb het in de media al zo vaak gezien dat een presentator een gast niet uit liet spreken, op het moment dat diegene juist iets zinnigs zei. Het is vooral een linkse gewoonte trouwens om anderen niet uit te laten spreken. Vandaar dat ik er een beetje allergisch voor ben lol.

hoogstetijd | 21-11-16 | 02:32

Ja het gaslighting onderwerp is sterk, heel sterk.

Upendo | 21-11-16 | 02:26

Hoewel ik begrijpt wat ze bedoelt, is het allemaal wat te vaag romdom 'gaslighting', waardoor het vooral heel onzinnig klinkt en veranderd in zo'n ding dat je wel op ALLES kan toepassen als het je niet zint. Onduidelijkheid rondom framing tegenover gaslighting was niet erg sterk daar helaas.
.
hoogstetijd | 21-11-16 | 01:25
Af en toe nodig om het gesprek een beetje gaande te houden. Ze lijkt wat te vaak af te dwalen naar onsamenhangende/onduidelijke uitleg en dan trekt Holman haar er weer bij, niks mis mee.

adanteh | 21-11-16 | 02:20

Graaf van Egmont | 21-11-16 | 02:06
Dacht zelf ook al dat 'gaslighting' meer een literaire woordschepping is die nu een wat hyperige indruk maakt.
Of we daardoor onze manipulatoren beter gaan doorzien en begrijpen waag ik te betwijfelen.

WirMachenMusik | 21-11-16 | 02:18

WirMachenMusik | 21-11-16 | 02:01
Te meer ook omdat zowel 'perceptievervorming door sociale druk' en 'framing' door experimenten acceptabel bewezen fenomenen zijn. Van 'gaslighting' weet ik dat nog niet.

WirMachenMusik | 21-11-16 | 02:10

WirMachenMusik | 21-11-16 | 02:01
Gaslighting voegt daar niks aan toe. Het is gebaseerd op een film, een psychologische thriller van een gestoord iemand die iets wil van een niet al te sterke vrouw die het gezegde "liefde maakt blind" helemaal waar maakt.
Een volk is natuurlijk niet verliefd op zijn land in de ware zin des woords. Maar er zullen altijd groepen zijn die wel een blinde vlek hebben tegenover de politiek, of gevoelig zijn voor groepsdruk.

Graaf van Egmont | 21-11-16 | 02:06

Alhoewel ik het interview niet heb gezien hebben de opmerkingen over gaslighting me even aan het denken gezet. Daarbij kwam meteen de gedachte aan wat nou het verschil is met perceptievervorming door sociale conformeringsdruk zoals bijvoorbeeld in het bekende experiment van Asch.
Gaslighting wordt toch meestal uitgelegd als beïnvloeding VAN iemand DOOR een geestesziekerig iemand?
Terwijl met perceptievervorming als bij Ash eerder beïnvloeding VAN iemand DOOR een als sociale groep waargenomen iets wordt bedoeld.
Zijn de manipulaties die sociale isolatie trachten te suggereren en die hier bediscussieerd worden, zoals islam is vrede/islamofobie en meerderheidsmeningsuggesties door 'gemanipuleerde' opiniepeilingen (zie ook Schweigespirale-theorie) niet al voldoende en zelfs beter verklaard door 'perceptievervorming door gemanipuleerde sociale druk'? Eventueel met 'framing' als toevoeging voor meer richting individu op individu propagandistische manipulaties. Wat voegt gaslighting daar dan nog aan toe?

WirMachenMusik | 21-11-16 | 02:01

Het is niet normaal dat een generaal zich uitspreekt over klimaatverandering en daarbij wijst op de ramp in 1953. Die geen ene reet te maken had met klimaatverandering overigens. Wel met de inzet van militairen voor het leggen van zandzakken. Maar die moet hij gewoon ter beschikking stellen. Net meer en niet minder.
Droogte in Syrie waarbij Turkije betrokken is, heeft ook geen zak te maken met klimaatverandering, maar het afsluiten van watertoevoer door Turkije naar Syrië. Gewoon een oorlogsmisdrijf.
En als het op de noordpool nu 20 graden warmer is dan normaal en normaal blijkt -40 te zijn, dan vriest het nog steeds 20 graden en smelt er niks.

Graaf van Egmont | 21-11-16 | 01:50

Het staat vast dat het klimaat niet iets statisch is.
De zeespiegel is de afgelopen 10 millennia met 70 meter gestegen.
Het is echter een illusie te denken, dat een verandering in het gedrag van de mensheid op afzienbare termijn invloed op het klimaat heeft.
de honden blaffen... | 21-11-16 | 01:21

Waar haal je dat weg ??? het is momenteel 3mm per jaar aan stijging per jaar als deze klimaat verandering zo door gaat..... bij jouw redenering in de laatste 100 jaar een 70 meter stijging .... had je een andere taal gebruikt om je bericht te schrijven en Nederland niet meer op de kaart had gestaan... En nog even dieper in te gaan op klimaatveranderingen .... Is al begonnen toen de mensheid begon toen ze vuur konden maken en zich gingen settelen op een vaste plaats en aan veehouderij en landbouw begonnen om een beter leven te krijgen... en die strijd tegen de klimaatverandering gaan we niet meer terug draaien.

kereltie_ut_drenthe | 21-11-16 | 01:49

@hoogstetijd | 21-11-16 | 01:25 Meneer Holman is juist erg goed. Dit zou GS elke zondag moeten doen. Langdurig. Ik neem aan dat dit verder geen drol kost.
Iets meer interessantere gasten zou leuk zijn.

knutsel | 21-11-16 | 01:44

Dat van Amanda Knox had ze destijds niet heel nauwkeurig onderzocht. Ik wel. Eigenlijk kan ze daar dan beter ook niet te veel over zeggen, toch? Dat 'Knoxverhaal'krijgt sowieso nog een staartje. Interessant is dat Trump zich opstelt als Knoxsupporter. Leuke vent, maar hier mist ie toch de boot.

Hartgrond | 21-11-16 | 01:43

Tjonge jonge, wat een irritante man is die Theo Holman zeg. Heeft het fatsoen niet eens om ook maar één moment zijn waffel te houden om iemand anders te laten uitspreken. Mevrouw Bergsma (lekkere meid trouwens) had zinnige dingen te vertellen, maar telkens interrumpeert Holman haar om zich te profileren.

hoogstetijd | 21-11-16 | 01:25

Tirade | 21-11-16 | 01:13
Het staat vast dat het klimaat niet iets statisch is.
De zeespiegel is de afgelopen 10 millennia met 70 meter gestegen.
Het is echter een illusie te denken, dat een verandering in het gedrag van de mensheid op afzienbare termijn invloed op het klimaat heeft.

de honden blaffen... | 21-11-16 | 01:21

Tirade | 21-11-16 | 00:54
Sinds wanneer is het de taak van een Nederlandse Commandant der Strijdkrachten ten strijde te trekken tegen klimaatverandering.
Overigens een hopeloze missie voor een leger, het doet mij denken aan Don Quichotte.
Wie heeft hem dat ingefluisterd?
Een lantarenopsteker?

www.flightradar24.com/52.85,6.85/6

Hij zou kunnen beginnen met het neerhalen waar een gewone burger voor betaald aan klimaat verandering ... Daar ligt nu net de meeste klimaat verandering in de lucht, maar om dat het economisch zoveel oplevert word dat niet bekeken en zal een burger in zijn autotje altijd betalen .... en zal die burger dagelijks rijden en 200 jaar oud worden, zal die niet zoveel uitstoot hebben wat een vliegtuig doet in 1 week.

kereltie_ut_drenthe | 21-11-16 | 01:16

Wat hadden we vanavond? Een immer correcte -geen vadervragen- en aimabele meneer Holman die een grijze milf heel erg vriendelijk behandelt. Mooi uitzicht vanaf de "pregnancy hill" waar mede-moeders niet willen praten over gaslichten dus dan ga je maar stukjes schrijven voor TPO waar genoeg bwm's van GS af en toe op kijken. Wie krijgen we volgende week? Oh ja dat leeghoofd met die tieten van de piratenpartij. Nou, ben benieuwd.

knutsel | 21-11-16 | 01:14

Hij laat gewoon zien dat er n relatie kan zijn tussen klimaat en oorlogen. Ik las bv 10 en 20 jaar geleden al over droogte in Syrie en oa de rol die Turkije daarin speelde. Tis idd wel n beetje opvallend bericht van nederlandse generaal, maar ik zoek er niks geks achter en al helemaal geen framing. 20 jaar geleden gingen alle Chinezen nog op de fiets. Nu honderden miljoenen met de auto. En al die fabrieken en energiecentrales die overal in de wereld worden gebouwd. Als steeds meer mensen rijk worden, dan gaat t hard. Ik was in Shanghai, daar kan je gewoon in de zon kijken vanwege de smog. Het lijkt er op dat 0nze welvaart en individualisering een hoge prijs kent. Steeds meer wetenschappers raken hier van overtuigd. Het staat zelfs zo vast dat ik niet sta te kijken van die generaal in vredestijd ook effe z'n zegje doet.

Tirade | 21-11-16 | 01:13

Tirade | 21-11-16 | 00:54
Sinds wanneer is het de taak van een Nederlandse Commandant der Strijdkrachten ten strijde te trekken tegen klimaatverandering.
Overigens een hopeloze missie voor een leger, het doet mij denken aan Don Quichotte.
Wie heeft hem dat ingefluisterd?
Een lantarenopsteker?

de honden blaffen... | 21-11-16 | 01:02

Mwa de honden blaffen... | 21-11-16 | 00:51 verklaar je nader. Vermoed dat deze generaal er niet eens zo ver naast zit

Tirade | 21-11-16 | 00:54

-weggejorist-

de honden blaffen... | 21-11-16 | 00:51

Happy mondays ooit als afsluiter op Pinkpop gezien. Was magnifiek.

Tirade | 21-11-16 | 00:46

@Piet Karbiet | 21-11-16 | 00:29 Je blijft ook gewoon doorgaan he?, arrogante nietsnut die je er bent.
*takes one to know one*

knutsel | 21-11-16 | 00:45

-weggejorist-

Piet Karbiet | 21-11-16 | 00:29

Stapte toevallig na n half uur in. Vond het een prettige uitzending. Veel minder slecht dan verwacht. Relaxte sfeer. Zou zomaar volgende week weer kunnen kijken of zelfs oudere uitzendingen terugkijken.

1 minpuntje, soms praatte Theodor door haar heen. Iets meer oefenen nog op timing zou ik zeggen.

Tirade | 21-11-16 | 00:27

nickolaas | 21-11-16 | 00:01
@knutsel 23.49 doelt volgens mij op de laatste zin.
'maar iets als ideologie hoeft niet perse indoctrinatie te zijn.'

de honden blaffen... | 21-11-16 | 00:21

Keyboardspeler | 20-11-16 | 20:09
Kinnegin is toch een policor lul eersteklas die getrouwd is met een NPO columnjufje? Waarom wordt hij genoemd met Cliteur en Elian?

Bram van Ojik | 21-11-16 | 00:20

knutsel | 21-11-16 | 00:06
Een ideologie is een visie waarin wordt geschetst hoe de wereld beterder kan en de mensen gelukkiger zouden moeten worden.
Indoctrinatie is dat je net zo lang door dramt, tot iedereen overtuigd is van jouw ideologie.
En met dat drammen kun je niet vroeg genoeg beginnen. Bij kinderen dus.

Graaf van Egmont | 21-11-16 | 00:19

-weggejorist-

Piet Karbiet | 21-11-16 | 00:17

@nickolaas | 21-11-16 | 00:01 Ik reageerde op die laatste zin "maar iets als ideologie hoeft niet perse indoctrinatie te zijn.."
Nou toen dacht ik gelijk Vara :)

knutsel | 21-11-16 | 00:06

@Piet Karbiet | 20-11-16 | 23:56 Ok, misschien moet dit ook maar eens gezegd worden: je muzikale smaak zuigt of is in ieder geval erg beperkt. We worden nooit verrast en dat betekent niet dat ik die new wave en postpunk en Manchester scene niet kan waarderen. Plemp es iets lijps.

knutsel | 21-11-16 | 00:02

storingen = stoornissen
*
@knutsel | 20-11-16 | 23:49
Ok, dus als mensen geen consistent 'frame of thought' in elkaar kunnen draaien.. dan werkt de ander die zich afvraagt of het toepassen van die begrippen wel klopt bij de Vara ??
Nogal zwakke manier van argumenteren.. een goede consistentie ideologie moet je scherpslijpen en daar hoort vragen stellen bij..

nickolaas | 21-11-16 | 00:01

nickolaas | 20-11-16 | 23:44
Klopt wel, maar ik heb het over de tegenwoordige tijd.
De werkelijke betekenis van woorden die tijdenlang golden worden aangepast aan het gewenste denkraam.

de honden blaffen... | 21-11-16 | 00:00

Heeft mevrouw ons hier toch lekker aan het denken gezet. Toch? Alhoewel ik er van overtuigd ben dat de gaslighting uit de film, niet meer als zodanig in onze tijd en situatie gebruikt zou moeten worden.

Graaf van Egmont | 20-11-16 | 23:58

-weggejorist-

Piet Karbiet | 20-11-16 | 23:56

@nickolaas | 20-11-16 | 23:44 Tenzij je bij de Vara werkt.

knutsel | 20-11-16 | 23:49

@de honden blaffen... | 20-11-16 | 23:37
Maar ik blijf dus zeggen, dat als je van de oorspronkelijke betekenis uitgaat en de storingen waar het gedrag typisch voor is, dan is dat niet iets dat die mensen bewust ontwikkelen.. het is hoe zij zich redden met dus juist heel beperkte vaardigheden (maladaptie..).
Als het iets meer 'ontwikkeld' is of zou zijn qua methode, noem het dan indoctrinatie - maar iets als ideologie hoeft niet perse indoctrinatie te zijn..

nickolaas | 20-11-16 | 23:44

@de honden blaffen... | 20-11-16 | 23:37 Men zoekt toch naar nieuwe woorden om te beschrijven hoe je dag in en dag uit bezeken wordt :)

knutsel | 20-11-16 | 23:43

knutsel | 20-11-16 | 23:08
De term islamofobie is bedacht door een Iraanse ayatollah, met als enig doel alle kritiek op islam uiteindelijk wereldwijd strafbaar te stellen, door kritiek af te doen als een geestesziekte.
Dit is zeker wel een geval van gaslightning, want islam is vrede, wie dat niet gelooft is gek.
De keurige deugmens en zelfverklaarde intellectueel wil niet te boek staan als een geesteszieke. Dus wordt islam omarmt als zijnde iets geweldigs. Helaas ontbreekt het deze idioten aan een klare blik op de werkelijke waarheid. Gaslightning geslaagd!

appelvink | 20-11-16 | 23:40

@Graaf van Egmont | 20-11-16 | 23:27 Ok. Die islamisten grijpen natuurlijk alles aan om alles wat wij geloven, ook al is het maar een abstract begrip, tegen ons te gebruiken. En moet je eens kijken hoe geniaal en eenvoudig het is. Je werpt een begrip op dat angst suggereert en tegelijkertijd verhult waarvoor je bang bent.

knutsel | 20-11-16 | 23:38

nickolaas | 20-11-16 | 23:14
Volgens mij is gaslighting in het huidige tijdsgewricht niets meer of minder dan newspeak.

de honden blaffen... | 20-11-16 | 23:37

@redactie, die knak in de achtergrond leidt wat af, dat moet beter kunnen

Bokito ergo sum | 20-11-16 | 23:32

nickolaas | 20-11-16 | 23:14
Ja, maar ik vind dat je teveel van een psychopaat uitgaat. Ik beschouw het gaslighting meer als een doorontwikkeld onderdrukkingssysteem. Misschien is gaslighting ook niet meer het juiste woord. Misschien zouden we het toch moeten hebben over begrippen als indoctrinatie, manipulatie of zelfs psy-ops.

Graaf van Egmont | 20-11-16 | 23:31

knutsel | 20-11-16 | 23:08
Islamofobie is zo'n gekunsteld begrip dat de arabierische mensen het al bij de VN inbrengen om strafbaar te stellen.
En een fobie is een niet reële angst voor iets: angst voor muizen en spinnen of pleinvrees. Niemand zou daar bang voor moeten zijn. Een mens en een spin, laat staan een plein doet niemand kwaad. Maar voor de mensen die er bang voor zijn is het reëel.
En wie de wereld eens beschouwd zou wel eens echt bang kunnen zijn voor de islam, want die is bedreigend.

Graaf van Egmont | 20-11-16 | 23:27

-weggejorist-

Piet Karbiet | 20-11-16 | 23:22

@keestelpro | 20-11-16 | 22:57
Psychopaten zijn mensen met dus best wel primitieve vaardigheden (wel soms een leven steeds beter geworden in diezelfde kunstjes..) en niet iedereen is daar vatbaar voor (psychopaten hebben ook juist heel veel moeite om mee te komen in een omgeving waar relatief veel mensen hogere/ meer volwassen vaardigheden bezitten - en dat gaslighting is dus typisch iets wanneer ze iemand hebben weten te isoleren of controle over mensen in hun omgeving hebben weten te krijgen of dat die mensen op een of andere manier dat spel meespelen). Een gewone doorsnee groep mensen - niet zo waarschijnlijk denk ik dus..
*
"En de bedenker ervan zag dat het goed was."
@Graaf van Egmont | 20-11-16 | 22:52
Wat ik zeg, gaslighting is meer een 'maladaptie' - het onvermogen van een psychopaat om zich door te ontwikkelen naar hogere vaardigheden, waar mensen met hogere vaardigheden een breder palet hebben (en denk ik minder geneigd zullen zijn een 'strategie' te volgen die alleen met dat soort kunstgrepen 'wat te rekken valt', maar uiteindelijk onherroepelijk kwetsbaar is).

nickolaas | 20-11-16 | 23:14

Gaslighting is een heel smerig sociaal-psychisch spel om heldere geesten op een dwaalspoor te zetten.
keestelpro | 20-11-16 | 22:57

Oh..., zoiets dus als men steeds probeert te doen met het begrip democratie?
Dat (omdat wij zo af en toe iets met een rood potlood mogen doen), alles wat de politiek doet/zegt ónze wil zou zijn?

Iets héél anders dus dan hersenspoeling?!

Wering | 20-11-16 | 23:12

Niet afgekeken maar het meeste gehoord tussen de zure lappen, het was weer goed. Nazomergasten wordt steeds beter.

Bokito ergo sum | 20-11-16 | 23:12

@Graaf van Egmont | 20-11-16 | 22:52 Ik weet het niet. Het suggereert dat de bedenker van de term islamofobie een duidelijk idee had om je iets aan te praten. Ik weet niet wie het is en het kan, maar ik denk eerder dat het toeval is. Dat men ermee op de loop is gegaan is dan wel weer duidelijk.

Aan de andere kant zullen er ook veel mensen zijn die niet weten wat een fobie is of niet precies weten hoe het gedefinieerd wordt. Als je echter na gaat denken zal je snel tot de conclusie kunnen komen dat het niet op jezelf slaat. Als ik tegen jou zeg je bent bent bang voor muizen kan je simpelweg zeggen nee, ik ben niet bang voor muizen. Islam is complexer. En aangezien je niet alle aspecten van de islam zal kennen om een precies oordeel te geven over waarvoor je precies bang mag zijn is het voor degenen die dat willen makkelijker om je eigen onbegrip over de islam tegen je te gebruiken en je inderdaad iets aan te praten. Ga je doorvragen wordt het al een stuk lastiger. En hoe zit het met die aanslagen, en hoe zit het met vrouwenrechten, hoe zit het met homofilie, etc.

knutsel | 20-11-16 | 23:08

Heerlijk om een goed gesprek te zien, mooie onderwerpen. En dat ze gewoon konden vertellen wat ze wilden, niet beoordeeld door een gespreksleider die elke mogelijkheid aangrijpt om zijn zorgvuldig uitgezochte, niet meelopende gasten verbaal af te maken, gesteund door zijn andere, eveneens zorgvuldig uitgezochte, tafelgenoten. Ik heb genoten.

Zupschufter | 20-11-16 | 23:06

Ik zou haar doen.

keestelpro | 20-11-16 | 23:03

Ik heb erg genoten van dit gesprek, Sietske overtrof mijn verwachtingen. Bij deze mijn complimenten aan haar, aan Theodor, en natuurlijk aan GS.
Heerlijk om een echt mens te zien en te horen praten, ipv zoals normaliter bij de NPO de gebruikelijke opblaaspoppen m/v uit het wereldje van de Gooise matras en de A'damse grachtengordel een podium krijgen.

appelvink | 20-11-16 | 22:58

@Bram van Ojik | 20-11-16 | 21:19
'Gaslighting = iets verbloemen'

Da's een understatement.
Gaslighting is een heel smerig sociaal-psychisch spel om heldere geesten op een dwaalspoor te zetten.

keestelpro | 20-11-16 | 22:57

@Lafayette | 20-11-16 | 21:18
Door dat gaslighting effect van de linkse indoctrinatie ben ik mijn kritische standpunt ten opzicht van de islam echt in twijfel gaan trekken. Het valt ook niet mee om altijd het gevoel te hebben aan de verkeerde kant van de maatschappelijke lijn te staan omdat niemand jouw mening waarvan je toch overtuigd bent dat het de absolute waarheid is onderschrijft.
Daarom ben ik zo ontzettend blij met de uitverkiezing van Trump en zijn staff. (zie vorige topic)

keestelpro | 20-11-16 | 22:54

Lichtpuntje020 | 20-11-16 | 22:53
Vanaf het laptopje van GS toch gauw een half uur.

Graaf van Egmont | 20-11-16 | 22:54

Hoe lang duurt dat converteren eigenlijk?

Lichtpuntje020 | 20-11-16 | 22:53

knutsel | 20-11-16 | 22:44
Ze noemde islamofobie als voorbeeld. Mensen willen zich geen slecht mens voelen en hen wordt een ziekte aangeluld. Eenmaal verzonnen en - volgens haar is het een gekunsteld begrip - gaat het zijn eigen leven leiden. Er zijn miljoenen mensen die denken dat islamofobie bestaat en die zullen er alles aan doen, om jou er ook van te overtuigen.
Eigenlijk heeft gaslighting dus al 20 jaar geleden zijn werk gedaan.
Het is een korte hevige vorm van manipulatie, die zich nu als een virus verspreid. En de bedenker ervan zag dat het goed was.

Graaf van Egmont | 20-11-16 | 22:52

@nikolaas, inderdaad lijkt het een hip ding. Gewoon manipulatie is vast te confronterend of misschien wel te gewoon.

@ knutsel, geen flauw idee. Zijn nagedachtenis bestaat iig nog wel.

ristretto | 20-11-16 | 22:46

Feynman | 20-11-16 | 22:39
Ik snap hem niet. Leg eens uit?

Graaf van Egmont | 20-11-16 | 22:46

@Vnickolaas | 20-11-16 | 22:38 Ik denk ook niet dat je maatschappelijke tendensen makkelijk onder gaslighting kan scharen. Wat je zegt, het is te primitief om hele groepen te kunnen gaslighten. Het is meer individueel. Alsof je iedereen kan bedotten met het dimmen van het licht.

knutsel | 20-11-16 | 22:44

Ir. Wilhelmus | 20-11-16 | 22:31
Inderdaad triggy. Wie maakt uit wat nepnieuws is en wat niet?
Voor het verdienmodel van facebook is het niet handig om er een paar honderd factcheckers tegenaan te gooien.

Graaf van Egmont | 20-11-16 | 22:41

Ondertussen slaat Panama terug in de PanamaPapers en zet een Nederlandse Journalist vast voor smaad. Zo rolt de junta.

Feynman | 20-11-16 | 22:39

@ristretto | 20-11-16 | 22:19
Ik heb even de wikipagina erbij gepakt en.wikipedia.org/wiki/Gaslighting . De 'popculture'-insteek lijkt van documentairemaker Adam Curtis te komen. Maar dat is het enige 'groepsdingetje' dat ik er uit kan halen. Mijn indruk is toch dat het meer een relatief primitieve manier is om iemand in een web gesponnen te houden (manipulatie op zich is vaak vrij primitief - jonge kinderen kunnen het vaak al heel goed, totdat ze er meestal overheen groeien en meer volwassen manieren ontwikkelen - het is de psychopaat die manipulatie steeds verder doorontwikkelt.. maar dat gaslighting is volgens mij echt een soort kunstgreep om die manipulatie gaande te houden, waar ie eigenlijk al tot zijn assen in de modder staat.. denk ook niet dat het zo goed met groepen zal werken - iets zegt me dat de term een beetje een eigen leven is gaan leiden).

nickolaas | 20-11-16 | 22:38

Geboeid zitten luisteren. Top uitzending!

Marie Curieux | 20-11-16 | 22:37

nieuwste wapen in de handen van de internationale linkse fascisten: de term "nepnieuws"

Lees: onwelvallig nieuws.

GS zal er ook wel onder vallen. google en facebook werken mee. een zeer, zeer gevaarlijke ontwikkeling

Ir. Wilhelmus | 20-11-16 | 22:31

@ristretto | 20-11-16 | 22:24 Hehe vlunken, ik was het al bijna vergeten. Leeft ie nog?

knutsel | 20-11-16 | 22:30

Mooi gesprek. Goede actie van GS.

Febofiel | 20-11-16 | 22:30

Ik las haar columns op TPO altijd al met veel plezier, maar dat het ook nog eens zo'n leuke en ook mooie vrouw is doet me deugd.
Die profielfoto op TPO doet haar geen recht. Ze is "in het echt" (op tv) veel mooier!

Jovcho | 20-11-16 | 22:25

Uitgestorven bende hier, kan bijna een Vlunk maken.

ristretto | 20-11-16 | 22:24

nickolaas | 20-11-16 | 22:14
Inderdaad, ik vind het eerder een mix van framing en cognitieve dissonantie zoals ooit de volgelingen op de berg deden toe Jezus toch niet op aarde verscheen. De ene na de andere vooral externaliserende reden werd ter plekke verzonnen.
Al hoewel het gaslighten zonder uitzondering op alle stukjes van Arnon Grünberg past. Dat geeft te denken. Maar nu niet meer. Dormibene.

ristretto | 20-11-16 | 22:19

Kijktip: serie "Mars" op NGEO. Titelsong van Nick Cave. Subliem.

youtu.be/qCUsIV6Nk-E

ristretto | 20-11-16 | 22:14

@ristretto | 20-11-16 | 22:05
Gaslighting kan je alleen echt snappen denk ik als je goed in 'vroege stoornissen' zit (zoals psychopatie) - om daar nu een 'popculture'-dingetje van te gaan proberen maken om een punt te kunnen maken over een of andere 'elite' waar je het als auteur niet zo op hebt.. ik weet het niet. Op een of andere manier lijkt het omslachtig ook.

nickolaas | 20-11-16 | 22:14

Ok vrouw en Tripple maakt er een nog bijzondere gesprek van.

NZ is top! *gekluisterd volgen doet*

Dr. Frambozenjam | 20-11-16 | 22:07

Piet Karbiet | 20-11-16 | 22:00
Ben toch al een beetje drie dingen door elkaar aan het doen (livestream hierboven was al heel snel afgevallen ook.. ). Dichten op aanvraag? Niet nu en niet vandaag - dus ik zal je het F5-ven bij deze even besparen..

nickolaas | 20-11-16 | 22:07

Ze deugt sowieso niet. Als je het artikel van haar over gaslighting leest geeft ze op 13-08, dus drie maanden voor de us verkiezingingen ongelooflijk af op trump. Net zoals degene die ze probeert te duiden aan de hand van feiten trapt zij ook in de media val over trump.

Relight youre fire Sietske en fuck de religie.
youtu.be/2-BFtrB-qdI

ristretto | 20-11-16 | 22:05

@nickolaas | 20-11-16 | 21:41
Godskolere,
wat een lang verhaal.
Doe eens
een kort gedicht,
Beste Sint.
Eenmaal.

Piet Karbiet | 20-11-16 | 22:00

@ Lafayette / 21:53
Eensch, hetzelfde gedonder als vorige week met Diederik Smit

Tobi | 20-11-16 | 21:58

Hehe. De bijbel; prachtige verhalen maar god bestaat niet. Die houwen we er ook in.

knutsel | 20-11-16 | 21:53

Mmm.... tot nu toe maakte ze indruk. Maar dat getwijfel over religie... beetje een afknapper.

Lafayette | 20-11-16 | 21:53

LOL Holman hoort dat ze gelovig is, en verandert terstond in een bloeddorstige wolf

Tobi | 20-11-16 | 21:52

GeinPonempie | 20-11-16 | 21:36
Dit is nu precies waar de mediakritiek zich op richt.
Nooit zul je zo een documentaire zien waar welbespraakte Nederlanders hier een weerwoord op kunnen geven.

de honden blaffen... | 20-11-16 | 21:51

Hitchens, wat een heerlijke man om naar te luisteren. Altijd on point, altijd rustig, doordacht en beheerst. Een van de Laatste der Mohikanen.

Alpengeist | 20-11-16 | 21:50

The Hitch beluisteren is altijd een feest

Tobi | 20-11-16 | 21:47

NB Die moslim klinkt als een wijf, hebben ze misschien iets te veel besneden bij die baard?

Tobi | 20-11-16 | 21:44

@MrBrilliant | 20-11-16 | 21:11
@mezelf | 20-11-16 | 21:15
Ik bedoel als je het hebt over framing @landlopertje dan zou je bij wijze van spreken de op dit moment nogal populaire 'deny-pivot-attack'-methode die veel 'spinners' hanteren ook nog wel op die hoop kunnen gooien - maar dat staat dus mijlenver af van de manier waarop een psychopaat uiteindelijk zijn 'spel' probeert vol te blijven houden en zoals bijna alles 'misaanpassingen' zijn om een bepaald doel te bereiken (met het missen van een aantal vaardigheden die andere mensen wel hebben), is gaslighting ook een hoek waarin zo iemand zichzelf heeft gemanouvreerd (bijvoorbeeld heel veel leugens ophangen, maar ook op een primitief soort manier emotioneel afhankelijk geworden zijn van zo iemand, naast misschien ook op andere manieren - verlatingsangst is een factor, en als iemand dan argwaan begint te krijgen is dat gaslichting ook een bijna wanhopige poging om controle of macht over zo'n individu te houden, die door zo iemand vaak al om dezelfde reden sociaal geisoleerd is).
Het laatste redmiddel in een fase die dus op enig moment aanbreekt, dat het 'slachtoffer' van de psychopaat iets opvalt, waardoor deze aan het verhaal/leugens van de psychopaat begint te twijfelen - is dus door die waarheid in twijfel te brengen (en dat gaat dus meestal heel intens, want het hele kaartenhuis dat die psychopaat om zo iemand heen heeft gebouwd dreigt dus in elkaar te storten - inclusief het gevoel van macht dat zo iemand over een ander voelt en vaak ook een deel van een toch al niet omvangrijk gevoel van eigenwaarde of identiteit is geworden.. zo'n psychopaat heeft op zijn manier een enorme vrees voor wat komen gaat).
Om dat nu aan 'politieke spelletjes' te gaan ophangen - ik heb het altijd vergezocht blijven vinden en een interessantdoenerij ook wel een beetje..

nickolaas | 20-11-16 | 21:41

Holman zit haar nu een beetje te framen, met bier en 'ik zie dat je emotioneel wordt he?"

Lafayette | 20-11-16 | 21:40

-weggejorist-

MrBrilliant | 20-11-16 | 21:39

Vrouw en tripple? not done! Dit is sturing van gesprek!

Dr. Frambozenjam | 20-11-16 | 21:38

Stream is gewoon niet te harden. Kijk met liefde naar brakke F1 doorlussingen met af en toe een hapering maar die doorlussingen zijn vele malen beter dan deze zooi.

Lepo | 20-11-16 | 21:36

Na-zomergasten bekijk/beluister ik later wel even. De 'stream' is toch niet om over naar huis te schrijven.

Ik hoop eigenlijk dat iemand bij GS zijn licht (weer) eens even laten schijnen op deze dubieuze aflevering van tegenlicht van de kosmopo-waanzinnige VPRO.

In beeld zonder enige kritische noten worden gebracht: pan-Ottomaanse imperialistische nationalistische Turkse kolonisten hier woonachtig in NL vol bewondering voor Erdogan, en Marokkanen die graag Nederland ook omgevormd zien worden tot een islamitisch kalifaat. Alias DENK sympathisanten.
Walgelijk! Hoewel het altijd interessant is om te zien die mensen denken, al weet ik eigenlijk wel hoe en wat voor gedachtekronkels islamfascisten er op na houden.
Mij benieuwen of Ebru Umar ook nog om een reactie gevraagd is?

GeinPonempie | 20-11-16 | 21:36

Moraal is het summen van manipulatie.

landlopertje | 20-11-16 | 21:33

@daytripper | 20-11-16 | 21:16
Oboema Sesetokoe?

Piet Karbiet | 20-11-16 | 21:30

@ knutsel / 21:22
Duidelijk, ik begrijp het
ik denk dat we het ook grotendeels [minstens] met elkaar eens zijn
LaFayette verwoordt het ook prima, dat scheelt mij weer een hoop getiep :)

Tobi | 20-11-16 | 21:28

True. Al is het maar als tegenlicht op een naar woord als 'framen'.

Linkse Rat | 20-11-16 | 21:28

hehe, gaslighten is framen is manipuleren.

landlopertje | 20-11-16 | 21:26

@Linkse Rat | 20-11-16 | 21:22
Hehehe. Misschien is zij ook wel bezig met gaslighting :-)
Het begrip verliest snel kracht wanneer je het voor alles wilt toepassen. Natuurlijk duidt ze in haar visie. Desalniettemin is gaslighting een interessant perspectief.

Lafayette | 20-11-16 | 21:25

Het begint met een G..

RickTheDick | 20-11-16 | 21:25

Ok, wat is het begrip van de dag?

RickTheDick | 20-11-16 | 21:23

@Tobi | 20-11-16 | 21:19 Ik wilde alleen een onderscheid maken tussen het niet benoemen (elephanting dus :)) enerzijds en het wel benoemen maar twijfel zaaien anderzijds.

knutsel | 20-11-16 | 21:22

@ Lafayette

Oh nee, tuurlijk. En daarom kijk ik het programma ook met veel plezier. Ze is iig uitgesproken, maar ik vind dat je ook best kritisch mag zijn op een containerbegrip dat je kennelijk overal op kunt plakken.

Linkse Rat | 20-11-16 | 21:22

Systeemnarcisme. Mooie duiding.

Lafayette | 20-11-16 | 21:22

landlopertje | 20-11-16 | 21:16
Framen = iets uit context halen
Gaslighting = iets verbloemen

Bram van Ojik | 20-11-16 | 21:19

@ knutsel / 21:15
Het gevolg van het gaslighten is dat men aan zichzelf gaat twijfelen
en zich maar niet meer in de discussie zal mengen
Het ging me om het doel [of 1 daarvan] van het gaslighten

Tobi | 20-11-16 | 21:19

Er zit een vrouw. Nu maar hopen dat Homan niet in de overdrive schiet.

daytripper | 20-11-16 | 21:19

Ja ja ja, ik weet het. Ik heb geen gas maar 2e hands Stadsverwarming dat ook goed is voor de milleu. Daar betaal ik dan ook al 11 jaar € 300 te veel voor per jaar. www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/con... Ben dus weer eens zeer ongewenst solidair, via de portemonnee. Wat ben ik toch goed.

Piet Karbiet | 20-11-16 | 21:18

@MrBrilliant | 20-11-16 | 21:11
Met gaslighting wordt er zo tegen je gesproken dat je uiteindelijk begint te twijfelen aan jezelf en jouw waarheid, tot een punt dat je bereid bent deze op te geven. En dus de waarheid van een ander je eigen te maken.

Lafayette | 20-11-16 | 21:18

Zorg voor een cast knopje, dingetje, dat je hem makkelijk naar je TV kunt sturen. 't Gaat wel , maar via, via.

Zwizalletju | 20-11-16 | 21:17

framing = gaslighting

landlopertje | 20-11-16 | 21:16

@Tobi | 20-11-16 | 21:05 Met gaslighting wil het je volgens mij niet buiten het gesprek houden, de gaslighter wil je doen geloven dat het anders is dan jij denkt.

knutsel | 20-11-16 | 21:15

Zeer interessant gesprek!
Bijzondere gesprekstof en diep en rustig articulerend.

Dr. Frambozenjam | 20-11-16 | 21:15

Ik val net in het gesprek.... wat bedoelen ze toch steeds met dat 'gaslighting'?
MrBrilliant | 20-11-16 | 21:11
Term die uit de filmwereld komt en is iets dat psychopaten wel doen, maar zoals ik het voor dit soort doeleinden gebruikt heb zien worden vond ik het ook altijd onduidelijk (de manier waarop psychopaten het gebruiken zou ik je nog wel uit kunnen leggen - en die hebben het echt niet vooraf opgezocht in een boekje hoe ze dat nu zouden moeten gaan aanpakken als ze dat doen.. ).

nickolaas | 20-11-16 | 21:15

Typo: word
(grrr)

Lafayette | 20-11-16 | 21:14

Charlie Brown! Wow. Ik wordt nog verliefd op Sietske.

Lafayette | 20-11-16 | 21:14

kan aan mij liggen maar ik vind het niet zo boeiend.

Poes Fiep | 20-11-16 | 21:13

@MrBrilliant | 20-11-16 | 21:11
Ff Googlen.

Lafayette | 20-11-16 | 21:13

-weggejorist-

MrBrilliant | 20-11-16 | 21:11

Holman draaft wel wat door nu. En trekt de kracht van gaslighting uit zijn verband. Gelukkig gaat ze niet (helemaal) mee.

Lafayette | 20-11-16 | 21:10

DE Euro, inderdaad ook een goed voorbeeld van gaslighting
je bent gek, ouderwets, niet realistisch, als je je na de invoering bekocht voelde

Tobi | 20-11-16 | 21:08

NPO: 'wij bereiken de mensen niet' is ook een gaslight.

landlopertje | 20-11-16 | 21:07

Typo> Hoef = Of

Lafayette | 20-11-16 | 21:07

@Linkse Rat | 20-11-16 | 21:03
Ze zet je slechts aan het denken. That's all. Hoef moet ze alle kanten direct opnoemen. Of pleeg je een 'gaslighter' op haar? hahaha :-)

Lafayette | 20-11-16 | 21:06

Linkse Rat | 20-11-16 | 21:03
De personen die jij bedoelt, zijn de handlangers van de gaslighter. Dat is dus de vijand. Opletten, ze heeft een sterk verhaal.

Graaf van Egmont | 20-11-16 | 21:06

@ knutsel / 20:56
Het gaslighting is om kritische meningen tov de islam weg te zetten, buiten het gesprek te houden;
het is een voorstadium van hen simpelweg fascisten te noemen
maar het gaat erom dat de 'ge-gaslighte' persoon zich schuldig gaat voelen
De lui die aan het gaslighting doen, zien in bepaalde gevallen idd die olifant in de kamer,
anderen zijn er te dom voor en zien moslims slechts als slachtoffer dus zielig

Tobi | 20-11-16 | 21:05

Ik vind haar invulling van 'gaslighting' nogal beperkt één kant op gaan. Omgekeerd word je namelijk ook afgeblaft in sommige kringen als je met andere feiten komt waaruit blijkt dat de islam niet de kern van het probleem is. Niet dat het ene of het andere waar of onwaar is, maar over en weer is het islam-debat gepolariseerd en gestoeld op dit soort irrationele emotionaliteit.

Linkse Rat | 20-11-16 | 21:03

prachtig programma ga zo door mensen!

(shit ik ben islamofoob en ik heb onderbuik gevoelens!)

Generatie_1984 | 20-11-16 | 21:03

De dame fascineert me. Rustig en genuanceerd. Prima gast!

Lafayette | 20-11-16 | 20:59

Gewaarwording Theo...

knutsel | 20-11-16 | 20:59

Ik vind islamophobie niet bepaald "gaslighting". Ik zou het eerder "elephanting" willen noemen. Iedereen ziet het enorme beest staan.

knutsel | 20-11-16 | 20:56

TaxizumKlo | 20-11-16 | 20:45

Dat hebben alle 800k asielzoekrs bedacht die het allemaal wel zouden schaffen. Geniale nick btw, echt!

eerstneukendanpraten | 20-11-16 | 20:48

Als kind was ik ook jarenlang het slachtoffer van mindfucking, maar ik ben me altijd blijven verzetten.

landlopertje | 20-11-16 | 20:45

-weggejorist-

TaxizumKlo | 20-11-16 | 20:45

Overigens vind ik dat BWM inmiddels tot geuzennaam gebombardeerd is.
Raad_maar_raak! | 20-11-16 | 19:55
Ik zou wel ff wachten met de t-shirts tot na 5 december, anders kan niemand er meer een touw aan vastknopen als je er tot maart mee door zou willen gaan.. (BWM & zwart geschminkt - dat gaat geheid 'off message'.. of anderszins tot verwarring leiden).

nickolaas | 20-11-16 | 20:40

@Tobi, niet meer op radio 5.

landlopertje | 20-11-16 | 20:38

Leuk zeg een onbekende die toch bekend voorkomt en interessante onderwerpen en inzichten. Ik kijk het helemaal uit. Top! Fijne avond!

Ongeblustekalk | 20-11-16 | 20:30

Wat een leuke vrouw, nbevrijpelijk dat ze maar iets ouder is dan ik, gevoelsmatig zou ze mijn moeder kunneen zijn

Bokito ergo sum | 20-11-16 | 20:29

@ landlopertje / 20:22
Oh, bestaat OBA Live niet meer?

Tobi | 20-11-16 | 20:29

alternatieve stream SVP die dumpert werkt hier niet

flat out | 20-11-16 | 20:28

Wij ook altijd maar de xenofobie van de Duitsers onder de aandacht brengen, terwijl Hollanders ook niet de meest frisse natie waren tijdens WO II.

Linkse Rat | 20-11-16 | 20:28

Hè hè. Eindelijk voor het eerst een werkende stream hier en helemaal top een pop-up screen wat niet blijft hangen bij refreshen om de reaguursels te lezen en te plempen zoals nu.
Verders interessant gesprek.

Dr. Frambozenjam | 20-11-16 | 20:25

Amsterdammers zijn ook xenofoob, hoor! En die zullen dat ook ontkennen.

landlopertje | 20-11-16 | 20:23

Is Theodor eigenlijk nog op een vast tijdstip op de 'radio' te beluisteren?

landlopertje | 20-11-16 | 20:22

Zit ik klaar om te gaan fulmineren, maar het lijkt me een sympathieke dame irl.

Linkse Rat | 20-11-16 | 20:15

Ik wil niet zeuren maar de stream hapert als een gek.

knutsel | 20-11-16 | 20:14

@ Keyboardspeler / 20:09
Ja, vreemd dat die kale kooivechter samen met Cliteur en Ellian in een aparte vleugel zit

Tobi | 20-11-16 | 20:14

@ Piet Karbiet / 20:07
Rustig aan, het was meer bedoeld ter geruststelling
Je moeilijk bril kan vanavond af, wel een pijp erbij en daarmee wijzen naar het scherm als je het met spreker eens bent he

Tobi | 20-11-16 | 20:11

Mooie klassieke milf.

Lafayette | 20-11-16 | 20:07

@Tobi | 20-11-16 | 19:59
Bemoei je met je eige zaken.
Als ik de hele avond naar een moeilijke film wil kijken ga ik wel naar De Balie.
Met een moelijke bril op.

Piet Karbiet | 20-11-16 | 20:07

Nu doet_ie het!

Marie Curieux | 20-11-16 | 20:02

Uhm @VanRossem, de link naar de livestream is kapot.
(page not found)

Marie Curieux | 20-11-16 | 20:00

@ Piet Karbiet / 19:56
Hier moet nix, dat weet je best

Tobi | 20-11-16 | 19:59

Ik ben zeer benieuwd. Sietske is een van mijn favoriete columnisten op TPO, Theodoor een sympathiek gastheer. Ja, ik zit er klaar voor, glaasje wijn, lekker sigaretje en buiten schijnt de maan door de bomen. Wat wil een mens nog meer?

appelvink | 20-11-16 | 19:59

Ik kan hier niks mee. Moet ik nu uren naar mijn laptop gaan staren?

Piet Karbiet | 20-11-16 | 19:56

Kijken! Interessante actuele onderwerpen die helaas alleen door de Boze Witte Man bekeken en beaamd worden.
Overigens vind ik dat BWM inmiddels tot geuzennaam gebombardeerd is.

Rest In Privacy | 20-11-16 | 19:55

Ik moet bekennen dat ik best een zwak heb voor knappe vrouwen met een goed stel hersenen
nu maar hopen dat m'n monitor zoveel schoonheid aan kan en niet direkt knapt

Tobi | 20-11-16 | 19:53

Link naar directe stream is kaput.

1+1 | 20-11-16 | 19:52

Ik heb er zin an, kijken! Weer allemaal uitspraken en onderwerpen die je op tv nooit te zien krijgt

Rest In Privacy | 20-11-16 | 19:49

Ik ga deze aflevering zeker weten morgen kijken op Internet Gemist.

atheïstisch stemvee | 20-11-16 | 19:48

Zijn er intussen al iets betere microfoons aangeschaft?
Anyway. Ik heb die gaslight en andere stukken met plezier gelezen. Ben benieuwd.

knutsel | 20-11-16 | 19:46

Wel met stokjes eten mense
anders is het niet authentiek, he

Tobi | 20-11-16 | 19:44

En, is de Chinees al langs geweest

Tobi | 20-11-16 | 19:40

Gelukkig, een bumper, dat breekt de stilte!

Feynman | 20-11-16 | 19:36

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland