Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Video. Vrachtwagen verneukt auto's op de A4

Zoals we na elke ideologisch ingegeven incident van Bregman en Lucassen horen, de kans dat je in het verkeer verneukt wordt is veel groter. Zulks onderschrijven we van harte, en hier is HET BEWIJS. Vier daagjes terug op de A4. Minder, minder, minder zin om vanavond de weg op te gaan.

Reaguursels

Inloggen

Zoiets | 09-11-16 | 11:38
Maar wat begrijp je dan niet precies aan "truckert is aansprakelijk?" Als de maximum-snelheid gelijk zou worden gesteld aan het IQ van de bestuurder, zou jij waarschijnlijk alleen nog maar heel snel achteruit mogen rijden. "Schuld" is per definitie een mening, het gaat om oorzaak (leer daar iets van of ga deaud) + aansprakelijkheid (mag duidelijk zijn). En ook al zou je gelijk hebben, laat je dat dan op je grafsteen zetten?

automobilaterealist | 09-11-16 | 14:19

Ik snap niet goed dat truckers na samenvoegen van wegen altijd meteen -alsof zo door een wesp gestoken zijn naar de rechterbaan- willen. Als ze inhalen om een 2 rijstroken weg hebben ze er ook geen moeit mee het verkeer een paar km op te houden.

De finale eindbaas | 09-11-16 | 13:26

@automobilaterealist | 08-11-16 | 22:48
@Veluwse-Eikel | 08-11-16 | 23:09
Daar is de truckermentaliteit: het is iedereens schuld behalve natuurlijk van degene die een opleiding heeft gedaan, als beroep heeft, en betaald krijgt om met een vrachtwagen te rijden.

Zoiets | 09-11-16 | 11:38

The_iron_boar | 09-11-16 | 08:22
Klok, luiden, klepel: "ruimtekussen" in acht houden (verbod op kleven = 2 seconden regel) is 'tegenwoordig' een harde exameneis, "al het mogelijke doen teneinde gevaar e/o hinder te voorkomen" (tüteren dus) is altijd al een harde eis geweest, en voorrang kun je alléén verlenen aan bestuurders van rechts op een gelijkwaardige kruising, al het overige is namelijk "voor laten gaan." - En nu de quizvraag: is de truck vervolgens gestopt, is deze stil gaan staan of is de truckert gaan parkeren? Nou?
.
Truckert is inderdaad primair aansprakelijk, maar jij bent met je gebrek aan verkeersinzicht en -kennis simpelweg je rijbewijs niet eens waard. Gevalletje baas boven baas.

automobilaterealist | 09-11-16 | 11:00

1. Vrachtwagen begint al van baan te wisselen voordat de doorgetrokken streep is afgelopen
2. Vrachtwagen wisselt wel erg snel van baan, misschien om voor de filmer te komen
2. Filmer houdt voldoende afstand tot voorligger, vrachtwagen past er tussen
3. Prius (?) wordt waarschijnlijk ter hoogte van achterwielen geraakt, anders was hij nooit zo snel voor de vrachtwagen langs gegaan.
4. De berijder van de Prius heeft waarschijnlijk de vrachtwagen nooit (kunnen) zien aankomen.

Gaz21 | 09-11-16 | 10:43

@automobilaterealist & Veluwse-Eikel
Als jullie beide actief vrachtwagenchauffeur zijn hoop ik van harte dat jullie niet in de buurt van Arnhem rondrijden.
drk_flow | 09-11-16 | 00:07
Grappig. Dan ga je 3x op uitzending, overleef je een IED, ga je in plaats van thuis zitten met je PTSS en titanium onderdeeltjes iets nuttigs doen met je leven (een jaar internationaal op de vrachtwagen rijden dus) en dan krijg je dit. Mocht de pleuris hier uitbreken, dan hoop ik -oprecht- dat jij de eerste bent die daar last van krijgt, en dat je vervolgens ook de laatste bent die geholpen wordt. Want dat ben je waard, dat verdien je. Overigens gaat het inmiddels weer helemaal prima, bedankt voor de interesse. Lekker vrij vandaag, a.s. vrijdag t/m maandag een symposium in de buurt van Oberhausen. Mijn advies aan jou is dan ook om lekker thuis te blijven voorlopig, dat zouden meer mensen moeten doen...

automobilaterealist | 09-11-16 | 10:22

@Veluwse-Eikel. Dat doe ik helemaal niet. Ik lever diensten en producten aan het bedrijf waar ik over schrijf en heb verder niets met die vrachtwagenchauffeurs te maken. Ik zit echter vaak genoeg bij ze in de buurt, tijdens pauzes, en hoor er vaak genoeg zaken over, dat ik me er een goed oordeel over kan vormen...
.
De vrachtwagenchauffeur is de enige die hier 100% fout zit. Hij moet rekening houden met de beperkingen van zijn voertuig. Hij is niet alleen aansprakelijk maar gewoon schuldig aan het veroorzaken van een ongeval. Hoewel sommige automobilisten hier misschien niet helemaal handig handelen, geldt er geen enkel verbod voor hen om te handelen zoals ze doen en rijden ze op een plek waar het is toegestaan te rijden. De chauffeur maakt echter een bijzondere manoeuvre een moet daarbij voorrang verlenen aan al het overige verkeer. Dat doet hij niet vanwege gebreken aan zijn voertuig en zijn belabberde verkeersinzicht.

The_iron_boar | 09-11-16 | 08:22

Vrachtauto's die anno 2016 nog een dode hoek hebben moeten sowieso van de weg af.

plint eastwood | 09-11-16 | 02:11

-weggejorist-

drk_flow | 09-11-16 | 00:07

@automobilaterealist & Veluwse-Eikel
Als jullie beide actief vrachtwagenchauffeur zijn hoop ik van harte dat jullie niet in de buurt van Arnhem rondrijden.

drk_flow | 09-11-16 | 00:07

The_iron_boar | 08-11-16 | 19:44
Overigens denk ik al te weten wat u doet: u geeft van die ellendige cursussen code95, dit zijn veelal figuren welke op een blauwe maandag met een vrachtwagen drie rondjes hebben gereden. Altijd lachen, met dit soort gasten…

automobilaterealist | 08-11-16 | 22:48
Lijkt mij redelijk goede analyse, de filmert zit hinderlijk dicht achter de vrachtwagen te drammen (weet dat ‘ie z’n cameraatje op scherp heeft), zwalkt wat heen en weer en dit leidt de aandacht van de chauffeur af. Tegelijkertijd zit er een Prius aan de rechter kant in de dode hoek v.d. vrachtwagen verborgen. Opschuiven naar de rechterbaan is standaard en lijkt de meest logische keuze op dat moment.

Resultaat: filmert krijgt waar voor z’n geld en zit op de eerste rij van z’n private bios. De chauffeur krijgt minstens een douw voor gevaarlijk rijgedrag en/of ontslag.

Veluwse-Eikel | 08-11-16 | 23:09

Niemand hier is dus in het bezit van een C+E rijbewijs? OK, ik zal het duiden dan. Samenvoegen van rijstroken > vrachtwagen wil graag naar rechts, daar waar hij hoort. Kijkt dus braaf in DOBLI-spiegel (dat is dat gekke horizontale ding boven het rechter-zijportier en in de zijspiegels. De auto naast de truck is donker, en de koplampen zitten precies in de enige dode hoek die truckert heeft (net voor het rechter zijportier dus). Nét achter de 40-ton meneer-mevrouw, zit wél een duidelijk zichtbare auto (de filmert). Dus in plaats van die DOBLI 3x te checken (overdag had hij / zij het gewoon gezien) ligt de focus nu bij de (veel te) kort achterop zittende filmert. Dus truckert geeft richting aan, en schuift langzaam op naar rechts, hopende dat filmert geen gekke dingen gaat doen. Waarom die automobilist niet TOETERT + LICHTSEINEN geeft op dat moment snap ik ook niet helemaal, nog buiten het feit dat er een vluchtstrook ligt. Maar enfin, 40-ton meneer tikt vervolgens die donkere auto aan, en schrikt zich daarbij het complete apenlazerus omdat hij denkt dat hij die filmert heeft overreden. Vervolgens blijft die filmert er nog steeds dicht achterop zitten, zodat die truckert zich absoluut geen raad weet. Remmen? Niet remmen? Is de vluchtstrook vrij? Etc. En dan gaat het ineens erg snel allemaal, autootje krijgt een perfect uitgevoerde PIT-manouvre van een 40-tonner te verwerken, begint te tollen (dikke lol met je ESP + winterbanden), ramt een inhalend voertuig (letsel daarbij is zeker niet uitgesloten, flinke klap), die vervolgens -met werkelijk alle geluk van de wereld- niet dwars op de flank door die 40-tonner wordt overreden, maar de vangrail in schuift. Graag gedaan, U is welkom.
.
Eigenlijk zijn alle betrokken hier fout, behalve die inhalende auto, die had echt geen schijn van kans. De trucker is echter aansprakelijk, en dat is wat telt. En daarom heet het dus ook een... ta-da: "ongeluk."

automobilaterealist | 08-11-16 | 22:48

The_iron_boar | 08-11-16 | 19:44

U klets uit uw nek of werkt op de stropdassen afdeling van een pakketjes boer of een distributie toko waar mede door fin. targets werkelijk elke halve zool zonder enige ervaring wordt aangenomen. Het is bijkans een soort schuifspelletje geworden: bijna in vaste dienst is geen verlenging contract waarna telefoontje naar het uitzendbureau voor een nieuw blik verse C-rijbewijs piloten.

Veluwse-Eikel | 08-11-16 | 22:40

Trucks zijn levensgevaarlijk. Het is dagelijks raak met die krengen. Ze moeten daar aparte wegen voor aanleggen.

j.m.de graaff | 08-11-16 | 22:23

Ik ben trucker maar de vrachtwagen is hier gewoon fout! Die had al lang kunnen zien dat er wat autos op die baan reden En had of moeten doorrijden tot alles vrij was of gas terug moeten nemen.

En ook al heb je de nieuwste truck dan nog zie je in al die spiegels niet alles ook als ze goed afgesteld staan. Verder is het zo dat je als truck aan de rechterkant al VIER spiegels hebt waarin je moet kijken en als je ze alle 4 na loopt kan de situatie al weer anders wezen. EN je kan niet letterlijk constant in die dingen blijven kijken want voor je gebeurt ook zat! En helaas heeft ook niet iedereen een werkgever zoals ik die heb die mij een hoop aan m'n truck zelf laat bepalen en zo heb ik dus nog een extra camera oog ondanks dat die niet verplicht is....

Kost iets van 1500 euro ofzo maar scheelt een hoop gezeik.....

JakeBrake | 08-11-16 | 21:49

@klimgek | 08-11-16 | 19:35

Ah, PPL merk ik? ;-)

harry21 | 08-11-16 | 21:35

@hamstr | 08-11-16 | 17:07
"Terecht, geef chauffeur een lintje. Dode hoek invoegers zijn debiel. Wel zonde dat ie een tweede auto meeneemt."

U=dom.

harry21 | 08-11-16 | 21:34

Wat een ongelofelijke eikel, als dat met opzet is. Je zou maar als moeder + kids in die andere auto zitten.

Vrachtwaggeltokkie (indien expres): Rijbewijs afpakken. Dode hoek invoegerT: Les bewustzijn, plek op de weg en afstand houden.

Sowieso, matige chauffeurs, allemaal!

harry21 | 08-11-16 | 21:33

@yade | 08-11-16 | 17:06
Dan hoop ik voor je dat je nooit op de A67 komt want dan gaat het je slecht als je vrachtwagens wil ontwijken.

Vanilla | 08-11-16 | 21:19

Duidelijk geval van vrachtwagen chauffeur zat fout, wat een lamstraal.

PissedPauper | 08-11-16 | 21:05

@ The_iron_boar | 08-11-16 | 19:44

Ik geloof je best wel maar wat dacht je van al die roekeloze autobestuurders??? Er zijn meer auto's dan vrachtwagens.

De combinatie daarvan zien en horen we dagelijks op de radio en televisie.

Het zijn altijd de mensen achter het stuur, niet alleen de vrachtwagen chauffeurs......

En laat de grap over de taxichauffeur maar zitten, die kop ik zelf wel in.....

Taxi!! | 08-11-16 | 20:01

@noerg | 08-11-16 | 18:21
Eens.

Parsons | 08-11-16 | 19:59

Ritsen vanaf hier
OT: vrachtwagen wisselt van rijbaan is zit fout. Dode hoek of niet

Louis_de_Funes | 08-11-16 | 19:58

In een bedrijf waar ik vaak over de vloer kom, hebben ze ook veel vrachtwagenchauffeurs (uitsluitend Nederlanders) in dienst. Stuk voor stuk hebben die figuren het idee dat de weg voor hen is aangelegd en dat rotondes, snelheidsbeperkende en veiligheidsbevorderende maatregelen slechts bestaan om hen te pesten. Ze leven zonder uitzondering met de gedachte dat zij er uitsluitend voor verantwoordelijk zijn dat de winkels vol liggen met hun spullen. Dat ze niet meer dan een (direct inwisselbare) schakel zijn binnen het geheel, gaat er bij hen niet in. Dat zij met hun idiote inhaalgedrag (ook op plekken waar dat niet is toegestaan) verantwoordelijk zijn voor files, gevaarlijke situaties en ergernis, weerleggen ze graag met alle mogelijke idioterie.
.
De chauffeurs binnen de toko die ik bedoel, gaan er allemaal prat op dat ze uitstekende chauffeurs zijn en gezien het geld en de cursussen waarin geïnvesteerd wordt, zouden ze dat ook moeten zijn. Ze veroorzaken echter de meest idiote ongevallen. Zo knalt er om de zoveel tijd eentje op een automobilist die remt als een verkeerslicht op oranje springt, vergeten ze dat hun achterzijde uitzwenkt en raken ze daarbij allerlei shit, zoals straatmeubilair en geparkeerde auto's. Als dat al niet gebeurt, maken ze wel schade door slecht rijgedrag. In het gros van de ongevallen zijn zij de veroorzaker. Er is een flinke premie voor schadevrij rijden, maar vrijwel geen enkele chauffeur haalt dat... Ik heb niet de indruk dat het binnen andere bedrijven beter gesteld is.

The_iron_boar | 08-11-16 | 19:44

De grootste schuld draagt hier de vrachtwagen!
Zoals al eerder aangegeven had hij het invoegende verkeer al eerder bekeken en opgemerkt moeten hebben. Ook begint hij al met het veranderen van rijstrook voordat hij dit aangeeft. Dit laatste lijkt misschien mierenneuken, maar de medeweggebruikers hadden zijn plannen daarmee iets eerder in de gaten kunnen hebben en hierop kunnen reageren.

De medeweggebruikers gaan niet helemaal vrijuit: de prius(?) piloot rechts had, als hij iets meer "situational awareness" had, kunnen zien dat de vrachtwagen iets van plan kon zijn. Toeteren, grootlicht en de vluchtstrook opsturen waren nog mogelijkheden geweest om de FOUT van de TRUCKER te vangen.
Net als de dashcambestuurder meer afstand had moeten nemen bij deze vreemde manoeuvre voor hem.

En ja, ook die "heilige cruisecontrol" is een kwaad. Ten gevolge van de flitsrazzia's, de hoge brandstofprijzen (accijnzen) én de onwil om zich als verkeersdeelnemer in te spannen, moeten medeweggebruikers zich maar aanpassen aan jouw cruisecontrol, in plaats van dat je zelf actief deelneemt aan het verkeer. Afremmen of gas bijgeven gebeurt daardoor te laat

klimgek | 08-11-16 | 19:35

Als er sprake is van een dode hoek, is dat een gebrek aan het voertuig van de vrachtwagenchauffeur. Die 'beroepschauffeur' moet problemen daarmee in eerste instantie zelf oplossen. Overigens zijn er tig oplossingen voor die dode hoek; van spiegels een camera's zijn toch de minste zaken die een verantwoordelijk ondernemen in zijn wagens installeert. Is dat nog niet het geval, dan kan zo'n ondernemer in elk geval niet zeggen dat veiligheid de hoogste prioriteit heeft.

The_iron_boar | 08-11-16 | 19:32

Typerend Nederland, met overvolle wegen en een giga vrachtwagen park is het elke dag Russisch roulette voor personenwagens. Zo'n dure truck kan kennelijk geen sensor/camera krijgen voor dit soort zaken, in een land vol misleidingen en trechters op snelwegen.

Kijk maar eens rond 17:00 op filemeldingen.nl, de grootste fileplek van de EU = jawel... Nederland.

Sweetlakecity | 08-11-16 | 19:21

Zo ben ik ook al es bijna opzettelijk in de vangrail geduwd op de oprit A9 bij Badhoevedorp door een vrachtwagenchauffeur die het er niet mee eens was dat ik de volledige lengte van de invoegstrook wilde gebruiken om voor hem in te voegen.

DaZe | 08-11-16 | 19:10

glebber | 08-11-16 | 18:00
Wie is nier hier nu fout. Sukkel...!

Klopt, als u puur bij uw rijschool theorie lessen blijft geef ik u helemaal gelijk, ook als ze u uit een verwrongen stuk staal moeten knippen heeft u toch gelijk. Nogmaals, de trucker schuift te snel op naar rechts maar heeft kennelijk niet door dat er een automobilist langdurig naast ‘m zit te dwarrelen, en ook geen duidelijke keuze maakt. Typisch gevalletje van ik rijd wel, maar weet niet waar ik naar toe wil. Het beruchte ongevallen A, B, C-tje, combineer je als automobilist A en B dan staat C vrijwel te gebeuren… de trucker verwacht enkel A. Dus wie had hier simpel iets kunnen doen om C te voorkomen, nou..?

Veluwse-Eikel | 08-11-16 | 19:09

Hmm.. daar had ik op de linkerbaan ook last van gehad zo te zien.. waande me daar altijd veilig voor vrachtwagenterreur..

Claude Jacque | 08-11-16 | 19:05

yade | 08-11-16 | 17:06
hamstr | 08-11-16 | 17:07

Zitten er volledig naast. Hopelijk zijn jullie geen truckers. De personenauto doet NIETS verkeerds. Hij komt van een invoegstrook die opgaat in een rechter baan. Het is de vrachtwagen die uitwijkt en daarbij niet in zijn wettelijk verplichte dooie hoek spiegel kijkt. Dit is echt volledig aan de trucker te wijten. Hij moet EN zijn dode hoek spiegel gebruiken en nooit direct aan het einde van een invoegstrook naar rechts gaan. Moderne trucks zijn uitgerust met een signaleringssysteem voor het geval ze van baan verwisselen. Een alarm of soms zelfs met blokkering als de truck naar rechts wilt uitwijken terwijl er nog ander verkeer naast hem rijdt. Deze techniek is voor deze gevaarlijke amateur trucker en tevens rukker hoog nodig.

Professor Kluns | 08-11-16 | 18:54

Foutje, kan helaas gebeuren. Truck chauffeur stopt keurig na ongeluk, andere auto's ook en het ziet er naar uit dat er geen zwaar lichamelijk letsel is, maar die informatie missen we.

Onderbuik response, achter een truck blijven hangen... dan moet je echt goed opletten want niemand verwacht je daar, soms is sneller veiliger.

blacktip | 08-11-16 | 18:44

vrachtwagen wisselt van baan, auto blijft rechtdoor rijden op zijn rijstrook. Vrachtwagen is aansprakelijk. Zelf was ik daar nooit blijven rijden omdat de snelheid van de auto groter was dan die van de linksrijdende vrachtwagen waardoor je feitelijk rechts inhaalt en je dit soort problemen over je af kunt roepen.

Ome Gijs | 08-11-16 | 18:42

invoegstrook!! tis gewoon een rijbaan die erbij komt en de vrachtwagen chauffeur had allang het verkeer op die baan kunnen zien maar komt bij eerste stippellijn gelijk naar rechts zonder gekeken te hebben.zal wel weer met zijn koffiezet apparaat bezig zijn of zijn magnetron.een ervaren vrachtwagen chauffeur weet van deze voorkomende gevallen en zal daar op anticiperen.deze vrachtwagen chauffeur heef duidelijk niet vooruit gekeken.

de_hendrik | 08-11-16 | 18:38

Tuurlijk, de vrachtwagenchauffeur zit fout! Maar... ik blijf toch echt niet op dat plekje rechts van ze zitten ondanks dat je dan in je recht staat, daar heb je zo weinig aan als je familie en vrienden je wegbrengen. "Hij had gelijk...." op je steen schiet je zo weinig mee op.

DrSnuggles | 08-11-16 | 18:22

Welke dropkut voegt er dan ook in in een dode hoek van een vrachtwagen.
Parsons | 08-11-16 | 17:02
Geen idee, de bestuurders in dit filmpje in ieder geval niet. Dit is juist een probleem wat je hebt wanneer de toerit overgaat in een nieuwe (meest rechter) baan. Een verstandige bestuurder zorgt dat ie voor of achter die truck uitkomt, zodat de beste man (m/v) naar rechts op kan schuiven. Maar onder aan de streep zit de trucker fout, die wisselt van rijstrook.

noerg | 08-11-16 | 18:21

tja kan gebeuren,

Henk de Vries2074 | 08-11-16 | 18:17

Van het gas af, de vrachtwagen die eerst naast je zat een lichtsignaal geven dat hij er tussen kan, vrachtwagenchauffeur bedankt u voor de door u gegeven ruimte middels een links rechts richtingaanwijzer, iedereen tevreden en geen schade of gevaar.
Next.

Jackanders | 08-11-16 | 18:12

roze_bril | 08-11-16 | 17:57
triest dat mensen zoals u een truck mogen besturen.


U weet niet wat u zegt, heeft nog nooit de 4 of 5 treden van een vrachtwagen cabine beklommen. Het klopt dat er een fantastisch uitzicht is naar voren, en de linker buitenspiegel geeft voldoende zicht naar achteren, echter pal rechts naast de cabine; daar verdwijnen complete auto’s… soms kun je het horen als het raam op een kiertje staat of zie je nog net wat vaag lichtschijnsel naast je, voor de rest zou ik zeggen: rijdt eens een ritje mee en u piept wel anders. Wat je niet ziet, daar kun je ook niet op anticiperen. Uit ervaring zeg ik om dit te voorkomen helpt het het beste als de baanwissel zo slow mogelijk gebeurd, deze trucker heeft geen notie van de auto naast zich en schuift te snel op. De jankballen zeggen achteraf: hij is fout! Ik zeg: donder op met dat gebakje daar, geef gas en maak dat je wegkomt. Vrachtwagens schuiven altijd op naar rechts, ’n praktijk dingetje…

Veluwse-Eikel | 08-11-16 | 18:12

@Veluwse-eikel, triest dat mensen zoals u een truck mogen besturen.
roze_bril | 08-11-16 | 17:57

Nee, triest dat er heel wat automobilisten zijn die hun plekje opeisen. Vaak onder het mom van, ik heb voorrang of, ik rij hierals eerste. Als je jezelf in gevaar wilt brengen door juist op zo'n plaats te gaan rijden verdien je het bijna om aangereden te worden.
Zoals ik eerder zei, vrachtwagenchauffeur zit fout, maar als je als automobilist teveel ego hebt om eventjes op een andere plek te rijden ben je ook verkeerd bezig, hoeveel gelijk je ook hebt.

Ridocar | 08-11-16 | 18:06

Herstel: filmer ging naar links....:-(

Taxi!! | 08-11-16 | 18:04

Hoe dom ben je dan ook, als je richting snelweg gaat invoegen, ga niet zo dicht achter een vrachtwagen rijden. Je weet dat de snelheid van die dingen veel te langzaam is, en jij kunt geen kant op, want even erlangs zit er niet bij. Houdt gewoon ff in, zorg voor 30-40 meter afstand, zodat jij gewoon met fatsoenlijke snelheid kunt invoegen, en ook kunt reageren. En zelfs als je er per ongeluk zo dicht achter zit, op het moment dat je die 2e vrachtwagen naast je ziet, moeten alle alarmbellen gaan rinkelen, zelfs als die niet naar rechts was gekomen was het een situatie waar je niet happy van wordt, invoegen in de sandwich tussen 2 vrachtwagens. Veel eerder reageren en anticiperen.

albundy_33 | 08-11-16 | 18:03

De filmer heeft, net als de auto rechts, totaal geen benul van wat er om zich heen in het verkeer gebeurt. Als de auto rechts had opgelet dan had ie de vrachtwagen zien komen enhad ie naar rechts kunnen gaan (gas erbij) of hard remmen en naar rechts en toeteren. Wie weet had het ongeluk dan niet gebeurd. Ook de filmer had MOETEN zien wat er gaande was met de auto rechts en de vrachtwagen maar gaat gewoon naar rechts alsof er niks aan de hand is. De filmer had MOETEN blijven hangen en zijn mogelijkheden moeten bekijken bij een aanstaand ongeluk.

Natuurlijk, de vrachtwagen zat fout, dat is duidelijk, maar iedereen maakt fouten ook in het verkeer. Dus als de ander goed oplet dan kunnen een hoop ongelukken voorkomen worden.


Taxi!! | 08-11-16 | 18:03

@koeberg | 08-11-16 | 17:30
Man man man.

Parsons | 08-11-16 | 18:03

@litebyte | 08-11-16 | 17:25
Nee, de auto voegt in. Invoegen kan ook ZONDER van baan te wisselen. Het heet "invoegen" omdat je van een oprit op de hoofdrijbaan terecht komt.

De vrachtwagen verandert van rijstrook.

Heb jij je rijbewijs bij een pakje boter gekregen?

Parsons | 08-11-16 | 18:03

@litebyte | 08-11-16 | 17:25
Nee, de auto voegt in. Invoegen kan ook ZONDER van baan te wisselen. Het heet "invoegen" omdat je van een oprit op de hoofdrijbaan terecht komt.

De vrachtwagen verandert van rijstrook.

Heb jij je rijbewijs bij een pakje boter gekregen?

Parsons | 08-11-16 | 18:03

Elke keer opnieuw vrachtverkeer dat betrokken is bij (de oorzaak is van) een ongeval. triest!

kommabijmebinnen | 08-11-16 | 18:03

@hamstr | 08-11-16 | 17:07

Als jij even goed oplet in het verkeer als hier op het filmpje kunnen ze jouw rijbewijs ook alvast innemen. Wie voegt hier in denk je???

peterdh | 08-11-16 | 18:01

@necrosis | 08-11-16 | 17:22
Ja en? Te meer reden om niet naast een vrachtwagen (en achter een ander) in te voegen. Die bestuurster heeft alle mazzel van de wereld dat ze het heeft overleefd.

Parsons | 08-11-16 | 18:01

Veluwse-Eikel: Je bent je rijbewijs helemaal niet waardig. Als je de beperkingen van je gedocht niet kent en er blijkbaar niet op kan anticiperen moet je helemaal niet gaan rijden. Die auto voegt niet in!! De vrachtwagen wisselt wel van rijbaan. Wie is nier hier nu fout. Sukkel...!

glebber | 08-11-16 | 18:00

Het is de schuld van die witte want die is racistisch.

netniet | 08-11-16 | 17:59

@sinar2 | 08-11-16 | 17:21
Kijk nog eens goed. Dat noemen we invoegen.

Parsons | 08-11-16 | 17:58

@Veluwse-eikel, triest dat mensen zoals u een truck mogen besturen.

roze_bril | 08-11-16 | 17:57

Toevallig heeft ondergetekende ook CE rijbewijs en bij het zien van dit soort ‘ongelukken’ kolkt mijn bloed… deze mafklapper zit exact in de dode hoek v.d. vrachtwagen te piellekwaken, blijf er achter en voeg dan pas in, sukkel..!

Veluwse-Eikel | 08-11-16 | 17:55

Daarbij zit die prius niet in de dode hoek van de vrachtwagen.
RenHoek | 08-11-16 | 17:49

Alleen als alle spiegels aanwezig en juist afgesteld zijn, maar daar kun je over blijven steggelen. Het is wel het minst zichtbare gedeelte vanuit de bestuurder gezien.

Ridocar | 08-11-16 | 17:54

@Russells Teapot | 08-11-16 | 17:38
Je hebt gelijk, maar je mist een punt; als een vrachtwagen je platrijdt, doet die logica en de schuldvraag er niet meer toe.

bambi1970 | 08-11-16 | 17:54

Inderdaad, filmer anticipeert niet goed op de op dat moment huidige verkeerssituatie en heeft zo te zien schijt aan die truck. Die moet maar even remmen en dan achteraan weer optrekken zeker. Ik neem maar wat aan. Voor het zelfde geld kon filmer ook geen kant op.

Sans Comique | 08-11-16 | 17:53

Het is zelfs nog erger. De vrachtwagen begint al met zijn invoegmaneuvre als de auto nog op de toerit rijdt. Hij heeft waarschijnlijk dus niet eens gekeken van tevoren of er verkeer op de toerit was, anders had hij geweten dat ergens rechts van hem nog een auto moest zitten. Wat een idioot.

Russells Teapot | 08-11-16 | 17:52

-weggejorist-

Ienni | 08-11-16 | 17:51

@je postbode | 08-11-16 | 17:45
Erg leuk maar voor die auto reed ook een vrachtwagen dus kon die auto geen kant op.

sinar2 | 08-11-16 | 17:51

Daarbij zit die prius niet in de dode hoek van de vrachtwagen.

RenHoek | 08-11-16 | 17:49

Ik zie een vrachtwagen die van rijstrook wijzigt en een auto die op zijn eigen rijstrook blijft (en dus niet invoegen). Vrachtwagen zit zwaar in de fout. Vrij ernstig ongeluk overigens.

RenHoek | 08-11-16 | 17:48

@miko | 08-11-16 | 17:42
-
Zeker. Daar hebben wij dan ook de elandtest voor uitgevonden.

bisbisbis | 08-11-16 | 17:47

Kan niet wachten tot die krengen geautomatiseerd zijn.

GateKeeperNL | 08-11-16 | 17:46

Zo te zien zaten ze allebei te appen: de ene naar Litouwen en de ander naar Roelofarendsveen om te horen of de Bokma al koud stond...

bisbisbis | 08-11-16 | 17:46

Zie ik het goed dat die vrachtwagens door rijden?

roze_bril | 08-11-16 | 17:45

heb ook 'ns zo'n identiek ongeluk zien gebeuren. Zo'n bejaarde die na een halve kilometer nog steeds niet de vrachtwagen rechts was gepasseerd (waar 120 mag!)
Wat je ook doet... nooit nooit nooit rechts naast een vrachtwagen blijven rijden.

je postbode | 08-11-16 | 17:45

Ook dit is de schuld van de islam! Hasta manana.

Hetkanverkeren | 08-11-16 | 17:45

Chauffeur is fout. Er zijn een hoop automobilisten die niet snappen dat veel vrachtauto's juist daar een dode hoek hebben, maar daar heb je als chauffeur rekening mee te houden. Je kunt als bestuurder best wat eerder beginnen met kijken, dan word je niet verrast door dodehoekplakkers.

Ridocar | 08-11-16 | 17:44

@bruinerat | 08-11-16 | 17:25
'een ongeluk is in principe altijd te voorkomen'
Lees het nog eens.
Er loopt een eland voor je auto. Tja,was te voorkomen.

miko | 08-11-16 | 17:42

wat een enorm vermijdbaar ongeluk weer, als je natuurlijk gewoon met je werk bezig bent in plaats van met je p.k te spelen. Of op je telefoon, dat kan ook.

GoedenMorgenDezeMorg | 08-11-16 | 17:41

Daarom moet je auto's en vrachtwagens zelf laten rijden. Ook wel zo handig met drank en drugs in het lichaam...

Pi Mol | 08-11-16 | 17:40

Toch wel interessant hoeveel reaguurders de automobilist de schuld geven ipv de truckertokkie.

Blijkbaar had die automobilist er op moeten anticiperen dat de truckertokkie een autoplettende psychopaat is die zijn dodehoekspiegel niet gebruikt, over de doorgetrokken streep invoegt en er vanuit gaat dat iedereen wel opzij gaat. Zoals heel veel vrachtwagens zich gedragen in het verkeer.

Het is puur omdat alle automobilisten er rekening mee houden dat truckers op elk willekeurig moment de gekste dingen kunnen doen dat dit niet veel vaker gebeurt. Hoe vaak moet je niet vol in de ankers omdat zo'n gek besluit in te halen en niet de moeite neemt te kijken of de weg vrij is voor hij inhaalt? Of zich te houden aan eventuele inhaalverboden in de spits?

Maar klaarblijkelijk is dat volkomen normaal gedrag. Het is de schuld van automobilisten die er vanuit gaan gaan dat truckertokkies verantwoordelijke mensen zijn die zich aan de regels houden en weten wat ze doen. Wat een belachelijke aanname, dan vraag je er natuurlijk ook om.

Logica.

Russells Teapot | 08-11-16 | 17:38

Maar goed, die vluchtstrook ligt er dus niet voor niets.

basweetutwel | 08-11-16 | 17:35

nog ff mijn mening hier plempen; het is de vrachtwagen die geld mag aftikken en de chauf is een eikel. Hij wisselt van rijbaan en tikt die auto in de rondte. Niet de boel omdraaien he? Die auto kon niet harder want er reed al een andere vrachtauto voor hem met dezelfde snelheid.

GoedenMorgenDezeMorg | 08-11-16 | 17:34

Dwars invoegen, dat had ik nog nooit eerder gezien. Wat een mongool. Als je niet kan zien wat je doet, doe het dan niet!

Rheia | 08-11-16 | 17:33

Mooie PIT maneuver van die vrachtwagen.

bambi1970 | 08-11-16 | 17:33

Ik blijf om dit te voorkomen altijd zo veel mogelijk bij vrachtauto's uit de buurt. Het is een eng idee dat dit soort grote gevaarlijke voertuigen voor een aanzienlijk deel bestuurd worden door laagopgeleide randdebielen die slecht opletten en vinden dat ze altijd voorrang hebben. Ik ben wel eens de discussie aangegaan daarover maar deze mensen begrijpen gewoon niet dat ze zich ook gewoon aan de verkeersregels moeten houden. Ps. Ik heb het hier trouwens niet over situaties waar een vrachtwagen geen kant op kan en iedereen even moet schipperen...

Zoiets | 08-11-16 | 17:32

@Parsons | 08-11-16 | 17:02
@hamstr | 08-11-16 | 17:07
Invoegen?? De auto blijft gewoon op zijn eigen rijstrook. Het is de vrachtwagen die van rijstrook wisselt.

koeberg | 08-11-16 | 17:30

@Klik_hier | 08-11-16 | 17:12

Vrachtwagens zijn een noodzakelijk kwaad, maar de 80 km/u invoeg en 101 km/u inhaal auto's zijn de nagel aan mijn doodskist.

darmflora | 08-11-16 | 17:27

Wat een domme reaguursels. Die auto is helemaal niet aan het invoegen. De weg gaan over op 3-baans en de vrachtwagen besluit om rechts te gaan rijden en ziet daar het autootje over het hoofd wat daar al reed. Dat autootje reed daar heel ongelukkig maar dat is zijn schuld niet. Kan gebeuren.
Fout van de trucker. En niet anders. Een eerlijke, oprechte fout die kan gebeuren. Voor zover ik inschat geen echte gewonden gelukkig.

Tisnietanders | 08-11-16 | 17:27

Niet zo sjiek om dit op geenstijl te zetten.

roy3573 | 08-11-16 | 17:26

Anticiperen een ongeluk is in principe altijd te voorkomen, vooruitkijken anticiperen maarja dat ligt bij sommige mensen nogal moeilijk en natuurlijk het is herfst dus heel veel eikels op de weg.

bruinerat | 08-11-16 | 17:25

@Parsons | 08-11-16 | 17:02

Welke idioot bekijkt de video niet goed en ziet dat de personenauto al op de rechterbaan (met doorgetrokken streep) reed... hij voegt dus helemaal niet in, alleen de vrachtauto doet dat.

als je later je rijbewijs haalt leer je wel wat ECHT invoegen betekent en wat een klootzak van een onoplettende vrachtauto chauffeur is.

litebyte | 08-11-16 | 17:25

Op elke straathoek hangt tegenwoordig een camera, maar aan een vrachtwagen kunnen ze niets monteren? Erg makkelijk om die auto de schuld te geven, want vrachtwagenschauffeurs zijn zooo zielig. Gut gut!
De vrachtauto wisselt van baan en moet dus zelf eens goed uitkijken. Hij knippert en gaat meteen naar rechts, die auto had geen schijn van kans.

B*tchmeister | 08-11-16 | 17:24

Ik zie liever nieuws als: "Regering verneukt iedereen", maar ik begrijp dat zoiets te logisch en dus normaal is tegenwoordig. Daarom gaan we naar stomme trucks, wordt er overigens niet leuker om.

Use less | 08-11-16 | 17:24

@Raad_maar_raak! | 08-11-16 | 17:18
Ja inderdaad, Afrika. Ook zuid Amerika kan er wat van.
Maar als je langere tijd in die regio- rond gereden hebt is het verkeer in NL vaak net zo eng.

miko | 08-11-16 | 17:23

@Parsons | 08-11-16 | 17:02
Met goede spiegels heb je (als truckchauffeur) vrijwel geen dode hoek.
Helaas zitten die mafkezen regelmatig te bellen/ appen/ berichtjes te sturen tijdens het rijden.
En ja, ik kan het weten, ik heb zelf voor een toko gewerkt waar 24/7 vrachtwagens binnenkwamen via de A12.
Veelal Poolse/ Hongaarse chauffeurs die tijdens het aankoppelen van hun trailer hun achterlichten aan gort reden tegen de trailer omdat ze te dronken waren om te merken dat hun luchtvering te hoog stond.

necrosis | 08-11-16 | 17:22

Dit krijg je dankzij flitsend snelheidsfetishisme. Bestuurders die midden in de nacht niet met hun gas spelen om zich los te rijden, maar keurig in de rechterbaan naar huis sukkelen.

Feynman | 08-11-16 | 17:21

@Parsons | 08-11-16 | 17:02
Die auto die geramd word voegt helemaal niet in maar rijd gewoon op zijn eigen rijstrook achter een andere vrachtwagen. Vervolgens komt de ramptrucker gewoon naar rechts en ramt dus die auto die echt geen kant op kon.
Die trucker zal wel te druk zijn geweest met een porno op de DVD te kijken.

sinar2 | 08-11-16 | 17:21

Hunter S. Thompson | 08-11-16 | 17:12
De topchaffeurs welke het over de dode hoek van de vrachtwagen hebben snappen er geen kudt van. Meneer de trucker wilde gemakkelijk invoegen op dezelfde snelheid waarmee hij al reed en tikt daarbij de Volvo aan. Schuld van de trucker, die volle had beter wat afstand kunnen houden, maar het punt hier is de "cruise cl trol" snelheid van de truckers waar ze bijna heilig aan vast willen houden (of ze daarmee nou mensen afsnijden of rijbanen voor sneller verkeer blokkeren).

HaatAth3ist | 08-11-16 | 17:20

@hendrik_evers | 08-11-16 | 17:13,

Zeker wel, en dan ga je anticiperen.

basweetutwel | 08-11-16 | 17:19

Dit gaat de komende 2 uur niet gebeuren. Daar heb je namelijk snelheid voor nodig en dat red je met de spits niet. Mooie rode kaart op Google Maps + verkeersinfo

Martinspire | 08-11-16 | 17:19

@sickworld | 08-11-16 | 17:12
Zo heb ik jaren in Afrika rondgereden. Alles is een potentieel gevaar. Maar zo denkt de rest ook. Heb daar nog nooit een ongeluk gehad, terwijl het niet echt veilig te noemen was.
Toen kwam ik in Nederland en kreeg ik binnen een maand mijn eerste auto ongeluk. Automobilisten in Nederland denken dat de ander wel oplet en "negeren" als het ware wat er 10 meter van hun af gebeurt. Althans een stuk meer dan in automobilisten in Afrika.
In principe is het in Nederland soms gevaarlijker rijden dan in Afrika, omdat iedereen daar wel denkt dat de ander een idioot is.

Rest In Privacy | 08-11-16 | 17:18

De vrachtautochauffeur is hier zwaar fout! Onbegrijpelijk dat er idioten zijn die het goedpraten. Ga lekker met de trein als de verkeerswetgeving u te moeilijk is.

Rest In Privacy | 08-11-16 | 17:18

Zo te zien verneukte de 1e auto zichzelf. Beetje anticiperen en rekening houden met dodehoek van vrachtauto is niet zo moeilijk.

basweetutwel | 08-11-16 | 17:17

Die auto reed daar al en voegde niet in. Vrachtwagen gaat naar rechts en derhalve moet vrachtwagenchauffeur uit zijn doppen kijken. Het blijft een raadsel waarom Prius rijder niet naar de vluchtstrookt uitwijkt. Je blijft daar toch niet rijden, al heb je alle gelijk van de wereld.

glebber | 08-11-16 | 17:17

-weggejorist-

hendrik_evers | 08-11-16 | 17:13

Jaren lang gereden dat stuk, weer en wind, op de motor. Van alles meegemaakt, ook soortgelijk als op de video. Je went er aan en anticipeert op het feit dat elke automobilist een potentieel gevaar vormt. Maar fijn is anders.

sickworld | 08-11-16 | 17:12

Ongeveer het zelfde meegemaakt. 80 km zone ik zoef met 80 rechts. Vrachtwagen op de bumper en besluit in te halen, halverwege bedacht vrachtwagen zich en gooit zijn stuur naar rechts, tja daar zat ik. Ging precies zo de hele weg over, best eng.
Maar aan de topchauffeurs hier boven te horen lag het aan mij. O had ik er bijgezegd dat het in mijn geval om een bezopen oostblokker ging?

Hunter S. Thompson | 08-11-16 | 17:12

Op de snelweg zie je zelden een vrachtauto alleen rijden, meestal hangen er van die autootjes rond die er niet voorbij durven of met een minimaal snelheidsverschil proberen in te halen. Gegeven is wel dat er bij veel ongelukken vrachtauto's betrokken zijn.

Klik_hier | 08-11-16 | 17:12

Oh wauw, had pas ook zo'n situatie met een vrachtwagen die een andere vrachtwagen ging inhalen op de A4. Ik zat kennelijk in de dode hoek ofzo... Gelukkig kon ik nog uitwijken naar links. Maar ook als daar een personenauto had gereden had ik dat waarschijnlijk nog gedaan. Ik bots nou eenmaal liever tegen een personenauto dan een vrachtwagen...

Amalrik | 08-11-16 | 17:10

Zo, die Lucassen. Wat een lul met vingers is dat dan.

Rest In Privacy | 08-11-16 | 17:07

Terecht, geef chauffeur een lintje. Dode hoek invoegers zijn debiel. Wel zonde dat ie een tweede auto meeneemt.

hamstr | 08-11-16 | 17:07

Regel 1, niet naast een vrachtwagen blijven rijden! Helemaal niet als zijn richtingaanwijzer aanstaat!
Regel 2, uitwijken naar een vluchtstrook is in dit geval geen verkeerde keuze.
Regel 3, niet voor een vrachtwagen blijven rijden. Als deze vergeet te remmen bij een file dan ben je onderdeel van de kreukelzone van de vierde auto die voor jou rijdt.

yade | 08-11-16 | 17:06

Meer geluk dan wijsheid.

1+1 | 08-11-16 | 17:06

Veel groter dan....?

vanBarchum | 08-11-16 | 17:05

Hoe kannie nou zo hard remmen?

Piet Karbiet | 08-11-16 | 17:03

Welke dropkut voegt er dan ook in in een dode hoek van een vrachtwagen.

Parsons | 08-11-16 | 17:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken