Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Reminder. Hoe werkt Amerikaans kiessysteem?

Er schijnt vandaag iets belanghebbends te gebeuren aan de overkant van de plas. De VS kiest vandaag een nieuwe vlogger, dus we verversen nog héél even hoe dat kiessysteem nou precies werkt. Extreem kort samengevat: wie de meerderheid van de in totaal 538 kiesmannen fixt, krijgt vier jaar lang beschikking over Air Force One om onder de leus "Get off my plane" Russen uit z'n vliegtuig te sodemieteren. Hoe dan ook: SPANNOND. CNN-livestream hier, immer lol Infowars-livestream hier en meer smaken bestaan er niet.

Reaguursels

Inloggen

Het lijkt me wel duidelijk dat Hilary gaat winnen. Schijnt dat ze al ruim 300000 stemmen voorloopt in Florida. Dan is winst zo goed als zeker..

GS410 | 08-11-16 | 21:41

1 kiesman heeft Trump al sowiesie, in Washington (de staat en waarschijnlijk D), die zegt ongeacht de uitslag op Trump te gaan stemmen en de boete voor lief te nemen

rode peper | 08-11-16 | 20:58

Kiezen heten in het Amerikaans : Molars ( malers om het voedsel te malen )

alshetware | 08-11-16 | 20:24

@libertat | 08-11-16 | 16:53
Dat hoeven de lokale stembureaubaasjes ook helemaal niet te doen. Het enige wat ze moeten doen is identiteit vaststellen en of ze in dat discrict mogen stemmen. Mensen die daar niet officieel wonen mogen daar ook niet stemmen. Dat kunnen ze prima vaststellen. Of die mensen dan al in een andere staat hebben gestemd kan alleen als er in die andere staat vroeg gestemd kan worden, of met een poststem en dat kan lang niet in alle staten.

Stormageddon | 08-11-16 | 19:11

Nu al rechtszaken in North Carolina over sluitingstijden en methodes van stembureau`s in Democratische gebieden. Doet me denken aan de lange rijen in Oss tijdens ons referendum.

Feynman | 08-11-16 | 18:09

starbuck280 | 08-11-16 | 14:15

Interessant om te zien. er wordt vaak door het pro Clinton kamp geroepen, lees de oa de Nederlandse MSM, dat het vooral de armen zijn die op Trump zullen stemmen. In deze poll en ook bij andere polls heb ik dit voorbij zien komen: Onder 30K $ inkomen stemt dus 48% op Clinton en slechts 32% op Trump. Qua opleiding: High school is gelijk: 44%. Some college; 32% op Clinton en 50% op Trump. En toch is het blijven plakken, vooral nadat Clinton dat zei (en later terugtrok) dat vooral arm en dom Amerika op Trump stemt.

Basil Fawlty | 08-11-16 | 17:08

In het gedecentraliseerde verkiezingssysteem in de VS is fraude theoretisch wel mogelijk, maar ook ontzettend moeilijk te organiseren op een dermate grote schaal dat het de uiteindelijke uitkomst kan beinvloeden.

Stormageddon | 08-11-16 | 15:48

Hier in Florida verdrievoudigt de bevolking hier rond deze tijd van het jaar vanwege de vele snowbirds. De lokale stembureau-baasjes hebben al lang ruiterlijk toegegeven dat ze niet (kunnen) checken of deze snowbirds in hun home-state ook al hun stem uitgebracht hebben.

De schaalgrootte daarvan is moeilijk in te schatten, en dat gebeurt dan ook niet. Soort van "Don't ask, don't tell" .

libertat | 08-11-16 | 16:53

libertat | 08-11-16 | 12:50

Ben jij nog Nederlands of ook Amerikaans en mag jij ook voor de presidentsverkiezingen stemmen of alleen lokaal?

Ben gewoon Nederlander dus mag hier niet stemmen; ik heb een huis hier met forse property tax dus zou verwachten dat ik lokaal stemrecht zou hebben, maar zover ik weet heb ik dat niet.

"No taxation without representation" was ook alweer een tijdje geleden....

libertat | 08-11-16 | 16:49

Stormageddon | 08-11-16 | 15:48

De Republikeinen hebben geheel legaal zo de midterms in 2010 gewonnen en daardoor Obama vleugellam gemaakt. Erg sluw maar in hoeverre dat constructief is?

De Koreaanse Slet | 08-11-16 | 16:34

nog even en deze hele shit is over, al zal men wel weer overgaan op zeiken door de verliezer.

pantera | 08-11-16 | 15:59

@De Ongematigde | 08-11-16 | 14:41
Dat is voor de presidentsverkiezingen van geen enkel belang. De verkiezing gaat per staat, niet per kiesdistrict in die staat. De grenzen van de staat worden niet opnieuw getekend. Gerrymandering is alleen voor- of nadelig voor verkiezingen voor afgevaardigden en bijvoorbeeld gouverneurs. Dan zijn de districten belangrijk. Voor de presidentsverkiezing maakt het geen flikker uit. Overigens is gerrymandering in het verleden meestal gebruikt om het voor zwarten moeilijk te maken te stemmen of de invloed van zwarte kiezers af te zwakken, en dan met name ten gunste van blanke, republikeinse kandidaten, maar goed.. dat terzijde.

In het gedecentraliseerde verkiezingssysteem in de VS is fraude theoretisch wel mogelijk, maar ook ontzettend moeilijk te organiseren op een dermate grote schaal dat het de uiteindelijke uitkomst kan beinvloeden. We hebben het wel over een land met ca. 250 miljoen potentiele stemgerechtigden, niet over een landje a la Liechtenstein waarin je inderdaad met fraude van tientallen stemmen een verkiezing zou kunnen beinvloeden.
www.slate.com/articles/news_and_politi...

Stormageddon | 08-11-16 | 15:48

-weggejorist-

komtdatschot | 08-11-16 | 15:43

@martymcfly | 08-11-16 | 12:35 Opvallend hoe pro-Clinton CNN is. Officeel heeft Amerika geen staatsjournalen, maar CNN doet anders vermoeden.[[1] Aan de andere kant is Infowars ook een debiele website voor white supremacist idioten.[2]
.
[1] CNN is Clinton's propaganda-arm. Zie bijvoorbeeld "DNC staffers wrote questions for CNN anchor Wolf Blitzer when he interviewed Trump" www.dailymail.co.uk/news/article-39121... en "CNN Exec’s Husband Gave Podesta [Clinton team, heeft links met satanisten en pedo's, zie gelekte emails] Inside Information" www.breitbart.com/big-journalism/2016/... Enzovoorts.
[2] Infowars is niet linksrechts noch "debiel" of "idioot", maar is tegen het destructieve globalisme en staat voor good-old "liberty" (die lui zijn eerder libertariërs) en het is beslist geen racistische website zoals jij suggereert.
Het zou dus moeten zijn: "Infowars-livestream hier (voor de oplettende mensen) www.youtube.com/watch?v=4UNdwqiuGmU en immer lol CNN-livestream ergens anders (voor de globalisten/regressieve salon-marxisten) en misschien komt hier ook nog wat www.youtube.com/user/RTAmerica/featur... "

ben kokhals | 08-11-16 | 15:32

-weggejorist-

gaffelbaard | 08-11-16 | 15:17

Het volk wordt ook steeds gekker hier.

De Koreaanse Slet | 08-11-16 | 15:05

Als er een systeem verkiezings fraude in de hand werkt dan is het wel het Amerikaanse systeem. Daar is zelfs een naam voor: gerrymandering.

Deze video legt dat haarfijn uit:
www.youtube.com/watch?v=Mky11UJb9AY

De Ongematigde | 08-11-16 | 14:41

mocht die heks winnen, hiddenlolcdn.com/i/91398.jpg kunnen we nog altijd lachen als die paddestoel storm ons naderd!

RepubliekHolland1234 | 08-11-16 | 14:31

Als de wapenindustrie, multinationals,pedonetwerken enz enz besloten hebben dat die psycho bitch de beste keuze is voor het belang van de wapenindustrie, multinationals,pedonetwerken enz enz is er geen kruit tegen opgewassen.

komtdatschot | 08-11-16 | 14:30

Democracy is two wolves and a lamb voting on what to eat for lunch, is de originele uitspraak en is de perfecte stelling tegen elke vorm van democratie. Lees anders eens het flinterdunne boekje "De democratie voorbij: Waarom democratie niet leidt tot solidariteit, welvaart en vrijheid maar tot onvrede, verspilling en een tirannieke overheid." De inleiding is sowieso gratis te downloaden: dedemocratievoorbij.nl/
Of Rothbard's "For a New Liberty", staat geheel online: georgeoughttohelp.com/

mygfisbrazilian | 08-11-16 | 14:28

@Rutgerr | 08-11-16 | 14:03
Ja, dat kan. Dat is in elke getrapte verkiezing het geval. In Nederland is dat bij de Eerste Kamer ook zo en in de UK is het per definitie zo bij het Lagerhuis. In de VS ook.

Stormageddon | 08-11-16 | 14:20

Ah ok dank! Kunnen die 2 onafhankelijken dit jaar roet in het eten gooien voor Trump of Clinton of hebben die dit jaar te weinig invloed?
Basil Fawlty | 08-11-16 | 13:59
Net als bij de laatste verkiezingen in Nederland (maar ook bijvoorbeeld Israel) is het allemaal heel gepolariseerd. Uit angst dat 'de tegenpartij' de grootste wordt, trekken de grote polen alle kleine polen leeg (hier de PvdA en VVD, in Israel Labour en de Likud - en je kan verwachten dat het bij de Democraten en Republikeinen ook zo gaat - zie je op het einde nu ook wel in de peilingen en in zekere zin geldt dat ook voor twijfelende Republikeinen, alhoewel je toch merkt dat die echt wel gewetenswroeging hebben als ze op Trump gestemd hebben.. maar ja, als je verliest kan je in een tweepartijenstelsel in ieder geval zeggen dat het niet jouw schuld was als de andere partij het verkloot ;) een deel van de vrees zit em misschien ook erin dat Trump wint - lastige keuze, van een afstandje misschien toch leuker;) ).

nickolaas | 08-11-16 | 14:10

Hier staat een aardige voorspelling (laatste update 2 uur geleden), van een site die het behoorlijk bij het juiste eind had in 2012 (zaten er naast in 2 staten meen ik) projects.fivethirtyeight.com/2016-elec... Maar bij de 'midterms' in 2014 schijnt hun vorspelling dan weer nergens op te hebben geslagen. In deze voorspelling neigen Florida en North Carolina naar de Democraten (en zou ie alleen in Ohio op voorsprong staan). Dat zou als het uitkomt 1 uit 4 zijn (Pennsylvania neigt ook naar de Democraten) en als dat uikomt kan het heel vroeg beklonken zijn (hij had dus zoals gesteld 3 uit 4 nodig). Maar het blijven dus peilingen/voorspellingen.. ;).

nickolaas | 08-11-16 | 14:04

@Stormageddon | 08-11-16 | 12:27

Yes, maar gaat mij er principieel om dat een minderheid de winnaar kiest, minderheid in absolute getallen.

Rutgerr | 08-11-16 | 14:03

nickolaas | 08-11-16 | 13:55

Ah ok dank! Kunnen die 2 onafhankelijken dit jaar roet in het eten gooien voor Trump of Clinton of hebben die dit jaar te weinig invloed?

Basil Fawlty | 08-11-16 | 13:59

@Blonde Nel | 08-11-16 | 12:54
"De Amerikanen hebben nu, voor het eerst, de mogelijk te kiezen voor een werkelijk onafhankelijke kandidaat niet gefinancierd mbv lobbyisten."
Helaas wel een notoir leugenaar (www.politifact.com), die de US economie om zeep wil helpen (11 miljoen illegalen, die allemaal werken. Wie gaat dat werk doen als ze weg zijn?). Daarnaast heeft hij ook nog een een universiteit gehad, waarbij de Hogeschool Amsterdam een top-universiteit is en zijn studenten geen opleiding en geen geld meer hebben. De rechtszaak loopt nog steeds. Verder heeft hij ook nog duizenden kleine bedrijven getild door ze niet te betalen voor geleverd werk. Als er al iemand ging procederen (en dat waren er duizenden) dan gebruikte hij zijn geld en zijn (financieel) uithoudingsvermogen om de rechtszaken te laten stoppen.

Omdat veel mensen gecharmeerd zijn van zijn stijl (grof gebekt, vrouwonvriendelijk, niet op de inhoud (daar hebben we hem tot nu toe niet op kunnen betrappen), maar onder de gordel op de man / vrouw (zowel zijn GOP-concurrenten als Clinton) en de partners van zijn concurrenten) verzamelt hij nog veel stemmen.

Ideaal, zo'n onafhankelijke kandidaat.

Piet52 | 08-11-16 | 13:59

Overigens vraagje. Die kiesmannen(vrouwen). Is dat x aantal per aantal mensen die mogen stemmen per staat of is dat ooit met een natte vinger vastgesteld waardoor een nu dunbevolkte staat onevenredig meer invloed heeft? Maw wordt dat zo nu en dan aangepast?

Basil Fawlty | 08-11-16 | 13:55

Basil Fawlty | 08-11-16 | 13:39
Al Gore miste uit mijn hoofd in 2000 New Hampshire (stemde Republikeins), ik denk dat veel inwoners toen op de 'derde kandidaat' Nader (?) hebben gestemd. Met New Hampshire had ie Florida kunnen missen.. (eveneens heeft die 3e kandidaat hem daar de das omgedaan kan je misschien zeggen). Maar mensen uit New Hampshire schijnen dus goed geinformeerd te zijn (heb ik horen zeggen althans) en zijn geneigd iets minder naar traditionele partijlijnen te stemmen (ook is het een belangrijke staat altijd in de primaries staat me bij - dus ze staan sowieso erg aan campagnes van allerlei pluimage bloot). En dus relatief vaak 'swing state' denk ik.

nickolaas | 08-11-16 | 13:55

nickolaas | 08-11-16 | 13:47
Ja, maar dat weet ik al 40 jaar. En daarmee is ook meteen het probleem bij elke verkiezingen blootgelegd. De aanname dat staten altijd overwegend blauw of rood zijn geweest. Dat is elke vier jaar weer speculatie, geen rekening houdend met de veranderingen in de afgelopen vier jaar.
Daarom kunnen kandidaten die al lang waren afgeschreven ineens president worden.

Graaf van Egmont | 08-11-16 | 13:53

Graaf van Egmont | 08-11-16 | 13:38
Het gaat om het 'flippen' van staten (Nevada leunde vaak Republikeins - maar zou dit jaar wel eens naar de Democraten kunnen gaan), als die staat dus 'geflipt' wordt door de Democraten, dan moet Trump ergens anders weer iets halen (en sowieso komt Trump tekort - en moet hij op zijn beurt in bijna ieder 'pad' bijvoobeeld een staat als Michican, Iowa of zelfs Minnesota binnenhalen). Maar een staat niet redden, betekent dus elders dat het net even mee moet zitten. Staten waar het spannend is, die noem je dus in dat soort lijstjes (California, New York, New Jersey, Illinois, Texas, Arizona is allemaal niet zo spannend of misschien die laatste twee wel heel verrassend als dat anders uitpakt).

nickolaas | 08-11-16 | 13:47

Basil Fawlty | 08-11-16 | 13:40
Ja, het zijn OF verkiezingen OF schaatskampioenschappen. Als je de 500 m gewonnen hebt, moet je ook even de 1500 m winnen en voldoende punten op de 5000 en de 10.000 m. Dan pas wordt je kampioen.

Graaf van Egmont | 08-11-16 | 13:44

CNN is nog niet wakker ofzo? (Livestream?)

Kameroudste | 08-11-16 | 13:44

Graaf van Egmont | 08-11-16 | 13:38

Tienkamp! ;)

Basil Fawlty | 08-11-16 | 13:40

nickolaas | 08-11-16 | 13:18

Dank! Toch wel "geinig" om te zien dat de grote steden in die staat veel democratischer zijn. Groot aantal zwarte kiezers innercity? Terwijl je toch eigenljk verwacht dat juist uit die oude "staal en kolen" staat men voornamelijk republikeins zou stemmen. Maar idd veel staal en kolen bedrijven zijn al een tijd dicht en die oud republikeinse werknemers sterven langzaam uit en worden inmiddels "outnumbered" door de grote steden. Over New Hampshire. Dat hoorde ik ook. Zo'n "kleine" staat qua electoraat die normaal hardcore democratisch was (als ik me niet vergis) die nu opeens belangrijk wordt.

Basil Fawlty | 08-11-16 | 13:39

nickolaas | 08-11-16 | 13:18
Prachtig allemaal, het noemen van die staten die gewonnen moeten worden, om vervolgens nog andere staten te noemen die gewonnen moeten worden. Zijn dit verkiezingen of een politieke zevenkamp?

Graaf van Egmont | 08-11-16 | 13:38

@donjon | 08-11-16 | 13:28
Dat is een opname, deze is live.
http://www.infowars.com/watch-alex-jones-show/

MogeWijEveOvergeve | 08-11-16 | 13:32

Basil Fawlty | 08-11-16 | 13:06
Het is een staat met veel kiesmannen, en het is ook in de Romney-campagne bijvoorbeeld een struikelblok gebleken, ondanks dat men er veel energie en middelen in had gestoken). De steden Philadelphia en Pittsburg stemmen toch vaak in grote getalen democratisch, wat dan niet altijd wordt gecompenseerd door meer landelijk gebied en voorsteden (ook zijn daar relatief veel hoog opgeleide vrouwen, die Trump dit keer ook in het 'andere kamp' heeft gejaagd). Staat tegenover idd 'rust belt' problemen van economische aard, wat trump enigszins in de kaart zou kunnen spelen (daar moesten de democraten het in het verleden vaak van hebben qua electoraat). En oudere mensen (55+) schijnen meer geneigd te zijn Trump te stemmen.
New Hampshire wordt er trouwens ook nog een om in de gaten te houden.

nickolaas | 08-11-16 | 13:18

@heldheino | 08-11-16 | 13:04
Laat me zo vrij zijn om een andere formulering voor te stellen. Trump probeert meer een gevoel te bevestigen (of te versterken) dat bij mensen leeft. Die mensen interpreteren dat als dat hun gevoel juist is. Toetsen aan objectief waarneembare feiten is toch wel een ander spelletje.. en dan wordt een gevoel dus niet altijd bevestigd. Ja, waar ligt dat aan - probeer dat nog eens uit te leggen dan (ben ik serieus benieuwd naar).

nickolaas | 08-11-16 | 13:11

Weet je wie ook niet meer mee wilde doen met de oliedollars?
Libie, Syrie en Irak...

Piet Karbiet | 08-11-16 | 13:10

De kandidaten zijn voor mij allebei niks.
Van de een, Hillary, weet ik dat zeker gezien haar bloeddorstige verleden.
Van de ander Trump, vermoed ik dat via de linksmens en hun media.

Mantisomantis | 08-11-16 | 13:10

The founding Vaders waren PVDA avant la lettre.

Liever leven onder de tiranny of a minorty dan die van de majority.

Releasethehounds | 08-11-16 | 13:09

nickolaas | 08-11-16 | 13:01

Ah ok. Dan had ik verkeerd begrepen. Pennsylvania lijkt mij ook belangrijk omdat het een "oude" industriestaat is. We gaan het zien en meemaken. Detail: Hoorde zojuist. "Are you mad enough" van de Four Tops op de radio. Toepasselijk nummer op deze dag. Hahaha.

Basil Fawlty | 08-11-16 | 13:06

necrosis | 08-11-16 | 13:00
Daar staan ook weer dingen tegenover, zoals het Europees voorzitterschap (en het voorkomen van de vluchtelingenchaos uit zomer 2015.. wat toch aardig is gelukt) en er is toch ook wel tevredenheid over het MH17-dossier om maar iets te noemen (en dan vind ik mijn indruk over hoe direct betrokkenen erover lijken te denken belangrijker, dan anderen waarvan ik toch soms een beetje denk dat ze er qua opinie munt uit proberen te slaan).

nickolaas | 08-11-16 | 13:05

@nickolaas | 08-11-16 | 12:58
Wel toevallig dat het precies op 25% en 75% uitkomt.
En wat is bewezen onzin?? Ervaren individuen de wereld allen niet anders? Hoe kan je daar nou een eenvoudige waarheid in vinden.
.
Nee, als je kijkt naar het verschil in eerlijkheid tussen Trump en Clinton, dan zie je Trump die vaak zijn hart doet spreken en Clinton meer berekenend zegt wat op dat moment het beste uitkomt. Trump is dus oprechter, met misschien wat meer onwaarheden. Toch wordt dit door de meeste mensen wel als eerlijker beschouwd.

heldheino | 08-11-16 | 13:04

De Amerikaanse verkiezingen hebben het niveau van een bananen republiek
Snap niet dat er op tv nog aandacht wordt aan besteed
gerrit5042 | 08-11-16 | 12:10
.
Waar gaat uw brandende aandacht dan naar uit?

Musset | 08-11-16 | 13:02

@Pimp my Voortuin | 08-11-16 | 12:01
Hillary is niets meer dan de 'haas' Tim Kaine zien we binnen een jaar in het Witte Huis. ietswat saai maar bestuurlijk zeer goed.

@Angel_eyes | 08-11-16 | 12:50
Infowars.com die zender die via haar webpagina pilen verkoopt om door de centrale overheid vergiftigd water weer drinkbaar te maken.

litebyte | 08-11-16 | 13:02

libertat | 08-11-16 | 12:50

Ben jij nog Nederlands of ook Amerikaans en mag jij ook voor de presidentsverkiezingen stemmen of alleen lokaal?

Basil Fawlty | 08-11-16 | 13:02

@necrosis | 08-11-16 | 12:47
Nee dat zag er inderdaad niet goed uit.
Jaren geleden een documentaire gezien van een embedded journalist bij de Bush jr. campagne.
Als je dan ziet wat er gereisd moet worden, hoeveel toespraken, fundraisers, meet & greets, persmomentjes pffffff.....
Maar ach wie het ook wordt tegen de tijd van inauguratie zullen ze, wie het ook wordt, wel weer fit(ter) zijn.

Berbaar | 08-11-16 | 13:02

Basil Fawlty | 08-11-16 | 12:52
Trump kan best heel veel scoren aan staten, maar zonder Pennsylvania wordt het heel moeilijk. Ik geloof dat ie tenminste 3 uit 4 moet hebben als het gaat om Ohio, Pennsylvania, Florida en North Carolina. Heeft ie dat, dan wordt het kijken naar Iowa, ik denk ook Nevada, Colorado, etc.

nickolaas | 08-11-16 | 13:01

@nickolaas | 08-11-16 | 12:58
In Nederland hebben we een MinPres die de hele boel aan elkaar gelogen heeft.
En toch staat zijn partij vrij hoog in de peilingen voor maart.
Leg dat maar eens uit.

necrosis | 08-11-16 | 13:00

Ja mensen, nog minder dan 24 uur en het is afgelopen met huilbaby Trump. En daar ben ik blij om, ik kan dat gezeik van die galbak niet meer aanhoren!

The Unjorisable | 08-11-16 | 12:59

Infowars heeft inmiddels hogere kijkcijfers in Amerika dan de mainstream media. Dat zegt iets over het vertrouwen in de oude media.
Angel_eyes | 08-11-16 | 12:50
Geef jij even de oplossing graag. Een kandidaat als Trump slaat 75% van de tijd verifieerbare onzin uit (Clinton 25% volgens onafhankelijk onderzoek). Iedere serieuze nieuwsorganisatie heeft 'editorial standards' (zelfs Fox News heeft op een gegeven moment iedere anchor berispt die waarde hechtte bijvoorbeeld aan die niet-wetenschappelijke internetpeilingen over wie nou een debat won, etc - om maar een voorbeeld te noemen). En zo wordt waar mogelijk dus ook beweringen van kandidaten gewogen (ja als 75% bewezen onzin is, zeg me dan maar hoe ze daar mee om moeten gaan.. ). Ik ben benieuwd naar je antwoord.

nickolaas | 08-11-16 | 12:58

Ik kies Infowars, alles beter dan de Clinton News Network..

heldheino | 08-11-16 | 12:57

De Amerikanen hebben nu, voor het eerst, de mogelijk te kiezen voor een werkelijk onafhankelijke kandidaat niet gefinancierd mbv lobbyisten. De gevestigde orde (is de rijken en de huidige machthebbers) zijn bang en hopen dat Trump verliest. Denk dat de Amerikanen nog spijt krijgen mocht Hillary president worden, héél veel spijt en voor de arme working class verandert er dan weer niets. Met Hillary komt de "koude oorlog" weer terug dit tot grote vreugde van de gevestigde (wapen) elite.

Blonde Nel | 08-11-16 | 12:54

nickolaas | 08-11-16 | 12:43

Genau. Zoals jij al zegt vooral Florida en North Carolina zijn belangrijk (blijkbaar meer dan PY) als die al snel naar Clinton gaan dan is het eigenlijk voorbij. Maar New Mexico schijnt dan ook weer een belangrijke rol te hebben heb ik me laten vertellen. Wint Trump of Florida of NC dan wordt het een lange nacht. Maar ook ik ben in het verleden te vroeg naar bed gegaan. Hahaha. Anyways. Wijn staat koud, Mrs Fawlty is op zakenreis en vetkanon gaat straks aan. Ik ben er klaar voor.

Basil Fawlty | 08-11-16 | 12:52

Wat men maar vaak vergeet is het gegeven dat de Amerikaanse democratie pas echt springlevend is op lokaal niveau. Of het nu de sheriff, rechter of hondenmepper betreft, allen zijn verkiesbaar. Voor D66-rechters van Nederlandse snit valt daar geen droog brood te verdienen.
Abject | 08-11-16 | 12:11

En niet te vergeten een aantal (bindende!) referendum onderwerpen waarvoor men tegelijk moet stemmen.
In mijn county bijv. amendment 1: subsidiëring van zonnepanelen via de stroomprijs. Voorstanders: vergroening van de energie. Tegenstanders: "Why should you pay for your neighbour's solar panels?"
Amendment 2: legalisering van marihuana "for medical purposes"

etc.

Democratie is ECHT een feest hier! Steekt de democratie in NL maar magertjes bij af, met alle door de kroon ('zuiver ceremoniële functie') benoemde burgemeesters, legerofficieren, Raad van State, ....

libertat | 08-11-16 | 12:50

Infowars heeft inmiddels hogere kijkcijfers in Amerika dan de mainstream media. Dat zegt iets over het vertrouwen in de oude media.

Angel_eyes | 08-11-16 | 12:50

Denk ook dat de ware reden waarom landen als Cuba, Rusland en Iran zo worden gedemoniseerd is simpelweg omdat ze niet mee willen doen aan globalisering, hun regeringen willen onafhankelijk blijven. Niet dat dat fijne landen zijn om te wonen, maar over dictaturen als Turkmenistan en varia aan landen in Afrika hoor je helemaal niets. Hun dictators doen mee aan de global government, laten een Amerikaanse basis toe op hun land, verschaffen de CIA wat intel, werken mee met het IMF, etcetera. Wel op een manier dat ze aan de macht blijven uiteraard, maar toch ook weer onder controle van de global government. Iran heeft daar niet zo'n trek in, en wordt dus keihard aangevallen.

martymcfly | 08-11-16 | 12:50

@Berbaar | 08-11-16 | 12:41
Ik weet het niet, die beelden dat ze een geblindeerd busje in werd gesleept zag er niet goed uit.
Maar goed, It ain't over till the fat lady sings.

necrosis | 08-11-16 | 12:47

Vanaf 1:00 en 2:00 Nederlandse tijd (19:00 en 20:00 lokale 'eastern time', sluitingstijd van de meeste stembureaus) zullen de eerste uitslagen binnenkomen. Er is in veel staten vooruit gestemd (tot meer dan de helft van het aantal verwachte stemmen), dus het tellen zou best wel relatief vlot kunnen gaan en daarnaast hebben veel gebieden stemcomputers. Belangrijke staten zijn Florida, North Carolina en Pennsylvania en die liggen allemaal in het oosten. Zo rond 2:30 moet er al een aardig beeld zijn (maar ik ben in het verleden zeker 2 keer gaan slapen rond een uur of 4-5 om vervolgens toch met een andere president wakker te worden.. 2x Bush meen ik :/ ). Anyway, laatste jaren zit ik er iets beter in geloof ik (en hoop ik).

nickolaas | 08-11-16 | 12:43

@JTKDM | 08-11-16 | 12:17
Ik ook.Weg met deze twee.

miko | 08-11-16 | 12:42

i.sli.mg/NFP5l2.jpg
.
Dit vat het samen, een Black Lives Matter meneer met shirt aan die voting official speelt.

Ommie de HaatMoker | 08-11-16 | 12:42

@necrosis | 08-11-16 | 12:37
Dat zal ze vast wel redden al is het op adrenaline.
Verder respect voor beide, al wat oudere kandidaten, een dergelijke campagne moet toch echt een aanslag op je gezondheid zijn.

Berbaar | 08-11-16 | 12:41

Captain Pervert | 08-11-16 | 12:34

Idd heel irritant. Maar dat schijnt mode te zijn tegenwoordig. Want als je het niet cartoonesk, snel en "dumb down" uitlegt dan begrijpt de emoji generatie het niet en verliezen ze de aandacht.

Basil Fawlty | 08-11-16 | 12:38

@rechtsdwalendeautist | 08-11-16 | 12:28
Clinton zal inderdaad een vijand nodig hebben om globalisme te verantwoorden. En omdat de soepjurken uit het MO haar honderden miljoenen hebben gegeven, kan ik je alvast met zekerheid vertellen wie NIET in haar vizier komen.

Misschien gaat ze wel tegen China lopen rellen. Zou beter zijn, laat Japan, Taiwan en de Filipijnen maar de slagvelden worden van het globalisme van Clinton ipv Europa.

dlseth_ | 08-11-16 | 12:38

@GS410 | 08-11-16 | 12:30
En ze moet nog wel een paar uurtjes voordat de uitslag bekend is.

necrosis | 08-11-16 | 12:37

"Pure Democracies DO NOT WORK" zegt de dame met het kapsel uit 1997. "They implode".
Nou, gaat anders best goed hier en in de 40 landen om ons heen. Geen revoluties gezien de laatste decennia.

Captain Pervert | 08-11-16 | 12:36

Opvallend hoe pro-Clinton CNN is. Officeel heeft Amerika geen staatsjournalen, maar CNN doet anders vermoeden. Aan de andere kant is Infowars ook een debiele website voor white supremacist idioten.

martymcfly | 08-11-16 | 12:35

Ik haat filmpjes waarbij alles wat gezegd wordt, woord voor woord popupt als tekst.
Maar het zal wel nodig zijn om de internetgeneratie te bereiken met de attentionspan van een sok.

Captain Pervert | 08-11-16 | 12:34

Nu al de tweede keer in een paar maanden tijd dat je Clinton strompelend naar de auto ziet lopen. Hoe kan je voor zo een ziek mens (lichamelijk, maar ook geestelijk) stemmen?

GS410 | 08-11-16 | 12:30

@Stormageddon | 08-11-16 | 12:23
Alleen in Nederland wel, bij referenda.

Piet Karbiet | 08-11-16 | 12:29

@Ashtrey | 08-11-16 | 12:24
Die ASCII tekening heb ik eerder gezien.
Joris ook trouwens.........

necrosis | 08-11-16 | 12:28

Benieuw hoelang het gaat duren voordat we de Russen gaan belagen. Clinton=Oorlog.

rechtsdwalendeautist | 08-11-16 | 12:28

Betere reclame voor ons stelsel van evenredige vertegenwoordiging kunt uzelf niet verzinnen. Toch? Nu nog de wederopstanding van redelijkheid en billijkheid als toetsstenen van de staat.

Hetkanverkeren | 08-11-16 | 12:28

@Rutgerr | 08-11-16 | 12:19
1 swing state, West Virginia. Het werkt als een districtenstelsel: winner takes all (tenminste, in de meeste staten. In Maine en Nebraska niet). Dus je hoeft niet de meerderheid van de stemmen te hebben. Dat deed El Goor de das om.

Stormageddon | 08-11-16 | 12:27

-weggejorist-

Ashtrey | 08-11-16 | 12:24

CNN=Clinton News Network

Vogelbeest | 08-11-16 | 12:24

@Piet Karbiet | 08-11-16 | 12:12
Iemand die niet stemt telt inderdaad niet mee.

Stormageddon | 08-11-16 | 12:23

ik snap er nog niets van. Wat een slechte uitleg, ik ga bier drinken, Doei, App me maar als het over is.

HA BIER!1! | 08-11-16 | 12:21

Leuk verhaal maar het blijft een vreemde situatie dat Bush met 500.000 stemmen minder dan Gore in het lelijke huis is komen te wonen. Gore was nou niet bepaald een tiran van de meerderheid.

Rutgerr | 08-11-16 | 12:19

InfoWars live stream is geen live stream, maar een link naar video van gisteren. Je moet dan naar de channel zelf.
InfoWars zuigt natuurlijk, maar CNN is het andere uiterste. Beter Ruptly TV. Maar die zijn nog niet begonnen.

HMCuiteraard | 08-11-16 | 12:18

Wie het ook wordt, ik hoop op een snelle impeachment.

JTKDM | 08-11-16 | 12:17

Sinds Bill Clinton destijds de mediawet herriep die een monopoly verbood op het bezit van TV, radio en krant, zijn alle massamedia in handen gekomen van slechts 6 mensen. En verrassing, die zijn niet voor Trump.

Ik ga niet af op CNN, het Clinton News Network. Uit wikileaks is nu zelfs bekend geworden dat CNN aan de democraten vroeg welke vragen ze in interviews aan Trump moesten stellen.

The system is rigged folks, the system is rigged.

Drain the swamp, lock her up, build that wall !

Angel_eyes | 08-11-16 | 12:16

In die vooral agrarische Staten in het midden van de USA wonen verhoudingsgewijs de meeste oudere, laagopgeleide plattelanders. Hun vote telt daarom minder mee dan die van verwarde studenten in de steden die niet stemmen. Toch? Anders doe ik niet mee.

Piet Karbiet | 08-11-16 | 12:12

Wat men maar vaak vergeet is het gegeven dat de Amerikaanse democratie pas echt springlevend is op lokaal niveau. Of het nu de sheriff, rechter of hondenmepper betreft, allen zijn verkiesbaar. Voor D66-rechters van Nederlandse snit valt daar geen droog brood te verdienen.

Abject | 08-11-16 | 12:11

Vraag me af hoeveel van die flyerende NRC66'ers ook maar een flauw idee hebben over hoe het werkt en waar het over gaat.

Bokito ergo sum | 08-11-16 | 12:10

De Amerikaanse verkiezingen hebben het niveau van een bananen republiek
Snap niet dat er op tv nog aandacht wordt aan besteed

gerrit5042 | 08-11-16 | 12:10

Bel me maar als het voorbij is.

Kaas de Vies | 08-11-16 | 12:08

Het werkt blijkbaar zo goed dat een totale gek met een pedofielennetwerk de grootste kans maken om te winnen. m.reddit.com/r/The_Donald/comments/5b...

Niet ontkennen voor je die thread hebt gelezen.

Makro777 | 08-11-16 | 12:05

Kortom: Trump maakt geen kans

Ravissant | 08-11-16 | 12:05

Wellicht handig om een disclaimer bij die infowars link te zetten sommige mensen menen dat serieus te moeten nemen.

Blootkapje | 08-11-16 | 12:04

Haha u was sneller, respect! :)

WC Experience | 08-11-16 | 12:00

-weggejorist-

WC Experience | 08-11-16 | 11:59

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken